Ersus schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:42:
[...]
Teruggaan naar Tibber geeft een verschil van 2ct per kWh bij teruglevering x 12887kWh (actueel) = €257,74 euro minder opbrengst wat ook zuur is.
Het risico dat Zonneplan failliet gaat is vermoedelijk klein maar zeker niet onmogelijk.
Vanaf 2027 veranderen de verhoudingen weer, onze winterinkoop wordt dan gefinancierd uit de kale epex teruglevering in de zomer... Maar het financiële risico hangt dan weer af van de wijze waarop met voorschotten wordt gewerkt.
Het moment van contractjaar start is heel erg bepalend, ik heb in Q4 mijn jaarafrekening, jaarafrekening voor de 4 maanden dat ik onvoldoende PV-opwek heb voor eigenverbruik.
(Ik had daarvoor ook dat saldeerjaar gelijk viel met kalenderjaar, maar het was Tibber met het uiteindelijk niet ingevoerde plan om negatieve tussentijdse maandfacturen niet meer uit te betalen in september 2023 , dat het verschoven is.)
Voor je afweging zal je voor tenminste 2027 ook rekening moeten houden met dat je EB niet meer terug ontvangt bij teruglevering.
Het is ook veel te simpel om met "2ct per kWh bij teruglevering x 12887kWh (actueel)" te rekenen voor je afweging, bij Tibber is tijdsperiode per kwartier en ZP per uur, waarbij je mogelijk meer voordeel per kwartier kan behalen, maar zoveel kWh's terugleveren kost ook tijd, mogelijk meer dan alleen de meest optimale kwartieren benutten. Daar tegenover staat voor max 7500kWh, 10% zonnebonus voor dat deel van de teruglevering als de zon boven de horizon staat (en mogelijk met April/Mei al volledig benut hebt).
Voorschotten van ZP zijn zonder EB.
De EB is een vaste kostenpost bij ZP en die zou 1/12 van jaarverschil tussen SJV en SJA moeten zijn, met je strategie is niet aannemelijk dat je meer teruglevering hebt dan afname.
Het is coulance als ZP die op nul stelt, want ZP is ook aan rekenregels gebonden.
Die zijn krom als je een thuisaccu hebt, waarbij juist het streven is een hogere gemiddelde kWh-prijs voor de teruglevering dan afname-prijs te behalen terwijl ZP met omgekeerde moet rekenen (lagere terugleverprijs dan afname vanwege te verwachten marktprofiel)
Ik heb het vermogen wel, maar niet de accu opslag capaciteit voor jouw strategie.
Voor mij is dan ook het grootste deel van jaar de teruglevering kale kWh-prijs > all-in afname prijs,voor de 2-3 maanden dat niet zo is, komt dat zuiver van PV-overschot die ik kwijt wil.
Voor mijn strategie op zich verandert er niet zoveel in 2027, alleen dat ik ~1000 euro minder EB terug ontvang voor de teruglevering.
Voor jouw strategie is dat anders die zal je fors moeten aanpassen in 2027.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant