Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:05
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ik zeg niet dat het al een waterdicht plan is, ik geef alleen maar aan dat het onzin is om de marktwerking de schuld te geven dat een bepaald doel niet behaald kan worden.
Dacht dat het ging om mensen met 2 contracten die twee keer geld zouden krijgen.
Geen idee hoeveel dat er zijn maar ik gok minder dan 1%, waar hebben we het dan over.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:49
ik zou omdat de meterstanden in 2021 niet kloppen 3400 moeten bijbetalen en me nieuwe maand bedrag word 1000 euro per maand (huis 50 vierkante meter) hier klopt echt geen donder van over 2022 sta ik + 700 maar de meterstanden van 2021 waren niet goed doorgegeven waardoor ze dit hebben ingeschat.

Nou kan ik niet betalen en eerder zat ik met 150 al ruim dik dik dik goed vanaf maart ook geen verwarming niks meer aangehad en nog zit ik op 400 per maand.

probeer nu maar bij liander te achterhalen wat de meterstanden waren? heel toevallig net een dag van doorgave slimmer meter laten plaatsen weet niet of hier een fout in zit? dus +3400 bijbetalen en 1000 per maand op een huisje van 50 vierkante meter.

echt wtf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

rvk

s_schimmel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Zucht, 700 mensen helpen in de chat. Daar zitten mensen achter die je vraag beantwoorden. Die website van Essent kan echt wel 700+ bezoekers aan. Of zit je nou gewoon te sarren?
Haha, nee hoor, dat is echt een tellertje die langzaam afloopt als je in de wacht staat om bij Mijn Essent erin te mogen :z

Inderdaad echt lachwekkend tegenwoordig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
rvk schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Haha, nee hoor, dat is echt een tellertje die langzaam afloopt als je in de wacht staat om bij Mijn Essent erin te mogen :z

Inderdaad echt lachwekkend tegenwoordig :+
Oh echt. Dan heb ik niks gezegd. :P :o :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
milotic schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:49:
ik zou omdat de meterstanden in 2021 niet kloppen 3400 moeten bijbetalen en me nieuwe maand bedrag word 1000 euro per maand (huis 50 vierkante meter) hier klopt echt geen donder van over 2022 sta ik + 700 maar de meterstanden van 2021 waren niet goed doorgegeven waardoor ze dit hebben ingeschat.

Nou kan ik niet betalen en eerder zat ik met 150 al ruim dik dik dik goed vanaf maart ook geen verwarming niks meer aangehad en nog zit ik op 400 per maand.

probeer nu maar bij liander te achterhalen wat de meterstanden waren? heel toevallig net een dag van doorgave slimmer meter laten plaatsen weet niet of hier een fout in zit? dus +3400 bijbetalen en 1000 per maand op een huisje van 50 vierkante meter.

echt wtf!
Als het goed is heb je van de monteur die de slimme meter kwam plaatsen een kaartje gekregen waarop de meterstanden van je oude meter staan. Die heb je samen gecontroleerd toen ze waren opgeschreven. Die standen zijn ook doorgegeven maar aangezien dat handmatig gaat kan dat fout gaan. Kwestie van berichtje sturen naar je leverancier met een kopie van dat kaartje er bij en het is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Offens1490 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:02:
We vergeten ook de groep die geen wp maar wel hoge energierekening hebben de chronisch zieken mensen met flink apparatuur, naar mijn mening zijn die gebouwd op de behandeling niet persè zuinig zijn. Of mis ik iets?
Deze groep zou gecompenseerd moeten worden voor het verbruik van deze apparatuur door de zorgverzekeraar. Dat is een aantal jaren geleden al eens door een rechter besloten, maar de meeste zorgverzekeraars geven nog steeds een veel te lage dagvergoeding. (Wat al een schande was, voordat deze hele energie-prijzen-ellende begon)

Een aantal toeleveranciers hebben al patienten geholpen hiermee, door de stroomkosten samen met de huur van de apparatuur door te berekenen aan de zorgverzekeraars. De stroomkosten worden dan netjes elke maand overgemaakt naar de patient.

Mijn vader, die vorig jaar helaas overleden is, had zijn laatste jaar ook een zuurstofconcentrator in huis die dag en nacht liep. Dat ding verbruikt zo'n 350W continu. Hij kreeg elke maand netjes de stroomkosten vergoed via de leverancier van de concentrator. Andere patienten die het zelf moesten declareren bij hun zorgverzekeraar, kregen tussen de 80 cent en 1,10€ per dag als vergoeding, wat ook 1-2 jaar geleden verre van afdoende is. Mijn vader zat dus goed met zijn vergoeding, anderen niet. :(

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:49
s_schimmel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Als het goed is heb je van de monteur die de slimme meter kwam plaatsen een kaartje gekregen waarop de meterstanden van je oude meter staan. Die heb je samen gecontroleerd toen ze waren opgeschreven. Die standen zijn ook doorgegeven maar aangezien dat handmatig gaat kan dat fout gaan. Kwestie van berichtje sturen naar je leverancier met een kopie van dat kaartje er bij en het is opgelost.
correct 2022 klopt + 700 gedraaid
gaat om 2021 meterstanden niet doorgegeven (aldus oxxio) probeer in nu via liander aan te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfl
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01 08:16

mfl

verplaatst naar beter topic (over terugleververgoedingen)

[ Voor 92% gewijzigd door mfl op 05-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

Hoe zit het trouwens met aanbieders die hun prijzen baseren op de EPEX uur prijzen (Frank, Easy). Met het prijsplafond ben daar nu toch dikke spekkoper? Wel de kans op veel lagere prijzen (en zelfs negatief momenteel), maar nooit de mega pieken welke op de day-ahead markt worden betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Lijkt er op dat we (wederom) gen@@id worden, kijk even mee:

zeg (alleen al verwarmen) gas stoken 1.200 m3 over nov-dec-jan-feb, ofwel de echte stook maanden.

even makkelijk gemiddelde nov-dec dus 600m3......

prijsverschil plafond/werkelijk = 3,25 tov 1,45 ofwel € 1,80 zou je korting moeten zijn... moeten jaja

600m3 x 1,80 = €1.080 .... wat ze beloofden... voor nov-dec. *O*

we krijgen... 2x190= € 380,=

ra ra hoe stevig we gen...d worden -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

@Hansieo
Nov - Dec zijn duidelijk minder koud dan Jan - Feb.
Je lijkt dus wat overgevoelig / achterdochtig.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:52
Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:42:

Dat komt omdat mensen die het niet nodig hebben, het ook krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

zeg (alleen al verwarmen) gas stoken 1.200 m3 over nov-dec-jan-feb, ofwel de echte stook maanden.

prijsverschil plafond/werkelijk = 3,25 tov 1,45 ofwel € 1,80 zou je korting moeten zijn... moeten jaja

Dan heb je nog 3 weken om een warmtepomp te installeren, dan heb je 0 gas *O*

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Hoe gaat het plafond eigenlijk werken. Op jaarbasis 1200m3, voor zover duidelijk. Echter gaat het over een kalenderjaar. Wat als je in maart overstapt naar een andere leverancier, en je hebt er al 600m3 opzitten. De volgende leverancier weet niet dat jij al 600m3 verbruik hebt, die inzage hebben ze niet. Gaat er dan per dag gerekend worden? Dus als je zeg na 100 dagen in het jaar weggaat, is dan je plafond 100/365 * 1200 = 329m3, dus het overig de volle mep? Terwijl je over een kalenderjaar je mogelijk wel binnen de 1200 blijft. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:59

d0s

sssst

padoempats schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:18:
Hoe gaat het plafond eigenlijk werken. Op jaarbasis 1200m3, voor zover duidelijk. Echter gaat het over een kalenderjaar. Wat als je in maart overstapt naar een andere leverancier, en je hebt er al 600m3 opzitten. De volgende leverancier weet niet dat jij al 600m3 verbruik hebt, die inzage hebben ze niet. Gaat er dan per dag gerekend worden? Dus als je zeg na 100 dagen in het jaar weggaat, is dan je plafond 100/365 * 1200 = 329m3, dus het overig de volle mep? Terwijl je over een kalenderjaar je mogelijk wel binnen de 1200 blijft. Iemand een idee?
Daar zat ik ook aan te denken. Het is ofwel per 'contractjaar' ofwel naar ratio per regulier jaar. Maar eenvoudig wordt het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Als jij er in 4 maand oprecht 1200m3 doorheen krijgt dan zou ik daar eerst even naar kijken.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Je kan niet per dag of per maand rekenen want het meeste gas wordt in de winter gebruikt. Dat zou net zo zijn als per maand salderen.

Netbeheerders kunnen natuurlijk prima de nieuwe energieleverancier het gebruik vanaf 1 januari sturen (of de meterstand op 1 januari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
phicoh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Je kan niet per dag of per maand rekenen want het meeste gas wordt in de winter gebruikt. Dat zou net zo zijn als per maand salderen.

Netbeheerders kunnen natuurlijk prima de nieuwe energieleverancier het gebruik vanaf 1 januari sturen (of de meterstand op 1 januari)
Lijkt mij niet dat de netbeheerder dat stuurt naar een nieuwe leverancier later in het jaar. Zeker niet als je uitlezen hebt uitstaan. Ik gok er toch op dat ze het naar ratio (dus per dag) omrekenen. Dezelfde problematiek geldt voor salderen, daar werkt het ook binnen de contractperiode en kun je niet je opgebouwde saldo meenemen naar een nieuwe leverancier

[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 05-10-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Dan heb je nog 3 weken om een warmtepomp te installeren, dan heb je 0 gas *O*
Ben ik druk mee bezig... maar de mensen die dat níet hebben...

@Agent47
En maak dat sommetje gerust met een lager (tussenwoning?) verbruik....

kom je dan wél uit??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hansieo Iets met een gegeven paard in de bek kijken? Het kan beter, doelmatiger etc maar je wordt niet benadeeld.
Van beloftes is al helemaal geen sprake.
De echte schade werd immers in het stemhokje gedaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ze hoeven je niet te steunen he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

@Agent47
Die krijgen een extra prikkel om gasverbruik te verlagen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

@Agent47

kom je dan wél uit??
Prima. Tussenwoning hier. Mijn vrouw en ik wonen hier met zijn 2. 980 m3 gas op jaarbasis. 2400kwh jaarbasis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Haha, mooi om te zien. De overheid strooit met subsidies, compensaties en noem maar op. Energie kost tegenwoordig met alle cadeautjes geen ene cent meer en nog weten weten sommige Hollanders te klagen dat het niet goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
ok, voorzichtig( 980m3 > 130m3 WWV ? % van totaal)

=850m3 verwarmen,
400m3 nov dec en
450m3 jan-feb-mrt???

welke prijs betaal je NU voor een m3 variabel contract? 3,25? (ik dacht nog meer..)
=400x(3,25-1.45) = €720..

-/- €380,= ?????????????

zit ik er érg ver naast in jóuw geval (en hoe met vele andere die méér dan jouw 980m3 verbruiken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hansieo wat probeer je aan te tonen? Dat de overheid teveel gereedschap uit handen heeft gegeven, zodat ze nu op de markt moeten bedelen om überhaupt iets per 2023 te kunnen regelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Het gaat mij niet om míjn situatie of van iemand anders die heel weinig energie verbruikt doordat x.x.x.x,

Het gaat mij om de verwachting die gewekt is dat de mensen die (massaal????? )
niet meer rond kunnen komen, (wat ik zo lees in de nieuwsberichten)
-verwarmen met waxine lichtjes
-kinderen die op school moeten eten
-kinderen die zich niet meer kunnen wassen, en waar docenten zich aan storen
-kinderen die in lompen moeten lopen
-etc etc .. (is dit allemaal fake?)

Kijk er zíjn groepen die écht niet rond kunnen komen met de huidige tarieven,
en om dan een verwachting te wekken is naar mijn idee onjuist als je het op deze manier afdoet.

just m2cts

maar je hebt 110% gelijk, het is allemaal gestart in het stemhokje...
(kijken/meemaken of deze laag er iets van geleerd heeft volgende keer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:17:
Het gaat mij niet om míjn situatie of van iemand anders die heel weinig energie verbruikt doordat x.x.x.x,

en om dan een verwachting te wekken is naar mijn idee onjuist als je het op deze manier afdoet.

just m2cts

Daar zijn er ook een paar van (en terecht dat deze geholpen worden), maar ik weet zeker dat het gros van de subsidie gewoon naar mensen gaat met een vergelijkbare portomonaie als die van mij. Via belasting of inflatie gaat dit verhaal een werkende gewoon 2000 euro per jaar kosten. DIe moet ik vanaf 2023 dus maar gaan ophoesten als degene die achter het net vist met deze maatregelen

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 20:07
Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:57:
zit ik er érg ver naast in jóuw geval (en hoe met vele andere die méér dan jouw 980m3 verbruiken?)
Ik voel een hoop woede en achterdocht tegen de overheid in je berichten. Ik denk in ieder geval dat het een goed idee is om vooral constructieve vragen aan elkaar te stellen hoe we deze situatie zo gunstig mogelijk uit kunnen komen. Klagen over overheden moet kunnen, maar ik denk dat het zinvoller is om dat te uiten in het stemhokje dan hier op een forum.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Het is de netbeheerder die over je meter gaat, die stuurt de informatie door naar je energieleverancier (en de overheid als je in aanmerking wilt komen voor het prijsplafond?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Het is de netbeheerder die over je meter gaat, die stuurt de informatie door naar je energieleverancier (en de overheid als je in aanmerking wilt komen voor het prijsplafond?).
Heb je een bron voor dat laatste? Wat moet de overheid met de meterstanden doen volgens jou?

Ik heb begrepen dat alles via de energieleveranciers wordt uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:58
Hansieo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:17:

just m2cts

Iedereen met een dak boven zijn hoofd kan zich wassen, al was het maar met een washandje bij de kraan. Lompen hoeven niet, kringloopwinkels liggen vol.
Zonder eten naar school? Als je geen boterham met jam meer kunt betalen maak je ergens verkeerde keuzes. (Huisdier, auto, shag, theehuis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:27:
[...]Het is de netbeheerder die over je meter gaat, die stuurt de informatie door naar je energieleverancier (en de overheid als je in aanmerking wilt komen voor het prijsplafond?).

Heb je een bron voor dat laatste? Wat moet de overheid met de meterstanden doen volgens jou?

Ik heb begrepen dat alles via de energieleveranciers wordt uitgevoerd.
Nee, vandaar het vraagteken. Maar dat de netbeheerder over je gebruikersgegevens beschikt lijkt me duidelijk. En stel dat jij wil aantonen dat je bij een andere energieaanbieder een deel van je prijsplafond gebruikt hebt, en nog een 'tegoed' hebt, dan zou je je netbeheerder toestemming kunnen geven deze informatie te delen met de andere energieaanbieder. Weet niet of de netbeheerder semi-overheid is? Het maakt niet uit bij welke energieaanbieder je welk deel van het jaar een contract hebt, de waarde van de kWh en m3 is gelijk binnen het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14

Tim Schuhmacher

abasios

thunder8 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Deze groep zou gecompenseerd moeten worden voor het verbruik van deze apparatuur door de zorgverzekeraar. Dat is een aantal jaren geleden al eens door een rechter besloten, maar de meeste zorgverzekeraars geven nog steeds een veel te lage dagvergoeding. (Wat al een schande was, voordat deze hele energie-prijzen-ellende begon)
naast dat het verbruik ook nog meetelt voor je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkieh
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-07 10:01
Weet iemand hier of het klopt dat het prijsplafond alleen gaat gelden voor mensen met een variabel
contract (dus niet, zoals ik, met een vast contract)?

Op de site van de Rijksoverheid staat:

"De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw."

Ik weet niet of ik het verkeerd interpreteer, maar het lijkt een beetje alsof mensen met een vast contract dan gewoon gaan betalen wat er in hun contract staat toch?

Ik snap dat als de prijzen in het vaste contract gunstiger zijn dan die van het plafond, je niet opeens meer gaat betalen. Maar ik heb bijvoorbeeld net een contract voor 3 jaar afgesloten met prijzen die hoger liggen dan het plafond.

[ Voor 16% gewijzigd door frenkieh op 05-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tim Schuhmacher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:35:
[...]

naast dat het verbruik ook nog meetelt voor je plafond.
Dat maakt niet zoveel uit als je tegen normaal tarief wordt gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:58
frenkieh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:44:
Weet iemand hier of het klopt dat het prijsplafond alleen gaat gelden voor mensen met een variabel

"De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw."

Ik weet niet of ik het verkeerd interpreteer, maar het lijkt een beetje alsof mensen met een vast contract dan gewoon gaan betalen wat er in hun contract staat toch?

Ik snap dat als de prijzen in het vaste contract gunstiger zijn dan die van het plafond, je niet opeens meer gaat betalen. Maar ik heb bijvoorbeeld net een contract voor 3 jaar afgesloten met prijzen die hoger liggen dan het plafond.
Een contract is een afspraak, daar hang je gewoon aan vast. Degene die hiermee aan het kortste eind trekt is de energieleverancier, want die moeten voor jouw contract nog steeds te duur inkopen.

Het is niet dat het gas goedkoper wordt maar dat er in wordt gegrepen op uit de hand lopende kosten.

Jij hebt zekerheid, ook op 01-2024. Dat hebben de rest van de mensen zonder contract niet.

Tevens zijn er ontzettend veel woningen die meer verbruiken dan het plafond, dus per saldo betalen die alsnog meer per kWh/m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13
-jann schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Een contract is een afspraak, daar hang je gewoon aan vast. Degene die hiermee aan het kortste eind trekt is de energieleverancier, want die moeten voor jouw contract nog steeds te duur inkopen.

Het is niet dat het gas goedkoper wordt maar dat er in wordt gegrepen op uit de hand lopende kosten.

Jij hebt zekerheid, ook op 01-2024. Dat hebben de rest van de mensen zonder contract niet.

Tevens zijn er ontzettend veel woningen die meer verbruiken dan het plafond, dus per saldo betalen die alsnog meer per kWh/m3
Waar heb je het hier over? Je leverancier die duur voor je moet inkopen? Beetje een warrig verhaal zonder kop en staart. Jij hebt het bericht gemist dat de leverwncier wordt betaald door de overheid voor alles > €1,45?

Je zou toch denken dat het energieplafond niet makkelijker uitgelegd had kunnen worden, maar toch zijn er hele volksstammen die het niet snappen.

Dus ook voor:
frenkieh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:44:

Heel simpel: je betaalt volgend jaar voor de eerste 1200 kuub MAXIMAAL €1,45. Heb je een lager tarief, dan betaal je die. Heeft je variabele, 1, 3, 5 of 10 jarige contract een hoger tarief dan €1,45? Dan betaal je dus die €1,45 en alleen boven 1200 m3 het afgesproken tarief.

Nothing more, nothing less. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkieh
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Waar heb je het hier over? Je leverancier die duur voor je moet inkopen? Beetje een warrig verhaal zonder kop en staart.

Je zou toch denken dat het energieplafond niet makkelijker uitgelegd had kunnen worden, maar toch zijn er hele volksstammen die het niet snappen.

Dus ook voor:

[...]

Heel simpel: je betaalt volgend jaar voor de eerste 1200 kuub MAXIMAAL €1,45. Heb je een lager tarief, dan betaal je die. Heeft je variabele, 1, 3, 5 of 10 jarige contract een hoger tarief dan €1,45? Dan betaal je dus die €1,45 en alleen boven 1200 m3 het afgesproken tarief.

Ok, sorry dat ik dan onder het dommere deel van de mensen val, maar wat houdt deze zin dan in?

Ik zou het een nog makkelijkere uitleg vinden als die zin er zeg maar niet zou staan haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@frenkieh

Variabele leveringstarieven is de prijs die je per kWh betaalt.

Je hebt namelijk ook vaste leveringskosten bij een energieleverancier. Is meestal een bedrag onder de €10 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Waar heb je het hier over? Je leverancier die duur voor je moet inkopen? Beetje een warrig verhaal zonder kop en staart. Jij hebt het bericht gemist dat de leverwncier wordt betaald door de overheid voor alles > €1,45?

Dus ook voor:

[...]

Dit geldt alleen voor een variabel contract ;) misschien moet je zelf eens beter lezen ipv hoog van de toren blazen.

Een energieleverancier met een vast contract krijgt GEEN vergoeding van de overheid boven de plafond waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frenkieh
GioStyle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:12:
@frenkieh

Je hebt namelijk ook vaste leveringskosten bij een energieleverancier. Is meestal een bedrag onder de €10 per maand.
Ah ok, klinkt logisch, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:12:
@frenkieh

Lijkt toch wel verschil in te zitten.
Vaste en variabele leveringskosten
Variabele leveringskosten : Een bedrag dat u betaalt per kilowattuur (kWh) elektriciteit of kubieke meter (m3) gas.

Vast tarief: Maakt u een afspraak over de energieprijs? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract loopt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.

Een vaste prijs geldt alleen voor het tarief per kWh of m3.
Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan hebt u variabele tarieven. Deze tarieven mogen veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli.
https://www.consuwijzer.n...variabele-leveringskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Of anders hier:
Wat is het verschil tussen vaste en variabele leveringstarief?

Bij een vast contract staat het leveringstarief (per m³ en kWh) en de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht genoemd) gedurende de contractperiode vast en dit kan tussentijds niet gewijzigd worden. Bij een variabel contract kan het leveringstarief (per m³ en kWh) twee keer per jaar veranderen. Dit houdt in dat de prijzen gedurende het contract kan dalen bij prijsverlagingen en kan stijgen bij prijsverhogingen. De leverancier mag de leveringstarieven tweemaal per jaar aanpassen. Als je kiest voor een variabel contract, houd er dan rekening mee dat jouw kosten wijzigen als de leveringstarieven worden aangepast.

De netbeheerkosten, de hoogte van btw en de overheidsheffingen kunnen zowel bij een vast contract als bij een variabel contract wél binnen de contractperiode gewijzigd worden. Deze prijzen worden namelijk bepaald door de netbeheerder en de overheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 05-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@Wolly

I stand corrected.

Wow, dus als je een jaarcontract heb afgesloten met hogere tarieven dan het maximum van het plafond, dan ga je alsnog meer betalen? Hmm, voor die mensen kost een jaarcontract openbreken slechts €50 per energieproduct?

[ Voor 78% gewijzigd door GioStyle op 05-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkieh
Hm ok, ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen, ik heb een contract afgesloten voor 3 jaar voor 0.59 per kWh en 3.20 per m³. Ik zit nog binnen de 14 dagen dus ik kan nog annuleren. Dat lijkt me voor nu wel slimmer. Blijf ik nog even een jaartje variabel. Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
frenkieh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:20:
Hm ok, ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen, ik heb een contract afgesloten voor 3 jaar voor 0.59 per kWh en 3.20 per m³. Ik zit nog binnen de 14 dagen dus ik kan nog annuleren. Dat lijkt me voor nu wel slimmer. Blijf ik nog even een jaartje variabel. Bedankt voor alle reacties!
Doe vooral zelf je onderzoek, ik heb alleen gegoogled op die term en kwam bovenstaande tegen.

Ik heb geen idee of die definitie in de uitwerking van het prijsplafond dezelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Het lijkt me sterk dat dit alleen voor mensen met variabel contract geldt, want ongeveer iedereen die na maart dit jaar een vast contract heeft afgesloten zit boven die grens van die 1.45€/m3.
Dan zou het bijna lonen om je vaste contract tussentijds op te zeggen en naar een willekeurige variabele energieboer over te stappen…

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkieh
frumper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:25:
Het lijkt me sterk dat dit alleen voor mensen met variabel contract geldt, want ongeveer iedereen die na maart dit jaar een vast contract heeft afgesloten zit boven die grens van die 1.45€/m3.
Dan zou het bijna lonen om je vaste contract tussentijds op te zeggen en naar een willekeurige variabele energieboer over te stappen…
Ja inderdaad, het lijkt me ergens ook onlogisch. Ik ga nader onderzoek doen en ik laat het hier weten als ik een definitief antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het lijkt sterk maar het zal mij ook niet verbazen. Jetten heeft al meerdere keren aangegeven dat er geen vaste contracten meer mogelijk zijn (hij wil zelfs de boetebedragen bij voortijdig opzeggen wijzigen) dus in die mindset kan ik wel begrijpen dat ze alleen maar zeggen 'Het zijn de mensen die nu een variabel contract hebben die enorm hoge prijzen moeten betalen'.

Daarbij niet in het oog hebben dat er ook vaste contracten bestaan met prijzen die hoger zijn dan het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat dit alleen voor mensen met variabel contract geldt, want ongeveer iedereen die na maart dit jaar een vast contract heeft afgesloten [...]
Volgens mij kon je toen allang geen vaste contracten meer afsluiten, toch?
Edit: Oh, iets verder teruggelezen. Blijkbaar wel. Al zou ik niet snappen waarom je je op deze prijzen zou vastleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 05-10-2022 20:34 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkieh
anandus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Greenchoice biedt tot op de dag van vandaag vaste contracten aan. Als je op hun site kijkt zou je zeggen van niet, maar ze stonden vorige week toch echt bij me op de stoep. Ik hoor wel van meer mensen dat vaste contracten hier en daar weer afgesloten worden.

Edit: Omdat ik eerst MKB gas en stroom had bij Eneco (ik ben ZZP'er), en Eneco aangaf dat het prijsplafond alleen voor particulieren zou gaan gelden. Was dus meer een manier om particulier te worden. Maar die noodzaak is er nu een beetje van af aangezien het MKB kan meeliften met het plafond.

[ Voor 24% gewijzigd door frenkieh op 05-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Er zijn ook heel veel mensen met een contract lager dan het plafond, hiervan gaat de overheid echt niet het merendeel vergoeden aan de energieleverancier.

Het is een steunpakket voor de burger, niet voor de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000

Tim Schuhmacher

abasios

MikeyMan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Dat maakt niet zoveel uit als je tegen normaal tarief wordt gecompenseerd.
Zou kunnen, maar dat moet nog blijken, maar daar heb je gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:34
-jann schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:41:
Er zijn ook heel veel mensen met een contract lager dan het plafond, hiervan gaat de overheid echt niet het merendeel vergoeden aan de energieleverancier.

Daar gaat het toch ook helemaal niet over?
Als je een contract hebt gunstiger dan het prijsplafond dan is dat gewoon wat je betaalt.
Betaal je meer, dan wordt je gecompenseerd door de overheid tot het plafond.

Wat ik me nog afvraag is hoe ze het met die compensatie van 2x 190 gaan doen. NOS schrijft "voor iedereen" , brief van tweede kamer kan ik het niet echt uithalen. Wat doen ze jij NOM woningen of bij mensen die (*om welke reden dan ook) een laag termijnbedrag hebben.

*je kunt het natuurlijk ook bewust "te laag" zetten en die 2x 190 aan het eind van het jaar wel nodig hebben.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
-jann schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:12:
[...]

Dit geldt alleen voor een variabel contract ;) misschien moet je zelf eens beter lezen ipv hoog van de toren blazen.

Een energieleverancier met een vast contract krijgt GEEN vergoeding van de overheid boven de plafond waardes.
Laten even zien waar het staat. Want dit is echt nonsens. Er ís helemaal geen verdeling in type contract. Je maakt het weer onnodig moeilijk. De regeling is doodsimpel. de eerste 1200m3 is tegen maximaal 1,45. Of je nou vast of variabel hebt.

Je veroorzaakt hier wel wat verwarring bij mensen die de juiste antwoorden zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:40
Wel volledig quoten. Je mist een belangrijke paragraaf.

De variabele leveringskosten is simpelweg hoeveelheid vermenigvuldigd met het leveringstarief. Dit leveringstarief kan een vast tarief zijn, een variabel tarief zijn of een dynamisch tarief zijn. De mensen die de prijs hebben vastgelegd voor een x periode betalen dus een vast tarief.
Variabele leveringskosten
Een bedrag dat u betaalt per kilowattuur (kWh) elektriciteit of kubieke meter (m3) gas. Gebruikt u meer energie? Dan betaalt u ook meer. U kunt kiezen voor een contract met een vast tarief, een variabel tarief of een dynamisch tarief.

Vast tarief
Maakt u een afspraak over de energieprijs? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract loopt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.
Een vaste prijs geldt alleen voor het tarief per kWh of m3. Andere onderdelen van uw energierekening kunnen tijdens deze periode wel veranderen. Bijvoorbeeld de belastingen of de netbeheerkosten. Is uw contract afgelopen? Dan verandert uw vaste leveringstarief in een variabel leveringstarief.
Uw energieleverancier mag een opzegvergoeding in rekening brengen als u het contract opzegt voor de einddatum.

Variabel tarief
Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan hebt u variabele tarieven. Deze tarieven mogen veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli.
Mag de leverancier uw tarieven veranderen op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
De verwarring zin ‘m hier in wat er wordt verstaan onder veriabele tarieven.

De overheid heeft het prijsplafond ingesteld op het variabele deel van je energierekening. Oftewel de daadwerkelijke m3’s en kWh’s stroom. Díe zijn gelimiteerd. Jouw quotes hebben het vervolgens over dat dit variabele deel van je rekening niet een vast bedrag per kuub of kWh hoeft te zijn, maar kan fluctueren per contractperiode. Dat doet niets af aan de werking van het plafond. De eerste X gaan tegen bedrag X. Dat is wat de consument betaalt. De energieleverancier wordt betaald door de overheid voor het surplus. Of dat nu in januari 80 cent is per kuub gas en in maart 30 cent, omdat je een variabel contract hebt, doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:38
Precies, variabele leveringskosten is iets anders dan een variabel tarief. De regeling van de overheid heeft betrekking op het eerste en geld dus contracten met vaste tarieven én contracten met variabele tarieven.
Bij de vaste contracten gaat het vervolgens alleen om die contracten waarbij de prijzen boven de vastgestelde maximum prijzen zijn. En dan alleen voor de eerste 1200 m3 en 2900 kWh. Zitten de prijzen van je vaste contract onder de vastgestelde maxima, dan is er (terecht natuurlijk) geen compensatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Masimo op 05-10-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Wel volledig quoten. Je mist een belangrijke paragraaf.

De variabele leveringskosten is simpelweg hoeveelheid vermenigvuldigd met het leveringstarief. Dit leveringstarief kan een vast tarief zijn, een variabel tarief zijn of een dynamisch tarief zijn. De mensen die de prijs hebben vastgelegd voor een x periode betalen dus een vast tarief.

[...]
Die paragraaf staat niet op die pagina??

Je bedoelt de consuwijzer pagina

Welk gedeelte van variabel tarief klopt niet op die pagina? En bedoelen ze met dat variabele tarief op de consuwijzer pagina hetzelfde variabele tarief waar het in de stukken over het prijsplafond over gaat?

https://www.consumind.nl/...variabele-leveringstarief

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 05-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

De verwarring zin ‘m hier in wat er wordt verstaan onder veriabele tarieven.

De overheid heeft het prijsplafond ingesteld op het variabele deel van je energierekening. Oftewel de daadwerkelijke m3’s en kWh’s stroom. Díe zijn gelimiteerd. Jouw quotes hebben het vervolgens over dat dit variabele deel van je rekening niet een vast bedrag per kuub of kWh hoeft te zijn, maar kan fluctueren per contractperiode. Dat doet niets af aan de werking van het plafond. De eerste X gaan tegen bedrag X. Dat is wat de consument betaalt. De energieleverancier wordt betaald door de overheid voor het surplus. Of dat nu in januari 80 cent is per kuub gas en in maart 30 cent, omdat je een variabel contract hebt, doet daar niets aan af.
In de stukken wordt gesproken over een variabel leveringstarief, dat is niet het variabele deel van je energierekening toch?
Voorgesteld besluit: Invulling geven aan de wens van de Tweede Kamer om te
kiezen voor een ruimhartige invulling van het prijsplafond en beperking van de
nadelige effecten voor verduurzaming, door het maximale variabele leveringstarief
te verlagen tot €0,40 per kWh, het elektriciteitsverbruik dat onder het plafond valt
te verhogen tot 2900 kWh en het tarief voor gas te verlagen tot € 1,45 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je reageerde op een andere post met een andere bron.

Maar goed, ik zag het op tijd en heb erop gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

In de stukken wordt gesproken over een variabel leveringstarief, dat is niet het variabele deel van je energierekening toch?

[...]
"Variabele" heeft betrekking op de hoeveelheid (kWh/m3), niet op het tarief.

Ook zonder enig verbruik zit je met vaste kosten. De variabele kosten zijn afhankelijk van je verbruik. Je energierekening bestaat uit een vast deel (vastrecht, korting energiebelasting, vast leveringstarief etc), en een variabel deel (je verbruik).

Kijk voor de grap anders maar eens naar een jaarnota/eindnota indien je een vast contract hebt gehad. Dan zal je het ook zelf terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wolly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Je reageerde op een andere post met een andere bron.

Maar goed, ik zag het op tijd en heb erop gereageerd.
Excuses, meerdere berichten achterelkaar van dezelfde gebruiker worden op zo'n dusdanige manier getoond dat het bij het beantwoorden wel eens kan misgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

"Variabele" heeft betrekking op de hoeveelheid (kWh/m3), niet op het tarief.

Ook zonder enig verbruik zit je met vaste kosten. De variabele kosten zijn afhankelijk van je verbruik. Je energierekening bestaat uit een vast deel (vastrecht, korting energiebelasting, vast leveringstarief etc), en een variabel deel (je verbruik).

Kijk voor de grap anders maar eens naar een jaarnota/eindnota indien je een vast contract hebt gehad. Dan zal je het ook zelf terugzien.
Jouw uitleg rijmt toch niet met hoe ze “variabele leveringstarief” in onderstaande quote gebruiken? Daar gaat het juist om het tarief en niet om de hoeveelheid.
Voorgesteld besluit: Invulling geven aan de wens van de Tweede Kamer om te
kiezen voor een ruimhartige invulling van het prijsplafond en beperking van de
nadelige effecten voor verduurzaming, door het maximale variabele leveringstarief
te verlagen tot €0,40 per kWh, het elektriciteitsverbruik dat onder het plafond valt
te verhogen tot 2900 kWh en het tarief voor gas te verlagen tot € 1,45 per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
-jann schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Je begrijpt dat alle mensen die een vast contract hebben voor 3-5 jaar bij een energieboer, daarvoor alle gas en elektra al is ingekocht/berekend? +winst?

Je maakt het nu zo dat doordat mensen een goedkoper contract konden afsluiten ze nu de andere klanten benadelen.

Het moet niet f'in gekker worden, het blijven energie piraten. Geen zielige bedrijfjes waar geen winst wordt gemaakt.
Woeker winsten, maar toch de schuld bij klanten met een meerjarige contract leggen.
He moet niet gekker worden.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben vast niet de enige die een grondige vereenvoudiging van de tarievenstructuur zou willen voorstellen. Deze complexe structuur met variabele en vaste componenten en wisselende belastingtarieven is bijna niet meer te volgen voor de meeste mensen.
Doe mij maar een all-intarief per kWh en laat de energieleverancier het onderling uitzoeken met de netbeheerder en de overheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Wellicht even de opbouw van een "vast contract". Je spreekt met de energieleverancier een vaste prijs af voor de "variabele leveringskosten". Daar komen dan vervolgens nog de overheidsheffingen bij. Die twee samen is de prijs die je betaalt voor een kWh. Vervolgens brengt men nog vaste leveringskosten én de netbeheerkosten in rekening op jaarbasis.

Dus met de nu ingestelde plafondprijs van €0,40 op de variabele leveringskosten gaat een kWh elektra alsnog méer dan die €0.40 kosten, want er komen nog overheidsheffingen bovenop.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 05-10-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bizar om te lezen hoeveel miljarden deze plafond regeling wel niet gaat kosten….
Is het nu zo dat de energiemaatschappijen maar de tarieven verhogen, ‘wij’ het max (plafond) bedrag en de overheid de rest?
Dan snap ik de verhogingen van alle maatschappijen wel, totaal geen incentive om de prijs te verlagen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
ZeRoC00L schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:33:
Bizar om te lezen hoeveel miljarden deze plafond regeling wel niet gaat kosten….
Is het nu zo dat de energiemaatschappijen maar de tarieven verhogen, ‘wij’ het max (plafond) bedrag en de overheid de rest?
Dan snap ik de verhogingen van alle maatschappijen wel, totaal geen incentive om de prijs te verlagen.
We kunnen ook alle hulp aan de multinationals schrappen, daar dikke (miljarden) belastingen van vangen en dan de boel recht trekken op de energie markt.

Ik vindt het geen oplossing, maar je zou het populistisch kunnen roepen.
Zoals je zoveel dingen kunt roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Laten even zien waar het staat. Want dit is echt nonsens. Er ís helemaal geen verdeling in type contract. Je maakt het weer onnodig moeilijk. De regeling is doodsimpel. de eerste 1200m3 is tegen maximaal 1,45. Of je nou vast of variabel hebt.

Je veroorzaakt hier wel wat verwarring bij mensen die de juiste antwoorden zoeken.
Mea Culpa!

Inderdaad alle huishoudens. Excuus hiervoor ;)

N.b. Je mag mij verwarrend vinden, echter verdient het kabinet nou eenmaal niet de schoonheidsprijs omtrent het verstrekken van informatie de laatste weken.

Ik heb net een draaiende warmtepomp waar ik €20k aan uit heb gegeven en wordt nou niet heel enthousiast van het gejojo daar in Den Haag.

Linksom of rechtsom, het is achter de feiten aan hobbelen wat nu eenmaal (in mijn optiek) niet nodig was geweest. (Echter gaan we het nu over politiek beleid hebben hetgeen off-topic is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Masimo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:25:
Wellicht even de opbouw van een "vast contract". Je spreekt met de energieleverancier een vaste prijs af voor de "variabele leveringskosten". Daar komen dan vervolgens nog de overheidsheffingen bij. Die twee samen is de prijs die je betaalt voor een kWh. Vervolgens brengt men nog vaste leveringskosten én de netbeheerkosten in rekening op jaarbasis.

Dus met de nu ingestelde plafondprijs van €0,40 op de variabele leveringskosten gaat een kWh elektra alsnog méer dan die €0.40 kosten, want er komen nog overheidsheffingen bovenop.
De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw.
Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat dit exclusief ODE is... Of mis ik nog een andere heffing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Agent47 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Als jij er in 4 maand oprecht 1200m3 doorheen krijgt dan zou ik daar eerst even naar kijken.
Dat. Doe ik bijna 3 jaar over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oItcTWVxMQtB47vH6SR4wvJooU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o8H4j1C8pG7z39YkFpeFDLWd.jpg?f=user_large

Mooie cijfers zo en dan moet ik nog gaan isoleren.. Bovenstaand is bereikt door nieuwe CV (december 2020), minder(lang) douchen en een lagere temperatuur instelling op de CV.

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

[...]

Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat dit exclusief ODE is... Of mis ik nog een andere heffing?
ODE verdwijnt in de energiebelasting toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

anandus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Edit: Oh, iets verder teruggelezen. Blijkbaar wel. Al zou ik niet snappen waarom je je op deze prijzen zou vastleggen.
Ik zie iemand zich vastleggen op .59/kwh en 3.2/m2..

Dat is echt zo gek nog niet hoor.. Bovendien breek je het zo weer open mits nodig..

Waarom zetten mensen de hypotheek vast voor 30 jaar tegen 5% (ze zijn er)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Mawlana schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

[...]

I stand corrected 8)7 .

De "plafondprijs" is €0,40 per kWh inclusief. Op de site van de Rijksoverheid staat inderdaad heel duidelijk: "De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw.".

https://www.rijksoverheid...oor-verruimd-prijsplafond

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 06-10-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
-jann schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:41:

Het is maar hoe je het bekijkt. Het geld komt uiteindelijk bij de energiereuzen terecht, betaald door... de belastingbetaler.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
23 miljard, daar hadden we ook een boel mee kunnen verduurzamen.

Hoge inflatie bestrijden met nog meer geld.

Allemachtig wat een korte termijn denken op onderbuikgevoelens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:48:
[...]

Ik zie iemand zich vastleggen op .59/kwh en 3.2/m2..

Dat is echt zo gek nog niet hoor.. Bovendien breek je het zo weer open mits nodig..
offtopic:
Krijg je dan geen boete?

Bij hypotheken is het zo dat je een forse boete krijgt als je je hypotheek open wil breken, er moet een aardig verschil zijn in rentepercentage wil het lonen (al hangt de boete ook af van hoe lang je al je hypotheek hebt lopen).

Bij energiecontracten zal ook vast wel een aardige boete zijn om ervoor te zorgen dat mensen niet halverwege hun vaste contract zomaar over kunnen stappen?
Anders kan je inderdaad gewoon elke keer vastleggen en als het daalt een nieuw contract afsluiten en als het stijgt blijven. Maar zoiets lijkt me onwenselijk voor de markt (immers, de energie moet ergens vandaan komen en als mensen zo gaan "prijssurfen" moeten de prijzen ergens gecompenseerd worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
anandus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:11:
[...]
offtopic:
Krijg je dan geen boete?

Bij hypotheken is het zo dat je een forse boete krijgt als je je hypotheek open wil breken, er moet een aardig verschil zijn in rentepercentage wil het lonen (al hangt de boete ook af van hoe lang je al je hypotheek hebt lopen).

Bij energiecontracten zal ook vast wel een aardige boete zijn om ervoor te zorgen dat mensen niet halverwege hun vaste contract zomaar over kunnen stappen?
Anders kan je inderdaad gewoon elke keer vastleggen en als het daalt een nieuw contract afsluiten en als het stijgt blijven. Maar zoiets lijkt me onwenselijk voor de markt (immers, de energie moet ergens vandaan komen en als mensen zo gaan "prijssurfen" moeten de prijzen ergens gecompenseerd worden).
https://www.consumentenbo...r,is%20dan%202%2C5%20jaar.

Een paar tientjes. In deze tijd een grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

anandus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:11:
[...]
offtopic:
Krijg je dan geen boete?

Ja, je krijgt een boete maar die is relatief laag..

Was voor mij ook de aanleiding om alsnog te gaan voor de GC/CB deal in oktober 2021.. Ik ging meer betalen als wat ik toen betaalde bij Eneco, maar het feit dat ik er zo weer vanaf zou kunnen (voor een paar tientjes) gaf de doorslag.. Blij toe.. Ik heb toen heel erg getwijfeld namelijk, ik was niet zo van de tarieven vastleggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Was voor mij ook de aanleiding om alsnog te gaan voor de GC/CB deal in oktober 2021.. Ik ging meer betalen als wat ik toen betaalde bij Eneco, maar het feit dat ik er zo weer vanaf zou kunnen (voor een paar tientjes) gaf de doorslag.. Blij toe.. Ik heb toen heel erg getwijfeld namelijk, ik was niet zo van de tarieven vastleggen.....
offtopic:
Oh, jemig, dat valt echt heel erg mee, zeg!

Ik heb juist in november 2021 afgezien van een vast contract in de overtuiging dat je er niet meer onder uit kon komen (en de prijzen waren toen al -op dat moment- heel hoog).

Zonde. Nouja, leermoment voor de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:15
FreakNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Die dag heb je een van de beste deals van je leven gemaakt denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

FreakNL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Dat. Doe ik bijna 3 jaar over.

[Afbeelding]

Mooie cijfers zo en dan moet ik nog gaan isoleren.. Bovenstaand is bereikt door nieuwe CV (december 2020), minder(lang) douchen en een lagere temperatuur instelling op de CV.
Bij ons gaat de verwarming niet hoger dan 18,5 op het moment en het gaat goed. In januari krijgen we een kleine dus dan moet die soms wel aan op de babykamer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 11-09 22:05
Agent47 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Bij ons gaat de verwarming niet hoger dan 18,5 op het moment en het gaat goed. In januari krijgen we een kleine dus dan moet die soms wel aan op de babykamer :P
Dat 'moet' je wel ja. Die van ons zijn al wat ouder, die trekken maar een deken over hun hoofd als ze het koud hebben ;). (hier staat de verwarming op de 1e/2e verdieping eigenlijk zo goed als nooit aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dehardstyler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Die dag heb je een van de beste deals van je leven gemaakt denk ik. :P
Wel 1 van de betere, maar zeker niet de beste. Dat was op de top van de crisis (2014) dit huis kopen van 120m2 in de randstad voor 175k.... :P En een domme zet was het weer om de hypotheekrente 20 jaar vast te zetten op dat moment.. You win some, you lose some....

*
aan de andere kant, 10 jaar was op dat moment ook niet handig geweest want dan liep het in 2024 af... :X

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 06-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Heeft iemand ook al zitten rekenen waar nu het omslagpunt zit tussen verwarmen met een warmtepomp of met gas bij de prijzen 40 cent en 1,45? Volgens mij is dat echt pas bij flinke vorst of heb ik dat mis.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:41:
Heeft iemand ook al zitten rekenen waar nu het omslagpunt zit tussen verwarmen met een warmtepomp of met gas bij de prijzen 40 cent en 1,45? Volgens mij is dat echt pas bij flinke vorst of heb ik dat mis.
Als je uitgaat van 9 kWh per m3 voor verwarming op gas, dan kost een kWh gas verwarming 1,45 / 9 = 0,16

Als je dan uitrekent 0,40 / 0,16 = 2.5. Dan is een warmtepomp goedkoper bij een COP > 2.5. Dus inderdaad meestal, behalve als het streng vriest.

Ik gok dat in de praktijk de limiet van 2900 kWh een groter probleem zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

phicoh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Als je uitgaat van 9 kWh per m3 voor verwarming op gas, dan kost een kWh gas verwarming 1,45 / 9 = 0,16

Als je dan uitrekent 0,40 / 0,16 = 2.5. Dan is een warmtepomp goedkoper bij een COP > 2.5. Dus inderdaad meestal, behalve als het streng vriest.

Als je zonnepanelen hebt moet dat wel meevallen toch? Ik gebruik ongeveer 4000 en wek 2100 op, dus dan is dat toch 1900, dat is ver onder de limiet en ik heb maar 8 panelen.

Tenminste ik neem aan dat al die kortingen inclusief die 380 de komende 2 maanden allemaal pas op de eindafrekening te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08
phicoh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:52:
Exact dat. Als 2.900kWh doorgaans opgaat aan elektra exclusief verwarming is de zinvolle vergelijking dus gas onder het prijsplafond versus elektra buiten het prijsplafond.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:58:
Als je zonnepanelen hebt moet dat wel meevallen toch?
Maar het al dan niet hebben van zonnepanelen zou dus eigenlijk los moeten kunnen staan van keuze verwarming. Door de oplossing die nu gekozen is wordt dit ontzetten krom voor mensen die geen zonnepanelen (kunnen) hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Maar het al dan niet hebben van zonnepanelen zou dus eigenlijk los moeten kunnen staan van keuze verwarming. Door de oplossing die nu gekozen is wordt dit ontzetten krom voor mensen die geen zonnepanelen (kunnen) hebben.
Dat is waar, maar je moet wel industriële vriezers hebben staan of servers ofzo wil je aan meer dan 1000kWh per jaar komen zonder te verwarmen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dan zit je dus nog met zo'n 1000kWh buiten het plafond.

Daar moet je dan inderdaad de vergelijking normale stroomprijs tegenover 1,45/m3 gas nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door JDx op 06-10-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Dat is waar, maar je moet wel industriële vriezers hebben staan of servers ofzo wil je aan meer dan 1000kWh per jaar komen zonder te verwarmen toch?
?

Het prijsplafond op 2.900kWh is gekozen omdat dit ongeveer het gebruik van een gemiddeld huishouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

?

Het prijsplafond op 2.900kWh is gekozen omdat dit ongeveer het gebruik van een gemiddeld huishouden is.
Serieus? Ik dacht dat dit ter compensatie was van de mensen met een warmtepomp.

Ik woon dan alleen, maar gebruik niet meer dan 500kWh/jaar (buiten de verwarming).

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 06-10-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik snap nog altijd niet waarom er niet voor een extreem simpele oplossing gekozen is:
1m3 gas = 2kWh elektriciteit

Plafond voor elektriciteit = 2.900kWh + (1200-gasverbruik)*2

Dat geeft dus 5.300kWh voor een gasloos huishouen.

Ik vind zowel de 2.900kWh en de 1.200m3 als "basis" ontzettend hoog trouwens. Iedereen kan het met de juiste inzet met minder doen.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 06-10-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Serieus? Ik dacht dat dit ter compensatie was van de mensen met een warmtepomp.
nee, de compensatie warmtepomp is dat het van 70 naar 40 cent per kWh is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Het is helemaal gek als je beseft dat van 1200 m3 gas ongeveer 6000 kWh stroom gemaakt kan worden. Dan kan je zelf je elektrische auto nog opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:03:
Ik snap nog altijd niet waarom er niet voor een extreem simpele oplossing gekozen is:
1m3 gas = 2kWh elektriciteit

Plafond is:
2.900kWh + (1200-gasverbruik)*2
1m3 gas geeft in een elektriciteitcentrale 5 kWh elektriciteit.
Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste