• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Gokje…
Batterij laden in de goedkope kwartieren, ontladen in de dure kwartieren.

Defacto betekent dat dat je in plaats van (bijvoorbeeld) 2 uur aan 1 stuk in de middag tegen goedkoopste tarief laadt, dat je dat in 4 stukjes van een half uur doet (de helft van de kwartierprijzen is lager dan gemiddeld). En bij ontladen andersom.
Geeft betere prijs dan gemiddeld. Maar je laad/ontlaad over een langere periode dus je mist de scherpe pieken.
Je geeft het zelf al aan: "Gokje" ;)

Daarom ben ik benieuwd naar de bron-data en het onderzoek waar deze grafiek uit komt... @DikDikkie ?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan. [Afbeelding]
Het is net zoiets als met het afronden van de prijzen aan de kassa. Als jij bedragen zoals €9,98 en €9,99 consequent met pin betaalt en bedragen als €9,96 en €9,97 cash betaalt word je uiteindelijk ook zo rijk als Dagobert Duck.

Als je met kwartierprijzen werkt moet je alles op kwartierbasis regelen. Daar zit potentieel een mogelijkheid om binnen ieder uur de laagste twee kwartieren te gebruiken voor afname, maar eerlijk gezegd zijn er heel veel gebruikers (vaatwassers, wasmachines, warmtepompen, boilers etc) waar je dat nooit precies goed gaat krijgen.

En mijn EV batterij wordt ook niet heel blij van kwartiertje laden, kwartiertje stoppen gedrag. En als je gewoon met constant vermogen een heel uur laad zit je op het uurtarief.

Ik denk echt dat voor veel consumenten een uurtarief veel behapbaarder is dan kwartiertarieven.

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Vdvmark schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Qua uitval/onderhoud zijn er misschien ook wel voordelen, is er ook een schaduw/backup Cerbo ?
Uitval is niet erg handig vooral als je kijkt naar de dynamische tarieven vanavond. Dan mis je wel een mooie kans.

Een reserve Cerbo heb ik (nog) niet op de plank liggen, is wel een aandachtspunt. Maar ze zijn wel redelijk snel geleverd.

Ik had wel al eens de smartshunt defect. Die 1000A Shunt heb ik nu reserve zoals ook een reserve VM75CT.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
Groter is niet altijd beter. Ik heb met mijn "kleine" 15kVA/60kWh toch 36,50 binnen geharkt. Relatief gezien een stuk beter 😉 en dat had nog beter gekund, maar ivm geluid draai ik minder vermogen.
Staar je niet blind op de absolute getallen.
Dat is een mooie omzet op basis van dynamisch tarief.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw kWh getallen van gisteren om te zien waaruit die €36,40 is opgebouwd.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:28
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.

Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.

Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is ;)
Dit een simple oefening van mijzelf op de epex prijzen van vandaag. Waarbij altijd de optimale kwartieren gekozen worden voor ontladen. Hierdoor heb je altijd een voordeel met kwartieren. Vrijwel altijd is er wel een kwartier buiten het maximale uur dat beter is dan het laagste kwartier binnen dat uur. Dit laatste kan vast uit de historische epex data gehaald worden maar daar heb ik nu geen tijd voor. Als ik meer tijd zou hebben zou ik deze grafiek van alle dagen overelkaar leggen en een range maken. Ik ben benieuwd of er dagen zijn waarbij je bij hele uren ontladen op 0% uit komt.

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:23
DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Dit een simple oefening van mijzelf op de epex prijzen van vandaag. Waarbij altijd de optimale kwartieren gekozen worden voor ontladen. Hierdoor heb je altijd een voordeel met kwartieren. Vrijwel altijd is er wel een kwartier buiten het maximale uur dat beter is dan het laagste kwartier binnen dat uur. Dit laatste kan vast uit de historische epex data gehaald worden maar daar heb ik nu geen tijd voor. Als ik meer tijd zou hebben zou ik deze grafiek van alle dagen overelkaar leggen en een range maken. Ik ben benieuwd of er dagen zijn waarbij je bij hele uren ontladen op 0% uit komt.
Ah, dank voor je toelichting! Ik denk dat ik nu begin te snappen wat je bedoelt.

Als ik het goed heb, zou ik het dan als volgt moeten interpreteren:

Stel: je hebt een accu met 5 kWh capaciteit, en 2,5 kW ontlaadvermogen (fictief voorbeeld, verliezen niet meegenomen), dan zou je met uurprijzen simpelweg kiezen om de 2 duurste uren te ontladen.

Als je in plaats daarvan alleen de 8 duurste kwartieren pakt, dan hoeven die niet binnen dezelfde 2 uren te vallen, en kun je meer opbrengst realiseren.

Heb ik het daarmee ongeveer goed begrepen?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:28
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ah, dank voor je toelichting! Ik denk dat ik nu begin te snappen wat je bedoelt.

Als ik het goed heb, zou ik het dan als volgt moeten interpreteren:

Stel: je hebt een accu met 5 kWh capaciteit, en 2,5 kW ontlaadvermogen (fictief voorbeeld, verliezen niet meegenomen), dan zou je met uurprijzen simpelweg kiezen om de 2 duurste uren te ontladen.

Als je in plaats daarvan alleen de 8 duurste kwartieren pakt, dan hoeven die niet binnen dezelfde 2 uren te vallen, en kun je meer opbrengst realiseren.

Heb ik het daarmee ongeveer goed begrepen?
Helemaal correct!

  • ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ah, dank voor je toelichting! Ik denk dat ik nu begin te snappen wat je bedoelt.

Als ik het goed heb, zou ik het dan als volgt moeten interpreteren:

Stel: je hebt een accu met 5 kWh capaciteit, en 2,5 kW ontlaadvermogen (fictief voorbeeld, verliezen niet meegenomen), dan zou je met uurprijzen simpelweg kiezen om de 2 duurste uren te ontladen.

Als je in plaats daarvan alleen de 8 duurste kwartieren pakt, dan hoeven die niet binnen dezelfde 2 uren te vallen, en kun je meer opbrengst realiseren.

Heb ik het daarmee ongeveer goed begrepen?
En je kunt ook op andere plekken van je laad/ontlaad-efficiency curve gaan zitten. Het minimale resultaat van kwartierprijzen zou altijd al het uurprijzen resultaat moeten zijn (als je gewoon hetzelfde doet als wat je bij uurprijzen had gedaan). Bovendien zie je nu vaak binnen een uur een zaagpatroon waar je ook gebruik van kunt maken, het is dus niet echt een "vloeiende" grafiek.

Als extreem voorbeeld vanavond:

1900-1915: 42,6c
1915-1930: 54c
1930-1945: 93,5c
1945-2000: 109c

2000-2015: 91,1c (lager dan vorige kwartier)
2015-2030: 105c
2030-2045: 114c
2045-2100: 123c

Dan kun je dus het eerste half uur niks/weinig doen, en het tweede half uur volle bak ontladen.

[ Voor 12% gewijzigd door ErnstH op 24-06-2026 11:05 ]


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:20
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/3ad48d237aabf1ba5d2ec5dda8b9c05c.png
Het scheelt iets, met de kwartierprijzen. Hier een staatje van mijn ontlading van de batterij gisteren. Je ziet dat hij voorzichtig begint tussen 20.15 en 20.30, dan volle bak gaat op de duurste kwartieren dan even stopt, en het laatste restje uit de batterij gooit om 22.00 uur, omdat het weer een halve cent duurder is.. Het is letterlijk halve centen werk soms. Als je over de hele linie kijkt weet ik niet of het heel veel uitmaakt (voor mij als consument), maar het systeem regelt het zelf, dus wat mij betreft prima.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:30
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Het is net zoiets als met het afronden van de prijzen aan de kassa. Als jij bedragen zoals €9,98 en €9,99 consequent met pin betaalt en bedragen als €9,96 en €9,97 cash betaalt word je uiteindelijk ook zo rijk als Dagobert Duck.

Als je met kwartierprijzen werkt moet je alles op kwartierbasis regelen. Daar zit potentieel een mogelijkheid om binnen ieder uur de laagste twee kwartieren te gebruiken voor afname, maar eerlijk gezegd zijn er heel veel gebruikers (vaatwassers, wasmachines, warmtepompen, boilers etc) waar je dat nooit precies goed gaat krijgen.

En mijn EV batterij wordt ook niet heel blij van kwartiertje laden, kwartiertje stoppen gedrag. En als je gewoon met constant vermogen een heel uur laad zit je op het uurtarief.

Ik denk echt dat voor veel consumenten een uurtarief veel behapbaarder is dan kwartiertarieven.
Praktisch gezien zie ik het inderdaad alleen voor een batterij “te doen”.

@dikkiedik laat zien dat je rond de 10% kan winnen. En dat geloof ik wel. Kwartier prijzen zitten meestal 10..20% boven of onder het uur gemiddelde. Op zich zou je dan 20..40 % moeten kunnen winnen maar je spreidt uit over eenn2x zo lange periode. Dus dan gaat er gauw de helft verloren.
Tja…
Leuk…
Maar volgend jaar gaat de batterij grotendeels naar nom. Tegen die tijd ga ik maar eens zien wat dan optimaal is.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Ik wacht geduldig de Next ervaringen af wat betreft de 50% bonus en batterij terugleveringen

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Ik lees met belangstelling de verklaringen van de hoge prijzen van vandaag en gisteren. Airco's en te hoge koelwater temperaturen zie ik voorbij komen. Voor een deel zal dat de prijs beïnvloeden, aan de andere kant speelt dat morgen ook en dan zijn de prijzen gehalveerd ongeveer.

Gisteren werd er (voor vandaag) weinig wind voorspeld op de Noordzee. Voor morgen ligt dat wat hoger. Maar ook dat verschil lijkt mij te klein om een prijs halvering te rechtvaardigen.

Iemand enig idee?

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
bert pit schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:46:
Ik lees met belangstelling de verklaringen van de hoge prijzen van vandaag en gisteren. Airco's en te hoge koelwater temperaturen zie ik voorbij komen. Voor een deel zal dat de prijs beïnvloeden, aan de andere kant speelt dat morgen ook en dan zijn de prijzen gehalveerd ongeveer.

Gisteren werd er (voor vandaag) weinig wind voorspeld op de Noordzee. Voor morgen ligt dat wat hoger. Maar ook dat verschil lijkt mij te klein om een prijs halvering te rechtvaardigen.

Iemand enig idee?
Ik denk dat spelers in de markt erop inspelen. Eerste schokken zijn geweest dus de dynamiek wordt wat helderder. Aanbieders zullen met hun gascentrale toch een gok moeten maken: te hoog bieden is buiten de boot vallen.

Verder kan er in de export sfeer iets veranderen als het bijv bij Denemarken wat harder gaat waaien.

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:46
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat spelers in de markt erop inspelen. Eerste schokken zijn geweest dus de dynamiek wordt wat helderder. Aanbieders zullen met hun gascentrale toch een gok moeten maken: te hoog bieden is buiten de boot vallen.

Verder kan er in de export sfeer iets veranderen als het bijv bij Denemarken wat harder gaat waaien.
Ik heb daarover ook wel nagedacht, zo eens in de zoveel tijd schiet de prijs enorm door, en de verklaringen worden steeds weer ergens anders aan toegeschreven (de dunkelflaute is natuurlijk een voor de hand liggende, alleen niet in de zomer,) de laatste tijd ontstaan de meest uiteenlopende verklaringen.

Er zijn in Nederland een aantal van oorsprong 'traditionele' energieopwekkers die ook verkopen aan eindklanten (ik denk dan aan de Vattenvals, Eneco's en Essents), ik heb het idee dat deze helemaal niet zo zitten te wachten op de flinke toename van variabele contracten (met beperkte marges).

Als ik zo'n leverancier was zou ik proberen om die toename van contracten wat af te remmen, dan helpt een reclame campagne voor die fijne langdurige contracten met een mooie marge voor de leverancier natuurlijk niet. Maar als je zo af en toe eens een flinke prijsverhoging laat optreden dan haal je het nieuws en de socials en zijn de discussies op Facebook (en Tweakers) groepen niet van de lucht. Ergo, veel mensen spelen nu eenmaal graag op "veilig",

Met een flink aantal centrales, heb je natuurlijk best wat mogelijkheden om de prijs flink te beinvloeden. Vooral op momenten dat andere partijen zoals zon- en windparkbeheerders geen of nauwelijks een concurrerend bod kunnen doen (avond/nacht met weinig wind) heb je best wat macht. Immers de prijs van de laatste aanbieder is de prijs die gehanteerd gaat worden

Het is wellicht wat 'complottheorie' achtig, maar we zien wel vaker berichten voorbijkomen over ongeoorloofde praktijken door enkele van deze partijen. Ik zeg niet dàt ze het doen, maar ze zijn m.i. zeker in een positie om iets dergelijks te bereiken.

Ik ben geen energiemarkt deskundige, dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet mogelijk of onwaarschijnlijk is, die ga ik dan ongetwijfeld vernemen :).

EDIT: Hmm, ik dacht gezien de discussie dat ik op het energierekening kroeg topic zat, als een mod de discussie wil verplaatsen.

EDIT2: het is natuurlijk wel zo dat als we steeds vaker 100% van de elektriciteits behoefte uit alternatieve bronnen weten te halen de kosten voor de achtervang aan gascentrales deze steeds duurder zullen worden per geleverde kWh. Maar wat we nu zien zijn m.i. wel hele grote uitschieters.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 24-06-2026 16:00 ]


  • BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
Vanavond is er weinig wind, morgen iets meer. Zelfs die paar procent kan een verschil maken om van 900,- naar 450,- te gaan. Als je de bod-ladder bekijkt is die aan het einde bijna verticaal, dus de delta tussen 450,- en 900,- is heel klein.

Ik denk dat daar de verklaring voor het verschil tussen vandaag en morgen te vinden is, er zal vast iets meer spelen dan alleen wind, maar een paar m/s meer wind is ook gelijk veel meer opbrengst.

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:46
BernardV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:30:
Vanavond is er weinig wind, morgen iets meer. Zelfs die paar procent kan een verschil maken om van 900,- naar 450,- te gaan. Als je de bod-ladder bekijkt is die aan het einde bijna verticaal, dus de delta tussen 450,- en 900,- is heel klein.

Ik denk dat daar de verklaring voor het verschil tussen vandaag en morgen te vinden is, er zal vast iets meer spelen dan alleen wind, maar een paar m/s meer wind is ook gelijk veel meer opbrengst.
Ah iemand die meer thuis is in de energiemarkt dan ik dat ben, is dit openbare informatie, kun je op de bod-ladder ook zien welke partijen inschrijven (en welke leveranciers daar eventueel achter zitten). Is dit grote verschil met 'normaal' dan een gevolg van speculatie op de markt omstandigheden of is dit daadwerkelijk kosten / normale gedreven.

Nu ik er nog even over nadenk is deze discussie wel degelijk gericht op dynamische energieprijzen, het zijn immers overwegingen die je mee wilt nemen bij het al dan niet kiezen van een dynamisch contract.

  • alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:37
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer

  • BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
@Batilan Ja die data is te zien op de site van Epex Spot
Voorbeeld: https://www.epexspot.com/en/market-results?market_area=NL&auction=MRC&trading_date=2026-06-23&delivery_date=2026-06-24&underlying_year=&modality=Auction&sub_modality=DayAhead&technology=&data_mode=aggregated&period=&production_period=&product=15

Dat is de data voor vandaag, als je in de tijdsbalk even gaat naar 20:00-21:00 en dan het kwartier 20:45-21:00 kiest zie je dat de vraag en aanbod lijn elkaar kruizen bij 900,- als de vraag 10MW meer was geweest (wat weinig is) wat de aanbodprijs al bijna 1300,-. Hier zie je dus goed dat aan het einde van de aanbodgrafiek deze bijna verticaal wordt.

//EDIT: Je ziet hier niet wie aanbiedt, maar je kunt aan de kleine verschillen in de stappen wel zien dat het geen kerncentrale is.

[ Voor 6% gewijzigd door BernardV op 24-06-2026 18:42 ]


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:57
alki schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer
Daarvoor moet je bij ENTSO zijn. De buurlanden maken onze stroom duur, eigenlijk is er weinig aan de hand in NL zelf, maar het werkt ook andersom. Als het bij hun erg goed gaat, is het bij ons goedkoop.

Uiteindelijk gaat het maar om een paar uurtjes, niet zo dramatisch.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
V_ger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
Groter is niet altijd beter. Ik heb met mijn "kleine" 15kVA/60kWh toch 36,50 binnen geharkt. Relatief gezien een stuk beter 😉 en dat had nog beter gekund, maar ivm geluid draai ik minder vermogen.
Staar je niet blind op de absolute getallen.
Onder het motto "small is beautiful": mijn systeem is nog kleiner (zie signature en begrensd op 4,8 kW). Ik heb gisteren 12,16 euro netto bij elkaar gesprokkeld.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer


  • Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

alki schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer
Onlangs hebben we ook nog meerdere dagen gehad waar het tarief all-in negatief was, meerdere uren lang. Twee keer zelfs 40-50ct per kWh negatief. Toen was het feest.

Maar het mes snijdt aan twee kanten. Als het goed is wist je dat voordat je dynamisch nam. Om het dan na twee dagen met een dergelijke piek 'een farce' te noemen is wel heel kort door de bocht.

  • Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

alki schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer
Die paar uurtjes maakt op 24*365 uur per jaar echt niets uit :+

Wat wel echt aantikt is dat ik ruim de helft van het jaar kan laden voor 12-13 cent/kWh, wat neerkomt op 2 cent/km rijden. Elke week zijn die momenten er wel om te laden tijdens de lente en zomer. T.o.v. 13 cent/km bij een zuinige benzineauto

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 24-06-2026 19:52 ]


  • BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
Ik vind het nog steeds "grappig" dat er hier gereageerd wordt op die uitspraken als hierboven. Stop gewoon met die reacties, 99% van de lezers hier weet wel hoe het zit.

  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Al die "krantekoppen" over hoge tarieven...

Ik heb gewoon alles gedaan wat ik anders ook doe, elektrisch gekookt tussen 6 en 7 uur, ook de vaatwasser gedraaid, de accu's opgeladen (circa 7kWh) en niet de EV geladen.

Uitkomst: een gemiddeld afname tarief van 25,29 cent per kWh. Dat is dus minder dan veel van mijn vrienden en kennissen met een vast contract die ook gewoon zonnepanelen hebben. En dat op de duurste dag van het jaar.

Het teruglevertarief maakt het allemaal nog veel interessanter.

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
Batilan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Ik heb daarover ook wel nagedacht, zo eens in de zoveel tijd schiet de prijs enorm door, en de verklaringen worden steeds weer ergens anders aan toegeschreven (de dunkelflaute is natuurlijk een voor de hand liggende, alleen niet in de zomer,) de laatste tijd ontstaan de meest uiteenlopende verklaringen.

Er zijn in Nederland een aantal van oorsprong 'traditionele' energieopwekkers die ook verkopen aan eindklanten (ik denk dan aan de Vattenvals, Eneco's en Essents), ik heb het idee dat deze helemaal niet zo zitten te wachten op de flinke toename van variabele contracten (met beperkte marges).

Als ik zo'n leverancier was zou ik proberen om die toename van contracten wat af te remmen, dan helpt een reclame campagne voor die fijne langdurige contracten met een mooie marge voor de leverancier natuurlijk niet. Maar als je zo af en toe eens een flinke prijsverhoging laat optreden dan haal je het nieuws en de socials en zijn de discussies op Facebook (en Tweakers) groepen niet van de lucht. Ergo, veel mensen spelen nu eenmaal graag op "veilig",

Met een flink aantal centrales, heb je natuurlijk best wat mogelijkheden om de prijs flink te beinvloeden. Vooral op momenten dat andere partijen zoals zon- en windparkbeheerders geen of nauwelijks een concurrerend bod kunnen doen (avond/nacht met weinig wind) heb je best wat macht. Immers de prijs van de laatste aanbieder is de prijs die gehanteerd gaat worden

Het is wellicht wat 'complottheorie' achtig, maar we zien wel vaker berichten voorbijkomen over ongeoorloofde praktijken door enkele van deze partijen. Ik zeg niet dàt ze het doen, maar ze zijn m.i. zeker in een positie om iets dergelijks te bereiken.

Ik ben geen energiemarkt deskundige, dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet mogelijk of onwaarschijnlijk is, die ga ik dan ongetwijfeld vernemen :).

EDIT: Hmm, ik dacht gezien de discussie dat ik op het energierekening kroeg topic zat, als een mod de discussie wil verplaatsen.

EDIT2: het is natuurlijk wel zo dat als we steeds vaker 100% van de elektriciteits behoefte uit alternatieve bronnen weten te halen de kosten voor de achtervang aan gascentrales deze steeds duurder zullen worden per geleverde kWh. Maar wat we nu zien zijn m.i. wel hele grote uitschieters.
Tenzij er kartel-achtige praktijken zijn denk ik niet dat aanbieders de markt kan bepalen in die mate. Ze werken daar met algoritmes en net als de voorspellers hier zitten die er ook wel eens naast. Dan zijn er nog kleine spelers (bijv tuinders met turbine voor het licht) die standaard heel hoog bieden. En als ze dan net de laatste zijn die nodig is om de vraag te dekken bepaalt dat de prijs.

Die grote leveranciers hebben ook juist wel last van klanten met vaste tarieven die ongeacht de prijs veel afnemen op piekmomenten. En ook van huishoudens die mega veel PV hebben, gebaseerd op salderen.

Dus ik zit er iets minder complot-denkend in, maar ik wil ook niet naïef zijn over grote bedrijven en hun fratsen...

  • Djamon Staal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19

Djamon Staal

sdhd.hosting

Ik heb een HACS Intergrstie gemaakt voor Home Assistant om de Eneco prijzen direct van Eneco zelf op te kunnen halen.

https://github.com/SjamonDaal/eneco-dynamic-tariffs

Het pakt ook meteen je gasprijs mee. Feedback is zeker welkom, het liefst via Github.

Overstack: IT Consultancy & Zakelijke Hosting


  • Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:35
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:39:
[...]

En ook van huishoudens die mega veel PV hebben, gebaseerd op salderen.
Bij een huishouden met mega veel PV (wat ik maar interpreteer als veel meer opwek dan jaarlijks verbruik) is salderen juist niet echt een probleem voor de leverancier, want de meeste teruglevering valt buiten het salderen. En dat hebben ze al met de terugleverkosten onaantrekkelijk gemaakt.

  • Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:13
Eärendil schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:35:
[...]

Bij een huishouden met mega veel PV (wat ik maar interpreteer als veel meer opwek dan jaarlijks verbruik) is salderen juist niet echt een probleem voor de leverancier, want de meeste teruglevering valt buiten het salderen. En dat hebben ze al met de terugleverkosten onaantrekkelijk gemaakt.
En juist daarom is die stroom `s avonds voor de airco zo goedkoop. Kost niets en brengt niets op met vast contract.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Pagina: 1 ... 339 340 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels