PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber
Mijn moeder zit al een jaar op Tibber nu. Als ik dat afzet tegen de Innova’s van deze wereld met vaste contracten, komt ze veel lager uit tov de jaren daarvoor. Nu is zij met pensioen en heeft ook wel een beetje lol aan het op de juiste momenten stroom gebruiken.LuchtWater schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:09:
Voor mij is het echt een glazen bol.
4 jaar vast aanhouden of naar Dynamisch.
Dat zogenaamde nieuwe dynamisch contract van Innova met prijsplafond voor gas. Of toch een ‘echte’ dynamische aanbieder zoals Zonneplan of Tibber?
Gas gebruikt ze amper <500m3 voor douchen en heel klein beetje voor verwarming icm lucht/lucht WP. Zonnepanelen voor 3000 Wp en meer heeft ze niet. Volgend jaar even kijken wat de impact is, als de doelpalen voor de zoveelste keer verschuiven (geldt ook voor mezelf maar ik zit pas paar maanden bij Tibber).
Mijn boefje is liev!
Apart contract voor elektriciteit en gas kan voordelig zijn omdat je dan voor gas cashback kan krijgen.LuchtWater schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:09:
Dat zogenaamde nieuwe dynamisch contract van Innova met prijsplafond voor gas. Of toch een ‘echte’ dynamische aanbieder zoals Zonneplan of Tibber?
Ik heb electriciteit dynamisch bij zonneplan maar gas vast bij greenchoice. Voor gas kreeg ik via overstappen.nl 150euro cashback bij Greenchoice.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 18-06-2026 08:38 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Een dergelijke hoge piek hoeft volgend jaar niet zo op te treden. Nu zijn er veel mensen met vaste contracten die overtollige zonnestroom hebben en dat salderen(opfikken). Volgend jaar is dat gewoon betalen.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:07:
[...]
Een interessante prijsprikkel morgen idd.
Vanaf 2027 is het dagelijks overschot tijdverschoven injecteren nog altijd wat waard.
Maar of je alleen daarvoor batterij en omvormer moet kiezen lijkt me idd van niet, tenzij je wel heel veel PV overschot hebt.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Misschien is een switch van Innova Vast naar Next Energie (dynamisch) een goede optie, aangezien dit door Innova (?) wordt voorgesteld. Bij de switch naar een andere dynamische aanbieder moet er wasrschijnlijk een boete worden betaald om het 4 jarig vast contract af te kopen. Geen idee hoe hoog dat bedrag kan zijn 🤔?
PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber
Dat is zeker waar. Ik laat me verassen wat de dynamiek in de energiemarkt in petto heeft vanaf 2027.Gerardus1956 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Een dergelijke hoge piek hoeft volgend jaar niet zo op te treden. Nu zijn er veel mensen met vaste contracten die overtollige zonnestroom hebben en dat salderen(opfikken). Volgend jaar is dat gewoon betalen.
Het is niet geheel voorspelbaar zo blijkt wel uit epex voorspellers.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Echt zot! Gek eigenlijk straks worden in de zomer Nederland en België nog exporteurs.Aardedraadje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:42:
[...]
Volgens Electricitymaps koopt Duitsland op het moment in, ook in het Oosten van Europa is er een tekort aan groene opwek en draaien kolen/gas bij.
Kijk vooral even hoeveel stroom en hoeveel gas ze gebruikt. Het stroom tarief is niet perse goedkoop maar het gas tarief is wel netjes voor 4 jaar vast.LuchtWater schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:09:
Persoonlijk zou ik de 4 jaar uitzitten als je van zekerheid houd. Behalve als je een veel goedkoper vast contract kan regelen.
De meeste hier hebben zonnepanelen en een batterij en kunnen dus heel goed sturen naar alle goedkope tarieven. Als je deze niet hebt dan is dynamisch veel werk en onzeker om goedkoper te krijgen.
Innova belt haar zeker niet uit de goedheid van hun hart op. Die willen haar van die vaste gasprijs af hebben omdat met de huidige stand van zaken gas enorm duur gaat worden komende winter. De gasvoorraden zijn leeg en worden gevuld met enorm duur gas. En wel lopen enorm achter met vullen.
[ Voor 14% gewijzigd door rjd22 op 18-06-2026 09:28 ]
Daar zullen we als consumenten vast goed voor beloond wordenillya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Echt zot! Gek eigenlijk straks worden in de zomer Nederland en België nog exporteurs.
Mijn boefje is liev!
Dat is niet gek, dat noemen we marktwerking. En uiteindelijk kan dit goed nieuws zijn voor mensen met zonnepanelen. Als er een afzetmarkt is voor onze stroom zullen negatieve tarieven en terugleverprijzen op zijn minst onder druk komen te staan.illya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Echt zot! Gek eigenlijk straks worden in de zomer Nederland en België nog exporteurs.
Ja zot he,de leverancier verdient gouden bergen met onze (zogenaamde waardeloze)zonnestroom te verkopen aan het buitenlandillya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:23:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Met de dynamische tarieven verdien je er tenminste nog iets aan?reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Ja zot he,de leverancier verdient gouden bergen met onze (zogenaamde waardeloze)zonnestroom te verkopen aan het buitenland
Uiteindelijk zit dit gewoon verwerkt in de prijzen. Het is niet dat energieleveranciers een winstmarge hebben van 50%. De markt is op zijn zachtst gezegd nogal concurrerend.reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Ja zot he,de leverancier verdient gouden bergen met onze (zogenaamde waardeloze)zonnestroom te verkopen aan het buitenland
De vraag is wel bij wie het voordeel terecht komt. Dat wordt mede bepaald door de marketing-strategie van de leverancier en jouw situatie inclusief moment van afsluiten contract.
In de zomer gelukkig wel,maarja die winter heillya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Met de dynamische tarieven verdien je er tenminste nog iets aan?
1 PVoutput . Dongen NB
Aangezien vaster contracten 0,2 cent geven voor pv,denk ik dat daar het voordeel naartoe gaatKameelstok schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Uiteindelijk zit dit gewoon verwerkt in de prijzen. Het is niet dat energieleveranciers een winstmarge hebben van 50%. De markt is op zijn zachtst gezegd nogal concurrerend.
De vraag is wel bij wie het voordeel terecht komt. Dat wordt mede bepaald door de marketing-strategie van de leverancier en jouw situatie inclusief moment van afsluiten contract.
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, als je bijv 1000 kWh over hebt kun je er nog €2,50 voor krijgen ipv afknijpen. Daardoor denk ik dat de meeste mensen met een vast contract het wel best vinden. Zeker als ze hun omvormen niet kunnen afknijpen.Onestone schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Hiero een vast contract en inderdaad 0.0025 vergoeding!?!. Geen prikkel, nou bij mij staat de batterij klaar en is Nom lastig te regelen maar dan gaat 1 rij de panelen gewoon uit. Dacht je echt dat die gasten mijn stroom voor 0.0025 per kWh gaan krijgen . . .
Als jij het niet aan je leverancier wilt verkopen voor die prijs, moet je een andere leverancier zoeken. Misschien dat er vaste aanbieders komen met een betere vergoeding.
En anders kun je terecht bij dynamische leveranciers. Dat levert zelfs in de zomer veel meer op voor je kWh. Zelfs zonder EB kom je dan rond €0,05-0,10 uit per kWh. En met een batterij erbij misschien wel rond €0,20 per kWh.
Hoe dan ook zullen er weinig zijn die zo principieel als jij het stelt zullen doen.
Nou, zodra het zonnetje lekker schijnt haal je dat niet hoor. Vandaag tussen 12-16 uur onder de 5ct/kWh ex. En dat is nog vrij veel, meestal ligt het op de meeste dagen met zon de laatste tijd urenlang rond 0.bilgy_no1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Tja, als je bijv 1000 kWh over hebt kun je er nog €2,50 voor krijgen ipv afknijpen. Daardoor denk ik dat de meeste mensen met een vast contract het wel best vinden. Zeker als ze hun omvormen niet kunnen afknijpen.
Als jij het niet aan je leverancier wilt verkopen voor die prijs, moet je een andere leverancier zoeken. Misschien dat er vaste aanbieders komen met een betere vergoeding.
En anders kun je terecht bij dynamische leveranciers. Dat levert zelfs in de zomer veel meer op voor je kWh. Zelfs zonder EB kom je dan rond €0,05-0,10 uit per kWh. En met een batterij erbij misschien wel rond €0,20 per kWh.
Hoe dan ook zullen er weinig zijn die zo principieel als jij het stelt zullen doen.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ook daarvoor geldt dat je niet naar de pieken en dalen moet kijken (alleen voor korte-termijnbeslissingen om extra te importeren of te exporteren).robkrekel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Nou, zodra het zonnetje lekker schijnt haal je dat niet hoor. Vandaag tussen 12-16 uur onder de 5ct/kWh ex. En dat is nog vrij veel, meestal ligt het op de meeste dagen met zon de laatste tijd urenlang rond 0.
Bij een dynamisch contract zijn vooral de gemiddelde gerealiseerde tarieven van belang. Sure, je kunt dan uren of dagen hebben dat de prijzen rond de 0 liggen, maar over een maand of een jaar gezien doet dat niet heel veel met het gemiddelde gerealiseerde tarief, en dat is het enige wat je kunt vergelijken met een vast/variabel contract!
Ik heb in mijn eerste jaar met een dynamisch contract (en nog zonder accu) een jaargemiddeld exporttarief van ca. 0,07 €/kWh gerealiseerd, met als minimum 0,06 €/kWh in de 4 topmaanden (qua opbrengst).
Nu, met een accu, dat wel, kom ik eerder in de richting van 0,09 à 0,10 €/kWh voor mijn export, over een heel jaar gemiddeld.
Dus de aangehaalde getallen haal je juist wel, gemiddeld per jaar
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Import €0,0750 incl. BTW ex EB
Export €0,1943 incl. BTW ex EB
Vanaf 2027 zonder BTW...want die krijgen we dan ook niet meer uitbetaald.
Export €0,1605 ex EB ex BTW
Voor de PV overschotters met batterij hopen we toch nog een beetje op zulke teruglevertarieven.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Vorig jaar, zonder batterij, heb ik een gemiddeld teruglevertarief behaald van €0,2035 all-in oftewel €0,0807 ex energiebelasting. Ik weet dat anderen nog een iets beter resultaat hebben behaald. Vandaar mijn range tussen €0,005 en €0,10.robkrekel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Nou, zodra het zonnetje lekker schijnt haal je dat niet hoor. Vandaag tussen 12-16 uur onder de 5ct/kWh ex. En dat is nog vrij veel, meestal ligt het op de meeste dagen met zon de laatste tijd urenlang rond 0.
Dit jaar, met batterij, zit ik tot nu toe op €0,3014, oftewel €0,1906 exclusief Energiebelasting. Ook hier geldt dat er zeker mensen zijn die het nog gunstiger krijgen.
Vanaf 2027 geen BTW dat weet ik zo nog niet.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
De gemiddelde tarieven met PV en Thuisaccu voor dit jaar
Import €0,0750 incl. BTW ex EB
Export €0,1943 incl. BTW ex EB
Voor de PV overschotters met batterij hopen we toch nog een beetje op zulke teruglevertarieven.
De belastingdienst zal de BTW over de toegevoegde waarde willen hebben als die de drempel overschreidt.
Dat zou neerkomen op dat energieleveranciers misbruik maken van dat veel klanten vanwege PV en/of thuisaccu gebruikmaken van KOR regeling, maar dat hoeft niet die te zijn die ook het energiecontract heeft afgesloten en moet je wel heel zeker zijn aan wie je factuur stuurt zonder, ook BTW plichtig is.
2026 tot nu toe
Import €0,0920 incl. BTW ex EB
Export €0,2049 incl. BTW ex EB
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 18-06-2026 13:34 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hoe is dit bereikt? Anders zegt het m.i. nog niet zo heel veel.Gameboy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Ik heb in mijn eerste jaar met een dynamisch contract (en nog zonder accu) een jaargemiddeld exporttarief van ca. 0,07 €/kWh gerealiseerd, met als minimum 0,06 €/kWh in de 4 topmaanden (qua opbrengst).
En was dit de kale prijs?
Heb je (destijds) al het overschot teruggeleverd ongeacht tarief? Dus ook bij €0,00 per kWh kaal tarief terug geleverd? En ook bij negatieve kale tarieven?
Als dat allemaal "ja" is, dan is die 7 cent zeker netjes wat mij betreft.
Oeps… zeker weten?Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
Bij meer import dan export zou ik denken dat zowel import als export inc btw worden afgerekend en dat je dan als in de kor zit “niks hoeft af te rekenen”. Maar defacto saldeer je dan de btw.
Maar.. dit is voor het eerst dat ik daar over nadenk dus wellicht klopt dat niet.
En als je meer exporteert dan importeert heb jij denk ik gelijk. Hoewel…. Je krijgt waarschijnlijk inc. btw terug, en als je in de kor zit is dat te weinig om aan de belasting te geven.
???????
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Die BTW wordt nu ook al niet betaald. Er gaat een negatief bedrag op de factuur en die wordt dan verrekend met de BTW die je betaald. Daar verandert niet zoveel.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
[ Voor 27% gewijzigd door Miezie op 18-06-2026 14:41 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Je krijgt nu wel degelijk BTW over je export (althans bij Tibber en Zonneplan), en dat zal naar mijn eigen verwachting ook wel zo blijvenMiezie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Die BTW wordt nu ook al niet betaald. Er gaat een negatief bedrag op de factuur en die wordt dan verrekend met de BTW die je betaald. Daar verandert niet zoveel.
[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 18-06-2026 14:53 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dynamische prijzen onderling vergelijken, met andere dynamische gebruikers dus, is wat lastiger. Ieder huishouden is anders, en ook de aansturing van ieders apparatuur kan in meer of mindere mate, en heeft effect op de gerealiseerde tarieven.Franciesco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:
[...]
Hoe is dit bereikt? Anders zegt het m.i. nog niet zo heel veel.
Heb je (destijds) al het overschot teruggeleverd ongeacht tarief? Dus ook bij €0,00 per kWh kaal tarief terug geleverd? En ook bij negatieve kale tarieven?
Ik heb wel altijd vanaf het begin de mogelijkheid gehad, en gebruikt, om opwek te knijpen of helemaal uit te zetten op die paar schaarse momenten dat de totaalprijs (dus inclusief alle belastingen) negatief was. Dat is gelukkig maar heel sporadisch. Ook dat doet op het totaal van het jaargemiddelde tarief vrijwel niets.
Ik heb een relatief kleine accu (5 kWh), en daarmee kan ik ook niet heel erg veel effect sorteren op de jaargemiddelde tarieven. Anderen, met veel meer capaciteit en vermogen (of EV's), kunnen veel grotere effecten behalen.
Maar goed, zelfs als je dus relatief weinig kunt sturen aan je opwek of verbruik, kun je nog steeds heel veel betere tarieven verwachten dan straks met een vast of variabel contract.
We zeggen in andere bewoordingen hetzelfde...Gameboy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:48:
[...]
Je krijgt nu wel degelijk BTW over je export (althans bij Tibber en Zonneplan), en dat zal naar mijn eigen verwachting ook wel zo blijven
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dat zie ik nog niet meteenMiezie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:05:
[...]
We zeggen in andere bewoordingen hetzelfde...
Ik interpreteerde jouw woorden niet als: "Je ontvangt nu ook BTW over je export, en dat blijft zo (naar verwachting) na wegvallen van de salderingsregel"
Als je dat wel zo bedoelde, prima, en bedoelen we inderdaad hetzelfde
Het is ook wel een beetje appels met peren vergelijking.bilgy_no1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Tja, als je bijv 1000 kWh over hebt kun je er nog €2,50 voor krijgen ipv afknijpen. Daardoor denk ik dat de meeste mensen met een vast contract het wel best vinden. Zeker als ze hun omvormen niet kunnen afknijpen.
Je vergelijkt met huishoudens die minimaal enigszins hun best doen om teruglevering te beperken bij negatieve prijzen met gedrag/thuisaccu's/omvormer vermogen beperken.
Bij een vast contract levert iedere kWh hetzelfde op, dus dan blijft je lekker terugleveren bij negatieve prijzen.
Degene met een gunstig terugleverprofiel bewegen waarschijnlijk steeds meer richting dynamisch, en voor de vaste contracten blijft "een mandje rotte appels" over.
[ Voor 29% gewijzigd door HandyLumberjack op 18-06-2026 15:43 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik denk dat er iets fout is met de berekening? Dat kan toch niet €2.36 voor 11.3kwh. Is dat niet per kwartier ook?Gerardus1956 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:55:
Het verdient toch mooi met een dynamisch contract.
[Afbeelding]
Zonet. Er komt nog stroom en teruglevering bij. En dat zonder thuisaccu.
Wat is er gek aan 21 cent per kWh? De laagste prijs was nauwelijks onder de 20 cent. Aangezien ik iedere kWh opwek kan salderen is dat de prijs tot nu toe. Het eerste bolletje zal ook vanavond nog groeien. De prijs is dan 70 cent per kWh wat ik dan mag betalen. Verbruik zal dan zeer laag zijn.illya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:53:
[...]
Ik denk dat er iets fout is met de berekening? Dat kan toch niet €2.36 voor 11.3kwh. Is dat niet per kwartier ook?
Ik zit nu op 17 kWh voor -3,38.
Ja, woon je in Nederland? Dan is het misschien niet zo gek. In België betaal je nu voor export ook een extra netbelasting om het net in balans te houden. Die kan je al aftrekken van je inkomsten.Gerardus1956 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:33:
[...]
Wat is er gek aan 21 cent per kWh? De laagste prijs was nauwelijks onder de 20 cent. Aangezien ik iedere kWh opwek kan salderen is dat de prijs tot nu toe. Het eerste bolletje zal ook vanavond nog groeien. De prijs is dan 70 cent per kWh wat ik dan mag betalen. Verbruik zal dan zeer laag zijn.
Ik zit nu op 17 kWh voor -3,38.
In België was de gemiddelde prijs € 0,1419 per kWh (of afgerond 14,19 eurocent per kWh). Dus ik kom vandaag aan veel minder
Ja, Nederland.illya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:50:
[...]
Ja, woon je in Nederland? Dan is het misschien niet zo gek. In België betaal je nu voor export ook een extra netbelasting om het net in balans te houden. Die kan je al aftrekken van je inkomsten.
In België was de gemiddelde prijs € 0,1419 per kWh (of afgerond 14,19 eurocent per kWh). Dus ik kom vandaag aan veel minder(€1.73 voor 30kwh) Niet echt top :D
Ik vergelijk helemaal niets. Ik reageerde op iemand die stelde om niet voor €0,0025 per kWh terug te gaan leveren. Met die stelling ben ik het niet eens.HandyLumberjack schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:35:
[...]
Het is ook wel een beetje appels met peren vergelijking.
Je vergelijkt met huishoudens die minimaal enigszins hun best doen om teruglevering te beperken bij negatieve prijzen met gedrag/thuisaccu's/omvormer vermogen beperken.
Bij een vast contract levert iedere kWh hetzelfde op, dus dan blijft je lekker terugleveren bij negatieve prijzen.
Degene met een gunstig terugleverprofiel bewegen waarschijnlijk steeds meer richting dynamisch, en voor de vaste contracten blijft "een mandje rotte appels" over.
Precies om de redenen die jij noemt.
Een overstap is zo geregeld...Currry schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:13:
Toch jammer dat je bij Essent niet kunt zien wat je gemiddelde inkoop en verkoop is geweest. Alleen zo'n globaal overzicht. Ik ben wel heel benieuwd hoe ik scoor nu ik zoveel verschillen lees.
Zo heb ik het wel begrepen.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:31:
[...]
Oeps… zeker weten?
Bij meer import dan export zou ik denken dat zowel import als export inc btw worden afgerekend en dat je dan als in de kor zit “niks hoeft af te rekenen”. Maar defacto saldeer je dan de btw.
Maar.. dit is voor het eerst dat ik daar over nadenk dus wellicht klopt dat niet.
En als je meer exporteert dan importeert heb jij denk ik gelijk. Hoewel…. Je krijgt waarschijnlijk inc. btw terug, en als je in de kor zit is dat te weinig om aan de belasting te geven.
???????
Bron helemaal naar onder scrollen.
Maar dat is wat Essent doet. Andere leveranciers gaan er anders mee om, net zoals geen terugleverkosten.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:41:
[...]
Zo heb ik het wel begrepen.
[Afbeelding]
Hier in nl ook ,Gerardus telt er eb bij....ik zit op 16 kaal over 4 kwh die vanmiddag zijn terug geleverd. De accu gaat straks pas leeg voor 58 centillya89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:50:
[...]
Ja, woon je in Nederland? Dan is het misschien niet zo gek. In België betaal je nu voor export ook een extra netbelasting om het net in balans te houden. Die kan je al aftrekken van je inkomsten.
In België was de gemiddelde prijs € 0,1419 per kWh (of afgerond 14,19 eurocent per kWh). Dus ik kom vandaag aan veel minder(€1.73 voor 30kwh) Niet echt top :D
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vraag me af hoe Essent dat met mensen die boven de KOR zitten / ZZPer zijn doet. Deze moeten wel BTW afdragen en willen ook een BTW-factuur hebben. Dat klink bijna niet uitvoerbaar.
Dan zou dynamisch bij teruglevering altijd 21% meer opleveren!?bilgy_no1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Maar dat is wat Essent doet. Andere leveranciers gaan er anders mee om, net zoals geen terugleverkosten.
Ik dacht nml ook dat er wel BTW uitbetaald zou worden, maar dat was ook in dit topic waarin dat tegen werd gesproken.
Als de saldering weg valt dan vervalt de verrekening van de belastingen. Daaronder zou je de EB en BTW kunnen zien. Dan blijft kaal epex + eventuele vergoeding over.
Ik krijg nu ook btw met een netto terug levering,dus waarom zou dat veranderen? De btw die je nu saldeert,dat vervalt jaErsus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Dan zou dynamisch bij teruglevering altijd 21% meer opleveren!?
Ik dacht nml ook dat er wel BTW uitbetaald zou worden, maar dat was ook in dit topic waarin dat tegen werd gesproken.
Als de saldering weg valt dan vervalt de verrekening van de belastingen. Daaronder zou je de EB en BTW kunnen zien. Dan blijft kaal epex + eventuele vergoeding over.
1 PVoutput . Dongen NB
In ieder geval Tibber en Zonneplan hebben altijd BTW uitgekeerd over teruglevering. Ook over een export-overschot, dus als de export (veel) hoger is dan de import.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Dan zou dynamisch bij teruglevering altijd 21% meer opleveren!?
Alle tarieven zijn altijd inclusief BTW berekend en vermeld op alle facturen. Het enige wat de salderingsstop teweeg brengt, is dat je niet meer de Energiebelasting (en de BTW op alleen die EB zelf) niet meer terugkrijgt voor je export. De BTW over het kale tarief (en de inkoopvergoeding) mocht je altijd al houden bij in ieder geval bovengenoemde leveranciers.
Ik zie dan ook geen aanleiding om te vermoeden dat dit na afloop van de salderingsregeling niet meer zo zou werken...
Maar "het heeft altijd zo gewerkt" is geen garantie natuurlijk
Ik ga de komende 2u, 7.5kWh in het net dumpen, wie doet er mee?
Hoe groot is de Distributed-Tweakers-Energyplant?
[ Voor 20% gewijzigd door maarten_NL op 18-06-2026 20:01 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ik zit nog op 3,5 kW (solar only).pjedr schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:12:
ik doe mee met 800 watt per uur en nog wat solar van 750 watt nu bijna 70 cent per kwh waard
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Zo lastig is dat niet met een thuisaccu. Tot nu toe dit jaar zit ik vergelijkbaar, de komende 3 maanden wordt alleen maar beter nog.Franciesco schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:21:
[...]
Hoe is dit bereikt? Anders zegt het m.i. nog niet zo heel veel.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
UNOX: The worst operating system
Hier gaat ongeveer 2 kW terug het net in. Helaas is het dicht bewolkt hier en is er maar een luttele 63W daarvan uit de PV. Maar de batterij verdient zich zo wel wat sneller terug. En met 2 kW zijn er behalve ons nog best wat huishoudens van stroom voorzien...maarten_NL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:00:
in 3...2...1... alle lampen uit, stekkers uit het stopcontact en de batterij vol aan!
Iedereen krijgt de BTW maar na salderen zou dat wegvallen en dat lijkt onduidelijk voor Dynamisch.reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:05:
[...]
Ik krijg nu ook btw met een netto terug levering,dus waarom zou dat veranderen? De btw die je nu saldeert,dat vervalt ja
Voor Essent heb ik gelezen zie eerdere bron.
126kWh staat gepland voor teruglevering met 21kW vanaf 19u00 tm 01u00maarten_NL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:00:
in 3...2...1... alle lampen uit, stekkers uit het stopcontact en de batterij vol aan!
Ik vergelijk het altijd met boodschappen doen bij de AH.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Iedereen krijgt de BTW maar na salderen zou dat wegvallen en dat lijkt onduidelijk voor Dynamisch.
Voor Essent heb ik gelezen zie eerdere bron.
Ik ben dan de energie leverancier en zeg leuk tegen de kassiere: bij mij zonder de BTW graag.
Dat kan dus niet, ze zullen me heel raar aankijken.
Als je iets verkoopt is dit altijd met BTW en moet je deze afdragen aan de belastingdienst, als je BTW plichtig bent (dat ben je niet als je een vrijstelling hebt).
Als je BTW plichtig bent kun je deze BTW verrekenen met je aankopen in je aangifte.
Wat ik wil zeggen is, dat de leverancier niets te zeggen heeft of het wel/niet met BTW is, dit ligt helemaal bij de verkoper. De meeste leveranciers zetten bij de terug levering dat dit zonder BTW is, ze bedoelen daarmee zonder BTW voor hun, maar niet voor jou.
De belastingdienst heeft verschillende regelingen voor vrijstelling, ook voor zonnepanelen bezitters.
https://www.belastingdien...igenaren-van-zonnepanelen
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
Die van mij stond al te stampen. 2,4kW (2,2 na aftrek huis verbruik), en ongeveer 10kWh terug te leveren. Ga nu elk moment door de 0 euro stroom rekening heen (puur verbruik en teruglevering)maarten_NL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:00:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
In het eerdere geval is het een artikel van Essent dat zij de BTW vanaf 2027 niet uitbetaald, epex kaal blijft dus over.PeteSplit schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:05:
[...]
Ik vergelijk het altijd met boodschappen doen bij de AH.
Ik ben dan de energie leverancier en zeg leuk tegen de kassiere: bij mij zonder de BTW graag.![]()
Dat kan dus niet, ze zullen me heel raar aankijken.
Als je iets verkoopt is dit altijd met BTW en moet je deze afdragen aan de belastingdienst, als je BTW plichtig bent (dat ben je niet als je een vrijstelling hebt).
Als je BTW plichtig bent kun je deze BTW verrekenen met je aankopen in je aangifte.
Wat ik wil zeggen is, dat de leverancier niets te zeggen heeft of het wel/niet met BTW is, dit ligt helemaal bij de verkoper. De meeste leveranciers zetten bij de terug levering dat dit zonder BTW is, ze bedoelen daarmee zonder BTW voor hun, maar niet voor jou.
De belastingdienst heeft verschillende regelingen voor vrijstelling, ook voor zonnepanelen bezitters.
Wat zonneplan gaat doen vindt ik interessanter maar daarover is nog geen duidelijkheid.
Ik heb geen KOR en de batterij is volledig privé aangeschaft en de BTW netjes betaald. Of de transporteur / leverancier de BTW over de DDP levering aan LFP batterijen heeft afgedragen kan ik niet controleren en zal me worst wezen.
Het zou echt wel zo kunnen zijn dat we vanaf 2027 geen BTW over de Epex kaal krijgen uitbetaald.
Dit is de Eneco uitleg voor het dynamisch contract vanaf 2027
Nu: Door salderen krijg je marktprijs(epex) + btw(21% epex) + energiebelasting(ca. 11ct)
Straks: Door aflopen saldeerregeling krijg je marktprijs + btw.
@Ersus heb de link gelezen en het staat er wel zo. Dat je wel btw afrekent maar niet terugkrijgt is raar. Het kost ze niks, vziw wordt de btw weer verrekend tussen de leverancier en de belastingdienst. Althans zo vertelde Zonneplan het aan me.
[ Voor 35% gewijzigd door Aardedraadje op 18-06-2026 21:39 ]
Van mij mag de BTW boven op de Epex kaal wel uitbetaald worden, maar dat zal vermoedelijk niet gebeuren.Aardedraadje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:36:
Halen we in deze discussie btw en (energie-)belasting niet door elkaar?
Nu: Door salderen krijg je marktprijs(epex) + btw(21% epex) + energiebelasting(ca. 11ct)
Straks: Door aflopen saldeerregeling krijg je marktprijs + btw.
Delta energie
Is gewoon een uitleg hoe salderen wijzigd,en Essent betaald nu ook geen btw uit dus......Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:25:
[...]
In het eerdere geval is het een artikel van Essent dat zij de BTW vanaf 2027 niet uitbetaald, epex kaal blijft dus over.
Wat zonneplan gaat doen vindt ik interessanter maar daarover is nog geen duidelijkheid.
Ik heb geen KOR en de batterij is volledig privé aangeschaft en de BTW netjes betaald. Of de transporteur / leverancier de BTW over de DDP levering aan LFP batterijen heeft afgedragen kan ik niet controleren en zal me worst wezen.
Het zou echt wel zo kunnen zijn dat we vanaf 2027 geen BTW over de Epex kaal krijgen uitbetaald.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Van Kiki heb ik toen als antwoord gekregen dat zij wel BTW uitbetalen, maar daar twijfel ik nu wel aan.
Zij zouden het intern kunnen verrekenen als doorlopende post maar het kan zijn dat de belastingdienst daar iets van vindt. Geen idee in welke wetteksten het geregeld is wat betreft de btw op energie vanaf 2027 wat betreft injectie.
Ik krijg van Zonneplan de btw uitbetaald, alleen de EB wordt binnen de saldering verrekend.reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:43:
[...]
Is gewoon een uitleg hoe salderen wijzigd,en Essent betaald nu ook geen btw uit dus......
| Stroomtarief | € 0,13671 p/kWh |
| Teruglevertarief | |
| Tot 2027 | € 0,11565 p/kWh |
| Vanaf 2027 | € 0,11298 p/kWh |
| Terugleverkosten | |
| Tot 2027 | € 0,10565 p/kWh |
| Vanaf 2027 | € 0,10565 p/kWh |
| Vaste kosten stroom | € 16,22 p/maand |
| Gastarief | € 0,71496 p/m3 |
| Vaste kosten gas | € 11,34 p/maand |
[ Voor 11% gewijzigd door ptribbyz op 18-06-2026 21:54 ]
Dank,Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:41:
[...]
Zo heb ik het wel begrepen.
[Afbeelding]
Heldere referentie.
Ik vraag me af of dat klopt (cq rechtsgeldig is). Als ze btw rekenen bij afname moet dat volgens mij ook gewoon bij teruglevering. Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je bij 1 klant niet gedeeltelijk met en gedeeltelijk zonder btw werken.
Zonneplan zegt er niks over behalve “dat afgezien van de energiebelasting alles hetzelfde blijft”.
Ik heb nog wat gegoogled maar ik kan er verder weinig over vinden.
Ah.. Frank zegt ook dat je de btw niet terug krijgt
Mhhh……
[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 18-06-2026 21:56 ]
Dan krijg je niet veel voor je 4600kWh teruglevering vanaf 2027, zal een kleine €34 zijn met €0,007/kWhptribbyz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:51:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verloopt
Stroomtarief € 0,13671 p/kWh Teruglevertarief Tot 2027 € 0,11565 p/kWh Vanaf 2027 € 0,11298 p/kWh Terugleverkosten Tot 2027 € 0,10565 p/kWh Vanaf 2027 € 0,10565 p/kWh Vaste kosten stroom € 16,22 p/maand Gastarief € 0,71496 p/m3 Vaste kosten gas € 11,34 p/maand
En de kWh prijs voor afname is ook niet heel bijzonder.
Misschien dat je Dynamisch met stroom beter ervoor staat vanaf 2027, vooral wat de 4600kWh teruglevering aangaat.
Helder! Dank voor de Frank aanvulling, is een helder statement.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:53:
[...]
Dank,
Heldere referentie.
Ik vraag me af of dat klopt (cq rechtsgeldig is). Als ze btw rekenen bij afname moet dat volgens mij ook gewoon bij teruglevering. Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je bij 1 klant niet gedeeltelijk met en gedeeltelijk zonder btw werken.
Zonneplan zegt er niks over behalve “dat afgezien van de energiebelasting alles hetzelfde blijft”.
Mhhh……
Ja het zou kunnen.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:25:
[...]
In het eerdere geval is het een artikel van Essent dat zij de BTW vanaf 2027 niet uitbetaald, epex kaal blijft dus over.
[Afbeelding]
Zoals het er staat, bij terug levering van 3000 kWh, betaal jij geen BTW, dat klopt ook, jij bent de verkoper en de koper betaalt de BTW. Als je deze niet uitgekeerd krijgt, dan kan het zijn dat Essent de BTW zelf aan de belastingdienst betaald.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F
Ik zit er nog wat over te denken…
Maar het is een raar verhaal.
Terug gave zonder btw naar een particulier is wellicht voorstelbaar want een particulier mag geen btw rekenen.
Maar….
Als je je bij aankoop van een thuisbatterij al btw ondernemer hebt geregistreerd,
Dan “krijg je geen geld terug”, maar dan “verkoop je stroom”. Handel dus.
En als ondernemer moet je dan gewoon btw in rekening brengen.
Het “teruggeven” is geen geste van de energieleverancier, het is een verkoop daad van jij als btw ondernemer,
En anders ook hier eens sparren?ptribbyz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:51:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik werd vandaag door Engie gebeld met een aanbieding omdat ik daar weg was en nu ziet het er best goed uit alleen zou graag jullie mening willen hebben. Ik verbruik 3200 kWh en 1000 m3 per jaar. Ik lever ongeveer 4600 kWh terug. Contract zou ik nu al kunnen tekenen voor 3 jaar en gaat per oktober in nadat mijn oude contract verlooptIn vergelijking met nu:
Stroomtarief € 0,13671 p/kWh Teruglevertarief Tot 2027 € 0,11565 p/kWh Vanaf 2027 € 0,11298 p/kWh Terugleverkosten Tot 2027 € 0,10565 p/kWh Vanaf 2027 € 0,10565 p/kWh Vaste kosten stroom € 16,22 p/maand Gastarief € 0,71496 p/m3 Vaste kosten gas € 11,34 p/maand
[Afbeelding]
Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Zo zou het volgens de belastingregels moeten idd. Ik vraag mij ook af hoe de uitleg straks in de praktijk uitpakt. Bij Zonneplan kun je als bedrijf aanmerken hoe dat bij andere aanbieders zit weet ik niet.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
@Ersus ,
Terug gave zonder btw naar een particulier is wellicht voorstelbaar want een particulier mag geen btw rekenen.
Maar….
Als je je bij aankoop van een thuisbatterij al btw ondernemer hebt geregistreerd,
Het “teruggeven” is geen geste van de energieleverancier, het is een verkoop daad van jij als btw ondernemer,
Misschien blijft het met de BTW dan echt voor de zakelijke aansluitingen in die zin dat zij BTW plichtig zijn.
De meeste van de tweakers hebben de KOR actief.
[ Voor 49% gewijzigd door Ersus op 18-06-2026 22:07 ]
Iedereen die iets verkoopt is toch belastingplichtig en ondernemer volgens de belastingdienst.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
@Ersus ,
Maar….
Waar heb je gevonden dat een particulier geen BTW mag rekenen ?
Bij bijvoorbeeld marktplaats moet een particulier dat en als de belastingdienst dan ziet dat deze particulier veel verkocht heeft in een jaar, krijgt deze toch een mooie boete en naheffing.
U bent ondernemer als u zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt.
Je bent dan BTW plichtig, maar ook voor de inkomstenbelasting (er gelden omzet grenzen)
[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 18-06-2026 22:14 ]
Ik gok dat we inderdaad moeten gaan zien hoe het in de praktijk gaat werken.Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:05:
[...]
Zo zou het volgens de belastingregels moeten idd. Ik vraag mij ook af hoe de uitleg straks in de praktijk uitpakt. Bij Zonneplan kun je als bedrijf aanmerken hoe dat bij andere aanbieders zit weet ik niet.
We zullen zien…….
Als ondernemer in de KOR blijf je ook volgens de regels onder het 'kantelpunt' omzetdrempel ik weet even niet hoe hoog dat is. Ga je erboven dan val je uit de KOR en moet je BTW aangiftes doen en BTW afdragen en mag je ook BTW terugvragen.PeteSplit schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]
Iedereen die iets verkoopt is toch belastingplichtig en ondernemer volgens de belastingdienst.
Bij bijvoorbeeld marktplaats moet een particulier dat en als de belastingdienst dan ziet dat deze particulier veel verkocht heeft in een jaar, krijgt deze toch een mooie boete en naheffing.
Maar in de KOR kan je als ondernemer facturen maken zonder BTW en de ontvanger van die factuur boekt die factuur in als zijnde zonder BTW en kan dan ook geen BTW over die ontvangen factuur terugvragen. Het is een vereenvoudiging van administratieve regels voor de BTW die hele KOR.
[ Voor 17% gewijzigd door Ersus op 18-06-2026 22:11 ]
Ik zei “voorstelbaar”, niet dat ik het zeker wist.PeteSplit schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]
Maar…
Ik kan me van lang geleden herinneren dat dat niet mocht omdat een particulier geen mechanisme heeft om die btw aan de belastingdienst te geven. Dat kan echter zomaar verouderd zijn.
Maar goed…
Als je btw ondernemer bent zie ik die vaagheid in ieder geval niet.
Anyway….
We zullen het zien dus…..
Het laatste woord zal hier niet over gezegd zijn….
Frank doet ook een uitleg wat er met salderen wijzigd,heeft totaal niks te maken met netto terug leveren,want dat is na salderenStefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:53:
[...]
Dank,
Heldere referentie.
Mhhh……
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zat aan 6.2kwhmaarten_NL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:00:
Ik ga het daar even proberen bedankt!Ersus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:04:
[...]
En anders ook hier eens sparren?
Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Dat klopt allemaal wel, maar ik reageer opGameboy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Ook daarvoor geldt dat je niet naar de pieken en dalen moet kijken (alleen voor korte-termijnbeslissingen om extra te importeren of te exporteren).
Bij een dynamisch contract zijn vooral de gemiddelde gerealiseerde tarieven van belang. Sure, je kunt dan uren of dagen hebben dat de prijzen rond de 0 liggen, maar over een maand of een jaar gezien doet dat niet heel veel met het gemiddelde gerealiseerde tarief, en dat is het enige wat je kunt vergelijken met een vast/variabel contract!
Nu, met een accu, dat wel, kom ik eerder in de richting van 0,09 à 0,10 €/kWh voor mijn export, over een heel jaar gemiddeld.
Dus de aangehaalde getallen haal je juist wel, gemiddeld per jaar
Nou, dan moet je echt wel je best doen zonder thuisbatterij. Zeker als je pv vol op zuid liggen, en om 19:00 uur in de schaduw van mijn eigen huis belanden, zoals in mijn geval.Dat levert zelfs in de zomer veel meer op voor je kWh. Zelfs zonder EB kom je dan rond €0,05-0,10 uit per kWh
Het blijft altijd 'ieder geval is anders', blijkt maar weer.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Epex+eb+btw. Je betaald ook btw over de eb.Aardedraadje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:36:
Halen we in deze discussie btw en (energie-)belasting niet door elkaar?
Ik zie het toch anders in het hele btw verhaal.
Je koopt iets bij een leveranier inc btw.
Later lever je hetzelfde terug (retour sturen). Dan krijg je dat toch gewoon inc btw terug?
Maar ik had ook al aangegeven dat ik die range benoemde op basis van mijn eigen gerealiseerde teruglevertarief vorig jaar zonder batterij. Dat zal echt wel haalbaar zijn voor velen.robkrekel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:41:
[...]
Dat klopt allemaal wel, maar ik reageer op
[...]
Nou, dan moet je echt wel je best doen zonder thuisbatterij. Zeker als je pv vol op zuid liggen, en om 19:00 uur in de schaduw van mijn eigen huis belanden, zoals in mijn geval.
Het blijft altijd 'ieder geval is anders', blijkt maar weer.
In jouw situatie zal het inderdaad anders zijn. Maar denk maar zo: zelfs als je maar €0,04 per kWh realiseert is dan nog 16x meer dan bij Greenchoice 🤯.
Geef even een seintje als de quote 500 hebt gehaald.....pjedr schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:12:
ik doe mee met 800 watt per uur en nog wat solar van 750 watt nu bijna 70 cent per kwh waard
Dat klopt precies ,en dat terug krijgen komt te vervallen vanwege einde salderen. Maar de btw uitbetalen blijven ze doen bij terug levering,mits het een leverancier is die dat nu ook al doet. Mij bekend is zonne plan en tibber en innovarobkrekel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Epex+eb+btw. Je betaald ook btw over de eb.
Ik zie het toch anders in het hele btw verhaal.
Je koopt iets bij een leveranier inc btw.
Later lever je hetzelfde terug (retour sturen). Dan krijg je dat toch gewoon inc btw terug?
1 PVoutput . Dongen NB
- elektriciteit die de elektriciteitsmaatschappij levert aan een klant met een aansluiting (afname). De elektriciteitsmaatschappij moet hierover altijd btw berekenen;
- elektriciteit die iemand vanuit zonnepanelen/accu levert aan de elektriciteitsmaatschappij (teruglevering). Deze goederenstroom wordt gemakshalve door de elektriciteitsmaatschappij gesaldeerd met de 1e goederenstroom. En ook wanneer er door zo iemand meer wordt teruggeleverd dan afgenomen, wordt dat gemakshalve negatief door de elektriciteitsmaatschappij gefactureerd. Is die iemand een btw-ondernemer, zou die iemand daarvoor zelf facturen met btw moeten opmaken, maar is die iemand geen btw-ondernemer of een btw-ondernemer die de KOR-regeling toepast, zou die iemand daarvoor facturen zonder btw moeten opmaken. Het feit dat de elektriciteitsmaatschappij gemakshalve de negatieve facturen opmaakt zie ik als self-billing, hoewel dat dan op de facturen vermeld moet staan en dat zie ik ook niet. Er is dus mogelijk een regeling die dit toestaat, maar ik ken die regeling niet. Anderzijds, indien een niet-btw-ondernemer (particulier), of een btw-ondernemer die de KOR-regeling toepast, wel btw op zijn facturen in rekening brengt, moet hij die ten onrechte gefactureerde btw ook afdragen aan de belastingdienst en dat zal ook niemand doen.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor eigenaren van zonnepanelenknarf69 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:00:
Ook ik begrijp niet helemaal hoe het nu zit met de btw en wat er verandert. In feite zijn er naar mijn mening 2 goederenstromen betreffende elektriciteit:Wat mis ik?
- elektriciteit die de elektriciteitsmaatschappij levert aan een klant met een aansluiting (afname). De elektriciteitsmaatschappij moet hierover altijd btw berekenen;
- elektriciteit die iemand vanuit zonnepanelen/accu levert aan de elektriciteitsmaatschappij (teruglevering). Deze goederenstroom wordt gemakshalve door de elektriciteitsmaatschappij gesaldeerd met de 1e goederenstroom. En ook wanneer er door zo iemand meer wordt teruggeleverd dan afgenomen, wordt dat gemakshalve negatief door de elektriciteitsmaatschappij gefactureerd. Is die iemand een btw-ondernemer, zou die iemand daarvoor zelf facturen met btw moeten opmaken, maar is die iemand geen btw-ondernemer of een btw-ondernemer die de KOR-regeling toepast, zou die iemand daarvoor facturen zonder btw moeten opmaken. Het feit dat de elektriciteitsmaatschappij gemakshalve de negatieve facturen opmaakt zie ik als self-billing, hoewel dat dan op de facturen vermeld moet staan en dat zie ik ook niet. Er is dus mogelijk een regeling die dit toestaat, maar ik ken die regeling niet. Anderzijds, indien een niet-btw-ondernemer (particulier), of een btw-ondernemer die de KOR-regeling toepast, wel btw op zijn facturen in rekening brengt, moet hij die ten onrechte gefactureerde btw ook afdragen aan de belastingdienst en dat zal ook niemand doen.
Alleen is er niets bekend over hoe een leverancier hier mee om moet gaan.
Normaal zou de verkoper de BTW moeten ontvangen en afdragen en misschien kan de leverancier die de stroom afneemt ook deze BTW afdragen. Dit is vaak onduidelijk.
Volgend jaar krijg je als eigenaar in ieder geval de beursprijs. Alleen lees ik nu dat er leveranciers zijn die de BTW hiervan niet uitkeren.
Ook bij de verkoopkosten is dit verschil, er zijn leveranciers die de verkoopkosten terug geven, deze niet terug geven, of extra kosten rekenen, zodat je niets ontvangt, of niets hoeft te betalen.
Ik zit gelukkig bij een leverancier die vanaf 1 januari 2027 de beursprijs en verkoopkosten en de BTW hierover terug betaald, maar alles kan veranderen, niets is zeker tegenwoordig
Klopt denk ik.knarf69 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:00:
Ook ik begrijp niet helemaal hoe het nu zit met de btw en wat er verandert. In feite zijn er naar mijn mening 2 goederenstromen betreffende elektriciteit:Wat mis ik?
Btw en kor staat hier uitgelegd (wist ik niet)
Dus als je in de kor zit dan mag je geen btw rekenen. Die krijg je dus niet.
Grote verschil met nu is dat het geen “teruggeven” meer is. Afnemen en terugeleveren zijn 2 op zichzelf staande acties. Het is ook geen “terugeleveren”, dat suggereert dat je iets terug geeft dat je eerst hebt gehad. Beter is om het “leveren van jijzelf aan energiemaatschappij” te noemen.
Kortom…
Damn… geen btw terug krijgen….
Er is een aparte regeling waarbij de btw-afhandeling vereenvoudigd is (o.a. via de KOR). De energieleverancier verrekent de teruglevering daarom in de praktijk op de energiefactuur.
Bij thuisbatterijen wordt het inderdaad interessanter, omdat je dan niet alleen produceert maar ook gaat sturen op moment van afname/teruglevering. Daar loopt de huidige simpele uitleg waarschijnlijk tegen grenzen aan.
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
Ik snap niet zo goed wat de KOR er mee van doen heeft, dat is nl. het vehikel dat gebruikt wordt om de BTW bij aanschaf accu terug te krijgen. Dat heeft met de maandfactuur energie niet zoveel van doen, behalve dat je voor de KOR bij terugvraag BTW een afdracht doet van de te verwachten ontvangen BTW… en daarna is het voor een particulier verder wel klaar.
Dat voor kleine bedragen het niet loont om voor de Belastingdienst achter de "particulieren" aan te gaan is een ander punt, en wellicht is er een richtlijn dat er niet "gejaagd" mag worden op de BTW van de zonnepanelen productie van particulieren.
Het hele KOR verhaal staat hier buiten. De KOR constructie is een geitenpaadje om de BTW over de accu- (en vroeger de PV-) installatie terug te krijgen. Aangezien de KOR constructie voor PV sinds 2023 niet meer nodig is door het 0% BTW tarief, krijg je zelfs een steeds grotere rechtsongelijkheid.
Aangezien er leveranciers zijn die WEL de BTW uitkeren bij zuivere teruglevering verwacht ik dat er vanuit de belastingdienst geen richtlijn is gegaan richting de energieleveranciers hoe om te gaan met de BTW. Leveranciers die geen BTW uitkeren gaan hiermee naar mijn mening op de stoel van de belasting-rechter zitten.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Klopt..koboy schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:33:
Energiemaatschappijen moeten gewoon de BTW ook uitkeren. Het punt is namelijk simpel: iedereen die iets verkoopt is in principe verplicht de BTW af te dragen.
Dat voor kleine bedragen het niet loont om voor de Belastingdienst achter de "particulieren" aan te gaan is een ander punt, en wellicht is er een richtlijn dat er niet "gejaagd" mag worden op de BTW van de zonnepanelen productie van particulieren.
Het hele KOR verhaal staat hier buiten. De KOR constructie is een geitenpaadje om de BTW over de accu- (en vroeger de PV-) installatie terug te krijgen. Aangezien de KOR constructie voor PV sinds 2023 niet meer nodig is door het 0% BTW tarief, krijg je zelfs een steeds grotere rechtsongelijkheid.
Aangezien er leveranciers zijn die WEL de BTW uitkeren bij zuivere teruglevering verwacht ik dat er vanuit de belastingdienst geen richtlijn is gegaan richting de energieleveranciers hoe om te gaan met de BTW. Leveranciers die geen BTW uitkeren gaan hiermee naar mijn mening op de stoel van de belasting-rechter zitten.
Iedereen die iets VERKOOPT moet btw in rekening brengen.
Maar de energiemaatschappij verkoopt niet, dat doe jij zelf.
Dus in principe moet je btw in rekening brengen. “Het is geen btw die je terug krijgt”, het is “btw die je heft op de door jou verkochte energie”.
Maar… zie link in vorige post… als je (vanwege aanschaf batterij) in de kor zit mag je geen btw in rekening brengen. Dus dan krijg je die btw niet. (En als je ze wel zou krijgen zou je ze moeten afdragen).
En als particulier mag je ook geen btw in rekening brengen.
Kortom… “gewoon volgens koop&verkoop gebruiken” krijg je die btw niet.
Nee dus…Miezie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:31:
Het zal gewoon bij verrekenen en betalen/terugbetalen blijven qua BTW. Dat gebeurt nu ook al met de negatieve maandfacturen bij dynamische contracten. Je voert uiteindelijk gewoon een overeenkomst uit met een energieleverancier die twee kanten op werkt (inkoop en verkoop) en waar je over het netto bedrag de BTW aftikt.
Bij salderen kijk je naar het “verschil van leveren en terugleveren”. Vanaf 2027 worden dat 2 gescheiden transacties waar elk apart btw over wordt geheven.
Als de slager voor 10 euro vlees verkoopt aan de bakker en de bakker voor 10 euro brood aan de slager, dan moet er ook 2x 2.10 euro btw bovenop gezet worden en aan de overheid gegeven worden,
Bij "doorlopende verkoop" kan de Belastingdienst je als ondernemer gaan aanmerken en eisen dat je BTW gaat afdragen. PV productie terugleveren is een typisch geval van doorlopende verkoop.Stefannn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Klopt..
Iedereen die iets VERKOOPT moet btw in rekening brengen.
Maar de energiemaatschappij verkoopt niet, dat doe jij zelf.
Dus in principe moet je btw in rekening brengen. “Het is geen btw die je terug krijgt”, het is “btw die je heft op de door jou verkochte energie”.
Maar… zie link in vorige post… als je (vanwege aanschaf batterij) in de kor zit mag je geen btw in rekening brengen. Dus dan krijg je die btw niet. (En als je ze wel zou krijgen zou je ze moeten afdragen).
En als particulier mag je ook geen btw in rekening brengen.
Kortom… “gewoon volgens koop&verkoop gebruiken” krijg je die btw niet.
Wat je vaak ziet is dat tussenpersonen die BTW voor jou gaan afdragen. Google doet dit bijvoorbeeld voor apps die je in de play Store verkoopt. Eneco en Frank lijken dat ook te doen, maar zuiver gezien zou er dan BTW op de rekening moeten staan en dat dat afgedragen is.
Het klopt helemaal dat je vanuit de KOR geen BTW mag vragen (en ook niet terugvragen voor zover het bedrijfsvoering betreft). Maar omdat niet elke PV (of accu) eigenaar in de KOR zit en energieleveranciers niet vragen of je in de KOR zit gebeurt er dus iets anders.
Het lijkt er op dat de Belastingdienst niet heeft verteld aan de energieleveranciers hoe hiermee om te gaan, waardoor je een vorm van willekeur krijgt.
[ Voor 100% gewijzigd door Deldenaar op 19-06-2026 16:57 ]
Zie plaatje…
Dat is de huidige status van mijn zonneplan contract.
Ik vergelijk dat steeds met “wat een vast contract gekost zou hebben”. Echter….. ik realiseer me zojuist dat ik dat enkel doe op basis van kWh en tarief-per-kWh. Voor vast contract heb ik dus geen post meegenomen voor vaste leverkosten, netbeheerder, teruggave energie belasting of andere vaste kosten. Voor zonneplan ook niet.
Dus de vraag…. Zit dat bij zonneplan allemaal in het getoonde bedrag? Of komt die overhead er later nog bij cq vanaf?
(Nb, gas is niet relevant, dat heb ik op apart contract)
Nee, zie ook de factuur, ik heb daar -6,50 euro vaste kosten (zonder energie belasting)Stefannn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:04:
Vraag,
Zie plaatje…
Dat is de huidige status van mijn zonneplan contract.
Ik vergelijk dat steeds met “wat een vast contract gekost zou hebben”. Echter….. ik realiseer me zojuist dat ik dat enkel doe op basis van kWh en tarief-per-kWh. Voor vast contract heb ik dus geen post meegenomen voor vaste leverkosten, netbeheerder, teruggave energie belasting of andere vaste kosten. Voor zonneplan ook niet.
Dus de vraag…. Zit dat bij zonneplan allemaal in het getoonde bedrag? Of komt die overhead er later nog bij cq vanaf?
(Nb, gas is niet relevant, dat heb ik op apart contract)
[Afbeelding]
In de app zijn het alleen de usage costs / verbruiks kosten in Euro en kWh
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 19-06-2026 17:31 ]
Top!PeteSplit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:28:
[...]
Nee, zie ook de factuur, ik heb daar -6,50 euro vaste kosten (zonder energie belasting)
In de app zijn het alleen de usage costs / verbruiks kosten in Euro en kWh
Ik had al flink zitten zoeken in de app en de website.
.... staat het gewoon in de factuur
Bij mij ook. Maandbedrag is 6.20 euro lager dan de "verbruik projectie" (ik heb gekozen voor vast maandbedrag)
Volgens jeroen.nl:denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Zonneplan: 10% bonus tussen zonsopkomst en zonsondergang tot 7500kWh per jaar
Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.
Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij, de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten. Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsptrofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/factuur_uitgereikt_door_afnemer
Doorgaans pas om iets voor 13:00 beschikbaar (preliminary) en pas na 13:00 als final.Currry schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:14:
Storing bij de Epex? Nergens zijn de tarieven voor morgen beschikbaar.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
/f/image/pvecdeHonZ3DmO4Vb9TcBxys.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hv1baBJaA2632DrBo2DD0SSr.png?f=fotoalbum_large)