Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1
Acties:

• peter13579
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09:42
Hoi allemaal, ik woon zoals steeds meer mensen in een huis zonder eigen gas aansluiting. In plaats daarvan hebben wij een collectief beheerde bodem warmtepomp. In de zomer heerlijk koelen terwijl we onze eigen warmte in de winter weer gebruiken.

Ieder jaar volgt onze aanbieder netjes te vastgestelde maximum tarieven voor collectieve warmte levering.

Nu stijgen de energieprijzen enorm, en verwacht ik dat de prijzen voor ons ook zullen stijgen ( want via het Niet Meer Dan Anders (NMDA,https://nl.wikipedia.org/wiki/Niet_meer_dan_anders) principe gekoppeld aan de gasprijs). Eigenlijk vind ik deze situatie niet juist, de tarieven zijn gebaseerd op de warmtewet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtewet), welke er is om consumenten te beschermen maar in de huidige markt werkt het volgens mij tegen de consument.

Hier het rapport ter berekening van de tarieven: https://www.acm.nl/sites/...Vaw1VjVUmSRhkyThsuawF8NRl

Ik ben benieuwd naar jullie mening en inzichten.

PS. Kan zijn dat dit topic onder "persoonlijke financiën" hoort, in dat geval graag verplaatsen

[Voor 4% gewijzigd door peter13579 op 02-10-2021 22:36]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ha prachtig hoe die wet wordt misbruikt. Die lijkt er te zijn ter bescherming " zodanig dat het gemiddeld niet meer kost dan een vergelijkbare situatie met een aardgasgestookte HR ketel", maar blijkbaar wordt het nu dus misbruikt om mee te liften met de energieprijzen.
Degene die die wet zo heeft beschreven mag zich wel even achter z'n oren krabben.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Wij hebben stadsverwarming. De ACM bepaalt ieder jaar wat maximaal een gigajoule mag kosten en ons leverancier (Eneco) neemt dat netjes ieder jaar over zodat we maximaal betalen.

Vind Eneco het tarief te laag? Dan verhogen ze de huur/service kosten van de warmtewisselaar.

• peter13579
c-nan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:49:
Wij hebben stadsverwarming. De ACM bepaalt ieder jaar wat maximaal een gigajoule mag kosten en ons leverancier (Eneco) neemt dat netjes ieder jaar over zodat we maximaal betalen.

Vind Eneco het tarief te laag? Dan verhogen ze de huur/service kosten van de warmtewisselaar.
Ja, dit is precies mijn punt. Ook installaties die hun kosten niet gelinkt hebben aan de gasprijs verhogen hun prijzen met de ontwikkeling van de gasprijs en belastingen.

Als ik de mogelijkheid had gehad had ik al lang mijn dak vol liggen met zonnepanelen en een (bodem) warmtepomp gekocht. Vloerverwarming heb ik al in het hele huis.

De overheid verhoogt de gasprijzen zodat mensen over gaan op alternatieven. Maar juist mensen die vast zitten aan de warmtewet zijn hier de dupe van.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 08:35
Kun je je niet gewoon laten afsluiten van stadsverwarming of een collectieve warmtepomp en dan zelf een warmtepomp neerzetten in eigen beheer?

Bij ons in de wijk zijn ze bezig met het oriënteren naar een warmtenet, ik ben nogal huiverig voor de kosten.
Ben voornemens wel de leiding aan te laten leggen maar geen warmtewisselaar en dergelijke te laten plaatsen. Zodat ik er geen kosten aan heb en de toekomstige eigenaar wel de keuze heeft.

[Voor 51% gewijzigd door FRANQ op 03-10-2021 09:14]

• peter13579
@FRANQ ik begrijp jouw plan. Straks zou een warmtenet met centrale opwekking een toekomst bestendige oplossing moeten zijn. Nu zet jij je op korte termijn vast aan de stijgende gas prijzen, dus de tussenoplossing die jij kiest is ideaal.

Voor mij is afkoppelen geen optie, ik woon in een rijtjeshuis, maar formeel is het onderdeel van een appartementencomplex. Ik ben verplicht om het centrale systeem van het complex te gebruiken

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een collectieve bodem warmtepomp waarbij de prijs bepaald word op basis van de huidige gasprijs en fictief onderhoud en vervangen van een CV ketel.
De warmtewet is er om dit soort monopolie in stand te houden en tarieven te verzinnen die in geen enkele relatie staan met de daadwerkelijk gemaakte kosten

Bottom-line: je bent genaaid.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:05

[Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 03-10-2021 10:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peter13579
Ja, en niet op de positieve manier helaas.... -O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
Je kan er ook weinig aan doen. Alle woningen die gebouwd worden zijn gasloos dus vaak een collectieve wko, zeker als het appartementen zijn. Met vanuit de koop een verplichting om energie bij die wko af te nemen. Dan zit je klem.

Op termijn moet die wet gewoon aangepast worden, het was om de angst weg te nemen dat de wko veel duurder zou zijn dan conventioneel gas. Tegenwoordig is dat 180 graden gedraaid dus werkt die wet averechts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:34
De crux zit hem ook met name in het boetebeding dat Nuon destijds in de contracten heeft weten te krijgen. Afsluiten is net als met gas gewoon mogelijk, maar er zit een beding van €50k als je geen contract bij Vattenfall afneemt. Dat zaakje van gunnen stinkt dan ook behoorlijk.

Ik zie in jouw eerste filmpje dat de alte van leveringen worden gewijzigd, maar ik woon een paar wijken verder in Arnhem, en daar zit exact deze bepaling er dus al sinds 2006 in. En is nooit gewijzigd. Ben benieuwd of Nijmegen dan als jurispredentie kan dienen om ook de passage in mijn contract nietig te laten verklaren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:54
Collectief is altijd duurder is mijn ervaring. Al is alleen maar dat alles uit wordt uitbesteed waarbij de gene die aanneemt de hoofdprijs vraagt bij gebrek aan concurrentie.

Daarnaast kan je bij in eigenbeheer besluiten om de zaken zelf te doen zoals het onderhoud.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: november 2020
  • Niet online
Vereniging Eigen Huis e.a. lobbyen om de koppeling met de gasprijs los te laten, zie https://www.eigenhuis.nl/...g-warmtetarieven-verwacht .

Edit: op https://www.gelderlander....hebben-geen-gas~a5e745dc/ staan trouwens wat reacties van warmteleveranciers over eventuele prijsstijgingen.
Vattenfall, ..., zegt zijn ‘uiterste best’ te doen de tarieven zo laag mogelijk te houden. ,,Maar wij zijn afhankelijk van de inkoopcontracten van warmte. Die tarieven zijn ook gekoppeld aan de gasprijs.’’
Weet iemand hoe die inkoopcontracten dan werken? Dacht dat ze vooral zelf afval of biomassa verbranden, dus hoe zijn ze afhankelijk van inkoopcontracten?

[Voor 63% gewijzigd door erwn op 03-10-2021 16:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter13579
erwn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:06:
Vereniging Eigen Huis e.a. lobbyen om de koppeling met de gasprijs los te laten, zie https://www.eigenhuis.nl/...g-warmtetarieven-verwacht .

Edit: op https://www.gelderlander....hebben-geen-gas~a5e745dc/ staan trouwens wat reacties van warmteleveranciers over eventuele prijsstijgingen.

[...]
Weet iemand hoe die inkoopcontracten dan werken? Dacht dat ze vooral zelf afval of biomassa verbranden, dus hoe zijn ze afhankelijk van inkoopcontracten?
Dank voor je uitgebreide verhaal, wat bij VeH speelt is ook precies mijn punt.

Qua inkoop kan ik me overigens wel iets bij voorstellen. Een warmte leverancier sluit mogelijk met zijn leveranciers een contract gebaseerd op gas prijzen. Op het moment dat je warmte verkoopt, door de overheid gedwongen tegen een gas prijs loop je als bedrijf veel risico als je de warmte inkoopt tegen hout prijs, of tegen de prijs van koffiebonen ( om maar wat te noemen). Ik denk dat warmte leveranciers dus ook inkoop vastleggen in gas gerelateerde prijzen.

Als de warmte leverancier zelf energie opwekt zoals in mijn geval met warmte die ik in de zomer zelf lever. Of een leverancier die met bv aardwarmte werkt heeft dit probleem zeker niet en zal alleen maar extra winst maken in mijn ogen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

erwn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:06:
[...]
De gaskoppeling moet er gewoon af, in de hele keten.
Wellicht dat er ook warmte uit vuilverbranding ingekocht word, en dat dit op basis van de gasprijs is.

Vattenfal vond het goed plan een enquête over stadsverarming naar mij te sturen van de week, die zijn dus even tot op de schoenveters afgefikt over hun fantastisch mooie groene product. Kuch.

Het enige goede aan die rommel is dat het werkt, op alle andere vlakken is het ruk,

• Celebithil
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 22:31
Koffie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:01:
Vattenfal vond het goed plan een enquête over stadsverarming naar mij te sturen van de week, die zijn dus even tot op de schoenveters afgefikt over hun fantastisch mooie groene product. Kuch.
Stadsverarming is wel het juiste woord voor dit soort systemen ja.

• Tales
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Vergeet ook de stadsverwarming centrales niet die exclusief op gas werken. In principe is het voorbereid op de toekomst, maar heeft het in eerste instantie alleen het 'probleem' verplaatst.

• peter13579
Heeft iemand al een indicatie wat de tarieven gaan worden? Ik weet eigenlijk niet of men voor de bepaling van de (Niet) Meer Dan Anders tarieven rekent met de gas prijs op jaareinde of met de gemiddelde gas prijs van het voorgaande jaar.
Bij een prijs op jaareinde kan het maximum tarief per Gj misschien verdubbelen, iemand enig idee?

• erwn
  • Niet online
@peter13579, ik meen dat de ACM de maximumtarieven nog moet bepalen. Ik zie in ieder geval enkel tarieven voor 2021 en eerder op hun site.

• Paul!
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:11
Ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe prijzen. Als klant kun je ook niet je prijzen vastzetten voor een paar jaar zoals bij gas.

Nuon (hier de leverancier) vertelt elk jaar vol trots dat ze niet de wettelijke maximumtarieven hanteren, maar ze zitten er net onder. Zou dat kostendekkend zijn? Het contract voor het warmtenet hier loopt tot 2045, zouden ze hopen op dergelijke stijgingen om hun investeringen op termijn terug te verdienen. Ergens ook wel logisch dat gasprijzen in de toekomst gaan stijgen (vraag-aanbod/duurzaamheid enz), maar dat stadswarmte als duurzaam aangekondigd wordt en vervolgens betaal je de volle mep is wel krom.

Met de tarieven tot nu toe was overstap naar een warmtepomp voor ons niet rendabel.

• peter13579
Vandaag ook bij Radar:
https://radar.avrotros.nl...tzending-11-oktober-2021/

Link naar de aflevering (eerste item):
https://www.npostart.nl/AT_2046090

[Voor 27% gewijzigd door peter13579 op 11-10-2021 21:28]

• Paul!
Daar komen wel schokkende bedragen voorbij die gaslicht laat ziet. Ik ben heel benieuwd, maar je bent wel aan de goden overgeleverd zo.
En dat van die belasting is ook wel een mooi punt, wist ik niet dat dat nu in de zak van de energieleverancier gestoken wordt.

Weet iemand hoe die tarieven van ACM de afgelopen jaren bepaald zijn? Gemiddelde prijs per jaar?

• Klike
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 24-11 23:18

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 26-11 22:09
Nou wat een conclusie ook... De aanbieders blijven al jaren onder het maximale tarief zitten. Ja, an sich klopt dat. Echter ze zitten ook maar minimaal onder het maximale tarief. En ook niet alle warmtenetten hebben een gaskoppeling. Hier is het restwarmte van een afvalcentrale ( en de backup op biodiesel, maar die heeft in 10 jaar misschien een handvol keren een dag aangestaan)

• peter13579
Hier houden ze tot nu toe ook netjes het maximum aan. Welke motivatie hebben leveranciers om significant lager dan het maximum in rekening te brengen. Wij hebben geen alternatief, helaas....

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat word dus extra stoken met de pelletkachel komende winter

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:54
Koffie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:25:
Dat word dus extra stoken met de pelletkachel komende winter
Zijn de nieuwe tarieven al bekend van Eneco voor stadsverwarming. Dan weet ik hoeveel glijmiddel ik moet inkopen deze winter.

• erwn
  • Niet online
Hierin staat:
Verbruikers van een warmtenet profiteren net als de rest van de Nederlandse huishoudens van de recente maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd om op de korte termijn tegemoet te komen aan de stijgende energierekening als gevolg van de hoge gasprijzen.
Maar hoe dan? Omdat het maximumtarief dan lager uitvalt?
Uit https://www.rijksoverheid...voor-isolatie-beschikbaar :
De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw.
Ik ging ervan uit dat die belastingkorting van toepassing is op de gasrekening. Profiteert 'warmte' dan doordat het maximum uiteindelijk €230 lager zou moeten liggen?

Of geldt de korting op de energierekening geheel voor de elektriciteitsrekening? Waardoor (bijna?) iedereen van die kortingsverhoging profiteert.

• Klike
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 24-11 23:18
De belasting korting en teruggave zit op de elektriciteit, dus daar gaat iedereen van profiteren.

De koppeling van de gasprijs voor de maximale tarieven voor warmtenetten verandert echter niet in 2022. Deze tarieven zullen dus in december door de ACM op dezelfde manier bepaald worden als vorig jaar en heel hard gaan stijgen door de gasprijzen van december 2021. Zuur dus voor warmtenet systemen waar geen koppeling meer in zit met gas en zuur omdat er geen mogelijkheid is om een andere leverancier uit te zoeken als je huidige leverancier altijd het maximum op zoekt.

Ik ben ook benieuwd of ze gedurende het komende jaar de tarieven nog gaan bijstellen als de gasprijs weer zou normaliseren.

• Paul!
Ik heb geen tijd om de documenten door te spitten, maar hier staat volgens mij hoe de tarieven tot stand komen: https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2021

Nuon vermelde afgelopen jaren vol trots dat ze niet de maximumtarieven hanteren, dat klopt voor de vaste kosten. Maar de prijs van de GJ hebben ze wel moeten verlagen, daar hanteren ze wel standaard het maximumtarief voor.

Overigens zijn wij naar een wamtepomp aan het kijken. Met de 2021-tarieven was dat financieel niet interessant. Maar ook al zouden de prijzen in 2022 hoger zijn, dan is het nog de vraag of het rendabel is, je kunt immers niet meer dan een jaar vooruit kijken. Uiteraard verwacht ik wel dat de gasprijzen (en dus warmtenetprijs) in de toekomst gaat stijgen, maar hoeveel?
En dat geldt ook voor de salderingsregel die mogelijk gaat verdwijnen. Allemaal onzekerheden waardoor je nu geen knopen door kunt hakken.

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16:02
Wat als je nu eens een eigen warmtepomp of pallet kachel op vol vermogen zet?

Je voldoet aan de eis dat je aangesloten zit aan het warmtenet, maar je verbruikt veel minder.
Je zal dan echter nog steeds de vaste lasten moeten betalen.

Voor de leverancier van de warmtepomp is deze situatie een goudmijntje. Hij betaalt stroom voor de geleverde warmte en krijgt er de gasprijs voor terug?

Praktisch gezien is verhuizen de enige 'snelle' oplossing, maar dat valt in deze tijd ook niet mee.

Politiek of wellicht consumentenbond zou hier iets mee moeten doen.

• erwn
  • Niet online
Paul! schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:03:
Ik heb geen tijd om de documenten door te spitten, maar hier staat volgens mij hoe de tarieven tot stand komen: https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2021
Dank voor de link. Ik zit even in de Excel-sheet te kijken. De gebruiksafhankelijke kosten (prijs per GJ) zijn gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de tarieven van de 10 grootste Nederlandse gasleveranciers. Te weten:
Gebruiksafhankelijke G1-tarieven met vaste prijs gaslevering 2021 éénjaarscontracten van 10 grootste Nederlandse gasleveranciers
De betreffende tarieven staan overigens niet in de sheet (zwartgelakt als vertrouwelijk).

Ze nemen dan dat gewogen gemiddelde vermeerderd met belastingen / opslag duurzame energie en converteren dat bedrag per m^3 gas naar een bedrag per GJ.
Nuon vermelde afgelopen jaren vol trots dat ze niet de maximumtarieven hanteren, dat klopt voor de vaste kosten. Maar de prijs van de GJ hebben ze wel moeten verlagen, daar hanteren ze wel standaard het maximumtarief voor.
Ja, daar zijn ze altijd heel fier op. :X

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-11 16:52

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik zit hier in het wateringse veld in Den Haag ook vast aan mijn warmtepimp eneco. Wij hebben hier een WKK centrale die in 2003 is gerealiseerd en opgeleverd inclusief 15 jaar onderhoud. Ze wisten dus in grote mate de te verwachten kosten voor het vastrecht.

Echter kreeg ik in 2010 een brief dat er een " fout" was ontdekt en dat de vastrecht kosten te laag waren. Ik ging van € 170 euro per jaar naar € 380,- per jaar. En dar bleef het niet bij. Dit was een voorbereiding van de warmtewet die in 2014 is ingevoerd.

Ik heb even een overzicht aan de hand van mijn jaarafrekeningen. Voor de omrekening naar de gasprijs heb ik de Gj prijs x 31,6 gedaan. Als je kijkt naar de gemiddelde prijs van 2021 die uit de 2 delen bestaat. Jan tm juni en juli tm december. Dan zou je op een prijs van 79 cent per m2 uitkomen. De prijs is nu €1,80 per m3. Ik verwacht dat het ergens tussen de 35 en 50 euro per Gj gaat uitkomen.

Ik heb sinds hebt begin elke week de meterstand opgenomen. handmatig. Ik heb regelmatig zitten rekenen wat het scheelt om mezelf los te koppelen maar de aanpassingen aan een woning die uitgelegd is voor stadsverwarming zijn niet mals. Je hele infrastructuur van je cv leidingnetwerk moet letterlijk ondersteboven. Zelfs als je alleen je warme water met een warmtepomp wil opwekken. Mijn dak ligt al vol met PV panelen en zou ik daar en WP op willen plaatsen dan moet ik x panelen weghalen en de hele woning moet op schop als je geen opbouwleidingen wil.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:54
Zuluman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:03:
Ik heb sinds hebt begin elke week de meterstand opgenomen. handmatig. Ik heb regelmatig zitten rekenen wat het scheelt om mezelf los te koppelen maar de aanpassingen ana de woning die uitgeledd is voor stadsverwarming zijn niet mals. je hele infrastructuur van je cv leidingnetwerk moet letterlijk ondersteboven. Zelfs als je alleen je warme water met een warmtepomp wil doen. Mijn dak ligt al vol met PV panelen en zou ik daar en WP op willen plaatsen dan moet ik panelen weghalen en de hele woning moet op schop.
Het is best lastig om van een warmtepimp af te komen. Mijn naïeve hoop is gevestigd op warmtewet 2.0, maar ik gok dat we dan alleen iets minder hard genaaid gaan worden. Een dezer dagen zouden we een e-mail moeten ontvangen van onze warmtepimps met daarin de nieuwe tarieven. Ik ben benieuwd... Krijgen we dan ook compensatie van het kabinet. :'(

• Westlandmb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13:55
Tarieven HVC (2021):

GJ: €24,23 (max ACM: €25,50)
Vastrecht: €400,12 (max ACM: €478,62)
Meetkosten: €26,83 (max ACM: €26,83)
Huur afleverset: €86,03 (max ACM: 125,50)

Al met al €512,98 vasten kosten zonder ook maar een GJ te verstoken.

Ik begrijp dat men investeringen moet terug verdienen, maar het zou ook wel vreemd zijn als straks de gasvrije woningen het financiële gat moeten vullen bij de energieleveranciers die ontstaat door hoge gasprijzen..

Het is eigenlijk wel triest dat je bij veel nieuwbouw projecten helemaal klem zit bij een leverancier..
En het feit dat dit al meerdere jaren speelt bied ook weinig hoop.

Die "niet meer dan anders" wet zou eigenlijk aangepast moet worden. Met alle nieuwbouw momenteel zou dit toch ook wel een keer op de agenda moeten komen bij Eigen huis/Radar/ACM/2e kamer?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee