Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
Catzjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:27:
Mijn mail aan Eneco naar aanleiding van hun reactie d.d. 3 maart (Zie mijn post op die datum)

Geachte mevrouw ......,

Bedankt voor uw bericht.
Op de website van het ACM staat:

Wanneer mag mijn warmteleverancier de tarieven wijzigen?
Uw warmteleverancier mag de warmtetarieven tussentijds wijzigen alleen als dat in uw warmteovereenkomst staat. En in uw algemene voorwaarden moet staan om welke reden de leverancier de prijs mag verhogen. De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Hebt u vooraf geen bericht met de nieuwe tarieven ontvangen? Schrijf dan een brief of e-mail aan uw warmteleverancier. Geef aan dat hij zich niet aan deze regel heeft gehouden en maak bezwaar op de factuur. En doe hiervan melding bij ons.

https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven

Aangezien het uw standpunt is dat u niets meer voor mij kan betekenen zal ik contact opnemen met de geschillencommissie.
Verder overweeg ik door uw standpunt om mij leveringsovereenkomst op te zeggen en zo snel mogelijk over te stappen op een warmtepomp.

Hoogachtend,

[...]

Ze blijven dus verwijzen naar hun eigen algemene voorwaarden. Ik denk dat ik een gokje ga wagen van € 52,50 en het aanhangig ga maken bij de ACM. Van 1-1-2022 tot en met 20-2-2022 heb ik 13GJ verbruikt, het prijsverschil tussen 1-1 ingaan nieuwe tarief en 20-2 ingaan nieuwe tarief bedraagt € 252,18......
Ze blijven aangeven dat de ACM de referentie tarieven publiceert. In werkelijkheid geven ze alleen de bovenkant van het bereik aan, dus niet de referentie. De tarieven van de leverancier zijn normaal gesproken te bepalen zonder dat het maximum bekend is....
En ook al is het lastig, niemand stopt Eneco om op 24 december de tarieven te communiceren als de ACM het maximum op 23 december heeft vastgesteld. Eist wel wat planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Catzjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:27:

Ze blijven dus verwijzen naar hun eigen algemene voorwaarden. Ik denk dat ik een gokje ga wagen van € 52,50 en het aanhangig ga maken bij de ACM. Van 1-1-2022 tot en met 20-2-2022 heb ik 13GJ verbruikt, het prijsverschil tussen 1-1 ingaan nieuwe tarief en 20-2 ingaan nieuwe tarief bedraagt € 252,18......
Geen idee of het mogelijk is, maar we kunnen wellicht met meerdere Eneco klanten naar de geschillencommissie stappen. Dan delen we de kosten (maar dat winnen we vast, dus dan kost het niks)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
peter13579 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:17:
Ze blijven aangeven dat de ACM de referentie tarieven publiceert. In werkelijkheid geven ze alleen de bovenkant van het bereik aan, dus niet de referentie.
Nee, ze hebben het over "de referentietarieven waarop de maximale tarieven worden berekend". Dat klopt: de ACM berekent de maximumtarieven op basis van het welbekende "niet meer dan anders" principe (dat blijft een goede grap, maar dat terzijde), door de ACM de "gasreferentie" genoemd (dit is terug te vinden in het tarievenbesluit van de ACM). Men bedoelt hier dus niet dat het maximumtarief de referentie is. Wel is het zo dat Eneco geen enkele reden geeft waarom hun tarieven pas kunnen komen na die publicatie, daarover reppen ze met geen woord.
De tarieven van de leverancier zijn normaal gesproken te bepalen zonder dat het maximum bekend is....
En ook al is het lastig, niemand stopt Eneco om op 24 december de tarieven te communiceren als de ACM het maximum op 23 december heeft vastgesteld. Eist wel wat planning
Dat is onverminderd waar, en het blijft krom dat de leveranciers eerst lekker de kat uit de boom gaan kijken voor de maximumtarieven om te zien wat zij gaan vragen terwijl ze hun tarieven zouden moeten baseren op hun eigen kosten, maar het is waarschijnlijk helaas niet tegen de wet.

Eneco's eigen voorwaarden zijn meer een soort "kijk maar, we doen het wel goed want we hebben opgeschreven dat we het zo doen" verhaal. De wet eist zo te zien heel erg weinig van leveranciers (alleen het stukje over "toereikend informeren" lijkt van toepassing, en daar kun je wel erg veel kanten mee op).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 13:14
Aiolos schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Geen idee of het mogelijk is, maar we kunnen wellicht met meerdere Eneco klanten naar de geschillencommissie stappen. Dan delen we de kosten (maar dat winnen we vast, dus dan kost het niks)
Ik ga het zelf bij de ACM melden aangezien mijn het te ingewikkeld lijkt met meerdere personen/verschillende data van ontvangst van de mail met de 2022 tarieven, wel bedankt voor het aanbod. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik in mijn gelijk sta. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Catzjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Ik ga het zelf bij de ACM melden aangezien mijn het te ingewikkeld lijkt met meerdere personen/verschillende data van ontvangst van de mail met de 2022 tarieven, wel bedankt voor het aanbod. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik in mijn gelijk sta. Ik hou jullie op de hoogte.
Top dat je dit in gang zet. Serieus: doe ff een DM, ik draag graag bij aan de kosten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Ik zal na het weekend wat uitgebreider reageren.

Hier (niet) eneco is de gang naar geschillencommissie reeds gezet omtrent de ingangsdatum van de nieuwe tarieven, de stukken liggen er nu enkele weken. Vanuit warmteleverancier kregen wij vergelijkbaar betoog, pas eind december zijn tarieven vastgesteld door acm, volgens hun mogen ze de tarieven met terugwerkende kracht in gang laten gaan.

De zaak met geschillencommissie omtrent het opzeggen loopt nog. Ik verwacht over een maand hierover meer te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 13:46
Dit staat nu letterlijk op de site van de ACM:
Wanneer mag mijn warmteleverancier de tarieven wijzigen?
Uw warmteleverancier mag de warmtetarieven tussentijds wijzigen alleen als dat in uw warmteovereenkomst staat. En in uw algemene voorwaarden moet staan om welke reden de leverancier de prijs mag verhogen. De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Hebt u vooraf geen bericht met de nieuwe tarieven ontvangen? Schrijf dan een brief of e-mail aan uw warmteleverancier. Geef aan dat hij zich niet aan deze regel heeft gehouden en maak bezwaar op de factuur. En doe hiervan melding bij ons.

https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven

Edit: link toegevoegd
Edit 2: dit stond ook al een paar paginas terug |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Klike op 11-03-2022 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vattenfall maakt het weer bont hoor:
Hartelijk dank voor uw reactie.

Als allereerst excuses voor de verlate reactie.

Nieuwe energietarieven per 1 januari 2022
U heeft bezwaar gemaakt op het doorvoeren van de tarieven met terugwerkende kracht. Begrijpelijk dat u hier over valt. Het wijkt inderdaad af van de manier waarop we de tarieven van stroom en gas communiceren, namelijk minimaal één maand voor de tariefwijziging. De warmtetarieven zijn echter gereguleerd. Die maand geldt niet voor tarieven die zijn gekoppeld aan het maximumtarief, want het maximumtarief voor het volgende kalenderjaar wordt pas eind december voorafgaand aan dat jaar vastgesteld. Dit houdt onder meer in dat de ACM een maximumtarief vanaf 1 januari vaststelt waar de warmteleveranciers niet boven mogen gaan zitten. De ACM publiceert dit maximumtarief elk jaar rond de kerst. Afgelopen jaar was op het 23 december 2021. Daarna kunnen wij onze eigen warmtetarieven definitief vaststellen en op de website publiceren. Deze stonden er op 31 december 2021 bij ons op. Vervolgens gaan in januari 2022 de brieven en e-mails eruit. Het is niet realistisch om dit in de week tussen kerst en oud & nieuw voor elkaar te krijgen.

Informatie ACM
De informatie van ACM op Consuwijzer geeft ook aan dat warmteleveranciers één maand voor de tariefwijziging hun klanten moeten informeren. Voor de gereguleerde tarieven is dat onmogelijk, want de ACM komt zelf op het laatste moment met het tarievenbesluit. We hebben aan het ACM gevraagd de tekst op Consuwijzer aan te passen zodat duidelijk is dat. Die maand niet geldt voor tarieven die zijn gekoppeld aan het maximumtarief.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen?
Wij helpen u graag. U kunt ons bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 15:00 op onderstaand telefoonnummer.
Gewoon met een strak gezicht roepen dat 1 maand de maximumtarieven niet gelden :O

Mijn antwoord, met name gebaseerd op de brief van @Skamba :
Geachte Chandini Changoer,

U geeft aan dat u (1) een afhankelijkheid heeft van de ACM, en (2) daardoor niet tijdig de nieuwe tarieven heeft kunnen communiceren, en dat (3) het daarom alsnog toegestaan is zonder inachtneming van de wettelijke periode van één maand de tarieven te verhogen. Vervolgens beweert u (4) zelfs dat "Die maand geldt niet voor tarieven die zijn gekoppeld aan het maximumtarief". Ik ga niet mee met uw redeneringen.

Ten aanzien van (1): U bent tot op zekere hoogte afhankelijk van een toezichthouder. Echter biedt u bewust diensten aan in een gereguleerde markt. Eventuele risico’s van ondernemen in een gereguleerde markt zijn daarmee natuurlijk voor u. Dit geldt des te meer omdat concurrentie op het warmtenet niet mogelijk is – ik kan niet overstappen naar een ander.

Ten aanzien van (2): De ACM stelt maximumtarieven vast. U stelt dat u zonder op de hoogte te zijn van de maximumtarieven, niet tijdig nieuwe tarieven kan communiceren. Dat betwist ik.
Daarnaast bepaald de ACM alleen de maximumtarieven, zolang uw tarieven onder deze maximumtarieven zitten bent u niet wettelijk verplicht uw tarieven aan te passen. Vattenfall heeft er zelf voor gekozen om de tarieven te wijzigen.

U had mij bijvoorbeeld per 1 December 2021 een bericht als deze kunnen sturen: "Dit zijn uw nieuwe tarieven: […]. Helaas heeft de ACM nog niet de maximumtarieven vastgesteld. Als onze tarieven onverhoopt hoger uitvallen dan de vastgestelde maxima, zullen wij u daarover zo spoedig mogelijk informeren, en met terugwerkende kracht verwerken”.
Voor de volledigheid wil ik hier ook nog aan toevoegen dat er op 31 december 2021 absoluut geen nieuw tarieven gepubliceerd zijn geweest op de site van Vattenfall (misschien de maximumtarieven van de ACM, maar dat doet hier niet ter zaken). Los van enige publicatie op uw website is de ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2 hier bijzonder duidelijk over:

"Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over."

Een melding op uw website valt niet onder 'persoonlijk en schriftelijk'

Daarom stel ik dat uw conclusie (3) ook niet juist is. U heeft mij niet tijdig geïnformeerd over de nieuwe tarieven, en kan daarom deze op zijn vroegst op 25 februari in laten gaan. Graag ontvang ik van jullie de datum waarop deze tarieven in zullen gaan.

Ten aanzien van (4): U beweert tot 2 maal toe dat "Die maand niet geldt voor tarieven die zijn gekoppeld aan het maximumtarief"
Hoewel het mij volstrekt onduidelijk is over welke maand het u heeft, zie ik hier ook geen enkele verwijzing naar in de eerder genoemde Warmteregeling en zie ik uw uitspraak als niet in overeenstemming met de Warmtewet.

Met vriendelijke groet,
Ik denk dat ik ondertussen maar eens info ga zoeken over hoe en waar ik me bij eoa geschillencommissie kan melden ..

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
De BTW verlaging op gas en electra later dit jaar. Weet iemand of dat voor ons nog een voordeel oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
peter13579 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:41:
De BTW verlaging op gas en electra later dit jaar. Weet iemand of dat voor ons nog een voordeel oplevert?
Jazeker. Kijk maar eens even op je factuur, als het goed is staat daar overal netjes "inclusief btw" vermeld. Het tarief gaat omlaag voor energie, daar valt warmte ook gewoon onder. Het staat overigens ook expliciet in de Kamerbrief:
Het kabinet stelt voor de btw op energie (aardgas, elektriciteit en stadsverwarming) tijdelijk te verlagen van 21% naar 9%.
Gelukkig maar, anders ging ik er dit jaar dankzij die verlaging alleen maar op achteruit, omdat ik voor elektriciteit juist profiteer van de heffingskorting, en die gaat ook omlaag...

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
MneoreJ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Jazeker. Kijk maar eens even op je factuur, als het goed is staat daar overal netjes "inclusief btw" vermeldt. Het tarief gaat omlaag voor energie, daar valt warmte ook gewoon onder. Het staat overigens ook expliciet in de Kamerbrief:

[...]
Dank, had ik nog niet gezien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catzjes
Ik heb vandaag van de geschillencommissie de bevestiging van de ontvangst van mijn geschil met Eneco over de ingangsdatum van de tariefsverhoging gekregen en heb een aanvullend vragenformulier moeten invullen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
GioStyle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Ik zit ook bij Eneco en heb even gekeken. Kan het kloppen dat zij pas 27 januari een mail hebben gestuurd met de nieuwe tarieven? :S
Ik heb op 20-1 de mail gekregen. 27-1 is nog later dus voor jou nog later het hogere tarief betalen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Catzjes
Catzjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:23:
Ik heb vandaag van de geschillencommissie de bevestiging van de ontvangst van mijn geschil met Eneco over de ingangsdatum van de tariefsverhoging gekregen en heb een aanvullend vragenformulier moeten invullen.
Ik ontving zojuist van de geschillencommissie de rekening van € 52,50, deze heb ik voldaan dus er wordt nu beoordeeld of de commissie mijn klacht kan behandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Catzjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:23:
Ik heb na mij mail aan vattenfall niets meer gehoord. Wel ondertussen mijn eindafrekening. Deze hebben ze spontaan op 25-02-2022 afgerekend (ik had daar meterstanden over doorgegeven) ipv de te verwachten 07-03-2022

Bij vattenfall betaal je een gemiddelde prijs over je totaal jaarverbruik. In een aparte tarievenspecificatie staan dan hoeveel GJ op het oude en op het nieuwe tarief. Los van dat ik nog niet heb kunnen vinden waar ze mijn verbruik van 01-01-2022 t/m 25-02-2022 op baseren (anders dan 'steekt vinger in de lucht') is mij duidelijk dat ik door deze illegale verhoging 137 euro teveel heb betaald.

Ik ga reageren naar vattenfall dat ik de eindafrekening betwist en dat ik een procedure bij de geschillencommissie ga starten. Ze hebben genoeg kansen gehad wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

GioStyle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Hier ook een jaarnota gehad van Eneco. Wat mij het meest opvalt is dat in de voorgaande jaren nooit over aparte tarieven werd gesproken. Dus gewoon je verbruik x GJ prijs. En die GJ prijs was dan een gemiddelde prijs van jaar x en jaar x-1. Nu zie ik gewoon twee aparte data staan:

Verbruik warmte:
van 07-03-2021 tot 01-01-2022
van 01-01-2022 tot 08-03-2022

Heb vanochtend al een mailtje gestuurd met de vraag of ze mij kunnen uitleggen hoe ze aan deze gegevens/berekening zijn gekomen.
Blijkbaar deed vattenfall dit altijd al met een separate tarievenspecificatie voor zover ik kan zien, echter waar de standen op gebaseerd zijn is mij een raadsel.
In dit specifieke geval boeit het me ook niet, want mijn stelling is dat van 01-01-2022 t/m 25-02-2022 gewoon de oude tarieven gehanteerd moeten worden.

edit
Besef met net dat ik de laatste mail nog niet verzonden had.
Ga deze nu verzenden, met extra toevoeging:
Inmiddels heb ik een jaarnota ontvangen waar toch de nieuwe tarieven met terugwerkende kracht zijn gebruikt. Deze factuur betwist ik. Gezien de standpunten dusdanig ver uit elkaar liggen zal ik mijn klacht bij de geschillencommissie neerleggen.
Kan ik nu direct hierna mijn klacht bij de geschillencommisie leggen of moet ik nog op een antwoord van vattenfall wachten?

[ Voor 23% gewijzigd door Koffie op 21-03-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
Koffie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Kan ik nu direct hierna mijn klacht bij de geschillencommisie leggen of moet ik nog op een antwoord van vattenfall wachten?
Ik zou even wachten totdat Vattenfall verklaart/mailt dat ze bij hun standpunt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Hier ook een jaarnota gehad van Eneco. Wat mij het meest opvalt is dat in de voorgaande jaren nooit over aparte tarieven werd gesproken. Dus gewoon je verbruik x GJ prijs. En die GJ prijs was dan een gemiddelde prijs van jaar x en jaar x-1. Nu zie ik gewoon twee aparte data staan:

Verbruik warmte:
van 07-03-2021 tot 01-01-2022
van 01-01-2022 tot 08-03-2022

Heb vanochtend al een mailtje gestuurd met de vraag of ze mij kunnen uitleggen hoe ze aan deze gegevens/berekening zijn gekomen.
Ik heb mijn (Eneco) afrekening van afgelopen juli er bij gepakt, daar staan wel verschillende perioden/tarieven genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq0WxQQacFAbnJLplKlp2JmGS88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDe0so1AD6n9mjVyaZ0OpFNU.png?f=user_large
(En ik kan me herinneren dat dat eigenlijk altijd zo geweest is.)

Ik heb toen ook op basis van mijn eigen (dagelijkse) metingen gecontroleerd of die meterstand een beetje overeenkomt, en dat was op 0,1GJ goed ingeschat.
En dat is denk ik ook niet zo vreemd: ze weten zelf ook hoeveel warmte er in welke periode in het netwerk gaat. Alle huizen in een wijk hebben (vrijwel) dezelfde graaddagen. En je isolatie en stookgedrag is natuurlijk (meestal) wel hetzelfde. Gemiddeld kom je dus best goed uit. (neemt niet weg dat dit natuurlijk niet netjes is, als ze het niet uitleggen)
Pas bij langere afwezigheid of een verandering van stookgedrag / andere verwarming gaat dit afwijken. En dat laatste is bij mij dit jaar wel het geval. En ik ben ook benieuwd of ze wat met mijn doorgegeven stand op 31-12 gaan doen. (maar daar moet ik dus voor tot juli wachten.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 116% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:57
Bij mijn vorige jaarnota was het verbruik ook in 2 gesplitst met 2 aparte tarieven, dat is nu ook weer zo dus daar ben ik niet zo verbaasd over eigenlijk. Wil wel graag weten hoe ze het verbruik denken te splitsen als ze de meter niet op afstand kunnen uitlezen, maar daar zullen ze vast een sommetje voor hebben. Maar, ik vind het vooral goor dat mijn termijnbedrag even doodleuk van 60 naar 135 euro gaat en ik daar nog 425 euro mag bijlappen over vorig jaar ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
Ennatuurlijk heeft in mijn situatie altijd met 2 periodes gewerkt en dus 2 tarieven (ook van de opslag en belastingen). Vind dit eigenlijk wel logisch. Meterstand per 1 januari is een schatting (denk ik). Vul wel zelf af en toe de stand in.

Nu wat anders: de kosten van de afleverset is sinds 1 januari 2019 op 0 euro gezet. Daar waar in 2014 en 2015 nog ruim 80 euro per jaar in rekening werd gebracht.

Warmtewisselaar en aansluitset zijn mijn eigendom. Wat er dan nog onder een afleverset mag vallen is mij niet duidelijk. En dat Ennatuurlijk uit zichzelf ineens geen kosten meer in rekening gaat brengen vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig.

Zie onderstaande reactie van de klantenservice:

Beste meneer ****,

Zojuist hebben wij elkaar telefonisch gesproken. Daarbij had u een vraag over de kosten voor de afleverset op uw factuur. Graag stuur ik u daarom deze e-mail.

Ennatuurlijk heeft in het verleden de exploitatie overgenomen van Essent. Essent bracht voor het type afleverset in uw woning deze kosten in rekening. Dit heeft Ennatuurlijk in eerste instantie overgenomen. Het tarief dat daarvoor in rekening werd gebracht was ook conform de warmtewet en mocht dus ook in rekening worden gebracht.
Hoewel voor het gedeelte van de afleverset in uw woning dat in beheer is van Ennatuurlijk wel kosten mogen worden gevraagd, hebben wij zelf besloten dit niet meer te doen met ingang van 1 januari 2019.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Hartelijke groet,

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
gerard053 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:11:
Ennatuurlijk heeft in mijn situatie altijd met 2 periodes gewerkt en dus 2 tarieven (ook van de opslag en belastingen). Vind dit eigenlijk wel logisch. Meterstand per 1 januari is een schatting (denk ik). Vul wel zelf af en toe de stand in.

Nu wat anders: de kosten van de afleverset is sinds 1 januari 2019 op 0 euro gezet. Daar waar in 2014 en 2015 nog ruim 80 euro per jaar in rekening werd gebracht.

Warmtewisselaar en aansluitset zijn mijn eigendom. Wat er dan nog onder een afleverset mag vallen is mij niet duidelijk. En dat Ennatuurlijk uit zichzelf ineens geen kosten meer in rekening gaat brengen vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig.

Zie onderstaande reactie van de klantenservice:

Beste meneer ****,

Zojuist hebben wij elkaar telefonisch gesproken. Daarbij had u een vraag over de kosten voor de afleverset op uw factuur. Graag stuur ik u daarom deze e-mail.

Ennatuurlijk heeft in het verleden de exploitatie overgenomen van Essent. Essent bracht voor het type afleverset in uw woning deze kosten in rekening. Dit heeft Ennatuurlijk in eerste instantie overgenomen. Het tarief dat daarvoor in rekening werd gebracht was ook conform de warmtewet en mocht dus ook in rekening worden gebracht.
Hoewel voor het gedeelte van de afleverset in uw woning dat in beheer is van Ennatuurlijk wel kosten mogen worden gevraagd, hebben wij zelf besloten dit niet meer te doen met ingang van 1 januari 2019.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Hartelijke groet,
Hoe ziet een afleverset eruit? Ik betaal ( natuurlijk) het maximale tarief voor een afleverset, ik kan deze echter niet vinden. In de woning komen gewoon een warm water, warmte een koude leiding binnen. Daarnaast één leiding retour. Voor de meters wordt een separaat meet tarief in rekening gebracht ( natuurlijk ook het maximale tarief)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
peter13579 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:55:
[...]

Hoe ziet een afleverset eruit? Ik betaal ( natuurlijk) het maximale tarief voor een afleverset, ik kan deze echter niet vinden. In de woning komen gewoon een warm water, warmte een koude leiding binnen. Daarnaast één leiding retour. Voor de meters wordt een separaat meet tarief in rekening gebracht ( natuurlijk ook het maximale tarief)....
Heb je een foto? want dit klinkt niet helemaal alsof t klopt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Nu geen foto bij de hand. Maar is relatief simpel. In een appartementencomplex heb ik een woning.

Door de parkeergarage lopen 4 leidingen: warm tapwater, verwarming, koeling en verwarming/koeling retour.
Leidingen zijn afgetakt per woning, per woning is een meter aanwezig voor warm tapwater en nog een meter voor warmte.

Dus mijn vraag is eigenlijk: is een binnenkomende leiding een afleverset? Zonder leiding geen aflevering, dat besef ik me, maar een heldere definitie kan ik niet vinden...

[ Voor 23% gewijzigd door peter13579 op 22-03-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
peter13579 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:06:
Nu geen foto bij de hand. Maar is relatief simpel. In een appartementencomplex heb ik een woning.

Door de parkeergarage lopen 4 leidingen: warm tapwater, verwarming, koeling en verwarming/koeling retour.
Leidingen zijn afgetakt per woning, per woning is een meter aanwezig voor warm tapwater en nog een meter voor warmte.

Dus mijn vraag is eigenlijk: is een binnenkomende leiding een afleverset? Zonder leiding geen aflevering, dat besef ik me, maar een heldere definitie kan ik niet vinden...
een exacte definitie is er niet, maar in de praktijk komt het altijd vrijwel altijd neer op een energiemeter pkus wat kleppen. vaak ook minimaal 1 warmtewisselaar in geval van warm tapwater.

je systeem klinkt wel redelijk klote, want het samenvoegen van warmte en koude in de retour is energetisch echt dramatisch (zou eigenlijk een milieudelict moeten zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Fr33z schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:21:
[...]

een exacte definitie is er niet, maar in de praktijk komt het altijd vrijwel altijd neer op een energiemeter pkus wat kleppen. vaak ook minimaal 1 warmtewisselaar in geval van warm tapwater.

je systeem klinkt wel redelijk klote, want het samenvoegen van warmte en koude in de retour is energetisch echt dramatisch (zou eigenlijk een milieudelict moeten zijn...)
Afleverset: In ons geval dus twee meters en ongeveer 30cm leiding * 4 waarvoor we de hoofdprijs betalen....

Meestal werkt koeling of verwarming maar niet beiden, alleen in voor en najaar een tijdje.
Goed punt over het samenvoegen van de energie en het bijbehorende verlies helaas, volgens mij haast onmogelijk om scheiding in te bouwen in een systeem waar in de huizen ook geen scheiding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
Koffie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb na mij mail aan vattenfall niets meer gehoord. Wel ondertussen mijn eindafrekening. Deze hebben ze spontaan op 25-02-2022 afgerekend (ik had daar meterstanden over doorgegeven) ipv de te verwachten 07-03-2022

Bij vattenfall betaal je een gemiddelde prijs over je totaal jaarverbruik. In een aparte tarievenspecificatie staan dan hoeveel GJ op het oude en op het nieuwe tarief. Los van dat ik nog niet heb kunnen vinden waar ze mijn verbruik van 01-01-2022 t/m 25-02-2022 op baseren (anders dan 'steekt vinger in de lucht') is mij duidelijk dat ik door deze illegale verhoging 137 euro teveel heb betaald.

Ik ga reageren naar vattenfall dat ik de eindafrekening betwist en dat ik een procedure bij de geschillencommissie ga starten. Ze hebben genoeg kansen gehad wat mij betreft.
Ik bewonder je inzet en snap je frustratie. Ik kon er enorm slecht tegen. Wat wellicht een betere investering is: steek de tijd in het zoeken naar een geschikte ombouw voor een warmtepomp. Ik had dit gezeur met Eneco en werd er helemaal kierewiet van. Wat een star rukbedrijf. Ik was het zo zat dat ik maar ben gewisseld naar een WP, en nu overal vanaf ben..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
Hier ook de eindafrekening binnen.
Vattenfall doet absoluut niets met de handmatig ingevulde meterstanden. Omdat we nu een houtkachel hebben, klopt de inschatting van hen dan ook niet.

Gelukkig deze keer in mijn voordeel. Het verbruik t/m 31-12 is 3 GJ hoger dan mijn verbruik. Dus ik betaal over die 3GJ het oude tarief, terwijl die in 2022 verbruikt is.

Klein cadeautje voor het ongemak dat stadsverwarming heet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Ik bewonder je inzet en snap je frustratie. Ik kon er enorm slecht tegen. Wat wellicht een betere investering is: steek de tijd in het zoeken naar een geschikte ombouw voor een warmtepomp. Ik had dit gezeur met Eneco en werd er helemaal kierewiet van. Wat een star rukbedrijf. Ik was het zo zat dat ik maar ben gewisseld naar een WP, en nu overal vanaf ben..
Heb je ook veel gedoe gehad met weghalen van de warmteset en de kosten daarvan? En in welke regio was dat?
Ik ben ook bezig met de mogelijkheden voor een WP, maar ben ook nog wel een beetje huiverig voor de kosten die Eneco mag/kan/gaat rekenen... (ik zit in de regio Utrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
peter13579 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:06:

Misschien heb je hier iets aan (Ennatuurlijk uitleg)?

https://ennatuurlijk.nl/v...-vragen/technische-vragen => afleverset

https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven => Wat kost een afleverset?

De warmtemeter (Kamstrup bijvoorbeeld) is niet onderdeel van de afleverset. In mijn geval is de tapwaterwisselaar en aansluitset eronder mijn eigendom. Eigenlijk heb ik alleen 2 kogelkranen in mijn huisinstallatie na de warmtemeter; of deze van Ennatuurlijk zijn? Mogelijk, maar om dat nu een afleverset te noemen en daarvoor kosten in rekening te brengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

In een appartementencomplex is er meestal sprake van een centrale warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Aiolos schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Heb je ook veel gedoe gehad met weghalen van de warmteset en de kosten daarvan? En in welke regio was dat?
Ik ben ook bezig met de mogelijkheden voor een WP, maar ben ook nog wel een beetje huiverig voor de kosten die Eneco mag/kan/gaat rekenen... (ik zit in de regio Utrecht)
Nee hoor, 600 euro, ook regio Utrecht.
Er is een juridische uitspraak geweest voor kosten rond de 400 euro, dus daar kan je ze altijd op wijzen. Gewoon aanvragen via mijnaansluiting en rechtsbijstand gereed houden als je een belachelijke offerte krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
ID-College schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Nee hoor, 600 euro, ook regio Utrecht.
Er is een juridische uitspraak geweest voor kosten rond de 400 euro, dus daar kan je ze altijd op wijzen. Gewoon aanvragen via mijnaansluiting en rechtsbijstand gereed houden als je een belachelijke offerte krijgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K_e2Gsovz2ErfDuG-eIVSKySxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MQsgwvnZsAKOQWX8eCZZxvo.jpg?f=fotoalbum_large

"Officieel" kost het volgens artikel 2 dus € 423,00 om de aansluiting permanent uit gebruik te laten nemen, maar dat hoef je volgens mij niet te betalen als je bij Eneco alleen de leveringsovereenkomst opzegt, dat laatste is wettelijk geregeld kosteloos. Zie hieronder de link naar de website van de geschillencommissie.

https://www.degeschillenc...komende-kosten-opzegbaar/

Ik heb mijn leveringsovereenkomst (nog) niet opgezegd, dus ik weet niet of ik nog een keer naar de geschillencommissie moet als ik besluit om Eneco op de zeggen, YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Kijk, dat is nuttige informatie. Nu alleen nog een installateur vinden die een warmtepomp kan installeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Tazzios schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:01:
In een appartementencomplex is er meestal sprake van een centrale warmtewisselaar.
Ik verwacht dat dit bij ons niet het geval is. Onze leverancier levert enkel voor ons complex middels een collectief WKO systeem. Dus de VvE is niet de eigenaar van de leidingen in het complex maar de warmte leverancier.

Of kan er in zo'n geval toch sprake zijn van een collectieve afleverset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

De leverancier gebruikt bij appartementen meestal een collectieve afleverset omdat dat veel makkelijker is dan per appartement. Bij jullie WKO zal de afleverset dan zitten.

Dit allemaal buiten het feit dat het veel geld per jaar is voor een simpele water/water warmtewisselaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Tazzios schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:56:
Dit allemaal buiten het feit dat het veel geld per jaar is voor een simpele water/water warmtewisselaar.
Welnee, niet meer dan anders. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Catzjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

"Officieel" kost het volgens artikel 2 dus € 423,00 om de aansluiting permanent uit gebruik te laten nemen, maar dat hoef je volgens mij niet te betalen als je bij Eneco alleen de leveringsovereenkomst opzegt, dat laatste is wettelijk geregeld kosteloos. Zie hieronder de link naar de website van de geschillencommissie.

https://www.degeschillenc...komende-kosten-opzegbaar/

Ik heb mijn leveringsovereenkomst (nog) niet opgezegd, dus ik weet niet of ik nog een keer naar de geschillencommissie moet als ik besluit om Eneco op de zeggen, YMMV
Zo te zien meer geformaliseerd, ik ben alweer even over, ik vermoed dat dit toen nog niet gold :)
Inmiddels iig een hoop centen bespaard! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niets meer gehoord van Vattenfall, dus de zaak nu ingediend bij de geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
peter13579 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Ik verwacht dat dit bij ons niet het geval is. Onze leverancier levert enkel voor ons complex middels een collectief WKO systeem. Dus de VvE is niet de eigenaar van de leidingen in het complex maar de warmte leverancier.

Of kan er in zo'n geval toch sprake zijn van een collectieve afleverset?
nee, zeer onwaarschijnlijk. wat tazzios zegt gaat niet op voor systemen zoals die van jullie. alles van de wko, via de leidingen tot aan de afleverset incl warmtemeter is van de leverancier bij jullie gebouw. de afleverset zit dus in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Fr33z schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:43:
[...]

nee, zeer onwaarschijnlijk. wat tazzios zegt gaat niet op voor systemen zoals die van jullie. alles van de wko, via de leidingen tot aan de afleverset incl warmtemeter is van de leverancier bij jullie gebouw. de afleverset zit dus in je woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2yRXw8n0PlhXgVt5czcSj2WIcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDlhGo6Wv7YZp3mJNHkHPvtN.jpg?f=fotoalbum_large
Duur stukje leiding voor 10,93 euro per maand. Zou ik dit stukje kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
peter13579 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
Nee, vrijwel nooit een mogelijkheid (beetje afhankelijk van de warmteleverancier). Het gaat ook om de meter trouwens, en vaak een warmtewisselaar voor warm tapwater enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De ACM heeft gepubliceerd over de gestegen tarieven:
https://www.acm.nl/nl/pub...isbruik-lijkt-geen-sprake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
Zoals de slager die zijn eigen vlees mag keuren ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
peter13579 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
Dat is je waterleiding + watermeter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Prutsertje13 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Dat is je waterleiding + watermeter...
Betaal ik voor die meter niet het meet tarief? Ik verwacht voor de 10,93 per maand (130 euro per jaar) toch op z'n minst een mooie warmtewisselaar.... Maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
peter13579 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Betaal ik voor die meter niet het meet tarief? Ik verwacht voor de 10,93 per maand (130 euro per jaar) toch op z'n minst een mooie warmtewisselaar.... Maar helaas.
Wut wut?? Wat heeft je drinkwaterleiding te maken met je verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Lord_Dain schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:47:
[...]

Wut wut?? Wat heeft je drinkwaterleiding te maken met je verwarming?
De foto is van mij warm water leiding, de drinkwater leiding loopt ernaast.

Overigens heb ik nog 3 vergelijkbare stukjes buis:
1. Warm water voor verwarming
2. Koud water voor koeling
3. Warm/ koud water retour
Dus eigenlijk minder dan 3 euro per buisje per maand= koopje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
gerard053 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:20:
Zoals de slager die zijn eigen vlees mag keuren ...
Nee, dat is onzin. Ik ben ook niet de grootste fan van de ACM (om vele redenen :P) en van veel slagkracht kan niemand ze betichten, maar de ACM levert geen warmte en deelt ook niet in de winst van de leveranciers. De maximumtarieven die het ACM berekent gaan ook weer met allerlei formules die allemaal netjes gedocumenteerd worden; het is niet alsof er een mannetje zit dat wacht op een telefoontje van de energielobby en dan wat uit z'n dikke duim zuigt. Je kunt van alles vinden van de Warmteregeling (en dat doen we ook, anders was dit topic er niet...), maar van een slager die zijn eigen vlees keurt is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Het afm onderzoek is een farce. Men heeft geen van de bedrijven echt onderzocht op de kosten en bovendien scheert men elke warmte producent over een kam terwijl de kosten kunnen verschillen.

Niet elke warmte leverancier heeft te maken met gestegen inkoop kosten die de prijsstijging kunnen verklaren. Een installatie die warmte oppompt uit de grond verbruikt electriciteit maar dat is nog geen 10% van het maandbedrag. Als deze kosten zouden verdubbelen (wat niet het geval is want lange termijn contracten) dan zouden de totale kosten stijgen met 10% hetgeen een prijsstijging van 10% zou rechtvaardigen en niet een stijging van 100%. Bovendien zou het acm kijken naar de werkelijke kosten en niet naar theoretische kosten die er van uitgaan dat de producent de electriciteit tegen het maximale tarief elke maand opnieuw inkoopt.

Het acm heeft ook aangegeven dat men bereid is naar individuele bedrijven en hun kosten te kijken

En als reactie op de post hierboven.Dat mannetje van de energie lobby die zit er wel degelijk. Die zit er al sinds het begin van de voorbereiding van de warmte wet.

[ Voor 8% gewijzigd door warmtetarieven op 31-03-2022 11:20 . Reden: extra ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Nee, dat is onzin. Ik ben ook niet de grootste fan van de ACM (om vele redenen :P) en van veel slagkracht kan niemand ze betichten, maar de ACM levert geen warmte en deelt ook niet in de winst van de leveranciers. De maximumtarieven die het ACM berekent gaan ook weer met allerlei formules die allemaal netjes gedocumenteerd worden; het is niet alsof er een mannetje zit dat wacht op een telefoontje van de energielobby en dan wat uit z'n dikke duim zuigt. Je kunt van alles vinden van de Warmteregeling (en dat doen we ook, anders was dit topic er niet...), maar van een slager die zijn eigen vlees keurt is geen sprake.
De kop is ook lekker verneukeratief: "Warmteleveranciers blijven gemiddeld 18% onder maximumtarieven" ja duh .. maar de kop moet zijn "Warmteleveranciers verhogen tarief gemiddeld met 50%"

En ik snap ook dat er allemaal modelletjes en formules zijn, maar iedereen weet dat die op onzin zijn gebaseerd. Alles is gekoppeld aan de gasprijs.
Je kunt niet met droge ogen blijven beweren dat je groen bent en 99% van je warmte met bio-energie opwekt, om vervolgens te zeggen 'sorry, gas is duurder geworden, we verhogen de prijs'.

De geschillencommissie heeft aangegeven mijn klacht in behandeling te willen nemen en heeft extra informatie gevraagd. Ik ben benieuwd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 31-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Koffie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:43:
En ik snap ook dat er allemaal modelletjes en formules zijn, maar iedereen weet dat die op onzin zijn gebaseerd. Alles is gekoppeld aan de gasprijs.
De maximumprijzen van de ACM zijn daarop gebaseerd ja, en dat is natuurlijk ook het hele idee achter "niet meer dan anders". (De uitwerking van dat fameuze concept even daargelaten.)
Je kunt niet met droge ogen blijven beweren dat je groen bent en 99% van je warmte met bio-energie opwekt, om vervolgens te zeggen 'sorry, gas is duurder geworden, we verhogen de prijs'.
Dat is een aparte discussie -- leveranciers die niet hoeven bij te stoken met gas en die dus niet direct met gasprijzen te maken hebben, kunnen inderdaad geen verhoging rechtvaardigen die net zoveel is als leveranciers die dat niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 31-03-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
warmtetarieven schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:19:
En als reactie op de post hierboven.Dat mannetje van de energie lobby die zit er wel degelijk. Die zit er al sinds het begin van de voorbereiding van de warmte wet.
Heb je z'n naam en telefoonnummer ook toevallig? Ik vind dat soort dingen altijd makkelijk roepen.

Kun je het onderzoek afzagen en zeggen dat het beter moet? Vast. Is dat hetzelfde als dat de ACM een corrupte bende is die de industrie naar de mond praat ("slager die z'n eigen vlees keurt")? Nee. Daar mag dan wel een bron bij.

Voor de duidelijkheid, ik zou het ook maar wat interessant vinden om een onderzoek te hebben dat gevoerd is door een geheel onafhankelijke partij (dus ook onafhankelijk van de overheid). Liefst jaarlijks graag, met al het financiële reilen en zeilen van de energieleveranciers open en bloot, zodat ik alvast kan overstappen als ik zie aankomen dat ze om gaan vallen... Zie ik met het schrijnende gebrek aan onderzoeksjournalistiek in NL alleen niet snel gebeuren. En wetten daarvoor komen er natuurlijk ook niet, want al die bureaucratie zou de vrije markt maar belemmeren. En zonder die vrije markt zouden we heel veel voor onze energie betalen... oh wacht. :+

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 31-03-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warmtetarieven
Heb je z'n naam en telefoonnummer ook toevallig? Ik vind dat soort dingen altijd makkelijk roepen.

Dat is allemaal geen geheim hoor en ik bedoel daar ook zeker geen corruptie mee. Het is hoe het werkt in nederland en heel veel andere landen. Bijna alle wetten worden gemaakt in consultatie en samenspraak met belanghebbenden en in principe is daar ook niks verkeerds aan. De belanghebbenden zitten vaak een stuk beter in de materie dan de overheid en dragen bij met hun expertise.

Dat heeft wel tot gevolg dat de burger er vaak slecht van af komt in verhouding tot het bedrijfsleven en dat is bij de warmtewet nu wel heel erg extreem.

Dat het onderzoek niks voorstelt dat is mijn eerste indruk maar die kan fout zijn. Er zijn een aantal dingen die mij in die richting doen denken. Zo geeft men aan slechts een deel van de grotere energie bedrijven te hebben onderzocht. Ook aan het argument dat men geeft (de warmte maatschappijen hebben te maken met gestegen kosten) kan je al zien dat er niet echt diep gekeken is naar de werkelijke kosten die individuele bedrijven maken.
Verder heeft men alle warmte bedrijven gelijk gesteld terwijl er juist grote verschillen in de installaties zitten. Ook dat geeft al aan dat men niet echt goed gekeken heeft. Een bedrijf dat centraal met aardgas een ketel verwarmt heeft meer last van gestegen kosten dan een bedrijf dat restwarmte of bodemwarmte gebruikt maar het acm stelt wel dat bij beide bedrijven de prijsstijging voor de consument meer dan redelijk is en niet direct meer winst geeft. Het is een kwestie van gezond verstand maar goed.

[ Voor 6% gewijzigd door warmtetarieven op 03-04-2022 00:57 . Reden: korte toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
@warmtetarieven: je manier van discussiëren kan beter. Eerst beweer je stellig dat er een mannetje van de energielobby zit. Als je dan word gevraagd om details, dan blijk je die niet te hebben en verschuil je je achter 'dat is geen geheim'. Als het geen geheim is, dan zou je die details ook moeten kunnen geven, toch? Zo niet, dan is het stemmingmakerij.

En afsluiten met 'het is gewoon gezond verstand' is ook een zwaktebod. Dat argument kom je vooral tegen bij mensen die hun onderbuikgevoel niet kunnen bewijzen en dan maar net willen doen alsof bewijs niet nodig is.

Je username doet vermoeden dat jij vooral zelf nogal aan het lobbyen bent. Je hebt je hier geregistreerd specifiek om zonder goede onderbouwing op 1 specifiek thema te gaan lopen stoken (no pun intended). Waarom?

Ik vind ook dat er het een en ander mis is rondom stadsverwarmingstarieven, maar dat betekent niet dat de regels rondom fatsoenlijk discussiëren opeens niet meer gelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
warmtetarieven schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:10:
Dat is allemaal geen geheim hoor en ik bedoel daar ook zeker geen corruptie mee. Het is hoe het werkt in nederland en heel veel andere landen. Bijna alle wetten worden gemaakt in consultatie en samenspraak met belanghebbenden en in principe is daar ook niks verkeerds aan. De belanghebbenden zitten vaak een stuk beter in de materie dan de overheid en dragen bij met hun expertise.
Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat de ACM en de energiebranche nu nog sterk verweven zijn, op zo'n manier dat ze geen onderzoeken (kunnen) doen die hout snijden, en op zo'n manier dat leveranciers de kosten kunnen verhogen op manieren die geheel onredelijk zijn, de wet nog even daargelaten. Want dat is wat men riep in deze draad, zonder verdere onderbouwing, en dat begon met de ACM een slager noemen die z'n eigen vlees keurt. Ik werk niet voor de ACM en ik heb geen vrienden bij de ACM, maar op basis van dat soort stemmingmakerij kun je geen discussie voeren.
Dat het onderzoek niks voorstelt dat is mijn eerste indruk maar die kan fout zijn. Er zijn een aantal dingen die mij in die richting doen denken. Zo geeft men aan slechts een deel van de grotere energie bedrijven te hebben onderzocht. Ook aan het argument dat men geeft (de warmte maatschappijen hebben te maken met gestegen kosten) kan je al zien dat er niet echt diep gekeken is naar de werkelijke kosten die individuele bedrijven maken.
Het onderzoek kan absoluut beter, dat ben ik met je eens. Sterker nog, laten we de bron er gewoon bij pakken en citeren zodat de ACM zichzelf voor schut mag zetten:
Niet alle leveranciers hebben de tarievenbladen voor 2021 en 2022 openbaar beschikbaar op hun website. Daarom heeft de ACM slechts voor de vijf grootste warmteleveranciers en tien van de 28 kleinere leveranciers de ontwikkeling van de totale warmterekening voor een doorsnee huishouden kunnen bestuderen.
Excuus, de ACM kan alleen voor die leveranciers iets uitzoeken waarvan de leveranciers iets op de website zetten? Als de ACM leveranciers vraagt om informatie moeten ze die toch zeker gewoon geven? Dat is toch hopelijk waar die "A" voor staat? Het is hopelijk niet teveel gevraagd dat de ACM meer informatie kan lospeuteren bij bedrijven dan iedere willekeurige consument?

Dan nog een rondvraag onder de leveranciers. Hier komt waarschijnlijk dat "slager die z'n eigen vlees keurt" idee vandaan, maar dit vind ik niet juist: die leveranciers zijn nog altijd verplicht om de ACM van juiste info te voorzien, en de ACM moet die info dan ook weer eerlijk weergeven. Wie hier wil beweren dat de ACM partijdig is heeft echt wel iets te bewijzen, vind ik.

