Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:28
Hoi allemaal, ik woon zoals steeds meer mensen in een huis zonder eigen gas aansluiting. In plaats daarvan hebben wij een collectief beheerde bodem warmtepomp. In de zomer heerlijk koelen terwijl we onze eigen warmte in de winter weer gebruiken.

Ieder jaar volgt onze aanbieder netjes te vastgestelde maximum tarieven voor collectieve warmte levering.

Nu stijgen de energieprijzen enorm, en verwacht ik dat de prijzen voor ons ook zullen stijgen ( want via het Niet Meer Dan Anders (NMDA,https://nl.wikipedia.org/wiki/Niet_meer_dan_anders) principe gekoppeld aan de gasprijs). Eigenlijk vind ik deze situatie niet juist, de tarieven zijn gebaseerd op de warmtewet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtewet), welke er is om consumenten te beschermen maar in de huidige markt werkt het volgens mij tegen de consument.

Hier het rapport ter berekening van de tarieven: https://www.acm.nl/sites/...Vaw1VjVUmSRhkyThsuawF8NRl

Ik ben benieuwd naar jullie mening en inzichten.

PS. Kan zijn dat dit topic onder "persoonlijke financiën" hoort, in dat geval graag verplaatsen

Een compleet spreadsheet met alle tarieven met dank aan @Microkid
https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing

Een tabel met variabele tarieven, met dank aan @Fr33z .

bedrijfvariabel warmtetarief 2022 (EUR/GJ)
Vattenfall39,41
Ennatuurlijk42,92
Eneco43,76
HVC39,49
Stadsverwarming Purmerend36,22
Eteck48,56
InWarmte50,93
DEVO Veenendaal45,55
WarmteStad Groningen 51,25
Warmtebedrijf Ede39,33

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J78fGmmpMRiOnlwM09Fr6ntwqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oPPCVWsY6NoV1bF05oAGCfaj.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door peter13579 op 21-01-2022 06:39 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ha prachtig hoe die wet wordt misbruikt. Die lijkt er te zijn ter bescherming " zodanig dat het gemiddeld niet meer kost dan een vergelijkbare situatie met een aardgasgestookte HR ketel", maar blijkbaar wordt het nu dus misbruikt om mee te liften met de energieprijzen.
Degene die die wet zo heeft beschreven mag zich wel even achter z'n oren krabben.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:26
Wij hebben stadsverwarming. De ACM bepaalt ieder jaar wat maximaal een gigajoule mag kosten en ons leverancier (Eneco) neemt dat netjes ieder jaar over zodat we maximaal betalen.

Vind Eneco het tarief te laag? Dan verhogen ze de huur/service kosten van de warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
c-nan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:49:
Wij hebben stadsverwarming. De ACM bepaalt ieder jaar wat maximaal een gigajoule mag kosten en ons leverancier (Eneco) neemt dat netjes ieder jaar over zodat we maximaal betalen.

Vind Eneco het tarief te laag? Dan verhogen ze de huur/service kosten van de warmtewisselaar.
Ja, dit is precies mijn punt. Ook installaties die hun kosten niet gelinkt hebben aan de gasprijs verhogen hun prijzen met de ontwikkeling van de gasprijs en belastingen.

Als ik de mogelijkheid had gehad had ik al lang mijn dak vol liggen met zonnepanelen en een (bodem) warmtepomp gekocht. Vloerverwarming heb ik al in het hele huis.

De overheid verhoogt de gasprijzen zodat mensen over gaan op alternatieven. Maar juist mensen die vast zitten aan de warmtewet zijn hier de dupe van.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:51
Kun je je niet gewoon laten afsluiten van stadsverwarming of een collectieve warmtepomp en dan zelf een warmtepomp neerzetten in eigen beheer?

Bij ons in de wijk zijn ze bezig met het oriënteren naar een warmtenet, ik ben nogal huiverig voor de kosten.
Ben voornemens wel de leiding aan te laten leggen maar geen warmtewisselaar en dergelijke te laten plaatsen. Zodat ik er geen kosten aan heb en de toekomstige eigenaar wel de keuze heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door FRANQ op 03-10-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
@FRANQ ik begrijp jouw plan. Straks zou een warmtenet met centrale opwekking een toekomst bestendige oplossing moeten zijn. Nu zet jij je op korte termijn vast aan de stijgende gas prijzen, dus de tussenoplossing die jij kiest is ideaal.

Voor mij is afkoppelen geen optie, ik woon in een rijtjeshuis, maar formeel is het onderdeel van een appartementencomplex. Ik ben verplicht om het centrale systeem van het complex te gebruiken

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 08:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een collectieve bodem warmtepomp waarbij de prijs bepaald word op basis van de huidige gasprijs en fictief onderhoud en vervangen van een CV ketel.
De warmtewet is er om dit soort monopolie in stand te houden en tarieven te verzinnen die in geen enkele relatie staan met de daadwerkelijk gemaakte kosten

Bottom-line: je bent genaaid.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Warmtenet in Nijmegen blijkt duurder, en moeilijk van af te komen

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Item in AVRO TROS Radar over hoge tarieven stadsverwarming - 11 september 2017

[ Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 03-10-2021 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
Ja, en niet op de positieve manier helaas.... -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52
Je kan er ook weinig aan doen. Alle woningen die gebouwd worden zijn gasloos dus vaak een collectieve wko, zeker als het appartementen zijn. Met vanuit de koop een verplichting om energie bij die wko af te nemen. Dan zit je klem.

Op termijn moet die wet gewoon aangepast worden, het was om de angst weg te nemen dat de wko veel duurder zou zijn dan conventioneel gas. Tegenwoordig is dat 180 graden gedraaid dus werkt die wet averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52
De crux zit hem ook met name in het boetebeding dat Nuon destijds in de contracten heeft weten te krijgen. Afsluiten is net als met gas gewoon mogelijk, maar er zit een beding van €50k als je geen contract bij Vattenfall afneemt. Dat zaakje van gunnen stinkt dan ook behoorlijk.

Ik zie in jouw eerste filmpje dat de alte van leveringen worden gewijzigd, maar ik woon een paar wijken verder in Arnhem, en daar zit exact deze bepaling er dus al sinds 2006 in. En is nooit gewijzigd. Ben benieuwd of Nijmegen dan als jurispredentie kan dienen om ook de passage in mijn contract nietig te laten verklaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Collectief is altijd duurder is mijn ervaring. Al is alleen maar dat alles uit wordt uitbesteed waarbij de gene die aanneemt de hoofdprijs vraagt bij gebrek aan concurrentie.

Daarnaast kan je bij in eigenbeheer besluiten om de zaken zelf te doen zoals het onderhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vereniging Eigen Huis e.a. lobbyen om de koppeling met de gasprijs los te laten, zie https://www.eigenhuis.nl/...g-warmtetarieven-verwacht .

Edit: op https://www.gelderlander....hebben-geen-gas~a5e745dc/ staan trouwens wat reacties van warmteleveranciers over eventuele prijsstijgingen.
Vattenfall, ..., zegt zijn ‘uiterste best’ te doen de tarieven zo laag mogelijk te houden. ,,Maar wij zijn afhankelijk van de inkoopcontracten van warmte. Die tarieven zijn ook gekoppeld aan de gasprijs.’’
Weet iemand hoe die inkoopcontracten dan werken? Dacht dat ze vooral zelf afval of biomassa verbranden, dus hoe zijn ze afhankelijk van inkoopcontracten?

[ Voor 63% gewijzigd door erwn op 03-10-2021 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
erwn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:06:
Vereniging Eigen Huis e.a. lobbyen om de koppeling met de gasprijs los te laten, zie https://www.eigenhuis.nl/...g-warmtetarieven-verwacht .

Edit: op https://www.gelderlander....hebben-geen-gas~a5e745dc/ staan trouwens wat reacties van warmteleveranciers over eventuele prijsstijgingen.

[...]
Weet iemand hoe die inkoopcontracten dan werken? Dacht dat ze vooral zelf afval of biomassa verbranden, dus hoe zijn ze afhankelijk van inkoopcontracten?
Dank voor je uitgebreide verhaal, wat bij VeH speelt is ook precies mijn punt.

Qua inkoop kan ik me overigens wel iets bij voorstellen. Een warmte leverancier sluit mogelijk met zijn leveranciers een contract gebaseerd op gas prijzen. Op het moment dat je warmte verkoopt, door de overheid gedwongen tegen een gas prijs loop je als bedrijf veel risico als je de warmte inkoopt tegen hout prijs, of tegen de prijs van koffiebonen ( om maar wat te noemen). Ik denk dat warmte leveranciers dus ook inkoop vastleggen in gas gerelateerde prijzen.

Als de warmte leverancier zelf energie opwekt zoals in mijn geval met warmte die ik in de zomer zelf lever. Of een leverancier die met bv aardwarmte werkt heeft dit probleem zeker niet en zal alleen maar extra winst maken in mijn ogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

erwn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:06:
[...]
De gaskoppeling moet er gewoon af, in de hele keten.
Wellicht dat er ook warmte uit vuilverbranding ingekocht word, en dat dit op basis van de gasprijs is.

Vattenfal vond het goed plan een enquête over stadsverarming naar mij te sturen van de week, die zijn dus even tot op de schoenveters afgefikt over hun fantastisch mooie groene product. Kuch.

Het enige goede aan die rommel is dat het werkt, op alle andere vlakken is het ruk,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Koffie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:01:
Vattenfal vond het goed plan een enquête over stadsverarming naar mij te sturen van de week, die zijn dus even tot op de schoenveters afgefikt over hun fantastisch mooie groene product. Kuch.
Stadsverarming is wel het juiste woord voor dit soort systemen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 14:04
Vergeet ook de stadsverwarming centrales niet die exclusief op gas werken. In principe is het voorbereid op de toekomst, maar heeft het in eerste instantie alleen het 'probleem' verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Heeft iemand al een indicatie wat de tarieven gaan worden? Ik weet eigenlijk niet of men voor de bepaling van de (Niet) Meer Dan Anders tarieven rekent met de gas prijs op jaareinde of met de gemiddelde gas prijs van het voorgaande jaar.
Bij een prijs op jaareinde kan het maximum tarief per Gj misschien verdubbelen, iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
@peter13579, ik meen dat de ACM de maximumtarieven nog moet bepalen. Ik zie in ieder geval enkel tarieven voor 2021 en eerder op hun site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:44
Ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe prijzen. Als klant kun je ook niet je prijzen vastzetten voor een paar jaar zoals bij gas.

Nuon (hier de leverancier) vertelt elk jaar vol trots dat ze niet de wettelijke maximumtarieven hanteren, maar ze zitten er net onder. Zou dat kostendekkend zijn? Het contract voor het warmtenet hier loopt tot 2045, zouden ze hopen op dergelijke stijgingen om hun investeringen op termijn terug te verdienen. Ergens ook wel logisch dat gasprijzen in de toekomst gaan stijgen (vraag-aanbod/duurzaamheid enz), maar dat stadswarmte als duurzaam aangekondigd wordt en vervolgens betaal je de volle mep is wel krom.

Met de tarieven tot nu toe was overstap naar een warmtepomp voor ons niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Vandaag ook bij Radar:
https://radar.avrotros.nl...tzending-11-oktober-2021/

Link naar de aflevering (eerste item):
https://www.npostart.nl/AT_2046090

[ Voor 27% gewijzigd door peter13579 op 11-10-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Daar komen wel schokkende bedragen voorbij die gaslicht laat ziet. Ik ben heel benieuwd, maar je bent wel aan de goden overgeleverd zo.
En dat van die belasting is ook wel een mooi punt, wist ik niet dat dat nu in de zak van de energieleverancier gestoken wordt.

Weet iemand hoe die tarieven van ACM de afgelopen jaren bepaald zijn? Gemiddelde prijs per jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-04 18:43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou wat een conclusie ook... De aanbieders blijven al jaren onder het maximale tarief zitten. Ja, an sich klopt dat. Echter ze zitten ook maar minimaal onder het maximale tarief. En ook niet alle warmtenetten hebben een gaskoppeling. Hier is het restwarmte van een afvalcentrale ( en de backup op biodiesel, maar die heeft in 10 jaar misschien een handvol keren een dag aangestaan)

• peter13579
Hier houden ze tot nu toe ook netjes het maximum aan. Welke motivatie hebben leveranciers om significant lager dan het maximum in rekening te brengen. Wij hebben geen alternatief, helaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat word dus extra stoken met de pelletkachel komende winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:06
Koffie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:25:
Dat word dus extra stoken met de pelletkachel komende winter
Zijn de nieuwe tarieven al bekend van Eneco voor stadsverwarming. Dan weet ik hoeveel glijmiddel ik moet inkopen deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Hierin staat:
Verbruikers van een warmtenet profiteren net als de rest van de Nederlandse huishoudens van de recente maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd om op de korte termijn tegemoet te komen aan de stijgende energierekening als gevolg van de hoge gasprijzen.
Maar hoe dan? Omdat het maximumtarief dan lager uitvalt?
Uit https://www.rijksoverheid...voor-isolatie-beschikbaar :
De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw.
Ik ging ervan uit dat die belastingkorting van toepassing is op de gasrekening. Profiteert 'warmte' dan doordat het maximum uiteindelijk €230 lager zou moeten liggen?

Of geldt de korting op de energierekening geheel voor de elektriciteitsrekening? Waardoor (bijna?) iedereen van die kortingsverhoging profiteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klike
De belasting korting en teruggave zit op de elektriciteit, dus daar gaat iedereen van profiteren.

De koppeling van de gasprijs voor de maximale tarieven voor warmtenetten verandert echter niet in 2022. Deze tarieven zullen dus in december door de ACM op dezelfde manier bepaald worden als vorig jaar en heel hard gaan stijgen door de gasprijzen van december 2021. Zuur dus voor warmtenet systemen waar geen koppeling meer in zit met gas en zuur omdat er geen mogelijkheid is om een andere leverancier uit te zoeken als je huidige leverancier altijd het maximum op zoekt.

Ik ben ook benieuwd of ze gedurende het komende jaar de tarieven nog gaan bijstellen als de gasprijs weer zou normaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Ik heb geen tijd om de documenten door te spitten, maar hier staat volgens mij hoe de tarieven tot stand komen: https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2021

Nuon vermelde afgelopen jaren vol trots dat ze niet de maximumtarieven hanteren, dat klopt voor de vaste kosten. Maar de prijs van de GJ hebben ze wel moeten verlagen, daar hanteren ze wel standaard het maximumtarief voor.

Overigens zijn wij naar een wamtepomp aan het kijken. Met de 2021-tarieven was dat financieel niet interessant. Maar ook al zouden de prijzen in 2022 hoger zijn, dan is het nog de vraag of het rendabel is, je kunt immers niet meer dan een jaar vooruit kijken. Uiteraard verwacht ik wel dat de gasprijzen (en dus warmtenetprijs) in de toekomst gaat stijgen, maar hoeveel?
En dat geldt ook voor de salderingsregel die mogelijk gaat verdwijnen. Allemaal onzekerheden waardoor je nu geen knopen door kunt hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-05 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat als je nu eens een eigen warmtepomp of pallet kachel op vol vermogen zet?

Je voldoet aan de eis dat je aangesloten zit aan het warmtenet, maar je verbruikt veel minder.
Je zal dan echter nog steeds de vaste lasten moeten betalen.

Voor de leverancier van de warmtepomp is deze situatie een goudmijntje. Hij betaalt stroom voor de geleverde warmte en krijgt er de gasprijs voor terug?

Praktisch gezien is verhuizen de enige 'snelle' oplossing, maar dat valt in deze tijd ook niet mee.

Politiek of wellicht consumentenbond zou hier iets mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Paul! schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:03:
Ik heb geen tijd om de documenten door te spitten, maar hier staat volgens mij hoe de tarieven tot stand komen: https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2021
Dank voor de link. Ik zit even in de Excel-sheet te kijken. De gebruiksafhankelijke kosten (prijs per GJ) zijn gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de tarieven van de 10 grootste Nederlandse gasleveranciers. Te weten:
Gebruiksafhankelijke G1-tarieven met vaste prijs gaslevering 2021 éénjaarscontracten van 10 grootste Nederlandse gasleveranciers
De betreffende tarieven staan overigens niet in de sheet (zwartgelakt als vertrouwelijk).

Ze nemen dan dat gewogen gemiddelde vermeerderd met belastingen / opslag duurzame energie en converteren dat bedrag per m^3 gas naar een bedrag per GJ.
Nuon vermelde afgelopen jaren vol trots dat ze niet de maximumtarieven hanteren, dat klopt voor de vaste kosten. Maar de prijs van de GJ hebben ze wel moeten verlagen, daar hanteren ze wel standaard het maximumtarief voor.
Ja, daar zijn ze altijd heel fier op. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik zit hier in het wateringse veld in Den Haag ook vast aan mijn warmtepimp eneco. Wij hebben hier een WKK centrale die in 2003 is gerealiseerd en opgeleverd inclusief 15 jaar onderhoud. Ze wisten dus in grote mate de te verwachten kosten voor het vastrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpXvK5wEo18No-UIqpgNA8ElIME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4uMoWGmBqpmdJWSbsabiO28A.png?f=fotoalbum_large

Echter kreeg ik in 2010 een brief dat er een " fout" was ontdekt en dat de vastrecht kosten te laag waren. Ik ging van € 170 euro per jaar naar € 380,- per jaar. En dar bleef het niet bij. Dit was een voorbereiding van de warmtewet die in 2014 is ingevoerd.

Ik heb even een overzicht aan de hand van mijn jaarafrekeningen. Voor de omrekening naar de gasprijs heb ik de Gj prijs x 31,6 gedaan. Als je kijkt naar de gemiddelde prijs van 2021 die uit de 2 delen bestaat. Jan tm juni en juli tm december. Dan zou je op een prijs van 79 cent per m2 uitkomen. De prijs is nu €1,80 per m3. Ik verwacht dat het ergens tussen de 35 en 50 euro per Gj gaat uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d41Lqe_DM61CLE4HZcRwPhWbDrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBBJ6eyWTNPrNsvxvqgAPoea.png?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds hebt begin elke week de meterstand opgenomen. handmatig. Ik heb regelmatig zitten rekenen wat het scheelt om mezelf los te koppelen maar de aanpassingen aan een woning die uitgelegd is voor stadsverwarming zijn niet mals. Je hele infrastructuur van je cv leidingnetwerk moet letterlijk ondersteboven. Zelfs als je alleen je warme water met een warmtepomp wil opwekken. Mijn dak ligt al vol met PV panelen en zou ik daar en WP op willen plaatsen dan moet ik x panelen weghalen en de hele woning moet op schop als je geen opbouwleidingen wil.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Zuluman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:03:
Ik heb sinds hebt begin elke week de meterstand opgenomen. handmatig. Ik heb regelmatig zitten rekenen wat het scheelt om mezelf los te koppelen maar de aanpassingen ana de woning die uitgeledd is voor stadsverwarming zijn niet mals. je hele infrastructuur van je cv leidingnetwerk moet letterlijk ondersteboven. Zelfs als je alleen je warme water met een warmtepomp wil doen. Mijn dak ligt al vol met PV panelen en zou ik daar en WP op willen plaatsen dan moet ik panelen weghalen en de hele woning moet op schop.
Het is best lastig om van een warmtepimp af te komen. Mijn naïeve hoop is gevestigd op warmtewet 2.0, maar ik gok dat we dan alleen iets minder hard genaaid gaan worden. Een dezer dagen zouden we een e-mail moeten ontvangen van onze warmtepimps met daarin de nieuwe tarieven. Ik ben benieuwd... Krijgen we dan ook compensatie van het kabinet. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 13:17
Tarieven HVC (2021):

GJ: €24,23 (max ACM: €25,50)
Vastrecht: €400,12 (max ACM: €478,62)
Meetkosten: €26,83 (max ACM: €26,83)
Huur afleverset: €86,03 (max ACM: 125,50)

Al met al €512,98 vasten kosten zonder ook maar een GJ te verstoken.

Ik begrijp dat men investeringen moet terug verdienen, maar het zou ook wel vreemd zijn als straks de gasvrije woningen het financiële gat moeten vullen bij de energieleveranciers die ontstaat door hoge gasprijzen..

Het is eigenlijk wel triest dat je bij veel nieuwbouw projecten helemaal klem zit bij een leverancier..
En het feit dat dit al meerdere jaren speelt bied ook weinig hoop.

Die "niet meer dan anders" wet zou eigenlijk aangepast moet worden. Met alle nieuwbouw momenteel zou dit toch ook wel een keer op de agenda moeten komen bij Eigen huis/Radar/ACM/2e kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Ziet er niet zo goed uit. Ik begrijp dat de basisprijs voor het ( niet) meer dan anders principe uit gaat van de verwachtte januari gas prijs van de 10 grootste leveranciers.

Gas- en stroomprijzen weer op recordniveau, 'ga geen lang contract aan' - https://nos.nl/l/2410103

Nu wordt dus voor alle mensen met een warmte contract de prijs juist voor een jaar vast gezet op de hoge marktprijzen.

Wat ik me overigens niet eerder realiseerde: blijkbaar wordt voor deze wet altijd de gasprijs van januari genomen. Dus de prijzen van de winters zijn leidend.... Helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klike
De ACM is ondertussen kwijt hoe ze de kosten bepalen:
https://www.consuwijzer.n...CM-de-warmtetarieven-vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klike
Ze hebben het weer gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Klike schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:04:
[...]

Ze hebben het weer gevonden!
Intussen is ook de 2022 pagina beschikbaar (de link nog niet, maar bij 2021 link de 21 vervangen door 22 werkt wel :) )

https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2022

Helaas heb ik geen tijd om te kijken wat de kostenontwikkeling is en de samenvattende tabel is nog niet bijgewerkt.... Ik laat het weten zodra ik de samenvattende tabel online zie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
De prijs wordt meer dan verdubbeld!!! Nu 25,51 euro per GJ wordt dus 53,95... Helaas leert de ervaring dat de meeste leveranciers gewoon het maximum in rekening brengen. :(

In 2022 betaalt u maximaal 53,95 euro voor iedere Gigajoule (GJ) die u gebruikt.

Daarnaast betaalt u ieder jaar vaste kosten voor uw warmte. In 2022 betaalt u voor:

het meten van het verbruik (meettarief) maximaal 27,47 euro
verwarming en warm kraanwater maximaal 494,58 euro
alleen verwarming maximaal 247,29 euro
lauw kraanwater maximaal 269,18 euro
warm kraanwater maximaal 247,29 euro
koude, koeling in warmte en koudeopslag maximaal 244,18 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28

tomtom901

Moderator General Chat
Jezus, gewoon een verdubbeling :X

[ Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 23-12-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Met dank aan de prachtig idiote wetten van Rutte!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
assassin85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:50:
Met dank aan de prachtig idiote wetten van Rutte!!!
Ik weet niet zeker of hij er iets aan kan doen, het leek waarschijnlijk zo'n goed idee toen de wet werd opgesteld... Jammer dat de ambtenaren niet wat verder vooruit denken. Volgend jaar koop ik mijn eigen energie terug tegen de hoofdprijs. Ik hoop dat er in Den-Haag snel actie ondernomen wordt, want er zullen zeker mensen zijn die zich dit niet kunnen veroorloven...
Ik weet overigens heel zeker dat hij er niets aan kan doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
Zo, dat tikt lekker aan. Ben benieuwd naar de mail van Nuon. Al bieden ze het voor 52 euro per GJ aan, dan kunnen ze weer trots zijn dat ze niet de maximumtarieven hanteren, maar de prijs is dan alsnog meer dan verdubbeld.
Er zou een tegemoetkoming van 400 euro komen toch?

Dat betekent in ons geval dat we alsnog 550 euro per jaar meer gaan betalen. Dat zijn serieuze bedragen.

Edit: geen rekening gehouden met de vaste kosten, maar dan alsnog +- 350 euro extra...

[ Voor 10% gewijzigd door Paul! op 23-12-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ik heb het even doorgerekend tegen de maximum bedragen, dan scheelt het hier 360 euro per jaar. Ennatuurlijk hanteert voor 2021 echter niet de maxima dus misschien valt het nog iets meer mee. Als we het verbruik dan ook nog een klein beetje terug kunnen brengen is het goed te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Wij verbruiken zo'n 25 Gj per jaar en stoken relatief zuinig. met een kleine 30 euro/Gj stijging leidt dit tot zo'n 700 euro extra kosten, lekker is dat!

Ik zie overigens dat ze voor 2021 niet het maximum rekenen 25,50 euro/Gj ipv 25,51 euro/Gj.... dus toch nog een meevaller!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrobbieD
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-05 09:13
Daar word ik niet vrolijk van met een verbruik van 44 GJ afgelopen jaar :-( met een gezin van 4 personen in een hoekhuis.

In het geval van het maximale tarief zou ons dat 2375,- euro in 2022 kosten.
Dat betekent dus 1290 euro per jaar meer betalen :-( :-( :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
peter13579 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:07:
Wij verbruiken zo'n 25 Gj per jaar en stoken relatief zuinig. met een kleine 30 euro/Gj stijging leidt dit tot zo'n 700 euro extra kosten, lekker is dat!

Ik zie overigens dat ze voor 2021 niet het maximum rekenen 25,50 euro/Gj ipv 25,51 euro/Gj.... dus toch nog een meevaller!
Dan doet ennatuurlijk (lekkere lock in) het in 2021 niet zo heel gek met 22,76 incl BTW, maar dit is natuurlijk wel een vrijbrief voor ze om flink te verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:38
Het is echt bizar dat hier niet wordt ingegrepen.

Ik ben van een 45m2 appartement naar een tussenwoning met letterlijk 3x de oppervlakte verhuisd, en ben nu minder aan 'warmte' kwijt dan bij Ennatuurlijk. Het sloeg al helemaal nergens op.

Nu de tarieven verdubbeld worden (waar ongetwijfeld Ennatuurlijk weer gewoon in mee gaat, of oh jee, 5 cent korting per Gj!) is dit echt bizar. Zeker als het warmtenet waar je aan gekoppeld zit helemaal niet met gas verwarmd.

Asociaal, echt asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Hier in Nijmegen zit een hulpcentrale die wel gasgestookt is. Die draait nu al op volle toeren als het koud is. Laat staan als er nog een paar duizend huizen op aangesloten worden...

En zo blijkt maar weer, duurzaam is duur.
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt van de leverancier hier en van de politiek. Ik verwacht niet dat de gasprijs de komende jaren weer (fors) gaat dalen, dus dan zal die 50 euro de nieuwe standaard worden, in dat geval is een warmtepomp wel interessant. Alleen dat is een investering voor de lange termijn, maar over de salderingsregels is ook nog geen besluit genomen, zo blijft het wel gokken wat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

peter13579 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:47:
lauw kraanwater maximaal 269,18 euro
warm kraanwater maximaal 247,29 euro
Met welke logica is lauw water in vredesnaam duurder dan warm water :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Richh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:19:
Het is echt bizar dat hier niet wordt ingegrepen.

Nu de tarieven verdubbeld worden (waar ongetwijfeld Ennatuurlijk weer gewoon in mee gaat, of oh jee, 5 cent korting per Gj!) is dit echt bizar. Zeker als het warmtenet waar je aan gekoppeld zit helemaal niet met gas verwarmd.
Vorig jaar zaten ze toch 10% onder de max, ben benieuwd wat ze doen.

• peter13579
Yucon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]

Ik vermoed dat ze het lauwe water lauw plassen... Een andere goede reden kan ik niet bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Yucon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]

Warm water moet je eerst laten afkoelen, dus extra handeling. Is toch logisch? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37
Een verdubbeling vind ik echt abnormaal :( ik zit hier op het warmtenet met restwarmte van afvalverbranding.

Een tientje extra door de hoge gasprijzen snap ik nog wel aangezien de tarieven gekoppeld zijn. Aan de andere kant heeft de warmte hier in de wijk niks met gas te maken.

Een verdubbeling is gewoon absurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Nou nou, de ACM waarschuwt warmtebedrijven :X

https://www.acm.nl/nl/pub...0voor%20het%20jaar%202022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Dat is toch wel even schrikken. Ik had ergens tussen de € 35 en € 50 verwacht half november. maar de prijzen zijn verder gestegen in de tussentijd en dan is € 54,- in lijn met de huidige prijs. Ik ben wel benieuwd hoe ze de prijs bepalen. gemiddelde dag, week of maandkoers?

Ik had al hier de thermostaat beter ingesteld en iedereen mag maar 5 min gemiddeld per dag douchen. Ik zit op 3 min warm douchen en 2 min koud. Ik bespaar ca. 10% a 5Gj. Dat is toch al gauw 5x55-€ 275,-

Een warmtepomp voor verwarmen wordt het niet maar een voor warmwater is makkelijk te plaatsen en is snel terugverdiend. En wellicht plaats ik een airco waarmee ik ook kan verwarmen. is wellicht goedkoper dan stadsverwarming.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klike
Het warm tapwater tarief kan ik niet vinden in het verhaal. Iemand anders wel?

Vorig jaar 5.35, dus zal wel 11.31 worden als het percentage stijging hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Ja, die kwam ik ook tegen. Dan maken ze er een investering van of maken ergens anders kosten zodat het niet als winst in de boeken staat.

Voor de huishoudens op gas is er geen maximumtarief, maar als je daar het idee hebt dat de kosten de pan uit rijzen kun je overstappen. Dat kunnen wij niet, dus het is goed dat er een maximum bepaald wordt. Maar waarom de prijs dan niet op 35 euro zetten ipv 53 en een waarschuwing voor leveranciers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
Ben benieuwd wanneer de nieuwe tarieven bekend worden gemaakt.
Heb nu de eindafrekening gekregen en mijn nieuwe voorschot wordt 20 euro minder per maand maar daar zullen de nieuwe tarieven vast niet in zijn mee genomen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
Ik moet de standen van onze warmtewisselaar (heet dat zo?) altijd zelf doorgeven.

Stel hij staat nu op 350 Gj en ons verbruik is 30 Gj. Dan zou ik nu 350 Gj moeten doorgeven en volgend jaar 380 Gj. Vervolgens krijg ik dan een factuur voor 30 Gj x <nieuwe prijs per Gj>.

Wat als ik doorgeef dat ons stand 370 Gj is? Dat betekend dat ik dit jaar een factuur krijg voor 30+20= 50 Gj x <huidige Gj prijs> en volgend jaar 10 Gj x <nieuwe prijs per Gj>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Pfff, lekker dan. Hier ook op de restwarmte van de afvalverwerking. Niets met gas te maken en toch die stijging. Nadeel hier is dat het gaat om de gastarieven zoals deze eind december zijn. Het zou al een slok op een borrel schelen als ze tarieven op een ander moment vaststellen of het gemiddelde tarieven pakken die klanten van de betreffende energiebedrijven betalen. Dan heb je ook nog iets profijt van langlopende contracten.

Ah volgens het besluit hebben ze de tarieven voor een jaarcontract per 10 december gevraagd... Een slechter moment kan bijna niet....

[ Voor 13% gewijzigd door Gijsje22 op 23-12-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Nou lekker. Ik ga even kijken of een overstap loont. 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
erwn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:51:
Nou lekker. Ik ga even kijken of een overstap loont. 😐
Ja, goed plan! De overstapkosten zijn alleen zo hoog als dat betekent dat jij je huis moet verkopen en op zoek moet naar iets anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Nou lekker dan. Geen gas in de wijk, bij koop huis verplicht in contract dat je aangesloten wordt aan het warmtenet en je dus ook niet kan laten afsluiten. Het was al duur en nu helemaal.

Wijzelf kunnen het makkelijk betalen maar er zullen genoeg in de wijk zijn die dit niet kunnen. Leuk zo'n duurzaam monopoly bij gas kan je tenminste nog langdurige contracten afsluiten (mits je energie maatschappij niet omvalt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Vattenfall schrijft op https://www.vattenfall.nl.../tarieven-en-voorwaarden/
Wat doen de warmtetarieven?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op 23 december de verhoogde maximum warmtetarieven voor 2022 gepubliceerd. Omdat we ernaar streven dat stadswarmte voor zoveel mogelijk klanten betaalbaar blijft, gaan we slechts voor de helft mee met deze verhoging. In januari krijg je er een persoonlijk bericht over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Als de stijging wordt berekend inclusief de hogere heffingskorting vanuit de overheid en de vastrechtkorting vanuit ons, dan zal deze netto zo’n € 13,- per maand bedragen voor een gemiddelde particuliere warmteklant (o.b.v. een gemiddeld verbruik van 28,6 GJ/jaar). De nieuwe tarieven gelden voor heel 2022. We publiceren onze tarieven uiterlijk 30 december op onze website. Ben je onze klant, dan ontvang je in januari een persoonlijk bericht per brief of e-mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
Dat lijkt dan nog mee te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lekkere marketingtruc, alvast de teruggaaf van de overheid in de berichtgeving verwerken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Jep, eerst de tarieven zien en dan geloven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Overigens staat bij ACM stijging van 67% maar 25.51 -> 53.95 is meer dan verdubbeling (stijging van 100%+ )

Hoe komen ze aan die 67%? Aangezien overige dingen als meettarief en huur afleverset ook omhoog gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
c-nan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:50:
Ik moet de standen van onze warmtewisselaar (heet dat zo?) altijd zelf doorgeven.

Stel hij staat nu op 350 Gj en ons verbruik is 30 Gj. Dan zou ik nu 350 Gj moeten doorgeven en volgend jaar 380 Gj. Vervolgens krijg ik dan een factuur voor 30 Gj x <nieuwe prijs per Gj>.

Wat als ik doorgeef dat ons stand 370 Gj is? Dat betekend dat ik dit jaar een factuur krijg voor 30+20= 50 Gj x <huidige Gj prijs> en volgend jaar 10 Gj x <nieuwe prijs per Gj>.
Probeer het. Wie weet verrekenen ze het niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
Wie is de Mod van dit forum? Ik denk dat we de titel moeten aanpassen:
" Niet meer dan anders warmtetarieven" wordt
" Meer dan anders warmtetarieven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
c-nan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:50:

Zoiets noemt men ook wel frauderen. voor je zoiets wil gaan doen zou ik toch eerst even bekijken wat de mogelijke consequenties kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
peter13579 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:55:
[...]

Ja, goed plan! De overstapkosten zijn alleen zo hoog als dat betekent dat jij je huis moet verkopen en op zoek moet naar iets anders....
Volgens mij is er hier ergens een topic van een Tweaker die zijn stadsverwarming opgezegd heeft en zelf is gaan verwarmen, volgens mij was de afkoop niet eens zo heel schokkend hoog.

• peter13579
Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:41:
[...]

Volgens mij is er hier ergens een topic van een Tweaker die zijn stadsverwarming opgezegd heeft en zelf is gaan verwarmen, volgens mij was de afkoop niet eens zo heel schokkend hoog.
Ik zit hier met een woning welke formeel een appartement is. Daarbij helaas geen andere manier om van deze warmte af te komen dat te verhuizen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik heb liever dat de ACM absurde verhogingen verbiedt dan bedrijven alleen waarschuwt de tarieven niet te fors te laten stijgen. De ACM is er IMHO helaas veel meer voor de bedrijven dan voor de consument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
AnnaAnjo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:09:
Overigens staat bij ACM stijging van 67% maar 25.51 -> 53.95 is meer dan verdubbeling (stijging van 100%+ )

Hoe komen ze aan die 67%? Aangezien overige dingen als meettarief en huur afleverset ook omhoog gaan?
Ik denk dat vastrecht plus verbruik volgend jaar 67 procent hoger is. Klopt wel ongeveer als ik het rekensommetje voor mijn appartement maak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 05:51
Ik begrijp oprecht niet waarom het warmtenet niet wordt opengesteld en het monopolie eruit gesloopt. Doe het á la het elektriciteitsnet: je kunt zelf een leverancier kiezen, er is onderscheid tussen vaste- / netkosten en verbruikskosten.
En.... je kunt ook "terugleveren". Dan maak je het net pas groen. Neem een industrieel bedrijf dat warmte "over" heeft: gooi het op het wamtenet en het krijgt er nog een paar centen voor, i.p.v. de poolkappen ermee te smelten.
Variabele prijs o.b.v. vraag en aanbod en efficiënter kun je het niet krijgen.
Ben ik nou zo dom, of....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DutchChelsea schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:53:
[...]

Ik heb liever dat de ACM absurde verhogingen verbiedt dan bedrijven alleen waarschuwt de tarieven niet te fors te laten stijgen. De ACM is er IMHO helaas veel meer voor de bedrijven dan voor de consument
Dat kunnen ze natuurlijk niet, immers de ACM stelt zelf die maximale tarieven vast. Dan hadden ze simpel weg lagere maximale tarieven moeten vaststellen. Dat zal echter verwacht ik ook weer lastig zijn, omdat voor bepaalde vormen van stads of blokverwarming deze hoge tarieven waarschijnlijk wel realistisch zijn, terwijl dat voor andere vormen niet zo gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Marcva schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:02:
Ik begrijp oprecht niet waarom het warmtenet niet wordt opengesteld en het monopolie eruit gesloopt. Doe het á la het elektriciteitsnet: je kunt zelf een leverancier kiezen, er is onderscheid tussen vaste- / netkosten en verbruikskosten.
Omdat alle warmtenetten decentraal zijn.

Eigenlijk moet er vooral één ding veranderen. Warmtenetten die draaien op (grotendeels) gas splitsen van warmtenetten die draaien op duurzame energie. Het is volkomen, maar dan ook volkomen ontoelaatbaar dat duurzaam gestookte warmtenetten, en al helemaal LT netten, dezelfde tarieven mogen doorrekenen.

En dat moet ook van te voren bekend zijn, zodat mensen weten waar ze voor kiezen (als je er nog niet woont).

[ Voor 34% gewijzigd door psy op 23-12-2021 15:18 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:39:
[...]

Zoiets noemt men ook wel frauderen. voor je zoiets wil gaan doen zou ik toch eerst even bekijken wat de mogelijke consequenties kunnen zijn.
Ik zal het ook niet doen :) was gewoon meer hardop aan het denken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
psy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:15:
[...]

Eigenlijk moet er vooral één ding veranderen. Warmtenetten die draaien op (grotendeels) gas splitsen van warmtenetten die draaien op duurzame energie. Het is volkomen, maar dan ook volkomen ontoelaatbaar dat duurzaam gestookte warmtenetten, en al helemaal LT netten, dezelfde tarieven mogen doorrekenen.

En dat moet ook van te voren bekend zijn, zodat mensen weten waar ze voor kiezen (als je er nog niet woont).
Maar zijn er niet ook nog warmtenetten die claimen duurzaam te zijn (wat door bouwers zelfs gebruikt wordt om minder isolatie te plaatsen, en zo een paar cent te besparen?) maar dat eigenlijk helemaal niet zijn, voor dat soort warmte netten zou je dan mogelijk wel weer een hogere prijs verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
peter13579 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

De overheid verhoogt de gasprijzen zodat mensen over gaan op alternatieven. Maar juist mensen die vast zitten aan de warmtewet zijn hier de dupe van.
Naïef en in ontkenning. Zijn wereldwijde markten. Zowel Brits als Nederlands gas zijn 8× duurder nu. Nu energie, zometeen voedsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52
Het vreemde aan de manier van berekenen is dat bij grote fluctuatie er een groot verschil ontstaat in de ingekochte energie en de 1 jaarstarieven waarmee men rekent.

Het is natuurlijk zo dat voor de stadsverwarming klanten er al lang en breed zo goedkoop mogelijk energie is ingekocht. Ze weten immers al lang hoeveel klanten ze hebben en hoeveel energie dit ongeveer gaat kosten. Om het dan af te laten hangen van de 1 jaarstarieven is gewoon vreemd.

De wet ter bescherming van de consument is nu het grootste probleem en geeft enkel ruimte voor stijgingen hoger dan die de energiemaatschappij betaalt voor de inkoop.

[ Voor 15% gewijzigd door t14wo op 23-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 14:04
[...]

Naja, eigenlijk wil je daar juist de druk bij de leverancier gaan leggen.

Ga maar tarieven rekenening waarmee je 'duurzaam' rond komt. Als dat betekend dat de gas gestookte centrale niet meer rendabel is ga hem dan maar vervangen. Dat is juist het mooie van Warmtenetten toch?

1 gas centrale vervangen door iets duurzaams en je hebt meteen 1000 - 2000 huishoudens mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik las ook dat ze alleen mogen verhogen om kosten te dekken en niet voor de winst..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Met deze tarieven wordt een warmtepomp een stuk interessanter om te overwegen. Verwarmen gaat wel lukken. Het lastige is de ruimte vinden voor een tapwater buffervat.

Helaas staat in mijn koopcontract dat ik verplicht ben bij ennatuurlijk stadswarmte af te nemen. Misschien toch eens de gemeente aanschrijven dat een warmtepomp veel milieuvriendelijker is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-

[ Voor 100% gewijzigd door Marzman op 23-12-2021 17:27 . Reden: foutje ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]
Ik zie niet in waarom dit zou helpen. Zou dan eerder denken aan het huidige elektriciteitssysteem waarbij je een gering bedrag betaald voor het netwerk / infrastructuur en vrij bent te kiezen welke leverancier de productie en levering van de warmte verzorgt.

Dan hoef je ook niet vast te houden aan de koppeling met gas en kun je leveranciers zelf laten bepalen hoe ze warmte produceren en voor welk bedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 23-12-2021 17:24 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fockarty schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:09:
Ik las ook dat ze alleen mogen verhogen om kosten te dekken en niet voor de winst..
Zo begint het altijd, heel idealistisch. Maar uiteindelijk is het altijd duurder dan wanneer je het zelf regelt.

Ik vraag me trouwens af hoe milieuvriendelijk die grondwarmtepompen zijn als dat op grote schaal wordt toegepast. Alles wat de mens verzint krijgt een tegenreactie uit de natuur, en ik kan me niet voorstellen dat dit daarvan uitgezonderd is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:17
-

[ Voor 126% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

• FRANQ
@peter13579

Mogelijk heb je het al gezegd, maar wie is de leverancier?

Zijn jullie zelf als VVE leverancier? Of is dat een externe partij.

• c-nan
GioStyle schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:39:
Wat ik enorm hinderlijk van Eneco vind is dat zij de tarieven pas in de loop van januari bekend maken. Hallo, ik wil van te voren de tarieven weten, niet als het jaar al begonnen is...

Wij krijgen in maart altijd de jaarnota. Ik ga dit weekend maar even alvast de meterstand doorgeven. Eneco kan de rambam krijgen. :w
Waarom nu al de meterstanden doorgeven?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:17
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

• peter13579
FRANQ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:42:
@peter13579

Mogelijk heb je het al gezegd, maar wie is de leverancier?

Zijn jullie zelf als VVE leverancier? Of is dat een externe partij.
Onze leverancier is sinds enkele jaren InWarmte, daarvoor diverse andere gehad. Nog nooit een tarief van meer dan enkele centen onder het maximum gehad. En dat terwijl we een collectieve warmte-koude opslag hebben.

Wel hebben we dit jaar in October een mail gehad dat ze dit jaar probeerden onder het maximum tarief te blijven. Dat was toen er eerder onrust was vanwege stijgende energieprijzen...

Ik begrijp dat zo'n systeem duur is en met gas moet bij stoken, maar de meeste energie komt van de koeling in de zomer ...

Mij gaat het overigens meer over de algemene situatie IPV mijn specifieke situatie. Ik kan de rekening prima betalen en we wonen in een redelijk geïsoleerd huis.

[ Voor 22% gewijzigd door peter13579 op 23-12-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37
Ennatuurlijk stuurde mij net nog een extra “waarschuwingsmail” dat de tarieven voor 2022 hoger gaan uitvallen en de nieuwe tarieven per 1 januari bekend gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
peter13579 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:39:
[...]

Onze leverancier is sinds enkele jaren InWarmte, daarvoor diverse andere gehad. Nog nooit een tarief van meer dan enkele centen onder het maximum gehad. En dat terwijl we een collectieve warmte-koude opslag hebben.

Wel hebben we dit jaar in October een mail gehad dat ze dit jaar probeerden onder het maximum tarief te blijven. Dat was toen er eerder onrust was vanwege stijgende energieprijzen...

Ik begrijp dat zo'n systeem duur is en met gas moet bij stoken, maar de meeste energie komt van de koeling in de zomer ...
Je hebt dan dus niet een vinger in de pap bij een vergadering.

Dan zou ik zelf inzetten op een lucht-lucht warmtepomp (airco) voor alle ruimtes.
Dan kun je heel het jaar elektrisch stoken en koelen.
Hou je de collectieve warmtevoorziening voor warm water/backup.

Of is de gebruikte energie goedkoop maar de vaste kosten hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
FRANQ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:48:
[...]

Dat laatste ja

• peter13579
FRANQ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:48:
[...]

Je hebt dan dus niet een vinger in de pap bij een vergadering.

Dan zou ik zelf inzetten op een lucht-lucht warmtepomp (airco) voor alle ruimtes.
Dan kun je heel het jaar elektrisch stoken en koelen.
Hou je de collectieve warmtevoorziening voor warm water/backup.

Bij ons waren de vaste kosten ruim 900 euro voor 2020. Daar zit dus een deel van het probleem. Maar deze kosten stijgen jaarlijks ongeveer met inflatie ( ook hier houdt onze leverancier zich netjes aan het bepaalde maximum).
Pagina: 1 2 ... 19 Laatste