Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-08 13:02
In mijn geval ging het om een huis uit 2012. Doordat het huis aangesloten werd op een warmtenet scoorde het hoger op de duurzaamheidsindex, waardoor ze minder isolatie mochten gebruiken. Omdat het huis origineel gebouwd was met een warmtenet was er ook nergens een ruimte waar ik eventueel een warmtepomp kwijt zou kunnen. Het huis had ook geen gasaansluiting, dus een CV ketel was al helemaal geen optie. Zonder op- of uitbouw zat je er dus eigenlijk aan vast, het huis was ook niet ruim genoeg om een stuk van een kamer op te offeren.

Ook bij ons was het een mix van huur en koop, maar het warmtenet was in het koopcontract verwerkt en het was onmogelijk om het huis zonder de aansluiting te kopen (of huren, maar dat spreekt voor zich). Destijds was het ook nog niet mogelijk om van het warmtenet af te stappen, maar inmiddels zijn de regels veranderd en kan het wel. Afhankelijk van je leverancier kunnen de kosten wel flink oplopen (max €5000?). Vervolgens moet je nog een alternatief regelen, dus die warmtepomp van €10-20k wordt ineens nog veel duurder.

Ik woon inmiddels in een huis uit 1997, daar zat nog "dubbel glas" in toen ik het kocht. Dat is dus zonder HR, laat staan HR++. Volgens mij had ik in de keuken een paar HR+ ruiten, maar de rest van het huis niet. Ook in huizen van 1990 en later is de isolatie dus lang niet altijd op orde. Overigens kreeg ik het ook met het oude dubbel glas prima warm in huis, maar nu ik de ruiten vervangen heb heeft mijn warmtepomp dus eigenlijk veel teveel vermogen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:50
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
In mijn geval ging het om een huis uit 2012. Doordat het huis aangesloten werd op een warmtenet scoorde het hoger op de duurzaamheidsindex, waardoor ze minder isolatie mochten gebruiken. Omdat het huis origineel gebouwd was met een warmtenet was er ook nergens een ruimte waar ik eventueel een warmtepomp kwijt zou kunnen. Het huis had ook geen gasaansluiting, dus een CV ketel was al helemaal geen optie. Zonder op- of uitbouw zat je er dus eigenlijk aan vast, het huis was ook niet ruim genoeg om een stuk van een kamer op te offeren.

Ook bij ons was het een mix van huur en koop, maar het warmtenet was in het koopcontract verwerkt en het was onmogelijk om het huis zonder de aansluiting te kopen (of huren, maar dat spreekt voor zich). Destijds was het ook nog niet mogelijk om van het warmtenet af te stappen, maar inmiddels zijn de regels veranderd en kan het wel. Afhankelijk van je leverancier kunnen de kosten wel flink oplopen (max €5000?). Vervolgens moet je nog een alternatief regelen, dus die warmtepomp van €10-20k wordt ineens nog veel duurder.

Ik woon inmiddels in een huis uit 1997, daar zat nog "dubbel glas" in toen ik het kocht. Dat is dus zonder HR, laat staan HR++. Volgens mij had ik in de keuken een paar HR+ ruiten, maar de rest van het huis niet. Ook in huizen van 1990 en later is de isolatie dus lang niet altijd op orde. Overigens kreeg ik het ook met het oude dubbel glas prima warm in huis, maar nu ik de ruiten vervangen heb heeft mijn warmtepomp dus eigenlijk veel teveel vermogen.
Maar nu de hamvraag:

Je ben dus over gegaan van stadsverwarming naar een WP. Daar is nogal wat geld in gaan zitten. Na hoeveel jaar is bij jou het breakeven?

Oh, voor de helderheid, als warmtenet gebruiker vind ik het NMDA ook niet bepaald geloofwaardig. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 07-08-2026 10:18 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
tot 2013 was de U-waarde eis <= 2,2 voor glas+kozijn samen. Dubbel glas in een houten frame voldoet daar gewoon aan.

Mensen verkijken zich er nog wel eens op dat het bouwbesluit tot 2015 helemaal niet zo streng was en eigenlijk gewoon business as usual was m.b.t. isolatie. Pas vanaf 2015 zijn eigenlijk de eisen (terecht) zodanig streng geworden dat het uit de pas ging lopen met wat Bouwend Nederland wilde.

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-08 13:02
Simpel360 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Maar nu de hamvraag:

Je ben dus over gegaan van stadsverwarming naar een WP. Daar is nogal wat geld in gaan zitten. Na hoeveel jaar is bij jou het breakeven?

Oh, voor de helderheid, als warmtenet gebruiker vind ik het NMDA ook niet bepaald geloofwaardig. :X
Nee, ik woon nu in een ander huis (met warmtepomp, omdat ik absoluut zeker wilde weten dat niemand mij ooit een warmtenet door de strot zou duwen). Ik ga de warmtepomp nooit terugverdienen, maar dat was ook niet het doel. De warmtepomp kan koelen en verwarmen, de toegevoegde waarde van koeling in huis is echt enorm. Dat kan ook goedkoper met airco, maar behalve in extreme weken is dit meer dan voldoende. Airco in alle kamers (of alle verdiepingen) vind ik ook niet mooi, nu met vloerverwarming zie ik er niks meer van.

Ik heb wel eens nagedacht over een warmtepomp in het huis dat aan een warmtenet vast zat, maar omdat er nergens ruimte was om de warmtepomp te plaatsen was dat heel lastig. De warmtepomp zelf lukt misschien nog, maar voor een boiler had ik eigenlijk geen plek. Zonder op- of uitbouw zou ik dan een stuk van een kamer moeten opofferen, of ik had het ding boven de trap moeten hangen (ik weet niet eens zeker of dat kan). Het was hoe dan ook nooit mooi geworden.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 19:23
Huizenmix is hier ca 1988-1992 met dat corporaties actief bezig zijn de voormalige huurwoningen te verkopen.
Daar heb je een apart vat voor, of je gebruikt een aparte WP boiler.
Tuurlijk is alles mogelijk maar dat moet je dan wel ter vervanging van een WN voorziening (er)bij aanschaffen en weer (100-150L om te badderen) een plek geven.

En ja, ik snap marktwerking door iets wat betaalbaar was duurder te maken zodat wat nieuws dat duur is, dan aantrekkelijker wordt. Ik heb ook nog zoiets dat dit niet de afspraak was met ik ook weet dat dit inmiddels tegen de wind blazen is. Er zijn 500-600.000 huishoudens die zonder keuze, zich maar moeten gaan schikken.
Huidige warmtenetten liggen meestal in wijken die niet heel oud zijn (> 1990?), daar is de isolatie toch niet zo slecht?
Definieer hier de woningen C-label als goed of slecht t.o.v. A+(+) woningen die wel geschikt zijn voor WP.
Niet per se nodig.
Ook hier, kan je weer trucen met dat je moet opletten dat stroomgebruikers niet tegelijk aangaan.
Ik stel simpel dat wanneer je overstapt naar een WP, dat niet langer moet/kunt doen met een 1fase/32A. Die WP e.d. moet op een eigen (fase)groep zitten.
Ons fornuis pakt sws 16A en met de oven daarvan erbij is het hier wel op.
OK dat is dan een (halfuurtje perdag met dat ergens anders in de week ook weer een vaatwasser, droger, wasmachine en soms bijzetverwarming staat te loeien (omdat het WN het niet altijd trekt, laat staan een WP).
Had je verwacht geen verbruikskosten meer te hebben?
Nee maar ook niet dat mijn aansluiting die t.o.v. een eigen CV sws al duurder nog verder uitgebuit wordt omdat de kosten van de voorzieningen oplopen (en ik ook denk, dat de leverancier alvast de vervanging aan het incalculeren is (die hij al had moeten reserveren).

Wel heel toevallig dat wanneer vervanging om de hoek komt kijken, men ineens gaat babbelen over dat dingen daarvan zonder verdere concurrentie te hoeven dulden, "kostendekkend" moeten zijn. WN gebruikers kunnen geen kant op dan overstappen op WP, dat sws in een VvEtagewoning feitelijk niet mogelijk is.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PtrO schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 02:27:
Definieer hier de woningen C-label als goed of slecht t.o.v. A+(+) woningen die wel geschikt zijn voor WP.
Wanneer is een woning niet geschikt voor WP? Is de isolatie te slecht? Is de warmteafgiftecapaciteit te laag?
Isoleren is zelden een slecht idee, gas en WN zijn ook niet goedkoop.
Ook hier, kan je weer trucen met dat je moet opletten dat stroomgebruikers niet tegelijk aangaan.
Ik stel simpel dat wanneer je overstapt naar een WP, dat niet langer moet/kunt doen met een 1fase/32A. Die WP e.d. moet op een eigen (fase)groep zitten.
Ons fornuis pakt sws 16A en met de oven daarvan erbij is het hier wel op.
Hoeveel vermogen heb je nodig voor de WP?
OK dat is dan een (halfuurtje perdag met dat ergens anders in de week ook weer een vaatwasser, droger, wasmachine
Dat zijn wat dit betreft geen echt grote gebruikers.
~~~~~~~~~~~~
en soms bijzetverwarming staat te loeien (omdat het WN het niet altijd trekt, laat staan een WP).
Ouch, dat is funest qua kosten en netcongestie. Is de isolatie dan zo slecht, zie ook de eerste vraag?
Nee maar ook niet dat mijn aansluiting die t.o.v. een eigen CV sws al duurder nog verder uitgebuit wordt omdat de kosten van de voorzieningen oplopen (en ik ook denk, dat de leverancier alvast de vervanging aan het incalculeren is (die hij al had moeten reserveren).
Met een WN zit je inderdaad klem en dat is niet goed.

• PtrO
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Wanneer is een woning niet geschikt voor WP? Is de isolatie te slecht? Is de warmteafgiftecapaciteit te laag?
Isoleren is zelden een slecht idee, gas en WN zijn ook niet goedkoop.

[...]

Hoeveel vermogen heb je nodig voor de WP?

[...]

Dat zijn wat dit betreft geen echt grote gebruikers.
~~~~~~~~~~~~
[...]

Ouch, dat is funest qua kosten en netcongestie. Is de isolatie dan zo slecht, zie ook de eerste vraag?

[...]

Met een WN zit je inderdaad klem en dat is niet goed.
Geen idee of de isolatie (C-label) slecht zou zijn.
Ik weet wel dat de aanvoer WN temperatuur ooit 85-90° nu hooguit 70°C is met dat we op koude dagen, zeker op zolder, waar inmiddels o.a. gestudeerd/geleefd wordt, soms flink bij moeten warmen.

Ik denk ook dat isolatie van C naar A, snel €10-20K, (buiten, ms het comfort) niet opweegt tegen dan zeg "10-15%" besparing op verbruik. Zeker niet als de voorziening zelf flink duurder wordt. Beetje als bellen vrijwel niets kost maar het hebben daarvan qua verdienmodel, des te meer.

Denken dat een WP dat qua warmteafgifte beter gaat doen dan nu WN, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De grootste drempel is tldr; dat (gas &) WN huizen niet ontworpen zijn voor een WP en je dus daarin moet "investeren" zonder vooraf te weten of dat opweegt tegen een gestegen WN prijs (die ook zo uitgekiend is, dat het geen keuze is).

Maar goed de discussie is ook één van smaak en voorkeur van een haalbaar eigenbelang.
Net als ZP en een EV moet je een WP allereerst willen (& dat kunnen om te betalen) en niet dat daarmee het leven "goedkoper" of "beter" wordt.
Dat het goedkoper/beter lijkt, is omdat nieuw comfort (status)verhogend is en de oude "voorzieningen" om allerlei redenen onaantrekkelijk worden (en duurder aangeboden, zodat de 'markt' het tegen een hogere meerprijs kan aansmeren).

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PtrO schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 03:58:
Geen idee of de isolatie (C-label) slecht zou zijn.
Volgens https://woninglabel.nl/la...gielabels-a-tot-en-met-g:
Een woning met energielabel C is relatief energiezuinig en verbruikt weinig energie. Dit type woning is goed geïsoleerd, maar er is nog ruimte voor verbetering. In de zomer kunnen deze woningen nog steeds erg warm worden. Vaak hebben ze ouder dubbelglas en zijn er geen zonnepanelen of andere duurzame energiebronnen aanwezig. De meeste huizen in Nederland hebben energielabel C of D. Huizen met energielabel C hebben doorgaans de volgende kenmerken: gebouwd tussen 1965 en 1974, en een gemiddeld energieverbruik tussen de 190 en 250 kWh per vierkante meter.
Ik weet wel dat de aanvoer WN temperatuur ooit 85-90° nu hooguit 70°C is met dat we op koude dagen, zeker op zolder, waar inmiddels o.a. gestudeerd/geleefd wordt, soms flink bij moeten warmen.
Een radiatorventilator of betere radiator is geen optie?
Ik denk ook dat isolatie van C naar A, snel €10-20K, (buiten, ms het comfort) niet opweegt tegen dan zeg "10-15%" besparing op verbruik.
Verschil tussen A en C kan veel meer zijn dan 15%. Hoeveel GJ en euro kost verwarmen nu per jaar?
Zeker niet als de voorziening zelf flink duurder wordt. Beetje als bellen vrijwel niets kost maar het hebben daarvan qua verdienmodel, des te meer.
Je bedoelt vastrecht?
Denken dat een WP dat qua warmteafgifte beter gaat doen dan nu WN, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De grootste drempel is tldr; dat (gas &) WN huizen niet ontworpen zijn voor een WP en je dus daarin moet "investeren" zonder vooraf te weten of dat opweegt tegen een gestegen WN prijs (die ook zo uitgekiend is, dat het geen keuze is).
Dat is toch wel te berekenen / voorspellen voordat je die investering echt doet?
Wat bedoel je met geen keuze?
Maar goed de discussie is ook één van smaak en voorkeur van een haalbaar eigenbelang.
Net als ZP en een EV moet je een WP allereerst willen (& dat kunnen om te betalen) en niet dat daarmee het leven "goedkoper" of "beter" wordt.
Dat het goedkoper/beter lijkt, is omdat nieuw comfort (status)verhogend is en de oude "voorzieningen" om allerlei redenen onaantrekkelijk worden (en duurder aangeboden, zodat de 'markt' het tegen een hogere meerprijs kan aansmeren).
Goedkoop gas is passé, dat komt niet meer terug.

• PtrO
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:01:
[...]

Volgens https://woninglabel.nl/la...gielabels-a-tot-en-met-g:

[...]

[...]

Een radiatorventilator of betere radiator is geen optie?

[...]

Verschil tussen A en C kan veel meer zijn dan 15%. Hoeveel GJ en euro kost verwarmen nu per jaar?

[...]

Je bedoelt vastrecht?

[...]

Dat is toch wel te berekenen / voorspellen voordat je die investering echt doet?
Wat bedoel je met geen keuze?

[...]

Goedkoop gas is passé, dat komt niet meer terug.
Het wordt een beetje een zienswijze discussie :) .
Met dat ik niet tevreden ben over het WN. Al niet blij was met het NMDA principe en nu dat het hebben daarvan duurder wordt (om mensen tot hun andere keuze te dwingen?).
Ik verder niet bereid ben om fors eigen geld neer te leggen voor wat dan weer afwachten wordt of het ons daarin betaalbaar helpt.
//--//
Ms onduidelijk maar ik krijg imo te weinig warmte aanvoer door die pijp met inmiddels lagere aanvoertemperatuur en imo doorstroming (was ooit 90 en nu 70) die alle zooi moet verwarmen. Het is hier duidelijk merkbaar dat de druk verminderd wanneer andere huizen ook hun verwarming aanzetten. Punt daarbij is natuurlijk dat ik niet de enige in de wijk ben die "betere" radiatoren heeft vergroot en bijgeplaatst. Slaapkamers kunnen fatsoenlijk warm worden als we de huiskamer wat afknijpen. Daarbij geleerd dat we het huis ook niet te veel moeten laten afkoelen dat immers weer aangevuld moet worden.
//--//
Geen idee hoe mensen aan die 15% komen en bedenken dat een renovatie dat afdekt of is (hoe dan?) is aan te tonen. Wij bespaeren ook op de vakantie maar zijn toch jaar op jaar meer kwijt.
En dan nog zou dat ons (15%*28GJ*€43,78)=€180/jaar schelen. Een bedrag dat imo nooit is terug te verdienen. Onze vaste kosten voor de WN aansluiting zelf zijn nu €825/jaar dat ook geen bedrag om een huis ter ontkoppeling daarom voor te verbouwen.

Wat ik dan bedoelde met geen keuze dat iemand wel formeel kan kiezen maar de (op)gelegde gebruikssituatie feitelijk geen serieuze keuze ter afweging is. Dit nog los dat menig ander in een appartement (Vve gedoe) sws niets heeft te kiezen dan slikken.

Iedereen kan kiezen wat niet wil zeggen dat die keuze er dan is.
Het imo onbehoorlijk bestuur is als men de (prijs) regels en (ooit) opgelegde voorwaarden van een voorziening wijzigt zonder dat de gebruiker daarin dan een keuze heeft. Daarbij zou een WN zg passen in verduurzaming en nu vooral samen nog duurder wordt gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door PtrO op 10-08-2026 04:12 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PtrO schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 04:06:
Geen idee hoe mensen aan die 15% komen
Label A is tussen de 105 en 160, label C tussen de 190 en 250 kWh/m2/jaar. Van gemiddeld C naar gemiddeld A is dus 220 -> 132,5, dus 40% minder energie nodig. Dat lijkt mij best significant.
en bedenken dat een renovatie dat afdekt of is (hoe dan?) is aan te tonen.
Als je nu 1200 euro/jaar kwijt bent aan variable lasten WN, zou dat dus al 480 euro/jaar schelen. En bij verkoop zou de verkoopprijs hoger moeten zijn.
Een bedrag dat imo nooit is terug te verdienen. Onze vaste kosten voor de WN aansluiting zelf zijn nu €825/jaar dat ook geen bedrag om een huis ter ontkoppeling daarom voor te verbouwen.
Alleen dat is al 16 500 euro per 20 jaar.. en met een WP zijn de variabele kosten ook een stuk lager.

• PtrO
Olaf van der Spek schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Label A is tussen de 105 en 160, label C tussen de 190 en 250 kWh/m2/jaar. Van gemiddeld C naar gemiddeld A is dus 220 -> 132,5, dus 40% minder energie nodig. Dat lijkt mij best significant.
[...]
Als je nu 1200 euro/jaar kwijt bent aan variable lasten WN, zou dat dus al 480 euro/jaar schelen. En bij verkoop zou de verkoopprijs hoger moeten zijn.
[...]
Alleen dat is al 16 500 euro per 20 jaar.. en met een WP zijn de variabele kosten ook een stuk lager.
De papieren labeling en daarmee rekenen is maar net afhankelijk wie dat er hoe dan ergens opplakt.
Wij gaan sws niet om "vaag" €500/jaar te besparen dan concreet hard €5K en laatst staan €10K of €25K daarvoor (kunnen) uitgeven. Onze investeringshorizon is eerder 2-3 jaar; en alles verderop, moet vooral noodzakelijk zijn (zoals een huis of auto).

Bij afstappen van WN, los van andere voorzienende vervangingskosten, komt daar nog 4-5K bij om de (kosten voor) aansluiting weg te laten halen.
Je moet dan wel een heel zekere termijnvsisie of geloof hebben dat dit de moeite rechtvaardigt. Als proef sws beginnen met (maximaal) een jaar schorsen (€700) zodat je kan ervaeren of iets een goede keuze is.

Het verhaal van WN is dat het de gebruiker in aan haar opgelegde situatie, niet makkelijk wordt gemaakt om anders te "kiezen". Dit vaak al helemaal niet zelf mogelijk is voor gebruikers in een VvE die gebonden zijn aan hun (on)verenigde aktes.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste