Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat is interessant en dit ken ik niet.

In het artikel wordt specifiek gesproken over kleinschalige WKO's die slechts een aantal woningen verwarmen en daarmee onderdeel vormen va het verhuurde.

Weet je zeker dat je dit één op één kunt doortrekken naar een stadswarmtenet? Want dan mogen huurders in veel nieuwbouwwijken dus een behoorlijk bedrag terugvorderen van de Vattenfallen en Ennatuurlijken van deze wereld. Omgekeerd zou de verhuurder dan mogelijk een naheffing kunnen sturen natuurlijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
-

[Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Dat is interessant en dit ken ik niet.

In het artikel wordt specifiek gesproken over kleinschalige WKO's die slechts een aantal woningen verwarmen en daarmee onderdeel vormen va het verhuurde.

Weet je zeker dat je dit één op één kunt doortrekken naar een stadswarmtenet? Want dan mogen huurders in veel nieuwbouwwijken dus een behoorlijk bedrag terugvorderen van de Vattenfallen en Ennatuurlijken van deze wereld. Omgekeerd zou de verhuurder dan mogelijk een naheffing kunnen sturen natuurlijk.
Nee, dit geldt dus niet bij een stadswarmtenet. Alleen als de WKO-installatie bij de woning(complex) zelf hoort.
Een naheffing van de verhuurder is niet aan de orde, want het is onderdeel van de kale huur.

[Voor 5% gewijzigd door J_C_W op 14-06-2022 17:06]

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:50
Bastien schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Bij Ennatuurlijk lezen ze blijkbaar wel periodiek zelf uit, althans dat claimen ze in de klant omgeving en op mijn jaarrekening. Geen idee hoe trouwens.
Ennatuurlijk in Eindhoven gebruikt bij ons de kamstrup 302. Die is voorzien van een wireless mbus module.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
3ssen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Ennatuurlijk in Eindhoven gebruikt bij ons de kamstrup 302. Die is voorzien van een wireless mbus module.
En waarmee communiceert die mbus module? Met je slimme meter?

Over die schatting van Eneco: vorig jaar klopte die bij mij behoorlijk (binnen 0,1GJ). Ik kon het precies nagaan omdat ik de ultraheat uitlees met een optische module en zo dagelijkse standen heb. Nu was er toen in mijn stookgedrag weinig veranderd en geen grote wijzigingen in isolatie, want dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ze zullen vast iets doen met de energie die het net in gaat en de graaddagen en bij een standaard stookgedrag komt dat natuurlijk best goed uit. (Waarmee ik niet zeg dat het altijd een eerlijke methode is)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-03 23:14
Aiolos schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:09:
[...]

En waarmee communiceert die mbus module? Met je slimme meter?
Met een auto die door de straat rijdt om de meters periodiek uit te lezen (althans in Enschede)

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 16:39
.

[Voor 105% gewijzigd door warmtetarieven op 20-06-2022 16:40]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Catzjes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Reactie van Eneco is binnen.
Ze beroepen zich op hun eigen algemene voorwaarden en vinden dus dat ze mij tijdig hebben geïnformeerd omdat ze de tarieven op 31-12-2021 op hun website hebben gepubliceerd. Ze vinden verder dat ik van de verhoging heb geweten omdat ik begin januari mijn maandbedrag heb verhoogd. Ze bieden mij € 52,50 als ik de zaak sluit (dit is het klachtengeld wat ik moest betalen voor het melden van het geschil bij de geschillencommissie).

Wordt vervolgd...
Hier ook een reactie van Vattenfall.
Alleen gooien ze het over een andere boeg: Vattenfall claimt leukweg dat de hele clausule in de warmtewet alleen van toepassing is op een persoonlijk aanbod, en de verandering is geen persoonlijk aanbod:
De nieuwe warmtetarieven per 1 januari 2022 zijn niet vastgesteld in het kader van een aanbod aan u persoonlijk,
noch gebaseerd op uw persoonlijke situatie. De nieuwe warmtetarieven per 1 januari 2022 zijn algemene tarieven, die
gelden voor alle andere verbruikers van warmte in uw omgeving, en niet alleen voor u persoonlijk. De in de wet
genoemde termijn van een maand voor informatie over een tariefwijziging is daarom in uw geval niet van toepassing.
Verder zelfde afsluiter, als ik mijn klacht laat vallen willen ze de gemaakte kosten vergoeden.
Gaan we dus niet doen.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 18:20
Ongelooflijk dat die monopolisten ermee wegkomen

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:58
DutchChelsea schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:57:
Ongelooflijk dat die monopolisten ermee wegkomen
tja dat gaat al jaren zo toch we praten er over we klagen er over maar er veranderd geen reet en je weet het als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Ennatuurlijk op de mail:
Vanwege de gestegen energieprijzen heeft de overheid maatregelen genomen om de energiekosten te verlagen. Eén van deze maatregelen is het tijdelijk verlagen van het btw-tarief op energie van 21% naar 9%. Deze verlaging gaat in per 1 juli 2022 en geldt tot en met 31 december 2022. Hiermee worden jouw energiekosten het komende half jaar lager.
Per 1 juli 2022 verrekenen we het warmteverbruik en vaste kosten tegen 9% btw. Binnen twee weken ontvangen alle klanten van Ennatuurlijk een persoonlijk bericht waarin we uitleggen wat de btw-verlaging betekent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Hier ook een reactie van Vattenfall.
Alleen gooien ze het over een andere boeg: Vattenfall claimt leukweg dat de hele clausule in de warmtewet alleen van toepassing is op een persoonlijk aanbod, en de verandering is geen persoonlijk aanbod:

[...]

Verder zelfde afsluiter, als ik mijn klacht laat vallen willen ze de gemaakte kosten vergoeden.
Gaan we dus niet doen.
Inmiddels Vattenfall alten weten dat ik van mening ben dat de warmtewet nog steeds op mijn situatie van toepassing is en het voorstel dus afgwezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Tip: Geef even je meterstand door bij je leverancier, dan weten ze precies vanaf welke waarde de 9% BTW in moet gaan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• GioStyle
-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 18:49

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

De warmtewet is gebaseerd op het niet meer dan anders principe. Dat anders is een gasgestookte ketel. Inmiddels is anders een warmtepomp of een hybride warmtepomp. Mijn inziens zou een warmtenet hierop worden gebaseerd. Dan komen daar hele andere cijfers uit de berekening.

Ik heb inmiddels al gekeken hoe ik mijn huis kan aanpassen van stadsverwarming naar een warmtepomp. Blijkt na wat onderzoek redelijk simpel te zijn. Kost me wel mijn deel van de inloopkast (waar de schacht uitkomt) en 1 van mijn 20 panelen maar dat is me wel waard. Ben het zo zat. Planning is volgend jaar. Heb al label A nu

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:07
GioStyle schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Bij Eneco doen ze daar niets mee kan ik je uit ervaring vertellen.
Dat zijn ze toch echt verplicht om wél te doen. Ze moeten een jaarrekening/eindafrekening sturen die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, op basis van bekende gegevens. Als je als klant op of rond de datum van een tariefswijziging de meterstanden doorgeeft, moeten die meterstanden dus gewoon gebruikt worden bij het opstellen van de factuur.

Zolang ze niet aan hun plicht voldoen, hoef je als klant ook niet je bijbetaling op de jaarrekening/eindafrekening te voldoen. Want dan betreft het immers een onjuiste factuur en onjuiste facturen hoef je nooit te betalen als klant zijnde.

[Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 03-07-2022 08:16]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zuluman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:55:
[..]

Ik heb inmiddels al gekeken hoe ik mijn huis kan aanpassen van stadsverwarming naar een warmtepomp. Blijkt na wat onderzoek redelijk simpel te zijn. Kost me wel mijn deel van de inloopkast (waar de schacht uitkomt) en 1 van mijn 20 panelen maar dat is me wel waard. Ben het zo zat. Planning is volgend jaar. Heb al label A nu
Kun je hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:06
Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij de ACM en de Geschillencommissie. Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

sebastius schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Kun je hier wat meer over vertellen?
Een woning uitgelegd voor een gasketel is anders van opzet kwa infrastructuur dan een woning voor stadsverwarming.

Een gasketel staat vaak op de bovenste laag/zolder en vandaar gaan alle leidingen naar badkamer/keuken voor SWW en alle lagen voor de verwarming.

Bij stadsverwarming staat de warmtewisselaar vaak in de meterkast op de BG. Heb je een rijtjeswoning dan is het lastig een plek op de bg te vinden waar je de binnenunit met opslagvat van de warmtepomp kwijt kan.

Op de bovenste laag/zolder/dak kan je best wel wat ruimte vinden maar alle leidingen meten dan vandaar naar de bg waar de centrale aansluitingen zitten voor verwarming en SWW. Constructief moet het ook kunnen. Daar zit vaak de uitdaging en de meerkosten.

Ik heb aan beide zijden van mijn trap een schacht zitten. Ik kan dus de ene kant omlaag waar nu alleen een ontluchting zit voor het toilet. en oversteken in de onder de trapkast naar de andere schacht waar de verwarming en warmwaterleidingen omhoog gaan. Zonder al te veel hak en breekwerk kan ik dus het leidingwerk aanpassen. Ik heb dan ca. 4m langer leidingwerk voor warm water naar de badkamer op de 1e verdieping. en 8m meer naar de keuken. Maar daar ga ik het buffervat van de Quooker vervangen voor doorstroom type. (eerst warm water van de Quooker en als t warm is van de warmtepomp)

Ik ben nog aan t uitzoeken welk merk/systeem ik wil. Ik ben 2 mogelijkheden aan 't bekijken.

1. alleen SWW
ca 40% van mijn verbruik (13Gj van de 30Gj) is warm water (na bezuiniging) Dat is ook de meest eenvoudige en goedkope aanpassing. Ik zou dan alleen warmte afnemen en dan gaat mijn vastrecht met €165 omlaag en ca. €585 variabele kosten. €750 euro per jaar. Ik heb nog ruimte op mijn pv opwekking. dus verbruikskosten is=0. (pv is al terugverdient). Aanschaf €2.000 voor een 200 liter warmtepompboiler met leidingen na subsidie. En ik kan m zelf installeren. terugverdientijd 2,6 jaar.

2. verwarming en sww
Dat heeft wat meer werk nodig en een veel hogere investering.
All electric. meterkast naar 3-fase. vloerverwarming op de bg aanbrengen bestaande radiatoren slaapkamers vervangen voor laagtemperatuur. vaillant arotherm warmtepomp combinatie.
totaal ca. €10k na subsidie.
besparing ca. €1.000 per jaar TVT10 jaar (bij huidige stadsverwarmingstarieven)

3.alleen SWW maar met airco's
En ik zou 1 kunnen doen met airco aangevuld om naast koeling ook te kunnen verwarmen in de winter. en Stadsverwarrming aanhouden als backup (allen verwarming) Dat voor € 250 vastrecht is wel te overzien. Hier heb ik noig geen berekening van gemaakt. Ik schat 6k investering. en ene TVT van 6 jaar.

Mijn neiging is om voor 3 te kiezen. Korte tvt, extra koeling om mijn overschot in de zomer na salderen optimaal te gebruiken en toch een back hebben voor maar €250,- per jaar en veel midner hak en breekwerk.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:13
Weten jullie op welke praten het lage en op welke posten het hoge BTW tarief geldt? Geldt dit alleen op de energie componenten of ook op de vaste kosten?

Mijn leverancier doet er wat vaag over, volgens mij mede omdat de leverancier vorig jaar op warm water al laag BTW rekende, maar wel het maximale tarief van de ACM hanteerde ( daarmee dus ex BTW boven het maximum uit kwam).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:53
Leveren van warmte valt onder het hoge tarief, dus ook de vaste kosten hiervoor. Levering van (warm) kraanwater kan idd onder het lage tarief vallen als dit met een aparte installatie geregeld is, maar tenzij je alleen maar warm water krijgt zul je eerder het hoge tarief betaald hebben voor de meeste kosten (installaties die zowel voor verwarming als water gebruikt wordt vallen onder het hoge tarief). Op de factuur zeggen ze wellicht niet precies wat er onder hoog en laag tarief valt (en helaas zijn ze niet verplicht die tarieven te melden, alleen de prijs inclusief BTW), maar ze moeten wel uitgesplitst hebben wat er onder levering van water valt en wat niet. Disclaimer: ik ben geen expert, bovenstaande is wat ik bij elkaar gepuzzeld heb van diverse sites van leveranciers, de Belastingdienst en de ACM.

Dat je leverancier hier vaag over is is wel vervelend. Ik zou dat niet pikken en opheldering eisen. En als ze geen goede rekening op kunnen stellen, gewoon overstappen! oh... right...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ze zijn dus niet zo zeker van hun zaak en vrezen vooral voor het uitstralingseffect en de (toch wel behoorlijke) consequenties als ze de zaak bij de geschillencommissie verliezen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:37
Voor de geïnteresseerden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.highflow.nl

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:11
BTS schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:32:
Voor de geïnteresseerden:
***members only***
Welke stappen heb je hiervoor moeten nemen?

Wij gaan in augustus naar kantonrechter, om daar de uitspraak van de geschillencommissie hopelijk ongedaan te kunnen maken. Maar ben er niet meer erg positief over..

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:37
@headhunter1985

Mijnaansluiting.nl bezocht, aanvraag tot verwijdering ingediend, offerte tot verwijdering geaccepteerd.

Ze komen deze week al verwijderen!

www.highflow.nl

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Update:

Vattenfall had om een of andere reden uitstel gevraagd aan de geschillencommissie. Nu krijg ik achtereenvolgens de volgende mails binnen:
Op 25 mei 2022 hebben wij de andere partij gevraagd haar standpunt in de klacht aan ons kenbaar te maken. Tot op heden hebben wij geen reactie ontvangen.

Wij zullen nu voortgang geven aan de procedure. U ontvangt binnenkort een apart bericht over de volgende stap van de procedure.
en
Uw geschil nadert de laatste fase van de procedure: de uitspraak door de commissie. Om een uitspraak te kunnen doen, komt de commissie samen om het geschil te bespreken. Dat noemen we de zitting. De stukken die u en de andere partij aan ons hebben toegestuurd, zijn dan door de commissie gelezen.

De commissie vindt het belangrijk dat u zich gehoord voelt. Dit kan op twee manieren.
De commissie kan op basis van de toegestuurde stukken tot een uitspraak komen. U bent namelijk niet verplicht de zitting bij te wonen. U kunt altijd tot uiterlijk 5 werkdagen voor de zittingsdatum nog documenten toevoegen aan uw zaak. De commissie neemt deze dan mee in haar beoordeling.
De andere manier is dat u, als u wilt, bij de zitting aanwezig kunt zijn. Dit doen wij bij voorkeur digitaal. Houdt u er dan wel rekening mee dat het langer kan duren voordat de zitting plaatsvindt, omdat dit meer van onze planning vraagt.

Wilt u de zitting (digitaal) bijwonen? Geef dit dan binnen 7 dagen aan ons door, inclusief uw verhinderdata voor de komende 3 maanden. U dient minimaal 3 werkdagen per week beschikbaar te zijn en kunt maximaal 3 weken aaneengesloten verhinderd zijn, bijvoorbeeld bij een vakantie. Met eventuele eerder doorgegeven verhinderdata kunnen wij geen rekening houden.

Als wij geen keuze van u ontvangen, doet de commissie gewoon uitspraak op basis van de stukken. U krijgt altijd een bericht wanneer de commissie samenkomt. Daarna krijgt u de uitspraak toegestuurd. Als uw zitting eenmaal is gepland, zal dit in basis niet meer worden gewijzigd.

• MneoreJ
Tja, waarom doet Vattenfall dan niks vraag je je af. Misschien weten ze dat het verder geen zin heeft, misschien denken ze juist zeer sterk in hun schoenen te staan, of misschien is Janine van legal gewoon op vakantie naar Frankrijk en had verder niemand daar rekening mee gehouden. :+

Wat een gedoe allemaal, terwijl het voor die bedrijven toch gewoon een peulenschil zou moeten zijn om tarieven met een fatsoenlijke ingangstermijn te communiceren. Dan hebben we het nog niet eens over de tarieven daadwerkelijk vaststellen, waarvoor men echt niet op de maximumtarieven van de ACM hoeft te gaan zitten wachten -- dat is een keuze.

Het kromme is ook nog dat ze volgens mij van de wet gelijk gaan krijgen, dankzij de ondoorzichtige manier waarop welk artikel nu precies van toepassing is. Uiteraard duim ik verder wel voor de underdog in dezen. :P

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:27:
Dan hebben we het nog niet eens over de tarieven daadwerkelijk vaststellen, waarvoor men echt niet op de maximumtarieven van de ACM hoeft te gaan zitten wachten -- dat is een keuze.
Dat dus.
Ze doen alle moeite om te doen alsof het verplicht is. Onzin, niemand verplicht je tarieven aan te passen, er vind alleen jaarlijkse een (onzinnige) indexering plaats van het maximumtarief. Zit je daaronder dan kun je er voor kiezen je tarieven te laten voor wat het is.

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-03 16:50
Ik heb net bericht van de Geschillencommissie over mijn geschil met Eneco over de datum vanaf wanneer ze de warmtetarieven 2022 aan mij hebben berekend. Eind augustus is de zitting van de Geschillencommissie die ik per Zoom mag bijwonen.
Eneco had mij overigens nog voorgesteld om de kosten van de Geschillencommissie te betalen als ik de zaak zou seponeren maar daarmee ben ik niet akkoord gegaan.

• peter13579
Catzjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:12:
Ik heb net bericht van de Geschillencommissie over mijn geschil met Eneco over de datum vanaf wanneer ze de warmtetarieven 2022 aan mij hebben berekend. Eind augustus is de zitting van de Geschillencommissie die ik per Zoom mag bijwonen.
Eneco had mij overigens nog voorgesteld om de kosten van de Geschillencommissie te betalen als ik de zaak zou seponeren maar daarmee ben ik niet akkoord gegaan.
Goed bezig, dit gaat over tijdig communiceren naar consumenten. Volgens mij één van de essentiële zaken in de wetgeving, voor mij duidelijk dat je dit door moet zetten. Succes!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:31:
Update:

Vattenfall had om een of andere reden uitstel gevraagd aan de geschillencommissie. Nu krijg ik achtereenvolgens de volgende mails binnen:

[...]

en

[...]
De mogelijkheid om de zitting bij te wonen heb ik maar laten gaan. Ik krijg nu echter van de geschillencommissie een mail:
Er is een bericht van de andere partij aan de zaak toegevoegd. In dit bericht meldt de andere partij dat zij een zitting wensen daarom willen wij u verzoeken om per omgaande uw verhinderdata door te geven.

• peter13579
Koffie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

De mogelijkheid om de zitting bij te wonen heb ik maar laten gaan. Ik krijg nu echter van de geschillencommissie een mail:

[...]
Bijzonder, in het eerdere bericht van de commissie was toch aangegeven dat er sowieso een zitting komt, al dan niet met jullie erbij.

Voordeel is wel dat digitale deelname mogelijk lijkt ( tenzij dat nu ook niet meer het geval is).

Lijkt me op zich wel interessant om te zien hoe zo'n commissie te werk gaat.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

peter13579 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Bijzonder, in het eerdere bericht van de commissie was toch aangegeven dat er sowieso een zitting komt, al dan niet met jullie erbij.

Voordeel is wel dat digitale deelname mogelijk lijkt ( tenzij dat nu ook niet meer het geval is).

Lijkt me op zich wel interessant om te zien hoe zo'n commissie te werk gaat.
Volgens mij 'moet' ik nu meedoen omdat de tegenpartij bij de zitting wil zijn.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:22
Weet een van jullie de verhouding tussen biohout en gasverbruik? ik zoek naar het gasverbruik van alternatief verwarmde centrales.
Ze lijken nl. gasloos maar gebruiken vaak best veel gas. (voor dezelfde warmte in huis, zeker 50% meer gas)

diskeltische lurker

• MneoreJ
technopeuter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:03:
Weet een van jullie de verhouding tussen biohout en gasverbruik? ik zoek naar het gasverbruik van alternatief verwarmde centrales.
Ze lijken nl. gasloos maar gebruiken vaak best veel gas. (voor dezelfde warmte in huis, zeker 50% meer gas)
De verhouding bij welk warmetenet? Ze zijn absoluut niet allemaal gelijk geboren. Als je gewoon het gemiddelde over alles wil weten kan dat een nogal vertekend beeld schetsen. (Ik heb overigens niet gelijk een bron beschikbaar en zou er zelf ook naar moeten zoeken.)

• Aiolos
  • Niet online
@technopeuter
Hier vind je het 'warmte-etiket' van Eneco: https://www.eneco.nl/warmte-etiket/ Daarin staat de herkomst voor de verschillende netten van Eneco.

[Voor 5% gewijzigd door Aiolos op 12-08-2022 18:53]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben benieuwd wat de nieuwe warmtetarieven gaan doen, 150 euro per gj lijkt mij met de huidige gasprijzen zeer aannemelijk ?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dan betaal ik wel meer voor verbruik dan vaste kosten. Is ook wat waard. :+

Jammer dat we het pas rond 1-1 zullen weten. Ik vrees ook een flinke stijging (alweer).

• Gijsje22
  • Nu online
Tsja, het kan ook meevallen. De ACM vraagt de hoogte van de gastarieven op 1 vaste datum aan het eind van het jaar op bij de leveranciers, ergens november/december. Dus dat is het enige moment dat ook daadwerkelijk van belang is voor de hoogte van de tarieven.

• Catzjes
Catzjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:12:
Zitting is vandaag geweest, Eneco blijft in herhaling vallen dat ze zo laat waren met hun tarieven voor 2022 door de ACM, ik heb nogmaals aangegeven dat ze ook met een voorbehoud eind november de nieuwe tarieven hadden kunnen publiceren. Uitspraak volgt over vier tot zes weken.

• MneoreJ
Catzjes schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:38:
Zitting is vandaag geweest, Eneco blijft in herhaling vallen dat ze zo laat waren met hun tarieven voor 2022 door de ACM, ik heb nogmaals aangegeven dat ze ook met een voorbehoud eind november de nieuwe tarieven hadden kunnen publiceren. Uitspraak volgt over vier tot zes weken.
Interessant dat ze op dat punt blijven hameren, ik had het op de vage(re) wettelijke bepalingen gegooid dat ze niet verplicht zijn je heel erg tijdig te informeren. Het ACM argument is veel minder handig: dat het vervelend zou zijn voor Eneco om tarieven te publiceren waarvan ze niet zeker weten of ze over het maximum heen gaan ontslaat ze niet van hun wettelijke verplichtingen, dat valt onder ondernemersrisico. Als je zo nodig mee wil doen aan de "vrije energiemarkt" heb je ook de lasten. En al helemaal als de consument geen keus heeft in leverancier.

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:32
Al bekend wat Vattenfall gaat doen met de tarieven voor hun warmtenet? Gaan deze ook stijgen in lijn met gas en elektra?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:58
besteller2019 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 03:20:
Al bekend wat Vattenfall gaat doen met de tarieven voor hun warmtenet? Gaan deze ook stijgen in lijn met gas en elektra?
Als je zelf Vattenfall hebt (wat ik aanneem) heb je toch zelf evenveel informatie als iedereen hier?

Een beetje eigen input is wel gewenst. Dan had je gevonden dat de max tarieven door ACM worden gebaseerd op 1-jaars gas tarieven die in omstreeks december door de 5 grootste aanbieders wordt gerekend.

Alle warmtenet aanbieders wachten op deze max tarieven.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-03 11:41
Ben benieuwd waar de tarieven het einde van het jaar naar toe gaan. Ben bang dat het schrikken wordt.

Jette heeft nog niks gedaan. Zou worden afgekoppeld van de gasprijs maar zal dit jaar wel niet meer worden.

Iemand ervaring met de slimme thermostaat van tado, hoor positieve berichten in combi met stadsverwarming.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yolo2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:46:
Ben benieuwd waar de tarieven het einde van het jaar naar toe gaan. Ben bang dat het schrikken wordt.

Jette heeft nog niks gedaan. Zou worden afgekoppeld van de gasprijs maar zal dit jaar wel niet meer worden.

Iemand ervaring met de slimme thermostaat van tado, hoor positieve berichten in combi met stadsverwarming.
Ik ga in het gunstigste geval uit van een verdubbeling en in het slechte geval uit van een verdrievoudiging.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• GioStyle
-

[Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:35

Yucon

*broem*

t14wo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:14:
[...]

Als je zelf Vattenfall hebt (wat ik aanneem) heb je toch zelf evenveel informatie als iedereen hier?

Een beetje eigen input is wel gewenst. Dan had je gevonden dat de max tarieven door ACM worden gebaseerd op 1-jaars gas tarieven die in omstreeks december door de 5 grootste aanbieders wordt gerekend.

Alle warmtenet aanbieders wachten op deze max tarieven.
Het feit dat ze overwegend geen contracten voor 1 jaar meer aanbieden maakt dat wel een tikje lastig.

• t14wo
Yucon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:24:
[...]

Het feit dat ze overwegend geen contracten voor 1 jaar meer aanbieden maakt dat wel een tikje lastig.
Zeker weten. Ben ook erg benieuwd waar die tarieven op uit gaan komen. Zal hoogstwaarschijnlijk huilen worden.

• t14wo
Yolo2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:46:

Dat zit in energiewet deel 2 en is inmiddels meerdere keren uitgesteld. Nu tot 1-7-2024. Dus op zijn vroegst heb je in 2025 een ontkoppelde prijs. Verwacht er ook niet teveel van, want de energielobby is erg machtig in Nederland en zal de invulling dan ook naar eigen hand kunnen zetten.

• MneoreJ
t14wo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:11:
Dat zit in energiewet deel 2 en is inmiddels meerdere keren uitgesteld. Nu tot 1-7-2024. Dus op zijn vroegst heb je in 2025 een ontkoppelde prijs. Verwacht er ook niet teveel van, want de energielobby is erg machtig in Nederland en zal de invulling dan ook naar eigen hand kunnen zetten.
Om de een of andere reden doemt er bij mij nu het schrikbeeld op dat als de prijzen eindelijk ontkoppeld worden ze alleen maar gaan stijgen en dat we juist weer gaan terugverlangen naar de tijd dat er nog een relatie was met de gasprijs. Ik zie ze er voor aan...

"Gelukkig" is dat nog lang niet aan de orde en mogen we nu nog genieten van de stijgende gasprijzen, of er nu stook aan te pas komt of niet.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
MneoreJ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:45:
[...]

Om de een of andere reden doemt er bij mij nu het schrikbeeld op dat als de prijzen eindelijk ontkoppeld worden ze alleen maar gaan stijgen en dat we juist weer gaan terugverlangen naar de tijd dat er nog een relatie was met de gasprijs. Ik zie ze er voor aan...

"Gelukkig" is dat nog lang niet aan de orde en mogen we nu nog genieten van de stijgende gasprijzen, of er nu stook aan te pas komt of niet.
Ontkoppelen en vervolgens vrijlaten lijkt me niet wenselijk inderdaad. De meeste warmtenetten zijn monopolies dus kunnen ze vervolgens vragen wat ze willen.... Nee, ik denk dat de ACM daarin tarieven moet vaststellen.

• MneoreJ
stylezzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:03:
Ontkoppelen en vervolgens vrijlaten lijkt me niet wenselijk inderdaad. De meeste warmtenetten zijn monopolies dus kunnen ze vervolgens vragen wat ze willen.... Nee, ik denk dat de ACM daarin tarieven moet vaststellen.
Volledig vrij gaan ze idd niet doen, maar is natuurlijk genoeg vrijheid om de boel alsnog op scherp te zetten. Iets in de trant van: de ACM vraagt leveranciers wat hun netwerken nu echt kosten, die antwoorden daar naar eer en geweten op (hah) en dan goochelt men daar weer de maximumtarieven uit, in plaats van dat met de gasprijs te doen.

Onderaan de streep betaal je dan zeer waarschijnlijk een pak meer dan wat je warmtenet echt kost, want dat geheel wordt natuurlijk zo ontransparant (en gaat uit van wat leveranciers zelf rapporteren) dat ze feitelijk nog steeds de prijs praktisch kunnen dicteren.

Maar misschien ben ik gewoon te pessimistisch en komt er dit keer wel een eerlijke beperking van de in het geheel niet vrije markt. Soms gebeuren er immers wel eens goede dingen, het is alleen maar meestal niet zo. :+

• Zuluman

Zuluman

Verleden jaar had ik een prognose gedaan voor de Gj prijs van dit jaar. Ik schatte deze tussen de € 35 en €50 in hij werd €55 waarvan eneco bij mij €45 doorberekende.

Afhankelijk van welke meetmoment ze nemen wordt hij 31,6 x de gehanteerde koers.

Ik schat dat hij rond de €100 gaat zitten per Gj. Dus gebaseerd op een gasprijs van rond € 3,- per m3. En eneco gaat ca. €85,- per Gj berekenen.

Wat denken jullie?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-

[Voor 100% gewijzigd door Marzman op 19-09-2022 09:10. Reden: was even vergeten dat het om warmtetarieven ging :)]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gijsje22
  • Nu online
Ik denk dat je inderdaad redelijk in de buurt zit, ondanks dat er op dit moment eigenlijk nog niets over te zeggen is. Het is zo afhankelijk van het prijspeil begin december. Ik betaal nu bij Vattenfall ong. €36 (na de btw verlaging) en het zou mij inderdaad niets verbazen als dat tenminste het dubbele wordt.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-03 21:17

d0s

sssst

Ook interessant of de 'prijsplafond' maatregelen ook gaan gelden voor stadsverwarming natuurlijk. Zou wel moeten, maar het zou niet voor het eerst zijn dat de groep met stadsverwarming over het hoofd wordt gezien.

Dus dat tot bijv. een gemiddeld aantal GJ (ik schat gemiddeld rond de 25GJ) de huidige prijs blijft gelden en daarboven dan de nieuwe tarieven.

Hier ook de €35 euro bij Vattenfall na BTW verlaging. Ik denk ook dat het richting de €55 gaat. Vorig jaar was Vattenfall (tegen de verwachting in) ook schappelijk tov andere aanbieders.

[Voor 44% gewijzigd door d0s op 19-09-2022 10:24]

• erwn
  • Niet online
d0s schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
Ook interessant of de 'prijsplafond' maatregelen ook gaan gelden voor stadsverwarming natuurlijk. Zou wel moeten, maar het zou niet voor het eerst zijn dat de groep met stadsverwarming over het hoofd wordt gezien.
Hopelijk nemen ze dat inderdaad mee. Het verlaagde BTW-tarief geldt in ieder geval wel, dus het is wel bekend.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

d0s schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:

Dus dat tot bijv. een gemiddeld aantal GJ (ik schat gemiddeld rond de 25GJ) de huidige prijs blijft gelden en daarboven dan de nieuwe tarieven.

Hier ook de €35 euro bij Vattenfall na BTW verlaging. Ik denk ook dat het richting de €55 gaat. Vorig jaar was Vattenfall (tegen de verwachting in) ook schappelijk tov andere aanbieders.
Als je de gasprijs van vorig jaar erbij pakt en die vergelijkt met de prijzen van nu dan verwacht ik dat de stijging aanzienlijk hoger gaat zijn, ik reken op zijn minst op een verdubbeling.

• peter13579
We zullen komend jaar waarschijnlijk voor de eerste 38GJ (1200m3 / 31,6) 53,95 euro / GJ gaan betalen, daarna zal het waarschijnlijk fors meer worden....

Of maak ik nu een denkfout?

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
peter13579 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:49:
We zullen komend jaar waarschijnlijk voor de eerste 38GJ (1200m3 / 31,6) 53,95 euro / GJ gaan betalen, daarna zal het waarschijnlijk fors meer worden....

Het plafond wordt 1,50 euro per m3 gas inclusief belastingen. De warmtetarieven zijn gekoppeld aan de gasprijs. 1GJ staat gelijk aan 30 m3 gas, dat is dus 45 euro per GJ lijkt me.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

peter13579 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:49:

Wij betalen al het hele jaar vaste tarieven van 1-1, dus eerlijk gezegd verwacht ik niet dat men stadsverwarming meeneemt in deze subsidieregeling.

• GioStyle
-

• peter13579
Ik verwacht dat stadsverwarming wordt meegenomen in de regeling voor 2023, voor 2022 zal het argument zijn dat de tarieven al op voor oorlogs niveau zitten.

Even een snelle berekening voor mijn situatie ( leverancier vraagt altijd ACM max met koeling), vaste lasten worden dan 900 + 10% inflatie 38 gj wordt dan 2050 (met 54 euro) of 1710 (met 45 euro). Dus ik houd rekening met totale kosten van 2700 tot 3000 euro per jaar met een standaard verbruik.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor dit jaar verwacht ik ook niet, maar voor volgend jaar mogelijk wel? Immers pikt ACM aan het einde van het jaar een mooi max prijsje en dat is wel gebaseerd op de dan geldende gasprijs. Zou er dan gerekend worden met de max gasprijs die nu bekend is gemaakt of met de marktprijs? Ik mag toch hopen op het eerste.

Heb het vanmiddag bij Ennatuurlijk nagevraagd of zij ook bij deze afspraken betrokken zijn maar nog geen reactie. Misschien morgen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:36
Immers pikt ACM aan het einde van het jaar een mooi max prijsje en dat is wel gebaseerd op de dan geldende gasprijs.
Volgens mij is de prijs die de ACM gebruikt als marktprijs een verwachting die zij bij de gasleveranciers opvragen. De marktprijs zal dus, voor de berekening in de warmtewet, niet veranderen door die regeling.

• GioStyle
-

• tomtom901
Is er al iets bekend over de warmtetarieven in dit soort gevallen in combinatie met het prijsplafond, of zijn ze ons gewoon vergeten?

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20
tomtom901 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:24:
Is er al iets bekend over de warmtetarieven in dit soort gevallen in combinatie met het prijsplafond, of zijn ze ons gewoon vergeten?
Zojuist heeft Rutte in het debat aangegeven dat dit in de komende dagen verder uitgewerkt gaat worden.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• tomtom901
DynamicDreams schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:25:
[...]

Zojuist heeft Rutte in het debat aangegeven dat dit in de komende dagen verder uitgewerkt gaat worden.
Oh top, dankje. _/-\o_

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
DynamicDreams schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:25:
[...]

Daar hebben ze nog wel even de tijd voor. Onze tarieven staan vast tot 31 december.

• M@cer
  • Laatst online: 08:02
Het is wel spannend, want met een verdubbeling kan je zomaar een halve stad in de problemen brengen.. Hier in Purmerend hebben we dit jaar het laagste warmtetarief dit jaar, dus ik hoop dat ze ook voor het komend jaar een mooie prijs aanbieden.

Inmiddels een Tado aangebracht thuis en alle kamers voorzien van slimme radiatorknoppen, dus eens kijken of we het warmteverbruik naar beneden kunnen brengen, al zat ik al niet heel hoog met 22GJ per jaar (tussenwoning 2004/5 personen).

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• tomtom901
M@cer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:36:
Het is wel spannend, want met een verdubbeling kan je zomaar een halve stad in de problemen brengen.. Hier in Purmerend hebben we dit jaar het laagste warmtetarief dit jaar, dus ik hoop dat ze ook voor het komend jaar een mooie prijs aanbieden.
Wij zaten ook niet hoog, met 12 GHJ voor verwarming en warm tapwater, maar toch. Als dat verdubbelt is het alsnog +100 per maand. Dus ben benieuwd. En dan hebben wij nog een zuinig nieuwbouwappartement.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de mensen die op een warmtenet zijn aangesloten: geen compensatie aldus Rutte:
Ook wie op stadsverwarming (warmtenet) aangesloten is, lijkt niet te hoeven rekenen op een uitzondering. Volgens Rutte wijkt het energieverbruik in dat geval sterk af van het gemiddelde verbruik.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• peter13579
Bastien schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:04:
Voor de mensen die op een warmtenet zijn aangesloten: geen compensatie aldus Rutte:

[...]
Rutte heeft wel een punt, mijn energie verbruik wijkt sterk af van gemiddeld. Ik gebruik namelijk fors minder gas dan gemiddeld.... 8)7

• GioStyle
-

• erwn
  • Niet online
Nou, maar hopen op de lobby dan. Ik kan me voorstellen dat warmtenetten vooral in gebruik zijn bij (relatief) recente, geïsoleerde (?) woningen en dus niet per se de doelgroep van koopkrachtmaatregelen, maar met je geïsoleerde woning met gasaansluiting val je niet buiten de boot.

Gelukkig gebruikt mijn warmtenet slechts restwarmte, is de gasprijs niet relevant en krijgen we "korting" op de ACM-tarieven. :+ :X

Edit: en dan zou het BTW-tarief weer omhoog gaan en de tegemoetkoming energiebelasting omlaag? Leuker kunnen we het niet maken.

[Voor 13% gewijzigd door erwn op 23-09-2022 09:28]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03 21:39
erwn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:09:
Nou, maar hopen op de lobby dan. Ik kan me voorstellen dat warmtenetten vooral in gebruik zijn bij (relatief) recente, geïsoleerde (?) woningen
Helaas, bij de bouw van mijn wijk in Purmerend kreeg de bouwer (doordat er stadsverwarming kwam) EPC korting waardoor er met goedkopere isolatie voldoende punten werden behaald. Kortom, mindere isolatie dan bij een non-stadsverwarmingshuis en ook nog eens vast zitten aan een monopolie. Dit gaat overigens over bouwjaar 1984, hoe het tegenwoordig zit bij nieuwbouw durf ik niet te zeggen.

• erwn
  • Niet online
MzKzM73 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:16:
[...]

Helaas, bij de bouw van mijn wijk in Purmerend kreeg de bouwer (doordat er stadsverwarming kwam) EPC korting waardoor er met goedkopere isolatie voldoende punten werden behaald. Kortom, mindere isolatie dan bij een non-stadsverwarmingshuis en ook nog eens vast zitten aan een monopolie. Dit gaat overigens over bouwjaar 1984, hoe het tegenwoordig zit bij nieuwbouw durf ik niet te zeggen.
Dat is dubbel feest dus :/

• M@cer
  • Laatst online: 08:02
MzKzM73 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:16:
[...]

Hier in de Weidevenne is wel alles goed wat betreft isolatie.
[...]
Gaat het niet om extra compensatie omdat er in verhouding minder warmte met een warmtenet wordt gebruikt, maar meer elektra? Als ik mijn GJ omreken naar M3, kom ik op ongeveer 700m3 warmte uit, terwijl ik wel 5000kWh stroom verbruik. Dat is toch anders dan de 2400/1500 bij een huis met gasaansluiting.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• MneoreJ
Edit: en dan zou het BTW-tarief weer omhoog gaan en de tegemoetkoming energiebelasting omlaag? Leuker kunnen we het niet maken.
Ja, het prijsplafond in combinatie met toeslagen voor mensen die het echt niet kunnen betalen lost namelijk alles op. Een magisch instrument, je vraagt je af waarom ze het niet eerder ingezet hebben. Waarschijnlijk moest men eerst nog even aankijken of de "vrije" markt het niet gewoon zelf ging oplossen, zoals "vrije" markten verondersteld worden te doen. :X

Kinderen, neemt nimmer een warmtenet, immer wordt u daardoor genaaid. Dat zou men op de scholen moeten doceren. Als de huizenmarkt weer stabiliseert (over een jaartje of twintig...) is het goede kennis om in huis te hebben. Alhoewel, oho, laat ik niet te negatief zijn, misschien is er tegen die tijd wel een nieuwe Warmtewet! Misschien.

[Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 23-09-2022 10:06]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Ik kan me voorstellen dat warmtenetten vooral in gebruik zijn bij (relatief) recente, geïsoleerde (?) woningen en dus niet per se de doelgroep van koopkrachtmaatregelen, maar met je geïsoleerde woning met gasaansluiting val je niet buiten de boot.
Nee, dat stel je jezelf helaas verkeerd voor. Warmtenetten kwamen op eind jaren '70, dus er zijn inmiddels ook woningen van 40 jaar oud die aan een warmtenet hangen.

Daarnaast wordt duurzaamheid in de bouwplanningsfase in een Excelletje uitgerekend (de zogenaamde "EPC-waarde"). Een huis aan een warmtenet krijgt extra punten (want duurzamer dan gasstook), waardoor er elders weer bezuinigd kan worden zonder over de grens te gaan die de bouwvergunning toelaat. Meestal is isolatie dan de sluitpost, want "er wordt toch al duurzaam gestookt en de in de vergunning opgelegde EPC-waarde wordt al gehaald zonder extra isolatie".

Resultaat: veel woningen aan een warmtenet zijn niet optimaal geisoleerd.
Gelukkig gebruikt mijn warmtenet slechts restwarmte, is de gasprijs niet relevant en krijgen we "korting" op de ACM-tarieven. :+ :X

[...]
Ik ben zo autistisch als een deur, dus geen idee of je nu sarcastisch bent of niet. Voor het geval van niet: de meeste warmtenetten zijn veel te groot om met die enkele restwarmtebron warm gestookt te worden. Er worden dan gasgestookte ketels in het net opgenomen (liefst een beetje gespreid, meestal te herkennen aan een gebouwtje ergens in de wijk, met een paar flinke schoorstenen op het dak).

Waar ik woon is ook iedereen lekker gemaakt met het duurzame restwarmte verhaal. In werkelijkheid staan de gasketels in de wijk al vanaf pak-m-beet oktober te stoken en gaan pas in maart/april weer uit. Kortom: dat hele duurzame reststook is een wassen neus: de bijstook is zeer noodzakelijk (en niet alleen bij -20 graden zoals soms geroepen wordt).

Ik heb die discussie vorig jaar met Vattenfall gevoerd. Zij claimden op de site over ons regionale warmtenet ook het restwarmte verhaal. Toen de tarieven stegen door de stijgende gasprijs, heb ik ze daarover gebeld. Dat was een bloedirritant gesprek, want de mevrouw aan de lijn vond mijn standpunt maar vervelend.

Het ging er maar niet in dat als je als bedrijf op een website claimt dat de enige bron "restwarmte" is, het dan niet correct is als er "stiekem" ook aardgas bij wordt verstookt. Leuk dat dat in de kleine lettertjes van de contracten staat, maar wees dan zo eerlijk en zet het ook op de site. En als je dat niet wil, dan mag je IMHO ook je tarieven niet verhogen als de gasprijs stijgt.

Inmiddels is het overigens wel aangepast op de site. :)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ook leuk trouwens:

Volgens de Gas met Warmte vergelijker van Vattenfall ben ik met mijn huidige warmteverbruik maar liefst € 3.500 per jaar goedkoper uit. Creatief rekenen heet dat.

• MneoreJ
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:31:
Ook leuk trouwens:

Volgens de Gas met Warmte vergelijker van Vattenfall ben ik met mijn huidige warmteverbruik maar liefst € 3.500 per jaar goedkoper uit. Creatief rekenen heet dat.

[Afbeelding]
Ze gaan daar uit van een gasprijs van 4,20 (toen ik het invulde althans). Nu zijn de prijzen natuurlijk door het plafond gegaan, maar ik ken geen aanbieder die het zo bont maakt (bij een modelcontract misschien ergens?) Apropos plafond, als dat komt blijft er van deze berekening natuurlijk sowieso weinig over. :P

• erwn
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:24:
[...]
Ik ben zo autistisch als een deur, dus geen idee of je nu sarcastisch bent of niet. Voor het geval van niet: de meeste warmtenetten zijn veel te groot om met die enkele restwarmtebron warm gestookt te worden. Er worden dan gasgestookte ketels in het net opgenomen (liefst een beetje gespreid, meestal te herkennen aan een gebouwtje ergens in de wijk, met een paar flinke schoorstenen op het dak).
Dat was sarcastisch.

Ik hoop toch wel dat het warmte-etiket op hun site klopt? Anders zou het helemaal misleiding zijn.
MneoreJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:47:
[...]

Ze gaan daar uit van een gasprijs van 4,20 (toen ik het invulde althans). Nu zijn de prijzen natuurlijk door het plafond gegaan, maar ik ken geen aanbieder die het zo bont maakt (bij een modelcontract misschien ergens?) Apropos plafond, als dat komt blijft er van deze berekening natuurlijk sowieso weinig over. :P
In een kwade bui kunnen ze mooi een contract aanbieden met gas voor €4 of €10/m3. Meeste mensen stappen toch niet over met hun gereguleerde prijzen. Alleen de ACM is dankbaar dat net toevallig Vattenfall, Eneco en andere warmte-aanbieders referentietarieven hebben voor in hun GJ-berekening.

</warmtecomplottheorieën>

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]
Het "niet meer dan anders" principe wordt dus losgelaten? Lekker weer... Warmtepomp is waarschijnlijk ook geen optie meer. Ik begin onderhand hard te denken aan een pelletkachel...

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:40
We worden dus weer keihard van achteren gepakt als afnemers van stadsverwarming. Ik moet alweer nieuwe olie halen.

• I_IBlackI_I
https://nos.nl/artikel/24...fout-met-tariefsverhoging

Goh, zou het aankondigen van een verhoging nadat deze ingaat dan ook niet mogen? Zoals elk jaar bij het warmtenet.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 20:42
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:07:
https://nos.nl/artikel/24...fout-met-tariefsverhoging

Goh, zou het aankondigen van een verhoging nadat deze ingaat dan ook niet mogen? Zoals elk jaar bij het warmtenet.
Die 30 dagen eis is omdat je bij een gascontract maandelijks kan opzeggen en naar de concurrent kan gaan. Bij een warmtenet zit je toch vast aan een monopolist.

TheS4ndm4n#1919

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Nou, maar hopen op de lobby dan. Ik kan me voorstellen dat warmtenetten vooral in gebruik zijn bij (relatief) recente, geïsoleerde (?) woningen en dus niet per se de doelgroep van koopkrachtmaatregelen, maar met je geïsoleerde woning met gasaansluiting val je niet buiten de boot.

Nou... hier lokaal (reeshof tilburg) is men met het warmtenet begonnen ergens in de vroege jaren 80 toen de eerste woningen werden gebouwd. Mijn woning is van 2000, al wat beter geisoleerd... maar het lijkt erop dat we volgend jaar 3dubbel genaaid gaan worden....

• I_IBlackI_I
RocketKoen schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:13:
[...]

Die 30 dagen eis is omdat je bij een gascontract maandelijks kan opzeggen en naar de concurrent kan gaan. Bij een warmtenet zit je toch vast aan een monopolist.
Gelukkig maakt dat voor de wet niet uit.

• GioStyle
-

• Catzjes
YES, ik heb gelijk gekregen van de geschillencommissie over het door Eneco niet tijdig persoonlijk informeren over het nieuwe warmtetarief.
Eneco mag pas 30 dagen na de datum dat ze mij persoonlijk op de hoogte hebben gebracht, het verhoogde tarief aan mij berekenen. Ze hebben mij op 20-1-2022 gemaild dus per 20-2-2022 mogen ze het tarief aanpassen. Ik krijg € 249,08 van ze terug en de kosten van het geschil à € 52,50.

[Voor 51% gewijzigd door Catzjes op 26-09-2022 10:17]

• Gijsje22
  • Nu online
Super! Gefeliciteerd. Worden die uitspraken ook nog ergens gepubliceerd?

• Catzjes
Gijsje22 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:28:
Super! Gefeliciteerd. Worden die uitspraken ook nog ergens gepubliceerd?
Dat weet ik niet, ik zal vanavond mijn uitspraak "anonimiseren" en hier publiceren.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GioStyle schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:42:
[...]

Maar wel de gasprijzen betalen… :/

Komt er op neer dat iemand weer een rechtzaak tegen de overheid moet beginnen, omdat burgers weer ongelijk worden behandeld… :X
Heerlijk dit. Stimuleert echt om nog een keer een huis te kopen met duurzame warmte.

Wat een kronkel ook weer dit. Gas wordt dus redelijk gecompenseerd met een prijsplafond, maar als je op een warmtenet zit, dan mag je gewoon lekker dokken (volgens Vattenfall was in 2021 maar liefst 3% van mijn warmteverbruik met gas opgewekt).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +22Henk 'm!
  • Pinned

• Catzjes
Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:29:
[...]

Dat weet ik niet, ik zal vanavond mijn uitspraak "anonimiseren" en hier publiceren.

• t14wo
Van harte gefeliciteerd! Erg triest dat dit via deze weg moet. En dat het natuurlijk ook gewoon klip en klaar is. Je hebt wel een behoorlijk verbruik zo. 13GJ in een maand (wel een koude maand natuurlijk).

Ik heb even gekeken en zie dat ik alleen een mail gehad heb van Vattenfall op 16 januari met daarin tarieven. (hoewel: een knop naar mijn nieuwe tarieven die nu dus ook een dode link heeft). Kan je nu nog bezwaar maken? Als statement vind ik dat wel leuk eigenlijk, ook al is mijn verbruik laag. Zeket met jouw jurispredentie moet dat zo gedaan zijn.

• Catzjes
t14wo schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:56:
[...]

Van harte gefeliciteerd! Erg triest dat dit via deze weg moet. En dat het natuurlijk ook gewoon klip en klaar is. Je hebt wel een behoorlijk verbruik zo. 13GJ in een maand (wel een koude maand natuurlijk).

Ik heb even gekeken en zie dat ik alleen een mail gehad heb van Vattenfall op 16 januari met daarin tarieven. (hoewel: een knop naar mijn nieuwe tarieven die nu dus ook een dode link heeft). Kan je nu nog bezwaar maken? Als statement vind ik dat wel leuk eigenlijk, ook al is mijn verbruik laag. Zeket met jouw jurispredentie moet dat zo gedaan zijn.
13GJ verbruikt van 1-1 t/m 20-2. Ik heb een vrijstaand huis.

Je kan altijd nog bezwaar maken, daarvoor geldt volgens mij geen termijn.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:56:
[...]

Van harte gefeliciteerd! Erg triest dat dit via deze weg moet. En dat het natuurlijk ook gewoon klip en klaar is.
Dit is inderdaad een tragische realiteit. Je zou hopen dat de ACM actief monitored op de 37 bedrijven met een vergunning dat ze ook daadwerkelijk de prijzen aan - in ieder geval - de ACM communiceert en indien dat niet tidjig gebeurt er een sanctie op staat.

Nu heb je als consument vrijwel altijd voordeel als ze dat niet tijdig doen maar moet je wel weer een procedure in. Bij stijging van de prijs teken je bezwaar aan, bij daling accepteer je het.

In de redenatie van de ondernemer zie je ook de magneetwerking van het maximum tarief van de ACM. Hoewel de ACM stelt dat een warmteleverancier niet te veel winst mag maken zou de warmteleverancier geeneens afhankelijk moeten zijn van het tarief dat de ACM vaststelt (of in ieder geval voortijdig al de calculatie kunnen afronden zodat ze zelfs bij een late communicatie snel een beslissing kunnen nemen)

[Voor 22% gewijzigd door Napo op 26-09-2022 11:12]

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee