Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DIJK schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Hier wel een kuub en een paar kWh binnen het plafond gebruikt
Mooi gedaan van Zonneplan.
Nu gaan we afwachten wat de invloed van dit verbruik binnen het plafond is op het toekomstige verbruik boven het plafond.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
sniperxnl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:39:
Geld het prijs plafond eigenlijk ook mij dynamisch? Kan daar niet veel over vinden namelijk.
Nee klopt, is in dit forum nog niets over geschreven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heijnders
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

heijnders

J. Heijnders

Per 5jan 23 stap ik over van Essent naar Tibber.
Ik heb EV die ik automatisch laad bij lage tarief, verder 4kWh aan zonnepanelen.

Graag zou ik de Danfoss warmtepomp automatisch willen afschakelen bij hoog tarief. Weet iemand wat ik daarvoor nodig heb?

Denon Avr-x4400h+ Samsung UE55um8000 + B&W DM305 +Hyundai Kona 64 (2020)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

sniperxnl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:39:
Mensen, wij hebben een variable contract bij essent, betaal mij dus helemaal blauw. We zitten op moment onder de het prijs plafond met gas. Maar met electra gaat ons dat nooit lukken. Nu twijfelen we om over te stappen naar anwb energie met gas en electra.

Geld het prijs plafond eigenlijk ook mij dynamisch? Kan daar niet veel over vinden namelijk.
sorry, maar als je zo lui bent voel ik ook weinig motivatie om je te helpen.

Oprechte vraag: waarom heb je het woord prijsplafond nog niet in de zoekfunctie van dit topic gegooid? (dat geeft honderden hits)
Of is het eerlijke antwoord dat je er geen 5 minuten tijd in wilt steken?

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
heijnders schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:42:
Per 5jan 23 stap ik over van Essent naar Tibber.
Ik heb EV die ik automatisch laad bij lage tarief, verder 4kWh aan zonnepanelen.

Graag zou ik de Danfoss warmtepomp automatisch willen afschakelen bij hoog tarief. Weet iemand wat ik daarvoor nodig heb?
je zou dat met Home Assistant kunnen doen als die Danfoss WP een interface heeft. Er zijn meerdere integraties voor Danfoss in Home Assistant. Je zal dus even moeten zoeken welke je nodig hebt.

Er is een Tibber integratie voor HA waarmee je de actuele prijs beschikbaar krijgt als sensor. Je kan dan een script maken dat de WP aan/uit zet o.b.v. de prijs. Er zijn hier en ook op het HA forum veel voorbeelden te vinden die je kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Misschien is dit al voorbij gekomen, maar ik ben benieuwd. Met het nieuwe beleid van de overheid omtreft dynamische contracten en het prijsplafond is er sprake van diepgaande ontregeling van de markt. Immers: het prijsplafond is zodanig opgesteld dat het op een actieve manier een dynamisch contract ontmoedigd en tegelijkertijd de standaard contracten van de grote energiespelers simpeler en overzichtelijker maakt.

Daarmee is de rol van de overheid op dit moment zeer groot. Als anekdotaal voorbeeld: goede vriend was zeer geïnteresseerd in dynamisch, maar zag na wat onderzoek de bomen door het bos niet meer en zei: "ik blijf liever bij iets waar ik zicht heb op wat er gebeurd, ookal is het duurder".

Hoe legaal is deze beinvloeding van de overheid op de markt? Mag dit uberhaupt van de EU? Zouden we collectief een rechtzaak tegen de overheid kunnen beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heijnders

heijnders

J. Heijnders

s_schimmel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:48:
[...]

je zou dat met Home Assistant kunnen doen als die Danfoss WP een interface heeft. Er zijn meerdere integraties voor Danfoss in Home Assistant. Je zal dus even moeten zoeken welke je nodig hebt.

Er is een Tibber integratie voor HA waarmee je de actuele prijs beschikbaar krijgt als sensor. Je kan dan een script maken dat de WP aan/uit zet o.b.v. de prijs. Er zijn hier en ook op het HA forum veel voorbeelden te vinden die je kan gebruiken.
Eerst op zoek naar een interface voor de Danfoss DHP-C uit 2010

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tjberkhof schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:51:
Misschien is dit al voorbij gekomen, maar ik ben benieuwd. Met het nieuwe beleid van de overheid omtreft dynamische contracten en het prijsplafond is er sprake van diepgaande ontregeling van de markt. Immers: het prijsplafond is zodanig opgesteld dat het op een actieve manier een dynamisch contract ontmoedigd en tegelijkertijd de standaard contracten van de grote energiespelers simpeler en overzichtelijker maakt.

Daarmee is de rol van de overheid op dit moment zeer groot. Als anekdotaal voorbeeld: goede vriend was zeer geïnteresseerd in dynamisch, maar zag na wat onderzoek de bomen door het bos niet meer en zei: "ik blijf liever bij iets waar ik zicht heb op wat er gebeurd, ookal is het duurder".

Hoe legaal is deze beinvloeding van de overheid op de markt? Mag dit uberhaupt van de EU? Zouden we collectief een rechtzaak tegen de overheid kunnen beginnen?
Is dat niet wat overdreven? De overheid steekt gigantisch veel energie in het ondersteunen van huishoudens, wat echt lovenswaardig is. En dan daar een rechtszaak tegen beginnen?

Zo erg is het toch allemaal niet? Complex en chaotisch wel ja, maar dat heb je in crisistijd.

Die vriend van je moest kiezen tussen 2 opties die beide best goed zijn. dat het precieze optimum niet goed te bepalen is lijkt me niet zo'n ramp.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Immers: het prijsplafond is zodanig opgesteld dat het op een actieve manier een dynamisch contract ontmoedigd en tegelijkertijd de standaard contracten van de grote energiespelers simpeler en overzichtelijker maakt.
Het prijsplafond bij dynamische tarieven is niet slechter dan bij de traditionele leveranciers, uitgezonderd situaties waarbij je het plafondtegoed niet kunt meenemen elke maand en daardoor niet de volledige 2900 KWh ruimte kan benutten.

Dat je vriend liever voor een 'bekend en duur' contract kiest mag natuurlijk. Vervelende voor de rest van Nederland is dat niet hij die rekening hoeft te betalen, maar de overheid dat doet voor hem.

[ Voor 0% gewijzigd door Darses op 01-01-2023 12:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjberkhof
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Is dat niet wat overdreven? De overheid steekt gigantisch veel energie in het ondersteunen van huishoudens, wat echt lovenswaardig is. En dan daar een rechtszaak tegen beginnen?

Zo erg is het toch allemaal niet? Complex en chaotisch wel ja, maar dat heb je in crisistijd.
Nee. De overheid steekt niet gigantisch veel energie in het helpen van huishoudens. Ze steekt gigantisch veel energie in het geven van staatshulp aan de energiebedrijven. (Die daar gretig gebruik van maken). Uiteindelijk komt de rekening bij de mensen die de overheid nu "helpt" terecht, terwijl het geld direct wegvloeit naar het buitenland.

Maar ik ben vooral benieuwd of de acties van de overheid legaal zijn omtreft dynamische contracten. Eigenlijk is mijn vraag: mag je als je een aantal aanbieders hebt van een vergelijkbaar product, de ene aanbieder op politiek niveau anders behandelen dan de andere aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online

Ik ben in eerste instantie benieuwd hoe de wetgeving uitgevoerd gaat worden door de verschillende spelers.
Voorlopig is de interpretatie niet gelijk.
Ergerlijk eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
Darses schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Het prijsplafond bij dynamische tarieven is niet slechter dan bij de traditionele leveranciers, uitgezonderd situaties waarbij je het plafondtegoed niet kunt meenemen elke maand en daardoor niet de volledige 2900 KWh ruimte kan benutten.

Dat je vriend liever voor een 'bekend en duur' contract kiest mag natuurlijk. Vervelende voor de rest van Nederland is dat niet hij die rekening hoeft te betalen, maar de overheid dat doet voor hem.
Het prijsplafond bij een dynamisch contract is voor de gemiddelde leek een draak van een systeem in vergelijking tot aanbieders van een "normaal" contract. Dat probeerde ik met mijn voorbeeld duidelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
De minister heeft er een duidelijke mening over
Minister Rob Jetten vindt dat dynamische-energieleveranciers de limiet aan de energieprijs niet elk uur mogen toepassen. Want in dat geval zouden klanten met een dynamisch contract spekkoper zijn. Elke prijspiek binnen een dag zouden ze vergoed krijgen, tot het plafond.

Dat is al te gortig, oordeelde Jetten. Klanten met een dynamisch contract zouden doorlopend de vruchten plukken van prijsdips en zouden nooit lijden onder pieken. Ja, dat wil iedereen wel. Jetten vreesde daarom dat energiebedrijven en klanten zich massaal op de dynamische tarieven zouden storten.
https://www.trouw.nl/duur...Fmyprivacy.dpgmedia.nl%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

en terecht natuurlijk. Het is al voordelig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tjberkhof schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Nee. De overheid steekt niet gigantisch veel energie in het helpen van huishoudens. Ze steekt gigantisch veel energie in het geven van staatshulp aan de energiebedrijven.
tsja dat is een andere manier om er naar te kijken. Maar laten we vast stellen dat een grote groep Nederlanders erg geholpen wordt door het prijsplafond. Dat blijkt ook uit de koopkrachtplaatjes die ik recent voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Maar ik ben vooral benieuwd of de acties van de overheid legaal zijn omtreft dynamische contracten. Eigenlijk is mijn vraag: mag je als je een aantal aanbieders hebt van een vergelijkbaar product, de ene aanbieder op politiek niveau anders behandelen dan de andere aanbieder?
'gelijke' behandeling is vrijwel niet mogelijk, omdat het appels en peren zijn. Je zult dus keuzes moeten maken en compromissen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23
Wat zou er mis zijn als iedereen dynamische tarieven zou nemen, dat is toch perfect voor de energie transitie en veel beter gebruik van stroomnet? Dat reuzen als eneco, vattenval enz in eens transparant moeten worden is een extra bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:10:
[...]

'gelijke' behandeling is vrijwel niet mogelijk, omdat het appels en peren zijn. Je zult dus keuzes moeten maken en compromissen sluiten.
Ja maar er worden appels geleverd en appels verrekend.
Alleen de wijze van betalen is anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CP1977 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Wat zou er mis zijn als iedereen dynamische tarieven zou nemen, dat is toch perfect voor de energie transitie en veel beter gebruik van stroomnet? Dat reuzen als eneco, vattenval enz in eens transparant moeten worden is een extra bonus
daar gaat het niet over. het gaat over hoe je het prijsplafond toepast.

Maar inderdaad: ik denk ook dat het beter is als er meer mensen voor dynamisch zouden gaan. maar dat kan niet in 1 x natuurlijk. Dan ligt de markt op zijn gat. stabiliteit is ook wat waard.
De reuzen zullen binnenkort (nieuwe wet) ook dynamisch moeten gaan aanbieden. dat zal de boel wel gaan versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Ja maar er worden appels geleverd en appels verrekend.
Alleen de wijze van betalen is anders
huh? nee.
Inkoop is anders, risico's zijn anders. totaal verschillende producten (contracten) die je afneemt.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:15:
[...]

huh? nee.
Inkoop is anders, risico's zijn anders. totaal verschillende producten (contracten) die je afneemt.
Hierover verschillen wij dan van mening, gelukkig kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Hierover verschillen wij dan van mening, gelukkig kan dat.
tsja dat kan natuurlijk. maar het gaat eigenlijk om feiten ;) .
Inkoop zeer korte termijn versus lange termijn.
Meer risico bij de consument
totaal andere beleid rondom terugleveren/zonnepanelen.
In beide gevallen wordt er stroom geleverd ja, maar de weg er naartoe is totaal anders.

Dat is toch echt fundamenteel anders, en dat vraagt ook om andere steunmaatregelen die passend zijn bij het product/contract.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Mijn ouders zouden per vandaag bij ANWB zitten. De afgelopen weken stond er in de app dat levering per 1 januari begint. Daar staat nu dat de levering pas per 2 januari begint...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:15:
[...]
De reuzen zullen binnenkort (nieuwe wet) ook dynamisch moeten gaan aanbieden. dat zal de boel wel gaan versnellen.
Ik verwacht dat die reuzen met een dusdanig oninteressant aanbod komen dat niemand er voor zal kiezen. Vervolgens komen ze met een surprised pikachu face vertellen dat ze echt alles hebben geprobeerd, maar niemand interesse heeft. In ieder geval tot het moment dat de serieuze dynamische aanbieders een zekere kritische massa hebben bereikt, maar dat zullen de reuzen tegenwerken met zoveel mogelijk misinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjoan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:20:
Mijn ouders zouden per vandaag bij ANWB zitten. De afgelopen weken stond er in de app dat levering per 1 januari begint. Daar staat nu dat de levering pas per 2 januari begint...
ok. Geen probleem toch? misschien werken ze met werkdagen, of bleek dat het vorige contract tot en met 1 januari liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
[...]

ok. Geen probleem toch? misschien werken ze met werkdagen, of bleek dat het vorige contract tot en met 1 januari liep.
Die liep tot en met 31-12. We zien het wel morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

kans is dat je doordat het op 2 januari in gaat je het prijsplafond kwijt bent voor januari omdat de vorige provider niet aan ANWB mag door geven wat er al verbruikt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:19:
[...]

tsja dat kan natuurlijk. maar het gaat eigenlijk om feiten ;) .
Inkoop zeer korte termijn versus lange termijn.
Meer risico bij de consument
totaal andere beleid rondom terugleveren/zonnepanelen.
In beide gevallen wordt er stroom geleverd ja, maar de weg er naartoe is totaal anders.

Dat is toch echt fundamenteel anders, en dat vraagt ook om andere steunmaatregelen die passend zijn bij het product/contract.
Voor mij is het feit dat het gaat over de prijs van een kWh (appel)
1. Bij conventioneel neemt de leverancier het risico en vertaald dat in redelijk hoge prijzen.
2. Bij dynamisch neemt de consument het risico en hoopt daardoor minder te betalen.
Bij 1 legt de minister veel meer bij dan bij 2 maar wil niet dat de risico nemende consument een vergoeding krijgt voor dat risico.
Maar uiteindelijk blijven we praten over de prijs van een kWh, niets anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:44:
[...]

sorry, maar als je zo lui bent voel ik ook weinig motivatie om je te helpen.

Oprechte vraag: waarom heb je het woord prijsplafond nog niet in de zoekfunctie van dit topic gegooid? (dat geeft honderden hits)
Of is het eerlijke antwoord dat je er geen 5 minuten tijd in wilt steken?
Helemaal gelijk, nog beetje brak van afgelopen nacht. Inmiddels de zoek functie gevonden en me nog aan het inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
anboni schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik verwacht dat die reuzen met een dusdanig oninteressant aanbod komen dat niemand er voor zal kiezen. Vervolgens komen ze met een surprised pikachu face vertellen dat ze echt alles hebben geprobeerd, maar niemand interesse heeft. In ieder geval tot het moment dat de serieuze dynamische aanbieders een zekere kritische massa hebben bereikt, maar dat zullen de reuzen tegenwerken met zoveel mogelijk misinformatie.
Ik denk niet dat dat nodig is, Nederland is en blijft een verzekerland.
Daarbovenop zullen ze zeer waarschijnlijk in de loop van dit jaar een aanzienlijke hoeveelheid langetermijn contracten gaan slijten waardoor de komende drie jaar een groot deel niet zal kunnen overstappen.

@Tazzios Nee, verbruiksprofielfracties gaan (juist daarom) per dag. Dat kan je dus gewoon uitrekenen.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
Tazzios schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:26:
kans is dat je doordat het op 2 januari in gaat je het prijsplafond kwijt bent voor januari omdat de vorige provider niet aan ANWB mag door geven wat er al verbruikt is.
Naar mijn weten wordt er bij overstappen halverwege een maand gekeken naar het plafond per dag. Als je op 2 januari overstapt, zou je niet gelijk je hele maandplafond van januari verspeeld hebben maar alleen dat van 1 januari.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
Tazzios schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:26:
Da's onzin. Dat is precies waarom de officiele prijsplafondregeling een cap per dag heeft. De oude leverancier heeft de cap alleen voor 1-1, de nieuwe heeft die van 2-1 t/m 31-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

ow dat is dan beter, ik had alleen nog verbruiksprofielfracties overzichten per maand gezien. Ik had daarom bij ANWB maar aangegeven dat ik 1 maart wil overstappen i.p.v. begin februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Bij 1 legt de minister veel meer bij dan bij 2 maar wil niet dat de risico nemende consument een vergoeding krijgt voor dat risico.
Met een prijsplafond wat niet gemiddeld wordt maar voor ieder uur afzonderlijk wordt toegepast, heeft die consument effectief natuurlijk geen risico meer (tot 'ie boven z'n maandcap uitkomt tenminste, en juist bij dynamisch is die kans niet zo heel groot als je ieder uur afzonderlijk bekijkt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Voor mij is het feit dat het gaat over de prijs van een kWh (appel)
1. Bij conventioneel neemt de leverancier het risico en vertaald dat in redelijk hoge prijzen.
2. Bij dynamisch neemt de consument het risico en hoopt daardoor minder te betalen.
Maar uiteindelijk blijven we praten over de prijs van een kWh, niets anders.
Er komt wel meer bij kijken dan enkel het afkopen van risico, denk ook aan teruglevering (wegstrepen).

Als een leverancier 10 klanten heeft die elk 1000 kWh verbruiken wat 20 ct inkoop kost en 9 van die klanten salderen 100% dan betaalt 1 klant 2 euro/kWh.
(Die adoptiegraad PV is niet bereikt, enkel ter verduidelijking)

De prijs van 1 kWh is dus niet zo simpel te vergelijken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
anboni schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Met een prijsplafond wat niet gemiddeld wordt maar voor ieder uur afzonderlijk wordt toegepast, heeft die consument effectief natuurlijk geen risico meer (tot 'ie boven z'n maandcap uitkomt tenminste, en juist bij dynamisch is die kans niet zo heel groot als je ieder uur afzonderlijk bekijkt)
Maar datzelfde geld nu toch ook voor energiereuzen? Die kunnen immers zonder risico inkopen doen dit jaar.

Waarom word de consument, die de overheid juist zegt te helpen, dan zo benadeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
tjberkhof schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Maar datzelfde geld nu toch ook voor energiereuzen? Die kunnen immers zonder risico inkopen doen dit jaar.

Waarom word de consument, die de overheid juist zegt te helpen, dan zo benadeeld?
Klopt ook, het blijft een draak van een maatregel. Ik heb het al vaker gezegd, ik ben van mening dat het prijsplafond vooral zo tot stand is gekomen om de energiereuzen te helpen, bij voorkeur op een manier die door Brussel niet als staatssteun wordt aangemerkt. Iedere voordeel wat consumenten ervan hebben is op z'n best mooi meegenomen, maar zeker geen doel. Jetten denkt misschien ergens nog van wel, maar reken maar dat de energiereuzen dit in gesprekken met het ministerie zo hebben ingestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Er komt wel meer bij kijken dan enkel het afkopen van risico, denk ook aan teruglevering (wegstrepen).
Dat is best aardig maar we hebben het over het kopen van kWh,
Bij terugleveren ben jij de verkoper, ander verhaal

Iedereen, ook de leverancier heeft de vrijheid om te kopen tegen een prijs die deze zelf acceptabel vind en bij wie je wilt.
Dat merk je zodra de traditionele leveranciers de TLV opeens verlagen.
En alles wordt dan weer vastgelegd in een contract.

Ik wil al deze bijzaken even buiten de plafond discussie houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Elke reus is vooral met zijn eigen belang bezig. Of het nu een grote energieleverancier is of een grote multinational in een ander marktsegment, als zo’n partij met de Overheid rond de tafel zit, praten ze echt niet voor het algemeen belang van de consument of de gezondheid van de Staatskas. Het enige waar die partijen op focussen in die gesprekken is om het beste financiële resultaat er uit te halen voor hun eigen bedrijf/aandeelhouders, wat voor (negatieve) consequenties dit ook mocht hebben voor de consument of onze NL Staatskas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
Dit is niet exclusief een plafond topic, maak dan een nieuw topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
[...]

Nee. De overheid steekt niet gigantisch veel energie in het helpen van huishoudens. Ze steekt gigantisch veel energie in het geven van staatshulp aan de energiebedrijven. (Die daar gretig gebruik van maken). Uiteindelijk komt de rekening bij de mensen die de overheid nu "helpt" terecht, terwijl het geld direct wegvloeit naar het buitenland.

Als dat echt de informatie is waar je naar op zoek bent, dan zit je hier toch totaal in het verkeerde topic? Stel je vraag in de juridische topics hier op Tweakers, niet in het topic tbv van de 'gebruiker' van een dynamisch energiecontract.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Marc_Sway schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:00:
Elke reus is vooral met zijn eigen belang bezig. Of het nu een grote energieleverancier is of een grote multinational in een ander marktsegment, als zo’n partij met de Overheid rond de tafel zit, praten ze echt niet voor het algemeen belang van de consument of de gezondheid van de Staatskas. Het enige waar die partijen op focussen in die gesprekken is om het beste financiële resultaat er uit te halen voor hun eigen bedrijf/aandeelhouders, wat voor (negatieve) consequenties dit ook mocht hebben voor de consument of onze NL Staatskas
En je zou dan verwachten dat de overheid dan de consument gaat vertegenwoordigen.
Hm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Laatst online: 09-09 21:30
Ben ik in bepaald opzicht met je eens, maar geeft aan waarom we niet teveel mogen verwachten qua redelijke energieprijzen in 2023 (maar ook daarna) van de top 5 grote energieleveranciers in NL. Is ook de reden dat wij hier gezellig samen op dit ‘dynamisch energieprijzen’ forum zitten! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Laatst online: 23:30
Tazzios schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:32:
ow dat is dan beter, ik had alleen nog verbruiksprofielfracties overzichten per maand gezien. Ik had daarom bij ANWB maar aangegeven dat ik 1 maart wil overstappen i.p.v. begin februari.
Och, ik denk dat niemand je dat kwalijk kan nemen. De communicatie hieromtrent is zo onduidelijk en gebrekkig geweest, dat menig consument door de bomen het bos niet meer zit.

Zonde vind ik dat eigenlijk, want of je het er nou mee eens bent of niet, men heeft in relatief korte tijd toch echt wel werk gemaakt van dat prijsplafond.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Dat is best aardig maar we hebben het over het kopen van kWh,
Bij terugleveren ben jij de verkoper, ander verhaal

Iedereen, ook de leverancier heeft de vrijheid om te kopen tegen een prijs die deze zelf acceptabel vind en bij wie je wilt.
Dat merk je zodra de traditionele leveranciers de TLV opeens verlagen.
En alles wordt dan weer vastgelegd in een contract.

Ik wil al deze bijzaken even buiten de plafond discussie houden.
Het is geen bijzaak, dat zijn kosten die een traditionele leverancier heeft die bijdragen bij het tot stand komen van de prijs van 1 kWh. Die kosten heeft een dynamische leverancier niet, deels de reden waarom er bij toepassing van het prijsplafond in huidige vorm meer bijgelegd moet worden bij een traditionele leverancier.

De terugleververgoeding staat daar verder los van.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Het is geen bijzaak, dat zijn kosten die een traditionele leverancier heeft die bijdragen bij het tot stand komen van de prijs van 1 kWh. Die kosten heeft een dynamische leverancier niet, deels de reden waarom er bij toepassing van het prijsplafond in huidige vorm meer bijgelegd moet worden bij een traditionele leverancier.

Ik ben het dus niet met je eens.
Maar met alle respect, omdat ik me uit een vorige discussie met jou kan herinneren dat je graag het laatste woord hebt, ga je gang.
Ik stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45
Apache4u schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:36:
[...]

De overheid verdubbelt de belastingen op een, voor de bevolking, essentieel schaars goed, wat de afgelopen anderhalf jaar (ex belastingen) al een prijsstijging van zeker 200% heeft doorgemaakt. De straten blijven leeg.
Voor mij is het ongelooflijk en fascinerend. Zeker in vergelijking met zaken waarvoor/tegen we wel mensen op straat zagen gaan.
Diezelfde bevolking geeft voor 110 miljoen euro uit aan lawaai, rook en papiersnippers. Het gaat de kopers en aanstekers daarvan nog niet slecht genoeg.
De ministers die over het prijsplafond of over ander hulpregelingen zullen zich wel 2x bedenken voordat ze die gaan helpen, en weer aan vuurwerk laten uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Apache4u schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:19:
[...]

Welke vergoeding houd je aan? Ik zit vanaf 16 feb ook dynamisch en ben nog even aan het bedenken tegen welke kwh-prijs ik mezelf ga compenseren. Hoe hoger hoe beter 😉.
Op dit tachtig cent per kWh

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Laatst online: 20-09 09:34
Dat hoeven natuurlijk helemaal niet dezelfde groep mensen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45
feelthepower schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Dat hoeven natuurlijk helemaal niet dezelfde groep mensen te zijn.
Ik zit er bijvoorbeeld niet bij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sniperxnl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Helemaal gelijk, nog beetje brak van afgelopen nacht. Inmiddels de zoek functie gevonden en me nog aan het inlezen
Top :) .
We helpen je natuurlijk graag straks met de overgebleven vragen na het inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Na wat ingelezen te hebben en verschillende leveranciers hebben vergeleken wil ik graag wat dubbel checken

Anwb opslagstroom per kWh, is dit incl btw of ex zelfde als opslag gas.
Samen 14 euro vastrecht, delen per dag + gebruik. Wordt dit ook zo in de app aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobKooistra
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 11:33
Ik heb de volgende 2 vragen over berekening gaskosten per dag (misschien al behandeld, maar ik kan het in die honderden berichten niet vinden; indicatie waar het staat (datum / tijd) mag ook)

Hoe worden nu daadwerkelijk mij gaskosten per dag bereken bij een dynamisch contract?
A) Neemt de leverancier het verbruik per dag, van 00.00 tot 24.00 uur en hanteerde hij hiervoor de dagprijs van (na) 6.00 uur van die dag?
Of B ) deelt hij de dag, de 24 uur in 2 delen (van 6/24ste en 18/24ste) en berekent hij elke deel tegen de prijs van dat dagdeel? Dus neemt hij het verbruik van 00.00 tot 06.00 uur tegen dat tarief (wat ik noem tarief vorige dag) en dan het verbruik van 06.00 uur tot 24 uur tegen het tarief vanaf (na) 06.00 uur?

Tevens de vraag; hoe wordt hierbij met het gas-plafond omgegaan?
C) wordt gewoon de gas-dag-fractie voor die dag gehanteerd voor de gehele dag, dus van 00 tot 24 uur en wordt gekeken of ik daar binnen (onder) ben gebleven en wordt voor het deel tot de dag-fractie de plafond prijs (1,45) gehanteerd en voor de rest de marktprijs (indien de markt-tijd hoger is dan de plafond-prijs; anders natuurlijk alles tegen marktprijs)?
Of D) Wordt ook de gas-dag-fractie voor die dag in 2 delen verdeeld? Een 6/24ste deel voor de periode van 0 tot 6 en een 18/34ste deel voor de periode van 6 tot 24 en wordt dan per deel gekeken of ik binnen de gas-dag-fractie (onder dag-deel-plafond) ben gebleven of niet?

In mn contract staat dat de prijs van 6 tot 6 wordt gehanteerd; dan zou dus optie B van toepassing zijn en (waarschijnlijk dan ook) optie D voor het plafond.

Iemand enig idee hoe dit werkt en is deze info ergens te vinden? verschilt dit ook nog per leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sniperxnl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:21:
Na wat ingelezen te hebben en verschillende leveranciers hebben vergeleken wil ik graag wat dubbel checken

Anwb opslagstroom per kWh, is dit incl btw of ex zelfde als opslag gas.
dat is inderdaad lastig te vinden. maar is het echt relevant?
Die opslag is dacht ik 2 eurocent bij ANWB. dus tsja of er nu wel/niet nog 0,4 cent bij komt is niet zo heel belangrijk toch?

Volgens mij betaal je inderdaad over het geheel (inkoopprijs+ODE+opslag) nog 21% btw.

Bij Tibber is de opslag trouwens 0,2 cent. dus 10 x lager dan bij ANWB. Maar die bieden dus geen gas aan.
ANWB is de duurste, Tibber de goedkoopste. Althans zo was het enkele weken terug nog.

Dus wie weet de moeite om te kijken of je naar Tibber kunt en dan elders gas afnemen. Al kiezen sommige mensen er liever voor om beide bij 1 aanbieder te hebben. Dan hoor je zonneplan vaak als geliefde optie.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@BobKooistra Gas wordt per uur gefactureerd tegen het voor dat uur geldende tarief. Voor gas wijzigt dat tarief 1 keer per dag om 06:00.

De profielfracties per dag heb je enkel mee te maken tijdens overstappen. Voor zover ik op de hoogte ben hanteert elke dynamische leverancier op zijn minst een maandquota, sommigen bieden een jaarquota.
Het prijsplafond wordt per maand of jaar, afhankelijk van de gekozen methode, toegepast op je persoonlijk behaalde gewogen gemiddelde binnen die periode.

@sniperxnl Bij het bekijken van de prijsopbouw op de ANWB site is te zien dat 0.02118 Euro inclusief BTW is.
De tabel in de topicstart is up to date (inclusief 21% btw).

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 01-01-2023 15:43 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobKooistra
Beste @Raymond P, Dank voor de snelle reactie. Duidelijk!
Kan ik nog zien wat een bepaalde leverancier hanteerde qua quota voor het prijsplafond (maand of jaar)? Ik start met gas per 15 jan 23 bij MijnDomeinEnergie maar wil misschien nog switchen naar ANWB (voor elektra heb ik nog een langlopend contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heijnders

heijnders

J. Heijnders

s_schimmel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Eerst op zoek naar een interface voor de Danfoss DHP-C uit 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
manusjevanalles schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dat heb ik ook geprobeerd. Zowel in configuration.yaml als templates.yaml. Als ik hem in templates.yaml zet dan krijg ik een foutmelding in de log. Wanner ik hem in configuration.yaml zet, krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
4
Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 3, column 1
expected <block end>, but found '-'
  in "/config/configuration.yaml", line 63, column 1
Welke code gebruik je voor je configuration.yaml? want ik lees lijn 3 en lijn 63.... terwijl de code maar 14 lijnen is...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@BobKooistra Als je enkel de profielfracties bedoelt: die zijn voor alle (dynamisch/vast/variabel) leveranciers gelijk.

Als je de gekozen rekenmethode bedoelt: geen idee of daar al een lijstje van gemaakt is. De afgelopen weken veranderde dat per dag, flink demotiverend om bij te houden.
Voor die info zal je dus bij de leverancier(s) zelf moeten zijn of hier terug moeten zoeken naar info.

Niet alle leveranciers zijn hier transparant over, imho een duidelijk signaal om daar geen contract aan te gaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:34
mightym schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:33:
[...]

Ja, dat zijn de prijzen met de nieuwe belastingen van 2023..
Over 28 minuten klopt het... helaas 8)7
Deze werkt inmiddels en laat netjes de prijzen zien van Tibber.
Nu zit ik met gas bij Groenestroomlokaal (reseller van EnergyZero).
Kan je daarvoor ook een sensor toevoegen in HA?
Heeft iemand de code hier ook voor toevallig?
In de OP zie ik: 5 Euro vastrecht per maand voor gas en 8,276 ct voor variabele opslag.
Ik heb mijn HA verbonden met mijn P1 meter, die meet dus het actuele verbruik van gas, kan er een 3e sensor worden toegevoegd zodat je de prijs direct te zien krijgt vanaf de startdatum?

Ik zie het dan als volgt voor me:
Gasprijs vandaag: xxx
Gasprijs morgen: xxx
Totaalprijs gas vanaf start contractdatum:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobKooistra
Ok, @Raymond P, het ging mij idd om de gekozen rekenmethode. Zal betreffende leveranciers vragen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
PnD schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:56:
Zonneplan connect blijft groen knippperen. Iemand tips om t werkend te krijgen? Lampje blijft groen knipperen.

Heb een Kaifa meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook aangesloten met voeding? Die van mij moest eerst met voeding, bleef anders ook "hangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Heeft geen voeding nodig, maakt ie wel wifi verbinding? Anders morgen weer even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Ik heb zo'n home wizzard ding, die start ook op zonder voeding maar deed het uiteindelijk niet. Nu met voeding doet die het wel. Het proberen toch waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:49
Of je voeding nodig hebt is afhankelijk van je DSMR versie. Bij 5 is zonder voeding mogelijk daaronder moet je bijvoeder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:06
groxgrox schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Deze werkt inmiddels en laat netjes de prijzen zien van Tibber.
Nu zit ik met gas bij Groenestroomlokaal (reseller van EnergyZero).
Kan je daarvoor ook een sensor toevoegen in HA?
Heeft iemand de code hier ook voor toevallig?
In de OP zie ik: 5 Euro vastrecht per maand voor gas en 8,276 ct voor variabele opslag.
Ik heb mijn HA verbonden met mijn P1 meter, die meet dus het actuele verbruik van gas, kan er een 3e sensor worden toegevoegd zodat je de prijs direct te zien krijgt vanaf de startdatum?

Ik zie het dan als volgt voor me:
Gasprijs vandaag: xxx
Gasprijs morgen: xxx
Totaalprijs gas vanaf start contractdatum:
Ik kwam deze tegen, usageType 1 zou stroom zijn en usageType 3 gas.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
  - platform: rest
    unique_id: energyzero_prices_rest
    name: Energyzero prijzen 
    resource: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices
    scan_interval: 900
    value_template: "OK"
    params:
      fromDate: >
        {{(now().strftime('%Y-%m-%d')|as_datetime).isoformat()}}Z
      tillDate: >
        {{((now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')|as_datetime).isoformat()}}Z
      interval: 4
      usageType: 3 
      inclBtw: true
    json_attributes:
      - Prices

In het energydashboard kan je voor de stroom een entity aangeven met de actuele prijs, dan rekent hij vanzelf uit hoeveel de stroom heeft gekost. Ik heb geen gas, dus ik weet niet of dat met gas ook zo werkt ;)

(Is dit niet wat off-topic hier? Moeten we zo langzamerhand geen apart Home assistant - dynamische prijzen draadje gaan maken?)

[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 01-01-2023 17:21 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
mightym schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:19:
(Is dit niet wat off-topic hier? Moeten we zo langzamerhand geen apart Home assistant - dynamische prijzen draadje gaan maken?)
offtopic:
Ik zou geen apart topic maken, maar gewoon het bestaande HA topic gebruiken: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 (lol, net deel 5 gestart). Zitten genoeg anderen in die kunnen helpen of interesse hebben

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Die verhoging van de BTW en belasting hakt er aardig in. Dan kom je al snel boven de plafondprijs uit.
Weet iemand waarom https://app.electricitymaps.com/zone/NL Nederland al een tijdje op grijs staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Deldenaar schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:56:
Heeft geen voeding nodig, maakt ie wel wifi verbinding? Anders morgen weer even kijken
Heeft inderdaad geen voeding. De installatie zegt alleen plug in en wacht tot het groene lampje gaat branden. Wifi instellen heb ik geen optie voor. Mis ik iets? 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Klopt het dat alle energieleveranciers werken met een gewogen gemiddelde prijs per maand om het prijsplafond toe te passen? Ik lees dat in ieder geval voor Tibber en voor ANWB.

Dit verhaal gaat dus niet op, onafhankelijk van welke leverancier je kiest?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

marcieking schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:29:
Klopt het dat alle energieleveranciers werken met een gewogen gemiddelde prijs per maand om het prijsplafond toe te passen? Ik lees dat in ieder geval voor Tibber en voor ANWB.

Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:56
PnD schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Heeft inderdaad geen voeding. De installatie zegt alleen plug in en wacht tot het groene lampje gaat branden. Wifi instellen heb ik geen optie voor. Mis ik iets? 🤨
Hij gebruikt geen WiFi maar 4G, zegt de website, ik heb zelf geen zonneplan.

Heb je de dongle direct in de p1 poort of via een splitter doordat je meerdere P1 apparaten gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
marcieking schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:29:

Dat artikel is dan ook alweer van 3 maanden geleden. Sindsdien heeft de minister besloten dat dynamische prijzen teveel marktverstoring opleveren (lees: de ouderwetse energiereuzen zouden daarmee teveel staatssteun van ons belastinggeld mislopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
[...]

Heb je de site al eens nageplozen van hun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Marc_Sway schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:24:
[...]

Heel mooi zo’n overzicht! Is het niet handig om ze allemaal ‘incl BTW’ te publiceren en een kolom er nog naast met het ‘All-in’ tarief?
Dan kan het best worden vergeleken.

Verder moet Vrijopnaam nog aan het lijstje worden toegevoegd.
De prijzen zijn all-in (en inclusief BTW).

Vrij op naam is nu ook toegevoegd aan de verschillende overzichten en feeds (https://enever.nl/prijzen-feeds/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:04
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Bij Tibber is de opslag trouwens 0,2 cent. dus 10 x lager dan bij ANWB. Maar die bieden dus geen gas aan.
ANWB is de duurste, Tibber de goedkoopste. Althans zo was het enkele weken terug nog.
Ten opzichte van Tibber is de ANWB inderdaad duurder, maar ANWB is zeker niet de duurste van de dynamische aanbieders. Volgens enever zijn er nog 4 andere aanbieders die duurder zijn.
https://enever.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Deldenaar schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Heb je de site al eens nageplozen van hun?
Ja kan ik niks vinden, anders was ik hier niet 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bezzerk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Hij gebruikt geen WiFi maar 4G, zegt de website, ik heb zelf geen zonneplan.

Heb je de dongle direct in de p1 poort of via een splitter doordat je meerdere P1 apparaten gebruikt?
Had hass op p1 zitten, maar nu gewoon de zonneplan connect zonder splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
aaaido schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:07:
Ik heb het al eens eerder hier gedeeld maar het beste om te doen als je zonnepanelen hebt is in de winter een dynamisch contract en tijdens de zomer een contract met een hoge tvl. Echter alles is afhankelijk van je verbruik.
Maar hoe lang gaat dat werken?
Qua opzegtermijnen van de leverancier.
En als je dan zomermaanden doet, dan produceer je veel meer dan je verbruikt dus krijg je voor die korte looptijd een lage terugleververgoeding toch?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
Raymond P schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Vergeet ook niet dat een deel van het opgeslagen gas afgelopen zomer voor een redelijke prijs onder de grond is gestopt. Die kosten moeten deze maanden wel teruggehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 15:51
!null schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Maar hoe lang gaat dat werken?
Qua opzegtermijnen van de leverancier.
En als je dan zomermaanden doet, dan produceer je veel meer dan je verbruikt dus krijg je voor die korte looptijd een lage terugleververgoeding toch?
Er zijn momenteel weinig mooie contracten met een mooie tlv. Echter als deze er wel zijn en het past in je verbruik dan zie ik geen negatieve gevolgen om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Probeer gewoon eens met een goede USB voeding, ik had eerst ook zonder maar blijkbaar heeft ie het toch nodig...

En als test direct in de P1, pas als dat werkt eventueel splitter oid ertussen.

Klopt, geen Wifi maar 4G dus idd plug & play. Niet vergeten de dongle te "activeren" in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
PnD schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Ja kan ik niks vinden, anders was ik hier niet 🙃
Had je deze pagina al gevonden? Je kan ook de storing checker daar doorlopen

https://service.zonneplan...d9cc9493097c5cdf44169129e

[ Voor 7% gewijzigd door Wiebeltje op 01-01-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
mathijshooi schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Vergeet ook niet dat een deel van het opgeslagen gas afgelopen zomer voor een redelijke prijs onder de grond is gestopt. Die kosten moeten deze maanden wel teruggehaald worden.
Dat heb ik me inderdaad afgevraagd, wie betaalde het aanvullen van de gasopslagen? Ze deden voorkomen dat de NL overheid (Brussel!) hier over ging. Maar we krijgen niet het echte verhaal te horen, zeker niet in de media. En hoe staat dit in relatie met de inkoop bij de energiebedrijven.

Krijgen wij met day ahead prijzen nu gas uit de opslag wat in de zomer tegen veel hogere prijzen is ingekocht? En wie neemt dan het verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Jazsie schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Probeer gewoon eens met een goede USB voeding, ik had eerst ook zonder maar blijkbaar heeft ie het toch nodig...

En als test direct in de P1, pas als dat werkt eventueel splitter oid ertussen.

Klopt, geen Wifi maar 4G dus idd plug & play. Niet vergeten de dongle te "activeren" in de app.
Mijn connect heeft geen mogelijkheid een voeding aan te sluiten 😂🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Wiebeltje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Had je deze pagina al gevonden? Je kan ook de storing checker daar doorlopen

https://service.zonneplan...d9cc9493097c5cdf44169129e
Ja zeker, al gedaan en een melding gemaakt. Had gehoopt hier nog een ervaringsdeskundige te vinden, maar wacht de reactie van Zonneplan wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Jawel hoor, zit gewoon micro USB aansluiting aan de zijkant ;)...

Beter kijken want Zonneplan zegt, mogelijk is er een defect oid...

[ Voor 36% gewijzigd door Jazsie op 01-01-2023 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Er zijn twee versies. Een met voeding aansluiting en een zonder. Kan je keuze maken tijdens het afsluiten van het contract. Ff contact opnemen met zonneplan lijkt mij het slimste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Kaaschef schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:46:
[...]

2 auto's vol, voor 10 euro! lekker hoor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efF1zAIzMbhMjQ6P1-YU7hOzyHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h8CsbLUcEWq8jvvc1ilvgZO0.jpg?f=user_large
_/-\o_
Totaalprijs, niet per kWh >:)
Maar het is ook wel eens "duur":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7WMMe3ZtSk1VTBXPlsI29KUO_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKGQ56JSPQQIDF3s3XHDwFoS.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 01-01-2023 23:30 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:52
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zakelijke laadpunten en dynamische prijzen? In de VVE hebben we newmotion en Alfen laadpalen, die worden beheerd door de leverancier. We laden met laadpassen zodat de kosten automatisch verekend worden met de VVE. Kunnen de dynamische tarieven automatisch ingevoerd worden (via API)? Vraag staat ook uit bij leverancier, maar die zijn niet zo snel met antwoorden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
mathijshooi schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Was daar geen prijsgarantie voor afgegeven door de regering? ;)
De reductie van vermindering energiebelasting dekt dat al geloof ik.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 20-09 20:02
Gé Brander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:29:
[...]

[Afbeelding]
_/-\o_
Totaalprijs, niet per kWh >:)
Maar het is ook wel eens "duur":
[Afbeelding]
Totaalprijs exclusief Energiebelasting en ODE bedoel je. Reken dus nog maar 0,07335 per kWh erbij ;) Dan kom je uit op 10 euro voor je laadsessies. Dan nog heel erg goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 22:13
Tibber lijkt zijn data in de app over 31-12 niet op orde te hebben bij mij. Heb alleen verbruik tussen 0 en 1 uur. Is dit bij anderen ook het geval?
Heb liever niet dat ze dat verbruik doorschuiven naar 1-1 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02
Marcva schreef op maandag 2 januari 2023 @ 05:57:
Tibber lijkt zijn data in de app over 31-12 niet op orde te hebben bij mij. Heb alleen verbruik tussen 0 en 1 uur. Is dit bij anderen ook het geval?
Heb liever niet dat ze dat verbruik doorschuiven naar 1-1 ;)
Hier niet het geval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNSlMWBZv6fHE8rH0oeqtBIdjUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqJrBsybwGdkzvXmuKVWc7RU.png?f=fotoalbum_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietnormaal schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:32:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zakelijke laadpunten en dynamische prijzen? In de VVE hebben we newmotion en Alfen laadpalen, die worden beheerd door de leverancier. We laden met laadpassen zodat de kosten automatisch verekend worden met de VVE. Kunnen de dynamische tarieven automatisch ingevoerd worden (via API)? Vraag staat ook uit bij leverancier, maar die zijn niet zo snel met antwoorden....
Alfen kan dit niet out of the box volgens mij. Ik doe het daarom zelf via domotica, want je kan hem wel via Home assistant of Domoticz aansturen. Maar dat is waarschijnlijk een stap te ver voor jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Sinds 1 maand zit ik met een dynamisch tarief bij de ANWB. Dat scheelt me nu al een slok op een borrel tov Eneco. Nu mijn vraag . De afgelopen dagen was de prijs voor elektra gedurende vele uren nul of zelfs een uurtje negatief. Toch zie ik dat ik over die gratis uren per gebruikte kWh wisselende kosten heb gemaakt. Ik snap dat bij de gratis uren bijvoorbeeld vaste kosten berekend worden, maar ik snap niet dat die achteraf per uur waarop het voorspelde tarief 0 was, toch tussen de min 1 cent en plus 15 cent kunnen liggen per kWh. Weet iemand hoe dit zit? Ik kan geen info vinden hierover. Reeds dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
@RayDelft Geen idee welke uren je precies bedoelt en wat je precies ziet. Ik zit verder ook niet bij de ANWB dus dat is lastig.

Tarief is op de meeste momenten niet exact 0 geweest, maar vaak 0,1 of -0,1 cent wat ik veel apps worden afgerond op hele centen. Als je dan veel gebruikt (Warmtepomp/EV) dan tellen die 0,1 centen natuurlijk behoorlijk op.
verklaard natuurlijk niet dat de prijs per kWh opeens 15 cent is, maar wellicht wel dat de totale prijs dat uur 15 cent is geworden.

Heb je een concreet voorbeeld van uur, verbruik en tarieven?

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 02-01-2023 08:07 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@RayDelft Ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het niet gewoon de overheidstarieven die er bovenop komen?

Op de pagina van de ANWB staat dat die niet in de prijs verwerkt zijn. (klikken op de "I" rechtsboven.)

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-01-2023 08:10 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:07:
@RayDelft Ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met de belastingen.
zat ik ook aan te denken, maar dat verklaart niet dat hij blijkbaar op dezelfde plek ook -1 cent ziet staan.
Immers het tarief is deze week niet -8 cent of lager geweest. (-15 cent sinds dit jaar door de belastingen).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1 ... 82 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels