Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
https://www.rtlnieuws.nl/...-gas-gasrekening-gasprijs
hier ontopic
[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2022 14:29 ]

whoooop
....en 2900 kWh
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
Slaat voor mij even tegen de 600 euro de andere kant op zeg met net aangekochte wp en wpb
[ Voor 89% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 14:30 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Twee weken terug:
Proton_ in "De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden"
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 04-10-2022 14:38 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
wutmv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:35:
Hoge investeringen in WP, PV, e-auto gelukkig niet nodig nu voor de meesten want niet rendabel en sowiezo slecht betaalbaar, niet leverbaar.
Tuurlijk wel investeren in WP. Die incentive is met dit tarief nou juist behouden!
gewoon, dat dit hele plan fout is, en alleen de rekeningen van de energieleveranciers verder helpt te spekken

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 14:38 ]
Mjah...paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:24:
jaaaa 40 cent voor stroom
whoooop
....en 2900 kWh
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
Slaat voor mij even tegen de 600 euro de andere kant op zeg met net aangekochte wp en wpb
De prikkel voor beter gedrag wordt zo alleen maar minder. Ik vind het weer een lekkere visieloze polderuitkomst

zeg ik ^^MikeyMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Mjah...
De prikkel voor beter gedrag wordt zo alleen maar minder. Ik vind het weer een lekkere polderuitkomst
ondanks dat, ben ik wel blij voor mezelf dat mijn duizenden euro's aan investeringen komend jaar niet financieel zinloos bleken
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 14:40 ]
Denk ik niet, 2900 kWh is toch een beetje de basis, WP zul je moeten voeden boven het prijsplafond en dan betaal je de volle mep. Maar goed, voor ieder zelf een TCO maken.paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:37:
[...]
wut
Tuurlijk wel investeren in WP. Die incentive is met dit tarief nou juist behouden!
[...]
1200 m3 gas vervangen kost je grofweg 2900 kWh aan wp installatie(s)mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Denk ik niet, 2900 kWh is toch een beetje de basis, WP zul je moeten voeden boven het prijsplafond en dan betaal je de volle mep. Maar goed, voor ieder zelf een TCO maken.
Ik vind het beter dan niets
Zelf kom ik (na salderen) ca 1400 kWh te kort verwacht ik, dus prima financiële oplossing voor mij persoonlijk, waar ik eerst nog op bijbetalen zat.
Maar de methode waarop is m.i. nog steeds fout.
Valkuil voor mensen zit hem nu namelijk in het verbruik BOVEN het plafond. Dat wordt sowieso hoger dan wat mensen nu aan tarief hebben of krijgen. Vanwege de BTW verhoging en een deel heffingskorting dat vervalt.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 14:50 ]
Ik vrees dan ook dat zo goed als alle energieboeren de prijzen buiten (boven?) het plafond heel erg gaan verhogen om zo enigszins hun 'gemiste' inkomsten te compenseren. En het zou me dan ook niks verbazen dat de regering daar niks tegen doet want dat is dan weer geld wat niet uit de staatskas hoeft te komen.paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
1200 m3 gas vervangen kost je grofweg 2900 kWh aan wp installatie(s)
Ik vind het beter dan nietsIk ga er van uit dat ze dat een beetje als gulden middenweg genomen hebben, om mensen met een wp niet helemaal de vinger te geven.
Zelf kom ik (na salderen) ca 1400 kWh te kort verwacht ik, dus prima financiële oplossing voor mij persoonlijk, waar ik eerst nog op bijbetalen zat.
Maar de methode waarop is m.i. nog steeds fout.
Valkuil voor mensen zit hem nu namelijk in het verbruik BOVEN het plafond. Dat wordt sowieso hoger dan wat mensen nu aan tarief hebben of krijgen. Vanwege de BTW verhoging en een deel heffingskorting dat vervalt.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
In wezen zijn ze daar natuurlijk al hard mee bezig en begonnen.AtlAntA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Ik vrees dan ook dat zo goed als alle energieboeren de prijzen buiten (boven?) het plafond heel erg gaan verhogen om zo enigszins hun 'gemiste' inkomsten te compenseren. En het zou me dan ook niks verbazen dat de regering daar niks tegen doet want dat is dan weer geld wat niet uit de staatskas hoeft te komen.
het nieuws van het prijsplafond was nog maar een uurtje bekend, en de eerste enorme verhogingen waren al een feit. Het hele plan is gewoon een katalysator voor prijsopdrijvingen.
Dit plan wordt gewoon bekostigd uit 21% BTW van ENORME tarieven. Het kabinet doet alsof het veel geld uit gaat geven, maar houdt d'r mond over de begrote extra BTW inkomsten. Het is een sigaar uit eigen doos. De grote winnaars zijn de energieleveranciers.
Zometeen is zowat 82 cent van elke m3 gas BTW. (vs 35 cent nu.)
tegen 35 miljard kuub, tikt dat best wel aan.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 15:17 ]
Laten we wel wezen, het was eigenlijk ook van de zotte dat dit niet zo was.
Aan de andere kant, gemiste kans dat er niet een 'omrekenfactor' is toegevoegd, waarbij je iedere ongebruikte m3 gas mag inruilen voor 2/3 kwh's (ja, ik weet dat er meer kwh in 1 m3 zit, maar puur om het simpel te houden / niet te duur / het geld bij de mensen terecht te laten komen met de grootste financiële problemen).
Dat had een transitie naar full electric minder in de weg gestaan dan de huidige maatregel, zonder dat het heel veel geld had gekost. Full electric is onder de streep altijd efficiënter en zuiniger is, dan iedereen z'n eigen CV-ketel

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat zou je dan moeten gaan zien in de afwijking van de tarieven tegen het Europees gemiddelde, en of die afwijking %groter/kleiner wordtAtlAntA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Ik vrees dan ook dat zo goed als alle energieboeren de prijzen buiten (boven?) het plafond heel erg gaan verhogen om zo enigszins hun 'gemiste' inkomsten te compenseren. En het zou me dan ook niks verbazen dat de regering daar niks tegen doet want dat is dan weer geld wat niet uit de staatskas hoeft te komen.
- nadat de plannen bekend werden
- nadat de wijzigingen zijn ingegaan met de vraag of dit al in November is of toch per 1-1-2023
Als het goed is, houd de ACM hier toezicht op, en mag een energieleverancier niet heel veel meer geld vragen dan de marktprijzen zijn.AtlAntA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Ik vrees dan ook dat zo goed als alle energieboeren de prijzen buiten (boven?) het plafond heel erg gaan verhogen om zo enigszins hun 'gemiste' inkomsten te compenseren.
Het zijn vooral leveranciers van zonneparken en windmolens die woekerwinsten krijgen door hun energie voor de nu torenhoge de marktprijs te kunnen verkopen. En ook die bedrijven gaan extra belast worden (zij het wellicht nog niet zoveel als zou kunnen) en verder is het te hopen dat men investeert in meer centraal opgewekte energie van dat geld, in plaats van dikkere leaseauto's voor de directeurs.
Ik betwijfel of dit wel zo is. Deze leveranciers werken meestal met lange termijncontracten.Richh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Het zijn vooral leveranciers van zonneparken en windmolens die woekerwinsten krijgen door hun energie voor de nu torenhoge de marktprijs te kunnen verkopen.
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Vervalt dan de korting op de energiebelasting en BTW? Of ligt dat vast tot 31-12-2022.
Bron ?mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:48:
Voor november en december komt er een vaste korting van 190 euro per maand
Vervalt dan de korting op de energiebelasting en BTW? Of ligt dat vast tot 31-12-2022.
https://www.rtlnieuws.nl/...-gas-gasrekening-gasprijs
€1,44 voor een kuub gas, eerste 1200 m3.
€0,40 voor een kWh stroom, eerste 2900 kWh.
[ Voor 17% gewijzigd door Dacuuu op 04-10-2022 15:54 ]
Ik heb een dikke maand geleden via Greenchoice/Unive een 3-jarig contract afgesloten met tarieven die boven deze regeling liggen.
Als dat niet het geval is moet ik het contract afkopen, die kosten verdien ik snel genoeg terug maar geeft wel weer "gedoe" natuurlijk.
Let op het woordje "plafond"B-Real schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:55:
Ik neem aan dat het ook gewoon voor lopende contracten geld?
Niet hoger, eventueel wel lager
Hoe dat zit weet ik niet, ik zit nog ver onder de plafond bedragen, en heb nog dik 1.5 jaar een contract.B-Real schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:55:
Ik neem aan dat het ook gewoon voor lopende contracten geld?
Ik heb een dikke maand geleden via Greenchoice/Unive een 3-jarig contract afgesloten met tarieven die boven deze regeling liggen.
Als dat niet het geval is moet ik het contract afkopen, die kosten verdien ik snel genoeg terug maar geeft wel weer "gedoe" natuurlijk.
Die ligt vast tot 31-12-2022, en nog nergens is te vinden dat die regeling er al eerder af zal gaan. Ik vermoed dat het en/en gaat worden, dus. Maar ik zou je er geen garantie op durven te gevenmv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:48:
Voor november en december komt er een vaste korting van 190 euro per maand
Voor jou gaat alleen de BTW van 9% naar 21%, en verlies je wat aan heffingenaftrek.Dacuuu schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Hoe dat zit weet ik niet, ik zit nog ver onder de plafond bedragen, en heb nog dik 1.5 jaar een contract.
Dus je rekening gaat per saldo wel omhoog. (Maar niet hoger dan het plafond)
We vergeten ook de groep die geen wp maar wel hoge energierekening hebben de chronisch zieken mensen met flink apparatuur, naar mijn mening zijn die gebouwd op de behandeling niet persè zuinig zijn. Of mis ik iets?
AnimeAdicted
Mijn tarieven zitten zelfs met 9% boven de tarieven van het prijsplafond. De BTW gaat dan naar 21%, dus mijn initiële tarieven worden nóg hoger maar ik ga dan dus de korting tot aan het prijsplafond krijgen.paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Voor jou gaat alleen de BTW van 9% naar 21%, en verlies je wat aan heffingenaftrek.
Dus je rekening gaat per saldo wel omhoog. (Maar niet hoger dan het plafond)
Nouja, ik vind het allemaal prima. Even afwachten hoe het allemaal uit pakt, blij dat het "behapbaar" uit gaat vallen waarschijnlijk én vooral dat ik weet waar ik aan toe ben.
nou volgens mij krijgen die ook gewoon die 190 euro per maand?Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:02:
Voor mensen met zonnepanelen veranderd er in principe niet maar dat maakt ook niet uit mijn mening.
ja, maar worden dus NOG hoger na het plafond. En dat is die valkuilB-Real schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Mijn tarieven zitten zelfs met 9% boven de tarieven van het prijsplafond. De BTW gaat dan naar 21%, dus mijn initiële tarieven worden nóg hoger maar ik ga dan dus de korting tot aan het prijsplafond krijgen.
Nouja, ik vind het allemaal prima. Even afwachten hoe het allemaal uit pakt, blij dat het "behapbaar" uit gaat vallen waarschijnlijk én vooral dat ik weet waar ik aan toe ben.
en "mensen met zonnepanelen" dekken niet automatisch al hun verbruik af.de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
nou volgens mij krijgen die ook gewoon die 190 euro per maand?

Vraag me af hoe dit in z'n werk gaat als je twee energieleveranciers hebt; eentje voor stroom en eentje voor stadsverwarming. Van wie krijg ik dan die 190 euro? Of van beiden de helft? Of naar rato?de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
nou volgens mij krijgen die ook gewoon die 190 euro per maand?
En wat als ik minder dan 190 euro verbruik? Neem niet aan dat ik geld toe krijg
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
En dan ?paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
en "mensen met zonnepanelen" dekken niet automatisch al hun verbruik af.
Ik wel. Krijg al jaren geld terug...komt in mijn geval door de korting energiebelasting.Freekers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Vraag me af hoe dit in z'n werk gaat als je twee energieleveranciers hebt; eentje voor stroom en eentje voor stadsverwarming. Van wie krijg ik dan die 190 euro? Of van beiden de helft? Of naar rato?
↑↑↑↑↑ Iemand hier een idee over? Is het in de maanden Nov/Dec gewoon -190 van de rekening af? of gaat er max 190 van de rekening af (tot 0)?Freekers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
dan krijg je gewoon geld toe. zo werkt dat nu ook bij de vermindering energiebelasting. Ik ontvang dat altijd netjes op mijn rekening gestort.nachtnet schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
↑↑↑↑↑ Iemand hier een idee over? Is het in de maanden Nov/Dec gewoon -190 van de rekening af? of gaat er max 190 van de rekening af (tot 0)?
In Nederland krijg je geld toe voor het hebben van een aansluiting. dat is al jaren zo. Er zijn zelfs mensen die een 2e aansluiting aanvragen en daar dan ook weer dat bedrag voor ontvangen. Vorig jaar was het 800 euro ipv 400 euro en dan kreeg je dus gewoon 2 x 800 euro als je 2 aansluitingen hebt.
[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 16:19 ]
nou, dan moet je de rest bijbetalen. Er verandert dus ook voor "mensen met zonnepanelen" soms wel wat.
Denk het wel? Ik zit met voorschot van 129 al te hoog, dus als die korting van 190 per maand eraf gaat wordt mijn werkelijke verbruikers kosten nog lager en krijg ik dus meer terug in de eind afrekening ?Freekers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Vraag me af hoe dit in z'n werk gaat als je twee energieleveranciers hebt; eentje voor stroom en eentje voor stadsverwarming. Van wie krijg ik dan die 190 euro? Of van beiden de helft? Of naar rato?
Per saldo is mijn verbruik in de maanden november en december natuurlijk hoger dan die 190 euro en wordt de eindafrekening dus positiever :-)
Kan ik die 2 keer 190,- euro ook geven aan iemand die het wel nodig heeft? Of moet dat gewoon handje contantje ?
Hopelijk wij ook komend jaar. Warmtepompboiler is onderweg en dan kunnen af van het leed dat stadsverwarming heet.TvanW schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:15:
[...]
Ik wel. Krijg al jaren geld terug...komt in mijn geval door de korting energiebelasting.
RTLNieuws zegt dit erover: "Maar de ruimere tarieven betekenen ook dat er nog meer geld terechtkomt bij mensen die het eigenlijk niet nodig hebben. Dat geldt nog meer voor de 190 euro die huishoudens in november en december als korting krijgen: dat komt ook terecht bij mensen die minder betalen."nachtnet schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
↑↑↑↑↑ Iemand hier een idee over? Is het in de maanden Nov/Dec gewoon -190 van de rekening af? of gaat er max 190 van de rekening af (tot 0)?
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...ember-190-euro-korting-op
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Tsja, dat is een probleem voor 2024. Ik hoop dat de gekte dan weer een beetje hersteld is.paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
ja, maar worden dus NOG hoger na het plafond. En dat is die valkuil
Greenchoice/Unive contract geeft in het 2e contract jaar 25% korting op de tarieven van 1-7-2022 en in jaar 3 40%. Zelfs inclusief 21% BTW scheelt het weer niet gek veel met het plafond.
Mocht de gekte dan alsnog aanhouden zit ook nog wel "oke", maar ik gok dat de overheid in dat geval ook wel maatregelen treft want anders hebben vele huishoudens in 2024 hetzelfde probleem als nu.
Dan krijg je geld toe inderdaad.nachtnet schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Toen mijn oude contract met gunstige tarieven nog liep, eerder dit jaar, had ik er ook maanden bij waar het maandoverzicht negatief was en ik dus per saldo geld toe kreeg.
Ze wilden niet aan maatwerk doen, maar met 1 uniforme maatregel zoveel mogelijk burgers bereiken.Freekers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
RTLNieuws zegt dit erover: "Maar de ruimere tarieven betekenen ook dat er nog meer geld terechtkomt bij mensen die het eigenlijk niet nodig hebben. Dat geldt nog meer voor de 190 euro die huishoudens in november en december als korting krijgen: dat komt ook terecht bij mensen die minder betalen."
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...ember-190-euro-korting-op
Zeker met de GJ plafondregeling gaat dat volgens mij prima lukken. Hoognodig! Dat wel.
Daarnaast bekruipt mij het gevoel dat de regeling betaald wordt door geen rechtsherstel te bieden aan mensen die schade hebben door gaswinning, teveel belasting betaald hebben over hun spaargeld of gedupeerd zijn in de toeslagenaffaire. Kennelijk maakt energiesubsidie uitdelen een regering populairder dan de rechtstaat in ere te houden.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Eens, maar er zit wel een (piepklein) gat t.o.v. het prijsplafond van 1,45 euro per m3 gas (2), wat tegen het 'niet meer dan anders' principe ingaat.paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:
[...]
Ze wilden niet aan maatwerk doen, maar met 1 uniforme maatregel zoveel mogelijk burgers bereiken.
Zeker met de GJ plafondregeling gaat dat volgens mij prima lukken. Hoognodig! Dat wel.
1 GigaJoule = 31,6 m3 aardgas equivalent (1)
31,6 * 1.45 = 45,82 euro aardgas equivalent per GigaJoule.
Het prijsplafond van 1 GigaJoule (GJ) is gesteld op 47,39 euro (2)
Dat is een verschil van 47,39 - 45,82 = 1,57 euro per GJ, wat neerkomt op 1,57 / 31,6 = ~ 0,05 euro per m3 aardgas equivalent. Ja het is spijkers zoeken op laag water, maar het gaat om het principe (pun intended).
Bronnen:
(1) https://www.infomil.nl/on...agen/omrekening-verbruik/
(2) https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
Dit is op zich best een vriendelijke oplossing die nu voorgesteld is. nu alleen nog zorgen dat de energieboeven boven het plafond niet veel te veel gaan verdienen.
Heeft iemand al iets gelezen over terugleververgoeding? Komt dit ook op 40 cent te staan?
Heb vorige maand een contract bij Innova afgesloten met een tlv van 90 cent.
[ Voor 5% gewijzigd door Loek92 op 04-10-2022 16:34 ]
nou ook dan was de investering slim maar dan werkt dit overheidsbeleid verstorend want daar kon je als consument niet op anticiperen.Borne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:33:
Als je geen panelen en wel een warmtepomp hebt dan is dat een minder slimme investering geweest.
Mijn contract verloopt op 3 november, dus mijn nieuwe contract loopt tot 3 november 2023.
ALs ik aan het einde van dat contract (dus 2023) na het salderen nog in de plus sta, geld dan voor deze overige kWh het prijs plafond of niet ? Of zouden ze dan het gemiddelde per maand nemen ?
Dit kan zomaar op 1500 kW 630 euro schelen. (zou 82 cent gaan betalen)
Hier idem. Ik denk dat de tlv gewoon intact blijft.Loek92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:34:
Heeft iemand al iets gelezen over terugleververgoeding? Komt dit ook op 40 cent te staan?
Heb vorige maand een contract bij Innova afgesloten met een tlv van 90 cent.
Ik zou dan iets van 10.000 euro terug krijgen in 2023, plus 2 x 190 euro. bizar wel... blijkbaar kunnen ze me er niet uit filteren
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 16:37 ]
Je bedoelt dat je na salderen gewoon 90 cent krijgt?de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Hier idem. Ik denk dat de tlv gewoon intact blijft.
Dat zou echt asociaal voordelig zijn voor onze bankrekening.
ja. zou niet weten waarom niet.Loek92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Je bedoelt dat je na salderen gewoon 90 cent krijgt?
Dat zou echt asociaal voordelig zijn voor onze bankrekening.
het levert dan namelijk niets op ten opzichte van een gasketel en dan is elektrisch verwarmen duurder dan op gas. Op welke manier zou dat dan een slimme investering zijn?de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
[...]
nou ook dan was de investering slim maar dan werkt dit overheidsbeleid verstorend want daar kon je als consument niet op anticiperen.
Zonnepanelen kun je door middel van salderen heel snel terugverdienen en daarna loopt die warmtepomp voor niets. Dat is de enige manier waardoor het rendabel is.
onjuist. Verwarmen met een warmtepomp is ook zonder zonnepanelen goedkoper dan verwarmen met gas. Tenzij je natuurlijk gaat rekenen met een extreem lage gasprijs.Borne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
het levert dan namelijk niets op ten opzichte van een gasketel en dan is elektrisch verwarmen duurder dan op gas.
een warmtepomp loopt uiteraard niet voor niets. Stroom van zonnepanelen is niet gratis.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 16:40 ]
Waarschijnlijk op de elektriciteitsrekening. Zo gaat dat nu ook met de teruggaaf energiebelasting.Freekers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Het idee is dat iedereen elektriciteit afneemt, maar er veel verschillen zijn met verwarming.
De enige groep die genaaid is, is mensen die bijvoorbeeld op kamers wonen en 1 aansluiting delen met meerdere huurders.
Heb je over tvl die in je contract staat of die nu word aangepast heb het gemist..de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Hier idem. Ik denk dat de tlv gewoon intact blijft.
Ik zou dan iets van 10.000 euro terug krijgen in 2023, plus 2 x 190 euro. bizar wel... blijkbaar kunnen ze me er niet uit filteren
AnimeAdicted
Schiet tussen de palen en je scoort!
de gemiddelde particulier, met max een 3x 80A aansluiting volgens mij.xzaz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:41:
Mis ik wat? Wat is de definitie van een 'kleinverbruiker'?
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 16:44 ]
ja, voor enkele maanden maar hoor, niet het hele jaar.vj_slof schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:44:
Wij betalen nu € 160 p/mnd bij een vast contract Vattenfall. Krijgen we nu € 30 per maand terug ipv iedere maand € 160 te betalen?
gewoon net zoals het nu ook gaat met de vermindering energiebelasting (400 euro per jaar).
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 16:45 ]
1100m3 + 800kwh.
Vind het ronduit schandalig dat ik die 2x 190 euro zou gaan ontvangen.
Heb ook al korting gekregen op de BTW + energieteruggave.
Met deze inflatie zulke maatregelen...
[ Voor 10% gewijzigd door KoudeAardbei op 04-10-2022 16:47 ]
/f/image/nBqClBdr4fijmJixVvZ1YWiQ.png?f=fotoalbum_large)
Ze trekken dus toch de keutel maar in schijnbaar en houden nu dan toch maar het "verplichte" termijn aan.
Dus als ik alles nu goed begrijp krijg ik straks ook nog 190 euro korting op m'n eindafrekening? En betaal "maar" 40 cent voor een kWh Ipv die bijna 53 cent die Essent me nu voorschotelt?
Ik heb zonnepanelen en nog een oude Ferraris meter met enkel telwerk. Draait dus terug. Ik kom dus op iets negatief uit dit jaar met de teller stand.
Maar ook net een paar L/L warmtepompen aangeschaft. Dus volgend jaar waarschijnlijk in de plus. Zolang dat niet boven dat plafond kom betaal ik toch die 40 cent toch? Alles wat daarboven komt daarvoor betaal ik het tarief van Essent wat ik nu gekregen heb dan?
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Dat is de vraag zoals ik het zelf lees.Doggieman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:47:
Kreeg dit vandaag van Essent:
[Afbeelding]
Ze trekken dus toch de keutel maar in schijnbaar en houden nu dan toch maar het "verplichte" termijn aan.
Dus als ik alles nu goed begrijp krijg ik straks ook nog 190 euro korting op m'n eindafrekening? En betaal "maar" 40 cent voor een kWh Ipv die bijna 53 cent die Essent me nu voorschotelt?
Ik heb zonnepanelen en nog een oude Ferraris meter met enkel telwerk. Draait dus terug. Ik kom dus op iets negatief uit dit jaar met de teller stand.
Maar ook net een paar L/L warmtepompen aangeschaft. Dus volgend jaar waarschijnlijk in de plus. Zolang dat niet boven dat plafond kom betaal ik toch die 40 cent toch? Alles wat daarboven komt daarvoor betaal ik het tarief van Essent wat ik nu gekregen heb dan?
Na salderen dus alls <2900 kw 0.40 cent en daarboven variable of je contract.
AnimeAdicted
Ja... Zo interpreteer ik het tenminste wel. Maar kan er naast zitten natuurlijk.Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Dat is de vraag zoals ik het zelf lees.
Na salderen dus alls <2900 kw 0.40 cent en daarboven variable of je contract.
Want hoe willen ze weten wanneer ik heb opgewekt of afgenomen? Salderen gaat maar 1x
Dus als ik m'n stand doorgeef dan is dat laten we zeggen op dat moment 1000kWh. Dus betaal dan 1000x40 cent dan toch? Plus ik krijg 190 euro korting op dat bedrag. Klopt dit?
[ Voor 28% gewijzigd door Doggieman op 04-10-2022 17:01 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Stop die 2x190 lekker terug in de economie en verspil geen energie aan verontwaardiging daarover.KoudeAardbei schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
Heb een vast contract tot februari 2025 met echt bizar lage tarieven (25ct + 75 cent).
1100m3 + 800kwh.
Met deze inflatie zulke maatregelen...![]()
![]()
Uiteindelijk is met dit soort regelingen altijd de keuze: óf je bedenkt een regeling die eenvoudig is uit te voeren maar waarbij 10% die er gebruik van maakt dat eigenlijk helemaal niet nodig heeft, of je maakt de regeling ingewikkelder waardoor de uitvoeringskosten 10% hoger worden.
Dan lijkt mij de eerstgenoemde situatie toch aanzienlijk redelijker.
Catch a smile out there!
Ja dusJDx schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:13:
Zijn er al dingen concreet? Ik hoor 2023, maar ook 1 november 2022.
Ik hoor 70 cent en 1,50 maar als de prijzen mee vallen zou het ook 1,20 kunnen worden.
Is er ook nog een mogelijkheid dat die 70 cent 50 cent wordt bijvoorbeeld?
40/1,45 heerlijk, gewoon warm douchen en verwarmen met de airco.
Die 2900 kWh is ook perfect, gebruik zo'n 4000 omdat ik elektrisch verwarm en wek 2100 op.
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 04-10-2022 17:09 ]
Dit valt me nog mee, ik betaal nu al 47 cent, neem aan dat ik dan ook naar 52 ga (los van het prijsplafond), ik had verwacht dat het naar een euro ging ofzo.Doggieman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:47:
Kreeg dit vandaag van Essent:
[Afbeelding]
Ik denk bij jouw specifieke wel door een programma geduwt wordt. En als je idd kw te kort komt betaal je 0.40 max tot 2900 kw.Doggieman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:
[...]
Ja... Zo interpreteer ik het tenminste wel. Maar kan er naast zitten natuurlijk.
Want hoe willen ze weten wanneer ik heb opgewekt of afgenomen? Salderen gaat maar 1x
Dus als ik m'n stand doorgeef dan is dat laten we zeggen op dat moment 1000kWh. Dus betaal dan 1000x40 cent dan toch? Plus ik krijg 190 euro korting op dat bedrag. Klopt dit?
Gaat allemaal via je energie leverancier.
Ben benieuwd of Essent het voor elkaar krijgt want je ze krijgen nu nog niet eens hun verbruiksrapport per maand op juiste prijs berekend.
En maar raar vinden dat mensen blijven bellen.
AnimeAdicted
Ik ga me daar gelukkig nog steeds prima mee redden. Maar reden voor een feestje of juich stemming vind ik het nou niet bepaald.
Is het een korting of krijg je het gewoon sowieso?
-Neem een SAP (een 2e aansluiting met slimme meter op je huisadres)
-Sluit 2 stroomcontracten af, 1 op elke aansluting
-op aansluiting 1 ga je stroom verbruiken a 40 cent per kWh
-op aansluiting 2 ga je stroom terugleveren a 90 cent per kWh (of welke TLV je ook hebt)
-voor beide aansluitingen ontvang je de 190 euro per maand.
Nadeel: het kan volgens mij vele maanden duren voordat je aan de beurt bent met je SAP-aanvraag. En terecht natuurlijk, want er zijn ook mensen die echt zitten te wachten op hun (1e) aansluiting.
dat is nu een aantal keer benoemd hier. je krijgt het sowieso.JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
Vraag me wel af hoe het zit met die 190 euro korting als je "maar" 150 euro gebruikt bijvoorbeeld.
net zoals het nu ook al gebeurt met de 400 euro per jaar vermindering energiebelasting die je elk jaar ontvangt.
nee is voor iedereen.mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:12:
Ik mag toch aannemen dat die 2x 190,- voor November/December alleen voor mensen zijn die al variabel zitten, en dus de hoofdprijs betalen.
net als vorig jaar, toen kreeg iedereen ook opeens 800 euro ipv 400 euro vermindering energiebelasting.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 17:13 ]
Oh sorry, ben net thuis, kon het niet uit het nieuwsbericht halen.de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
dat is nu een aantal keer benoemd hier. je krijgt het sowieso.
net zoals het nu ook al gebeurt met de 400 euro per jaar vermindering energiebelasting die je elk jaar ontvangt.
Denk dat ze het eerst in mindering brengen op je rekening. Blijft er over dan trekken ze dat af van je volgend voorschot?JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
Vraag me wel af hoe het zit met die 190 euro korting als je "maar" 150 euro gebruikt bijvoorbeeld.
ik betaal mijn energierekening gewoon per jaar hoor?Doggieman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Denk dat ze het eerst in mindering brengen op je rekening. Blijft er over dan trekken ze dat af van je volgend voorschot?
Ah ok... dus blijkbaar teveel haken en ogen om daarop te filteren... had het wel logisch gevonden. Maar goed, dan is het voor de mensen met nog een 'goedkoop' contract een forward compensatie voor 2023.de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
nee is voor iedereen.
net als vorig jaar, toen kreeg iedereen ook opeens 800 euro ipv 400 euro vermindering energiebelasting.
Eerder stond in het nieuwsbericht dat er vanavond meer duidelijkheid over zou komen, en dat het alleen voor de mensen ging gelden die het echt nodig hebben, vandaar.
/f/image/7Sd7SBTB6hLhjSDZnq0POuRB.png?f=fotoalbum_large)
Bron tweedekamer.nl
Staan (zoals gebruikelijk) wat meer details in dan de nieuwsberichten op de bekende nieuwssites.
Let wel, formeel moet dit voorstel nog worden goedgekeurd in de Tweede Kamer tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van morgen en overmorgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Emacee op 04-10-2022 18:08 . Reden: URL aangepast ]
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
De situatie die jij beschrijft is als gevolg van overheidsbeleid, energetisch is een goed draaiende warmtepomp altijd een slimme investering. Alle woningen moeten van het gas af dus een warmtepomp zou economisch ook rendabel moeten zijn zonder zonnepanelen.Borne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:38:
het levert dan namelijk niets op ten opzichte van een gasketel en dan is elektrisch verwarmen duurder dan op gas. Op welke manier zou dat dan een slimme investering zijn?
Zonnepanelen kun je door middel van salderen heel snel terugverdienen en daarna loopt die warmtepomp voor niets. Dat is de enige manier waardoor het rendabel is.
De kromme situatie is nog veel erger in vergelijking met brandstof. In verband met hoge prijzen is de BTW tijdelijk verlaagd tot 31-12-22, inmiddels is de prijs weer gedaald.
De GLA van benzine is €2,086, ene liter benzine bevat ca 10kWh ofwel €0,20/kWh. Ik heb er niet aan gerekend maar met huidige prijzen (zonder plafond) kan het financieel denk ik wel uit om een aggregaat op te laten draaien t.b.v. elektra.
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, zeker niet voor de balans tussen EV/ICE. Ik mag hopen dat de accijns na 31-12 verdubbeld wordt t.o.v. historie zodat elektra/gas/brandstof weer beter met elkaar in lijn komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik denk niet dat er volgend jaar nog leveranciers zijn die meer dan 10-20 cent TLV geven.de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:12:
Voor wie zonnepanelen heeft en maximaal wil 'profiteren'van het prijsplafond:
-Neem een SAP (een 2e aansluiting met slimme meter op je huisadres)
-Sluit 2 stroomcontracten af, 1 op elke aansluting
-op aansluiting 1 ga je stroom verbruiken a 40 cent per kWh
-op aansluiting 2 ga je stroom terugleveren a 90 cent per kWh (of welke TLV je ook hebt)
-voor beide aansluitingen ontvang je de 190 euro per maand.
Nadeel: het kan volgens mij vele maanden duren voordat je aan de beurt bent met je SAP-aanvraag. En terecht natuurlijk, want er zijn ook mensen die echt zitten te wachten op hun (1e) aansluiting.
Denk dat het nog makkelijker was om met de belastingen/of accijns percentages te rekenen. Dan hoef hoe je niet geld te schuiven van 1 naar andere plek.JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:16:
Nja, hoe ze het ook doen, het zal voor bijna iedereen voordeliger zijn dan wat ze in verwachting hadden.
AnimeAdicted
Daar kun je nog wel eens gelijk in hebben echter is van de zotte dat ze gewoon niet hebben vast gelegd wat "redelijk" is.JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Ik denk niet dat er volgend jaar nog leveranciers zijn die meer dan 10-20 cent TLV geven.
Redelijk is bv x % van kale tarief minimaal. Geen speld er tussen te krijgen.
AnimeAdicted
Tenenkrommend dat ze het hebben over "vermogensgrenzen". Politici die het verschil niet begrijpen tussen energie en vermogen maar er wel beleid voor makenEmacee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
Hierbij de officiële tekst van de voorgestelde regeling (in totaal 7 kantjes):

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ook ik kan die 2x €190 goed gebruiken.KoudeAardbei schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
Heb een vast contract tot februari 2025 met echt bizar lage tarieven (25ct + 75 cent).
1100m3 + 800kwh.
Met deze inflatie zulke maatregelen...![]()
![]()
Wat een onduidelijk en slecht Nederlands, "Hierdoor ontvangen alle kleinverbruikers, via een subsidie aan energieleveranciers, eenmalig een korting van euro 190 op energierekening in deze twee maanden."Emacee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
[Afbeelding]
Bron tweedekamer.nl
Is het nu eenmalig in deze twee maanden een korting van 190,- (zo lees ik het), of:
Eenmalig een korting van euro 190,- op de energierekening (per maand) in deze twee maanden. (zoals gedacht)
Op de een of andere manier werkt de link uit jouw post niet (meer).Emacee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
[Afbeelding]
Bron tweedekamer.nl
Staan (zoals gebruikelijk) wat meer details in dan de nieuwsberichten op de bekende nieuwssites.
Let wel, formeel moet dit voorstel nog worden goedgekeurd in de Tweede Kamer tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van morgen en overmorgen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Men zal vast even de spellchecker eroverheen halen en de zinsopbouw na lopen.dunklefaser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Op de een of andere manier werkt de link uit jouw post niet (meer).
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
URL was niet helemaal goed, hier is hij wel te vinden. Er staat ook in de brief dat voor collectieve warmte de ACM bezig is om twee maximumtarieven vast te stellen, een voor de eerste X GJ gebaseerd op het maximumtarief van €1,45/m3 -> €47,39/GJ. En daarnaast een tweede gebaseerd op de marktprijs (te bepalen eind december). Kamer moet hier nog wel mee akkoord gaan.Emacee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
Bron tweedekamer.nl
Ik heb geen zin om een sig te maken.
Ha ha, was de bedoeling toch 1x 190,- maar nu wordt het 2x 190,- omdat het verkeerd geinterpreteerd is door de media?dunklefaser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Op de een of andere manier werkt de link uit jouw post niet (meer).
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Als het niet per maand bedoelt is, had, er naar mijn mening, moeten staan:mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:35:
[...]
Wat een onduidelijk en slecht Nederlands, "Hierdoor ontvangen alle kleinverbruikers, via een subsidie aan energieleveranciers, eenmalig een korting van euro 190 op energierekening in deze twee maanden."
Is het nu eenmalig in deze twee maanden een korting van 190,- (zo lees ik het), of:
Eenmalig een korting van euro 190,- op de energierekening (per maand) in deze twee maanden. (zoals gedacht)
"Eenmalig een korting van euro 190,- op de energierekening in deze periode."
Dit is dan eenduidig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ook in de beslisnota wordt dit nogmaals toegelicht:1. Beleidsinstrument(en)
Om de prijsplafonds per 1 januari 2023 te realiseren wordt een subsidieregeling in werking gesteld die energieleveranciers vergoedt voor het omzetverlies dat zij lijden door de prijsplafonds. Het voordeel dat de Staat uitkeert komt via de energieleveranciers geheel bij de kleinverbruikers terecht. Ter overbrugging tot 1 januari 2023 treedt een subsidieregeling in werking die energieleveranciers €190 per maand geeft om direct in mindering te brengen op de energierekening van kleinverbruikers.
2. Tijdelijke regeling voor 1 november tot en met 31 december 2022
In de brief van 20 september is aangegeven dat voor de periode tot 1 januari, dus
november en december 2022, wordt gewerkt aan een tussenvariant waarbij een
tariefplafond wordt gesimuleerd. Bij deze tussenvariant wordt er voor de maanden
november en december een vast bedrag van €190 per maand ter verlaging van de
termijnbedragen verwerkt door de leveranciers...
[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 18:00 ]
inderdaad zeg, 9 nov komt de SAP en een vast contract met 91ct TLV. Ik was van plan een dynamisch contract er op te zetten voor afname, maar tegen een plafond van 40ct is ook prima. In elk geval een stuk beter als salderen!!!JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Ik denk niet dat er volgend jaar nog leveranciers zijn die meer dan 10-20 cent TLV geven.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Wij hebben de kosten al gemaakt hè !pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:44:
Zou die 2x 190 euro dan ook gelden voor NOM woningen?
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Hoe gaan ze dat doen dan als je een termijnbedrag van nagenoeg niks hebt ? Of überhaupt een laag termijnbedrag hebt.
Krijg je dan in november en december geld gestort ipv 190 korting op je termijn bedrag ?
Of komt het niet letterlijk in november en december, maar verrekenen ze het op je eindafrekening ?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024