Waar haal je die dan vandaan? Is altijd al 13:00 geweest (of iets daarna eigenlijk)Currry schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:24:
In het weekend? Normaal heb ik de nieuwe elektra prijs om twaalf uur.
Je kunt de prijzen ook altijd hier bekijken. Hier vind je de waarden van EXAA, die een goede prijsindicatie geven, en ook een voorspelling. Daarnaast vind je hier natuurlijk de day-ahead-prijzen zodra ze beschikbaar zijn.Currry schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:14:
Storing bij de Epex? Nergens zijn de tarieven voor morgen beschikbaar.
https://energypriceforecast.eu/?country=nl&lang=nl
14ct verschil! wat mis ik?...
:strip_exif()/f/image/airXddsdAqp8rjxx7b71NHwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.
[ Voor 6% gewijzigd door Deldenaar op 21-06-2026 18:40 ]
Hm misschien krijg je geen EB en geen opslag bij teruglevering.Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:26:
Hmmmmm..... pure energie dynamische stroom koop 0,25 all-in en tlv 0.11ct all-inn
14ct verschil! wat mis ik?...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Daar mist de energiebelasting (en de inkoopvergoeding). Hoe doet Pure Energie het salderen? Berekenen ze de hoeveelheid te salderen EB aan het eind van de contractperiode en vergoeden ze die achteraf? Even de voorwaarden checken.Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:26:
Hmmmmm..... pure energie dynamische stroom koop 0,25 all-in en tlv 0.11ct all-inn
14ct verschil! wat mis ik?...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Daar mist de energiebelasting (en de inkoopvergoeding). Hoe doet Pure Energie het salderen? Berekenen ze de hoeveelheid te salderen EB aan het eind van de contractperiode en vergoeden ze die achteraf? Even de voorwaarden checken.
Maar dan moet het veel dichter bij elkaar zitten zoals je zelf al opmerkt. En het verschil zit optisch in elk geval dicht bij wat je verwacht op grond van Energiebelasting + inkoop en/of verkoopvergoeding.Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:39:
[...]
Het all-in tarief is de leveringskosten inclusief btw en energiebelasting, maar exclusief in- en verkoopvergoeding.
Ja dacht ik ook, een fout op hun website, moet natuurlijk wss zonder eb en opslag zijn lijkt me, slordig dit van hun kant...bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:50:
[...]
Maar dan moet het veel dichter bij elkaar zitten zoals je zelf al opmerkt. En het verschil zit optisch in elk geval dicht bij wat je verwacht op grond van Energiebelasting + inkoop en/of verkoopvergoeding.
Ja zo kun je het ook zien, liever niet, maarja.Vdvmark schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:29:
BTW en EB ? Maw alvast hoe t er in 2027 uitziet ?
Wie weet wat er nog gaat komen
Maar blijft natuurlijk belachelijk moeilijk gemaakt door pure energie door koop wel met alles erop en eraan te laten zien in kosten tabel en tlv dus dan weer zonder eb en btw?
[ Voor 27% gewijzigd door Deldenaar op 21-06-2026 19:46 ]
Zeker niet belachelijk. Het kan gewoon de echte cijfers zijn als je veel meer teruglevering hebt dan levering. Dan klopt dat helemaal. Beter is om het gewoon weg te laten. Ik zie het bij Zonneplan ook niet. Nu heb ik ook geen overschot aan zonnestroom. Dus voor mij kloppen de cijfers.Deldenaar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Ja zo kun je het ook zien, liever niet, maarja.
Wie weet wat er nog gaat komen
Maar blijft natuurlijk belachelijk moeilijk gemaakt door pure energie door koop wel met alles erop en eraan te laten zien in kosten tabel en tlv dus dan weer zonder eb en btw?
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?Stefannn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:08:
[...]
Er zijn 3 “goede”, zonneplan, frank en Tibber,
Zonneplan (heb ik zelf) is momenteel het voordeligste “zonder extra’s”.
Frank en Tibber bieden de mogelijkheid om laadpaal en zonnepanelen te besturen. Goed opletten of ze je merk ondersteunen. Als je dat wilt dan neem je 1 van die.
Alle andere providers zijn “me too” en zou ik niet nemen.
Meer discussie hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Betaald next ook btw uit,net zoals zonne plan? Anders kun je er wel eens op achteruit gaanRimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik stap nu over omdat ik binnenkort op 0 uitkom met salderen op het huidige contract en ik tot het eind van het jaar weer wil salderen. Contract zou anders in oktober ongunstig aflopen. Naast ZP leek dit best een aardige optie met hun bonus. Heb ook PAP+SAP, dus het is altijd een leuke puzzel welk contract wanneer.
Uiteindelijk wil ik dit jaar ook gewoon op 0 afsluiten, volgend jaar nog eens kijken hoe het allemaal gaat werken bij alle aanbieders.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Jeroen.nl heeft hier een erg informatief artikel over gepubliceerd:Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom
Of het voordeliger is zal erg afhangen van de oriëntatie van je panelen.
Zijn conclusie:
Vergelijk niet alleen de percentages maar gebruik de rekentool en de historische data om een eerlijk beeld te krijgen van wat de zonnebonus jou concreet oplevert.
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
En als je bij het lijstje van Jeroen bij zonneplan de btw er bij telt,komt die als winnaar uit de bus.Nico-G schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:32:
[...]
Jeroen.nl heeft hier een erg informatief artikel over gepubliceerd:
https://jeroen.nl/blog/zonnebonus-vergelijken-voor-terugleveren-stroom
Of het voordeliger is zal erg afhangen van de oriëntatie van je panelen.
Zijn conclusie:
Vergelijk niet alleen de percentages maar gebruik de rekentool en de historische data om een eerlijk beeld te krijgen van wat de zonnebonus jou concreet oplevert.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij salderen is het wettelijk,doet iedereen. Na salderen doet next het niet,dus je gaat er op achteruit als je terug levert.Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:55:
@reneeke1970 Bij het salderen strepen ze de btw wel weg volgens hun uitleg. Ook is de verkoopvergoeding op dit moment 0 cent, de bonus moet dus vooral opwegen tegen de ruime 2 cent aan inkoopvergoeding die ze niet salderen.
Ik stap nu over omdat ik binnenkort op 0 uitkom met salderen op het huidige contract en ik tot het eind van het jaar weer wil salderen. Contract zou anders in oktober ongunstig aflopen. Naast ZP leek dit best een aardige optie met hun bonus. Heb ook PAP+SAP, dus het is altijd een leuke puzzel welk contract wanneer.
Uiteindelijk wil ik dit jaar ook gewoon op 0 afsluiten, volgend jaar nog eens kijken hoe het allemaal gaat werken bij alle aanbieders.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie ook reacties van anderen.Rimco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Ik ga nu van Zonneplan naar NextEnergy vanwege hun 50% zonnebonus. Die is dan toch ook wel redelijk uniek en zou best in het lijstje erbij mogen?
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.
Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.
Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.
Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.
NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]
[...]
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.
[.. ]
Wat bedoel je hiermee?
Dit is niet juist. Er zijn nog maar weinig dynamische leveranciers die de inkoopvergoeding terug betalen bij teruglevering. Zonneplan doet dit en bij Frank is dat onder voorwaarden (aansturing panelen en batterij). Robber heeft het onlangs afgeschaft.reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:11:
[...]
Bij salderen is het wettelijk,doet iedereen. Na salderen doet next het niet,dus je gaat er op achteruit als je terug levert.
Er zijn ook leveranciers die extra terugleverkosten in rekening brengen.
Zie het overzicht in de topic start.
Vermoedelijk doelt hij op het feit dat TIbber over jouw export geen in-/verkoopvergoeding meer teruggeeft? (Of eigenlijk: een teruglevertarief hanteert dat gelijk is aan de verkoopvergoeding, maar dan negatief. Met als resultaat dat het op dit moment op precies 0 uitkomt).
Dat is al sinds 1 januari 2026 het geval: nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stroom - update
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Quote: Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”.Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]
Zie ook reacties van anderen.
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.
Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.
Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.
Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.
NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.
Ik had begrepen dat de ACM dynamische contracten verplicht heeft gesteld.
Via Google
Met de implementatie van Europese regelgeving in de komende Energiewet (1-1-2026) moeten leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden
https://www.energie-neder...acten-dynamische-prijzen/
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
<knip>PeteSplit schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Quote: Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”.
Ik had begrepen dat de ACM dynamische contracten verplicht heeft gesteld.
Via Google
Met de implementatie van Europese regelgeving in de komende Energiewet (1-1-2026) moeten leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden
https://www.energie-neder...acten-dynamische-prijzen/
nvm, niet goed gelezen!
[ Voor 27% gewijzigd door Gameboy op 22-06-2026 10:21 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
"van het eerste uur" is denk ik niet helemaal juist. EnergyZero was er ook vroeg bij en ook veel van hun resellers. Dat reseller model maakt het inderdaad lastiger om te innoveren met integraties van PV, batterijen etc. Ik denk dat veel van die resellers ook redelijk kleine aanbieders zijn die zelf niet de ontwikkelkracht hebben om er iets aan toe te voegen.Stefannn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:13:
[...]
Zie ook reacties van anderen.
Zonneplan, Tibber en Frank zijn de dynamische aanbieders “van het eerste uur”. Ze hebben duidelijk een “visie” over hoe dynamisch er uit zou moeten zien. Ze bieden niet enkel een financieel plaatje maar werken aan integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen en warmtepomp.
Met de kanttekening dat Tibber wat commerciëler geworden is, die hebben de teruglever vergoeding grotendeels geschrapt.
Alle andere aanbieders zijn later gekomen, eigenlijk vrijwel allemaal in de afgelopen 12 maanden. Die lijken vooral “de boot niet te willen missen”. Ze bieden geen integraties voor laadpaal, batterij, zonnepanelen of warmtepomp. Ze hebben geen enkele technische interesse. Ze bieden puur iets op prijs.
NextEnergy geeft dus inderdaad een bonus maar heeft op andere plek weer extra kosten.
Kortom, ik zie Zonneplan, Tibber en Frank als een rijtje van 3 die “de dynamische wereld volwassen proberen te krijgen” waar de anderen niet bij horen.
Maar goed… zo zie ik het… en de wereld verandert geheid. Daarom zitten we op dit forum.
NB. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon bij een ander kan.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Zeker, investeren in een accu is daarom ook beter dan in bv extra pv leggen,als je moest kiezen....Aardedraadje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:03:
Morgen valt er weer mooi te verdienen voor de mensen met een accu:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.Joarie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:20:
@MrFish, hebben we last van extremen die zich moeilijk laten vangen in je model (extreem heet weer)? Ik zie de afgelopen dagen dat je voorspelde curve er flink naast zit als de prijzen bekend gemaakt worden. Gisteren was de voorspelling extreem negatief, ook je mediaan, om vervolgens compleet overschreven te worden bij het posten van de prijzen. De prijzen van morgen lieten hetzelfde gedrag zien. De piek van 80+ cent zat niet eens in je 99-percentiel
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Die weet ik. Maar die 2 cnt is in mijn optiek niet grotendeels schrappenGameboy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:36:
[...]
Vermoedelijk doelt hij op het feit dat TIbber over jouw export geen in-/verkoopvergoeding meer teruggeeft? (Of eigenlijk: een teruglevertarief hanteert dat gelijk is aan de verkoopvergoeding, maar dan negatief. Met als resultaat dat het op dit moment op precies 0 uitkomt).
Dat is al sinds 1 januari 2026 het geval: nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stroom - update
Daar zijn andere veel beter in die onder de streep op of rond de 0 cent uit komen en dat is bij Tibber duidelijk niet het geval.
Dat hangt natuurlijk van 1001 variabelen af en is absoluut geen zekerheid.reneeke1970 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:14:
Zeker, investeren in een accu is daarom ook beter dan in bv extra pv leggen,als je moest kiezen....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het valt mij op dat zelfs de EXAA fors afwijkt terwijl die normaal best een goede vroege indicatie geeft. Ben benieuwd of je iets vindt, gegeven dat de EXAA ook zo afwijkt vraag ik mij af of het voorspelbaar isMrFish schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:39:
[...]
Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.
En wat bedoel jij daar nu weer mee?Simpel360 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:43:
[...]
Die weet ik. Maar die 2 cnt is in mijn optiek niet grotendeels schrappen![]()
Daar zijn andere veel beter in die onder de streep op of rond de 0 cent uit komen en dat is bij Tibber duidelijk niet het geval.
Of ze nu de verkoopvergoeding schrappen, of een "verkoopboete" heffen die precies evenveel is als die verkoopvergoeding, het effect is (voor nu) hetzelfde: je krijgt geen verkoopvergoeding/toeslag meer voor je export, ofwel: die is nu 0.
Het enige wat ze hiermee doen, is de deur openzetten om die verkoopboete hoger te kunnen maken, zonder hun voorwaarden te hoeven aanpassen. Dat is dus een extra knop om aan te draaien in de toekomst.
Maar op dit moment maakt het financieel niets uit. Hoe je het ook wilt (be)noemen, je krijgt alleen de kale EPEX prijs (plus BTW) voor je export na saldering...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Je krijgt zelfs 100x zoveelErsus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
Ik ben naar Zonneplan overgegaan per 1 januari omdat €0,02 cent wel krijgen bij 22254kWh teruglevering
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 09:25 ]
Dat ook Tibber zich voorbereid op andere tijden is vanuit de handel gezien slim, niet leuk voor ons.Gameboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:29:
[...]
En wat bedoel jij daar nu weer mee?![]()
Of ze nu de verkoopvergoeding schrappen, of een "verkoopboete" heffen die precies evenveel is als die verkoopvergoeding, het effect is (voor nu) hetzelfde: je krijgt geen verkoopvergoeding/toeslag meer voor je export, ofwel: die is nu 0.
Het enige wat ze hiermee doen, is de deur openzetten om die verkoopboete hoger te kunnen maken, zonder hun voorwaarden te hoeven aanpassen. Dat is dus een extra knop om aan te draaien in de toekomst.
Maar op dit moment maakt het financieel niets uit. Hoe je het ook wilt (be)noemen, je krijgt alleen de kale EPEX prijs (plus BTW) voor je export na saldering...
Voor zover ik weet krijg je na saldering de EPEX prijs zonder BTW voor de export.
Je betaalt de afgenomen energie + btw, maar trekt daarvan af de prijs inclusief btw (salderen dus).
Het is makkelijk dat men gewoon zou zeggen: over wat je per saldo afneemt van je leverancier betaal je btw.
[ Voor 20% gewijzigd door bert pit op 23-06-2026 13:09 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.
Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.
[ Voor 15% gewijzigd door LigeTRy op 23-06-2026 13:11 ]
Juist vanwege dit soort fratsen overgestapt op vaste tarieven. Oud appartementje op gas en verder niets spannends. 22 cent ongeacht wanneer ik stroom gebruik. "Vroeger" waren er nog mooie negatieve momenten maar dat is ook geheel verdwenen. Alleen de dure pieken zijn er nog welLigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.
ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.
Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.
Ik heb een homewizard batterij en die kan niet ontladen naar het net. Ik ben dus afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen. Ik heb de zonnepanelen op zuid en die brengen na 19u al weinig meer op. Ik kan dus helaas met deze prijzen niets doen.LigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.
ik ben benieuwd wat dit soort prijzen met de netstabiliteit doen. Een factor 6 verschil tussen goedkoopste en duurste moment is er niet voor niets. En het grootste deel van de elektra verbruikers boeit het niet want die zitten niet op dynamisch.
Verder een prima dagje hoor de Thuisbatterij ROI, al heb ik de laad en ontlaad snelheden wel wat beperkt door de hitte.
Of verhuizen en zonnepanelen op west, of een andere batterij met meer opslag.
Beide opties zal ik wel niet terug verdienen.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
Ik heb nu 2 maanden een 16.5kwh victron systeempje hangen en ik moet zeggen de terugverdientijd gaan veel sneller dan ik had berekend, maar daar had ik m niet voor gekocht (ik vind t vooral een erg leuk project).PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:28:
[...]
Beide opties zal ik wel niet terug verdienen.
Aan de andere kant, op de jaarrekening gaan die 5 dure avondjes ook geen deuk in een pak boter slaan bij normaal gebruik. Gelukkig is er voor ieder wat wils
Dat is insane. Heb dus helemaal niks aan de zonnepanelen morgen qua opbrengst. En heb helaas geen thuisbatterij.
Maar dan nog, mijn airco zet ik standaard aan van 9h 's morgens tot 17h 's avonds, ook als ik niet thuis ben. Meestal is het dan 's avonds niet meer nodig om te koelen maar deze week wel maar dan zeker niet vollebak, verbruik van een paar honderd Watt. Al 33kWh verbruikt deze maand voor de airco maar dat is 99% zonnestroom.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Donderdag én vrijdag.ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:37:
Ik ben benieuwd of donderdag dan nog extremer gaat zijn. De batterij is er in elk geval klaar voor!
Goede ROI-week voor de (stekker)thuisbatterij. Ook al is deze op max 800W output ingesteld.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
De batzill predictor gaat ook voor zaterdag/zondag nog hoog.ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:37:
Ik ben benieuwd of donderdag dan nog extremer gaat zijn. De batterij is er in elk geval klaar voor!
En dan willen de leveranciers ons doen geloven dat de zonnestroom eigenlijk waardeloos is... In elk geval met de thuisbatterij erbij heeft het toch wel heel veel meerwaarde lijkt me.
Zie dunne lichtrode lijn (consumptie) in mijn grafiek, het landelijk gebruik piekt net na het avondeten, door alle EV en Airco, terwijl zon dan al snel daalt.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:07:
Wowsers... Veel zon en het is ook niet echt windstil. En Airco's in de avond is toch niet zo wijdverspreid? En zoveel trekken die apparaten toch ook weer niet?
Naast airco's, waarschijnlijk ook elektriciteits centrales die opwek moeten reduceren vanwege te weinig of te warm koelwater.LigeTRy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Morgen ook weer bizarre prijzen, jeetje mineetje, heel Europa de airco aan denk ik.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is inderdaad een bijkomend probleem vanwege de lage waterstanden in oa Rijn en Maas.Domba schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:11:
[...]
Naast airco's, waarschijnlijk ook elektriciteits centrales die opwek moeten reduceren vanwege te weinig of te warm koelwater.
Watertemperatuur zit al op 26C, en stand is al onder verlaagd.
https://waterinfo.rws.nl/publiek/watertemperatuur/lobith.bovenrijn.haven/details?weergave=grafiek&view=map
https://waterinfo.rws.nl/publiek/waterafvoer/lobith.bovenrijn.tolkamer/details?weergave=grafiek&view=mapVoor het lozen van koelwater in rivieren is de norm dat het rivierwater maximaal 3ºC mag opwarmen, tot een maximum van 28 ºC. Als de watertemperatuur boven de 28 ºC is, leidt dat tot beperkingen in de lozing van koelwater.
En uiteraard buitenland!!!
Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?
Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 14:41 ]
EVs zal niet echt anders zijn dan de rest van het jaar. Airco's ja, maar in de winter is er waarschijnlijk veel meer verbruik dan dat door warmtepompen. Onze 4 binnenunits verbruiken steady draaiend niet meer dan een paar honderd Watt. Zeg ik reken ruim met 1kW. Dan zouden er een miljoen huishoudens een airco moeten draaien om 1GW vraag te genereren. Dat verklaart die piek bij lange na niet.Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:08:
[...]
Zie dunne lichtrode lijn (consumptie) in mijn grafiek, het landelijk gebruik piekt net na het avondeten, door alle EV en Airco, terwijl zon dan al snel daalt.
De temperatuur van het koelwater zal wel meespelen in het rendement van verbrandingscentrales (en kern), maar dat verklaart (deels) de kostprijs niet de vraag. Dus wellicht leiden de hogere riviertemperaturen ook tot meer vraag uit het buitenland.
Niks aan je panelen? je kunt toch gewoon lekker salderen tegen 1,10 euro per kWh of ben je niet volledig elektrisch gegaan?Otto Jans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:39:
€1.10 per kwh uur morgenavond 2 uur.
Dat is insane. Heb dus helemaal niks aan de zonnepanelen morgen qua opbrengst. En heb helaas geen thuisbatterij.
Woensdag onzekerheid van treinen, dus mogelijk meer auto gebruik.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:45:
[...]
EVs zal niet echt anders zijn dan de rest van het jaar.
De piek in prijs of de verwachte piek in landelijke vraag/verbruik?Airco's ja, maar in de winter is er waarschijnlijk veel meer verbruik dan dat door warmtepompen. Onze 4 binnenunits verbruiken steady draaiend niet meer dan een paar honderd Watt. Zeg ik reken ruim met 1kW. Dan zouden er een miljoen huishoudens een airco moeten draaien om 1GW vraag te genereren. Dat verklaart die piek bij lange na niet.
Ja, grote delen van F, B, LU, D dezelfde of hogere temperaturen als hier. Dus ook daar extra vraag.De temperatuur van het koelwater zal wel meespelen in het rendement van verbrandingscentrales (en kern), maar dat verklaart (deels) de kostprijs niet de vraag. Dus wellicht leiden de hogere riviertemperaturen ook tot meer vraag uit het buitenland.
Belgie en NL koplopers..
Nord Pool | Day-ahead prices
the older I get, the better I was...
Als je geen batterij hebt dan zal je moeten kopen.Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:52:
Zo werkt salderen niet. Die stroom koop je toch echt 's avonds tegen dat hoge tarief.
Als je wel een batterij hebt dan NOM of, als je voldoende opslag hebt en je batterij vol is, terugleveren tegen die €1,098/kWh
the older I get, the better I was...
Maar dan nog wordt het een best mooie dag qua PV, veel productie en minimaal €0,08/kWh. Ik zou iedere dag wel die combinatie willen hebben.Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:52:
Zo werkt salderen niet. Die stroom koop je toch echt 's avonds tegen dat hoge tarief.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Heb een oost-west opstelling met de bulk op het westen. NextEnergy rekent een inkoopvergoeding van €0,0219 maar heeft geen terugleververgoeding. In plaats daarvan hebben ze dus de Zonnebonus, tussen 06:00 en 22:00 bij een positieve beursprijs 50% extra op de beursprijs. Break-even punt zit dan op € 0,055 tussen Zonneplan en NextEnergy.
Ik kan sturen op waneer ik de accu's oplaad, dat doe ik dan in de goedkoopste uren.
Trouwens wel jammer dat je voor de P1 meter moet betalen...
Accu gaat maximaal ontladen tussen 19:30 en 22:00 (Venus A. 3.5kWh @ 1.5kW) Alle beetjes helpen :-)
Vanwege apartmenten en bomen heb ik om 20u nog maar ~0.6kW opbrengst.
Uit https://jeroen.nl/blog/zo...-voor-terugleveren-stroomToby1984 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:37:
Als je nou vanavond of morgenavond zolang de zon nog niet onder is, met die enorm hoge prijzen je accu ontlaad, krijg je daar dan dus met zonnebonus nog eens 50% bij?
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij,
de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten.
Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsprofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
Ik kom met mijn voornamelijk zuidoost opstelling en (nog) geen batterij ook avondstroom te kort. Heb nu de doeltemperatuur een graad verlaagd en dan gaat de airco vanavond tussen 19u en 23u gewoon even uit. Redelijk geïsoleerd en overal zonwering dus opwarming blijft vast binnen de perken.Hijdaar95 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:26:
Tijdschema van de airco aangepast. Tussen 19:00 en 22:30 een hoger temperatuur doel ingesteld, effectief dus alleen ventileren.
Accu gaat maximaal ontladen tussen 19:30 en 22:00 (Venus A. 3.5kWh @ 1.5kW) Alle beetjes helpen :-)
Vanwege apartmenten en bomen heb ik om 20u nog maar ~0.6kW opbrengst.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Uit https://jeroen.nl/blog/zo...-voor-terugleveren-stroom
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij,
de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten.
Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsprofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
Als ze naar jou profiel kijken en je nooit na 19u veel stroom terug levert (geen panelen op west), dan zal het snel duidelijk zijn, als je alleen morgen stroom terug levert ?firecaps30 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:50:
[...]
EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.
Je krijgt altijd wel de EPEX prijs maar niet de bonus...
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 23-06-2026 16:04 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
Alles voor 22:02 kan theoretisch nog gezien worden als zonnestroomopwek. Daarna wordt het fysiek onmogelijkfirecaps30 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:50:
[...]
EUR 1,53 en 1,56 voor terugleveren met de NextEnergie Zonnebonus zou anders wel lekker zijn. Ik vraag mij af, als je rustig ontlaadt met een vermogen tussen 1000-1500W of ze dat ook kunnen herkennen.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Best mooi inderdaad, kernenergie.Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:26:
[...]
Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?
Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
Zonder kernenergie zaten er flink wat landen in het donker.
Je ziet het ook terug in de prijzen, Frankrijk (kernenergie!) veel goedkoper vanavond.Situatie NU is dat FRA gas centrales bijzet om 15-20GW vermogen te exporteren, terwijl de nucleair centrales bijna 50% exporteren.
— Wouter Lvv (@Wouter_Lvv) 23 juni 2026
De zwakke broeders GER, BEL, UK en ITA-no worden hiermee overeind gehouden.
NED stookt kolen voor export naar GER, BEL pic.twitter.com/dqDbF7lCSu
Bron
[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 23-06-2026 16:12 ]
Klopt, ik zeg ook niet dat t niet nodig isWolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:08:
[...]
Best mooi inderdaad, kernenergie.
Zondrer kernenergie zaten er flink wat landen in het donker.
[X]
Je ziet het ook terug in de prijzen, Frankrijk (kernenergie!) veel goedkoper vanavond.
[Afbeelding]
Bron
En dat de energiemix aan de aanbod kant dus net zo moet meebewegen, als ook de veranderende en fluctuerende vraag (airco's/evs), is kern ook een bouwsteentje aan aanbod kant.
Behalve als Next de slimme meter data niet heeft ontvangen, dan krijg je een of ander gemiddeld verbruikprofiel als t tegenzit toch ? En/of wat extra kosten. Vond bij het lezen dat Next iets teveel mij verantwoordelijk hield voor die slimme meter gegevens, die zij meestal iets van 10 dagen lang ontvangen, maar wel extra tijd erin moeten steken om ze uit die brei te halen waarschijnlijk.PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:
[...]
Als ze naar jou profiel kijken en je nooit na 19u veel stroom terug levert (geen panelen op west), dan zal het snel duidelijk zijn, als je alleen morgen stroom terug levert ?
Je krijgt altijd wel de EPEX prijs maar niet de bonus...
Je moet de watertemperatuur van de rivieren bij kerncentrales weten in je model.MrFish schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:39:
[...]
Ja, opmerkelijk! De prijzen gaan alle kanten op en daar heeft het model duidelijk moeite mee. Ik ga er eens induiken.
Die kan maximaal 26°C zijn, want het koelwater voegt een deltaT van 3° C toe, en het koelwater mag niet boven de 28° C uitkomen
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:26:
[...]
Dat is inderdaad een bijkomend probleem vanwege de lage waterstanden in oa Rijn en Maas.
Watertemperatuur zit al op 26C, en stand is al onder verlaagd.
https://waterinfo.rws.nl/publiek/watertemperatuur/lobith.bovenrijn.haven/details?weergave=grafiek&view=map
[...]
https://waterinfo.rws.nl/publiek/waterafvoer/lobith.bovenrijn.tolkamer/details?weergave=grafiek&view=map
En uiteraard buitenland!!!
Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?
Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
Dus dmv nucleaire reactie warmte maken en vervolgens een deel daarvan in de rivier dumpen.. handig zeg... Als ze dat nou eens nuttig zouden kunnen gebruiken ipv minder/on-bruikbaar te worden in de zomer wat een jaarlijks terugkerende situatie is en je op kan anticiperen. Waarschijnlijk net als voor €100,- tanken en voor €70,- aan energie weggooien aan opgewarmde lucht.
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 23-06-2026 18:48 ]
Ik heb rond deze late avond tijden echt geen zonnestroom meer wat ik saldeer. Dus dit argument gaat voor heel wat mensen met zonnepanelen niet op.ndjong schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Niks aan je panelen? je kunt toch gewoon lekker salderen tegen 1,10 euro per kWh of ben je niet volledig elektrisch gegaan?
Is ook de tijden dat je gaat koken enz. Veel stroom verbruik dus dat je altijd meer gebruikt dan de weinige zonnestroom wat nog is.
Die piektarieven is altijd rondom de tijd als de zon onder gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Otto Jans op 23-06-2026 18:39 ]
Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.[...]
En uiteraard buitenland!!!
Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?
Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren
Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte
[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 23-06-2026 18:50 ]
Wat dacht je van een paar batterijen om de zonnestroom als het ware te bewaren voor de nacht?Simpel360 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]
[...]
Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.
Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren
Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte
En dan wil ik ook regenpanelen met batterij….Simpel360 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]
[...]
Dit is een discussie wel heel erg simplistisch plat slaan.
Vooruit, ik doe mee: hopelijk hebben ze genoeg PV voor de nachtelijke uren
Edit: oh, oh, oh en voldoende windmolens bij deze windstilte
Oh wacht die had ik al, platdak en regenwatertanks…
(Beetje humor in dit soms zo hakketakkerige topic moet kunnen ).
Anniehoe…. De teller staat voor vandaag al op +€16 door afgelopen nacht op €3,75/kWh terugleveren vanuit batterij en nog wat aanvullende exports. En dan heeft koeling hele dag aangestaan en EV is ook beetje geladen. Met batterij ben je ineens flexibel.
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 19:26 ]
Afgezien van de persoonlijke voordeeltjes die handige tweakers eruit kunnen slaan….
Defacto ben ik van mening dat het “macro gezien” maar goed is dat het salderen verdwijnt. Sterker… eigenlijk een jaar te laat.
Toen er nog weinig PV was was het een leuke vergroenings stimulans. Maar inmiddels werkt het sterk marktprijs verstorend. Met dit soort extremen als gevolg.
Wat er eigenlijk aan de hand is:
- stroomprijs IS tegenwoordig (anders dan 10 jaar geleden) tijdsafhankelijk.
- maar een groot deel van de bevolking gedraagt zich alsof dat niet zo is.
- als je heel hard door een muur probeert te lopen omdat daar voorheen een poort zat dan krijg je builen.
Sommigen denken dat de spread volgend jaar zal afnemen/verdwijnen door het afschaffen van salderen en de sterke opkomst van batterijen.
Persoonlijk denk ik dat dat zeker zal helpen extremen te voorkomen, maar ik gok dat de traagheid van de massa dermate groot is dat de spread volgend jaar nog steeds hoog is. Wellicht zelfs groter wordt.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Oh vervelend dat je je panelen niet lekker hebt kunnen leggen, ik lever momenteel nog 3500w terug 😀Otto Jans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:38:
[...]
Ik heb rond deze late avond tijden echt geen zonnestroom meer wat ik saldeer. Dus dit argument gaat voor heel wat mensen met zonnepanelen niet op.
Is ook de tijden dat je gaat koken enz. Veel stroom verbruik dus dat je altijd meer gebruikt dan de weinige zonnestroom wat nog is.
Die piektarieven is altijd rondom de tijd als de zon onder gaat.
Ik heb in ieder geval de RWS api gevonden en toegevoegd. Tot nu toe lijkt dat niet veel te helpen.Pim57 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:14:
[...]
Je moet de watertemperatuur van de rivieren bij kerncentrales weten in je model.
Die kan maximaal 26°C zijn, want het koelwater voegt een deltaT van 3° C toe, en het koelwater mag niet boven de 28° C uitkomen
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Humor is altijd goed en met dit soort getallen komt er ook geen humeur…Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:23:
[...]
En dan wil ik ook regenpanelen met batterij….
Oh wacht die had ik al, platdak en regenwatertanks…
(Beetje humor in dit soms zo hakketakkerige topic moet kunnen ).
Anniehoe…. De teller staat voor vandaag al op +€16 door afgelopen nacht op €3,75/kWh terugleveren vanuit batterij en nog wat aanvullende exports. En dan heeft koeling hele dag aangestaan en EV is ook beetje geladen. Met batterij ben je ineens flexibel.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Kijk eens naar mijnbatterij.nl live vandaag voor onbalans handel. Craaaaazyyyyy….Ersus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Humor is altijd goed en met dit soort getallen komt er ook geen humeur…
Al een lange tijd €2-4/kWh. . Bizarre tarieven.
Voor de onbalans eindelijk weer eens goed boeren!!Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:11:
[...]
Kijk eens naar mijnbatterij.nl live vandaag voor onbalans handel. Craaaaazyyyyy….
Al een lange tijd €2-4/kWh. . Bizarre tarieven.
De Epex morgen alleen al over 19u tot 00u excl EB incl BTW
(€0,6324*21kWh)+
(€0,9686*21kWh)+
(€0,9872*21kWh)+
(€0,7071*21kWh)+
(€0,3856*21kWh)
————————
€-77,2989
Vandaag lukte Epex toch ook alweer een kleine €-43,63 met nog 1u15 te gaan.
Juni staat actueel op €-557,55 en met morgen dan vooruitlopend €634,84….en dan nog 7 dagen te gaan, nothing to complain.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
En uiteraard buitenland!!!
Mooi man, kernenergie, heeft geen last van klimaat toch?
Productie kerncentrale Golfech stilgelegd door hoge temperaturen rivier de Garonne
===================================================
Elke verbrandingsmotor per stoot per kWh meer CO2 en warmte uit dan een kerncentrale.
Dus draagt de kerncentrale heel erg bij aan een beter klimaat. Alleen doordat er nog steeds mensen vliegen/rijden met verbrandingsmotoren, warmt het klimaat op en kan een kerncentrale niet meer voldoende gekoeld worden.
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 24-06-2026 00:02 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Mooi,Ersus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Voor de onbalans eindelijk weer eens goed boeren!!
De Epex morgen alleen al over 19u tot 00u excl EB incl BTW
(€0,6324*21kWh)+
(€0,9686*21kWh)+
(€0,9872*21kWh)+
(€0,7071*21kWh)+
(€0,3856*21kWh)
————————
€-77,2989
Vandaag lukte Epex toch ook alweer een kleine €-43,63 met nog 1u15 te gaan.
Juni staat actueel op €-557,55 en met morgen dan vooruitlopend €634,84….en dan nog 7 dagen te gaan, nothing to complain.
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”
Gewoon puur uit interesse.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W is al wel een aardige indicatorStefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 04:59:
[...]
Mooi,
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”
Gewoon puur uit interesse.
Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.
Bestaat een uurprijs niet gewoon uit 4 kwartierprijzen, gewogen voor verwacht verbruik eventueel?Willempie27 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:22:
Ik zit nu te kijken, maar blijkbaar zijn er nog veel leveranciers die uurprijzen rekenen, terwijl de markt die niet meer heeft. 1,08 wat ze dus geld kost als je op de hoogste momenten afneemt. Deze afname zal beperkt zijn omdat de prijs natuurlijk zo hoog is.
Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.
Daar kun je als leverancier volgens mij alleen aan verdienen als je opslagcapaciteit hebt (of als je klanten met Zonneplan thuisaccu dit hebben en jou controle geven).
Afnemers van uurprijzen hebben het hele uur dezelfde prikkel en nemen het hele uur dus met hetzelfde vermogen af. Een EV lader zal over het hele uur bijvoorbeeld hetzelfde afnemen.Willempie27 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:22:
Ik zit nu te kijken, maar blijkbaar zijn er nog veel leveranciers die uurprijzen rekenen, terwijl de markt die niet meer heeft. 1,08 wat ze dus geld kost als je op de hoogste momenten afneemt. Deze afname zal beperkt zijn omdat de prijs natuurlijk zo hoog is.
Maar bij lage prijzen zitten ze juist er net boven en dan wordt er wel veel gebruikt en zijn het dus extra inkomsten. Is het niet gewoon het geval verdienmodel om uurprijzen aan te houden in plaats van kwartierprijzen.
De leverancier zal in kwartierprijzen moeten inkopen. Die zal dus over een gedeelte van het uur extra winst maken en over een ander deel extra verlies. Met de uurprijs als gemiddelde van de 4 kwartieren middelt dat precies uit.
Het geeft de leverancier extra risico. Ik weet het niet maar gok dat de enige reden dat ze niet naar kwartierprijzen zijn gegaan is dat de automatisering niet klaar is. App moet aangepast. En administratie moet aangepast.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Bij Frank mag je kiezen of je uur- of kwartierprijzen wilt hebben. Dat kan je per kalendermaand veranderen. Ik heb één maand kwartierprijzen gedaan maar dat was me veel te veel gedoe en voor mezelf erg onoverzichtelijk. Dus direct weer terug naar de uurprijzen. Ik neem aan dat kwartierprijzen meer mensen afschrikt om dynamisch te gaan.Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:06:
[...]
Afnemers van uurprijzen hebben het hele uur dezelfde prikkel en nemen het hele uur dus met hetzelfde vermogen af. Een EV lader zal over het hele uur bijvoorbeeld hetzelfde afnemen.
De leverancier zal in kwartierprijzen moeten inkopen. Die zal dus over een gedeelte van het uur extra winst maken en over een ander deel extra verlies. Met de uurprijs als gemiddelde van de 4 kwartieren middelt dat precies uit.
Het geeft de leverancier extra risico. Ik weet het niet maar gok dat de enige reden dat ze niet naar kwartierprijzen zijn gegaan is dat de automatisering niet klaar is. App moet aangepast. En administratie moet aangepast.
Ik zit bij zonneplan met uurprijzen. Geen keuze.Nanuk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:16:
[...]
Bij Frank mag je kiezen of je uur- of kwartierprijzen wilt hebben. Dat kan je per kalendermaand veranderen. Ik heb één maand kwartierprijzen gedaan maar dat was me veel te veel gedoe en voor mezelf erg onoverzichtelijk. Dus direct weer terug naar de uurprijzen. Ik neem aan dat kwartierprijzen meer mensen afschrikt om dynamisch te gaan.
Zonneplan keert opslag terug bij terugeleveren dus om die reden wil ik daar nog wel even blijven.
Zonder batterij zijn kwartierprijzen erg onoverzichtelijk ja. Al denk ik dat er financieel niet veel mis gaat als je de boel gewoon op “gemiddeld uurtarief” blijft aansturen. Het middelt dan net zo uit als de uurprijs gedaan zou hebben.
Ik heb sinds eind maart een batterij.
Dat geeft op zich mogelijkheden.
Ik heb er nog niet aan gerekend (ik ben met andere dingen bezig) maar ik gok dat ik wat extra winst kan halen door de batterij op kwartier basis aan te sturen. Dat is helemaal niet moeilijk (sterker, ik heb mijn software al op kwartierbasis ingericht. Nu echter met blokken van 4 gelijke kwartieren).
Tja… voorlopig gewoon nog zonneplan,
Volgend jaar wordt het sowieso anders.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 04:59:
[...]
Mooi,
Vraagje…
In hoeveel tijd jas je die 21kWh onbalans er doorheen?
Ik bedoel… “met wat voor C”, en “over wat voor netaansluiting? (3x25A is tebweinig denk ik?)”
Gewoon puur uit interesse.
3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.
Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.
En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.
En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Staar je niet blind op de absolute getallen.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ah.., je hebt hoofdAUTOMATEN… dan kan je inderdaad wel aandurven om boven de 3x25 te gaan.Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.
3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.
Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.
En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.
En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.
[Afbeelding]
Ik heb “opgeborgen smeltzekeringen”. Dan houd ik me netjes aan de 25 max.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Dat doe ik zélf welNanuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Wat dacht je van een paar batterijen om de zonnestroom als het ware te bewaren voor de nacht?
the older I get, the better I was...
Qua uitval/onderhoud zijn er misschien ook wel voordelen, is er ook een schaduw/backup Cerbo ?Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Het Victron systeem doet alleen Epex via Zonneplan.
3x 30A gaat over de C25A hoofdautomaten.
Na installatie van de drie 8kVA Multiplussen kwam het besef dat 24kVA (ca 19.4kW) te weinig is om tegelijk terug te leveren en het huis te voorzien of zoals nu nog met de salderingsregeling.
Verkopen zou alleen maar verlies opleveren, toen maar drie extra 8kVA‘s besteld en gemonteerd in Parallel bedrijf. En dat bevalt zo goed omdat ze niet op hun tenen hoeven te lopen en het vergroot ook meteen de inzetbaarheid door een grote bandbreedte aan vermogens af te dekken. Toekomstig van eigen Dak EV laden en tegelijk het huis voorzien bijvoorbeeld.
En een niet onbelangrijk voordeel: de warmteontwikkeling wordt over 6 omvormers verdeeld.
En om ontopic te blijven gisteren een aardige €53,00 kunnen harken.
[Afbeelding]
Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan.Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:22:
[...]
Ik zit bij zonneplan met uurprijzen. Geen keuze.
Zonneplan keert opslag terug bij terugeleveren dus om die reden wil ik daar nog wel even blijven.
Zonder batterij zijn kwartierprijzen erg onoverzichtelijk ja. Al denk ik dat er financieel niet veel mis gaat als je de boel gewoon op “gemiddeld uurtarief” blijft aansturen. Het middelt dan net zo uit als de uurprijs gedaan zou hebben.
Ik heb sinds eind maart een batterij.
Dat geeft op zich mogelijkheden.
Ik heb er nog niet aan gerekend (ik ben met andere dingen bezig) maar ik gok dat ik wat extra winst kan halen door de batterij op kwartier basis aan te sturen. Dat is helemaal niet moeilijk (sterker, ik heb mijn software al op kwartierbasis ingericht. Nu echter met blokken van 4 gelijke kwartieren).
Tja… voorlopig gewoon nog zonneplan,
Volgend jaar wordt het sowieso anders.
Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:15:
[...]
Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan. [Afbeelding]
Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.
Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Gokje…Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.
Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.
Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is
Batterij laden in de goedkope kwartieren, ontladen in de dure kwartieren.
Defacto betekent dat dat je in plaats van (bijvoorbeeld) 2 uur aan 1 stuk in de middag tegen goedkoopste tarief laadt, dat je dat in 4 stukjes van een half uur doet (de helft van de kwartierprijzen is lager dan gemiddeld). En bij ontladen andersom.
Geeft betere prijs dan gemiddeld. Maar je laad/ontlaad over een langere periode dus je mist de scherpe pieken.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
/f/image/ZEzQ57BVg0OeuWL4SYsg86XC.png?f=fotoalbum_large)