Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Netjes. Blij dat ik een zeer klein steentje heb kunnen bijdragen in dezen door het relevante wetsartikel op te snorren.

Ik zou zelf ook bezwaar kunnen gaan maken, ware het zich niet dat het niet loont voor mijn verbruik, en dat ik ook niet exact heb bijgehouden wat mijn verbruik was van 1 januari tot de datum. Maar voor een hoop anderen lijkt me dit zeer wel de moeite waard.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 14:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Held!
Er is dus jurisprudentie! Dmv een geschillencommissie. Ik verwacht elk moment de afrekening. Wanneer die vanaf 5sept niet klopt gaan we naar de geschillencommissie. ACM is al op de hoogt dmv een klacht net als Eneco zelf.
Ik raad iedereen de geschillencommissie te benaderen indien vanaf 5 sept 9ct tlv wordt berekend.
Fijn dat ook de juiste artikelen worden benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31
Is het mogelijk om het casenummer te krijgen? Als jurisprudentie naar Eneco toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Ik zie in mijn administratie dat ik ook per 19 januari een email had ontvangen. Mijn verbruik van 1 januari tot en met 19 februari is ongeveer 5 GJ.

Als het goed is kan ik dan 100 euro terug claimen met deze jurisprudentie. Denken jullie dat het een kwestie is van een e-mailtje sturen? Ik had destijds al geklaagd over de tariefwijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 06:26
Poltergeist schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:00:
Is het mogelijk om het casenummer te krijgen? Als jurisprudentie naar Eneco toe?
In het energie teruglever topic krijgt de TS regelmatig appeltaart voor zijn werk, iets gelijkwaardigs voor het casenummer lijkt mij een mooi initiatief :) :P

Per PM is het casenummer verkrijgbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
banaliteit schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:08:
Ik zie in mijn administratie dat ik ook per 19 januari een email had ontvangen. Mijn verbruik van 1 januari tot en met 19 februari is ongeveer 5 GJ.

Als het goed is kan ik dan 100 euro terug claimen met deze jurisprudentie. Denken jullie dat het een kwestie is van een e-mailtje sturen? Ik had destijds al geklaagd over de tariefwijziging.
Zeker, als je het besluit en de uitspraak vermeld heeft je leverancier twee keuzes:
- Overstag gaan en het bedrag betalen;
- Koppig volhouden en eisen dat je een klacht indient bij de GC, wat ze dus gegarandeerd gaan verliezen zodat ze nog eens 50 euro erbovenop mogen dokken.

Als ik de leverancier was wist ik het wel. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 08:34
In Purmerend hebben we op 31-12-2021 per mail de nieuwe tarieven voor 2022 ontvangen, dat zou naar aanleiding van bovenstaande ook te laat zijn neem ik aan?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
M@cer schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:14:
In Purmerend hebben we op 31-12-2021 per mail de nieuwe tarieven voor 2022 ontvangen, dat zou naar aanleiding van bovenstaande ook te laat zijn neem ik aan?
"Uiterlijk 1 maand" is uiterlijk 1 maand. De nieuwe tarieven mochten niet eerder in gaan dan 31 januari. Het is mooi (?) dat er nog iemand daar heeft doorgebikkeld om de tarieven vlak voor de jaarwisseling nog te publiceren, maar uiteindelijk is dat verspilde moeite geweest. Hadden ze gewoon eerder hun eigen tarief naar buiten gebracht in plaats van te wachten op de ACM dan hadden ze geen probleem gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
In het energie teruglever topic krijgt de TS regelmatig appeltaart voor zijn werk, iets gelijkwaardigs voor het casenummer lijkt mij een mooi initiatief :) :P
Je kunt eventueel ook kijken of je voor eeuwige roem kunt gaan in plaats van appeltaart (oid :P) door dit door te geven bij een nieuwssite of ander medium algemener dan Tweakers. Ik stel me zo voor dat hele volksstammen op stadswarmte hiervan kunnen profiteren; er is volgens mij niet één leverancier geweest die zich aan de regels heeft gehouden.

Ook wanneer je je eigen verbruik niet exact weet van 1 januari tot de datum waarop de tarieven in hadden mogen gaan kun je volgens mij gewoon bezwaar maken omdat de leverancier verondersteld wordt dit te weten (al dan niet met schattingen), al kun je daar dus in theorie nat gaan als ze daar moeilijk over gaan doen en beweren dat je in januari niks verbruikt zou hebben (bewijs het tegendeel dan maar eens).

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 26-09-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
MneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:34:
[...]

Je kunt eventueel ook kijken of je voor eeuwige roem kunt gaan in plaats van appeltaart (oid :P) door dit door te geven bij een nieuwssite of ander medium algemener dan Tweakers. Ik stel me zo voor dat hele volksstammen op stadswarmte hiervan kunnen profiteren; er is volgens mij niet één leverancier geweest die zich aan de regels heeft gehouden.

Ook wanneer je je eigen verbruik niet exact weet van 1 januari tot de datum waarop de tarieven in hadden mogen gaan kun je volgens mij gewoon bezwaar maken omdat de leverancier verondersteld wordt dit te weten (al dan niet met schattingen), al kun je daar dus in theorie nat gaan als ze daar moeilijk over gaan doen.
Ik ben niet zo van op de voorgrond staan, ik sta al ruim dertig jaar bij concerten en evenementen in de coulissen in plaats van op het podium. Als iemand zich geroepen voelt om het wijder te verspreiden dan wil ik daar wel aan meewerken overigens. Zoals aangegeven is het zaaknummer per PM beschikbaar.

Mijn warmtemeter van Eneco "logt" elke laatste dag van de maand het warmteverbruik dus de stand per 31-12-2021 is makkelijk te checken als je hem niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:47:
Mijn warmtemeter van Eneco "logt" elke laatste dag van de maand het warmteverbruik dus de stand per 31-12-2021 is makkelijk te checken als je hem niet weet.
Mijn opmerking was algemeen bedoeld; ikzelf heb bijvoorbeeld geen digitale of slimme meter, dus niet afgelezen is pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
MneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:17:
[...]

"Uiterlijk 1 maand" is uiterlijk 1 maand. De nieuwe tarieven mochten niet eerder in gaan dan 31 januari. Het is mooi (?) dat er nog iemand daar heeft doorgebikkeld om de tarieven vlak voor de jaarwisseling nog te publiceren, maar uiteindelijk is dat verspilde moeite geweest. Hadden ze gewoon eerder hun eigen tarief naar buiten gebracht in plaats van te wachten op de ACM dan hadden ze geen probleem gehad.
Ik verwacht niet dat ik er dit jaar nog wat aan heb, aangezien we pas sinds halverwege dit jaar een slimme meter hebben. Maar ik zit er wel over te denken om een bericht te sturen naar Stadsverwarming Purmerend dat ze de tarieven uiterlijk 30 november moeten communiceren als ze deze op 1 januari in willen laten gaan.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
M@cer schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:02:
[...]

Ik verwacht niet dat ik er dit jaar nog wat aan heb, aangezien we pas sinds halverwege dit jaar een slimme meter hebben. Maar ik zit er wel over te denken om een bericht te sturen naar Stadsverwarming Purmerend dat ze de tarieven uiterlijk 30 november moeten communiceren als ze deze op 1 januari in willen laten gaan.
Ja dat zal niet gaan, want de ACM komt altijd pas de week voor kerst ongeveer met de nieuwe maxima. Dus het antwoord heb je al voordat je de mail verstuurd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Catzjes
Fr33z schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:05:
[...]

Ja dat zal niet gaan, want de ACM komt altijd pas de week voor kerst ongeveer met de nieuwe maxima. Dus het antwoord heb je al voordat je de mail verstuurd...
Juist dat heb ik dus betwist bij de Geschillencommissie, de energiebedrijven kunnen op 30-11 de nieuwe tarieven publiceren met als voorbehoud dat als ze duurder zijn dan het ACM maximum, ze hun tarieven naar beneden bijstellen. Nu wachten ze gewoon de ACM tarieven af en gaan daar braaf net onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Benieuwd of hier nog reactie op komt vanuit de energielobby. Die zitten hier natuurlijk helemaal niet op te wachten, zeker niet met het gesteggel rondom het tariefplafond. De tarieven moeten volgend jaar gewoon weer omhoog, maar dan gaan ze hetzelfde probleem krijgen als nu met de maximumtarieven. Was ik een energieboer dan hing ik nu al aan de lijn bij mijn vriendjes in Den Haag of hier niet heel snel een nieuw Warmtebesluit voor kan komen als ze toch bezig zijn met bekijken hoe e.e.a. voor stadswarmte geregeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:08:
[...]

Juist dat heb ik dus betwist bij de Geschillencommissie, de energiebedrijven kunnen op 30-11 de nieuwe tarieven publiceren met als voorbehoud dat als ze duurder zijn dan het ACM maximum, ze hun tarieven naar beneden bijstellen. Nu wachten ze gewoon de ACM tarieven af en gaan daar braaf net onder zitten.
ehm nee? dat voldoet toch precies niet aan de voorwaarde. Je moet vertellen wat de tarieven zijn en dat moet je op tijd doen, elk voorbehoud reset de teller gewoon en dan zit je weer op 30 dagen. NAtuurlijk is het gewoon belachelijk dat de ACM niet een maandje eerder haar werk doet, maar soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
Fr33z schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:18:
[...]

ehm nee? dat voldoet toch precies niet aan de voorwaarde. Je moet vertellen wat de tarieven zijn en dat moet je op tijd doen, elk voorbehoud reset de teller gewoon en dan zit je weer op 30 dagen. NAtuurlijk is het gewoon belachelijk dat de ACM niet een maandje eerder haar werk doet, maar soit.
Dat is dus dan de stimulans voor de energiebedrijven om zelf een goede prijs te bepalen op 30-11, als ze te hoog gaan zitten dan kunnen ze bijstellen naar beneden maar dat mogen ze dan pas dertig dagen daarna doorvoeren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Fr33z schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:18:
Laat het even duidelijk zijn: wat de ACM al dan niet doet met maximumtarieven heeft geen enkele impact op de wettelijke eis dat de energieleverancier elke wijziging van het tarief minstens 1 maand van tevoren aan moet geven voor het daadwerkelijk in kan gaan. Maakt niet uit waarom ze het tarief wijzigen. In je algemene voorwaarden opnemen dat je uitzonderingen gaat maken vanwege de ACM is niet bindend.

Dat is voor de leverancier natuurlijk vervelend, maar dat is de wet. Het risico dat hun tarieven boven het maximum uitkomen en wettelijk dan gecapped worden tot dat niveau is voor de leverancier (en dit is dan geen "wijziging" die ze aan hoeven te kondigen, dus dat is geen issue; van wetswege wordt bij een hoger tarief in plaats daarvan met het daadwerkelijke maximum gerekend). Voor leveranciers die "gewoon" rekenen wat hun warmte daadwerkelijk kost, en niet hoeveel ze maximaal kunnen rekenen, moet dit eigenlijk ook gewoon helemaal geen probleem zijn. Iedereen kiest er nu alleen voor om te gaan zitten wachten op de ACM.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 26-09-2022 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Als ze zich aan het ACM willen houden moeten ze het nieuwe tarief pas op 1 februari in laten gaan en niet op 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
Even stomme vraag, maar maar meld je nu iets aan? Moet je eerst een klacht indienen bij de Eneco en dan pas bij de ACM/geschillencommissie? En m.b.t. dat laatste: heeft iemand contactgegevens/pagina? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
xehexehex schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:50:
Even stomme vraag, maar maar meld je nu iets aan? Moet je eerst een klacht indienen bij de Eneco en dan pas bij de ACM/geschillencommissie? En m.b.t. dat laatste: heeft iemand contactgegevens/pagina? ;)
Je moet inderdaad eerst gewoon een klacht indienen bij je leverancier. Geeft die alsnog niet thuis dan kun je naar de Geschillencommissie stappen. Hun website legt e.e.a. helder uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:55

Guusjee

Omdat ik groot ben..

De geschillencommissie komt er pas aan te pas als je er samen niet uitkomt; een geschil hebt. Zie hier de beschrijving bij Eneco.

Ik heb zojuist maar eens gevraagd of ze mijn jaarnota ook kunnen aanpassen naar het nieuwe tarief vanaf 14 februari (kreeg 14 januari bericht). Gaat om een kleine 100 euro, niet bijster veel maar ook weer te veel om niet te doen...

Hieronder mijn tekst richting Eneco overigens, wellicht ook handig voor anderen. Wel aanpassen waar nodig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Ik heb afgelopen 14 september 2022 van jullie de jaarnota ontvangen. Het af te rekenen jaar loopt 
van september 2021 tot en met augustus 2022. Onderdeel van deze jaarnota is het afrekenen van de 
stadsverwarming met jullie omschrijving "Warmte, Toon, abonnementen, overige kosten en 
kortingen" à € 1.259,65.  

Als onderbouwing van deze post nemen jullie de volgende onderdelen op:  

"Afleverset verwarming en warm water CW4 
Van 13-09-2021 tot 01-07-2022, 0,797 jaar, € 125,50120, € 100,05 
Van 01-07-2022 tot 13-09-2022, 0,203 jaar, € 113,05480, € 22,93 

Verbruik warmte 
Van 13-09-2021 tot 01-01-2022, 8.325 GJ, € 24,59930, € 204,79 
Van 01-01-2022 tot 01-07-2022, 11.492 GJ, € 43,76172, € 502,91 
Van 01-07-2022 tot 03-09-2022, 0.183 GJ, € 39,42171, € 7,21 

Vastrecht warmte voor verwarming en warm water 
Van 13-09-2021 tot 01-07-2022, 0,797 jaar, € 403,58340, € 321,76 
Van 01-07-2022 tot 13-09-2022, 0,203 jaar, € 363,55860, € 73,71 

Meettarief 
Van 13-09-2021 tot 01-07-2022, 0,797 jaar, € 26,82570, € 21,39 
Van 01-07-2022 tot 13-09-2022, 0,203 jaar, € 24,16530, € 4,90 

Totaalbedrag voor Warmte, Toon, abonnementen, kortingen en overige kosten € 1.259,65" 

Op 14 januari 2022 heb ik van jullie een e-mail ontvangen met daarin de nieuwe warmtetarieven van 
2022, het verbruikstarief wordt aangepast van € 24,60 naar € 43,76. Hierin stellen jullie dat deze met 
terugwerkende kracht ingaan op 1 januari 2022.  

Op onze overeenkomst is de Warteregelin van toepassing. In deze regeling is onder artikel 3d lid 2 
het volgende opgenomen:  
"Indien een leverancier de prijs waarvoor geleverd wordt, bedoeld in artikel 5c, derde lid, onderdeel 
c, van het besluit, wijzigt, informeert hij de verbruiker hier uiterlijk 1 maand voordat de 
tariefwijziging wordt geëffectueerd persoonlijk en schriftelijk over."  
Waarbij verwezen wordt naar artikel 5c, lid 3, onderdeel c, zijnde: "de prijs waarvoor geleverd 
wordt;" 

Ik maak hieruit op dat de nieuwe tarieven waarover u mij geinformeerd heeft pas ingaan op 14 
februari 2022 en niet op 1 januari 2022. Dit is ook onlangs door de Geschillencommissie Energie 
bindend geadviseerd, zie de overige bijlagen.  

Graag zie ik van u een aangepaste jaarnota tegemoet waarin de juiste tarieven worden gehanteerd.

[ Voor 71% gewijzigd door Guusjee op 26-09-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:23:
[...]

Dat is dus dan de stimulans voor de energiebedrijven om zelf een goede prijs te bepalen op 30-11, als ze te hoog gaan zitten dan kunnen ze bijstellen naar beneden maar dat mogen ze dan pas dertig dagen daarna doorvoeren ;)
dat snap ik niet: wijzigingen in het voordeel van de consument mogen ze denk ik op ieder moment doorvoeren. Er zal namelijk geen consument overstappen omdat die gedwongen wordt minder te gaan betalen :+ (nog los van het feit dat overstappen bij stadsverwarming niet kan natuurlijk). De bedenktijd van 30 dagen is volgens mij echt bedoeld zodat consumenten zich voor kunnen bereiden op prijsstijgingen.

Maar je wil als consument wel kunnen anticiperen op wat gaat komen. Een leverancier die roept “volgend jaar €100 per Gj” om dan in januari te roepen “oh nee, het zijn er maar €42,50” is voor de consument natuurlijk geen doen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Pietervs schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:03:
dat snap ik niet: wijzigingen in het voordeel van de consument mogen ze denk ik op ieder moment doorvoeren.
Nee, ook dat mag niet, een wijziging is een wijziging. Praktisch gezien gaat er alleen geen hond bezwaar maken tegen lagere tarieven natuurlijk.
Maar je wil als consument wel kunnen anticiperen op wat gaat komen. Een leverancier die roept “volgend jaar €100 per Gj” om dan in januari te roepen “oh nee, het zijn er maar €42,50” is voor de consument natuurlijk geen doen.
Waarom niet? Als de leverancier zoiets roept zal je als consument waarschijnlijk inderdaad op je achterste benen staan. Twee mogelijkheden: het maximumtarief van volgend jaar is helemaal zo hoog niet, in welk geval de leverancier gewoon onredelijk is en het goed is dat mensen al de tijd hebben om hierover prangende vragen te stellen (al dan niet bij de ACM), of het maximumtarief is wel degelijk zo hoog of hoger, in welk geval het goed is dat je voorbereid bent op deze nieuwe realiteit. :P

Het is ook niet helemaal zo dat je geen keus hebt bij stadswarmte en de termijn een wassen neus is: als je eigenaar bent van je huis heb je de keus om je af te laten sluiten en anders te gaan verwarmen. Zal wel niet binnen een maand geregeld zijn, maar toch.

Overigens is het ook aan de ACM om tarieven te toetsen op redelijkheid, naast het maximum dat ze vaststellen. Als een leverancier dus €100 aankondigt, de ACM dit verder prima vindt en de ACM dan komt met een maximumtarief van €42,50, dan is het de ACM die iets uit te leggen heeft (naast de leverancier die om te beginnen met het tarief kwam natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door MneoreJ op 26-09-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

MneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
[...]

Nee, ook dat mag niet, een wijziging is een wijziging. Praktisch gezien gaat er alleen geen hond bezwaar maken tegen lagere tarieven natuurlijk.
Ik denk dat zelfs als er bezwaar gemaakt zou worden, een rechter of geschillencommissie de kant van de consument zal kiezen. De consumentenbelangen zijn over het algemeen best goed beschermd.
Dus het zou mij verbazen als wijzigingen in het voordeel van consumenten niet toegestaan zijn zonder een termijn van 30 dagen te gebruiken (hoewel de site van de ACM daar inderdaad niks over meldt).
Waarom niet? Als de leverancier zoiets roept zal je als consument waarschijnlijk inderdaad op je achterste benen staan. Twee mogelijkheden: het maximumtarief van volgend jaar is helemaal zo hoog niet, in welk geval de leverancier gewoon onredelijk is en het goed is dat mensen al de tijd hebben om hierover prangende vragen te stellen (al dan niet bij de ACM), of het maximumtarief is wel degelijk zo hoog of hoger, in welk geval het goed is dat je voorbereid bent op deze nieuwe realiteit. :P

Het is ook niet helemaal zo dat je geen keus hebt bij stadswarmte en de termijn een wassen neus is: als je eigenaar bent van je huis heb je de keus om je af te laten sluiten en anders te gaan verwarmen. Zal wel niet binnen een maand geregeld zijn, maar toch.

Overigens is het ook aan de ACM om tarieven te toetsen op redelijkheid, naast het maximum dat ze vaststellen. Als een leverancier dus €100 aankondigt, de ACM dit verder prima vindt en de ACM dan komt met een maximumtarief van €42,50, dan is het de ACM die iets uit te leggen heeft (naast de leverancier die om te beginnen met het tarief kwam natuurlijk).
Ik heb niet de illusie dat de ACM dagelijks alle tarieven controleert, dat zal eerder op basis van bepaalde afspraken zijn (bijvoorbeeld per kwartaal of bij wijzigingen buiten de reguliere data om) of op basis van piep-systeem (klanten die aan de bel trekken als de tarieven buitensporig wijzigen).

Maar ik bedoelde aan te geven dat ik niet verwacht dat dergelijke praktijken (eerst een belachelijk tarief aankondigen om die vervolgens te laten zakken naar dat van de ACM) echt geaccepteerd zal worden, niet door de consument maar ook niet door de ACM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
Hmmz, zo te zien heeft warmte-eindhoven mij nooit actief gecommuniceerd dat er nieuwe tarieven zijn. Ze stonden wel vanaf begin januari op de site. Zou ik dan de afrekening van 4 mei kunnen laten hanteren als eerste moment waar ze de tarieven actief naar mij hebben gecommuniceerd en dat die dus pas vanaf begin juni in gaan? Of zouden ze alsnog eerst de tarieven moeten communiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Pietervs schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:37:
Maar ik bedoelde aan te geven dat ik niet verwacht dat dergelijke praktijken (eerst een belachelijk tarief aankondigen om die vervolgens te laten zakken naar dat van de ACM) echt geaccepteerd zal worden, niet door de consument maar ook niet door de ACM.
Dat neem ik inderdaad ook niet aan, het idee is natuurlijk wel dat het tarief van de leverancier redelijk moet zijn. Een leverancier die om veilig te zitten een maand van tevoren een miljoenmiljard gaat rekenen zal daar niet mee wegkomen, maar een leverancier die probeert om een redelijk, marktconform tarief te rekenen dat later toch blijkt boven het maximum uit te komen doet an sich nog niets verkeerd. Met "een goede prijs" bedoelen we dan ook precies dat, niet "een fijne woekerwinst voor de zekerheid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:05:
[...]

Waarom zou dat niet gaan?

Je mag er vanuit gaan dat een warmtebedrijf op grote lijnen weet wat de kostprijs van warmte is en wat ze derhalve zouden kunnen vragen aan klanten. Als een warmtebedrijf een te hoog rendement heeft dan kan de ACM al ingrijpen.

Als een warmtebedrijf zonder de maximumtarieven niet in staat is om een acceptabele (conform regelgeving) prijs per GJ vast te stellen dan mag je redelijk wat vraagtekens gaan plaatsen bij de manier waarop de bedrijfsvoering plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Het zou voor de leveranciers toch ook goed mogelijk moeten zijn om pas op 1 februari de nieuwe tarieven in te laten gaan? Dan hebben ze de laatste weken van december om de beslissing van de ACM te gebruiken om tarieven te berekenen. Als de maximum tarieven hoger liggen dan de huidige tarieven is er niks aan de hand, en hou je die nog even aan. Als de maximum tarieven lager liggen moet je met terugwerkende kracht even een correctie uitvoeren. Dat moet toch goed te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
HikariMisako schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:49:
Het zou voor de leveranciers toch ook goed mogelijk moeten zijn om pas op 1 februari de nieuwe tarieven in te laten gaan? Dan hebben ze de laatste weken van december om de beslissing van de ACM te gebruiken om tarieven te berekenen. Als de maximum tarieven hoger liggen dan de huidige tarieven is er niks aan de hand, en hou je die nog even aan. Als de maximum tarieven lager liggen moet je met terugwerkende kracht even een correctie uitvoeren. Dat moet toch goed te doen zijn?
Dat is ook een optie, maar als het jaar daarna de tarieven naar beneden zouden gaan, zouden ze dan in januari teveel rekenen volgens de maximale tarieven van dat jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
3ssen schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:20:
[...]

Dat is ook een optie, maar als het jaar daarna de tarieven naar beneden zouden gaan, zouden ze dan in januari teveel rekenen volgens de maximale tarieven van dat jaar.
You cannot have the pie and eat it.

Je kan niet en uitstellen tot het ACM een maximum aangeeft en op basis daarvan de prijs definitie maken en dit per januari in laten gaan. Dat je daarmee een risico creeert dat je bij daling te veel vraagt is onderdeel van je risicoprofiel voor bedrijfsvoering en zo niet dan moet je toch beter naar je RAS gaan kijken.

We moeten ophouden met het accepteren dat het ACM de trendsetter is voor de prijzen, de ACM is er voor de mensen en de bedrijven om de markt gezond te houden. De maximum tarieven zijn er dan ook niet om als doelstelling te functioneren maar om excessen te voorkomen. Ken je kostprijs, realiseer een acceptabele marge en communiceer dat tijdig. Wachten op het tarief van de ACM? Prima maar dan gaat het later in met diens gevolg dat daar enerzijds een voordeel aan zit bij stijging maar ook direct een nadeel bij daling.

Een zwaar suboptimale situatie maar helaas lijkt daar weinig aan te veranderen, zonder concurentie zou het mijns inziens niet eens een winstoogmerk mogen zijn.

Wel ben ik enigszins benieuwd hoe de jaarverslagen van 2022 er uit gaan zien van de warmteleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
3ssen schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:20:
[...]

Dat is het risico, maar dat is toch makkelijk genoeg op te lossen met een correctie achteraf? Ik denk niet dat de ACM ze op hun vingers tikt als ze het netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
GioStyle schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:52:
[...]

3% maar? Hier in regio Utrecht zitten we nog vrolijk 75% op gas, de rest op biomassa en 0% op restwarmte... _O-
dat geloof ik dan weer niet: https://www.eneco.nl/~/me...FE9E1C617208C1F714611B148

volgens dit overzicht was het in 2021 zo'n 34% biomassa, 55% restwarmte uit de elektriciteitscentrale en 11% gas bijstook in de piekketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 106% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
Fr33z schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:13:
[...]

dat geloof ik dan weer niet: https://www.eneco.nl/~/me...FE9E1C617208C1F714611B148

volgens dit overzicht was het in 2021 zo'n 34% biomassa, 55% restwarmte uit de elektriciteitscentrale en 11% gas bijstook in de piekketels.
Volgens dat overzicht is het in sommige gebieden 100% gas "bijstook".

Wel interessant dat ze rekenkundig zelfs daar 30% CO2 besparing weten te realiseren t.o.v. individuele CV ketels.
Blijkbaar verkeerd gelezen; er zijn veel netten waar significant meer CO2 uitgestoot wordt dan met de klassieke ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door Noshi op 27-09-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
GioStyle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:33:
[...]

Verdeling staat op de jaarnota. Hier in regio Utrecht komt 65% van een elektriciteitscentrale (gas), 10% van piekketel (gas) en 25% van biomassa.

Probleem is alleen dat de warmte van een elektriciteitscentrale niet tot restwarmte hoort, het is geen restproduct. Een genoemde elektriciteitscentrale is een warmtekrachtcentrale. Een warmtekrachtcentrale produceert elektriciteit en warmte. Dus in feite wordt er gewoon voor 75% gas gestookt om de boel op te warmen...
tsja. Het leek me handig om wat cijfers in de discussie te brengen maar als je daarna gewoon aan de definities gaat draaien dan blijft het antwoord ongewijzigd ja. Dat gas was in 9 van de 10 gevallen toch wel gebruikt om in die centrales elektriciteit op te wekken, dus het gebruiken van de restwarmte is juist daar heel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 110% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
Jetten tegen energiebedrijven: geef wijzigingen 30 dagen van tevoren door
De minister noemde het "een eerste goede stap" dat Eneco vandaag bekendmaakte vanaf 1 november tariefwijzigingen dertig dagen van tevoren te gaan doorgeven. Maar Jetten benadrukte dat de bedrijven zich niet pas op 1 november, maar onmiddellijk aan de wet moeten houden.
Hilarisch dit. "Vanaf 1 november gaan we het goed doen" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dat is anders heel netjes. Vandaag is het pas 27 september, dus ze stellen de minister meer dan 30 dagen van tevoren op de hoogte dat ze zich aan de regels gaan houden. Veelbelovend!

Overigens vermeldt het artikel dit niet expliciet, maar dit gaat dus alleen over de tarieven voor elektriciteit en gas, want daar hielden ze zich ook niet aan. De termijn voor het doorgeven van warmtetarieven is niet 30 dagen, maar 1 maand. Subtiel verschil, maar verraadt dus wel dat het om een andere bepaling gaat. En of ze het voor warmte dus ineens wel goed gaan doen is nog maar de vraag, want ondanks de uitspraak van de geschillencommissie hebben ze daar dus nog iets te verzinnen omtrent de ACM en de maximumtarieven.

[ Voor 31% gewijzigd door MneoreJ op 27-09-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 105% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-09 17:55
Is het de moeite om voor 0.6GJ een klacht in te gaan dienen? Op mijn eerste klacht hadden ze in februari negatief gereageerd.

Ik was door Vaanster op 31-1-22 pas op de hoogte gesteld van mijn tarieven per 1-1-22, maar verbruik ongeveer niets...

Ik heb ook na 13 maanden nog geen afrekening. Die krijg ik waarschijnlijk pas in maart als ik hun website mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Klike schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:47:
Is het de moeite om voor 0.6GJ een klacht in te gaan dienen? Op mijn eerste klacht hadden ze in februari negatief gereageerd.
0.6 GJ = 18.96 m3. Vermenigvuldig dat met (nieuw tarief - oud tarief) en tel uit je winst. Dus nee, is alleen de moeite waard als je het voor het principe doet of je tarief veel harder gestegen is dan het mijne.
Ik heb ook na 13 maanden nog geen afrekening. Die krijg ik waarschijnlijk pas in maart als ik hun website mag geloven.
Of het nu iets oplevert of niet, hier zou ik wel over gaan klagen, want een jaarafrekening is een jaarafrekening. Dit kan een simpel foutje zijn bij de administratie, of een probleem waar ze zelf nog niet van op de hoogte zijn, maar als de leveranciers niet aan de laagste standaard gehouden worden om 1x per jaar een afrekening te sturen dan is het moreel verval compleet. :P

• HikariMisako

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
GioStyle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:14:
[...]

Woekerwinsten voor Eneco en een lullige boete van de ACM.
Precies. Ingecalculeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heeft even mogen duren, maar eind van de maand mag ik dan eindekijk een zoom meeting doen met de geschillencommissie.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
Koffie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:57:
Heeft even mogen duren, maar eind van de maand mag ik dan eindekijk een zoom meeting doen met de geschillencommissie.
Hopelijk doet de camera het dan wel van de Eneco medewerker, bij mijn zitting had de Eneco medewerker technische problemen met zijn camera en is hij tijdens de hele zitting niet in beeld geweest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Catzjes schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:14:
Hopelijk doet de camera het dan wel van de Eneco medewerker, bij mijn zitting had de Eneco medewerker technische problemen met zijn camera en is hij tijdens de hele zitting niet in beeld geweest :P
Ah ja, technische problemen. Zeker niet omdat hij in z'n pyjama zat te thuiswerken en als enige beschikbaar gevonden kon worden om voor spek en bonen bij de zitting te zijn. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Catzjes schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:14:
[...]

Zou slecht zijn als ik een Eneco medewerkert zonder camera krijg .. mijn zaak is tegen Vattenfall :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
Nu ook meer duidelijkheid over uitwerking van het prijsplafond voor warmtenetten:
Ook huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet gaan profiteren van het prijsplafond. Het tarief wordt gekoppeld aan de het prijsplafond voor gas en wordt € 47,39 per gigajoule warmte.
Bron

Onduidelijk nog tot welk verbruik dit tarief geldt, dat moet nog verder worden uitgewerkt. Ook niet helder of dit in of ex BTW is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
JJapie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:46:
Nu ook meer duidelijkheid over uitwerking van het prijsplafond voor warmtenetten:

[...]

Bron

Onduidelijk nog tot welk verbruik dit tarief geldt, dat moet nog verder worden uitgewerkt. Ook niet helder of dit in of ex BTW is..
En tot zover de 'niet meer dan anders'-regeling. Gas wordt gemaximeerd op €1,45 per m3. Er gaat 30 33 kuub gas in 1 GJ aan stadswarmte. Dus €47,39 / 30 30 = €1,58. €1,45.

Ja, het is een klein verschil. Maar je wordt dus gewoon genaaid. We gaan dus 13 cent per kuub gas meer betalen voor stadswarmte.

Prijs is exact gelijk aan de gas plafondprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 04-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:43

tomtom901

Moderator General Chat
JJapie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:46:

[...]

Bron

Ik ga er persoonlijk vanuit dat dit incl BTW tarieven zijn. Alhoewel het wel prettig is dat hier een tegemoetkoming voor is zal het de overheid wel een hele hoop geld kosten wat linksom of rechtsom toch betaald zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

En tot zover de 'niet meer dan anders'-regeling. Gas wordt gemaximeerd op €1,45 per m3. Er gaat 30 kuub gas in 1 GJ aan stadswarmte. Dus €47,39 / 30 = €1,58.

Ja, het is een klein verschil. Maar je wordt dus gewoon genaaid. We gaan dus 13 cent per kuub gas meer betalen voor stadswarmte.

Ik snap het niet meer hoor. 8)7
Ik dacht even 'ja maar de kosten van het hebben en onderhouden van een ketel tellen ook mee', maar daar hebben we al een vastrecht voor...
tomtom901 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Ik ga er persoonlijk vanuit dat dit incl BTW tarieven zijn. Alhoewel het wel prettig is dat hier een tegemoetkoming voor is zal het de overheid wel een hele hoop geld kosten wat linksom of rechtsom toch betaald zal moeten worden.
Incl BTW zou ik ook zeggen ja, als een bedrijf het niet vermeldt, mag je er als consument ook vanuit gaan dat het incl btw is...

Nouja, in ieder geval hebben de leveranciers nu ruim voor 1 december een tarief, dus daar kunnen ze zich niet meer achter verschuilen :+

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
t14wo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

En tot zover de 'niet meer dan anders'-regeling. Gas wordt gemaximeerd op €1,45 per m3. Er gaat 30 kuub gas in 1 GJ aan stadswarmte. Dus €47,39 / 30 = €1,58.

Ik snap het niet meer hoor. 8)7
je rekent scheef, daarom lijkt het scheef. De exacte omrekenfactor hangt van veel zaken af maar meestal wordt uitgegaan van 33 of 35 m3's in 1 GJ. Dus dan kom je op 1,43 euro/m3 aardgas equivalent uit (bij 33 m3/GJ)

Dus nee, rustig maar, je wordt niet genaaid maar vergeet gewoon een stukje informatie (ik heb niet de indruk dat iemand die ook gelooft, maar ja, je doet wat ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou, het valt mij an sich niet tegen. Nu nog even afwachten over welke hoeveelheden we het hebben tegen dat tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
We gebruiken met stadsverwarming al minde warmte dan met gas volgens mij (bv koken) en meer stroom. Dus scheef gaat het toch, maar goed iets is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 187% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Fr33z schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

je rekent scheef, daarom lijkt het scheef. De exacte omrekenfactor hangt van veel zaken af maar meestal wordt uitgegaan van 33 of 35 m3's in 1 GJ. Dus dan kom je op 1,43 euro/m3 aardgas equivalent uit (bij 33 m3/GJ)

Dus nee, rustig maar, je wordt niet genaaid maar vergeet gewoon een stukje informatie (ik heb niet de indruk dat iemand die ook gelooft, maar ja, je doet wat ..)
Je hebt gelijk. Eerste Google link gaf 30. Vattenfall noemt 32,68 m3 voor 1 GJ aan stadswarmte. En dan kom je precies op €1,45 uit. Toch fijn dat dit niet krom is. :)
Gijsje22 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:38:
Nou, het valt mij an sich niet tegen. Nu nog even afwachten over welke hoeveelheden we het hebben tegen dat tarief.
Dat kun je nu terugrekenen. 1200 m3 / 32,68 = 36,7 GJ zal onder het plafondtarief vallen.

Gelukkig hier een berg haardhout, waardoor het verbruik maar ong. 20GJ is. Dat is goed te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
M@cer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:52:
We gebruiken met stadsverwarming al minde warmte dan met gas volgens mij (bv koken) en meer stroom. Dus scheef gaat het toch, maar goed iets is beter dan niets.
Waarom gebruik je dan minder? Alleen vanwege koken? Ik las eerder ook al dat mensen met stadsverwarming meer elektriciteit zouden verbruiken, maar wist niet waarom.
Ook omdat koken typisch genoemd wordt als geringe besparingsmogelijkheid voor gasverbruik. Milieu Centraal: Gemiddeld gaat 80 procent van het gas naar verwarming en 20 procent naar warm water (vooral douchen en een beetje koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
erwn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Waarom gebruik je dan minder? Alleen vanwege koken? Ik las eerder ook al dat mensen met stadsverwarming meer elektriciteit zouden verbruiken, maar wist niet waarom.
Ook omdat koken typisch genoemd wordt als geringe besparingsmogelijkheid voor gasverbruik. Milieu Centraal: Gemiddeld gaat 80 procent van het gas naar verwarming en 20 procent naar warm water (vooral douchen en een beetje koken).
Geen idee, maar gisteren kregen we een mail van de stadsverwarming dat de het gemiddelde gebruik van stadsverwarming 27GJ is, als je dat omrekent naar m3 dan kom je op 891m3 uit.

Zelf kom ik op 21GJ uit over 2021, terwijl ik een vrij grote, wel goed geïsoleerde, tussenwoning heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58

d0s

sssst

M@cer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Geen idee, maar gisteren kregen we een mail van de stadsverwarming dat de het gemiddelde gebruik van stadsverwarming 27GJ is, als je dat omrekent naar m3 dan kom je op 891m3 uit.

Zelf kom ik op 21GJ uit over 2021, terwijl ik een vrij grote, wel goed geïsoleerde, tussenwoning heb.
27 is echt wel bizar laag als ik in mijn omgeving kijk. Dat zijn dan wel allemaal EPC 0,4 woningen waar dankzij panelen en stadsverwarming is bespaard op andere dingen (vloerverwarming ligt 20 hoh). Gemiddeld zo tussen de 30-40. Tussenwoningen 30, hoek/vrijstaand zitten op de 35+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Wij zitten in een 2-1 kap op ongeveer 30 tot 35 GJ en dan letten we echt op met verwarmen. Als het niet echt nodig is blijft de verwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik heb zelf een hoekwoning uit 2002. Mijn verbruik was afgelopen jaar 18 GJ, maar ik verwarm alleen de woonkamer. Ik wist niet dat dit aan de lage kant was. Ik heb namelijk een airco gekocht om elektrisch te verwarmen. XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:31
Gijsje22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:18:
Wij zitten in een 2-1 kap op ongeveer 30 tot 35 GJ en dan letten we echt op met verwarmen. Als het niet echt nodig is blijft de verwarming uit.
Same. 2onder1kap uit 2017.Overal vloerverwarming. 5 personen. Jaarverbruik 38GJ in 2021.
Zijn nu op gaan letten met douchen e.d. en zitten op dit moment op 22GJ, maar we moeten nog gaan stoken en dat gaat meestal hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
LastSamurai schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Same. 2onder1kap uit 2017.Overal vloerverwarming. 5 personen. Jaarverbruik 38GJ in 2021.
Zijn nu op gaan letten met douchen e.d. en zitten op dit moment op 22GJ, maar we moeten nog gaan stoken en dat gaat meestal hard.
Met 38GJ zit je dus mooi op het gemiddelde van 1260 m3 gas. Dus niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
M@cer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Dat is heel raar. Wnat het kabinet gaat uit van een gemiddeld verbruik van 1200 kuub. Dat is 37,5 GJ. Dus dat is het gemiddelde. En of het nou kuubs gas, GJ’s aan stdswarmte of wat mij part liters petroleum zijn, maakt geen fluit uit. Het heeft allemaal een bepaalde hoeveelheid energie die je in je huis stopt om te verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Tippie: het gemiddeld verbruik van stadsverwarming-aansluiting is waarschijnlijk anders dan dat van woningen op aardgas omdat:

* er veel meer flatjes/kleine huizen op stadsverwarming zitten, dus per aansluiting minder warmtevraag en dus lager verbruik
* je meet bij aardgas het gas dat je huis ingaat voor het de ketel ingaat, die gemiddeld 15% verlies heeft. bij stadsverwarming meet je op het afleverpunt in je woning waarna er geen verlies meer optreed (er is wel verlies, maar dat zit in het leidingnet in de straat tot aan je huis).

Deze 2 zaken maken dat je die cijfers niet kunt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Gijsje22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:18:
Dan is 15-20GJ dus heel goed haalbaar in een appartement waar je gemiddeld aan 3 kanten buren hebt en dus véél minder verliesoppervlak per m² woonruimte. In een gemiddelde 2/1kap woning op gas wordt ook zo'n 50% meer verstookt dan het gemiddelde van alle huizen waar gas gebruikt wordt.

stadsverwarming komt vooral voor in steden. Daar staat bebouwing gemiddeld genomen nu eenmaal dichter op elkaar dan in dorpen. Ook is de temperatuur in steden aanmerkelijk hoger dan in dorpen, waardoor je dus minder behoefte aan warmte hebt. In de winter kan het bij weinig wind tot wel 5 graden warmer worden dan in de velden rond de stad.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 05-10-2022 22:27 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Fr33z schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:28:
Tippie: het gemiddeld verbruik van stadsverwarming-aansluiting is waarschijnlijk anders dan dat van woningen op aardgas omdat:

* er veel meer flatjes/kleine huizen op stadsverwarming zitten, dus per aansluiting minder warmtevraag en dus lager verbruik
* je meet bij aardgas het gas dat je huis ingaat voor het de ketel ingaat, die gemiddeld 15% verlies heeft. bij stadsverwarming meet je op het afleverpunt in je woning waarna er geen verlies meer optreed (er is wel verlies, maar dat zit in het leidingnet in de straat tot aan je huis).

Deze 2 zaken maken dat je die cijfers niet kunt vergelijken.
Weet niet of dat waar is. De eerste: ik zit in een wijk met maar een paar flats. De rest (enkele duizenden) zijn allemaal woningen van heel klein in een rijtje tot heel groot vrijstaand.

Over je tweede punt:
Een HR ketel heeft een rendement boven de 100% (laatste deel door condensatie). Dus die kan ik ook niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Dan is 15-20GJ dus heel goed haalbaar in een appartement waar je gemiddeld aan 3 kanten buren hebt en dus véél minder verliesoppervlak per m² woonruimte. In een gemiddelde 2/1kap woning op gas wordt ook zo'n 50% meer verstookt dan het gemiddelde van alle huizen waar gas gebruikt wordt.

stadsverwarming komt vooral voor in steden. Daar staat bebouwing gemiddeld genomen nu eenmaal dichter op elkaar dan in dorpen. Ook is de temperatuur in steden aanmerkelijk hoger dan in dorpen, waardoor je dus minder behoefte aan warmte hebt. In de winter kan het bij weinig wind tot wel 5 graden warmer worden dan in de velden rond de stad.
Wij hebben helaas de pech aan de rand van een buitenwijk te zitten, pal op de wind... Dus dat helpt niet mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:43

tomtom901

Moderator General Chat
Ivow85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Hier appartement, energielabel A, bouw 2019 met warmtenet van Ennatuurlijk. Buren aan 3 kanten. Ons verbruik zit op zo'n 12 GJ per jaar. Toevallig komt de afrekening 2021-2022 over een paar weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Over je tweede punt:
Een HR ketel heeft een rendement boven de 100% (laatste deel door condensatie). Dus die kan ik ook niet helemaal volgen.
Dat rendement van "meer dan 100%" wordt behaald op de zogenaamde onderwaarde: de directe warmte die vrij komt bij verbranding. Maar de calorische waarde van gas is de bovenwaarde: de absolute energie-inhoud van het gas, inclusief de warmte die gaat zitten in de 'afvalstoffen' van de verbranding en die daar via condensatie weer deels uit te halen zijn.
Als je kijkt naar de calorische waarde van de energie die je er in stopt, is een rendement van meer dan 100% alléén bij een warmtepomp mogelijk. Bij een cv-ketel verdwijnt er altijd een beetje warmte via de rookgassen en is het rendement dus altijd lager dan 100% van de calorische waarde van het gas.

Dan is er nog het verschil tussen theoretisch haalbaar rendement en de praktijk. Bij een auto haal je het verbruik volgens de fabrieksopgave ook alleen in ideale omstandigheden. uitsluitend bij een zeer lage temperatuur van het retourwater wordt het 'HR' behaald. Maar de meeste cv-ketels zijn niet aangesloten op een LTV-afgiftesysteem en hebben de aanvoertemperatuur ingesteld op 60, 70 of 80 graden en de retour temperatuur ongeveer 10 graden lager.
Wil je de condensatiewarmte volledig benutten, dan moet je retourwater 25 tot 30 graden zijn.

De meeste installaties missen in praktijk dus simpelweg het grootste deel van de condensatiewarmte. En dat is ook goed te zien als je oo een koude ochtend door een wijk met gas fietst. Overal flinke 'rook'wolken uit de pijpjes van de cv-ketel. Die wolken bestaan uit warme waterdamp die in de koude buitenlucht condenseert. Als die waterdamp al volgens het 'HR' principe in de ketel gecondenseerd was, zou je geen wolkje uit de afvoerpijp zien komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 121% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:59:
Nog mensen die opnieuw bezwaar hebben ingediend bij Eneco en telkens worden afgewimpeld met een standaardreactie over aankondigingstermijn van nieuwe tarieven? Heeft werkelijk waar niets te maken met mijn bezwaar. Vervolgens vraag ik of ze inhoudelijk kunnen reageren over mijn bezwaar krijg ik opnieuw een standaardreactie. :r
Yes, ik had mijn termijnklacht van februari opnieuw onder de aandacht gebracht bij Eneco met verwijzing naar de uitspraak van de geschillencommissie. Kreeg ook een standaardreactie terug met daarin een verwijzing naar de aankondigingstermijn idd. Heb ook maar even gereageerd dat ze even hadden moeten lezen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Hier precies hetzelfde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
GioStyle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:59:
Nog mensen die opnieuw bezwaar hebben ingediend bij Eneco en telkens worden afgewimpeld met een standaardreactie over aankondigingstermijn van nieuwe tarieven? Heeft werkelijk waar niets te maken met mijn bezwaar. Vervolgens vraag ik of ze inhoudelijk kunnen reageren op mijn bezwaar krijg ik opnieuw een standaardreactie. :r
Aiolos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Yes, ik had mijn termijnklacht van februari opnieuw onder de aandacht gebracht bij Eneco met verwijzing naar de uitspraak van de geschillencommissie. Kreeg ook een standaardreactie terug met daarin een verwijzing naar de aankondigingstermijn idd. Heb ook maar even gereageerd dat ze even hadden moeten lezen.
Hier ook precies hetzelfde, ik gok dat ze bij bepaalde steekwoorden een copy-paste antwoord geven |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Catzjes
Catzjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:00:
YES, ik heb gelijk gekregen van de geschillencommissie over het door Eneco niet tijdig persoonlijk informeren over het nieuwe warmtetarief.
Eneco mag pas 30 dagen na de datum dat ze mij persoonlijk op de hoogte hebben gebracht, het verhoogde tarief aan mij berekenen. Ze hebben mij op 20-1-2022 gemaild dus per 20-2-2022 mogen ze het tarief aanpassen. Ik krijg € 249,08 van ze terug en de kosten van het geschil à € 52,50.
Ik heb vandaag bericht van Eneco gekregen dat ze mij binnen 14 dagen terug gaan betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

YES, ik heb gelijk gekregen van de geschillencommissie over het door Eneco niet tijdig persoonlijk informeren over het nieuwe warmtetarief.
Eneco mag pas 30 dagen na de datum dat ze mij persoonlijk op de hoogte hebben gebracht, het verhoogde tarief aan mij berekenen. Ze hebben mij op 20-1-2022 gemaild dus per 20-2-2022 mogen ze het tarief aanpassen. Ik krijg € 249,08 van ze terug en de kosten van het geschil à € 52,50.
WOW deze had ik even gemist. Gefeliciteerd! :Y)
Mijn zaak is eind deze maand, zou ik in een DM wellicht je casenummer mogen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
Koffie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

WOW deze had ik even gemist. Gefeliciteerd! :Y)
Mijn zaak is eind deze maand, zou ik in een DM wellicht je casenummer mogen hebben?
Stuur maar DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik probeer nu ook aan de hand van jullie casussen een terugbetaling te bewerkstelligen. Tot nu toe zonder succes. Bij mij lijkt het alsof ze onder mum van "het is druk nu" de boel willen vertragen? Of het is daadwerkelijk druk...

Iemand anders al concrete vooruitgang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

banaliteit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:23:
Ik probeer nu ook aan de hand van jullie casussen een terugbetaling te bewerkstelligen. Tot nu toe zonder succes. Bij mij lijkt het alsof ze onder mum van "het is druk nu" de boel willen vertragen? Of het is daadwerkelijk druk...

Iemand anders al concrete vooruitgang?
In gebreke stellen en aangeven dat je binnen 14 dagen een oplossing verwacht of anders de zaak naar de Geschillencommissie brengt.

Ze weten inmiddels wel dat hun zaak daar geen stand houdt, dus de Geschillencimmissie betekent alleen maar extra kosten (niet alleen die 52 euro, maar ook manuren).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
Kabinet wil warmtenetten in publieke handen brengen
Warmtenetten komen grotendeels in publieke handen. Haagse bronnen melden dat het kabinet morgen waarschijnlijk voorstelt de Warmtewet op dat punt te wijzigen. [...]
Jetten wil dat het nieuwe systeem in 2025 ingaat. Vanaf dat moment zou er een overgangsperiode moeten komen van zeven jaar, waarin het meerderheidsbelang van de bedrijven geleidelijk wordt verminderd. De minister wil verder dat de prijs voor warmte niet meer wordt gekoppeld aan die van gas. Daarvoor komt een nieuw tarief in de plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik ga nu hetzelfde claimen bij Ennatuurlijk. Heb pas op 3 januari 2022 mail gehad met de tarieven. Dus had pas op 3 februari mogen ingaan.

Elk tientje is er een :9

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Een leuke deze. Ik ben daar nooit stil bij gestaan. De tarieven voor 2022 hebben wij van onze warmtenet exploitant (equans, dochter van engie) pas op 1 maart 2022 ontvangen per e-mail. De tarieven zijn wel in gegaan op 1 januari voor het berekenen van de jaarnota. Hier ga ik ook werk van maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zat nog even het verweer van Vattenfall te lezen, die beweren met droge ogen at ik ook niet geklaagd heb over deze wet toen ze in 2020 de tarieven met een whopping 25 cent per GJ hadden verlaagd :Z
Aan de andere kant: mooi dat ze in het dossier toegeven dit structureel te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Koffie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:34:
Ik zat nog even het verweer van Vattenfall te lezen, die beweren met droge ogen at ik ook niet geklaagd heb over deze wet toen ze in 2020 de tarieven met een whopping 25 cent per GJ hadden verlaagd :Z
Aan de andere kant: mooi dat ze in het dossier toegeven dit structureel te doen :P
Echt heel slim die strategie -- klagen dat niemand je weerwoord heeft gegeven dat je in het verleden de regels hebt geschonden omdat het toen in het voordeel was van de klant. Want is het de taak van de klant om te zorgen dat Vattenfall zichzelf niet benadeeld, ondanks dat het ze vrij had gestaan de tariefverlagingen later door te voeren. 8)7 Vraag me af of daar überhaupt nog met een jurist gepraat is of dat er gewoon iemand opgetrommeld was die een beetje geërgerd was over het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Echt heel slim die strategie -- klagen dat niemand je weerwoord heeft gegeven dat je in het verleden de regels hebt geschonden omdat het toen in het voordeel was van de klant. Want is het de taak van de klant om te zorgen dat Vattenfall zichzelf niet benadeeld, ondanks dat het ze vrij had gestaan de tariefverlagingen later door te voeren. 8)7 Vraag me af of daar überhaupt nog met een jurist gepraat is of dat er gewoon iemand opgetrommeld was die een beetje geërgerd was over het geheel.
Dit komt dus van de jurist .. _O-

Maat die 25 cent wil ik ze prima terugbetalen hoor - als we rest van alle jaren ook even erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Wow. OK, als ik het zo lees moet ik ook maar een juridische opleiding overwegen. Ik denk niet dat ik het slechter kan doen dan deze knakker en die huren ze ook gewoon in bij een groot bedrijf, so... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
MneoreJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

ik weet met vrij grote zekerheid dat bedrijven als Eneco/vattenfall etc de laatste ~10 jaar (of nou ja, sinds ingaan warmtewet) nog nooit de prijswijziging op tijd hebben gecommuniceerd. Je kunt makkelijk terugzoeken wanneer de ACM de tarieven elk jaar uitbrengt. tel daar een week of 3 a 4 bij op en je hebt het moment dat de warmtebedrijven meestal hun tarieven vaststellen en communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou .. zoom meeting gehad hoor.

Vattenfalls grootste verweer blijft dat de het artikel uit de warmtewet alléén van toepassing is op situaties waarbij er een persoonlijk aanbod is gedaan voor levering van warmte. Er is geen persoonlijk aanbod gedaan en dús is dit artikel niet van toepassing op deze situatie.

In mijn verweer heb ik iig een paar keer herhaald :
- Dat de AV waar men naar verwijst in strijd is met de wat.
- Dat er een recente uitspraak van de geschillencommissie is in het voordeel van de consument
- Dat er in de wet nergens staat dat de prijzen op 1 januari aangepast moeten worden, met had ook kunnen wachten

Laatste punt is wel grappig, die commissie kwam zelf ook al met de uitspraak dan Vattenfall prima in november of december de prijs had kunnen aanpassen, en indien deze boven de maximumtarieven uit zou komen alsnog had kunnen verlagen.
Volgens Vattenfall is de uitspraak in de case van @Catzjes dan ook totaal onjuist.

De commissie gaat nu op basis van de meeting en alle input van beide partijen een oordeel vellen. Dit kan 4 tot 6 weken duren, dus nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Zojuist bericht gehad van Ennatuurlijk. Hun reactie is als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zou je met mij meer informatie over de uitspraak van de Geschillencommissie kunnen delen die ik kan gebruiken?

Edit:
Ik kan wel deze publicatie van de staatscourant vinden waarin gesproken wordt over de termijn van één maand, maar in de daadwerkelijke wettekst (https://wetten.overheid.nl/BWBR0033862) die geldig was op 1 januari 2022 vind ik dit niet weer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door DynamicDreams op 25-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ook zijn wij afhankelijk van de ACM die het maximaal tarief voor de stadsverwarming vast stelt. Het maximale tarief wordt vaak in een van de laatste weken van december pas gecommuniceerd. Aan de hand van dit maximale tarief gaan wij kijken welke kosten wij maken voor de levering van de warmte.
Dit slaat echt alles. Ze zijn niet de enigen die met het onzin-argument aankomen dat ze moeten wachten op de maximumtarieven, maar hier stelt men zelfs klip en klaar dat ze aan de hand van het maximale tarief gaan kijken welke kosten zij maken! Hoe zout wil je het hebben? Die mensen hebben geen geschillencommissie nodig maar een les bedrijfskunde. 8)7

@DynamicDreams Dit staat niet in de Warmtewet maar in de ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2. Waar men het idee vandaan haalt dat dit alleen zou gelden voor een "variabel tarief" weet ik niet, daarover wordt in de Warmteregeling met geen woord gerept. Lid 1 geeft nadere duiding over wat er verplicht is bij vaste en variabele tarieven, maar lid 2 is op beide van toepassing.

[ Voor 26% gewijzigd door MneoreJ op 25-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
MneoreJ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Dit slaat echt alles. Ze zijn niet de enigen die met het onzin-argument aankomen dat ze moeten wachten op de maximumtarieven, maar hier stelt men zelfs klip en klaar dat ze aan de hand van het maximale tarief gaan kijken welke kosten zij maken! Hoe zout wil je het hebben? Die mensen hebben geen geschillencommissie nodig maar een les bedrijfskunde. 8)7

@DynamicDreams Dit staat niet in de Warmtewet maar in de ministeriële Warmteregeling, artikel 3d, lid 2. Waar men het idee vandaan haalt dat dit alleen zou gelden voor een "variabel tarief" weet ik niet, daarover wordt in de Warmteregeling met geen woord gerept. Lid 1 geeft nadere duiding over wat er verplicht is bij vaste en variabele tarieven, maar lid 2 is op beide van toepassing.
Mijn concept-reactie aan Ennatuurlijk staat hieronder, aanvullingen/verbeteringen zijn welkom.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DynamicDreams schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Mijn concept-reactie aan Ennatuurlijk staat hieronder, aanvullingen/verbeteringen zijn welkom.

***members only***
Vermelding in welke zaak de Geschillencommissie dat oordeelde maakt het net wat sterker, maar voor de rest: top!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DynamicDreams
Pietervs schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Vermelding in welke zaak de Geschillencommissie dat oordeelde maakt het net wat sterker, maar voor de rest: top!
Aangepast concept, gaat zo de deur uit:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
DynamicDreams schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:07:
[...]

Aangepast concept, gaat zo de deur uit:

***members only***
Succes man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DynamicDreams schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Zojuist bericht gehad van Ennatuurlijk. Hun reactie is als volgt:

***members only***

Zou je met mij meer informatie over de uitspraak van de Geschillencommissie kunnen delen die ik kan gebruiken?

Edit:
Ik kan wel deze publicatie van de staatscourant vinden waarin gesproken wordt over de termijn van één maand, maar in de daadwerkelijke wettekst (https://wetten.overheid.nl/BWBR0033862) die geldig was op 1 januari 2022 vind ik dit niet weer terug.
Kortom uit die reactie blijkt dat ze dus altijd maximaal verhogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
assassin85 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Een leuke deze. Ik ben daar nooit stil bij gestaan. De tarieven voor 2022 hebben wij van onze warmtenet exploitant (equans, dochter van engie) pas op 1 maart 2022 ontvangen per e-mail. De tarieven zijn wel in gegaan op 1 januari voor het berekenen van de jaarnota. Hier ga ik ook werk van maken
Ik heb bij de geschillencommissie een geschil lopen met Equans. Laatste verzoek tot schikking is door Equans van de hand gewezen en er zal binnen 1 week een datum voor zitting gepland worden. Ik houd dit topic op de hoogte van de uitkomst. Recente uitspraken zorgen bij mij voor vertrouwen in de afloop.
Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste