• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:41
In het weekend? Normaal heb ik de nieuwe elektra prijs om twaalf uur.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Currry schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:24:
In het weekend? Normaal heb ik de nieuwe elektra prijs om twaalf uur.
Waar haal je die dan vandaan? Is altijd al 13:00 geweest (of iets daarna eigenlijk)

  • Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 19:58
Iemand hier die de overige kosten bij de hand van pure energie voor p1 meter?

  • BackupBaTTerY
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06:52
Currry schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:14:
Storing bij de Epex? Nergens zijn de tarieven voor morgen beschikbaar.
Je kunt de prijzen ook altijd hier bekijken. Hier vind je de waarden van EXAA, die een goede prijsindicatie geven, en ook een voorspelling. Daarnaast vind je hier natuurlijk de day-ahead-prijzen zodra ze beschikbaar zijn.

https://energypriceforecast.eu/?country=nl&lang=nl

  • Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 19:58
Hmmmmm..... pure energie dynamische stroom koop 0,25 all-in en tlv 0.11ct all-inn

14ct verschil! wat mis ik?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb26iddSvTIgOGs4g2-hSQqzUsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/airXddsdAqp8rjxx7b71NHwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aju5sL9VSgNbLYcT9H1K2S1SH3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC9fnapFe66fngoxGcRa3GCR.jpg?f=fotoalbum_largeHet all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Deldenaar op 21-06-2026 18:40 ]


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15

Ersus

Zuid-Limburg

Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:26:
Hmmmmm..... pure energie dynamische stroom koop 0,25 all-in en tlv 0.11ct all-inn

14ct verschil! wat mis ik?...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hm misschien krijg je geen EB en geen opslag bij teruglevering.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:26:
Hmmmmm..... pure energie dynamische stroom koop 0,25 all-in en tlv 0.11ct all-inn

14ct verschil! wat mis ik?...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar mist de energiebelasting (en de inkoopvergoeding). Hoe doet Pure Energie het salderen? Berekenen ze de hoeveelheid te salderen EB aan het eind van de contractperiode en vergoeden ze die achteraf? Even de voorwaarden checken.

  • Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 19:58
bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Daar mist de energiebelasting (en de inkoopvergoeding). Hoe doet Pure Energie het salderen? Berekenen ze de hoeveelheid te salderen EB aan het eind van de contractperiode en vergoeden ze die achteraf? Even de voorwaarden checken.
Het all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Het all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.
Maar dan moet het veel dichter bij elkaar zitten zoals je zelf al opmerkt. En het verschil zit optisch in elk geval dicht bij wat je verwacht op grond van Energiebelasting + inkoop en/of verkoopvergoeding.

  • Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 19:58
bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Maar dan moet het veel dichter bij elkaar zitten zoals je zelf al opmerkt. En het verschil zit optisch in elk geval dicht bij wat je verwacht op grond van Energiebelasting + inkoop en/of verkoopvergoeding.
Ja dacht ik ook, een fout op hun website, moet natuurlijk wss zonder eb en opslag zijn lijkt me, slordig dit van hun kant...

  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:23
BTW en EB ? Maw alvast hoe t er in 2027 uitziet ?

  • Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 19:58
Vdvmark schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:29:
BTW en EB ? Maw alvast hoe t er in 2027 uitziet ?
Ja zo kun je het ook zien, liever niet, maarja.

Wie weet wat er nog gaat komen


Maar blijft natuurlijk belachelijk moeilijk gemaakt door pure energie door koop wel met alles erop en eraan te laten zien in kosten tabel en tlv dus dan weer zonder eb en btw?

[ Voor 27% gewijzigd door Deldenaar op 21-06-2026 19:46 ]


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:23
Aanbiedingen laatst van VEH gaven in tabel alleen terugleververgoeding en kosten voor periode vanaf 1-2027 en ik vond ze voor 2026 pas door allerlei stappen, vond ik ook onduidelijk, maar misschien is er een aanwijzing ACM ofzo geweest dat ze nu 2027 tarieven moeten communiceren als basis, ik weet niet.

  • Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:23
Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Ja zo kun je het ook zien, liever niet, maarja.

Wie weet wat er nog gaat komen


Maar blijft natuurlijk belachelijk moeilijk gemaakt door pure energie door koop wel met alles erop en eraan te laten zien in kosten tabel en tlv dus dan weer zonder eb en btw?
Zeker niet belachelijk. Het kan gewoon de echte cijfers zijn als je veel meer teruglevering hebt dan levering. Dan klopt dat helemaal. Beter is om het gewoon weg te laten. Ik zie het bij Zonneplan ook niet. Nu heb ik ook geen overschot aan zonnestroom. Dus voor mij kloppen de cijfers.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW


  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Stefannn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:08:
[...]


Er zijn 3 “goede”, zonneplan, frank en Tibber,
Zonneplan (heb ik zelf) is momenteel het voordeligste “zonder extra’s”.
Frank en Tibber bieden de mogelijkheid om laadpaal en zonnepanelen te besturen. Goed opletten of ze je merk ondersteunen. Als je dat wilt dan neem je 1 van die.
Alle andere providers zijn “me too” en zou ik niet nemen.
Meer discussie hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]


Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
Betaald next ook btw uit,net zoals zonne plan? Anders kun je er wel eens op achteruit gaan

1 PVoutput . Dongen NB


  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Bij het salderen strepen ze de btw wel weg volgens hun uitleg. Ook is de verkoopvergoeding op dit moment 0 cent, de bonus moet dus vooral opwegen tegen de ruime 2 cent aan inkoopvergoeding die ze niet salderen.

Ik stap nu over omdat ik binnenkort op 0 uitkom met salderen op het huidige contract en ik tot het eind van het jaar weer wil salderen. Contract zou anders in oktober ongunstig aflopen. Naast ZP leek dit best een aardige optie met hun bonus. Heb ook PAP+SAP, dus het is altijd een leuke puzzel welk contract wanneer.

Uiteindelijk wil ik dit jaar ook gewoon op 0 afsluiten, volgend jaar nog eens kijken hoe het allemaal gaat werken bij alle aanbieders.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW


  • Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]


Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
Jeroen.nl heeft hier een erg informatief artikel over gepubliceerd:
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom

Of het voordeliger is zal erg afhangen van de oriëntatie van je panelen.
Zijn conclusie:
Vergelijk niet alleen de percentages maar gebruik de rekentool en de historische data om een eerlijk beeld te krijgen van wat de zonnebonus jou concreet oplevert.

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Nico-G schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:32:
[...]

Jeroen.nl heeft hier een erg informatief artikel over gepubliceerd:
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom

Of het voordeliger is zal erg afhangen van de oriëntatie van je panelen.
Zijn conclusie:
Vergelijk niet alleen de percentages maar gebruik de rekentool en de historische data om een eerlijk beeld te krijgen van wat de zonnebonus jou concreet oplevert.
En als je bij het lijstje van Jeroen bij zonneplan de btw er bij telt,komt die als winnaar uit de bus.

1 PVoutput . Dongen NB


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:55:
@reneeke1970 Bij het salderen strepen ze de btw wel weg volgens hun uitleg. Ook is de verkoopvergoeding op dit moment 0 cent, de bonus moet dus vooral opwegen tegen de ruime 2 cent aan inkoopvergoeding die ze niet salderen.

Ik stap nu over omdat ik binnenkort op 0 uitkom met salderen op het huidige contract en ik tot het eind van het jaar weer wil salderen. Contract zou anders in oktober ongunstig aflopen. Naast ZP leek dit best een aardige optie met hun bonus. Heb ook PAP+SAP, dus het is altijd een leuke puzzel welk contract wanneer.

Uiteindelijk wil ik dit jaar ook gewoon op 0 afsluiten, volgend jaar nog eens kijken hoe het allemaal gaat werken bij alle aanbieders.
Bij salderen is het wettelijk,doet iedereen. Na salderen doet next het niet,dus je gaat er op achteruit als je terug levert.

1 PVoutput . Dongen NB


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]


Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
Zie ook reacties van anderen.
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.

Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.

Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.

Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.

NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]

[...]
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.

[.. ]

Wat bedoel je hiermee?

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:11:
[...]

Bij salderen is het wettelijk,doet iedereen. Na salderen doet next het niet,dus je gaat er op achteruit als je terug levert.
Dit is niet juist. Er zijn nog maar weinig dynamische leveranciers die de inkoopvergoeding terug betalen bij teruglevering. Zonneplan doet dit en bij Frank is dat onder voorwaarden (aansturing panelen en batterij). Robber heeft het onlangs afgeschaft.

Er zijn ook leveranciers die extra terugleverkosten in rekening brengen.

Zie het overzicht in de topic start.

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Vermoedelijk doelt hij op het feit dat TIbber over jouw export geen in-/verkoopvergoeding meer teruggeeft? (Of eigenlijk: een teruglevertarief hanteert dat gelijk is aan de verkoopvergoeding, maar dan negatief. Met als resultaat dat het op dit moment op precies 0 uitkomt).

Dat is al sinds 1 januari 2026 het geval: nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stroom - update

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]

Zie ook reacties van anderen.
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.

Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.

Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.

Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.

NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.
Quote: Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”.

Ik had begrepen dat de ACM dynamische contracten verplicht heeft gesteld.

Via Google
Met de implementatie van Europese regelgeving in de komende Energiewet (1-1-2026) moeten leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden
https://www.energie-neder...acten-dynamische-prijzen/

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
PeteSplit schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]


Quote: Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”.

Ik had begrepen dat de ACM dynamische contracten verplicht heeft gesteld.

Via Google
Met de implementatie van Europese regelgeving in de komende Energiewet (1-1-2026) moeten leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden
https://www.energie-neder...acten-dynamische-prijzen/
<knip>

nvm, niet goed gelezen!

[ Voor 27% gewijzigd door Gameboy op 22-06-2026 10:21 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]

Zie ook reacties van anderen.
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.

Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.

Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.

Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.

NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.
"van het eerste uur" is denk ik niet helemaal juist. EnergyZero was er ook vroeg bij en ook veel van hun resellers. Dat reseller model maakt het inderdaad lastiger om te innoveren met integraties van PV, batterijen etc. Ik denk dat veel van die resellers ook redelijk kleine aanbieders zijn die zelf niet de ontwikkelkracht hebben om er iets aan toe te voegen.

  • Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Morgen valt er weer mooi te verdienen voor de mensen met een accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WoxMlRN--wR6h9RNxNfmP4nLXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZEzQ57BVg0OeuWL4SYsg86XC.png?f=fotoalbum_large

  • Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@MrFish, hebben we last van extremen die zich moeilijk laten vangen in je model (extreem heet weer)? Ik zie de afgelopen dagen dat je voorspelde curve er flink naast zit als de prijzen bekend gemaakt worden. Gisteren was de voorspelling extreem negatief, ook je mediaan, om vervolgens compleet overschreven te worden bij het posten van de prijzen. De prijzen van morgen lieten hetzelfde gedrag zien. De piek van 80+ cent zat niet eens in je 99-percentiel :)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Aardedraadje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:03:
Morgen valt er weer mooi te verdienen voor de mensen met een accu:
[Afbeelding]
Zeker, investeren in een accu is daarom ook beter dan in bv extra pv leggen,als je moest kiezen....

1 PVoutput . Dongen NB


  • MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13

MrFish

Untitled

Joarie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:20:
@MrFish, hebben we last van extremen die zich moeilijk laten vangen in je model (extreem heet weer)? Ik zie de afgelopen dagen dat je voorspelde curve er flink naast zit als de prijzen bekend gemaakt worden. Gisteren was de voorspelling extreem negatief, ook je mediaan, om vervolgens compleet overschreven te worden bij het posten van de prijzen. De prijzen van morgen lieten hetzelfde gedrag zien. De piek van 80+ cent zat niet eens in je 99-percentiel :)
Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Gameboy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Vermoedelijk doelt hij op het feit dat TIbber over jouw export geen in-/verkoopvergoeding meer teruggeeft? (Of eigenlijk: een teruglevertarief hanteert dat gelijk is aan de verkoopvergoeding, maar dan negatief. Met als resultaat dat het op dit moment op precies 0 uitkomt).

Dat is al sinds 1 januari 2026 het geval: nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stroom - update
Die weet ik. Maar die 2 cnt is in mijn optiek niet grotendeels schrappen :?

Daar zijn andere veel beter in die onder de streep op of rond de 0 cent uit komen en dat is bij Tibber duidelijk niet het geval.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:14:
Zeker, investeren in een accu is daarom ook beter dan in bv extra pv leggen,als je moest kiezen....
Dat hangt natuurlijk van 1001 variabelen af en is absoluut geen zekerheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:04
MrFish schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.
Het valt mij op dat zelfs de EXAA fors afwijkt terwijl die normaal best een goede vroege indicatie geeft. Ben benieuwd of je iets vindt, gegeven dat de EXAA ook zo afwijkt vraag ik mij af of het voorspelbaar is

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Simpel360 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Die weet ik. Maar die 2 cnt is in mijn optiek niet grotendeels schrappen :?

Daar zijn andere veel beter in die onder de streep op of rond de 0 cent uit komen en dat is bij Tibber duidelijk niet het geval.
En wat bedoel jij daar nu weer mee? ;)

Of ze nu de verkoopvergoeding schrappen, of een "verkoopboete" heffen die precies evenveel is als die verkoopvergoeding, het effect is (voor nu) hetzelfde: je krijgt geen verkoopvergoeding/toeslag meer voor je export, ofwel: die is nu 0.

Het enige wat ze hiermee doen, is de deur openzetten om die verkoopboete hoger te kunnen maken, zonder hun voorwaarden te hoeven aanpassen. Dat is dus een extra knop om aan te draaien in de toekomst.

Maar op dit moment maakt het financieel niets uit. Hoe je het ook wilt (be)noemen, je krijgt alleen de kale EPEX prijs (plus BTW) voor je export na saldering...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15

Ersus

Zuid-Limburg

Ik ben naar Zonneplan overgegaan per 1 januari omdat €0,02 cent wel krijgen bij 22254kWh teruglevering €445,08 oplevert.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13

de Peer

under peer review

Ersus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
Ik ben naar Zonneplan overgegaan per 1 januari omdat €0,02 cent wel krijgen bij 22254kWh teruglevering
Je krijgt zelfs 100x zoveel

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 09:25 ]


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Gameboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:29:
[...]

En wat bedoel jij daar nu weer mee? ;)

Of ze nu de verkoopvergoeding schrappen, of een "verkoopboete" heffen die precies evenveel is als die verkoopvergoeding, het effect is (voor nu) hetzelfde: je krijgt geen verkoopvergoeding/toeslag meer voor je export, ofwel: die is nu 0.

Het enige wat ze hiermee doen, is de deur openzetten om die verkoopboete hoger te kunnen maken, zonder hun voorwaarden te hoeven aanpassen. Dat is dus een extra knop om aan te draaien in de toekomst.

Maar op dit moment maakt het financieel niets uit. Hoe je het ook wilt (be)noemen, je krijgt alleen de kale EPEX prijs (plus BTW) voor je export na saldering...
Dat ook Tibber zich voorbereid op andere tijden is vanuit de handel gezien slim, niet leuk voor ons.

Voor zover ik weet krijg je na saldering de EPEX prijs zonder BTW voor de export.

  • Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:09
@Simpel360

Je betaalt de afgenomen energie + btw, maar trekt daarvan af de prijs inclusief btw (salderen dus).

Het is makkelijk dat men gewoon zou zeggen: over wat je per saldo afneemt van je leverancier betaal je btw.

  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:51
Is dit voor het eerst dat we boven de 1 Euro per kWh komen? Wordt weer een mooi "ontladingsdagje". En de diverse voorspellers zagen het niet aankomen.

[ Voor 20% gewijzigd door bert pit op 23-06-2026 13:09 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-06 20:41
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.

ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.

Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.

[ Voor 15% gewijzigd door LigeTRy op 23-06-2026 13:11 ]


  • knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:01

knakworst

Get more sats!

LigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.

ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.

Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.
Juist vanwege dit soort fratsen overgestapt op vaste tarieven. Oud appartementje op gas en verder niets spannends. 22 cent ongeacht wanneer ik stroom gebruik. "Vroeger" waren er nog mooie negatieve momenten maar dat is ook geheel verdwenen. Alleen de dure pieken zijn er nog wel 8)7

  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

LigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.

ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.

Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.
Ik heb een homewizard batterij en die kan niet ontladen naar het net. Ik ben dus afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen. Ik heb de zonnepanelen op zuid en die brengen na 19u al weinig meer op. Ik kan dus helaas met deze prijzen niets doen. :'(

Of verhuizen en zonnepanelen op west, of een andere batterij met meer opslag.
Beide opties zal ik wel niet terug verdienen. :+

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F


  • LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-06 20:41
PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Beide opties zal ik wel niet terug verdienen.
Ik heb nu 2 maanden een 16.5kwh victron systeempje hangen en ik moet zeggen de terugverdientijd gaan veel sneller dan ik had berekend, maar daar had ik m niet voor gekocht (ik vind t vooral een erg leuk project).

Aan de andere kant, op de jaarrekening gaan die 5 dure avondjes ook geen deuk in een pak boter slaan bij normaal gebruik. Gelukkig is er voor ieder wat wils

  • ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd of donderdag dan nog extremer gaat zijn. De batterij is er in elk geval klaar voor!

  • Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:21
€1.10 per kwh uur morgenavond 2 uur.

Dat is insane. Heb dus helemaal niks aan de zonnepanelen morgen qua opbrengst. En heb helaas geen thuisbatterij.

  • mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:57
Hey! Morgenavond de auto laden is duurder dan aan de laadpaal in de straat ;)

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:37
Hier wel baat bij pv op het Westen. Zonnepanelen gaan nog door tot zeker 20h30.

Maar dan nog, mijn airco zet ik standaard aan van 9h 's morgens tot 17h 's avonds, ook als ik niet thuis ben. Meestal is het dan 's avonds niet meer nodig om te koelen maar deze week wel maar dan zeker niet vollebak, verbruik van een paar honderd Watt. Al 33kWh verbruikt deze maand voor de airco maar dat is 99% zonnestroom.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:37:
Ik ben benieuwd of donderdag dan nog extremer gaat zijn. De batterij is er in elk geval klaar voor!
Donderdag én vrijdag.

Goede ROI-week voor de (stekker)thuisbatterij. Ook al is deze op max 800W output ingesteld.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:37:
Ik ben benieuwd of donderdag dan nog extremer gaat zijn. De batterij is er in elk geval klaar voor!
De batzill predictor gaat ook voor zaterdag/zondag nog hoog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwToRX2vsSQtO_SttV0B3hB6Arc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaQdqZ65XoMaShnPZkZ06sFu.png?f=fotoalbum_large

  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Wowsers... Veel zon en het is ook niet echt windstil. En Airco's in de avond is toch niet zo wijdverspreid? En zoveel trekken die apparaten toch ook weer niet? Dan zou ik het eerder bij kantoren verwachten (verklaart waarom het overdag ook niet heel goedkoop wordt ondanks heel veel zon). Wellicht dat er iets in de import/export sfeer meespeelt?

En dan willen de leveranciers ons doen geloven dat de zonnestroom eigenlijk waardeloos is... In elk geval met de thuisbatterij erbij heeft het toch wel heel veel meerwaarde lijkt me.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:07:
Wowsers... Veel zon en het is ook niet echt windstil. En Airco's in de avond is toch niet zo wijdverspreid? En zoveel trekken die apparaten toch ook weer niet?
Zie dunne lichtrode lijn (consumptie) in mijn grafiek, het landelijk gebruik piekt net na het avondeten, door alle EV en Airco, terwijl zon dan al snel daalt.

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:43
LigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.
Naast airco's, waarschijnlijk ook elektriciteits centrales die opwek moeten reduceren vanwege te weinig of te warm koelwater.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Domba schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:11:
[...]


Naast airco's, waarschijnlijk ook elektriciteits centrales die opwek moeten reduceren vanwege te weinig of te warm koelwater.
Dat is inderdaad een bijkomend probleem vanwege de lage waterstanden in oa Rijn en Maas.

Watertemperatuur zit al op 26C, en stand is al onder verlaagd.

https://waterinfo.rws.nl/publiek/watertemperatuur/lobith.bovenrijn.haven/details?weergave=grafiek&view=map
Voor het lozen van koelwater in rivieren is de norm dat het rivierwater maximaal 3ºC mag opwarmen, tot een maximum van 28 ºC. Als de watertemperatuur boven de 28 ºC is, leidt dat tot beperkingen in de lozing van koelwater.
https://waterinfo.rws.nl/publiek/waterafvoer/lobith.bovenrijn.tolkamer/details?weergave=grafiek&view=map


En uiteraard buitenland!!!

Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?

Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 14:41 ]


  • bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:20
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Zie dunne lichtrode lijn (consumptie) in mijn grafiek, het landelijk gebruik piekt net na het avondeten, door alle EV en Airco, terwijl zon dan al snel daalt.
EVs zal niet echt anders zijn dan de rest van het jaar. Airco's ja, maar in de winter is er waarschijnlijk veel meer verbruik dan dat door warmtepompen. Onze 4 binnenunits verbruiken steady draaiend niet meer dan een paar honderd Watt. Zeg ik reken ruim met 1kW. Dan zouden er een miljoen huishoudens een airco moeten draaien om 1GW vraag te genereren. Dat verklaart die piek bij lange na niet.

De temperatuur van het koelwater zal wel meespelen in het rendement van verbrandingscentrales (en kern), maar dat verklaart (deels) de kostprijs niet de vraag. Dus wellicht leiden de hogere riviertemperaturen ook tot meer vraag uit het buitenland.

  • ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Otto Jans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:39:
€1.10 per kwh uur morgenavond 2 uur.

Dat is insane. Heb dus helemaal niks aan de zonnepanelen morgen qua opbrengst. En heb helaas geen thuisbatterij.
Niks aan je panelen? je kunt toch gewoon lekker salderen tegen 1,10 euro per kWh of ben je niet volledig elektrisch gegaan?

  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:31
Zo werkt salderen niet. Die stroom koop je toch echt 's avonds tegen dat hoge tarief.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:45:
[...]

EVs zal niet echt anders zijn dan de rest van het jaar.
Woensdag onzekerheid van treinen, dus mogelijk meer auto gebruik.
Airco's ja, maar in de winter is er waarschijnlijk veel meer verbruik dan dat door warmtepompen. Onze 4 binnenunits verbruiken steady draaiend niet meer dan een paar honderd Watt. Zeg ik reken ruim met 1kW. Dan zouden er een miljoen huishoudens een airco moeten draaien om 1GW vraag te genereren. Dat verklaart die piek bij lange na niet.
De piek in prijs of de verwachte piek in landelijke vraag/verbruik?
De temperatuur van het koelwater zal wel meespelen in het rendement van verbrandingscentrales (en kern), maar dat verklaart (deels) de kostprijs niet de vraag. Dus wellicht leiden de hogere riviertemperaturen ook tot meer vraag uit het buitenland.
Ja, grote delen van F, B, LU, D dezelfde of hogere temperaturen als hier. Dus ook daar extra vraag.

Belgie en NL koplopers..

Nord Pool | Day-ahead prices

  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
En (bijna) geen wind in de EU!

the older I get, the better I was...


  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:52:
Zo werkt salderen niet. Die stroom koop je toch echt 's avonds tegen dat hoge tarief.
Als je geen batterij hebt dan zal je moeten kopen.
Als je wel een batterij hebt dan NOM of, als je voldoende opslag hebt en je batterij vol is, terugleveren tegen die €1,098/kWh

the older I get, the better I was...


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:05
Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:52:
Zo werkt salderen niet. Die stroom koop je toch echt 's avonds tegen dat hoge tarief.
Maar dan nog wordt het een best mooie dag qua PV, veel productie en minimaal €0,08/kWh. Ik zou iedere dag wel die combinatie willen hebben.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:36
Per 1-7-2026 ga ik over van Zonneplan naar NextEnergy. Mede door het artikel van Jeroen ben ik gaan rekenen.

Heb een oost-west opstelling met de bulk op het westen. NextEnergy rekent een inkoopvergoeding van €0,0219 maar heeft geen terugleververgoeding. In plaats daarvan hebben ze dus de Zonnebonus, tussen 06:00 en 22:00 bij een positieve beursprijs 50% extra op de beursprijs. Break-even punt zit dan op € 0,055 tussen Zonneplan en NextEnergy.

Ik kan sturen op waneer ik de accu's oplaad, dat doe ik dan in de goedkoopste uren.

Trouwens wel jammer dat je voor de P1 meter moet betalen...

  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:31
Tijdschema van de airco aangepast. Tussen 19:00 en 22:30 een hoger temperatuur doel ingesteld, effectief dus alleen ventileren.
Accu gaat maximaal ontladen tussen 19:30 en 22:00 (Venus A. 3.5kWh @ 1.5kW) Alle beetjes helpen :-)

Vanwege apartmenten en bomen heb ik om 20u nog maar ~0.6kW opbrengst.

  • Toby1984
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:32
Als je nou vanavond of morgenavond zolang de zon nog niet onder is, met die enorm hoge prijzen je accu ontlaad, krijg je daar dan dus met zonnebonus nog eens 50% bij?

  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

Toby1984 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:37:
Als je nou vanavond of morgenavond zolang de zon nog niet onder is, met die enorm hoge prijzen je accu ontlaad, krijg je daar dan dus met zonnebonus nog eens 50% bij?
Uit https://jeroen.nl/blog/zo...-voor-terugleveren-stroom

Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij,
de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten.
Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsprofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F


  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-06 20:18
Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:26:
Tijdschema van de airco aangepast. Tussen 19:00 en 22:30 een hoger temperatuur doel ingesteld, effectief dus alleen ventileren.
Accu gaat maximaal ontladen tussen 19:30 en 22:00 (Venus A. 3.5kWh @ 1.5kW) Alle beetjes helpen :-)

Vanwege apartmenten en bomen heb ik om 20u nog maar ~0.6kW opbrengst.
Ik kom met mijn voornamelijk zuidoost opstelling en (nog) geen batterij ook avondstroom te kort. Heb nu de doeltemperatuur een graad verlaagd en dan gaat de airco vanavond tussen 19u en 23u gewoon even uit. Redelijk geïsoleerd en overal zonwering dus opwarming blijft vast binnen de perken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2


  • firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:36
PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:43:
[...]


Uit https://jeroen.nl/blog/zo...-voor-terugleveren-stroom

Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij,
de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten.
Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsprofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.

  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

firecaps30 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:50:
[...]

EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.
Als ze naar jou profiel kijken en je nooit na 19u veel stroom terug levert (geen panelen op west), dan zal het snel duidelijk zijn, als je alleen morgen stroom terug levert ? :+

Je krijgt altijd wel de EPEX prijs maar niet de bonus...

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 23-06-2026 16:04 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F


  • Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
firecaps30 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:50:
[...]

EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.
Alles voor 22:02 kan theoretisch nog gezien worden als zonnestroomopwek. Daarna wordt het fysiek onmogelijk O-)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Best mooi inderdaad, kernenergie.
Zonder kernenergie zaten er flink wat landen in het donker. Je ziet het ook terug in de prijzen, Frankrijk (kernenergie!) veel goedkoper vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HLckJfjXQAAHW73?format=jpg&name=large
Bron

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 23-06-2026 16:12 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:08:
[...]


Best mooi inderdaad, kernenergie.
Zondrer kernenergie zaten er flink wat landen in het donker.

[X]

Je ziet het ook terug in de prijzen, Frankrijk (kernenergie!) veel goedkoper vanavond.

[Afbeelding]
Bron
Klopt, ik zeg ook niet dat t niet nodig is :) . Ik zeg alleen dat ze ook onderdeel zijn van / last hebben van klimaatveranderingen, zoals koelwaterstand, koelwatertemperatuur en waterdamp (koeltorens) uitstoot.


En dat de energiemix aan de aanbod kant dus net zo moet meebewegen, als ook de veranderende en fluctuerende vraag (airco's/evs), is kern ook een bouwsteentje aan aanbod kant.

  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:23
PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:
[...]


Als ze naar jou profiel kijken en je nooit na 19u veel stroom terug levert (geen panelen op west), dan zal het snel duidelijk zijn, als je alleen morgen stroom terug levert ? :+

Je krijgt altijd wel de EPEX prijs maar niet de bonus...
Behalve als Next de slimme meter data niet heeft ontvangen, dan krijg je een of ander gemiddeld verbruikprofiel als t tegenzit toch ? En/of wat extra kosten. Vond bij het lezen dat Next iets teveel mij verantwoordelijk hield voor die slimme meter gegevens, die zij meestal iets van 10 dagen lang ontvangen, maar wel extra tijd erin moeten steken om ze uit die brei te halen waarschijnlijk.

  • Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:50
MrFish schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.
Je moet de watertemperatuur van de rivieren bij kerncentrales weten in je model.

Die kan maximaal 26°C zijn, want het koelwater voegt een deltaT van 3° C toe, en het koelwater mag niet boven de 28° C uitkomen

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023


  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Dat is inderdaad een bijkomend probleem vanwege de lage waterstanden in oa Rijn en Maas.

Watertemperatuur zit al op 26C, en stand is al onder verlaagd.

https://waterinfo.rws.nl/publiek/watertemperatuur/lobith.bovenrijn.haven/details?weergave=grafiek&view=map

[...]

https://waterinfo.rws.nl/publiek/waterafvoer/lobith.bovenrijn.tolkamer/details?weergave=grafiek&view=map


En uiteraard buitenland!!!

Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?

Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
offtopic:
Dus dmv nucleaire reactie warmte maken en vervolgens een deel daarvan in de rivier dumpen.. handig zeg... Als ze dat nou eens nuttig zouden kunnen gebruiken ipv minder/on-bruikbaar te worden in de zomer wat een jaarlijks terugkerende situatie is en je op kan anticiperen. Waarschijnlijk net als voor €100,- tanken en voor €70,- aan energie weggooien aan opgewarmde lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 23-06-2026 18:48 ]


  • Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:21
ndjong schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:47:
[...]


Niks aan je panelen? je kunt toch gewoon lekker salderen tegen 1,10 euro per kWh of ben je niet volledig elektrisch gegaan?
Ik heb rond deze late avond tijden echt geen zonnestroom meer wat ik saldeer. Dus dit argument gaat voor heel wat mensen met zonnepanelen niet op.

Is ook de tijden dat je gaat koken enz. Veel stroom verbruik dus dat je altijd meer gebruikt dan de weinige zonnestroom wat nog is.


Die piektarieven is altijd rondom de tijd als de zon onder gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Otto Jans op 23-06-2026 18:39 ]


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
[...]
En uiteraard buitenland!!!

Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?

Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.

Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren O-)

Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte :>

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 23-06-2026 18:50 ]


  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:51
Simpel360 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]


[...]

Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.

Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren O-)

Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte :>
Wat dacht je van een paar batterijen om de zonnestroom als het ware te bewaren voor de nacht?

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Simpel360 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]


[...]

Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.

Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren O-)

Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte :>
En dan wil ik ook regenpanelen met batterij….

Oh wacht die had ik al, platdak en regenwatertanks…

(Beetje humor in dit soms zo hakketakkerige topic moet kunnen ).

Anniehoe…. De teller staat voor vandaag al op +€16 door afgelopen nacht op €3,75/kWh terugleveren vanuit batterij en nog wat aanvullende exports. En dan heeft koeling hele dag aangestaan en EV is ook beetje geladen. Met batterij ben je ineens flexibel.

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 19:26 ]


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Tja,
Afgezien van de persoonlijke voordeeltjes die handige tweakers eruit kunnen slaan….
Defacto ben ik van mening dat het “macro gezien” maar goed is dat het salderen verdwijnt. Sterker… eigenlijk een jaar te laat.
Toen er nog weinig PV was was het een leuke vergroenings stimulans. Maar inmiddels werkt het sterk marktprijs verstorend. Met dit soort extremen als gevolg.

Wat er eigenlijk aan de hand is:
- stroomprijs IS tegenwoordig (anders dan 10 jaar geleden) tijdsafhankelijk.
- maar een groot deel van de bevolking gedraagt zich alsof dat niet zo is.
- als je heel hard door een muur probeert te lopen omdat daar voorheen een poort zat dan krijg je builen.

Sommigen denken dat de spread volgend jaar zal afnemen/verdwijnen door het afschaffen van salderen en de sterke opkomst van batterijen.
Persoonlijk denk ik dat dat zeker zal helpen extremen te voorkomen, maar ik gok dat de traagheid van de massa dermate groot is dat de spread volgend jaar nog steeds hoog is. Wellicht zelfs groter wordt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Otto Jans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Ik heb rond deze late avond tijden echt geen zonnestroom meer wat ik saldeer. Dus dit argument gaat voor heel wat mensen met zonnepanelen niet op.

Is ook de tijden dat je gaat koken enz. Veel stroom verbruik dus dat je altijd meer gebruikt dan de weinige zonnestroom wat nog is.


Die piektarieven is altijd rondom de tijd als de zon onder gaat.
Oh vervelend dat je je panelen niet lekker hebt kunnen leggen, ik lever momenteel nog 3500w terug 😀

  • MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13

MrFish

Untitled

Pim57 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Je moet de watertemperatuur van de rivieren bij kerncentrales weten in je model.

Die kan maximaal 26°C zijn, want het koelwater voegt een deltaT van 3° C toe, en het koelwater mag niet boven de 28° C uitkomen
Ik heb in ieder geval de RWS api gevonden en toegevoegd. Tot nu toe lijkt dat niet veel te helpen.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15

Ersus

Zuid-Limburg

Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:23:
[...]

En dan wil ik ook regenpanelen met batterij….

Oh wacht die had ik al, platdak en regenwatertanks…

(Beetje humor in dit soms zo hakketakkerige topic moet kunnen ).

Anniehoe…. De teller staat voor vandaag al op +€16 door afgelopen nacht op €3,75/kWh terugleveren vanuit batterij en nog wat aanvullende exports. En dan heeft koeling hele dag aangestaan en EV is ook beetje geladen. Met batterij ben je ineens flexibel.
Humor is altijd goed en met dit soort getallen komt er ook geen humeur…

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ersus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:02:
[...]


Humor is altijd goed en met dit soort getallen komt er ook geen humeur…
Kijk eens naar mijnbatterij.nl live vandaag voor onbalans handel. Craaaaazyyyyy….

Al een lange tijd €2-4/kWh. . Bizarre tarieven.

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15

Ersus

Zuid-Limburg

Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Kijk eens naar mijnbatterij.nl live vandaag voor onbalans handel. Craaaaazyyyyy….

Al een lange tijd €2-4/kWh. . Bizarre tarieven.
Voor de onbalans eindelijk weer eens goed boeren!!
De Epex morgen alleen al over 19u tot 00u excl EB incl BTW

(€0,6324*21kWh)+
(€0,9686*21kWh)+
(€0,9872*21kWh)+
(€0,7071*21kWh)+
(€0,3856*21kWh)
————————
€-77,2989

Vandaag lukte Epex toch ook alweer een kleine €-43,63 met nog 1u15 te gaan.

Juni staat actueel op €-557,55 en met morgen dan vooruitlopend €634,84….en dan nog 7 dagen te gaan, nothing to complain.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:51
En uiteraard buitenland!!!

Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?

Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne

===================================================

Elke verbrandingsmotor per stoot per kWh meer CO2 en warmte uit dan een kerncentrale.

Dus draagt de kerncentrale heel erg bij aan een beter klimaat. Alleen doordat er nog steeds mensen vliegen/rijden met verbrandingsmotoren, warmt het klimaat op en kan een kerncentrale niet meer voldoende gekoeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 24-06-2026 00:02 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Ersus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:48:
[...]


Voor de onbalans eindelijk weer eens goed boeren!!
De Epex morgen alleen al over 19u tot 00u excl EB incl BTW

(€0,6324*21kWh)+
(€0,9686*21kWh)+
(€0,9872*21kWh)+
(€0,7071*21kWh)+
(€0,3856*21kWh)
————————
€-77,2989

Vandaag lukte Epex toch ook alweer een kleine €-43,63 met nog 1u15 te gaan.

Juni staat actueel op €-557,55 en met morgen dan vooruitlopend €634,84….en dan nog 7 dagen te gaan, nothing to complain.
Mooi,
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”

Gewoon puur uit interesse.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 04:59:
[...]

Mooi,
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”

Gewoon puur uit interesse.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W is al wel een aardige indicator :o

  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:43
Ik zit nu te kijken, maar blijkbaar zijn er nog veel leveranciers die uurprijzen rekenen, terwijl de markt die niet meer heeft. 1,08 wat ze dus geld kost als je op de hoogste momenten afneemt. Deze afname zal beperkt zijn omdat de prijs natuurlijk zo hoog is.

Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.

  • TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Willempie27 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:22:
Ik zit nu te kijken, maar blijkbaar zijn er nog veel leveranciers die uurprijzen rekenen, terwijl de markt die niet meer heeft. 1,08 wat ze dus geld kost als je op de hoogste momenten afneemt. Deze afname zal beperkt zijn omdat de prijs natuurlijk zo hoog is.

Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.
Bestaat een uurprijs niet gewoon uit 4 kwartierprijzen, gewogen voor verwacht verbruik eventueel?

Daar kun je als leverancier volgens mij alleen aan verdienen als je opslagcapaciteit hebt (of als je klanten met Zonneplan thuisaccu dit hebben en jou controle geven).

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Willempie27 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:22:
Ik zit nu te kijken, maar blijkbaar zijn er nog veel leveranciers die uurprijzen rekenen, terwijl de markt die niet meer heeft. 1,08 wat ze dus geld kost als je op de hoogste momenten afneemt. Deze afname zal beperkt zijn omdat de prijs natuurlijk zo hoog is.

Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.
Afnemers van uurprijzen hebben het hele uur dezelfde prikkel en nemen het hele uur dus met hetzelfde vermogen af. Een EV lader zal over het hele uur bijvoorbeeld hetzelfde afnemen.
De leverancier zal in kwartierprijzen moeten inkopen. Die zal dus over een gedeelte van het uur extra winst maken en over een ander deel extra verlies. Met de uurprijs als gemiddelde van de 4 kwartieren middelt dat precies uit.
Het geeft de leverancier extra risico. Ik weet het niet maar gok dat de enige reden dat ze niet naar kwartierprijzen zijn gegaan is dat de automatisering niet klaar is. App moet aangepast. En administratie moet aangepast.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:51
Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Afnemers van uurprijzen hebben het hele uur dezelfde prikkel en nemen het hele uur dus met hetzelfde vermogen af. Een EV lader zal over het hele uur bijvoorbeeld hetzelfde afnemen.
De leverancier zal in kwartierprijzen moeten inkopen. Die zal dus over een gedeelte van het uur extra winst maken en over een ander deel extra verlies. Met de uurprijs als gemiddelde van de 4 kwartieren middelt dat precies uit.
Het geeft de leverancier extra risico. Ik weet het niet maar gok dat de enige reden dat ze niet naar kwartierprijzen zijn gegaan is dat de automatisering niet klaar is. App moet aangepast. En administratie moet aangepast.
Bij Frank mag je kiezen of je uur- of kwartierprijzen wilt hebben. Dat kan je per kalendermaand veranderen. Ik heb één maand kwartierprijzen gedaan maar dat was me veel te veel gedoe en voor mezelf erg onoverzichtelijk. Dus direct weer terug naar de uurprijzen. Ik neem aan dat kwartierprijzen meer mensen afschrikt om dynamisch te gaan.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Nanuk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:16:
[...]

Bij Frank mag je kiezen of je uur- of kwartierprijzen wilt hebben. Dat kan je per kalendermaand veranderen. Ik heb één maand kwartierprijzen gedaan maar dat was me veel te veel gedoe en voor mezelf erg onoverzichtelijk. Dus direct weer terug naar de uurprijzen. Ik neem aan dat kwartierprijzen meer mensen afschrikt om dynamisch te gaan.
Ik zit bij zonneplan met uurprijzen. Geen keuze.
Zonneplan keert opslag terug bij terugeleveren dus om die reden wil ik daar nog wel even blijven.
Zonder batterij zijn kwartierprijzen erg onoverzichtelijk ja. Al denk ik dat er financieel niet veel mis gaat als je de boel gewoon op “gemiddeld uurtarief” blijft aansturen. Het middelt dan net zo uit als de uurprijs gedaan zou hebben.
Ik heb sinds eind maart een batterij.
Dat geeft op zich mogelijkheden.
Ik heb er nog niet aan gerekend (ik ben met andere dingen bezig) maar ik gok dat ik wat extra winst kan halen door de batterij op kwartier basis aan te sturen. Dat is helemaal niet moeilijk (sterker, ik heb mijn software al op kwartierbasis ingericht. Nu echter met blokken van 4 gelijke kwartieren).
Tja… voorlopig gewoon nog zonneplan,
Volgend jaar wordt het sowieso anders.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 04:59:
[...]

Mooi,
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”

Gewoon puur uit interesse.
Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.

3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.

Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.

En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.

En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsbP6ZxYdkgvjd7ogXXZSLka7lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4fbpIOTJhC4e4CuWGlEKE1X.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:48
Groter is niet altijd beter. Ik heb met mijn "kleine" 15kVA/60kWh toch 36,50 binnen geharkt. Relatief gezien een stuk beter 😉 en dat had nog beter gekund, maar ivm geluid draai ik minder vermogen.
Staar je niet blind op de absolute getallen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:40:
[...]


Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.

3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.

Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.

En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.

En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.

[Afbeelding]
Ah.., je hebt hoofdAUTOMATEN… dan kan je inderdaad wel aandurven om boven de 3x25 te gaan.
Ik heb “opgeborgen smeltzekeringen”. Dan houd ik me netjes aan de 25 max.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Nanuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Wat dacht je van een paar batterijen om de zonnestroom als het ware te bewaren voor de nacht?
Dat doe ik zélf wel :P :9

the older I get, the better I was...


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:23
Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:40:
[...]


Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.

3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.

Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.

En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.

En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.

[Afbeelding]
Qua uitval/onderhoud zijn er misschien ook wel voordelen, is er ook een schaduw/backup Cerbo ?

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:47
Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Ik zit bij zonneplan met uurprijzen. Geen keuze.
Zonneplan keert opslag terug bij terugeleveren dus om die reden wil ik daar nog wel even blijven.
Zonder batterij zijn kwartierprijzen erg onoverzichtelijk ja. Al denk ik dat er financieel niet veel mis gaat als je de boel gewoon op “gemiddeld uurtarief” blijft aansturen. Het middelt dan net zo uit als de uurprijs gedaan zou hebben.
Ik heb sinds eind maart een batterij.
Dat geeft op zich mogelijkheden.
Ik heb er nog niet aan gerekend (ik ben met andere dingen bezig) maar ik gok dat ik wat extra winst kan halen door de batterij op kwartier basis aan te sturen. Dat is helemaal niet moeilijk (sterker, ik heb mijn software al op kwartierbasis ingericht. Nu echter met blokken van 4 gelijke kwartieren).
Tja… voorlopig gewoon nog zonneplan,
Volgend jaar wordt het sowieso anders.
Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfMyWYEslgb6pFRdbJbKCr-dudI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y9VCrCrGBqjEDpeKmcvH91o2.png?f=user_large

  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan. [Afbeelding]
Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.

Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.

Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.

Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.

Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is ;)
Gokje…
Batterij laden in de goedkope kwartieren, ontladen in de dure kwartieren.

Defacto betekent dat dat je in plaats van (bijvoorbeeld) 2 uur aan 1 stuk in de middag tegen goedkoopste tarief laadt, dat je dat in 4 stukjes van een half uur doet (de helft van de kwartierprijzen is lager dan gemiddeld). En bij ontladen andersom.
Geeft betere prijs dan gemiddeld. Maar je laad/ontlaad over een langere periode dus je mist de scherpe pieken.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 339 340 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels