Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Normaal zou ik geneigd zijn hier ook bezwaar tegen te maken, maar ik heb op dit moment al een aantal andere van dit soort zaken lopen (niet Eteck-gerelateerd). Deze laat ik even aan me voorbijgaan ;( (en daar hopen ze natuurlijk op).

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
Zojuist zijn bij mij ook de prijzen voor 2022 bekend gemaakt. Uiteraard gaan ze weer flink cashen en hebben ze alles op maximaal gezet. Onze installatie heeft geen connectie met het gasnetwerk dus het toont weer aan hoe scheef deze wet is. Daarnaast heeft de warmteleverancier in ons project daken vol met zonnepanelen liggen dus kunnen ze een deel van de eventuele kosten van het verwarmen compenseren. Ik hoop dat de overheid na een jaar compenseren ook inziet dat de huidige situatie en wetgeving niet houdbaar is.

Wat mij opvalt is dat iedereen hier spreekt over bezwaar maken tegen de tarieven omdat deze te laat aangekondigd zijn. Nu lees ik op de site van de ACM de volgende passage;
Hoe lang vooraf moet mijn warmteleverancier de nieuwe tarieven bekendmaken?
De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Wij vinden het belangrijk dat u zich kunt voorbereiden op het nieuwe tarief. In elk geval vóór 1 januari 2023 moet uw warmteleverancier de nieuwe tarieven bekendmaken. Leveranciers van gas en licht moeten tariefswijzigingen minimaal 30 dagen vooraf aankondigen. Maar de warmteleveranciers hebben deze verplichting niet.
Het lijkt er dus op dat ook hier weer in het voordeel van de warmteleveranciers gekozen is in plaats van de consument.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Teknoviking schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:35:
[...]

Het lijkt er dus op dat ook hier weer in het voordeel van de warmteleveranciers gekozen is in plaats van de consument.
De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven.
Is ook zo'n heerlijke zin. Als je als warmteleverancier tot 1 januari nodig hebt dan kan je mijn inziens haast niet voldoen aan de eisen om warmte te mogen leveren aangezien je toch wel wat organisatorische, financiële en technische kwaliteiten mist.

Dit is ook zo'n mooie zin
Verhoog de tarieven alleen als dat nodig is
Als de energierekening fors omhooggaat, kunnen huishoudens betalingsproblemen krijgen. Dit ondanks de financiële compensatie van de overheid. Daarom vragen wij u om uw tarieven te verhogen alleen als dat nodig is. Bijvoorbeeld omdat uw eigen kosten door de hoge gasprijs zijn gestegen. Alleen als de gasprijzen volledig doorwerken in uw kosten kan het wel nodig zijn om uw tarieven te verhogen tot het maximum. Wij vinden het belangrijk dat u duidelijk en open tegen uw klanten bent over uw tarieven.
De ACM is er niet echt voor de consument, zeker niet in dit geval. Maar gelukkig doen ze ook het volgende, dus wellicht komt er dit jaar en het jaar erop iets uit de hoge hoed van de rendementsmonitor.
Wij vragen extra informatie op over hoe u de warmtetarieven voor 2022 vaststelt. Op basis van de gegevens kunnen wij beslissen om een onderzoek te starten. Wij bekijken dan of de verhoging van de maximale tarieven wordt misbruikt om meer winst te maken.

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:29
De tarieven van de lokale warmteleverancier in Meppel zijn ook bekend. Zie: https://www.meppelenergie...ergie-2023-incl-logo-.pdf
Werkelijk ALLE tarieven op het ACM maximum, wat een graaiers. Oh ja, de gemeente is 50% aandeelhouder.....

@Microkid , kan je deze toevoegen aan de sheet?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

coolnr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:47:

@Microkid , kan je deze toevoegen aan de sheet?
done :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• coolnr
Kan je vastrecht koeling ook toevoegen? (zie tarievenblad)

• Microkid
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

coolnr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:26:
[...]

Kan je vastrecht koeling ook toevoegen? (zie tarievenblad)
ook done.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-03 23:05
Even een kleine vraag. Woon in een apartement met blokverwarming en Techem/ISTA warmte doorstroommeters. Warmte wordt geregeld door een thermostaatkraan op de invoer van de warmte.

Er zit een digitale meter van Kamstrup / Techem en de facturatie gaat jaarlijks met een gespecificeerde nota per brief vanaf de woonstichting opgemaakt door Ista.

Omdat dit een digitaal systeem is zou je volgens mij ook meer realtime inzicht moeten kunnen hebben. Heb hier de woonstichting al eens over gemaild enkele jaren terug en kreeg toen de reactie terug dat het kostbaar is en ze het zeker niet van plan waren om dat te doen...

Kan en mag dit zomaar? Met de huidige energieprijzen heb ik liever wat beter inzicht in mijn verbruik. En weet niet wat er wettelijk geregeld is. Iemand die hier een toelichting op kan geven?

Alvast dank!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26
Henkie-Jan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:34:
Even een kleine vraag. Woon in een apartement met blokverwarming en Techem/ISTA warmte doorstroommeters. Warmte wordt geregeld door een thermostaatkraan op de invoer van de warmte.

Er zit een digitale meter van Kamstrup / Techem en de facturatie gaat jaarlijks met een gespecificeerde nota per brief vanaf de woonstichting opgemaakt door Ista.

Omdat dit een digitaal systeem is zou je volgens mij ook meer realtime inzicht moeten kunnen hebben. Heb hier de woonstichting al eens over gemaild enkele jaren terug en kreeg toen de reactie terug dat het kostbaar is en ze het zeker niet van plan waren om dat te doen...

Kan en mag dit zomaar? Met de huidige energieprijzen heb ik liever wat beter inzicht in mijn verbruik. En weet niet wat er wettelijk geregeld is. Iemand die hier een toelichting op kan geven?

Alvast dank!
Misschien dat je dat beter hier kan vragen. Ligt natuurlijk wel aan de versie die je hebt

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:54
Eteck heeft nu (precies een maand te laat) de tarieven voor 2023 voor mijn wijk bekendgemaakt. Keihard door het prijsplafond, van 25,51 per Gj in 2021, via 48,46 per Gj in 2022 naar 90,91 per Gj in 2023. Zowat een verviervoudiging in twee jaar.
Fijn risicovrij 'ondernemen', vraag maar wat je wil, de overheid (wij burgers dus) legt wel bij, en de ACM heeft net als de belastingdienst te weinig capaciteit om te controleren.

[Voor 8% gewijzigd door Of-Aaargh op 31-12-2022 12:15]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goh, kreeg gisteren opeens een mail van Eneco om mijn meterstanden door te geven per 1 januari. Die berekening was eerder ook nooit een probleem...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Aiolos schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:09:
Goh, kreeg gisteren opeens een mail van Eneco om mijn meterstanden door te geven per 1 januari. Die berekening was eerder ook nooit een probleem...
Ze moeten het weten om te bepalen tegen welk tarief je betaald. Geef je niets door dan gaan ze schatten, met de kou van een paar weken geleden kan dat erg ongunstig zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:11:
[...]

Ze moeten het weten om te bepalen tegen welk tarief je betaald. Geef je niets door dan gaan ze schatten, met de kou van een paar weken geleden kan dat erg ongunstig zijn.
Ik weet het, maar afgelopen jaren was dat nooit een probleem, ondanks de tariefwijzigingen, en bleek de schatting bij mij tot 0,1GJ te kloppen.
(En ik heb al eens vaker aangegeven dat het ook niet vreemd is: ze weten zelf ook hoeveel warmte er wanneer in het netwerk verdwijnt, dus bij een gemiddeld/regelmatig stookgedrag komt dat aardig overeen)
Neemt niet weg dat ik het inderdaad wel netjes vind dat het nu expliciet gevraagd wordt, maar alle andere jaren hadden ze dit natuurlijk ook moeten doen voor maximale transparantie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
hoevenpe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:11:
[...]

Onzin. Ze hebben daarvoor het concept graaddagen bedacht. Dat compenseert voor de temperatuur.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Wat ze niet kunnen voorspellen is het gedrag van de gebruiker. Ik heb mijn verbruik. gehalveerd van 2021 naar 2022 En de prognose voor stookseizoen 2022-2023 ga ik zelfs naar een besparing van 60%. De prognose is 15Gj tov de 45 Gj gemiddeld. En van de 15Gj is ca. 9,5Gj warm water. Die warmtepompboiler komt er zeker in 2023. Ongeacht of ik het vastrecht van warmwater kan opzeggen.

De grootste besparing is door de temp van 21 naar 19 te zetten. ca. 20 Gj Het was even wennen maar dat gaat prima. en van gemiddeld 10 min douchen naar 5 min, heeft "slechts" 5 Gj opgeleverd.

Warm water is de grootste melkkoe van de warmteleveranciers. Dat heb ik direct van een betrouwbare bron (adviseur aanleg warmtenet)

[Voor 14% gewijzigd door Zuluman op 31-12-2022 20:18]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Koffie
  • Laatst online: 20:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Henkie-Jan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:34:

Alvast dank!
Uiterlijk per 2027 moet je meter een slimme meter zijn.
Nieuwe warmteaansluitingen moeten per 25 oktober 2020 verplicht een slimme warmtemeter krijgen. Sinds begin vorig decennium bieden Nederlandse netbeheerders aan huishoudens de slimme meter voor elektriciteit en aardgas aan. Op basis van Europese afspraken moeten eind 2020 in 80% van de Nederlandse huizen de gas- en stroommeters zijn vervangen door een slimme meter. Overigens mogen deze meters geweigerd worden.

Nu wordt ook de slimme warmtemeter verplicht, voor nieuwe aansluitingen per direct en voor bestaande aansluitingen per 2027. Of de slimme warmtemeter ook geweigerd kan worden door aangesloten huishoudens, wordt uit de wetswijziging niet duidelijk. Wel is de situatie bij warmtelevering anders, waardoor weigeren wellicht geen optie is. Aangeslotenen op een warmtenet krijgen warmte geleverd van een monopolist, die ook de warmtemeter komt plaatsen, en kunnen niet overstappen.
De kneuzen van vattenfall hebben alweer een ruksysteem bedacht waar je (naar eigen zeggen) alleen per maan je verbruik kunt inzien :'(

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-03 17:03
Hier bij Eteck dit jaar een nieuwe slimme meter gekregen die per dag meet. Dat was ongeveer 3 weken in de app te zien, toen hebben ze gauw de app geupdate en dat weer per maand gezet, ik vermoed dat ze te veel vragen kregen. (metingen rond de vervanging van de apparatuur waren wmb ook wat verdacht, leken wat artefacten in te zitten)

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:30
Hier een project met WKO systeem en Eteck als leverancier. Zowel tarief voor warmte als huur warmtepomp sterk omhoog gegaan in prijs, terwijl de service even ondermaats blijft. In totaal ongeveer 40% duurder uit tov vorig jaar.

Wordt inderdaad duidelijk misbruik gemaakt van de warmtewet en wurgcontracten van 30 jaar zonder andere alternatieven dan verhuizen.

Werkelijke kosten zullen veel minder gestegen zijn. Hoe is er overigens überhaupt sprake van inkoop warmte in een gesloten WKO systeem?

Op meerdere fronten (prijsplafond tot slechts 2900kwh ook nadelig) nu financieel aan kortste einde getrokken tov een gasaansluiting. Helpt de verduurzaming niet echt.

Maar bedrijven als Eteck ruiken wel naar iets wat niet door de beugel kan. Is er iets juridisch om ze op te pakken?

Particulieren hebben ze geen boodschap aan. Ze sluiten dealtjes met projectontwikkelaars / koppelverkoop en duwen wurgcontracten door strot consument.

Zoo mooi zijn als ze aangepakt worden.

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 16:39
Zuluman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:17:
Wat ze niet kunnen voorspellen is het gedrag van de gebruiker. Ik heb mijn verbruik. gehalveerd van 2021 naar 2022 En de prognose voor stookseizoen 2022-2023 ga ik zelfs naar een besparing van 60%. De prognose is 15Gj tov de 45 Gj gemiddeld. En van de 15Gj is ca. 9,5Gj warm water. Die warmtepompboiler komt er zeker in 2023. Ongeacht of ik het vastrecht van warmwater kan opzeggen.

De grootste besparing is door de temp van 21 naar 19 te zetten. ca. 20 Gj Het was even wennen maar dat gaat prima. en van gemiddeld 10 min douchen naar 5 min, heeft "slechts" 5 Gj opgeleverd.

Warm water is de grootste melkkoe van de warmteleveranciers. Dat heb ik direct van een betrouwbare bron (adviseur aanleg warmtenet)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit ook op de 19 graden nu. Het wennen ging erg snel en ik vind het nu zelfs een stuk prettiger dan de 20/20,5 die ik in het verleden had. Totaal iets minder dan 15gj dit jaar.

Dat warm tapwater de melkkoe is vind ik moeilijk te geloven. Misschien dat de marge hoog is maar het is voor mij rond de 10% van de totale rekening.

9.5 gj voor warm tapwater van de 15 totaal lijkt mij onmogelijk. Dan zou je ook op de rekening moeten terugzien dat meer dan de helft van de variabele kosten uit warm tapwater zou bestaan. Dat is bij mij absoluut niet het geval zoals gezegd al is mijn huishouden alleenstaand en ben ik extreem zuinig met warmwater. Het huis verwarmen voor 5,5 gj lijkt mij ook onmogelijk. Dat is voor mij tussen de 13 en de 15gj. In een moderne,goed geisoleerde (energie label a+) en relatief kleine tussenwoning.
Misschien toch maar eens kijken hoe dit allemaal precies wordt vastgesteld en gemeten?

[Voor 3% gewijzigd door warmtetarieven op 02-01-2023 16:18]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:42:
Hier een project met WKO systeem en Eteck als leverancier. Zowel tarief voor warmte als huur warmtepomp sterk omhoog gegaan in prijs, terwijl de service even ondermaats blijft. In totaal ongeveer 40% duurder uit tov vorig jaar.

Wordt inderdaad duidelijk misbruik gemaakt van de warmtewet en wurgcontracten van 30 jaar zonder andere alternatieven dan verhuizen.

Werkelijke kosten zullen veel minder gestegen zijn. Hoe is er overigens überhaupt sprake van inkoop warmte in een gesloten WKO systeem?

Op meerdere fronten (prijsplafond tot slechts 2900kwh ook nadelig) nu financieel aan kortste einde getrokken tov een gasaansluiting. Helpt de verduurzaming niet echt.

Maar bedrijven als Eteck ruiken wel naar iets wat niet door de beugel kan. Is er iets juridisch om ze op te pakken?

Particulieren hebben ze geen boodschap aan. Ze sluiten dealtjes met projectontwikkelaars / koppelverkoop en duwen wurgcontracten door strot consument.

Zoo mooi zijn als ze aangepakt worden.
Zelfde ervaring. Collectieve WKO voor warmte en koeling. Was een lokaal project, maar op enig moment overgenomen door Eteck. Sindsdien gaan de prijzen door het dak.

Overigens heb ik persoonlijk geen slechte ervaringen met hun storingsdiemst (via Kropman).

It only takes a fraction of a second to turn your life upside down

• sebastiaan89
@warmtetarieven

5,5Gj is wel haalbaar hoor, ik zit op 6.92GJ voor verwarming afgelopen jaar. In een vrij kleine A+ tussenwoning uit 2008.
Standaard verwarming op 18, soms een dagje omhoog naar 19 als ik het koud heb.

Warm water is wat moelijker te vergelijken bij mij ik heb 7.08M3 gebruikt van wat Eteck zegt 70 graden.
Als ik me niet vergis en netjes Q=m * c * delta T gebruik is dat ongeveer 1.5GJ?
Ook eenpersoons huishouden, douche redelijk kort en met spaarkop en op een redelijk lage temperatuur.

• Zuluman

Zuluman

warmtetarieven schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Zit ook op de 19 graden nu. Het wennen ging erg snel en ik vind het nu zelfs een stuk prettiger dan de 20/20,5 die ik in het verleden had. Totaal iets minder dan 15gj dit jaar.

Dat warm tapwater de melkkoe is vind ik moeilijk te geloven. Misschien dat de marge hoog is maar het is voor mij rond de 10% van de totale rekening.

9.5 gj voor warm tapwater van de 15 totaal lijkt mij onmogelijk. Dan zou je ook op de rekening moeten terugzien dat meer dan de helft van de variabele kosten uit warm tapwater zou bestaan. Dat is bij mij absoluut niet het geval zoals gezegd al is mijn huishouden alleenstaand en ben ik extreem zuinig met warmwater. Het huis verwarmen voor 5,5 gj lijkt mij ook onmogelijk. Dat is voor mij tussen de 13 en de 15gj. In een moderne,goed geisoleerde (energie label a+) en relatief kleine tussenwoning.
Misschien toch maar eens kijken hoe dit allemaal precies wordt vastgesteld en gemeten?
Ik heb het exact nagementen sinds begin april toen de verwarming (thermosstaat) uit is gezet. Dat kan je hier nalezen.

Per 1 minuut douchen ca.
- 10 liter water
- 0,001 Gj.

Wij zijn met zijn vieren en douchen elke 5 minuten per dag. En mijn vrouw 1 a 2 per week wat langer als zij haar lange haar wast.

De verwarming is uitgeweest tussen 11-04 en 14-11. Ik heb elke dag de meterstand opgenomen en het wekelijks verbruik voor douchen, wastafel en keuken kwam op tussen de 0,18 en 0,25 Gj per week. In de zomer 0,18 en nu in de winter 0,25Gj per week. Gemiddeld zit ik op 0,2 Gj per week.

Ik ben pas op 14-11 gaan stoken. Stoken doe ik 1x per dag als het nodig is. Voor max 1 a 2 uur afhankelijk van de temperatuur. In december met de vrieskou nam ik vooraf de meter op en erna omdat ik nieuwsgierig was hoeveel meer warm water kostte dan in de zomer. Ik heb dus inzage in mijn warm water verbruik en verwarmigsverbruik separaat van elkaar. Tijdens het stoken werd er trouwens niet gedouched. Wij douchen ś-ochtends en stoken vaak alleen ś-avonds.

Ik heb een meter die warmte en warm water als 1 meet. Ze kijken alleen naar de GJ waarde en doen niks met de M3 waarde. Ik heb dus geen aparte meter voor warm water en warmte.

Voorheen gebruikte wij ca. 15Gj per jaar aan warm water van de totaaj 45 Gj. En ik kan wel degelijk verwarmen met 6Gj op jaar basis. De maand december bewijst dat als ik 2021 met 2022 vergelijk. Van 21 naar 19 graden scheelt enorm in een goed geisoleerde woning. Gewoon geen programma gebruiken en alleen stoken als t nodig is. Met de vrieskou daalde temp van 19 graden naar 17 graden. En dan deed ik m 's-ochtend een uurtje aan. Mijn co2 gestuurde zoneventilatie scheelt ook veel.

dit zijn de specs van mijn huis

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV

[Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 02-01-2023 17:36]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• warmtetarieven
@bovenstaande 2 posts.

Opmerlijk,het kan blijkbaar nog een stuk zuiniger.

Heb ook een meter voor warmte en tapwater samen,in gigajoule. Zit al sinds ik hier woon rond de 15 gj per jaar en zoals gezegt het water is ongeveer 10% van de totale rekening (de rekening inclusief de vaste lasten). Variabel zal dat dan een hoger percentage zijn,mogelijk 20% van het variabeledeel. Al kom ik ook dan niet aan de meer dan 50% die het bij u is. Dat is mogelijk te verklaren door het verschil in gezins samenstelling en mijn zuinigheid specifiek daar waar het het warmwater verbruik betreft.
Naar het verbruik voor verwarming heb ik eigenlijk nooit echt gekeken maar ik vermoed dat dit minstens 10 gj joule per jaar is,dit gebaseerd op een grove inschatting en de 10% van de rekening die voor het warmwater is.

Ik gebruik mijn verwarming wel anders dan u. Op advies van de leverancier en diverse technische bedrijven staat deze altijd op 19 graden,dat zou het zuinigste zijn. Het continu programma op de thermostaat.
Het is dan ook altijd ,dag en nacht, 19 graden in huis met slechts een hele kleine marge van 0,1-0.2 graden.

Bijkbaar valt er nog behoorlijk veel te besparen dmv een iets ander gebruik van de verwarming.In de nacht hoeft het van mij echt geen 19 graden te zijn. Ik zal daar zeker eens naar kijken,bedankt voor deze informatie!

• t14wo
warmtetarieven schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:37:
@bovenstaande 2 posts.

Opmerlijk,het kan blijkbaar nog een stuk zuiniger.

Heb ook een meter voor warmte en tapwater samen,in gigajoule. Zit al sinds ik hier woon rond de 15 gj per jaar en zoals gezegt het water is ongeveer 10% van de totale rekening (de rekening inclusief de vaste lasten). Variabel zal dat dan een hoger percentage zijn,mogelijk 20% van het variabeledeel. Al kom ik ook dan niet aan de meer dan 50% die het bij u is. Dat is mogelijk te verklaren door het verschil in gezins samenstelling en mijn zuinigheid specifiek daar waar het het warmwater verbruik betreft.
Naar het verbruik voor verwarming heb ik eigenlijk nooit echt gekeken maar ik vermoed dat dit minstens 10 gj joule per jaar is,dit gebaseerd op een grove inschatting en de 10% van de rekening die voor het warmwater is.

Ik gebruik mijn verwarming wel anders dan u. Op advies van de leverancier en diverse technische bedrijven staat deze altijd op 19 graden,dat zou het zuinigste zijn. Het continu programma op de thermostaat.
Het is dan ook altijd ,dag en nacht, 19 graden in huis met slechts een hele kleine marge van 0,1-0.2 graden.

Bijkbaar valt er nog behoorlijk veel te besparen dmv een iets ander gebruik van de verwarming.In de nacht hoeft het van mij echt geen 19 graden te zijn. Ik zal daar zeker eens naar kijken,bedankt voor deze informatie!
Nachtverlaging is altijd zuiniger. Dat jouw leveranciers anders aangeeft is geen verrassing hè. Wat zou hun belang toch zijn. ;)

Als jij een pan water op het fornuis zet, die je overdag wilt laten koken, dan ga je toch ook niet ‘s-nachts die pan maar vast aanzetten? Je zet die pas aan als je kokend water wilt.

Zo werkt het thuis ook. Een nachtverlaging is altijd zuiniger, ook als je dan ‘s-ochtends de verwarming wat harder hebt om het huis op temperatuur te krijgen. Die energie is altijd minder dan de hele nacht de temperatuur behouden.

Altijd 19 graden is hartstikke zonde. Je huis kan prima 17,5 zijn in de nacht. En als je werkt overdag hoeft de verwarming sowieso pas aan om 16u.

[Voor 3% gewijzigd door t14wo op 02-01-2023 23:06]

• warmtetarieven
Misschien dat er hier iemand is die mij met de volgende vraag kan helpen.
Mijn leverancier kan op deze vraag geen goed antwoord geven.

Mijn meter meet het verbruik in gigajoule. Volgens de leverancier is dit het verbruik voor de levering van warmte en warmtapwater samen. Dat dit als een waarde gemeten wordt lijkt niet bijzonder te zijn aangezien andere gebruikers hebben aangegeven dat dit ook voor hen tesamen wordt gemeten.

Op de rekening die ik krijg word een onderscheid gemaakt tussen de geleverde warmte in gigajoule en het geleverde warm tapwater in kubieke meter.
Op het tarief blad van de leverancier staat een tarief voor warmte voor verwarming per gigajoule.
En een tarief voor de levering van warm tapwater per kubieke meter.

De leverancier kan niet aangeven hoe bepaald word welk deel van het totale warmte verbruik in gigajoule gebruikt is voor de opwarming van warm tapwater. Het verbruik van warm tapwater in kubieke meter zou je kunnen berekenen dmv een formule die het verbruik in gigajoule omzet naar een verbruik een kubieke meter.
Maar zoals gezegd. Het verbruik van warmte voor verwarming en tapwater wordt als een waarde gemeten. En er is geen afzonderlijke waarde voor het deel dat voor het tapwater is verbruikt.

Is er iemand hier die daar iets meer over zo kunnen vertellen? Contact met de leverancier heeft tot nu toe geen bevredigend antwoord opgeleverd.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

OMD

Valar dohaeris

t14wo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Nachtverlaging is altijd zuiniger. Dat jouw leveranciers anders aangeeft is geen verrassing hè. Wat zou hun belang toch zijn. ;)

Als jij een pan water op het fornuis zet, die je overdag wilt laten koken, dan ga je toch ook niet ‘s-nachts die pan maar vast aanzetten? Je zet die pas aan als je kokend water wilt.

Zo werkt het thuis ook. Een nachtverlaging is altijd zuiniger, ook als je dan ‘s-ochtends de verwarming wat harder hebt om het huis op temperatuur te krijgen. Die energie is altijd minder dan de hele nacht de temperatuur behouden.

Altijd 19 graden is hartstikke zonde. Je huis kan prima 17,5 zijn in de nacht. En als je werkt overdag hoeft de verwarming sowieso pas aan om 16u.
Dat geldt niet helemaal voor vloerverwarming. Daar kan het terugdraaien van de thermostaat duurder uitpakken dan een vaste temperatuur hanteren. Althans, dat is mijn eigen ervaring en opgebouwde data.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• sebastiaan89
Ik twijffel inderdaad ook aan die uitspraak, zeker in het geval van lage temperatuur vloerverwarming zonder warmtepomp, waar we het volgens mij in het geval van de meeste warmtenetten over hebben.
Theoretisch is een grotere delta T natuurlijk efficienter, maar ik heb wel eens het idee dat naarmate de vloerverwarming bij mij langer aanstaat de uitvoertemperatuur stijgt. Dan gebruik ik de warmte waarvoor ik betaal dus niet efficient. Terwijl bij korte "bijstook" momenten de kleppen al weer sluiten voordat de vloerverwarming "doorstroomt" en daarna dus alle warmte die geleverd is ook daadwerkelijk de vloer in gaat.

Maw: flow is ook een factor bij dit soort systemen.

• sebastiaan89
@warmtetarieven
Dat verschilt geloof ik nogal per project. In mijn geval heb ik een meter in huis die de M3 warm water meet, en betaal ik een tarief voor opwarmen van de kubieke meters, en een tarief voor het drinkwater dat daarvoor gebruikt word maar beiden dus geprijsd per M3.
Warmte word bij mij apart gemeten, en dat zijn dan dus weer GJ.

Maar wij hebben dus daadwerkelijk aparte warm water en vloerverwarming leidingen die direct het huis in komen zonder warmtewisselaar.

Verder kan ik dus de nationale tarieven die hier gepubliceerd staan: https://www.eteck.nl/nl/warmtetarieven-2023-a/ vergelijken met de M3 tarieven voor mijn Project.
Wij betalen volgens ons tariefblad in Mijn Eteck €9,95 per M3 voor opwarming van tapwater en €1,21 voor levering van het tapwater zelf.

Als ik daar even Q=m*c*delta T op los laat met de aanname dat Eteck het tapwater verwarmt van 10 graden naar 60 graden is delta T 50.
998kg * 4180J/C/kg *50C =0.209 GJ voor een kubieke meter water.
€47.38 * 0.209GJ = €9.88 per M3 warm water.
Mijn conclusie is dat dat ongeveer wel klopt, al vind ik de Delta T waar ze mee werken wat hoog als ze slechts 60 graden water leveren.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je aparte tarieven voor tapwater en verwarming zou kunnen betalen als die slechts enkel gemeten worden. Ik snap overigens ook niet hoe die met 1 meter gemeten zouden moeten worden, want 1 ding weet ik zeker; het water dat door de vloer loopt is absoluut niet geschikt als drinkwater, dus mijn lijkt dat dat ook apart geleverd moet worden. Behalve als je zelf een warmtewisselaar in huis hebt, maar dan zou het weer niet logisch zijn om aparte tarieven te betalen.

[Voor 17% gewijzigd door sebastiaan89 op 03-01-2023 15:22]

• warmtetarieven
OMD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Dat geldt niet helemaal voor vloerverwarming. Daar kan het terugdraaien van de thermostaat duurder uitpakken dan een vaste temperatuur hanteren. Althans, dat is mijn eigen ervaring en opgebouwde data.
Dit is mijn situatie,lage temperatuur vloerverwarming door het hele huis (een systeem van wth dat ik absoluut kan aanraden,het is veel comfortabeler dan radiatoren bij dezelfde binnentemperatuur). En ik ben zeker niet ontevreden over een verbruik van 15gj per jaar in tegendeel. Maar mischien toch de moeite om het gedurende een maand op een andere manier te proberen.

En als reactie op sebastiaan. Mijn waterverbruik is altijd min of meer conform mijn verwachting geweest. Ik heb dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat er iets hier niet goed zit. Het is meer een vraag die bij mij opkwam en waar ik niet direct antwoord op kon vinden.

[Voor 117% gewijzigd door warmtetarieven op 03-01-2023 16:29]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:48
Koffie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Uiterlijk per 2027 moet je meter een slimme meter zijn.

[...]

De kneuzen van vattenfall hebben alweer een ruksysteem bedacht waar je (naar eigen zeggen) alleen per maan je verbruik kunt inzien :'(
Heb hier een Warmtelink kastje van Vattenfal, daar zit een P1-poort op en daar wordt elke 15 seconden (dacht ik) de meterstand tot 3 cijfers achter de komma verstuurd. Log het zelf in HomeAssistant.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ascension schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Heb hier een Warmtelink kastje van Vattenfal, daar zit een P1-poort op en daar wordt elke 15 seconden (dacht ik) de meterstand tot 3 cijfers achter de komma verstuurd. Log het zelf in HomeAssistant.
Oh, dat is goed nieuws :Y)
Die info staat niet op hun site (maar ik heb dan ook nog geen wamtelink)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56
Hallo,

Technische vraag. Ik woon in Rotterdam en gebruik stadswarmte van Eneco.
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming.

Ik reken bij Eneco alleen GJ's af, maar ik kan niet zien wat er aan verwarming en warmwater wordt gebruikt. Ik reken alleen het totaal af.

Is er een manier om dit te meten ? Wordt dit misschien al gemeten ? Ik kan op de warmtewisselaar wel kubieke meters uitlezen maar ik weet niet of dit specifiek warmwater is.

Thanks !

• t14wo
LastSamurai schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:31:
Hallo,

Ik reken bij Eneco alleen GJ's af, maar ik kan niet zien wat er aan verwarming en warmwater wordt gebruikt. Ik reken alleen het totaal af.

Is er een manier om dit te meten ? Wordt dit misschien al gemeten ? Ik kan op de warmtewisselaar wel kubieke meters uitlezen maar ik weet niet of dit specifiek warmwater is.

Thanks !
Je kan bij je gasleverancier toch ook niet aflezen welk gas waarvoor gebruikt is? :)
Je warmtewisselaar doet heel simpel: warmte van het warmtenet afgeven aan het water die in de wisselaar komt. Of dit nu CV water of drinkwater is om te douchen.

Dus: nee, dat kan je niet apart zien.

• Zuluman

Zuluman

LastSamurai schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:31:
Hallo,

Thanks !
Meten is weten!

Je kan even de meterstand opmeten voor je gaat douchen met een timer en erna zoals ik heb gedaan. Winter en zomer geven wel verschillende waardes vanwege het temperatuurverschil van het aangevoerde water. En de zomermaanden is je verbruik puur warm water als het goed is. Als het goed is schat eneco dat ook zo in. Je zou dus in de app het verbruik in de zomermaanden, wat alleen warm water is, kunnen aflezen wat je verbruik is alleen voor warm water per maand of per week zelfs.

En enco doet (nog) niks met de M3 metingen die volgens mij idd het aantal m2 water wat verwarmt wordt aangeeft. Maar je moet ze wel opgeven. Ik ga ze eens vergelijken met mijn waterverbruik.

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het aantal m3 stadswarmte-water dat door de warmtewisselaar (ww) & meter gaat (en terug) zegt weinig over het aantal m3 verwarmd drinkwater over langere periodes.

Als ik de ww instel op 65°C is er meerdere keren per kwartier een waterstroming en dus m3 en GJ verbruik. Dit gebeurt om de ww op temperatuur te houden. Tevens moet het hele leidingwerk van meter tot ww ook telkens opnieuw verwarmd worden.
(Stadswarmte komt op dit moment met 70,6°C bij de meter binnen)

Stel ik de ww in op 45°C is er veel minder vaak waterstroming. Douchewater is nog heet en net zo'n harde straal. Sluipverbruik is fors afgenomen.

Getest in de zomer. Vermindert sluipverbruik behoorlijk. De "waakvlam" gaat minder vaak aan.
Tip: draai de thermostaatkraan in de warmtewisselaar omlaag. Wel af en toe goed hoog zetten als "legionella run".

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Wat voor type warmtewisselaar heb je dat je de temperatuur kan wijzigen?

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:46:
Wat voor type warmtewisselaar heb je dat de temperatuur kan wijzigen?
Is dat niet standaard dan? Ik heb een Ferroli KVM BlueCity 300:
Tapwaterregelaar RAVI
In de retourleiding van de warmte-distributie [B] is een tapwater-regelaar [2] aangebracht voor het regelen van de tapwatertemperatuur. Met een voeler wordt de temperatuur van het tapwater constant gemeten en doorgegeven aan de regelaar. Aan de hand van de meetgegevens stuurt de regelaar een tweewegafstuiter [3] open of dicht, waardoor er een thermostatische werking ontstaat.

• GioStyle
Morked schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:36:
[...]

[...]
Niet dat ik weet. Ik heb hier de 'standaardwarmtewisselaar' van Eneco. Valt volgens mij helemaal niets in te stellen.

• t14wo
Morked schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:36:
[...]

[...]
Dit heb je in Vattenfall (oud Nuon) gebied:

- rood: alle kleppen voor CV en SWW
- oranje: de klep voor CV
- groen: de watermeter (gewoon standaard koud drinkwater)

De wisselaar zelf mag niet open. Daar zal dus naar ik verwacht geen thermostaatkraan in zitten.

Met een kleine vermelding dat dit gevaarte dus ruim €100 euro per jaar mag kosten. En hij inmiddels 15 jaar oud is. En: perfect werkt!
Heerlijk die gereguleerde huurkosten voor de afleverset.

[Voor 10% gewijzigd door t14wo op 09-01-2023 20:21]

• LastSamurai
  • Laatst online: 15:56
t14wo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Je kan bij je gasleverancier toch ook niet aflezen welk gas waarvoor gebruikt is? :)
Je warmtewisselaar doet heel simpel: warmte van het warmtenet afgeven aan het water die in de wisselaar komt. Of dit nu CV water of drinkwater is om te douchen.

Dus: nee, dat kan je niet apart zien.
Nee, dat is me duidelijk, maar is er iets mogelijk zodat ik het WEL apart kan meten.
Kan ik met een Arduino oid een sensor aan m'n vloerverwarmingsverdeler koppelen om eea te meten.
Zoiets. Ik heb nu alle verwarmingen op 17graden staan maar ik vraag me af of dat zoden aan de dijk zet.

• sebastiaan89
t14wo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:48:
[...]

De wisselaar zelf mag niet open. Daar zal dus naar ik verwacht geen thermostaatkraan in zitten.

[Afbeelding]

Met een kleine vermelding dat dit gevaarte dus ruim €100 euro per jaar mag kosten. En hij inmiddels 15 jaar oud is. En: perfect werkt!
En hoe weet je dat daar een warmtewisselaar achter zit en niet gewoon een paar leidingen die direct je vloerverwarming in lopen?
Dat is bij eteck het geval bij een installatie van 3 jaar jonger die origineel door Nuon geleverd is (wij hadden overigens dezelfde meter, maar die is dit jaar vervangen.)

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:04
t14wo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]

Als dit een warmteafleverset is voor zowel warm tapwater èn CV, dan zitten er minstens twee regelknoppen ìn die zwarte piepschuim doos.
Als dit een mechanische afleverset is, (dus er komt geen stekker uit die schuimdoos naar het stopcontact), dan zijn die 2 regelknoppen thermostaatknoppen.
- 1 Thermostaatknop regelt de temperatuur van de platenwisselaar (drinkwater); daar zit Morked dus aan te draaien.
- De andere thermostaatknop regelt dat het tapwater altijd voorrang krijgt op CV als er gelijktijdig vraag is van beiden.

Het scheelt dus inderdaad aan sluipverbruik als dat apparaat niet continu het tapwater op 60 graden+ houdt, maar op bijvoorbeeld 45 graden.
Daar is dan inderdaad wel van belang dat ongeveer 1 keer per week/10 dagen, het wel even lekker opgestookt wordt om legionella te voorkomen.

Nieuwere generatie afleversets die elektronisch zijn in plaats van mechanisch, kunnen dit geheel zelf regelen. (tapwater op lagere temperatuur houden en slechts bij tapwatervraag opstoken of bij meer dan een week geen vraag; even opstoken om legionella te voorkomen.)

Mijn eigen ervaring hier in Eneco gebied: Monteurs verzegelen de afleverset niet/ boeit het niet als de verzegeling van de afleverset is verbroken.
In mijn afleverset is wel de temperatuursensor op de retour verzegeld. Daar zal waarschijnlijk wel melding van worden gemaakt als die verbroken wordt aangetroffen ;)

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
Langzaam aan dalen de gasprijzen weer, maar stadswarmte en warmtenetten zitten de komende 12 maanden vast op extreme prijzen en de belastingbetaler lapt de helft van de rekening.

Zouden de warmteleveranciers ook een jaarcontract afsluiten voor hun stroom en gas? Of lichten ze de klanten en overheid hier massaal op?

https://nos.nl/artikel/24...-duikt-onder-prijsplafond

• warmtetarieven
Het is moeilijk te begrijpen.

[Voor 157% gewijzigd door warmtetarieven op 20-01-2023 16:39]

Anoniem: 1149649

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1149649 op 19-01-2023 15:48]

• t14wo
jugger naut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:36:
Langzaam aan dalen de gasprijzen weer, maar stadswarmte en warmtenetten zitten de komende 12 maanden vast op extreme prijzen en de belastingbetaler lapt de helft van de rekening.

Zouden de warmteleveranciers ook een jaarcontract afsluiten voor hun stroom en gas? Of lichten ze de klanten en overheid hier massaal op?

https://nos.nl/artikel/24...-duikt-onder-prijsplafond
Daar zit natuurlijk de hele crux. Leveranciers weten al lang van te voren hoeveel warmteklanten ze hebben. Dus ze kopen daarvoor in op het goedkoopste moment. Dus het hele circus om de maximale tarieven te baseren op de 1 jaars-gasprijs in december is bullshit.

Toevallig ook dat de gasprijs precies in januari daalt. Alsof de leveranciers even prijzen hooghielden zodat ACM mooi hoge tarieven kan vaststellen. Maar dat zal vast geen overweging zijn daar intern. ;)

Voor nu is vooral de overheid de sjaak. Van die €90 euro per GJ kunnen ze de helft bij de overheid declareren. En dat mogen ze dus het hele jaar nog doen. Want eerlijk is eerlijk: de prijs voor stadsverwarming is gewoon gelijk aan vorig jaar. (Bij normaal verbruik)

[Voor 4% gewijzigd door t14wo op 19-01-2023 16:29]

• CB4
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-03 11:48
Leaguer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:31:
[...]

Het lijkt me best eens een aardig kansrijke poging waard voor degenen die een geschil gewonnen hebben: neem eens contact op met de ACM om aan te geven dat de 30 dagen termijn wel degelijk geld voor warmteleveranciers, maar dan op basis van andere gronden. Misschien passen ze daarop hun website wel weer aan!

(@Koffie als je een poging wilt doen...: https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer)
Heb begin december de ACM hierop gewezen, verwijzend naar het oordeel van de Geschillencommissie in de zaak van @Koffie, en dit is hierop hun reactie:
Onafhankelijke uitspraken
De uitspraak waar u naar verwijst is ons bekend. De Geschillencommissie is een onafhankelijk instituut dat op eigen naam uitspraken doet in geschillen tussen consumenten en ondernemers. Uitspraken van de Geschillencommissie en standpunten van de ACM (eveneens een onafhankelijk instituut) zijn dus niet per definitie overeenkomstig. Een uitspraak van de Geschillencommissie heeft betrekking op een enkele zaak. Er gaat geen algemene werking van uit.

Verschillend wettelijk kader
Het standpunt van de ACM is dat de 30-dagentermijn voor warmteleveranciers alleen geldt in uitzonderlijke gevallen. Wij baseren ons standpunt onder meer op het wettelijk kader voor warmtelevering, dat wezenlijk verschilt van het wettelijk kader voor gas en elektriciteit. De termijn van 30 dagen bij tariefwijziging warmte geldt alleen voor de situatie waarin beide partijen (warmteleverancier en afnemer) besluiten om af te wijken van de door de ACM vastgestelde maximumtarieven. Dit is echt een uitzonderingssituatie.

Geen terugwerkende kracht
Tariefwijzigingen die onder de maximumtarieven blijven, hoeven niet 30 dagen van te voren aangekondigd worden. Maar de tarieven mogen niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd.
De ACM ziet toepassing van de 30-dagentermijn dus uitsluitend weggelegd voor artikel 3d lid 2 Warmteregeling gevallen en zet zonder enige inhoudelijke reactie het oordeel van de Geschillencommissie in de zaak van @Koffie – en daarmee de algemene uitgangspunten van consumentenbescherming – bij het grofvuil. :+

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-03 21:10
t14wo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:29:
[...]

........
Voor nu is vooral de overheid de sjaak. Van die €90 euro per GJ kunnen ze de helft bij de overheid declareren. En dat mogen ze dus het hele jaar nog doen. Want eerlijk is eerlijk: de prijs voor stadsverwarming is gewoon gelijk aan vorig jaar. (Bij normaal verbruik)
...oooh. :> ... ik dacht dat het afvalwarmte of restwarmte was..... dat niet meer geloosd hoefde te worden.... 8)7

• t14wo
OpaDus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:05:
[...]

...oooh. :> ... ik dacht dat het afvalwarmte of restwarmte was..... dat niet meer geloosd hoefde te worden.... 8)7
Tja ook dat afval is gewoon geld waard en wordt ingekocht. Je kan discussiëren of die stijging evenhoog is geweest om de verhogingen te verantwoorden, maargoed.

Afval wordt ook gewoon geïmporteerd uit o.a. UK en met boten hierheen gebracht. Zodat wij het verbranden.

Groen hè!

• t14wo
Ter info voor wie het interessant vindt:
Een keer in bad kost ongeveer 0,022 GJ, oftewel €0,99 bij €45/GJ.

Vond het goed meevallen! Zelfs bij de volle prijs kost een keer in bad dus minder dan €2. Goedkoper dan een masssage/sauna. :)

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
CB4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Heb begin december de ACM hierop gewezen, verwijzend naar het oordeel van de Geschillencommissie in de zaak van @Koffie, en dit is hierop hun reactie:

[...]

De ACM ziet toepassing van de 30-dagentermijn dus uitsluitend weggelegd voor artikel 3d lid 2 Warmteregeling gevallen en zet zonder enige inhoudelijke reactie het oordeel van de Geschillencommissie in de zaak van @Koffie – en daarmee de algemene uitgangspunten van consumentenbescherming – bij het grofvuil. :+
Bijzonder betreurenswaardig dat ze daar ongevoelig voor zijn.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maar de warmtewet is er dan ook voor aanbieders van die troep, niet om de consument daadwerkelijk te beschermen.
Ik hoop dat die gasprijs echt significant gaat delen en lang aanblijft, kunnen we misschien eens een Boos naar Den Haag sturen om aandacht te vragen voor deze smerige kartelafspraken.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

t14wo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:03:
Ter info voor wie het interessant vindt:
Een keer in bad kost ongeveer 0,022 GJ, oftewel €0,99 bij €45/GJ.

Vond het goed meevallen! Zelfs bij de volle prijs kost een keer in bad dus minder dan €2. Goedkoper dan een masssage/sauna. :)
Dan reken je alleen met de kale GJ prijs. Je betaald echter al standaard een vast tarief van minimaal 50 euro per maand. Dan gaat de de warmte pas lopen. Gebruik je niks? Dan ben je toch minimaal 600 euro kwijt per jaar aan letterlijk helemaal niks.

Ik ben blij dat wij maar een 12-15GJ gebruiken per jaar maar zelfs dan zijn we meer dan 100 euro per maand kwijt aan stadswarmte.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:07
OMD schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Dan reken je alleen met de kale GJ prijs. Je betaald echter al standaard een vast tarief van minimaal 50 euro per maand. Dan gaat de de warmte pas lopen. Gebruik je niks? Dan ben je toch minimaal 600 euro kwijt per jaar aan letterlijk helemaal niks.

Ik ben blij dat wij maar een 12-15GJ gebruiken per jaar maar zelfs dan zijn we meer dan 100 euro per maand kwijt aan stadswarmte.
Vergeet warm water niet.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

Dat is bij ons 1. we gebruiken 12-15 voor alles. Wij hebben hier geen onderscheid in warm tapwater of verwarming.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:38

CaDje

Framedrops for life

Ik zie bij mijn verbruik dat Eneco voor de maand december 2022 al de nieuwe 2023 tarieven gebruikt. In het maand rapport voor december 2022 wordt gelukkig wel het juiste tarief gebruikt. Hebben meer mensen hier last van?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Was dit al langsgekomen?

'Klein succesje' voor bewoners Blaricummermeent: warmteleverancier verhoogt tarieven (nog) niet

Met een link naar een uitlegpagina op de site van de gemeente waarom de prijzen zo stijgen.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:44
Vandaag reactie gehad van equans op mijn bezwaarbrief ingangstermijn nieuwe tarieven:

Bedankt voor uw e-mail. Equans blijft bij haar ingenomen standpunt dat eerder met u is gedeeld. EQUANS is als warmteleverancier niet verplicht om een 30-dagen termijn aan te houden tussen het communiceren en het aanpassen van de warmtetarieven. Achterliggende gedachte is dat warmteverbruikers –anders dan bij elektriciteit en gas –niet kunnen overstappen, maar beschermd worden door de gereguleerde maximumtarieven en toezicht daarop door de ACM. De ACM maakt pas in december de maximumtarieven bekend voor het nieuwe jaar. De tarieven kunnen daarmee nooit 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden voor de ingangsdatum van 1 januari. We hebben hierover reeds contact gehad met de ACM en daarover is per mail aan ons bevestigd dat de 30-dagen termijn op onze tarieven niet van toepassing is.

Equans heeft dit jaar de impact van de stijgende energieprijzen proberen te beperken voor haar klanten. Dit hebben wij mede gedaan op verzoek van de ACM. Zo zijn de tarieven van XXX lager dan de maximale indexatie die mogelijk is op grond van het leveringscontract. Omdat de ACM laat haar maximumtarieven heeft gepubliceerd en wij goed hebben gekeken of we een korting konden bedingen per project, hebben wij de tarieven die gelden vanaf 1 januari 2022 niet voor inwerkingtreding kunnen publiceren. Dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar we hebben uiteindelijk alles op alles gezet om juist de tarieven zo laag mogelijk te houden voor u als klant. Zoals u gemerkt heeft doen we de tarievencommunicatie dit jaar anders. U heeft reeds een informatiemail ontvangen over de (voorlopige) tarieven voor 2023.

Overigens zijn wij niet de enige warmteleverancier die vorig jaar de tarieven niet tijdig heeft kunnen publiceren. Momenteel beschouwt de Geschillencommissie Warmte de gang van zaken van afgelopen jaar. Wij verwachten binnen 4 tot 6 weken een standpunt van de Geschillencommissie hierover te ontvangen. Als u hiervoor open staat, zouden we het oordeel van de Geschillencommissie met u kunnen delen.

Als u aanvullende vragen heeft horen wij dat graag van u

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:44
9man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
Zojuist zitting gehad bij de geschillencommissie. Ook Equans aanwezig. Standpunten waren bekend. Wat ik opvallend vond is dat Equans het late communiceren doet voorkomen als tijd benodigd om een ''korting'' te berekenen ten opzichte van het maximale ACM tarief en daar de consument blij mee te maken. Ook Corona, oorlog en personeelstekorten werden door hen nog aangehaald als verzachtende omstandigheid. Er werd door de commissie aangegeven dat het voor hen de bedoeling is ook bij andere zaken de verschillende commissievoorzitters gezamenlijk te laten afstemmen hoe met verschillende lopende zaken om te gaan, ook door recente wijziging van de ACM met betrekking tot communicatie van de tarieven (per direct i.p.v. na 30 dagen). Gevoelsmatig is de geschillencommissie objectief in het oordeel maar toetst zij aan wet en adviezen van de ACM. Naar mijn idee is het echter de ACM die zich wel heel makkelijk laat overtuigen door de argumenten van de energie/warmte leveranciers hoe moeilijk de markt voor hen is en het belang van de consument onvoldoende afweegt of hier onvoldoende kennis voor heeft. Uitspraak volgt op zijn vroegst na de kerstvakantie en mogelijk volgt er een tussenzitting nadat afstemming heeft plaatsgevonden met andere commissievoorzitters over hetzelfde onderwerp.
Is er al uitspraak gedaan in jouw zaak?

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:32
assassin85 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:40:
Vandaag reactie gehad van equans op mijn bezwaarbrief ingangstermijn nieuwe tarieven:

Bedankt voor uw e-mail. Equans blijft bij haar ingenomen standpunt dat eerder met u is gedeeld. EQUANS is als warmteleverancier niet verplicht om een 30-dagen termijn aan te houden tussen het communiceren en het aanpassen van de warmtetarieven. Achterliggende gedachte is dat warmteverbruikers –anders dan bij elektriciteit en gas –niet kunnen overstappen, maar beschermd worden door de gereguleerde maximumtarieven en toezicht daarop door de ACM. De ACM maakt pas in december de maximumtarieven bekend voor het nieuwe jaar. De tarieven kunnen daarmee nooit 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden voor de ingangsdatum van 1 januari. We hebben hierover reeds contact gehad met de ACM en daarover is per mail aan ons bevestigd dat de 30-dagen termijn op onze tarieven niet van toepassing is.

Equans heeft dit jaar de impact van de stijgende energieprijzen proberen te beperken voor haar klanten. Dit hebben wij mede gedaan op verzoek van de ACM. Zo zijn de tarieven van XXX lager dan de maximale indexatie die mogelijk is op grond van het leveringscontract. Omdat de ACM laat haar maximumtarieven heeft gepubliceerd en wij goed hebben gekeken of we een korting konden bedingen per project, hebben wij de tarieven die gelden vanaf 1 januari 2022 niet voor inwerkingtreding kunnen publiceren. Dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar we hebben uiteindelijk alles op alles gezet om juist de tarieven zo laag mogelijk te houden voor u als klant. Zoals u gemerkt heeft doen we de tarievencommunicatie dit jaar anders. U heeft reeds een informatiemail ontvangen over de (voorlopige) tarieven voor 2023.

Overigens zijn wij niet de enige warmteleverancier die vorig jaar de tarieven niet tijdig heeft kunnen publiceren. Momenteel beschouwt de Geschillencommissie Warmte de gang van zaken van afgelopen jaar. Wij verwachten binnen 4 tot 6 weken een standpunt van de Geschillencommissie hierover te ontvangen. Als u hiervoor open staat, zouden we het oordeel van de Geschillencommissie met u kunnen delen.

Als u aanvullende vragen heeft horen wij dat graag van u
Inmiddels heb ik de uitspraak ontvangen en ben ik volledig in het gelijk gesteld! Equans mag de tariefswijziging 30 dagen na aankondiging in laten gaan. Stuur me even een DM, dan zal ik een geanonimiseerde versie van de uitspraak maken en naar je sturen. Ik had de hoop dat de uitspraak inmiddels gepubliceerd zou zijn maar dit is nog niet het geval. Overigens heb ik de bedragen nog niet verrekend gekregen van Equans.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:02
Pfff, nou we merken er niet echt veel van, met tarieven die omgerekend zo’n beetje aan de € 3 per m3 zitten… ben wel benieuwd of ze komend jaar weer omlaag gaan of prijzen in december toevallig weer hoog zijn en we weer een jaar aan hoge prijzen vast zitten…
https://www.energievergel...endsnel-dit-merk-je-ervan

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:40
CaDje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:17:
Ik zie bij mijn verbruik dat Eneco voor de maand december 2022 al de nieuwe 2023 tarieven gebruikt. In het maand rapport voor december 2022 wordt gelukkig wel het juiste tarief gebruikt. Hebben meer mensen hier last van?
Niet alleen voor de laatste maand. Heel 2022 laten ze nu zien met het tarief voor 2023 - zonder prijsplafond. Ik heb 42,24 GJ gebruikt, en daar wordt een bedrag van € 3839,53 voor berekend. Dat is 90,89 per GJ. Dat moet uiteraard € 43,76 per GJ zijn, dus een bedrag van €1848,00 en een beetje... Scheelt nogal...

• GioStyle
Gijsje22 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:51:
Pfff, nou we merken er niet echt veel van, met tarieven die omgerekend zo’n beetje aan de € 3 per m3 zitten… ben wel benieuwd of ze komend jaar weer omlaag gaan of prijzen in december toevallig weer hoog zijn en we weer een jaar aan hoge prijzen vast zitten…
https://www.energievergel...endsnel-dit-merk-je-ervan
Ik pak mijn glazen bol er even bij.

Ik verwacht in november/december een piek qua gasprijzen en deze prijzen zullen in januari weer dalen. :D

@DynamicDreams

Inmiddels ben ik ook gecompenseerd door Eneco op 19/12/2022 onder het mom van coulance.

[Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 27-01-2023 22:38]

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de tarieven (ex. BTW) dit jaar voor het verzwaren van je aansluiting bij Vattenfall:
- Naar CW5: 217e (=9L/min warm water, 1,5L/min meer t.o.v. 4)
- Naar CW6: 1632e (=16,5L/min warm water, 9L/min meer t.o.v. 4)

+ Montagetarief bestaande woning: 133e

Dus voor een upgrade naar CW5 ben je 217 + 133 = 350 * 1,21 = 423,50e kwijt.

Mijn conclusie: laat maar. :w

[Voor 13% gewijzigd door Xalopalyps op 02-02-2023 10:26]

• Gijsje22
Heb nu CW3, dat gaat ook nog prima... Ivm de kosten opschalen naar CW4 maar even laten zitten...

• coolnr
Ik heb je net een PB gestuurd en zou graag je uitspraak ontvangen. Overigens is mijn uitspraak (inzake een ander geschil) gepubliceerd nadat ik hier expliciet om gevraagd heb via een bericht aan de Geschillencommissie. Doe je dit niet dan is het maar de vraag of ze hem publiceren, want ze publiceren niet standaard alle uitspraken.
9man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Inmiddels heb ik de uitspraak ontvangen en ben ik volledig in het gelijk gesteld! Equans mag de tariefswijziging 30 dagen na aankondiging in laten gaan. Stuur me even een DM, dan zal ik een geanonimiseerde versie van de uitspraak maken en naar je sturen. Ik had de hoop dat de uitspraak inmiddels gepubliceerd zou zijn maar dit is nog niet het geval. Overigens heb ik de bedragen nog niet verrekend gekregen van Equans.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
9man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Heb je ook pb gestuurd. Dit heeft dus ook weer consequenties voor dit jaar, want ze hebben hier maar enkele dagen voor nieuwe jaar de tarieven gepubliceerd.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Die boeven van Eteck waren vanavond onderwerp in een item vam Radar. Ze staan inmiddels ook onder verscherpt toezicht.

https://radar.avrotros.nl...3-met-73-procent-stijgen/

It only takes a fraction of a second to turn your life upside down

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
Inmiddels zijn er ook een aantal gemeenten in de pen geklommen om de verdubbeling van het tarief door Eneco dit jaar teruggedraaid te krijgen. Ben benieuwd wat het oplevert..

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
JJapie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:31:
Inmiddels zijn er ook een aantal gemeenten in de pen geklommen om de verdubbeling van het tarief door Eneco dit jaar teruggedraaid te krijgen. Ben benieuwd wat het oplevert..
Hier beter leesbaar: https://nos.nl/artikel/24...adsverwarming-te-verlagen

Reactie Eneco:
Eneco zegt tegen de NOS dat het alle energie voor de productie van warmte vorig najaar in één keer heeft ingekocht. De prijzen waren toen extreem hoog, en veel hoger dan nu.

"De energietarieven zijn helaas historisch hoog en wij realiseren ons heel goed dat de tarieven voor 2023 individueel financiële gevolgen kunnen hebben voor bewoners. Nagenoeg alle consumenten die warmteklant zijn bij Eneco (naar verwachting meer dan 85 procent) blijven onder het plafond. Bijna alle gebruikers die boven het plafond komen zijn zakelijke gebruikers."

• coolnr
J_C_W schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Eneco zegt tegen de NOS dat het alle energie voor de productie van warmte vorig najaar in één keer heeft ingekocht. De prijzen waren toen extreem hoog, en veel hoger dan nu.
Wederom het bewijs dat deze hele constructie van monopolistische warmtenetten en het max ACM tarief niet werkt. Het volledige risico wordt bij de afnemers gelegd en er is geen enkele reden om de prijs te laten zakken.

Mijn warmteaanbieder (niet Eneco) geeft als reactie op de verhoging van dit jaar naar het ACM maximum:

"Met deze tariefstelling maken wij gebruik van de ruimte die de wetgever c.q. de ACM ons hierin biedt.
I.v.m. onze financiële positie zijn wij genoodzaakt de maximum ACM-tarieven te hanteren
Het is alom bekend dat wij al langere tijd in financieel zwaar weer verkeren; de exploitatie geeft nog steeds een negatief resultaat."

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:28
coolnr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Wederom het bewijs dat deze hele constructie van monopolistische warmtenetten en het max ACM tarief niet werkt. Het volledige risico wordt bij de afnemers gelegd en er is geen enkele reden om de prijs te laten zakken.

Mijn warmteaanbieder (niet Eneco) geeft als reactie op de verhoging van dit jaar naar het ACM maximum:

"Met deze tariefstelling maken wij gebruik van de ruimte die de wetgever c.q. de ACM ons hierin biedt.
I.v.m. onze financiële positie zijn wij genoodzaakt de maximum ACM-tarieven te hanteren
Het is alom bekend dat wij al langere tijd in financieel zwaar weer verkeren; de exploitatie geeft nog steeds een negatief resultaat."
nee je slaat een paar stappen over. Wat we concluderen is dat de huidige constructie slecht uitpakt ALS de prijzen eerst heel hard stijgen en dan ineens ook weer vrij hard dalen. Door de grote volatiliteit zijn de verschillen gewoon heel groot geworden.

Ik ben echt wel met je eens dat de strategie van Eneco nu, achteraf gezien, vrij dom is geweest. Maar dat weten we nu. Het is niet zo dat het risico volledig bij de afnemers wordt gelegd. Wat er gebeurt is dat een partij als Eneco de strategie hanteert dat op het moment van vaststellen van de max. prijzen die ze mogen vragen, ze ook alles inkopen. Dit kun je ook precies de andere kant op uitleggen als consumentenbescherming, want als de prijzen waren doorgestegen tot bijv. februari dan waren warmteklanten zo juist beschermd.

Mijn conclusie is veel meer deze: in een markt met grote prijsschommelingen kan het beter zijn om een andere strategie te volgen en niet meer in 1x alles voor ene jaar te kopen maar bijv. obv kwartalen. Dat kan wel betekenen dat je als warmtebedrijf dan ook elk kwartaal een nieuw tarief moet communiceren.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
Ter info
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lees het volledige artikel: https://energeia.nl/energ...kostengebaseerde-tarieven

• Gijsje22
Fr33z schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik ben echt wel met je eens dat de strategie van Eneco nu, achteraf gezien, vrij dom is geweest. Maar dat weten we nu. Het is niet zo dat het risico volledig bij de afnemers wordt gelegd. Wat er gebeurt is dat een partij als Eneco de strategie hanteert dat op het moment van vaststellen van de max. prijzen die ze mogen vragen, ze ook alles inkopen. Dit kun je ook precies de andere kant op uitleggen als consumentenbescherming, want als de prijzen waren doorgestegen tot bijv. februari dan waren warmteklanten zo juist beschermd.
Dit leidt er toch wel toe dat het risico volledig bij de afnemers ligt? Het maakt voor Eneco niet uit wanneer ze inkopen, ze kunnen het toch doorberekenen en klanten kunnen niet weg.

• Fr33z
Gijsje22 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Dit leidt er toch wel toe dat het risico volledig bij de afnemers ligt? Het maakt voor Eneco niet uit wanneer ze inkopen, ze kunnen het toch doorberekenen en klanten kunnen niet weg.
Nee dat is dus niet zo. De max. prijs die ze mogen rekenen wordt namelijk in december door de ACM vastgelegd. Dus stel ff dat die op 90 EUR/GJ vastgesteld wordt (is dit jaar ongeveer zo) en Eneco koopt een beetje in in december maar wacht met de rest tot februari 2023. De gasprijs stijgt lekker door en de kosten om in februari in te kopen zijn daarmee ineens 110 EUR/GJ geworden. Das dan dikke pech voor Eneco want ze mogen max. 90 rekenen. Het werkt dus 1 kant op wel en 1 kant op niet. Je kunt niet alles doorberekenen want er is een wettelijk maximum. Het is natuurlijk wel zo dat hun prikkel om slim in te kopen niet gigantisch hoog is, zo lang ze maar onder het maximum blijven is het voor Eneco natuurlijk al snel goed.

Er is echt wel wat aan te merken op de tariefstelling en hoe dat tot stand komt, maar dat zit hem meer in transparantie en mogelijke overwinsten/hoge rendementen etc.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:38

CaDje

Framedrops for life

Fr33z schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Nee dat is dus niet zo. De max. prijs die ze mogen rekenen wordt namelijk in december door de ACM vastgelegd. Dus stel ff dat die op 90 EUR/GJ vastgesteld wordt (is dit jaar ongeveer zo) en Eneco koopt een beetje in in december maar wacht met de rest tot februari 2023. De gasprijs stijgt lekker door en de kosten om in februari in te kopen zijn daarmee ineens 110 EUR/GJ geworden. Das dan dikke pech voor Eneco want ze mogen max. 90 rekenen. Het werkt dus 1 kant op wel en 1 kant op niet. Je kunt niet alles doorberekenen want er is een wettelijk maximum. Het is natuurlijk wel zo dat hun prikkel om slim in te kopen niet gigantisch hoog is, zo lang ze maar onder het maximum blijven is het voor Eneco natuurlijk al snel goed.

Er is echt wel wat aan te merken op de tariefstelling en hoe dat tot stand komt, maar dat zit hem meer in transparantie en mogelijke overwinsten/hoge rendementen etc.
Ik zit sinds vorig jaar vast aan het warmtenet van Eneco (Rotterdam). Als ik naar het overzicht kijk hoe de warmte per gemeente wordt gewonnen begrijp ik wel waarom de kosten zo hoog zijn, er wordt nog veel gestookt op gas. Dit levert zelfs negatieve reducties op CO2 uitstoot vergeleken met een cv ketel. Vooral de wijken met 100% gasgestookte warmte is eigenlijk niet acceptabel, dan kun je net zo goed zelf een cv ketel ophangen.

De claim van "Tot 70% minder CO2" is dan weliswaar correct, maar de hoge reducties worden maar beperkt gehaald.

Kort door de bocht begrijp ik wel waarom Vattenval een stuk lager met de kosten zit dan Eneco terwijl zij ook warmte in Rotterdam leveren (andere wijken dan Eneco natuurlijk).

Warmte overzicht Eneco

Warmte overzicht Vattenval

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:54
[...]

Maar de max. prijs die door de ACM wordt vastgesteld is een prijs die bovenin het spectrum zit, zeg maar een prijs waarvan objectief is vastgesteld dat alles wat daarboven zit toch wel woekerwinst is. En bovendien, als een leverancier geen gebruikt maakt van future-contracten maar koopt op de dagmarkt, omdat ze er op gokken dat dat meer winst oplevert, ja dan lijkt me dat wel dikke pech, maar toch gewoon ondernemingsrisico. En ze kunnen dat eventuele verlies compenseren met wat ze eerder veel goedkoper hebben ingekocht, maar toch verkocht hebben voor 90 eur/Gj. Maar goed, ondernemersrisico lopen zijn ze niet meer zo gewend...

• coolnr
Fr33z schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:15:
[...]

nee je slaat een paar stappen over. Wat we concluderen is dat de huidige constructie slecht uitpakt ALS de prijzen eerst heel hard stijgen en dan ineens ook weer vrij hard dalen. Door de grote volatiliteit zijn de verschillen gewoon heel groot geworden.
Dus als de prijzen minder hard stijgen en dalen werkt het wel goed? :X
Ook zonder prijsstijging- en daling kijkt (wacht) de warmteleverancier op het max ACM tarief om te kijken wat er gerekend kan gaan worden. Voor de vorm werd daar in het verleden iets onder gezeten. Maar ik durf mijn handen ervoor in het biomassa vuur te steken dat er vrijwel geen leveranciers zijn met een fatsoenlijke kostprijsberekening waarop de verkoopprijs eerder gebaseerd werd.

• Fr33z
Of-Aaargh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Maar de max. prijs die door de ACM wordt vastgesteld is een prijs die bovenin het spectrum zit, zeg maar een prijs waarvan objectief is vastgesteld dat alles wat daarboven zit toch wel woekerwinst is. En bovendien, als een leverancier geen gebruikt maakt van future-contracten maar koopt op de dagmarkt, omdat ze er op gokken dat dat meer winst oplevert, ja dan lijkt me dat wel dikke pech, maar toch gewoon ondernemingsrisico. En ze kunnen dat eventuele verlies compenseren met wat ze eerder veel goedkoper hebben ingekocht, maar toch verkocht hebben voor 90 eur/Gj. Maar goed, ondernemersrisico lopen zijn ze niet meer zo gewend...
ondernemersrisico lopen in een markt waar een harde cap op zit hoeveel je mag vragen is natuurlijk ook niet 100% recht te praten. Want je kunt wel lekker ondernemend zijn en het proberen maar:

1. als je misgokt kun je volgend jaar niet de tarieven extra omhoog gooien want je bent afhankelijk van wat ACM dan weer uitgerekend heeft (en dus de gasprijzen in okt/nov/dec van het jaar)
2. Als je wel heeel goed gokt schiet je er ook weinig mee op, want je mag maar max. zoveel rendement halen (dit wordt ook gecheckt door de ACM, in elk geval een beetje). Nou is dit natuurlijk een minder 'erg' probleem om te hebben maar het is er wel degelijk. Je kunt heus dat geld wel ergens anders aan uitgeven maar punt blijft gewoon dat higher risk != higher reward. Dus ja... :+

Je ziet wel dat de prikkel om er echt scherp in te zitten niet zo groot is. En dat leidt tot "veiliger" gedrag en hogere kosten, maar wel met een max. en minder uitschieters dan zonder deze 2 regels die de afnemers moeten beschermen. Ik durf absoluut mee te gaan in de stelling dat warmtebedrijven best goed geld kunnen verdienen en ook echt wel wat scherper mogen qua tarieven, maar het beeld dat er overal geld over de plinten klotst en men >10% rendement haalt Y-O-Y kloppen ook niet. Warmte is een dure business, vooral het ontwikkelen van nieuwe netten/aansluitingen etc. gaat veel geld in zitten. De warmtebedrijven kunnen heus wel wat leaner draaien en lagere kosten rekenen, maar dat gaat dan heel snel ten koste van bijv. het ontwikkelen van nieuwe netten/aansluitingen. Dat kan je prima vinden, maar maakt de verduurzaming/energietransitie niet sneller.

[Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 22-02-2023 17:19]

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-03 10:52
[...]

Volgens mij mis je het feit dat de ondernemer nu vooraf alles kan inkopen en vervolgens de prijs die de ondernemer betaalde gebruikt wordt om de nieuwe grens te berekenen. Daar zit 0 risico voor de ondernemer, want ze weten exact het moment waarop de ACM de nieuwe tarieven gaat bepalen. Als je op dat moment inkoopt zit je altijd 100% veilig als ondernemer. De enige manier waarop je als ondernemer risico kunt lopen is als je de gok waagt dat het tarief lager wordt en je dus niet alles vooraf inkoopt.

De klant kan geen kant op en in veel gevallen is het zelfs onmogelijk om van je abbonement af te komen, dus de ondernemer weet ook zeker dat het verbruik (ongeveer) gelijk gaat blijven.

Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met stijgende verbruikskosten, als die netjes beargumenteerd kunnen worden. Bij mij in de wijk worden houtsnippers verbrand, dus het voelt onterecht dat mijn prijs aan de prijs van gas gekoppeld is. Ik heb er veel meer moeite mee dat de vaste lasten in 10 jaar tijd x3 gegaan zijn. Waarom? Volgens mij zijn er 2 opties:
1) Het systeem is onrendabel verkocht en er was altijd een extreme prijsverhoging nodig, maar dat hebben ze verborgen gehouden.
2) Het systeem was 10 jaar geleden al rendabel, en iedere euro die ze er extra voor vragen is pure winst.

In beide gevallen vind ik dat die prijs drastisch omlaag moet (misschien zelfs naar €0, omdat de variabele kosten ook al te hoog zijn).

• Fr33z
@BRAINLESS01 Helemaal eens dat er weinig risico inzit, maar dat komt dus ook door de wetgeving. Die beweegt je heel sterk die kant op, want zoals ik beschreef heeft gokken en echt "ondernemersrisico" nemen niet zoveel zin. Als je miszit moet je bloeden en als het raak is, nou ja, leuk maar je moet ook niet te veel winst maken.

Komen we bij transparantie:
100% eens dat dat anders moet. Maar dat geldt ook voor elke toko die nu geld krijgt vanwege het prijsplafond, billen bloot en laten zien wat het nu echt kost dan en waarom. Zolang je het uit kunt leggen mogen dingen best geld kosten, maar de warmtebedrijven zijn daar echt niet goed in (ja nee concurrentie etc --> bullshit, ik geef je op een briefje dat het ook gewoon moeilijk is omdat hun boekhouding groot/onoverzichtelijk is en je zomaar 2 extra mensen in dienst moet hebben om dit soort rapportages netjes te krijgen).

Je punt over vaste kosten is ook logisch, het is van de zotte dat het mag om een systeem dat al is aangelegd meer vaste kosten te rekenen dan enkel inflatie (want als je het moet vervangen kost het nu natuurlijk meer). Warmtenetten draaien zeker de eerste 5 jaar altijd met verlies. Dat moet inderdaad goed gemaakt worden later, maar in hoeverre daar ruimte voor is hangt dus ook af van dde ACM-tarieven. Je vermoeden is denk ik correct en vooral een zaak van 1). elk warmtenet wordt namelijk onrendabel verkocht (of heel dicht bij het randje),

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-03 12:39
CaDje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Ik zit sinds vorig jaar vast aan het warmtenet van Eneco (Rotterdam). Als ik naar het overzicht kijk hoe de warmte per gemeente wordt gewonnen begrijp ik wel waarom de kosten zo hoog zijn, er wordt nog veel gestookt op gas. Dit levert zelfs negatieve reducties op CO2 uitstoot vergeleken met een cv ketel. Vooral de wijken met 100% gasgestookte warmte is eigenlijk niet acceptabel, dan kun je net zo goed zelf een cv ketel ophangen.

De claim van "Tot 70% minder CO2" is dan weliswaar correct, maar de hoge reducties worden maar beperkt gehaald.

Kort door de bocht begrijp ik wel waarom Vattenval een stuk lager met de kosten zit dan Eneco terwijl zij ook warmte in Rotterdam leveren (andere wijken dan Eneco natuurlijk).

Warmte overzicht Eneco

Warmte overzicht Vattenval
Eneco heeft inderdaad "mazzel" dat ze hun statistieken nog een beetje kunnen opkrikken op totaalniveau door een paar regio's waar men niet 100% gebruik maakt van electriciteitscentrales en piekketels. Vooral B-driehoek is opvallend met 53.733 ton CO2 besparing op 117 aansluitingen, dat is een besparing per aansluiting van 459 ton. Vraag me af of dit klopt. De overige "groene" regio's zitten op 2,2 - 4,5 ton besparing per aansluiting.

De gasgestookte gebieden zitten ongeveer op -0,7 ton besparing (of 0,7 ton toevoeging) aan de CO2 uitstoot per aansluiting.

Nu moet je je natuurlijk afvragen in hoeverre een afvalverwerkingsinstallatie minder CO2 uitstoot (maar wellicht andere vervuilende stoffen). En een Biomassa centrale is natuurlijk allesbehalve groen.

Dan doet Vattenfall het inderdaad op papier een stuk beter met een groter aandeel biomassa en afvalverwerkingscentrales. Wel groen is hun koudenetten A'dam. Ik heb echter geen idee van of dat voor koeling of verwarming is en Vattenfall geeft in de link die jij gaf ook geen aantal aansluitingen per regio door.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:47
Vandaag de jaarafrekening van Vattenfall ontvangen. Ik ben positief verrast wat betreft de overzichtelijkheid (ook al is het niet perse rocket-science natuurlijk). Met name onderstaande sterkt mij in mijn gevoel dat we genaaid worden met de koppeling aan de gasprijzen:

In maart hebben we de sleutel gekregen van ons nieuwbouw-huis. Grappig om te kunnen constateren dat de bouwer tot aan sleuteloverdracht meer heeft verbruikt (17,59 GJ) dan wij in een heel jaar hebben gedaan (15,71 GJ).

[Voor 14% gewijzigd door Wanne-B88 op 06-03-2023 14:30]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
kleinelievewolff schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Dan doet Vattenfall het inderdaad op papier een stuk beter met een groter aandeel biomassa en afvalverwerkingscentrales. Wel groen is hun koudenetten A'dam. Ik heb echter geen idee van of dat voor koeling of verwarming is en Vattenfall geeft in de link die jij gaf ook geen aantal aansluitingen per regio door.
Koudenet is ook echt levering koude. Koude wordt onttrokken uit de Nieuwe Meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Radar nu... schud de politiek hopelijk weer wakker.

Wel als referentie iemand met een verbruik van 60gj. Is natuurlijk wel heel fors.

Edit: politiek niet wakker geschud. Jette wou niet komen, wel een (mi zwakke) reactie op site Radar.

[Voor 27% gewijzigd door d0s op 06-03-2023 21:18]

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 15:13
Tja, de verkiezingen komen er weer aan…

Op de gelderlander stond vandaag ook een artikel over de absurde prijzen in Nijmegen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

d0s schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:00:
Radar nu... schud de politiek hopelijk weer wakker.

Wel als referentie iemand met een verbruik van 60gj. Is natuurlijk wel heel fors.

Edit: politiek niet wakker geschud. Jette wou niet komen, wel een (mi zwakke) reactie op site Radar.
Waarom is 60 Gj fors?
Programma niet gezien, maar: gezin met 2 a 3 kinderen in de puberleeftijd (veel douchen) wellicht geen vaatwasser. Slecht geïsoleerd huis en vervolgens een warmte 'installatie' waar je nul aan kunt tweaken om het zuiniger te maken (anders dan uitzetten),

De ACM roept al jaren dat je een klacht bij ze mag indienen als je denkt dat je teveel betaald. Misschien moeten we nu maar eens massaal gaan klagen bij de ACM. Die heeft deze debiele prijzen willens en wetens gecreëerd

offtopic:
Ik kwam dit jaar op 56 Gj uit, helaas kwam dat bij mij doordat de klep van de hoofdaanvoer meerdere weken vol open gestaan heeft als gevolg van een brand. Pijnlijk foutje en ook eentje die voor eigen rekening komt.

• t14wo
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Waarom is 60 Gj fors?
Programma niet gezien, maar: gezin met 2 a 3 kinderen in de puberleeftijd (veel douchen) wellicht geen vaatwasser. Slecht geïsoleerd huis en vervolgens een warmte 'installatie' waar je nul aan kunt tweaken om het zuiniger te maken (anders dan uitzetten),

De ACM roept al jaren dat je een klacht bij ze mag indienen als je denkt dat je teveel betaald. Misschien moeten we nu maar eens massaal gaan klagen bij de ACM. Die heeft deze debiele prijzen willens en wetens gecreëerd

offtopic:
Ik kwam dit jaar op 56 Gj uit, helaas kwam dat bij mij doordat de klep van de hoofdaanvoer meerdere weken vol open gestaan heeft als gevolg van een brand. Pijnlijk foutje en ook eentje die voor eigen rekening komt.
60 gj is fors omdat het dik 1800 kuub gas is. Het plafond is op 1200, wat het gemiddelde is. Dus je verbruikt 50% meer dan een gemiddeld huishouden. Dat mag toch wel fors gevonden worden?

@Koffie, noteer je meterstanden dagelijks in de app van je aanbieder als je geen slimme meter hebt. Dat is mijn gewoonte geworden voor ik ga slapen. Dan zie je gauw genoeg wanneer er afwijkingen zijn.

• d0s

d0s

sssst

Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Waarom is 60 Gj fors?

offtopic:
Omdat het, zoals hierboven al terecht wordt aangegeven, ruim 50% boven gemiddeld zit. 60gj is gewoon heel veel, zelfs met twee kinderen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:42:
[...]

60 gj is fors omdat het dik 1800 kuub gas is. Het plafond is op 1200, wat het gemiddelde is. Dus je verbruikt 50% meer dan een gemiddeld huishouden. Dat mag toch wel fors gevonden worden?
Persoonlijk vind ik het omrekenen totaal niet zinnig.
Ten eerste heb ik al 20 jaar geen gas meer, dus heb ik geen flauw benul 'wat een kuub doet'.
Daarnaast is algemeen bekend dat SV een hoger verbruik kent dan een gas gebruiker.
@Koffie, noteer je meterstanden dagelijks in de app van je aanbieder als je geen slimme meter hebt. Dat is mijn gewoonte geworden voor ik ga slapen. Dan zie je gauw genoeg wanneer er afwijkingen zijn.
I know, maar in dit geval woonde ik niet in mijn huis ivm brand. Ten tijde van de brand stond de klep open, daarna is de stroom afgekoppeld en heeft het een flink aantal weken geduurd voor ik zag dat én die klep open stond én 2 radiatoren vol open stonden. En dat in een huis waar verder niet gestookt vanwege afwezigheid :X

• H. Lal
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Daarnaast is algemeen bekend dat SV een hoger verbruik kent dan een gas gebruiker.
[...]
Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing van die bewering. :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

H. Lal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing van die bewering. :)
http://stadswarmte.blogsp...-stadsverwarming-hoe.html

Daarnaast kan ik mijn stadsverwarming niet efficiënter maken. Ik kan niet de werktemperatuur verlagen bijvoorbeeld.

• Skyaero
  • Niet online
Daar staat geen enkele onderbouwing van je eerdere bewering. Wel veel (terechte) kritiek op een toetsingmethodiek (EPC) uit 2015 die we al een tijd niet meer gebruiken.

• Skyaero
  • Niet online
Ten eerste heb ik al 20 jaar geen gas meer, dus heb ik geen flauw benul 'wat een kuub doet'.
Het omrekenen is een prima methodiek om een indicatie te krijgen van de warmtebehoefte in een woning. Omdat 90% van de woningen nog altijd op aardgas zit, kun je op die manier een goede vergelijking maken.

Formeel zou je alles om moeten rekenen naar netto ruimteverwarmingsvraag en netto tapwatervraag, maar de vergelijking komt op hetzelfde neer.

De conclusie van @t14wo blijft dan ook gewoon juist: de warmtevraag is gewoon 50% hoger dan gemiddeld in Nederland.

Misschien dat je in bijvoorbeeld een 200 m2 woonboerderij woont en het hogere verbruik prima te verklaren is, maar dan kun je je energierekening en alle andere zaken niet vergelijken met een 'gemiddelde' woning in Nederland.

• t14wo
[...]

[...]

I know, maar in dit geval woonde ik niet in mijn huis ivm brand. Ten tijde van de brand stond de klep open, daarna is de stroom afgekoppeld en heeft het een flink aantal weken geduurd voor ik zag dat én die klep open stond én 2 radiatoren vol open stonden. En dat in een huis waar verder niet gestookt vanwege afwezigheid :X
Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o

Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.

Daarnaast wordt genoemd dat het rendement van SV 65% (gas 75-85%) voor svv en 94% (gas 90-96%) voor CV. Voor CV water maakt het dus geen fluit uit, in veel gevallen zelfs efficiënter, bij warmwater is het minder efficiënt (10 tot 20%). Gelukkig is warm water een klein deel van je rekening. (Zo’n 20%)

Let wel, dit zijn rendementen over het heet water dat je huis binnenkomt en hoe efficiënt dit door de warmtewisselaar je woning betreedt. Het is algemeen bekend dat de rendementen daarvoor; dus van
(bijv.) vuilverbranding tot je woning heel laag zijn. Maar dat is een andere discussie.

Al met al denk ik dat een warmtenet helemaal niet een verkeerd concept is, mits de opwek met restproducten gebeurt of dmv grootschallige aardwarmte. Maar wel verdomme in handen van de bewoners! Zij moeten eigenaar zijn van het net en een bestuur aanstellen met bijbehorende inspraak en invloed.

[Voor 41% gewijzigd door t14wo op 09-03-2023 12:58]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o
Tja, helaas weinig aan te doen. Even slikken en weer doorrrrr
Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.
Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?

• H. Lal
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:42:
[...]

http://stadswarmte.blogsp...-stadsverwarming-hoe.html

Daarnaast kan ik mijn stadsverwarming niet efficiënter maken. Ik kan niet de werktemperatuur verlagen bijvoorbeeld.
Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.

• t14wo
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:11:

[...]

Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?
Maar niet meer dan als je een ketel zou hebben hangen?

• t14wo
H. Lal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.
Dit zijn hele belangrijke punten die veel mensen niet weten. Nog meer dan bij gas. Want jouw afleverset blijft vrolijk heet water leveren, op volle snelheid als je cv dat vraagt. Deze knijpen door de doorstroming te verlagen, zodat de afgifte beter is, zorgt voor een zuiniger systeem. Helaas zal je dit zelden bij de bouw opgeleverd krijgen en mag je zelf aan de slag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan89
sebastiaan89 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:44:
Ik twijffel inderdaad ook aan die uitspraak, zeker in het geval van lage temperatuur vloerverwarming zonder warmtepomp, waar we het volgens mij in het geval van de meeste warmtenetten over hebben.
Theoretisch is een grotere delta T natuurlijk efficienter, maar ik heb wel eens het idee dat naarmate de vloerverwarming bij mij langer aanstaat de uitvoertemperatuur stijgt. Dan gebruik ik de warmte waarvoor ik betaal dus niet efficient. Terwijl bij korte "bijstook" momenten de kleppen al weer sluiten voordat de vloerverwarming "doorstroomt" en daarna dus alle warmte die geleverd is ook daadwerkelijk de vloer in gaat.

Maw: flow is ook een factor bij dit soort systemen.
Nou het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk data om bovenstaande aan te staven.
In Januari heb ik een slimme stekker voor mijn kleppen gestoken met een tijdschema om enkel van 17 tot 21 te verwarmen.
In weekenden en op thuiswerkdagen heb ik s'ochtends handmatig de stekker aangezet.
Resultaat: 25% meer verbruik dan in Februari, waarbij ik de klok er tussenuit heb gehaald en het systeem gewoon non-stop heb laten verwarmen.
Bovenstaande is gecompenseerd voor graaddagen.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee