BRAINLESS01 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:27:
[...]
Het is niet zo moeilijk om mensen te overtuigen, zelfs nu nog niet. Dan moet je wel met harde prijsgaranties komen, maar die zie ik nergens staan. Het feit dat eigenaren van warmtenetten nog vrolijk 10 jaar door kunnen gaan met hun wanpraktijken biedt weinig hoop. De enigen die er nu nog in trappen zijn mensen die nog niemand met een warmtenet aansluiting gesproken hebben, maar die groep wordt steeds kleiner.
In mijn omgeving zie ik trouwens nog een groep die kiest voor een warmtenet: de groep die geen andere optie heeft dan een huis met warmtenet aansluiting te kopen. De overheid doet er alles aan om maar geen huizen te bouwen, dus die groep wordt langzaam wel steeds groter.
De ingroeiperiode van 10 jaar is te lang.
Warmtenetten worden kostenefficient bij veel aansluitingen, maar hoe langer het duurt, des te minder mensen hebben behoefte aan een warmtenet aansluiting, omdat ze het op individueel niveau al hebben geregeld.
Er zit wel íets van een prijsgarantie in de nieuwe wet; een gedefinieerde “kostprijs plus” methode.
Dit zou kúnnen werken als de overheid zelf inderdaad voor minimaal 50% aandeelhouder is en er dus ècht meer zicht in de kosten kunnen komen.
In de huidige situatie is deze methode echter waardeloos: warmteleveranciers slagen jaarlijks met vlag en wimpel voor de rendementstoets van de ACM. Dat is ook logisch: schrijf zoveel mogelijk van je (operationele) bedrijfsbrede kosten weg op die tak:
- Gasturbines in het warmtenet die ook elektriciteit opleveren? Schrijf de investering en operationele kosten vooral weg op het potje van het warmtenet.
- Gaat de straat open voor werk aan de infrastructuur in het algemeen (elektra, koper, glas, warmte)? Als het even kan: schrijf het vooral weg op het potje van het warmtenet.
- Bedrijfsbussen nodig die ook een keer gebruikt kunnen worden voor storingen aan een warmtenet? hoppa schrijf alles op dat potje van het warmtenet.
- Doet iemand eens iets voor die tak? hoppa z’n hele salaris komt uit dat potje van het warmtenet.
Vooral proberen aan te tonen hoe duur een warmtenet wel niet is.