Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:31
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:00:
Overigens iets heel raar..

Ik heb alles op een rij gezet.

[Afbeelding]

En kom achter dat zelfs met 2 verschillende (in dit geval Tibber + Mijn Domein) goedkoopst is??
Hoe is dit toch mogelijk?
Kijk niet naar de daadwerkelijk elektra en gas zelf want dat is toch dynamisch.
Maar de vaste kosten en net beheer - je zou denken dat alles bij 1 goedkoper zou zijn?
Wat mis ik?

Ik zie bijv dat de vaste leveringskosten elektra bij tibber maar 3.99 per maand is terwijl bij de anderen dubbele zit, en zonneplan zelfs nog daarboven? En zonneplan is het qua vaste levering gas ook duurder dan de rest?
https://www.overstappen.n...rekening/netbeheerkosten/
Netbeheerkosten zou dezelfde moeten zijn voor alle energiemaatschappijen ?
Dat is bij jou berekening niet het geval.
Ook het vastrecht klopt niet, voor Zonneplan is het 6,25 x12 = 75 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:02
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Het probleem is dat de kostenonderbouwing van je declaratie voor je werkgever ondoorzichtig is bij de afrekening (vanwege het dynamische aspect) als hier ook je eigen verbruik door elkaar is gemengd.
Bij mij loopt het laadproces via de tankpas. Dus ik plug mijn auto in, scan mijn kaart en de thuislader stuurt via 4g door aan Eneco wat ik heb geladen. Vervolgens sturen die een factuur aan mijn werkgever.
Dat gaat volgens mij meestal zo, dus een tweede meter heb ik niet nodig om laadkosten en eigen kosten te kunnen scheiden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosluis
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zit sinds half december bij EnergyZero. Gisteren was de gemiddelde prijs € 0,16. Maximaal was het € 0,23. Ik heb 15,33 kwh verbruikt gisteren. Totale kosten € 7,83. Dat zou betekenen € 0,51 per kwh. Ik vind dat wel een heel groot verschil. Ik probeer het te begrijpen maar lukt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
kabski schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Inderdaad, neem bijvoorbeeld voor gas het verschil tussen EGSI en EOD. Die laatste beurs komt gemiddeld steeds 2 cent goedkoper uit, maar bijna alle leveranciers leveren toch op basis van EGSI-prijzen. Het zou heel logisch zijn dat zij ook op basis van EOD-prijzen gas inkopen terwijl ze het ons kunnen verkopen tegen de hogere EGSI-prijzen.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat twee beurzen/indexen waarop hetzelfde day ahead gas wordt verhandeld toch langere tijd significant uit elkaar kunnen liggen. Twee cent per m3 over een heel jaar vind ik significant op die schaal, je zou denken dat de handel dat gelijktrekt.
De EGSI is het gewogen gemiddelde van alle transacties die plaatsvonden op een bepaalde dag, tussen 8:00 en 18:00. De EOD is een waanzinnig ingewikkeld geval, maar je zou het heel grof en onnauwkeurig kunnen omschrijven als de gemiddelde prijs van transacties tussen 17:15 en 17:30.

Dus nog grover kun je dan stellen dat als gedurende de dag de prijs gestegen is, de EOD hoger zal zijn dan de EGSI, en dat als de prijs gedaald is de EOD juist lager zal zijn dan de EGSI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Bosluis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
Ik zit sinds half december bij EnergyZero. Gisteren was de gemiddelde prijs € 0,16. Maximaal was het € 0,23. Ik heb 15,33 kwh verbruikt gisteren. Totale kosten € 7,83. Dat zou betekenen € 0,51 per kwh. Ik vind dat wel een heel groot verschil. Ik probeer het te begrijpen maar lukt niet.
EnergyZero c.s. tonen in de grafiek enkel de beursprijs zonder inkoopkosten en energiebelasting erbij. Voorts zijn de "totale kosten" die je per dag ziet inclusief netbeheer en vastrecht.

Bij MijnDomein kun je op de knop 'Bekijk energiekostentabel' klikken, dan krijg je per uur apart ieder van deze kosten te zien (en ik vermoed dat iedere EnergyZero reseller dit heeft), namelijk:

- leveringskosten
- energiebelasting
- inkoopkosten
- netbeheerkosten
- ODE (vanaf 2023 is die 0)
- vaste leveringskosten
- BTW (over al het voorgaande)
- totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 13:50
Bosluis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
Rekentechnisch klopt dat niet.
Zijn die totale kosten misschien inclusief alle bijkomende kosten en die 16 en 23 €cent exclusief?

edit:
Zoals hierboven dus.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 03-01-2023 19:28 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Goedenavond,
Ook ik ben me eens aan het verdiepen in de dynamische energie prijzen.
Ik heb een bedrijf aan huis, dus zoek iets zakelijk.

Nu lees ik de website van de ANWB
De ANWB rekent maandelijkse aansluitkosten (€ 7,00 voor stroom en € 7,00 voor gas), maar niet – zoals andere zakelijke energieleveranciers – marges op de elektriciteit en gas die je verbruikt.
In de TS staat dat ANWB Energie 2,118 ct "Variabele opslag stroom per kWh" rekent.
Is dat voor zakelijk dus anders of vallen hier andere kosten onder die ze niet vermelden ?

Iemand een idee waarom Tibber geen zakelijke contracten afsluit ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
MarFan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:29:
Goedenavond,
Ook ik ben me eens aan het verdiepen in de dynamische energie prijzen.
Ik heb een bedrijf aan huis, dus zoek iets zakelijk.

Nu lees ik de website van de ANWB

[...]

In de TS staat dat ANWB Energie 2,118 ct "Variabele opslag stroom per kWh" rekent.
Is dat voor zakelijk dus anders of vallen hier andere kosten onder die ze niet vermelden ?

Iemand een idee waarom Tibber geen zakelijke contracten afsluit ?
ANWB ziet dat als onkosten vergoeding voor de onbalans kosten, en niet als marges."
Er zijn meerdere leveranciers die op die manier deze kosten proberen te verbergen...
We zijn gelukkig scherp hier met z'n allen :).

Geen idee waarom Tibber geen zakelijk afsluit, wellicht vanwege de voorspelbaarheid van je verbruik.
Ik heb echt werkelijk geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 03-01-2023 19:33 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09 20:40
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:29:
[...]

Maar de hele back office is toch gewoon Energy Zero: platform, app, zelfs de levering wordt formeel door Energy Zero gedaan. Misschien dat daar wel de bottle neck zit... Maar goede ik kon me aanmelden bij Groene Stroom Lokaal en dan gewoon binnen de wettelijke twee weken.
ANWB heeft sinds afgelopen december een eigen vergunning en staan los van Energy Zero. Ik denk dat ze nu wellicht nog gebruik maken van een aantal diensten van Energy Zero, maar dat zal een kwestie van tijd zijn tot ze alles in eigen beheer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:11:
Totdat men erachter komt dat het geen ANWB is maar enkel de naam gebruikt wordt. :+
Dat was zo, maar ANWB heeft sinds december zelf een vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosluis
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Rekentechnisch klopt dat niet.
Zijn die totale kosten misschien inclusief alle bijkomende kosten en die 16 en 23 €cent exclusief?

edit:
Zoals hierboven dus.
Ja maar dan zijn die bijkomende kosten toch een stuk hoger dan dat hier in eerdere reacties wordt genoemd? Ik vind het verschil zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:40:
[...]

wat heeft dat met mijn post te maken?
Ik geef aan dat dynamische aanbieders niet zo maar om vallen omdat ze niet speculeren met contracten.
Er zit wel een verschil in risico en kosten tussen de leveranciers. Zo zijn er leveranciers waar je het daadwerkelijke verbruik per maand betaald, deze leveranciers lopen dus minder risico omdat ze het geld snel op hun rekening hebben staan.
Bij de ANWB betaal je een gemiddeld maandbedrag op basis van je jaarverbruik. Dat betekend dat ze voor iedereen die nu instapt flink aan het voorfinancieren zijn wat ook geld kost. Dit verklaart wellicht ook (een deel) van het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 13:50
Bosluis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ja maar dan zijn die bijkomende kosten toch een stuk hoger dan dat hier in eerdere reacties wordt genoemd? Ik vind het verschil zo groot.
Cijfermatig is het een beetje moeilijk, maar je kan het wel enigszins beredeneren.

Als ik mijn meest recente jaarrekening bekijk dan zijn alle bijkomende kosten ook meer dan de helft van de totale kosten.
En omdat die voor een deel uit vaste maandelijkse kosten bestaat en bij een dynamisch tarief de kale leveringskosten lager zijn dan schuift de verhouding nog wat verder op.

Dus de verhouding 23:51 is daarmee te verklaren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:35:
[...]
9000 kwh voor je EV komt neer op 7200 euro per jaar. Goedemorgen...
Dat is maar net van welk tarief je uitgaat…. Ik denk dat je op jaarbasis uitkomt op gemiddeld ongeveer €0,30 per kWh en dan kom je op €2700,— per jaar voor 50000km rijden. Niet echt duur zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Het dynamisch energiecontract vandaag rond gemaakt, met als wens om te kunnen beginnen binnen de wettelijke termijn van 14 dagen. Met andere woorden: ik wilde zo snel als mogelijk van mijn variabel Vattenfall contract af met hoge piek- en daltarieven. Vrijdag a.s. ben ik dus “over”. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HenryP op 03-01-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
snip gebedel

[ Voor 122% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Mars2020 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Dat is maar net van welk tarief je uitgaat…. Ik denk dat je op jaarbasis uitkomt op gemiddeld ongeveer €0,30 per kWh en dan kom je op €2700,— per jaar voor 50000km rijden. Niet echt duur zou ik zeggen.
Van het tarief 80 cent wat @SirLct aangeeft in zijn vorige post voor zijn huidige contract. Of heb ik dit niet goed gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
Door dit topic ook overgestapt op Tibber.
Nog niet over maar bekijk nu al de prijzen per dag. Ook fijn dat alle integraties vanuit de app fijn werken. Zoals de Nibe warmtepomp en Solar Edge voor de zonnepanelen. Nu nog een elektrische auto aanschaffen 😂.
Nibe heeft overigens de optie om de warmtepomp te laten werken op dynamische prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:57
dreas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Het is een plafond, dus je bent altijd voordeliger uit als er wordt gekeken naar het MAANDgemiddelde? TENZIJ dat betekent dat je geen "tegoed" kunt doorschuiven en je soms onder het plafond zit. De grote vraag is waarom Tibber wel naar het MAANDgemiddelde zou kunnen kijken. EN tegoed kan doorschuiven .. maar de rest niet. Wellicht wordt dat dan ook nog aangepast. Dan hangt het af van je situatie (en de prijsontwikkeling) wat waarschijnlijk de beste optie gaat zijn.

Ik zit met electriciteit altijd boven het plafond, dan zou maandgemiddelde optimaal zijn (toch nooit tegoed). Maar gas is alleen voor onze CV dus in de zomermaanden bouw ik tegoed op wat ik dan weer zou willen meenemen, als dat alleen bij het jaargemiddelde kan zou dat weer een veiligere keus zijn. ANWB is dan natuurlijk helemaal optimaal als ze de beste optie voor je kiezen.

Verwarrend. Ik ben benieuwd wat Tibber antwoord.
Je kunt niet gebruikte saldo naar de volgende maanden schuiven, dat klopt. Eerst deed Tibber zelfs daar moeilijk over, maar daar zijn ze van terug gekomen.

Maar in mijn huis, met full electric verwarming en 4200 kWh/jaar verbruik, stel dat ik over een half jaar genoeg panelen plaats om mijn verbruik daarna op nul te zetten, wat haalbaar is met 16x 350Wp op oost west, dan kan ik stroom boven de prijsplafond grens in eerste deel van het jaar (~2100 kWh - 1433 kWh plafond) niet terug claimen. Q3-4 komt op netto nul uit, op wat inkoop/verkoop prijsverschillen na.

Dat laatste is bij Zonneplan voordeliger.

En bij ANWB is beide prima, of je panelen al hebt, laat plaatsen of daar niet aan wilt beginnen, ze kiezen de voordeligste rekenwijze voor je jaarrekening.

Case ANWB / Tibber goedkoper dan Zonneplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDJkE_jN8OM87Q_hVvwNp9-e4U0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NjjMg4kFm6AeUNhBeHEkVsn9.png?f=user_large

Case ANWB / Zonneplan goedkoper dan Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UeOxPpRzyNKuFqCqs8OmSYqbKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O3drauGhkxrDtZkFSaHdOUff.png?f=user_large

Zonneplan is goed voor je als: als je je verbruik kan aanpassen, stel dat het heel erg duur wordt en je kan je verbruik opeens halveren, bijvoorbeeld door de CV ketel weer aan te steken. Dan kan je alsnog onder 2900 kWh blijven en maximum subsidie krijgen. Of dit jaar zonnepanelen laat leggen.

Tibber is goed voor je als: als je goed bent in goedkope uren spotten en dan stroom gebruiken. Je goedkoper zomermaanden worden niet gecanceld door het op 1 hoop te zetten voor jaarlijks gewogen gemiddelde prijs.

ANWB kiest altijd de voordeligste rekenwijze uit, op die 2 cent per kWh x 4200 = €82 per jaar, €7 per maand prijsverschil na. Ze vragen een wat hogere onbalans / inkoopkosten.

[ Voor 0% gewijzigd door w00key op 03-01-2023 22:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:30
Is het mogelijk om van de PEGAS EGSI TTF Day Ahead te rekenen naar mijn prijs per kuub zoals ik in de zonneplan app zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
Ik vind de hele discussie/ophef over het optimaliseren van het prijsplafond eerlijk gezegd een beetje pervers.

Het doel van de regeling is dat mensen niet meer dan €0,40 betalen bij normaal gebruik. Niet om te zorgen dat iedereen zo min mogelijk gebruikt. Dus als achteraf blijkt dat je gemiddeld onder de plafond prijs zit en teveel subsidie hebt gekregen over een deel van je verbruik, dan klopt het in de geest van de regeling. Doorschuiven van tegoed klopt mi juist niet.

En als belastingplichtige vind ik daar ook wat van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Ik heb een jaar gebruik van ongeveer 2600 kWh waarbij ik in de zomer boven het gebruikersprofiel uit ga komen omdat ik geen gasaansluiting heb.

Ik ga per 6 januari over op ANWB maar lees hier nu dat veel mensen ervoor kiezen toch over te stappen naar Tibbr. Ik heb veel gelezen maar begrijp niet goed wat het voordeel is, inkoopprijzen zijn toch inkoopprijzen?

Kan het ook voor mij nog lonen alsnog over te stappen naar Tiber, ANWB geeft mij een beter gevoel maar of dat ik ergens op kan baseren weet ik niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:24:
Ik vind de hele discussie/ophef over het optimaliseren van het prijsplafond eerlijk gezegd een beetje pervers.

Het doel van de regeling is dat mensen niet meer dan €0,40 betalen bij normaal gebruik. Niet om te zorgen dat iedereen zo min mogelijk gebruikt. Dus als achteraf blijkt dat je gemiddeld onder de plafond prijs zit en teveel subsidie hebt gekregen over een deel van je verbruik, dan klopt het in de geest van de regeling. Doorschuiven van tegoed klopt mi juist niet.

Klopt als huishoudens min of meer vergelijkbaar zijn. Het punt zit hem geloof ik in dat degene die verwarmen met een warmtepomp en dat gecompenseerd hebben door zonnepanelen te installeren anders erg buiten de boot vallen. Dit geeft het beeld dat het volgen van overheidsbeleid en je laten leiden door subsidies dus eigenlijk geen goede keuze is voor je portomonnee en schaad het instrument van subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:18
Jasje39 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:29:
Ik heb een jaar gebruik van ongeveer 2600 kWh waarbij ik in de zomer boven het gebruikersprofiel uit ga komen omdat ik geen gasaansluiting heb.

Ik ga per 6 januari over op ANWB maar lees hier nu dat veel mensen ervoor kiezen toch over te stappen naar Tibbr. Ik heb veel gelezen maar begrijp niet goed wat het voordeel is, inkoopprijzen zijn toch inkoopprijzen?

Kan het ook voor mij nog lonen alsnog over te stappen naar Tiber, ANWB geeft mij een beter gevoel maar of dat ik ergens op kan baseren weet ik niet goed...
Tibber is goedkoper, niks meer niks minder. Ze hebben minder overhead kosten. Dit kan je goed zien op sites zoals Enever.

As we speak:
Tibber : € 0,293 incl. BTW
ANWB Energie : € 0,312 incl. BTW

2 cent verschil keer 2600 is toch 52 euro. Voor dezelfde stroom en een goede app en geen voorschot meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Jasje39 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:29:

Heb je uberhaupt wel de topicstart of een pagina terug gelezen voordat je deze post plaatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Je kunt niet gebruikte saldo naar de volgende maanden schuiven, dat klopt. Eerst deed Tibber zelfs daar moeilijk over, maar daar zijn ze van terug gekomen.

Maar in mijn huis, met full electric verwarming en 4200 kWh/jaar verbruik, stel dat ik over een half jaar genoeg panelen plaats om mijn verbruik daarna op nul te zetten, wat haalbaar is met 16x 350Wp op oost west, dan kan ik stroom boven de prijsplafond grens in eerste deel van het jaar (~2100 kWh - 1433 kWh plafond) niet terug claimen. Q3-4 komt op netto nul uit, op wat inkoop/verkoop prijsverschillen na.

Dat laatste is bij Zonneplan voordeliger.

En bij ANWB is beide prima, of je panelen al hebt, laat plaatsen of daar niet aan wilt beginnen, ze kiezen de voordeligste rekenwijze voor je jaarrekening.

Case ANWB / Tibber goedkoper dan Zonneplan:

[Afbeelding]

Case ANWB / Zonneplan goedkoper dan Tibber:

[Afbeelding]

Zonneplan is goed voor je als: als je je verbruik kan aanpassen, stel dat het heel erg duur wordt en je kan je verbruik opeens halveren, bijvoorbeeld door de CV ketel weer aan te steken. Dan kan je alsnog onder 2900 kWh blijven en maximum subsidie krijgen. Of dit jaar zonnepanelen laat leggen.

Tibber is goed voor je als: als je goed bent in goedkope uren spotten en dan stroom gebruiken. Je goedkoper zomermaanden worden niet gecanceld door het op 1 hoop te zetten voor jaarlijks gewogen gemiddelde prijs.

ANWB kiest altijd de voordeligste rekenwijze uit, op die 2 cent per kWh x 4200 = €82 per jaar, €7 per maand prijsverschil na. Ze vragen een wat hogere onbalans / inkoopkosten.
Ik ben het overzicht kwijt, wat is het verschil tussen tibber en zonneplan? Je betaalt toch gewoon de day ahead prijs bij beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Heb je uberhaupt wel de topicstart of een pagina terug gelezen voordat je deze post plaatste?
Ik lees al een aantal weken mee op het forum maar uiteraard nooit alles. Door de berichten werd ik toch weer getriggerd of ANWB nu wel de goede keuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
IplugNplay schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Ik ben het overzicht kwijt, wat is het verschil tussen tibber en zonneplan? Je betaalt toch gewoon de day ahead prijs bij beiden?
Met nog wat extra kosten en dat verschil per aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59
Jasje39 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Ik lees al een aantal weken mee op het forum maar uiteraard nooit alles. Door de berichten werd ik toch weer getriggerd of ANWB nu wel de goede keuze was.
ANWB is een prima keuze, maar niet de allergoedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
0xygen500 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Met nog wat extra kosten en dat verschil per aanbieder.
Ok, door dat grafiekje begon ik een beetje te duizelen, maar het zit m gewoon in het vastrecht en het kleine stukje tarief wat gerekend word.

Ik heb het idee dat dat vooral gemieren.... is, is niet zo een groot verschil als tussen variabel en dynamisch.
Tuurlijk is het handig, maar het is geen grote zonde als je bij zonneplan zit ipv bij tibber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 14:59
[...]

Qua kosten zit het verschil in de bijkomende kosten tov de day ahead prijzen. Daarnaast leveren beide andere diensten, dus bedienen de doelgroep iets anders.
IplugNplay schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Ok, door dat grafiekje begon ik een beetje te duizelen, maar het zit m gewoon in het vastrecht en het kleine stukje tarief wat gerekend word.

Ik heb het idee dat dat vooral gemieren.... is, is niet zo een groot verschil als tussen variabel en dynamisch.
Tuurlijk is het handig, maar het is geen grote zonde als je bij zonneplan zit ipv bij tibber.
Het is hier niet de grote tibber show. Velen kiezen ook zonneplan bijvoorbeeld, om de combinatie met gas.

[ Voor 41% gewijzigd door Bezzerk op 03-01-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Ik schat dit jaar ongeveer 3000 tot max 3600 Kwh te gebruiken. Vanaf deze maand gaat zonneplan in bij mij. Mijn boiler gaat dan op laag tarief verwarmen. Verder heb ik denk ik niet echt dingen dit ik ga plannen om de tarieven heen.
Ik heb liever zelf het risico dan dat ik een soort verzekering neem bij de leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:26
Zojuist ook overgestapt naar Tibber voor stroom (12000 kWh/jr) en Mijndomein voor gas (850 m3/jr). Voelt een beetje tegenstrijdig om juist in deze tijden van extreme prijsschommelingen en onzekerheid het volledige tariefrisico bij mezelf te leggen. Aan de andere kant: de tarieven die ik vanaf 1 jan bij Vattenfall betaal hebben ook geen feeling met de werkelijkheid (0,77 c/kWh en 3,20 eur/m3). Uiteindelijk betalen we allemaal de marktprijs - laat die dan maar zo kaal en transparant mogelijk zijn.

Zijn de tarieven nog op enige wijze gecapped om de consument af te schermen van extremen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
Clock schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:01:
Voelt een beetje tegenstrijdig om juist in deze tijden van extreme prijsschommelingen en onzekerheid het volledige tariefrisico bij mezelf te leggen.
De ouderwetse energiereuzen zijn ook aan alle kanten bezig om het tariefrisico zoveel mogelijk bij hun klanten neer te leggen, alleen kunnen ze dat maar met een maand vertraging doen (en reken maar dat ze ook bij een verlaging minstens een maand wachten). Tegelijk hebben ze nog steeds hun risicoopslag die ze bij het basistarief optellen. Als consument ben je zachtjes aan dubbel genaaid bij de ouderwetse clubs.
Zijn de tarieven nog op enige wijze gecapped om de consument af te schermen van extremen?
Nee. Je hebt het prijsplafond. Zogauw je boven het max verbruik daarvan komt, ben je volledig aan de grillen van de markt overgeleverd. Kans dat het echt mis gaat, acht ik vrij klein (en als het echt mis gaat, gaat het bij alle maatschappijen echt mis, alleen hebben die andere een vertraging in hoe snel de consument het merkt). Maar goed, er is inderdaad wel een kans dat de tarieven exploderen. Daar moet je wel zelf een voorziening voor aanhouden. Tegelijk zou het ook nog goed kunnen dat de echte extremen maar voor een paar uur per dag zijn, dus dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen op die momenten bijna alles uit te schakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Ze passen prijsplafond anders toe. Tibber per maand, ongebruikte saldo mag je meenemen. Zonneplan past het 1x per eindfactuur (jaar) uit.

Zie vorige post voor scenarios waar maand of jaar beter uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Clock schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:01:
Zojuist ook overgestapt naar Tibber voor stroom (12000 kWh/jr) en Mijndomein voor gas (850 m3/jr). Voelt een beetje tegenstrijdig om juist in deze tijden van extreme prijsschommelingen en onzekerheid het volledige tariefrisico bij mezelf te leggen. Aan de andere kant: de tarieven die ik vanaf 1 jan bij Vattenfall betaal hebben ook geen feeling met de werkelijkheid (0,77 c/kWh en 3,20 eur/m3). Uiteindelijk betalen we allemaal de marktprijs - laat die dan maar zo kaal en transparant mogelijk zijn.

Met het geld dat je bespaart kan je een buffertje aanleggen zodat je een potje hebt als de prijzen hoger zijn als verwacht. Eigenlijk hetzelfde wat de oude garde energie leveranciers doen met jouw geld. Dit geld gebruiken ze overigens ook om te investeren en de mega bonussen te betalen aan de C levels in het buitenland.

Dit geld hou ik liever zelf in beheer en betaal Tibber elke maand wat ik aan ze verschuldigd ben en zorg zelf voor mijn potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:20:
[...]

Ze passen prijsplafond anders toe. Tibber per maand, ongebruikte saldo mag je meenemen. Zonneplan past het 1x per eindfactuur (jaar) uit.

Zie vorige post voor scenarios waar maand of jaar beter uit komt.
Welk bericht is dat? Ik kan hem niet vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
mr.DJ95 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Met het geld dat je bespaart kan je een buffertje aanleggen zodat je een potje hebt als de prijzen hoger zijn als verwacht. Eigenlijk hetzelfde wat de oude garde energie leveranciers doen met jouw geld. Dit geld gebruiken ze overigens ook om te investeren en de mega bonussen te betalen aan de C levels in het buitenland.

Dit geld hou ik liever zelf in beheer en betaal Tibber elke maand wat ik aan ze verschuldigd ben en zorg zelf voor mijn potje.
Ik stap 10 jan over naar Tibber. Wel loop ik met home assistant alvast parallel mee met de prijzen en kom ik op 27 cent uit in de maand december. Mijn oude contract van vorig jaar was zelf 34 cent en nog een soort van goedkoop. Nu hadden ze voor januari zelfs 87ct in gedachten bij GC.

En volgens mij was december toch redelijk prijzig op de laatste paar dagen na. En dan nog niet eens rekening gehouden met goedkope tijden. Een potje sparen is wel een goed idee, en dan op het einde van het jaar lekker uit eten van het geld.

Mocht het toch explosief stijgen dan stijg je met die maandcontracten overal ook mee. Dus zeker niet risicoloos. Vooral de staat loopt nu veel risico want die moet de gestegen prijs opvangen onder het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Klopt als huishoudens min of meer vergelijkbaar zijn. Het punt zit hem geloof ik in dat degene die verwarmen met een warmtepomp en dat gecompenseerd hebben door zonnepanelen te installeren anders erg buiten de boot vallen. Dit geeft het beeld dat het volgen van overheidsbeleid en je laten leiden door subsidies dus eigenlijk geen goede keuze is voor je portomonnee en schaad het instrument van subsidies.
Ik zit zelf in die groep met warmtepomp en (nog) zonder zonnepanelen*. Ik zit 3500-4000 kWh boven het prijsplafond voor het verwarmen en warm water.

Als ik bij Greenchoice was gebleven zou dat me €1500-2000 meer kosten boven de €0,40. En ik moet nu maar hopen dat we het met dynamische tarieven laag genoeg kunnen krijgen om die kosten te vermijden... Dus vergeef me als ik dan het gemiep over een paar kWh al dan niet mee mogen nemen naar een latere maand wat pietepeuterig vind. Zeker als mensen gemiddeld onder de plafond prijs zitten en dus teveel subsidie hebben gekregen zie ik geen reden tot klagen...

*Ons dak is eigenlijk niet zo geschikt voor PV,ben daarom hebben we €5000 in een postcoderoos coöperatie geïnvesteerd. Maar we gaan het nu toch doen. Het wordt een onooglijke rotzooi, maar dat is dan pech voor de buren die er tegenaan moeten kijken. Moet er wel nog eens €7500 voor investeren. Maar de terugverdientijd is met deze tarieven alvast geen issue meer...

Dus ja, misschien ben ik dan om het te optimaliseren ook beter uit met de ene of andere manier van middelen, maar ik zal allang blij zijn als ik over 2023 gemiddeld onder de €0,40 kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Lekker hoor. Vanaf 0.00 af van GreenChoice en nu Frank Energie. Fijne communicatie en app.

En de app Jedix werkt samen met Frank Energie om met Easee laadpaal automatisch de EV zo goedkoop mogelijk te laden.

En vannacht is een hele fijne nacht. 1 maal zo laden en al circa 20 euro minder kwijt bij het laden van de EV.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-08 15:54
Welke leveranciers vinden jullie dat de beste gebruiks overzicht heeft? Via site zelf of via app?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:24:
Als belastingplichtige heb ik meer moeite met aso's die bij partijen als Oxxio of Essent (om maar wat te noemen) blijven.

Die paar euro compensatie voor de dynamische klanten vallen in het niet bij de woekerprijzen die naar de grote energiereuzen gaan.

Als iedereen zou overstappen naar de goedkoopste leverancier of naar dynamisch, dan zou de staatskas dat zomaar miljarden kunnen schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 04:12:
[...]

Als belastingplichtige heb ik meer moeite met aso's die bij partijen als Oxxio of Essent (om maar wat te noemen) blijven.

..
Ik vind het nogal kort door de bocht om deze mensen meteen af te schilderen als aso's. Dat lijkt me ook niet nodig.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:30
De prijzenfeed Gas van Enever.nl geeft sinds de jaarwisseling constant dezelfde prijs aan. Iemand meer die dat ook is opgevallen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
De energieprijzen zijn voor vrijwel iedereen gestegen.
En afhankelijk van je situatie:
Zonnepanelen wel of niet,
Gasloos / warmtepomp wel of niet,
Elektrische auto's wel of niet
flatje of villa,
je leefpatroon,

Hebben allemaal invloed op hoe je rekening voor elektra eruit komt te zien.
Er zitten wat scheve constructies hier en daar.
Als je na een jaar op 0 uitkomt door zonnepanelen, dan hoef je niets te betalen aan je traditionele energie leverancier. maar dat betekend niet dat je energieleverancier geen kosten maakt, deze koopt waarschijnlijk in de winter duur in, en moet jouw stroom in de zomer goedkoop verkopen... Dat verschil moeten ze zelf betalen, en dat weggehaald bij de mensen die niet zo'n verbruik hebben.

Met plafonds zijn er weer andere dingen aan de hand, zo gebruik ik alleen energie tussen oktober en maart.
Maar ook meteen veel meer dan die 2900 in die maanden, maar door verschillende constructies kan ik dus maar 1000 afrekenen tegen het plafond. iedereen zoekt uiteindelijk naar de meest gunstige situatie voor zichzelf.

Het plafond betalen we uiteindelijk met z'n allen, denk dat we al een goede kant hier in dit topic opgaan door onze kosten zo laag mogelijk te houden dat we het plafond niet eens kunnen/mogen gebruiken.
In tegenstelling tot de essents en eneco's. maar ook zij zitten met hun eigen problemen en rekenen ook met andere tarieven naast de dagprijzen, stroom en gas is soms duur vooruit ingekocht.

Elkaar beschuldigen van aso's daar schieten we niets mee op.
Laten we vooral hopen dat de prijzen relatief laag blijven, ik zie het topic alweer volstromen als de prijs straks voor een week weer richting de euro gaat voor een kwh.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:35
Ren-z schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:24:
De prijzenfeed Gas van Enever.nl geeft sinds de jaarwisseling constant dezelfde prijs aan. Iemand meer die dat ook is opgevallen?
Enever zegt zelf dit bovenaan hun website:
Op dit moment zijn er technische problemen m.b.t. het weergeven van de gaprijs, hierdoor kan het zijn dat niet de juiste gasprijs getoond wordt. We werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.
Het is dus bekend bij hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
DonJunior schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:45:
Ik vind het nogal kort door de bocht om deze mensen meteen af te schilderen als aso's. Dat lijkt me ook niet nodig.
Ik vind het ook niet nodig om degene die wel een paar euro minder willen betalen, want om grote bedragen zal het niet gaan, pervers te noemen.

Als dat al pervers is, wat is de staat nu €0,60 en €2 voor elke verbruikte eenheid laten bijleggen dan? Want volgens mij komt het daar op neer bij de huidige prijzen van de duurste leveranciers.
Natuurlijk is het ook een klein beetje de schuld van de overheid, die moedigen 0,0 aan om over te stappen naar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 12:30
krijn1985 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:37:
[...]

Enever zegt zelf dit bovenaan hun website:

[...]

Het is dus bekend bij hen.
Ah oke, ik kreeg die melding boven in het scherm niet te zien op m'n telefoon. Moest even switchen naar desktop weergave. Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:41:
[...]

Ik vind het ook niet nodig om degene die wel een paar euro minder willen betalen, want om grote bedragen zal het niet gaan, pervers te noemen.

..
Dat ben ik ook met je eens.. laten we vooral allemaal naar onze eigen keuzes kijken en niet anderen zwart gaan maken omdat zei de keuze wel/niet maken. Wat een ander doet gaat men in principe geen fluit aan.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 11:02
tomtommie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:26:
Zojuist voor het gas overgestapt naar groenestroomlokaal. Ben benieuwd of dit zo allemaal goed gaat, wil mijn elektra nog variabel laten lopen ivm salderen en teruglevering. Zo is mijn elektra rekening sowieso negatief en mocht ik boven het prijsplafond uit gaan dan profiteer ik van voordeligere tarieven!
Bij welke leverancier zit je voor stroom?

Ik verbruik ongeveer 1600 m3 voor gas.
Ik wek ongeveer 6000 kwh stroom op en dat verbruik ik ook ongeveer.

Dus wil wellicht ook gas en elektra gaan scheiden. Omdat voor mij elektra niet interessant is bij een dynamische leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
DonJunior schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Dat ben ik ook met je eens.. laten we vooral allemaal naar onze eigen keuzes kijken en niet anderen zwart gaan maken omdat zei de keuze wel/niet maken. Wat een ander doet gaat men in principe geen fluit aan.
Behalve dan dat het van belastingcenten betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
0xygen500 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Behalve dan dat het van belastingcenten betaald wordt.
Zo kun je wel door blijven gaan :)
Trek jij ook de hyp rente niet af omdat dat belastingcenten zijn?
De invoering van het prijsplafond zorgt ervoor dat je met zp niet altijd genegen zal zijn over te stappen.
Daar kunnen mensen die zp hebben gekocht in het verleden toch niks aan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 04:12:
[...]

Die paar euro compensatie voor de dynamische klanten vallen in het niet bij de woekerprijzen die naar de grote energiereuzen gaan.

Als iedereen zou overstappen naar de goedkoopste leverancier of naar dynamisch, dan zou de staatskas dat zomaar miljarden kunnen schelen.
Dit kan je niet afschuiven op die "aso"s.
Dan had de overheid dat energieplafond anders moeten construeren. Bijv. alleen een plafond op dynamische prijzen of zo.

Maar wat je wellicht niet begrijpt is dat de overheid niet alleen jouw en mij subsidieert om je huishoudboekje te ontlasten, maar ook de hele energie industrie op de been houdt. Als de overheid dit niet doet, vallen er een hoop energieleveranciers om, wat een groter probleem gaat zijn op de langere termijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:41:
[...]

Als dat al pervers is, wat is de staat nu €0,60 en €2 voor elke verbruikte eenheid laten bijleggen dan? Want volgens mij komt het daar op neer bij de huidige prijzen van de duurste leveranciers.
Natuurlijk is het ook een klein beetje de schuld van de overheid, die moedigen 0,0 aan om over te stappen naar goedkoper.
Ik heb dan ook niemand persoonlijk pervers genoemd. Ik heb de discussie/ophef over die paar euro, juist in het licht van de grote totalen waar het om gaat, pervers genoemd.

En ja, de hele regeling is een verstoring van de markt die prikkels wegneemt om te gaan besparen. Die miljarden die het gaat kosten hoesten we met z'n allen op en kunnen we niet investeren in duurzame energie, netverzwaring en opslag. Het eindigt uiteindelijk grotendeels bij de leveranciers van gas. Ik vind dat de overheid het daar ook terug moet halen: 50% winstbelasting en 100% dividendbelasting totdat die bedrijven volledig zijn gestopt met fossiele energie. Want dat aandeelhouders van die bedrijven een megawinst uitkering krijgen door deze situatie en dat ze zoveel mogen verdienen aan producten die het klimaat vernielen, dat is pas echt Pervers met een hoofdletter.

EDIT:
Ik houd er nu weer over op, omdat we anders nogal off topic dreigen te geraken...

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-01-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01
Deli schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 03:14:
Welke leveranciers vinden jullie dat de beste gebruiks overzicht heeft? Via site zelf of via app?
Ik heb mijndomein voor gas en die tonen in de app alle kosten incl netbeheer. Mijndomein is reseller van EnergyZero dus ik denk dat andere resellers dat ook doen.
Ik vind dat alle leveranciers alle kosten in hun app zouden moeten laten zien.
Bij het grafiekje met de uurprijs zie je dan weer de kale stroomprijs.

Bij Tibber zie je de stroomkosten incl belastingen maar niet netbeheer, maar het grafiekje met de uurprijs is met belasting en BTW..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 19:27
Morgen lekker veel wind dus gok lagere kosten voor electra :)
Deze link kwam ik tegen in dit topic maar gok dat mensen hem gemist hebben, maar kan handig zijn met plannen van bijvoorbeeld was of laden van auto misschien.

https://www.energieweerbericht.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

CP1977 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:31:
Deze link kwam ik tegen in dit topic maar gok dat mensen hem gemist hebben, maar kan handig zijn met plannen van bijvoorbeeld was of laden van auto misschien.

Dank je hier zocht ik naar :) , mijn glazen bol kan in de glasbak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

volgens je eigen bron: vandaag veel wind. morgen minder (maar nog steeds winderig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-08 15:54
hremijn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Ik heb mijndomein voor gas en die tonen in de app alle kosten incl netbeheer. Mijndomein is reseller van EnergyZero dus ik denk dat andere resellers dat ook doen.
Ik vind dat alle leveranciers alle kosten in hun app zouden moeten laten zien.
Bij het grafiekje met de uurprijs zie je dan weer de kale stroomprijs.

Bij Tibber zie je de stroomkosten incl belastingen maar niet netbeheer, maar het grafiekje met de uurprijs is met belasting en BTW..
Ik zit huidig bij energyzero, en de site en app zijn beide zo goed als waardeloos. Enkel uur/dagprijs +btw. Niks anders dan dat. (en de navigatie/layout is ook beroerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

pheijms schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:59:
[...]

Bij welke leverancier zit je voor stroom?

Ik verbruik ongeveer 1600 m3 voor gas.
Ik wek ongeveer 6000 kwh stroom op en dat verbruik ik ook ongeveer.

Dus wil wellicht ook gas en elektra gaan scheiden. Omdat voor mij elektra niet interessant is bij een dynamische leverancier.
Stroom zit ik bij Essent... geen interessante TLV eigenlijk, maar als ik nu overstap kan ik de stroom van 2 maanden gaan aftikken omdat ik niet kan salderen. Ben begin december naar variabel overgegaan dus heb nog niet genoeg zon gehad om dit te verrekenen.

Daarom de stroom maar gewoon daar laten lopen totdat ik genoeg heb opgewekt. Misschien dat ik dus in mei over kan naar een variable aanbieder met een hogere TLV.

Ik verbruik zo'n 1800m3 gas en 5000kWh stroom. Mijn zonnepanelen verwacht ik dat zo'n 7000kWh gaan leveren (heb ze nog geen jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Laatst online: 17:00
*snip* ook doorgehaald is het niet toegestaan

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Onlangs overgestapt op dynamisch gascontract (groenestroomlokaal). Voor gisteren uiteindelijk 1,6 Eur/m3 betaald (alles inbegrepen). Ik had iets minder verwacht gezien hoe laag de marktgasprijs nu is (0,81 Eur/m3). Ik neem aan dat dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:00
*snip* doe eens niet, zo hou je deze referral-waanzin alleen maar in stand

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:16
*maak liever een TR, dit topic gaat al hard genoeg

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:10 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 11:02
tomtommie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Stroom zit ik bij Essent... geen interessante TLV eigenlijk, maar als ik nu overstap kan ik de stroom van 2 maanden gaan aftikken omdat ik niet kan salderen. Ben begin december naar variabel overgegaan dus heb nog niet genoeg zon gehad om dit te verrekenen.

Daarom de stroom maar gewoon daar laten lopen totdat ik genoeg heb opgewekt. Misschien dat ik dus in mei over kan naar een variable aanbieder met een hogere TLV.

Ik verbruik zo'n 1800m3 gas en 5000kWh stroom. Mijn zonnepanelen verwacht ik dat zo'n 7000kWh gaan leveren (heb ze nog geen jaar).
Thx voor je antwoord.
Zit eigenlijk in een zelfde soort situatie, ook sinds 1.5 maand is mijn vaste contract afgelopen.

Is een variabele aanbieder voor elektra goedkoper? Omdat je op de beste momenten voor zonnepanelen, maar een heel laag bedrag terug krijgt en op andere momenten je meer betaalt. Benieuwd of je die berekening hebt gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

carefree7 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:36:
Onlangs overgestapt op dynamisch gascontract (groenestroomlokaal). Voor gisteren uiteindelijk 1,6 Eur/m3 betaald (alles inbegrepen). Ik had iets minder verwacht gezien hoe lang de marktprijs voor gas nu is (0,81 Eur/m3). Ik neem aan dat dit normaal is?
Ja, voorbeeld van Zonneplan:

Stel dat de weergegeven prijs in de app voor een bepaalde dag €2,00 is. Deze is dan als volgt opgebouwd:

- Energiebelasting (vast): € 0,48980
- Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI (variabel per dag): € 1,1221
- Handling fee: €0,024793
- Gas transportkosten: €0,01652
- Btw (vast): 21%

Kortom: (0,48980 +1,1221+0,024793+0,01652) x 1,21 = 2,00 per M3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Onlangs overgestapt op dynamisch gascontract (groenestroomlokaal). Voor gisteren uiteindelijk 1,6 Eur/m3 betaald (alles inbegrepen). Ik had iets minder verwacht gezien hoe lang de marktprijs voor gas nu is (0,81 Eur/m3). Ik neem aan dat dit normaal is?
klopt, een groot deel is belastingen en heffingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blumma
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04-2023
Dit is inderdaad normaal. Komen nog vele bedragen overheen;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
@jusch @_l_Arjan_l_ @Blumma

Goed om te weten! Nog steeds 2x goedkoper dan mijn oude Vandebron contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Laatst online: 12:01
LostboyArno schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:12:
[...]

MijnDomein is op elk punt duurder dan Zonneplan, zowel qua opslagen als de feeds op enever. Ergens zal een fout moeten zitten in je berekening
dragonballz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:23:
[...]

https://www.overstappen.n...rekening/netbeheerkosten/
Netbeheerkosten zou dezelfde moeten zijn voor alle energiemaatschappijen ?
Dat is bij jou berekening niet het geval.
Ook het vastrecht klopt niet, voor Zonneplan is het 6,25 x12 = 75 euro
Ja snap ik ook niet.

Tibber:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0VtTzbg/image.png
Vaste levering 3.99
Netbeheer 29.42

Zonneplan:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Pq2sBMqx/image.png
Elektra:
Ik tel dan handling fee op de vaste levering: (75+29.40)/12 = 8.70
Netbeheer: 354.51/12 = 29.54

Gas:
Ik tel ook hier handling fee op de vaste levering: (75+42)/12 = 9.75
Ik tel transportkosten gas op de Netbeheer: (207+28)/12 = 19.58

Mijndomein:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jS8Y1X2j/image.png
Alleen gas:
Vaste levering 8.75
Netbeheer 12.29

Welke mis ik??

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb *bijna* het hele topic doorgespit voor de juiste Nordpool Home Assistant configuratie maar die lijkt vaak op 2022 gebaseerd te zijn. Wil je eens meekijken of ik het zo juist gedaan heb voor 2023? (geen ODE meer maar Energiebelasting excl. BTW) Zo ja, ff de OP aanpassen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 2
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 1.21 %}
      {% set Energiebelasting = 0.12599 %}
      {{ (current_price + Energiebelasting ) * VAT - current_price | float }}

[ Voor 4% gewijzigd door twixx op 04-01-2023 13:41 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

SirLct schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:30:
[...]

[...]

Ja snap ik ook niet.

Tibber:
[Afbeelding]
Vaste levering 3.99
Netbeheer 29.42

Zonneplan:
[Afbeelding]
Elektra:

Gas:

Mijndomein:
[Afbeelding]
Alleen gas:
Vaste levering 8.75
Netbeheer 12.29

Welke mis ik??
Netbeheer is afhankelijk van welk gebied je woont (welke netbeheerder) dat kan het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
jusch schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Netbeheer is afhankelijk van welk gebied je woont (welke netbeheerder) dat kan het verschil verklaren.
Heb voor alle offerte mijn werkelijk adres ingevuld, dus is het voor mij echt zo dat combi tibber+mijndomein goedkoper is dan alles bij 1 (zonneplan bijv). Bizaar.

Weet iemand waarom ik bij zonneplan de handling fee te zien krijgt (bij andere niet)?
Dat maakt wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 16:37

cutter

Wannabe i7 fanboy

*snip* doe eens niet, dat inleidende verhaaltje is ook nergens voor nodig om dan alsnog te bedelen..

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
SirLct schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Heb voor alle offerte mijn werkelijk adres ingevuld, dus is het voor mij echt zo dat combi tibber+mijndomein goedkoper is dan alles bij 1 (zonneplan bijv). Bizaar.

Weet iemand waarom ik bij zonneplan de handling fee te zien krijgt (bij andere niet)?
Dat maakt wel een verschil.
Dat gaat al een hele poos verkeerd in de rekenvoorbeelden.
Je leverancier moet het tarief wat de netbeheerder oplegt 1:1 doorrekenen. Het exacte tarief is afhankelijk van je historisch verbruik. De voorbeelden zijn niet zo dynamisch als ze zouden moeten zijn, maar je mag ervan uit gaan dat je uiteindelijk bij elke leverancier hetzelfde betaalt. Transportkosten uitgesloten, want die zijn optioneel (maar niet meer regio afhankelijk en dus voor iedereen gelijk).

De exacte tarieven die voor jou gelden kan je opzoeken op de website van je netbeheerder. Als je standaardjaarverbruik afgelopen jaar lager is (of hoger) betekent dat niet direct dat je voor het komende jaar een ander capaciteitstarief betaalt, het opneemmoment verschilt per aansluiting en valt niet in lijn met je jaarrekening.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 09:41
*niet doen*

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonballz
[...]

[...]

Ja snap ik ook niet.

Tibber:
[Afbeelding]
Vaste levering 3.99
Netbeheer 29.42

Zonneplan:
[Afbeelding]
Elektra:

Gas:

Mijndomein:
[Afbeelding]
Alleen gas:
Vaste levering 8.75
Netbeheer 12.29

Welke mis ik??
Je zei
"Ik tel dan handling fee op de vaste levering..."
"Ik tel transportkosten gas op de Netbeheer..."
Maar handling fee en transportkosten zijn variabel kosten dat per eenheid wordt berekend, dit in tegenstelling tot de vaste leveringskosten welke per maand (vast bedrag) is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
TR's vervuilen het topic nog minder

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2023 17:12 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019

Verwacht er niet teveel van. Hele week gemiddeld in 100-200 range. Hier en daar kleine uitschieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Raymond P schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dat gaat al een hele poos verkeerd in de rekenvoorbeelden.
Je leverancier moet het tarief wat de netbeheerder oplegt 1:1 doorrekenen. Het exacte tarief is afhankelijk van je historisch verbruik. De voorbeelden zijn niet zo dynamisch als ze zouden moeten zijn, maar je mag ervan uit gaan dat je uiteindelijk bij elke leverancier hetzelfde betaalt. Transportkosten uitgesloten, want die zijn optioneel (maar niet meer regio afhankelijk en dus voor iedereen gelijk).

De exacte tarieven die voor jou gelden kan je opzoeken op de website van je netbeheerder. Als je standaardjaarverbruik afgelopen jaar lager is (of hoger) betekent dat niet direct dat je voor het komende jaar een ander capaciteitstarief betaalt, het opneemmoment verschilt per aansluiting en valt niet in lijn met je jaarrekening.
Oke maar als netbeheer en vaste kosten hetzelfde zou moeten zijn dan blijft zonneplan voor mij alsnog duurder door de transportkosten en handling fee. Of gaat de andere aanbieder dat ook rekeken alleen noemen ze dat even niet op de berekening? Het lijkt nu goedkoopst voor mij om combinatie Tibber elektra en ANWB gas te gaan doen.
dragonballz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Je zei
"Ik tel dan handling fee op de vaste levering..."
"Ik tel transportkosten gas op de Netbeheer..."
Maar handling fee en transportkosten zijn variabel kosten dat per eenheid wordt berekend, dit in tegenstelling tot de vaste leveringskosten welke per maand (vast bedrag) is.
Haha ik heb geen idee, ik wil ze allemaal vergelijken maar dat handling fee en transport fee zie ik nergens anders behalve bij zonneplan. Rekenen alleen zonneplan dat? (Soort hidden fee voor de "gratis" metertje die je meekrijg als bruikleen?)

Excuus voor de noobvraag; maar klopt deze stellingen dan?
- Je netbeheerder kosten zijn bij elke leverancier zelfde want het gaat niet over wie de leverancier is maar de netbeheerder, en die is vast per adres.
- Je vaste leveringskosten zijn per leverancier anders. De ene rekent transport en handling fee los, bij de ander is all-in?
- Dus als we over dynamische tarieven hebben, de vergelijking is puur op de vaste leveringskosten.
Want de tarief is dynamisch (vanuitgaan dat ze allemaal ongeveer zelfde uurtarief hanteren) en netbeheerderkosten zijn allemaal zelfde.

Zo ja dan is qua vasteleveringskosten Tibber voor de elektra het goedkoopst (3.99 per maand), en ik zie dat Frank energie voor enkel gas (5 eur per maand)

[ Voor 16% gewijzigd door SirLct op 04-01-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@SirLct Die 'handling fee' is een variabele opslag, die betaal je ergens anders ook maar kan dus verschillen.
Op zich kan je die wel op zo'n manier vergelijken, als je maar snapt waar het naar verwijst.

Bij ANWB betaal je geen transportkosten, maar de variabele opslag per eenheid ligt wat hoger.

edit: fwiw, in de topic start staat een spreadsheet die netjes bijgehouden wordt en exact laat zien wat jij wilt weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 04-01-2023 11:03 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonballz
SirLct schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Oke maar als netbeheer en vaste kosten hetzelfde zou moeten zijn dan blijft zonneplan voor mij alsnog duurder door de transportkosten en handling fee. Of gaat de andere aanbieder dat ook rekeken alleen noemen ze dat even niet op de berekening? Het lijkt nu goedkoopst voor mij om combinatie Tibber elektra en ANWB gas te gaan doen.

[...]

Haha ik heb geen idee, ik wil ze allemaal vergelijken maar dat handling fee en transport fee zie ik nergens anders behalve bij zonneplan. Rekenen alleen zonneplan dat? (Soort hidden fee voor de "gratis" metertje die je meekrijg als bruikleen?)
Andere noemt het inkoopkosten en dat is bij MijnDomein 8,275 cent per m³ en voor stroom 2,118 cent per kWh.
Bij Zonneplan is het 3 cent voor Handling Fee en 2 cent voor Transportkosten, bij elkaar opgeteld is het 5 cent per m³ voor gas, voor stroom is de Handling Fee 0,3 cent. Zie pagina 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
@Raymond P @dragonballz
Met andere worden maak ik druk om niks en ik moet gewoon eentje kiezen wat makkelijkste is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@SirLct Het verschil is enkele tientjes per jaar voor gas met jouw verbruik, ik kan en wil niet in je portemonnee kijken. ;)

Zolang je weg blijft van de stoute leveranciers maakt je keuze verder weinig uit. (Tibber en Zonneplan geven mij wel een volwassen indruk.)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
jusch schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Ja, voorbeeld van Zonneplan:

Stel dat de weergegeven prijs in de app voor een bepaalde dag €2,00 is. Deze is dan als volgt opgebouwd:

- Energiebelasting (vast): € 0,48980
- Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI (variabel per dag): € 1,1221
- Handling fee: €0,024793
- Gas transportkosten: €0,01652
- Btw (vast): 21%

Kortom: (0,48980 +1,1221+0,024793+0,01652) x 1,21 = 2,00 per M3
Ik blijf het bizar vinden dat je btw betaalt over energiebelasting... Natuurlijk maakt het uiteindelijk geen fluit uit of je nou 49 cent betaalt en daar btw over betaalt of dat ze het meteen 60 cent maken en er geen btw over rekenen, maar het voelt gewoon raar. Die energiebelasting is nou niet echt 'toegevoegde waarde'.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
[...]

[...]

Ja snap ik ook niet.

Tibber:
[Afbeelding]
Vaste levering 3.99
Netbeheer 29.42

Zonneplan:
[Afbeelding]
Elektra:

Gas:

Mijndomein:
[Afbeelding]
Alleen gas:
Vaste levering 8.75
Netbeheer 12.29

Welke mis ik??
De dagprijzen zijn geschatte prijzen. In dit voorbeeld zijn ze voor zonneplan veel hoger dan mijndomein. Als je goed wil vergelijken moet je echt alleen de opslagen pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
LostboyArno schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:15:
[...]

De dagprijzen zijn geschatte prijzen. In dit voorbeeld zijn ze voor zonneplan veel hoger dan mijndomein. Als je goed wil vergelijken moet je echt alleen de opslagen pakken
Exact. Alleen vergelijken op de periodieke opslag en opslag per kWh of kuub. Liefst nog excl. BTW just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Waar haal je al de gegevens? Ik zie de google spreadsheet op de pagina 1 maar weet niet hoe up-to-date ze zijn? (Behalve ook dat er 20,000 mensen tegelijk inzitten :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Hier kriebelt het ook al een tijdje om over te stappen naar een dynamisch contract.
Gas zo tussen de 1000 en 1200 per jaar
Stroom: 3000kwh
Terug levering 1000 (het meeste verbruik ik al direct)

Als ik kijk naar wat ik nu betaal per kwh en m3 zit dat ver boven wat de dynamische prijzen zijn.
Daarnaast heb ik overal airco's hangen die ik slim kan sturen, dus mocht de dynamische gasprijs ongunstig zijn kan ik dmv home assistant verwarmen op de airco's.

De afgelopen 2 jaar meerdere tests gedaan door een tijd te verwarmen op de airco's.
Hierdoor weet ik onder welk prijsverschil en welke buiten temperatuur het voordeliger is om te verwarmen met de airco.

Zeker nu het prijsplafond ook op de dynamische prijs toegepast gaat worden is het eigenlijk een no-brainer.
(En ik hoop dit jaar of volgend jaar een plug-in te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Cr0kie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:29:
Hier kriebelt het ook al een tijdje om over te stappen naar een dynamisch contract.

Als ik kijk naar wat ik nu betaal per kwh en m3 zit dat ver boven wat de dynamische prijzen zijn.
Daarnaast heb ik overal airco's hangen die ik slim kan sturen, dus mocht de dynamische gasprijs ongunstig zijn kan ik dmv home assistant verwarmen op de airco's.

De afgelopen 2 jaar meerdere tests gedaan door een tijd te verwarmen op de airco's.
Hierdoor weet ik onder welk prijsverschil en welke buiten temperatuur het voordeliger is om te verwarmen met de airco.

Zeker nu het prijsplafond ook op de dynamische prijs toegepast gaat worden is het eigenlijk een no-brainer.
Doe je de slimme aansturing vanuit Home assistent of zoek je hiervoor een app die dit uit handen neemt? Wellicht even kijken of Tibber (alleen stroom) hiervoor een power-up beschikbaar heeft.

Ik wil zelf gaan bijverwarmen met elektriciteit op de goedkoper uren. Merk dat mijn kamer toch wel een aantal graden zakt gedurende de nacht waardoor ik flink moet stoken in de ochtend om hem weer richting de 19 graden te krijgen. Voor adax en Mill verwarmingspanelen zit hier sturing in vanuit Tibber zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Cr0kie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:29:

Je verbruik zit toch onder de prijsplafond? Dan kost het je niks om te blijven of overstappen, maar de overheid / belastingbetalers gaan wel flink besparen op subsidie voor je huidige leverancier.

Dynamisch of niet, je komt waarschijnlijk toch op 40 cent per kWh uit. Alles daarboven betaalt de overheid, alleen bij dynamisch iets minder en sommige maanden zelfs helemaal niet. Bij variabel betaalt de staat iets van 40 cent per kWh extra boven je factuur (Eneco variabel is nu 0.91886 / 0.73654 per kWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
twixx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:32:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 2
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 1.21 %}
      {% set Energiebelasting = 0.12599 %}
      {{ (current_price + Energiebelasting ) * VAT|float }}
code:
1
{{ (current_price + Energiebelasting ) * VAT - current_price |float }}

De additional_costs zijn de 'extra' kosten bovenop de current_price (exlusief BTW), die moet je er dus weer vanaf trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
SirLct schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:28:
Waar haal je al de gegevens? Ik zie de google spreadsheet op de pagina 1 maar weet niet hoe up-to-date ze zijn? (Behalve ook dat er 20,000 mensen tegelijk inzitten :+)
Zeer up to date, en veel mensen controleren ook nog alles daarna.
Frank is al geupdate naar de situatie van 1 februari. (de nieuwe tarieven per die dag).
Je kan ze ook nog vergelijken met de topicstart, die eigenlijk ook (dagelijks) up to date wordt gehouden samen met @Sicco92 !.

Mocht er toch een verschil zitten tussen de google spreadsheet en de topicstart, maak dan een opmerking in de sheet, dan krijg ik meteen een e-mail waarna ik actie kan ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• earthman
Finraziel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Ik blijf het bizar vinden dat je btw betaalt over energiebelasting... Natuurlijk maakt het uiteindelijk geen fluit uit of je nou 49 cent betaalt en daar btw over betaalt of dat ze het meteen 60 cent maken en er geen btw over rekenen, maar het voelt gewoon raar. Die energiebelasting is nou niet echt 'toegevoegde waarde'.
Tja je betaalt ook BTW over de brandstofaccijns.

Volgens mij is dit inherent aan het BTW systeem, dat wordt immers geheven over het verkoopbedrag. Vroeg of laat wordt het sowieso berekend. Bij de bakker betaal je ook BTW over het deel van de broodprijs die komt van de kosten die de bakker maakte om de energiebelasting voor de stroom voor de oven (en kassa, en verlichting, en z'n koffiezetapparaat) te betalen. Al zit brood natuurlijk wel in het lage BTW tarief.

Het is overigens nog wat erger want je koopt dat allemaal van geld waar je ook al inkomstenbelasting over had betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:21
SirLct schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:50:

Excuus voor de noobvraag; maar klopt deze stellingen dan?
- Je netbeheerder kosten zijn bij elke leverancier zelfde want het gaat niet over wie de leverancier is maar de netbeheerder, en die is vast per adres.
- Je vaste leveringskosten zijn per leverancier anders. De ene rekent transport en handling fee los, bij de ander is all-in?
- Dus als we over dynamische tarieven hebben, de vergelijking is puur op de vaste leveringskosten.
Want de tarief is dynamisch (vanuitgaan dat ze allemaal ongeveer zelfde uurtarief hanteren) en netbeheerderkosten zijn allemaal zelfde.

Zo ja dan is qua vasteleveringskosten Tibber voor de elektra het goedkoopst (3.99 per maand), en ik zie dat Frank energie voor enkel gas (5 eur per maand)
Wat mij betreft zijn dit zeker geen noob vragen. Immers, je moet dit onderscheid kunnen maken om eerlijk te kunnen vergelijken :)

En je hebt het goed in smiezen hoor! Je constateringen zijn wat mij betreft allemaal juist :Y

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

pheijms schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Thx voor je antwoord.
Zit eigenlijk in een zelfde soort situatie, ook sinds 1.5 maand is mijn vaste contract afgelopen.

Is een variabele aanbieder voor elektra goedkoper? Omdat je op de beste momenten voor zonnepanelen, maar een heel laag bedrag terug krijgt en op andere momenten je meer betaalt. Benieuwd of je die berekening hebt gemaakt.
Ik heb me niet aan die berekening gewaagd, eigenlijk het advies maar uit de TS overgenomen ;)

Maar ja bij dynamisch verkoop je het overschot tegen marktprijs en hiermee moet je dus kosten compenseren die je bijvoorbeeld in de wintermaanden en nacht maakt. Ik denk dat onder de streep dit wel 0 is, maar door elektra bij variabele aanbieder te laten wordt alles 1:1 gesaldeerd en weet ik dus zeker dat de stroom me niks kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Een vraag in het schemergebied van de referall codes. Ik heb Tibber al wel aangevraagd, maar contract gaat pas 14 januari in. Nu zie ik in de app dat ik alsnog een code kan invoeren. Weet iemand of dat werkt? Of lukt dat alleen bij een nieuwe aanvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
earthman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Tja je betaalt ook BTW over de brandstofaccijns.

Volgens mij is dit inherent aan het BTW systeem, dat wordt immers geheven over het verkoopbedrag. Vroeg of laat wordt het sowieso berekend. Bij de bakker betaal je ook BTW over het deel van de broodprijs die komt van de kosten die de bakker maakte om de energiebelasting voor de stroom voor de oven (en kassa, en verlichting, en z'n koffiezetapparaat) te betalen. Al zit brood natuurlijk wel in het lage BTW tarief.

Het is overigens nog wat erger want je koopt dat allemaal vam geld waar je ook al inkomstenbelasting over had betaald.
De uiteindelijke belastingdruk in Nederland is dan ook ongeveer 60%. Dus 60% van je bruto inkomen gaat op aan belastingen (al zul je dat getal nergens terugvinden). Loonbelasting, premies, btw, autobelasting, rioolbelasting etc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
Uit eindelijk toch zonneplan gekozen, want bij Tibber werkt de app alleen met iOS 15+
Ivm jailbreak blijf ik voorlopig op 14 :+
Scheelt 2 euro per maand vs de goedkopste combi obv de google spreadsheet (Tibber + Groenestroomlokal)
Vind prima zo. Ik was ook niet van plan om de verbruik aan te passen tot de minuut toe.
Ik ga gewoon snachts de auto laden en pak en beet 22.00+ de wasmachine/ vaatwas.
Thats it.

Dank allemaal voor meedenken!

Pagina: 1 ... 86 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels