Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Ik zag ook allerlei rare getallen (of geen getallen) in de apps en op websites.
Denk dat het meer ligt aan de software aanpassingen die ze dit weekend hebben gedaan.
Alles tussen 30 december en 2 januari zou ik me even niet druk over maken.
Zal waarschijnlijk in de loop van de dag weel aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Ik geef een voorbeeld :
In de nacht van 1 januari was het voorspelde tarief 0. Mijn verbruik lag in die uren tussen de 0,25 en 0,4 kWh. De kosten waren tussen de 3 en 4 cent. Dit snap ik nog.

Maar tussen 13 en 14 uur in de middag was het tarief ook 0 maar moest ik voor 3,6 kWh toch 61 cent betalen. Dat is toch 16,9 cent per kWh . Zo heb ik nog wat van dit soort afwijkingen gezien. Ik snap de rekensom erachter niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De overheidsheffing is plusminus 15 cent. Die komt bovenop het bedrag dat je bij de ANWB ziet.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
RayDelft schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:43:
Ik geef een voorbeeld :
In de nacht van 1 januari was het voorspelde tarief 0. Mijn verbruik lag in die uren tussen de 0,25 en 0,4 kWh. De kosten waren tussen de 3 en 4 cent. Dit snap ik nog.

Maar tussen 13 en 14 uur in de middag was het tarief ook 0 maar moest ik voor 3,6 kWh toch 61 cent betalen. Dat is toch 16,9 cent per kWh . Zo heb ik nog wat van dit soort afwijkingen gezien. Ik snap de rekensom erachter niet.
15 cent (belastingen) + 2,1 (opslag anwb) = 17,1 cent
met hier en daar een afrondings verschil.

Lijkt erop dat de ANWB nog aan het worstelen is met het juist weergeven van de tarieven.
Er is op 1 januari heel veel veranderd (plafonds, belastingen, tarieven, verrekeningen).
Ik verwacht dat daar nu een team begint in de ochtend van 2 januari. en dat in de loop van de week (of zelfs dag). het allemaal weer recht wordt getrokken.

Dus overal met belastingen en opslagen of overal zonder.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
Smuggler schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:09:
[...]

zat ik ook aan te denken, maar dat verklaart niet dat hij blijkbaar op dezelfde plek ook -1 cent ziet staan.
Immers het tarief is deze week niet -8 cent of lager geweest. (-15 cent sinds dit jaar door de belastingen).
Bij ANWB in het overzicht kun je excl btw inzien (net zoals anderen) en dan zie je dus de vaste kosten niet/over het hoofd waarover hij het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-08 09:49
Ik geef een voorbeeld :

Nieuw jaar, nieuwe tarieven. BTW van 9 naar 21% en de door de ANWB vermelde prijs is de kale gas- electroprijs inclusief BTW. Per m3/kwh betaal je ook nog inkoopkosten, energiebelasting en mogelijk regio-opslag. Al die tarieven zijn per 1 januari verhoogd. Voor gas: Aangezien de gasdagprijs elke dag om 6 AM bepaald wordt, zijn de verhoogde tarieven wellicht ook per 6 AM. Geen idee of de nieuwe tarieven voor electriciteit precies om middernacht ingaan.

[ Voor 5% gewijzigd door PauClau op 02-01-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Ik geef een voorbeeld :

dat klopt dan toch gewoon precies? ok 16,9 ipv 17,1 maar dat is waarschijnlijk afronding. die 3,6 kWh van jou kan net iets meer of minder geweest zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
Kaaschef schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Dat heb ik me inderdaad afgevraagd, wie betaalde het aanvullen van de gasopslagen? Ze deden voorkomen dat de NL overheid (Brussel!) hier over ging. Maar we krijgen niet het echte verhaal te horen, zeker niet in de media. En hoe staat dit in relatie met de inkoop bij de energiebedrijven.

Krijgen wij met day ahead prijzen nu gas uit de opslag wat in de zomer tegen veel hogere prijzen is ingekocht? En wie neemt dan het verlies?
De staat dan ben jij! Dus we betalen allemaal.

Welke prijs de day-ahead is? Dat bepaald de marginale speler elke dag. Op dagen met weinig vraag en genoeg aanbod zal dat lokale productie of misschien LNG zijn. Op dagen met veel vraag zullen de gasvoorraden aangesproken worden en worden de prijzen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Bezzerk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Bij ANWB in het overzicht kun je excl btw inzien (net zoals anderen) en dan zie je dus de vaste kosten niet/over het hoofd waarover hij het heeft.
Bij Zonneplan zie ik gewoon alleen een all-in prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rnhU46QqIOPGq4aqtFceApSssI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyPp8KbA8UzVvYhfM2PbtyFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
aaaido schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Er zijn momenteel weinig mooie contracten met een mooie tlv. Echter als deze er wel zijn en het past in je verbruik dan zie ik geen negatieve gevolgen om over te stappen.
Dat snap ik, maar waarom verwacht je dat er ooit wel mooie contracten komen met goede TLV (voor alles wat je teveel produceert)
Dat zou een onlogische marktontwikkeling zijn.

Edit: Dus datzelfde geldt waarschijnlijk voor een SAP. Op de lange termijn vermoedelijk niet houdbaar dat iedereen je een goede vergoeding gaat geven voor je zonne energie, als je dat niet saldeert.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 02-01-2023 11:03 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
jusch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]
Dat is wel keurig! En eigenlijk ook gewoon noodzakelijk, dat is immers wat je daadwerkelijk op dat moment betaalt per kWh.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:38
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is wel keurig! En eigenlijk ook gewoon noodzakelijk, dat is immers wat je daadwerkelijk op dat moment betaalt per kWh.
Eens! Tegelijk zou ik een instelling om belastingen uit te zetten persoonlijk wel fijn vinden: als je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan verbruikt (in een jaar) dan gelden 'effectief' de kale prijzen toch? (Want je kan in dat geval alle energiebelasting wegstrepen en bij de meer teruggeleverde stroom speelt energiebelasting geen rol meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
jojost1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Eens! Tegelijk zou ik een instelling om belastingen uit te zetten persoonlijk wel fijn vinden: als je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan verbruikt (in een jaar) dan gelden 'effectief' de kale prijzen toch? (Want je kan in dat geval alle energiebelasting wegstrepen en bij de meer teruggeleverde stroom speelt energiebelasting geen rol meer)
De belasting is gewoon negatief, dus die krijg je terug. Althans zo gaat Tibber er mee om heb ik begrepen. Nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Op enever.nl staat Frank Energie als goedkoopste met gas. Klopt dat wel? Die waren vorig jaar het duurst dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JML schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:11:
Op enever.nl staat Frank Energie als goedkoopste met gas. Klopt dat wel? Die waren vorig jaar het duurst dacht ik.
nee dat klopt niet.
@joep03nl kan je dit controleren?
Je hebt toch niet stiekem mijn excel sheet als bron gebruikt.... (was daar een 0 vergeten. en zat frank dus een factor 10 te goedkoop in te boeken). :+

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
jojost1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Klopt als je meer opwekt dan je verbruikt dan heb je te maken met de kale tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Marcva schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:06:
[...]

De belasting is gewoon negatief, dus die krijg je terug. Althans zo gaat Tibber er mee om heb ik begrepen. Nog geen ervaring mee.
Klopt,
Maar als je uiteindelijk meer terug levert dan verbruikt dan heb je te maken me de kale tarieven.
Sterker nog bij tibber krijg je dan een afrekening om de terug ontvangen belastingen weer terug te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Iemand anders ook problemen bij mijn domein dat er sinds 31 dec geen prijzen meer in de app staan? Hij telt tot 31dec 04:00 en daarna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Smuggler schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Klopt,
Maar als je uiteindelijk meer terug levert dan verbruikt dan heb je te maken me de kale tarieven.
Sterker nog bij tibber krijg je dan een afrekening om de terug ontvangen belastingen weer terug te betalen.
Ik begreep dat ze maandelijks afrekenen. Jij bedoelt als bij je eind afrekening blijkt dat je meer hebt geleverd dan verbruikt? Dat je dan de uitgekeerde belasting moet terug betalen?
Net een maandje Tibber, nog geen factuur gezien en van overschot is nu al helemaal geen sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

mxmemx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:21:
Iemand anders ook problemen bij mijn domein dat er sinds 31 dec geen prijzen meer in de app staan? Hij telt tot 31dec 04:00 en daarna niets meer.
Ik heb alleen gas bij mijndomein en krijg om de dag de standen binnen.
Dus gisteren als laatste de standen van 31 dec gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
jusch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]
Dat is mooi overzichtelijk d:)b
Veel vragen in het topic gaat over dit soort verwarring. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Yup. Bij mij stopt het 29-12 in de middag. Al kan dat ook 30-12 0:00 uur zijn.
Zie ook Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Enexis gebied toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Je bedoelt de optie 'uurtarieven' in het menu van de MijnDomein app? Die geeft bij mij gewoon alle tarieven weer t/m 2 januari (ook het tarieven overzicht van gas doet het weer, die was rond de jaarwisseling niet zichtbaar door een storing).

EDIT: ik maak gebruik van de Android app. Jij wellicht van de iOS versie?

[ Voor 7% gewijzigd door Rossi46 op 02-01-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Je bedoelt de optie 'uurtarieven' in het menu van de MijnDomein app? Die geeft bij mij gewoon alle tarieven weer t/m 2 januari (ook het tarieven overzicht van gas doet het weer, die was rond de jaarwisseling niet zichtbaar door een storing).

EDIT: ik maak gebruik van de Android app. Jij wellicht van de iOS versie?
Ook android, zal even kijken of het inmiddels verholpen is. Gisteravond kon ik nog geen dagprijzen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Smuggler schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:17:
[...]

nee dat klopt niet.
@joep03nl kan je dit controleren?
Je hebt toch niet stiekem mijn excel sheet als bron gebruikt.... (was daar een 0 vergeten. en zat frank dus een factor 10 te goedkoop in te boeken). :+
Haha, nee ik gebruik jou Excel sheet niet. Komt door een (fors) verschil tussen beursprijzen (https://enever.nl/grafieken-gas/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:53

WCA

Bij zonneplan zijn de prijzen wel behoorlijk gestegen sinds 1 jan, maar dat zal dan door die energiebelasting enzo zijn right? Nog steeds gunstige prijzen tov wat we hebben/gingen krijgen bij eneco hoor.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WCA schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:45:
Bij zonneplan zijn de prijzen wel behoorlijk gestegen sinds 1 jan, maar dat zal dan door die energiebelasting enzo zijn right? Nog steeds gunstige prijzen tov wat we hebben/gingen krijgen bij eneco hoor.
bij alle aanbieders zijn de prijzen flink gestegen, vanwege de hogere heffingen. dit staat los van de aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
WCA schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:45:
Ja, geloof 8 cent energiebelasting erbij + btw van 9 naar 21% (en de wind is gaan liggen / geen zon / kouder weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Marcva schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Ik begreep dat ze maandelijks afrekenen. Jij bedoelt als bij je eind afrekening blijkt dat je meer hebt geleverd dan verbruikt? Dat je dan de uitgekeerde belasting moet terug betalen?
Net een maandje Tibber, nog geen factuur gezien en van overschot is nu al helemaal geen sprake.
klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:47:
[...]

bij alle aanbieders zijn de prijzen flink gestegen, vanwege de hogere heffingen. dit staat los van de aanbieder.
joep03nl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ja, geloof 8 cent energiebelasting erbij + btw van 9 naar 21% (en de wind is gaan liggen / geen zon / kouder weer)
Aha, dank jullie wel. Ik ben nog niet zo lang bezig hiermee, alles is last minute gegaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Dat effect was 31 december naar 1 januari goed zichtbaar.

31 december van 23.00 tot 0.00 was het tarief 8 ct/kW.
1 januari van 0.00 tot 1.00 was het ineens 15 ct/kW.
Verschil was alleen de belasting want elektra was in beide gevallen 0 ct/kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
Ik had ook inderdaad bij Mijn Domein geen uurtarieven. Wat ik echter nog gekker vond is dat ik in de app voor gas voor zaterdag een hoger bedrag aan kosten had dan op vrijdag, terwijl het verbruik lager lag. Nu heb ik wel de uurprijzen en de kosten voor zaterdag zijn nu correct lager dan voor vrijdag.

Dit doet me wel een beetje twijfelen aan hun factureringssysteem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:50
De documentaire van de nordpool integratie is geüpdate. Mocht je een handig voorbeeld hebben om te delen, graag toevoegen via een pull request op de readme file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Ik heb even zitten rekenen, het lijkt er op dat het systeem (van EnergyZero dus, ze zijn immers maar een reseller) voor dagen dat geen prijs bekend is dan maar gewoon met de gemiddelde prijs van die maand rekent. Want het eerdere verschil in kosten voor die dag (dus wat het eerder was t.o.v. wat er nu in staat) was ook ongeveer het verschil tussen wat het verbruik van die dag zou kosten volgens de gemiddelde maandprijs, en volgens de daadwerkelijke dagprijs (ongeveer 2,85 euro).

(Stom eigenlijk, had gelijk naar de 'energiekostentabel' moeten kijken toen de prijs nog niet bekend was).

[ Voor 10% gewijzigd door earthman op 02-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:09
Heeft iemand al de opbouw van de nieuwe Energyzero tarieven in Home Assistant staan en zou diegene hem kunnen delen? :)

Ik kom niet goed uit met de combi energieopslag/belasting op dit moment en het is een beetje vaag gedefinieerd overal waar nu wel 21% btw over wordt gerekend en wara niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:34
Jazsie schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:21:
Jawel hoor, zit gewoon micro USB aansluiting aan de zijkant ;)...

Beter kijken want Zonneplan zegt, mogelijk is er een defect oid...
Dan zijn er 2 verschillende connect kastjes, die van mij heeft zekers geen extra aansluitmogelijkheid en dus zekers ook geen extra voeding nodig, plaats eens een foto s.v.p., wel nu wel benieuwd trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:34
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Nog mooier is dat er ook een kostenoverzicht zou zijn van andere periodes b.v dag week etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Deldenaar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Dan zijn er 2 verschillende connect kastjes, die van mij heeft zekers geen extra aansluitmogelijkheid en dus zekers ook geen extra voeding nodig, plaats eens een foto s.v.p., wel nu wel benieuwd trouwens
Bij de aanvraag krijg je de vraag hoe modern je meter is, dan weten ze welke versie ze kunnen versturen (met of zonder voeding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 15:11
moshimoshi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:57:
Dat effect was 31 december naar 1 januari goed zichtbaar.

31 december van 23.00 tot 0.00 was het tarief 8 ct/kW.
1 januari van 0.00 tot 1.00 was het ineens 15 ct/kW.
Verschil was alleen de belasting want elektra was in beide gevallen 0 ct/kW.
Ach in 2021 was de gemiddelde prijs zo'n 24 ct/Kw, toen we allemaal nog met een normaal contract zaten.
Dat we nu alsnog rond die koers of zelfs eronder zitten, is best een prima ontwikkeling in de huidige markt.
-edit
Laat het mooie weer maar komen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door LikeABawzs op 02-01-2023 12:27 ]

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
jusch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Bij de aanvraag krijg je de vraag hoe modern je meter is, dan weten ze welke versie ze kunnen versturen (met of zonder voeding).
Paar dagen geleden gedaan maar die vraag kreeg ik niet. Moest wel serienummer invullen van de meter en op basis daarvan kunnen ze dan (lijkt mij) afleiden hoe oud je meter is.

Ik hoop dat ze mij wel de juiste versie sturen.

Pa ze vragen ook of je een splitter wil voor 29,95 (in mijn geval ja). Hoop wel dat het een goede actieve is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn contract bij MijnDomein zou 1 januari ingaan maar is vreemd genoeg vandaag, 2 januari ingegaan. Bijzonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LikeABawzs schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Ach in 2021 was de gemiddelde prijs zo'n 24 ct/Kw, toen we allemaal nog met een normaal contract zaten.
Dat we nu alsnog rond die koers of zelfs eronder zitten, is best een prima ontwikkeling in de huidige markt.
-edit
Laat het mooie weer maar komen _/-\o_
Dan heb je het niet helemaal begrepen denk ik.
15 cent per kWh is nu dus zo ongeveer de bodem geworden, als de energie inkoopprijs 0 ct is. Dat komt niet zo heel veel voor, we hebben nu toevallig een uitzonderlijke week achter de rug. Niet het moment om conclusies te gaan trekken.
Oftewel de gemiddelde prijs per kWh gaat flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
!null schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Dat snap ik, maar waarom verwacht je dat er ooit wel mooie contracten komen met goede TLV (voor alles wat je teveel produceert)
Dat zou een onlogische marktontwikkeling zijn.

Edit: Dus datzelfde geldt waarschijnlijk voor een SAP. Op de lange termijn vermoedelijk niet houdbaar dat iedereen je een goede vergoeding gaat geven voor je zonne energie, als je dat niet saldeert.
Het afgelopen jaar waren er veel aanbieders met een hoge tlv. Volgens mij zit Engie momenteel ook op 40 cent alleen die heeft aanmeldingen tijdelijk op stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:03:
[...]

15 cent per kWh is nu dus zo ongeveer de bodem geworden, als de energie inkoopprijs 0 ct is. Dat komt niet zo heel veel voor, we hebben nu toevallig een uitzonderlijke week achter de rug. Niet het moment om conclusies te gaan trekken.
Je meent het.
Maar alsnog zullen we vaak genoeg onder het plafond uitkomen. Zeker in de zonnige maanden.
En als het dan 0 is of zelfs negatief. Zit je onder de prijs van voor 2022.
Zoveel valt er dan toch niet te klagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LikeABawzs schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Je meent het.
Maar alsnog zullen we vaak genoeg onder het plafond uitkomen. Zeker in de zonnige maanden.
En als het dan 0 is of zelfs negatief. Zit je onder de prijs van voor 2022.
Zoveel valt er dan toch niet te klagen.
dus op de meeste gunstige momenten uit 2023, als er veel zon is (tientallen dagen per jaar), moeten we blij zijn dat de tarieven lekker lager zijn dan ze waren vóór 2022?

tsja ik deel de euforie niet.

Ben heel blij met dynamische tarieven, maar het wordt er ten opzichte van vorige jaren allemaal niet goedkoper op als je naar de rekening op jaarbasis kijkt, want daar gaat het om. De pieken en dalen zijn momentopnames.

en 15 cent per kWh is nu dus de bodem geworden. Die 22 cent per kWh gemiddeld op jaarbasis gaat dus nooit meer terug komen. Je mag al blij zijn als het niet verdubbelt.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Ja maar vorig jaar is er gewoon een enorme korting gegeven op de EB, en is de BTW ook verlaagd. De EB zit nu zo'n beetje op het niveau wat de EB+ODE samen waren in 2020-2021, en de BTW uiteraard ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LikeABawzs
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:17:
[...]

dus op de meeste gunstige momenten uit 2023, als er veel zon is (tientallen dagen per jaar), moeten we blij zijn dat de tarieven lekker lager zijn dan ze waren vóór 2022?

tsja ik deel de euforie niet.

Ben heel blij met dynamische tarieven, maar het wordt er allemaal niet goedkoper op als je naar de rekening op jaarbasis kijkt, want daar gaat het om. De pieken en dalen zijn momentopnames.

en 15 cent per kWh is nu dus de bodem geworden. Die 22 cent per kWH gemiddeld op jaarbasis gaat dus nooit meer terug komen. Je mag al blij zijn als het niet verdubbelt.
Waarom de kosten omhoog gaan in een al dure markt, vind ik ook nogal krom. Het is inderdaad wel heftig om van 8 naar 15 te gaan. Die mening deel ik volkomen. En 22 cent gemiddeld gaat inderdaad wel lastig worden, dat is dan wel balen. Maar dat is helaas hoe het nu is.

Maar 15 cent de bodem? Het kan toch ook nog dieper het negatieve ingaan dat je zelfs geld toe krijgt? Of is dat niet meer mogelijk?

Maar ik hoop gewoon dat we een mooi zonnig of winderig jaar krijgen en we vaak onder het prijs plafond zitten en de grote partijen als Eneco etc(zeker als ex Welkomenergie klant :( ) zo min mogelijk verdienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:59
LikeABawzs schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Waarom de kosten omhoog gaan in een al dure markt, vind ik ook nogal krom.
De staatssteun voor de ouderwetse energiereuzen moet ergens van betaald worden...
Maar 15 cent de bodem? Het kan toch ook nog dieper het negatieve ingaan dat je zelfs geld toe krijgt? Of is dat niet meer mogelijk?
Het kan best gebeuren, maar reken er niet al te veel op. De grote windparken op zee worden gewoon van het net afgeschakeld als de tarieven zo laag worden dat ze moeten betalen om hun opwek kwijt te kunnen, zeker als het laag genoeg gaat om zelfs de belasting (13ct) te compenseren. De enige momenten waarop de tarieven negatief worden, zal zijn als er heel veel zonneopwek is van particulieren die hun omvormer niet zullen uitschakelen (voor de meeste geldt tenslotte: die salderen of krijgen een onrealistische vaste TLV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
AJediIAm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:10:
De documentaire van de nordpool integratie is geüpdate. Mocht je een handig voorbeeld hebben om te delen, graag toevoegen via een pull request op de readme file.
Ik weet niet of ik iets gemist heb waarom het zo is. Maar op in de readme staat EpaxCharts i.p.v ApexCharts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Senaxx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Ik weet niet of ik iets gemist heb waarom het zo is. Maar op in de readme staat EpaxCharts i.p.v ApexCharts
Heb ik al gewijzigd in een pull-request. Moet nog gemerged worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 02-01-2023 13:37 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Nogmaals, de overheidsheffingen waren ook op dit niveau in 2021 en 2020. Het is niet zo dat ze nu noemenswaardig hoger zijn dan wat het vroeger was, althans 2020/2021. Dat de stroomprijzen ooit laag waren ligt niet aan de overheidsheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
earthman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ja maar vorig jaar is er gewoon een enorme korting gegeven op de EB, en is de BTW ook verlaagd. De EB zit nu zo'n beetje op het niveau wat de EB+ODE samen waren in 2020-2021, en de BTW uiteraard ook.
Klopt, maar dat is wel de realiteit waarmee we het moeten doen. De belasting is flink omhoog gegaan, dus de tarieven moeten flink lager zijn om überhaupt gemiddeld gezien op hetzelfde uit te komen. Dat klinkt in de huidige markt weinig realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Klopt, maar dat is wel de realiteit waarmee we het moeten doen. De belasting is flink omhoog gegaan, dus de tarieven moeten flink lager zijn om überhaupt gemiddeld gezien op hetzelfde uit te komen. Dat klinkt in de huidige markt weinig realistisch.
De belasting was vorig jaar verlaagd als een snelle maatregel om de prijzen te verlagen. Dit verlaagde echter ook de prijzen voor iedereen die toch nog een langlopend contract tegen lage prijzen had (om maar niet te spreken over de 2x190 euro). Dit jaar is er het prijsplafond, wat een wat meer gerichte 'compensatie' is, omdat het alleen terechtkomt bij diegenen die inderdaad 'veel' betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
earthman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:47:
[...]

De belasting was vorig jaar verlaagd als een snelle maatregel om de prijzen te verlagen. Dit verlaagde echter ook de prijzen voor iedereen die toch nog een langlopend contract tegen lage prijzen had (om maar niet te spreken over de 2x190 euro). Dit jaar is er het prijsplafond, wat een wat meer gerichte 'compensatie' is, omdat het alleen terechtkomt bij diegenen die inderdaad 'veel' betalen.
Dit ben ik maar gedeeltelijk met je eens. De mensen die het 'niet nodig hebben' vallen natuurlijk ook gewoon onder het prijsplafond. Sterker nog, zij maken waarschijnlijk in z'n geheel gebruik van het prijsplafond, waardoor de kans groot is ze in de dure wintermaanden meer zullen besparen dan de uitkering van € 190,- per maand.
Ga je over het prijsplafond heen, dan gaat de teller wel echt lopen door de hogere EB en 21% BTW.

Ik blij van mening dat ze het gewoon bij een vast bedrag per maand hadden moeten houden. Dat is zoveel duidelijker en makkelijker uit te voeren. En daarmee was de prikkel voor de leverancier om gunstige tarieven te hanteren volledig intact gebleven.

[ Voor 11% gewijzigd door Rossi46 op 02-01-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
De Tibber prijzen komen nu wel overeen met de Nordpool prijzen in HomeAssistent als je nog je nog geen afname hebt. Er zat eerst een 3 cent verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Dit ben ik maar gedeeltelijk met je eens. De mensen die het 'niet nodig hebben' vallen natuurlijk ook gewoon onder het prijsplafond. Sterker nog, zij maken waarschijnlijk in z'n geheel gebruik van het prijsplafond, waardoor de kans groot is ze in de dure wintermaanden meer zullen besparen dan de uitkering van € 190,- per maand.
Ga je over het prijsplafond heen, dan gaat de teller wel echt lopen door de hogere EB en 21% BTW.
Ik heb het ook niet over de mensen die het 'nodig hebben', dat is een compleet andere discussie (en daar is wat specifieker de energietoeslag voor bedoeld). Ik had het over mensen die (nog) niks hadden gemerkt van hogere energieprijzen, maar toch een extra verlaging van hun energierekening kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
joep03nl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Haha, nee ik gebruik jou Excel sheet niet. Komt door een (fors) verschil tussen beursprijzen (https://enever.nl/grafieken-gas/)
MijnDomein gebruikt de LEBA koers? Heb jij die ook staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LikeABawzs schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:26:
[...]

dat is echt wel zeldzaam en zal iedereen proberen te voorkomen
Maar ik hoop gewoon dat we een mooi zonnig of winderig jaar krijgen en we vaak onder het prijs plafond zitten en de grote partijen als Eneco etc(zeker als ex Welkomenergie klant :( ) zo min mogelijk verdienen.
dat hoop ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Gisteren een mail van Eneco gekregen of we aub. het verbruik wilde doorgeven zodat ze een jaarafrekening konden maken.

Ook stond er in de mail de nieuwe tarieven vanaf februari 2023.

Hier een plaatje over wat het was en wat het gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ73VdWC1-ejWVoNrEkQvK9auho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yaSlznGbjqzMVF66BeWznJX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vraag,

Is een dynamisch contract altijd beter/goedkoper dan een variabel contract?
Als ik hier op de site kijk lijken deze allemaal een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd? Moet er nog iets bijgeteld worden?

Heeft het ook nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:11:
Nee, dit hangt af van de prijsontwikkelingen in de toekomst en in hoe verre jij in staat bent je verbruik te sturen naar goedkope uren bijvoorbeeld.
Als ik hier op de site kijk lijken deze allemaal een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd? Moet er nog iets bijgeteld worden?
Dat zijn momentopnames. Wat de toekomst brengt is op voorhand niet te zeggen, we hebben geen glazen bol
Heeft het ook nadelen?
Dat de prijs in theorie ook erg hoog kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Hallo,

Gisteren een mail van Eneco gekregen of we aub. het verbruik wilde doorgeven zodat ze een jaarafrekening konden maken.

[Afbeelding]

Nu mijn vraag,

Heeft het ook nadelen?
Is het altijd beter? Nee. Er komt meer risico bij jou te liggen. Normaal gesproken vul je je jaarverbruik in, dat berekenen ze en delen ze door 12 en dat mag je elke maand betalen. Als er die maand ineens extreme pieken zijn worden die opgevangen door je energie provider. Alleen betaal je ook altijd dezelfde prijs (m.u.v. normaal en dal tarief).

Bij dynamische energieprijzen heb je dat niet, maar heb je wel meer invloed op de prijzen. Bij Tibber waar je per maand betaald zal het maandbedrag dan ook elke maand anders zijn.

En als je nergens naar omkijkt kan het zijn dat je met dynamische tarieven duurder uit bent. Als jij je EV om 17:00 gaat opladen terwijl de prijs het hoogste is i.p.v. rond 3 uur in de nacht kan je aan het einde van de maand nog wel eens schrikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 02-01-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
Hallo,

[Afbeelding]

Nu mijn vraag,

Heeft het ook nadelen?
Op bijvoorbeeld de website van Zonneplan, leggen ze het helemaal uit.
https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023

- Edit en als ik die prijzen zo zie, ben ik blij dat ik in December 2021 meteen ben overgestapt naar Powerpeers nadat we bij Eneco gedropt werden door Welkomenergie. Daar zat ik december 2022 op 2,48.

[ Voor 8% gewijzigd door LikeABawzs op 02-01-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Weet iemand wat voor P1 splitter je krijgt bij Zonneplan?
Dat lijkt de voordeligste aanbieder van dynamische energie, maar je krijgt er een meter bij die in de P1 poort moet. Maar deze is al bezet doordat ik zelf data uitlees met Home assistant.
Voor 29 euro krijg je er een splitter bij Zonneplan lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Hallo,

[Afbeelding]

Nu mijn vraag,

Heeft het ook nadelen?
Als aanvulling op @de Peer en @Senaxx wil ik graag toevoegen dat mijn ervaring is dat ik 3 maanden een enorm hoog tarief kreeg voorgeschoteld vanuit mijn 'reguliere' energieleverancier o.b.v. grofweg 10 dagen waarin de energieprijzen op de markt inderdaad enorm hoog waren. Dat heeft mij een sterk 'oneerlijk' gevoel gegeven.

Mede door bovenstaande ervaring is mijn mening dat je met een dynamisch contract op de lange duur inderdaad goedkoper uit bent. Zeker als je in staat bent om met je verbruik te schuiven naar de goedkopere uren op een dag (in de winter in de nacht, in de zomer op een zonnige dag overdag).

Heb je zonnepanelen dan gaat deze vlieger naar mijn mening niet op, omdat je je verbruik en opwek niet kunt salderen (enkel de energiebelasting). Je opwek lever je simpelweg terug tegen de op dat uur geldende (meestal lage) tarieven.

@Gianluigi zijn de door jou getoonde tarieven incl. of excl. de 21% BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HBO88 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:22:

Dat lijkt de voordeligste aanbieder van dynamische energi
Tibber is net wat goedkoper.

Ik heb gewoon een splitter van 1 of 2 euro gekocht op marktplaats. Zo heel spannend is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
HBO88 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:22:
Weet iemand wat voor P1 splitter je krijgt bij Zonneplan?
Dat lijkt de voordeligste aanbieder van dynamische energie, maar je krijgt er een meter bij die in de P1 poort moet. Maar deze is al bezet doordat ik zelf data uitlees met Home assistant.
Voor 29 euro krijg je er een splitter bij Zonneplan lees ik.
Deze: https://www.tech4ushop.nl/p1h-005.html

Ik gebruik zelf de splitter van Homewizard, 3 euro meer voor een poortje extra (en dat extra poortje is inmiddels ook in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
joep03nl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Deze: https://www.tech4ushop.nl/p1h-005.html

Ik gebruik zelf de splitter van Homewizard, 3 euro meer voor een poortje extra (en dat extra poortje is inmiddels ook in gebruik).
Ik gebruik zelf inderdaad ook https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Ondanks dat ik SMR v5 heb toch voor een actieve gekozen. Momenteel heb ik van Tibber een P1 lezer en een eigen p1 lezer en was niet helemaal zeker of die beide wel genoeg stroom zouden krijgen zonder een actieve splitter.

Maar bij mij werken zonder extra voeding momenteel beide p1 lezers prima. Maar is dus ook afhankelijk van welke SMR versie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Senaxx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Ik gebruik zelf inderdaad ook https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Ondanks dat ik SMR v5 heb toch voor een actieve gekozen. Momenteel heb ik van Tibber een P1 lezer en een eigen p1 lezer en was niet helemaal zeker of die beide wel genoeg stroom zouden krijgen zonder een actieve splitter.

Maar bij mij werken zonder extra voeding momenteel beide p1 lezers prima. Maar is dus ook afhankelijk van welke SMR versie je hebt.
Ja dat verschil in SMR versies is ook zo irritant. Ik ga straks in ons nieuw huis terug van een 5.0 (die wil je) naar een 4.2 variant (die wil je niet). Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
Vincent_89 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:08:
Om de dynamische gasprijs inzichtelijk te maken gebruik ik de API van EnergyZero om de prijzen in home assistant te krijgen. Sinds vandaag is er geen nieuwe data via de API beschikbaar. Iemand hier deze al weer aan de praat gekregen toevallig door andere instellingen te gebruiken?

Mijn huidige yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: rest
    name: "EZ_gasprijs"
    scan_interval: 900
    value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price+0.5425257}}"
    unit_of_measurement: "EUR/m³"
    json_attributes:
     - Prices
     - average
    resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true

Voor vandaag is dat dus:
https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
waar te zien is dat er geen nieuwe data meer beschikbaar is na 5:00 afgelopen nacht.
hier werkt dit nu.
als price template heb ik voor 2023 dit:
price+(0.5927+0.08276)) |round(3)}}"
maar dan krijg ik 0,65cent minder dan wat op enever.nl staat.
Komt dat omdat ze bij EZ vandaag 0.9 EUR als prijs doorgeven, maar stiekem hebben afgerond van zeg 0.906 ofzo? Of heb ik iets anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

Hallo,

[Afbeelding]

Nu mijn vraag,

Heeft het ook nadelen?
Volgens mij kan je dit jaar niet een hoog risico lopen door het prijsplafond wat geïntroduceerd is. Een energieleverancier met vaste of variabele contracten loopt meer risico en zullen daarom met (hogere) opslagen werken. Uiteindelijk kopen zij het ook in voor marktprijzen. Mijn inschatting is dan ook dat een dynamisch contract momenteel wel aantrekkelijk is. Mocht je zonnepanelen hebben en per saldo niet meer terug levert dan je verbruikt of wanneer dit nihil is dan kom je met het salderen er dit jaar ook nog goed van af. Het lage tarief van terugleveren is dan minder belangrijk.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GerritGekke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Volgens mij kan je dit jaar niet een hoog risico lopen door het prijsplafond wat geïntroduceerd is.
Hoezo niet? Prijsplafond geldt alleen voor de eerste 2900 kWh en X m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
hackbard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:40:
[...]

hier werkt dit nu.
Komt dat omdat ze bij EZ vandaag 0.9 EUR als prijs doorgeven, maar stiekem hebben afgerond van zeg 0.906 ofzo? Of heb ik iets anders mis?
Het narekenen lukt hier ook nog niet helemaal. Veel prijzen-grafieken zijn ook stuk en niet alle websites hebben het juiste btw-tarief.

In jouw berekening zie ik wel dat er een typo in de inkoopkosten zit, deze zijn 0,08275. En enever rondt de belastingen af op 0,593

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flight777
[...]

hier werkt dit nu.
Zelf heb ik dit geknutseld maar ook ik kom 1,1 cent te kort tov van Enever 8)7

Huidige prijs volgens mijn berekening: 1.5708099, Enever: 1,582

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    scan_interval: 60
    sensor:
      - name: "Dynamic_Gasprice"
        value_template: >
          {% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set tax_m3 = 0.4898 %}
          {% set markup = 0.06839 %}
          {{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float }}
        json_attributes:
          - Prices
          - average

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Maar dat geldt ook voor 'klassieke' energieleveranciers. Het verschil is dat daar ondanks lage inkoopprijzen, alsnog heel veel geld gevraagd wordt, en bij de dynamische jongens je zelf toch wel een stuk beter kan sturen. (alhoewel ik benieuwd ben of de inkoopprijzen boven de tarieven van een partij als eneco gaan komen de komende tijd)

Je loopt relatief weinig risico komende tijd, zelfs als de prijzen heel hoog worden. Ik denk dat dat te compenseren is met de huidige lagere prijzen in ieder geval. Maar het blijft koffiedik kijken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Flight777 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Zelf heb ik dit geknutseld maar ook ik kom 1,1 cent te kort tov van Enever 8)7

Huidige prijs volgens mijn berekening: 1.5708099, Enever: 1,582

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    sensor:
      - name: "Dynamic_Gasprice"
        value_template: >
          {% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set tax_m3 = 0.4898 %}
          {% set markup = 0.06839 %}
          {{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float }}
        json_attributes:
          - Prices
          - average
Je tax is van 2022. Nu ,592658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Laatst online: 18-09 20:46
Hebben we toevallig ook Belgische landgenoten met een dynamisch contract? Ik zit al vast een beetje te kijken naar de tarieven en heb zowel Nordpool als Entso-e toegevoegd binnen Home Assistant. Wat ik dan niet begrijp is dat er een enorm afwijking is qua prijzen. Nordpool laat veel duurdere prijzen zien dan Entso-e terwijl de kosten hier al bij zijn opgeteld.

Voorbeeld hiervan is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PPkuyEADA3a7Exqg07bcU6g_os=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ScsOQFrKro510olRqaXmE3p.jpg?f=user_large

Dit is van de Nordpool extensie binnen HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: true
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "BE"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 1.06 %}
      {% set kwh_tarief = 0.0394475 %}
      {% set bijz_accijns = 0.0144160 %}
      {% set energiebijdrage = 0.0020417 %}
      {% set groenestroom_wkk = 0.02714 %}
      {% set marge = 0.002040 %}
      {{ ((current_price + marge) * VAT + kwh_tarief + bijz_accijns + energiebijdrage + groenestroom_wkk) |float }}

En bovenstaande kosten heb ik direct laten meenemen in de chart van ento-e:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
span:
  start: day
  offset: +1d
now:
  show: true
  label: Now
header:
  title: Energieprijzen Morgen (Entsoe) (€/kwh)
series:
  - entity: sensor.average_electricity_price_today
    stroke_width: 2
    float_precision: 3
    type: column
    opacity: 1
    color: ''
    data_generator: >
      return entity.attributes.prices_today.map((record, index) => { const s =
      {"kwh_tarief": 0.0394475,
        "bijz_accijns": 0.014416,
        "energiebijdrage": 0.0020417,
        "groenestroom_wkk": 0.02714,
        "marge": 0.002040,
        "VAT": 1.06}
      return [record.time, ((record.price + s.marge) * s.VAT + s.kwh_tarief +
      s.bijz_accijns + s.energiebijdrage + s.groenestroom_wkk)]; });
yaxis:
  - decimals: 2

Snap alleen de afwijking niet. Iemand wel? Let er wel op dat voorbeeld de prijzen van morgen zijn.
Ik ben hier overigens geen kei in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Cheesy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Je tax is van 2022. Nu ,592658
0.592658 excl. = 0,4898 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Haha je was mij net voor, idd :) BTW gaat nog over de tax (klinkt stom, maar as per Eneryzero tabel):

https://support.energyzer...1-Overheidsheffingen-2023

Dus ik kom nog steeds lager uit dan Enever,

[ Voor 6% gewijzigd door Flight777 op 02-01-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

[...]

Ja daar heb je gelijk, alles daarboven dekt het risico niet af. Ik was wat te kort door de bocht omdat ik redelijk binnen die kaders val. Laat ik zo zeggen, het dekt een deel van het risico af.

Daar komt m.i. bij, voor de mensen die NU switchen. Dit hebben niet ergens in het jaar een einde jaar afrekening meer en kunnen die prijsplafond regeling over de maanden uitsmeren,

Los van de prijzen, welke heel mooi inzichtelijk worden gebracht door oa. Enever, wat is de ervaringen met de leveranciers? Zijn er partijen welke beter vermeden kunnen worden, of zijn er anderen aan te bevelen met goede (klantenservice)ervaringen o.i.d.?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ah scherp. Ook direct een vraag voor jou, waar haal je de
0,749 egsi van vandaag vandaan. M’n leverancier werkt met 0,74 en dit telt dit met btw ook nogal door waardoor ook ik op een verschil kom van zo’n 1,1 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
Vanaf morgen ook (bij ANWB) over naar dynamisch gas + stroom :)

Wat ik niet helemaal snap m.b.t. de traditionele (vaste/variabele) contracten, waarom dit nu echt zo duur berekend wordt momenteel.
Het is dus duidelijk gebleken dat zij niet de energie ver vooruit inkopen "per klant". Maar eigenlijk gewoon gokken en dat nu door het prijsplafond lekker zo kunnen laten en incasseren. Ik vind het echt oplichterij. Doet me een beetje denken aan hoe brokers vroeger te werk gingen (en nu deels nog steeds) met het geïnvesteerde geld van anderen.

Waarom zou je als aanbieder van vast/variabel niet inkopen (TTF (Natural Gas Futures), in grote lijnen naar verwachting wat je per periode nodig hebt o.b.v. je klanten --> data gestuurd o.b.v. hun gebruik en hoe lang hun contracten lopen) naar wat je daadwerkelijk hebt verkocht aan de consumenten?

Waarom doen deze energiereuzen zo moeilijk over vaste contracten aanbieden, terwijl je theoretisch het hele verloop van zo'n contract qua verbruik nu al in kan kopen o.b.v. TTF contracten voor ieder respectievelijke maand of seizoen (tot aan het voorjaar van 2025!).

Of mis ik hier iets in deze redenatie? Schaarste van dit soort contracten voor over de verdere/lange termijn?

*edit: Ik heb het nu alleen even over gas, stroom is een ander verhaal.

[ Voor 2% gewijzigd door Xhomas op 02-01-2023 15:25 . Reden: Aanvulling ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Laatst online: 22:52
Ik snap het niet van "GroeneStroomLokaal (reseller EnergyZero)" in de openingspost wordt de excel sheet bij Google docs gebruikt, als ik daar verbruik 1200 kuub per jaar invul komt het tarief bij de spreadsheet uit op 159,30 euro per maand.

Waneer ik naar de website ga van GroeneStroomLokaal en ik bereken mijn maandbedrag voor alleen gas met 1200 kuub per jaar kom ik op 204 euro nog wat, mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ovKAm4zSQBFNxTxOGYGmml4gwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIADKzyfObRc728ryJLqPIjS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKyOCimpn_bgGFPEe5stuKoUCYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vHlv0Mp7I9KlgRCAUYVeNwlL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNdOajmu7-tumspggH2iv-DV2ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6oRuLnHs9Jmu9kJEV2YhWdGO.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door supayoshi op 02-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boral27
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 18:57
De kosten in de sheet zijn per jaar als ik me niet vergis. Dat komt bovenop je dynamische tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

supayoshi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:31:
Ik snap het niet van "GroeneStroomLokaal (reseller EnergyZero)" in de openingspost wordt de excel sheet bij Google docs gebruikt, als ik daar verbruik 1200 kuub per jaar invul komt het tarief bij de spreadsheet uit op 159,30 euro per maand.

Waneer ik naar de website ga van GroeneStroomLokaal en ik bereken mijn maandbedrag voor alleen gas met 1200 kuub per jaar kom ik op 204 euro nog wat, mis ik iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
.
De gasprijs veranderd per dag (6.00 - 6.00) op de site kun je proefberekeningen maken, dat zijn ze bij wet verplicht (modelcontract) maar dat heeft precies 0 waarde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Boral27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:35:
De kosten in de sheet zijn per jaar als ik me niet vergis. Dat komt bovenop je dynamische tarieven
Dit. De sheets maakt een vergelijking van inkoopvergoeding en vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Laatst online: 22:52
oke maar die prijsberekening zijn hun dus wel voordeligste? ik wil dus naar tibber gaan voor stroom en hun voor gas, ben nu bij ANWB ingestapt maar kom er dus achter dat het best een paar tientjes in de maand scheelt als ik hun gebruik ipv de ANWB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
[...]

hier werkt dit nu.
Je kan het ook rechtstreeks bij Enever weghalen zonder de berekening:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rest:
  - resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
    scan_interval: 21600
    sensor:
      - name: "EZgasprijs"
        unique_id: ez_gasprijs
        value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsEZ | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
        json_attributes_path: "$.data.0"
        json_attributes:
          - "datum"
        device_class: monetary

Beste handmatig de prijs updaten, ergens na 06:00 (ik heb 06:12:34, dan slaap ik toch nog)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
- id: update_ez_gasprijs
  alias: "Update EZ gasprijs"
  trigger:
    - platform: time
      at: "06:12:34"
  condition: []
  action:
    service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id:
        - sensor.ez_gasprijs

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 02-01-2023 15:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Flight777 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:54:
[...]
[code] - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
Wil dit (scan_interval: 60) zeggen dat je elke 60 seconden opnieuw die data gaat ophalen :? of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Ik denk dat ik toch maar de gok neem en bij Zonneplan blijf, ondanks het middelen op jaarbasis.
Ze zijn qua energie 2ct goedkoper dan dat ANWB is en met gas 3,3ct, dus uiteindelijk zal dat middelen op jaarbasis ook het verschil niet maken gok ik. Misschien in het voorjaar toch nog eens kijken, want ik neem aan dat dan de goedkopere maanden beginnen qua energie.
Alleen voor de eerste 2900kWh en 1200m³ boven het prijsplafond toch? Of tellen echt alleen de eerste 2900/1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
BliXem schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:11:
Hebben we toevallig ook Belgische landgenoten met een dynamisch contract? Ik zit al vast een beetje te kijken naar de tarieven en heb zowel Nordpool als Entso-e toegevoegd binnen Home Assistant. Wat ik dan niet begrijp is dat er een enorm afwijking is qua prijzen. Nordpool laat veel duurdere prijzen zien dan Entso-e terwijl de kosten hier al bij zijn opgeteld.

Voorbeeld hiervan is:

[Afbeelding]

Dit is van de Nordpool extensie binnen HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: true
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "BE"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 1.06 %}
      {% set kwh_tarief = 0.0394475 %}
      {% set bijz_accijns = 0.0144160 %}
      {% set energiebijdrage = 0.0020417 %}
      {% set groenestroom_wkk = 0.02714 %}
      {% set marge = 0.002040 %}
      {{ ((current_price + marge) * VAT + kwh_tarief + bijz_accijns + energiebijdrage + groenestroom_wkk) |float }}

En bovenstaande kosten heb ik direct laten meenemen in de chart van ento-e:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
span:
  offset: +1d
now:
header:
  title: Energieprijzen Morgen (Entsoe) (€/kwh)
series:
    data_generator: >
      return entity.attributes.prices_today.map((record, index) => { const s =
      {"kwh_tarief": 0.0394475,
        "bijz_accijns": 0.014416,
        "energiebijdrage": 0.0020417,
        "groenestroom_wkk": 0.02714,
        "marge": 0.002040,
        "VAT": 1.06}
      return [record.time, ((record.price + s.marge) * s.VAT + s.kwh_tarief +
      s.bijz_accijns + s.energiebijdrage + s.groenestroom_wkk)]; });
yaxis:

Snap alleen de afwijking niet. Iemand wel? Let er wel op dat voorbeeld de prijzen van morgen zijn.
Ik ben hier overigens geen kei in.
Klop dit wel? Volgens mij wordt er nu gerekend vanaf de gemiddelde prijs?
sensor.average_electricity_price_today

De eerste code is ook de sensor nordpool ik zie bij de apex grafiek geen nordpool entity is of die van Etsoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:50:
Ik denk dat ik toch maar de gok neem en bij Zonneplan blijf, ondanks het middelen op jaarbasis.
Ze zijn qua energie 2ct goedkoper dan dat ANWB is en met gas 3,3ct, dus uiteindelijk zal dat middelen op jaarbasis ook het verschil niet maken gok ik. Misschien in het voorjaar toch nog eens kijken, want ik neem aan dat dan de goedkopere maanden beginnen qua energie.

[...]

Alleen voor de eerste 2900kWh en 1200m³ boven het prijsplafond toch? Of tellen echt alleen de eerste 2900/1200?
Ja dat eerste volgens mij. Als je eronder zit hoeft er ook niets vergoed te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
Willempie27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Klop dit wel? Volgens mij wordt er nu gerekend vanaf de gemiddelde prijs?
sensor.average_electricity_price_today

De eerste code is ook de sensor nordpool ik zie bij de apex grafiek geen nordpool entity is of die van Etsoe?
Je bedoelt dat ik deze moet hebben dus: sensor.current_electricity_market_price ?

Dit was meer de bedoeling om te achterhalen waarom er zo'n verschil is, maar ik vermoed omdat ik het gemiddelde pak en niet de sensor.current_electricity_market_price.

Bovenste grafiek is van nordpool en onder ento-e.

De maker houdt dit ook aan overigens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
span:
now:
header:
  title: Electriciteitsprijzen Vandaag (€/kwh)
yaxis:
series:
  # This is the entity ID with no name configured.
  # When a name is configured it will be sensor.<name>_average_electricity_price_today.
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((entry) => { 
      return [new Date(entry.time), entry.price];
      });

[ Voor 34% gewijzigd door BliXem op 02-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:06
Rossi46 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:24:
Mede door bovenstaande ervaring is mijn mening dat je met een dynamisch contract op de lange duur inderdaad goedkoper uit bent. Zeker als je in staat bent om met je verbruik te schuiven naar de goedkopere uren op een dag (in de winter in de nacht, in de zomer op een zonnige dag overdag).
Het is naar mijn idee net als met verzekeringen... Als je het risico zelf kunt dragen dan ben je gemiddeld genomen over een lange tijd altijd goedkoper uit om dat ook te doen. Immers moet die verzekeringsmaatschappij ook verdienen. Maar ja op korte termijn kan het je geld kosten.
In dit geval helpt het plafond zelfs nog om het risico enigszins te beperken (afhankelijk van hoeveel je verbruikt).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Nee, dit hangt af van de prijsontwikkelingen in de toekomst en in hoe verre jij in staat bent je verbruik te sturen naar goedkope uren bijvoorbeeld.

[...]

Dat zijn momentopnames. Wat de toekomst brengt is op voorhand niet te zeggen, we hebben geen glazen bol

[...]

Dat geldt natuurlijk evengoed voor een variabel contract bij een grote energieleverancier. In de praktijk betaalde ik in dec soms voor stroom iets van 60 cent. Dat was hoog voor 2022. Maar nog altijd lager dan welk variabel contract dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
BliXem schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Je bedoelt dat ik deze moet hebben dus: sensor.current_electricity_market_price ?

Dit was meer de bedoeling om te achterhalen waarom er zo'n verschil is, maar ik vermoed omdat ik het gemiddelde pak en niet de sensor.current_electricity_market_price.

Bovenste grafiek is van nordpool en onder ento-e.

De maker houdt dit ook aan overigens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
span:
now:
header:
  title: Electriciteitsprijzen Vandaag (€/kwh)
yaxis:
series:
  # This is the entity ID with no name configured.
  # When a name is configured it will be sensor.<name>_average_electricity_price_today.
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((entry) => { 
      return [new Date(entry.time), entry.price];
      });
Ja ik zie het net. Niet toevallig Cost Modifyer Template actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
Willempie27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Ja ik zie het net. Niet toevallig Cost Modifyer Template actief?
Die is actief met het volgende erin:

{% set s = {"VAT": 1.06,"kwh_tarief": 0.0394475,"bijz_accijns": 0.0144160,"energiebijdrage": 0.0020417,"groenestroom_wkk": 0.02714,"marge": 0.002040 } %} {{((current_price + s.marge) * s.VAT + s.kwh_tarief + s.bijz_accijns + s.energiebijdrage + s.groenestroom_wkk) | float}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 15:21
TheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:50:
Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Waarom is middelen op jaarbasis minder voordelig?
Ben aan het rondzoeken maar zie door de bomen het bos niet meer, dus dacht ik vraag het een voor ik iets verkeerd opvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:51
Ik heb dus ook zonneplan sinds de afgelopen 2 weken. Nu kom ik erachter dat er geen stopcontact in de meterkast zit (deel de ruimte met de buurman). En die wilt niet dat ik ga boren vanuit mijn huis "zijn" kast in. Echter heeft mijn meter alleen een aansluiting waarbij een stroomadapter moet om de connect te kunnen laten werken.

Of ik moet een stopcontact aanleggen door naar buiten te boren en dan weer naar binnen. Van het huis naar de kast "in zijn" huis. Maar dat doe ik liever niet. Zou de dongle het lang kunnen uithouden met een powerbank? Of zijn er andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
[...]

Is het nu dan zo dat het op het duurst van de dag bij dynamisch boven de variabel prijs zit?
Dit snap ik, vroeger had je variabel en lag het voor 6 maanden of 1 jaar vast,
Nu heeft Eneco al gemaild dat ze per 3 maanden de tarieven gaan/kunnen wijzigen indien nodig en als prijs echt oploopt ze zelfs nog sneller dan 3 maanden de tarieven bijstellen.
Dan zit je toch bij dynamisch altijd beter? Want als de prijzen echt omhoog gaan betaal je bij dynamisch meer, maar Eneco zegt ook al dan de tarieven gaan verhogen. :|
LikeABawzs schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:18:
[...]
ps://www.zonneplan.nl/blog/prijsplafond-en-dynamisch-energiecontract-2023

- Edit en als ik die prijzen zo zie, ben ik blij dat ik in December 2021 meteen ben overgestapt naar Powerpeers nadat we bij Eneco gedropt werden door Welkomenergie. Daar zat ik december 2022 op 2,48.
ja, wij waren ook van Welkomenergie overgezet naar Eneco, daarom nu beetje huiverig weer naar iets anders/onbekends over te stappen.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
howareyou2day schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Waarom is middelen op jaarbasis minder voordelig?
Ben aan het rondzoeken maar zie door de bomen het bos niet meer, dus dacht ik vraag het een voor ik iets verkeerd opvat.
Waarom zie je door de bomen het bos niet meer? :) Kunnen we je helpen om het e.e.a. te verduidelijken?

Pagina: 1 ... 83 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels