Vanaf morgen ook (bij ANWB) over naar dynamisch gas + stroom
Wat ik niet helemaal snap m.b.t. de traditionele (vaste/variabele) contracten, waarom dit nu echt zo duur berekend wordt momenteel.
Het is dus duidelijk gebleken dat zij niet de energie ver vooruit inkopen "per klant". Maar eigenlijk gewoon gokken en dat nu door het prijsplafond lekker zo kunnen laten en incasseren. Ik vind het echt oplichterij. Doet me een beetje denken aan hoe brokers vroeger te werk gingen (en nu deels nog steeds) met het geïnvesteerde geld van anderen.
Waarom zou je als aanbieder van vast/variabel niet inkopen (TTF (Natural Gas Futures), in grote lijnen naar verwachting wat je per periode nodig hebt o.b.v. je klanten --> data gestuurd o.b.v. hun gebruik en hoe lang hun contracten lopen) naar wat je daadwerkelijk hebt verkocht aan de consumenten?
Waarom doen deze energiereuzen zo moeilijk over vaste contracten aanbieden, terwijl je theoretisch het hele verloop van zo'n contract qua verbruik nu al in kan kopen o.b.v. TTF contracten voor ieder respectievelijke maand of seizoen (tot aan het voorjaar van 2025!).
Of mis ik hier iets in deze redenatie? Schaarste van dit soort contracten voor over de verdere/lange termijn?
*edit: Ik heb het nu alleen even over gas, stroom is een ander verhaal.
[
Voor 2% gewijzigd door
Xhomas op 02-01-2023 15:25
. Reden: Aanvulling ter verduidelijking ]