Na wat diagrammetjes die de kosten van 2021 en 2022 tegen elkaar afzetten geven ze zelf ook al toe:
Op basis van de informatie uitvraag heeft de ACM weliswaar een eerste beeld van de variabele tarieven
en inkoopkosten van warmteleveranciers, maar dit betreft nog geen volledig beeld van de gevoeligheid
van de warmteleveranciers voor de ontwikkeling van de inkoopkosten. De ACM zal hier in de loop van
dit jaar nader onderzoek naar doen.
Koekoek, de relatie tussen inkoopkosten en wat ze de consument rekenen is natuurlijk cruciaal om te bepalen of de stijging redelijk is, en dit varieert per strategie om warmte te genereren. Maar gelukkig belooft men wel meer onderzoek, benieuwd wat daaruit rolt.

Terecht dan ook:
Op basis van de informatie die de ACM in februari van dit jaar heeft opgevraagd bij vergunninghoudende warmteleveranciers, heeft de ACM een eerste beeld verkregen van de ontwikkeling in tarieven en inkoopkosten energie bij warmteleveranciers. Op basis van de doorgevoerde tariefstijging en toelichting van leveranciers concludeert de ACM dat warmteleveranciers voldaan lijken te hebben aan de oproep van de ACM om terughoudend te zijn in de verhoging van warmtetarieven en deze verhoging niet te gebruiken om onnodig meer rendement te behalen.
(Nadruk van mij). Een hoop mitsen en maren dus, die het nieuws natuurlijk brengt als ware men al zeker van de zaak. Maar dat is het nieuws, daar moet je altijd doorheen prikken als je van de hoed en de rand wil weten.

Het andere dat hier de zaak bemoeilijkt, een beetje de olifant in de kamer, is de heilige vrije markt. De ACM kan vragen naar hoe de bedrijven aan hun tarieven komen in verhouding tot hun kosten, maar het idee achter een vrije markt is nu eenmaal dat het iedereen vrij staat om zo hoog mogelijke winsten te realiseren tegen zo laag mogelijke kosten. Je kunt optreden tegen woekertarieven (ergo maximumtarieven), maar je kunt bedrijven niet verplichten om de consument de laagst mogelijke prijs te bieden die op grond van de kosten gerechtvaardigd is. Ook niet als de consument qua warmte niets te kiezen heeft en er dus helemaal geen sprake is van een vrije markt maar een groepje regionale monopolies.

Het maakt dus in zekere zin niet uit hoe grondig een onderzoek van de ACM zou zijn, je kunt altijd roepen dat een bedrijf teveel rekent, en daar heb je dan waarschijnlijk in absolute zin nog gelijk in ook, als het bedrijf verplicht was geen winst te maken. Dat kunnen we echter niet de ACM zelf aanrekenen, dat is het systeem waar we voor gekozen hebben (de discussie over wie "we" zijn in deze democratie en hoeveel verantwoordelijkheid de kiezer heeft is voor een ander forum).

OK, dit alles tikken is toegegeven veel meer werk dan gewoon even "slager die z'n eigen vlees keurt" roepen, maar dat is volgens mij wel waar we naar moeten streven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@GioStyle over punt 1:
Mijn kampstrup meter houd van de laatse 12 maanden zelf bij wat de eindstand per maand is.

Dus dat zou makkelijk zijn om te bewijzen, je hoeft dan alleen een filmpje te maken van dat je door het log klikt op het display.
Ze kunnen het zelfs komen controleren als ze dat willen 😎

Heb je niet zelf ook een kampstrup meter?

Punt 2: tja ik denk dat iemand de eerste rechtzaak moet beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warmtetarieven
MneoreJ schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:01:
[...]

Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat de ACM en de energiebranche nu nog sterk verweven zijn, op zo'n manier dat ze geen onderzoeken (kunnen) doen die hout snijden, en op zo'n manier dat leveranciers de kosten kunnen verhogen op manieren die geheel onredelijk zijn, de wet nog even daargelaten. Want dat is wat men riep in deze draad, zonder verdere onderbouwing, en dat begon met de ACM een slager noemen die z'n eigen vlees keurt. Ik werk niet voor de ACM en ik heb geen vrienden bij de ACM, maar op basis van dat soort stemmingmakerij kun je geen discussie voeren.

[...]

Het onderzoek kan absoluut beter, dat ben ik met je eens. Sterker nog, laten we de bron er gewoon bij pakken en citeren zodat de ACM zichzelf voor schut mag zetten:

[...]

Excuus, de ACM kan alleen voor die leveranciers iets uitzoeken waarvan de leveranciers iets op de website zetten? Als de ACM leveranciers vraagt om informatie moeten ze die toch zeker gewoon geven? Dat is toch hopelijk waar die "A" voor staat? Het is hopelijk niet teveel gevraagd dat de ACM meer informatie kan lospeuteren bij bedrijven dan iedere willekeurige consument?

Dan nog een rondvraag onder de leveranciers. Hier komt waarschijnlijk dat "slager die z'n eigen vlees keurt" idee vandaan, maar dit vind ik niet juist: die leveranciers zijn nog altijd verplicht om de ACM van juiste info te voorzien, en de ACM moet die info dan ook weer eerlijk weergeven. Wie hier wil beweren dat de ACM partijdig is heeft echt wel iets te bewijzen, vind ik.

Na wat diagrammetjes die de kosten van 2021 en 2022 tegen elkaar afzetten geven ze zelf ook al toe:

[...]

Koekoek, de relatie tussen inkoopkosten en wat ze de consument rekenen is natuurlijk cruciaal om te bepalen of de stijging redelijk is, en dit varieert per strategie om warmte te genereren. Maar gelukkig belooft men wel meer onderzoek, benieuwd wat daaruit rolt.

Terecht dan ook:

[...]

(Nadruk van mij). Een hoop mitsen en maren dus, die het nieuws natuurlijk brengt als ware men al zeker van de zaak. Maar dat is het nieuws, daar moet je altijd doorheen prikken als je van de hoed en de rand wil weten.

Het andere dat hier de zaak bemoeilijkt, een beetje de olifant in de kamer, is de heilige vrije markt. De ACM kan vragen naar hoe de bedrijven aan hun tarieven komen in verhouding tot hun kosten, maar het idee achter een vrije markt is nu eenmaal dat het iedereen vrij staat om zo hoog mogelijke winsten te realiseren tegen zo laag mogelijke kosten. Je kunt optreden tegen woekertarieven (ergo maximumtarieven), maar je kunt bedrijven niet verplichten om de consument de laagst mogelijke prijs te bieden die op grond van de kosten gerechtvaardigd is. Ook niet als de consument qua warmte niets te kiezen heeft en er dus helemaal geen sprake is van een vrije markt maar een groepje regionale monopolies.

Het maakt dus in zekere zin niet uit hoe grondig een onderzoek van de ACM zou zijn, je kunt altijd roepen dat een bedrijf teveel rekent, en daar heb je dan waarschijnlijk in absolute zin nog gelijk in ook, als het bedrijf verplicht was geen winst te maken. Dat kunnen we echter niet de ACM zelf aanrekenen, dat is het systeem waar we voor gekozen hebben (de discussie over wie "we" zijn in deze democratie en hoeveel verantwoordelijkheid de kiezer heeft is voor een ander forum).

OK, dit alles tikken is toegegeven veel meer werk dan gewoon even "slager die z'n eigen vlees keurt" roepen, maar dat is volgens mij wel waar we naar moeten streven. ;)
Dank voor uw reactie. Ik heb geen bewijzen voor mijn suggestie dat de acm en warmte bedrijven sterk verweven zijn,dat is ook niet wat ik denk overigens. Ik heb het ook zeker niet zo stellig willen zeggen als mensen het gelezen hebben (het was meer een terloopse opmerking) maar ik had het inderdaad helemaal niet moeten zeggen.Het is ook niet waar de ergenis zit. Ik zal mijn manier van reageren aanpassen al is dit waarschijnlijk mijn laatste reactie over dit onderwerp. In elk geval totdat er significante nieuwe ontwikkelingen zijn.

En als afsluiting:Er is heel sterk het gevoel dat het niet meer redelijk is. Een degelijk onderzoek van de ACM zou dit gevoel weg kunnen nemen. Het is maar een tip,ook voor de ACM en de warmtebedrijven zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door warmtetarieven op 13-04-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 186% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:46:
Voor de mensen die ook contact hebben met Eneco? Hoe nemen jullie contact op? Er wordt niet inhoudelijk op mijn brief gereageerd door de klantenservice. Als ik de reacties hier lees, komt er tenminste nog fatsoenlijk antwoord. Bij mij is het meer van 'ik ga niet inhoudelijk in op je vragen en je moet niet zo zeuren'.
Via e-mail:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De klantenservice heeft na wat heen-en-weer welles-nietes voor mij destijds een 'klachtcase' aangemaakt. Voorlopig heb ik overigens een en ander gepauzeerd, ik wacht eerst de uitspraken van de geschillencommissie af van degenen die dat hebben lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Goed nieuws voor degenen die een klacht hebben ingediend bij de Geschillencommissie. Weliswaar gaat het hier om elektriciteit + gas, maar de Geschillencommissie lijkt in deze uitspraken duidelijk te vinden dat een tariefswijziging tijdig (30 dagen voordat de wijziging in gaat) gecommuniceerd moet worden. Hopelijk denken ze er ook zo over bij stadsverwarming.

https://www.nu.nl/economi...-geschillencommissie.html

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ivow85 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:49:
Goed nieuws voor degenen die een klacht hebben ingediend bij de Geschillencommissie. Weliswaar gaat het hier om elektriciteit + gas, maar de Geschillencommissie lijkt in deze uitspraken duidelijk te vinden dat een tariefswijziging tijdig (30 dagen voordat de wijziging in gaat) gecommuniceerd moet worden. Hopelijk denken ze er ook zo over bij stadsverwarming.

https://www.nu.nl/economi...-geschillencommissie.html
Ik kwam die hier ook al melden :+

De geschillencommissie heeft mijn zaak in behandeling, maar loopt nu een beetje te eikelen:
Voordat wij uw klacht verder kunnen behandelen, vragen wij u de volgende informatie binnen 14 dagen bij ons aan te leveren:

- de naam op de overeenkomst komt niet overeen met de naam van de indiener. Graag ontvangen wij een machtiging
- kopie van uw schriftelijke brief aan aanbieder m.b.t. uw klacht
- Hoe moeilijk is het om te snappen dat in 1 huishouden contracten op verschillende namen kunnen staan?
- Ik heb ze per mail aangesproken, dezelfde manier als vattenfall mij ook op de hoogte heeft gesteld van de verhoging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Catzjes
Catzjes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Ik ontving zojuist van de geschillencommissie de rekening van € 52,50, deze heb ik voldaan dus er wordt nu beoordeeld of de commissie mijn klacht kan behandelen.
Vandaag per mail nieuws gehad van de geschillencommissie, mijn zaak is verder in behandeling genomen :)
De door u toegestuurde documenten hebben wij doorgestuurd naar de andere partij, Eneco Consumenten B.V..
De andere partij kan hierop binnen 1 maand reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:08
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
Huishoudens met stadsverwarming nog jaar vast aan hoge gasprijs - https://nos.nl/l/2428617

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warmtetarieven
Nog minstens een jaar.

Een eerlijke voorstelling van zaken werd niet gegeven in de kamer. Volgens jetten betalen mensen met een warmte net nog steeds iets minder dan met een gasaansluiting.
De referentie prijs voor de gasaansluiting die gebruikt word in deze vergelijking is de allerhoogste prijs voor nieuwe contracten die nu worden afgesloten. Sinds de warmte aansluiting nu 10 jaar geleden hebben wij elk jaar meer betaald dan een vergelijkbare woning met een gasaansluiting (de meeste mensen met gas hebben nog goedkopere tarieven). Dit zal wel langzaam rechtgetrokken worden aangezien gas voor iedereen duurder word ook vaste contracten maar vooralsnog is de gemiddelde gasaansluiting aanzienlijk goedkoper.

Opzeggen leveringsovereenkomt wordt steeds aantrekkelijker al is dat iets dat vooral mensen met een eigen woning zouden kunnen doen. De terugverdien tijd warmte pomp+zonne panelen is minder dan 10 jaar en bij verder oplopen prijzen zelfs aanmerkelijk korter. Dat is echter een hoop gedoe waar veel mensen terecht geen zin in hebben. Ook niet eenvoudig om nu een offerte te krijgen want overal erg druk.

Afwachten maar en hopen dat het in 2023 beter word.

[ Voor 3% gewijzigd door warmtetarieven op 13-05-2022 11:37 . Reden: kleine toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

warmtetarieven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:36:

Opzeggen leveringsovereenkomt wordt steeds aantrekkelijker al is dat iets dat vooral mensen met een eigen woning zouden kunnen doen. De terugverdien tijd warmte pomp+zonne panelen is minder dan 10 jaar en bij verder oplopen prijzen zelfs aanmerkelijk korter. Dat is echter een hoop gedoe waar veel mensen terecht geen zin in hebben. Ook niet eenvoudig om nu een offerte te krijgen want overal erg druk.
En onderhoudskosten moet je er ook nog bijrekenen. Op zich niet gek dat het duurder is natuurlijk. Een toestel leasen is ook duurder dan kopen meestal, maar je hebt dan ook geen risico.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warmtetarieven
Wat de vergelijking met nieuwe contracten met variabele tarieven extra zuur maakt is dat een warmte aansluiting feitelijk een vaster contract is dan zelfs een vast leveringscontract voor gas. En dat de leverancier in een iets mindere mate vatbaar is voor de variabele kosten zoals de inkoop van gas.

Nieuw en flexibel contract is duur. De leverancier heeft niet de zekerheid dat hij tot in de lengte van dagen kan leveren. Hoe vaster het contract hoe aantrekkelijker het is voor de leverancier. (de lage tarieven van een vast gascontract nu hebben de leveranciers al ingekocht of gehedged tegen een zelfde prijs). En nu betalen de mensen met het meest vaste contract een prijs die vrijwel gelijk is aan de kosten van het meest flexibele en nieuwe gascontract. Dit voelt erg onredelijk.

Opzeggen zal niet de voorkeur hebben. Je hebt inderdaad minder zekerheid. De kosten van onderhoud en op termijn vervanging zijn lastig in te schatten en als er een probleem is dan moet je het zelf maar zien op te lossen met een lokale loodgieter.
Over de warmte aansluiting en de leverancier zelf zijn wij bijzonder tevreden. In 10 jaar tijd vrijwel geen enkel probleem gehad en de problemen die er zijn geweest heeft de leverancier goed en snel opgelost (al delen niet alle buren deze mening). Zelf gaan wij niet meer veranderen maar ik kan mij voorstellen dat er voor veel mensen een moment komt dat dat een serieuze overweging word.

Dat dingen duurder worden dat is ook te accepteren,alles wordt duurder dus warmte net ook dat is redelijk.
De huidige gang van zaken bij de warmte aansluitingen voelt als onredelijk. Als duidelijk aangetoond zou worden dat het redelijk is dan zou dat al een hoop ergenis wegnemen zoals eerder gezegd.

Volgend jaar maar kijken wat het word maar de argumenten in de kamer genoemd voor de lange tijd die nodig is (onduidelijk wie eigenaar is van warmte netten ??) geven niet echt veel vertrouwen. Maar goed,misschien valt het mee en het kan altijd slechter.

[ Voor 6% gewijzigd door warmtetarieven op 13-05-2022 13:59 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
headhunter1985 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:02:
Onder de mo-tag onze ervaring m.b.t. opzegging. De procedure loopt nog.

***members only***

Nu met de verwachte stijgende prijzen, zat ik gisteren na te denken, moet ik niet gewoon een elektrische kachel neerzetten? Ik heb een overproductie van circa 2.000 kwh, daarvoor kan ik heel wat uren een elektrische kachel laten draaien.

Hierdoor het verbruik in GJ drastisch reduceren.
Update vanaf deze zijde.

Van de week het bericht ontvangen dat het oordeel ten gunste is van de warmte leverancier.

Reden: het is een kleinschalig warmtenet, welke financieel onder druk staat. Het opzeggen van 1 of meerdere afnemers, kan leiden tot een blijvend aanzienlijk financieel nadeel voor de overige afnemers.

Er wordt verwezen naar artikel 3c lid 2 van de warmtewet en Memorie van toelichting Wijziging van de
Warmtewet gepubliceerd op 23 mei 2017.

De situatie dat het warmtenet te rooskleurig in de initiatief fase is gepresenteerd (minder aansluitingen gerealiseerd dan berekend, warmteverliezen net groter dan berekend) betekend voor het oordeel niks. Dat wij als afnemers hier de dupe van zijn en zelf een blijvend financieel nadeel aan ondervinden, doet er niet toe.

Nu is het nog een overweging of wij naar de rechter zullen stappen. Maar vanwege de kosten, moeten er wel meer mensen mee willen doen. Ik ben zelf niet erg positief dat de rechter wel mee gaat in ons betoog, ik verwacht dat wordt gekeken naar het collectief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Catzjes
17-3-2022:
Vandaag per mail nieuws gehad van de geschillencommissie, mijn zaak is verder in behandeling genomen :)
25-4-2022 mail van de geschillencommissie:
De door u toegestuurde documenten hebben wij doorgestuurd naar de andere partij, Eneco Consumenten B.V..
23-5-2022 mail van de geschillencommissie:
De andere partij in het geschil heeft ons uitstel gevraagd om een reactie te geven. Wij hebben dit verzoek gehonoreerd en uitstel verleend tot uiterlijk 9 juni 2022.

Geduld is een schone zaak...

[ Voor 5% gewijzigd door Catzjes op 24-05-2022 06:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:28:
[...]
De geschillencommissie heeft mijn zaak in behandeling, maar loopt nu een beetje te eikelen:
[...]
- Hoe moeilijk is het om te snappen dat in 1 huishouden contracten op verschillende namen kunnen staan?
- Ik heb ze per mail aangesproken, dezelfde manier als vattenfall mij ook op de hoogte heeft gesteld van de verhoging.
Hier ook eindelijk antwoord van de geschillencommissie:
Geachte heer,

In bovengenoemde zaak laten wij u weten het geschil verder in behandeling te hebben genomen. [..]

De door u toegestuurde documenten hebben wij doorgestuurd naar de andere partij, Vattenfall Warmte N.V..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Ik had de hoop dat de prijs van het gas weer enigzins normaal zou worden tegen einde van het jaar maar met deze vooruitzichten komt er nog een flinke scherp boven op de warmte net prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
matty___ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:24:
Ik had de hoop dat de prijs van het gas weer enigzins normaal zou worden tegen einde van het jaar maar met deze vooruitzichten komt er nog een flinke scherp boven op de warmte net prijs.
En terecht natuurlijk. Immers, ik ben aangesloten op een warmtenet waarbij er helemaal geen gas verbrand wordt om die warmte op te wekken, zodat, um, hm. Oh ja, solidariteitsbelasting, dat was het. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:11:
[...]

En terecht natuurlijk. Immers, ik ben aangesloten op een warmtenet waarbij er helemaal geen gas verbrand wordt om die warmte op te wekken, zodat, um, hm. Oh ja, solidariteitsbelasting, dat was het. :|
Nee neee nee 'niet meer dan anders' noemen ze dat. Dus ook niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

‘Niet meer dan anders’ klinkt sympathiek, maar niet als dat ‘anders’ inmiddels een sterk verouderde manier van verwarmen is. Op z’n minst zou de ACM moeten kijken naar wat verwarmen met warmtepomp kost, en het tarief deels daarop bepalen.

En we zien nu ook al dat sommige kleinschalige warmtenetten, zoals bijvoorbeeld die van @headhunter1985, zonder zinnige bron ten dode opgeschreven zijn. Hak dan nu die knoop door en stop ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd naar wat Vattenfall gaat doen met de BTW verlaging op 1 juli, of ze dan de tarieven ex BTW aanpassen zodat er effectief niet wijzigt of dat het tarief ook daadwerkelijk daalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vattenfall zelf heeft op zijn site staan dat de de tarieven in principe voor 1 jaar vaststellen, maar dat ze daar vanaf mogen wijken (en daar nu nog geen aanleiding toe zien). Zolang ze het maar een maand van te voren kenbaar maken en onder t maximum van de ACM blijven zou het dus kunnen veranderen (lijkt t).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb inmiddels mijn afrekening van Vattenfall binnen voor 21-22. De meterstand op 1 januari is inderdaad weer een schatting. Het ligt iets onder mijn werkelijke meterstand per 1 januari. Op 2 januari heb ik de stand nog wel doorgegeven, maar weet niet of ze daar iets mee gedaan hebben. Mochten jullie ook zelf de meterstand rond 1-1 weten dan zou ik die dus wel even controleren op de jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warmtetarieven
bijdrage verwijderd.

[ Voor 128% gewijzigd door warmtetarieven op 04-06-2022 10:56 . Reden: bij nader inzien wil ik hier niets meer over zeggen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Tja, ik huur, in een flat. De enige manier voor mij om van het warmtenet af te gaan, realistisch gezien, is verhuizen, en er zijn weer allerlei redenen los van de warmte om dat niet te doen. Woonde ik los dan wist ik het wel; geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken met een monopolie in zee te gaan waar de leverancier zelf mag verzinnen wat een leuke prijs is, want NMDA is een aanfluiting -- wat al jaren bekend is, maar waar men op de een of andere manier toch maar niet in slaagt verbetering aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

c-nan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:49:
[..]

Vind Eneco het tarief te laag? Dan verhogen ze de huur/service kosten van de warmtewisselaar.
Het wordt tijd dat er naast vrije modemkeuze ook vrije warmtewisselaarkeuze komt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 09:19
Videopac schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Het wordt tijd dat er naast vrije modemkeuze ook vrije warmtewisselaarkeuze komt.
Dat was er, je kon voor de invoering van de warmtewet naar keuze je eigen afleverset aanschaffen. Nu kun je enkel het meest goedkoopste crappy model huren bij de warmteleverancier onder het mom van "het is zo gevaarlijk met dat hete water als er een lek ontstaat".

Dit stond naar mijn weten overigens niet in de ontwerptekst van de wet, maak daar maar uit op wat je wilt...

Feit is dat met zo'n argument je gasgestookte toestellen ook wel uit de verkoop kunt halen want dat heeft nog een groter risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Jammer dat de lobby en/of een luie overheid de nieuwe warmtewet weer weet te vertragen. Maar goed, ik ben ook nog niet overtuigd dat als de gasprijs losgekoppeld wordt de warmte ineens goedkoper gaat worden. Want naïef gedacht zou de ACM dan in hun onderzoek onterechte verhogingen hebben gevonden en dat was blijkbaar niet zo... dus blijkbaar maakt de koppeling met de gasprijs niet veel uit? Misschien gaan we het meemaken in 2024.

Vandaag mijn jaarrekening ontvangen. Nagenoeg hetzelfde verbruik per periode maar wel met prijsverdubbelaar :/

code:
1
2
3
Begin datum Eind datum  Aantal      Tarief (incl. btw)  Totaal (incl. btw)
25-05-21    01-01-22    8,189 GJ        € 22,7601           € 186,39
01-01-22    16-05-22    7,841 GJ        € 42,9187           € 336,53

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Huurwoningen met een WKO hoeven geen vastrecht te betalen.
https://www.woonbond.nl/n...rs-omlaag-wko-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Weten jullie hoe er wordt omgegaan met de BTW verlaging? Deze geldt dus ook voor "niet meer dan anders", maar er worden alleen jaar tarieven incl BTW gepubliceerd. Betekent dit dat mijn aanbieder incl BTW hetzelfde mag blijven vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
peter13579 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:28:
Weten jullie hoe er wordt omgegaan met de BTW verlaging? Deze geldt dus ook voor "niet meer dan anders", maar er worden alleen jaar tarieven incl BTW gepubliceerd. Betekent dit dat mijn aanbieder incl BTW hetzelfde mag blijven vragen?
In het "tarievenbesluit warmte 2022" worden alle tarieven ex btw genoemd.
Een leverancier die het maximumtarief hanteert, zal dus zéker zijn "inclusief" tarief moeten aanpassen aan de BTW verlaging.

Daarnaast zal bij de meeste leveranciers in de algemene voorwaarden staan dat wanneer de overheid de heffingen of belastingtarieven aanpast, deze aanpassing doorberekend zal worden aan de klant. Zo'n bepaling in de algemene voorwaarden werkt tweezijdig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 12-06-2022 20:49 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:13
peter13579 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:28:
Eteck heeft inmiddels een brief hierover gestuurd. Het tarief ex btw blijft hetzelfde. Dus het tarief incl. btw gaat omlaag. Kan me ook niet voorstellen dat ze met iets anders kunnen wegkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
Bastien schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:01:
Jammer dat de lobby en/of een luie overheid de nieuwe warmtewet weer weet te vertragen. Maar goed, ik ben ook nog niet overtuigd dat als de gasprijs losgekoppeld wordt de warmte ineens goedkoper gaat worden. Want naïef gedacht zou de ACM dan in hun onderzoek onterechte verhogingen hebben gevonden en dat was blijkbaar niet zo... dus blijkbaar maakt de koppeling met de gasprijs niet veel uit? Misschien gaan we het meemaken in 2024.

Vandaag mijn jaarrekening ontvangen. Nagenoeg hetzelfde verbruik per periode maar wel met prijsverdubbelaar :/

code:
1
2
3
Begin datum Eind datum  Aantal      Tarief (incl. btw)  Totaal (incl. btw)
25-05-21    01-01-22    8,189 GJ        € 22,7601           € 186,39
01-01-22    16-05-22    7,841 GJ        € 42,9187           € 336,53
Hoe weten zij dat je tot 01-01 een bepaalde verbruik had? Zelf op 01-01 doorgegeven?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

c-nan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Hoe weten zij dat je tot 01-01 een bepaalde verbruik had? Zelf op 01-01 doorgegeven?
Ja, nou ja op 31 december. Doe ik altijd. Kan natuurlijk ook in mijn nadeel zijn soms, maar ik heb liever een factuur op basis van feiten ipv gokken. Snap ook niet dat Ennatuurlijk (en de rest) niet standaard bij iedereen dit op die datum standaard uitleest als de tarieven wijzigen. Hetzelfde gaat natuurlijk op voor alle overige nuts.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catzjes
Catzjes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:30:
[...]

[...]

23-5-2022 mail van de geschillencommissie:
De andere partij in het geschil heeft ons uitstel gevraagd om een reactie te geven. Wij hebben dit verzoek gehonoreerd en uitstel verleend tot uiterlijk 9 juni 2022.

Geduld is een schone zaak...
Reactie van Eneco is binnen.
Ze beroepen zich op hun eigen algemene voorwaarden en vinden dus dat ze mij tijdig hebben geïnformeerd omdat ze de tarieven op 31-12-2021 op hun website hebben gepubliceerd. Ze vinden verder dat ik van de verhoging heb geweten omdat ik begin januari mijn maandbedrag heb verhoogd. Ze bieden mij € 52,50 als ik de zaak sluit (dit is het klachtengeld wat ik moest betalen voor het melden van het geschil bij de geschillencommissie).

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

GioStyle schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Wordt geschat. Ben je van mening dat het anders is, dan zal je dat zelf moeten aantonen. Sommige meters kunnen de stand onthouden per maand of per jaar. Zo ver ik weet kunnen deze meters niet op afstand uitgelezen worden.
Bij Ennatuurlijk lezen ze blijkbaar wel periodiek zelf uit, althans dat claimen ze in de klant omgeving en op mijn jaarrekening. Geen idee hoe trouwens.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste