• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:29
Catdogsf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
Ik vind aircopiek echt zo overdreven, die dingen draaien op 400 á 500 watt per uur, dat zijn echt niet de dingen die ervoor zorgen dat er piekjes zijn.
Het is ook niet 1 airco, maar honderd duizenden.

the older I get, the better I was...

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Catdogsf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
Ik vind aircopiek echt zo overdreven, die dingen draaien op 400 á 500 watt per uur, dat zijn echt niet de dingen die ervoor zorgen dat er piekjes zijn.
Vermenigvuldig dat eens met de 1,7 miljoen airco's die er in Nederland zijn . En sommige daarvan staan bij bedrijven een gebruiken soms een factor 1000 meer.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

Zo'n korte avondpiek wordt ook niet getriggerd door bedrijven.
Die wordt getriggerd door gezinnen zonder eigen opslag met een energiecontract met een vaste prijs (of met een dynamisch contract en zich niet van de kwartierprijzen bewust zijn) die er door de dag niet zijn en de temperatuur in een woning laten oplopen en wanneer ze 's avonds in hun oververhitte woning toekomen op kortstondig vol vermogen beginnen te koelen en als het (voor het net) wat tegenzit ook nog eens de inductie en de laadpaal aanzwieren.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:28
Mooper schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
Is dat inderdaad niet gewoon de airco piek?
Waarom zou Nederland massaal de airco rond 19:45 aanzetten dan, en niet een uur eerder of later bv :?

Misschien is het wel een tekortkoming van de voorspellingsmodellen en denken die dat omdat er vandaag zo'n piek was de kans dat die er morgen is ook wel groot zal zijn.

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:38
Het zou kunnen dat de airco gewoon blijft verder draaien in woningen én bedrijven.

Ik was vandaag in een fabriek waar ze nog in verlof zijn. Lege bureau's op 21gr. Nog geen zonnepanelen en batterijen (wel voorzien).

Ik denk wel dat er nog wat potentieel is in het sturen van bedrijfs HVAC en airco's.

En de piek is er volgens mij ook deels omdat gascentrales zich moeten klaarhouden om snel te reageren maar tegelijkertijd ook niet exact weten hoeveel ze zullen moeten leveren. In combinatie met weinig alternatief rekenen ze ruime winstmarges. De vermogenpiek zelf kan dan al bij al meevallen maar ze kost wel veel geld.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Waarom zou Nederland massaal de airco rond 19:45 aanzetten dan, en niet een uur eerder of later bv :?

Misschien is het wel een tekortkoming van de voorspellingsmodellen en denken die dat omdat er vandaag zo'n piek was de kans dat die er morgen is ook wel groot zal zijn.
Wanneer je dag na dag verkeerde voorspellingen doet kom je wel in grote problemen want het net moet altijd in evenwicht zijn.
De piekprijs wordt aangezwengeld door de gasprijs/gascentrales. Wanneer er genoeg goedkope bronnen zijn in de mix krijgt gas geen kans en is de prijs laag (nog eens versterkt door veel aanbod HE en weinig vraag want prosumenten verbruiken dan eerst de eigen productie). Valt HE grotendeels weg (bv. de beruchte zomerse hitzeflaute & winterse dunkelflaute) en bv. andere bronnen zoals nucleair zijn door omstandigheden meer beschikbaar moet de gascentrale het laatste gat dichtrijden. En omdat die door de dag geen winsten kunnen draaien stellen ze een zeer hoge prijs in om dat gat dicht te rijden. En dat gat MOET technisch dichtgereden worden want anders stuikt het hele systeem in elkaar.

Een uur na zo'n piek kan je adhv de bronnen in de mix ook zien wat de mix precies veroorzaakte.
Wanneer het aandeel zon (en wind) daalt dan daalt de groothandelsprijs en wanneer het aandeel gas in de mix stijgt dan gaat die prijs omhoog.
Soms is een beetje meer wind al voldoende om de prijs niet zo sterk te doen stijgen (want dan is de noodzaak voor gas veel kleiner).
Dat prijsonevenwicht wordt nog eens versterkt door het EU systeem om de elektriciteitsprijs te berekenen. Hij een tekort is het niet alleen diegene die het gat kan dichtrijden (doorgaans gas) die die hoogste biedprijs krijgt maar alle producenten (dus ook wind, zon, nucleair, kolen,....). De laatste hoogste bieder bepaalt de prijs voor iedereen zodat deze sterk stijgt.
Is er geen nood aan een laatste (dure) bieder dan dalen de prijzen sterk (zoals in het WE rond de middag bij veel zon want lage(re) vraag en veel goedkoop aanbod.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 17:15 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:28
Een hoop tekst maar ik lees geen verklaring waarom die piek van airco's zou komen en die is er denk ik ook niet.

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:58:
Die heb ik net onderweg naar huis al aangezet... en blijft gewoon aan.
ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:35:
Een hoop tekst maar ik lees geen verklaring waarom die piek van airco's zou komen en die is er denk ik ook niet.
Het staat iedereen vrij daar zijn eigen invulling aan te geven.
Je mag dan wel een heel korte tekst schrijven maar er staat niet in waaraan je het dan wel toeschrijft?

Ik zal het nog eens gestructureerder toelichten:
1. Aansturing: donderdag en vrijdag a.s. bereikt een groot deel van Europa weer een piek in de zoveelste hittegolf.
2. Overdag produceert PV op het Europese continent grote hoeveelheden stroom, waardoor elektriciteit goedkoop of zelfs gratis is. Zodra de zon ondergaat, valt deze productie direct weg. Wanneer er gelijktijdig weinig tot geen wind is => hitzeflaute.
3. Vraagstijging : tussen 19:00 en 23:00 uur komt bijna iedereen thuis, wordt er gekookt en zetten mensen de airco aan om de slaapkamers en leefruimten af te koelen.Tekort aan hernieuwbare bronnen: zie punt 2.
4. Inspringen van gascentrales: om deze relatief kortstondige verhoogde vraag op te vangen, moeten in korte tijd snelle en dure gascentrales worden opgestart.
5. Gevolg: deze combinatie duwt de prijzen op de groothandelsmarkt voor een relatief korte specifieke periode enorm de hoogte in.
En dat heeft voor de consument met een dynamisch energiecontract voor elektriciteit een direct gevolg want die prijzen worden rechtstreeks aangestuurd door die groothandelsmarkt. Voor vaste prijzen heeft het geen effect en voor variabele in mindere mate want daar wordt de prijs uitgevlakt door de goedkopere kwartieren.

Komt daar nog bij dat morgen de laatste kernreactor in Roemenië wordt stilgelegd maar dat werkt in de prijzen door over een langere periode dan de aondpiek. Maar maakt het tekort tijdens die pieken wel nog groter.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 17:57 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:29
CreativeS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Die heb ik net onderweg naar huis al aangezet... en blijft gewoon aan.
En, is het al koel in de auto? :+

the older I get, the better I was...

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Dat ene moment dat je even grappig kon zijn... en je kiest het verkeerde... :(:)
Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels