De tarieven van de Stadsverwarming Purmerend (SVP) staan er nog niet bij dus hierbij:
Ook heeft SVP voor kleinverbruikers een optie genaamd "Spaarzaam". Deze heeft net andere kosten.
Aangezien ik zelf bij de SVP zit en ik eind vorig jaar mijn jaarverbruik zat te kijken (5,1GJ) nam ik de gok en koos ik voor "Spaarzaam".
Ja.. Volgens hun berekening ben ik inderdaad wel iets goedkoper uitgekomen (ongeveer €45 (december moet nog komen)).
Ga ik het dit jaar weer nemen? Nee.
Dit komt mede door een eigen gevoel en ook door een onbegrijpelijke stijging in verbruik. Ik wordt nu geschat op een jaarverbruik van ongeveer 6,9GJ.
Ik ben niet veel meer warmte gaan afnemen (voor mijn gevoel zelfs minder).
De afleverset is naar wat SVP meld een van het nieuwste model en wordt keurig uitgelezen etc. Alleen ik heb het idee dat de afleverset ook verbruikt.
Ik heb alleen nog niet een idee hoe ik dit kan meten/ zien.
Een klein deel van deze stijging in GJ kan ik verklaren. In de afleverset zit een klep. Deze klep is naar wat ik heb gehoord van monteurs (inmiddels genoeg ervan gehad) vaak het probleem. Deze wilt nog weleens niet geheel sluiten. Gevolg je krijgt een sluipverbruik. Het openen kan ook een probleem zijn. In januari was bij mij dit een probleem. Hierdoor had ik in de eerste maand direct een extra verbruik van 0,5GJ. Dit was ook duidelijk in de grafieken te zien.
Vanuit SVP krijg je alleen maar de mededeling dit kan gebeuren meneer. U moet zelf elke dag uw systeem controleren.
(jammere is dat je dat eigenlijk niet zo snel kunt doorhebben omdat je niks ziet).
In augustus merkte ik bij toeval dat de buis voor warmwater retour warm was. Ook toen was de klep weer niet in orde. In die maand had ik ook weer een stijging in verbruik (0,4GJ).
Is er een makkelijke uitleesoptie?
Ja er zit een P1 poort op de slimme meter. Maar SVP geeft ook aan dat deze nog uit staat. Nu lees ik wel dat er enkele partijen zijn die met een apparaatje het mogelijk kunnen uitlezen. Hierbij type ik expres mogelijk. Het schijnt dat elke stadsverwarming een eigen programmering hierop doet en het dus eigenlijk niet interessant is om 1 apparaatje te maken omdat er teveel verschillende programmeringen (lees warmtenet bedrijven) zijn. Voor enkele grote kun je wel een apparaat bestellen bij de wat kleinere .. Moet je software erop zetten maar krijg je weer geen garanties.
Waarom verplicht de ACM niet dat dit gewoon 1 gemakkelijk uitlees systeem is waardoor er meerdere partijen gewoon appaartjes hiervoor maken waardoor je zelf het een en ander kunt uitlezen?