warmtetarieven schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:10:
Dat is allemaal geen geheim hoor en ik bedoel daar ook zeker geen corruptie mee. Het is hoe het werkt in nederland en heel veel andere landen. Bijna alle wetten worden gemaakt in consultatie en samenspraak met belanghebbenden en in principe is daar ook niks verkeerds aan. De belanghebbenden zitten vaak een stuk beter in de materie dan de overheid en dragen bij met hun expertise.
Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat de ACM en de energiebranche
nu nog sterk verweven zijn, op zo'n manier dat ze geen onderzoeken (kunnen) doen die hout snijden, en op zo'n manier dat leveranciers de kosten kunnen verhogen op manieren die geheel onredelijk zijn, de wet nog even daargelaten. Want dat is wat men riep in deze draad, zonder verdere onderbouwing, en dat begon met de ACM een slager noemen die z'n eigen vlees keurt. Ik werk niet voor de ACM en ik heb geen vrienden bij de ACM, maar op basis van dat soort stemmingmakerij kun je geen discussie voeren.
Dat het onderzoek niks voorstelt dat is mijn eerste indruk maar die kan fout zijn. Er zijn een aantal dingen die mij in die richting doen denken. Zo geeft men aan slechts een deel van de grotere energie bedrijven te hebben onderzocht. Ook aan het argument dat men geeft (de warmte maatschappijen hebben te maken met gestegen kosten) kan je al zien dat er niet echt diep gekeken is naar de werkelijke kosten die individuele bedrijven maken.
Het onderzoek kan absoluut beter, dat ben ik met je eens. Sterker nog, laten we
de bron er gewoon bij pakken en citeren zodat de ACM zichzelf voor schut mag zetten:
Niet alle leveranciers hebben de tarievenbladen voor 2021 en 2022 openbaar beschikbaar op hun website. Daarom heeft de ACM slechts voor de vijf grootste warmteleveranciers en tien van de 28 kleinere leveranciers de ontwikkeling van de totale warmterekening voor een doorsnee huishouden kunnen bestuderen.
Excuus, de ACM kan alleen voor die leveranciers iets uitzoeken waarvan de leveranciers iets op de
website zetten? Als de ACM leveranciers vraagt om informatie moeten ze die toch zeker gewoon geven? Dat is toch hopelijk waar die "A" voor staat? Het is hopelijk niet teveel gevraagd dat de ACM meer informatie kan lospeuteren bij bedrijven dan iedere willekeurige consument?
Dan nog een rondvraag onder de leveranciers. Hier komt waarschijnlijk dat "slager die z'n eigen vlees keurt" idee vandaan, maar dit vind ik niet juist: die leveranciers zijn nog altijd verplicht om de ACM van juiste info te voorzien, en de ACM moet die info dan ook weer eerlijk weergeven. Wie hier wil beweren dat de ACM partijdig is heeft echt wel iets te bewijzen, vind ik.
Na wat diagrammetjes die de kosten van 2021 en 2022 tegen elkaar afzetten geven ze zelf ook al toe:
Op basis van de informatie uitvraag heeft de ACM weliswaar een eerste beeld van de variabele tarieven
en inkoopkosten van warmteleveranciers, maar dit betreft nog geen volledig beeld van de gevoeligheid
van de warmteleveranciers voor de ontwikkeling van de inkoopkosten. De ACM zal hier in de loop van
dit jaar nader onderzoek naar doen.
Koekoek, de relatie tussen inkoopkosten en wat ze de consument rekenen is natuurlijk cruciaal om te bepalen of de stijging redelijk is, en dit varieert per strategie om warmte te genereren. Maar gelukkig belooft men wel meer onderzoek, benieuwd wat daaruit rolt.
Terecht dan ook:
Op basis van de informatie die de ACM in februari van dit jaar heeft opgevraagd bij vergunninghoudende warmteleveranciers, heeft de ACM een eerste beeld verkregen van de ontwikkeling in tarieven en inkoopkosten energie bij warmteleveranciers. Op basis van de doorgevoerde tariefstijging en toelichting van leveranciers concludeert de ACM dat warmteleveranciers voldaan lijken te hebben aan de oproep van de ACM om terughoudend te zijn in de verhoging van warmtetarieven en deze verhoging niet te gebruiken om onnodig meer rendement te behalen.
(Nadruk van mij). Een hoop mitsen en maren dus, die het nieuws natuurlijk brengt als ware men al zeker van de zaak. Maar dat is het nieuws, daar moet je altijd doorheen prikken als je van de hoed en de rand wil weten.
Het andere dat hier de zaak bemoeilijkt, een beetje de olifant in de kamer, is de heilige vrije markt. De ACM kan vragen naar hoe de bedrijven aan hun tarieven komen in verhouding tot hun kosten, maar het idee achter een vrije markt is nu eenmaal dat het iedereen vrij staat om zo hoog mogelijke winsten te realiseren tegen zo laag mogelijke kosten. Je kunt optreden tegen woekertarieven (ergo maximumtarieven), maar je kunt bedrijven niet verplichten om de consument de laagst mogelijke prijs te bieden die op grond van de kosten gerechtvaardigd is. Ook niet als de consument qua warmte niets te kiezen heeft en er dus helemaal geen sprake is van een vrije markt maar een groepje regionale monopolies.
Het maakt dus in zekere zin niet uit hoe grondig een onderzoek van de ACM zou zijn, je kunt altijd roepen dat een bedrijf teveel rekent, en daar heb je dan waarschijnlijk in absolute zin nog gelijk in ook, als het bedrijf verplicht was geen winst te maken. Dat kunnen we echter niet de ACM zelf aanrekenen, dat is het systeem waar we voor gekozen hebben (de discussie over wie "we" zijn in deze democratie en hoeveel verantwoordelijkheid de kiezer heeft is voor een ander forum).
OK, dit alles tikken is toegegeven veel meer werk dan gewoon even "slager die z'n eigen vlees keurt" roepen, maar dat is volgens mij wel waar we naar moeten streven.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".