Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Beetje van beiden...de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
nee, de compensatie warmtepomp is dat het van 70 naar 40 cent per kWh is gegaan.
Ik speelde ongeveer quitte voordat m'n warmtepomp erin kwam. En ik verwacht op rond de 3000kWh uit te komen.
Precies waarom er niks onredelijks aan is daar een factor 2 tegenover te zetten. Op deze manier stimuleer je geen COP1 verwarming maar kan een warmtepomp wel uit.phicoh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:05:
1m3 gas geeft in een elektriciteitcentrale 5 kWh elektriciteit.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als 2.900kWh bedoeld is als grens voor "normaal" verbruik kan dat natuurlijk nooit een argument zijn, dan valt het verbruik van de warmtepomp buiten de compensatie.de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
nee, de compensatie warmtepomp is dat het van 70 naar 40 cent per kWh is gegaan.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
COP1 verwarming is toch al duur. Want COP1 kost 40 cent per kWh en gas ongeveer 16 cent.assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Precies waarom er niks onredelijks aan is daar een factor 2 tegenover te zetten. Op deze manier stimuleer je geen COP1 verwarming maar kan een warmtepomp wel uit.
In ieder geval zou ik er voor mijn woning met een factor 2 niet komen. Gelukkig dichten zonnepanelen het gat met 2900 vrijwel geheel.
Met 8,5kWh thermisch uit een m3 gas heb je een COP van 4,25 nodig om op een verhouding van 1:2 te komen.phicoh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:10:
In ieder geval zou ik er voor mijn woning met een factor 2 niet komen. Gelukkig dichten zonnepanelen het gat met 2900 vrijwel geheel.
Dat is inderdaad alsnog vrij uitdagend maar oneindig veel beter dan helemaal geen conversie vanuit gas zoals nu het geval is. Deze regeling is gewoon een directe stimulans om wanneer mogelijk gas te gebruiken tot aan het plafond.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 06-10-2022 16:12 ]
Dat gebruiken wij (gezin van 5) al aan wassen (295kWh)+droger(216kWh) per jaar.JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Serieus? Ik dacht dat dit ter compensatie was van de mensen met een warmtepomp.
Ik woon dan alleen, maar gebruik niet meer dan 500kWh/jaar (buiten de verwarming).
- 3.000kWh = verbruik elektra
- 3.500kWh = 2x elektrische auto (samen 25kkm)
- 2.000kWh = warmtepomp (vervangt 850m3 gas)
- 8.500kWh = totaal
Maar, stel je eens voor dat je net hebt geïnvesteerd in elektrische auto's en warmtepomp en geen mogelijkheid hebt voor zonnepanelen.... Zowel de elektrische auto als de warmtepomp worden plotseling een stuk duurder dan de alternatieven die ze vervangen hebben.
Puur financieel gezien zou ik nu beter af zijn door bij levering van de warmtepomp de CV in parallel te laten hagen en daarmee te verwarmen. Dit is natuurlijk een absurde situatie die gecreëerd wordt wetende dat dit onder de streep voor NL resulteert in het dubbele gasgebruik.
Nu zal ik dit niet doen maar voor mensen met hybride ketels is dit vanzelfsprekend wat er gaat gebeuren.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 06-10-2022 16:24 ]
Warmtepomp is alleen een probleem als de overheid rare subsidies heeft, dus dat is hopelijk over een paar jaar weer nomaal. Een elektrische auto is moeilijker omdat de prijzen van elektriciteit en benzine niet gekoppeld zijn.assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:16:
Maar, stel je eens voor dat je net hebt geïnvesteerd in elektrische auto's en warmtepomp en geen mogelijkheid hebt voor zonnepanelen.... Zowel de elektrische auto als de warmtepomp worden plotseling een stuk duurder dan de alternatieven die ze vervangen hebben.
Kona Electric: 16 kWh/100km
dieselaggregaat 0,32 liter/kWh => 5,1 liter/100 km
Kona Diesel: 5,65 liter/100 km
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toch is dat wat Jetten zei. En er zit wat in want de warmtepompbezitters hoeven dan ook minder te betalen dan in het scenario met 70 cent per kWh.assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Als 2.900kWh bedoeld is als grens voor "normaal" verbruik kan dat natuurlijk nooit een argument zijn, dan valt het verbruik van de warmtepomp buiten de compensatie.
In ben er erg blij mee in ieder geval.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 16:46 ]
Ongetwijfeld, het verandert alleen niets aan de verhoudingen tussen verwarmen op gas en elektrisch (en dus de keuzes die mensen zullen maken).de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:43:
Toch is dat wat Jetten zei. En er zit wat in want de warmtepompbezitters hoeven dan ook minder te betalen dan in het scenario met 70 cent per kWh.
In ben er erg blij mee in ieder geval.
De ingevoerde BTW verlaging op brandstof had beter ook gekoppeld kunnen zijn aan een bepaald plafond. In huidige situatie zou ik zeggen dat er beter een extra BTW verhoging ingevoerd zou kunnen worden. Dit zou een deel van de rekening van het prijsplafond kunnen betalen en de absurde door @Proton_ beschreven verhoudingen kunnen verbeteren.phicoh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:34:
Warmtepomp is alleen een probleem als de overheid rare subsidies heeft, dus dat is hopelijk over een paar jaar weer nomaal. Een elektrische auto is moeilijker omdat de prijzen van elektriciteit en benzine niet gekoppeld zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 06-10-2022 17:01 ]
Dat kan kloppen, dat diesselaggregaat draait op een stationair toerental terwijl de dieselmotor wisselend belast wordt. Je zou in dat aggregaat eventueel nog accijnsvrije brandstof kunnen verstoken. Maar landbouw diesel bestaat niet meer geloof ik. Peteroleum zou kunnen.Proton_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:38:
Het grappige is dan wel dat een elektrische auto met een dieselaggregaat in de kofferbak nog altijd zuiniger rijdt dan dezelfde auto op diesel.
Kona Electric: 16 kWh/100km
dieselaggregaat 0,32 liter/kWh => 5,1 liter/100 km
Kona Diesel: 5,65 liter/100 km
Landbouwdiesel is in 2013 afgeschaft, ja.andre metz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:17:
Maar landbouw diesel bestaat niet meer geloof ik.
Petroleum? Ruwe aardolie? Relatief goedkoop, al;s je eraan kunt komen, maar ik zou het niet in een aggregaatje gooien.Peteroleum zou kunnen.
Uiteindelijk is de huidige prijsverdeling dus onhoudbaar en zal het convergeren naar meer zinnige prijzen.
De gelinkte dieselaggregaat maakt met €2/liter stroom voor ongeveer €0,64/kWh (ex afschrijving/onderhoud etc) dus het oude prijsplafond van €0,70/kWh was daarom al een slecht idee: dan gaan mensen gekke dingen doen met frituurolie etc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb een vriezer staan die al 500kwh per jaar doet. Die wordt vervangen overigens…JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Serieus? Ik dacht dat dit ter compensatie was van de mensen met een warmtepomp.
Ik woon dan alleen, maar gebruik niet meer dan 500kWh/jaar (buiten de verwarming).
Maar 500kwh/jaar is wel erg weinig hoor. Mijn binnen en buitenverlichting doet 30watt ‘s avonds. Zeg gemiddeld 4 uur per dag, da’s ook alweer 72kwh op jaarbasis. Ik heb vandaag thuisgewerkt, hoppa weer 0.5kwh op mijn werkplek (laptop, docking, twee monitoren, telefoonlader en verlichting. (Zit een metertje op). Zeg 50 thuiswerkdagen per jaar (meesten mensen doen meer), weer 25kwh… Vaatwasser 365*0.7=255kwh. Koelkast in de keuken doet ook 150kwh/jaar.
Etc etc etc
500 is extreem weinig. 800 ook trouwens.
[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 06-10-2022 19:28 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik kan met een hele uitleg komen, maar we dwalen af.FreakNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb een vriezer staan die al 500kwh per jaar doet. Die wordt vervangen overigens…
Maar 500kwh/jaar is wel erg weinig hoor. Mijn binnen en buitenverlichting doet 30watt ‘s avonds. Zeg gemiddeld 4 uur per dag, da’s ook alweer 72kwh op jaarbasis. Ik heb vandaag thuisgewerkt, hoppa weer 0.5kwh op mijn werkplek (laptop, docking, twee monitoren, telefoonlader en verlichting. (Zit een metertje op). Zeg 50 thuiswerkdagen per jaar (meesten mensen doen meer), weer 25kwh… Vaatwasser 365*0.7=255kwh. Koelkast in de keuken doet ook 150kwh/jaar.
Etc etc etc
500 is extreem weinig. 800 ook trouwens.
De Eneco app gaf mij de afgelopen jaren een vertekend beeld, ik dacht dat hij het totale gebruik aan gaf en de totale feed in, maar er is ook stroom die je direct gebruikt en niet via Eneco gaat, ik zit dit jaar op 1050 met nog 3 maanden te gaan
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 06-10-2022 19:58 ]
Waar ik me eerder zorgen over maak is energieverspilling omdat de prijs lager is, terwijl we straks wel met 40 miljard extra staatsschuld opgescheept zitten.GioStyle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Haha, mooi om te zien. De overheid strooit met subsidies, compensaties en noem maar op. Energie kost tegenwoordig met alle cadeautjes geen ene cent meer en nog weten weten sommige Hollanders te klagen dat het niet goed is...
Aan de andere kant zouden energieleveranciers geen kartel mogen vormen en energie voor een normale prijs moeten aanbieden. Een duurdere inkoop mag best doorberekend worden aan de klant, maar waarom moet daar extra aan verdiend worden?
Klopt, gezien het feit dat ik nog maar €0,09 per kWh als TLV krijg maak ik die liever op dan dat ik teruglever.Martin7182 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Waar ik me eerder zorgen over maak is energieverspilling omdat de prijs lager is, terwijl we straks wel met 40 miljard extra staatsschuld opgescheept zitten.
Salderen zou met de huidige prijzen versneld afgebouwd moeten worden.GioStyle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Klopt, gezien het feit dat ik nog maar €0,09 per kWh als TLV krijg maak ik die liever op dan dat ik teruglever.
....want?RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Salderen zou met de huidige prijzen versneld afgebouwd moeten worden.
Heb je bewijs dat er sprake is van een kartel. Je beschuldigd bedrijven van een strafbaar feit.Martin7182 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Aan de andere kant zouden energieleveranciers geen kartel mogen vormen en energie voor een normale prijs moeten aanbieden. Een duurdere inkoop mag best doorberekend worden aan de klant, maar waarom moet daar extra aan verdiend worden?
Logica loopt héél vaak voor, op de bewijzen.hanev001 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Heb je bewijs dat er sprake is van een kartel. Je beschuldigd bedrijven van een strafbaar feit.
Zie jij geen patroon?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ah ja, als je het zeker weet heb je geen bewijzen nodig.Hansieo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Logica loopt héél vaak voor, op de bewijzen.
Zie jij geen patroon?
The devil is in the details.
Nee, ik heb het niet over bewijzen, maar over logica, gevolg trekking over wat er voor je afspeelt.Hahn schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
Ah ja, als je het zeker weet heb je geen bewijzen nodig.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag of jij een patroon ziet?
Moet ik dat als JA zien?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat niet, maar het is wel opvallend dat alle leveranciers een grotere marge aanhouden. Voor flexibele contracten is dat dubieus. Is het geen goed idee als er ook een energieleverancier v.d. overheid zou zijn? Die hoeft niet zoveel winst te maken. De marktwerking verstoor je dan wel, maar de kartelvorming ook.hanev001 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Heb je bewijs dat er sprake is van een kartel. Je beschuldigd bedrijven van een strafbaar feit.
Ik heb het wel over bewijzen. Een patroon zien betekent niet dat er kartelvorming is.Hansieo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Nee, ik heb het niet over bewijzen, maar over logica, gevolg trekking over wat er voor je afspeelt.
Welk patroon? Dat energiemaatschappijen prijzen op elkaar afstemmen? Dat kan je als patroon zien, een logisch patroon, want waarom zou je veel goedkoper zijn dan elke andere concurrent?Maar je geeft geen antwoord op de vraag of jij een patroon ziet?
Moet ik dat als JA zien?
Maakt niet direct dat er afspraken gemaakt zijn tussen bedrijven onderling / kartelvorming is. Daar heb je bewijzen voor nodig, als je dat met zekerheid wilt kunnen stellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-10-2022 16:05 ]
Maar zo zijn er toch altijd dingen die voor het ene huishouden wel en het andere niet mogelijk zijn?assje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Maar het al dan niet hebben van zonnepanelen zou dus eigenlijk los moeten kunnen staan van keuze verwarming. Door de oplossing die nu gekozen is wordt dit ontzetten krom voor mensen die geen zonnepanelen (kunnen) hebben.
Rieten kap met zonnepanelen wordt m ook niet.
Geen oprit, geen laadpaal.
Is er VVE parkeren soms weer wel een laadpaal.
Flat, meestal geen zonnepanelen maar wel meestokende (onder)buren
Enz enz.
Alle (type) woningen hebben zo hun voor- en nadelen.
Jetten heeft aangegeven dat er in uitzonderlijke gevallen wellicht maatwerk mogelijk zou zijn. Maar daar vallen de jaren 30 woningen in het Gooi niet onder lijkt me.
Soms moet je zaken ook gewoon nemen hoe ze zijn. Dat gaat nou eenmaal zo met onze korte termijn regeringen.
We hebben ook jaren lang slechte kinderopvang toelages gekend. Ze gaan van het KDV af en 3 maanden later werd het bijna gratis. Balen, maar het is niet anders.
[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 08-10-2022 17:39 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zolang ik maar €0,09 per kWh krijg, terwijl mijn kWh naar de buurman gaat die €1+ per kWh mag betalen, mag wat mij betreft salderen tot in de oneindigheid duren.RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Je buurman betaalt op dat moment inderdaad te veel voor wat de stroom waard is, maar jij krijgt die kWh zelf terug op het moment dat-ie 1 euro kost. Jouw buurman betaalt daardoor te veel, en jij te weinig.GioStyle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:40:
[...]
Zolang ik maar €0,09 per kWh krijg, terwijl mijn kWh naar de buurman gaat die €1+ per kWh mag betalen, mag wat mij betreft salderen tot in de oneindigheid duren.
Fair enough.RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Je buurman betaalt op dat moment inderdaad te veel voor wat de stroom waard is, maar jij krijgt die kWh zelf terug op het moment dat-ie 1 euro kost. Jouw buurman betaalt daardoor te veel, en jij te weinig.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Alleen kost 'ie nooit die 1 euro.RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Je buurman betaalt op dat moment inderdaad te veel voor wat de stroom waard is, maar jij krijgt die kWh zelf terug op het moment dat-ie 1 euro kost. Jouw buurman betaalt daardoor te veel, en jij te weinig.
Ben even benieuwd hoe jij de combinatie warmtepomp en sap gaat doen. Ga je de wp aan de sap hangen en dan prijsplafond of dynamisch?ursusMaritimus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:21:
Vanaf volgende week gasloos met l/w warmtepomp en dus meer verbruik dan 2900 kWh, dan toch maar aan de sap. Met dank aan Innova jaarcontract vanaf 1 maart. Nu moet alleen Enexis nog even doorkomen met installatie eind februari. Mogen ze gelijk de gasmeter weghalen.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Het meest logische is natuurlijk om je PV bijvoorbeeld op je PAP je hebben met daarop het innova 91 ct contract. En de verbruiksgroepen (incl warmtepompen en E-auto's) dan op je SAP i.c.m. een contract met dynamische tarieven. Dus: prijsplafond én dynamische tarieven.Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Ben even benieuwd hoe jij de combinatie warmtepomp en sap gaat doen. Ga je de wp aan de sap hangen en dan prijsplafond of dynamisch?
Dat is hoe ik het doe (en ga doen, want mijn SAP is er voorlopig nog niet).
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-10-2022 10:35 ]
Precies dat ja, en dan zorgen dat je een beetje warmte kunt bufferen. En inderdaad volgens mij gaat een dynamisch contract gemiddeld nooit boven de 40ct uitkomen, zelfs als je helemaal niet zou sturen op de momenten. Als je spul hebt wat te sturen valt kun je volgens mij gewoon onder de 25ct komen over het jaar gezien. Coteq komt hier de sap aanleggen op 9 nov!de Peer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
Het meest logische is natuurlijk om je PV bijvoorbeeld op je PAP je hebben met daarop het innova 91 ct contract. En de verbruiksgroepen (incl warmtepompen en E-auto's) dan op je SAP i.c.m. een contract met dynamische tarieven. Dus: prijsplafond én dynamische tarieven.
Dat is hoe ik het doe (en ga doen, want mijn SAP is er voorlopig nog niet).
Nou dat denk ik wel hoor, maar dat geeft niet.Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
En inderdaad volgens mij gaat een dynamisch contract gemiddeld nooit boven de 40ct uitkomen,
Zolang het maar ver onder de 91 cent per kWh blijft.
Verschuiven van stroomverbruik kan maar beperkt dus daar verwacht ik niet veel van. Je moet ook eigenlijk niet naar de huidige day ahead tarieven kijken, want die lijken me geen goede voorspeller van de winterperiode.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 09-10-2022 10:52 ]
Waarom ?RemcoDelft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Nou, met Innova als je 1 meter hebt, en pas het jaarcontract hebt afgesloten heb je behoorlijk voordeel als je niet zou hoeven salderen. Da's 2900 kWh kopen voor 40ct en terugleveren voor 91ct . Dat is bijna 1500 euro voordeel als salderen afgeschaft word...
En dan verdien je straf ?Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:45:
[...]
Nou, met Innova als je 1 meter hebt, en pas het jaarcontract hebt afgesloten heb je behoorlijk voordeel als je niet zou hoeven salderen. Da's 2900 kWh kopen voor 40ct en terugleveren voor 91ct . Dat is bijna 1500 euro voordeel als salderen afgeschaft word...
Alle verbruikers op het levercontract, tot de 2900 kWh op zijn (40 cent).Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Ben even benieuwd hoe jij de combinatie warmtepomp en sap gaat doen. Ga je de wp aan de sap hangen en dan prijsplafond of dynamisch?
Alle opbrengst via het teruglevercontract a ietsje meer
Daar is niks tegen de wet in, alleen gebruik maken van een ogenschijnlijk dom aanbod van een energieboer
Zeker niet, (je eerste regel) het is een maximum. Ik ga toch voor dynamisch omdat ik verwacht dat deze gemiddeld onder 40ct blijft.ursusMaritimus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:34:
[...]
Alle verbruikers op het levercontract, tot de 2900 kWh op zijn (40 cent).
Alle opbrengst via het teruglevercontract a ietsje meer
Ik gebruik 3500 kWh met de wp straks., dus de eerste 2900 geldt dat maximum dan toch voor?Srednier schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:13:
[...]
Zeker niet, (je eerste regel) het is een maximum. Ik ga toch voor dynamisch omdat ik verwacht dat deze gemiddeld onder 40ct blijft.
Zou je bij dynamisch ook die limiet hebben, voor wanneer de uurprijs boven de 40 cent per kWh komt? Dan kom je gemiddel zeker onder de 40 cent
Goeie vraag, dat zat ik zelf ook al over te denken, ik zou het niet weten... Ik denk dat we dat pas te weten komen wanneer de daadwerkelijke wetgeving klaar is.ursusMaritimus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:38:
[...]
Ik gebruik 3500 kWh met de wp straks., dus de eerste 2900 geldt dat maximum dan toch voor?
Zou je bij dynamisch ook die limiet hebben, voor wanneer de uurprijs boven de 40 cent per kWh komt? Dan kom je gemiddel zeker onder de 40 cent
Wat ik wel weet is dat mijn Nibe nu al 2 weken draait op dalen in de uurprijzen via de nibe software in de SMO40. Dit via tip op een ander thread hier. Dat gaat best goed vanwege de ca 25m3 betonne vloer als buffer. Ik weet niet of jouw systeem die mogelijkheid heeft, maar zeker waard om even uit te zoeken. Geen enkel moment zat de prijs boven 40ct. Alles nog fictief omdat de SAP er nog niet is natuurlijk
Overheid zegt dat dit nog niet vaststaat, heb ze opgebeld. Energieleverancier zegt tevens dat het of een creditnota wordt of dat het op jaarafrekening verrekend wordt.pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:08:
[...]
Hoe gaan ze dat doen dan als je een termijnbedrag van nagenoeg niks hebt ? Of überhaupt een laag termijnbedrag hebt.
Krijg je dan in november en december geld gestort ipv 190 korting op je termijn bedrag ?
Of komt het niet letterlijk in november en december, maar verrekenen ze het op je eindafrekening ?
Ach ja, nog maar 20 dagen speculazen, dan weten we meersolo-nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Overheid zegt dat dit nog niet vaststaat, heb ze opgebeld. Energieleverancier zegt tevens dat het of een creditnota wordt of dat het op jaarafrekening verrekend wordt.
Iedereen krijgt het, dus boeit niet zo veel hoe of wat, al zou met een maanbedrag van 80 euro een bedrag terug via een creditnota op het voorschot wel lekker zijn zo voor kerst enzo.
Daar moet ik dan dus een jaar op wachten. Mijn elektra leverancier is Essent en gas krijg ik van Eneco. Omdat ik bij Essent een voorschot heb van 0 (zonnepanelen) en Essent volgens mij niet aan negatieve voorschotten doet krijg ik het dus pas in oktober 2023 (jaarfactuur Essent krijg ik normaal eind oktober dus te vroeg om mee te nemen in de jaarrekening van oktober 2022).JDx schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
Iedereen krijgt het, dus boeit niet zo veel hoe of wat, al zou met een maanbedrag van 80 euro een bedrag terug via een creditnota op het voorschot wel lekker zijn zo voor kerst enzo.
Dit bedrag zou dus zijn ter compensatie voor het gas wat ik wel betaal maar moet ik dus een jaartje voorschieten
(Via creditnota direct zou dus wel zo fijn zijn.)
[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 11-10-2022 09:27 ]
https://www.telegraaf.nl/...-klanten-beter-beschermen
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
dat haal ik er niet uit.bert pit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:12:
Naast het huidige prijsplafond wordt mogelijk een verplicht jaarcontract ingevoerd
Ze moeten een jaarcontract aanbieden, maar je bent niet verplicht een jaarcontract af te nemen. Het modelcontract is er ook nog steeds neem ik aan.
Maar misschien bedoelde je dit wel.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-10-2022 10:21 ]
bert pit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:12:
Naast het huidige prijsplafond wordt mogelijk een verplicht jaarcontract ingevoerd om veelvuldig overstappen te ontmoedigen. De gedachte is dat energie betaalbaar moet zijn en dat degenen die veelvuldig overstappen nu de klos zijn met een hoge prijs.
Opvallende stijl toch:
"Kamerleden Silvio Erkens (VVD) en Henri Bontenbal (CDA) sluiten zich daarnaast aan bij het plan van minister Rob Jetten (Energie)"
Is Jetten van de Energiepartij?
Ja, ik snap wat ze bedoelen, maar het is stylistisch erg inconsequent. Maar goed, het is de Telegraaf.
[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 11-10-2022 10:22 ]
Bevestiging van de regering
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 10 oktober 2022
Ter dekking van het energieplafond
- gaat de btw of elektriciteit en gas van 9% naar 21% op 1 januari
- gaat de energiebelasting op gas en elektriciteit omhoog (en niet omlaag) per 1/1/23
- is de belastingkorting per huishouden 200 euro/jaar lager pic.twitter.com/k6H2F5p5Pi
Nivelleren heeft nu dus ook de energierekeningen bereikt. Lage rekeningen gaan omhoog en hoge rekeningen gaan omlaag.renegrunn schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:16:
Mooi gebaar zo'n plafond. Waar zouden ze dat toch van betalen?
[Embed]
Achja, uiteindelijke doet deze regeling van een plafond het beter dan de huidige vork-regelingen. 2x 190 euro voor iedereen is extreem zonde en lomp. Ook is de huidige korting op de energiebelasting en verlagen van BTW zonde voor vaste contracten.renegrunn schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:16:
Mooi gebaar zo'n plafond. Waar zouden ze dat toch van betalen?
[Embed]
We moeten nou eenmaal een hoge rekening betalen voor een oorlog. En laten we dan in godsnaam alleen mensen ondersteunen waarvoor energie anders onbetaalbaar zou worden. Zo'n plafond is binnen de huidige situatie met marktpartijen volgens mij de beste oplossing. Alle andere vormen van kortingen zal ook voor vaste contracten van toepassing zijn.
Voorbeeld: Ik heb een vast contract voor elektra en betaal nu 17 cent per kWh! Dat is absurd. Ik betaal met alle plezier de prijs incl. 21% btw ipv de 9% nu. Ook de verlaging van de verminderde energiebelasting is totaal onnodig voor mij, laat staan dat ik in november en december even 2x 190 euro gecrediteerd krijg van Green Choice.
Die 2x 190 euro gaat dan ook naar de voedselbank. Die kan het hard gebruiken en je jaagt de inflatie er niet onnodig mee aan door het uit te geven.
Er is een correctie met wat nuances:
Correctie: het gaat om de energiebelasting op gas (de verlaging van 6,31 gaat niet door) en elektriciteit (de verlaging met 7,06 cent/kWh gaat niet door.
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 10 oktober 2022
En de verhoging van de belastingvermindering (284 euro/jaar) gaat niet door.
Btw zou altijd stijgen van 9% naar 21% per 1/1

Doet me denken aan codereviews van zaken als
1
| if!( !noId1 || !noId2) {//minstens een van de velden dient gevuld te zijn!} |
Ik vind 't ook onduidelijk nog.rvk schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
Daar moet ik dan dus een jaar op wachten. Mijn elektra leverancier is Essent en gas krijg ik van Eneco. Omdat ik bij Essent een voorschot heb van 0 (zonnepanelen) en Essent volgens mij niet aan negatieve voorschotten doet krijg ik het dus pas in oktober 2023 (jaarfactuur Essent krijg ik normaal eind oktober dus te vroeg om mee te nemen in de jaarrekening van oktober 2022).
Dit bedrag zou dus zijn ter compensatie voor het gas wat ik wel betaal maar moet ik dus een jaartje voorschieten
(Via creditnota direct zou dus wel zo fijn zijn.)
Twijfel om mijn termijn van 29 november naar 180 te verhogen...
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wat je voorschot is maakt niet uit, dat hebben ze al duidelijk aangegeven. Dat ze niet aan negatieve voorschotten doen kan ik nog begrijpen, maar dit krijgen ze direct van de overheid, kunnen ze via een creditnota zo doorschuiven, mocht het op die manier gaan.pentaw1nz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:22:
[...]
Ik vind 't ook onduidelijk nog.
Twijfel om mijn termijn van 29 oktober naar 180 te verhogen...
Dus dan is het om het even als je nu 0 euro betaalt.JDx schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
Wat je voorschot is maakt niet uit, dat hebben ze al duidelijk aangegeven. Dat ze niet aan negatieve voorschotten doen kan ik nog begrijpen, maar dit krijgen ze direct van de overheid, kunnen ze via een creditnota zo doorschuiven, mocht het op die manier gaan.
Als ik hem naar 180 zet dan kom ik alsnog op 0 uit en die 180 krijg ik weer op mijn eindafrekening terug.
Sommige mensen zullen daar dan erg lang op moeten wachten. Het was volgens mij bedoelt als "toch nog iets kunnen doen in 2022" , maar als je contract tot ergens achter in de zomer loopt dan merk je er dus dan pas iets van als je een termijnbedrag hebt lager dan 180.
[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2022 19:36 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
:strip_exif()/f/image/qLWMLaNlLpGsBdrECKLOMEdS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door henkzelf op 12-10-2022 07:44 ]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Een (gecombineerd) COP weet ik nog niet.
Ik heb rekening gehouden met COP's tussen de 3 en 4. Dat moet min of meer overeenkomen met mijn eerdere berekeningen dat ik voor mijn ca 1140 m3 gas ongeveer 3MW aan elektra nodig ga hebben.
De totale besparing zal (na nieuwe tarieven prijsplafond) ca 700 euro bedragen in de komende 12 maanden, waarvan 400-450 euro uit de laatste 3 maanden van dit jaar komen. De grootste winst is dus NU te behalen.
Mijn tarieven zijn ca 50 cent voor stroom, en 2,25 voor gas.
/f/image/l1XgEiHh5bt1aYIix8wNG6T1.png?f=fotoalbum_large)
Het is (en was) duidelijk dat de besparing volgend jaar veel minder groot is, maar hij is er dankzij die verlaging van de stroomprijs dus wel.
In het ergste geval kom ik 3MW te kort na salderen, in het beste geval ca 1,5 MW.
Ik heb zodoende gerekend met het complete prijsplafond.
Beide warmtepompen hebben hun eigen tellertje in homewizard, dus ik moet het straks prima kunnen controleren
:strip_exif()/f/image/kN2JvfORTJ05FhfLhP6qHVVE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 12-10-2022 22:36 ]
Ook zijn er andere initiatieven voor "gezinnen in nood".
Ga er zelf ook eens over na denken. Ik hou er wel meer van om impact te hebben binnen mijn eigen bereik (dus bijv. Mensen mijn woonomgeving een steuntje in de rug geven) I.p.v. het hele bedrag schenken aan een stichting. Nog maar eens even over denken hoe dat op een goede manier kan. Je zit natuurlijk ook met privacy en soms ook met schaamte.
wel een beetje willekeurig (symbolisch?) om dan die 2 x 190 euro te schenken. Je krijgt ook elk jaar 400 euro vermindering energiebelasting. En via je inkomstenbelasting krijg je de arbeidskorting. Kinderbijslag. Die zou je dan ook wel kunnen weg geven als 'ik heb het niet nodig' het criterium is.pentaw1nz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:51:
Ondertussen zie je steeds meer initiatieven waarbij de 2x 190 compensatie wordt geschonken. Ik zag hier al eens de voedselbank voorbij komen.
Ook zijn er andere initiatieven voor "gezinnen in nood".
Ga er zelf ook eens over na denken. Ik hou er wel meer van om impact te hebben binnen mijn eigen bereik (dus bijv. Mensen mijn woonomgeving een steuntje in de rug geven) I.p.v. het hele bedrag schenken aan een stichting. Nog maar eens even over denken hoe dat op een goede manier kan. Je zit natuurlijk ook met privacy en soms ook met schaamte.
Maargoed, fijn dat er mensen zijn die graag anderen steunen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 13-10-2022 12:40 ]
Laten we b.v. de maand augustus aanhouden als voorbeeld:
/f/image/eNMRyaovXpBEhLMc0CcgpK07.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier dat mijn stroomkosten: -39,96 euro zijn en mijn gaskosten: 41,39 euro, dan kom ik dus netto uit op: 1,43 euro. Eronder staat:
Let op: Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De daadwerkelijke afrekening verschijnt op uw jaar- en/of eindnota. Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten.
Nou, helemaal helder zou je zeggen, tot ik naar de e-mail kijk die ik ontvang:
:fill(white):strip_exif()/f/image/J9OOsyJD1wxee3bUMhsmUIhp.png?f=user_large)
Volgens die berekening heb ik 56,92 euro aan stroom verbruikt en 27,68 euro aan gas, dat is samen 84,60 euro, dan gaat de teruglevering van 57,28 euro er nog af en kom ik netto uit op: 27,32 euro maar daaronder staat:
Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De tijdelijke btw-aanpassing van 21% naar 9% is niet in deze maandelijkse kostenindicatie doorberekend. De daadwerkelijke afrekening inclusief de 9% btw van 1 juli t/m 31 december 2022 verschijnt op uw jaar- en/of eindnota.
Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw en exclusief vaste kosten en vermindering energiebelasting. De vaste kosten voor deze maand bedragen: vaste leveringskosten stroom € 2,50 en gas € 2,50, netbeheerkosten stroom € 22,31 en gas € 15,55 (inclusief btw). De vermindering energiebelasting voor deze maand bedraagt € -56,80.
Ik ben even de draad kwijt met welk bedrag ik nu bijvoorbeeld voor de maand augustus moet rekenen.
Waar het geld dat je kunt missen maakt toch niet uit. Dat er nu een "extra tegemoetkoming" is die bovendien eenmalig lijkt en los staat van je verdere financiële situatie lijkt voor een aantal mensen in ieder geval een aanknopingspunt om het geld te schenken.de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:06:
[...]
wel een beetje willekeurig (symbolisch?) om dan die 2 x 190 euro te schenken. Je krijgt ook elk jaar 400 euro vermindering energiebelasting. En via je inkomstenbelasting krijg je de arbeidskorting. Kinderbijslag. Die zou je dan ook wel kunnen weg geven als 'ik heb het niet nodig' het criterium is.
Maargoed, fijn dat er mensen zijn die graag anderen steunen.
Dat is juist in het voordeel van de energiemaatschappij ipv de klant, weer een regel wat niet gaat werken, ik zit echt niet te wachten op verplicht minimaal 1 jaar bij een leverancier blijven als ik dat niet wil.bert pit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:12:
Naast het huidige prijsplafond wordt mogelijk een verplicht jaarcontract ingevoerd om veelvuldig overstappen te ontmoedigen. De gedachte is dat energie betaalbaar moet zijn en dat degenen die veelvuldig overstappen nu de klos zijn met een hoge prijs.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
dat staat er ook nietmr_evil08 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Dat is juist in het voordeel van de energiemaatschappij ipv de klant, weer een regel wat niet gaat werken, ik zit echt niet te wachten op verplicht minimaal 1 jaar bij een leverancier blijven als ik dat niet wil.
Als we straks een prijsplafond hebben, dan ben ik benieuwd waarom iemand die daar beneden blijft überhaupt nog zou overstappen. Afgezien van TLV bij zonnepanelen.mr_evil08 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Dat is juist in het voordeel van de energiemaatschappij ipv de klant, weer een regel wat niet gaat werken, ik zit echt niet te wachten op verplicht minimaal 1 jaar bij een leverancier blijven als ik dat niet wil.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ook weer zo'n lange termijn prijsopdrijvend effect; waarom zou een energieleverancier nog zijn best doen als de klanten toch wel blijven?bert pit schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Als we straks een prijsplafond hebben, dan ben ik benieuwd waarom iemand die daar beneden blijft überhaupt nog zou overstappen. Afgezien van TLV bij zonnepanelen.
Een tijdelijk plafond is prima, maar niet te lang graag!
Het is nog maar de vraag of het prijsplafond voor de energierekening op 1 januari van kracht kan worden. De uitwerking van de plannen zou voor 1 oktober binnen moeten zijn, maar voor de energiebedrijven is er nog te veel onduidelijk. 'Het gaat ons niet snel genoeg, het wordt heel penibel', zegt Cora van Nieuwenhuizen in BNR's Big Five. Van Nieuwenhuizen is voorzitter van de brancheclub Energie-Nederland en lobbyt namens het gros van de leveranciers.
De vrijdag voor Prinsjesdag kwam echter pas de vraag vanuit kabinet of een generiek plan mogelijk was. 'Toen hebben we het hele weekend met deskundigen gerekend en uiteindelijk gezegd dat per 1 januari het plafond er kon komen.' Maar er zijn nog veel struikelblokken, benadrukt Van Nieuwenhuizen. 'Wat doe je met mensen die veranderen van leverancier of gaan verhuizen. En, hoe verdeel je het plafond over het jaar?, omdat de meeste energie in de wintermaanden wordt verbruikt.'
Energieplafond per 1 januari 'wordt heel penibel'Maar het grootste probleem is het geld. Volgens de energiebedrijven is het onmogelijk dat zij zelf het geld voor het plafond gaan voorschieten. 'Wij zijn geen bank.' De details hierover zouden op 1 oktober duidelijk moeten zijn voor de energiebedrijven, maar dat is nog niet gebeurd. 'We hebben aangegeven dat we het plafond op 1 januari kunnen doorvoeren, als we voor die datum duidelijkheid hebben. En dat hebben we nog niet.'
Er is dus flinke vertraging in de afspraken, zou het kabinet bezig zijn om andere mogelijkheden te onderzoeken?
Zolang er sprake is van saldering op jaarbasis is het sowieso lastig om je exacte kosten voor augustus uit te rekenen lijkt me? Als jij meer opwekt dan verbruikt dan zijn de enige kosten die je hebt het gasverbruik.Danielson schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:36:
Ik probeer in kaart te brengen wat we eind van dit jaar ongeveer terugkrijgen, maar iets is me niet helemaal helder:
Laten we b.v. de maand augustus aanhouden als voorbeeld:
[Afbeelding]
Ik zie hier dat mijn stroomkosten: -39,96 euro zijn en mijn gaskosten: 41,39 euro, dan kom ik dus netto uit op: 1,43 euro. Eronder staat:
Let op: Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De daadwerkelijke afrekening verschijnt op uw jaar- en/of eindnota. Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten.
Nou, helemaal helder zou je zeggen, tot ik naar de e-mail kijk die ik ontvang:
[Afbeelding]
Volgens die berekening heb ik 56,92 euro aan stroom verbruikt en 27,68 euro aan gas, dat is samen 84,60 euro, dan gaat de teruglevering van 57,28 euro er nog af en kom ik netto uit op: 27,32 euro maar daaronder staat:
Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De tijdelijke btw-aanpassing van 21% naar 9% is niet in deze maandelijkse kostenindicatie doorberekend. De daadwerkelijke afrekening inclusief de 9% btw van 1 juli t/m 31 december 2022 verschijnt op uw jaar- en/of eindnota.
Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw en exclusief vaste kosten en vermindering energiebelasting. De vaste kosten voor deze maand bedragen: vaste leveringskosten stroom € 2,50 en gas € 2,50, netbeheerkosten stroom € 22,31 en gas € 15,55 (inclusief btw). De vermindering energiebelasting voor deze maand bedraagt € -56,80.
Ik ben even de draad kwijt met welk bedrag ik nu bijvoorbeeld voor de maand augustus moet rekenen.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Ik gebruik redelijk wat stroom, dus alle opgewekte stroom maak ik dezelfde maand nog op. Er zit gewoon zo'n groot verschil tussen de mail en de website qua kosten.Slappyjoez schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Zolang er sprake is van saldering op jaarbasis is het sowieso lastig om je exacte kosten voor augustus uit te rekenen lijkt me? Als jij meer opwekt dan verbruikt dan zijn de enige kosten die je hebt het gasverbruik.
Op de website zijn is de korting op de energiebelasting al verrekend en in de e-mail niet als ik het goed begrijp, maar maakt dat zo'n groot verschil?
Het gaat om uitzonderlijke omstandigheden. Je ziet hier dat we door privatisering de invloed op een primaire levensbehoefte kwijt zijn.Wolly schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
[...]
[...]
Energieplafond per 1 januari 'wordt heel penibel'
Er is dus flinke vertraging in de afspraken, zou het kabinet bezig zijn om andere mogelijkheden te onderzoeken?
Voer het idee van Omtzigt uit. Sta de energiebedrijven toe een bepaalde maximale marge op de inkoop te zetten. Dan is er geen financieringsprobleem. Niet meedoen is markt kwijtraken aan concurrent of genationaliseerd worden.
Regel de rest via de energiebelasting en BTW. Waarom zou je het geld allemaal via de energiemaatschappijen laten lopen.
Ook vreemd dat van Nieuwenhuizen namens 'de sector' lobbiet. Riekt naar kartelvorming.
Maarten
Top dat er een compensatieregeling komt voor het mkb, echter kan ik een minimaal verbruik van 50.000 kWh nu niet echt scharen onder het klein bedrijf. Er lijkt nu niets te gebeuren voor de bedrijven die hier tussen zitten.
Wat is men van plan voor de kleinere bedrijven te gaan doen? Vallen die er nu helemaal buiten?
Wat voor een verbruik heb je het dan (wel) over? (5000m3 gas telt overigens ook)Raling schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:43:
https://nos.nl/artikel/24...g-energiekosten-vergoeden
Top dat er een compensatieregeling komt voor het mkb, echter kan ik een minimaal verbruik van 50.000 kWh nu niet echt scharen onder het klein bedrijf. Er lijkt nu niets te gebeuren voor de bedrijven die hier tussen zitten.
Wat is men van plan voor de kleinere bedrijven te gaan doen? Vallen die er nu helemaal buiten?
En waarom verwacht je wel compensatie bij een lager verbruik?
Ik denk eerder dat het percentage aan omzet een grotere issue is/wordt. (wellicht voor een bakker ook)
Ik heb het over elk verbruik onder de 50.000 kWh.paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
Wat voor een verbruik heb je het dan (wel) over? (5000m3 gas telt overigens ook)
En waarom verwacht je wel compensatie bij een lager verbruik?
Ik denk eerder dat het percentage aan omzet een grotere issue is/wordt. (wellicht voor een bakker ook)
Als voorbeeld even een camping met bijvoorbeeld 40.000 kWh verbruik. Elke plek heeft een tussenmeter. In principe maakt het voor de verhuurder niets uit, die berekent het toch wel door. Maar voor de huurder is het wel erg vervelend, want die kan geen aanspraak maken op het prijsplafond.
Het gaat dan in dat geval om de campingeigenaar.Raling schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:30:
[...]
Ik heb het over elk verbruik onder de 50.000 kWh.
Als voorbeeld even een camping met bijvoorbeeld 40.000 kWh verbruik. Elke plek heeft een tussenmeter. In principe maakt het voor de verhuurder niets uit, die berekent het toch wel door. Maar voor de huurder is het wel erg vervelend, want die kan geen aanspraak maken op het prijsplafond.
Bovendien moet die aantonen dat 12.5% van zijn omzet daar aan op gaat. En dat is lastig aantonen als je het doorbelast. Is ook fair, want je kan niet en doorbelasten en een deel van de verhoging onder de regeling laten vallen.
De huurder heeft pech. Hotelprijzen rijzen ook de pan uit. Kan ik ook niks van terughalen bij de overheid.
Niet alles is de verantwoordelijkheid van de overheid.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-10-2022 17:47 ]
Beste heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht.
De ontvangen compensatie vanuit de overheid van 2x 190 euro in november en december zullen wij in mindering brengen op de termijnbedragen van november en december.
Indien u minder dan 190 euro per maand betaald met uw maandelijkse termijnbedrag zullen wij het restant in deze maanden rechtstreeks op uw rekening bijschrijven.
U ontvangt nog een officieel bericht omtrent alle maatregelen en compensaties per e-mail. Deze e-mail zal hoogstwaarschijnlijk medio november verstuur worden.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Overstappen waarheen, en waarom lijkt je dat een nobrainer?Wilde schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:59:
Is er inmiddels meer duidelijkheid over de plafondregeling icm een dynamisch energiecontract? Het lijkt me een nobrainer om over te stappen nu je er alleen de voordelen van pakt ?
Je dynamische energiecontract zou na de introductie van het prijsplafond ook in jouw voordeel kunnen werken. Wie weet daalt de stroomprijs over een paar maanden wel weer naar 25-30 cent per kWh. Of bedoel je ook juist náár een dynamisch energiecontract toe?
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 21-10-2022 22:10 ]
Een voorbeeld met gas, eerste 6 maanden bij leverancier A 700 kuub gas verbruikt bij tarief van 2,50/m3, tweede 6 maanden bij leverancier 800 m3 gas verbruikt bij tarief van 1,90/m3.
Wordt dan door leverancier A de eerste 700 m3 tegen 1,45/m3 afgerekend en moet leverancier B vervolgens rekening gaan houden met de 700 m3 geleverd door leverancier A? En levernancier B dan vervolgens 500 m3 (1200-700) af gaan rekenen tegen 1,45/m3 en 300 m3 tegen 1,90/m3?
Waarschijnlijk zal leverancier A doorgeven wat je tot dan toe hebt verbruikt aan leverancier B. Maar uiteindelijk is dat niet jouw pakkie an om goed te laten gaan, toch?Apolopo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:11:
Weten jullie hoe in het prijsplafond rekening zal worden gehouden met gedurende het jaar overstappen?
Een voorbeeld met gas, eerste 6 maanden bij leverancier A 700 kuub gas verbruikt bij tarief van 2,50/m3, tweede 6 maanden bij leverancier 800 m3 gas verbruikt bij tarief van 1,90/m3.
Wordt dan door leverancier A de eerste 700 m3 tegen 1,45/m3 afgerekend en moet leverancier B vervolgens rekening gaan houden met de 700 m3 geleverd door leverancier A? En levernancier B dan vervolgens 500 m3 (1200-700) af gaan rekenen tegen 1,45/m3 en 300 m3 tegen 1,90/m3?
[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 25-10-2022 19:16 ]
Ik zit bij Essent en die doet de 2x190 in mindering brengen op mijn termijnbedrag in NOV en DEC. Ik neem aan dat ik alsnog die 2x 190 +/- terug krijg bij de jaarafrekening daar Essent gewoon netjes elke maand 280 euro heeft ontvangen alleen 2 maanden is daarvan 190 euro door de overheid opgehoest?
Lijkt mij heel logisch maar ik begin dan toch weer te twijfelen... denk ik correct?
Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB
@Schranz89 zie een paar posts hierboven.
Weliswaar van een andere leverancier, maar het lijkt er op dat je direct in november en december het verschil gestort krijgt.
Schranz89 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:22:
Vraagje ik zelf zit vast aan een termijn bedrag van 280. Nu verwacht ik maar fysiek voor 80 euro per maand af te nemen ivm verduurzamen huis.
Ik zit bij Essent en die doet de 2x190 in mindering brengen op mijn termijnbedrag in NOV en DEC. Ik neem aan dat ik alsnog die 2x 190 +/- terug krijg bij de jaarafrekening daar Essent gewoon netjes elke maand 280 euro heeft ontvangen alleen 2 maanden is daarvan 190 euro door de overheid opgehoest?
Lijkt mij heel logisch maar ik begin dan toch weer te twijfelen... denk ik correct?
Staat gewoon op de website.Tegemoetkoming november en december
In beide maanden ontvang je 190 euro tegemoetkoming voor je energiekosten. Hier hebben we samen met de overheid hard aan gewerkt. Je hoeft hier niets voor te doen. Het werkt heel simpel. Wij verrekenen 190 euro met je termijnbedrag en openstaande betalingen. Staat er niets open? Dan krijg je het bedrag voor het einde van die maanden op je rekening. Je ziet de tegemoetkoming vanaf 15 november en 15 december terug in Mijn Essent bij Facturen en Betalen.
Ik vind het toch niet duidelijk in het geval dat je termijnbedrag veel te hoog is tov het werkelijk gebruik.
Met regeling:
Betaald: 10x280+2x90=2980
Verbruikt: 12x80=960
Jaarafrekening: 2020 terugbetaald
Zonder regeling:
Betaald: 12x280=3360
Jaarafrekening: 2400 terugbetaald
Waar blijft dan die 380 die je van de overheid krijgt? In beide gevallen betaal je netto 960 per jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 26-10-2022 00:09 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
PatrickC schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:08:
[...]
Ik vind het toch niet duidelijk in het geval dat je termijnbedrag veel te hoog is tov het werkelijk gebruik.
Met regeling:
Betaald: 10x280+2x90=2980
Jaarafrekening: 2020 terugbetaald
Zonder regeling:
Betaald: 12x280=3360
Jaarafrekening: 2400 terugbetaald
Waar blijft dan die 380 die je van de overheid krijgt? In beide gevallen betaal je netto 960 per jaar.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik leg het misschien verkeerd uit.
Op de website staat:Schranz89 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:16:
Essent geeft aan dat ze 190 in mindering brengen op mijn te betalen bedrag in NOV en DEC. Nu neem ik geen energie af. Krijg ik dat geld dan terug bij de jaar afrekening. Die 190 die de overheid aan essent heeft betaald tbv mijn energierekening.?
Ik leg het misschien verkeerd uit.
Tegemoetkoming november en december
In beide maanden ontvang je 190 euro tegemoetkoming voor je energiekosten. Hier hebben we samen met de overheid hard aan gewerkt. Je hoeft hier niets voor te doen. Het werkt heel simpel. Wij verrekenen 190 euro met je termijnbedrag en openstaande betalingen. Staat er niets open? Dan krijg je het bedrag voor het einde van die maanden op je rekening. Je ziet de tegemoetkoming vanaf 15 november en 15 december terug in Mijn Essent bij Facturen en Betalen.
Je krijgt het resterende of overgebleven bedrag VOOR het einde van de desbetreffende maand (november en december) op je rekening gestort
Uiteraard, mits je gewoon een variabel contract of een vast contract hebt. Voor zover ik weet is nergens gezegd dat je gas EN stroom moet afnemen..
Als je volledig zelfvoorzienend bent en dus helemaal geen contract ergens hebt op het gebied van stroom en gas, kun je fluiten naar je tegemoetkoming.
[ Voor 12% gewijzigd door Tweakez op 26-10-2022 00:20 ]
Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl
Een ieder bedankt voor het meedenken en reageren en zoals je merkt snap ik het nog niet helemaal.
Ik neem wel wat energie af vast contract bij essent. Maar dat is veel minder als de tegemoetkoming. Ik zit nu eenmaal vast aan een termijnbedrag van 280. Maar neem maar voor ong 80 euro aan energie af.
Vandaar de vraag krijg ik die 2x190 terug bij de jaarafrekening
[ Voor 39% gewijzigd door Schranz89 op 26-10-2022 00:23 ]
simpel antwoord Ja.Schranz89 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:21:
Ik snap je antwoord niet echt. Simpele arbeider hier.
De overheid geeft namens mij/tbv mijn energie rekening. 2x 190 euro aan essent. Nu neem ik geen energie af. Krijg ik dan die 2x190 euro terug van Essent?.
Een ieder bedankt voor het meedenken en reageren en zoals je merkt snap ik het nog niet helemaal.
Moeilijk antwoord, je krijgt nog meer terug als je inderdaad 0 energie afneemt.
De leverancier waarbij je elektriciteit afneemt daar krijg je je geld van terug. (voor het geval dat je voor gas en elektra 2 verschillende leveranciers hebt, of alleen elektra hebt).
Edit op jouw edit:
Afhankelijk van je leverancier:
Optie 1: verrekening in de maand zelf.
Je betaald dus:
Oktober 80 euro.
November 80 - 190 = -110 euro (je krijgt dus 110 euro gestort.
December 80 - 190 = -110 euro (je krijgt dus 110 euro gestort.
Januari 80 euro.
Februari 80 euro.
Optie 2, het wordt via de eindafrekening gedaan.
Optie 2a
Je merkt helemaal niets tot de eindafrekening, die waarschijnlijk dus 380 euro gunstiger uitvalt.
Optie 2b. Je termijnbedrag gaat omlaag omdat de overheid alvast 380 euro voor je heeft betaald.
De meeste leveranciers lijken voor optie 1 te gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door Smuggler op 26-10-2022 00:28 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm