Nee momenteel niet, afhankelijk van welk variabel contract je bedoelt. Maar momenteel lijkst dynamisch in de meeste gevallen goedkoper te zijn.Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Is het nu dan zo dat het op het duurst van de dag bij dynamisch boven de variabel prijs zit?
In 3 maanden kan er veel gebeuren. Stel de gascrisis wordt opeens nog erger. Dynamisch schiet dan direct de lucht in qua prijs terwijl Eneco volgens jou dus mogelijk pas na 3 maanden iets gaan aanpassen. Dan is die crisis misschien al weer voorbij.Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Dit snap ik, vroeger had je variabel en lag het voor 6 maanden of 1 jaar vast,
Nu heeft Eneco al gemaild dat ze per 3 maanden de tarieven gaan/kunnen wijzigen indien nodig en als prijs echt oploopt ze zelfs nog sneller dan 3 maanden de tarieven bijstellen.
Dan zit je toch bij dynamisch altijd beter? Want als de prijzen echt omhoog gaan betaal je bij dynamisch meer, maar Eneco zegt ook al dan de tarieven gaan verhogen.
Dynamisch is dus écht korte termijn. Maar je hebt gelijk, Eneco is ook niet gek en zal dan proberen om binnen een maand al de prijzen te verhogen. Je hebt met Eneco dus eigenlijk een verzekering van 30 dagen dat je nog de huidige prijzen hebt.
de vraag is of dat het waard is om bij Eneco te blijven. Ik vind van niet.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 16:18 ]
Het prijsverschil is meer dan alleen het risico. Bij een ouderwetse energieleverancier betaal je mee aan de klanten die salderen, en nu 20% van de huishoudens zonnepanelen heeft waar ze honderden tot duizenden euro's profijt van hebben, zijn er voor elke 4 huishoudens zonder PV dus honderden tot duizenden euro's die extra betaald moeten worden. En als een kWh uit PV in augustus wordt teruggeleverd tegen een uurtarief van 10 cent, en in december gesaldeerd wordt tegen een uurtarief van 60 cent, moet er dus 50 cent bij. Zeg maar 12,5 cent voor elk van die 4 huishoudens.Finraziel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Het is naar mijn idee net als met verzekeringen... Als je het risico zelf kunt dragen dan ben je gemiddeld genomen over een lange tijd altijd goedkoper uit om dat ook te doen. Immers moet die verzekeringsmaatschappij ook verdienen. Maar ja op korte termijn kan het je geld kosten.
In dit geval helpt het plafond zelfs nog om het risico enigszins te beperken (afhankelijk van hoeveel je verbruikt).
Natuurlijk is dit heel kort door de bocht, en een schatting. Bij uurtarieven betaal je deze 12,5 cent niet.
[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 02-01-2023 16:18 ]
Wacht volgens mij heb ik het gevonden, middelen op jaarbasis voor het energieplafondRossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Waarom zie je door de bomen het bos niet meer?Kunnen we je helpen om het e.e.a. te verduidelijken?
Was even vergeten om daar rekening mee te houden.
Ga binnenkort verhuizen en verwacht een fors verbruik, dus ben een dynamische leverancier aan het uitzoeken. Beetje aan het twijfelen tussen Zonneplan en ANWB, misschien toch maar voor ANWB aan omdat Zonneplan geen los gas levert. Mijn idee was om tegen de zomer mijn jaarverbruik aan zonnepanelen te installeren, en dan de komende jaren met een variabel contract nog ergens gaan salderen ipv dynamisch salderen. Als ik het goed begrijp is salderen niet per se handig met een dynamisch contract.
Ook daar zijn de meningen over verdeeld (om het makkelijk te maken). Het afgelopen jaar was het iig zeer lonend om dynamisch te salderen.
Het is ook erg afhankelijk van hoe de panelen op het dak liggen en hoeveel overcapaciteit je hebt.
Het is ook erg afhankelijk van hoe de panelen op het dak liggen en hoeveel overcapaciteit je hebt.
Als je een mega overschot hebt dan kan dit ongunstig uitpakken. Verbruik je alles of meer dan je opwerkt dan is er momenteel niks aan de hand. Salderen tot en met 2024 is 100%, daarna is het weer andere koek.howareyou2day schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:17:
[...]
Als ik het goed begrijp is salderen niet per se handig met een dynamisch contract.
Da's waarschijnlijk meer een vraag voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Als het een relatief moderne groepenkast is, kun je er misschien gewoon een stopcontact in plaatsen.Kev!n schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
Ik heb dus ook zonneplan sinds de afgelopen 2 weken. Nu kom ik erachter dat er geen stopcontact in de meterkast zit (deel de ruimte met de buurman). En die wilt niet dat ik ga boren vanuit mijn huis "zijn" kast in. Echter heeft mijn meter alleen een aansluiting waarbij een stroomadapter moet om de connect te kunnen laten werken.
Of ik moet een stopcontact aanleggen door naar buiten te boren en dan weer naar binnen. Van het huis naar de kast "in zijn" huis. Maar dat doe ik liever niet. Zou de dongle het lang kunnen uithouden met een powerbank? Of zijn er andere oplossingen?
De mooiste oplossing is om in de meterkast een stopcontact te laten plaatsen natuurlijk. Op de plek van de meterkast lijkt me dat je daar wel ergens stroom kan tappen.Kev!n schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
Ik heb dus ook zonneplan sinds de afgelopen 2 weken. Nu kom ik erachter dat er geen stopcontact in de meterkast zit (deel de ruimte met de buurman). En die wilt niet dat ik ga boren vanuit mijn huis "zijn" kast in. Echter heeft mijn meter alleen een aansluiting waarbij een stroomadapter moet om de connect te kunnen laten werken.
Of ik moet een stopcontact aanleggen door naar buiten te boren en dan weer naar binnen. Van het huis naar de kast "in zijn" huis. Maar dat doe ik liever niet. Zou de dongle het lang kunnen uithouden met een powerbank? Of zijn er andere oplossingen?
Share and Enjoy!
Zonneplan gaat, in relatie tot het prijsplafond, kijken naar je jaarverbruik en de gemiddelde kosten. Het kan dus in theorie voorkomen dat sommige maanden goedkoper zijn dan 40ct gemiddeld, maar andere duurder. Bij andere leveranciers heb je geluk in de maanden waar de prijs gemiddeld minder dan 40 cent is. Bij Zonneplan kan het dus nog voorkomen dat je op het einde van het jaar moet bijbetalen, omdat ze daar kijken naar de gemiddelde prijs van het jaar en niet alleen van de maand.howareyou2day schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:11:
Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Waarom is middelen op jaarbasis minder voordelig?
Voorbeeld waarin er maar 3 maanden in het jaar zouden zitten.
Zonneplan:
Maand 1: 200kWh*35ct
Maand 2: 200kWh*35ct
Maand 3: 200kWh*50ct
Totaal: 600kWh*40ct (gemiddeld)=€240
Andere leverancier welke niet op jaarbasis kijkt:
Maand 1: 200kWh*35ct=€70
Maand 2: 200kWh*35ct=€70
Maand 3: 200kWh*50ct=€80 (prijsplafond)
Totaal: €220
het kan dus ook andersom?de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:16:
[...]
In 3 maanden kan er veel gebeuren. Stel de gascrisis wordt opeens nog erger. Dynamisch schiet dan direct de lucht in qua prijs terwijl Eneco volgens jou dus mogelijk pas na 3 maanden iets gaan aanpassen. Dan is die crisis misschien al weer voorbij.
Dynamisch is dus écht korte termijn. Maar je hebt gelijk, Eneco is ook niet gek en zal dan proberen om binnen een maand al de prijzen te verhogen. Je hebt met Eneco dus eigenlijk een verzekering van 30 dagen dat je nog de huidige prijzen hebt.
de vraag is of dat het waard is om bij Eneco te blijven. Ik vind van niet.
de 3 maanden zijn bijna voorbij en ik krijg nieuwe tarieven, er is een (tijdelijke) gascrisis, de prijzen schieten omhoog en ik moet 3 maanden (veel) meer gaan betalen, misschien dat de crisis na 2 weken is opgelost en ik moet nog 2.5 maand teveel betalen?
Of mag dit juridisch niet en wordt het dan eerder lager teruggezet?
Dit zou voor mij genoeg reden zijn om Zonneplan links te laten liggen. Puur uit principe. Want op deze manier blijft erg weinig over van het voordeel dat je kunt hebben als de dynamische prijzen lager liggen dan het prijsplafond.TheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Zonneplan gaat, in relatie tot het prijsplafond, kijken naar je jaarverbruik en de gemiddelde kosten. Het kan dus in theorie voorkomen dat sommige maanden goedkoper zijn dan 40ct gemiddeld, maar andere duurder. Bij andere leveranciers heb je geluk in de maanden waar de prijs gemiddeld minder dan 40 cent is. Bij Zonneplan kan het dus nog voorkomen dat je op het einde van het jaar moet bijbetalen, omdat ze daar kijken naar de gemiddelde prijs van het jaar en niet alleen van de maand.
Zonneplan:
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
dat is zo'n beetje de huidige situatie. Het is onduidelijk waarom iedereen met een variabel contract zo veel moet betalen, zeker boven het plafond.
Blijkbaar mag het, want alle energiereuzen doen dat nu. Ze zullen waarschijnlijk zeggen dat ze buffer moeten opbouwen om niet failliet te gaan bij een volgende crisis.Of mag dit juridisch niet en wordt het dan eerder lager teruggezet?
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 16:29 ]
Bij het opvragen van een offerte bij MijnDomeinEnergie verschijnt nu een vastrecht voor gas van € 8,75 / mnd (incl 21% btw), i.t.t. wat de tabel op page 1 aangeeft. Verhoging van € 80 naar € 105 (31%)!!
m.v.gr.
m.v.gr.
Het kan ook de andere kant op werken @Rossi46.
Als de prijzen flink stijgen is de Zonneplan manier weer beter.
De uitleg van het ministerie over hoe de subsidie van het prijsplafond toegepast moet worden is ook op deze manier. Echter ik weet niet zo goed of er ook gehandhaafd kan worden als die uitleg niet toegepast wordt.
Als de prijzen flink stijgen is de Zonneplan manier weer beter.
De uitleg van het ministerie over hoe de subsidie van het prijsplafond toegepast moet worden is ook op deze manier. Echter ik weet niet zo goed of er ook gehandhaafd kan worden als die uitleg niet toegepast wordt.
Van wat ik opmaak krijg je bij dynamisch salderen de uurprijs terug? Of kijken ze dan ook op jaarbasis naar een gemiddelde kWh prijs?GerritGekke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:21:
[...]
Als je een mega overschot hebt dan kan dit ongunstig uitpakken. Verbruik je alles of meer dan je opwerkt dan is er momenteel niks aan de hand. Salderen tot en met 2024 is 100%, daarna is het weer andere koek.
Mijn redenering was: in de zomer lever je het meeste terug, maar dan is de prijs vaak erg laag omdat iedereen dat doet. Maar daar zit ik er dus naast begrijp ik?
Edit: wat ik op de site van zonneplan zie krijg je dus de uurprijs terug. Maar in de zomer kan die zelfs negatief zijn toch?
[ Voor 8% gewijzigd door howareyou2day op 02-01-2023 16:34 ]
uurprijs voor de stroom inderdaad. De belastingen worden echter wel op jaarbasis gesaldeerd.howareyou2day schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Van wat ik opmaak krijg je bij dynamisch salderen de uurprijs terug? Of kijken ze dan ook op jaarbasis naar een gemiddelde kWh prijs?
nee hoor, dat klopt. Zoek maar terug naar de tarieven midden op de dag afgelopen zomer.Mijn redenering was: in de zomer lever je het meeste terug, maar dan is de prijs vaak erg laag omdat iedereen dat doet. Maar daar zit ik er dus naast begrijp ik?
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 16:33 ]
Mijn 'angst' was een beetje dat je in de zomer alles teruglevert tegen een nihil tarief, en dan in de winter gewoon normaal tarief moet betalen, waardoor je over het hele jaar alsnog een fors bedrag moet betalen. Als je bij een standaard contract 100% van je verbruik in de zomer opwekt en normaal kunt salderen betaal je op jaarbasis niks.de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
[...]
uurprijs voor de stroom inderdaad. De belastingen worden echter wel op jaarbasis gesaldeerd.
[...]
nee hoor, dat klopt. Zoek maar terug naar de tarieven midden op de dag afgelopen zomer.
BTW, wat reageert iedereen hier snel zeg
Deze informatie van @GerritGekke is simpelweg onjuist. Althans, zo werkt het niet bij een dynamisch contract.howareyou2day schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Van wat ik opmaak krijg je bij dynamisch salderen de uurprijs terug? Of kijken ze dan ook op jaarbasis naar een gemiddelde kWh prijs?
Mijn redenering was: in de zomer lever je het meeste terug, maar dan is de prijs vaak erg laag omdat iedereen dat doet. Maar daar zit ik er dus naast begrijp ik?
Edit: wat ik op de site van zonneplan zie krijg je dus de uurprijs terug. Maar in de zomer kan die zelfs negatief zijn toch?
Jouw veronderstelling is wel juist. Wat je opwerkt, wordt verrekent tegen het binnen dat uur geldende kale tarief. En inderdaad, meestal wek je het meeste op als de rest van de zonnepaneelbezitters dat ook doen. En is het tarief dus laag. Of je panelen liggen onder een aparte hoek, dan is het iets anders (anders gezegd: hoe meer op het zuiden georiënteerd je panelen liggen, hoe lager het tarief per kWh wat je krijgt voor je opwek)
Flinke verhoging. En dat terwijl ze ook net vanaf 1 december al een verhoging hadden doorgevoerd.BobKooistra schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:26:
Bij het opvragen van een offerte bij MijnDomeinEnergie verschijnt nu een vastrecht voor gas van € 8,75 / mnd (incl 21% btw), i.t.t. wat de tabel op page 1 aangeeft. Verhoging van € 80 naar € 105 (31%)!!
m.v.gr.
Ik zie nu ook bij EnergyZero zelf dat ze het vastrecht voor gas naar €8,75 hebben verhoogd. Stroom is nog wel steeds €7,49 per maand.
Zijn er bestaande klanten van MijnDomein of EnergyZero die hier al wat van hebben gehoord?
Edit: Ik heb de bedragen voor EnergyZero en MijnDomein in de TS aangepast. Voor de overige resellers lijkt er niks te zijn veranderd.
[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 02-01-2023 16:45 ]
ja, dit is vaagTheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Zonneplan gaat, in relatie tot het prijsplafond, kijken naar je jaarverbruik en de gemiddelde kosten. Het kan dus in theorie voorkomen dat sommige maanden goedkoper zijn dan 40ct gemiddeld, maar andere duurder. Bij andere leveranciers heb je geluk in de maanden waar de prijs gemiddeld minder dan 40 cent is. Bij Zonneplan kan het dus nog voorkomen dat je op het einde van het jaar moet bijbetalen, omdat ze daar kijken naar de gemiddelde prijs van het jaar en niet alleen van de maand.
Zonneplan:
En met een beetje pech heb je een negatief tarief en betaal je ervoorRossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:39:
[...]
Deze informatie van @GerritGekke is simpelweg onjuist. Althans, zo werkt het niet bij een dynamisch contract.
Jouw veronderstelling is wel juist. Wat je opwerkt, wordt verrekent tegen het binnen dat uur geldende kale tarief. En inderdaad, meestal wek je het meeste op als de rest van de zonnepaneelbezitters dat ook doen. En is het tarief dus laag. Of je panelen liggen onder een aparte hoek, dan is het iets anders (anders gezegd: hoe meer op het zuiden georiënteerd je panelen liggen, hoe lager het tarief per kWh wat je krijgt voor je opwek)
Lastig lastig, panelen komen oost/west te liggen. Ik zat te denken aan iets van 14000 WP, dus risico op scheef salderen kan wel serieus geld schelen. En om een jaar te proberen is ook jammer van de weinige tijd die je nog kan salderen.
Dat is een optie, maar per eenheid is Zonneplan weer de goedkoopste. Alleen Tibber heeft dezelfde prijs, maar alleen stroom. Frank wordt bij enever.nl goedkoper aangegeven met gas, maar ik vraag mij af of dat wel klopt. Frank was voorheen één van de duurste.Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:25:
Dit zou voor mij genoeg reden zijn om Zonneplan links te laten liggen. Puur uit principe. Want op deze manier blijft erg weinig over van het voordeel dat je kunt hebben als de dynamische prijzen lager liggen dan het prijsplafond.
Ik zat direct te zoeken in mijn email, maar niets hierover.Sicco92 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Flinke verhoging. En dat terwijl ze ook net vanaf 1 december al een verhoging hadden doorgevoerd.
Ik zie nu ook bij EnergyZero zelf dat ze het vastrecht voor gas naar €8,75 hebben verhoogd. Stroom is nog wel steeds €7,49 per maand.
Zijn er bestaande klanten van MijnDomein of EnergyZero die hier al wat van hebben gehoord?
Edit: Ik heb de bedragen voor EnergyZero en MijnDomein in de TS aangepast. Voor de overige resellers lijkt er niks te zijn veranderd.
Niets van gehoord, behalve dat de verhoging naar 7,50 volgens de e-mail per 1 januari is.Sicco92 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Flinke verhoging. En dat terwijl ze ook net vanaf 1 december al een verhoging hadden doorgevoerd.
Wij rekenen geen marge op jouw inkoopprijs voor stroom en gas, maar een vaste leveringsvergoeding per maand. Door de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om deze per 1 januari te verhogen naar €7,50 per maand per aansluiting, inclusief 21% btw.
Dat is niet hoe ik hun blog lees.TheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Zonneplan:
https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023
EnJa, alle zogeheten kleinverbruikers vallen onder het prijsplafond, dus ook huishoudens met een dynamisch contract. Maar omdat je met een dynamisch energiecontract, zoals Zonneplan energie, geen vaste prijzen voor je gas en stroom betaalt werkt het wel iets anders. We rekenen namelijk met een zogeheten gewogen gemiddelde.
Dat wil zeggen dat we per uur je stroomverbruik vermenigvuldigen met de prijs per kWh die dat uur gold. De uitkomst daarvan delen we maandelijks door je totale verbruik die maand. Op basis van dit gewogen gemiddelde bepalen we of het prijsplafond van toepassing is. Komt je gewogen gemiddelde uit onder de €0,40 per kWh? Dan betaal je gewoon de door jou gerealiseerde prijs. Komt je gewogen gemiddelde echter boven de 40 cent-grens? Dan betaal je alsnog €0,40 per kWh: het verschil wordt door de overheid aangevuld.
Het enige dat jaarlijks is om aantallen (en niet euros) kwh en m3 te bepalen.Belangrijk is uiteraard wel dat je ook met een dynamisch energiecontract je verbruik onder de plafondgrens houdt: 2900 kWh en 1200 m³ per jaar. We passen het prijsplafond weliswaar op maandbasis toe, maar op de jaarafrekening stellen we vast of je totale verbruik boven of onder de verbruikslimieten ligt. Het kan zijn dat je op basis daarvan nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen.
email van mijndomijn 30 november:Sicco92 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Tariefwijziging
Door stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw. ...
... vaste leveringsvergoeding per maand. Door de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om deze per 1 januari te verhogen naar €7,50 per maand per aansluiting, inclusief 21% btw.
dus niks €8,75 maar 7,50, is dat alleen voor nieuwe klanten dan?
En:stok schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:52:
[...]
Dat is niet hoe ik hun blog lees.
https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023
[...]
En
[...]
Het enige dat jaarlijks is om aantallen (en niet euros) kwh en m3 te bepalen.
Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
Op de site van zonneplan staat dat het 1:1 is. De spelregels omtrent salderen (tot een verschil van 5000kwh/pj) is niet anders toch?Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:39:
[...]
Deze informatie van @GerritGekke is simpelweg onjuist. Althans, zo werkt het niet bij een dynamisch contract.
Of geldt dit alleen voor de belastingen etc en niet voor het energie(uur)tarief? Als dit het geval is dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.
Dat stukje staat onder “ Mag je ongebruikt volume meenemen naar een volgende maand?” en slaat m.i. dus alleen op het bepalen van aantallen kwh en m3 die je verbruikt hebt in 2023 om te bepalen of je onder de 2900 en 1200 blijft.
Tenminste, zo lees ik dat.
Die 1:1 is volgens mij alleen als je een variabel of vast contract hebt.GerritGekke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Op de site van zonneplan staat dat het 1:1 is. De spelregels omtrent salderen (tot een verschil van 5000kwh/pj) is niet anders toch?
Of geldt dit alleen voor de belastingen etc en niet voor het energie(uur)tarief? Als dit het geval is dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.
Je moet onderhand jurist zijn om de kleine lettertjes een beetje te kunnen overzien.stok schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:02:
[...]
Dat stukje staat onder “ Mag je ongebruikt volume meenemen naar een volgende maand?” en slaat m.i. dus alleen op het bepalen van aantallen kmh en m3 die je verbruikt hebt in 2023 om te bepalen of je onder de 2900 en 1200 blijft.
Ik wil ook graag weg bij de grote energieboer maar met zp straks op het dak en de mogelijkheid te salderen en de verwachte stroomprijzen is dat gewoon nu niet opportuun volgens mij. Ik heb ook weinig grootgebruikers buiten een wasmachine of droger of vaatwasse. Ik denk niet dat dit jaar de stroomprijzen ver onder het plafond gaan komen. Na prijsplafond is de som anders en denk ik dat het ondanks niet kunnen salderen wel anders is. Het blijft gissen.
Precies datGerritGekke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Op de site van zonneplan staat dat het 1:1 is. De spelregels omtrent salderen (tot een verschil van 5000kwh/pj) is niet anders toch?
/f/image/ipfHw4Ad5y2hbfRBEN6lW16d.png?f=fotoalbum_large)
Er staat "gewogen gemiddelde prijs" in dat stukje niet aantal. Ik haal er dus uit dat ze op jaar de prijs gaan middelen. Meerderen halen dat er uit en ook Zonneplan geeft dat zo aan. Ik hoop dat het niet zo is.stok schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:02:
[...]
Dat stukje staat onder “ Mag je ongebruikt volume meenemen naar een volgende maand?” en slaat m.i. dus alleen op het bepalen van aantallen kwh en m3 die je verbruikt hebt in 2023 om te bepalen of je onder de 2900 en 1200 blijft.
In de startpost onder Salderen en Terugleveren staat het volgende:
@Rossi46 je moet inderdaad wel heel goed lezen, want je hebt zomaar spraakverwarring.
In geval van zonnepanelen dus extra goed uitzoeken of dat interessant is. Anders alleen met gas over op dynamisch contract.
Daar wordt ook gesproken over de belastingen.bij -500kWh per jaar hoef je geen belasting te betalen.
Als je 500kWh zou hebben verbruikt, dan betaal je over dat verbruik dus wel gewoon belasting, over die 500, en dan maakt het niet uit dat je 10500 hebt verbruikt en 10.000 hebt teruggeleverd, voor de eindafrekening moet je over die 500 euro verschil dus nog belasting betalen.
@Rossi46 je moet inderdaad wel heel goed lezen, want je hebt zomaar spraakverwarring.
In geval van zonnepanelen dus extra goed uitzoeken of dat interessant is. Anders alleen met gas over op dynamisch contract.
[ Voor 10% gewijzigd door GerritGekke op 02-01-2023 17:16 ]
Ik probeer om mijn contract om te zetten naar een leverancier met een dynamische prijzen. Ik loop echter tegen een probleem aan: zowel Tibber als Zonneplan melden bij de aanmelding dat ik geen slimme meter zou hebben of dat deze in storing staat. Nu is dat niet het geval: ik heb wel degelijk een slimme meter met vrije P2-poort en op het display van de meter zie ik dat de meterstand dagelijks verstuurd wordt. Ook in het portaal van Stedin (netbeheerder) zie ik dat het uitlezen van de meterstanden aan staat en dat de datum/tijd van uitlezen van de meterstand komt overeen met laatste datum/tijd van de uitlezen op de meter zelf. Mijn inziens werkt de meter daarom correct.
Wie is nu aan zet om dit op te lossen? En in het verlengde daarvan: als ik langdurig niet kan overstappen op een dynamische uurprijs omdat Stedin ten onrechte doorgeeft aan energieleveranciers dat mijn meter niet slim is of in in storing staat, is Stedin dan aansprakelijk voor de financiële schade?
Wie is nu aan zet om dit op te lossen? En in het verlengde daarvan: als ik langdurig niet kan overstappen op een dynamische uurprijs omdat Stedin ten onrechte doorgeeft aan energieleveranciers dat mijn meter niet slim is of in in storing staat, is Stedin dan aansprakelijk voor de financiële schade?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Waarom zou je weg willen? Je bent de profiterende partij dus je hebt voordeel bij een traditionele maatschappij en de slapers in hun klantenbestand.Davidrrr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:04:
Ik wil ook graag weg bij de grote energieboer maar met zp straks op het dak en de mogelijkheid te salderen en de verwachte stroomprijzen is dat gewoon nu niet opportuun volgens mij. Ik heb ook weinig grootgebruikers buiten een wasmachine of droger of vaatwasse. Ik denk niet dat dit jaar de stroomprijzen ver onder het plafond gaan komen. Na prijsplafond is de som anders en denk ik dat het ondanks niet kunnen salderen wel anders is. Het blijft gissen.
Is niet vaag, gewoon een keuze (ik vermoed gebaseerd op alle commotie laatste weken voorafgaand aan de invoering van het prijsplafond) waarom ze moesten komen met een implementatieplan.
Gemiddelde per maand is voordeliger, maar ze moesten iets…
Staat je vrij om over te stappen. 😉
En dan komen we weer op mijn (nog onbeantwoorde)vraag: is de staatsteun naar de energiereuzen en tegelijkertijd het dwarsbomen van dynamische energiecontracten uberhaupt legaal?anboni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:35:
[...]
De staatssteun voor de ouderwetse energiereuzen moet ergens van betaald worden...
[...]
Het kan best gebeuren, maar reken er niet al te veel op. De grote windparken op zee worden gewoon van het net afgeschakeld als de tarieven zo laag worden dat ze moeten betalen om hun opwek kwijt te kunnen, zeker als het laag genoeg gaat om zelfs de belasting (13ct) te compenseren. De enige momenten waarop de tarieven negatief worden, zal zijn als er heel veel zonneopwek is van particulieren die hun omvormer niet zullen uitschakelen (voor de meeste geldt tenslotte: die salderen of krijgen een onrealistische vaste TLV)
Ik zie de relatie niet?tjberkhof schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:36:
[...]
En dan komen we weer op mijn (nog onbeantwoorde)vraag: is de staatsteun naar de energiereuzen en tegelijkertijd het dwarsbomen van dynamische energiecontracten uberhaupt legaal?
Daarbij wordt toch geen besrijf expliciet gedwarsboomd of benadeeld?
[ Voor 9% gewijzigd door Bezzerk op 02-01-2023 17:38 ]
Ik heb ook een tijdje gedacht dat het ging om dwarsbomen van de dynamische contracten. Echter als je het hele maatregelenpakket ziet dan zie je dat de intentie is om naast een maximumtarief ook een effectief minimumtarief in te voeren. Het is in mijn ogen gewoon de bedoeling dat iedereen 40ct/kW gaat betalen om te voorkomen dat te grote groepen van leverancier gaat wisselen en zo de hele energiemarkt in chaos gestort wordt plus een stukje solidariteit.tjberkhof schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:36:
[...]
En dan komen we weer op mijn (nog onbeantwoorde)vraag: is de staatsteun naar de energiereuzen en tegelijkertijd het dwarsbomen van dynamische energiecontracten uberhaupt legaal?
Dat kan zeker de intentie zijn (alhoewel ik daar niets van geloof, maargoed als leek is mijn mening daarin weinig waard). Maar bijkomende consequentie is wel dat je geld naar de energiereuzen gooit en tegelijkertijd de kleinere dynamische leveranciers straft, dit terwijl dynamisch vele malen beter werkt voor het ontlasten van het nederlandse net.moshimoshi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
[...]
Ik heb ook een tijdje gedacht dat het ging om dwarsbomen van de dynamische contracten. Echter als je het hele maatregelenpakket ziet dan zie je dat de intentie is om naast een maximumtarief ook een effectief minimumtarief in te voeren. Het is in mijn ogen gewoon de bedoeling dat iedereen 40ct/kW gaat betalen om te voorkomen dat te grote groepen van leverancier gaat wisselen en zo de hele energiemarkt in chaos gestort wordt plus een stukje solidariteit.
Kleine nuance van mijn kant: dat jij en ik het staatssteun noemen, maakt het dat nog niet. In mijn ogen heeft het er wel alle schijn van, maar Brussel heeft het schijnbaar goedgekeurd en niet als zodanig aangemerkt. Dynamische leveranciers worden er in de huidige vorm ook niet heel erg door gedwarsboomd, behalve dat ze wellicht wat minder groei in hun klantenbestand ervaren (vergeleken met de situatie waarin het plafond per uur zou worden toegepast, het zou me niks verbazen als hun 'natuurlijke' groei niet eens zoveel beinvloed wordt).tjberkhof schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:36:
[...]
Door hun werkwijze zouden dynamische leveranciers er sowieso weinig tot geen voordeel aan hebben (ze rekenen tenslotte het daadwerkelijke tarief praktisch een-op-een door aan de consument. Voor tarieven boven die 40ct, gaat de rekening voor het meerdere naar de overheid. Dat de ouderwetse reuzen door hun logheid en ouderwetse businesmodel onevenredig voordeel (kunnen) ervaren, is ook niet per se een vorm van dwarsbomen van modernere bedrijven.
Uiteindelijk denk ik niet dat de regeling die er nu is op een of andere manier niet legaal zou zijn. Ja, ik vermoed dat de ouderwetse energiereuzen de regeling heel erg in hun voordeel hebben weten te sturen en ja, in vermoed ook dat het incompetentie bij de minister en het ministerie is dat het zo te stand is gekomen, maar illegaal? nee, ik denk het niet.
Maarja, dynamische tarieven zijn sowieso waar we in de toekomst naartoe gaan. Dat lijkt mij een essentieel onderdeel van de energietransitie, dus die chaos komt hoe dan ook. Nu is die chaos een tijdje uitgesteld, ten gunste van de aandeelhouders van de energiereuzen.moshimoshi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
[...]
Ik heb ook een tijdje gedacht dat het ging om dwarsbomen van de dynamische contracten. Echter als je het hele maatregelenpakket ziet dan zie je dat de intentie is om naast een maximumtarief ook een effectief minimumtarief in te voeren. Het is in mijn ogen gewoon de bedoeling dat iedereen 40ct/kW gaat betalen om te voorkomen dat te grote groepen van leverancier gaat wisselen en zo de hele energiemarkt in chaos gestort wordt plus een stukje solidariteit.
Of het de bedoeling is weet ik niet, maar het gebeurd wel denk ik.moshimoshi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
[...]
Het is in mijn ogen gewoon de bedoeling dat iedereen 40ct/kW gaat betalen om te voorkomen dat te grote groepen van leverancier gaat wisselen en zo de hele energiemarkt in chaos gestort wordt plus een stukje solidariteit.
Bij een inkoopsprijs van 0c staat een basisprijs van +/- 14,5 c.
Over elk centje daarboven 21% optellen.
Bij een EPEX Day Ahead van +/- 22 ct zit je rond de 40 ct.
Uiteraard geen exacte formule maar toch
Wat verwachten we dit jaar aan gemiddelde beursprijzen?
Even de glazen bol oppoetsen.
Ik kan eigenlijk zonder salderen geen reden bedenken niet naar dynamisch te gaan.
Met saldering wel dan? Want zit hier toch "los" van?Davidrrr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:27:
Ik kan eigenlijk zonder salderen geen reden bedenken niet naar dynamisch te gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Treveo op 02-01-2023 19:43 ]
Dit wellicht een optie voor je? https://www.elektramat.nl...ten/din-rail-stopcontact/Kev!n schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
mits je natuurlijk nog ruimte hebt in je groepenkast.
*sowieso
Nee met saldering is het een stuk complexer en hangt het er vanaf of je wel of niet veel overschot hebt en welke TLV je vast hebt kunnen leggen in een ContractTreveo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:42:
[...]
Met saldering wel dan? Want zit hier toch "los" van?
Bij een dynamische leverancier moet je betalen voor terugleveren op momenten dat de energieprijs negatief is.Treveo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:42:
[...]
Met saldering wel dan? Want zit hier toch "los" van?
Voor mensen die meer terugleveren dan ze gebruiken is dit dus niet interessant.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Met salderen ook, ligt maar net aan de aantallen.Davidrrr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:27:
Kennelijk is er iets fout in de administratie van Stedin. Je zal daar het probleem moeten melden.ari3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:25:
Ik probeer om mijn contract om te zetten naar een leverancier met een dynamische prijzen. Ik loop echter tegen een probleem aan: zowel Tibber als Zonneplan melden bij de aanmelding dat ik geen slimme meter zou hebben of dat deze in storing staat. Nu is dat niet het geval: ik heb wel degelijk een slimme meter met vrije P2-poort en op het display van de meter zie ik dat de meterstand dagelijks verstuurd wordt. Ook in het portaal van Stedin (netbeheerder) zie ik dat het uitlezen van de meterstanden aan staat en dat de datum/tijd van uitlezen van de meterstand komt overeen met laatste datum/tijd van de uitlezen op de meter zelf. Mijn inziens werkt de meter daarom correct.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dat is het probleem niet want dat komt niet tot nauwelijks voor. Zeker in 2023 niet.JackBol schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Bij een dynamische leverancier moet je betalen voor terugleveren op momenten dat de energieprijs negatief is.
Voor mensen die meer terugleveren dan ze gebruiken is dit dus niet interessant.
Het probleem is dat salderen bij dynamisch op uurbasis werkt ipv jaarbasis. Dat is zonde want salderen op jaarbasis is momenteel het aantrekkelijke van zonnepanelen.
Tja wij verbruiken 3800 en wekken op naar verwachting straks 3000. Dan is de (financiele) afweging volgens mij in hoeverre het voordeel dat wij hopen te halen met het betalen van een lagere reguliere prijs het nadeel compenseert van tegen (naar verwachting) lagere tarieven leveren in bv de zomer dan de prijs die wij moeten betalen in bv de winter. Wij kunnen ook helaas niet profiteren van op praktische momenten inzetten van energeislurpers. Ja de gebruikelijke als een wasmachine.Bezzerk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Met salderen ook, ligt maar net aan de aantallen.
[ Voor 11% gewijzigd door Davidrrr op 02-01-2023 20:16 ]
In jouw geval zou ik niet voor dynamisch gaan. Op jaarbasis kunnen salderen is ook veel waard. Zeker als je nog niets meer panelen zou hebben omdat je dan op 0 kunt uitkomen.Davidrrr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Tja wij verbruiken 3800 en wekken op naar verwachting straks 3000. Dan is de (financiele) afweging volgens mij in hoeverre het voordeel dat wij hopen te halen met het betalen van een lagere reguliere prijs het nadeel compenseert van tegen (naar verwachting) lagere tarieven leveren in bv de zomer dan de prijs die wij moeten betalen in bv de winter.
Een van de dingen waar ik ook wel naar kijk is ons verbruik per maand. En dan na verwachte opwekking en dan afzetten tegen de verdeling per maand waarvoor dat prijsplafond geldt. Ons verbruik is vrij stabiel en zal er dan voor zorgen dat wij een paar maanden wat boven die grens uitkomen en dan het tarief gaan betalen dat normaal een heel stuk hoger is dan de dynamische tarieven. Maar het blijft wat gissen. Ik denk dat ik het wel even aankijk. Kan altijd nog weg.de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
[...]
In jouw geval zou ik niet voor dynamisch gaan. Op jaarbasis kunnen salderen is ook veel waard. Zeker als je nog niets meer panelen zou hebben omdat je dan op 0 kunt uitkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 02-01-2023 20:28 ]
Het is geen ("illegale") staatssteun omdat de steun niet enkel naar "nationale" bedrijven gaat. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse vissers of agrariërs die subsidies krijgen die niet goedgekeurd worden. De bedrijven die in Nederland energie verkopen zijn internationaal georiënteerd, een enkele is Nederlands (delta?).anboni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Kleine nuance van mijn kant: dat jij en ik het staatssteun noemen, maakt het dat nog niet. In mijn ogen heeft het er wel alle schijn van, maar Brussel heeft het schijnbaar goedgekeurd en niet als zodanig aangemerkt. Dynamische leveranciers worden er in de huidige vorm ook niet heel erg door gedwarsboomd, behalve dat ze wellicht wat minder groei in hun klantenbestand ervaren (vergeleken met de situatie waarin het plafond per uur zou worden toegepast, het zou me niks verbazen als hun 'natuurlijke' groei niet eens zoveel beinvloed wordt).
Door hun werkwijze zouden dynamische leveranciers er sowieso weinig tot geen voordeel aan hebben (ze rekenen tenslotte het daadwerkelijke tarief praktisch een-op-een door aan de consument. Voor tarieven boven die 40ct, gaat de rekening voor het meerdere naar de overheid. Dat de ouderwetse reuzen door hun logheid en ouderwetse businesmodel onevenredig voordeel (kunnen) ervaren, is ook niet per se een vorm van dwarsbomen van modernere bedrijven.
Uiteindelijk denk ik niet dat de regeling die er nu is op een of andere manier niet legaal zou zijn. Ja, ik vermoed dat de ouderwetse energiereuzen de regeling heel erg in hun voordeel hebben weten te sturen en ja, in vermoed ook dat het incompetentie bij de minister en het ministerie is dat het zo te stand is gekomen, maar illegaal? nee, ik denk het niet.
Ook ik ben vanaf volgende maand een dynamische gebruiker, helaas wist ik op het moment van het inzetten van de transitie niet dat de salderingsregels anders zouden gaan worden voor dynamische contracten.
Kan je dat zo stellen, zou je dan niet meer inzicht moeten hebben? Ik vraag het, omdat ik in een vergelijkbare situatie zit. afgelopen jaar hadden we een groot overschot kwh (2000kwh afgenomen van het net en 3600 teruggeleverd,netto dus 1600 "terug het net in" (daar is dus al het interne verbruik in meegenomen), binnenkort komt er een WP, die zal dat overschot waarschijnlijk zo op snoepen, althans daar is het overschot voor "gekocht".de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
[...]
In jouw geval zou ik niet voor dynamisch gaan. Op jaarbasis kunnen salderen is ook veel waard. Zeker als je nog niets meer panelen zou hebben omdat je dan op 0 kunt uitkomen.
Aan welk inzicht denk je dan?tcw82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:44:
[...]
Kan je dat zo stellen, zou je dan niet meer inzicht moeten hebben? Ik vraag het, omdat ik in een vergelijkbare situatie zit. afgelopen jaar hadden we een groot overschot kwh (2000kwh afgenomen van het net en 3600 terug geleverd (daar is dus al het interne verbruik in meegenomen), binnenkort komt er een WP, die zal dat overschot waarschijnlijk zo op snoepen, althans daar is het overschot voor "gekocht".
Het contract van mijn ouders bij ANWB zou gisteren ingaan. Vandaag hebben ze een mail gehad dat ze één dezer dagen het contract bij Eneco opgaan zeggen, en dat enkele dagen daarna de levering gaat beginnen..
Ze hebben het contract aangevraagd op de 1e dag nadat de inschrijving weer open ging. Dit is niet echt een hele goede start.
Ze hebben het contract aangevraagd op de 1e dag nadat de inschrijving weer open ging. Dit is niet echt een hele goede start.
De interne verbruikscijfers? Tijden waarop het verbruik plaats vind (op de dag, maar ook door de seizoenen)?
Snap deze redenering niet. Je moet dan toch 800 stroom betalen onder aan de streep? Dat is hoogstwaarschijnlijk nog steeds goedkoper bij een dynamisch contract..de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Glazen bol
In week 3 staat voor als nog de plenaire vergadering voor afbouw saldering op de agenda.
Daar zit ook de verduidelijking voor salderen bij ( 2e nota van wijziging)
Kan nog van alles in de soep vallen bijv dat reguliere ook overgaan op tussentijdse factuur bij grote tariefwijzingen om socialisering van salderen te beperken, tot de afbouw van start gaat.
25% heeft PV en met deze comsumenten prijzen mag je er vanuit gaan dat 0.5mln (6-7%) in 2023 er wel bijkomen. Dat zijn serieuze aantal met deze hoger en fors schommelde prijzen.
salderen levering is voor energieleverancier, maar socialisering van de kosten voor de overheid door prijsplafond daar ze consumenten prijs subsideren en niet inkoopprijs
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat valt best mee. Het gebeurt zelden in Nederland dat een overeenkomst begint of eindigt in het weekend of op een erkende feestdag.Sjoan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:59:
Het contract van mijn ouders bij ANWB zou gisteren ingaan. Vandaag hebben ze een mail gehad dat ze één dezer dagen het contract bij Eneco opgaan zeggen, en dat enkele dagen daarna de levering gaat beginnen..
De echte datum is dan de eerste werkdag.
Ik kan me niet voorstellen dat de ANWB dit soort dingen wel op nieuwsjaardag zou gaan regelen.
Dat is maar de vraag. Dan kun je dus niet meer op jaarbasis salderen, dat kost ook geld.aaaido schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:20:
[...]
Snap deze redenering niet. Je moet dan toch 800 stroom betalen onder aan de streep? Dat is hoogstwaarschijnlijk nog steeds goedkoper bij een dynamisch contract..
Maar inderdaad het liefst zo veel mogelijk opwek zodat je minder hoeft in te kopen
Even een paar honderd pagina's van dit uitermate interessante topic doorgenomen... 
Ik heb nog één van de laatste 3-jaars Greenchoice contracten weten te scoren, daardoor zijn mijn stroomtarieven (uitgaande van en inclusief de huidige belastingterreur):
2023 €0,57
2024 €0,465
2025 €0,403
Verbruik is excl. EV 3300 kWh, daar komt nog ca. 3000 kWh voor de EV bij. Die laad ik momenteel maar op straat op, want openbare tarieven zijn nu gunstiger (ca. €0,35-0,40) en ik kom zonder EV al wat boven dat prijsplafond. Geen zonnepanelen, kan ook niet.
Nu met de schurftig hoge belasting en BTW daar nog over zal dynamisch minder gauw goedkoper uitpakken, aan de andere kant kan ik iets minder dan de helft van mijn verbruik goedkoop doen (EV).
Ik weet dat het een glazen-bol-afweging is natuurlijk, vooral voor over 2 jaar, maar ik ben toch benieuwd naar de inschatting van de wat ervarener dynamisten onder ons of het nog loont om dit voor deze tijden relatief gunstig contract, en daarmee de 3-jarige "veiligheid", op te zeggen...
Ik heb nog één van de laatste 3-jaars Greenchoice contracten weten te scoren, daardoor zijn mijn stroomtarieven (uitgaande van en inclusief de huidige belastingterreur):
2023 €0,57
2024 €0,465
2025 €0,403
Verbruik is excl. EV 3300 kWh, daar komt nog ca. 3000 kWh voor de EV bij. Die laad ik momenteel maar op straat op, want openbare tarieven zijn nu gunstiger (ca. €0,35-0,40) en ik kom zonder EV al wat boven dat prijsplafond. Geen zonnepanelen, kan ook niet.
Nu met de schurftig hoge belasting en BTW daar nog over zal dynamisch minder gauw goedkoper uitpakken, aan de andere kant kan ik iets minder dan de helft van mijn verbruik goedkoop doen (EV).
Ik weet dat het een glazen-bol-afweging is natuurlijk, vooral voor over 2 jaar, maar ik ben toch benieuwd naar de inschatting van de wat ervarener dynamisten onder ons of het nog loont om dit voor deze tijden relatief gunstig contract, en daarmee de 3-jarige "veiligheid", op te zeggen...
We zullen zien. Op allerlei mogelijke scenario's kun je nu nog niet anticiperen natuurlijk.Domba schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:33:
[...]
Glazen bol
In week 3 staat voor als nog de plenaire vergadering voor afbouw saldering op de agenda.
Daar zit ook de verduidelijking voor salderen bij ( 2e nota van wijziging)
Kan nog van alles in de soep vallen bijv dat reguliere ook overgaan op tussentijdse factuur bij grote tariefwijzingen om socialisering van salderen te beperken, tot de afbouw van start gaat.
25% heeft PV en met deze comsumenten prijzen mag je er vanuit gaan dat 0.5mln (6-7%) in 2023 er wel bijkomen. Dat zijn serieuze aantal met deze hoger en fors schommelde prijzen.
salderen levering is voor energieleverancier, maar socialisering van de kosten voor de overheid door prijsplafond daar ze consumenten prijs subsideren en niet inkoopprijs
Dus handelen met de info die nu beschikbaar is.
Tsja lastig. Durf ik geen uitspraken over te doen.m00 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:40:
Even een paar honderd pagina's van dit uitermate interessante topic doorgenomen...
2023 €0,57
2024 €0,465
2025 €0,403
Wat je wel kunt doen is een 2e slimme meter laten installeren met daarop dynamische tarieven. Eventueel een schakelaar erbij.
Je hebt dan 2 contracten tegelijk en kunt kiezen welke je gebruikt. Risicospreiding dus!
Meer info in het SAP topic hier op tweakers.
Dat weet ik nog net zo niet hoor. We blijven massaal zonnepanelen plaatsen. Tenzij een groot gedeelte van de panelen worden uitgeschakeld in het geval van dreigende negatieve prijzen, denk ik dat de prijzen in 2023 meer in het negatieve zullen duiken tijdens extreem zonnige uren dan in 2022 (en de jaren daarvoor).de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Dat is het probleem niet want dat komt niet tot nauwelijks voor. Zeker in 2023 niet.
Het probleem is dat salderen bij dynamisch op uurbasis werkt ipv jaarbasis. Dat is zonde want salderen op jaarbasis is momenteel het aantrekkelijke van zonnepanelen.
Er wordt ook heel hard gewerkt om grote afnemers te bouwen die afnemen bij lage tarieven. Die markt gaat steeds meer in balans komen.Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Dat weet ik nog net zo niet hoor. We blijven massaal zonnepanelen plaatsen. Tenzij een groot gedeelte van de panelen worden uitgeschakeld in het geval van dreigende negatieve prijzen, denk ik dat de prijzen in 2023 meer in het negatieve zullen duiken tijdens extreem zonnige uren dan in 2022 (en de jaren daarvoor).
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dan moet hij wel heel diep de min in duiken voordat iemand moet gaan betalen om terug te leveren. Min 15 cent. Dat zie ik niet gebeuren.Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Dat weet ik nog net zo niet hoor. We blijven massaal zonnepanelen plaatsen. Tenzij een groot gedeelte van de panelen worden uitgeschakeld in het geval van dreigende negatieve prijzen, denk ik dat de prijzen in 2023 meer in het negatieve zullen duiken tijdens extreem zonnige uren dan in 2022 (en de jaren daarvoor).
Als je verbruik 3800 is en opwek 3000 dan moet je bij variabel contract waarbij je op jaarbasis saldeert 800 stroom betalen. Laten we voor het gemak uitgaan dat dit alles in het prijsplafond blijft. In 2023 betaal je dan bij een variabel contract max 40 cent per kWh. Bij een dynamisch contract is dat elke dag anders maar gemiddeld zal dat net als 2022 27 cent per kWh zijn. Ook al is de dagprijs een keer boven de 40 cent dan betaal je alsnog de 40 cent ivm prijsplafond. Dus win win in deze ssituatie.de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:38:
[...]
Dat is maar de vraag. Dan kun je dus niet meer op jaarbasis salderen, dat kost ook geld.
Maar inderdaad het liefst zo veel mogelijk opwek zodat je minder hoeft in te kopen
Ook als je overproductie hebt kan dynamisch zelfs goedkoper zijn. Dat is echter afhankelijk van je (netto) gebruik. Als deze hoger is dan de overproductie kan je zeker goedkoper zijn bij dynamisch.
Verder kan iedereen sturen in energie. Dat kan al met iets simpels als de vaatwasser aanzetten op goedkope momenten.
Zelfde hier.ari3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:25:
De klantenservice van Stedin (via whatssap) kan het administratief aanzetten voor je activeren. Stel deze vraag aan de klanteservice. Houdt rekening met 5 werkdagen doorlooptijd (en 1 werkdagen voor de reactie van Stedin op je whatsappbericht
Succes.
Als je naar de trend naar echt negatieveprijs kijkt wordt het minderRossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:46:
[...]
In 2019 hadden voor het eerst paar uur
2020 97 of 98 uur
2021 70-72 uur
2023 85 met name laatste week 2022 had een forse bijdrage
maar leg je de grens op 0,1ct/Kwh dan zijn het vlot 40% meer uren.
Worden het aantal lage prijzen uren fors meer dan is er een business case voor electrolysers die negatieve en lage uurprijzen gaan afvangen, waterstofprijs is nu afhankelijk van aardgasprijs voor stoomreformering zoals nu het meeste van de 8 miljard kuub wordt geproduceerd.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja maar je kunt dus niet meer op jaarbasis salderen en zult waarschijnlijk wel 2000 kwh dynamisch moeten inkopen ipv de 800 kwh bij variabel.aaaido schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Als je verbruik 3800 is en opwek 3000 dan moet je bij variabel contract waarbij je op jaarbasis saldeert 800 stroom betalen. Laten we voor het gemak uitgaan dat dit alles in het prijsplafond blijft. In 2023 betaal je dan bij een variabel contract max 40 cent per kWh. Bij een dynamisch contract is dat elke dag anders maar gemiddeld zal dat net als 2022 27 cent per kWh zijn. Ook al is de dagprijs een keer boven de 40 cent dan betaal je alsnog de 40 cent ivm prijsplafond. Dus win win in deze ssituatie.
Ook als je overproductie hebt kan dynamisch zelfs goedkoper zijn. Dat is echter afhankelijk van je (netto) gebruik. Als deze hoger is dan de overproductie kan je zeker goedkoper zijn bij dynamisch.
Verder kan iedereen sturen in energie. Dat kan al met iets simpels als de vaatwasser aanzetten op goedkope momenten.
Van de 3300 kWh op jaarbasis lukt het me om de vaatwasser (180 kWh), droger (250 kWh) en wasmachine (150 kWh) te sturen. Dat is in totaal een kleine 600 kWh en ook weer niet zo'n groot gedeelte.aaaido schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Als je verbruik 3800 is en opwek 3000 dan moet je bij variabel contract waarbij je op jaarbasis saldeert 800 stroom betalen. Laten we voor het gemak uitgaan dat dit alles in het prijsplafond blijft. In 2023 betaal je dan bij een variabel contract max 40 cent per kWh. Bij een dynamisch contract is dat elke dag anders maar gemiddeld zal dat net als 2022 27 cent per kWh zijn. Ook al is de dagprijs een keer boven de 40 cent dan betaal je alsnog de 40 cent ivm prijsplafond. Dus win win in deze ssituatie.
Dat maakt zeker verschil. Maar of dat het niet meer op jaarbasis kunnen salderen compenseert is maar zeer de vraag.tcw82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:17:
[...]
De interne verbruikscijfers? Tijden waarop het verbruik plaats vind (op de dag, maar ook door de seizoenen)?
Dynamische tarieven zijn leuk, maar salderen voor veel mensen ook, dat was voor veel mensen zelfs een harde voorwaarde om zonnepanelen te kopen. Zou ik niet te snel afstand van doen.
We zullen zienJohn245 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:51:
[...]
Er wordt ook heel hard gewerkt om grote afnemers te bouwen die afnemen bij lage tarieven. Die markt gaat steeds meer in balans komen.
Is een electrolyser niet efficienter als deze continue draait?Domba schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:08:
[...]
Als je naar de trend naar echt negatieveprijs kijkt wordt het minder
In 2019 hadden voor het eerst paar uur
2020 97 of 98 uur
2021 70-72 uur
2023 85 met name laatste week 2022 had een forse bijdrage
maar leg je de grens op 0,1ct/Kwh dan zijn het vlot 40% meer uren.
Worden het aantal lage prijzen uren fors meer dan is er een business case voor electrolysers die negatieve en lage uurprijzen gaan afvangen, waterstofprijs is nu afhankelijk van aardgasprijs voor stoomreformering zoals nu het meeste van de 8 miljard kuub wordt geproduceerd.
Gaan we de lage uurprijzen (pieken op dag tot weekniveau) straks niet 100% afvangen door slim ingestelde accu's en warmteopslag in de industrie?
Het hoef niet continue op 100% te draaien.Gecko123 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:35:
[...]
Is een electrolyser niet efficienter als deze continue draait?
Zoals 2022 met day ahead prijzen zijn nog geen 10% van de uren (818) rendabel tov productie uit aardgas met stoomreforming.
Er wordt nu massief op import gespeculeerd zoals LNG, maar dan dient er nog wel wat opgelost te worden voor het transport zelf vanaf zo'n gunstiger productielocatie.
Het dient verder gekoeld te worden dan LNG voordat het vloeibaar is en de boil-off is factor 10 hoger (LNG= ca 0,1%/dag) als ook vloeibare vorm lichter / minder energiehoud per kubieke meter.
Transport vs lokale productie met een metaalhydride compressie pomp (tot 300 bar) is ook niet zo energie intensief als de waterstof voor ~700bar voor auto's, voorwaarde is wel zeer zuivere waterstof productie.
Zal net zo goed inspelen op de lage uurprijzen, maar dan dient de prijsprikkel wel vrij direct bij de eindgebruiker dienen te landen en niet bij accu's aan de hoogspanning of middenspannings net.Gaan we de lage uurprijzen straks niet 100% afvangen door slim ingestelde accu's en warmteopslag in de industrie?
Een electrolyser is voorlopig eenvoudiger in te passen, door deze dichtbij de beperkt aantal aanlandig plaatsen te hebben van wind op zee parken of op platforms in zee, dan verzwaring van het net door het hele land.
Ja dus. Ik heb ook een Zonneplan Connect zonder externe voedingsmogelijkheid. En die werkt in een Landis Gyr+ E350 meter met DSMR 4.2. (ondanks dat er door hun helpdesk werd gezegd dat er dan juist een externe voeding nodig wasDeldenaar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Dan zijn er 2 verschillende connect kastjes, die van mij heeft zekers geen extra aansluitmogelijkheid en dus zekers ook geen extra voeding nodig, plaats eens een foto s.v.p., wel nu wel benieuwd trouwens
Ik heb onlangs ook een contract afgesloten met ANWB Energie. Daarvoor heb ik nog telefonisch contact gehad om wat vragen op te helderen en heb daarbij ook aangegeven dat de ingangsdatum nogal laat is. Het antwoord is dat ze erg veel aanvragen krijgen en dat ze de tijd nemen om alles zorgvuldig te laten verlopen.Sjoan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:59:
Misschien zijn ze overdonderd door het succes en er aanvankelijk te weinig personeel op hebben zitten.
Hoofdzaak is i.i.g. dat het goed wordt geregeld. Bij veel energie cowboys is dat nog wel eens anders.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Maar de hele back office is toch gewoon Energy Zero: platform, app, zelfs de levering wordt formeel door Energy Zero gedaan. Misschien dat daar wel de bottle neck zit... Maar goede ik kon me aanmelden bij Groene Stroom Lokaal en dan gewoon binnen de wettelijke twee weken.JukeboxBill schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:19:
[...]
Ik heb onlangs ook een contract afgesloten met ANWB Energie. Daarvoor heb ik nog telefonisch contact gehad om wat vragen op te helderen en heb daarbij ook aangegeven dat de ingangsdatum nogal laat is. Het antwoord is dat ze erg veel aanvragen krijgen en dat ze de tijd nemen om alles zorgvuldig te laten verlopen.
Misschien zijn ze overdonderd door het succes en er aanvankelijk te weinig personeel op hebben zitten.
Hoofdzaak is i.i.g. dat het goed wordt geregeld. Bij veel energie cowboys is dat nog wel eens anders.
Ik heb homewizzard maar die heeft hem dus wel nodig al start hij wel redelijk op maar kan geen wifi verbinding dan maken. Bij dat model 350 zijn er ook 2 soorten.athvdk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:51:
[...]
Ja dus. Ik heb ook een Zonneplan Connect zonder externe voedingsmogelijkheid. En die werkt in een Landis Gyr+ E350 meter met DSMR 4.2. (ondanks dat er door hun helpdesk werd gezegd dat er dan juist een externe voeding nodig was).
Ik zou hem gewoon met voeding aansluiten dan ga je voor zeker. Werkt het dan kan je hem altijd nog afkoppelen.
Landis + Gyr E350 (ZCF100) DSMR 4.2
Landis + Gyr E350 (ZCF110) DSMR 4.2
[ Voor 8% gewijzigd door Willempie27 op 03-01-2023 00:38 ]
Dat wist ik niet. Ik heb nog even gekeken en ik heb de Landis + Gyr E350 (ZCF110) DSMR 4.2.Willempie27 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:37:
[...]
Ik heb homewizzard maar die heeft hem dus wel nodig al start hij wel redelijk op maar kan geen wifi verbinding dan maken. Bij dat model 350 zijn er ook 2 soorten.
Ik zou hem gewoon met voeding aansluiten dan ga je voor zeker. Werkt het dan kan je hem altijd nog afkoppelen.
Landis + Gyr E350 (ZCF100) DSMR 4.2
Landis + Gyr E350 (ZCF110) DSMR 4.2
Misschien mazzel gehad.
Vanaf 1 december doet ANWB zelf de backoffice. Kan natuurlijk nog steeds zijn dat ze leveren via Energy Zero. Ik snap ook niet dat iedereen zo nodig naar ANWB moet. Zijn andere initiatieven.bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:29:
[...]
Maar de hele back office is toch gewoon Energy Zero: platform, app, zelfs de levering wordt formeel door Energy Zero gedaan. Misschien dat daar wel de bottle neck zit... Maar goede ik kon me aanmelden bij Groene Stroom Lokaal en dan gewoon binnen de wettelijke twee weken.
Is puur de naam natuurlijk. ANWB is echt een bekend merk in NL en wordt als mega betrouwbaar gezien.
Sinds gisteren zitten wij bij Tibber. Een collega zit sinds gisteren bij ANWB.
Beide apps geven kWh prijs incl. BTW aan. Alleen bij de ANWB is dit beduidend goedkoper en minder fluctuerend. Verschilt zo’n 15 cent per kWh.
Naar wat verder kijken zie ik dat de ANWB de prijzen bezeerd op EPEX SPOT en Tibber op Nord Pool.
Zit hier werkelijk een groot verschil tussen of zie ik iets over het hoofd?
Beide apps geven kWh prijs incl. BTW aan. Alleen bij de ANWB is dit beduidend goedkoper en minder fluctuerend. Verschilt zo’n 15 cent per kWh.
Naar wat verder kijken zie ik dat de ANWB de prijzen bezeerd op EPEX SPOT en Tibber op Nord Pool.
@don spike Alle day ahead leveranciers in Nederland gebruiken dezelfde prijzen.
In je Tibber app zit een vinkje om de prijzen inclusief btw en heffingen te tonen. Dat vinkje heb jij aan staan en gooit er zo'n 15 cent bovenop.
Bij de anderen betaal je dat bedrag ook.
In je Tibber app zit een vinkje om de prijzen inclusief btw en heffingen te tonen. Dat vinkje heb jij aan staan en gooit er zo'n 15 cent bovenop.
- knip -
Bedankt voor je reactie. Maar zo’n zelfde incl. BTW vinkje heeft mijn collega ook in de ANWB App. En dat vinkje staat bij hem aan.Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:15:
@don spike Alle day ahead leveranciers in Nederland gebruiken dezelfde prijzen.
We vinden het beide erg verwarrend nu. Wat nu de daadwerkelijke prijs is dan.
Edit;
Zie inderdaad zelfde tarief excl. btw. Maar groot verschil in tarieven incl. btw.
Vind trouwens de grafiek van de ANWB wel fijner met een 0 as. Die van Tibber vertekend enorm met die ‘zweefende’ grafiek.
[ Voor 15% gewijzigd door don spike op 03-01-2023 09:22 ]
Mega irritant inderdaad en niet transparant.
ANWB is in ieder geval een stuk duurder qua stroom dan Tibber.
Hieronder de echte stroomkosten per provider op dit moment.
ANWB is in ieder geval een stuk duurder qua stroom dan Tibber.
Hieronder de echte stroomkosten per provider op dit moment.
{
"datum": "2023-01-03 09:00:00",
"prijs": "0.171180",
"prijsZP": "0.362628",
"prijsEE": "0.382562",
"prijsTI": "0.362048",
"prijsFR": "0.384928",
"prijsAIP": "0.389878",
"prijsEZ": "0.379381",
"prijsZG": "0.380808",
"prijsNE": "0.380808",
"prijsGSL": "0.380808",
"prijsANWB": "0.380808",
"prijsVON": "0.391088"
},
Het is tegenwoordig op de eigen vergunning van ANWB Energie BV wat onderdeel is van de ANWB.Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:11:
Totdat men erachter komt dat het geen ANWB is maar enkel de naam gebruikt wordt.
Als je nu contact zoekt gaat dit ook via het Leden Service Center van de ANWB.
Het is dus niet meer EnergyZero met een label van ANWB erop.
@don spike Buiten de toevoeging van btw (21%) betaal je ook milieuheffingen á 0,12599 euro (0,1524479 euro incl btw).
De prijs die Tibber laat zien met dat vinkje is dus wat je uiteindelijk kwijt bent voor 1 kWh als je niet teruglevert.
Dat maakt mij wel sip dat er problemen met het schalen zijn.
De prijs die Tibber laat zien met dat vinkje is dus wat je uiteindelijk kwijt bent voor 1 kWh als je niet teruglevert.
Daar was ik mij bewust van, wat ik nu wel zie is dat de aparte BV niet meer in een verzamelkantoortje huisvest maar ingeschreven staat op ANWB hoofdkantoor.TheJason schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:21:
[...]
Het is tegenwoordig op de eigen vergunning van ANWB Energie BV wat onderdeel is van de ANWB.
Als je nu contact zoekt gaat dit ook via het Leden Service Center van de ANWB.
Het is dus niet meer EnergyZero met een label van ANWB erop.
Dat maakt mij wel sip dat er problemen met het schalen zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door Raymond P op 03-01-2023 09:28 ]
- knip -
FYI, ik heb me eind vorig jaar voor ANWB stroom opgegeven. De eerste mogelijkheid om over te stappen naar ze werd als 16 februari aangegeven. Dus ja, ik denk inderdaad dat het met planning te maken heeft.
Dat betekent, stam + t .
Vreemd. Ik 1 januari met als ingangsdatum 3 feb. Ik cancel hem echter, want ik denk dat ik toch jaarlijks wil blijven salderen.Apache4u schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:54:
FYI, ik heb me eind vorig jaar voor ANWB stroom opgegeven. De eerste mogelijkheid om over te stappen naar ze werd als 16 februari aangegeven. Dus ja, ik denk inderdaad dat het met planning te maken heeft.
Fouten kunnen via een pull request gecorrigeerd worden. Als je de readme.md file selecteert vindt je ergens een potlood icoontje waarmee je de pagina aan kan passen. Met een paar clicks kan je een wijziging indienen die na review gepubliceerd wordt.Senaxx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Ik weet niet of ik iets gemist heb waarom het zo is. Maar op in de readme staat EpaxCharts i.p.v ApexCharts
Deze is dus al opgelost, maar voel je vrij om wijzigingen voor te stellen.
[ Voor 7% gewijzigd door AJediIAm op 03-01-2023 10:00 ]
Is al gefixt.AJediIAm schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Fouten kunnen via een pull request gecorrigeerd worden. Als je de readme.md file selecteert vindt je ergens een potlood icoontje waarmee je de pagina aan kan passen. Met een paar clicks kan je een wijziging indienen die na review gepubliceerd wordt.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, ik was wat laat, maar wou toch even stimuleren om pull requests in te dienen.
Je kan altijd vergelijken op https://enever.nl/don spike schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:13:
Sinds gisteren zitten wij bij Tibber. Een collega zit sinds gisteren bij ANWB.
Dan zal je zien dat Tibber en Zonneplan het minst duur zijn. ANWB is zo'n 2 cent duurder per kWh met stroom.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels