Een woning uitgelegd voor een gasketel is anders van opzet kwa infrastructuur dan een woning voor stadsverwarming.
Een gasketel staat vaak op de bovenste laag/zolder en vandaar gaan alle leidingen naar badkamer/keuken voor SWW en alle lagen voor de verwarming.
Bij stadsverwarming staat de warmtewisselaar vaak in de meterkast op de BG. Heb je een rijtjeswoning dan is het lastig een plek op de bg te vinden waar je de binnenunit met opslagvat van de warmtepomp kwijt kan.
Op de bovenste laag/zolder/dak kan je best wel wat ruimte vinden maar alle leidingen meten dan vandaar naar de bg waar de centrale aansluitingen zitten voor verwarming en SWW. Constructief moet het ook kunnen. Daar zit vaak de uitdaging en de meerkosten.
Ik heb aan beide zijden van mijn trap een schacht zitten. Ik kan dus de ene kant omlaag waar nu alleen een ontluchting zit voor het toilet. en oversteken in de onder de trapkast naar de andere schacht waar de verwarming en warmwaterleidingen omhoog gaan. Zonder al te veel hak en breekwerk kan ik dus het leidingwerk aanpassen. Ik heb dan ca. 4m langer leidingwerk voor warm water naar de badkamer op de 1e verdieping. en 8m meer naar de keuken. Maar daar ga ik het buffervat van de Quooker vervangen voor doorstroom type. (eerst warm water van de Quooker en als t warm is van de warmtepomp)
Ik ben nog aan t uitzoeken welk merk/systeem ik wil. Ik ben 2 mogelijkheden aan 't bekijken.
1. alleen SWW
ca 40% van mijn verbruik (13Gj van de 30Gj) is warm water (na bezuiniging) Dat is ook de meest eenvoudige en goedkope aanpassing. Ik zou dan alleen warmte afnemen en dan gaat mijn vastrecht met €165 omlaag en ca. €585 variabele kosten. €750 euro per jaar. Ik heb nog ruimte op mijn pv opwekking. dus verbruikskosten is=0. (pv is al terugverdient). Aanschaf €2.000 voor een 200 liter warmtepompboiler met leidingen na subsidie. En ik kan m zelf installeren. terugverdientijd 2,6 jaar.
2. verwarming en sww
Dat heeft wat meer werk nodig en een veel hogere investering.
All electric. meterkast naar 3-fase. vloerverwarming op de bg aanbrengen bestaande radiatoren slaapkamers vervangen voor laagtemperatuur. vaillant arotherm warmtepomp combinatie.
totaal ca. €10k na subsidie.
besparing ca. €1.000 per jaar TVT10 jaar (bij huidige stadsverwarmingstarieven)
3.alleen SWW maar met airco's
En ik zou 1 kunnen doen met airco aangevuld om naast koeling ook te kunnen verwarmen in de winter. en Stadsverwarrming aanhouden als backup (allen verwarming) Dat voor € 250 vastrecht is wel te overzien. Hier heb ik noig geen berekening van gemaakt. Ik schat 6k investering. en ene TVT van 6 jaar.
Mijn neiging is om voor 3 te kiezen. Korte tvt, extra koeling om mijn overschot in de zomer na salderen optimaal te gebruiken en toch een back hebben voor maar €250,- per jaar en veel midner hak en breekwerk.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput