Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 09:07
Vattenfall Amsterdam :

Verbruik stadswarmte per GJ , 39,41 EUR (was 25,51)
Gebruiksonafhankelijk tarief : 494,58 EUR
Korting vattenfall : -125,54 EUR
Meettarief : 27,47 EUR
Afleverset verwarming en warm tapwater CW-label CW3 : 131,16 EUR

Ik stoor mij aan de brief waar ze de meeste tekst kwijt zijn aan dat ze kijken naar de ACM maximumtarieven.
Het gaat toch om de gestegen inkoop-kosten. Laat dan eens zien hoe DAT zit.

De brief van 25 januari 2022 :
Uw stadswarmtetarief voor 2022 gaat omhoog door de gestegen inkoopprijzen van energie. Bij het bepalen van onze warmteprijs kijken we naar de wettelijke maximumtarieven die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) elk jaar vaststelt. De vastrechttarieven van Vattenfall zijn al jarenlang lager dan deze maximumtarieven, ook dit jaar weer. In de bijlage staan uw nieuwe tarieven.
De overheid compenseert de hogere kosten voor stroom, gas en stadsverwarming in 2022 door de energiebelasting op stroom te verlagen en door een extra belastingvermindering. Deze compensatie wordt verrekend via uw stroomcontract. Op vattenfall.nl/warmtetarieven vindt u extra informatie.
Kunnen we u nog ergens mee helpen?
Met stadswarmte draagt u bij aan een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Op vattenfall.nl/warmtetarieven vindt u extra informatie over tarieven. Heeft u nog vragen, dan helpen onze mensen u graag. Neemt u gerust contact op via vattenfall.nl/contact.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Inmiddels zitten we op 28 januari en heb ik nog steeds geen tarieven ontvangen van Vaanster Energie (Energiek, Den Haag). Ik heb ze onlangs gemaild dat ik niet akkoord ga met een tariefwijziging achteraf en dat ze dus die prijsverhoging in januari op hun buik kunnen schrijven. De groeten, ik heb naar mijn idee recht op weten waar ik aan toe ben.

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-04 09:31
Vaanster heeft vandaag aangegeven dat ze 10% korting geven op het normale ACM tarief, wat ze normaal in rekening brengen...

48.56€/GJ

Ze begrijpen niet helemaal dat het een maximaal tarief is en dat je daar dus geen korting op geeft, maar gewoon een realistische prijs moet rekenen..

Verder stond er een paar dagen geleden nog 44.32€/GJ op mijn persoonlijke pagina, maar dat is vandaag omhoog bijgesteld...

[Voor 17% gewijzigd door Klike op 31-01-2022 19:42]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Niet helemaal gerelateerd met dit topic, maar het heeft blijkbaar wel onnodig geld gekost...

Voor de mensen die Ennatuurlijk hebben in een aantal plaatsen in Noord Brabant: https://www.rtlnieuws.nl/...aansluitkosten-rechtszaak

Zie ook bij Ennatuurlijk zelf: https://ennatuurlijk.nl/v...riodieke-aansluitbijdrage

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 09:16
Bastien schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:48:
Niet helemaal gerelateerd met dit topic, maar het heeft blijkbaar wel onnodig geld gekost...

Voor de mensen die Ennatuurlijk hebben in een aantal plaatsen in Noord Brabant: https://www.rtlnieuws.nl/...aansluitkosten-rechtszaak

Zie ook bij Ennatuurlijk zelf: https://ennatuurlijk.nl/v...riodieke-aansluitbijdrage
Had destijds in 2016 ofzo via Reeshofwarmte, Ennatuurlijk zover gekregen dat ze deze 150 euro per jaar gingen afbouwen naar 0.

Maar ik ben blij dat voor bewoners waarvoor dat niet mogelijk was nu via de rechter eea geregeld gaat worden.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
Bastien schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:48:

Mooi dit soort lichtpuntjes en de strijd van consumenten tegen "grootmachten" met monopolie positie.
Als er strijders blijven opstaan, kunnen jullie ook ooit zonder afsluitkosten van het gasnet af.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03

d0s

sssst

https://www.ad.nl/nijmege...-zoveel-duurder~a52b7503/

En dan valt de stijging bij Vattenfall zelfs nog mee :)
Wel raar dat ze nu pas wakker worden, de tarieven zijn al even bekend.

[Voor 18% gewijzigd door d0s op 31-01-2022 21:01]

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:43
Hier ook Vattenfall stadsverwarming en elektriciteit. Qua electra viel het me alles mee maar de stadsverwarming is wel even slikken. Toch maar een graadje lager deze winter. Wij gebruik ongeveer 35Gj dus dat is ongeveer 500 euro meer per jaar.

• sebastius

sebastius

Inmiddels is het 2 februari en heb ik nog steeds geen tarieven :')

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
d0s schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:01:
https://www.ad.nl/nijmege...-zoveel-duurder~a52b7503/

En dan valt de stijging bij Vattenfall zelfs nog mee :)
Wel raar dat ze nu pas wakker worden, de tarieven zijn al even bekend.
Je zou bijna denken dat er binnenkort verkiezingen zijn, en sommige partijen nog een wit voetje bij de bewoners willen halen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:59
Ook de gemeentes hebben nu een duit in het zakje gedaan, want die zien de bui met wanbetalers al hangen natuurlijk. Jetten belooft dat hij "gaat kijken" hoe snel de Warmtewet veranderd kan worden. Ik kan hem alvast verklappen dat het antwoord waarschijnlijk "niet snel" is, als de geschiedenis een indicatie is. :P

Het is ook maar de vraag of er dan ook echt iets gaat gebeuren met de torenhoge vastrechten die veel netten rekenen voor je ook maar een joule verbruikt hebt, want dat blijft natuurlijk gewoon ook als men de verbruikstarieven zelf "redelijk" maakt door ze los te koppelen van de gasprijs ("koffie gratis, huur kop en schotel 5 euro"). Voor zover dat kan, want vaak wordt er natuurlijk gewoon gas bijgestookt...

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs een melding ingediend bij de ACM/Consuwijzer (Ik zou iedereen willen aanraden dat te doen, al is het alleen maar om zodoende meer signalen af te geven). Uiteindelijk een redelijk uitgebreide reactie gehad. Mijn belangrijkste punten waren (naast natuurlijk 'doe onderzoek of de tarieven redelijk zijn'):

- Doe wat aan de communicatie van de warmteleveranciers ("korting op het ACM-tarief"): Hun huidige communicatie vinden ze daarin voldoende, ook omdat het niet hun rol is om die communicatie te bepalen en ze daar dus eigenlijk niks van mogen vinden.

- Bereken de tarieven alvast eens aan de hand van de 'nieuwe' warmtewet: Dat schijnt veel te ingewikkeld te zijn (en hij is natuurlijk niet definitief). Het lijkt mij juist wel goed om te zien wat een 'eerlijker' tarief zou zijn.

- Mag een warmteleverancier de tarieven pas bekend maken als ze al in zijn gegaan. En die reactie is interessant:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu heeft Eneco op 31 december de nieuwe tarieven op de website gezet, en volgens hun algemene voorwaarden is dat voldoende. Maar de vraag is natuurlijk: waar staat in de wet dat het pas na 1 maand mag in gaan. Want dan heb ik oude tarieven tot 1 februari (en anderen in dit topic nog wel langer).
Ik heb nagevraagd welk wetsartikel dat is (in de warmtewet kan ik het zo snel niet vinden), maar daar heb ik helaas nog geen reactie op.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• MneoreJ
Aiolos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:39:
Maar de vraag is natuurlijk: waar staat in de wet dat het pas na 1 maand mag in gaan. Want dan heb ik oude tarieven tot 1 februari (en anderen in dit topic nog wel langer).
Ik heb nagevraagd welk wetsartikel dat is (in de warmtewet kan ik het zo snel niet vinden), maar daar heb ik helaas nog geen reactie op.
Dit staat niet in de Warmtewet maar in de ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2:
Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over.
Gevonden door deze pagina die een mooi overzicht heeft van de wirwar aan wetten en regels die op energie van toepassing zijn.

Wat de eventuele gevolgen (zouden moeten) zijn van het niet nakomen van zo'n regeling is een tweede. Merk op dat "persoonlijk en schriftelijk" dus uitsluit dat een publicatie op hun website zou volstaan, of die nou op tijd was of niet. Een e-mail zou wel volstaan, onder de meest gangbare definities van "schriftelijk".

[Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 04-02-2022 14:48]

• Aiolos
  • Niet online
MneoreJ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Dit staat niet in de Warmtewet maar in de ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2:
[...]

Gevonden door deze pagina die een mooi overzicht heeft van de wirwar aan wetten en regels die op energie van toepassing zijn.

Wat de eventuele gevolgen (zouden moeten) zijn van het niet nakomen van zo'n regeling is een tweede. Merk op dat "persoonlijk en schriftelijk" dus uitsluit dat een publicatie op hun website zou volstaan, of die nou op tijd was of niet. Een e-mail zou wel volstaan, onder de meest gangbare definities van "schriftelijk".
Aha, dank voor toevoeging. Zoals ik inderdaad al aangaf was die publicatie op de website voldoende volgens de Algemene Voorwaarden van Eneco, en die gaan inderdaad niet boven de wet...

Dat betekent dus dat ik in ieder geval hierover een melding ga doen naar Eneco. Ik heb op 19 januari wel een mail gehad dat mijn voorschot verhoogd is, met een link naar de tarieven, die gezien kan worden als bekendmaking. (het zal waarschijnlijk toch wel uitlopen op een klacht bij de geschillencommissie...)

In ieder geval is dit voor iedereen hier van toepassing en zijn er volgens mij weinig leveranciers die voor 1 december hun tarieven bekend hebben gemaakt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aiolos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:21:
[...]

In ieder geval is dit voor iedereen hier van toepassing en zijn er volgens mij weinig leveranciers die voor 1 december hun tarieven bekend hebben gemaakt.
Volgens mij heeft ACM toch pas in december het plafond vastgesteld? Dus dan hebben alle warmtebedrijven hoe dan ook een probleem met 1-1.

Maar dit is een leuke, zal Ennatuurlijk mailen dat ik hun nieuwe tarieven niet per 1-1 accepteer per 1-2. Kijken wat daaruit komt. :)

En de ACM will ik ook nog steeds mailen... Vergeet het alleen steeds.

[Voor 5% gewijzigd door Bastien op 04-02-2022 16:33]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• MneoreJ
Aiolos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:21:
Dat is ook goeddeels onmogelijk, want de ACM heeft de maximumtarieven pas op 22 december gepubliceerd. Ik vraag me dan ook af hoe men voor zich ziet dat leveranciers in de praktijk zouden moeten werken: zelfs als ze op tijd hun tarieven bepalen, toetsen aan het maximum en de mails voor 1 januari de deur uit doen zouden ze de tarieven dan pas op 1 februari in mogen laten gaan? Maar wat dan als de ACM met nieuwe (lagere) maximums komt in december van het nieuwe jaar, mogen ze dan voor de maand januari hun oude tarieven rekenen of niet? Niet dat ik de energieleveranciers zielig vind, maar makkelijker wordt het er niet op.

Ik zit overigens ook bij Eneco, maar reclameren heeft voor mij geen zin omdat mijn verbruik bijna constant is. Hoe dan ook betaal ik dus 12 maanden een tarief; wanneer die 12 maanden beginnen doet er voor mij niet toe. Bij mensen waarbij het gebruik varieert (of gaat variëren om voor te sorteren op de nieuwe kosten :P) is het natuurlijk een heel ander verhaal.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Bastien schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Volgens mij heeft ACM toch pas in december het plafond vastgesteld?

Maar dit is een leuke, zal Ennatuurlijk mailen dat ik hun nieuwe tarieven niet per 1-1 accepteer per 1-2. Kijken wat daaruit komt. :)

En de ACM will ik ook nog steeds mailen... Vergeet het alleen steeds.
Klopt, maar in een ideale wereld proberen de partijen ook niet het ACM maximum tarief te hanteren maar zouden ze gebaseerd op hun kosten een tarief voor het nieuwe jaar moeten bepalen en communiceren. De enige opmerking die ze dan moeten maken: "als het ACM maximum tarief onder ons, toch al scherpe en goed onderbouwde, tarief ligt kunt u het ACM tarief als juist beschouwen."

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bastien schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Volgens mij heeft ACM toch pas in december het plafond vastgesteld? Dus dan hebben alle warmtebedrijven hoe dan ook een probleem met 1-1.
Het aanpassen van de tarieven is geen verplichting. ACM geeft een plafond aan, meer niet.
Als men besluit geen wijzigingen door te voeren zitten ze safe.

Of , heel gek, wacht de ACM af, bereken je tarief en laat deze 1 maand later ingaan.

Bij Vattenfall heb ik op 25-01 een mail gehad met de nieuwe tarieven, dat zal dan dus 25-02 worden voor ze gebruikt mogen worden.
MneoreJ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:32:
[...]
Ik zit overigens ook bij Eneco, maar reclameren heeft voor mij geen zin omdat mijn verbruik bijna constant is. Hoe dan ook betaal ik dus 12 maanden een tarief; wanneer die 12 maanden beginnen doet er voor mij niet toe. Bij mensen waarbij het gebruik varieert (of gaat variëren om voor te sorteren op de nieuwe kosten :P) is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Dat gaat dit jaar dus wel degelijk verschil uitmaken.
De prijzen per Gj zijn dit jaar enorm gestegen.

Met een verbruik van circa 35 Gj op jaarbasis verbruik ik in 1 maand tijd ongeveer 3 Gj. Dat is dus 6 Gj voor 2 maanden.
Het verschil is 14 euro per Gj oftewel 84 euro. En dat is volgens mijn berekening exact 84 euro méér dan dat ik de honden van stadsverarming gun.

[Voor 40% gewijzigd door Koffie op 08-02-2022 15:28]

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• MneoreJ
Koffie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:24:
Dat gaat dit jaar dus wel degelijk verschil uitmaken.
De prijzen per Gj zijn dit jaar enorm gestegen.

Met een verbruik van circa 35 Gj op jaarbasis verbruik ik in 1 maand tijd ongeveer 3 Gj. Dat is dus 6 Gj voor 2 maanden.
Het verschil is 14 euro per Gj oftewel 84 euro. En dat is volgens mijn berekening exact 84 euro méér dan dat ik de honden van stadsverarming gun.
Tja. Het klopt wel, maar mijn verbruikskosten zijn verwaarloosbaar. De buren stoken het flatje blijkbaar toch wel warm genoeg voor wat er in Nederland voor winter door moet gaan, dus de verwarming staat hier nooit aan. Ik betaal een beetje aan warm water en de hoofdmoot is vaste lasten, en daar zit hem het verschil niet in (afsluiten zou ongetwijfeld voordeliger zijn, maar kan niet want huur). Als ik het naar een uurloon terugreken kost stampij maken en vooral dan gelijk krijgen me ongetwijfeld meer dan mijn tijd en bloeddruk me waard zijn.

Beetje lui natuurlijk, want ik reken erop dat "de rest" zich dan gaat inzetten voor het gemeenschappelijke doel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook gebeurt. Ik heb het wetsartikel opgezocht, mijn bijdrage is gedaan. O-)

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Antwoord Vattenfall:
Dit is afhankelijk van wanneer de ACM het advies de maximumtarieven bepaalt voor het nieuwe jaar per 1 januari 2022. Dat was nu op 23 december 2021, waardoor pas op 31 december 2021 ons tarief vastgesteld kon worden en medio januari onze klanten geïnformeerd konden worden.

We willen onze klanten altijd zo snel mogelijk op de hoogte stellen van de tariefswijzigingen, maar in geval van stadswarmte is dat helaas niet altijd mogelijk, omdat we hierin afhankelijk zijn van de ACM.

Aan de ingangsdatum van de tarieven kan ik helaas niks wijzigen. Mocht je echter van mening zijn dat dit pas per een datum in de toekomst ingevoerd moet worden, adviseer ik contact op te nemen met de ACM. Zij zijn bereikbaar via 070 - 7222 000.

Mochten er in de toekomst nog vragen zijn, neem gerust weer contact met ons op. Voor nu wens ik je een prettige dag toe!
Ik heb geantwoord dat ik niets te maken heb met hun communicatiedatum, en dat de wet hierin duidelijk is. Ik ben benieuwd of ik hier uit ga komen met een servicedesk medewerker ...

• MneoreJ
Koffie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:39:
Ik heb geantwoord dat ik niets te maken heb met hun communicatiedatum, en dat de wet hierin duidelijk is. Ik ben benieuwd of ik hier uit ga komen met een servicedesk medewerker ...
Lijkt me niet, aangezien ze je anders niet af zouden proberen te poeieren met het nummer van de ACM. Men vindt dit zeer duidelijk een "niet ons probleem" probleem en wil dat de ACM hierover maar een ei legt.

Wat overigens geen slecht idee is, want laten we wel wezen, elke leverancier doet dit "verkeerd". Ik heb althans nog van geen gehoord die niet gewoon op 1-1 de nieuwe tarieven in heeft laten gaan, na de tariefvaststelling van de ACM. Dit omgooien levert nogal wat praktische haken en ogen op (zeker ook financieel), dat gaat niemand spontaan wel "goed" doen zonder "bevel" van de ACM (lees geschillencommissie).

Afhankelijk van hoe flexibel de administratie bij de leverancier is zou het nog kunnen dat als je genoeg herrie schopt ze het voor jou persoonlijk wijzigen (en andere herrieschoppers), maar dat zal bij veel wel tegenvallen en op die precedentwerking zitten ze vast ook niet te wachten. Denk toch dat hier wat meer ophef voor nodig is die landelijk geëscaleerd wordt.

[Voor 16% gewijzigd door MneoreJ op 08-02-2022 18:08]

• Aiolos
  • Niet online
Er is in de media ook al de nodige ophef geweest, dus deze informatie even doorspelen naar je regionale omroep en gemeente is ook een idee.

Ik moet mijn bericht naar Eneco nog sturen, en stuur dan ook wel een bericht naar RTVUtrecht, en waarschijnlijk ook wel even naar de gemeentes Utrecht en Nieuwegein.

• sebastius

sebastius

Vaanster is ook leuk. Deze mail heb ik ontvangen op donderdag 3 februari:
Geachte heer, mevrouw,

U heeft op 29 december een brief van ons ontvangen over de nieuwe tarieven voor het verwarmen van uw woning. In deze brief vertelden we dat wij u deze maand zouden informeren over de bedragen voor 2022. Helaas zijn deze bedragen nog niet bekend. Wij leggen u graag uit hoe dat komt.

De overheid heeft vorige week nieuwe regels opgesteld

Hierdoor kunnen wij het bedrag dat u per maand moet gaan betalen nu nog niet vaststellen. Wij kunnen ons voorstellen dat dit voor u erg vervelend is. U ontvangt van ons direct bericht als wij het juiste bedrag weten. We verwachten dat dit in de tweede helft van februari zal zijn.

We doen er alles aan om het bedrag zo laag mogelijk te houden

De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg gestegen. Wij begrijpen dat u zich zorgen maakt over hoeveel u moet gaan betalen. Zoals het er nu naar uit ziet, zal het bedrag iets hoger zijn dan het bedrag dat u vorig jaar betaalde. De overheid geeft een vergoeding voor de hoge energieprijzen. Daardoor komt het totaalbedrag per jaar zeer waarschijnlijk lager uit. Op de website van de overheid leest u meer over deze vergoeding.

Bel of mail gerust als u vragen heeft
Heeft u nog vragen over deze brief? Wij beantwoorden ze graag voor u. U kunt ons bellen 085 – 760 2992 of mailen klantenservice@vaanster.nl.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Weet iemand wat deze regels van 'vorige week' zijn?

Vaanster is bij mij de 'beheerder' van de installatie van Energiek 2 BV van Staedion te Den Haag.

[Voor 3% gewijzigd door sebastius op 08-02-2022 18:52]

• MneoreJ
Die maken het wel heel erg bont. Niet alleen weten ze de tarieven niet, ze weten ook niet wat jij "moet" gaan betalen (antwoord: helemaal niks want dat is een voorschotbedrag en wat je "moet" betalen staat op de jaarlijkse factuur). Daarmee vergeleken zijn leveranciers die per 1-1 de tarieven aanpassen maar je later in de maand pas informeren nog gewoon goed bezig. 8)7 En ook hier weer de oude dooddoener van de tegemoetkoming van de overheid waardoor het totaalbedrag "waarschijnlijk lager" is, alsof dat voor hun tarieven relevant is.

Bij zo'n instelling zou ik inderdaad ook nog wel overwegen gewoon op m'n strepen te gaan staan en zeggen: "OK, zodra jullie wel weten wat jullie tarieven zijn gaan we die een maand later betalen, en geen seconde eerder, per de wettelijke regels hierover".

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Voor DEVO Veenendaal is ondertussen een actie gestart om collectief de prijsverhogingen aan te vechten. Men is nu aan het inventariseren hoeveel bewoners er mee willen doen.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sebastius

sebastius

MneoreJ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Bij zo'n instelling zou ik inderdaad ook nog wel overwegen gewoon op m'n strepen te gaan staan en zeggen: "OK, zodra jullie wel weten wat jullie tarieven zijn gaan we die een maand later betalen, en geen seconde eerder, per de wettelijke regels hierover".
Dat heb ik inderdaad al gedaan.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 21:25

t_captain

Moderator General Chat
Brainfart: “niet duurder dan anders”, omhelst dat ook de mogelijkheden tot terugleveren en salderen die bijvoorbeeld mensen met een warmtepomp en zonnepanelen hebben?

Bij de huidige tarieven kan terugleveren op het warmtenet erg lucratief zijn. Vooral als het wat warmer wordt en je met een warmtepomp een betere CoP haalt.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:51:
Die maken het wel heel erg bont. Niet alleen weten ze de tarieven niet, ze weten ook niet wat jij "moet" gaan betalen (antwoord: helemaal niks want dat is een voorschotbedrag en wat je "moet" betalen staat op de jaarlijkse factuur). Daarmee vergeleken zijn leveranciers die per 1-1 de tarieven aanpassen maar je later in de maand pas informeren nog gewoon goed bezig. 8)7 En ook hier weer de oude dooddoener van de tegemoetkoming van de overheid waardoor het totaalbedrag "waarschijnlijk lager" is, alsof dat voor hun tarieven relevant is.

Zo zou ik er ook in zitten.

Had een heel epistel gestuurd per whatsapp naar vattenfall. Dat hebben ze gewoon genegeerd. Zojuist quote met de vraag of ze nog van plan zijn hierop in te gaan.

Volgende stap bij geen (bevredigend) antwoord : een brief (mail) naar vattenfal om aan te geven dat ze de wet overtreden.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:22
@Koffie Dat zou ik sowieso niet via whatsapp doen maar gewoon direct per mail of telefoon.
Wat een rare situatie daar bij Vattenfall.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DonJunior schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:45:
@Koffie Dat zou ik sowieso niet via whatsapp doen maar gewoon direct per mail of telefoon.
Wat een rare situatie daar bij Vattenfall.
Vattenfall is na 3en al niet meer telefonisch te bereiken tegenwoordig. En uiteraard begon mijn klantvraag simpel: "ik heb jullie nieuwe tarieven binnen, per wanneer gaan die in?"

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-04 09:31
In de leveringsovereenkomst van Vaanster staat dat bij de indexatie de tarieven altijd aangepast worden naar de maximumtarieven van de ACM zoals aangegeven in de warmtewet. Nu geven ze aan dat ze 10% korting geven en eenmalig afwijken van de leveringsovereenkomst...

Hiermee geven ze eigenlijk aan dat ze niet naar hun eigen kosten kijken met het bepalen van de tarieven. Dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie voor een monopolist.

Het wordt tijd voor die nieuwe warmtewet.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Lekkere leverancier. Dat maximumtarief is geen richtlijn maar een uiterste limiet om consumenten in een afhankelijke positie te beschermen.

Als je structureel het maximum hanteert, dan ben je een beetje zoals een postorderbedrijf als kredietbank. Geldmarktrente 0.2%, macimumtarief 11%, tarief 11%. Dat werk.

[Voor 15% gewijzigd door t_captain op 11-02-2022 07:55]

• DonJunior
@t_captain Die vergelijking gaat alleen een beetje mank op het feit dat je bij de Wehkamp eigen keuze hebt. Bij de warmteleverancier ben je gewoon écht de sjaak.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ze zijn dus niet even erg, maar nóg erger dan die postorderbedrijven met flexibel krediet tegen de hoogst mogelijke rente.

Mensen die op krediet kopen bij postorderbedrijven hebben overigens ook niet altijd veel alternatieven. Geen eigen middelen en te weinig kredietwaardigheid om elders tegen betere condities te financieren. Verhuurders van witgoed leven van dezelfde doelgroep. Voor je marges is het waarschijnlijk wel lekker om te richten op klanten met een slechte onderhandelingspositie, maar ik vind het niet helemaal koosjer.

• DonJunior
Helemaal mee eens dat het niet koosjer is. De warmteleveranciers maken echter gewoon misbruik van hun monopolie positie plus het idee dat je niet makkelijk kan opzeggen, vanwege het feit dat ze het super moeilijk hebben gemaakt om jezelf af te sluiten van het warmtenet.

Blijf het bizar vinden dat dit allemaal wordt toegestaan door de overheid. Zeker als een bedrijf op een dergelijk slechte manier communiceert.

• Aiolos
  • Niet online
Ik heb zojuist het volgende via het Contactformulier van Eneco verstuurd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

19 januari was de datum waarop ik van Eneco een e-mail kreeg "Let op: we hebben je termijnbedrag verhoogd", met daarin de melding dat de tarieven verhoogd zijn. Of die mail ook helemaal voldoet aan de eisen 'persoonlijk' en 'schriftelijk' laat ik in het midden.

Nu maar de reactie van Eneco afwachten, en op 19 februari noteer ik natuurlijk even de stand van de warmtemeter en geef ik die door via de website van Eneco.

• Ivow85
@Aiolos e-mail voldoet al heel wat jaren aan het schriftelijkheids-vereiste.

Als het gestuurd is aan jouw emailadres wat je zelf als klant aan hen bekend hebt gemaakt, dan zal het waarschijnlijk ook aan de eis 'persoonlijk' voldoen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
DonJunior schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:01:
Helemaal mee eens dat het niet koosjer is. De warmteleveranciers maken echter gewoon misbruik van hun monopolie positie plus het idee dat je niet makkelijk kan opzeggen, vanwege het feit dat ze het super moeilijk hebben gemaakt om jezelf af te sluiten van het warmtenet.
Als ik zou wonen in een wijk met een warmtenet, zou ik eigenlijk altijd een eigen warmtepomp willen. Zoals je zegt: anders zit je in de slachtoffer-positie van een monopolie.

Heb je echter een warmtepomp, dan kan het voordelg uitpakken omdat je twee verschillende energiebronnen en twee verschillende contracten hebt.

Ik zou bijvoorbeeld heel graag voor mijn stroom en gas het dubbele aantal telwerken hebben en voor ellebei twee contracten, 1x variabel en 1x vast. Dan kun je van een hedge een cap maken --> je koop variabel inindien gunstig en vast indien dat gunstiger is. 10-20% besparing lijkt me niet onredelijk.

• Aiolos
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:57:
@Aiolos e-mail voldoet al heel wat jaren aan het schriftelijkheids-vereiste.

Als het gestuurd is aan jouw emailadres wat je zelf als klant aan hen bekend hebt gemaakt, dan zal het waarschijnlijk ook aan de eis 'persoonlijk' voldoen.
Klopt, vandaar dat ik die mail ook als aankondiging zie. En ook werd mijn eigen voorschotbedrag genoemd, waarmee het voldoende een persoonlijke mail is.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:47
Je kan Eneco in ieder geval mailen. Vattenfall is enkel telefonisch of per Whatsapp bereikbaar..

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gijsje22 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:27:
Je kan Eneco in ieder geval mailen. Vattenfall is enkel telefonisch of per Whatsapp bereikbaar..
Damn .. ik zit idd te zoekn maar gewoon NIETS te vinden. Die lui doen er veel aan om onbereikbaar te zijn :o

edit: maar weer per WA gevraagd:
Goedendag, graag ontvang ik een mail adres waarop ik jullie kan bereiken.
Een brief schrijven is namelijk wel erg jaren 80. en aangezien jullie ook alles per mail doen, verwacht ik dat jullie ook per mail te benaderen zijn.
update: "Goedemiddag! Je kunt mailen naar vattenfall@vattenfall.nl"

update2: mail verzonden, met dank aan mijn voorgangers waar ik mooi van kon copy/pasten :-*
Beste Vattenfall,

Onderstaande mail ontving ik op 25-01-2022 van jullie. In deze mail geven jullie aan dat de tarieven voor warmtelevering gewijzigd zijn per 01-01-2022. Dat houd in dat de prijzen met terugwerkende kracht aangepast worden..
De ingangsdatum van die tariefsverhoging betwist ik.

De ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2 [1] meldt hierover het volgende:
"Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over."

Aangezien 25 januari het eerste persoonlijk bericht was dat ik over de tariefsverhoging van jullie heb ontvangen, ga ik er dan ook vanuit dat de tariefsverhoging op z'n vroegst ingaat op 25 februari 2022.

Om onnodig heen en weer mailen te voorkomen wil ik u er alvast op wijzen dat ik niets te maken heb met de datum waarop Vattenfall eventueel contact met de ACM heeft over maximumtarieven. De wet is bijzonder duidelijk: "formeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd".

Verder wil ik u er op wijzen dat ACM hetzelfde standpunt als de wet inneemt:
"Uw leverancier Vattenfall heeft de tarieven flink verhoogd. Een overzicht van de nieuwe tarieven hebt u ontvangen nadat de tarieven al waren ingegaan. U vraagt ons of Vattenfall dit mag doen. Nee, dat mag niet. Vattenfall moet u een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Hij mag de tarieven wijzigen pas 1 maand nadat u dat bericht hebt ontvangen. Dit staat in de wet."

Graag ontvang ik bevestiging van u dat de opgegeven tarieven pas op zijn vroegst op 25-02-2022 in zullen gaan.

Vriendelijke groet,
Koffie

[1] https://wetten.overheid.n...-01/#Paragraaf3_Artikel3d

[Voor 93% gewijzigd door Koffie op 11-02-2022 15:12]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:31:
[...] Ik zou bijvoorbeeld heel graag voor mijn stroom en gas het dubbele aantal telwerken hebben en voor ellebei twee contracten, 1x variabel en 1x vast. Dan kun je van een hedge een cap maken --> je koop variabel inindien gunstig en vast indien dat gunstiger is. 10-20% besparing lijkt me niet onredelijk.
In ieder geval voor elektra zijn er mogelijkheden voor een 2e meetpunt. Daar zitten wel eisen aan die ik even niet weet. Dat moet je even zelf uitzoeken. Kost je de aanleg kosten en natuurlijk ook 2x vastrecht.

even zoeken op 2e meetpunt elektra
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/extrameetpunt
https://www.enexis.nl/zak...ting-met-extra-meetpunten

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:23
t_captain schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Als ik zou wonen in een wijk met een warmtenet, zou ik eigenlijk altijd een eigen warmtepomp willen. Zoals je zegt: anders zit je in de slachtoffer-positie van een monopolie.

Heb je echter een warmtepomp, dan kan het voordelg uitpakken omdat je twee verschillende energiebronnen en twee verschillende contracten hebt.

Ik zou bijvoorbeeld heel graag voor mijn stroom en gas het dubbele aantal telwerken hebben en voor ellebei twee contracten, 1x variabel en 1x vast. Dan kun je van een hedge een cap maken --> je koop variabel inindien gunstig en vast indien dat gunstiger is. 10-20% besparing lijkt me niet onredelijk.
dit is een volstrekte koortsdroom, heb je je wel eens verdiept in warmtenetten? het idee klinkt ergens wel geinig maar is vanwege verschillende redenen onuitvoerbaar/onlogisch.

1. warmtenet heeft hoge vaste kosten, dus daar een ander apparaat zoals een warmtepomp (die ook geld kost en bepaalde levensduur heeft) is al niet logisch. ga voor t gemak uit van 7000 voor een WP en doe dat elke 15 jaar --> 466 eur/jr kosten.

2. er zijn eigenlijk geen warmtenetten in NL waar je als afnemer ook terug kunt leveren vanwege technische, administratieve en financiele redenen. technisch niet want meestal zit er 50-70C water in het net. zelfs als je wp dat haalt is de COP prut.

financieel want warmte in een net is max een keer 10-15 eur/GJ waard (dat is wat ze betalen bij een STEG of andere grote bron) --> dat is 3 tot 5 cent per kWh thermisch. met een COP van 2,5 mag jouw stroom thuis dan niet meer dan 7,5 tot 12,5 cent/kwh kosten. zelfs als was je stroom gratis, dan nog moet je ruim 10 tot 15 duizend kwhs aan ze terugverkopen voordat je de vaste kosten van je WP er weer uit hebt....

• onetime
  • Niet online
@t_captain Als je die twee meetpunten met verschillende contracten hebt kan je nog een kunstje flikken:
Als de teruglever vergoeding op de ene hoger is dan kosten op de andere, kan je de stroom van de ene afnemen en via de andere terug sturen.

Als je weet wat je doet erg simpel, als je niet weet wat je doet erg gevaarlijk.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:54
Koffie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Damn .. ik zit idd te zoekn maar gewoon NIETS te vinden. Die lui doen er veel aan om onbereikbaar te zijn :o

edit: maar weer per WA gevraagd:

[...]

update: "Goedemiddag! Je kunt mailen naar vattenfall@vattenfall.nl"

update2: mail verzonden, met dank aan mijn voorgangers waar ik mooi van kon copy/pasten :-*

[...]
Thanks, Koffie! Ik heb vattenfall ook meteen een mail verstuurd. Ik ben benieuwd of er ooit een reactie op zal komen..

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-06 01:16
Gijsje22 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:27:
Via Twitter reageert Vattenfall betrekkelijk snel

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vegazz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Thanks, Koffie! Ik heb vattenfall ook meteen een mail verstuurd. Ik ben benieuwd of er ooit een reactie op zal komen..
Ik geef ze even, De volgende stap zal dan maar ACM, geschilencommisie en socials zijn ofzo.

• Vegazz
Koffie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:11:
[...]

Ik geef ze even, De volgende stap zal dan maar ACM, geschilencommisie en socials zijn ofzo.
De reactie van Vattenfall:
Antwoord Vattenfall Stadswarmte
Een begrijpelijke reactie van onze klanten, want het wijkt inderdaad af van de manier waarop we de tarieven van stroom en gas communiceren, namelijk minimaal een maand voor de tariefwijziging.
De warmtetarieven zijn echter gereguleerd. Dit houdt onder meer in dat de ACM een maximumtarief vanaf 1 januari vaststelt waar de warmteleveranciers niet boven mogen gaan zitten.
De ACM publiceert dit maximumtarief elk jaar pas rond de kerst. Afgelopen jaar was op het 23 december. Pas daarna kunnen we onze eigen warmtetarieven definitief vaststellen en op de website publiceren.
Ze stonden er op 31 december bij ons op. Vervolgens gaan in januari de brieven en e-mails naar klanten eruit.
Het is niet realistisch om dit in de week tussen kerst en oud & nieuw voor elkaar te krijgen. De informatie van ACM op Consuwijzer geeft ook aan dat warmteleveranciers een maand voor de tariefwijziging hun klanten moeten informeren.
Voor de gereguleerde tarieven is dat dus onmogelijk, want de ACM komt zelf pas op het laatste moment met het tarievenbesluit op de proppen.
We hebben aan de ACM gevraagd de tekst op Consuwijzer aan te passen.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 02:31
Ik heb ook wat ingediend bij Eneco op basis van de teksten hierboven, maar die begrijpen het al helemaal niet:
Op 1 januari voert de overheid nieuwe belastingen door waardoor tarieven stijgen. Dit zijn dus niet onze tarieven die wij verhogen en dus valt dat ook buiten wat u aanduidt. De overheidsbelastingen worden elke 1e van januari doorgevoerd op bijvoorbeeld producten in de supermarkt maar ook op stroom gas en warmte.

• onetime
  • Niet online
@Vegazz De oplossing is hier al eerder gegeven; De stadsverarming moet zijn tarieven gewoon bekend maken, met het voorbehoud, dat als het hoger is dan het maximum van de ACM, dat dan deze tarieven gelden.

Tenzij ze af willen wachten hoever ze het kunnen verhogen, het maximum uit de klanten afnemers trekken, moeten ze gewoon hun tarieven publiceren. Zoals ze het nu doen is het duidelijk dat het uitzuigers zijn.

• onetime
  • Niet online
@Skamba Laat ze weten dat je het daar niet over had, en of iemand die je vorige bericht wel begrijpt het ook wil lezen en er wel echt op in wil gaan en naar jou reageren.

• Ivow85
@Vegazz

Wat Vattenfall hier schrijft is natuurlijk onzin:
Voor de gereguleerde tarieven is dat dus onmogelijk, want de ACM komt zelf pas op het laatste moment met het tarievenbesluit op de proppen.
We hebben aan de ACM gevraagd de tekst op Consuwijzer aan te passen.
De ACM publiceert namelijk maximale tarieven die per een bepaalde datum gelden. Daarop mag de warmteleverancier zijn tarieven aanpassen, maar is dat niet verplicht (tenzij het nieuwe maximum-tarief hoger is dan het lopende tarief). Indien een verhoging door de warmteleverancier gewenst is, dan dient de de warmteleverancier de klant minimaal één maand voordat het verhoogde tarief in gaat daarover te informeren.
In dit geval betekent dat simpelweg dat het verhoogde tarief pas op een later moment dan 1 januari in kan gaan. Door het nieuwe tarief bijvoorbeeld pas vanaf 1 maart 2022 te laten gelden is er niets "onmogelijks" aan het tijdig informeren van klanten.

Het is dus zeker de moeite waard om nog iets dergelijks te reageren.

• 3ssen
  • Nu online
Maar dan gaat het wel krom als de maximale acm tarieven omlaag gaan. Dan zou een leverancier geen tijd hebben om tijdig de lagere tarieven te communiceren en in te laten gaan. Dan zijn ze weer in overtreding omdat ze na 1 januari te hoge tarieven rekenen.

Dus of de acm moet al half november de maximale tarieven kenbaar maken of die maand vooraf moet uit de regels.

• Ivow85
@3ssen
Nee hoor. Zo'n situatie komt juridisch gezien helemaal goed. Daar is geen verandering van regels voor nodig.

Als de afwijking van de voorwaarden (in dit voorbeeld het verlagen van de tarieven) in het voordeel van de consument uitpakt, dan is dat toegestaan.
Dus verlaagt de ACM het maximumtarief per 1 januari 2023 en zit het huidige tarief wat de warmteleverancier rekent boven dat nieuwe maximum, dan gaat het nieuwe tarief gewoon per 1/1/2023 in. Want dat is het wettelijke maximum en de afwijking van hetgeen in de eerdere overeenkomst staat is in het voordeel van de consument.

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat wanneer het maximumtarief jaarlijks met ingangsdatum 1/1 wordt vastgesteld door de ACM het wel zo netjes zou zijn van de ACM om die nieuwe maximum tarieven iets eerder te communiceren met de leveranciers. Anderzijds zouden de leveranciers natuurlijk in beginsel hun tarieven op concurrerende wijze moeten vaststellen, in beginsel zonder zich te laten leiden door wat eventueel maximaal toegestaan zou zijn. En zou alleen bijstelling (naar beneden) moeten plaatsvinden indien het commercieel concurrerende tarief hoger blijkt dan het wettelijke maximum.

[Voor 37% gewijzigd door Ivow85 op 15-02-2022 20:07]

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
3ssen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:01:
Maar dan gaat het wel krom als de maximale acm tarieven omlaag gaan. Dan zou een leverancier geen tijd hebben om tijdig de lagere tarieven te communiceren en in te laten gaan. Dan zijn ze weer in overtreding omdat ze na 1 januari te hoge tarieven rekenen.

Dus of de acm moet al half november de maximale tarieven kenbaar maken of die maand vooraf moet uit de regels.
De vraag is natuurlijk of een bedrijf de wet mag overtreden omdat informatie niet tijdig beschikbaar is, in dit geval ook nog ten nadele van de consument.

Ik denk dat het goed is als bedrijven tijdig hun tarieven communiceren, ook in geval dat het maximum nog niet bekend is. Een voorbehoud voor lagere ACM tarieven is altijd mogelijk, nu zoeken de meeste bedrijven het maximum op...

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Skamba schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:58:
Ik heb ook wat ingediend bij Eneco op basis van de teksten hierboven, maar die begrijpen het al helemaal niet:

[...]
Ik ook niet. De reactie gaat niet eens in op de inhoud van de email. Ik vermoed dat de medewerker zelf iets heeft lopen typen. Hoe krijgen we een beter antwoord uit Eneco?

• Aiolos
  • Niet online
banaliteit schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:57:
[...]

Ik ook niet. De reactie gaat niet eens in op de inhoud van de email. Ik vermoed dat de medewerker zelf iets heeft lopen typen. Hoe krijgen we een beter antwoord uit Eneco?
Ik heb nog geen reactie van Eneco (maar daar hebben ze ook nog 2 werkdagen de tijd voor). Ik heb nog hoop op een iets inhoudelijker antwoord.

• Skamba
Ik heb het nog een keer geprobeerd, deze keer met de mail waarin de tariefverhoging gemeld is bijgevoegd.
Geachte dame/heer,

Dit gaat nog niet helemaal goed. Ik heb 25 januari 2022 bericht van jullie ontvangen over hogere tarieven voor Warmte. Ik heb deze e-mail bijgevoegd. Daarin geven jullie aan dat per 1 januari 2022 de tarieven zijn verhoogd.

De ingangsdatum van die tariefsverhoging betwist ik.

De ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2 [1] meldt hierover het volgende:
"Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over."

Aangezien 25 januari het eerste persoonlijk bericht was dat ik over de tariefsverhoging van jullie heb ontvangen, ga ik er dan ook vanuit dat de tariefsverhoging op z'n vroegst ingaat op 25 februari 2022.

Graag ontvang ik van jullie een schriftelijke bevestiging dat deze tarieven inderdaad per 25 februari in zullen gaan.

Met vriendelijke groet,

xxx

[1] https://wetten.overheid.n...-01/#Paragraaf3_Artikel3d

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 16:51
Noshi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Warmte is eigenlijk een veel simpeler product. Per warmtenet is (meestal) maar één producent warmte aan het leveren. Op korte termijn is warmte is ook nog is redelijk te bufferen in buffervaten.
dat lijkt het geval. Maar bruikbare warmte-inhoud van een kuub water, en met name de hoogte van de aanvoer temperatuur, bepaalt de bruikbaarheid en dus de kwaliteit van de warmte, daarmee weer de waarde. Bovendien wordt de waarde ook nog eens bepaalt door de retourtemperatuur van het afgeleverde product (warm water)...

In geval van een enkele leverancier is de aanvoertemperatuur inderdaad goed te regelen, de retourtemperatuur enkel indien de de leverancier ook daadwerkelijk een goede afleverset kan aanbieden met retourtemperatuurrestricties.

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 16:51
Zuluman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Daar ben ik niet geheel mee eens. Alles op een hoop gooien maakt het er niet transparanter op. Ik ben kostenadviseur bij het RVB en bij sommigen projecten gebruikt men, tegen mijn advies in, een plafond prijs. Je krijgt dan dat men daar naartoe gaat rekenen. Hetzelfde met de plafondprijs voor warmte. Men gaat er gewoon naar toe rekenen. Dat is alles behalve transparant.

Het voorstel in de warmtewet 2.0 probeert daar dan wel weer verandering in te brengen.
Daar ben ik het overigens ook met je eens, je hebt het dan waarschijnlijk over de (gewenste) projectbijdrage van de ontwikkelaar (BAK) die ook uiteindelijk ook de tarieven van de eindklant bepaald.. maar hoe de wetgever regulering hiervan voor zich ziet, daar ben ik ook weer heel nieuwsgierig naar.

• sebastius

sebastius

Skamba schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:18:
Ik heb het nog een keer geprobeerd, deze keer met de mail waarin de tariefverhoging gemeld is bijgevoegd.

[...]
Bij wie zit jij?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 13:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fr33z schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:19:
[...]

dit is een volstrekte koortsdroom, heb je je wel eens verdiept in warmtenetten? het idee klinkt ergens wel geinig maar is vanwege verschillende redenen onuitvoerbaar/onlogisch.

1. warmtenet heeft hoge vaste kosten, dus daar een ander apparaat zoals een warmtepomp (die ook geld kost en bepaalde levensduur heeft) is al niet logisch. ga voor t gemak uit van 7000 voor een WP en doe dat elke 15 jaar --> 466 eur/jr kosten.

2. er zijn eigenlijk geen warmtenetten in NL waar je als afnemer ook terug kunt leveren vanwege technische, administratieve en financiele redenen. technisch niet want meestal zit er 50-70C water in het net. zelfs als je wp dat haalt is de COP prut.

financieel want warmte in een net is max een keer 10-15 eur/GJ waard (dat is wat ze betalen bij een STEG of andere grote bron) --> dat is 3 tot 5 cent per kWh thermisch. met een COP van 2,5 mag jouw stroom thuis dan niet meer dan 7,5 tot 12,5 cent/kwh kosten. zelfs als was je stroom gratis, dan nog moet je ruim 10 tot 15 duizend kwhs aan ze terugverkopen voordat je de vaste kosten van je WP er weer uit hebt....
Het beeld wat je schetst is wel een uiterste, er zit ook nog iets tussen. Ik maak gebruik van een lucht/lucht warmtepomp om te verwarmen a 2000 euro en dat gaat met een 2019 nieuwbouwwoning zelfs bij -5 goed zonder comfortverlies.

Tapwater neem ik af van het warmtenet, dit is 6GJ wat mij inclusief vastrecht komend jaar 500 euro gaat kosten. Zeker met PV een absolute no-brainer.

De drempel om ennatuurlijk helemaal eruit te flikkeren wordt met deze tarieven wel steeds lager.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-02-2022 15:49]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Fr33z
revolution-nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Het beeld wat je schetst is wel een uiterste, er zit ook nog iets tussen. Ik maak gebruik van een lucht/lucht warmtepomp om te verwarmen a 2000 euro en dat gaat met een 2019 nieuwbouwwoning zelfs bij -5 goed zonder comfortverlies.

Tapwater neem ik af van het warmtenet, dit is 6GJ wat mij inclusief vastrecht komend jaar 500 euro gaat kosten. Zeker met PV een absolute no-brainer.

De drempel om ennatuurlijk helemaal eruit te flikkeren wordt met deze tarieven wel steeds lager.
sure, met zo'n goede woning is dat een nobrainer. blijft wel staan dat je met jouw airco geen warmte aan het net kan leveren, aangezien dat met warm water gaat ;)

ik zou in jouw situatie denk ik die stadsverwarming eruit gooien en een warmtepompboiler ophangen. scheelt je snel nog eens 250 euro per jaar.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:01:
[...]

sure, met zo'n goede woning is dat een nobrainer. blijft wel staan dat je met jouw airco geen warmte aan het net kan leveren, aangezien dat met warm water gaat ;)

ik zou in jouw situatie denk ik die stadsverwarming eruit gooien en een warmtepompboiler ophangen. scheelt je snel nog eens 250 euro per jaar.
Ik twijfel nog, mocht ik de hut willen verkopen dan ben ik bang dat een huis met primair lucht/lucht verwarming afschrikt. Er heersen namelijk nogal wat stigma's met betrekking tot het verwarmen met een airco.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Skamba
Heb (een zinniger) antwoord gekregen van Eneco:
Hartelijk dank voor uw mail. Helaas is het zo dat de tarieven pas per 1 januari bekend worden gemaakt vanuit het ACM, daarom kunnen wij u niet eerder ervan informeren. Echter zijn deze afspraken bekend gemaakt in de voorwaarden en wijken wij dus niet af van de voorwaarden en besluit. Zodoende houden wij ons dus aan de afspraak en is het tarief dus gewijzigd per 1 januari 2022.
Ik ben van plan iets als dit terug te sturen:
Geachte dame/heer,

Bedankt voor uw vlotte reactie.

U geeft aan dat u (1) een afhankelijkheid heeft van de ACM, en (2) daardoor niet tijdig de nieuwe tarieven heeft kunnen communiceren, en dat (3) het daarom alsnog toegestaan is zonder inachtneming van de wettelijke periode van één maand de tarieven te verhogen. Ik ga niet mee met uw redenering.

Ten aanzien van (1): U bent tot op zekere hoogte afhankelijk van een toezichthouder. Echter biedt u bewust diensten aan in een gereguleerde markt. Eventuele risico’s van ondernemen in een gereguleerde markt zijn daarmee natuurlijk voor u. Dit geldt des te meer omdat concurrentie op het warmtenet niet mogelijk is – ik kan niet overstappen naar een ander.

Ten aanzien van (2): De ACM stelt maximumtarieven vast. U stelt dat u zonder op de hoogte te zijn van de maximumtarieven, niet tijdig nieuwe tarieven kan communiceren. Dat betwist ik.

U had mij bijvoorbeeld per 1 December 2021 een bericht als deze kunnen sturen: “Dit zijn uw nieuwe tarieven: […]. Helaas heeft de ACM nog niet de maximumtarieven vastgesteld. Als onze tarieven onverhoopt hoger uitvallen dan de vastgestelde maxima, zullen wij u daarover zo spoedig mogelijk informeren, en met terugwerkende kracht verwerken”.

Daarom stel ik dat uw conclusie (3) ook niet juist is. U heeft mij niet tijdig geïnformeerd over de nieuwe tarieven, en kan daarom deze op zijn vroegst op 25 februari in laten gaan. Graag ontvang ik van jullie de datum waarop deze tarieven in zullen gaan.

Met vriendelijke groet,
Als iemand verbeterpunten voor deze mail heeft hoor ik dat graag :)

• Fr33z
revolution-nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Ik twijfel nog, mocht ik de hut willen verkopen dan ben ik bang dat een huis met primair lucht/lucht verwarming afschrikt. Er heersen namelijk nogal wat stigma's met betrekking tot het verwarmen met een airco.
in dat geval zou ik het zo laten. als je er nog wel 5 jaar of langer woont dan mss wel doen. Vergeet niet hoe kut stadsverwarming bekend staat, dat gaat ook niet snel verbeteren :+ :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:29:
[...]

in dat geval zou ik het zo laten. als je er nog wel 5 jaar of langer woont dan mss wel doen. Vergeet niet hoe kut stadsverwarming bekend staat, dat gaat ook niet snel verbeteren :+ :+
Inderdaad, wat dat betreft is dit een prima balans die ook nog eens kostenefficiënt is. Die warmtewisselaar van ennatuurlijk kan altijd nog naar het oud-ijzer, terugplaatsen is denk ik wat lastiger ;)

• MneoreJ
Skamba schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
Als iemand verbeterpunten voor deze mail heeft hoor ik dat graag :)
"Ik betwist dat u zonder op de hoogte te zijn van de maximumtarieven tijdig nieuwe tarieven kan communiceren" -- nee, je betwist dat ze dat niet kunnen. Dubbele ontkenningen zijn altijd vervelend, ik zou het splitsen als "U stelt dat u niet eerder nieuwe tarieven kunt sturen dan wanneer u op de hoogte bent van de maximumtarieven. Ik betwist dit."

Ik zou ook nog toevoegen dat de verwijzing naar "de voorwaarden" die ze doen niet relevant is omdat hun voorwaarden niet boven de wet gaan. Dat weten ze natuurlijk wel, maar als ze expliciet willen beweren dat dat wel zo is (en op grond waarvan dan) is het goed om dat zwart op wit te hebben, want dat is nogal een claim. Dan zeggen ze hopelijk ook gelijk welke "voorwaarden" ze precies bedoelen (en zoek dat eventueel zelf ook even op) -- staat er echt ergens zwart op wit "wij geven u lekker pas nieuwe tarieven als de ACM maximumtarieven heeft vastgesteld maar gaan dan toch met terugwerkende kracht rekenen"? Dat houdt ongetwijfeld niet stand omdat je als consument nu eenmaal niet kunt kiezen of je met die voorwaarden in zee wil ja of nee, maar dan is het maar helder.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vegazz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:53:
[...]

De reactie van Vattenfall:

[...]
Vreemd .. ik heb nog geen enkele reactie, welk mailadres heb je gebruikt?
Her maar weer een forward gedaan naar Vattenfall met de vraag minstens te bevestigen dat mijn mail in behandeling word genomen.

Mooi antwoord :Y) Kunnen anderen weer gebruiken wanneer ze hetzelfde shit argument ontvangen.

• Skamba
Thanks :) Heb het aangepast en opgestuurd. Benieuwd hoe ze zullen reageren.

• Aiolos
  • Niet online
Skamba schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Thanks :) Heb het aangepast en opgestuurd. Benieuwd hoe ze zullen reageren.
Kun je dat in je eerdere bericht ook nog even aanpassen? Dat is handig voor de copy/paste :)

• Vegazz
Koffie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Vreemd .. ik heb nog geen enkele reactie, welk mailadres heb je gebruikt?
Her maar weer een forward gedaan naar Vattenfall met de vraag minstens te bevestigen dat mijn mail in behandeling word genomen.

Mooi antwoord :Y) Kunnen anderen weer gebruiken wanneer ze hetzelfde shit argument ontvangen.
Vattenfall@vattenfall.nl :)

Ik krijg zelfs nu al een enquete over hoe "goed" ik geholpen ben.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vegazz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Vattenfall@vattenfall.nl :)

Ik krijg zelfs nu al een enquete over hoe "goed" ik geholpen ben.
Zelfde adres gebruikt idd. Wel die enquete maar geen reply op mijn mail :o

• Aiolos
  • Niet online
Ik heb ook een reactie van Eneco:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 1 februari 2021 waarin u schrijft over de validiteit van de ingangsdatum warmtetarief. In deze e-mail reageer ik op uw vragen.

Het is een gedoogsituatie dat warmteleveranciers in januari communiceren. De ACM neemt namelijk later dan 1 december (op 24 december) een besluit over de maximale tarieven voor het volgende jaar. Dit komt doordat de referentietarieven waarop de maximale tarieven gebaseerd worden pas begin december bekend zijn.

Pas als dat besluit is gemaakt kunnen alle leveranciers van warmte hun tarieven bepalen/definitief maken en publiceren. Dit wordt altijd wel gedaan vóór 1 januari, zodat klanten al voordat ze geïnformeerd zijn de tarieven kunnen inzien.

Eneco heeft de tarieven dit jaar op 31 december op haar website gepubliceerd, vanaf 3 januari waren de nieuwe tarieven in te zien op Mijn Eneco en alle klanten zijn in januari geïnformeerd per mail of post.
Ik stuur een soortgelijke reactie als die van @Skamba, met de volgende aanvulling:
<...>

Daarom stel ik dat uw conclusie (3) ook niet juist is. U heeft mij niet tijdig geïnformeerd over de nieuwe tarieven, en kan daarom deze op zijn vroegst op 19 februari in laten gaan. Over de gedoogconstructie meldt de ACM namelijk niks, die geven de volgende reactie:
"Een overzicht van de nieuwe tarieven hebt u ontvangen nadat de tarieven al waren ingegaan. U vraagt ons of Eneco dit mag doen. Nee, dat mag niet. Eneco moet u een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Hij mag de tarieven wijzigen pas 1 maand nadat u dat bericht hebt ontvangen. Dit staat in de wet."
Mocht u een bewijs van de door u genoemde gedoogconstructie hebben, dan ontvang ik die graag van u.

Bij ontbreken van dat bewijs ontvang ik van u graag een bevestiging dat de nieuwe tarieven niet voor 19 februari ingaan en de exacte datum waarop dat wel het geval is.

• DonJunior
Ben bang dat we allemaal hoog en laag kunnen springen maar dat ze hier allemaal gewoon mee weg gaan komen. Er is maar één instantie die hier wat aan kan doen.. en die lijkt het allemaal niet echt te boeien heb ik het idee..

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:17
Aiolos schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:12:
Ik heb ook een reactie van Eneco:

Pas als dat besluit is gemaakt kunnen alle leveranciers van warmte hun tarieven bepalen/definitief maken en publiceren. Dit wordt altijd wel gedaan vóór 1 januari, zodat klanten al voordat ze geïnformeerd zijn de tarieven kunnen inzien.
Tja er zijn volgens mij meerdere aanbieders die het zelfs na 1 januari pas bekend hebben gemaakt. 8)7

• MneoreJ
DonJunior schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:48:
Ben bang dat we allemaal hoog en laag kunnen springen maar dat ze hier allemaal gewoon mee weg gaan komen. Er is maar één instantie die hier wat aan kan doen.. en die lijkt het allemaal niet echt te boeien heb ik het idee..
Je hoeft het er niet bij te laten zitten, maar het traject hierna is natuurlijk lang en pijnlijk. Als de klantenservice het niet wil oplossen (en dat lijkt me wel duidelijk) kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie. Dit is wel een proces van de lange adem, het kan zo te lezen makkelijk maanden duren voor er daar een ei gelegd wordt. En tot die tijd moet je natuurlijk wel gewoon je termijnbedragen betalen. Alternatief is het allemaal via de rechter laten lopen, en dat is nog veel meer gedoe. Dat sop is de kool vast niet waard voor het geld, dan moet je het echt voor het principe doen (of omdat je het leuk vindt om te procederen; het proces an sich is best leerzaam. :P Als je zoekt op het forum kun je voorbeelden vinden van mensen die zelf een rechtszaak hebben gevoerd en gewonnen, ook voor kleine bedragen.)

• Fr33z
DonJunior schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:48:
dat is 100% de situatie inderdaad. de ACM is een compleet tandenloze tijger (papier een tijger, in het echt een lammetje) en doet hier niks aan. komt ook omdat de warmtebedrijven nog veel meer dingen doen waar ACM op moet checken dus zij moeten ook keuzes maken.

maar je zite het helaas aan alles, zoals deze lachwekkende oproep van de ACM:

https://www.acm.nl/nl/pub...-niet-onnodig-te-verhogen

• Aiolos
  • Niet online
Eneco heeft bij mij inmiddels zelf besloten een klachtcase aan te maken:
Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb naar aanleiding van uw vragen een klachtcase aangemaakt. Binnen 5 tot 10 werkdagen zal het klachtenteam contact met u opnemen.

• MneoreJ
Nice...ish. Laat het vooral weten als het klachtenteam iets anders gaat doen dan nogmaals diplomatiek geformuleerde epistels opstellen over hoe Eneco nu eenmaal geen keus heeft, dat het allemaal de schuld is van de grote boze ACM en dat ze niks voor je kunnen betekenen, wat ik helaas wel de meest waarschijnlijke uitkomst acht. :P

• matty___
  • Laatst online: 09-06 09:16
MneoreJ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:58:
Nice...ish. Laat het vooral weten als het klachtenteam iets anders gaat doen dan nogmaals diplomatiek geformuleerde epistels opstellen over hoe Eneco nu eenmaal geen keus heeft, dat het allemaal de schuld is van de grote boze ACM en dat ze niks voor je kunnen betekenen, wat ik helaas wel de meest waarschijnlijke uitkomst acht. :P
Verwacht je nou echt dat Eneco iets aan de prijzen gaat doen? Anders zoek je lekker een andere leverancier. Oh ja dat kan niet. :+

Maw er helemaal niets gebeuren omdat dit gewoon een commercial bedrijf is. Enige oplossing die ik zie is dat de ACM volgend jaar een veel lagere max prijs opgesteld.

• MneoreJ
matty___ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:53:
Verwacht je nou echt dat Eneco iets aan de prijzen gaat doen? Anders zoek je lekker een andere leverancier. Oh ja dat kan niet. :+

Maw er helemaal niets gebeuren omdat dit gewoon een commercial bedrijf is. Enige oplossing die ik zie is dat de ACM volgend jaar een veel lagere max prijs opgesteld.
Commercieel of niet, ze hebben gewoon binnen de wet te werken. De wet zegt: nieuwe tarieven prima, moet minstens een maand van tevoren aan de klant meegedeeld worden. Eneco zegt: ja maar kan niet, want wij willen de tarieven perse op 1-1 in laten gaan en de ACM geeft de max tarieven niet snel genoeg, dus wij gaan de tarieven later melden, maar je moet wel met terugwerkende kracht wat anders gaan betalen. Oh het zijn net de wintermaanden zegt u? Ja dat kan dan net vervelend uitpakken ja, we leven met u mee.

De oplossing is niet volgend jaar wat klooien met de tarieven, want de eerstvolgende crisis gaat het toch echt wel weer omhoog, met dezelfde problemen. De energiebedrijven dienen gewoon redelijk en tijdig hun tarieven vast te stellen, of de ACM moet er sneller bij zijn (en dat mag Eneco dan lekker met hun uitvechten), of de wet moet aangepast worden zodat het zwart op wit staat dat de consument op deze specifieke wijze genaaid mag worden. Dat Eneco een andere voorkeur heeft voor de oplossing dan ons moge duidelijk zijn.

[Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 24-02-2022 16:22]

• Aiolos
  • Niet online
Precies, ze houden zich nu niet aan de wet, daar zijn wat klachtenprocedures voor, die stappen ga ik netjes volgen. Ik zie wel wat er uit komt en hoe hoog ik het op ga spelen.
Ik stook er geen graad kouder om, betaal netjes mijn voorschot en in het beste geval bespaar ik nog een paar tientjes.

Maar ik wil eigenlijk wel iedereen aanraden ook de klachtenprocedure te volgen, met de informatie in dit topic hoef je eerst alleen maar wat mailtjes te sturen. Zonder klachten gaat de geschillencommissie zeker niets doen. En met meer klachten sta je uiteindelijk een stuk sterker.

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09
Ik zit sinds vandaag met Eneco ook in een "klachtendossier", ik heb Eneco voor de volledigheid mijn meterstanden van 20-2 doorgegeven aangezien ze mij op 20-1 de mail hebben gestuurd met de prijsverhoging zodat ze mij "netjes" vanaf 20-2 het nieuwe tarief kunnen berekenen.
Ik wacht nog op reactie

[Voor 4% gewijzigd door Catzjes op 24-02-2022 19:42]

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

11-02 mail verzonden naar Vattanfell
17-02 Mail geforward met de vraag wat de status is
17-02 Antwoord dat mijn mail in behandeling is (nieuw mailadres : warmte@vattenfall.nl)
25-02 Reply gestuurd op de in behandeling mail. Ik heb ze nu 5 werkdagen gegeven om te reageren, dan zitten we op 3 weken na mijn eerste mail.

Aangezien ik mijn mail op 25-01 heb gekregen, gelden idd vanaf vandaag de nieuwe tarieven dus hier ook even de meterstanden opgeschreven. Helaas kan ik deze niet op de site doorgeven, dus die er nog even achteraan gemaild.

• Vegazz
Koffie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:37:
11-02 mail verzonden naar Vattanfell
17-02 Mail geforward met de vraag wat de status is
17-02 Antwoord dat mijn mail in behandeling is (nieuw mailadres : warmte@vattenfall.nl)
25-02 Reply gestuurd op de in behandeling mail. Ik heb ze nu 5 werkdagen gegeven om te reageren, dan zitten we op 3 weken na mijn eerste mail.

Aangezien ik mijn mail op 25-01 heb gekregen, gelden idd vanaf vandaag de nieuwe tarieven dus hier ook even de meterstanden opgeschreven. Helaas kan ik deze niet op de site doorgeven, dus die er nog even achteraan gemaild.
Als het goed is kan je wel eerder je meterstanden doorgeven:
https://www.vattenfall.nl...ik/meterstanden-overzicht

Daar staat een linkje met "Meterstanden doorgeven"

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:47
@Koffie mooi! Dan ga ik dat nieuwe mailadres ook even gebruiken, had op de eerste mail idd ook nog geen reactie gehad.

• Aiolos
  • Niet online
Hmm, nadat de klachtenafdeling van Eneco alleen maar over een gedoogconstructie kan praten (zonder enige bewijs aan te leveren), heb ik nu opeens ook een nieuwe reactie van de ACM, ze krabbelen terug:
Enige tijd geleden hebben wij u geïnformeerd over de warmtetarieven. Meer specifiek over de termijn die uw leverancier in acht moet nemen voordat hij een tarievenwijziging mag doorvoeren. Wij zijn daarbij onterecht uitgegaan van een 1-maandstermijn. Deze termijn staat in de wet, maar ziet niet op de standaardtarieven en daarmee niet op uw situatie zoals u die beschrijft in uw e-mail. Op onze website vindt u de juiste informatie. Een warmteleverancier dient een redelijke termijn te hanteren bij het aanpassen van de jaarlijkse warmtetarieven. Wel moeten tariefwijzigingen altijd vooraf worden aangekondigd. Het spijt ons dat we u niet in eerste instantie juist hebben geïnformeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Aiolos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:31:
Hmm, nadat de klachtenafdeling van Eneco alleen maar over een gedoogconstructie kan praten (zonder enige bewijs aan te leveren), heb ik nu opeens ook een nieuwe reactie van de ACM, ze krabbelen terug:

[...]
"Deze termijn staat in de wet, maar ziet niet op de standaardtarieven"

Het zijn helemaal geen standaardtarieven :?

ACM heeft zichzelf in de poten geschoten en probeert nu op dezelfde krampachtige manier excuses te verzinnen.

• Aiolos
  • Niet online
Ja, alsof Eneco de ACM op het matje heeft geroepen ofzo. Wel heel toevallig dat deze reactie komt nadat Eneco mijn klacht heeft afgedaan met een gedoogconstructie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13
Hoop tekst geen inhoud naar mijn idee.
Enige tijd geleden hebben wij u geïnformeerd over de warmtetarieven. Meer specifiek over de termijn die uw leverancier in acht moet nemen voordat hij een tarievenwijziging mag doorvoeren. Wij zijn daarbij onterecht uitgegaan van een 1-maandstermijn. Deze termijn staat in de wet, maar ziet niet op de standaardtarieven en daarmee niet op uw situatie zoals u die beschrijft in uw e-mail. Op onze website vindt u de juiste informatie.
Hier schrijven ze dat 1 maand niet geld.
Een warmteleverancier dient een redelijke termijn te hanteren bij het aanpassen van de jaarlijkse warmtetarieven. Wel moeten tariefwijzigingen altijd vooraf worden aangekondigd. Het spijt ons dat we u niet in eerste instantie juist hebben geïnformeerd.
Hier zeggen ze dat de warmteleverancier het vooraf met een redelijk termijn moet aankondigen,.. laten we zeggen... 1 maand? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 12:16
De standaardtarieven zijn maximumtarieven. Dus is het toch gewoon een reguliere tariefwijziging zoals het wetsartikel beschrijft? Tenzij er bij het artikel een duidelijke uitzondering of escape staat, lijkt me dat niet zo'n sterk argument. Maar IANAL...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MneoreJ
Nou... het kan zo te lezen wel op de manier uitgelegd worden die het ACM nu hanteert. Je moet hiervoor alleen wel aan het touwtje blijven trekken om te zien waar het over gaat.

In de Warmteregeling staat:
Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over.
En artikel 5c van de Warmtewet is:
1. De leverancier baseert ieder aanbod als bedoeld in artikel 5a, eerste lid, van de wet op de persoonlijke situatie van de verbruiker en voorziet een verbruiker voor ieder aanbod van transparante informatie over de tarieven en voorwaarden voor levering en transport van warmte die de verbruiker in staat stelt de verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken.

[..]

3. De transparante informatie over de tarieven en voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, omvat in ieder geval informatie over:

c. de prijs waarvoor geleverd wordt;
En artikel 5a, eerste lid is:
In afwijking van artikel 2, derde lid, onderdeel a, onder 1°, kunnen een leverancier en een verbruiker overeenkomen dat aan de verbruiker een prijs in rekening wordt gebracht voor de levering van warmte die afwijkt van de maximumprijs, bedoeld in artikel 5, eerste lid, indien de leverancier de verbruiker aantoonbaar een aanbod voor levering van warmte heeft gedaan dat in ieder geval de mogelijkheid bevat om warmte geleverd te krijgen tegen ten hoogste de maximumprijs, bedoeld in artikel 5, eerste lid.
Maar het gaat hier specifiek om tarieven die afwijken van de maximumprijs dus. Artikel 2 (dat de algemene bepalingen over tarieven behelst) is:
[..]
2. Een leverancier verstrekt de verbruikers:

a. ten minste eenmaal per jaar een volledige en voldoende gespecificeerde nota met betrekking tot de door hem geleverde diensten, en

b. een volledige en voldoende gespecificeerde nota na beëindiging van de leveringsovereenkomst.

3 Ten aanzien van de levering van warmte brengt de leverancier ten hoogste in rekening:

a. de maximumprijs voor de levering van warmte, bedoeld in artikel 5, eerste lid;

[..]

5 Een leverancier stelt verbruikers op toereikende wijze in kennis van elke wijziging van de prijzen voor levering van warmte en van elk voornemen tot wijziging van de aan de leveringsovereenkomst verbonden voorwaarden voor levering van warmte.
Nadruk toegevoegd.

Nou zou je als leek denken dat "een prijs [..] die afwijkt van de maximumprijs" dus ook elke prijs is die niet precies het maximum is, dus als ze eronder gaan zitten (wat de meeste leveranciers doen). Immers, niet gelijk is afwijking, elementaire wiskunde nietwaar. Maar dat strookt niet met het andere deel van de zin, "indien de leverancier de verbruiker aantoonbaar een aanbod voor levering van warmte heeft gedaan dat in ieder geval de mogelijkheid bevat om warmte geleverd te krijgen tegen ten hoogste de maximumprijs". Immers, wie zou er nu voor kiezen om geleverd te krijgen tegen de maximumprijs als de leverancier een aanbod doet voor minder. Met "afwijken van het maximum" bedoelt men hier dus "hoger dan het maximumtarief", en als je zo'n bijzonder tarief hebt beklonken met je warmteleverancier omdat dat een of ander voordeel had naast de prijs (waarbij we het feit dat je bijkans nooit ook maar iets te kiezen hebt in je leverancier en dit dus op bijna niemand van toepassing is even links laten liggen) dan moet de leverancier wijzigingen in dat tarief minstens een maand van tevoren melden, en wel persoonlijk.

Ook ik ben dus geen jurist, voor de duidelijkheid, maar volgens mij is dit zoals de ACM de boel nu uitlegt: voor "gewone" tarieven die niet boven het maximum uitkomen is men niet meer verplicht dan mensen "op toereikende wijze" op de hoogte stellen en er zit dus helemaal geen termijn aan vast. Zolang ze je maar een jaarnota geven, en hun tarieven kwamen niet boven het maximum uit, mogen ze doen wat ze leuk vinden, tenzij je hard kunt maken dat je niet "op toereikende wijze" op de hoogte bent gesteld. Daar vallen leveranciers die late mailtjes sturen (maar de prijs wel op hun site zetten op 1 januari) waarschijnlijk niet onder, en zelfs indien wel, dan levert dit misschien hooguit een boete op, geen recht op andere tarieven.

Het zou leuk zijn als hier een keer wel door een echte jurist naar gekeken wordt, want ik als simpele programmeur kom niet goed wijs uit het onduidelijke en dubbelzinnige taaltje dat hier gebruikt wordt. Zo leest men in artikel 5 bijvoorbeeld ook:
6 Na de inwerkingtreding van het besluit tot vaststelling van de maximumprijs, bedoeld in het eerste en vierde lid, worden de prijzen voor levering van warmte die hoger zijn dan de maximumprijs van rechtswege gesteld op die maximumprijs.
Oh dus de prijs kan nooit boven het maximum uitkomen? Klinkt logisch gegeven de term "maximum", maar waar dient die bepaling in artikel 5a dan voor? Als die gaat over tarieven onder het maximum, waar is die tweede helft dan voor die zegt dat de leverancier je een aanbod moet doen voor "ten hoogste de maximumprijs"? Dit is dan toch immers altijd zo?

Zo snap je ook beter waarom advocaten zo goed betaald krijgen...

• Aiolos
  • Niet online
Toch leg jij het beter uit dan de juristen bij Eneco en de ACM (nu zijn de medewerkers die reageren waarschijnlijk geen juristen, maar aangezien ze beweren dat alle documenten zijn nagekeken, zoals Eneco zegt, dan is er echt een jurist aan te pas gekomen.)

Ik was er al een beetje bang voor dat het zo beschreven was dat ze er mee weg komen. Nog maar eens bedenken waar ik verder nog tegenaan ga schoppen...

• Catzjes
Ik ontvang zojuist de reactie van Eneco op mij "officiële" klacht.
Beste heer ....,

U heeft bezwaar gemaakt vanwege de aangepaste warmtetarieven en het feit dat u hier pas op 20 januari 22 een e-mail van heeft ontvangen. Begrijpelijk. We hebben hier echter te maken met het feit dat de ACM pas later een besluit neemt. Hierdoor kan de communicatie ook later pas plaatsvinden. Dit wordt gedoogd door de ACM. Zoals u hieronder kunt lezen.

Het wordt gedoogd/ het is een gedoogsituatie dat warmteleveranciers in januari communiceren De ACM neemt namelijk later dan 1 december (op 24 december) een besluit over de maximale tarieven voor het volgende jaar. Dit komt doordat de referentietarieven waarop de maximale tarieven gebaseerd worden pas begin december bekend zijn

Eneco heeft de tarieven dit jaar op 31 december op haar website gepubliceerd, vanaf 3 januari waren de nieuwe tarieven in te zien op Mijn Eneco en alle klanten zijn in januari geïnformeerd per mail of post.

Dat betekent dus dan indien uw verder bezwaar heeft dit met de ACM dient op te nemen. Helaas zijn de geldende tarieven dus ook voor u per 1 januari 2022 van toepassing.

Case sluiten
Helaas kan ik verder niets meer voor u betekenen. Heeft toch nog een vraag over uw warmte? U kunt mij bereiken op maandag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur en op donderdag tussen 8.00 en 14.30 uur op telefoonnummer ..... Indien ik maandag 7 maart 2022 geen reactie heb ontvangen sluit ik uw case. Ik ga er dan vanuit dat u naar tevredenheid bent geholpen.

Met vriendelijke groet,

.............
Klantexpert Daily Service
Ik denk er nog even over na of ik het ACM traject in wil gaan

• Aiolos
  • Niet online
ACM zegt inmiddels ook dat dat allemaal klopt. Ik heb ze nog even om uitleg gevraagd, nadat ze opeens waren teruggekrabbeld.

Een volgende stap is denk ik helaas de geschillencommissie, maar daarvoor moet je eerst wel betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
In het verhaal van Eneco begrijp ik dat de tarieven al wel 1 januari of in ieder geval aan het begin van deze maand op de website gecommuniceerd werden? Zelf heb ik afgelopen 1 maart van Equans (voormalig Engie) een bericht ontvangen over de tariefswijziging welke per 1 januari is in gegaan, echter zij hebben de nieuwe tarieven daadwerkelijk pas vanaf die datum beschikbaar gehad. Ik blijf het bijzonder vinden dat een brandstofonafhankelijke installatie (WKO) zo veel duurder wordt. Het electradeel kan ik begrijpen, verhoging van bijna 60% vind ik nogal fors.

• Aiolos
  • Niet online
9man schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:05:
In het verhaal van Eneco begrijp ik dat de tarieven al wel 1 januari of in ieder geval aan het begin van deze maand op de website gecommuniceerd werden? Zelf heb ik afgelopen 1 maart van Equans (voormalig Engie) een bericht ontvangen over de tariefswijziging welke per 1 januari is in gegaan, echter zij hebben de nieuwe tarieven daadwerkelijk pas vanaf die datum beschikbaar gehad. Ik blijf het bijzonder vinden dat een brandstofonafhankelijke installatie (WKO) zo veel duurder wordt. Het electradeel kan ik begrijpen, verhoging van bijna 60% vind ik nogal fors.
Ja, Eneco heeft op 31 december de nieuwe tarieven gepubliceerd. Volgens hun algemene voorwaarden is dat op tijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Catzjes
Mijn mail aan Eneco naar aanleiding van hun reactie d.d. 3 maart (Zie mijn post op die datum)

Geachte mevrouw ......,

Bedankt voor uw bericht.
Op de website van het ACM staat:

Wanneer mag mijn warmteleverancier de tarieven wijzigen?
Uw warmteleverancier mag de warmtetarieven tussentijds wijzigen alleen als dat in uw warmteovereenkomst staat. En in uw algemene voorwaarden moet staan om welke reden de leverancier de prijs mag verhogen. De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Hebt u vooraf geen bericht met de nieuwe tarieven ontvangen? Schrijf dan een brief of e-mail aan uw warmteleverancier. Geef aan dat hij zich niet aan deze regel heeft gehouden en maak bezwaar op de factuur. En doe hiervan melding bij ons.

https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven

Aangezien het uw standpunt is dat u niets meer voor mij kan betekenen zal ik contact opnemen met de geschillencommissie.
Verder overweeg ik door uw standpunt om mij leveringsovereenkomst op te zeggen en zo snel mogelijk over te stappen op een warmtepomp.

Hoogachtend,
Antwoord Eneco

Beste heer ....,

Dank u wel voor uw e-mail van 7 maart 2022. U maakt bezwaar tegen de datum waarop de warmtetarieven voor 2022 aan u bekend zijn gemaakt. Volgens u is er in de warmteregeling een bepaling opgenomen dat een tariefswijziging pas mag ingaan nadat de klant daar kennis van heeft genomen. U geeft aan de nieuwe tarieven pas op 20 januari 2022 te hebben ontvangen. Hieronder geef ik u namens Eneco onze reactie.

Hoe stelt de ACM de warmtetarieven vast?
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks een maximumtarief vast voor alle warmteleveranciers in Nederland. Dit gebeurt op grond van bepalingen uit de Warmtewet. Dat de warmtetarieven pas op 1 januari 2022 bekend zijn gemaakt, komt doordat de referentietarieven waarop de maximale tarieven worden berekend pas in december bekend zijn geworden. Hierdoor heeft de ACM pas op 23 december 2021 een besluit kunnen nemen over de maximale tarieven voor het jaar 2022. Nadat het besluit van de ACM is gepubliceerd, heeft Eneco kort daarna haar tarieven definitief gemaakt en gepubliceerd.

Publicatie en communicatie warmtetarieven door Eneco
Eneco heeft de nieuwe tarieven voor het jaar 2022 op 31 december 2021 op haar website gepubliceerd. Vanaf 3 januari 2022 waren de nieuwe tarieven ook te zien op ‘MijnEneco’. Vervolgens heeft Eneco ook alle klanten per post en e-mail geïnformeerd over de nieuwe warmtetarieven. Eneco handelt hier louter conform het besluit van de ACM en de Algemene Voorwaarden Warmte Eneco 2014. Zo staat in artikel 23 lid 2 en 3 van de Algemene Voorwaarden Warmte Eneco 2014 over de wijziging van de voorwaarden en tarieven het volgende:

’Indien in enig jaar een of meer besluiten van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die mede van belang zijn bij het vast stellen van de tarieven door het bedrijf, in werking treden of bekendgemaakt worden op een zodanig tijdstip, dat bekendmaking door het bedrijf niet op of voor 1 januari van het betreffende jaar kan geschieden, treden in afwijking van het eerste lid tariefwijzigingen van het bedrijf in werking op het moment dat het besluit van de ACM van kracht wordt, tenzij in de bekendmaking door het bedrijf, voor zover wettelijk toegestaan, een latere datum van in werking treden is vermeld.

Bekendmaking vindt plaats door middel van een persoonlijke kennisgeving of door middel van een algemene kennisgeving geplaatst op de internetsite van het bedrijf of in één of meer dag- of weekbladen die in het gebied waarin het bedrijf warmte en/of warm tapwater levert verspreid worden, dat de voorwaarden, voorschriften en regelingen zijn gewijzigd en bij het bedrijf ter inzage liggen en aldaar op aanvraag kosteloos verkrijgbaar zijn’.

Conclusie
Eneco handelt hier conform het besluit van de ACM en heeft de nieuwe warmtetarieven ingevolge artikel 23 lid 2 en 3 van de Algemene Voorwaarden Warmte Eneco 2014 op juiste wijze gepubliceerd en gecommuniceerd. Eneco kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het late besluit van de ACM. Eneco handhaaft derhalve de tariefswijziging per 1 januari 2022.

Indien u zich nog steeds niet kunt vinden in de hierboven gegeven uitleg, dan staat het u vrij uw klacht voor te leggen aan de daarvoor aangewezen partij (ACM).

Vragen
In deze email informeerde ik u over de bekendmaking van de warmtetarieven. Heeft u nog vragen over deze e-mail? Neemt u gerust contact met mij op. U bereikt mij op werkdagen, behalve dinsdags, via telefoonnummer ................

Ik wens u nog een fijne avond!

Met vriendelijke groet,
Ze blijven dus verwijzen naar hun eigen algemene voorwaarden. Ik denk dat ik een gokje ga wagen van € 52,50 en het aanhangig ga maken bij de ACM. Van 1-1-2022 tot en met 20-2-2022 heb ik 13GJ verbruikt, het prijsverschil tussen 1-1 ingaan nieuwe tarief en 20-2 ingaan nieuwe tarief bedraagt € 252,18......

• MneoreJ
Niet geschoten is altijd mis, al ben ik bang dat ze juridisch idd goed zitten ondanks de naar mijn mening nogal horkerig geformuleerde wetsartikelen (om nog maar te zwijgen van het feit dat die inderdaad lijken te zeggen dat je als afnemer van warmte een sneue loser bent die nog net recht heeft op een jaarlijkse factuur en tarieven die niet boven het maximum gaan, maar verder niets). Het is in ieders belang als daar in ieder geval een heldere uitspraak over gedaan wordt. (Het is nog meer in ieders belang als die nieuwe Warmtewet die men telkens belooft er eens een keertje komt, maar dat terzijde.)
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee