• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:38
FransOvk schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:05:
[...]

Als de prijsvorming van de markt goed werkt, dan betekent een negatieve beursprijs een verwacht overschot aan energie. Dan helpt het dus een heel klein beetje als je niet teruglevert en nog een heel klein beetje als je veel consumeert. Zaken als buitenlucht verwarmen kun je beter aan marktpartijen overlaten (daar is inderdaad een markt voor) die wat meer kWh's kunnen verstoken dan wij met een straalkacheltje.
Als..... :+

Bedankt voor het advies, echter ik doe niet aan straalkachels (groot of klein) ;)

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:28
reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:04:
[...]

Laat je niet gek maken,komt maar drie keer per jaar voor
Dat is dan wel waar maar je kan het ook sport noemen om het een keer te bereiken.

Dat mn maatje gister aptte dat ie me kwam halen was ik ook blij omdat ik dan een paar euro terug kreeg in plaats van later een paar euro te betalen. Dat ik ook nog een euro bespaarde op niet rijden telde al niet mee in mn hoofd.

En eh, dagen als vandaag is niet de reden dat je al die investeringen doet maar het maakt het wel leuk natuurlijk.

P.S. De koffie met appelgebak en slagroom koste een veelvoud van wat ik vandaag bespaard heb.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:25
chulin schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wauw…
Ik zie bij u €19 winst vandaag….. dat wil ik ook.
Maar…
Dan moet ik een 10K PV installatie en een 32K thuibattterij hebben.
Hoeveel kost zoiets?
Hoeveel dagen van €19 moet ik hebben om het terug kunnen verdienen?
Ik heb geen verstand van maar volgens mij het klinkt mooier dan het is
Het was vandaag een beetje een perfect storm en inderdaad geen reden om een dergelijk systeem aan te schaffen met als doel het (snel) terug te verdienen. Overigens stond de PV-installatie vandaag tussen 13-16u wel uit, ik kon nu al geen 4 uur lang 17kW uit het net halen. Met PV erbij had ik echt teveel energie gehad tijdens de negatieve uren. Verder zal vanavond tijdens de piek de accu ook nog voor een deel exporteren en zal de € 19 nog verder oplopen.

Vandaag en gisteren 2 mooie dagen gehad, maar ik heb de installatie om andere redenen aangeschaft.
  • altijd (ook in de winter) minimaal 5 uur noodstroom voor de volledige woning
  • minder afhankelijk van overheid en netaansluiting
  • Verlagen vaste lasten, ook richting einde salderen en nettarieven vanaf 2028
  • Terugverdienen mag, maar is geen must. We gaan het in elk geval wel proberen
De investering van vooral de thuisbatterij is groot en het is onduidelijk of die zich zal terugverdienen en zo ja hoe lang dat duurt. Voorzichtige voorspellingen zijn dat het minimaal 13 jaar zal duren (maar met een regering als de onze kan dat zomaar korter of langer worden).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:00:
[...]

Laat me dan even weten welke WP boiler je hebt met een COP van 4? Ik denk dat de meeste mensen zo tussen de 2.5 en 3 zitten. En vergeet niet dat als je binnen-lucht (of andere bron binnen de geïsoleerde schil) gebruikt dat dat ook gewoon gecompenseerd moet worden in het stookseizoen, dus die mooie COP van 4 is die maanden effectief toch net wat lager (lukt alleen als je een redelijk lage boiler temperatuur hebt). Een ander alternatief is een boiler op een WP welke ook een interne spiraal heeft, dan heb je het beste van 2 werelden :)

Ik heb de rekensom nog niet gemaakt, maar ik vraag me af waar je je geld beter in kunt steken: een thuisaccu of een warmtebuffer om de overtollige stroom in op te slaan die je zeker 7 maanden in het jaar zult hebben. Zelfs in februari en oktober lever(de) ik nog 300 kWh terug. Komend jaar niet meer omdat ik nu 4 dagen in de week de ultieme PV overschot verbruiker thuis heb staan.
Laat het een COP van 2 zijn, is het nog steeds goedkoper. Het gaat om het principe.

100L water 60 graden verwarmen kost ongeveer 7kWh energie. Een accu met dezelfde omvang kan meer in, zal qua prijs niet zo gek veel afwijken en is eenvoudiger te legen zonder extra kosten of afbreuk te doen aan comfort.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:41
ArPi75 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:25:
[...]

Het was vandaag een beetje een perfect storm en inderdaad geen reden om een dergelijk systeem aan te schaffen met als doel het (snel) terug te verdienen. Overigens stond de PV-installatie vandaag tussen 13-16u wel uit, ik kon nu al geen 4 uur lang 17kW uit het net halen. Met PV erbij had ik echt teveel energie gehad tijdens de negatieve uren. Verder zal vanavond tijdens de piek de accu ook nog voor een deel exporteren en zal de € 19 nog verder oplopen.

Vandaag en gisteren 2 mooie dagen gehad, maar ik heb de installatie om andere redenen aangeschaft.
  • altijd (ook in de winter) minimaal 5 uur noodstroom voor de volledige woning
  • minder afhankelijk van overheid en netaansluiting
  • Verlagen vaste lasten, ook richting einde salderen en nettarieven vanaf 2028
  • Terugverdienen mag, maar is geen must. We gaan het in elk geval wel proberen
De investering van vooral de thuisbatterij is groot en het is onduidelijk of die zich zal terugverdienen en zo ja hoe lang dat duurt. Voorzichtige voorspellingen zijn dat het minimaal 13 jaar zal duren (maar met een regering als de onze kan dat zomaar korter of langer worden).
Bedankt voor uw uitleg…….

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:58
Nanuk schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:25:
[...]

Dat is dan wel waar maar je kan het ook sport noemen om het een keer te bereiken.

Dat mn maatje gister aptte dat ie me kwam halen was ik ook blij omdat ik dan een paar euro terug kreeg in plaats van later een paar euro te betalen. Dat ik ook nog een euro bespaarde op niet rijden telde al niet mee in mn hoofd.

En eh, dagen als vandaag is niet de reden dat je al die investeringen doet maar het maakt het wel leuk natuurlijk.

P.S. De koffie met appelgebak en slagroom koste een veelvoud van wat ik vandaag bespaard heb.
Vind je dat sport ,ik behaal dat al jaren , gewoon 140 tot 180 kwh terug leveren a 11.5 cent. Vandaag heeft de accu er een extra tientje aan toegevoegd ,dat is leuk maar niks spectaculairs....

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2026 19:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:07
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:03:
[...]

Helaas, dat heeft mijn omvormer allebei niet. Goodwe met oude firmware die ook niet via portal antwoord op uitzetten.
Wat is oud want ik heb hem ook al een aantal jaren, maar ik draai hem lokaal en niet in de cloud. Je kan daar gewoon de grid export instellen op home-assistent. Ik zou het zelf al teveel moeite vinden om hem in de app al aan en uit te schakelen. Het gaat momenteel automatisch en dan is het prima meegenomen. Tja, dat is dynamisch het kan een keer heel goedkoop zijn of heel duur. Gemiddeld komt je meestal goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L4ncVk76IxrGzHyzkRdKpe5dEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JIAxqyHoRuMCHAOM5a5sswjR.png?f=user_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Willempie27 Hoe meet je de active power (=import/export)?
Ik heb ook een wat oudere Goodwe 5000D-NS en deze kan je idd. via SolarGo compleet uitlezen.
Onder "Operating Parameters" kan je de schuif "Power Limit" vinden en ook instellen/gebruiken.
Op de huisaansluiting heb ik een ShellyEM die de levering/teruglevering via een CT-spoel elke 3 sec registreert.
Welk integratie met HA heb je in gebruik? - Hardware Raspi o.i.d.?

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 26-04-2026 20:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Willempie27
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:06:
@Willempie27 Hoe meet je de active power (=import/export)?
Ik heb ook een wat oudere Goodwe 5000D-NS en deze kan je idd. via SolarGo compleet uitlezen.
Onder "Operating Parameters" kan je de schuif "Power Limit" vinden en ook instellen/gebruiken.
Op de huisaansluiting heb ik een ShellyEM die de levering/teruglevering via een CT-spoel elke 3 sec registreert.
Welk integratie met HA heb je in gebruik? - Hardware Raspi o.i.d.?
Goodwe integratie. De import/export meet ik niet. Bij negatief gaat die gewoon op 0. Mijn HA draait op de N100 minipc.

• Willempie27
reneeke1970 schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:04:
[...]

Laat je niet gek maken,komt maar drie keer per jaar voor
Normaal helemaal met je eens zijn. Maar dit is een mooi moment om het automatisch afschakelen te testen. Want volgend jaar zonder energiebelasting zullen er veel van dit soort momenten zijn. Sterker nog. Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:36:
[...]

Goodwe integratie. De import/export meet ik niet. Bij negatief gaat die gewoon op 0. Mijn HA draait op de N100 minipc.
Dank je voor het snelle respons.
Hoe weet je dan dat je "negatief" zit, d.w.z. teruglevert? Via de P1-poort? Bijvoorbeeld met de Homewizard dongle die je via de lokale API uitleest?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:40:Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.
Op die momenten moet je je omvormer niet terug regelen naar 0 natuurlijk (ik houd niet van de termen "uitzetten" en "uitschakelen"). Wat je in die situatie moet doen is zero-export.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:04
How Bizar. Van mij mag dit dagelijks, maar dan moet ik wel de EV iedere dag een eind leeg gaan rijden. Iets met afschrijving. Kwam nu goed uit i.c.m. de batterijen. Morgenvroeg laatste beetje ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhrsNYzqHoZe49DcH6ojctGLJWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJMhnjcrbnc2hX9rz8vPuxbo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-04-2026 21:23 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Willempie27
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:48:
[...]

Dank je voor het snelle respons.
Hoe weet je dan dat je "negatief" zit, d.w.z. teruglevert? Via de P1-poort? Bijvoorbeeld met de Homewizard dongle die je via de lokale API uitleest?
Bij negatief heb ik het over een negatieve prijs. Niet over hoeveel kwh je afneemt. We zitten in het dynamisch energieprijzen topic. Misschien beter in Home Assistant topic vragen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:26:
[...]

Bij negatief heb ik het over een negatieve prijs. Niet over hoeveel kwh je afneemt. We zitten in het dynamisch energieprijzen topic. Misschien beter in Home Assistant topic vragen.
Bedankt voor je antwoord, volgens mij heb je mijn vraag niet helemaal begrepen (kW vs. kWh).
Ik ga waarschijnlijk beter in het andere topic verder.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:00:
[...]

Laat me dan even weten welke WP boiler je hebt met een COP van 4? Ik denk dat de meeste mensen zo tussen de 2.5 en 3 zitten. En vergeet niet dat als je binnen-lucht (of andere bron binnen de geïsoleerde schil) gebruikt dat dat ook gewoon gecompenseerd moet worden in het stookseizoen, dus die mooie COP van 4 is die maanden effectief toch net wat lager (lukt alleen als je een redelijk lage boiler temperatuur hebt). Een ander alternatief is een boiler op een WP welke ook een interne spiraal heeft, dan heb je het beste van 2 werelden :)

Ik heb de rekensom nog niet gemaakt, maar ik vraag me af waar je je geld beter in kunt steken: een thuisaccu of een warmtebuffer om de overtollige stroom in op te slaan die je zeker 7 maanden in het jaar zult hebben. Zelfs in februari en oktober lever(de) ik nog 300 kWh terug. Komend jaar niet meer omdat ik nu 4 dagen in de week de ultieme PV overschot verbruiker thuis heb staan.
Ik heb een warmtepomp met een 300L boilervat. Die laat ik iedere dag opwarmen op het goedkoopste moment, maar hij gaat automatisch verwarmen wanneer het water onder de 39°C komt en verwarmt dan tot °52C.

Dat is in het ergste geval binnen een uur klaar en kost maar een paar kWh. Zeker als het buiten niet zo koud is, zoals nu. Een 100L vat zal je niet zoveel energiebuffer geven.

Het is wel degelijk een goede optie om minder gas te gaan gebruiken en als je dan altijd op het gunstigste moment verwarmt kun je aanzienlijk besparen.

Maar of het voldoende is om een PV overschot weg te werken hangt uiteraard af van de omvang daarvan. Kijk dan ook naar je nachtverbruik om te bezien wat een goede capaciteit is voor een eventuele batterij.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:06
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:40:
[...]

Normaal helemaal met je eens zijn. Maar dit is een mooi moment om het automatisch afschakelen te testen. Want volgend jaar zonder energiebelasting zullen er veel van dit soort momenten zijn. Sterker nog. Er zullen momenten zijn waarbij je voor terugleveren moet betalen en voor afname ook moet betalen.
Hier in Zweden waren de prijzen vandaag nul, heel zelden is de prijs hier echt negatief.

Ik verwacht dat dat uiteindelijk de prijzen ook in Nederland richting nul gaan als salderen afloopt, waardoor mensen zullen investeren in opslag om volgend jaar nog steeds vrij te kunnen verbruiken buiten de opwek uren.

Uiteindelijk over een paar jaar zal er gewoon in de zomer een flink overschot komen met opslag voor de donkere uren en zal er worden afgeknepen om het net niet te overbelasten.

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:15
JeroenH schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:05:
[...]
Op die momenten moet je je omvormer niet terug regelen naar 0 natuurlijk (ik houd niet van de termen "uitzetten" en "uitschakelen"). Wat je in die situatie moet doen is zero-export.
Hangt er vanaf, zeker nu salderen nog mogelijk is. Als je verwacht dat je deze contractperiode sowieso alle kWh gesaldeerd gaat krijgen, zou dit het meest logisch zijn:

Huidige stroomprijs > Terugleverkosten*: 100% terugleveren
Huidige stroomprijs > -(Energiebelasting + terugleverkosten): Nul op de meter
Anders: 0% terugleveren

* Bij leveranciers zoals Zonneplan krijg je een vergoeding voor terugleveren, dan is dit dus een negatief getal

Bijvoorbeeld bij Zonneplan, alles excl. BTW:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% if (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > -0.01653 %}
    100
{% elif (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > (-0.09161 - 0.01653) %}
    {{ berekening_voor_nul_op_de_meter }}
{% else %}
    0
{% endif %}
(berekening voor nul op de meter voor SMA hier, wel inclusief bugje)

Echter, als je verwacht dat je deze contractperiode niet al het verbruik gesaldeerd krijgt, is het voordeliger om in het middelste scenario niet op nul-op-de-meter te draaien maar ook 100% terug te leveren. Wel lastig om de toekomst te voorspellen natuurlijk.

• bilgy_no1
  • Nu online
surcharge schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:06:
[...]

Hier in Zweden waren de prijzen vandaag nul, heel zelden is de prijs hier echt negatief.

Ik verwacht dat dat uiteindelijk de prijzen ook in Nederland richting nul gaan als salderen afloopt, waardoor mensen zullen investeren in opslag om volgend jaar nog steeds vrij te kunnen verbruiken buiten de opwek uren.

Uiteindelijk over een paar jaar zal er gewoon in de zomer een flink overschot komen met opslag voor de donkere uren en zal er worden afgeknepen om het net niet te overbelasten.
De vraag is: wanneer is 'uiteindelijk'?

Er wordt ondertussen geëlektrificeerd, en dat gaat niet altijd precies in de pas met extra capaciteit van opwekking. En zolang er nog een aanzienlijke afhankelijkheid is van fossiel blijft ook de inherent volatiele aard van die prijzen een rol spelen. En dan kunnen de omringende landen nog een geote invloed hebben.

Over 20-30 jaar zal er veel meer opslag zijn, inclusief slimme aansturing van vraag en aambod.

Zweden is denk ik niet helemaal vergelijkbaar, want 40% van de stroom komt van hydro en dat is volgens mij heel goed regelbaar. Nog eens 30% nucleair, wat een goede baseload geeft. En PV is maar ongeveer maximaal 5 GW (piek, dus meestal minder) totaal op een typische load van 16 GW.

In Nederland hebben we tegen 30 GWp PV en een typische load van ook ongeveer 15-19 GW. De impact van PV is hier veel groter.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:49
Willempie27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:46:
[...]

Wat is oud want ik heb hem ook al een aantal jaren, maar ik draai hem lokaal en niet in de cloud. Je kan daar gewoon de grid export instellen op home-assistent. Ik zou het zelf al teveel moeite vinden om hem in de app al aan en uit te schakelen. Het gaat momenteel automatisch en dan is het prima meegenomen. Tja, dat is dynamisch het kan een keer heel goedkoop zijn of heel duur. Gemiddeld komt je meestal goed uit.

[Afbeelding]
10 jaar oud en blijkbaar had Goodwe toen nog niet lokale aansturing of uitschakelen via het display beschikbaar op mijn omvormer. Die integratie kan momenteel niet eens uitlezen wat ik opwek. Nu schijn ik via de helpdesk wel een update te kunnen krijgen waarna ik hem kan toevoegen in HomeAssistant zoals jij laat zien.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15

vogel6

Pv 16Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_A-k-yaa0H_y3l5s5kmzQlbE2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWv45RKD24EU02cwO8vOtZtO.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpBkPizSh8_8m6VDTBl0Ram7tsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trT8d4f4pOjkgm46fHiNWnHr.png?f=fotoalbum_large
Bijzondere dag.
protocol vandaag was
0-6 idle
6-7 api+ (leegmaken)batterijen.
7-12 idle
12-16 NOM
16-19 idle
19-21 api +
20-24 idle
12-16 PV's totaal uit/Batterijen laden/WP aan/Tapwater aan/vaatwasser aan.
19-21 2/3 batterijen geleegd 1/3 morgen ochtend 6-8 )prijstechnisch beter.
voor het eerst sinds 2023 afgeschakeld de pv"s 3 sets.
Solar edge op de centrale omvormer met optimizers conform handleiding uit gezet ,bijzetten duurde 5 min voor weer ging leveren en registratie duurde wel een uur.
enfhase uitgezet met swicht in meterkast .
enexces 9 omvormers (2013) onder panelen ook in meterkast uitgezet .
alle 3 de systemen leverde snel terug na inschakelen maar registratie duurde wel erg lang.
wel van geleerd vandaag . .

vogel6 3 sets

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:28:
[...]

De vraag is: wanneer is 'uiteindelijk'?

Er wordt ondertussen geëlektrificeerd, en dat gaat niet altijd precies in de pas met extra capaciteit van opwekking. En zolang er nog een aanzienlijke afhankelijkheid is van fossiel blijft ook de inherent volatiele aard van die prijzen een rol spelen. En dan kunnen de omringende landen nog een geote invloed hebben.

Over 20-30 jaar zal er veel meer opslag zijn, inclusief slimme aansturing van vraag en aambod.

Zweden is denk ik niet helemaal vergelijkbaar, want 40% van de stroom komt van hydro en dat is volgens mij heel goed regelbaar. Nog eens 30% nucleair, wat een goede baseload geeft. En PV is maar ongeveer maximaal 5 GW (piek, dus meestal minder) totaal op een typische load van 16 GW.

In Nederland hebben we tegen 30 GWp PV en een typische load van ook ongeveer 15-19 GW. De impact van PV is hier veel groter.
Helemaal eens! Ik denk dat een groot deel van de negatieve piek vandaag kwam door terugleveren de particulieren en gesubsidieerde zonneweides. Het laatste loopt af, maar omdat voorlopig het netto tarief voor terugleveren bij vaste contracten bij zo goed als alle leverancier niet negatief lijkt te worden zal op dagen als vandaag een fors niet voor de energieleverancier regelbaar overschot blijven.

Ik zie pas iets veranderen als Nederland massaal aan de dynamische contracten gaat, maar dat zie ik in een oververzekerd en aan "bonussen en kortingen" verslaafd land als Nederland niet snel gebeuren.

De buurman een paar deuren verder heeft mij gesponsord vandaag door zijn auto bij mij te laden. Dit is deels betaald uit zijn terugleverkosten....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een vergelijk van een zonnige dag, begin deze week en vandaag een dag met negatieve prijzen, waarbij de omvormer is uitgezet. De opbrengst is vandaag, door het uitzetten, hoger dan de zonnige dag :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olh1ei-OpOluCgliBapxH2-FlAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3qG6XtxHyC5BYCJ382fKANo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen groot systeem, maar genoeg om dit jaar nog een negatieve jaarrekening te krijgen.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• bilgy_no1
  • Nu online
Hier ook even de samenvatting van de dag:
  • €12,68 verdiend
  • Gemiddeld: €-0,1923 inkoop, €0,2733 teruglevering
  • Ik had gisteren terug uit het pretpark een dikke omweg moeten rijden zodat ik meer dan 28% kon bijladen in de auto...
  • Ik had ook eerder de openingstijd van de Praxis moeten checken, zodat ik een uurtje eerder de auto had kunnen inpluggen. De helft ging nu tegen -€0,15 ipv -€0,37... echt zonde.
  • Drie wassen gedraaid, maar de droger is de bottleneck. Dat die nog tussen 16:00 en 17:00 moest draaien tegen 8 cent per kWh voelde echt heel suf.
  • Vrouwtjelief besloot om 's morgens vroeg uitgebreid de boiler leeg te douchen. Snel de warmtepomp uitgezet om te voorkomen dat die te duur de SWW run kon doen.
  • Na mijn 20 km hardlopen wilde ik alleen wel even douchen, dus moest ie toch wat te vroeg weer aan.
  • Het is best relaxed om in je tuin te zitten en in de app te zien dat je slapend rijk wordt.
  • Zoontje van 9: maar papa, als de prijs nu negatief is verdien ik dus eigenlijk geld door te gamen... alsof die niet genoeg zakgeld krijgt...
  • De batterij die tegen 2,4 kW kan laden is meestal prima. Maar op een dag als vandaag zou een groter vermogen wel fijn zijn.
  • Mooi dat Zonneplan de PV (Zonneplan omvormer) uitzet als de all-in prijs negatief is. Ik vraag me alleen af of dat ook nog werkt als ik eventueel naar een andere aanbieder overstap.
  • Ondanks dus niet alles 'perfect' te hebben geregeld toch wel een mooi resultaat.
Anyway, leuk zo'n dag. En april gaat ook wel lekker met €0,86 verbruikskosten in totaal... Dat gaat een stuk goedkoper eindigen dan april vorig jaar, ondanks de energiecrisis die er schijnt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkhyiWTl0ukZM9GoySSHrrG3BMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVhM95GdAlJVf5aFKmANBYb3.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels