| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wil je hier aub bronnen over delen? Ik vind nergens iets over door de rechter vernietigd. Ik wil er dolgraag vanaf. Huis is klaar voor L/W warmtepomp. Zwik zonnepanelen, overal vloerverwarming of al L/L warmtepomp. Alleen nog een boiler en WP en ik ben klaar. Maar volgend de Akte van levering MOET ik een contract bij een commerciele partij afsluiten.Jeroenneman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
[...]
In Nijmegen zijn die kettingbedingen bij de rechter vernietigt. Daar stond ook bij een groot deel van de nieuwbouw in dat je verplicht in contract bij Vattenfall moest afsluiten.
Ontopic: de nieuwe tarieven boeien weinig, hier net aan 13Gj verbruikt dit jaar. Maar ja, de vaste kosten hé.
Voor zover ik weet zijn die bedingen er uit vrije wil van Nuon destijds uitgehaald. Anders was er een precedent, wat veel schadelijker was.
[Voor 8% gewijzigd door t14wo op 23-12-2021 21:17]
Ah, excuus, lijkt erop dat Nuon de keutel inderdaad zelf heeft ingetrokken:t14wo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:15:
[...]
Wil je hier aub bronnen over delen? Ik vind nergens iets over door de rechter vernietigd. Ik wil er dolgraag vanaf. Huis is klaar voor L/W warmtepomp. Zwik zonnepanelen, overal vloerverwarming of al L/L warmtepomp. Alleen nog een boiler en WP en ik ben klaar. Maar volgend de Akte van levering MOET ik een contract bij een commerciele partij afsluiten.
Voor zover ik weet zijn die bedingen er uit vrije wil van Nuon destijds uitgehaald. Anders was er een precedent, wat veel schadelijker was.
https://www.nijmegen.nl/o...nijmegen-noord-juni-2019/
Wat enorm vervelend dat ze dit kunstje blijven flikken bij andere consumenten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Er staan op google diverse verhalen van mensen die dat gedaan hebben, al dan niet via de rechter.
Ja het is echt bizar dat dit kan. Ik begrijp volledig dat er een X periode contractueel moet vastliggen voor het warmtenet. Dat vergt natuurlijk enorme investeringen. Maar na een jaar of 10-15 moeten die initiele kosten er toch wel echt uit zijn. En dan moet je gewoon zelf kunnen kiezen voor een manier van verwarmen van je woning. Maar in mijn contractt staat gewoon een levenslang beding op het afnemen van warmte en dat vind ik echt te ver gaan. Laat mensen zelf kiezen. Zeker in wijken waar t warmtenet al 15 jaar ligt.Jeroenneman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:23:
[...]
Ah, excuus, lijkt erop dat Nuon de keutel inderdaad zelf heeft ingetrokken:
https://www.nijmegen.nl/o...nijmegen-noord-juni-2019/
Wat enorm vervelend dat ze dit kunstje blijven flikken bij andere consumenten.
Omdat je dus niet kunt overstappen is je contact vernietigbaar.
https://www.wieringa-advo...et-consumentenbescherming
Op grond van artikel 6:233 sub a juncto 6:236 aanhef en sub J BW wordt een overeenkomst tussen een gebruiker en wederpartij, als onredelijk bezwarend aangemerkt indien een in de algemene voorwaarden voorkomend beding, dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen, leidt tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te alle tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
[Voor 49% gewijzigd door FRANQ op 23-12-2021 23:32]
-Kosten technische deel van de installatie worden dubbel gerekend in vergelijking met gas. De kosten worden berekend in het onderdeel vaste kosten aansluiting. Hierin zitten de kosten van afleverset (huur,onderhoud,kapitaalkosten etcetera). De kosten worden vervolgens ook meegenomen in het variabele deel van de kosten gebaseerd op de jaarlijkse kosten van een cv ketel. De kosten zijn veel hoger dan de kosten van een cv ketel. 600 euro per jaar terwijl een cv ketel op basis van een levensduur van 15 jaar inclusief onderhoud nog geen 300 euro per jaar kost.
-Onterechte vergelijking met gas door nemen van de hoogste prijs,een variabel contract. De helft van de nederlanders heeft een vast contract. Een eerlijke vergelijking zou zijn het gemiddelde van gas met een vast contract en gas met een flexibel contract. Nog eerlijker zou zijn het volledig nemen van de gemiddelde kosten van alleen alle al lopende vaste contracten. Een warmte aansluiting is effectief gezien een vast contract is met een oneindige loopduur.
[Voor 0% gewijzigd door warmtetarieven op 24-12-2021 06:35. Reden: spelling]
Ja hier zo ✌️Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:41:
[...]
Volgens mij is er hier ergens een topic van een Tweaker die zijn stadsverwarming opgezegd heeft en zelf is gaan verwarmen, volgens mij was de afkoop niet eens zo heel schokkend hoog.
Stadsverwarming er uit, kosten 420 euro. warmtepomp en warmtepomp boiler er in.
Heerlijk warm in huis en met 16 zonnepanelen op het dak heb ik geen energie rekening meer .
Helaas is dat voor velen niet zo simpel. BIj veel woningen is het in de akte van levering opgenomen. Ik heb bijvoorbeeld een (bizar hoge) boete van 50k erin staan.Simply_jeroen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:34:
[...]
Ja hier zo ✌️
Stadsverwarming er uit, kosten 420 euro. warmtepomp en warmtepomp boiler er in.
Heerlijk warm in huis en met 16 zonnepanelen op het dak heb ik geen energie rekening meer .
Daarnaast zijn de kosten die mogen worden gerekend voor het afsluiten ook extreem gestegen tot ruim €3000.
Koppelverkoop met wurgcontract. Waarschijnlijk via juridische weg te ontbinden omdat het in strijd is met het Europese beginsel van vrijheid om een duur-overeenkomst op te zeggen zonder onredelijk bezwarende bepalingen. Kost je ook geld voor een goede advocaat, maar vele malen minder dan de 50k boete.t14wo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:59:
[...]
Helaas is dat voor velen niet zo simpel. BIj veel woningen is het in de akte van levering opgenomen. Ik heb bijvoorbeeld een (bizar hoge) boete van 50k erin staan.
Daarnaast zijn de kosten die mogen worden gerekend voor het afsluiten ook extreem gestegen tot ruim €3000.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ben er vrij zeker van dat een rechter daar tegenwoordig gehakt van maakt.t14wo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:59:
[...]
Helaas is dat voor velen niet zo simpel. BIj veel woningen is het in de akte van levering opgenomen. Ik heb bijvoorbeeld een (bizar hoge) boete van 50k erin staan.
Klinkt als een mogelijk illegaal wurgcontract.
Misschien eens die passage uit je contact op Twitter/Facebook slingeren en kijken wat er mee gebeurt.
https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
[Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 24-12-2021 12:44]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wat grappig. Exact dezelfde smoes van Nuon als in Nijmegen Lent. 'foutje'FRANQ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:41:
[...]
Ben er vrij zeker van dat een rechter daar tegenwoordig gehakt van maakt.
Klinkt als een mogelijk illegaal wurgcontract.
Misschien eens die passage uit je contact op Twitter/Facebook slingeren en kijken wat er mee gebeurt.
https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Maar hierdoor wordt er geen precedent geschept. Slim gespeeld door Nuon.
En een bepaalde periode is niet meer dan logisch, vind ik. Maar dat moet dan als zodanig vastliggen. Je zou toch verwachten dat Nuon/Vattenfall binnen een jaar of 10 de kosten eruit zal hebben. Een passage die dit beschrijft is dan ook niet meer dan logsich.
[Voor 16% gewijzigd door t14wo op 24-12-2021 13:14]
Ik zou dat ook zeggen, maar ik heb nog geen enkele rechterlijke uitspraak gezien van iemand die een vegelijkbare passage in het contract heeft staan. Dus misschien is het toch niet zo zwart/wit.Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:23:
[...]
Koppelverkoop met wurgcontract. Waarschijnlijk via juridische weg te ontbinden omdat het in strijd is met het Europese beginsel van vrijheid om een duur-overeenkomst op te zeggen zonder onredelijk bezwarende bepalingen. Kost je ook geld voor een goede advocaat, maar vele malen minder dan de 50k boete.
Nu met de verwachte stijgende prijzen, zat ik gisteren na te denken, moet ik niet gewoon een elektrische kachel neerzetten? Ik heb een overproductie van circa 2.000 kwh, daarvoor kan ik heel wat uren een elektrische kachel laten draaien.
Hierdoor het verbruik in GJ drastisch reduceren.
2000 kWh is 7,2GJ. Een elektrische kachel heeft een COP van 1, dus genereert maar 7,2GJ aan warmte.headhunter1985 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:02:
Nu met de verwachte stijgende prijzen, zat ik gisteren na te denken, moet ik niet gewoon een elektrische kachel neerzetten? Ik heb een overproductie van circa 2.000 kwh, daarvoor kan ik heel wat uren een elektrische kachel laten draaien.
(Een airco of warmtepomp maakt er (bijvoorbeeld!) wel 36GJ of 57,6GJ van.)
Het is afhankelijk van jouw (teruglever)tarief of het interessant is. Tot mijn verbazing lijkt dat wel het geval te zijn:
€0,07 per kWh levert €140 op
7,2GJ kostte in 2021 maximaal 7,2*€21,08*1,21=€183,65
Zal dan resultaten in alleen in de avonden de kachel aan. Want totale GJ verbruik is veelvoud hiervan.Morked schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:10:
[...]
2000 kWh is 7,2GJ. Een elektrische kachel heeft een COP van 1, dus genereert maar 7,2GJ aan warmte.
(Een airco of warmtepomp maakt er (bijvoorbeeld!) wel 36GJ of 57,6GJ van.)
Het is afhankelijk van jouw (teruglever)tarief of het interessant is. Tot mijn verbazing lijkt dat wel het geval te zijn:
€0,07 per kWh levert €140 op
7,2GJ kostte in 2021 maximaal 7,2*€21,08*1,21=€183,65
Je had het over een appartement dan kan je inderdaad niet volledig afsluiten.
[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2021 09:44]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zou mogelijkheid zijn, maar dan wordt het financiële voordeel compleet anders. Aangezien dan nog bijna 900 per jaar betaal aan vaste lasten (meer dan 1/3 van totaal).mr_evil08 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:43:
Kun je de collectieve installatie niet uitzetten zodat je alleen vastrecht betaald en met een eigen stookinstallatie gaat verwarmen ?
Je had het over een appartement dan kan je inderdaad niet volledig afsluiten.
[Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26]
Zelfde passage is jaren later ook 'per ongeluk' (ja ja) terechtgekomen in koopcontracten van huizen en appartementen in onder andere Arnhem en Nijmegen.Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:49:
Jaja... "per ongeluk"... Maar als @t14wo niet in Diemen woont, is dezelfde passage met boete ook elders in de contracten gekomen.
Mijn stadsverwarming met vloerverwarming vind ik erg comfortabel aanvoelen, maar ook erg duur. Verbruik 22 GJ in appartement (oplevering: 2020) van 130 m2, had hiervoor in oude bovenwoning van 1949 met 160 m2 woonoppervlak een verbruik van 550 m3 aan gas. Woon in beide met twee personen, kook in beide niet op gas, we douchen in dit appartement net zo vaak als in oude appartement. Wurgcontract is erg vervelend, maar in appartement(encomplex) is er nauwelijks een alternatief.
Tja
[Voor 28% gewijzigd door erwn op 28-12-2021 15:43]
67%..

Misschien toch maar eens overwegen om voor SWW ook over te stappen zodat de warmtewisselaar naar het oud ijzer kan.
[Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 28-12-2021 16:00]
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Onze tarieven worden meestal pas eind januari gedeeld ( waar natuurlijk ook al bijzonder is)
Het kan ook met een doorstromer als je een normale 3 fase aansluiting hebt, alleen daar kan geen stortdouche achter.Morked schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:13:
Met deze tarieven wordt een warmtepomp een stuk interessanter om te overwegen. Verwarmen gaat wel lukken. Het lastige is de ruimte vinden voor een tapwater buffervat.
Helaas staat in mijn koopcontract dat ik verplicht ben bij ennatuurlijk stadswarmte af te nemen. Misschien toch eens de gemeente aanschrijven dat een warmtepomp veel milieuvriendelijker is.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hoezo reuze mee vallen. EnNatuurlijk zat op 22,76/GJ. dit is bijna een verdubbeling. Lijkt me sterk dat de tarieven onderling erg uiteen lopend0s schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:27:
Dat valt reuze mee inderdaad. Maar alsnog wel een serieuze stijging op jaarbasis.
[Voor 9% gewijzigd door matty___ op 30-12-2021 14:11]
headhunter1985 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:02:
Onder de mo-tag onze ervaring m.b.t. opzegging. De procedure loopt nog.
***members only***
Hierdoor het verbruik in GJ drastisch reduceren.
Ja het is natuurlijk een flinke stijging, maar het had nog veel erger kunnen zijn. En Vattenfall zat al ruim op € 25 per Gj. Dus meer dat het in dat perspectief meevalt, ook gelet op de gigantisch gestegen gasprijzen.matty___ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:10:
[...]
Hoezo reuze mee vallen. EnNatuurlijk zat op 22,76/GJ. dit is bijna een verdubbeling. Lijkt me sterk dat de tarieven onderling erg uiteen lopen
Gezien de hele commotie in de markt vind ik dit meevallen ja. Het had erger gekund.matty___ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:10:
[...]
Hoezo reuze mee vallen. EnNatuurlijk zat op 22,76/GJ. dit is bijna een verdubbeling. Lijkt me sterk dat de tarieven onderling erg uiteen lopen
[Voor 98% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26]
[Voor 85% gewijzigd door 1337aldi op 30-12-2021 15:20]
Volgend jaar?!1337aldi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:10:
Hier €25,51 per GJ (Purmerend).
verbruik: maximaal 53,95 euro per GJ (2021: 25,51 euro)
Hier schrik ik toch wel van.
En dan zit je te lezen op de site van de ACM. Staat er:
De ACM wil dat het warmtetarief wordt losgekoppeld van de gasprijs. We willen de maximale warmtetarieven berekenen op basis van de kosten van de leveranciers. Hiervoor moet de Warmtewet veranderen. Het ministerie is bezig met een nieuwe Warmtewet (Wet collectieve warmtevoorziening).
Welk(e) partij(en) liggen hier dwars dat dit nog steeds niet geregeld is? Welke partij(en) proberen dit aan te jagen? Want misschien dat er eens wat meer druk op "Den Haag" moet komen om de stadsverarming eens betaalbaar te gaan maken zodat het werkelijk "niet meer dan anders" is.
Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)
https://www.nu.nl/economi...het-sterkst-in-prijs.html
Iets met een hoogtepunt en genaaid worden krijgt zo toch een minder positieve betekenis....GioStyle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:05:
[...]
Er is een bepaald ijkmoment voor de bepaling van de tarieven. Op dat moment waren de gasprijzen natuurlijk net even op een hoogtepunt...

Daar zou ik voor tekenen!1337aldi schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:07:
Nu dan toch binnen: hier €36,22/GJ (Purmerend).
En dat is een goede ontwikkeling.AnnaAnjo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:27:
Ze willen alle huizen van het gas maar met dit soort prijzen wil niemand toch meer met stadsverwarming mee doen?
Het idee van restwarmte gebruiken is heel nobel en milieuvriendelijk. Maar er is voor de meeste woonwijken helemaal niet voldoende hoogwaardige restwarmte in de buurt te vinden. De praktijk is nu al dat heel veel stadsverwarmingsnetten in de winter flink bijgestookt moeten worden met gas (of nog erger: biomassa). Vervolgens wordt die warmte over lange afstanden, met veel verliezen onderweg, naar de huizen getransporteerd.
Stadsverwarming is vooral héél goed voor de grote bedrijven op de energiemarkt. Het houdt immers de bewoners van aangesloten woningen lekker afhankelijk van één partij men kan niet overstappen. Terwijl bij een transitie naar all-electric de ontwikkeling van de techniek zodanig is, dat men steeds minder afhankelijk wordt van het energiebedrijf door steeds betere mogelijkheden van eigen energie opwekking en energie opslag.
https://nieuws.eneco.nl/w...im-onder-maximum-van-acm/
https://www.eneco.nl/~/me..._koude_2022.pdf?la=nl-nl/
[Voor 34% gewijzigd door c-nan op 01-01-2022 07:50]
Ja hier ook deze prijs. Ik ga maar eens navragen hoe deze prijs tot stand komt, want de ACM zegt natuurlijk niet teveel verhogen en tranparant zijn hoe het tarief tot stand komt.pelican schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 07:18:
Bij Ennatuurlijk is het 42,9187 per GJ geworden.
Waar lees je dit?pelican schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 07:18:
Bij Ennatuurlijk is het 42,9187 per GJ geworden.
Laat maar zie het al op de persoonlijke mijn Warmte pagina.
komt erop neer dat ik 40 57 euro meer mag betalen per maand
[Voor 27% gewijzigd door matty___ op 01-01-2022 13:09]
Ik moet zeggen dat het wel een extreme verhoging is. We zitten er een jaar aan vast, hebben 0 flexibiliteit en het ergste is misschien nog wel dat die partij ook niets doet aan preventief onderhoud. Die warmte lekkende installatie in de meterkast kan volgens mij een stuk efficiënter na 20 jaar, niet? Ik hoef in ieder geval nooit de kachel aan te zetten in de hal, het is er altijd warm.
My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)
Toch bijzonder dat ze van een van de goedkoperen op eens bij de duursten behoren.dcell schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:32:
Belachelijke verhoging bij Ennatuurlijk. Bijna het dubbele dus van het huidige tarief.
Me dunkt dat dat niet mag, maar ik weet niet goed hoe ik hier iets mee kan.
Of ze maken misbruik van de situatie of ze doen iets behoorlijk verkeerds waardoor hun kosten zo hoog oplopen.matty___ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Toch bijzonder dat ze van een van de goedkoperen op eens bij de duursten behoren.
35-36 euro incl btw had ik niet eens vreemd gevonden met de huidige energieprijzen maar 42 euro is echt wel heel hoog.
Vanochtend in ieder geval een foto genomen van de meterstand en straks maar een nieuw termijnbedrag schatten.
Pittige verhoging wel, hoe blij ze ook zijn om te melden dat het minder dan het maximum toegestane is. Het is ook wel interessant om te zien dat hun warmtenetten nogal verschillend werken, volgens hun overzicht van '20 is bijvoorbeeld het net in Rotterdam bijna vrij van gas, terwijl het in Amstelveen bijna volledig met gas wordt verwarmd.
assassin85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:50:
Met dank aan de prachtig idiote wetten van Rutte!!!
tuurlijk wel, gewoon gaskraan volledig opendraaien in groningen.peter13579 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:54:
Ik weet overigens heel zeker dat hij er niets aan kan doen...
Mocht je een antwoord krijgen, kan je dat hier posten ?Theswitch schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:54:
[...]
Ja hier ook deze prijs. Ik ga maar eens navragen hoe deze prijs tot stand komt, want de ACM zegt natuurlijk niet teveel verhogen en tranparant zijn hoe het tarief tot stand komt.

Dat heb ik mij vorig jaar bij de afrekening ook afgevraagd. Ik log elke dag mijn standen (uitlezen via de optische poort op een L+G Ultraheat) en vergeleken met de afrekening kwam de stand op 1 januari vrijwel hetzelfde uit.t14wo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:09:
Wat ik niet begrijp is hoe ze vanaf 1-1 een nieuw tariwf kunnen rekenen, maar geen meterstanden opvragen. Hoe weten ze dan wat de beginstand op 1-1 is? De warmtemeters zijn immers niet smart.
Bij Eneco kun je ook zelf je standen doorgeven en op basis van graaddagen, meterstanden en de warmte die ze het netwerk in sturen kunnen ze dat natuurlijk redelijk schatten.
Maar goed, daarmee doen ze natuurlijk nog steeds een aanname...
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Nou ja. Ik heb sinds een week of 2 een kachel. Dus de verwarming is vrijwel uit. Dus die schattingen blijven natuurlijk gissen.Aiolos schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:58:
[...]
Dat heb ik mij vorig jaar bij de afrekening ook afgevraagd. Ik log elke dag mijn standen (uitlezen via de optische poort op een L+G Ultraheat) en vergeleken met de afrekening kwam de stand op 1 januari vrijwel hetzelfde uit.
Bij Eneco kun je ook zelf je standen doorgeven en op basis van graaddagen, meterstanden en de warmte die ze het netwerk in sturen kunnen ze dat natuurlijk redelijk schatten.
Maar goed, daarmee doen ze natuurlijk nog steeds een aanname...
Ik wacht het even af waar Vattenfall mee komt.
Bij vattenfall kan je je stand handmatig doorgeven op hun site bij 'Verbruik > Bekijk meterstanden'.t14wo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:25:
[...]
Nou ja. Ik heb sinds een week of 2 een kachel. Dus de verwarming is vrijwel uit. Dus die schattingen blijven natuurlijk gissen.
Ik wacht het even af waar Vattenfall mee komt.
Zo niet dan gaan ze het waarschijnlijk inderdaad inschatten op basis van graaddagen.
Als je genoeg doorklikt op hun website kom je uiteindelijk op deze informatie terecht:
No animals were harmed in the making of this comment.
Hoe weinig verbruik je dan niet?tomtom901 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:02:
Nu de tarieven van ennatuurlijk bekend zijn valt de schade mee moet ik zeggen. Op basis van ons verbruik in 2021 zijn we met de nieuwe tarieven zo'n 200 euro per jaar (16 euro per maand) duurder uit.
12 GJ is wel heel weinig. Ik ben zonder al te veel te stoken (18-19 graden) al 18-20 GJ kwijt per jaar voor een hoekwoning uit 2010. De prijsverhoging kost me dus op jaarbasis ongeveer 400 euro extra.tomtom901 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:03:
[...]
12 Gigajoule verdeeld over warm tapwater en warmte in 2021.
Ik heb een appartement uit 2019, wat aan alle kanten omgeven is door andere bewoners, dus ik krijg naast een goede isolatie ook wat warmte van de buren.dcell schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:24:
[...]
12 GJ is wel heel weinig. Ik ben zonder al te veel te stoken (18-19 graden) al 18-20 GJ kwijt per jaar voor een hoekwoning uit 2010. De prijsverhoging kost me dus op jaarbasis ongeveer 400 euro extra.
https://warmtebedrijfede.nl/tarieven-2022/
Daarnaast spreken zij in een nieuwsartikel over de tarieven die het ACM vastlegt alsof dit de verplichte tarieven zijn, i.p.v. de maximum tarieven.
Eind december horen Warmtebedrijven wat de ACM voorschrijft voor de warmtetarieven voor 2022.
Ik ben bang voor het ergste hier, zeker aangezien zij normaal ook de max hanteren.Elk jaar bepaalt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de tarieven voor warmte. Dat betreft de vaste kosten voor het netwerk en de flexibele kosten van het verbruik van warmte.
[Voor 5% gewijzigd door I_IBlackI_I op 02-01-2022 14:32]
Nog extra grappig omdat ze helemaal geen gas stoken. Maar gore gesubsidieerde biomassa houtstook.I_IBlackI_I schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:31:
Warmtebedrijf Ede is het niet gelukt om de tarieven bekend te maken voordat deze in gaan...
https://warmtebedrijfede.nl/tarieven-2022/
Daarnaast spreken zij in een nieuwsartikel over de tarieven die het ACM vastlegt alsof dit de verplichte tarieven zijn, i.p.v. de maximum tarieven.
Ik ben bang voor het ergste hier, zeker aangezien zij normaal ook de max hanteren.

Zit hier op 37GJ in 2021.tomtom901 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:03:
[...]
12 Gigajoule verdeeld over warm tapwater en warmte in 2021.
Gezin met kleine kinderen dus wel vaak in bad, wel een rijtjeshuis uit 2008.
Dan moeten een aantal van die andere bedrijven echt hele hoge tarieven doorgegeven hebben om tot die 53€ te komen...
Dat hoeft niet, de maximum prijs is gebaseerd op een vergelijkbaar contract op gas in de maand december. De achtergrond hiervan is dat warmtenet leveranciers nooit meer dan een gebruiker met een CV kunnen vragen.Klike schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:25:
Ik vraag me wel een beetje af wat voor een gas tarieven door al die bedrijven door gegeven zijn als Eneco en Vattenfall nu ruim onder dat maximale bedrag zitten.
Dan moeten een aantal van die andere bedrijven echt hele hoge tarieven doorgegeven hebben om tot die 53€ te komen...
Voordeel van warmtenetten is dat de hoeveelheid klanten erg stabiel is, en heb gebruik redelijk te voorspellen (met een koude/warme winter afwijking). Ik zou dus verwachten dat een warmte leverancier die afhankelijk is van gas (en dat zullen de meeste zijn) langere termijn contracten hebben. Met nog lage gas tarieven.
Met deze tarieven misschien ook maar een lucht lucht warmtepomp overwegen in de woonkamer.
Wel spijtig hoe 'we zijn al van het gas af en hoeven ons daar niet druk over te maken' dan verandert in 'hoe komen we van stadsverwarming af'. Idealiter waren we gewoon tevreden met onze aanbieders / prijzen en zouden zij groene warmte produceren.
https://warmtestad.nl/nie...rijs-voor-2022-is-bekend/
"Wij geven 5% korting op het ACM-tarief."
Ehm, dat is geen tarief, dat is het absolute maximum dat je mag rekenen. Dus lees: wij gaan 5% onder het absolute maximum zitten.
Overigens een jaar geleden, met de oude (minder dan de helft van huidige) tarieven:
https://dvhn.nl/groningen...-WarmteStad-25451340.html
"Bla bla bla tarieven niet onredelijk bla bla sociaal rendement".
Echt he, ze durven het gewoon te zeggen. "Sociaal rendement".
De betreffende gemeenteraadsleden die er toch wat moeite mee hadden zullen dan inmiddels zeker wel aan de hartbewaking liggen?
Ik vind dit eigenlijk wel een goede.erwn schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:26:
Ik vroeg me af hoe ze het verbruik verrekenen tegen de jaartarieven. Op mijn nota van vorig jaar staat een tussentijdse meterstand op 1-1 als geschatte waarde, dus blijkbaar doen ze maar wat. Al betwijfel ik of de afgelopen jaren het tarief wel eens zo sterk verschilde als nu.
Vanochtend in ieder geval een foto genomen van de meterstand en straks maar een nieuw termijnbedrag schatten.
Mijn jaarnota loopt van april tot april. Hoe weet Eneco hoeveel Gj ik in de maanden jan/maart heb verstookt en hoeveel in de maanden april/december.
Hoe werkt dat?
Van maart 2021 t/m maart 2022 heb ik straks (bijvoorbeeld) 25 Gj verstookt. Hoe vind de berekening dan plaats? Een schatting maken zou erg fout zijn, want ze meoten gewoon in rekening brengen wat ik daadwerkelijk heb gebruikt, lijkt mij?
Zo communiceren ze blijkbaar allemaal. Een quote uit de mail van Ennatuurlijk :Wilke schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:09:
Geweldig, de manier van communiceren ook:
https://warmtestad.nl/nie...rijs-voor-2022-is-bekend/
"Wij geven 5% korting op het ACM-tarief."
Ehm, dat is geen tarief, dat is het absolute maximum dat je mag rekenen. Dus lees: wij gaan 5% onder het absolute maximum zitten.
Overigens een jaar geleden, met de oude (minder dan de helft van huidige) tarieven:
https://dvhn.nl/groningen...-WarmteStad-25451340.html
"Bla bla bla tarieven niet onredelijk bla bla sociaal rendement".
Echt he, ze durven het gewoon te zeggen. "Sociaal rendement".
De betreffende gemeenteraadsleden die er toch wat moeite mee hadden zullen dan inmiddels zeker wel aan de hartbewaking liggen?
Jouw warmtetarief voor 2022
Door de stijging van de kosten voor energie moeten wij onze prijs voor warmte verhogen. Toch ligt het algemene warmtetarief per gigajoule van Ennatuurlijk ruim 20% lager dan het maximumtarief zoals vastgesteld door onze toezichthouder ACM. Daarmee gaan we niet mee met de maximaal toegestane verhoging.
maar 51 euro per GJ is wel erg van de zotte zeg

[Voor 145% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26]
Dat is dus nog steeds schatten. Wat als je bijvoorbeeld 3 maanden weg bent in de maanden januari t/m maart?GioStyle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:56:
[...]
En een extra belastingkorting van €260, dus in jouw geval €140 extra.
[...]
Ik denk dat ze gebruik maken van graaddagen en zo ongeveer kunnen uitrekenen wat je verbruikt tijdens winter/zomer etc..
Waar komt de warmte in Enschede vandaan? Jawel, 7% is aardgas de rest is restwarmte en "duurzame bronnen".
Zolang het Niet Minder Dan Anders principe niet van tafel is ben je vogelvrij.
[Voor 6% gewijzigd door gerard053 op 03-01-2022 17:44]
WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Nou, je kan in het geval van Vattenval en ook Eneco wel tussentijds een stand doorgeven, dat is dan dus slim om te doen, zeker nu de tarieven zo gestegen zijn en je verwacht minder te gaan verbruiken.c-nan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:40:
[...]
Dat is dus nog steeds schatten. Wat als je bijvoorbeeld 3 maanden weg bent in de maanden januari t/m maart?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Goed punt, heb dit ook even opgezocht voor Vattenfall. Hun meest recente overzicht lijkt https://www.vattenfall.nl...verwarming/warmte-etiket/ met het etiket van 2020. De hoofdmoot is afvalverbranding of biomassa (gerard053 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:42:
Vorig jaar €22,76 en nu €42,92 per GJ - een stijging van ruim 88% (hoezo maximaal 67% verhoging ACM?).
Waar komt de warmte in Enschede vandaan? Jawel, 7% is aardgas de rest is restwarmte en "duurzame bronnen".
[Afbeelding]
Zolang het Niet Minder Dan Anders principe niet van tafel is ben je vogelvrij.

Daar gaat dus meteen een warmtepomp in, weg met die zooi.
Dus voor energie die we zelf leveren een stijging van 100% in kosten, onze leverancier Inwarmte communiceert dat ze de stijging beperkt houden tot 40%! Of ik kan niet rekenen of zij kunnen niet rekenen....
Wat is de vervolgstap? Voor een warmte systeem waarbij warmte wordt gehaald uit teruglevering in de zomer lijkt dit een exorbitante verhoging. Kunnen wij als particulieren de ACM aanschrijven of andere stappen nemen? Het gaat om een relatief kleine installatie met ruim 100 gebruikers.
Ik ben voornemens om alle stappen te nemen die open staan om deze verhoging te blokkeren.
PS. Ook worden bij ons maximale kosten in rekening gebracht voor een afleverset, bij ons komen echter direct de leidingen de woning binnen met alleen een meter erop ( waarvoor we het maximale meettarief betalen). Weet iemand wanneer een tarief voor afleverset in rekening mag worden gebracht?
[Voor 27% gewijzigd door peter13579 op 04-01-2022 13:26]
Waarom stijgen ook de kosten voor warmte?
Warmte is duurder omdat de kosten om warmte te maken ook veel hoger zijn. De prijzen van bijvoorbeeld warmte vanuit de industrie en afvalverbrandingsinstallaties stijgen mee met de gasprijs en zijn dus flink hoger. Verder hebben we in de winter ook gasinstallaties die bijspringen als het heel koud is en dat is ook duurder geworden. Al deze zaken zorgen ervoor dat ook Ennatuurlijk meer kosten moet maken voor de levering van warmte aan jouw huis.
Het bijzondere is dat ze bij ons ook nergens anders heen kunnen met de energie, zij zijn eigenaar van de energie welke ze gratis van ons ontvangen. Daarmee zullen hun kosten slechts beperkt stijgen van '21 naar '22. Daarom begrijp ik de nieuwe tarieven ook niet in het kader van de ACM mededelingen.eJazz42 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:37:
In de mail van ennatuurlijk gaven ze aan dat ook niet gas warmte mee stijgt met de gasprijs. Op zich ook wel voor te stellen omdat die wrs wel weer gas gebruiken voor hun energie én dat dankzij de marktwerking warmte gewoon meer waard is op dit moment:
[...]
Helemaal mee eens hoor, maar ik wilde vooral ook aangeven dat naast gas de andere warmte volgens ennatuurlijk ook duurder is geworden, omdat hierboven veel werd gekeken naar de verhouding gas / duurzame warmte.peter13579 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Het bijzondere is dat ze bij ons ook nergens anders heen kunnen met de energie, zij zijn eigenaar van de energie welke ze gratis van ons ontvangen. Daarmee zullen hun kosten slechts beperkt stijgen van '21 naar '22. Daarom begrijp ik de nieuwe tarieven ook niet in het kader van de ACM mededelingen.
Ze hebben meerdere locaties, maar ze zeggen op hun website:millerman_sf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:01:
@peter13579 Beheert de leverancier meerdere warmtenetten? Als er een ander warmtenet wel gas verbruikt, komt de stijging wellicht daar vandaan en hebben ze één prijs voor alle klanten.
"Wij helpen heel Nederland aan lokale duurzame warmte"
Dus ik neem aan veel projecten als bij ons, en weinig gas...
98% Warmte uit Afvalverbranding
2% Gestookte Ketel (piek/tijdelijk)
Dus onze prijs gaat van €25,51 naar €39,41 per GJ omdat 2% wordt opgewekt met gas. Ik geloof best dat afval duurder is geworden hierdoor, maar nooit met dezelfde factor. Naast het feit dat Vattenfall lange termijn contracten heeft hiervoor, waardoor zij waarschijnlijk volledig de zakken kunnen vullen.
Ieder warmtenet noemt zich duurzaam en beweert lokale warmte te leverenpeter13579 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Ze hebben meerdere locaties, maar ze zeggen op hun website:
"Wij helpen heel Nederland aan lokale duurzame warmte"
Dus ik neem aan veel projecten als bij ons, en weinig gas...

Ik zou op de site even kijken naar de samenstelling van de andere netten om een idee op te doen en je aanname te toetsen.
Overigens verder compleet terecht dat het onterecht voelt als jullie met jullie constructie hier ook voor die kosten op moeten draaien.
Ik denk dat zij het totale jaarbedrag bedoelen. Aangezien het vastrecht niet omhoog gaat, en dat toch een flink deel van de rekening is, het nog best wel eens zou kunnen kloppen.peter13579 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:07:
Dus voor energie die we zelf leveren een stijging van 100% in kosten, onze leverancier Inwarmte communiceert dat ze de stijging beperkt houden tot 40%! Of ik kan niet rekenen of zij kunnen niet rekenen....
Ik heb even een check gedaan, op hun website beschrijft Inwarmte 15 voorbeeld projecten. Hierover vind ik het volgende:millerman_sf schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:26:
[...]
Ieder warmtenet noemt zich duurzaam en beweert lokale warmte te leveren
Ik zou op de site even kijken naar de samenstelling van de andere netten om een idee op te doen en je aanname te toetsen.
Overigens verder compleet terecht dat het onterecht voelt als jullie met jullie constructie hier ook voor die kosten op moeten draaien.
Wat # |
Projecten 15, waarvan: |
Alleen dienstverlening 5 |
Exploitatie 10, waarvan: |
individuele warmtepompen (lease/koop) 3 |
Collectieve WKO Bio-olie backup 1 |
Individuele warmtepompen monobron 1 |
Collectieve WKO 5 |
Daarmee zouden de kosten stijgingen voor de organisatie sterk binnen de perken moeten blijven. In ieder geval zijn de als organisatie minder afhankelijk van de gasprijs dan veel andere bedrijven. Hiermee lijkt de stijging op variabele tarieven van 100% voor mij niet verdedigbaar. Maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie ideeen.
[Voor 14% gewijzigd door peter13579 op 04-01-2022 17:23]
Goed idee. Hier zijn in ieder geval de tarieven van warmte-eindhoven in combinatie met de max tarieven van acm vanaf 2017Westlandmb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:02:
Is het niet handiger om in de topic start een tabel bij te houden met de tarieven per leverancier van bijv 2018 t/m nu? Wellicht ooit handig in de toekomst die info.
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"