Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
In mijn geval ging het om een huis uit 2012. Doordat het huis aangesloten werd op een warmtenet scoorde het hoger op de duurzaamheidsindex, waardoor ze minder isolatie mochten gebruiken. Omdat het huis origineel gebouwd was met een warmtenet was er ook nergens een ruimte waar ik eventueel een warmtepomp kwijt zou kunnen. Het huis had ook geen gasaansluiting, dus een CV ketel was al helemaal geen optie. Zonder op- of uitbouw zat je er dus eigenlijk aan vast, het huis was ook niet ruim genoeg om een stuk van een kamer op te offeren.

Ook bij ons was het een mix van huur en koop, maar het warmtenet was in het koopcontract verwerkt en het was onmogelijk om het huis zonder de aansluiting te kopen (of huren, maar dat spreekt voor zich). Destijds was het ook nog niet mogelijk om van het warmtenet af te stappen, maar inmiddels zijn de regels veranderd en kan het wel. Afhankelijk van je leverancier kunnen de kosten wel flink oplopen (max €5000?). Vervolgens moet je nog een alternatief regelen, dus die warmtepomp van €10-20k wordt ineens nog veel duurder.

Ik woon inmiddels in een huis uit 1997, daar zat nog "dubbel glas" in toen ik het kocht. Dat is dus zonder HR, laat staan HR++. Volgens mij had ik in de keuken een paar HR+ ruiten, maar de rest van het huis niet. Ook in huizen van 1990 en later is de isolatie dus lang niet altijd op orde. Overigens kreeg ik het ook met het oude dubbel glas prima warm in huis, maar nu ik de ruiten vervangen heb heeft mijn warmtepomp dus eigenlijk veel teveel vermogen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:19
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
In mijn geval ging het om een huis uit 2012. Doordat het huis aangesloten werd op een warmtenet scoorde het hoger op de duurzaamheidsindex, waardoor ze minder isolatie mochten gebruiken. Omdat het huis origineel gebouwd was met een warmtenet was er ook nergens een ruimte waar ik eventueel een warmtepomp kwijt zou kunnen. Het huis had ook geen gasaansluiting, dus een CV ketel was al helemaal geen optie. Zonder op- of uitbouw zat je er dus eigenlijk aan vast, het huis was ook niet ruim genoeg om een stuk van een kamer op te offeren.

Ook bij ons was het een mix van huur en koop, maar het warmtenet was in het koopcontract verwerkt en het was onmogelijk om het huis zonder de aansluiting te kopen (of huren, maar dat spreekt voor zich). Destijds was het ook nog niet mogelijk om van het warmtenet af te stappen, maar inmiddels zijn de regels veranderd en kan het wel. Afhankelijk van je leverancier kunnen de kosten wel flink oplopen (max €5000?). Vervolgens moet je nog een alternatief regelen, dus die warmtepomp van €10-20k wordt ineens nog veel duurder.

Ik woon inmiddels in een huis uit 1997, daar zat nog "dubbel glas" in toen ik het kocht. Dat is dus zonder HR, laat staan HR++. Volgens mij had ik in de keuken een paar HR+ ruiten, maar de rest van het huis niet. Ook in huizen van 1990 en later is de isolatie dus lang niet altijd op orde. Overigens kreeg ik het ook met het oude dubbel glas prima warm in huis, maar nu ik de ruiten vervangen heb heeft mijn warmtepomp dus eigenlijk veel teveel vermogen.
Maar nu de hamvraag:

Je ben dus over gegaan van stadsverwarming naar een WP. Daar is nogal wat geld in gaan zitten. Na hoeveel jaar is bij jou het breakeven?

Oh, voor de helderheid, als warmtenet gebruiker vind ik het NMDA ook niet bepaald geloofwaardig. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 07-08-2026 10:18 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:
tot 2013 was de U-waarde eis <= 2,2 voor glas+kozijn samen. Dubbel glas in een houten frame voldoet daar gewoon aan.

Mensen verkijken zich er nog wel eens op dat het bouwbesluit tot 2015 helemaal niet zo streng was en eigenlijk gewoon business as usual was m.b.t. isolatie. Pas vanaf 2015 zijn eigenlijk de eisen (terecht) zodanig streng geworden dat het uit de pas ging lopen met wat Bouwend Nederland wilde.

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
Simpel360 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Maar nu de hamvraag:

Je ben dus over gegaan van stadsverwarming naar een WP. Daar is nogal wat geld in gaan zitten. Na hoeveel jaar is bij jou het breakeven?

Oh, voor de helderheid, als warmtenet gebruiker vind ik het NMDA ook niet bepaald geloofwaardig. :X
Nee, ik woon nu in een ander huis (met warmtepomp, omdat ik absoluut zeker wilde weten dat niemand mij ooit een warmtenet door de strot zou duwen). Ik ga de warmtepomp nooit terugverdienen, maar dat was ook niet het doel. De warmtepomp kan koelen en verwarmen, de toegevoegde waarde van koeling in huis is echt enorm. Dat kan ook goedkoper met airco, maar behalve in extreme weken is dit meer dan voldoende. Airco in alle kamers (of alle verdiepingen) vind ik ook niet mooi, nu met vloerverwarming zie ik er niks meer van.

Ik heb wel eens nagedacht over een warmtepomp in het huis dat aan een warmtenet vast zat, maar omdat er nergens ruimte was om de warmtepomp te plaatsen was dat heel lastig. De warmtepomp zelf lukt misschien nog, maar voor een boiler had ik eigenlijk geen plek. Zonder op- of uitbouw zou ik dan een stuk van een kamer moeten opofferen, of ik had het ding boven de trap moeten hangen (ik weet niet eens zeker of dat kan). Het was hoe dan ook nooit mooi geworden.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste