Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 09:07
Ik vind die "termijnverlaging" nogal vaag. Volgens mij rekenen de leveranciers het verbruik in november en december gewoon af tegen het op dat moment geldende variabele tarief (of vaste tarief voor wie nog een vast contract heeft) en krijg je op de afrekening €380 korting. Lijkt mij het meest duidelijk. Daarmee zou je het geschatte voorschot van november en december op basis van de actuele prijzen dan evt. zelf met €190 per maand kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:46
KlaasjeNL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:08:
Ik vind die "termijnverlaging" nogal vaag. Volgens mij rekenen de leveranciers het verbruik in november en december gewoon af tegen het op dat moment geldende variabele tarief (of vaste tarief voor wie nog een vast contract heeft) en krijg je op de afrekening €380 korting. Lijkt mij het meest duidelijk. Daarmee zou je het geschatte voorschot van november en december op basis van de actuele prijzen dan evt. zelf met €190 per maand kunnen verlagen.
Dat klinkt mij inderdaad een stuk logischer, maar ze doen aardig hun best om het zo complex mogelijk te verwoorden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:08:
[...]

Hoe gaan ze dat doen dan als je een termijnbedrag van nagenoeg niks hebt ? Of überhaupt een laag termijnbedrag hebt.
Krijg je dan in november en december geld gestort ipv 190 korting op je termijn bedrag ?

Of komt het niet letterlijk in november en december, maar verrekenen ze het op je eindafrekening ?
Je kan nog even je voorschotbedrag op € 200 zetten ...

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-07 11:55
Wij zitten hier allemaal heel moeilijk te rekenen maar het is niet alsof een gemiddeld huishouden, waarbij de woning nog gasgestookt is, en de zonnepanelen het eigen verbruik min of meer afdekken. Bij de huidige prijzen in november en december onder die 190 euro uit gaan komen.

Dan moet je op minder dan 70 m³ zitten en je elektra volledig weg salderen, ik denk dat er nog bergen mensen in die 2 maanden ruim boven 70 m³.

Ik ga er vanuit dat bij de eindafrekening de november en december apart worden afgerekend, na aftrek van het salderen. Én krijg je het wel najah, mooi meegenomen drukt de pijn van de rest van de jaarnota weer. :)

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:57
dunklefaser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Als het niet per maand bedoelt is, had, er naar mijn mening, moeten staan:
"Eenmalig een korting van euro 190,- op de energierekening in deze periode."
Dit is dan eenduidig.
Wat is dan het verschil tussen "in deze periode" met "in deze twee maanden"? En het woord 'eenmalig' maakt het anders interpreteerbaar.
Maar goed, de toelichting maakt het wel duidelijk maar vind het vreemd dat bij zulke belangrijke tekst in mijn ogen zulke onduidelijkheden kunnen staan. Scheelt namelijk wel ongeveer 1 Miljard euro en.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:09
NOS verwoordt het vrij duidelijk:
In november en december krijgen alle kleinverbruikers 190 euro per maand aan compensatie, zegt het kabinet. Dat zal ook via de energiebedrijven worden uitgevoerd. Wie een lagere energierekening heeft, krijgt evengoed 190 euro.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 08:32
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit exact geïmplementeerd wordt door de verschillende energie firma's. In mijn geval mag ik de kWh's die ik in mijn EV stop declareren bij de baas via een ge-eikte kWh meter. Maar, tegen welk bedrag gaan we dat doen in 2023? Onder het plafond tot ik aan de 2900kWh zit? Of marktarief omdat de EV me boven de limiet drukt en ik er anders prima onder blijf? Of een gemiddelde over mijn jaartarief na de jaarrekening? Maar hoe zit het dan met salderen? 4000 gebruiken en 3000 retour, val je dan onder de drempel met 1000kWh netto, of er boven door de 4000kWh verbruik?

Ik wacht de komende maanden nog maar af. Blij dat er iets gedaan wordt, en vooral dat de mensen die krap zitten hiermee worden geholpen, maar makkelijker wordt het er niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hahn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:19:

[...]
Meteen m'n voorschotbedrag maar even naar €0,00 gezet :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Glenfiddich schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Stop die 2x190 lekker terug in de economie en verspil geen energie aan verontwaardiging daarover.
Ik ging er vanuit dat het prijsplafond tot een lagere inflatie zou leiden, maar als mensen meer te besteden hebben aan andere dingen, wakkert dat de schaarste alleen maar verder aan. Meer geld strooien i.p.v. rente verhogen in tijden van hyperinflatie maakt het alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:12:
Voor wie zonnepanelen heeft en maximaal wil 'profiteren' ;) van het prijsplafond:

-Neem een SAP (een 2e aansluiting met slimme meter op je huisadres)
-Sluit 2 stroomcontracten af, 1 op elke aansluting
-op aansluiting 1 ga je stroom verbruiken a 40 cent per kWh
-op aansluiting 2 ga je stroom terugleveren a 90 cent per kWh (of welke TLV je ook hebt)
-voor beide aansluitingen ontvang je de 190 euro per maand.

Nadeel: het kan volgens mij vele maanden duren voordat je aan de beurt bent met je SAP-aanvraag. En terecht natuurlijk, want er zijn ook mensen die echt zitten te wachten op hun (1e) aansluiting.
Ik heb het uitgerekend: als ik 170 meters aanvraag kan ik met pensioen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
FD2 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

Je kan nog even je voorschotbedrag op € 200 zetten ...
Mag toch serieus hopen dat deze tegemoetkoming niet op deze manier werkt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hahn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:19:

[...]
Dus nos kan het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-07 20:28
Ik lees in de brief nog niets over de belastingvermindering in de energie belasting.  Gaat deze 'omhoog' naar 941 euro, blijft het 789 euro of gaan we terug naar het peil in 2021 van 559 euro?
Verschil tussen de hoogste en laagste is ongeveer 380 euro.
(Toevallig  ook 2 x 190)

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 02:04

paQ

Matadores schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
Heb de thermostaat weer op 21 graden gezet ipv 18 😎
Hij staat hier altijd op 21 :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Hier staat de thermostaat soms op 24 °C })
Ik vrees dat sommige mensen hun aanmelding voor energiecoaching weer intrekken.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 04-10-2022 18:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:46
paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Hier staat hij nog steeds op 5 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

pirke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

waarom zo koud :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:24
Hier staat ie op 190, want ik krijg het toch terug!

Of werkt dat zo niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 09:07
pirke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

9,5 ☺️ Vooralsnog warmt de zon het hier overdag op naar 20,5.

Edit: wel blij dat ik 2 jaar geleden het advies van de kozijnenboer om zonwerend glas te nemen naast mij heb neergelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door KlaasjeNL op 04-10-2022 18:54 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RemcoDelft
KlaasjeNL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

9,5 ☺️ Vooralsnog warmt de zon het hier overdag op naar 20,5.

Edit: wel blij dat ik 2 jaar geleden het advies van de kozijnenboer om zonwerend glas te nemen naast mij heb neergelegd.
Je moet het glas ook 2 keer per jaar wisselen, net als de winterbanden.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 04-10-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:19
Je krijgt gewoon 380 korting op je jaarafrekening. De meeste mensen betalen per maand. Inderdaad voorschot verhogen naar 200 voor november en december, maar dat zal niet nodig zijn verwacht ik. Kan van die 380 bijna de helft van de jaarrekening betalen. Totaal overbodig, maar ik zal het terug in de economie pompen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:07:
Je krijgt gewoon 380 korting op je jaarafrekening. De meeste mensen betalen per maand. Inderdaad voorschot verhogen naar 200 voor november en december, maar dat zal niet nodig zijn verwacht ik. Kan van die 380 bijna de helft van de jaarrekening betalen. Totaal overbodig, maar ik zal het terug in de economie pompen :p
380 euro toe op je jaarrekening. Bij een negatief saldo (niet zo moeilijk met panelen) krijg je dus nog eens extra toe.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
skyhigh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:47:
Ik lees in de brief nog niets over de belastingvermindering in de energie belasting.  Gaat deze 'omhoog' naar 941 euro, blijft het 789 euro of gaan we terug naar het peil in 2021 van 559 euro?
Verschil tussen de hoogste en laagste is ongeveer 380 euro.
(Toevallig  ook 2 x 190)
wellicht de tabel onderaan pagina 4/bovenaan pagina 5 even bekijken
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D39442

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 04-10-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Vind het maar weer een vage regeling die ze voor nov / dec hebben verzonnen.
heb het niet nodig met nog geen 350m³ gas per jaar (nog tegen 82ct per m³)

maar fijn voor de mensen die het wel nodig hebben!

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 01:36

Zenix

BOE!

Mijn ouders maakte zich wel zorgen voor de komende maanden, maar nu niet meer. Ze hebben een verbruik van 2300kWh en 800m3 en die kunnen dus goed de winter doorkomen. Ben blij met de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jeroenneman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

380 euro toe op je jaarrekening. Bij een negatief saldo (niet zo moeilijk met panelen) krijg je dus nog eens extra toe.
Wel vreemd dat dit zo vaag in die brief staat. De NOS beschrijft het duidelijker,maar ik haal dat niet uit het stuk van de tweede kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zenix schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:31:
Mijn ouders maakte zich wel zorgen voor de komende maanden, maar nu niet meer. Ze hebben een verbruik van 2300kWh en 800m3 en die kunnen dus goed de winter doorkomen. Ben blij met de maatregelen.
Denk ook dat het absoluut een goede regeling is voor heel veel mensen en rust geeft deze wintermaanden!

Ook voor de mensen met een warmtepomp is de regeling nu gunstiger.

Er blijven natuurlijk altijd specifieke situaties die in eerste instantie geen plek lijken te hebben in zo'n grootschalig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Denk ook dat het absoluut een goede regeling is voor heel veel mensen en rust geeft deze wintermaanden!

Ook voor de mensen met een warmtepomp is de regeling nu gunstiger.

Er blijven natuurlijk altijd specifieke situaties die in eerste instantie geen plek lijken te hebben in zo'n grootschalig iets.
Zeker weten. Veel mensen hebben hier zeker over in de stress gezeten. Ik heb het persoonlijk niet nodig met mijn zonnepanelen en overproductie, maar begrijp heel goed dat het voor veel mensen echt een groot probleem is. Ik vind het geen probleem dat daar wat belastinggeld heengaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 23:13
Zenix schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Zeker weten. Veel mensen hebben hier zeker over in de stress gezeten. Ik heb het persoonlijk niet nodig met mijn zonnepanelen en overproductie, maar begrijp heel goed dat het voor veel mensen echt een groot probleem is. Ik vind het geen probleem dat daar wat belastinggeld heengaat.
Voor een bepaald deel zouden de mensen in de problemen komen, maar er zijn ook genoeg gezinnen die zonder deze subsidie ook de rekening prima konden betalen. Voor dat tweede deel geldt dat ze ook de afgelopen jaren geld hadden kunnen steken in verduurzaming ipv een nieuwe auto of luxe vakantie. Het feit dat ik voor verduurzaming heb gekozen maakt dat ik nu belasting betaal voor de financiering van deze subsidie en nog rond rij in een oud krot van 18 jaar.

Niets tegen mensen die echt op het randje zitten van wel/niet rondkomen, die moeten natuurlijk geholpen worden in deze inflatiegolf

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:55
Terranca schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:20:
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit exact geïmplementeerd wordt door de verschillende energie firma's. In mijn geval mag ik de kWh's die ik in mijn EV stop declareren bij de baas via een ge-eikte kWh meter. Maar, tegen welk bedrag gaan we dat doen in 2023? Onder het plafond tot ik aan de 2900kWh zit? Of marktarief omdat de EV me boven de limiet drukt en ik er anders prima onder blijf? Of een gemiddelde over mijn jaartarief na de jaarrekening? Maar hoe zit het dan met salderen? 4000 gebruiken en 3000 retour, val je dan onder de drempel met 1000kWh netto, of er boven door de 4000kWh verbruik?

Ik wacht de komende maanden nog maar af. Blij dat er iets gedaan wordt, en vooral dat de mensen die krap zitten hiermee worden geholpen, maar makkelijker wordt het er niet op..
Het lijkt mij logisch dat als je de 2900kWh nodig hebt voor je huishouden, dat je dan het markttarief declareert voor de leaseauto en niet het plafondtarief van €0,40/kWh.
Het prijsplafond is immers voor kleingebruikers bedoeld en niet voor het bedrijfsleven.

Stel je hebt maar 2000kWh nodig voor je huishouden, dan zou je de eerste 900kWh voor de leaseauto op €0,40/kWh kunnen zetten. Maar je weet vooraf niet precies het stroomverbruik van je huishouden, dus kan het zijn dat je jezelf hiermee tekort doet. Oftewel: markttarief declareren voor leaseauto als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Srednier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Voor een bepaald deel zouden de mensen in de problemen komen, maar er zijn ook genoeg gezinnen die zonder deze subsidie ook de rekening prima konden betalen. Voor dat tweede deel geldt dat ze ook de afgelopen jaren geld hadden kunnen steken in verduurzaming ipv een nieuwe auto of luxe vakantie. Het feit dat ik voor verduurzaming heb gekozen maakt dat ik nu belasting betaal voor de financiering van deze subsidie en nog rond rij in een oud krot van 18 jaar.

Niets tegen mensen die echt op het randje zitten van wel/niet rondkomen, die moeten natuurlijk geholpen worden in deze inflatiegolf
Inderdaad. Veel mensen buiten de regelingen voor minima. Mijn ouders verdienen samen met AOW en pensioen 27k. Daar komen nog toeslagen bij, maar met overal hogere prijzen is dat geen vetpot. Ze zijn de afgelopen 25 jaar niet op vakantie geweest.

Ik heb een nieuwbouwwoning en een verbruik van 350m3 en een stuk meer stroom, maar met 8800kWh aan opwekking is dat geen issue. Ik vind het inderdaad krom dat mensen met een warmtepomp gestraft worden. Persoonlijk had ik nooit een warmtepomp genomen als je het niet kan afdekken met zonnepanelen (met de salderingsregeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 17:47
Wat ik lastig vind van meeste nieuwssite incl filmpje van nu.nl ze vanuit gaan dat iedereen al variable heeft/model contract.

Bedoel na het plafond gaat toch je jaarcontract verder ?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:56:
Wat ik lastig vind van meeste nieuwssite incl filmpje van nu.nl ze vanuit gaan dat iedereen al variable heeft/model contract.

Bedoel na het plafond gaat toch je jaarcontract verder ?
Je contract wordt niet gepauzeerd als je dat bedoelt.
Het loopt gewoon door zoals nu ook. Loopt het af, dan ga je vanzelf over op variabel.

Het plafond is plafond, verder niets. Staat verder los van je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 17:47
[...]

Beetje offtopic
Dat zul je altijd houden en later waarschijnlijker verhoudingen nog schever. Voorbeeld verzorgenstehuis iemand geen eigen vermogen betaald bedrag x en ander heeft wel vermogen goed gespaard betaald 2x.

Ben blij dat ik vermogen heb gehad te isoleren zonnepanelen etc. Maar heb het echt te doen met mensen die het niet konden. Ja er zijn energie leningen etc maar dat is nog altijd een lening.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 12:31

mwk

Kan weer nergens vinden of "verbruik" voor of na salderen is. Als het voor salderen is heb je er weinig aan.
Je betaalt dan in "geen 40 cent" in plaats van "geen 70 cent"....
Als alles wat je daarna meer verbruikt tegen contracttarief gaat, dan kan gas nog steeds voordeliger zijn om te verwarmen dan stroom.

Maarten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

Ik heb m'n auto verkocht voor zonnepanelen en een airco, ik fiets al 2 jaar 8)

Vind het een hele eerlijke regeling, iedereen hetzelfde, ik ken iemand die heeft niets aan verduurzaming gedaan en gaat 3x per jaar op vakantie en kan het nu goed gebruiken door zijn eigen schuld.

Ik heb het nu niet per se nodig, maar ben al 3 jaar niet op vakantie geweest, dus wel zo eerlijk dat ik het ook krijg en niet alleen de mensen die ipv zonnepanelen op wintersport gaan.

Het is heel moeilijk om onderscheid te maken, ik kreeg ook die 1300 euro omdat ik vrijwel niks verdien, maar in betere tijden wel geld gestoken in verduurzaming.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En je betaalt niet voor de financiering van deze subsidie je krijgt het toch ook 1 op 1 terug, die 380 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mwk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:12:
Kan weer nergens vinden of "verbruik" voor of na salderen is. Als het voor salderen is heb je er weinig aan.
Je betaalt dan in "geen 40 cent" in plaats van "geen 70 cent"....
Als alles wat je daarna meer verbruikt tegen contracttarief gaat, dan kan gas nog steeds voordeliger zijn om te verwarmen dan stroom.
Is idd erg onduidelijk, ik ga gewoon uit van op de eindafrekening, net zoals de huidige korting, die vaak in de app zoals bij Eneco uitgesmeerd wordt over het hele jaar. Maar gewoon einde looptijd van de rekening af gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 04-10-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Ik heb m'n auto verkocht voor zonnepanelen en een airco, ik fiets al 2 jaar 8)

Vind het een hele eerlijke regeling, iedereen hetzelfde, ik ken iemand die heeft niets aan verduurzaming gedaan en gaat 3x per jaar op vakantie en kan het nu goed gebruiken door zijn eigen schuld.

Ik heb het nu niet per se nodig, maar ben al 3 jaar niet op vakantie geweest, dus wel zo eerlijk dat ik het ook krijg en niet alleen de mensen die ipv zonnepanelen op wintersport gaan.

Het is heel moeilijk om onderscheid te maken, ik kreeg ook die 1300 euro omdat ik vrijwel niks verdien, maar in betere tijden wel geld gestoken in verduurzaming.
Hoe krijg jij dan wat na verduurzaming? Ik koop geen energie meer op jaarbasis, dus heb ik normaal ook niks aan die energie-subsidie. Wat dan wel weer een leuk meenemertje is is die 380 euro, het lijkt er op dat ik die wel krijg...

Trouwens terecht dat jij die 1300 euro ook krijgt. Dat geld mag ook geen beloning worden voor mensen die niet verduurzaamd zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Srednier op 04-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 16:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Is er al zekerheid dat tlv blijft zoals hij is?
Of is dat wishful thinking?

Met een jaarcontract bij Innova vanaf maart voor 90 cent tlv zou ik dan inderdaad met ogen dicht een sap moeten laten aanrukken.

50 cent marge per gesaldeerde tlv tot en met 2900 kWh ?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13

de Peer

under peer review

JDx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Ik denk niet dat er volgend jaar nog leveranciers zijn die meer dan 10-20 cent TLV geven.
We zullen zien. Ik heb zelf nog een contract met 91 cent TLV tot en met september 2023 en er zijn nog een aantal andere aanbieders die nu een hoge TLV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:23:
Ik zie geen enkele reden waarom hij zou wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
ursusMaritimus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:23:
Of is dat wishful thinking?

Met een jaarcontract bij Innova vanaf maart voor 90 cent tlv zou ik dan inderdaad met ogen dicht een sap moeten laten aanrukken.

50 cent marge per gesaldeerde tlv tot en met 2900 kWh ?
Zou ik sowieso doen, ik vraag me af of dynamisch niet gewoon nog lager uitkomt als die 40ct. Of eerst even Tibber tot 1-jan. Dan 2900 kWh er uit trekken bij een modelcontract. Als die op zijn weer terug naar Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07 20:46

DAO

De redenering blijft toch wel apart van sommigen...

Als je onder het plafond blijft dan "profiteer" je toch gewoon tot het plafond (wat redelijk hoog is ten opzichte van het moment dat je investeerde in de besparende maatregelen. Dus nee je hebt dan niet het 0,70 of 1 euro de kwh "voordeel" maar 0,4...toen je investeerde was het max 0,2.

Alle plafondcompensatie betalen we grofweg met zijn allen via de IB (en wat heffingen op overwinsten) en die is progressief en dus volgens onze standaarden eerlijk verdeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Wat dan wel weer een leuk meenemertje is is die 380 euro, het lijkt er op dat ik die wel krijg...
Iedereen doet alsof het iets bijzonders is. Maar dit krijg je sowieso elk jaar al he? (400 euro vermindering energiebelasting). Nu komt daar dus nog eens 380 euro bovenop.
En vorig jaar was het ook 800 euro ipv 400 euro.

Alleen door het nu 'per maand' te noemen worden mensen blijkbaar getriggerd terwijl bijna niemand doorheeft dat ze altijd al 400 euro gratis krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 08:57
Ik heb gas en elektra gescheiden bij 2 leveranciers. Krijg ik nu 2x 190 EUR in Nov en 2x 190 EUR in Dec? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Mrk87 op 04-10-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Iedereen doet alsof het iets bijzonders is. Maar dit krijg je sowieso elk jaar al he? (400 euro vermindering energiebelasting). Nu komt daar dus nog eens 380 euro bovenop.
En vorig jaar was het ook 800 euro ipv 400 euro.

Alleen door het nu 'per maand' te noemen worden mensen blijkbaar getriggerd terwijl bijna niemand doorheeft dat ze altijd al 400 euro gratis krijgen.
Eh, ik krijg vandaag te horen dat die 380 er bij komen, gisteren was dat nog niet zo dus 380 extra hoe je het went of keert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Mrk87 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:30:
Ik heb gas en elektra gescheiden bij 2 leveranciers. Krijg ik nu 2x 190 EUR in Nov en 2x 190 EUR in Dec? :+
Jij wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Eh, ik krijg vandaag te horen dat die 380 er bij komen, gisteren was dat nog niet zo dus 380 extra hoe je het went of keert
Gisteren was dat nog niet zo, maar vorig jaar wel. Toen kreeg iedereen 800 euro cadeau. en dit jaar dus 780.
dus inderdaad, het is wel extra maar niet veel anders dan vorig jaar. en de constructie is ook niet nieuw.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikkruit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-12-2022
Mrk87 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:30:
Ik dacht precies hetzelfde, hoe gaan ze hier mee om? Ik zit namelijk ook bij 2 leveranciers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
rikkruit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Ik dacht precies hetzelfde, hoe gaan ze hier mee om? Ik zit namelijk ook bij 2 leveranciers..
Als ze het administratief gaan verwerken als 'Vermindering Energiebelasting', dan komt het bij je nota van elektriciteit terecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 01:59
[...]

Ik dacht precies hetzelfde, hoe gaan ze hier mee om? Ik dit namelijk ook bij 2 leveranciers..
Ik wilde eerst antwoorden met "gewoon €95 per product", totdat ik me realiseerde dat dat niet werkt voor mensen zonder gas/stadsverwarming. :+
GioStyle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Als ze administratief gaan verwerken als 'Vermindering Energiebelasting', dan komt het bij je nota van elektriciteit terecht...
Dat zou wel de makkelijkste route zijn inderdaad.

[ Voor 29% gewijzigd door Mawlana op 04-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
[...]

In lijn met het verleden zoals de belastingkorting werd uitgedeeld zal dit ook wel via elektriciteit lopen. Dat heeft nagenoeg iedereen. Gas heeft niet iedereen.

Leuker wordt het met een SAP. Zou je dan 2x het plafond krijgen? en dus 2x 380 euro

[ Voor 10% gewijzigd door Srednier op 04-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel mooi dat er gelijk weer massaal naar manieren wordt gezocht om te profiteren :P

Ik zie het wel. Verwacht met mn warmtepomp ergens tussen de 2500 en 3500 kWh uit te komen. Komt dus niet onaardig uit. Hoewel ik liever een andere regeling has gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Leuker wordt het met een SAP. Zou je dan 2x het plafond krijgen? en dus 2x 380 euro
2 x 780 bedoel je (400+380)
waarschijnlijk hetzelfde zoals het nu gaat: in principe krijg je het maar moet je zelf aangeven dat je er eigenlijk geen recht op hebt.
Als je vorig jaar een SAP had dan kreeg je op beide aansluitingen 800 euro cadeau omdat ze er vanuit gingen dat er 1 aansluiting per huishouden is. In de voorwaarden stond echter wel iets over 1 x 800 euro per huishouden. Je moest dan dus zelf actief aangeven dat je er (eigenlijk) geen recht op heb. Dat is wat ik me er nog van herinner vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

2 x 780 bedoel je (400+380)
waarschijnlijk hetzelfde zoals het nu gaat: in principe krijg je het maar moet je zelf aangeven dat je er eigenlijk geen recht op hebt.
Als je vorig jaar een SAP had dan kreeg je op beide aansluitingen 800 euro cadeau omdat ze er vanuit gingen dat er 1 aansluiting per huishouden is. In de voorwaarden stond echter wel iets over 1 x 800 euro per huishouden. Je moest dan dus zelf actief aangeven dat je er (eigenlijk) geen recht op heb. Dat is wat ik me er nog van herinner vorig jaar.
off topic,
De WP draait nu op dalen in de EPEX (binnenkort via SAP), dus ik verheug me toch meer op de momenten dat ik straks terug lever op de PAP voor 91ct, en de WP dat weer terug haalt over de SAP bij een soms negatieve prijs. Dat noem ik dan een win-win situatie,

daar kan dat prijsplafond echt niet tegenop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze regeling heeft echt de potentie van een grote clusterfuck.

De berekening is nu dat hij 23 miljard gaat kosten, maar wat als de gasprijs naar 8 euro/m3 gaat in februari met strenge vorst? Wat als 'iemand' nog wat infrastructuur onder vuur neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:

De berekening is nu dat hij 23 miljard gaat kosten, maar wat als de gasprijs naar 8 euro/m3 gaat in februari met strenge vorst? Wat als 'iemand' nog wat infrastructuur onder vuur neemt?
dan vliegen de BTW inkomsten door het dak (na het plafond) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Er is gewoon geen alternatief, het moet linksom of rechtsom betaald worden. En nu staat de overheid in de eerste instantie garant, om het vervolgens weer terug te belasten op de 1 of andere manier. Dat is beter dan dat je echt zware armoede krijgt en rellen etc...

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier

2e rondje inflatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:09:
[...]

dan vliegen de BTW inkomsten door het dak (na het plafond) :+
Hoe helpt dat dan?

Gasprijs 8 euro/m3

1,38 btw op 8 euro/m3.

Te betalen door overheid: 8 - 1,38 - 1,50 = 5,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Hoe helpt dat dan?

Gasprijs 8 euro/m3

1,38 btw op 8 euro/m3.

dat helpt in die zin dat je mensen uitstel van betaling geeft, en dat je als overheid kunt regelen hoe je het gaat betalen. zal inderdaad niet via de btw gaan want die is niet eerlijk verdeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Er is gewoon geen alternatief, het moet linksom of rechtsom betaald worden. En nu staat de overheid in de eerste instantie garant, om het vervolgens weer terug te belasten op de 1 of andere manier. Dat is beter dan dat je echt zware armoede krijgt en rellen etc...
Waarom is er geen alternatief? Er zijn alternatieven genoeg.

Richt je op vrede ipv strijd
Pak de energiemarkt aan met de vreemde prijsvorming
...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

...
Je klinkt als een politicus ;)

aanpakken, dat is wat nu nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Je klinkt als een politicus ;)

aanpakken, dat is wat nu nodig is.
Wat er nu wordt gedaan is geen aanpakken maar het creëren van een tekort waarvan je niet eens de grootte kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:12:
[...]

Hoe helpt dat dan?

Gasprijs 8 euro/m3

1,38 btw op 8 euro/m3.

1 op de 6 gebruikt meer dan 2400 aldus vattenfal. Dat zijn dus sowieso al meer dan 1.3 miljoen huishoudens
Die de marktprijs betalen voor die 1200 teveel (en daar nog boven)
Dat is met de huidige marktprijs al ca 2 miljard

Maar goed, de overheid gaat komend jaar echt no way 5 euro bij betalen aan een energieleverancier. Nationaliseer die bedrijven dan maar.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Wolly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

...
Daar zijn intelligente mensen voor nodig met strategische beslissingen, die hebben we jammer genoeg niet...
Waar mee gekomen wordt is dit prijsplafond, maar ja dit brandje moet wel geblust worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Srednier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Daar zijn intelligente mensen voor nodig met strategische beslissingen, die hebben we jammer genoeg niet...
Waar mee gekomen wordt is dit prijsplafond, maar ja dit brandje moet wel geblust worden
ja.. 3 dagen voor prinsjesdag :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

1 op de 6 gebruikt meer dan 2400 aldus vattenfal. Dat zijn dus sowieso al meer dan 1.3 miljoen huishoudens
Die de marktprijs betalen voor die 1200 teveel (en daar nog boven)
Dat is met de huidige marktprijs al ca 2 miljard

Maar goed, de overheid gaat komend jaar echt no way 5 euro bij betalen aan een energieleverancier. Nationaliseer die bedrijven dan maar.
Met 23 miljard (huidige schatting) tot misschien wel tientallen miljarden kan je wel iets slimmers doen dan het weggooien in duurbetaalde kuubjes gas.

Maarja, als je de hele zomer afwezig bent en inderdaad 3 dagen voor Prinsjesdag de hete adem in je nek voelt dan pakt dat anders uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Dan weet ik zeker dat hij uit blijft. We hebben evohome, dus ik heb gewoon alle kamers op vorstvrij staan om te voorkomen dat hij aan gaat.

Overdag is het 21 graden binnen door de grote raampartijen op het oosten, de zon warmt 's ochtends het huis op. De keuken heeft een groot raam op het zuiden, heerlijk tijdens de lunch. 's Avonds lekker onder een fleece dekentje film kijken, al is het nu nog steeds 20 a 20,5 graad 's avonds.

De slaapkamers zijn nog zo'n 18-20 graden, de badkamers ook. De garage is 16 graden, die zet ik nooit hoger dan vorstvrij, puur om de leidingen te beschermen.

Oftewel ik heb nog geen behoefte om gas te stoken of de airco aan te zetten op standje verwarmen. Dat is 's ochtends in de badkamer ietsje frisser, maar dat is helemaal niet zo erg.

Met 2,48 euro per m3 gas op dit moment gaan we het zo lang mogelijk rekken om de verwarming uit te laten. We hebben een groot vrijstaand huis, geen nieuwbouw...

Eerst met de airco de opgewekte stroom salderen, hopelijk kan de cv uit blijven tot januari. Mooi nazomer weer helpt in ieder geval goed :)

Zie het als mijn manier om een middelvinger naar Putin op te steken. Ik trek wel een extra trui aan. Het zal niet veel uitmaken, maar dit is de invloed die ik heb, dus daar maak ik graag gebruik van.

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 04-10-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:57
paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

ja.. 3 dagen voor prinsjesdag :')
Geen kadootjes weggeven totdat het echt nodig is. En de nood is nu hoog vanwege het negatieve vooruitzicht. Ontwikkeld zich per week dus lastig om beleid op te zetten. Nu een veiligheidsklep geactiveerd om de winter door te komen, hopen dat het genoeg is en iedereen aan het isoleren/bezuinigen/verminderen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Geen kadootjes weggeven totdat het echt nodig is. En de nood is nu hoog vanwege het negatieve vooruitzicht. Ontwikkeld zich per week dus lastig om beleid op te zetten. Nu een veiligheidsklep geactiveerd om de winter door te komen, hopen dat het genoeg is en iedereen aan het isoleren/bezuinigen/verminderen gaat.
true, alleen hebben ze heel de zomer gehad om met een (beter) plan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

pirke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Met 2,48 euro per m3 gas op dit moment gaan we het zo lang mogelijk rekken om de verwarming uit te laten. We hebben een groot vrijstaand huis, geen nieuwbouw...
ja, herkenbaar... en toch met heel de dag stil zitten werken... Als het dan nat en koud is (niet afgelopen 3 dagen) dan gaat ie toch echt af en toe aan. Kost me dan maar 0,5 - 1 m3... het zij zo.

Maar goed, over een week of 2 gaat de wp aan de verdelers, en dan mag het gas naar helemaal 0 *O*

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-10-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:31

Yucon

*broem*

paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

ja, herkenbaar... en toch met heel de dag stil zitten werken... Als het dan nat en koud is (niet afgelopen 3 dagen) dan gaat ie toch echt af en toe aan. Kost me dan maar 0,5 - 1 m3... het zij zo.

Maar goed, over een week of 2 gaat de wp aan de verdelers, en dan mag het gas naar helemaal 0 *O*
Ik moet zeggen dat ik het tegen verwachting in eigenlijk wel lekker begin te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Gisteren was dat nog niet zo, maar vorig jaar wel. Toen kreeg iedereen 800 euro cadeau. en dit jaar dus 780.
dus inderdaad, het is wel extra maar niet veel anders dan vorig jaar. en de constructie is ook niet nieuw.
Waar haal je die EUR800 vandaan over 2021? Ik had een Vermindering Energiebelasting in 2021 van EUR559. In 2022 wordt die EUR790 en daar komt dus nog EUR380 overheen nu, totaal dus EUR1170 korting op je jaarrekening. Plus nog de BTW verlaging over de 2e helft van dit jaar. En de minima hebben al EUR1300 ontvangen dit jaar. Ze weten de knip wel te vinden zeg!

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
paQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

De airco kan ik aanzetten voor directe en snelle verwarming. De CV niet. We hebben een leistenen vloer, voordat die warmte gaat afgeven zijn we minimaal een uur verder.

Of gewoon de gashaard, geeft een mooie sfeer en kan 10kW leveren (grove schatting op basis van zijn verbruik) als ik hem vol open zet. Heerlijk als het guur weer is met regen of sneeuw buiten. Helemaal met goede whisky erbij. Die gashaard trekt de woonkamer zo naar de 30 graden als het moet, en werkt ook als de stroom uitvalt......

Mocht stroom en gas er allebei mee ophouden hebben we altijd nog een camper op de oprit staan met wat propaan flessen :) Genoeg om een paar dagen stevige vorst te overbruggen tot de infrastructuur het weer doet. En satelliet tv op de accu's om toch de nooduitzending te kunnen volgen, met genoeg accu capaciteit om een week te overleven (telefoons op te laden, koelkast, etc). Haha, ik klink als een prepper :+

@Yucon Ja hier hebben we ook nog geen moeite met frisse temperaturen in bepaalde delen van het huis. De hal en wc liggen op het noorden, daar is het nu duidelijk frisser, maar als je 's ochtends van buiten komt voelt 17-18 graden echt als een warme sauna. Toen het een week of wat geleden nog koud was was de keuken ook maar zoiets, gewoon een goede trui aan en alles was prima. Normaal zouden we de thermostaat daar op 20 hebben staan voor het ontbijt, maar dat is dus helemaal niet nodig. Best een eye opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 22:20
GioStyle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Als ze het administratief gaan verwerken als 'Vermindering Energiebelasting', dan komt het bij je nota van elektriciteit terecht...
Tja, en ik heb 2 stroommeters. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

bert pit

asdasd

We hebben nu het prijsplafond. Dat betekent in feite dat niet alleen de gebruiker maar ook de belastingbetaler een deel van de energierekening krijgt. daar ga je dan met je nul op de meter woning.

Ik blijf het ook verdacht vinden dat uitsluitend naar Putin (absoluut geen fan van deze crimineel) gewezen wordt als veroorzaker van de hoge gasprijs. De gasprijs zit nu namelijk op hetzelfde niveau als 2001 tot 2008 en bovendien waren toen de pieken nog veel hoger.

Ook zonder die oorlog was de prijs aanzienlijk verhoogd aangezien er geen voordelige langlopende contracten gesloten zijn en wij dus nu gewoon zijn aangewezen op de dagprijs.

Koren op de molen van *knip* Timmermans, die alleen vergat dat ongeveer de helft van de energie in NL opgewekt wordt met gas.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 07:43 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 14:51
Ben er erg blij mee, moest kort geleden helaas gedwongen een nieuw contract afsluiten.
Verbruik niet veel maar moet toch even 300+ aftikken waar dit +-130 was.

Gaat toch weer een slok op een borrel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
bert pit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:33:
We hebben nu het prijsplafond. Dat betekent in feite dat niet alleen de gebruiker maar ook de belastingbetaler een deel van de energierekening krijgt. daar ga je dan met je nul op de meter woning.

Ik blijf het ook verdacht vinden dat uitsluitend naar Putin (absoluut geen fan van deze crimineel) gewezen wordt als veroorzaker van de hoge gasprijs. De gasprijs zit nu namelijk op hetzelfde niveau als 2001 tot 2008 en bovendien waren toen de pieken nog veel hoger.

Ook zonder die oorlog was de prijs aanzienlijk verhoogd aangezien er geen voordelige langlopende contracten gesloten zijn en wij dus nu gewoon zijn aangewezen op de dagprijs.

Koren op de molen van de vergroen kabouter Timmermans, die alleen vergat dat ongeveer de helft van de energie in NL opgewekt wordt met gas.
Jij kijkt naar prijzen in de VS, prijzen hier zijn veel hoger.

Het komt er gewoon op neer dat de overheid weer met geld strooit om problemen die ze hadden moeten voorkomen te verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
the-body schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Waar haal je die EUR800 vandaan over 2021? Ik had een Vermindering Energiebelasting in 2021 van EUR559. In 2022 wordt die EUR790 en daar komt dus nog EUR380 overheen nu, totaal dus EUR1170 korting op je jaarrekening. Plus nog de BTW verlaging over de 2e helft van dit jaar. En de minima hebben al EUR1300 ontvangen dit jaar. Ze weten de knip wel te vinden zeg!
Nou en of. Het voelt alsof ze de marginale belastingdruk aan het verlagen zijn door via allerlei verschillende kanalen geld uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Tehh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Nou en of. Het voelt alsof ze de marginale belastingdruk aan het verlagen zijn door via allerlei verschillende kanalen geld uit te delen.
En dat is wel slecht, gewoon een beetje dom. De ECB is met flinke renteverhogingen bezig om de economie te sussen en zo de inflatie te dempen (monetair beleid) en de overheden gaan nu de economie stutten met vele miljarden aan steun (fiscaal beleid). Dat die 2 elkaar nu tegenwerken is werkelijk compleet zonde van het geld. In mijn optiek moet de ECB kappen nu, inflatie wordt gevormd door gebrekkige aanvoer van product, niet door veel vraag. Wat zijn ze aan het doen???

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat wel weer slim is, die 23* miljard die deze regeling nu gaat kosten is bijna net zoveel als de 25 miljard voor het stikstof beleid.

Voorheen waren dat immense bedragen, maar als je 23 miljard in een paar maand tijd kan uitgeven dan is die 25 miljard voor stikstof voor een paar jaar natuurlijk nog maar peanuts.

* 23 miljard op basis van huidige berekeningen, in principe is dit bedrag eindeloos omdat er geen cap op is geplaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:18
Iedereen js aan het rekenen vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNOcORCmYNSEKIVvIiptEDk9fTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6WJaHZFC1JZ5LSHBIhXY7ph.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekker nuttig ook. Alsof je er nog veel invloed op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Laatst online: 19-07 12:48
Ze kunnen dus 700 mensen per minuut helpen.. Best knap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03

Dido

heforshe

sjansen schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:08:
Ze kunnen dus 700 mensen per minuut helpen.. Best knap.
offtopic:
700 gebruikers op een website, in 2022, knap? Ik denk niet dat ik mijn baan lang zou houden bij dergelijke performance bottlenecks :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:33
MikeyMan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Lekker nuttig ook. Alsof je er nog veel invloed op hebt.
Wel wat natuurlijk. Bijv. ik heb een vast contract to eind November. Daarna wil Essent gemiddeld (tussen hoog laag) 70 cent per kWh.

Voor mij de vraag loont het om gedurende de winter maanden naar dynamisch te gaan en dan in april weer terug naar een normaal contract i.v.m. salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:02
Dido schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

offtopic:
700 gebruikers op een website, in 2022, knap? Ik denk niet dat ik mijn baan lang zou houden bij dergelijke performance bottlenecks :X
Zucht, 700 mensen helpen in de chat. Daar zitten mensen achter die je vraag beantwoorden. Die website van Essent kan echt wel 700+ bezoekers aan. Of zit je nou gewoon te sarren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03

Dido

heforshe

s_schimmel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:22:
Zucht, 700 mensen helpen in de chat. Daar zitten mensen achter die je vraag beantwoorden. Die website van Essent kan echt wel 700+ bezoekers aan. Of zit je nou gewoon te sarren?
Nee, dat scherm krijg je als je naar de website wilt. Ik was vorige week al een keer van mijn stoel gevallen. Ja, het lijkt op trollen, maar het is echt wat Essent in 2022 doet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Emacee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
Hierbij de officiële tekst van de voorgestelde regeling (in totaal 7 kantjes):

[Afbeelding]

Bron tweedekamer.nl

Staan (zoals gebruikelijk) wat meer details in dan de nieuwsberichten op de bekende nieuwssites.
Let wel, formeel moet dit voorstel nog worden goedgekeurd in de Tweede Kamer tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van morgen en overmorgen.
Wat mij nog steeds niet duidelijk is aan deze hele regeling, levert de energiebedrijven ook op 1 of andere manier in op de winsten die zij maken? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Algemene beschouwing is gaande.
Wilders had het vorige week over gas in vierkante meter kuub, Van Dijck (PVV) heeft het over stroom in kuub
:')

Zij willen overigens 2000m3 en 4000 kWh tegen resp 1,40 en 0,30 (rupsje nooit genoeg)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 05-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20
paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:52:
Algemene beschouwing is gaande.
Wilders had het vorige week over gas in vierkante meter kuub, Van Dijck (PVV) heeft het over stroom in kuub
:')

Zij willen overigens 2000m3 en 4000 kWh tegen resp 1,40 en 0,30 (rupsje nooit genoeg)
ergens snap ik sommige punten wel (de bedragen zijn natuurlijk te laag naar mijn idee) maar stel je voor dat je een warmtepomp hebt dan heb je niet heel veel aan die 2900Kwh (nou ja wel iets)

Zou het niet een idee zijn als je geen gas aansluiting meer hebt het plafond voor stroom wat hoger komt te liggen of zou dat dan weer te ingewikkeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wognummer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Zou het niet een idee zijn als je geen gas aansluiting meer hebt het plafond voor stroom wat hoger komt te liggen of zou dat dan weer te ingewikkeld worden?
Dat gaat mis als mensen verschillende leveranciers hebben voor stroom en gas. Lang leve de marktwerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Dat gaat mis als mensen verschillende leveranciers hebben voor stroom en gas. Lang leve de marktwerking!
Wat een onzin. Je kan iedereen een voucher geven, desnoods via digid, met recht op een bepaalde hoeveeldheid Gj in te leveren bij een leverancier naar keuze.

Dan kan een ieder zelf kiezen hoe hij zijn plafond verdeelt over de verschillende leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Wat een onzin. Je kan iedereen een voucher geven, desnoods via digid, met recht op een bepaalde hoeveeldheid Gj in te leveren bij een leverancier naar keuze.

Dan kan een ieder zelf kiezen hoe hij zijn plafond verdeelt over de verschillende leveranciers.
Contracten zijn er mss 6 miljoen, digiD's zijn er 18 miljoen van, hoe gaat dat werken?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bad Brains schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Contracten zijn er mss 6 miljoen, digiD's zijn er 18 miljoen van, hoe gaat dat werken?
Als je geen contract hebt op dezelfde naam kan je hem ook niet inleveren (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Als je geen contract hebt op dezelfde naam kan je hem ook niet inleveren (8>
Waterdicht plan joh.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wognummer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

ergens snap ik sommige punten wel (de bedragen zijn natuurlijk te laag naar mijn idee) maar stel je voor dat je een warmtepomp hebt dan heb je niet heel veel aan die 2900Kwh (nou ja wel iets)

Het plan was ook nooit om volledig gecompenseerd te worden (alhoewel dat voor sommige huishoudens het geval zal zijn)

ik ben zo'n huishouden met 1200 (1140) gas, dus met 2900 kWh moet ik dat redelijk kunnen afdekken. De rest komt uit de panelen (totaal verbruik namelijk ca 11500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zeg niet dat het al een waterdicht plan is, ik geef alleen maar aan dat het onzin is om de marktwerking de schuld te geven dat een bepaald doel niet behaald kan worden.
Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste