Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste
Acties:

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:37
Westlandmb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:02:
Is het niet handiger om in de topic start een tabel bij te houden met de tarieven per leverancier van bijv 2018 t/m nu? Wellicht ooit handig in de toekomst die info.
Is iemand handig met het maken van een gedeelde Excel? Als die er is zal ik de link in de openingspost zetten!

Ik denk overigens dat het handig is om verschillende informatie van de leveranciers te vermelding, inclusief type systeem en een samenvatting van de tarieven.

Bij ons komen de jaarkosten met een verbruik van 30Gj overigens op 2425 euro (ofwel zo'n 700 euro meer dan bij 3essen)....

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
peter13579 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Is iemand handig met het maken van een gedeelde Excel? Als die er is zal ik de link in de openingspost zetten!

Ik denk overigens dat het handig is om verschillende informatie van de leveranciers te vermelding, inclusief type systeem en een samenvatting van de tarieven.

Bij ons komen de jaarkosten met een verbruik van 30Gj overigens op 2425 euro (ofwel zo'n 700 euro meer dan bij 3essen)....
Wat is jouw GJ tarief dan?
Als ik kijk naar Vattenfall dan kom ik bij 40GJ op 39,41*40+527,67=2104,07

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:04

Notna

Where are you?®

Ik heb mij vandaag maar aangemeld voor het Tarief 'Spaarzaam' (minder kosten voor het vaste gedeelte, hogere kosten voor het verbruik) waarmee Stadsverwarming Purmerend adverteert. Afgelopen 2 jaar ook gedaan en onder de streep spaart het mij geld ivm laag verbruik (ik verwarm elektrisch). Voor de liefhebber:

Blijft een achterlijke hoeveelheid aan geld :X Maar ik kan de stap om er compleet vanaf te gaan nog niet maken, ondanks dat het alleen voor SWW gebruikt wordt.

[Voor 5% gewijzigd door Notna op 05-01-2022 09:55]

Xbox Live ID:Notna8310

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Scheelt dus €120 vaste kosten, of niet? Geen groot verschil dan, maar wel een mooi idee.

[Voor 21% gewijzigd door erwn op 05-01-2022 09:59]

• Notna

Notna

Where are you?®

erwn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:58:
Scheelt dus €120 vaste kosten, of niet? Geen groot verschil dan, maar wel een mooi idee.
Correct. Ik vind het idee ook prima, aangezien het in mijn voordeel werkt

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:14
Mijn tapwater afleverset is mijn eigendom. Hier wordt mijn eigen koud water verwarmd en de registratie van de afgenomen warmte loopt via dezelfde Kamstrup warmtemeter die ook voor verwarming wordt gebruikt.
Nu wil ik mijn sanitairwater zelf gaan verwarmen dmv een (WP-) boiler. Kan ik nu korting op het vastrecht claimen? Dan is de terugverdientijd van de boiler een no-brainer.

https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven

Warmtetarieven 2022
In 2022 betaalt u maximaal 53,95 euro voor iedere Gigajoule (GJ) die u gebruikt.

Daarnaast betaalt u ieder jaar vaste kosten voor uw warmte. In 2022 betaalt u voor:

het meten van het verbruik (meettarief) maximaal 27,47 euro
verwarming en warm kraanwater maximaal 494,58 euro
alleen verwarming maximaal 247,29 euro
lauw kraanwater maximaal 269,18 euro
warm kraanwater maximaal 247,29 euro
koude, koeling in warmte en koudeopslag maximaal 244,18 euro
Op uw warmterekening heet het warm kraanwater misschien tapwater.

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51
Ondertussen heeft HVC nog niets bekendgemaakt, al zitten wij op een 100% gas warmtenet. Dus dat zal wel hard richting de maximum prijs gaan.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:55

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als we toch grafieken delen:

Maar ja hoor, Vattenfall "spaart" ons door niet het maximale tarief te vragen. Van 25 naar 39 euro per Gj. Stel grappenmakers.

Ik kan niet wachten op de wet Collectieve Warmtevoorziening. Waarschijnlijk gaan de tarieven dan een veelvoud omlaag.

[Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 05-01-2022 16:29]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• peter13579
Als ik de tarieven zo zie zit onze aanbieder, met eigenlijk alleen bodem warmte of WKO netten, helemaal aan de bovenkant van de range.

Wij betalen aan Inwarmte 50,93 euro per GJ, hun kosten zullen echt wel stijgen maar ik geloof nooit dat de kosten meer dan 25 euro stijgen TOV eerdere jaren ( bij ons is sprake van een collectief WKO systeem)

Kan ik dit als consument melden bij de ACM, of wat is de juiste weg?

[Voor 6% gewijzigd door peter13579 op 05-01-2022 16:30]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@Notna in hoeverre heeft het zin om elektrisch te verwarmen als je ook stadsverwarming hebt? Want de hoge vastrechtkosten betaal je nu wel. Kan je niet beter een boiler kopen en volledig elektrisch gaan of je elektrische verwarming de deur uit doen?

• Notna

Notna

Where are you?®

Ascension schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:14:
@Notna in hoeverre heeft het zin om elektrisch te verwarmen als je ook stadsverwarming hebt? Want de hoge vastrechtkosten betaal je nu wel. Kan je niet beter een boiler kopen en volledig elektrisch gaan of je elektrische verwarming de deur uit doen?
Ik verwarm met L/L WP's (aka; airco's) omdat het veel efficienter en goedkoper is dan Stadsverarming. Daarnaast ben ik falikant tegen Stadsverwarming omdat het verre van groen is (wat men wel prentendeert) dus wil ik het min mogelijk gebruiken.

Ik ben alleen nog niet zover om het SWW gedeelte ook elektrisch te doen. De keuken ga ik binnenkort voorzien van een close-in boiler dus dan houd ik alleen douche c.q bad over.
Maar ik woon net aan 2.5 jaar in deze woning en heb al weet ik hoeveel geïnvesteerd; ergens houd het op en moet ik even een pas op de plaats nemen

Met andere woorden; ik ben er ook nog niet uit hoe ik het precies wil aanpakken :)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@Notna om een of andere reden moest ik bij elektrisch verwarmen denken aan elektrische kacheltjes maar met airco’s gaat dat natuurlijk ook prima.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:27
Ik haak hier even aan om te kijken wat en óf we uberhaupt hier iets mee kunnen.
Wij zitten aangesloten bij Ennatuurlijk en gaan nu per maand rond de 70 euro meer betalen. Da's een flinke bak geld voor een gezin van vier personen met twee parttime werkende ouders.

De ACM is een en ander aan het uit- en onderzoeken als ik de Tweets correct heb:
Autoriteit Consument & Markt | ACM @AutoriteitCM
15m

We zien dat de tarieven als gevolg van de koppeling aan de gasprijs zeer sterk stijgen. Daarom hebben we warmteleveranciers gewaarschuwd en gaan we extra informatie opvragen. Op basis daarvan besluiten we over het vervolg.
Wij gaan bij warmteleveranciers extra informatie opvragen over de manier waarop zij hun tarieven voor 2022 vaststellen. Op basis hiervan beslissen we of verder onderzoek naar tarieven nodig is. Verder werken we aan een methode om redelijk rendement vast te stellen.
Zie: https://twitter.com/onsarjanneke/status/1479021568290439168

• peter13579
DonJunior schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:53:
Ik haak hier even aan om te kijken wat en óf we uberhaupt hier iets mee kunnen.
Wij zitten aangesloten bij Ennatuurlijk en gaan nu per maand rond de 70 euro meer betalen. Da's een flinke bak geld voor een gezin van vier personen met twee parttime werkende ouders.

De ACM is een en ander aan het uit- en onderzoeken als ik de Tweets correct heb:

[...]

[...]

Zie: https://twitter.com/onsarjanneke/status/1479021568290439168
Dank voor het zoeken, dit is inderdaad wat ik hoop dat gaat gebeuren.
Ik ben echter bang dat een kleine aanbieder zoals bij ons ( iets meer dan 100 aansluitingen bij ons project) buiten de ACM check blijft.

Wat is de juiste manier om een specifiek project onder de aandacht te brengen bij de ACM?

• DonJunior
@peter13579 Volgens mij kun je met je vraag gewoon contact opnemen met de ACM
Zie: https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

Dan zullen zij wel aangeven of je inderdaad buiten hun check blijft ja dan nee.

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
peter13579 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Dank voor het zoeken, dit is inderdaad wat ik hoop dat gaat gebeuren.
Ik ben echter bang dat een kleine aanbieder zoals bij ons ( iets meer dan 100 aansluitingen bij ons project) buiten de ACM check blijft.

Wat is de juiste manier om een specifiek project onder de aandacht te brengen bij de ACM?
Peter, ik ben ook aangesloten bij InWarmte in een appartementcomplex van ~500 appartementen dus wellicht is een klacht richting InWarmte dan niet 'zo klein'.

Echter ga ik wel verhuizen en zal over 2 maanden vrolijk onder EnNatuurlijk vallen.
peter13579 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:07:
Bij ons gaan de tarieven van 25,50 naar 50,93 euro/GJ. Volgens de website van de leverancier wordt de warmte in de zomer opgeslagen en in de winter gebruikt, dat klinkt als weinig gas/electra.

Dus voor energie die we zelf leveren een stijging van 100% in kosten, onze leverancier Inwarmte communiceert dat ze de stijging beperkt houden tot 40%! Of ik kan niet rekenen of zij kunnen niet rekenen....
In de mail van oktober benoemen ze nog 'Wij zetten ons echter maximaal in om de tarieven zo laag mogelijk te houden', 3 euro beneden het maximale tarief.

M.b.t. de stijging, die rekenen ze over het totaal vaste + variabele kosten. 40% stijging klinkt beter t.o.v. 100% stijging over het variabele gedeelte.

In ons geval is de stijging vast + variabel ~55%, op een 83m2 appartement van ~150 euro in de maand naar ~235 euro in de maand (even ervan uitgaande dat het warmteverbruik hetzelfde is t.o.v. vorig jaar).

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:15
Ik weet niet of t mag een link naar een petitie delen?
Maar voor diegene die bij Ennatuurlijk zitten mogelijk interessant?

https://vrijestadsverwarmingmarkt.petities.nl/

• peter13579
sanderb2001 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:57:
Ik weet niet of t mag een link naar een petitie delen?
Maar voor diegene die bij Ennatuurlijk zitten mogelijk interessant?

https://vrijestadsverwarmingmarkt.petities.nl/
Ik zou tekenen voor dat tarief.... Maar ik ben het ermee eens dat het een bizarre stijging blijft.
Vanavond maar eens een berichtje naar de ACM sturen. ( Dank voor de link @DonJunior )

@HensAanDek ook dank voor jouw reactie, goed om te horen dat ik niet alleen sta in mijn probleem met Inwarmte. Ik neem aan dat bij jullie de tarieven ook naar de 51 euro gaan bij een installatie die (bijna) niet op ingekochte energie draait. Jij hebt daarmee geluk met je verhuizing.

[Voor 23% gewijzigd door peter13579 op 06-01-2022 15:05]

• HensAanDek
peter13579 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Ik zou tekenen voor dat tarief.... Maar ik ben het ermee eens dat het een bizarre stijging blijft.
Vanavond maar eens een berichtje naar de ACM sturen. ( Dank voor de link @DonJunior )

@HensAanDek ook dank voor jouw reactie, goed om te horen dat ik niet alleen sta in mijn probleem met Inwarmte. Ik neem aan dat bij jullie de tarieven ook naar de 51 euro gaan bij een installatie die (bijna) niet op ingekochte energie draait. Jij hebt daarmee geluk met je verhuizing.
Tja, wat heet geluk ;) ? We zitten via WarmHartjeEindhoven aangesloten bij InWarmte. Ik heb de ACM een mail gestuurd, benieuwd naar de reactie. Het tarief bij ons is ook 51 euro op een zelfde installatie.

Een deel van de warmte komt uit de WKO, en een ander gedeelte van EnNatuurlijk, alleen die ratio kan ik niet vinden. En de prijsstijging is volgens hun dan te verklaren door de toegenomen elektriciteitsprijs.

• peter13579
HensAanDek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Tja, wat heet geluk ;) ? We zitten via WarmHartjeEindhoven aangesloten bij InWarmte. Ik heb de ACM een mail gestuurd, benieuwd naar de reactie. Het tarief bij ons is ook 51 euro op een zelfde installatie.

Een deel van de warmte komt uit de WKO, en een ander gedeelte van EnNatuurlijk, alleen die ratio kan ik niet vinden. En de prijsstijging is volgens hun dan te verklaren door de toegenomen elektriciteitsprijs.
Ik heb de mail aan ACM ook gestuurd en mogelijk vraag ik wat buren in hetzelfde te doen.

Wel bijzonder bij jullie komt de energie uit verschillende bronnen:
- koeling in de zomer ( blijft gratis energie dus geen kosten stijging)
- energie van ennatuurlijk, volgens mij was die stijging ongeveer 20 euro per GJ?
- energie van stroom, de stroom moet dan wel extreem stijgen in prijs. Ben bang dat InWarmte dan erg slecht inkoopt waarvan wij de dupe zijn....

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ben benieuwd wat de ACM gaat doen en of ze het gaan publiceren wat ze vinden. Heb Ennatuurlijk gevraagd, n.a.v. de riante verhoging, of ze een overzicht wilden sturen hoe hun prijs is opgebouwd dit jaar in vergelijking met vorig jaar. Maar enkel een nietszeggend antwoord ontvangen. Hopelijk heeft de ACM meer middelen.

Immers is het geen concurrentiegevoelige informatie aangezien alle warmtenet partijen monopolisten zijn. Dus dan kan i.m.o. de opbouw prima openbaar worden en dat zou ik voor de transparantie ook zeer toejuichen. Maar het zal wel niet gebeuren...

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
Ik heb ACM om een reactie gevraagd; hieronder het bericht.

Dank voor uw bericht van 1 januari 2022. U schrijft dat uw warmteleverancier Ennatuurlijk de tarieven voor 2022 bekend heeft gemaakt. De warmtetarieven zijn met meer dan 67% gestegen. Dit wilt u melden bij ons.

Maximale warmtetarieven

67% stijging is geen wettelijk maximum. Uw warmterekening bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld de prijs voor iedere gigajoule (GJ) of het meettarief. Voor ieder onderdeel heeft de ACM een maximaal tarief vastgesteld.

Dit zijn de maximale wettelijke tarieven voor 2022:

iedere GJ maximaal 53,95 euro
het meten van het verbruik (meettarief) maximaal 27,47 euro
verwarming en warm kraanwater maximaal 494,58 euro
alleen verwarming maximaal 247,29 euro
lauw kraanwater maximaal 269,18 euro
warm kraanwater maximaal 247,29 euro
koude, koeling in warmte en koudeopslag maximaal 244,18 euro
Ennatuurlijk mag niet over deze tarieven heen gaan.

Waar staat de 67% voor?

U hoort vaak over een maximale stijging van 67%. Dat komt omdat de ACM heeft berekend dat de kosten voor warmte van een gemiddeld huishouden in 2022 met 67% stijgt. Een gemiddeld huishouden betaalt in 2022 maximaal 2.542 euro voor de aansluiting en het gemiddeld verbruik. In 2021 waren deze maximale kosten maar 1.523 euro. De 67% is dus geen wettelijk maximum.

Het maximumtarief voor iedere GJ is gestegen van 25,51 euro naar 53,95 euro. Dit is meer dan 67%. De vaste kosten stijgen minder. De stijging hangt daarom veel van uw verbruik af.

De ACM heeft de vergoeding van de overheid niet meegerekend. Uw warmterekening van 2022 valt daarom wat lager uit. De overheid geeft in 2022 een korting op de energiebelasting van ongeveer 400 euro per huishouden. En gemeenten geven een extra vergoeding van 200 euro aan huishoudens met een laag inkomen.

Waarom zijn de tarieven flink verhoogd?

In de wet staat hoe de ACM de maximale warmtetarieven moet berekenen. De ACM mag deze tarieven niet verlagen. De ACM heeft warmteleveranciers gevraagd om de tarieven te verhogen alleen als dat nodig is. Warmteleveranciers mogen deze situatie niet gebruiken om meer winst te maken. In de wet staat dat de warmtetarieven aan de gasprijs zijn gekoppeld. De ACM moet de gasprijzen opnemen in de berekeningen. Het gas is nog nooit zo duur geweest. Daarom zijn de warmtetarieven flink gestegen.

Veel warmteleveranciers gebruiken gas en elektriciteit om warmte op te wekken. Gas en elektriciteit zijn veel duurder geworden. Daarom maken deze warmteleveranciers hogere kosten. Andere warmteleveranciers gebruiken aardwarmte of andere technieken om het water te verwarmen. Door de hoge gasprijzen krijgen ze minder subsidies. De gevolgen van de stijgende prijzen verschillen voor iedere warmteleverancier.

Daarom wil de ACM de maximale warmtetarieven berekenen op basis van de kosten van de warmteleveranciers. En niet meer op basis van de gasprijzen. Hiervoor moet de Warmtewet veranderen. Er komt een nieuwe Warmtewet aan (Wet collectieve warmtevoorziening). Pas als die wet ingaat, kan de ACM de warmtetarieven op deze manier berekenen.

Wilt u meer weten? Ga naar Hoe stelt de ACM de warmtetarieven vast? | ACM ConsuWijzer

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Tales
HVC stuurt net de warmte tarieven op. Eerst met een heel verhaal dat het netto bijna niets scheelt vanwege de tegemoetkoming.

Maar: 39,49 per gj

Kanttekening is dat dit om een 100% gas gestookt warmtenet gaat.

• Westlandmb
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 17:15
Tales schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:40:
HVC stuurt net de warmte tarieven op. Eerst met een heel verhaal dat het netto bijna niets scheelt vanwege de tegemoetkoming.

Maar: 39,49 per gj

Kanttekening is dat dit om een 100% gas gestookt warmtenet gaat.
Mijn toekomstige woning komt ook op een warmtenet geregeld door HVC. Dit is 100% aardwarmte, maar gewoon hetzelfde tarief. Hieruit kan dus je wel concluderen dat ze de prijs niet baseren op de bron van de warmte.

• Tales
Westlandmb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Mijn toekomstige woning komt ook op een warmtenet geregeld door HVC. Dit is 100% aardwarmte, maar gewoon hetzelfde tarief. Hieruit kan dus je wel concluderen dat ze de prijs niet baseren op de bron van de warmte.
Ik zat nog even verder te kijken maar het lijkt erop dat het vastrecht in ons gebied 480 is en in de andere gebieden 404,89.

Kan mij voorstellen dat ons warmtenet qua onderhoud duurder is (gebouwd in ca 1999). Al hebben ze het er al tijden over om over te stappen op een groenere bron.

• Westlandmb
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 17:15
Tales schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Ik zat nog even verder te kijken maar het lijkt erop dat het vastrecht in ons gebied 480 is en in de andere gebieden 404,89.

Kan mij voorstellen dat ons warmtenet qua onderhoud duurder is (gebouwd in ca 1999). Al hebben ze het er al tijden over om over te stappen op een groenere bron.
Ah, vandaar, ik dacht dat het tarievenblad voor alle regio's was.

Zie: https://www.hvcgroep.nl/s...warmtelevering%202022.pdf

• Tales
Westlandmb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Ah, vandaar, ik dacht dat het tarievenblad voor alle regio's was.

Zie: https://www.hvcgroep.nl/s...warmtelevering%202022.pdf
En die van mij, inclusief die van vorig jaar + de kortingen op het maximum tarief er bij gezet in zoverre HVC dat nog niet had gedaan.

In elk geval zijn we niet het 'slechtste' van het land qua bedrag. Maar er zitten hier mensen in de rij en wijk die hier echt wel problemen mee gaan krijgen (en niet perse minima zijn).

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-03 06:45
gerard053 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
Ik heb ACM om een reactie gevraagd; hieronder het bericht.
Leuk die uitleg, die overigens wel klopt.

maar de wetgeving deugt niet, anders sluit je in het voorjaar/zomer (als de tarieven het laagst zijn) een meerjarig contract af. Dat kunnen wij niet, dus betalen we WEL meer dan anders.

Overigens stookt Vattenval hier met 4% gas, en dan toch min of meer dezelfde prijs als wat Tales aangaf. Het is ook zo ondoorzichtig allemaal.

• peter13579
Zou voor mij opbeurend werken als iemand zich meldt met hogere tarieven dan die van Inwarmte....

Tot nu toe nog niet.....

Ik hoop dat de ACM iets meer doet dan alleen de maximum tarieven terugsturen naar mij...

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11-2022
Zit hier met een warmtenetaansluiting van duurzaamopgewekt. Vind het bizar dat ik op dit moment energie kan gebruiken, waarvan ik niet weet wat het gaat kosten. Ze hebben de tarieven nog altijd niet bekend gemaakt. Zal wrsl vokgende week ofzo worden

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:40
Jeroenneman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:20:

Ik kan niet wachten op de wet Collectieve Warmtevoorziening. Waarschijnlijk gaan de tarieven dan een veelvoud omlaag.
Geloof je het zelf? Het zou op z'n best nog zo'n flinke en plotse stijging voorkomen. Er is in dit land nog nooit iets goedkoper geworden.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 18:20
Paul! schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Leuk die uitleg, die overigens wel klopt.

maar de wetgeving deugt niet, anders sluit je in het voorjaar/zomer (als de tarieven het laagst zijn) een meerjarig contract af. Dat kunnen wij niet, dus betalen we WEL meer dan anders.

Overigens stookt Vattenval hier met 4% gas, en dan toch min of meer dezelfde prijs als wat Tales aangaf. Het is ook zo ondoorzichtig allemaal.
Vattenfall claimt op de eigen site dat voor het warmtenet in Arnhem gebruik wordt gemaakt van 2 procent gas (en 98 procent restwarmte dus). Desondanks tarief met 54 procent verhoogd. Ik snap nog steeds niet dat de wetgever en de ACM hier niets aan doen, want volgens de wet doet Vattenfall niets verkeerd (en dat argument gebruikt het bedrijf ook altijd)

• RobertDH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-03 10:59
peter13579 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:53:
Zou voor mij opbeurend werken als iemand zich meldt met hogere tarieven dan die van Inwarmte....

Tot nu toe nog niet.....

Ik hoop dat de ACM iets meer doet dan alleen de maximum tarieven terugsturen naar mij...
Mijn leverancier is WarmteStad, de prijs per gigajoule is 51,25 euro voor 2022 (vorig jaar was dit 24,23 euro).. in de communicatie hierover staat dat WarmteStad een korting hanteert van 5% op het maximale tarief van de ACM. Dat klinkt natuurlijk een stuk beter dan een verdubbeling van de verbruikskosten t.o.v. 2021.. :/

De overige tarieven zijn nog niet bekend gemaakt, maar ik vrees het ergste. In 2021 heb ik al ca. 700 euro aan vastrecht betaald.

WarmteStad is eigendom van de gemeente Groningen en het Waterbedrijf Groningen. Ik zou juist van een gemeente verwachten dat zij proberen om de kosten voor de burger beheersbaar te houden. Desnoods maakt het warmtebedrijf maar verlies, maar compenseer dat op een andere manier i.p.v. de kosten rechtstreeks op de consument af te wentelen.

• peter13579
RobertDH schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Mijn leverancier is WarmteStad, de prijs per gigajoule is 51,25 euro voor 2022 (vorig jaar was dit 24,23 euro).. in de communicatie hierover staat dat WarmteStad een korting hanteert van 5% op het maximale tarief van de ACM. Dat klinkt natuurlijk een stuk beter dan een verdubbeling van de verbruikskosten t.o.v. 2021.. :/
Bizar deze prijzen, maar vriendelijk dat je reageert om mij op te beuren....

• PEBRU88
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:49

PEBRU88

PC Load Letter?!

]

Absurd! Dit kan toch niet waar zijn, meer dan 2,5x mijn vorige voorschot.
Het gaat om een 2 persoons appartement uit 2010 (86m2) met een B-label.

Volgens Ennatuurlijk is het warmtenet hier in Enschede het "Duurzaamste van Nederland", 7% op gas.
https://ennatuurlijk.nl/warmtenetten/enschede

Dit rijmt totaal niet met elkaar. Misschien is direct aansluiten aan het gas nog wel goedkoper dan dit :|

• Tales
HVC noemt een drietal redenen voor het stijgen.

- Hogere gas prijs voor de gas centrales (duidelijk!)
- Hogere elektriciteit prijs voor de pompen (Kan ik bij inkomen)
- Minder subsidie voor Biomasssa en afval centrales (geen idee? Is dit nieuw? Is dit iets wat al jaren bekend was?)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46
Warmtebedrijf Ede heeft ook de tarieven bekend gemaakt.

Die vallen mij gezien de rest van de bedragen in dit topic nog aardig mee.

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Nooit zou ik een woning kopen aangesloten op zo een warmtenet

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07

OMD

Valar dohaeris

I_IBlackI_I schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:19:
Warmtebedrijf Ede heeft ook de tarieven bekend gemaakt.

Die vallen mij gezien de rest van de bedragen in dit topic nog aardig mee.
Vattenfall is 39,41. Beetje hetzelfde dus niet echt spectaculair lijkt mij?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:20
Dwaalboy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
Tsja, alles wat hier bijna gebouwd wordt zit op HVC..

• DonJunior
Dwaalboy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
Bedankt voor deze toevoeging op het topic.
Hebben we veel aan 8)7

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-03 13:31
Eteck heeft nog niets bekendgemaakt. Wel alvast een infopagina om de klanten voor te bereiden op de prijsstijgingen.

Gisteren reactie gekregen op navraag wanneer de prijzen worden bekendgemaakt:

"Wij zijn druk bezig de tarieven te indexeren en na te gaan of wij de tarieven die worden vermeld in de warmtewet gaan hanteren, u ontvangt hier spoedig bericht over van ons. De tarieven gaan inderdaad wel stijgen, maar ik welke maten (sic) kunnen wij nog niet bevestigen".

• erwn
  • Niet online
Ik dacht mijn verbruik eens te gaan monitoren. Op GoT noemt men steeds mindergas.nl, dus vroeg me af of iemand ervaring heeft met Stadsverwarming (GJ) monitoren met mindergas.nl .

• HensAanDek
@peter13579 Ik heb een reactie gekregen van onze warmteleverancier (Warm Hartje Eindhoven via InWarmte), wat neerkomt op het volgende:

1. Ze geven aan dat voor de eigen opwek ze elektra ingekocht hebben tegen een gunstige 2x factor in vergelijking met vorig jaar. De huidige marktwaarde is 7x vergeleken met vorig jaar, volgens hun.

2. Ze kopen warmte in bij EnNatuurlijk en die rekenen niet de 43 euro per GJ maar €87,07/GJ. Daarbij noemen ze nog 35% leidingsverlies waardoor inkoop van EnNatuurlijk netto op bijna 2,5x het verkooptarief uitkomt. Ze geven aan dat het tarief voor de consumenten ‘zoveel’ lager ligt vanwege de warmtewet.

3. Ze geven aan sterk verlies te maken op elke GJ die ze bij EnNatuurlijk inkopen. Het verschil moeten ze terugverdienen uit eigen opwek waarvan de kosten vele malen lager liggen, dankzij het duurzame karakter van de warmtepomp. Overleg met EnNatuurlijk wordt door EnNatuurlijk afgehouden volgens InWarmte.

Goed dat ze open zijn, als consument kan ik er nu niets mee...

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-02 08:56
45.55 per GJ hier.... En ze durven nog te noemen ook dat het een korting is ter vergelijking met het ACM tarief... Tja...

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
AnnaAnjo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:32:
45.55 per GJ hier.... En ze durven nog te noemen ook dat het een korting is ter vergelijking met het ACM tarief... Tja...
Ah, ook DEVO Veenendaal. Heb het proberen na te rekenen, en met hetzelfde verbruik ga ik nu van 115 naar 166 euro per maand :/

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49

Koekfabriek

King Billy on the wall

HensAanDek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:58:

2. Ze kopen warmte in bij EnNatuurlijk en die rekenen niet de 43 euro per GJ maar €87,07/GJ. Daarbij noemen ze nog 35% leidingsverlies waardoor inkoop van EnNatuurlijk netto op bijna 2,5x het verkooptarief uitkomt. Ze geven aan dat het tarief voor de consumenten ‘zoveel’ lager ligt vanwege de warmtewet.
Ik heb (gelukkig) geen ervaringen met een warmtenet, maar is 35% leidingsverlies normaal? Klinkt nou niet echt als een duurzame oplossing als je 1/3 van je opgewerkte warmte verliest.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00
Verhuurder die ook leverancier is van warmte is hier geeft sinds ik hier woon al geen wijzigingen door via brief of via website. Tot op heden ook nog niets ontvangen. Volgens het contract gaan wijzigingen pas in 30 dagen na bekendmaking. Met een beetje mazzel heb ik dit jaar dus nog het goedkope tarief van vorig jaar.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
@spookz0r even goed de meterstanden noteren om te zien hoeveel er onder het 'goedkope' tarief zou moeten vallen. Leverancier pakt natuurlijk gewoon je jaar verbruik * nieuw tarief.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:58
Jaren geleden al onze stadsverwarming laten afsluiten te gunste van een warmtepomp. Kosten wel wat moeite, maar uiteindelijk gelukt. De verwarmingskosten en kosten voor warm water waren opeens minder dan de vastrechtkosten van Liander/Vattenfal des tijds.

Het is zeker niet voor iedereen een oplossing, maar met een woning van 2005 en jonger welke reeds voorzien is van een vloerverwarming kan dit met deze prijzen heel snel uit.

Voor onze twee-onder-een-kapper uit 2008 (165m2) was het verbruik in GJ altijd rond de 40. De warmtepomp verbruikt op jaarbasis ongeveer 2000 - 2500 kWh. Zelfs al reken je met 45 cent per kWh, dan nog ben je veel goedkoper uit.

40GJ * 39.41 = 1576 euro
2500kWh * 0.45 = 1125 euro

Daarmee heb je een besparing te pakken van 451 + 480 vastrecht = 931 euro.... Als je een beter energie contract hebt is je voordeel nog veel groter! Reken je met 28 cent dan is je voordeel 1356 euro.

Bijkomend pluspunt - je woning is weer interessanter voor verkoop. Veel mensen lopen met een grote boog om huizen heem welke voorzien zijn van stadsverwarming. Vandaag zal dat geen probleem zijn, maar de dag dat de woningmarkt een kopers markt is dan zeker wel.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00
Tazzios schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:32:
@spookz0r even goed de meterstanden noteren om te zien hoeveel er onder het 'goedkope' tarief zou moeten vallen. Leverancier pakt natuurlijk gewoon je jaar verbruik * nieuw tarief.
Dat doe ik inderdaad. Hou dagelijks de standen bij.

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 16:39
Is er een belangenvereniging die opkomt voor de belangen van mensen met een warmte aansluiting?
En zo niet is het een idee om er een op te richten? Zelf hebben wij hiervoor helaas niet de capaciteit maar indien er een vereniging zou zijn dan zouden wij zeker lid worden en daar voor willen betalen. Ook zouden wij graag een bijdrage willen leveren aan een eventuele collectieve rechtzaak.

De warmte wet en het principe "niet meer dan anders" word naar onze mening geschonden want wij gaan nu meer dan 50% meer betalen dan huishoudens in een vergelijkbare woning die een langjarig gascontract hebben.

Een een vraag aan de poster hierboven. Ook wij overwegen onze aansluiting op te zeggen en een warmte pomp aan te schaffen. De leverancier geeft echter aan dat dit niet mogelijk is en dat wij voor de komende 15 jaar vast zitten aan het contract. Kunt u iets meer informatie geven hoe het u gelukt is uw aansluiting op te zeggen?

Bij voorbaat dank!

[Voor 25% gewijzigd door warmtetarieven op 12-01-2022 15:59. Reden: spelling]

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03
warmtetarieven schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:55:
Is er een belangenvereniging die opkomt voor de belangen van mensen met een warmte aansluiting?
En zo niet is het een idee om er een op te richten? Zelf hebben wij hiervoor helaas niet de capaciteit maar indien er een vereniging zou zijn dan zouden wij zeker lid worden en daar voor willen betalen. Ook zouden wij graag een bijdrage willen leveren aan een eventuele collectieve rechtzaak.

De warmte wet en het principe "niet meer dan anders" word naar onze mening geschonden want wij gaan nu meer dan 50% meer betalen dan huishoudens in een vergelijkbare woning die een langjarig gascontract hebben.

Een een vraag aan de poster hierboven. Ook wij overwegen onze aansluiting op te zeggen en een warmte pomp aan te schaffen. De leverancier geeft echter aan dat dit niet mogelijk is en dat wij voor de komende 15 jaar vast zitten aan het contract. Kunt u iets meer informatie geven hoe het u gelukt is uw aansluiting op te zeggen?

Bij voorbaat dank!
Misschien een idee om een mailtje te sturen naar Vereniging Eigen Huis met daarin je bezwaren van de huidige gang van zaken met betrekking tot de warmtewet ? Wellicht kunnen zij wel van betekenis voor je zijn

• TLer

Bij voorbaat dank!
Volgens mij heb jij sowieso geen contract getekend met de beheerder van het warmtenet. Dat doet meestal de gemeente. Wat echter wel gebeurt is dat er in een koopovereenkomst een kettingbeding opgenomen wordt welke je vastnagelt totdat ze voldoende gemolken hebben. Als die aanwezig is, dan is het lastig. Je hebt dan ergens voor getekend. De vraag is dat of die eis onredelijk is. Daar is zeker wat voor te zeggen, maar daar zal een rechter uitspraak over moeten doen. Wellicht is dat al gebeurt?

Een mogelijke workaround is de aansluiting niet opzeggen, maar eenvoudig de kraan dichtdraaien en alsnog een warmtepomp gebruiken. Daarmee is je voordeel natuurlijk wel een stuk lager daar je wel vastrecht moet betalen, maar je hebt geen gebruik meer. De meteropnemer komt denk ik wel snel even kijken. Pas wel op dat ook dit niet verboden is in je koopovereenkomst. Zo smerig zijn ze ook wel weer.

Bij mij stond dit er gelukkig niet in en ze konden dan ook niets anders dan meewerken. Blij waren ze er zeker niet mee 8)

ps. volgens mij was hier in het verleden al een een topic over op Got

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:49

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Bij voorbaat dank!
Deze site volgde ik in het verleden regelmatig. http://www.nietmeerdan.nl/ maar laatste tijd weinig activiteit.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• erwn
  • Niet online
In een brief aan staatssecretaris Yeşilgöz - Zegerius uiten de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en de Woonbond hun zorgen over de enorme stijging van de maximum warmtetarieven. De ACM bepaalde op 23 december dat de maximale kosten voor een gemiddeld huishouden op een warmtenet vanaf 1 januari 2022 met 67% mogen stijgen.
(https://www.consumentenbo...en-om-hoge-warmtetarieven)

Dus er zijn al belangenverenigingen die zich hierom bekommeren. Al zijn dat natuurlijk geen groepen specifiek op dit punt.

[Voor 25% gewijzigd door erwn op 12-01-2022 18:31]

• Paul!
TLer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:41:
Jaren geleden al onze stadsverwarming laten afsluiten te gunste van een warmtepomp. Kosten wel wat moeite, maar uiteindelijk gelukt. De verwarmingskosten en kosten voor warm water waren opeens minder dan de vastrechtkosten van Liander/Vattenfal des tijds.

Het is zeker niet voor iedereen een oplossing, maar met een woning van 2005 en jonger welke reeds voorzien is van een vloerverwarming kan dit met deze prijzen heel snel uit.

Voor onze twee-onder-een-kapper uit 2008 (165m2) was het verbruik in GJ altijd rond de 40. De warmtepomp verbruikt op jaarbasis ongeveer 2000 - 2500 kWh. Zelfs al reken je met 45 cent per kWh, dan nog ben je veel goedkoper uit.

40GJ * 39.41 = 1576 euro
2500kWh * 0.45 = 1125 euro

Daarmee heb je een besparing te pakken van 451 + 480 vastrecht = 931 euro.... Als je een beter energie contract hebt is je voordeel nog veel groter! Reken je met 28 cent dan is je voordeel 1356 euro.

Bijkomend pluspunt - je woning is weer interessanter voor verkoop. Veel mensen lopen met een grote boog om huizen heem welke voorzien zijn van stadsverwarming. Vandaag zal dat geen probleem zijn, maar de dag dat de woningmarkt een kopers markt is dan zeker wel.
Hoe groot was je investering voor de warmtepomp?

• peter13579
HensAanDek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:58:
@peter13579 Ik heb een reactie gekregen van onze warmteleverancier (Warm Hartje Eindhoven via InWarmte), wat neerkomt op het volgende:

1. Ze geven aan dat voor de eigen opwek ze elektra ingekocht hebben tegen een gunstige 2x factor in vergelijking met vorig jaar. De huidige marktwaarde is 7x vergeleken met vorig jaar, volgens hun.

3. Ze geven aan sterk verlies te maken op elke GJ die ze bij EnNatuurlijk inkopen. Het verschil moeten ze terugverdienen uit eigen opwek waarvan de kosten vele malen lager liggen, dankzij het duurzame karakter van de warmtepomp. Overleg met EnNatuurlijk wordt door EnNatuurlijk afgehouden volgens InWarmte.

Goed dat ze open zijn, als consument kan ik er nu niets mee...
Dank voor je update, wij zitten hier met dezelfde tarieven, maar een iets andere setup. Bodem warmte aangevuld met gas verwarming. Dat zou dus niet zo duur moeten zijn, maar de tarieven in ons project zijn exact gelijk aan de tarieven die bij jullie gerekend worden.

Ik wacht eerst der reactie van de ACM af, daarna zal ik Inwarmte eens aanschrijven.

• TLer
Paul! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:26:
[...]

Hoe groot was je investering voor de warmtepomp?
Die prijs was uit 2011 en is denk ik niet helemaal relevant meer en ik heb ook een aantal zaken zelf gedaan welke de prijs van het systeem positief beïnvloede. De terugverdientijd was ongeveer 6 jaar, dat lijkt mij relevanter. Met name omdat de vastrecht + huur absurd hoog is bij een warmtenet is de terugverdientijd relatief kort. Ook omdat het elektra gebruik reeds gedekt was door PV helpt daarbij.

• Paul!
Ik heb tijdje geleden wat gegoogled naar warmtepomp ivm stadsverwarming, met de bedragen op internet en een prijs van 25 e per GJ was het niet interessant voor ons. Wellicht nu wel. We hebben een kleine overcapaciteit met ons PV-systeem, maar ook nog ruimte op het dak, dus dat kan nog uitgebreid worden.
Maar zolang de salderingsregels nog niet voor de komende 10 jaar vast staan, is het lastig om daar een betrouwbare terugverdientijd voor te berekenen.
Dat geldt ook voor de wet niet meer dan anders, waar dit topic over gaat. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die aangepast wordt/vervangen wordt. Maar wat we daar van mogen verwachten?
Kortom, een hoop onzekerheden waardoor nu (dure) knopen doorhakken een risico is. Al verwacht ik niet dat energie (zowel elektriciteit als stadswarmte) de komende jaren voordeliger zal worden.

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Of-Aaargh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
Eteck heeft nog niets bekendgemaakt. Wel alvast een infopagina om de klanten voor te bereiden op de prijsstijgingen.

Gisteren reactie gekregen op navraag wanneer de prijzen worden bekendgemaakt:

"Wij zijn druk bezig de tarieven te indexeren en na te gaan of wij de tarieven die worden vermeld in de warmtewet gaan hanteren, u ontvangt hier spoedig bericht over van ons. De tarieven gaan inderdaad wel stijgen, maar ik welke maten (sic) kunnen wij nog niet bevestigen".
"De afgelopen periode zijn de kosten voor gas, elektriciteit en warmte fors gestegen. In de media is hierover al veel gezegd en geschreven. Ook wij maken ons zorgen over de snel stijgende energieprijzen en wat dit voor u betekent. Als uw warmteleverancier vinden wij het belangrijk dat warmte voor iedereen beschikbaar en betaalbaar blijft. Daar zetten wij ons maximaal voor in.

10% onder ACM-tarief
Wij hebben er alles aan gedaan om de stijging van onze tarieven te beperken. Ondanks de fors gestegen inkoopprijzen is het ons gelukt om dit jaar onder de maximum tarieven van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te blijven. Zo betaalt u dit jaar 10% minder per gigajoule (GJ) dan het vastgestelde ACM-tarief van € 53,95.

Onze nieuwe tarieven gaan in per 1 januari 2022 en gelden voor één jaar. U kunt een volledig overzicht van de tarieven terugvinden op uw tariefblad voor 2022. Ga hiervoor naar MijnEteck of de MijnEteck App."

Aldus 48.56 per GJ. Verder zijn alle "vaste" kosten wel vastgesteld op het maximumtarief. In mijn geval (tweepersoonshuishouden, kleine woning) is 2/3 "vaste" kosten. Het blijft bizar, dat ik bij mijn supergoed geisoleerde nieuwbouw woning met nagenoeg nauwelijks verbruik meer geld kwijt ben dan bij mijn vorige slecht geisoleerde, grotere, gasgestookte woning.

[Voor 7% gewijzigd door RickXX op 13-01-2022 19:39]

• MoosB
  • Laatst online: 06-03 22:07
RickXX schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:32:
[...]

"De afgelopen periode zijn de kosten voor gas, elektriciteit en warmte fors gestegen. In de media is hierover al veel gezegd en geschreven. Ook wij maken ons zorgen over de snel stijgende energieprijzen en wat dit voor u betekent. Als uw warmteleverancier vinden wij het belangrijk dat warmte voor iedereen beschikbaar en betaalbaar blijft. Daar zetten wij ons maximaal voor in.

10% onder ACM-tarief
Wij hebben er alles aan gedaan om de stijging van onze tarieven te beperken. Ondanks de fors gestegen inkoopprijzen is het ons gelukt om dit jaar onder de maximum tarieven van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te blijven. Zo betaalt u dit jaar 10% minder per gigajoule (GJ) dan het vastgestelde ACM-tarief van € 53,95.

Onze nieuwe tarieven gaan in per 1 januari 2022 en gelden voor één jaar. U kunt een volledig overzicht van de tarieven terugvinden op uw tariefblad voor 2022. Ga hiervoor naar MijnEteck of de MijnEteck App."

Aldus 48.56 per GJ. Verder zijn alle "vaste" kosten wel vastgesteld op het maximumtarief. In mijn geval (tweepersoonshuishouden, kleine woning) is 2/3 "vaste" kosten. Het blijft bizar, dat ik bij mijn supergoed geisoleerde nieuwbouw woning met nagenoeg nauwelijks verbruik meer geld kwijt ben dan bij mijn vorige slecht geisoleerde, grotere, gasgestookte woning.
Ik schrok me kapot toen ik deze mail kreeg. Deze zomer verhuisd van (huur) gas naar (huur) warmtenet verplicht van eteck.

Dit was al een verdubbeling van de kosten ten opzichte van gas. En dat in nieuwbouw. Alleen het vastrecht was al hoger dan de gemiddelde gasrekening. Met deze verhoging is de rekening bijna 4x zo hoog als vorig jaar op gas.

Energie heb ik deze zomer nog vast kunnen zetten voor 3 jaar, maar bij eteck heb ik gewoon een wurgcontract.

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 16:39
Het is heel erg teleurstellend allemaal.

[Voor 95% gewijzigd door warmtetarieven op 14-01-2022 07:58. Reden: Spelling]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-03 13:31
RickXX schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:32:
[...]

10% onder ACM-tarief

De brutaliteit inderdaad. Het Eteck-tarief van onze wijk gaat van eur 25,51 in 2021 naar eur 48,56 per Gj in 2022 (en warm water van 4,82 naar 9,16 per kuub). Bijna een verdubbeling. De website van Eteck schrok er zelf zo van dat-ie er gisterenavond uitklapte met een 503-error.
En dan nog durven te zeggen dat we boffen met 10% onder het maximum. Helaas, we zitten er aan vast. Praktisch en wettelijk mogen ze ons uitknijpen. Met dank aan decennia neoliberale politiek. ;(

• erwn
  • Niet online
Positieve noot: ik kan hier overal de verwarming aandraaien en dan wordt die ruimte warm; ongeacht de thermostaat beneden. Weet niet of dat per definitie zo is met stadsverwarming, maar dat vind ik wel een voordeel t.o.v. ketel.

(Met tariefverhoging ben ik niet geneigd om dat te doen, maar dat terzijde.)

• DonJunior
@erwn Uh nee dat werkt niet overal zo. Bij ons zit er gewoon thermostaat tussen de stadsverwarming.
Als die niet aan slaat komt er ook geen warm water in het verwarmingscircuit en dus in geen enkele kamer verwarming. Zou het liever hebben zoals jij het hebt overigens maar dan loopt er dus continu warm water door de leidingen da's ook niet wenselijk.

Overigens kun je bij een ketel ook op aanvraag stoken met een paar 'slimme' thermostaten kan je dan gewoon de hoofdthermostaat aansturen. Dus dan heb je zelfs met een ketel per ruimte een warme of koude kamer.

• peter13579
Vandaag mijn jaarafrekening van 2021 binnen. 2021 was een redelijk jaar. Niet veel verbruikt en uiteindelijk een rekening onder de 2000 euro. ( Daar kun je toch geen modern gas gestookt rijtjeshuis voor warm houden..... :))

Wel valt me op dat de aanbieder de eindstand van voor jaareinde pakt, IPV 31-12 einde dag (gezien de verwachtte stijging van de prijzen heb ik in de middag van oudjaarsdag de standen opgeschreven) de stand voor zowel warm water als verwarming was in de middag al hoger dan de einde jaar stand op de afrekening.

@HensAanDek ben erg benieuwd of jij ook de eindstand van het jaar hebt. Mogelijk doen ze dit structureel om een paar euro extra te pakken....

[Voor 16% gewijzigd door peter13579 op 18-01-2022 06:12]

• PEBRU88

PEBRU88

PC Load Letter?!

Zojuist werd Ennatuurlijk aardig aan de kaak gesteld bij Tros Radar.
Lijkt erop dat ze er niks mee doen :|

• peter13579
PEBRU88 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
Zojuist werd Ennatuurlijk aardig aan de kaak gesteld bij Tros Radar.
Lijkt erop dat ze er niks mee doen :|
Ik zag het ook, lijkt weinig mee te gebeuren.
Jammer dat ze inzoomen op één leverancier, Ennatuurlijk. Onze leverancier is bijna 10 euro duurder per GJ en onze leverancier koopt het grootste deel van de energie niet in, maar haalt het uit de bodem....🤨

• PEBRU88

PEBRU88

PC Load Letter?!

peter13579 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Ik zag het ook, lijkt weinig mee te gebeuren.
Jammer dat ze inzoomen op één leverancier, Ennatuurlijk. Onze leverancier is 10 euro duurder per GJ en onze leverancier koopt het grootste deel van de energie niet in, maar haalt het uit de bodem....🤨
Sorry, ik heb iets te hard lopen klagen over Ennatuurlijk bij Radar 😜. Denk dat de meeste partijen wel hetzelfde standpunt aannemen als Ennatuurlijk.

Voor nu maar hopen dat de politiek er wat aan doet.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 18:20
Probleem is dat EnNatuurlijk en al die andere bedrijven niets doen dat onwettig is (hoe ernstig het ook is in ethisch opzicht). Sterker nog: ze zeggen dat ze de tarieven minder verhogen dan het maximum dat de ACM heeft gesteld en gebruiken dat zelfs als marketingmiddel

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
MoosB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:57:
[...]

Ik schrok me kapot toen ik deze mail kreeg. Deze zomer verhuisd van (huur) gas naar (huur) warmtenet verplicht van eteck.

Dit was al een verdubbeling van de kosten ten opzichte van gas. En dat in nieuwbouw. Alleen het vastrecht was al hoger dan de gemiddelde gasrekening. Met deze verhoging is de rekening bijna 4x zo hoog als vorig jaar op gas.

Energie heb ik deze zomer nog vast kunnen zetten voor 3 jaar, maar bij eteck heb ik gewoon een wurgcontract.
Wat eigenlijk wel vreemd is aan stadsverwarming, is dat normaal gesproken het onderhoud van een ketel en cv op kosten van de verhuurder is.maar bij stadsverwarming betaalt de huurder alle kosten die gemoeid zijn met de verwarming zelf. Daar zit een deel aan kosten in die normaal voor de verhuurder waren zoals afschrijving en onderhoud van de ketel. Dus als huurhuis met SW denk ik dat je nóg nadeligee uitkomt.

• Fr33z
  • Laatst online: 00:46
@t14wo Dat klopt volledig inderdaad. Elke huurder van een huis met stadsverrwarming ipv een CV-ketel zou van de huurder een kleine korting mogen verwachten want de kosten voor vervangen en onderhouden van de CV-ketel heeft de verhuurder niet maar liggen bij de huurder.

Gaat volgens ACM om iets van 300-350 euro per jaar, ofwel 30 euro per maand huurkorting.

Raad maar eens hoeveel situaties er zijn in NL waar dit ook echt in de huurprijs zit..... (helaas geen echte prijzen te winnen in dit vraagstuk)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Paul! schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:21:
Ik heb tijdje geleden wat gegoogled naar warmtepomp ivm stadsverwarming, met de bedragen op internet en een prijs van 25 e per GJ was het niet interessant voor ons. Wellicht nu wel. We hebben een kleine overcapaciteit met ons PV-systeem, maar ook nog ruimte op het dak, dus dat kan nog uitgebreid worden.
Maar zolang de salderingsregels nog niet voor de komende 10 jaar vast staan, is het lastig om daar een betrouwbare terugverdientijd voor te berekenen.
Dat geldt ook voor de wet niet meer dan anders, waar dit topic over gaat. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die aangepast wordt/vervangen wordt. Maar wat we daar van mogen verwachten?
Kortom, een hoop onzekerheden waardoor nu (dure) knopen doorhakken een risico is. Al verwacht ik niet dat energie (zowel elektriciteit als stadswarmte) de komende jaren voordeliger zal worden.
Ik kan je vertellen dat onze lucht/lucht warmtepomp (airco) zich nu snel terugverdiend. Heb je een goed geisoleerde woning met stadsverwarming dan is l/l echt een no-brainer (zeker met PV overschot). Wij gebruiken de stadsverwarming enkel nog voor SWW, verbruik was afgelopen jaar 6.9gj. Gelukkig zijn de vaste kosten voor onze regio redelijk beperkt.

[Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 17-01-2022 23:03]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• HensAanDek
peter13579 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:11:
Vandaag mijn jaarafrekening van 2021 binnen. 2021 was een redelijk jaar. Niet veel verbruikt en uiteindelijk een rekening onder de 2000 euro. ( Daar kun je toch geen modern gas gestookt rijtjeshuis voor warm houden..... :))

Wel valt me op dat de aanbieder de eindstand van voor jaareinde pakt, IPV 31-12 einde dag (gezien de verwachtte stijging van de prijzen heb ik in de middag van oudjaarsdag de standen opgeschreven) de stand voor zowel warm water als verwarming was in de middag al hoger dan de einde jaar stand volgens InWarmte.

@HensAanDek ben erg benieuwd of jij ook de eindstand van het jaar hebt. Mogelijk doet InWarmte dit structureel om een paar euro extra te pakken....
Nee helaas, dat heb ik niet gedaan, echter verbaasd het mij anders niets. Ook hier de eindafrekening binnen, totaal van 1850 euro, toch iets van 150 euro per maand voor een 83m2 appartement, met het tarief van het afgelopen jaar toch al flink hoog.

• dcell
Mijn collega gaf mij net door dat de stijging bij hem enigzins mee valt. Ik weet niet of ik het helemaal begrijp maar Vattenfall heeft blijkbaar prijzen per regio ? Mijn collega woont in de regio Nijmegen

https://www.vattenfall.nl.../tarieven-en-voorwaarden/

https://www.vattenfall.nl...2022-koude-marienburg.pdf

24,50 euro per GJ ??? Mijn collega mag in zijn handen wrijven .......

• erwn
  • Niet online
Dat lijkt me een los product naast je stadsverwarming? Dat wil zeggen, voor warmte betaal je nog steeds €39 / GJ verwacht ik.

https://www.vattenfall.nl...erwarming/comfortkoeling/

[Voor 23% gewijzigd door erwn op 18-01-2022 08:45]

• dcell
erwn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:44:
Dat lijkt me een los product naast je stadsverwarming? Dat wil zeggen, voor warmte betaal je nog steeds €39 / GJ verwacht ik.

https://www.vattenfall.nl...erwarming/comfortkoeling/
verrek, dat is een hele goede observatie. Voor Flevoland + Gelderland is er een aparte pdf met stadswarmte prijzen. Dit lijken inderdaad de prijzen voor de koeling van regio Nijmegen. Ik zal hem even een seintje geven :)

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:50
Los van dat leveranciers niet boven de maximum prijs mogen zitten, moeten ze een reeele prijs rekenen en mogen ze niet (te) veel winst er op maken. Ik was dus wel benieuwd naar HVC's motivatie voor de 63% hogere prijs in 2022. Maar blijkbaar is hun kostenplaatje met een vork geschreven:

https://www.ad.nl/dordrec...uis-te-verwarmen~ad3173d6
Volgens HVC is de tariefstijging beperkt gebleven en blijft de prijs per gigajoule ver onder het maximum van 53,95 euro, die de ACM heeft bepaald. HVC moet zijn prijzen wel verhogen, want als de gasprijs stijgt krijgt het minder SDE-subsidie voor zijn warmteproductie in de afvalovens aan de Baanhoekweg. Het bedrijf verdient er dus niets aan.

Alle warmtebedrijven in Nederland hebben hun tarieven moeten verhogen. Wij hebben er alles aan gedaan om die prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden”, zegt manager warmtelevering Robert Crabbendam van HVC. Verder zijn volgens hem de kosten van het leidingnet gestegen van 1 naar 2 miljoen euro per kilometer en moet ook HVC soms gas bijstoken via ketels in containers.

• Fr33z
dcell schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:09:
[...]

verrek, dat is een hele goede observatie. Voor Flevoland + Gelderland is er een aparte pdf met stadswarmte prijzen. Dit lijken inderdaad de prijzen voor de koeling van regio Nijmegen. Ik zal hem even een seintje geven :)
Tadaa
https://www.vattenfall.nl...-en-voorwaarden/#tarieven

Je collega betaalt dus zeker weten ook gewoon 39,41 euro/GJ warmte, maar dus ook nog lekker 25 euro/GJ voor koeling (gelukje, een normaal woonhuis krijgt eigenlijk nooit meer dan 2 GJ/jaar aan koude geleverd want dat is beperkt door je vloerkoeling/afgifte-systeem. Dus de impact is minder groot.

• Fr33z
Even een samenvatting gemaakt van al het moois dat voorbijkomt:

bedrijfvariabel warmtetarief 2022 (EUR/GJ)
Vattenfall39,41
Ennatuurlijk42,92
Eneco43,76
HVC39,49
Stadsverwarming Purmerend36,22
Eteck48,56

Je zal maar klant zijn in 1 van de vele duizenden appartementencomplexen in NL die op een WKO-systeempje van etecj zitten zeg. Die hebben het minst te maken met gasprijzen (want allemaal warmtepompen met WKO's en dus stroom als input).

Oeps... :+

• Fr33z
sebastius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:53:
Ik zit bij Energiek (Den Haag), beheerd door Vaanster. Vaanster mailt mij op 31 december doodleuk dat de tarieven in januari fors omhoog gaan, maar dat ze nog niet weten wat het gaat worden. Wél gaan de nieuwe tarieven in per 1 januari.

Me dunkt dat dat niet mag, maar ik weet niet goed hoe ik hier iets mee kan.
Heb je de nieuwe tarieven al binnen? ben heel benieuwd namelijk.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Fr33z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Heb je de nieuwe tarieven al binnen? ben heel benieuwd namelijk.
Nope, NOG STEEDS NIET. GRRR.

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:03
Fr33z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:51:

Vattenfall39,41
Ennatuurlijk42,92
Eneco43,76
HVC39,49
Eteck48,56

Je zal maar klant zijn in 1 van de vele duizenden appartementencomplexen in NL die op een WKO-systeempje van etecj zitten zeg. Die hebben het minst te maken met gasprijzen (want allemaal warmtepompen met WKO's en dus stroom als input).

Eteck vermeldt ook nog vol trots dat ze mooi 10% onder het tarief van het ACM zitten. Qua vaste kosten staan er op de nota al €36,11
Voorschot daadwerkelijk energieverbruik is 20€, maar ik verwarm sinds een jaar met een elektrisch kacheltje. Helaas werkt de vloerverwarming ontoereikend, waardoor ik weleens een maand voor 50€ gestookt heb zonder dat het warmer werd, en ik heb maar 24m².

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
Fr33z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:51:

Vattenfall39,41
Ennatuurlijk42,92
Eneco43,76
HVC39,49
Eteck48,56

DEVO Veenendaal 45,55 -O-

• peter13579
Ik heb de tabel aan de topic start toegevoegd. Als iemand een Excel met 2021 en 2022 vaste kosten, variabele kosten etc maakt deel ik die ook om voor iedereen in te vullen.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
peter13579 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:11:
Ik heb de tabel aan de topic start toegevoegd. Als iemand een Excel met 2021 en 2022 vaste kosten, variabele kosten etc maakt deel ik die ook om voor iedereen in te vullen.
Zoiets?

Kosten p/m 2022VattenfallEnnatuurlijkEnecoHVCSV PurmEteckACM (MAX)
Vaste kosten warmte-----41.2141.21
Meting (warmte) verbruik-----2.292.29
Afleverset-----10.9310.93
Vaste kosten Koude-----22.2720.35
Levering ruimteverwarming per GJ-----48.5653.95
Opwarming tapwater per GJ-----48.5653.95

Onderbouwing Eteck

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik zou het anders doen, namelijk via Google Sheets. Dat geeft je meer mogelijkheden.
ik heb alvast wat in elkaar geknutseld, er ontbreken nog getallen.

https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing

Ik moet zeggen dat ik deze bedragen echt absurd vindt. Iemand die 30GJ gebruikt betaalt bijna 2000 euro per jaar. Voor dat geld heb je een eigen CV ketel en een kleine 1000m3 aan gas. Het jaar daarna heb je nog alleen je eigen gas kosten. Over 10 jaar gezien ben je met een eigen CV stukken voordeliger uit. Hoezo dus "niet meer dan anders"? Ammehoela.

[Voor 42% gewijzigd door Microkid op 19-01-2022 20:44]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tales
Iets om rekening mee te houden:

HVC rekent per gebied dezelfde GJ prijs. Maar elk netwerk heeft andere vast rechten.

• peter13579
HensAanDek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Nee helaas, dat heb ik niet gedaan, echter verbaasd het mij anders niets. Ook hier de eindafrekening binnen, totaal van 1850 euro, toch iets van 150 euro per maand voor een 83m2 appartement, met het tarief van het afgelopen jaar toch al flink hoog.
Lekker toch, een modernappartement voor 1850 euro per jaar verwarmen is duidelijk Meer Dan Anders, maar ja, leg dat maar eens aan de ACM uit....

Ik heb ook een bericht terug van onze leverancier over dat ze al voor het einde van het jaar zijn overgegaan op de hogere 2022 tarieven.
Hun antwoord was ongeveer: we moeten zorgen dat de eind stand van jaar X -1 gelijk is aan de begin stand van jaar X. Kijk maar dat klopt voor 2020 naar 2021 ook, dus je moet niet zeiken!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 09:50
Hier een mailtje van Eneco, dat ik moet gaan rekenen op een bijbetaling van E426,- tijdens mijn jaarafrekening. in maart 2022. Lijkt me vrij sterk aangezien ik een 15-16 GJ per jaar verbruik.

Voor de zekerheid wel op 31 december mijn meterstand doorgegeven, zodat ze in ieder geval niet mijn jaarverbruik van 2021 tegen het tarief van 2022 kunnen gaan schatten.

• Zuluman

Zuluman

Ik heb vernomen dat in de nieuwe warmtewet die wordt opgesteld dat de tarieven gebaseerd moeten zijn op de exploitatiekosten van een net en ​dan is de elektriciteitsprijs een significante kostenpost.

Ik ben benieuwd wat dat betekent voor een WKK- warmte kracht centrale, wat in feite een gasgestookte elektriciteitscentrale is en of de opbrengsten ook worden verrekend. Bij een stijgende electra prijs heb je ook stijgende opbrengsten.

Ik heb al mijn historische data in mindergas.nl ingevoerd waar je ook Gj kan invullen. Wat me opviel is dat 1Gj =28,43m2 gas terwijl er voor de warmtewet gerekend wordt met 1Gj=31,6m2 gas. Hier zit dus warmteverlies in van 11% wat overeenkomt met de het warmte etiket van eneco van wkc netten waarin de |Co2 reductie -11% is tov een regulier gasgestookte ketel. Ik was altijd in veronderstelling dat de schaal van opwekking meer voordeel oplevert dan de warmteverliezen. Niet dus. Je betaalt dus zonder verrekening van de opgewekte stroom 11% uberhaupt te veel

Ik heb de mogelijkheid onderzocht om geheel van stadsverwarming af te komen mits ik afgesloten kan worden en geen vastrecht hoef te betalen. Ik kan leidingen redelijk eenvoudig kwijt in een bestaande schat. Ik moet daarvoor wel circa 1,5m2 ruimte opofferen voor de boiler en het buffervat en 1 zonnepaneel voor de opstelplaats voor monoblock warmtepompboiler. Wat ingrijpender is het aanleggen van vloerverwarming op de begane grond. Slaapkamers worden nauwelijks gestookt en kunnen met een LT radiator zonder vele moeite.

Of ik ga voor een eigen warmwater voorziening. Ik weet niet of het kan dat je alleen warmwater laat vervallen maar dat scheelt € 250 vastrecht per jaar. Ik verbruik normaal van de 40 Gj ca. 15Gj voor warmwater. Dat is bij de huidige prijzen € 675,- per jaar. Inmiddels heb ik dat verbruik flink teruggebracht door iedereen max 5 min te laten douchen. Scheelt bij de huidige prijzen € 300,- per jaar.

Voordat ik een beslissing neem wacht ik de financiële gevolge van nieuwe warmtewet af en op welke termijn die door wordt ingevoerd.

[Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 25-01-2022 10:15]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Zuluman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:12:

Voordat ik een beslissing neem wacht ik de financiële gevolge van nieuwe warmtewet af en op welke termijn die door wordt ingevoerd.
Wat interessant is hangt voor mij ook mede af van de vaste kosten bij warmtewet 2. Als de vaste kosten significant lager worden, dan is het ook interessant om stadsverwarming te gebruiken voor warm water en te verwarmen met bijv. een lucht-luchtwarmtepomp.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de mensen die bij Ennatuurlijk zitten is er as. donderdag een livestream waar je je vragen kwijt kunt. Weet niet of alle klanten daar een mail van hebben gekregen... je zou denken van wel maar goed. :)
Waarom stijgen de kosten van warmte?

Dat is één van de vragen die leeft bij onze klanten, en misschien ook wel bij jou? De warmtetarieven zijn gestegen en dat roept veel vragen en emoties op. We krijgen reacties van klanten die zeer kritisch, boos en verdrietig zijn over de gestegen prijzen. Dat begrijpen we volkomen. Dat zijn wij ook. Niemand zit op hogere tarieven te wachten. Dat er vragen zijn waarom de tarieven zo gestegen zijn, zorgt nog eens voor extra frustratie. En dat rekenen we onszelf aan. Dat moeten we dus beter uitleggen, want het is een complex verhaal. Daarom willen we je de mogelijkheid bieden je vragen te stellen via een livestream.

Aanstaande donderdag tussen 19.30 uur en 20.15 uur kun je inloggen op onze livestream waarin we uitleg geven en proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.
Als je erbij wilt zijn kan je je hier registeren. Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding met daarin de link naar de pagina waar je donderdag vanaf 19.30 uur de livestream kunt bekijken.
Ik zou liever zien dat ze de tarieven van vorig jaar en dit jaar naast elkaar uitwerken en beschikbaar stellen zodat de consumenten zelf kunnen zien waar er meer aan de strijkstok blijft hangen en waarom alles omhoog moet gaan. Maar goed, die vraag heb ik gesteld en dat gingen ze niet doen. Het was in niemands belang blijkbaar om openheid over de opbouw te geven. :/

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Zuluman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:12:
Ik heb vernomen dat in de nieuwe warmtewet die wordt opgesteld dat de tarieven gebaseerd moeten zijn op de exploitatiekosten van een net en ​dan is de elektriciteitsprijs een significante kostenpost.

[Afbeelding]
Interessant is dan dat je in Rotterdam op het Eneco warmtenet zit, bij elkaar 6% van de warmte uit gas wordt gestookt, maar dat je wel een flinke verhoging voor de kiezen krijgt. Natuurlijk dempt de productie in Rotterdam de prijsverhoging voor de rest van Nederland voor Eneco, maar je betaalt dus eigenlijk teveel (Rotterdam) of te weinig (alle andere gebieden van Eneco) naar je eigen gebruik.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Zuluman

Zuluman

AtomicWing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Interessant is dan dat je in Rotterdam op het Eneco warmtenet zit, bij elkaar 6% van de warmte uit gas wordt gestookt, maar dat je wel een flinke verhoging voor de kiezen krijgt. Natuurlijk dempt de productie in Rotterdam de prijsverhoging voor de rest van Nederland voor Eneco, maar je betaalt dus eigenlijk teveel (Rotterdam) of te weinig (alle andere gebieden van Eneco) naar je eigen gebruik.
Dat is mijn inziens het probleem van de warmtewet waarbij met van gemiddelden uit gaat. Het kan zo zijn dat het ene warmte net lucratiever en/of efficienter is dan een ander. Zo komen nooit de meest efficiente en/of financieel aantrekkelijke vorm naar boven drijven. Het ene net betaald voor de ander. Zoals ik eerder heb gepost was het vastrecht van onze wkk maar 175 per jaar en na invoering van de warmtewet nu al 500 euro. Buiten het feit dat het een elektriciteitscentrale is en ze daar ook nog winst op pakken. kwa milieu winst scoort een wkk het slechts. zelfs 11% slechter dan een gewone gasketel kwa CO2 vanwege de warmteverliezen.

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-01 16:13
Zuluman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Dat is mijn inziens het probleem van de warmtewet waarbij met van gemiddelden uit gaat. Het kan zo zijn dat het ene warmte net lucratiever en/of efficienter is dan een ander. Zo komen nooit de meest efficiente en/of financieel aantrekkelijke vorm naar boven drijven. Het ene net betaald voor de ander. Zoals ik eerder heb gepost was het vastrecht van onze wkk maar 175 per jaar en na invoering van de warmtewet nu al 500 euro. Buiten het feit dat het een elektriciteitscentrale is en ze daar ook nog winst op pakken. kwa milieu winst scoort een wkk het slechts. zelfs 11% slechter dan een gewone gasketel kwa CO2 vanwege de warmteverliezen.
Het socialiseren / gelijktrekken van de kosten lijkt inderdaad niet fair... maar maakt zaken wel transparanter.. en doet eigenlijk wat de warmtewet beoogt. het zou mooi zijn als we warmte zouden kunnen inkopen net als elektra en gas om meer vrijheid en concurrentie te krijgen.. probleem is dat warmte een veel complexer product is dan gas en elektra.

Wat betreft dubbele winst bij een WKK, dat is maar beperkt waar. Deze centrales staan primair de draaien voor warmte, op het moment dat er meer warmtevraag is dan elektravraag dan kost het zelfs geld om de elektra op het net te voeden.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:15
thewhi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:35:
[...]
... probleem is dat warmte een veel complexer product is dan gas en elektra...
Warmte is eigenlijk een veel simpeler product. Per warmtenet is (meestal) maar één producent warmte aan het leveren. Op korte termijn is warmte is ook nog is redelijk te bufferen in buffervaten.

• Zuluman

Zuluman

thewhi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Het socialiseren / gelijktrekken van de kosten lijkt inderdaad niet fair... maar maakt zaken wel transparanter.. en doet eigenlijk wat de warmtewet beoogt.
Daar ben ik niet geheel mee eens. Alles op een hoop gooien maakt het er niet transparanter op. Ik ben kostenadviseur bij het RVB en bij sommigen projecten gebruikt men, tegen mijn advies in, een plafond prijs. Je krijgt dan dat men daar naartoe gaat rekenen. Hetzelfde met de plafondprijs voor warmte. Men gaat er gewoon naar toe rekenen. Dat is alles behalve transparant.

Het voorstel in de warmtewet 2.0 probeert daar dan wel weer verandering in te brengen.

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee