Welke kWh prijs rekenen voor thuislaadpaal van werkgever

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 18:57
Situatieschets:
Lease auto van de werkgever met daarbij ook een laadpaal thuis.
Het idee is, je laad thuis de auto op en de kosten die je daarvoor maakt worden weer door de werkgever/lease maatschappij vergoed.
Hiervoor kun je de kWh prijs instellen via een app en dat doe je uiteraard op basis van je eigen energiecontract.

Alleen nu is het voor mij niet duidelijk hoe je die prijs berekend.
Ik lees namelijk overal dat je er van de belastingdienst niks aan mag verdienen, wat op zich logisch is.
Echter al googlend zie ik ook dat je best iets meer kunt rekenen dan de kale kWh prijs.
Alleen een eenduidige uitleg mis ik.

Denk aan:
- netbeheerkosten: mag je die meetellen? Die worden niet hoger doordat je meer verbruikt
- energiebelastingkorting: die korting krijg je sowieso. Moet je die meerekenen of hoeft dat niet?
- afschrijving zonnepanelen: klinkt misschien gek maar ik las ook ergens dat je die mag meenemen.

Ik kom nu uit op 31 cent kale prijs dus de kWh prijs variable tarief + belasting.
Maar als ik meer meeneem zoals transport/netbeheer dan kan het ook 37 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
nerd_ehv_74 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:05:
Situatieschets:
Het idee is, je laad thuis de auto op en de kosten die je daarvoor maakt worden weer door de werkgever/lease maatschappij vergoed.
Hiervoor kun je de kWh prijs instellen via een app en dat doe je uiteraard op basis van je eigen energiecontract.

Ik lees namelijk overal dat je er van de belastingdienst niks aan mag verdienen, wat op zich logisch is.
Echter al googlend zie ik ook dat je best iets meer kunt rekenen dan de kale kWh prijs.

Denk aan:
- netbeheerkosten: mag je die meetellen? Die worden niet hoger doordat je meer verbruikt
- energiebelastingkorting: die korting krijg je sowieso. Moet je die meerekenen of hoeft dat niet?
- afschrijving zonnepanelen: klinkt misschien gek maar ik las ook ergens dat je die mag meenemen.

Ik kom nu uit op 31 cent kale prijs dus de kWh prijs variable tarief + belasting.
Als je verder niks betaald voor de laadpaal dan zou ik zelf gewoon het kWh tarief hanteren dat je moet betalen. Bij mij is dat 23 cent. Het gaat er gewoon om wat je meer moet betalen voor de geladen kWhs. Heeft geen invloed op netbeheer/energiebelasting. Afschrijving zonnepanelen is helemaal een leuke. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. 31 cent kale prijs vind ik overigens vrij hoog.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Afschrijving zonnepanelen lijkt me nergens op slaan, dit zou wellicht alleen het geval zijn als je alles uit je zonnepanelen levert, maar dan is dat ook je kostprijs van je kwh, dus geen verdere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
Wat berekenen je collega s in dezelfde positie?
Wie heeft de lader betaald trouwens.

Ook....het bedrag is ruim minder dan de helft van wanneer je benzine zou moeten tanken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Gewoon je (gemiddelde) kWh tarief.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
komt echt niet op 2 cent. zou gewoon een gemiddelde prijs invoeren en klaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:41
@nerd_ehv_74
Reken een normaal kWh tarief en probeer eerder geld te "verdienen" door te kiezen voor een dynamisch contract en/of je auto te laden met zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
nerd_ehv_74 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:05:
Situatieschets:

Denk aan:

Misschien heb je iets aan dit artikel als leidraad
Gaat niet helmaal over hetzelfde maar er zijn wel kruisverwijzingen

https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De complexiteit zit 'm vooral in of je werkgever a) de laadpaal en installatie volledig betaald heeft en b) indien niet dat wel heeft aangeboden.

Indien WG betaald: hanteer je de kWh prijs die jij ook betaald (eventueel precies de prijs bij een dynamisch tarief óf het gemiddelde).
Indien WG niet betaald heeft én niet wil aanbieden: redelijke kWh prijs + tegemoetkoming om afschrijving van paal en installatie er uit te krijgen - dit is centenwerk.

Je moet jezelf de vraag stellen: kun je elke collega op kantoor bij de koffieautomaat je keuze open en transparant uitleggen zonder dat deze collega twijfelt aan jouw integriteit? Dan doe je het goed. Winst maken over de kosten van je WG (en indirect je collega's) is m.i. not done - dan moet je maar een beter salaris onderhandelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Werkgever heeft de laadpaal betaald en laten installeren.
Ik heb hiervoor een post van 2500 euro moeten meenemen in het lease contract.
Kortom: kost mij niks en hoef er ook geen eigen bijdrage voor te betalen.

Het gaat mij er niet om om een paar centen te verdienen. Het gaat me er om dat het correct gebeurt.
Daarbij lijkt het me geen rocket science dus ik zoek simpelweg een methode om het in 1 keer goed vast te stellen.

Citaat van de site belastingdienst:
" De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh. De vermindering van de energiebelasting kan buiten beschouwing worden gelaten voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer"
bron: https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Een andere bron:
https://www.jonglaan.nl/n...ergoeden-auto-van-de-zaak
Hier wordt oa gesproken over de afschrijving zonnepanelen.
Toegegeven: dat vind ik ook flauwekul. Die dingen had ik al en dat ga ik ook niet meenemen in mijn berekening.

Waar ik nu aan denk:
Volgens mijn jaarrekening heb ik 600 euro betaald aan stroom voor 1800 kWh.
Daar zit alles bij (kosten, kortingen, belasting, belastingkorting).

Dat komt neer op 33 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:51
nerd_ehv_74 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:56:

Het gaat mij er niet om om een paar centen te verdienen. Het gaat me er om dat het correct gebeurt.
Daarbij lijkt het me geen rocket science dus ik zoek simpelweg een methode om het in 1 keer goed vast te stellen.

Citaat van de site belastingdienst:
" De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh. De vermindering van de energiebelasting kan buiten beschouwing worden gelaten voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer"
bron: https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/

Een andere bron:
https://www.jonglaan.nl/n...ergoeden-auto-van-de-zaak
Hier wordt oa gesproken over de afschrijving zonnepanelen.
Toegegeven: dat vind ik ook flauwekul. Die dingen had ik al en dat ga ik ook niet meenemen in mijn berekening.

Waar ik nu aan denk:
Volgens mijn jaarrekening heb ik 600 euro betaald aan stroom voor 1800 kWh.
Daar zit alles bij (kosten, kortingen, belasting, belastingkorting).

Dat komt neer op 33 cent per kWh.
Waarom kijk je niet gewoon even wat je tarieven per kWh zijn en tel je dat inclusief de energiebelasting? Dat is toch de zuivere prijs?

Waarom kortingen meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Homer-Simpson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Waarom kijk je niet gewoon even wat je tarieven per kWh zijn en tel je dat inclusief de energiebelasting? Dat is toch de zuivere prijs?

Waarom kortingen meenemen?
Die kortingen spelen geen rol. Ik krijg bijvoorbeeld 5% korting over het variable tarief als trouwe klant maar dat is 20 euro op de totaalrekening.

De energieprijs voor iedere kWh bestaat, naast een vast leverings- en transporttarief, uit de volgende onderdelen:
  • het variabel leveringstarief
  • de opslag voor duurzame energie (ODE)
  • de energiebelasting
  • de vermindering van de energiebelasting
Het is niet zo simpel als energietarief + energiebelasting.
Je moet / mag dus ook je vaste kosten deels meerekenen.

Vandaar dat ik nu op uit kom om simpelweg mijn totale jaarrekening van vorig jaar te nemen en delen door het verbruik. Dat is de all-in kWh prijs.
Misschien moet ik die berekening even opnieuw doen met de huidige tarieven.

Maar ik verbaas me gewoon erover dat dit niet eenduidig vast staat. Deze berekening kun je op 10 verschillende manieren maken en dat lijkt me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
nerd_ehv_74 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Die kortingen spelen geen rol. Ik krijg bijvoorbeeld 5% korting over het variable tarief als trouwe klant maar dat is 20 euro op de totaalrekening.

De energieprijs voor iedere kWh bestaat, naast een vast leverings- en transporttarief, uit de volgende onderdelen:
  • het variabel leveringstarief
  • de opslag voor duurzame energie (ODE)
  • de energiebelasting
  • de vermindering van de energiebelasting
Het is niet zo simpel als energietarief + energiebelasting.
Je moet / mag dus ook je vaste kosten deels meerekenen.

Vandaar dat ik nu op uit kom om simpelweg mijn totale jaarrekening van vorig jaar te nemen en delen door het verbruik. Dat is de all-in kWh prijs.
Misschien moet ik die berekening even opnieuw doen met de huidige tarieven.

Maar ik verbaas me gewoon erover dat dit niet eenduidig vast staat. Deze berekening kun je op 10 verschillende manieren maken en dat lijkt me niet juist.
Je geeft zelf aan dat je niks wilt verdienen eraan. In dat geval hoef je dus geen rekening te houden met de vaste kosten en met de vermindering energiebelasting. Beide heb je ongeacht je verbruik en ongeacht het feit of je een EV laad of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 21:52
nerd_ehv_74 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:56:
Klopt deze bewering wel?
Volgens mij betaal je zelf de laadpaal, het komt immers uit jouw leasebudget. Die kostenpost van 2500 euro betaal jezelf maandelijks voor (vanuit je leasebudget). Je had voor hetzelfde geld een betere auto uit kunnen kiezen, of bij sommige werkgevers het budget dat je niet gebruikt bruto uitlaten betalen.

Op het eind van je leasecontract dan is de laadpaal van jou toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Xepos op 03-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Xepos schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Klopt deze bewering wel?
Volgens mij betaal je zelf de laadpaal, het komt immers uit jouw leasebudget. Die kostenpost van 2500 euro betaal jezelf maandelijks voor (vanuit je leasebudget). Je had voor hetzelfde geld een betere auto uit kunnen kiezen, of bij sommige werkgevers het budget dat je niet gebruikt bruto uitlaten betalen.

Op het eind van je leasecontract dan is de laadpaal van jou toch?
Ja snap wat je bedoelt maar ik krijg het budget dat ik niet gebruik niet uitbetaald.
Ik betaal alleen de bijtelling van de auto + accessoires.
Doordat die paal bij de lease erbij zit heb ik simpelweg een minder luxe auto mogen uitkiezen.
Zo kon bijvoorbeeld de Model Y performance net niet maar de normale long range weer wel.
Doet mij verder geen pijn financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Homer-Simpson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Je geeft zelf aan dat je niks wilt verdienen eraan. In dat geval hoef je dus geen rekening te houden met de vaste kosten en met de vermindering energiebelasting. Beide heb je ongeacht je verbruik en ongeacht het feit of je een EV laad of niet.
Ik hoef er niet aan te verdienen maar wil er ook niks aan bijleggen.
Gezien alle publicaties zoals ik ze terug vind van de belastingdienst e.d. neem ik simpelweg mijn totale stroom jaarrekening en deel het door het verbruik.
Dat is iets meer dan kWh tarief + belastingen.
Tenzij ik een betere, duidelijkere leidraad vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Prima, sluit dan het topic als je toch doet wat je zelf wilt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Precies, normaal gezien is het gewoon het tarief wat je afrekent, en pak dan het hoogste (piek).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Homer-Simpson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:30:
Prima, sluit dan het topic als je toch doet wat je zelf wilt. 8)7
ik vind het prima dat je je mening geeft maar ik ben op zoek naar de regel, een leidraad, een formule.
Meningen zijn er genoeg.
Zoals Clint Eastwood ooit zijn: opinions are like a-holes, everybody has one.

Zeker gezien het feit dat duizenden mensen thuis een laadpaal hebben waarmee ze hun zakelijke lease auto opladen kan het niet zo zijn dat iedereen maar wat doet.
Voor mij is het nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Er is niet zoiets als ‘de regel’ in dit geval. Wel mag je de kosten die je maakt in rekening brengen.
Nou: welke kosten maak je voor het laden?
Simpel: x euro per kWh bestaande uit het kale tarief + energiebelasting.

Moeilijker hoef je het niet te maken.

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen ODE is er sinds 2023 niet meer op elektra.

Dus fijn dat je mijn input vergelijkt met de A holes. Wellicht kun je me even laten zien waar ik de plank mis sla.

[ Voor 41% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Simpel, kijk maar naar een van de bronnen die ik aanhaal.
Kijk, jij weet het ook niet maar je hebt een sterke mening erover.
Daar heb ik geen zak aan.
Je mening is duidelijk dus die hoef je nu niet 10 keer te gaan herhalen.
Het www bestaat uit meer dan deze pagina dus je hoeft je niet te vervelen.

Ik quote nog maar even van deze site: https://www.jonglaan.nl/n...ergoeden-auto-van-de-zaak

Als werkgever mag je om te beginnen de werkelijke kosten vergoeden. Volgens de Belastingdienst dien je daarbij uit te gaan van de integrale kostprijs. Om die te berekenen moeten de vaste en variabele kosten gedeeld worden door het aantal verbruikte kWh aan elektriciteit. Variabele kosten zijn de prijs per kWh, bij vaste kosten moet je onder andere denken aan de transportkosten.

Dat is dus sowieso niet zo simpel als jij zegt het kale tarief + energiebelasting.

Weet je het niet? Geen probleem.
Heb je er wel een mening over? Die is nu wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
het is al meermaals herhaald maar volgens mij staan al je antwoorden in het volgende stuk van de belastingdienst: https://kennisgroepen.bel...opladen-auto-van-de-zaak/

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:03
Het is toch gewoon je kWh tarief wat je betaald voor een kWh stroom.

Dus je betaald je kale kWh tarief en energiebelasting

In mijn geval is dat
Tarief (incl. 21% btw)
Leveringstarief (normaall)  €0,19545
Leveringstarief (dal)  €0,13120
Energiebelasting elektriciteit (0-10.000 kWh)  €0,13165

Dan krijg je dus een apart normaal en daltarief incl btw van
Normaal €0,32710
Dal  €0,26285

Boven de 10000 kWh wordt de energiebelasting iets minder. En daar kom ik op uit nu met een EV. Dus dat is mijn eigen voordeel.

De regel is dat wij het gemiddelde van het tarief moeten aanhouden bij het declareren. Dus ik probeer grotendeels te laden in het daltarief. En maandelijks houdt Home assistant dat bij zodat ik zie dat ik ook altijd meer geladen heb in het dal aan het einde van de maand.

De vaste kosten (leveringskosten en netbeheerkosten) zijn vaste kosten per dag dus ongeacht hoeveel kWh je afneemt. Deze kosten betaal ik hoe dan ook en mag je dus ook niet doorbelasten.

Onder aan de streep declareer ik dus enkel de kosten die ik maak doordat de auto thuis oplaadt. En door een beetje op te letten qua normaal/daltarief en het gemiddelde te moeten declareren kun je er zelfs een paar dubbeltjes op verdienen.

Dit is dus volgens de regels die mijn werkgever heeft opgesteld en wat mij betreft niet meer dan fair omdat ik dus 0 kosten maak om de auto thuis te laden.
De laadpaal is overigens ook betaald door de werkgever middels een eenmalige kosten declaratie van deze factuur. Dus niet gekoppeld aan een leasecontract of iets dergelijks.

[ Voor 13% gewijzigd door S-te-fan op 03-03-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Bij mijn vorige werkgever moest ik zorgen voor een geijkte tussenmeter (die van HomeWizard zijn dat) en toen was het gewoon het tarief dat ik moest afrekenen aan de energie maatschappij doorrekenen aan de baas. Hij vroeg overigens niet om een hard bewijs van die prijs, maar die heb ik in het kader van transparantie wel gegeven. Dat was een printje van het contract van Vattenfall met alleen de energieprijs daarop.
En ik kon er op 'verdienen' door overdag te laden als de zon scheen zodat je direct je gratis stroom in de auto stopt terwijl de meter wel op loopt. Want terug leveren levert minder op dan afnemen van het net.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:11
Je wilt er niets aan verdienen en je wilt dat het correct verloopt maar vervolgens wel de vraag stellen of je ook de kosten voor de zonnepanelen mag aftrekken :+

Wat kost het je: kwh prijs. Dus die stel je in lijkt me.

De rest was allemaal al aanwezig en betaal je met of zonder extra laadpaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Nopheros op 03-03-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Nopheros schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:43:
Je wilt er niets aan verdienen en je wilt dat het correct verloopt maar vervolgens wel de vraag stellen of je ook de kosten voor de zonnepanelen mag aftrekken :+

Wat kost het je: kwh prijs. Dus die stel je in lijkt me.

De rest was allemaal al aanwezig en betaal je met of zonder extra laadpaal.
Het is gerelateerd aan de belastingdienst dus ik zoek gewoon de regel. Dat is normaliter iets wat vrij duidelijk gespecificeerd is.

Wat jij zegt vind ik zelf ook vrij logisch hoor, daar gaat het niet om.
Het gaat mij juist om een duidelijke regel en bijbehorende uitleg.

Die kosten voor zonnepanelen heb ik gelezen (zie eerder vermelde bronnen) maar tevens heb ik erbij gezegd dat ik dat onzinnig vind dus dat ga ik niet doen. Puur ook om discussie te vermijden.
Pagina: 1