In mijn geval had de lekkage mogelijk verholpen kunnen worden door een pakking te vervangen. Maar volgens de monteur was de set van ons een verouderd model dat sowieso preventief vervangen wordt als men deze bij een storing tegenkomt.Tys schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:53:
[...]
Tjsa, dat mag wel het geval zijn bij een defect, maar van preventief onderhoud is geen sprake. Mijn afleverset is 26+ jaar oud en geeft meer warmte af in de meterkast dan bij menig radiator in de leefruimtes. Piepschuim van letterlijk een halve centimeter dik noemen ze "isolatie" van de afleversetDat ding tikt hard, maar het werkt dus onderhoud wil er niet eens naar komen kijken. Als ik een CV ketel zou hebben zou ik die en netjes onderhouden en eens in de 10-15 jaar vervangen want techniek blijft verbeteren.
Met de huidige huurkosten hebben ze de afleverset binnen 3 jaar terugverdiend. Ik snap niet zo goed waarom je dan de warmteleverancier een schouderklopje geeft, omdat ze een lekkende afleverset hebben vervangen. Lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, je betaalt er immers grof geld voor.
Ik wordt prima ontzorgd en ja, dat mag dan wel wat kosten.GioStyle schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:12:
Met de huidige huurkosten hebben ze de afleverset binnen 3 jaar terugverdiend. Ik snap niet zo goed waarom je dan de warmteleverancier een schouderklopje geeft, omdat ze een lekkende afleverset hebben vervangen. Lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, je betaalt er immers grof geld voor.
Deze opmerking slaat wel de spijker op z’n kop…Prisma16 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:34:
[...]
Ik wordt prima ontzorgd en ja, dat mag dan wel wat kosten.
Er zijn er zat die niet volledig ontzorgd hoeven te worden, en daar dus ook niet voor willen betalen.
Mooi verhaal man, bij ons in de buurt is de wachttijd momenteel 4 weken en niet alleen voor druppel lekkage. Dat wil ik ook wel even gemeld hebben.Prisma16 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:45:
[...]
Recent hadden wij een druppellekkage in de afleverset van het warmtenet, lekkage was niet veel maar moest wel verholpen worden. Afleverset was ruim 10 jaar oud. Zondagavond gebeld met warmtebedrijf, maandagmorgen negen uur stond er een monteur voor de deur. Binnen een uur was alles gefixed. De afleverset is vervangen. Alles uiteraard op kosten van het warmtebedrijf. Dit wil ik ook wel even gemeld hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 16-12-2024 07:41 ]
Welke aanbieder is dat?jbhc schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:38:
[...]
Mooi verhaal man, bij ons in de buurt is de wachttijd momenteel 4 weken en niet alleen voor druppel lekkage. Dat wil ik ook wel even gemeld hebben.
Stadsverarming Purmerend
Die aanbieder die gebruik maakt van "biomassa" om de warmte op te wekken omdat er geen mogelijkheid is tot het gebruik van restwarmte.
Die aanbieder die al sinds ze bestaan elk jaar dik verlies maakt op de 2 jaar na toen ze graag middenbeemster erbij wilde hebben en op miraculeuze wijze opeens wel 2 jaar winst konden maken totdat ze het project gescoord hadden en direct daarna weer dik verlies gingen draaien.
Die aanbieder die altijd net doet alsof ze heel goedkoop zijn want ze blijven soms net onder de prijs van de ACM
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
[ Voor 61% gewijzigd door jbhc op 17-12-2024 19:39 ]
Tarieven voor 2025 zijn gepubliceerd:
https://www.acm.nl/nl/pub...vaste-kosten-bijna-gelijk
Ik moet de details nog even bestuderen, maar vaste kosten zijn vergelijkbaar met 2024 en de variabele warmte tarieven iets lager.
Dit is beter dan ik had verwacht!
Het lijkt erop dat de volledige tarieven nog niet gepubliceerd zijn, die zullen morgen wel formeel komen.
Wel lees ik op de info pagina het volgende:
Met deze spoedwet wordt het vaststellen van de maximumtarieven op 3 punten aangepast. Te weten (1) Reële belastingverhogingen op gas worden na 2024 niet meer meegenomen in het variabele tarief, (2) de ACM mag vanaf 2025 verschillende peilmomenten hanteren bij het vaststellen van de gemiddelde gasprijs van vaste contracten en (3) bij het vaststellen van de gebruikskosten van gas wordt rekening gehouden met een gemiddelde van aangeboden onderhoudscontracten voor een cv-ketel in plaats van all-in servicecontracten.
Punt 3 helpt ons nu al direct in 2025, van punt 1 en 2 zullen we in 2026 de voordelen (hopelijk) zien. Deze punten zijn in dit forum natuurlijk ook al lang genoemd, had de acm ook al lang in kunnen voeren.
Ik moet de details nog even bestuderen, maar vaste kosten zijn vergelijkbaar met 2024 en de variabele warmte tarieven iets lager.
Het lijkt erop dat de volledige tarieven nog niet gepubliceerd zijn, die zullen morgen wel formeel komen.
Met deze spoedwet wordt het vaststellen van de maximumtarieven op 3 punten aangepast. Te weten (1) Reële belastingverhogingen op gas worden na 2024 niet meer meegenomen in het variabele tarief, (2) de ACM mag vanaf 2025 verschillende peilmomenten hanteren bij het vaststellen van de gemiddelde gasprijs van vaste contracten en (3) bij het vaststellen van de gebruikskosten van gas wordt rekening gehouden met een gemiddelde van aangeboden onderhoudscontracten voor een cv-ketel in plaats van all-in servicecontracten.
Punt 3 helpt ons nu al direct in 2025, van punt 1 en 2 zullen we in 2026 de voordelen (hopelijk) zien. Deze punten zijn in dit forum natuurlijk ook al lang genoemd, had de acm ook al lang in kunnen voeren.
[ Voor 58% gewijzigd door peter13579 op 17-12-2024 19:58 ]
En uiteraard zit Vattenfall op 43,7899 cent want ze moeten een wel onder blijven…
Maar goed. Tis goedkoper dan dit jaar dus we mogen niet klagen. Doe toch een klein vreugde dansje
Maar goed. Tis goedkoper dan dit jaar dus we mogen niet klagen. Doe toch een klein vreugde dansje
[ Voor 38% gewijzigd door OMD op 17-12-2024 20:36 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dankjewel! Heel mooi inzicht zo. Denk inderdaad hele goede verbeteringen (alle drie) die al veel eerder doorgsng moesteb vinden. Vooral meerdere peilmomenten. Want je ziet nu dat je gewoon €1,45 per kuub gaat betalen. Dat is echt bizar. Ik heb het energie aanbiedingentopic dit jaar een beetje in de gaten gehouden en door het jaar heen echt veel lagere tarieven gezien voor meerjarige contracten.peter13579 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:48:
Zeker een meevaller. Had een stijging verwacht gezien de ontwikkelingen op de europese gasmarkt de laatste weken.
Voorlopig maandbedrag voor 2025 is 2,80 lager dan dit jaar. Niet heel veel maar geen stijging in deze tijd van inflatie is al een grote winst.
De spoedwet is bij mijn weten nog steeds niet door beide kamers. Dat zou dit jaar gebeuren in eerste instantie maar de laatste berichten daaromtrent leken te wijzen op volgend jaar ?
Voorlopig maandbedrag voor 2025 is 2,80 lager dan dit jaar. Niet heel veel maar geen stijging in deze tijd van inflatie is al een grote winst.
De spoedwet is bij mijn weten nog steeds niet door beide kamers. Dat zou dit jaar gebeuren in eerste instantie maar de laatste berichten daaromtrent leken te wijzen op volgend jaar ?
Eneco gaat €43,78 per GJ rekenen, lekker één cent onder het maximum
Toch bijzonder dat de ouderwetse CV ketel nog steeds als benchmark wordt gebruikt, waarom niet benchmarken met een warmtepomp.peter13579 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:48:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ach, Ennatuurlijk rekent schaamteloos €43,79 want oh oh oh, ze hebben het zo moeilijk. Ok, dat staat niet in de emails maar zo gedragen ze zich wel.HikariMisako schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:56:
Eneco gaat €43,78 per GJ rekenen, lekker één cent onder het maximum
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Het valt me mee eigenlijk? Normaal zit er wel een of ander bullcr*p verhaal in de mail dat ze geprobeerd hebben om de tarieven zo laag mogelijk te houden en dat het gelukt is om onder de maximale acm tarieven te blijven. Dit jaar gewoon een simpele mail met 'hier zijn je nieuwe tarieven per 1 januari'. Ik denk dat ze zuur zijn dat ze niet verder mochten verhogen?Tys schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:27:
[...]
Ach, Ennatuurlijk rekent schaamteloos €43,79 want oh oh oh, ze hebben het zo moeilijk. Ok, dat staat niet in de emails maar zo gedragen ze zich wel.
De tarieven gaan omlaag dus iedereen is happy. Ik dat dat het is en ze er verder geen verhaaal van maken, gewoon max tarief pakkenstylezzz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:35:
[...]
Het valt me mee eigenlijk? Normaal zit er wel een of ander bullcr*p verhaal in de mail dat ze geprobeerd hebben om de tarieven zo laag mogelijk te houden en dat het gelukt is om onder de maximale acm tarieven te blijven. Dit jaar gewoon een simpele mail met 'hier zijn je nieuwe tarieven per 1 januari'. Ik denk dat ze zuur zijn dat ze niet verder mochten verhogen?
Paar euro per maand minder is in ieder geval iets. Hopelijk volgend jaar nog iets verder omlaag. Net als de vaste kosten. Blijft een flinke hap, ook als ik 0 vou verbruiken ben ik sowieso al €750 p.j. kwijt..
Precies, daarom moet je eens goed uitzoeken hoe het zit als je een all-electric warmtepomp installeert de aansluiting op het warmtenet opzegt. Betalen voor iets waar je geen behoefde aan hebt is natuurlijk niet handig..Gijsje22 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:46:
Paar euro per maand minder is in ieder geval iets. Hopelijk volgend jaar nog iets verder omlaag. Net als de vaste kosten. Blijft een flinke hap, ook als ik 0 vou verbruiken ben ik sowieso al €750 p.j. kwijt..
In mijn geval moet ik dat notarieel regelen. Dat gaat dus niet lukken.Prisma16 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:00:
[...]
Precies, daarom moet je eens goed uitzoeken hoe het zit als je een all-electric warmtepomp installeert de aansluiting op het warmtenet opzegt. Betalen voor iets waar je geen behoefde aan hebt is natuurlijk niet handig..
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
In de mail van HVC:Tales schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:42:
De HVC tarieven zijn ook weer bekend:
€ 41,60 per GJ
De rest zit op het maximum van de ACM
Ik zit onder de 20 GJ dus ik denk dat ik duurder uit ga zijn. Het zijn juist die vaste kosten die al jaar op jaar omhoog schieten en dat gaat alleen maar door.Het leveringstarief daalt
Het variabele leveringstarief van HVC daalt in 2025 naar € 41,60 per gigajoule (GJ). Dit is € 2,76 per GJ lager dan het leveringstarief van het afgelopen jaar.
De vaste kosten gaan omhoog
Door de stijgende kosten voor materialen en lonen zijn de vaste kosten € 28,60 per jaar hoger dan in 2024.
Kosten vallen lager uit bij gemiddeld verbruik
Bij een gemiddeld verbruik van 21 GJ vallen de jaarlijkse totale kosten zo'n € 29 lager uit dan in 2024. Welk bedrag voor u precies van toepassing is, hangt af van uw verbruik.
Dat is toch de hele crux, die vaste lasten... Ergens zal dit een keer moeten stoppen, als het zo doorgaat betaal je over 5 jaar meer dan 1000 euro alleen al aan vaste lasten.
Wij verbruiken al vrij weinig, sinds wij hier sinds 2019 wonen verbruiken we 12 a 13GJ. Dit jaar komen we uit op z'n 9GJ. Dat komt mede door de plaatsing van airco's op alle verdiepingen.
Betaal liever 50 euro per GJ en met maar 100/200 euro aan vaste lasten. Dan heeft besparen tenminste zin.
Wij verbruiken al vrij weinig, sinds wij hier sinds 2019 wonen verbruiken we 12 a 13GJ. Dit jaar komen we uit op z'n 9GJ. Dat komt mede door de plaatsing van airco's op alle verdiepingen.
Betaal liever 50 euro per GJ en met maar 100/200 euro aan vaste lasten. Dan heeft besparen tenminste zin.
Tarieven Warmtebedrijf Ede 2025:
https://warmtebedrijfede.nl/consument/tarieven-2025/Max. ACM /Warmtebedrijf Ede
Vastrecht € 577,48 / € 556,91
Meettarief € 32,80 / € 32,80
Huur/netonderhoud € 150,49 / € 150,49
Prijs per GJ € 43,79 / € 43,79
Omdat de wet dat nog niet op aangepast isrevolution-nl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:59:
[...]
Toch bijzonder dat de ouderwetse CV ketel nog steeds als benchmark wordt gebruikt, waarom niet benchmarken met een warmtepomp.
Gemiddeld 21GJ lees ik. Als ik een rondje google kom ik op gemiddel 35GJ voor 2 personen en 54 (!) GJ voor 4 personen.Il 2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:27:
[...]
In de mail van HVC:
[...]
Ik zit onder de 20 GJ dus ik denk dat ik duurder uit ga zijn. Het zijn juist die vaste kosten die al jaar op jaar omhoog schieten en dat gaat alleen maar door.
Zelf zitten we op 23GJ. Gezin met 3 kleine kinderen. Dus redelijk vaak ik bad. Niet een heel goed geisoleerd huis (label C) maar zetten de verwarming niet heel hoog, vaak enkel in de woonkamer en op tijd weer lager.
Hoe zit dat bij de rest? Ben op zoek naar wat nu echt t gemiddelde is
Bron: https://www.overstappen.n...emiddeld-energieverbruik/
Tussen de 30gj en 35gj hier. 4 personen (2 kleine kids) en verwarming beneden (vloerverwarming) altijd op 21 graden. Boven staat de verwarming nauwelijks aan.
Goed geïsoleerde 2-1 kap woning uit 2018.
Fanatieke douchers/badgebruikers. Vooral de vrouwen in huis
Goed geïsoleerde 2-1 kap woning uit 2018.
Fanatieke douchers/badgebruikers. Vooral de vrouwen in huis
Dus je wil het gemiddelde waarbij je dus niet kijkt naar het aantal bewoners, gezinssamenstelling en het soort woning?DCNY schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
[...]
Gemiddeld 21GJ lees ik. Als ik een rondje google kom ik op gemiddel 35GJ voor 2 personen en 54 (!) GJ voor 4 personen.
Zelf zitten we op 23GJ. Gezin met 3 kleine kinderen. Dus redelijk vaak ik bad. Niet een heel goed geisoleerd huis (label C) maar zetten de verwarming niet heel hoog, vaak enkel in de woonkamer en op tijd weer lager.
Het eindresultaat is een niets zeggend cijfers, leuk voor gebruik in politieke debatten maar verder kun je er weinig mee.
Mijn verbruik was +-5GJ voor een appartement
Ben ook wel benieuwdDCNY schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
[...]
Gemiddeld 21GJ lees ik. Als ik een rondje google kom ik op gemiddel 35GJ voor 2 personen en 54 (!) GJ voor 4 personen.
Label A 4 personen 10 GJ tussenwoning 120m2
Hier een gezin met 2 kleine kinderen. Ook zo’n 21 GJ per jaar.DCNY schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
[...]
- Vloerverwarming beneden
- netjes ingeregelde radiatoren
- Tado systeem
- woning uit 1999, 2 onder 1 kap
- Label A
- Als we thuis zijn 20 graden.
Maar ik heb wel eens terloops met de buren erover gehad (zelfde woning); die verbruiken bijna het dubbele; het is ook hoe bewust je met je verwarming om gaat:
- (laag zet als er niemand thuis is/ niemand in de ruimte is,
- hoe warm je het in huis maakt,
- hoe lang je doucht
- hoeveel je thuis bent etc.
Dan kom ik eigenlijk ook meteen op het volgende punt; die hoge en stijgende vaste kosten.
De afgelopen jaren zijn door de hoge energieprijzen (verbruikskosten) mensen wat bewuster met energie omgegaan. Daarmee kun je (op basis van mijn bovenstaande voorbeeld) dus ook veel mee besparen.
Wat er sowieso lijkt te gebeuren is dat deze warmtebedrijven de misgelopen omzet op de verbruikskosten compenseren met het verhogen van de vaste kosten.
De ACM probeert inzicht te krijgen in het financiële rendement die deze warmtebedrijven maken, maar die maken dat zo troebel mogelijk door de keten uit zoveel mogelijk bv’tjes te laten bestaan.
Een verkeerde aanpak van de wetgever wat mij betreft. Want “de markt” (het is dus maar zeer beperkt ‘een markt’) smeert de winst netjes over de keten uit, waarbij in elke stap een met een iets te hoge risicoclassificering (die net niet significant genoeg is) wordt gerekend die het financiële rendement verantwoordt.
Zo krijg je dus de grote verschillen met warmtenetten in het buitenland: https://www.tno.nl/nl/new...e-tarief-stadsverwarming/
Hoi allen,
Interessante topic. Hier een nieuwbouwwoning van ong. 180m2 uit 2021. Betreft een woning die net tussen categorie tussenwoning en 2-onder-1-kap valt (bovenste woonlagen als een 2-onder-1-kap, onderste woonlaag als tussenwoning. Gezinssituatie is 2 volw. en 3 jonge kinderen.
Verbruik startte rond de 18 GJ in 2021-2022, maar in aanloop naar de prijsverhogingen zijn we zuiniger aan gaan doen en komen we op 13-14 GJ per jaar uit. Meeste winst haalden we door de thermostaat lager te zetten (van 21 naar 19 graden nu beneden. Boven staat ie op 16, maar daar komt hij zelden aan door open trap) en door wat korter/kouder te douchen en te badderen. Ook probeer ik erop te letten dat als we genoeg zon hebben in maart dat ik de kraan voor de vloerverwarming volledig uitzet. Verder scherper erop dat we de mengkraan bij keuken/wasbakken niet (onbewust) half op warm hebben staan en als ik enkel een pan oid moet afwassen pak ik heet water uit de quooker.
Ook hier in de straat hoor je over veel verschillen. Stookregime, bad/douchetijd, zoninstraling heeft veel invloed. Wij hebben veel ramen op het zuiden, dus nu het zonnetje schijnt warmt het al gauw op boven de ingestelde temperatuur.
Door de prijsverhogingen (zowel vast als variabel) betalen we ondanks de 25% besparing qua verbruik nu kosten van 10-20% meer tov 2021.
Voor het overzicht even overzicht van de huidige reacties (ben nog niet eruit hoe ik de tabel gewoon kan invoegen, dus een screenshot. Wie een tip heeft hoe ik de tabel kan invoegen moet het maar even laten weten):
Interessante topic. Hier een nieuwbouwwoning van ong. 180m2 uit 2021. Betreft een woning die net tussen categorie tussenwoning en 2-onder-1-kap valt (bovenste woonlagen als een 2-onder-1-kap, onderste woonlaag als tussenwoning. Gezinssituatie is 2 volw. en 3 jonge kinderen.
Verbruik startte rond de 18 GJ in 2021-2022, maar in aanloop naar de prijsverhogingen zijn we zuiniger aan gaan doen en komen we op 13-14 GJ per jaar uit. Meeste winst haalden we door de thermostaat lager te zetten (van 21 naar 19 graden nu beneden. Boven staat ie op 16, maar daar komt hij zelden aan door open trap) en door wat korter/kouder te douchen en te badderen. Ook probeer ik erop te letten dat als we genoeg zon hebben in maart dat ik de kraan voor de vloerverwarming volledig uitzet. Verder scherper erop dat we de mengkraan bij keuken/wasbakken niet (onbewust) half op warm hebben staan en als ik enkel een pan oid moet afwassen pak ik heet water uit de quooker.
Ook hier in de straat hoor je over veel verschillen. Stookregime, bad/douchetijd, zoninstraling heeft veel invloed. Wij hebben veel ramen op het zuiden, dus nu het zonnetje schijnt warmt het al gauw op boven de ingestelde temperatuur.
Door de prijsverhogingen (zowel vast als variabel) betalen we ondanks de 25% besparing qua verbruik nu kosten van 10-20% meer tov 2021.
Voor het overzicht even overzicht van de huidige reacties (ben nog niet eruit hoe ik de tabel gewoon kan invoegen, dus een screenshot. Wie een tip heeft hoe ik de tabel kan invoegen moet het maar even laten weten):
/f/image/SucWBAGIMz34NNVHgFeMXKi3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door Tweakers JT op 22-12-2024 14:12 . Reden: Aanvulling mbt thermostaat ]
Het is weer de tijd voor nieuwe tarieven. Als je tarieven hebt, DM me dan even of vermeld het in dit topic, dan voeg ik ze toe aan tabblad 2025.
https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Er zit nogal variatie in het warmteverbruik merk ik. Wij zijn de helft al kwijt aan warm water. 5 personen, afwassen met stromend warm water. Totaal 23 GJ. Hier een nietszeggend plaatje van verbruik bij deelnemers van mindergas.nl wat alleen gaat over het deel dat voor verwarming wordt gebruikt.
:strip_exif()/f/image/MYlLrJ4en2YtwxIaBeZN4J6A.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Sendak239 op 22-12-2024 14:55 ]
Ik heb ook de tarieven van Eteck gekregen. Ik zag dat ze al in het lijstje van @Microkid staan. Opvallend is dat net al vorig jaar Eteck over de schreef gaat met de vaste tarieven. Dit jaar voor de levering van koude.
Ze hebben daar denk ik iemand die niet goed kan afronden, want hoewel Eteck de meeste kosten 'netjes' op het door de ACM vastgestelde maximum heeft gezet, gaan ze bij de vaste kosten voor koude over de grens door te optimistisch af te ronden bij de omrekening naar de kosten per jaar. Eteck rekent voor koude eur 34,32 per maand. Dat is per jaar net één cent boven het door de ACM vastgestelde maximum van 291,83. Ik heb daarom een melding gedaan bij de ACM. Ik bedoel, als je schurkenstreken uithaalt, doe het dan wel goed. De wet geeft grote bedrijven alle gelegenheid binnen de geldende regelgeving om veel winst te maken. Dan ben je wel dom bezig als je in al je gulzigheid toch de regels overtreedt.
@Microkid is het misschien een optie om in jouw overzicht ook een rij 'koude vastrecht' toe te voegen onder het kopje 'Vaste kosten/maand?
Ze hebben daar denk ik iemand die niet goed kan afronden, want hoewel Eteck de meeste kosten 'netjes' op het door de ACM vastgestelde maximum heeft gezet, gaan ze bij de vaste kosten voor koude over de grens door te optimistisch af te ronden bij de omrekening naar de kosten per jaar. Eteck rekent voor koude eur 34,32 per maand. Dat is per jaar net één cent boven het door de ACM vastgestelde maximum van 291,83. Ik heb daarom een melding gedaan bij de ACM. Ik bedoel, als je schurkenstreken uithaalt, doe het dan wel goed. De wet geeft grote bedrijven alle gelegenheid binnen de geldende regelgeving om veel winst te maken. Dan ben je wel dom bezig als je in al je gulzigheid toch de regels overtreedt.
@Microkid is het misschien een optie om in jouw overzicht ook een rij 'koude vastrecht' toe te voegen onder het kopje 'Vaste kosten/maand?
Staat er al in, zie regel 8 t/m 12.Of-Aaargh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:59:
Let trouwens op dat de getallen in de sheet gebaseerd zijn op maandprijzen, waarbij het jaarbedrag door 12 gedeeld is. Hierdoor kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan van 1-2 cent. Eteck rekent volgens hun tarievenblad netjes 291,83 per jaar.
[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 31-12-2024 09:18 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hier hoekwoning uit 2001 van 120 m2 en een verbruik van 6 GJ. We verwarmen alleen de woonkamer en slaapkamers als we er zijn. Onverwarmd zijn de slaapkamers 15 graden en elke nacht gaat de verwarming aan voor 3 uurtjes op 17 graden.
Dit is overigens in combinatie met verwarmen via airco. Paar jaar terug zonder airco zat ik op 16 GJ.
Dit is overigens in combinatie met verwarmen via airco. Paar jaar terug zonder airco zat ik op 16 GJ.
Als je je airco verwarming omzet naar GJ, hoeveel kom je dan?banaliteit schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:39:
Hier hoekwoning uit 2001 van 120 m2 en een verbruik van 6 GJ. We verwarmen alleen de woonkamer en slaapkamers als we er zijn. Onverwarmd zijn de slaapkamers 15 graden en elke nacht gaat de verwarming aan voor 3 uurtjes op 17 graden.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ah ja, I stand corrected.Microkid schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:12:
[...]
Staat er al in, zie regel 8 t/m 12.
Let trouwens op dat de getallen in de sheet gebaseerd zijn op maandprijzen, waarbij het jaarbedrag door 12 gedeeld is. Hierdoor kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan van 1-2 cent. Eteck rekent volgens hun tarievenblad netjes 291,83 per jaar.
Overigens brengt bij mij Eteck wel degelijk de kosten per maand in rekening, zijnde eur 24,32; per jaar dus één cent meer dan wat is toegestaan.
Zie mijn tarievenblad (Eteck geeft bij mij geen overzicht van de kosten per jaar):
:strip_exif()/f/image/lbjWIZCLbI13xOjA3siUGrYh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 31-12-2024 11:41 ]
Gemeente Eindhoven:Microkid schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:18:
Het is weer de tijd voor nieuwe tarieven. Als je tarieven hebt, DM me dan even of vermeld het in dit topic, dan voeg ik ze toe aan tabblad 2025.
VASTE KOSTEN/maand
warmte vastrecht = 48,12
warmte meting/meterhuur = 2,73
afleverset = 12,54
Warmte per GJ = 43,79
Dus enkel het vastrecht is iets onder de max, de rest netjes op het maximum.
Vattenfall Leiden voor 2025:3ssen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:09:
[...]
Gemeente Eindhoven:
VASTE KOSTEN/maand
warmte vastrecht = 48,12
warmte meting/meterhuur = 2,73
afleverset = 12,54
Warmte per GJ = 43,79
Dus enkel het vastrecht is iets onder de max, de rest netjes op het maximum.
VASTE KOSTEN/jaar
warmte vastrecht = 577,48 (48,12 pmnd)
warmte meting/meterhuur = 32,80 (2,73 pmnd)
afleverset = 150,49 (12,54 pmnd)
Warmte per GJ = 43,79
@Microkid , ik herken de 51.57 euro niet als het vastrecht warmte maximum voor 2025, wat is hiervoor de bron die je gebruikt hebt?Microkid schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:18:
Ik vind de volgende informatie met een maximum van 577.48 per jaar (toevallig precies wat mijn leverancier vraagt
Hmm, gecorrigeerdpeter13579 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:05:
[...]
@Microkid , ik herken de 51.57 euro niet als het vastrecht warmte maximum voor 2025, wat is hiervoor de bron die je gebruikt hebt?
Ik vind de volgende informatie met een maximum van 577.48 per jaar (toevallig precies wat mijn leverancier vraagt) https://www.consuwijzer.n...A%20%E2%82%AC%2046%2C69).
De tarieven van de Stadsverwarming Purmerend (SVP) staan er nog niet bij dus hierbij:
/f/image/r98ne3VMmXvuQhH8h3k3Kz8J.png?f=fotoalbum_large)
Ook heeft SVP voor kleinverbruikers een optie genaamd "Spaarzaam". Deze heeft net andere kosten.
/f/image/doOmF4Y9SV44j4uYK60SzauC.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik zelf bij de SVP zit en ik eind vorig jaar mijn jaarverbruik zat te kijken (5,1GJ) nam ik de gok en koos ik voor "Spaarzaam".
Ja.. Volgens hun berekening ben ik inderdaad wel iets goedkoper uitgekomen (ongeveer €45 (december moet nog komen)).
Ga ik het dit jaar weer nemen? Nee.
Dit komt mede door een eigen gevoel en ook door een onbegrijpelijke stijging in verbruik. Ik wordt nu geschat op een jaarverbruik van ongeveer 6,9GJ.
Ik ben niet veel meer warmte gaan afnemen (voor mijn gevoel zelfs minder).
De afleverset is naar wat SVP meld een van het nieuwste model en wordt keurig uitgelezen etc. Alleen ik heb het idee dat de afleverset ook verbruikt.
Ik heb alleen nog niet een idee hoe ik dit kan meten/ zien.
Een klein deel van deze stijging in GJ kan ik verklaren. In de afleverset zit een klep. Deze klep is naar wat ik heb gehoord van monteurs (inmiddels genoeg ervan gehad) vaak het probleem. Deze wilt nog weleens niet geheel sluiten. Gevolg je krijgt een sluipverbruik. Het openen kan ook een probleem zijn. In januari was bij mij dit een probleem. Hierdoor had ik in de eerste maand direct een extra verbruik van 0,5GJ. Dit was ook duidelijk in de grafieken te zien.
Vanuit SVP krijg je alleen maar de mededeling dit kan gebeuren meneer. U moet zelf elke dag uw systeem controleren.
(jammere is dat je dat eigenlijk niet zo snel kunt doorhebben omdat je niks ziet).
In augustus merkte ik bij toeval dat de buis voor warmwater retour warm was. Ook toen was de klep weer niet in orde. In die maand had ik ook weer een stijging in verbruik (0,4GJ).
Is er een makkelijke uitleesoptie?
Ja er zit een P1 poort op de slimme meter. Maar SVP geeft ook aan dat deze nog uit staat. Nu lees ik wel dat er enkele partijen zijn die met een apparaatje het mogelijk kunnen uitlezen. Hierbij type ik expres mogelijk. Het schijnt dat elke stadsverwarming een eigen programmering hierop doet en het dus eigenlijk niet interessant is om 1 apparaatje te maken omdat er teveel verschillende programmeringen (lees warmtenet bedrijven) zijn. Voor enkele grote kun je wel een apparaat bestellen bij de wat kleinere .. Moet je software erop zetten maar krijg je weer geen garanties.
Waarom verplicht de ACM niet dat dit gewoon 1 gemakkelijk uitlees systeem is waardoor er meerdere partijen gewoon appaartjes hiervoor maken waardoor je zelf het een en ander kunt uitlezen?
/f/image/r98ne3VMmXvuQhH8h3k3Kz8J.png?f=fotoalbum_large)
Ook heeft SVP voor kleinverbruikers een optie genaamd "Spaarzaam". Deze heeft net andere kosten.
/f/image/doOmF4Y9SV44j4uYK60SzauC.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik zelf bij de SVP zit en ik eind vorig jaar mijn jaarverbruik zat te kijken (5,1GJ) nam ik de gok en koos ik voor "Spaarzaam".
Ja.. Volgens hun berekening ben ik inderdaad wel iets goedkoper uitgekomen (ongeveer €45 (december moet nog komen)).
Ga ik het dit jaar weer nemen? Nee.
Dit komt mede door een eigen gevoel en ook door een onbegrijpelijke stijging in verbruik. Ik wordt nu geschat op een jaarverbruik van ongeveer 6,9GJ.
Ik ben niet veel meer warmte gaan afnemen (voor mijn gevoel zelfs minder).
De afleverset is naar wat SVP meld een van het nieuwste model en wordt keurig uitgelezen etc. Alleen ik heb het idee dat de afleverset ook verbruikt.
Ik heb alleen nog niet een idee hoe ik dit kan meten/ zien.
Een klein deel van deze stijging in GJ kan ik verklaren. In de afleverset zit een klep. Deze klep is naar wat ik heb gehoord van monteurs (inmiddels genoeg ervan gehad) vaak het probleem. Deze wilt nog weleens niet geheel sluiten. Gevolg je krijgt een sluipverbruik. Het openen kan ook een probleem zijn. In januari was bij mij dit een probleem. Hierdoor had ik in de eerste maand direct een extra verbruik van 0,5GJ. Dit was ook duidelijk in de grafieken te zien.
Vanuit SVP krijg je alleen maar de mededeling dit kan gebeuren meneer. U moet zelf elke dag uw systeem controleren.
(jammere is dat je dat eigenlijk niet zo snel kunt doorhebben omdat je niks ziet).
In augustus merkte ik bij toeval dat de buis voor warmwater retour warm was. Ook toen was de klep weer niet in orde. In die maand had ik ook weer een stijging in verbruik (0,4GJ).
Is er een makkelijke uitleesoptie?
Ja er zit een P1 poort op de slimme meter. Maar SVP geeft ook aan dat deze nog uit staat. Nu lees ik wel dat er enkele partijen zijn die met een apparaatje het mogelijk kunnen uitlezen. Hierbij type ik expres mogelijk. Het schijnt dat elke stadsverwarming een eigen programmering hierop doet en het dus eigenlijk niet interessant is om 1 apparaatje te maken omdat er teveel verschillende programmeringen (lees warmtenet bedrijven) zijn. Voor enkele grote kun je wel een apparaat bestellen bij de wat kleinere .. Moet je software erop zetten maar krijg je weer geen garanties.
Waarom verplicht de ACM niet dat dit gewoon 1 gemakkelijk uitlees systeem is waardoor er meerdere partijen gewoon appaartjes hiervoor maken waardoor je zelf het een en ander kunt uitlezen?
Heb je nog niet de mogelijkheid om het verbruik via de App van SVP te zien? Of is dat niet genoeg.
Ik vind dat behoorlijk handig, kan per dag zien wat ik aan warmte verbruik.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb het getest maar ik kan daar nog niet op.M@cer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:48:
Heb je nog niet de mogelijkheid om het verbruik via de App van SVP te zien? Of is dat niet genoeg.
Persoonlijk wil ik ook niet voor elk bedrijf een aparte app gebruiken.
Dit is wel echt weer next level consument uitmelken. Op vrijwillige basis een hoger warmtetarief laten kiezen, dan wettelijk is toegestaan door elders op de factuur een korting aan te bieden.

Een keuze bieden is niet "de consument uitmelken". Tenzij je geen enkel idee hebt wat je gaat verbruiken (wat een beetje vreemd zou zijn) kun je prima voor jezelf uitmaken wat de beste keus is. Als mijn leverancier dit aanbood zou ik er onmiddellijk voor tekenen, da's gewoon pure korting op de vaste kosten.GioStyle schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:49:
Dit is wel echt weer next level consument uitmelken. Op vrijwillige basis een hoger warmtetarief laten kiezen, dan wettelijk is toegestaan door elders op de factuur een korting aan te bieden.
En ja, voor de duidelijkheid, dit mag verder wel gewoon. Er mag afgeweken geworden van het maximumtarief als dit maar in wederzijds overleg gebeurt, de wet voorziet hier expliciet in.
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Zoals @MneoreJ aangeeft, mag het inderdaad (https://wetten.overheid.n...z=2025-01-01&g=2025-01-01)GioStyle schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:49:
[...]
Interessant is dat dit natuurlijk een aanknopingspunt is om meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijke kosten voor een warmtenet: blijkbaar kunnen de vaste kosten gewoon 120 euro lager zijn per jaar.
Het risico van duurder inkopen van meerverbruik (meer dan 10GJ) wordt afgedekt met €12,- extra per GJ; wat ongeveer €0,38 meer per m3 gas zou zijn.
Nog wel lager ook, waarschijnlijk. Ongeacht wat de warmtebedrijven de ACM voorspiegelen lijkt het een simpel sommetje te zijn waarbij het totaal kostendekkend/winstgevend moet zijn, ongeacht hoe dit verdeeld is tussen vast en variabel. Dus het warmtenet kost X (inclusief al gedane investeringen), ze hebben Y verbruikers met Z verbruik, en in totaal moet het minstens X of beter zijn (en hoger dan vorig jaar natuurlijk, want winsten moeten stijgen). Natuurlijk halen ze bij voorkeur het meest uit de vaste kosten, want dat is een gegarandeerde cashflow, maar als de variabele kosten hoog dreigen te worden gaan ze consumenten prikkelen om minder te verbruiken of meer te gaan betalen.H. Lal schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:57:
Interessant is dat dit natuurlijk een aanknopingspunt is om meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijke kosten voor een warmtenet: blijkbaar kunnen de vaste kosten gewoon 120 euro lager zijn per jaar.
Het risico van duurder inkopen van meerverbruik (meer dan 10GJ) wordt afgedekt met €12,- extra per GJ; wat ongeveer €0,38 meer per m3 gas zou zijn.
De echte kosten van de warmtenetten zouden natuurlijk interessant zijn om te weten, zeker in vergelijking. Aangezien het allemaal regionale monopolisten zijn kun je moeilijk beargumenteren dat dit gevoelige informatie is voor de concurrentie. Dat dat niet gebeurt maar we alleen knorrende geluidjes van de ACM krijgen dat het verder heus wel klopt en ze geen "buitensporige" winst maken (voor zover de ACM kan zien, aan de hand van het meest oppervlakkige onderzoek ooit) geeft wel aan dat er hoogstwaarschijnlijk een flinke portie naaiwerk bij zit waarbij men het publiek niet nog meer aanleiding geeft om moord en brand te schreeuwen dan het al heeft.
Vattenfall kent een spaarprogramma voor loyale klanten (Exclusief) en voert hierin wijzigingen door. Er komen twee varianten:
In variant 1 (niet-warmte) krijg je direct 55 punten per maand en dat kan oplopen naar 110 / maand als je 5+ jaar klant bent.
In variant 2 (o.a. warmte) loopt het op van 10 naar 25 punten per maand. Dat is zeker niet meer dan anders 😐
(Zie varianten in https://www.vattenfall.nl...e-voorwaarden-vooruit.pdf )
Heeft natuurlijk niet direct met warmte / gas te maken, maar vond het een interessant verschil in waardering voor (verplichte) loyaliteit.
In variant 1 (niet-warmte) krijg je direct 55 punten per maand en dat kan oplopen naar 110 / maand als je 5+ jaar klant bent.
In variant 2 (o.a. warmte) loopt het op van 10 naar 25 punten per maand. Dat is zeker niet meer dan anders 😐
(Zie varianten in https://www.vattenfall.nl...e-voorwaarden-vooruit.pdf )
Heeft natuurlijk niet direct met warmte / gas te maken, maar vond het een interessant verschil in waardering voor (verplichte) loyaliteit.
VEH probeert nu ook druk te zetten op betere wetgeving. Zouden we blij worden van de variant waar ze op inzetten?
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Ik zie niet goed in hoe. Bijvoorbeeld:JordiGeelhoed schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:07:
VEH probeert nu ook druk te zetten op betere wetgeving. Zouden we blij worden van de variant waar ze op inzetten?
Nieuwsbericht
Fantastisch sympathiek idee, maar wel eentje in de categorie "geen gezeik, iedereen rijk". Iedereen met een greintje verstand gaat dan natuurlijk over op de warmtepomp, want het moet wel gek lopen als je dan onderaan de streep niet beter af bent. Dat maakt warmtenetten nog minder realistisch om op te zetten en uit te baten, wat de kosten voor de consument alleen maar gaat verhogen. En als die eenmaal aan het maximum zitten zouden de energiebedrijven op moeten draaien voor de meerkosten, wat ze niet gaan doen, dus mag het uit de belastingen komen, wat weer voor politiek gesteggel gaat zorgen...Ook moeten huiseigenaren volgens Vereniging Eigen Huis het recht hebben om kosteloos af te sluiten van een warmtenet.
Ik denk dat je dan net zo goed het idee van warmtenetten op kan doeken. Wat veel mensen waarschijnlijk geen slecht idee zouden vinden, maar dat gaat duidelijk verder dan nieuwe wetgeving.
Maar als het warmtenet financieel niet uit kan ten opzichte van een voor de meeste woningen goed haalbaar alternatief (warmtepomp), waarom zouden we dan als maatschappij/wetgever het dure warmtenet een hand boven het hoofd houden.MneoreJ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Ik zie niet goed in hoe. Bijvoorbeeld:
[...]
Fantastisch sympathiek idee, maar wel eentje in de categorie "geen gezeik, iedereen rijk". Iedereen met een greintje verstand gaat dan natuurlijk over op de warmtepomp, want het moet wel gek lopen als je dan onderaan de streep niet beter af bent. Dat maakt warmtenetten nog minder realistisch om op te zetten en uit te baten, wat de kosten voor de consument alleen maar gaat verhogen. En als die eenmaal aan het maximum zitten zouden de energiebedrijven op moeten draaien voor de meerkosten, wat ze niet gaan doen, dus mag het uit de belastingen komen, wat weer voor politiek gesteggel gaat zorgen...
Ik denk dat je dan net zo goed het idee van warmtenetten op kan doeken. Wat veel mensen waarschijnlijk geen slecht idee zouden vinden, maar dat gaat duidelijk verder dan nieuwe wetgeving.
Laat de beheerder van het warmtenet maar een concurrerende dienst aanbieden, zodat efficiëntie daadwerkelijk hoog op de agenda komt. Als het door efficiëntie kan concurreren met de warmtepomp is het warmtenet 'goed'. Als dat niet kan, dan moeten we toch simpelweg concluderen dat het warmtenet een gedrocht is?
Noem eens één andere dienst waarbij je niet gewoon je contract mag opzeggen zonder met hoge meerkosten geconfronteerd te worden....
[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 22-02-2025 14:11 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat hoeft natuurlijk niet, we kunnen ook iedereen aan de warmtepomp helpen "als maatschappij". Dat kan deze wet in z'n eentje alleen niet regelen/besluiten, daar gaat veel meer water on de brug. Lekker stoppen met warmtenetten is zeker een optie, maar dan moeten er nog heel wat meer debatten op losgelaten worden.Ivow85 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:08:
Maar als het warmtenet financieel niet uit kan ten opzichte van een voor de meeste woningen goed haalbaar alternatief (warmtepomp), waarom zouden we dan als maatschappij/wetgever het dure warmtenet een hand boven het hoofd houden.
Nog niet zo lang geleden, de gasleiding. Inmiddels niet meer, je kunt nu gratis van het gas af (na veel vijfen en zessen en rechtszaken). En dat was qua kosten dragen al een stuk minder controversieel omdat het alleen de energieboeren benadeelde, regelen dat het warmtenet optioneel wordt gaat nog een heel stuk verder.Noem eens één andere dienst waarbij je niet gewoon je contract mag opzeggen zonder met hoge meerkosten geconfronteerd te worden....
Onjuist.MneoreJ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:15:
[...]
Nog niet zo lang geleden, de gasleiding. Inmiddels niet meer, je kunt nu gratis van het gas af (na veel vijfen en zessen en rechtszaken). En dat was qua kosten dragen al een stuk minder controversieel omdat het alleen de energieboeren benadeelde, regelen dat het warmtenet optioneel wordt gaat nog een heel stuk verder.
Het is wettelijk altijd toegestaan geweest om gewoon je gascontract op te zeggen, zonder verdere kosten.
Alleen hebben de netbeheerders door valse informatie te verstrekken heel veel mensen misleid tot het geven van een opdracht voor verwijdering van de gasaansluiting. En als je opdracht geeft moet je betalen.
Maar het was nooit verplicht om die opdracht te geven. Je mocht al die tijd gewoon je gascontract opzeggen en het daarbij laten. En wie de opdracht tot verwijdering niet gaf kon niet gedwongen worden tot het betalen van een rekening.
De rechtszaken onderstrepen de wetgeving die toen reeds bestond.
[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 22-02-2025 14:22 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
OK, soit, point taken.Ivow85 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:21:
De rechtszaken onderstrepen de wetgeving die toen reeds bestond.
Alleen daar was dus wetgeving waarbij het mocht en nog werd hemel en aarde bewogen om te zorgen dat de consument de arme energieboer niet op kosten kon jagen, terwijl het daar niet eens ging over de draagbaarheid van de energie-infra. Bij warmtenetten ligt dat nog een heel stuk gevoeliger en gaat er niet eventjes een wet komen waarbij je gewoon mag opt-outen, want dat zet heel het idee op losse schroeven.
Verschil met gas en warmtenet is dat de verdeling vd kosten niet over miljoenen huishoudens gaat, maar over enkele duizenden. Dus iedere afsluiting zorgt voor veel hogere verdeling van kosten. En de grootste inkomsten van gas komt bij bedrijven vandaan. Dus al die particulieren die afgesloten worden is niet zo’n probleem op de sloot inkomsten voor de beheerders.
Als opzeggen van warmtenet kosteloos wordt, gok ik zo dat er zomaar 20% zsm een warmtepomp neemt (mij incluis!). Maar wel vrij asociaal. Want de kosten voor die paar duizend huishoudens gaat dus met 20% omhoog. De vaste kosten zullen namelijk vrijwel niet wijzigen, terwijl er wel afsluitkosten bij gaan komen.
Het blijft een lastige situatie van collectief vs individuele keuzes. Het zou een mooi systeem kunnen zijn, maar dan moet het gaan om werkelijke kosten. Dát zorgt voor incentives voor de aanbieders om écht restenergie te gebruiken. Ik betaal nu dezelfde gj prijs voor een warmtenet met 98% restwarmte en 2% gas, als een warmtenetgebruiker wasrbij 100% uit gas komt. Dus is gewoon bezopen.
Als opzeggen van warmtenet kosteloos wordt, gok ik zo dat er zomaar 20% zsm een warmtepomp neemt (mij incluis!). Maar wel vrij asociaal. Want de kosten voor die paar duizend huishoudens gaat dus met 20% omhoog. De vaste kosten zullen namelijk vrijwel niet wijzigen, terwijl er wel afsluitkosten bij gaan komen.
Het blijft een lastige situatie van collectief vs individuele keuzes. Het zou een mooi systeem kunnen zijn, maar dan moet het gaan om werkelijke kosten. Dát zorgt voor incentives voor de aanbieders om écht restenergie te gebruiken. Ik betaal nu dezelfde gj prijs voor een warmtenet met 98% restwarmte en 2% gas, als een warmtenetgebruiker wasrbij 100% uit gas komt. Dus is gewoon bezopen.
[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 22-02-2025 14:41 ]
Precies, er is geen sprake van een gelijk speelveld. Warmtenetten moeten door alleen de gebruikers worden betaald. De verzwaring van het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld de miljarden die Tennet gaat investeren, worden uit de algemene middelen betaald terwijl een belangrijk aanleiding voor de verzwaring van het net de aanschaf van warmtepompen is. Dus gewoon een stiekeme subsidie op warmtepompen.t14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:39:
Verschil met gas en warmtenet is dat de verdeling vd kosten niet over miljoenen huishoudens gaat, maar over enkele duizenden. Dus iedere afsluiting zorgt voor veel hogere verdeling van kosten. En de grootste inkomsten van gas komt bij bedrijven vandaan. Dus al die particulieren die afgesloten worden is niet zo’n probleem op de sloot inkomsten voor de beheerders.
Dat is niet waar. De uitbreiding van het net wordt voor gefinancieerd door de overheid maar de kosten komen bij alle gebruikers terecht. Het enige wat beter zou zijn als die kosten worden toegerekend op basis van gebruik in plaats van een vast netwerk tarief. Dan neem je elk voordeel wat een WP volgens jouw heeft in een klap weg.Prisma16 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:16:
[...]
Precies, er is geen sprake van een gelijk speelveld. Warmtenetten moeten door alleen de gebruikers worden betaald. De verzwaring van het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld de miljarden die Tennet gaat investeren, worden uit de algemene middelen betaald terwijl een belangrijk aanleiding voor de verzwaring van het net de aanschaf van warmtepompen is. Dus gewoon een stiekeme subsidie op warmtepompen.
Precies, in de praktijk is alle gebruikers de gelijk aan alle belastingbetalers. Zoals bij alle grote investeringen zie ook bouw of sloop van kerncentrales. Op zich prima maar gebruik deze aanpak dan ook voor bijvoorbeeld een warmtenet.hanev001 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
...De uitbreiding van het net wordt voor gefinancieerd door de overheid maar de kosten komen bij alle gebruikers terecht. ...
Los van wat in de voorgaande post staat:Prisma16 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:16:
[...]
Precies, er is geen sprake van een gelijk speelveld. Warmtenetten moeten door alleen de gebruikers worden betaald. De verzwaring van het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld de miljarden die Tennet gaat investeren, worden uit de algemene middelen betaald terwijl een belangrijk aanleiding voor de verzwaring van het net de aanschaf van warmtepompen is. Dus gewoon een stiekeme subsidie op warmtepompen.
- De overheid ontvangt als aandeelhouder ook dividend van TenneT.
- Mensen die op gas of elektriciteit (warmtepomp) verwarmen, betalen veel energiebelasting die ten goede komt aan de staatskas. Miljarden per jaar. Over warmte wordt geen energiebelasting gerekend.
Neem die baten die de overheid heeft vanuit gas en elektriciteit even mee in het kostenplaatje en de bijdragen van de mensen die geen stadsverwarming hebben overstijgen de bedragen die nodig zijn voor het verzwaren van het elektriciteitsnet ruimschoots. De ca 7 miljoen huishoudens die nu gas gebruiken en dus in de toekomst over moeten naar meestal een warmtepomp dragen alleen al aan energiebelasting jaarlijks meer dan 5 miljard bij (gemiddeld 1200m³ gas per woning, €0,70 energiebelasting per m³).
- De verzwaring van het elektriciteitsnet is vooral nodig vanwege hogere piekbelasting. Een warmtepomp voor een doorsnee woning trekt maximaal tussen de 2 en 3kW. Een elektrische kookplaat die (ook) in nagenoeg alle huizen met stadsverwarming aanwezig is trekt 6-9kW pieken. Elektrische auto's met een 3-fase lader trekken 11-17kW. Ten aanzien van de noodzaak tot het verzwaren van het elektriciteitsnet speelt de warmtepomp maar een beperkte rol.
In huizen met stadsverwarming wordt bovengemiddeld vaak (nagenoeg altijd) elektrisch gekookt. En gemiddeld zullen huishoudens met stadsverwarming ongeveer even vaak een elektrische auto hebben als huishoudens zonder stadsverwarming.
De negatieve effecten die jij benoemt gelden alleen wanneer er bij warmtenetten een groter percentage over zou gaan stappen op een warmtepomp dan bij gebruikers van verwarming op gas.t14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:39:
Of er nu 1 op 1000 van het warmtenet of gaat, of 1000 op 1 miljoen van het gas af gaan maakt voor de extra druk die het op de resterende gebruikers legt niet zoveel uit.
Wanneer er echt veel meer mensen vanuit een warmtenet over zouden stappen op een warmtepomp, dan is dat toch juist een teken dat het warmtenet (of eigenlijk de prijs die voor de warmte gerekend wordt) nu niet deugt. Als het warmtenet echt niet meer zou kosten dan stoken op gas, dan zou het aantal (potentiële) overstappers naar een warmtepomp ongeveer gelijkwaardig zijn (in procenten).
Ook bij gas zal na verloop van tijd het effect optreden dat de vaste kosten van de netbeheerders nauwelijks dalen, terwijl het aantal aansluitingen steeds kleiner wordt. Dat is niet iets unieks voor een onderneming en ook niet voor de huidige energietransitie. De florerende kolen-industrie en handel maakte in de jaren zestig hetzelfde mee.
Willen de warmtenet aanbieders relevant blijven, dan moeten ze gewoon een efficiënt product tegen een redelijke prijs aanbieden. Dat dat nu niet gedaan wordt, blijkt wel uit het feit dat de meeste aanbieders van warmte bij de jaarlijkse bekendmaking van de nieuwe tarieven eerst even afwachten wat ze van de ACM maximaal in rekening mogen brengen, om vervolgens ook dat bedrag (of net een paar procent er onder) in rekening te brengen. Ongeacht de kosten en bron van de warmte die ze leveren. Pure winstmaximalisatie over de rug van mensen die nu geen kant op kunnen.
Door mensen de mogelijkheid te geven om op korte of middellange termijn wél een andere kant op te laten gaan, worden de warmte leveranciers gedwongen om in hun prijzen ook mee te wegen of het aanbod nog wel aantrekkelijk is voor klanten. En als het aanbod niet aantrekkelijk is, om actie te ondernemen om het aanbod aantrekkelijker te maken. Meer efficiëntie, reële marges.
Wait a minute.. Als de warmteprijs gekoppeld is aan de gasprijs, plus het feit dat bij de warmteprijs geen energiebelasting wordt geheven, betekent dat de warmteprijs per GJ met ruim twee tientjes kan zakken...Ivow85 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:48:
[...]
Los van wat in de voorgaande post staat:
- De overheid ontvangt als aandeelhouder ook dividend van TenneT.
- Mensen die op gas of elektriciteit (warmtepomp) verwarmen, betalen veel energiebelasting die ten goede komt aan de staatskas. Miljarden per jaar. Over warmte wordt geen energiebelasting gerekend.
Neem die baten die de overheid heeft vanuit gas en elektriciteit even mee in het kostenplaatje en de bijdragen van de mensen die geen stadsverwarming hebben overstijgen de bedragen die nodig zijn voor het verzwaren van het elektriciteitsnet ruimschoots. De ca 7 miljoen huishoudens die nu gas gebruiken en dus in de toekomst over moeten naar meestal een warmtepomp dragen alleen al aan energiebelasting jaarlijks meer dan 5 miljard bij (gemiddeld 1200m³ gas per woning, €0,70 energiebelasting per m³).
Correct.GioStyle schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:00:
[...]
Wait a minute.. Als de warmteprijs gekoppeld is aan de gasprijs, plus het feit dat bij de warmteprijs geen energiebelasting wordt geheven, betekent dat de warmteprijs per GJ met ruim twee tientjes kan zakken...
Niet helmaal correctt14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Correct.en een belangrijke reden dat het ‘niet meer dan anders’ principe totaal bezopen is. Gas wordt jaar op jaar zwaarder belast, want: niet groen. En warmtenetten zijn met warmtepompen wel ‘groen’. En tóch mag je je warmtenet energie ‘virtueel’ energiebelasting betalen. En oja, die gaat gewoon naar Vattenfall.
De warmtenetten die gas gebruiken betalen ook G-belasting, die van de bulk, maar toch.
De warmtenetten die groen (de WP) gebruiken betalen ook E-belasting, ook weer die bulk, maar toch.
Dat ze bijna allemaal tegen de max voor die Gj vragen is wel typisch. Kan dan bijna niet anders dan dat deze prijs op een goed niveau wordt vastgesteld

En dat doet niet alleen VF maar ook de Eneco's enz. van deze wereld
Sinds vorig jaar woon ik ook in een huis dat aangesloten is op het warmtenet. Ik ben wel geschrokken van het maandelijkse voorschotbedrag. Vooraf had ik wel een calculatie gemaakt op basis van jaarverbruik in GJ, en dat leek initieel mee te vallen, maar ik had even niet gedacht aan de kosten voor het vastrecht.
In de meterkast hangt nog een dertig jaar oude warmtewisselaar (AGPO / KVM), waarvan ik het vermoeden heb dat deze niet bepaald efficiënt is en waar daarnaast, ook zonder gebruik, veel warmte vandaan komt. Deze warmtewisselaar is in eigendom, ik zie er niets over op de factuur van Ennatuurlijk staan.
Nu dacht ik eerst dat deze unit noodzakelijk was voor zowel warm tapwater als voor de CV, maar ik zie nu dat de aanvoer van de stadsverwarming rechtstreeks naar de radiatoren gaat. Een aftakking daarvan gaat naar de warmtewisselaar en vanuit de warmtewisselaar gaat er een warmwaterleiding naar de badkamer. In een keukenkastje staat een kleine elektrische boiler voor warm water.
Is het te overwegen om de oude warmtewisselaar te vervangen voor een warmtepompboiler? Dan kan die deels met zonnestroom het water voor de badkamer verwarmen, en ben ik voor warm tapwater niet langer afhankelijk van het warmtenet. In de keuken gebruiken we nu immers al een elektrische boiler.
Het zal niet de hoofdmoot van het jaarverbruik zijn, maar misschien wel een begin in het moderniseren en deels zelfvoorzienend maken van de installatie.
In de meterkast hangt nog een dertig jaar oude warmtewisselaar (AGPO / KVM), waarvan ik het vermoeden heb dat deze niet bepaald efficiënt is en waar daarnaast, ook zonder gebruik, veel warmte vandaan komt. Deze warmtewisselaar is in eigendom, ik zie er niets over op de factuur van Ennatuurlijk staan.
Nu dacht ik eerst dat deze unit noodzakelijk was voor zowel warm tapwater als voor de CV, maar ik zie nu dat de aanvoer van de stadsverwarming rechtstreeks naar de radiatoren gaat. Een aftakking daarvan gaat naar de warmtewisselaar en vanuit de warmtewisselaar gaat er een warmwaterleiding naar de badkamer. In een keukenkastje staat een kleine elektrische boiler voor warm water.
Is het te overwegen om de oude warmtewisselaar te vervangen voor een warmtepompboiler? Dan kan die deels met zonnestroom het water voor de badkamer verwarmen, en ben ik voor warm tapwater niet langer afhankelijk van het warmtenet. In de keuken gebruiken we nu immers al een elektrische boiler.
Het zal niet de hoofdmoot van het jaarverbruik zijn, maar misschien wel een begin in het moderniseren en deels zelfvoorzienend maken van de installatie.
Zoals je zegt is het vastrecht relatief hoog bij een warmtenet. Door dus een warmtepomp toe te voegen terwijl je het warmtenet in bedrijf houdt is je voordeel, in financiële zin, zeer beperkt.M-ThijZ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:54:
Sinds vorig jaar woon ik ook in een huis dat aangesloten is op het warmtenet. Ik ben wel geschrokken van het maandelijkse voorschotbedrag. Vooraf had ik wel een calculatie gemaakt op basis van jaarverbruik in GJ, en dat leek initieel mee te vallen, maar ik had even niet gedacht aan de kosten voor het vastrecht.
Wij hebben ook een warmtenetaansluiting (huis 150m3, 20GJ/jaar. kosten 150 euro/maand). Vorige jaar een offerte laten maken voor een warmtepomp die het warmtenet overbodig zou maken.
Kosten waren 16k euro, terugverdientijd meer dan 15 jaar (is altijd lastig, welke tarieven met je gebruiken?) en een grote installatie; buffervat, warmtewisselaar. Dus niet gedaan.
Met airco en zonnepanelen kan het nog zin hebben om de kosten te drukken, maar de extreme goede tijden voor zonnepanelen zijn wel voorbij.M-ThijZ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:54:
Als ik je goed begrijp dan zou je daarmee volledig van het warmtenet af zijn en dus ook geen vastrecht betalen?Prisma16 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:18:
[...]
Zoals je zegt is het vastrecht relatief hoog bij een warmtenet. Door dus een warmtepomp toe te voegen terwijl je het warmtenet in bedrijf houdt is je voordeel, in financiële zin, zeer beperkt.
Wij hebben ook een warmtenetaansluiting (huis 150m3, 20GJ/jaar. kosten 150 euro/maand). Vorige jaar een offerte laten maken voor een warmtepomp die het warmtenet overbodig zou maken.
Kosten waren 16k euro, terugverdientijd meer dan 15 jaar (is altijd lastig, welke tarieven met je gebruiken?) en een grote installatie; buffervat, warmtewisselaar. Dus niet gedaan.
Als dat niet uit kan, dan kan ik mij voorstellen dat het voor mij ook lastig wordt om een case te maken voor alleen afname tapwater verplaatsen naar een warmtepompboiler met behoud van stadsverwarming voor CV.
Jammer. Ik dacht als ik nu de kosten voor het vervangen van de stadsverwarming warmtewisselaar kan stoppen in een nieuwe warmtepompboiler op het moment dat ik de badkamer vernieuw, dan moderniseer ik daarmee gelijk de installatie en ben ik één stapje dichterbij het afsluiten van het warmtenet.
Ons verbruik is sinds september 33 GJ. Vrijstaande woning met vier personen.
Ik moest denken aan een warmtepompboiler als ‘thermische batterij’ als alternatief voor tapwater van stadsverwarming. De vraag is dan of zo’n warmtepompboiler in de winter niet zoveel energie verbruikt dat het (inclusief kosten aanschaf) goedkoper is om simpelweg per GJ stadsverwarming te blijven betalen.banaliteit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:20:
[...]
Met airco en zonnepanelen kan het nog zin hebben om de kosten te drukken, maar de extreme goede tijden voor zonnepanelen zijn wel voorbij.
Die thermische batterij valt nog best wel tegen. Ik heb een 300 liter boiler op zolder, maar in principe is die ruimte niet verwarmd. In de winter moet de boiler minstens 1x per dag verwarmd worden, in de zomer hou je het misschien af en toe 24 uur vol zonder extra te verwarmen. Je slaat dus wel een hoop energie op, maar er lekt ook enorm veel energie uit.M-ThijZ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:21:
[...]
Ik moest denken aan een warmtepompboiler als ‘thermische batterij’ als alternatief voor tapwater van stadsverwarming. De vraag is dan of zo’n warmtepompboiler in de winter niet zoveel energie verbruikt dat het (inclusief kosten aanschaf) goedkoper is om simpelweg per GJ stadsverwarming te blijven betalen.
is 1x per dag en maximaal 24 uur niet hetzelfde?BRAINLESS01 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:27:
[...]
Die thermische batterij valt nog best wel tegen. Ik heb een 300 liter boiler op zolder, maar in principe is die ruimte niet verwarmd. In de winter moet de boiler minstens 1x per dag verwarmd worden, in de zomer hou je het misschien af en toe 24 uur vol zonder extra te verwarmen. Je slaat dus wel een hoop energie op, maar er lekt ook enorm veel energie uit.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Je hebt het woord "minstens" gemistKoffie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:48:
[...]
is 1x per dag en maximaal 24 uur niet hetzelfde?
In de winter zit er veel minder dan 24 uur tussen, in de zomer red je dat als je geluk hebt misschien een paar dagen. Het verlies gaat een heel stuk sneller dan wat mensen normaal met een batterij associëren.
Het gaat er toch om dat je zonneenergie direct zelf gebruikt? En dus zonder salderen of terugleveren kan inzetten voor jezelf. Dat maakt dd business case voor zonnepanelen veel interessanter. De vraag is wel hoeveer kWh je nou kwijtkan in zo’n boiler. Volgens mij valt dat tegen.BRAINLESS01 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Je hebt het woord "minstens" gemist
In de winter zit er veel minder dan 24 uur tussen, in de zomer red je dat als je geluk hebt misschien een paar dagen. Het verlies gaat een heel stuk sneller dan wat mensen normaal met een batterij associëren.
Het is inderdaad lastig om een gunstige case te maken over overstappen van warmtenet naar vol-elektrisch.M-ThijZ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:17:
[...]
Als ik je goed begrijp dan zou je daarmee volledig van het warmtenet af zijn en dus ook geen vastrecht betalen?
Als dat niet uit kan, dan kan ik mij voorstellen dat het voor mij ook lastig wordt om een case te maken voor alleen afname tapwater verplaatsen naar een warmtepompboiler met behoud van stadsverwarming voor CV.
Jammer. Ik dacht als ik nu de kosten voor het vervangen van de stadsverwarming warmtewisselaar kan stoppen in een nieuwe warmtepompboiler op het moment dat ik de badkamer vernieuw, dan moderniseer ik daarmee gelijk de installatie en ben ik één stapje dichterbij het afsluiten van het warmtenet.
Ons verbruik is sinds september 33 GJ. Vrijstaande woning met vier personen.
Paar factoren die een rol spelen.
# Omdat vastrecht bij warmtenet relatief hoog is heeft besparen op verbruik bij een warmtenet beperkte invloed op het financiële plaatje.
# Warmtenet en vol-elektrisch zijn op het punt van duurzaamheid lastig in algemene zin te vergelijken omdat het resultaat van de vergelijking sterk afhankelijk is van de gebruikte energiebron. Warmtenet en vol-elektrisch kunnen, bijvoorbeeld beiden door een kerncentrale of een kolencentrale van energie worden voorzien.
# Warmtenet lijkt een minder gunstige COP te hebben dan vol-elektrisch. Maar hoe moet je dit zien als het warmtenet door "afvalwarmte" wordt gevoed?
# Warmtenet heeft het voordeel van een relatief eenvoudige installatie in huis. Maar dan moet je uiteraard wel voor 100% warmtenet gaan.
Citaat:[b]M-ThijZ in "Niet meer dan anders warmtetarieven"..
Bij Ennatuurlijk vinden we het heel belangrijk om je van een goede warmtewisselaar te voorzien. Dat ligt niet alleen vast in de Warmtewet, we doen dat zelf ook graag. Want zo hebben we grip op de veiligheid en energie-efficiëntie van onze warmtenetten. Dus maak je gebruik van onze warmte en is jouw afleverset (of de warmtewisselaar) aan vervanging toe? Dan krijg je van ons een nieuwe afleverset. Ook als je op dit moment een afleverset huurt bij een onderhouds- of installatiebedrijf.
Bron: https://ennatuurlijk.nl/t...en%20we%20dat%20kosteloos.
"Dan krijg je van ons een nieuwe afleverset." Nee, je gaat de afleverset huren.Prisma16 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
[...]
Citaat:
Bij Ennatuurlijk vinden we het heel belangrijk om je van een goede warmtewisselaar te voorzien. Dat ligt niet alleen vast in de Warmtewet, we doen dat zelf ook graag. Want zo hebben we grip op de veiligheid en energie-efficiëntie van onze warmtenetten. Dus maak je gebruik van onze warmte en is jouw afleverset (of de warmtewisselaar) aan vervanging toe? Dan krijg je van ons een nieuwe afleverset. Ook als je op dit moment een afleverset huurt bij een onderhouds- of installatiebedrijf.
Bron: https://ennatuurlijk.nl/t...en%20we%20dat%20kosteloos.
Trap er niet in!
Net als met alle andere dingen verbruik je hier het meest in de winter, op het moment dat de zonnepanelen het minst opleveren. Natuurlijk gaat je eigen gebruik omhoog, maar dat komt vooral doordat je totale elektriciteitsgebruik omhoog gaat.t14wo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Het gaat er toch om dat je zonneenergie direct zelf gebruikt? En dus zonder salderen of terugleveren kan inzetten voor jezelf. Dat maakt dd business case voor zonnepanelen veel interessanter. De vraag is wel hoeveer kWh je nou kwijtkan in zo’n boiler. Volgens mij valt dat tegen.
Dat huren is zover ik weet bij wet verplicht. Dus niet "je gaat dat ding huren", maar "je gehuurde set wordt vervangen".GioStyle schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:11:
[...]
"Dan krijg je van ons een nieuwe afleverset." Nee, je gaat de afleverset huren.
Trap er niet in!
CitaatBRAINLESS01 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:14:
[...]
Net als met alle andere dingen verbruik je hier het meest in de winter, op het moment dat de zonnepanelen het minst opleveren. Natuurlijk gaat je eigen gebruik omhoog, maar dat komt vooral doordat je totale elektriciteitsgebruik omhoog gaat.
[...]
Dat huren is zover ik weet bij wet verplicht. Dus niet "je gaat dat ding huren", maar "je gehuurde set wordt vervangen".
Eigen afleverset
Voor een eigen afleverset mag uw leverancier geen kosten rekenen. Als uw eigen afleverset vervangen moet worden, kunt u zelf geen nieuwe kopen. U moet een afleverset huren van uw leverancier.
bron: https://www.consuwijzer.n...3A%20%E2%82%AC%20114%2C47)
Het gaat hier om een SWW vat, niet om CV.BRAINLESS01 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:14:
[...]
Net als met alle andere dingen verbruik je hier het meest in de winter, op het moment dat de zonnepanelen het minst opleveren. Natuurlijk gaat je eigen gebruik omhoog, maar dat komt vooral doordat je totale elektriciteitsgebruik omhoog gaat.
Dat weet ik, maar als dat vat op een niet verwarmde ruimte zoals een zolder staat dan verliest die ook meer warmte in de winter. Dat is bij mij het geval. In de zomer is het daar snikheet omdat de zon er vol op staat, precies op het moment dat de zonnepanelen ook lekker produceren. In de winter is het er koud, maar heb ik ook niks aan de zonnepanelen.
Dus als ik de warmtewisselaar (in eigendom) vanwege ouderdom wil laten vervangen, dan kan dat alleen door een nieuwe warmtewisselaar te huren voor € 150,49 per jaar (jaarlijks geïndexeerd)? (bron)Prisma16 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:21:
[...]
Citaat
Eigen afleverset
Voor een eigen afleverset mag uw leverancier geen kosten rekenen. Als uw eigen afleverset vervangen moet worden, kunt u zelf geen nieuwe kopen. U moet een afleverset huren van uw leverancier.
bron: https://www.consuwijzer.n...3A%20%E2%82%AC%20114%2C47)
Daar wordt ik niet zo blij van. Een Cv-ketel zou ik ook altijd kopen in plaats van huren. De technische installatie hoort gewoon bij de woning en hoort in eigendom te zijn.
Ik zou ‘m ook alleen op zolder kunnen/willen plaatsen. Daar zou dan eerst nog een waterleiding naar toe moeten brengen. Op zich kan dat gedaan worden wanneer ik de badkamer ga verbouwen, maar naderhand wordt dat lastig.BRAINLESS01 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Dat weet ik, maar als dat vat op een niet verwarmde ruimte zoals een zolder staat dan verliest die ook meer warmte in de winter. Dat is bij mij het geval. In de zomer is het daar snikheet omdat de zon er vol op staat, precies op het moment dat de zonnepanelen ook lekker produceren. In de winter is het er koud, maar heb ik ook niks aan de zonnepanelen.
Je bent niet de enige die hier niet blij van wordt! Mijn afleverset zit al bijna 40 jaar in de woning maar werkt wonderbaarlijk genoeg nog steeds. Ik was al wel wat geld aan het opzijzetten om deze te vervangen. Ik ga ook niet graag jaarlijks bijna €200 neerleggen om zo'n ding te huren. Stel de nieuwe gaat ook weer 40 jaar mee, dan zou ik dus een goede €8000 betalen. Een nieuwe set is €1 à €2.000. Dus dan zou ik een veelvoud aan huur betalen! Een CV ketel ben je toch ook niet verplicht om te huren?M-ThijZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:57:
[...]
Dus als ik de warmtewisselaar (in eigendom) vanwege ouderdom wil laten vervangen, dan kan dat alleen door een nieuwe warmtewisselaar te huren voor € 150,49 per jaar (jaarlijks geïndexeerd)? (bron)
Daar wordt ik niet zo blij van. Een Cv-ketel zou ik ook altijd kopen in plaats van huren. De technische installatie hoort gewoon bij de woning en hoort in eigendom te zijn.
Nee, als mijn huidige kapot gaat dan ritsel ik wel ergens een nieuwe vandaan. Desnoods bij de buren in België of Duitsland en vervang hem zelf wel. Voor €6000 kan ik nog wel een cursusje loodgieten ergens volgen.
Echt, ik ben zo klaar met die hele stadsver(w)arming.
@M-ThijZ Ik haal niet uit je bron dat het verplicht is om bij Ennatuurlijk een nieuwe warmtewisselaar aan te vragen.
In onderstaand stuk proberen ze het wel zo te framen maar verplicht staat er niet.
In onderstaand stuk proberen ze het wel zo te framen maar verplicht staat er niet.
Ben je eigenaar van de afleverset in jouw woning en wil je graag een afleverset van Ennatuurlijk voor ruimteverwarming én warm kraanwater? Of verwarm je jouw kraanwater elektrisch, bijvoorbeeld met een boiler, en is deze aan vervanging toe? Wie aangesloten is op een warmtenet van Ennatuurlijk, vraagt bij ons een afleverset aan
[ Voor 64% gewijzigd door Tazzios op 31-03-2025 13:08 ]
Als je geen opties hebt om de binnenkomende leidingen af te sluiten zou ik er niet zo snel zelf aan beginnen. Als honderden liters heet water onder hoge druk je meterkast in spuiten heb je wel een serieus probleem. Als die optie er wel snap ik je helemaal, lekker doen.Nathilion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Je bent niet de enige die hier niet blij van wordt! Mijn afleverset zit al bijna 40 jaar in de woning maar werkt wonderbaarlijk genoeg nog steeds. Ik was al wel wat geld aan het opzijzetten om deze te vervangen. Ik ga ook niet graag jaarlijks bijna €200 neerleggen om zo'n ding te huren. Stel de nieuwe gaat ook weer 40 jaar mee, dan zou ik dus een goede €8000 betalen. Een nieuwe set is €1 à €2.000. Dus dan zou ik een veelvoud aan huur betalen! Een CV ketel ben je toch ook niet verplicht om te huren?
Nee, als mijn huidige kapot gaat dan ritsel ik wel ergens een nieuwe vandaan. Desnoods bij de buren in België of Duitsland en vervang hem zelf wel. Voor €6000 kan ik nog wel een cursusje loodgieten ergens volgen.
Echt, ik ben zo klaar met die hele stadsver(w)arming.
Ik huur een nieuw goed geïsoleerd 3-kamer appartement met stadsverwarming/vloerverwarming op een tussenetage, dus met "verwarmde" plafonds van de buren. En gelegen op zuidzijde. Thermostaat staat hele jaar vast op 21,5.
Als ik nu de vaste kosten van 760 euro/jaar omsla en bij de maandhuur optel (+64 euro/mnd) dan "stook" ik erg goedkoop.!
Verbruik de laatste twee jaar 4,5 en 4,1 GJ, dus maar ca 180 euro/jr. Zo veel zuiniger "verstoken" lukt bijna niet meer.
Dus eigenlijk een koopje!
Als ik nu de vaste kosten van 760 euro/jaar omsla en bij de maandhuur optel (+64 euro/mnd) dan "stook" ik erg goedkoop.!
Verbruik de laatste twee jaar 4,5 en 4,1 GJ, dus maar ca 180 euro/jr. Zo veel zuiniger "verstoken" lukt bijna niet meer.
Dus eigenlijk een koopje!
Met een CV ketel zou je minder dan €180 per jaar kwijt zijn voor gas en eens in de ~15 jaar €2500 voor een nieuwe CV ketel betalen. Er komen wel onderhoudskosten bij, maar een onderhoudscontract kost minder dan €200 per jaar.
Bijna de helft goedkoper dan je huidige situatie, maar volgens de wet betaal je nu "niet meer dan anders". Dat komt vooral door de vaste lasten, maar het verbruik is bij een warmtenet ook duurder omdat er veel meer verlies is. Jij bent er blij mee, maar dat betekent niet dat je nu een goede deal hebt.
Vervangingskosten CV ketel (€2500 over 15 jaar) | ~€160 per jaar |
Onderhoudscontract (all-in) | ~€200 per jaar |
Gasverbruik | <€200 per jaar |
Totaal | €560 per jaar |
Bijna de helft goedkoper dan je huidige situatie, maar volgens de wet betaal je nu "niet meer dan anders". Dat komt vooral door de vaste lasten, maar het verbruik is bij een warmtenet ook duurder omdat er veel meer verlies is. Jij bent er blij mee, maar dat betekent niet dat je nu een goede deal hebt.
vraag is hoeveel die 4.5GJ daadwerkelijk verbruik is en hoeveel warmteverlies bij de warmtewisselaar waarvoor je ook betaald.
elektrisch zou het 1250Kwh aan zijn stroom +-375euro . (warmtepomp kan wat lastiger in een appartement en met zo`n laag verbruik niet snel rendabel.)
Verwarmingskosten over alle maanden van het jaar verdelen vind ik wat vreemd want je verwarmt niet heel het jaar.
elektrisch zou het 1250Kwh aan zijn stroom +-375euro . (warmtepomp kan wat lastiger in een appartement en met zo`n laag verbruik niet snel rendabel.)
Verwarmingskosten over alle maanden van het jaar verdelen vind ik wat vreemd want je verwarmt niet heel het jaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 02-04-2025 10:39 ]
Alsof ik niet door heb dat stadsverwarming VEEEL te hoge vaste kosten heeft.. en er geen alternatief voor heb.BRAINLESS01 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
Met een CV ketel zou je minder dan €180 per jaar kwijt zijn voor gas en eens in de ~15 jaar €2500 voor een nieuwe CV ketel betalen. Er komen wel onderhoudskosten bij, maar een onderhoudscontract kost minder dan €200 per jaar.
Vervangingskosten CV ketel (€2500 over 15 jaar) ~€160 per jaar Onderhoudscontract (all-in) ~€200 per jaar Gasverbruik <€200 per jaar Totaal €560 per jaar
Vandaar me zelf maar wijs gemaakt:
"je huurt de hele bubs als maandelijkse vaste last
en je stookt maar ca. 180 euro per jaar (stoken tussen half november en begin maart; rest alleen nog voor warm kraan douche&keuken)."
Je vergeet de netbeheerskosten gas (ik geloof 275 euro per jaar op dit moment) en de contractkosten bij de energieleverancier (meestal zonn 60 euro per jaar)BRAINLESS01 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
Vervangingskosten CV ketel (€2500 over 15 jaar) ~€160 per jaar Onderhoudscontract (all-in) ~€200 per jaar Gasverbruik <€200 per jaar Totaal €560 per jaar
Je hebt helemaal gelijk, dat brengt de twee een stuk dichter bij elkaar. Nog steeds is gas flink goedkoper, maar het doet misschien minder pijn.Skyaero schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:08:
[...]
Je vergeet de netbeheerskosten gas (ik geloof 275 euro per jaar op dit moment) en de contractkosten bij de energieleverancier (meestal zonn 60 euro per jaar)
Jammer dat de gasprijzen kunstmatig zo hoog geworden zijn, anders zou het verschil groter zijn.
Waarom al dat gemopper op stadverwarming?
Gewoon opzeggen en iets anders regelen.
Het kan gewoon.
https://www.vattenfall.nl...ming/weg-bij-stadswarmte/
https://ennatuurlijk.nl/m...sluiten-van-het-warmtenet
https://www.stadsverarmin...0stadsverwarming%20af,BTW).
https://svpparticulier.nl..._en_heraansluitkosten.pdf
https://id.nl/energie-en-...tadsverwarming-af-kan-dat
Het kan gewoon.
Mijn vorige huis had stadsverwarming vanaf de bouw, maar daardoor ook geen ruimte voor een CV ketel of warmtepomp. Je kunt natuurlijk (deel van) een slaapkamer opofferen, maar het huis was al klein en ik had maar 2 slaapkamers. Lang verhaal kort: ik heb het huis verkocht, zo ben ik er ook vanaf.
Ja, het kan; maar wat dan?Prisma16 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:38:
Het kan gewoon.
Even een CV ketel ophangen voor je verwarming kan niet want je hebt geen gas. Dus moet je al aan de warmtepomp wat nou niet bepaald een kleine investering is; zeker bij wat oudere woningen met matige isolatie.
Dus ja, in theorie kan je er vanaf maar in de prakijk zit bijna iedereen er gewoon aan vast en hebben de leveranciers een monopoliepositie.
Yamaha MT-09
Kijk dat bedoel ik nu, stadsverwarming is te duur en zelf iets regelen kost te veel geld.Bergie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
[...]
Ja, het kan; maar wat dan?
Even een CV ketel ophangen voor je verwarming kan niet want je hebt geen gas. Dus moet je al aan de warmtepomp wat nou niet bepaald een kleine investering is; zeker bij wat oudere woningen met matige isolatie.
Dus ja, in theorie kan je er vanaf maar in de prakijk zit bijna iedereen er gewoon aan vast en hebben de leveranciers een monopoliepositie.
Wat wil je dan? Koud douchen en extra truien kopen bij Wibra???
Als dezelfde huizen nooit aan een warmtenet aangesloten waren was iedereen goedkoper uit, waarom mag je daar niet over klagen?
'gewoon' opzeggen?Prisma16 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:38:
Het kan gewoon.
Leg mij uit waarom ik al 20 jaar lang HUUR betaal + vastrecht en vervolgens ruim 5K zou moeten betalen voor afsluiten?
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
"Weghalen afleverset en afdoppen van de aanvoerleidingen" kan voor minder dan 600 euro.Koffie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:13:
[...]
'gewoon' opzeggen?
Leg mij uit waarom ik al 20 jaar lang HUUR betaal + vastrecht en vervolgens ruim 5K zou moeten betalen voor afsluiten?
Tenzij er nog 'extra's' moeten gebeuren. Uit het afsluitbeleid van Ennatuurlijk:Olaf van der Spek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:37:
[...]
"Weghalen afleverset en afdoppen van de aanvoerleidingen" kan voor minder dan 600 euro.
Kortom, ze verzinnen wel wat extra werkzaamheden. Want slechts afdoppen en een zegel plaatsen is te makkelijk. Nee, alles moet verwijderd worden.Wat kost een afsluiting?
- Afsluiting van je warmte-aansluiting kost € 453,79*.
- De kosten voor het afsluiten van alleen je koude-aansluiting bedragen € 586,73*.
- Zijn er meer werkzaamheden nodig, dan maken we daarvoor een offerte op maat. Het maximumtarief dat wij in
rekening mogen brengen voor een definitieve afsluiting van het warmtenet bedraagt € 5.250,99*
Maar het kan nog leuker:
Dus als Ennatuurlijk vindt dat er niet genoeg mensen over blijven, dus de kosten over te weinig resterende gebruikers moeten worden opgebracht, dan mag je geeneens weg. In plaats van dat zo'n te dure toko failliet zou gaan, zoals bij elk ander normaal bedrijf, wordt je verplicht om te blijven. Je kan dus geeneens met zijn allen bij zo'n stadsverarmer weggaan want dan beroepen ze zich wel op de bovenstaande clausule. De lobbyist die dit voor elkaar heeft gekregen moet zijn honorarium driedubbel waard zijn geweest.Soms is afsluiting niet mogelijk
Voor zowel warmte als koude geldt dat wij in bepaalde situaties geen gevolg hoeven te geven aan een afsluitverzoek,
namelijk als:
- het technisch niet mogelijk is de levering van warmte en/of koude geheel te beëindigen en/of
- beëindiging van de levering leidt tot aanzienlijk blijvend nadeel voor een andere verbruiker.
Is niet uit te leggen. Het is bewust overgelaten aan de een pseudo-markt(markt met één aanbieder) en dan moet je betalen....Koffie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:13:
[...]
'gewoon' opzeggen?
[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 03-04-2025 13:27 ]
Let op:
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"