H. Lal schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:09:
[...]
Het is geen framing, maar juist de reden dat er dus wet- en regelgeving is om de prijs van warmte te reguleren ("Niet meer dan anders", "kostprijs +" of wat voor variant je nog kunt bedenken) . De techniek en infrastructuur maakt geen vrije markt mogelijk om die manier de prijs te reguleren. Er is schaalgrootte nodig om het efficiënt te maken. Dan is een bedrijf voor een bepaalde periode alleenrecht gunnen daar een oplossing voor, zoals dat in de nieuwe warmtewet ook gedefinieerd is.
Vergis je niet, ik ben zeker kritisch op de wetgeving (op de beprijzing) van een warmtenet, maar individuen zich laten ontrekken van het collectief zie ik niet als een oplossing daarvoor.
Het idee dat individuen “het collectief ondermijnen” klinkt mooi, maar mist vaak de realiteit. Mensen stappen niet zomaar uit een warmtenet. Dat gebeurt meestal omdat er iets structureel niet klopt.
In mijn situatie zijn er bij de start duidelijke beloftes gedaan, waaronder een lagere energierekening en zelfs een tariefkorting. In de praktijk blijkt de
afgifteset jaarlijks circa 10 a 15 GJ aan warmte te verliezen zodra het systeem op koelen staat. Dat stroomt gewoon door de set! Dat is geen gebruikersgedrag, maar een systeemprobleem. Daarnaast draait het net op een 3-pijpsontwerp met één retour voor warmte en koude, wat bij een klein net met iets meer dan 400 aansluitingen leidt tot grote mengverliezen. Dat is een bekende technische realiteit, geen mening.
De warmteleverancier koopt warmte in uit biomassa tegen de max GJ prijs. Plus nog wat andere hele domme contractuele zaken. En die tarief korting naar ons is er natuurlijk al jaren af.
Als een warmtenet goed ontworpen is, op schaal draait, beperkte verliezen heeft, eerlijke tarieven rekent en de beloften uit de folder gewoon nakomt, dan blijft vrijwel iedereen aangesloten. Mensen zijn niet uit op gedoe om het gedoe. Maar als ontwerpfouten, een te kleine businesscase en structurele inefficiëntie worden doorgeschoven naar bewoners, dan is uitstappen een rationele keuze
Collectief is geen doel op zich en geen vrijbrief om risico’s af te wentelen. Draagvlak ontstaat niet door mensen vast te zetten, maar door kwaliteit te leveren. Dat eerlijke verhaal is lastig in warmtenetland.
Ik heb spijt dat ik ooit het warmtelevercontract getekend heb. Gelukkig heb ik geen kettingbeding, of aansluit verplichting maar wel een contract voor onbepaalde tijd met 30 dagen opzegtermijn. Helaas meent de warmteleverancier boven onze overeenkomst en de wet te staan. Na een gewonnen rechterlijke procedure is het nu wachten op de uitspraak hoger beroep. Ik zie dat met vertrouwen tegemoet en dan ben ik er gelukkig vanaf en investeer ik in een warmtepomp.
De toekomst van warmtenetten ligt bij de branche zelf. Daar zit de echte efficiëntie slag. Niet bij de wetgeving.
[
Voor 3% gewijzigd door
coolnr op 12-12-2025 09:10
]