• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:12
Aftansert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:17:
Iemand een idee waarom het nou zo ontzettend negatief is vandaag en (vooral) morgen? Het is natuurlijk weekend, en misschien dat de vakantie meespeelt? Of andere omstandigheden in Europa? Het waait in ieder geval niet echt hard.
Op de Noordzee waait het flink PV draait goed in bijna heel europa morgen staat het zelfs een uur op -37 cent. Dus pv uit en max gebruiken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:22
MrFish schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:45:
[...]

P50-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 50% van de gevallen onder de voorspelling, en in 50% erboven
P10-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 10% van de gevallen eronder, en in 90% van de gevallen erboven (en p90 omgekeerd).
In de bandbreedte tussen de p10 en p90 lijn valt dus 80% van de werkelijke prijzen (tov voorspelling).
En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Hier vandaag ook flink gebruik gemaakt. Alleen de AI plannen van mijn Growatt omvormer van de zonnepanelen heeft het zo voor elkaar dat na het negatieve ze niks bleven doen (West oriëntatie). Stekker voor de RS485 niet gehad bij het plaatsen maar ik ga maar eens opzoek. Op een betere manier de zonnepanelen sturen. Oven is met schoonmaak stand weer netjes, wasjes gedaan, vaat schoon.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Promo op 25-04-2026 19:06 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Nou, mijn ovens zijn weer brandschoon met de reinigingsprogramma.
Helaas morgen alleen op afstand de warmtepomp en thuisaccu aanzetten.

Wellicht volgende keer eens kijken wat de maximale belasting eigenlijk mag zijn. Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D

[ Voor 14% gewijzigd door Joarie op 25-04-2026 19:25 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:51
Hallo,

Ik heb zonnepanelen met ongeveer 4000watt.
Ik heb dynamisch

Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Joarie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21: Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D
Dit vind ik het niet waard eerlijk gezegd. Je installatie best wel extreem belasten. Ik zou in ieder geval thuis blijven en de meterkast zo nu en dan even checken op warmteontwikkeling. Je test namelijk of alle verbindingen wel echt 16A of 25A aankunnen.

Ik las ook iets over fornuizen vol aanzetten. Die zijn niet gemaakt om zonder iets erop warmte af te geven. Het wordt misschien gloeiend heet maar de netto warmteafgifte is niet zo hoog.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:49
mrVroom schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21:
Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?
-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:06
addictive_rhymz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:18:
[...]

-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.
Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.

[ Voor 7% gewijzigd door Nanuk op 25-04-2026 20:34 ]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:51
Volgens mij heeft mijn omvormer geen schakelaar.

Dit is een SMA Sunny Tripower STP 6000TL-20 zonne-omvormer

• Henkoes
Nanuk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:32:
[...]

Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.
En als de belasting 100w is, slijten ze dan ook hard?

• Henkoes
Domba schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:54:
[...]

Hier heeft iemand zijn jaarrekening gepost van NextEnergy, gemiddelde terugleverprijs 1,94ct/kWh.
Zoals @koboy al opgemerkt heeft, ontvang je bij Zonneplan, je 2ct/kWh inkoopvergoeding van afname bij teruglevering (wat al zoveel als gehele terugleveringprijs van NextEnergy is) terug en 10% zonnebonus voor de niet negatieve marktprijsuren en zon boven de horizon staat.

Voor uitgestelde teruglevering met eerst op slaan in thuisaccu en alleen overschot terugleveren zijn de voorwaarden nogal vaag bij NextEnergy, bij Zonneplan geen punt, ik doe het standaard en ontvang sinds introductie, een jaar geleden, al de bonus.
VoorwaardenParagraaf 10
Website uitleg
[Afbeelding]
Ja die zin mbt de accu is op meerdere manieren te lezen 😅

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:00:
[...]

En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?
Klik

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:50
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag

• Henkoes
sdgs schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:55:
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag
Waarom niet in de ochtend afschakelen?

• Henkoes
Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:50
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:14:
[...]

Waarom niet in de ochtend afschakelen?
Ik wil mijn accu zo leeg mogelijk trekken . En dan vergeet ik het ook niet.

Ik heb deze maand iig al 174 € bespaard door de combo accu + dynamische prijzen (impact dynamische prijzen is beperkt tot 16€) tov mijn oude installatie met zonnepanelen.
En dat is zonder enige vorm van handel op basis van spread, gewoon door 80% van mijn opgewekte zoone-energie zelf te gebruiken (nu al 874 kWh in april, goed voor 85% van mijn verbruik in april).

mvg

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:40
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?
Maandag toch ook nog?

• Henkoes
Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:32:
[...]

Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?
Jij vindt -20 cent niet extreem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tp-02jlUoSI262yVuww_0DzOOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQYyIvT4drM2K2mUQnvG7ViU.jpg?f=fotoalbum_large

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:24
Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 25-04-2026 22:48 ]

• Henkoes
La1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:37:
[...]

Jij vindt -20 cent niet extreem?

[Afbeelding]
Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?
Hier wordt het uitgelegd

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85139284
Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels