dreas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Het is een plafond, dus je bent altijd voordeliger uit als er wordt gekeken naar het MAANDgemiddelde? TENZIJ dat betekent dat je geen "tegoed" kunt doorschuiven en je soms onder het plafond zit. De grote vraag is waarom Tibber wel naar het MAANDgemiddelde zou kunnen kijken. EN tegoed kan doorschuiven .. maar de rest niet. Wellicht wordt dat dan ook nog aangepast. Dan hangt het af van je situatie (en de prijsontwikkeling) wat waarschijnlijk de beste optie gaat zijn.
Ik zit met electriciteit altijd boven het plafond, dan zou maandgemiddelde optimaal zijn (toch nooit tegoed). Maar gas is alleen voor onze CV dus in de zomermaanden bouw ik tegoed op wat ik dan weer zou willen meenemen, als dat alleen bij het jaargemiddelde kan zou dat weer een veiligere keus zijn. ANWB is dan natuurlijk helemaal optimaal als ze de beste optie voor je kiezen.
Verwarrend. Ik ben benieuwd wat Tibber antwoord.
Je kunt niet gebruikte saldo naar de volgende maanden schuiven, dat klopt. Eerst deed Tibber zelfs daar moeilijk over, maar daar zijn ze van terug gekomen.
Maar in mijn huis, met full electric verwarming en 4200 kWh/jaar verbruik, stel dat ik over een half jaar genoeg panelen plaats om mijn verbruik daarna op nul te zetten, wat haalbaar is met 16x 350Wp op oost west, dan kan ik stroom boven de prijsplafond grens in eerste deel van het jaar (~2100 kWh - 1433 kWh plafond) niet terug claimen. Q3-4 komt op netto nul uit, op wat inkoop/verkoop prijsverschillen na.
Dat laatste is bij Zonneplan voordeliger.
En bij ANWB is beide prima, of je panelen al hebt, laat plaatsen of daar niet aan wilt beginnen, ze kiezen de voordeligste rekenwijze voor je jaarrekening.
Case ANWB / Tibber goedkoper dan Zonneplan:
Case ANWB / Zonneplan goedkoper dan Tibber:
Zonneplan is goed voor je als: als je je verbruik kan aanpassen, stel dat het heel erg duur wordt en je kan je verbruik opeens halveren, bijvoorbeeld door de CV ketel weer aan te steken. Dan kan je alsnog onder 2900 kWh blijven en maximum subsidie krijgen. Of dit jaar zonnepanelen laat leggen.
Tibber is goed voor je als: als je goed bent in goedkope uren spotten en dan stroom gebruiken. Je goedkoper zomermaanden worden niet gecanceld door het op 1 hoop te zetten voor jaarlijks gewogen gemiddelde prijs.
ANWB kiest altijd de voordeligste rekenwijze uit, op die 2 cent per kWh x 4200 = €82 per jaar, €7 per maand prijsverschil na. Ze vragen een wat hogere onbalans / inkoopkosten.
[
Voor 0% gewijzigd door
w00key op 03-01-2023 22:03
. Reden: typo ]