Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Yea, dat moet die uiteindelijk niet gaan doen, dus dat wordt wel effe zoeken ja.ArPi75 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:24:
[...]
Ik hoop dat je die paal ook in HA kan aansturen dan, want met je Sigen thuisbatterij die keuzes maakt en een paal die dat ook doet kan je alsnog vreemde zaken tegenomen (bijvoorbeeld het opsnoepen van alle energie die je batterij tegen 40 cent juist aan het net wil verkopen)
Maar over het algemeen zou de auto dan niet aan de lader hangen, denk ik.
Ik heb gemiddeld 2/3 laadmomenten in de week.
Dat is als ik thuiswerk in de middag of in het weekend.
Dus tegen de tijd dat het duur is zou de auto al vol moeten zijn.
Maar de paal is inderdaad ook via HA aan te sturen als het moet....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Volgens mij ben je een eitje in de war (of ik) met nom en zero export. NnPeteSplit schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Oh sorry, even anders dan, prijs wordt negatief.
NOM boven 0 ct overschot terug leveren
tussen 0 en -11 ct productie op verbruik regelen
vanaf -11 ct zonnepanelen uit
11 ct is energie belasting en eventuele kosten
Nul op de meter is geen export maar we eigen gebruik van de zonnepanelen.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Op jaarbasis ongeveer 1300 kWh overschot, dus vandaar de prijzen excl. belasting. Dit jaar tot nu toe ca -20 euro (dus krijg geld terug).
:strip_exif()/f/image/iDqFiK1mZG3KA30OlJHABxqs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even de Day Ahead prijzen naast de kWh gelegd die in/uit de batterij zijn gegaan de afgelopen 12 maanden. Duidelijk te zien dat ik een stuk goedkoper laad dan dat ik ontlaad (prijzen excl belastingen). Maar met ca 55 euro per jaar (incl BTW) de accu snel terugverdienen, gaat niet lukken...
[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 30-05-2026 15:36 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik heb een ID.3 en een Zappi V2.1 en hier werkt Grid Rewards met Tibber prima. De stand voor mei is 278 kWh geladen voor 2 euro.Kameelstok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Ik zou wel even uitzoeken of je een slimme laadpaal wil of een koppeling met de auto zoals bijvoorbeeld Frank en Tibber aanbieden.
Ik heb een MEB platform auto en een "slimme laadpaal" maar in de praktijk werkt dat voor geen meter. De laadpaal heeft namelijk geen koppeling met de auto (iets met voorwaarden) en weet dus niet hoeveel % batterij heeft.. ongetwijfeld ook merk specifiek.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hij bedoelt geen import, dus NOM maar wel export overschotGerardus1956 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Volgens mij ben je een eitje in de war (of ik) met nom en zero export. Nn
Nul op de meter is geen export maar we eigen gebruik van de zonnepanelen.
Mooie cijfers die je presenteert en ook goed voor de met ondersteuning en co2 besparing.
Wat kost een kWh nu precies? Wat voor rendement kijken we naar, dus incl de panelen, accu, installatie en round trip efficiency?
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
De RTE zit zo rond de 84%. SolarEdge 5k is al 3-4 jaar lang terugverdiend. De overige panelen heb ik zelf gelegd, thuisaccu ook zelf aangesloten. De kostprijs van de accu is complex, ik heb een eigen vaste opstelling en een aantal reviewsamples staan die meedraaien. Mijn vaste opstelling van 52 kWh heeft vanaf 1-1-2026 t/m vandaag 461 Euro opgeleverd, laten we zeggen 1000 Euro per jaar. De nieuwwaarde ervan is zo'n 15k, dus dat is een slecht rendement, maar zal naar verwachting vanaf 1-1-2027 wel verbeteren. De reviewsamples laat ik maar even buiten beschouwing, die leveren maar een heel klein aandeel.maarten_NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:38:
@Taro
Mooie cijfers die je presenteert en ook goed voor de met ondersteuning en co2 besparing.
Wat kost een kWh nu precies? Wat voor rendement kijken we naar, dus incl de panelen, accu, installatie en round trip efficiency?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
In ieder geval sinds ik vorig jaar mei een EV heb en mn vast contract in september af liep heb ik dus Frank. Rond de jaarwisseling ook een huisbatterij gekocht. Omdat ik nog geen maand Kw's over heb gehouden, zelfs deze maand niet heb ik vorige week een offerte getekend voor ruim een verdubbeling van mn panelen.
Het doel is een half jaar geen stroom af te nemen, ook niet of nauwelijks voor het laden van de auto. Het winter half jaar wil ik elk kwtje van de zon zelf gebruiken en door de auto te laden op slimmere tijden ook daarvoor de kosten laag te houden.
De tot nog toe betaalde kosten aan Frank zijn in de winter gemiddeld vijftig euro geweest en de laatste maanden duidelijk lager tot onder de tien euro deze maand.
Laag inkomen, op leeftijd maar wel iets geld op de bank en bang voor flinke inflatie. Dus lekker investeren in lagere 'vaste' lasten. Bovendien vind ik dit gewoon hobby en dat mag iets kosten.
Ik heb Tibber en ik vind die rekeningen prima duidelijk. Als me een DM stuurt en belooft hem niet verder te delen wil ik je wel een rekening sturen, dan kun je het zien.Nanuk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:15:
Ik heb Frank, verder niets mis mee maar de rekeningen vind ik enigszins ondoorgrondelijk. Er wordt van alles ingeschat en bijgesteld over de huidige, vorige en komende maand. Hopelijk snappen ze het zelf nog wel. Ik heb geen zin mn best er voor te doen.
Verder goed bezig met je voorbereiden op een onzekere toekomst. Jezelf isoleren van verwachte prijsstijgingen is m.i. zeer slim.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het is dan 18 graden, en hoewel de zon en wind voorspellingen voor dat moment gematigd zijn, is ook niet echt een dunkelflaute morgen.
Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).
dwz...TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:19:
Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).
AFGELOPEN winter betaalden we minder.
KOMENDE winter is nog afwachten.....
Inmiddels is er steeds minder zicht op "of er nog gas en olie door de straat van Hormuz gaat komen"
Vannacht 02:00 is het 0.27euro inclusief belasting. Dat is ook bizar hoog.
Als je nu een vast contract afsluit ben je ook gauw 0.26euro/kWh kwijt tegen 0.21..0.23 een jaar geleden.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Dit is simpelweg de uitkomst van het biedproces van vandaag. Er zijn naast het weer in NL tal van factoren die hierop van invloed zijn, inclusief factoren buiten NL doordat import/export ook een rol speelt.TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:19:
Morgen 19:00-20:00 41ct ex energiebelasting per kWh (52 ct inclusief).
Het is dan 18 graden, en hoewel de zon en wind voorspellingen voor dat moment gematigd zijn, is ook niet echt een dunkelflaute morgen.
Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).
Wapen je hierzelf tegen door een kleine thuisbatterij (icm PV en dynamisch werkt dat goed). Of verzeker je ertegen met een vast contract. Veel meer kun je niet doen...
Nou,TheZeroorez schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:19:
Morgen 19:00-20:00 41ct ex energiebelasting per kWh (52 ct inclusief).
Het is dan 18 graden, en hoewel de zon en wind voorspellingen voor dat moment gematigd zijn, is ook niet echt een dunkelflaute morgen.
Waar zou dat nu vandaan komen? In de winter betalen we minder... De gasprijs is ook niet verder door het dak dan deze al was (€0.63/m³).
de dagen worden steeds langer, omdat het later donker wordt is dus de avondpiek steeds korter, De E-producenten draaien dus in kortere tijd hun (gas-)turbines en willen natuurlijk de daarbij behorende startkosten ook vergoed krijgen, nu over kortere tijdsperiode.
Dus paar uur "hoge prijs".
In de winter wanneer fossiele centrales de hele dag door kunnen draaien wordt de gemiddelde prijs per kWh ook lager.
Wat ik bedoelde te zeggen is: de gasprijs is momenteel niet ZO hoog dat het volgens het 'duurste stroom bepaalt de prijs' principe logisch is dat het tarief zo hoog ligt.Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
[...]
dwz...
AFGELOPEN winter betaalden we minder.
KOMENDE winter is nog afwachten.....
Inmiddels is er steeds minder zicht op "of er nog gas en olie door de straat van Hormuz gaat komen"
Vannacht 02:00 is het 0.27euro inclusief belasting. Dat is ook bizar hoog.
Als je nu een vast contract afsluit ben je ook gauw 0.26euro/kWh kwijt tegen 0.21..0.23 een jaar geleden.
De korte piek voor gasturbines had ik nog niet aan gedacht, lijkt me logisch ja. Dank voor de antwoorden
26 cent min korting.Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
[...]
dwz...
AFGELOPEN winter betaalden we minder.
KOMENDE winter is nog afwachten.....
Inmiddels is er steeds minder zicht op "of er nog gas en olie door de straat van Hormuz gaat komen"
Vannacht 02:00 is het 0.27euro inclusief belasting. Dat is ook bizar hoog.
Als je nu een vast contract afsluit ben je ook gauw 0.26euro/kWh kwijt tegen 0.21..0.23 een jaar geleden.
€245 / 7500 kWh (warmtepomp) = 3.3 cent voordeel. Dus 22.7 cent totaal.
Dynamisch breakeven is 22.7 - 11 cent EB - 2.48 cent Tibber opslag = 9.2 cent break even met BTW, 7.6 cent ex.
Verwachting Tibber is 9 cent beursprijs dus dynamisch is 1.4 cent duurder dan Engie en Greenchoice via Independer; mits je elk jaar overstapt.
Klopt! Heel mooi en simpel sommetje.w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 01:41:
[...]
26 cent min korting.
€245 / 7500 kWh (warmtepomp) = 3.3 cent voordeel. Dus 22.7 cent totaal.
Dynamisch breakeven is 22.7 - 11 cent EB - 2.48 cent Tibber opslag = 9.2 cent break even met BTW, 7.6 cent ex.
Verwachting Tibber is 9 cent beursprijs dus dynamisch is 1.4 cent duurder dan Engie en Greenchoice via Independer; mits je elk jaar overstapt.
Met de kanttekening dat je het cashback verschil kan halveren door voor gas een vast contract (met cashback) af te sluiten.
EN natuurlijk de kanttekening dat dit sommetje zonder batterij en zonder “zorgvuldig dynamisch geoptimaliseerd sturen” geldt.
Zonder heel goed sturen is dynamisch mijns inziens inderdaad geen goed idee.
Aan de andere kant vind ik het best lastig wat ik op dit moment moet zeggen tegen iemand met zonnepanelen waarvan vast contract afloopt en die mij om advies vraagt.
Op dit moment adviseer ik “dynamisch en kijk hoe het gaat”, je kan maandelijks opzeggen immers. Overstappen naar vast als die wat voordeliger worden cq “als het je niet bevalt” (en saldeer balans in de gaten houden).
Maar “nu opnieuw vast contract nemen” betekent ook dat je in april&mei 2027 in ieder geval al vrijwel geen profijt van je zonne energie hebt. Als dynamisch over de zomer bevalt is aanschaf van een kleine Stekkerbatterij in oktober (met hopelijk nog wat prijsdaling) wellicht handig. Voor 2027 zal dat denk ik sowieso wel slim zijn.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Mijn prestatie op het dynamisch contract dat ik heb vergeleken met wat ik betaald zou hebben met:
- vast contract volgens de eigen huis deal van november 2025
- "gemiddeld vast contract" met 0.23 euro/kWh tarief en 0.10 euro/kWh terugleverkosten
- dat zelfde gemiddelde contract met 0.22 euro/kWh terugelverkosten, zijnde de situatie in 2027
Vergelijking met vast is niet helemaal eerlijk want ik heb sinds eind maart een thuisbatterij die ik overdag goedkoop laad en in de avond duur terug laat leveren. Met een vast contract zou je dat niet zo doen.
Mijn situatie is met PV, EV, warmtepomp, en sinds eind maart thuisbatterij. Alles enorm getweaked op "optimale prestatie onder dynamisch contract"
Dus op dit moment verslaat mijn dynamische keuze alle andere opties. Het moet nog wat buffer opbouwen want in november en december zal het geheid slechter presteren dan vast.
"we zullen zien"
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Of die prijs hoog of laag is weet je pas achteraf. Dat kun je zo niet stellenVdvmark schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:59:
Altijd dag en nacht, mei en december, een vaste hoge energieprijs betalen
Voor veel mensen is zekerheid en een 'prijsplafond' hebben heel fijn en dus belangrijk.Ik waarschuw mensen er altijd voor, denk goed na voor je daar aan begint. Ze proberen je te verleiden met een cashback, maar je weet niet hoeveel duurder je uit zult zijn, je weet alleen ongeveer wat t je zal kosten.
Het staat bovendien niet vast dat een vast contract duurder is en dat breng je nu wel zo. dat klopt dus niet. Bovendien benoem je nu niet het risico op hoge dynamische prijzen (mogelijk langdurig) en het feit dat je dan ook niet meer goed kunt 'vluchten' naar een vast contract, want die zullen dan ook snel in prijs stijgen.
Mensen waarschuwen voor een vast contract is dus een beetje ongepast en eenzijdig.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:13 ]
Mooi overzicht.Stefannn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:25:
Bij deze mijn resultaten over 2026 tot en met mei.
Mijn prestatie op het dynamisch contract dat ik heb vergeleken met wat ik betaald zou hebben met:
- vast contract volgens de eigen huis deal van november 2025
- "gemiddeld vast contract" met 0.23 euro/kWh tarief en 0.10 euro/kWh terugleverkosten
- dat zelfde gemiddelde contract met 0.22 euro/kWh terugelverkosten, zijnde de situatie in 2027
Vergelijking met vast is niet helemaal eerlijk want ik heb sinds eind maart een thuisbatterij die ik overdag goedkoop laad en in de avond duur terug laat leveren. Met een vast contract zou je dat niet zo doen.
Mijn situatie is met PV, EV, warmtepomp, en sinds eind maart thuisbatterij. Alles enorm getweaked op "optimale prestatie onder dynamisch contract"
Dus op dit moment verslaat mijn dynamische keuze alle andere opties. Het moet nog wat buffer opbouwen want in november en december zal het geheid slechter presteren dan vast.
"we zullen zien"
[Afbeelding]
-Wat zou je conclusie zijn over de periode Jan-Feb-Mrt? (de periode zonder thuisaccu)
-Je benoemt de 22 ct / kWh terugleverkosten, maar waarom noem je de terugleververgoeding niet of de netto vergoeding?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-06-2026 09:14 ]
Yep...Deldenaar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:35:
Homewizard app down! Meer mensen dit?
Ik weet even niet meer wat ik met mijn verkregen tijd moet doen
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Dat kan je denk ik in de tabel goed zien:de Peer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:09:
-Wat zou je conclusie zijn over de periode Jan-Feb-Mrt? (de periode zonder thuisaccu)
- Januari/Februari was dynamsich duurder dan het Eigen Huis aanbod van november 2025, maar eigenlijk redelijk heel vergelijkbaar met een gemiddeld vast contract van 0.23 euro/kWh en 0.10 euro/kWh terugleverkosten (maar nog niet in staat de cashback te compenseren).
- Vanaf maart is dynamisch al behoorlijk goed.
- Ik verwacht dat November/December vergelijkbaar zullen zijn met die 3 maanden. Het valt dus te bezien "of het prijsvoordeel ik tot en met oktober ga opbouwen daar tegenop weegt" (vrij zeker wel).
Met de 0,22 euro/kWh terugleverkosten bedoel ik het hele netto verhaal. Kortom... Netto 0,23-0,22 = 0,01 euro opbrengst voor terugeleveren.de Peer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:09:
-Je benoemt de 22 ct / kWh terugleverkosten, maar waarom noem je de terugleververgoeding niet of de netto vergoeding?
Ik heb de modellering voor 2027 "met batterij" wat aangepast, zie onder:
- Zolang afname groter is dan teruglevering ga ik nu uit van NOM, dus geen euro inkomsten noch kosten
- Als teruglevering groter is dan afname ga ik voor dynamisch uit van 'teruglever tarief minus energiebelasting", voor vast van de 0.01 euro/kWh zoals hierboven beargumenteerd
Dat geeft toch wel een interessant beeld.....
We moeten gaan bezien hoeveel dynamisch gaat "winnen" over de zomer, maar een scherp vast tarief met cashback en batterij is wellicht helemaal niet zo beroerd!
NB:... met de kanttekening dat je op dit moment vanwege de Iran oorlog geen vast contract voor 0,23 euro/kWh kan krijgen.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Behalve dat je met PV nog een boete betaalt. En dat mijn gemiddelde inkooptarief dit jaar (ook met een warmtepomp dus relatief veel dure inkoop in jan-mrt) tot nu toe €0,2077 is. Dus ook al lager dan dat vaste tarief inclusief bonus.w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 01:41:
[...]
26 cent min korting.
€245 / 7500 kWh (warmtepomp) = 3.3 cent voordeel. Dus 22.7 cent totaal.
Dynamisch breakeven is 22.7 - 11 cent EB - 2.48 cent Tibber opslag = 9.2 cent break even met BTW, 7.6 cent ex.
Verwachting Tibber is 9 cent beursprijs dus dynamisch is 1.4 cent duurder dan Engie en Greenchoice via Independer; mits je elk jaar overstapt.
Dan heb ik het nog niet eens over het teruglevertarief dat nu op €0,3017 staat.
Voor iedereen valt het weer anders uit.
Mijn auto begint net even voor 8 uur met Tibber grid rewards te laden tijdens een day ahead prijs van 30 cent exclusief belastingen, waar mij dan 0 cent ex. voor in rekening gebracht wordt. De wondere wereld van de onbalans.
Oh, sorry voor die onbalans.. Ik draag daar aan bij, ben de batterij aan het ontladen voor 50cent+ASW1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
Niet alleen de spread is hoog op het moment maar ook de onbalans.(of gaan die 2 vaak hand in hand?)
Mijn auto begint net even voor 8 uur met Tibber grid rewards te laden tijdens een day ahead prijs van 30 cent exclusief belastingen, waar mij dan 0 cent ex. voor in rekening gebracht wordt. De wondere wereld van de onbalans.
Dan heffen wij elkaar mooi op en worden we er allebei beter van 😎
[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 01-06-2026 20:17 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Pauzeer eens met terugleveren, dan kijk ik of het laden hier stopt.V_ger schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:16:
[...]
Oh, sorry voor die onbalans.. Ik draag daar aan bij, ben de batterij aan het ontladen voor 50cent+
Dan heffen wij elkaar mooi op en worden we er allebei beter van 😎
het gaat zelfs verder dan de netbeheerder, ook je energieleverancier kn je rechten geven om te kunnen dimmenBezzerk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Als je een dynamisch contract hebt is de kans groot dat dit aanbod meer oplevert dan het dynamisch tarief van terugleveren op dat moment, vele malen groter... En vanaf volgend jaar, zonder salderen, nog meer.
Zonnedimmer
Dimmen namens netbeheerder of energieleverancier
Als u daar toestemming voor geeft, kunnen netbeheerders of energieleveranciers via Zonnedimmer uw zonnepanelen dimmen. Wij voeren dit voor hen uit en u krijgt daar een eerlijke vergoeding voor.
Hoe werkt dit?
Op momenten dat zo veel wordt teruggeleverd dat dit lokaal tot problemen op het net leidt, of het overschot aan stroom tot hoge kosten leidt, kan uw energieleverancier of netbeheerder ons opdracht geven om zonnepanelen tijdelijk (een kwartier tot enkele uren) te dimmen.
Het dimmen gebeurt volledig online en automatisch, waarbij u live in de Zonnedimmer app ziet wat er gebeurt. Zodra uw panelen worden gedimd, ziet u dit in de app en schatten wij de gedimde opwekking (kWh's die anders zouden worden opgewekt, zonder dimmen).
U ontvangt voor de gedimde opwekking een eerlijke vergoeding, zoals afgesproken tijdens uw aanmelding. Iedere maand na afloop van de maand en het overschrijden van het minimumbedrag van 5 euro, betalen wij deze vergoeding aan u uit op het door u opgegeven IBAN rekeningnummer (deze kunt u opgeven door in de browser op Zonnedimmer website in te loggen en naar instellingen te gaan).
Wanneer worden mijn panelen gedimd?
Op dagen met veel zon kan er rond het middaguur onbalans op het net ontstaan, in bepaalde regio's netcongestie optreden, of kunnen de prijzen voor het verkopen van teruggeleverde elektriciteit ongunstig zijn.
Hiervan is over het algemeen kort (enkele kwartieren tot enkele uren) sprake en alleen bij zonnig weer. Op deze momenten kunnen uw zonnepanelen gedeeltelijk of geheel worden gedimd, om overbelasting van het net te voorkomen en/of om de kosten te verlagen.
Het dimmen door netbeheerders zal afhankelijk zijn van de lokale belasting en capaciteit van het net. Netbeheerders zullen daarom in sommige regio's vaker dimmen dan in andere, in dit instrument alleen tijdens grote zonpieken inzetten (hooguit 10-30 keer per jaar). Energieleveranciers zullen vooral dimmen om terugleverkosten te kunnen verlagen. Daarbij kunnen zij landelijk de opwekking dimmen, en er ook voor kiezen om de opwekking tijdelijk uit te zetten (dimmen naar 0%) om het grootste verschil te maken.
Welke vergoeding krijg ik hiervoor?
De vergoeding wordt per deelnemende partij (netbeheerder of energieleverancier) vastgesteld en aan u gecommuniceerd tijdens het aanmelden.
Welke voorwaarden zijn van toepassing?
Op het gebruik van Zonnedimmer app en platform en op het dimmen van uw zonnepanelen tegen vergoeding door netbeheerder en energieleverancier zijn de gebruikersvoorwaarden Zonnedimmer van toepassing.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Maar nu is dit toch weer actueel en de angst is er wel een beetje af omdat ik nu er voor gezorgd heb dat ik de omvormer op NoM of zelfs uit kan zetten met Home Assistant en de auto automatisch kan laten laden wanneer de dynamische prijzen laag zijn. Nu draai ik in HA een simulatie voor een thuisbatterij, deze kan met voordeel via het werk worden aangeschaft, maar dat wordt mogelijk pas in 2027 interessant. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten voor energie nu met het laden van de auto gelijk aan de maandelijkse energielasten van onze vorige woning dus als de prijzen een winter tegen zit eten we er geen brood minder om.
Verbruik totaal: 7500 kWh
Teruglevering: 2300 kWh
Direct verbruik PV: 2050 kWh
Peblar laadpaal verbruik: 4000 kWh
Maar omdat we de panelen op oost/west hebben liggen zit ik in dubio over welke energieleverancier: Zonneplan of Nextenergy of zelfs een andere? De meeste buren die overstappen gaan gewoon over op Zonneplan vanwege de naam/reclame maar ik wil toch wel wat verder kijken dan alleen de naam. Is de zonnebonus van 2 cent wel interessant genoeg versus de 50% zonnebonus van Nextenergy vooral in de ochtend en avond als de zon al/nog op onze panelen schijnt? Of is dit alleen gerommel in de marge en ga ik er aan het einde van het jaar niet een keertje extra van uit eten?
Wie heeft er nog tips voor het kiezen van de juiste leverancier? Ik lees al een paar maanden mee in dit topic en heb jeroen.nl ook al uitgeplozen maar ben er nog niet over uit. Ook ChatGTP spreekt zich vaak tegen en dan heb ik toch het meeste vertrouwen in de mede-tweaker in dit topic!
|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Als je niks doet hou je het oude modelcontract zonder terugleverkosten. Paar dagen terug nog netjes in de mail bevestigd, er staat alleen wel een hoger vast maandelijks tarief tegenover.Mr.Viper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Over Zonneplan is iedereen over het algemeen tevreden, qua geld kan het niet veel schelen met andere partijen. Wel kun je de tarieven koppelen via HA en ze hebben een goede app.Mr.Viper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract. Met de BEV die we vorig jaar hebben gekocht had ik misschien toen beter over kunnen gaan naar dynamisch maar daar heb ik toen niet direct over nagedacht.
Maar nu is dit toch weer actueel en de angst is er wel een beetje af omdat ik nu er voor gezorgd heb dat ik de omvormer op NoM of zelfs uit kan zetten met Home Assistant en de auto automatisch kan laten laden wanneer de dynamische prijzen laag zijn. Nu draai ik in HA een simulatie voor een thuisbatterij, deze kan met voordeel via het werk worden aangeschaft, maar dat wordt mogelijk pas in 2027 interessant. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten voor energie nu met het laden van de auto gelijk aan de maandelijkse energielasten van onze vorige woning dus als de prijzen een winter tegen zit eten we er geen brood minder om.
Verbruik totaal: 7500 kWh
Teruglevering: 2300 kWh
Direct verbruik PV: 2050 kWh
Peblar laadpaal verbruik: 4000 kWh
Maar omdat we de panelen op oost/west hebben liggen zit ik in dubio over welke energieleverancier: Zonneplan of Nextenergy of zelfs een andere? De meeste buren die overstappen gaan gewoon over op Zonneplan vanwege de naam/reclame maar ik wil toch wel wat verder kijken dan alleen de naam. Is de zonnebonus van 2 cent wel interessant genoeg versus de 50% zonnebonus van Nextenergy vooral in de ochtend en avond als de zon al/nog op onze panelen schijnt? Of is dit alleen gerommel in de marge en ga ik er aan het einde van het jaar niet een keertje extra van uit eten?
Wie heeft er nog tips voor het kiezen van de juiste leverancier? Ik lees al een paar maanden mee in dit topic en heb jeroen.nl ook al uitgeplozen maar ben er nog niet over uit. Ook ChatGTP spreekt zich vaak tegen en dan heb ik toch het meeste vertrouwen in de mede-tweaker in dit topic!
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Bij Zonneplan krijg je ook de inkoopvergoeding terug, volgens mij is dat dus net zo rendabel of beter dan Nextenergyjordyc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:36:
Bij Next energy betaal je wel een inkoop vergoeding van net iets meer dan 2 cent welke je niet terug krijgt bij het terugleveren. Dus je zonnebonus is eigenlijk 50% - 2 cent. Zonneplan geeft 10% zonnebonus, dus het zal om het even zijn welke van de 2 daadwerkelijk goedkoper is.
Zonneplan is in veel opzichten heel goed maar missen helaas de mooie bonussen die sommige anderen wel gevenbert pit schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:43:
[...]
Over Zonneplan is iedereen over het algemeen tevreden, qua geld kan het niet veel schelen met andere partijen. Wel kun je de tarieven koppelen via HA en ze hebben een goede app.
Niet alles hoeft een (terug)verdienmodel te zijn.. het feit dat je al geen terugleverboete hebt is al fijn.Deldenaar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:36:
Zonneplan is in veel opzichten heel goed maar missen helaas de mooie bonussen die sommige anderen wel geven
Prijsvergelijkers lijken qua weergave prijsopbouw sowieso nog niet echt ingesteld op dynamische contracten.RoelWW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:43:
Valt me op dat wanneer je via een vergelijkingssite een dynamisch contract bij nextenergy wil afsluiten, bij terugleveren een verkoopvergoeding van € 0,01 moet worden betaald. Als je rechtstreeks bij nextenergy een contract afsluit, dan is de verkoopvergoeding € 0,00. Zo ben je een deel van de bonus meteen weer kwijt..
Frank lijkt een vergelijkbaar principe te hanteren. Via prijsvergelijker betaal je een verkoopvergoeding van ongeveer 1,3ct. Het wordt mij niet duidelijk of ik dan nog in aanmerking kom voor de koppel-omvormer-bonus. Boeit ook weinig want de 160 euro welkomstbonus compenseert ruimschoots.
Die bonussen zouden wat mij betreft verboden moeten worden. Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos en in sommige gevallen een herverdeling tussen klanten.Deldenaar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Zonneplan is in veel opzichten heel goed maar missen helaas de mooie bonussen die sommige anderen wel geven
Geef gewoon transparante prijzen en concurreer op prijs en klantvriendelijkheid. Dat zou de ACM moeten bewerkstelligen.
Ik heb daarvoor mijn eigen kwartierdata erdoorheen gehaald — afname én teruglevering per 15 min van de netbeheerder (Enexis/Liander/Stedin) of P1/HomeWizard/Home Assistant. Wat de analyse doet:
- bepaalt hoeveel van mijn verbruik ik daadwerkelijk kan verschuiven, op basis van het echte profiel i.p.v. een vast percentage;
- rekent de besparing geannualiseerd door over de hele meetperiode en kiest de batterijmaat (kWh/kW) die het beste rendeert;
- geeft eerlijk "niet rendabel" terug als dat zo is — bij een flink deel van de profielen, vooral zonder veel teruglevering, komt de terugverdientijd boven de 15 jaar uit.
Wat ik bewust (nog) niet meeneem is de dynamische prijsarbitrage op uurbasis — de berekening gaat nu over zelfverbruik/teruglevering, niet over actief laden bij lage EPEX-prijzen. Juist daar ben ik benieuwd naar jullie ervaring: hoeveel van je totale batterijrendement komt bij jullie puur uit het arbitrage-deel versus zelfverbruik?
Disclaimer: ik heb dit zelf gebouwd dachthetffniet.com, het rapport is gratis, geen verkoop of commissie. Vooral benieuwd of jullie de rekenmethode logisch vinden of waar ik iets mis.
[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 06-06-2026 19:09 ]
Dit is door een combinatie van eigen gebruik en handelen. Ik gebruik een programma dat op basis van day ahead prijs, verwachte zonneopbrengst en verwacht verbruik voor elk uur de beste strategie bepaalt (en dat elk uur opnieuw). Ongeveer 80% van bovenstaande bedragen komt door meer eigen gebruik en slim laden (dus op een zonnige dag niet meteen 's ochtends al laden maar wachten tot de tarieven laag zijn). Waar de winst uit komt hangt met name af van het weer, dus hoeveelheid zonnestroom t.o.v. van verbruik.
Alles onder voorbehoud met tarieven zoals ze waren in 2025...
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 06-06-2026 18:33 ]
Zonneplan: 10% bonus tussen zonsopkomst en zonsondergang tot 7500kWh per jaarjordyc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:36:
Bij Next energy betaal je wel een inkoop vergoeding van net iets meer dan 2 cent welke je niet terug krijgt bij het terugleveren. Dus je zonnebonus is eigenlijk 50% - 2 cent. Zonneplan geeft 10% zonnebonus, dus het zal om het even zijn welke van de 2 daadwerkelijk goedkoper is.
Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.
Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.
- 38kWp (dimbaar)
- 17kWh batterij
- 3000kWh voor EV (stuurbaar)
- ?kWh voor publieke laadpaal (buitengebied / veel toeristen)
- 3000kWh voor warmtepomp (deels stuurbaar)
Voor de uren met nagenoeg gratis energie heb ik ook een bestemming:
- Grondwaterpomp voor weide beregening.
- Verwarming zwembad.
Tot nu dacht ik dat Zonneplan voor ons het beste zou zijn maar de hogere bonus van Nextenergy zet mij toch aan het denken. Die 6000kWh terugleveren kan ik redelijk sturen en volledig benutten. Bij 50% bonus is PV dimmen in de zomer bij een TLV van 2 cent al snel de moeite waard als ik er later 10 + 5 =15 cent voor kan vangen.
Waarschijnlijk adhv tijden voor zonsopkomst en -ondergang. Eventueel te checken met wat logica: als je om 20:00 uur structureel meer opwekt dan om 13:00. Zit er een Fair Use Policy op?denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Zonneplan: 10% bonus tussen zonsopkomst en zonsondergang tot 7500kWh per jaar
Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.
Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.
Stroomverbruik: 1203 Kwh
Teruglevering: 2834 Kwh
Heeft Nextenergy verschillende voorwaarden in deze onder punt 10denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Zonneplan: 10% bonus tussen zonsopkomst en zonsondergang tot 7500kWh per jaar
Nextenergy: 50% zonnebonus tussen 06:00u en 22:00u tot 6000kWh per jaar. Alleen als deze afkomstig is direct uit PV.
Hoe ze die laatste voorwaarde (direct uit PV) bij Nextenergy gaan berekenen is mij een raadsel. Als ze dat niet doen zie ik het als een grote plus. Je kunt dan tijdens avond pieken flink verdienen met terugleveren.
Dan kan uitgestelde teruglevering via accu ook.c. toegepast op stroom afkomstig van zonnepanelen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
5.3 Variabele leveringskosten betaal je voor de stroom en gas welke je verbruikt, of
teruglevert. De kosten hangen dus af van de hoeveelheid verbruik en van je tarief
per kWh stroom en/of m3 gas
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Op dit moment zie ik een inkoopvergoeding van 2,19 cent/kWh en verkoop vergoeding van 0 cent/kWhDomba schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:18:
@denneappel in zelfde voorwaarden kijk ook even bij punt 5.
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, kom nu ook van Energiek. Oost-west en EV, ook nog warmtepomp. Volgens mij is Frank Energie ook erg interessant omdat die ook je zonnepanelen en evt warmtepomp kan aansturen. Had je hier ook al naar gekeken?Mr.Viper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
Ik heb het afgelopen jaar bij Energiek gezeten met een modelcontract zonder terugleverkosten maar dat feest is ten einde per 1 Juli dus ik zit nu te kijken naar een dynamisch contract. Met de BEV die we vorig jaar hebben gekocht had ik misschien toen beter over kunnen gaan naar dynamisch maar daar heb ik toen niet direct over nagedacht.
Maar nu is dit toch weer actueel en de angst is er wel een beetje af omdat ik nu er voor gezorgd heb dat ik de omvormer op NoM of zelfs uit kan zetten met Home Assistant en de auto automatisch kan laten laden wanneer de dynamische prijzen laag zijn. Nu draai ik in HA een simulatie voor een thuisbatterij, deze kan met voordeel via het werk worden aangeschaft, maar dat wordt mogelijk pas in 2027 interessant. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten voor energie nu met het laden van de auto gelijk aan de maandelijkse energielasten van onze vorige woning dus als de prijzen een winter tegen zit eten we er geen brood minder om.
Verbruik totaal: 7500 kWh
Teruglevering: 2300 kWh
Direct verbruik PV: 2050 kWh
Peblar laadpaal verbruik: 4000 kWh
Maar omdat we de panelen op oost/west hebben liggen zit ik in dubio over welke energieleverancier: Zonneplan of Nextenergy of zelfs een andere? De meeste buren die overstappen gaan gewoon over op Zonneplan vanwege de naam/reclame maar ik wil toch wel wat verder kijken dan alleen de naam. Is de zonnebonus van 2 cent wel interessant genoeg versus de 50% zonnebonus van Nextenergy vooral in de ochtend en avond als de zon al/nog op onze panelen schijnt? Of is dit alleen gerommel in de marge en ga ik er aan het einde van het jaar niet een keertje extra van uit eten?
Wie heeft er nog tips voor het kiezen van de juiste leverancier? Ik lees al een paar maanden mee in dit topic en heb jeroen.nl ook al uitgeplozen maar ben er nog niet over uit. Ook ChatGTP spreekt zich vaak tegen en dan heb ik toch het meeste vertrouwen in de mede-tweaker in dit topic!
Heb daar wel naar gekeken maar ik heb al Home Assistant waarmee ik automatiseringen kan maken voor BEV, omvormer en warmtepomp. Daarmee ben ik onafhankelijk van energieleverancier en dat vind ik een prettig idee, dat maakt een eventuele overstap gemakkelijker. Ook een toekomstige thuisbatterij past in dat ecosysteem en daar wil je naar mijn idee geen externe sturing hebben die mogelijk andere belangen hebben dan jou portemonnee.MIBRK schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, kom nu ook van Energiek. Oost-west en EV, ook nog warmtepomp. Volgens mij is Frank Energie ook erg interessant omdat die ook je zonnepanelen en evt warmtepomp kan aansturen. Had je hier ook al naar gekeken?
Verder heb ik ChatGTP een beetje doorgevraagd naar de beste leverancier en daaruit komt dat de teruglevering voor mij minder interessant is omdat mijn stuurbaar verbruik (4000 kWh voor de BEV) het dubbele is van de teruglevering dus dat daarin de winst zit. Ook zou ik nog meer gebruik kunnen maken van mijn PV overdag door dat in de auto te stoppen, dat heb ik het afgelopen 12 maanden niet echt gedaan ivm salderen.
Daardoor is het gemakkelijker om 5 cent per kWh te besparen op het laden van de auto dan 5 cent te verdienen met terugleveren. Om dat in evenwicht te krijgen, omdat het dubbele in de BEV stop dan teruglever, zou je al 10 cent met terugleveren moeten verdienen en dat lijkt me lastig met een "zonnebonus" zonder thuisbatterij. Maar misschien is het in de praktijk wel haalbaar, dan laat ik me graag corrigeren.
|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Zozo mooi optijd sjonge...
V.w uitblijven reactie maar overgestapt naar iemand anders voor energje...
Ja goed punt, zelf regelen geeft wel wat meer grip.Mr.Viper schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Heb daar wel naar gekeken maar ik heb al Home Assistant waarmee ik automatiseringen kan maken voor BEV, omvormer en warmtepomp. Daarmee ben ik onafhankelijk van energieleverancier en dat vind ik een prettig idee, dat maakt een eventuele overstap gemakkelijker. Ook een toekomstige thuisbatterij past in dat ecosysteem en daar wil je naar mijn idee geen externe sturing hebben die mogelijk andere belangen hebben dan jou portemonnee.
Verder heb ik ChatGTP een beetje doorgevraagd naar de beste leverancier en daaruit komt dat de teruglevering voor mij minder interessant is omdat mijn stuurbaar verbruik (4000 kWh voor de BEV) het dubbele is van de teruglevering dus dat daarin de winst zit. Ook zou ik nog meer gebruik kunnen maken van mijn PV overdag door dat in de auto te stoppen, dat heb ik het afgelopen 12 maanden niet echt gedaan ivm salderen.
Daardoor is het gemakkelijker om 5 cent per kWh te besparen op het laden van de auto dan 5 cent te verdienen met terugleveren. Om dat in evenwicht te krijgen, omdat het dubbele in de BEV stop dan teruglever, zou je al 10 cent met terugleveren moeten verdienen en dat lijkt me lastig met een "zonnebonus" zonder thuisbatterij. Maar misschien is het in de praktijk wel haalbaar, dan laat ik me graag corrigeren.
Alleen als ik nu het aanbod van Energiek variabel zie: 21,9 cent. En de dynamische tarieven op dit moment (gister gemiddeld 29, vandaag 24) Hoe groot is de kans dat je hier dynamisch gemiddeld nog onder duikt? Dan moet je wel echt veel winst kunnen pakken op die goedkope momenten.
Dan reken ik in ieder geval voor het komende halfjaar inclusief salderen. Vanaf 2027 is het sommetje anders.
Wat is de terugleverboete? Of wat krijg je netto voor elke teruggeleverde kWh? Dat is ook nog wel een belangrijk punt.MIBRK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ja goed punt, zelf regelen geeft wel wat meer grip.
Alleen als ik nu het aanbod van Energiek variabel zie: 21,9 cent. En de dynamische tarieven op dit moment (gister gemiddeld 29, vandaag 24) Hoe groot is de kans dat je hier dynamisch gemiddeld nog onder duikt? Dan moet je wel echt veel winst kunnen pakken op die goedkope momenten.
Dan reken ik in ieder geval voor het komende halfjaar inclusief salderen. Vanaf 2027 is het sommetje anders.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Grip kost soms ook geld. Zelf je automatisering regelen om op de goedkoopste momenten te sturen scheelt geld, maar geeft je geen toegang tot de onbalansmarkt zoals je dat kunt hebben met het laden van je EV.MIBRK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ja goed punt, zelf regelen geeft wel wat meer grip.
De sturing van het laden van je auto scheelt flink in de kosten, maar de auto is natuurlijk ook gewoon beschikbaar wanneer je hem zelf nodig hebt 😉
:strip_exif()/f/image/WNqXMlOqjMr0J20AuYzKLh37.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal voor iedereen anders zijn. Als je een batterij hebt, die op de 4 goedkoopste uren kunt volladen en de rest van de dag NOM doet, dan zit je vandaag dynamisch gemiddeld op zo'n 14 cent. Als je daarnaast ook nog voldoende panelen hebt, dan kun je het overschot vandaag ook goed terugleveren voor aanzienlijk meer dan bij Energiek variabel.MIBRK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ja goed punt, zelf regelen geeft wel wat meer grip.
Alleen als ik nu het aanbod van Energiek variabel zie: 21,9 cent. En de dynamische tarieven op dit moment (gister gemiddeld 29, vandaag 24) Hoe groot is de kans dat je hier dynamisch gemiddeld nog onder duikt? Dan moet je wel echt veel winst kunnen pakken op die goedkope momenten.
Dan reken ik in ieder geval voor het komende halfjaar inclusief salderen. Vanaf 2027 is het sommetje anders.
Er wordt regelmatig door mensen hier geplaatst wat ze aan gemiddelde tarieven realiseren. Gebruik dan de zoekfunctie bovenin en zoek op "inkoop gemiddeld mei" (en bijv ook maart en april) en dan krijg je vast wel een beeld.MIBRK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ja goed punt, zelf regelen geeft wel wat meer grip.
Alleen als ik nu het aanbod van Energiek variabel zie: 21,9 cent. En de dynamische tarieven op dit moment (gister gemiddeld 29, vandaag 24) Hoe groot is de kans dat je hier dynamisch gemiddeld nog onder duikt? Dan moet je wel echt veel winst kunnen pakken op die goedkope momenten.
Dan reken ik in ieder geval voor het komende halfjaar inclusief salderen. Vanaf 2027 is het sommetje anders.
Het hangt gewoon erg van je situatie af wat je kunt realiseren.
Een ding is zeker: niemand realiseert precies die gemiddelde tarieven. Als je alleen al in de duurste twee uren je verbruik zo laag mogelijk houdt scheelt dat al een hoop. En als je PV dan nog opwekt krijg je juist lekker veel voor die energie itt bij een vast contract.
Eh nee, het belangrijkste is dat je zonnepanelen en batterijen hebt. Zonder kan je niet schuiven met je teruglevering.PeteSplit schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:48:
Het belangrijkste is dat je kunt schuiven met je verbruik. Mijn tarieven voor juni
[Afbeelding]
Het gemiddeld profiel is niet voor niets veel verbruik in de ochtend als mensen opstaan en einde van de dag als iedereen terug komt uit werk en gaat koken. Die pieken kan je nauwelijks schuiven.
De vaatwasser inplannen is, OMG, 1.2 hele kWh. De was, wow, 0.6 kWh. En dat was het voor een gemiddelde huishouden. Die hebben geen oprit, geen eigen dak (apartement/stad), geen batterij.
Veel PV met een goede oriëntatie doet ook al een hoop. Zeker in combinatie met timen van vaatwasser, wasmachine, warmtepomp boiler, airco, warmtepomp en de EV. Een batterij is leuk, maar zeker niet noodzakelijk.w00key schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]
Eh nee, het belangrijkste is dat je zonnepanelen en batterijen hebt. Zonder kan je niet schuiven met je teruglevering.
Het gemiddeld profiel is niet voor niets veel verbruik in de ochtend als mensen opstaan en einde van de dag als iedereen terug komt uit werk en gaat koken. Die pieken kan je nauwelijks schuiven.
De vaatwasser inplannen is, OMG, 1.2 hele kWh. De was, wow, 0.6 kWh. En dat was het voor een gemiddelde huishouden. Die hebben geen oprit, geen eigen dak (apartement/stad), geen batterij.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik wil nu naar Powerpeers overstappen. Zij hebben een lage inkoopopslag van € 0,01/kWh inkoop. Wat mij alleen niet duidelijk is is de verkoopopslag bij teruglevering. De vergelijkingssite GasLicht zegt €0,0248/kWh, maar bij Powerpeers zelf staat € 0,01/kWh. Dat maakt wel uit omdat ik nu veel meer wil gaan handelen met mijn accu's en eventueel er nog 1 bijkopen.
Weet iemand wat de echte verkoopopslag is?
Zijn er ook tweakers met ervaring bij Powerpeers?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Geen idee hoe het precies zit. Wellicht is de bonus bij Gaslicht ook wel verbonden met dat hoger teruglevertarief?JanAllElectric schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:11:
Ik wil per 1-8-2026 over naar dynamische tarieven . Ik heb 15kWh thuisaccu, een EV met 74kWh accu, maar ook een 12kWh TCAP warmtepomp. Ik verbruik ca 10500kWh (deels door warmtepomp en EV) en lever ca 1050kWh terug (grotendeel zelfverbruik PV via thuisaccu). Tot nu toe was Budget Thuis met een vast prijs van €0,19/kWh en € 200 cashback het goedkoopst. Maar nu hebben ook leveranciers dynamische contracten zoals Budget Thuis, Powerpeers en Frank een flinke cashback van ca € 300. Helaas heeft Zonneplan dat niet (mijn eigenlijke favoriet).
Ik wil nu naar Powerpeers overstappen. Zij hebben een lage inkoopopslag van € 0,01/kWh inkoop. Wat mij alleen niet duidelijk is is de verkoopopslag bij teruglevering. De vergelijkingssite GasLicht zegt €0,0248/kWh, maar bij Powerpeers zelf staat € 0,01/kWh. Dat maakt wel uit omdat ik nu veel meer wil gaan handelen met mijn accu's en eventueel er nog 1 bijkopen.
Weet iemand wat de echte verkoopopslag is?
Zijn er ook tweakers met ervaring bij Powerpeers?
Wel even een bezint-eer-ge-begint voor je meer batterijen bijkoopt: na 2027 is het handelen op dynamische tarieven minder interessant doordat je dan niet meer de Energiebelasting terugkrijgt.
Ik heb bij Powerpeers gekeken en die bieden alleen een bonus van 50 - 100 euro
[ Voor 3% gewijzigd door 4POX op 15-06-2026 09:17 . Reden: fix ]
[ Voor 52% gewijzigd door sipjan op 15-06-2026 12:49 ]
Welke display heb je hiervoor gebruikt? Heb je een linkje?sipjan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:35:
De vrouw vond het lastig om steeds op een app te kijken wanneer de gunstige tijden waren om de wasmachine, droger, afwasmachine aan te zetten. Dus heb ik een simpele display gemaakt, gevoed 2 x daags vanuit Homeassistant met de actuele Zonneplan prijzen voor de dag, en na 13:00 uur ook de prijzen van de volgende dag. Gebruik gemaakt van een epaper tag van 2,9", samen met de openepaper integratie van HA. Achterop een magneet geplakt met dubbelzijdig plakband zodat deze op de wasmachine gezet kan worden. Goedkoop, handheld, en geen kabeltjes voor de voeding[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com/item/1005003162128543.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.10.7ead79d29qacGJ&gatewayAdapt=glo2nldred bull schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:52:
[...]
Welke display heb je hiervoor gebruikt? Heb je een linkje?
Update vanuit goodwe:Beun schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:19:
[...]
Super, bedankt voor de informatie! Ik was al tevergeefs op zoek naar de betreffende instelling.
De negatieve prijsoptimalisatie werkte nog niet, kreeg dezelfde bug. Dus nog even contact gezocht met Goodwe en hun reactie was: "Ik heb voor beide omvormers twee updates uitgevoerd. Ik hoor graag van u of het probleem hiermee is verholpen"
Dit is het geval. Na de update kon ik de instellingen aanpassen (eerst melding wachtend, daarna werkend - ik heb 2 omvormers). Nu kijken of het in de praktijk ook werkt;)
:strip_exif()/f/image/BuJDusiti7dr3i6vEIWWdJLq.jpg?f=fotoalbum_large)
Is die er ergens al? Of iemand die dat zo kan updaten? Laatste update is van 2025...
Welke tabel bedoel je? Welke data mis je? Als het de prijsvoorwaarden van de aanbieders betreft: er komen regelmatig wel berichten langs met nieuwe tarieven enz. en die worden dan wel bijgewerkt volgens mij. Maar het is niet zo dat de topic starters die pro-actief bijhouden op iedere wijziging. Is ook een beetje lastig met best veel wijzigingen, zeker rondom terugleveren.ruderodeo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:41:
Ik zoek eigenlijk naar een update van de tabel in de startpost van dit onderwerp...
Is die er ergens al? Of iemand die dat zo kan updaten? Laatste update is van 2025...
Je kunt daarvoor ook op vergelijkingssites terecht.
Er is ook een interessant topic over dit soort paneeltjes:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2167906
Soms is er een tweaker die een bulk partij heeft gekocht en hier een deel weer van verkoopt, ik weet niet wanneer dit voor het laatst is geweest. Kan dan wel zo zijn dat die niet meteen gebruiksklaar zijn voor integratie in HASS.
1 PVoutput . Dongen NB
Het lijkt nog een tijd windstil te blijven en volgende week mogen de airco's ook weer flink loeien.reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:54:
Heerlijk als er geen wind is ,gooi die zomer prijzen maar omhoog,nog hoger graag
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Hier is het nooit windstil. De komende dagen ook niet. Windkracht 3 tot 5.HandyLumberjack schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
[...]
Het lijkt nog een tijd windstil te blijven en volgende week mogen de airco's ook weer flink loeien.
De airco's sprongen gister bij mij al weer aan hoor. Ff zonnetje op de slaapkamerramen en de temperatuur schiet omhoog.HandyLumberjack schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
[...]
Het lijkt nog een tijd windstil te blijven en volgende week mogen de airco's ook weer flink loeien.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Volgens Electricitymaps koopt Duitsland op het moment in, ook in het Oosten van Europa is er een tekort aan groene opwek en draaien kolen/gas bij.illya89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:13:
Waarom staan de spot belpex prijzen zo hoog de laatste dagen ook al is er veel zon?
Wel geinig om te zien dat NL 1.5GW exporteert naar DE, DE 2.4GW naar West DK en West DK weer 600MW naar NL. Allemaal met een andere CO2-footprint, dus dat zal de reden zijn om het op papier kloppend te hebben.
Wat je zegt is idd waar, DE importeert ongeveer 3GW (import na aftrek export).
Het einde van de saldering is niet na 2027, maar na 2026. Het loont dan nog steeds om zonnestroom overdag op te slaan en 's avonds te verkopen als je die niet zelf kunt gebruiken.Wel even een bezint-eer-ge-begint voor je meer batterijen bijkoopt: na 2027 is het handelen op dynamische tarieven minder interessant doordat je dan niet meer de Energiebelasting terugkrijgt.
U vraagt, EPEX-markt draait:reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:54:
Heerlijk als er geen wind is ,gooi die zomer prijzen maar omhoog,nog hoger graag
Ja klopt. Na 2026. Typo.FransvWoerkom schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:54:
[...]
[...]
Het einde van de saldering is niet na 2027, maar na 2026. Het loont dan nog steeds om zonnestroom overdag op te slaan en 's avonds te verkopen als je die niet zelf kunt gebruiken.
Of het loont hangt af van de investering. In dit geval reageerde ik op iemand die al een batterij heeft staan. Als je daarmee af en toe wat extra teruglevert en alleen de energiebelasting misloopt is dat niet zo erg. Als je extra capaciteit nog nodig hebt om je eigen verbruik te verhogen is dat een logische optie.. Maar die persoon wilde extra gaan aanschaffen om te gaan handelen. Dan moet je dus even goed nadenken.
We hebben de afgelopen maanden wel heel veel gunstige dagen gehad met grote verschillen. Vorig jaar was dat een stuk minder. Het is afwachten hoe dat volgend jaar gaat.
Verder met je eens dat uitgestelde teruglevering tegen gunstiger tarieven beter is dan tegen de laagste prijs tijdens het opwekken. Maar of dat de aanschaf van extra batterijen rechtvaardigt moet je echt even narekenen. Stel dat je gemiddeld op een spread uitkomt van €0,10+ dan levert dat ongeveer €0,08 per kWh op (door verliezen). Als een kWh extra capaciteit €275 kost, moet je dus 3500 van zulke cycli draaien om het te laten renderen. Je hebt dat PV overschot ook niet het hele jaar: stel dat je dat op driekwart van de dagen hebt, dan heb je het over >12,5 jaar om het terug te verdienen.
Als je uitgaat van een €0,15 spread en €0,12 opbrengsten per cyclus is het alsnog ongeveer 9 jaar volgens deze berekening.
Ik heb het zelf wel in februari gedaan omdat ik merkte dat er in de winter toch wat minder uit de batterij komt (ivm warmtepomp). Bovendien kon ik de extra batterij kopen via een mooie actie voor €176 per kWh. En dit jaar nog volop handelen met saldering (dus ongeacht of de PV de batterij vol krijgt) zorgde ervoor dat ik die wel heb toegevoegd.
Dus reken het even goed na.
Mooie airco piek weer weer morgen!Aardedraadje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:01:
[...]
U vraagt, EPEX-markt draait:
[Afbeelding]
Goed voor de terugverdiendtijd van de accu zullen we maar zeggenAardedraadje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:01:
[...]
U vraagt, EPEX-markt draait:
[Afbeelding]
De prijspiek morgenavond kan zonder energiebelasting nog steeds een paar euro's opleveren afhankelijk van de capaciteit en ontlaadsnelheidbilgy_no1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:45:
Wel even een bezint-eer-ge-begint voor je meer batterijen bijkoopt: na 2027 is het handelen op dynamische tarieven minder interessant doordat je dan niet meer de Energiebelasting terugkrijgt.
(klopt dat ontladen soms minder interessant is, tegelijkertijd wordt opladen juist interessanter in het prijsbereik tussen 0 en 13,5 cent)
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat denk ik ook. Denk dat ik hem maar snel af gaat bouwen die accu.LigeTRy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:02:
[...]
Goed voor de terugverdiendtijd van de accu zullen we maar zeggen
Maar om eerlijk te zien. Deze piek die een 3 uurtjes duurt is toch gemakkelijk te vermijden.
Ja, zul je net zien als ik zoiets schrijf... Maar ik ben er niet rouwig om, zal ik maar zeggen...Richh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:02:
[...]
De prijspiek morgenavond kan zonder energiebelasting nog steeds een paar euro's opleveren afhankelijk van de capaciteit en ontlaadsnelheid
(klopt dat ontladen soms minder interessant is, tegelijkertijd wordt opladen juist interessanter in het prijsbereik tussen 0 en 13,5 cent)
En het opladen kan alleen maar interessant zijn als je die stroom ook weer gunstig kwijt kan. Anders zit je dagenlang met een (deels) volle batterij en dan heb je extra capaciteit ook voor niks.
Ik ben ook wel benieuwd of de verschillen volgend jaar niet nog groter gaan worden. Als de spread te klein is voor thuisuccu's om te ontladen vanwege het wegvallen van de belastingen, dan zal de vraag ook groter worden. Dus hogere prijzen? Ook genoeg mensen die hun solar misschien op NOM gaan zetten.bilgy_no1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:21:
[...]
We hebben de afgelopen maanden wel heel veel gunstige dagen gehad met grote verschillen. Vorig jaar was dat een stuk minder. Het is afwachten hoe dat volgend jaar gaat.
Kortom ik ben ook benieuw hoe het volgend jaar zal zijn.
Juni '24 - juni '25 zat ik op ruim 150 euro stroomkosten. Geen EB, want klein overschot terugleveren. Ongeveer 75 euro voor een half jaar dus.Willempie27 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Dat denk ik ook. Denk dat ik hem maar snel af gaat bouwen die accu.
Maar om eerlijk te zien. Deze piek die een 3 uurtjes duurt is toch gemakkelijk te vermijden.
Nu, eerste helft dit jaar zit ik op dit moment "door de nul" met nog 2 weken te gaan. Zal op 25 euro negatief uitkomen denk ik. Dus 100 euro verschil in mijn voordeel t.o.v. dat eerdere jaar. ECHTER.... Nu staat er 11,6kWh thuisaccu (2,4kW) te handelen op de EPEX, maar ook is er in dit half jaar 1000kWh de auto ingegaan met het laadpunt dat er in dat eerdere jaar niet hing.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, dat is een beetje glazen bol kijken. Maar dynamische contracten zijn nog een minderheid van de totale markt. Voor mensen met een vast contract is het geregeld dat ze gewoon nog maar €0,0025 per kWh terugkrijgen per teruggeleverde kWh. Maar je bent netto geen geld kwijt aan het terugleveren van wat je niet zelf gebruikt. Die mensen hebben dus geen prikkel om hun panelen op NOM te zetten. Wel om een batterij in gebruik te nemen...RemmyB83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd of de verschillen volgend jaar niet nog groter gaan worden. Als de spread te klein is voor thuisuccu's om te ontladen vanwege het wegvallen van de belastingen, dan zal de vraag ook groter worden. Dus hogere prijzen? Ook genoeg mensen die hun solar misschien op NOM gaan zetten.
Kortom ik ben ook benieuw hoe het volgend jaar zal zijn.
De spread is alleen relevant voor mensen met een dynamisch contract. Maar als de spread te klein is voor een accu-cyclus, dan leveren ze gewoon terug op het moment van opwekken (tenzij EPEX negatief is). Kan zijn dat het iets invloed heeft op de pieken.
In het algemeen zijn er echter ook veel grotere zaken van invloed: geopolitiek, weer, import/export, onderhoud van bepaalde centrales.
Er is nog geen dag voorbij gegaan waarbij de kale stroomprijs de gehele dag nul was of lagerbilgy_no1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:34:
[...]
Ja, zul je net zien als ik zoiets schrijf... Maar ik ben er niet rouwig om, zal ik maar zeggen...
En het opladen kan alleen maar interessant zijn als je die stroom ook weer gunstig kwijt kan. Anders zit je dagenlang met een (deels) volle batterij en dan heb je extra capaciteit ook voor niks.
Maar idealiter zorg je dat je niet terug levert, maar puur je eigen gebruik afdekt. Dan 'verdien' je de energiebelasting immers ook terug.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Mijn buurvrouw heeft begin januari 2026 een Innova Energy 4 jaar vast contract getekend.
Stroom € 0,29 kWh
Teruglevertarief € 0,06
Netto verbruik stroom 2240 kWh p/jaar
Teruglevering 2000 p/jaar
Gas € 1,24 m3
Verbruik 966 m3 p/ jaar
Termijnbedrag € 172,00 p/mnd
Loyaliteitsbonus € 300,00
Prijsplafond € 0,85 ex btw
Nu wordt zij nogal dringend aangemoedigd door Innova (!) om over te stappen naar een dynamisch contract.
Nu zou het nieuwe aanbod (dynamisch) neerkomen op een maandelijks termijnbedrag van € 116,00.
Veel voordeliger dus dan de huidige € 172,00. Maar dit kun je toch niet voorruit berekenen? Er wordt voor gas wel een prijsplafond ingesteld van € 0,85 ex btw..
Om nog maar niet te spreken over de komende 4 jaar..
Ik vraag me af welk addertje hier onder het gras zit?
Zou je bij dit verbruik en opbrengst van de zonnepanelen echt voordeliger uit zijn? Ik heb zo mijn twijfels en denk, lekker 4 jaar zo blijven zitten op het huidige contract 🤔?
Bovenstaande situatie wijkt behoorlijk af van mijn eigen situatie en ik heb hier eigenlijk nooit aan gerekend.
Voor mijzelf is een dynamisch tarief (Tibber) een no-brainer met behoorlijk veel opwek/overproductie.
[ Voor 4% gewijzigd door LuchtWater op 17-06-2026 22:38 ]
PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber
Hiero een vast contract en inderdaad 0.0025 vergoeding!?!. Geen prikkel, nou bij mij staat de batterij klaar en is Nom lastig te regelen maar dan gaat 1 rij de panelen gewoon uit. Dacht je echt dat die gasten mijn stroom voor 0.0025 per kWh gaan krijgen . . .bilgy_no1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Ja, dat is een beetje glazen bol kijken. Maar dynamische contracten zijn nog een minderheid van de totale markt. Voor mensen met een vast contract is het geregeld dat ze gewoon nog maar €0,0025 per kWh terugkrijgen per teruggeleverde kWh. Maar je bent netto geen geld kwijt aan het terugleveren van wat je niet zelf gebruikt. Die mensen hebben dus geen prikkel om hun panelen op NOM te zetten. Wel om een batterij in gebruik te nemen...
De spread is alleen relevant voor mensen met een dynamisch contract. Maar als de spread te klein is voor een accu-cyclus, dan leveren ze gewoon terug op het moment van opwekken (tenzij EPEX negatief is). Kan zijn dat het iets invloed heeft op de pieken.
In het algemeen zijn er echter ook veel grotere zaken van invloed: geopolitiek, weer, import/export, onderhoud van bepaalde centrales.
Ja gewoon op de markt.Onestone schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Hiero een vast contract en inderdaad 0.0025 vergoeding!?!. Geen prikkel, nou bij mij staat de batterij klaar en is Nom lastig te regelen maar dan gaat 1 rij de panelen gewoon uit. Dacht je echt dat die gasten 0.0025 per kWh gaan krijgen . . .
Een interessante prijsprikkel morgen idd.Richh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:02:
[...]
De prijspiek morgenavond kan zonder energiebelasting nog steeds een paar euro's opleveren afhankelijk van de capaciteit en ontlaadsnelheid
(klopt dat ontladen soms minder interessant is, tegelijkertijd wordt opladen juist interessanter in het prijsbereik tussen 0 en 13,5 cent)
Vanaf 2027 is het dagelijks overschot tijdverschoven injecteren nog altijd wat waard.
Maar of je alleen daarvoor batterij en omvormer moet kiezen lijkt me idd van niet, tenzij je wel heel veel PV overschot hebt.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik mis bij stroom de terugleverkosten en als dat prijsplafond voor gas te maken heeft met de toekomstige bijmengverplichting en ETS-2 heffing dan kan het gastarief oplopen tot € 0,85 + € 0,60 energiebelasting + 21% BTW = € 1.75 per m3. Maar volgens de ACM mag het verhogen van het gastarief niet bij een contract met vaste tarieven dus misschien wil Innova daarom dat ze overstapt?LuchtWater schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:37:
Innova 4 jaar vast.
Mijn buurvrouw heeft begin januari 2026 een Innova Energy 4 jaar vast contract getekend.
Stroom € 0,29 kWh
Teruglevertarief € 0,06
Netto verbruik stroom 2240 kWh p/jaar
Teruglevering 2000 p/jaar
Gas € 1,24 m3
Verbruik 966 m3 p/ jaar
Termijnbedrag € 172,00 p/mnd
Loyaliteitsbonus € 300,00
Prijsplafond € 0,85 ex btw
Nu wordt zij nogal dringend aangemoedigd door Innova (!) om over te stappen naar een dynamisch contract.
Nu zou het nieuwe aanbod (dynamisch) neerkomen op een maandelijks termijnbedrag van € 116,00.
Veel voordeliger dus dan de huidige € 172,00. Maar dit kun je toch niet voorruit berekenen? Er wordt voor gas wel een prijsplafond ingesteld van € 0,85 ex btw..
dynamisch wel beter maar je kan toch beter naar Tibber, Zonneplan, Frank of NextLuchtWater schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:37:
Innova 4 jaar vast.
Mijn buurvrouw heeft begin januari 2026 een Innova Energy 4 jaar vast contract getekend.
Stroom € 0,29 kWh
Teruglevertarief € 0,06
Netto verbruik stroom 2240 kWh p/jaar
Teruglevering 2000 p/jaar
Gas € 1,24 m3
Verbruik 966 m3 p/ jaar
Termijnbedrag € 172,00 p/mnd
Loyaliteitsbonus € 300,00
Prijsplafond € 0,85 ex btw
Nu wordt zij nogal dringend aangemoedigd door Innova (!) om over te stappen naar een dynamisch contract.
Nu zou het nieuwe aanbod (dynamisch) neerkomen op een maandelijks termijnbedrag van € 116,00.
Veel voordeliger dus dan de huidige € 172,00. Maar dit kun je toch niet voorruit berekenen? Er wordt voor gas wel een prijsplafond ingesteld van € 0,85 ex btw..
Om nog maar niet te spreken over de komende 4 jaar..
Ik vraag me af welk addertje hier onder het gras zit?
Zou je bij dit verbruik en opbrengst van de zonnepanelen echt voordeliger uit zijn? Ik heb zo mijn twijfels en denk, lekker 4 jaar zo blijven zitten op het huidige contract 🤔?
Bovenstaande situatie wijkt behoorlijk af van mijn eigen situatie en ik heb hier eigenlijk nooit aan gerekend.
Voor mijzelf is een dynamisch tarief (Tibber) een no-brainer met behoorlijk veel opwek/overproductie.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/I1CFlemLy6OuPmaAeCdD7sGA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/W2VhalHIFkTtkxBM0FA2e0AZ.png?f=fotoalbum_large)