Mijn tarieven hebben nog nooit afgeweken van de algemene tarieven. Behalve dat de levering van warm water omgerekend word naar liter ipv kwh. Maar misschien hebben anderen meer geluk.Of-Aaargh schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:30:
[...]
Dit zijn niet de tarieven die voor onze aansluitingen gelden; zoals ze brutaalweg toegeven zijn dit hun algemene tarieven, die niet zijn gebaseerd op hun daadwerkelijke kosten, maar de hoogst mogelijke bedragen die ze mogen vragen van de ACM.
Zoals op dat informatieblad staat kunnen de daadwerkelijk geldende tarieven hiervan afwijken. Alleen de bedragen die op ons persoonlijke tariefblad in MijnEteck staan zijn geldend. En daar staan ze nog steeds niet. Ach ja, ze hebben nog 50 uur of zo... Echt zo vreselijk dat we niet met onze voeten kunnen stemmen en vastzitten aan de leverancier, anders was ik al jaren geleden (toen Eteck drie jaar achter elkaar elk kalenderjaar de tarieven verdubbelde) overgestapt op een andere leverancier.
Wauw ook al. Bij ons zit in een groot deel van de wijk sluipverbruik in de afgifte set. Kort gezegd als het systeem op koelen staat in de zomer "stroomt" er warmte door de afgifte set weg wegens het niet sluiten van een of andere klep. Door het gebruik van de koeling is de delta temperatuur daar dus reken je warmte af. Sinds ik mijn warmte afgifte box 4x per dag uit en aan zet (en dus de klep sluit) met een slimme stekker is mijn jaarverbruik gedaald van 39 gj naar 22 gj.Of-Aaargh schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:15:
De tarieven van Eteck zijn bekendgemaakt. Net als vorig jaar zijn ze precies op het maximum gaan zitten voor de meeste tarieven, maar net als vorig jaar gaan ze voor sommige kosten over het ACM-maximum heen. Ik heb vorig jaar een melding gedaan bij Eteck en de ACM, maar door onderbezetting daar heeft de ACM niets gedaan aan deze overtreding van de regels.
De kosten op een rijtje:
Afleverset € 178,56 (ACM € 178,51)
Meettarief € 33,72 (ACM€ 33,73)
Vaste kosten koude € 300,00 (ACM € 300,01)
Vaste kosten Warmte € 615,72 (ACM € 615,66)
Warmte per GJ € 40,97 (ACM € 40,97)
En de ACM? Geen capaciteit voor een handhavings verzoek .... Bizar voor woorden.
Exact hierom ben ik al mijn vertrouwen verloren in de warmtenet sector, de monopolisten, de ACM en de overheid. Ook de volgende Warmtewet biedt onvoldoende zekerheid voor de consument.
We zijn inmiddels bijna een jaar verder. Ik zag de tarieven van Stadsverwarming Purmerend volgens mij nog niet langskomen (anders sorry).Cave_Boy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:05:
De tarieven van de Stadsverwarming Purmerend (SVP) staan er nog niet bij dus hierbij:
[Afbeelding]
Ook heeft SVP voor kleinverbruikers een optie genaamd "Spaarzaam". Deze heeft net andere kosten.
[Afbeelding]
Standaard tarief
/f/image/8FNuEIvE7vmnHhjQgc9HBfYl.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij hebben ze ook weer een spaarzaam tarief:
/f/image/GivOmPWfJPbbKIGtPoO2325y.png?f=fotoalbum_large)
Ze hebben ook een rekenvoorbeeldje waarin je dus een indicatie hebt of je mogelijk gaat besparen of niet:
/f/image/fCP4bmav9MmWWoxl3CbUm2ar.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een slimme meter en ja via de app (die beperkt is en ook vaak bij het inloggen blijft hangen) kan ik wel een verbruik zien. Graag wil ik alleen net zoals het verbruik van mijn energie en water ook het verbruik van warmte zien in mijn Home Assistent.
Ik had nog een tweede P1 meter van Home Assistent hier liggen en die heb ik dan ook van de week weer ertussen geprobeerd aan te sluiten (her en der zie je mensen die via die meter wel hun warmtemeter kunnen uitlezen). Het aansluiten lukt (wel opgeven in Home Wizard dat het een 2e huis is). Maar ja dan vervolgens kom je niet verder omdat de warmtemeter nog geen signaal doorgeeft naar de P1 poort. Vanuit Stadsverwarming Purmerend krijg ik alleen maar te horen "Ja sorry meneer dat is een andere afdeling ze zijn ermee bezig." "Wat is een P1 meter? " "U heeft toch de app?" "Aansluiten van andere apparatuur aan onze apparatuur is niet de bedoeling meneer".
Iemand suggesties? Ik zag nog een post voorbij komen van een link naar de website van Pieterbrinkman. Ik zit erover na te denken dit maar te gaan proberen. Alleen dan wel met een Raspberry Pi 2W. Dat moet volgens mij al zat zijn. (Link: https://www.pieterbrinkma...sistant-energy-dashboard/)
H. Lal schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:11:
Hier ook de Eneco tarieven weer gekregen.
Dit kost mij €1688 voor 2026. (21GJ)
Volgens het NMDA-principe vind ik het interessant om altijd uit te zoeken wat het bij Eneco kost als ik gas zou afnemen (Gedeelte van de wijk hier heeft namelijk een gasaansluiting ipv warmtenet.)
Dat zou mij volgens de Eneco site:
Gas contract 1 jaar vast (600m3) €1076
huur CV ketel CW4 (€37,20*12) €446
---
Totaal: €1522
Betaal je met een warmteaansluiting toch ruim 10% teveel.
En dan zijn hier nog niet de opties om een goedkopere aanbieder te pakken die een welkomstbonus geeft. Dan loopt dat verschil op tot 370 euro voor 2026.
Volgens mij is in de NMDA constructie niet huur maar wel onderhoud en afschrijving van een ketel berekend.H. Lal schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:27:
[...]
Zeker!
Maar ik wilde de vergelijking zo gelijk mogelijk maken. In dit geval doet mijn warmteleverancier voor gas dus exact hetzelfde maar dan voor een significant lagere prijs.
Ik had zelf eigenlijk ook graag de afleverset van mijn warmtenet gekocht in plaats van gehuurd
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik zal de nieuwe tarieven later vandaag toevoegen aan de sheet die hier elk jaar verschijnt.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hier ga ik eens even induiken. Ook Eteck en warmteverbruik is in de zomer iets hoger dan in de winter met verwarming dag en nacht op 21 graden.coolnr schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:51:
[...]
Wauw ook al. Bij ons zit in een groot deel van de wijk sluipverbruik in de afgifte set. Kort gezegd als het systeem op koelen staat in de zomer "stroomt" er warmte door de afgifte set weg wegens het niet sluiten van een of andere klep. Door het gebruik van de koeling is de delta temperatuur daar dus reken je warmte af. Sinds ik mijn warmte afgifte box 4x per dag uit en aan zet (en dus de klep sluit) met een slimme stekker is mijn jaarverbruik gedaald van 39 gj naar 22 gj.
Dank voor het invullen! Staan echter de maximumtarieven van de ACM niet per maand verkeerd berekend? Volgens mij communiceert de ACM alleen het maximumbedrag per jaar. Je deelt dat maximumbedrag door 12 om het maximum maandtarief te krijgen, maar jij rondt daarbij het maandbedrag naar boven af, zodat je daarmee uiteindelijk op een hoger jaarbedrag dan het maximum uitkomt. Ik zou zeggen, rond het berekende ACM maandbedrag niet af (bv. voor vastrecht warmte € 51,305 per maand ipv € 51,31) of hou het jaarbedrag aan zoals de ACM dat communiceert (bv. € 615,66 voor vastrecht warmte), en vermenigvuldig dan de maandtarieven van de aanbieders met 12 om hun jaartarieven te krijgen.Microkid schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:01:
Ik zal de nieuwe tarieven later vandaag toevoegen aan de sheet die hier elk jaar verschijnt.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
aangepast.Of-Aaargh schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Dank voor het invullen! Staan echter de maximumtarieven van de ACM niet per maand verkeerd berekend? Volgens mij communiceert de ACM alleen het maximumbedrag per jaar. Je deelt dat maximumbedrag door 12 om het maximum maandtarief te krijgen, maar jij rondt daarbij het maandbedrag naar boven af, zodat je daarmee uiteindelijk op een hoger jaarbedrag dan het maximum uitkomt. Ik zou zeggen, rond het berekende ACM maandbedrag niet af (bv. voor vastrecht warmte € 51,305 per maand ipv € 51,31) of hou het jaarbedrag aan zoals de ACM dat communiceert (bv. € 615,66 voor vastrecht warmte), en vermenigvuldig dan de maandtarieven van de aanbieders met 12 om hun jaartarieven te krijgen.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Top! Dank je wel!
Ik heb overigens een melding en verzoek tot handhaving gedaan bij de ACM over de twee tarieven van Eteck die boven het ACM-maximum gaan (vaste kosten warmte en afleverset). Ook al is het maar een bedrag van 11 cent per jaar, het is voor mij een principiële kwestie. En het gaat ook over een al dan niet betrouwbare overheid die ons beschermt tegen steeds machtiger wordende graaiende bedrijven.
Ik ben benieuwd of de ACM dit jaar wél actie onderneemt.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Zuur: Eneco afsluitkosten stadsverwarming exploderen van €504 (2025) naar €3904 (2026)
Hallo tweakers,Sinds december 2025 was ik (regio Ypenburg, Den Haag) al van plan om zo veel mogelijk zelf een warmtepomp te installeren (DIY waar mogelijk) en de Eneco stadsverwarming-aansluiting permanent uit bedrijf te laten nemen.
Ik heb het nieuws niet goed gevolgd, en nu in 2026 blijkt de prijs voor "permanent uit bedrijf nemen" (leidingen blijven liggen) gigantisch gestegen: in 2025 nog €504 incl. BTW, nu €3.904,26 incl. BTW.
Erg zuur voor mij, had ik maar eind 2025 al een offerte aangevraagd...
Iemand dezelfde ervaring? Of tips om dit toch goedkoper te regelen?
Links naar de officiële Eneco PDF's:
2025 versie (met €504 voor permanent uit bedrijf nemen):
https://www.eneco.nl/-/me...e/con_pcd_328_2025-05.pdf
2026 versie (met €3.904,26 voor permanent uit bedrijf nemen):
https://www.eneco.nl/-/me...rmte-aansluiting-2026.pdf
7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp
@noucmen
Vreemd dat Eneco vorig jaar zo`n laag bedrag vermelden gezien de ACM toen zelfs 5.250,99 vermelde.
Eneco spreekt over:
De kosten voor het permanent uit bedrijf laten nemen
zijn € 3.904,26 inclusief btw. U ontvangt hiervoor een
offerte van ons.
ACM spreekt over: https://www.consuwijzer.n...afsluiten-warmte-of-koude
Afsluiting van de warmte kost u maximaal € 3.904,26 (2025: € 5.250,99).
Waar je op in kan haken is het woordje 'maximaal' wat de ACM vermeld.
1. Vraag een offerte op.
2. Is deze het maximale bedrag vraag dan om een onderbouwing van de kosten.
Volgensmij mogen ze namelijk niet leuk raak het maximale vragen.
Vreemd dat Eneco vorig jaar zo`n laag bedrag vermelden gezien de ACM toen zelfs 5.250,99 vermelde.
Eneco spreekt over:
offerte van ons.
1. Vraag een offerte op.
[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2026 12:28 ]
Heeft Eneco al duidelijk gezegd dat het een hard cijfer van € 3.904,26 is ?Tazzios schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:24:
@noucmen
Eneco spreekt over:
offerte van ons.
Vraag voor een onderbouwing van de kosten is mooi, aangezien ze vorige jaar nog 504 hanteerd,1. Vraag een offerte op.
Maar ze kunnen zeggen: "De vorige jaren hebben wij een korting gegeven, nu is die kortingsperiod net al over"
Gaan we in cirkels discussiëren?noucmen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Heeft Eneco al duidelijk gezegd dat het een hard cijfer van € 3.904,26 is ?
jij vermeldt dat:
Ik heb het nieuws niet goed gevolgd, en nu in 2026 blijkt de prijs voor "permanent uit bedrijf nemen" (leidingen blijven liggen) gigantisch gestegen: in 2025 nog €504 incl. BTW, nu €3.904,26 incl. BTW.
en Eneco vermeldt dat.
De kosten voor het permanent uit bedrijf laten nemen zijn € 3.904,26 inclusief btw.
Zoals ik vermeld kunnen ze dat niet zomaar zeggen, ze moeten daadwerkelijk de kosten maken.[...]
Vraag voor een onderbouwing van de kosten is mooi, aangezien ze vorige jaar nog 504 hanteerd,
Maar ze kunnen zeggen: "De vorige jaren hebben wij een korting gegeven, nu is die kortingsperiod net al over",
Zolang je geen offerte opvraagt weet je niet wat ze rekenen en kun je er ook geen bezwaar tegen maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2026 15:46 . Reden: edit slechte link ]
Let op het verschil tussen het wel of niet verwijderen van de leidingen. In de 2025 versie spreekt Eneco nog over een maximumbedrag van 5.250,99 hiervoor (artikel 3), wat precies het maximumbedrag van de ACM is. In de 2026 versie is dit plotseling 12.786,30 geworden, waar men dus blijkbaar nog meent zo'n 9000 euro erop te mogen gooien naast het verhogen van het bedrag voor buiten bedrijf nemen in artikel 2 (dat bedrag is nu het maximumbedrag van de ACM geworden). Merk ook op dat voor "buiten bedrijf nemen" niets vermeld wordt over daadwerkelijke kosten, dat vermelden ze alleen bij de variant "inclusief leidingen".
De kans dat dit alles veel relatie heeft met daadwerkelijke kosten acht ik zelf niet zo groot. De kans dat je offerte veel lager uitvalt trouwens ook niet.
De kans dat dit alles veel relatie heeft met daadwerkelijke kosten acht ik zelf niet zo groot. De kans dat je offerte veel lager uitvalt trouwens ook niet.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Je hebt eerder de prijs van een tijdelijke afsluiting gekregen “Max 2 jaar”noucmen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Heeft Eneco al duidelijk gezegd dat het een hard cijfer van € 3.904,26 is ?
[...]
Vraag voor een onderbouwing van de kosten is mooi, aangezien ze vorige jaar nog 504 hanteerd,
Maar ze kunnen zeggen: "De vorige jaren hebben wij een korting gegeven, nu is die kortingsperiod net al over",
Je snapt toch zelf ook wel dat een permanente afsluiting vele malen duurder is.. ivm graafwerkzaamheden leiding rooien opnieuw isoleren lasser/fitter en alle andere bijhorende kosten.
Nee hoor: er zijn 3 niveausTechnofreakz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:04:
[...]
Je hebt eerder de prijs van een tijdelijke afsluiting gekregen “Max 2 jaar”
Je snapt toch zelf ook wel dat een permanente afsluiting vele malen duurder is.. ivm graafwerkzaamheden leiding rooien opnieuw isoleren lasser/fitter en alle andere bijhorende kosten.
- Tijdlijk uitbedrijf: max 2 jaar (2 jaar, op software niveau)
- Permanent uitbedrijf: onbeperkt afsluiten (permanent, op software niveau)
- Helemaal verwijderen: onbeperkt (permanent, op hardware niveau)
Ik weet niet beter dat er maar 2 smaken zijn.noucmen schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:
[...]
Nee hoor: er zijn 3 niveaus
- Tijdlijk uitbedrijf: max 2 jaar (2 jaar, op software niveau)
- Permanent uitbedrijf: onbeperkt afsluiten (permanent, op software niveau)
- Helemaal verwijderen: onbeperkt (permanent, op hardware niveau)
Tijdelijk en Permanent incl het verwijderen van de leidingen.
Als ik kijk bij Vattenfall dan zijn er wel drie opties, zie https://www.vattenfall.nl...ming/weg-bij-stadswarmte/ voor meer infoTechnofreakz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik weet niet beter dat er maar 2 smaken zijn.
Tijdelijk en Permanent incl het verwijderen van de leidingen.
• Tijdelijke afsluiting is een slotje op de afleveradres
• Semi permanente afsluiting is het weghalen van de aflverset, de leidingen blijven dan nog wel zitten.
• Permanente afsluiting, hierbij halen ze ook alle aan en afvoer leidingen weg.
Ik denk dat ik voor de tweede optie ga…
Voor jou als consument zit er ook totaal geen verschil tussen optie twee en drie. Alleen de leverancier heeft last van optie twee. Wie zegt dat je een keuse hebt? Ik snap het prima dat leverancier zegt: ik wil bij permanent afsluiten altijd optie 3. Want anders heb ik extra warmteverlies.DJP! schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Als ik kijk bij Vattenfall dan zijn er wel drie opties, zie https://www.vattenfall.nl...ming/weg-bij-stadswarmte/ voor meer info
• Semi permanente afsluiting is het weghalen van de aflverset, de leidingen blijven dan nog wel zitten.
Volgens mij mag ik als consument wel kiezen... althans als ik die site van Vattenfall goed lees. Het grote verschil tussen optie 2 en 3 zijn de aansluitkosten voor de volgende bewoner.t14wo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Voor jou als consument zit er ook totaal geen verschil tussen optie twee en drie. Alleen de leverancier heeft last van optie twee. Wie zegt dat je een keuse hebt? Ik snap het prima dat leverancier zegt: ik wil bij permanent afsluiten altijd optie 3. Want anders heb ik extra warmteverlies.
Mijn antwoord ging over Eneco.DJP! schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Als ik kijk bij Vattenfall dan zijn er wel drie opties, zie https://www.vattenfall.nl...ming/weg-bij-stadswarmte/ voor meer info
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn aansluiting bij Eneco opgezegd. En hoewel ik het prima had gevonden dat Eneco alleen de warmteset weghaalde en de leiding afsloot, hebben ze er toch voor gekozen om de leidingen weg te halen. Daar had ik geen keus in.
Nou maakte dat toen in prijs niet uit, het vaste tarief was ongeveer 500 euro. Maar voor dat geld heb ik wel 3 dagen een gat voor de deur gehad, met bemalingspomp, een ploeg om te graven inclusief graafmachine, een ploeg om de leiding af te zagen en de hoofdleiding dicht te lassen, iemand die de warmteset kwam verwijderen, een berg zand en een stratenmaker die de boel weer netjes dicht heeft gemaakt.
Nou heb ik een vrijstaande woning, dus een stuk leiding naar alleen mijn huis en dat willen ze niet als dode leiding hebben liggen. Maar daarmee was die 500 euro dus een koopje voor wat er allemaal moest gebeuren. Ik snap dus wel dat Eneco een hoger tarief rekent nu, want in mijn geval heeft het ze die 5000 euro ook wel gekost.
(ik ben overigens ook wel blij dat de leiding helemaal afgesloten is, want toen ik de hoofdkranen dichtdraaide begon de afgekoelde leiding te lekken...)
Nou maakte dat toen in prijs niet uit, het vaste tarief was ongeveer 500 euro. Maar voor dat geld heb ik wel 3 dagen een gat voor de deur gehad, met bemalingspomp, een ploeg om te graven inclusief graafmachine, een ploeg om de leiding af te zagen en de hoofdleiding dicht te lassen, iemand die de warmteset kwam verwijderen, een berg zand en een stratenmaker die de boel weer netjes dicht heeft gemaakt.
Nou heb ik een vrijstaande woning, dus een stuk leiding naar alleen mijn huis en dat willen ze niet als dode leiding hebben liggen. Maar daarmee was die 500 euro dus een koopje voor wat er allemaal moest gebeuren. Ik snap dus wel dat Eneco een hoger tarief rekent nu, want in mijn geval heeft het ze die 5000 euro ook wel gekost.
(ik ben overigens ook wel blij dat de leiding helemaal afgesloten is, want toen ik de hoofdkranen dichtdraaide begon de afgekoelde leiding te lekken...)
[ Voor 7% gewijzigd door Aiolos op 09-01-2026 15:47 ]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
het blijft tobben.
[ Voor 106% gewijzigd door warmtetarieven op 15-01-2026 13:40 ]
Ik zit een beetje in dubio. Sinds gister is het aanmelden voor Stadsverwarming Purmerend online gegaan. Naar hun zeggen is dit in mijn situatie voordeliger. Het afgelopen jaar heb ik geen Spaarzaam contract gedaan (expres) en het jaar hiervoor had ik deze wel. Bij het aflopen van het spaarzaam contract bleek uiteindelijk dat ik een besparing had van ongeveer €19. Dit met een verbruik van 5,7GJ. Geschat was een stuk hoger (meen rond de €70 a €90). Nu kun je denken van o een flink hoger verbruik dan eerder geschat? Zelfs die is lager dan hun schatting.
Vorig jaar deed ik mede uit frustratie omdat ik geen duidelijke uitleg vanuit SVPBV kreeg hierover geen Spaarzaam. Hier ben ik wel nog 2x over benaderd omdat ik het het jaar ervoor wel had en het me wel geld zou schelen. Dat het me geld scheelt ben ik het wel mee eens. Maar het grote verschil wat aangekaart wordt... Die merk ik totaal niet. Ook nu heb ik eerder een spaarzaam aanbieding gehad en deze ziet er rooskleuriger uit dan als ik het zelf uitreken. Hoe ervaren jullie dit?
Ik vind het persoonlijk ook nogal gevaarlijk om mijn recht van ACM tarief weg te doen voor eigenlijk een heel klein bedrag. Straks gebeurt er iets in de wereld waardoor de tarieven plots giga gaan stijgen (gewoon in hoofd gedachtengang). Mijn jaarverbruik staat nu geschat op 5,6GJ.
Wordt tijd dat er echt ook andere aanbieders komen (al is dat wel natuurlijk vrij lastig).
Vorig jaar deed ik mede uit frustratie omdat ik geen duidelijke uitleg vanuit SVPBV kreeg hierover geen Spaarzaam. Hier ben ik wel nog 2x over benaderd omdat ik het het jaar ervoor wel had en het me wel geld zou schelen. Dat het me geld scheelt ben ik het wel mee eens. Maar het grote verschil wat aangekaart wordt... Die merk ik totaal niet. Ook nu heb ik eerder een spaarzaam aanbieding gehad en deze ziet er rooskleuriger uit dan als ik het zelf uitreken. Hoe ervaren jullie dit?
Ik vind het persoonlijk ook nogal gevaarlijk om mijn recht van ACM tarief weg te doen voor eigenlijk een heel klein bedrag. Straks gebeurt er iets in de wereld waardoor de tarieven plots giga gaan stijgen (gewoon in hoofd gedachtengang). Mijn jaarverbruik staat nu geschat op 5,6GJ.
Wordt tijd dat er echt ook andere aanbieders komen (al is dat wel natuurlijk vrij lastig).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat is jouw situatie? Heb je nu geen stadsverwarming?Cave_Boy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:45:
Ik zit een beetje in dubio. Sinds gister is het aanmelden voor Stadsverwarming Purmerend online gegaan. Naar hun zeggen is dit in mijn situatie voordeliger.
Jawel maar gewoon standaard contract.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Wat is jouw situatie? Heb je nu geen stadsverwarming?
https://nos.nl/artikel/25...eranciers-van-stadswarmte
Blijkbaar hebben er afgelopen jaar 4 leveranciers teveel winst gemaakt. Hopelijk gaan de prijzen omlaag.
Blijkbaar hebben er afgelopen jaar 4 leveranciers teveel winst gemaakt. Hopelijk gaan de prijzen omlaag.
Opvallende keuze van media (nu.nl heeft dezelfde titel) om te richten op de 4 leveranciers die iets te veel rendement heeft gemaakt (het is relatief klein - dat worden geen grote prijscorrecties in de tarieven).3ssen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:49:
https://nos.nl/artikel/25...eranciers-van-stadswarmte
Zorgelijker is dat meer dan de helft van de warmtebedrijven verlies draait - en er daarmee dus risico is voor de leveringszekerheid.
Hier rapport van het ACM: https://www.acm.nl/system...rmteleveranciers-2024.pdf
Helaas (nog) geen namen genoemd.
Maar de overheid had toch bedacht dat alle leveranciers genationaliseerd gingen worden of zo? In overheidshanden of wat dan ook.
En toen is er een rem gezet op uitbreiden en investeren door de huidige eigenaren, geheel begrijpelijk. Dan ga je uiteindelijk steeds slechter draaien lijkt mij.
Maar geen idee hoe het ermee staat gezien de landelijke overheid al jaren nergens over besluit maar enkel het land kapot aankondigt.
En toen is er een rem gezet op uitbreiden en investeren door de huidige eigenaren, geheel begrijpelijk. Dan ga je uiteindelijk steeds slechter draaien lijkt mij.
Maar geen idee hoe het ermee staat gezien de landelijke overheid al jaren nergens over besluit maar enkel het land kapot aankondigt.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Een overzicht van de variabele en vaste kosten per leverancier vind ik er helaas niet in terug..Skyaero schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:10:
Onder de Wet collective Warmte (Wcw) moeten warmtebedrijven voor tenminste 50% in publieke handen zijn. De Wcw is wel aangenomen, maar nog niet ingegaanBastien schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:30:
Nou heb ik het rapport niet volledig gelezen, maar is het niet zo dat eigenaren waarde uit de bedrijven aan het onttrekken zijn in aanloop naar de ingang WcW? Dat zou een negative ROI ook verklaren namelijk.Skyaero schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Opvallende keuze van media (nu.nl heeft dezelfde titel) om te richten op de 4 leveranciers die iets te veel rendement heeft gemaakt (het is relatief klein - dat worden geen grote prijscorrecties in de tarieven).
Zorgelijker is dat meer dan de helft van de warmtebedrijven verlies draait - en er daarmee dus risico is voor de leveringszekerheid.
Helaas (nog) geen namen genoemd.
Waarde onttrekken gebeurt vanuit de reserve, heeft geen impact op het jaarresultaat. Ook niet logisch als men straks een deel van de aandelen moet verkopen aan een publieke instantie. Dan wil je juist hoge waarde hebben.sebastiaan89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:00:
[...]
Nou heb ik het rapport niet volledig gelezen, maar is het niet zo dat eigenaren waarde uit de bedrijven aan het onttrekken zijn in aanloop naar de ingang WcW? Dat zou een negative ROI ook verklaren namelijk.
Ik ben niet bekend met de financiële gang van zaken van alle bedrijven, maar ken er een paar. Het zijn voornamelijk de combinatie van hoge (productie)kosten en beperkte inkomsten..
Bedenk bijvoorbeeld dat een SVP op biomassa (= duur) en aardgas (= duur draait). Idem dito Utrecht/Nieuwegein (Eneco geloof ik), draait ook 100% op aardgas.
En heel veel warmtebedrijfjes die veel hebben geïnvesteerd in infrastructuur maar (nog) niet de klanten hebben. Waarbij het best wel de vraag is of die er gaan komen.
Eneco (voor Utrecht & Nieuwegein) staat ook een houtsnipper centrale op de Lage Weide.Skyaero schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:25:
[...]
Waarde onttrekken gebeurt vanuit de reserve, heeft geen impact op het jaarresultaat. Ook niet logisch als men straks een deel van de aandelen moet verkopen aan een publieke instantie. Dan wil je juist hoge waarde hebben.
Ik ben niet bekend met de financiële gang van zaken van alle bedrijven, maar ken er een paar. Het zijn voornamelijk de combinatie van hoge (productie)kosten en beperkte inkomsten..
Bedenk bijvoorbeeld dat een SVP op biomassa (= duur) en aardgas (= duur draait). Idem dito Utrecht/Nieuwegein (Eneco geloof ik), draait ook 100% op aardgas.
En heel veel warmtebedrijfjes die veel hebben geïnvesteerd in infrastructuur maar (nog) niet de klanten hebben. Waarbij het best wel de vraag is of die er gaan komen.
De rest van het % is als bron aardgas al dan niet als restproduct.
Gister mijn Kamstrup IR gateway van Smartgateways gekoppeld op mijn Home Asistent.
Naja ik had eerder al eens een poging gedaan (en een 2e en een 3e) maar het ging maar niet. Ik had wel connectie maar de gehele tijd geen waardes.
Setup etc meermaals doorgelopen. Sensor reageert keurig met de knipperende ledjes.
Tot gister een vriend aangaf draai de sensor eens om.
Ik aangeven... Dat gaat niet omdat de monteur mijn meter zo dicht op de unit heeft gemonteerd (net te weinig ruimte) Daarbij deed de magneet aansluiting perfect connectie maken. Maar omdat ik ook wel getriggerd was... Toch even proberen. Gelukkig is de meter niet heel vast op de muur (is te schuiven/ klikken). Dus even een halve cm omhoog en de sensor paste. Ik had direct waarden.
Ik moet wel alle sensoren even met de hand in het dashboard goed zetten. Op de een of andere manier zoekt hij alles onder net een andere naam. Maar dat is relatief makkelijk uit te voeren.
De grafiekjes en doorvoer is wel leuk om te zien (mijn mening).
Naja ik had eerder al eens een poging gedaan (en een 2e en een 3e) maar het ging maar niet. Ik had wel connectie maar de gehele tijd geen waardes.
Setup etc meermaals doorgelopen. Sensor reageert keurig met de knipperende ledjes.
Tot gister een vriend aangaf draai de sensor eens om.
Ik aangeven... Dat gaat niet omdat de monteur mijn meter zo dicht op de unit heeft gemonteerd (net te weinig ruimte) Daarbij deed de magneet aansluiting perfect connectie maken. Maar omdat ik ook wel getriggerd was... Toch even proberen. Gelukkig is de meter niet heel vast op de muur (is te schuiven/ klikken). Dus even een halve cm omhoog en de sensor paste. Ik had direct waarden.
Ik moet wel alle sensoren even met de hand in het dashboard goed zetten. Op de een of andere manier zoekt hij alles onder net een andere naam. Maar dat is relatief makkelijk uit te voeren.
De grafiekjes en doorvoer is wel leuk om te zien (mijn mening).
Mijn leverancier communiceert vandaag de tarieven....
Beter laat dan nooit.
Beter laat dan nooit.
Ik ben het ermee eens dat het beter laat dan nooit is maar mag dit ook volgens de acm of andere instantie die hierop kijkt? Krijg je dan niet automatisch de oude tarieven ofzo? Dat is een vraag die ik in mijn hoofd kreeg.peter13579 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
Beter laat dan nooit.
Dat dacht ik ook, maar in januari heb ik meer voordeel van de daling van de variabele kosten dan nadeel van de stijging van de vaste kosten ...Cave_Boy schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het beter laat dan nooit is maar mag dit ook volgens de acm of andere instantie die hierop kijkt? Krijg je dan niet automatisch de oude tarieven ofzo? Dat is een vraag die ik in mijn hoofd kreeg.
Alles is overigens 100% acm maximum (zoals altijd), dat had dus ruim een maand eerder gekund.
Ik heb een aantal jaar geleden hier eens een klacht over ingediend bij Eneco. Toen onder "coulance" het tarief pas 1 maand na aankondiging gekregen (zoals in de wet staat). In dit topic ook nog wel wat over terug te vinden denk ik.Cave_Boy schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het beter laat dan nooit is maar mag dit ook volgens de acm of andere instantie die hierop kijkt? Krijg je dan niet automatisch de oude tarieven ofzo? Dat is een vraag die ik in mijn hoofd kreeg.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Herkenbaar. Hier ook pas op 21-1 een e-mail van mijn warmtebedrijf met de tarieven van 2026. Echter op 18-12-2025 stonden ze al wel op de website. Dus wanneer zijn ze met mij 'gecommuniceerd"?peter13579 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
21-1.U123456 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:17:
[...]
Herkenbaar. Hier ook pas op 21-1 een e-mail van mijn warmtebedrijf met de tarieven van 2026. Echter op 18-12-2025 stonden ze al wel op de website. Dus wanneer zijn ze met mij 'gecommuniceerd"?
Bij een doorlopend contract hoef je niet zelf dagelijks opzoek te gaan of er misschien wel nieuwe tarieven aangekondigd zijn.
De aanbieder van een dienst moet zijn klanten met een doorlopend contract zelf actief informeren over wijzigingen van de tarieven en/of andere voorwaarden. De datum waarop de aanbieder je actief geïnformeerd heeft is hier dus leidend.
Er is ook nog goed nieuws voor warmtenet klanten: https://ennatuurlijk.nl/o...riodieke-aansluitbijdrage
https://uitspraken.rechts...ils?id=ECLI:NL:HR:2026:94
[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 23-01-2026 23:41 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Let op:
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"
Tarievenoverzicht per jaar: https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"
Tarievenoverzicht per jaar: https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing