Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:26
CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:55:
[...]

Leveren je panelen in een goede situatie meer op dan dat je verbruikt? Dan kan je beter nu al naar een traditionele leverancier gaan toch met een hoge TLV? Dan saldeer je ook voor deze maanden waarbij de zon amper schijnt.
Exact mijn benadering ook. Per 1 februari weg bij Zonneplan en naar gas bij anwb en elektra bij samenom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 10:54
Davidrrr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:46:
Ik denk dat ik maar blijf zitten waar ik zit, aangezien we binnenkort zp krijgen waarmee ik flink wat teruglever. Volgend jaar is de som minder interessant voor ons zonder elec auto en andere grootverbruikers. En qua gas zou ik kunnen overstappen maar ik vraag mij af of dat zoveel loont gezien de huidige tarieven en het prijsplafond.
Je hebt ze nog niet, waarschijnlijk heb je nu een maandelijks variabel contract dus je kan zo weer terug switchen. Nu wordt er weinig opgewekt en als er wordt opgewekt is het ook redelijk goed betaald. Ik ga het avontuur gewoon aan met zonnepanelen. Ik denk zelf dat het zo slecht niet is met een beetje sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:59
Beste Forumleden,
Ik verbruik per maand tussen de 160 - 200 kWh. Dat is ca 5.3 - 6.6 kWh per dag.
Ik heb begrepen dat als je een home battery hier op dimensioneert, dit 1.2-1.4 x je verbruik moet zijn. Dus uitgaande van de 6.6 per dag, komt dat neer op een batterij van ca 8.5 kWh.

Ik heb geen zonnepanelen tot nu toe en geen warmtepomp.

Een 8.3 kWh home battery kost kennelijk nu iets van 8500€
https://www.alma-solarsho...m-83kwh-hoogspanning.html

Zijn er hier al de nodige ervaringen op het forum met home batteries (en niet van een EV)?
De basisvraag is, is een home battery al rendabel in combinatie met de dynamische elektraprijzen, of wordt het alleen interessant als je bijv 20 zonnepanelen hebt om vanuit daar de batterij te laden?

[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 31-12-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 10:54
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:05:
Beste Forumleden,
Ik heb begrepen dat als je een home battery hier op dimensioneert, dit 1.2-1.4 x je verbruik moet zijn. Dus uitgaande van de 6.6 per dag, komt dat neer op een batterij van ca 8.5 kWh.

Zijn er hier al de nodige ervaringen op het forum met home batteries (en niet van een EV)?
De basisvraag is, is een home battery al rendabel in combinatie met de dynamische elektraprijzen, of wordt het alleen interessant als je bijv 20 zonnepanelen hebt om vanuit daar de batterij te laden?
Zolang er salderen is is het helemaal niet interessant. Je zou met dynamisch nog in het goedkoopste uur kunnen laden en ontladen in het duurste uur. Dat zou een 3kWh al prima zijn. Hoe groter het verschil hoe betere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
hpt870 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:57:
[...]

Exact mijn benadering ook. Per 1 februari weg bij Zonneplan en naar gas bij anwb en elektra bij samenom.
Je kunt met gas ook gewoon blijven zitten bij zonneplan. Abonnement is net iets voordeliger dan de ANWB en de prijs per m3 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:31
Willempie27 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:20:
[...]

Zolang er salderen is is het helemaal niet interessant. Je zou met dynamisch nog in het goedkoopste uur kunnen laden en ontladen in het duurste uur. Dat zou een 3kWh al prima zijn. Hoe groter het verschil hoe betere investering.
Dat wordt ook lastig stel dat je zo 20 cent per kWh pakt. Dat moet je 42500 kWh terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:18
Beste Forumleden,

Zonder zonnepanelen kan je op goedkope uren laden, maar dat is dan wel DHZ thuisaccu tot ca €200/kWh
daarbij dien je wel rekening houden met tot 20% verlies en een glazen bol voor wat de uurprijzen gaan doen over langere tijd.
Verleden is geen enkele garantie voor de toekomst en of verschil voldoende blijft, globale verwachting is dat de prijs gemiddeld lager zal liggen, daar het risico bij je als gebruiker ligt en geen risico-opslag die tradionele energieleveranciers verwerken in hun variabel of vast contract, met maandelijkse tariefwijzingen hebben tradionele al veel van het risico verschoven naar de verbruiker.

Als je zonnepanelen hebt is er nog steeds volledig salderen en tegen elkaar wegstrepen bij variabel/vast contract en een onvoorspelbaar avontuur als je dynamisch gaat met een thuisaccu.
Zonder thuisaccu maar wel zonnepanelen die >70% van je jaar verbuik opwekken, dien je wel een speciaal specifiek dag/seizoen verbruik te hebben, wil het beter uitkomen tov een variabel contract met 100% salderen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:59
OK, veel dank voor de heldere uitleg!
Als ik t goed begrijp, heeft een thuis-accu geen enkele zin zolang de salderingsregeling er is en je bij je contract met dynamische prijzen ook de mogelijkheid hebt om zonnepaneel-stroom terug te leveren naar het net.

Correct dus dat t alleen echt zin heeft een thuis-accu te overwegen als de salderingsregeling tot einde is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 15:40
CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:55:
[...]

Leveren je panelen in een goede situatie meer op dan dat je verbruikt? Dan kan je beter nu al naar een traditionele leverancier gaan toch met een hoge TLV? Dan saldeer je ook voor deze maanden waarbij de zon amper schijnt.
Tussen Maart en Oktober lever ik veel terug, in andere maanden gebruik ik juist. Heb ook een elektrische auto die ik thuis laad.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:18
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:19:
OK, veel dank voor de heldere uitleg!
Als ik t goed begrijp, heeft een thuis-accu geen enkele zin zolang de salderingsregeling er is en je bij je contract met dynamische prijzen ook de mogelijkheid hebt om zonnepaneel-stroom terug te leveren naar het net.

Correct dus dat t alleen echt zin heeft een thuis-accu te overwegen als de salderingsregeling tot einde is gekomen?
Zeker tot de afbouw van salderen begint moet je het zien als een hobby die ook nog wat kan opbrengen als het goed gaat, want je bent geheel afhankelijk van de marktprijzen
Anders kijk eens wat KC27 zoal gepost heeft en zelf ben ik nog druk met intergratie bezig. en met 120m2 PV ben ik ook geen doorsnee.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik woon in een appartement en kan dus geen zonnepanelen plaatsen ed. Daarnaast geen gas ivm stadsverwarming. Kan dus weinig ‘sturen’ mbt verbruik. Jaarlijks verbruik rond de 3500. Twijffel tussen ANWB en Tibber. Tibber lijkt vooralsnog iets voordeliger te zijn en een betere app te hebben. Zijn er voordelen om toch voor ANWB te kiezen welke ik nu (nog) niet heb gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 18:22
Enige voordeel is de naam.
Voor de rest zijn er mijns inziens betere partijen qua prijs en app te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zazabez1
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-02 09:15
SidewalkSuper schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:55:
Enige voordeel is de naam.
Voor de rest zijn er mijns inziens betere partijen qua prijs en app te kiezen.
Zoals? Tibber en Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
Greenman2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:42:
Je kunt met gas ook gewoon blijven zitten bij zonneplan. Abonnement is net iets voordeliger dan de ANWB en de prijs per m3 ook.
Nadeel van Zonneplan is dat ze gaan middelen over geheel 2023 qua prijsplafond. Dus als je een paar maanden er onder zit en een paar maanden er boven, dan heb je uiteindelijk nog geen voordeel. Bij andere aanbieders doen ze het volgens mij wel per maand. Toch?

Ik zit nu ook bij Zonneplan met gas en stroom, maar zit er sterk over te denken om minimaal voor stroom over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 20:30

GateKeaper

#1 Procastinator

Zijn er hier ook mensen die gas en electra gescheiden hebben? Waar neem je ze af?

Uitgaande van de spreadsheet in de openingspost, zou ik electra moeten halen bij Tibber, en gas bij Zonneplan, echter staat er een notitie achter dat Zonneplan niet alleen gas doet.

Is er iemand die succesvol beide bij Zonneplan heeft afgenomen, om dan een maand later electra weg te verhuizen naar Tibber, en nu dus de combo Tibber & Zonneplan hebben? Bevalt dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:03
Ik heb m'n nordpool integratie in HA maar vast aangepast naar de nieuwe belastingtarieven met tibber opslag (ODE er maar in laten staan voor het geval die in de toekomst toch weer apart wordt berekend).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: nordpool
  VAT: False
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  low_price_cutoff: 0.9
  region: "NL"
  precision: 3
  price_type: kWh
  additional_costs: >
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set ODE = 0.0 %}
    {% set tax_kWh = 0.12599 + ODE %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

(overigens credits naar @Sicco92, ik heb dit allemaal een op een van hem overgenomen ;) )

Komt exact overeen met wat de Tibber app voor morgen aangeeft (m.u.v. een 0.1ct afwijking om middernacht, maar dat zal wel gewoon ergens een afrondingsfoutje zijn)

Dit ziet er hoe dan ook een stuk aantrekkelijker uit dan de 80ct die ik bij Greenchoice zou gaan betalen vanaf morgen (goed, 40ct die ik direct betaal maar de rest betaal ik uiteindelijk alsnog zelf).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fk2WT5T.png

[ Voor 4% gewijzigd door anboni op 31-12-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:15
Beste Forumleden,

Met 3 van die batterijen + een losse 5.000 euro heb je er een Fiat 500 E voor met bijna dezelfde batterijcapaciteit 8)7

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:20
Voor de mensen hier die mijn voorbeeldconfiguratie van de nordpool-integratie in Home Assistant hebben overgenomen (zie Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."): het is bijna 2023 en dus tijd om die te updaten. De prijzen voor morgen zijn bekend, dus ik heb mijn vernieuwde configuratie eindelijk kunnen testen.
De prijzen komen zo tot op 0,1 cent nauwkeurig overeen, behalve vannacht tussen 0:00-1:00, dan zit er 0,1 cent verschil in. Ik gooi dat op een afrondingsverschilletje, want ik zie niet wat er fout is aan mijn configuratie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.002 %}

Als je wil dat het vandaag ook nog klopt, dan kan je dit gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      {% set VAT = 0.09 if now().year == 2022 else 0.21 %}
      {% set ODE = 0.0305 %}
      {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE if now().year == 2022 else 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.002 %}

Edit: Ah, @anboni was me net voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Grappig dat jij ook precies die 0.1ct afwijking om middernacht ziet. Zou natuurlijk zomaar kunnen dat die afwijking juist in de tibber app zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:10:
[...]

Nadeel van Zonneplan is dat ze gaan middelen over geheel 2023 qua prijsplafond. Dus als je een paar maanden er onder zit en een paar maanden er boven, dan heb je uiteindelijk nog geen voordeel. Bij andere aanbieders doen ze het volgens mij wel per maand. Toch?
Volgens mij zijn de kenners het hier nog niet over eens.
De energieboeren volgens mij ook niet.
Misschien even aan die knappe minister vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
Greenman2 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:42:
[...]

Behalve dat de Zonneplan helpdesk aangeeft het contract te zullen ontbinden als je vertrekt met elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
hpt870 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:37:
[...]

Behalve dat de Zonneplan helpdesk aangeeft het contract te zullen ontbinden als je vertrekt met elektra.
Ok, interessant, dat is nieuw voor me. Vraag me af of ze dat juridisch mogen. Maar goed dan zijn er nog voldoende alternatieven zoals de ANWB idd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
En nu de kale tarieven een aantal uur negatief zijn, ook meteen een kleine aanpassing aan m'n apex charts gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2DiKzcF.png

In de blauwe uren is het kale tarief negatief. Niet spannend als dat 's nachts gebeurt (anders dan dat het ideale momenten zijn om te verbruiken), maar als het overdag gebeurt is dat een signaal dat ik even moet nadenken wat ik met m'n productie doe. Misschien dat ik ook nog 'ns moet kijken of ik daarvoor een push alert kan genereren, ik verwacht dat ik over 'n paar maanden niet meer zo regelmatig naar die grafiekjes zal kijken tenslotte :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Electricity Prices Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Now
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#186ddc'
      - value: 0.155
        color: '#04822e'
      - value: 0.2
        color: '#12A141'
      - value: 0.25
        color: '#79B92C'
      - value: 0.3
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.35
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.4
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.45
        color: '#E76821'
      - value: 0.5
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  tooltip:
    enabled: true
    x:
    fixed:
      position: topLeft
  chart:
    height: 320px
  grid:
    borderColor: rgba(255,255,255,0.1)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Dus de 15 cent van morgen is ongeveer de prijs als de energie zonder belastingen rond de 0 zit? Dat wat nu 8 cent is? Dat is een heel verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

TheBrut3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:56:
Dus de 15 cent van morgen is ongeveer de prijs als de energie zonder belastingen rond de 0 zit? Dat wat nu 8 cent is? Dat is een heel verschil.
klopt, denk dat we de 8 cent pas weer in de zomer gaan zien.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 31-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amz6VnGVpFS1Br6otnjdO4D3abM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2U2r4Dli7VweIt0cbT33hI9.jpg?f=fotoalbum_large
Vrijwel gratis twee auto's vol geladen vannacht. Ik ben steeds blijer met de dynamische tarieven.

Natuurlijk zijn er ook dagen waar het duurder is maar met de vergoeding die ik zakelijk betaal aan privé voor de afgenomen stroom kom ik er goed uit.

[ Voor 86% gewijzigd door Gé Brander op 31-12-2022 14:01 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:12
Om de dynamische gasprijs inzichtelijk te maken gebruik ik de API van EnergyZero om de prijzen in home assistant te krijgen. Sinds vandaag is er geen nieuwe data via de API beschikbaar. Iemand hier deze al weer aan de praat gekregen toevallig door andere instellingen te gebruiken?

Mijn huidige yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: rest
    name: "EZ_gasprijs"
    scan_interval: 900
    value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price+0.5425257}}"
    unit_of_measurement: "EUR/m³"
    json_attributes:
     - Prices
     - average
    resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true

Voor vandaag is dat dus:
https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
waar te zien is dat er geen nieuwe data meer beschikbaar is na 5:00 afgelopen nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:17
TheBrut3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:56:
Lang leve de sigaar uit eigen doos. Check de netbeheerder kosten toename maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
@Vincent_89 Volgens mij werkt die API tijdelijk niet. Volgens mij werkte die bij overgang van 21% naar 9% BTW in juli, en rond wisseling zomertijd <--> wintertijd ook al niet goed. Elke keer als er grote wijzigingen zijn dus. Ik verwacht dat die op of na 1 januari weer goed gaat werken.

@anboni Kan je wat met deze template sensors? :) Je kunt ze aanpassen van '< 0' naar '< 0.155', net zoals in je grafiek. Deze gebruik ik voor notificaties voor "morgen is stroomprijs ergens negatief", en "dit uur is de stroomprijs negatief".
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
template:
- binary_sensor:
    - name: "Negative electricity price this hour"
      state: >
        {{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0') | float(1) < 0 }}
      availability: >
        {{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0') | is_number }}
    - name: "Negative electricity price today"
        {{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "today") | min < 0 }}
    - name: "Negative electricity price tomorrow"
        {% if is_state('binary_sensor.electricity_prices_for_tomorrow_available', 'off') %}
        off
        {% else %}
        {{ state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0", "tomorrow") | min < 0 }}
        {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:10
mathijshooi schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:19:
[...]

Lang leve de sigaar uit eigen doos. Check de netbeheerder kosten toename maar eens.
Netbeheer is toch een heel andere doos...

Ik bekijk het anders, de eerste +/- 3000 kWh betaal ik geen heffingen. Afgelopen jaar was dat +/- 8000, dat heb ik niet gered dus heb ik extra korting.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:26
Bulldog schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:52:
Ik woon in een appartement en kan dus geen zonnepanelen plaatsen ed. Daarnaast geen gas ivm stadsverwarming. Kan dus weinig ‘sturen’ mbt verbruik. Jaarlijks verbruik rond de 3500. Twijffel tussen ANWB en Tibber. Tibber lijkt vooralsnog iets voordeliger te zijn en een betere app te hebben. Zijn er voordelen om toch voor ANWB te kiezen welke ik nu (nog) niet heb gezien?
Voordeel dat ANWB volgens de klassieke weg een vast voorschotbedrag vraagt maar bij afrekening wel de dynamische tarieven hanteert? Tibber rekent per maand af wat je hebt verbruikt. Mocht de prijs hard gestegen zijn dan moet je het geld die maand wel hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:26:
[...]

Voordeel dat ANWB volgens de klassieke weg een vast voorschotbedrag vraagt maar bij afrekening wel de dynamische tarieven hanteert? Tibber rekent per maand af wat je hebt verbruikt. Mocht de prijs hard gestegen zijn dan moet je het geld die maand wel hebben liggen.
Kan ook juist een nadeel zijn... Op die manier spaar je alle maanden die je teveel hebt verbruikt op een moet je alles aan het einde van je contractjaar bijbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:26:
[...]

Als je geen buffertje aanlegt/aanhoudt moet je volgens mij niet met Tibber in zee gaan.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 14-04 15:41
Gé Brander schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:59:
[Afbeelding]
Vrijwel gratis twee auto's vol geladen vannacht. Ik ben steeds blijer met de dynamische tarieven.

Natuurlijk zijn er ook dagen waar het duurder is maar met de vergoeding die ik zakelijk betaal aan privé voor de afgenomen stroom kom ik er goed uit.
2 auto's vol, voor 10 euro! lekker hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:03
[Afbeelding]

Idem dito hier! Ben blij dat ik nu niet saldeer!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Heeft er iemand met het ALLEEN dynamisch afnemen van GAS? Zitten hier nog bepaalde extra nadelen aan?

Dus electriciteit blijft variabel bij een andere leverancier ivm salderingsregeling .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
Net reactie op mijn mail naar United Consumers van 2 weken geleden:
Uw nieuwe tarieven zijn vastgesteld rond 6 november 2022. Op dit moment waren de tarieven nog hoger. In de tussentijd zijn de tarieven namelijk gedaald, ook bij ons, wat voor u in dit geval nadelig is. Helaas kunnen wij de tarieven niet meer voor u aanpassen. Het is jammer maar inderdaad begrijpelijk als u wilt overstappen vanwege goedkopere tarieven
Ze geven het nog toe ook dat het gedaald is maar ik alsnog het nieuwe tarief zou moeten betalen. Zelfs geen voorstel. Gelukkig nog maar 3 weken bij hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 17:03
traders schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:51:
Heeft er iemand met het ALLEEN dynamisch afnemen van GAS? Zitten hier nog bepaalde extra nadelen aan?

Dus electriciteit blijft variabel bij een andere leverancier ivm salderingsregeling .
Nee hoor, dit kan prima. Ik heb een tijdje gewoon gas bij groenestroomlokaal gehad en elektra elders.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:59
traders schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:51:

Ik ga dat doen waarschijnlijk. Blijf wel bij eneco met de hogere tarieven nu maar met het prijsplafond blijft dat denk beter dan dynamisch met flink wat terugleveren. Ik was bezig met anwb voor alleen gas. Ik denk dat ik die neem voor gas. Nadeel is 2 apps ipv 1 denk ik. Prijs zal door prijsplafond niet veel schelen denk ik. Alleen weet ik wel dat een eneco altijd duurder zal zijn. Volgend jaar zonder plafond moet ik het weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 07:18
Mede-tweakers, ik zie even door de bomen het bos niet meer door de combinatie van salderen en het prijsplafond.

Voor de context mijn situatie:
Geen gas gebruik, alleen elektra. Elektrische auto (Tesla Model 3) waarvan de werkgever het daadwerkelijk betaalde tarief vergoed (niet zo praktisch met dynamisch tarief en prijsplafond..). Verwachting voor 2023 (obv 2022);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3UHsrEoIQSfjpl5htIuUX_YwQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5t1Uy5lBnVL182XYGyduJ7x6.png?f=fotoalbum_large
[/list]

In dit overzicht heb ik de volgende informatie toegepast:
  1. Salderen: Bij tibber schrijven ze (bron); Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. We geven je exact dezelfde prijs terug die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. [...] Als energieleverancier zijn we verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen.
  2. Prijsplafond; Door de overheid vastgesteld 'tegoed' per maand (totaal nogsteeds 2900kwh).
  3. Prijsplafond icm salderen: Bij tibber (bron): Het prijsplafond wordt toegepast op het nettoverbruik. Dit betekent dat de salderingsregeling eerst wordt gehanteerd en dan pas het energieplafond. Opwek wordt dus eerst van het verbruik afgehaald en vervolgens wordt het prijsplafond toegepast.
Mijn vraag; op basis van het bovenstaande kan ik nog niet bepalen of het voor mij interessant is om een dynamisch tarief te hebben. Daarvoor heb ik het jaarlijks verwachte tariefverloop nodig over het jaar. Uiteraard kan ik met de warmtepomp en auto gedurende best wel goed het verbruik sturen. Is bijvoorbeeld stroom in de winter duurder dan in de zomer?
Denken jullie dat het voor mij interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Davidrrr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:54:
[...]
Ik was bezig met anwb voor alleen gas. Ik denk dat ik die neem voor gas.
@Davidrrr Waarom de ANWB? Er zijn toch maar 2 selectiecriteria: (1) de vaste kosten per maand (zeg 5-10 euro) en (2) de opslag per kuub (5-15 ct).

Hoe kom jij dan bij de ANWB uit? Je selectie criteria moet toch zijn die partij waarbij het volgende minimaal is: (vaste kosten/mnd*12)+(verwacht jaarverbruik*opslag,)

Of spelen er nog andere argumenten om voor een "duurdere" aanbieder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 09:11
Wat een ontzettende breinbreker is de markt op dit moment..

Ons contract loopt af per 01-02-2023 bij BudgetEnergie, en van de nieuwe (variabele) tarieven wordt ik niet echt gelukkig;
€0,78 per kWh normaaltarief
€0,67 per kWh daltarief
€2,32 per m3 gas
Teruglevering wordt;
€0,26 normaaltarief
€0,21 daltarief

Nu is onze situatie niet doorsnee en weet ik ook nog niet wat ons verbruik zal gaan worden komend jaar ten opzichte van voorgaande jaren.
Volgens onze jaar afrekening van 2021 hadden we 3450kWh gebruikt en 1850m3 gas, maar het afgelopen jaar is het volgende gedaan thuis;

Afgelopen April kunststof kozijnen laten plaatsen met triple beglazing.
Afgelopen Oktober een hybride warmtepomp geplaatst.
Ook is het dak al voor een deel na geïsoleerd maar dat is nog niet klaar.
Ook staan er zonnepanelen klaar om geïnstalleerd te worden met een verwachtte jaaropbrengst van 5000kWh.

Nu heb ik een vergelijk van 10 weken kunnen maken ten opzichte van vorig jaar.
Conclusie hieruit is dat we 60% meer stroom gebruiken en 69% minder gas!

Dit zou betekenen dat we over 2023 aan het volgende komen;
5520kWh verbruik
5000kWh teruglevering
574m3 gas

Door het volgen van dit topic voor enkele dagen denk ik dat het voor ons het beste is om voor stroom naar een variabel contract te gaan en voor gas naar dynamisch i.v.m. het salderen.

Of is het toch aan te raden om voor stroom ook naar dynamisch te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgster
  • Laatst online: 09-05 13:44
traders schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:09:
[...]

@Davidrrr Waarom de ANWB? Er zijn toch maar 2 selectiecriteria: (1) de vaste kosten per maand (zeg 5-10 euro) en (2) de opslag per kuub (5-15 ct).

Hoe kom jij dan bij de ANWB uit? Je selectie criteria moet toch zijn die partij waarbij het volgende minimaal is: (vaste kosten/mnd*12)+(verwacht jaarverbruik*opslag,)

Of spelen er nog andere argumenten om voor een "duurdere" aanbieder te gaan?
dus jij koopt alles bij de Action, want prijs is allesbepalend?!
natuurlijk zijn er andere argumenten, betrouwbaarheid, werking app, omgaan met prijsplafond, maandelijks voorschot ja/nee, support..etc..

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[Afbeelding]

Welke vergoeding houd je aan? Ik zit vanaf 16 feb ook dynamisch en ben nog even aan het bedenken tegen welke kwh-prijs ik mezelf ga compenseren. Hoe hoger hoe beter 😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Het is wel een heerlijke dag voor lage tarieven. 31 december is onze jaarlijkse piekdag qua elektraverbruik vanwege de tradities van mijn vrouw op oudejaarsdag/nieuwjaar. Dus er wordt extreem veel eten gekookt met bijbehorend elektraverbuik.

Oven staat al een paar uur aan nu bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door moshimoshi op 31-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
MWDKing schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:00:
Mede-tweakers, ik zie even door de bomen het bos niet meer door de combinatie van salderen en het prijsplafond.

Geen gas gebruik, alleen elektra. Elektrische auto (Tesla Model 3) waarvan de werkgever het daadwerkelijk betaalde tarief vergoed (niet zo praktisch met dynamisch tarief en prijsplafond..). Verwachting voor 2023 (obv 2022);
[Afbeelding]
[/list]

1. Salderen: Bij tibber schrijven ze (bron); Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. We geven je exact dezelfde prijs terug die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. [...] Als energieleverancier zijn we verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen.
  2. Prijsplafond; Door de overheid vastgesteld 'tegoed' per maand (totaal nogsteeds 2900kwh).
  3. Prijsplafond icm salderen: Bij tibber (bron): Het prijsplafond wordt toegepast op het nettoverbruik. Dit betekent dat de salderingsregeling eerst wordt gehanteerd en dan pas het energieplafond. Opwek wordt dus eerst van het verbruik afgehaald en vervolgens wordt het prijsplafond toegepast.
Mijn vraag; op basis van het bovenstaande kan ik nog niet bepalen of het voor mij interessant is om een dynamisch tarief te hebben. Daarvoor heb ik het jaarlijks verwachte tariefverloop nodig over het jaar. Uiteraard kan ik met de warmtepomp en auto gedurende best wel goed het verbruik sturen. Is bijvoorbeeld stroom in de winter duurder dan in de zomer?
begrijp ik goed ,dat je op jaarbasis precies je verbruik aan opwek hebt? dus daarmee alles saldeert?

in dat geval twijfel ik of dynamisch voor jou interessant is. enerzijds omdat je niet echt meer kan salderen en als het fout gaat ,betaal je wellicht de hoofdprijs. met het prijsplafond weet je gewoon waar je aan toe bent (incl. dan ook op jaarbasis salderen). Erg lastige keuze inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Holgster schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:18:
[...]

natuurlijk zijn er andere argumenten, betrouwbaarheid, werking app, omgaan met prijsplafond, maandelijks voorschot ja/nee, support..etc..
Eens. Ik baseer mij wat op reviews en dingen die ik hier lees en kosten. Wat is de beste provider voor alleen gas dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 07:18
Kaaschef schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:24:
[...]

begrijp ik goed ,dat je op jaarbasis precies je verbruik aan opwek hebt? dus daarmee alles saldeert?

in dat geval twijfel ik of dynamisch voor jou interessant is. enerzijds omdat je niet echt meer kan salderen en als het fout gaat ,betaal je wellicht de hoofdprijs. met het prijsplafond weet je gewoon waar je aan toe bent (incl. dan ook op jaarbasis salderen). Erg lastige keuze inderdaad.
Bedankt voor je reactie. Nee, ik verbruik 4380 kwh en lever 2308 kwh terug. Dus netto verbruik ik ca. 2000 kwh op jaarbasis. Maar zoals je in de tabel ziet, verbruik ik in de winter relatief veel (warmtepomp) en ga ik ver boven het kwh-plafond. In de zomer lever ik juist veel terug (meer dan dat ik verbruik) en blijf ik heel ver onder het plafond. Dus als het in zonnige perioden zo is dat de tarieven relatief laag zijn, dan krijg ik dus weinig voor mijn overschot. Dat is niet gunstig... Maar misschien klopt mijn redenatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
@MWDKing ik heb een excel berekening gemaakt waarin ik zelf wat kon spelen met de mogelijke tarieven volgend jaar en hoe dit zich dan verhoudt tot een situatie met het prijsplafond prijzen. dus bv in de zomer 0 cent krijgen voor teruglevering en 40 ct. moeten betalen (worst case) , en alles ertussen in.

bij mij waren er meer situaties dat het voordelig zou zijn, (met een verbruik dat ongeveer de helft is van jouw situatie) Blijft koffiedik kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
anboni schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:53:
[...]

Dat vat het wel redelijk samen ja. Mocht je het voor elkaar krijgen om al je verbruik te doen tijdens uren die boven het prijsplafond liggen, dan betaal je nog steeds maximaal het prijsplafond tarief. Alleen als je zonnepanelen hebt en flink teruglevert, wordt het sommetje wat ingewikkelder.
Realiseer je wel dat jij normaal het risico draagt bij forse prijsstijgingen. In 2023 wordt dat (grotendeels) gedekt door het prijsplafond.
Is dat risico groot? Als ik hier zo lees zijn de tarieven zelfs midden in de (energie)crisis aardig binnen de perken gebleven. Maar je moet je er wel van bewust zijn.
Anderzijds, een dynamisch contract kan ook maandelijks de tarieven wijzigen. Als ik niet met overproductie zonnepanelen zat zou ik het zeker wel aandurven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Raymond P schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:25:
[...]

Netbeheer is toch een heel andere doos...

Ik bekijk het anders, de eerste +/- 3000 kWh betaal ik geen heffingen. Afgelopen jaar was dat +/- 8000, dat heb ik niet gered dus heb ik extra korting.
Misschien andere doos idd. Maar die dozen staan wel allemaal naast elkaar in dezelfde kast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Even een domme vraag. Ik ga eigenlijk uit vam hogere energieprijzen in de winter en lage in de zomer. Als ik dit staatje zie is dat eerder andersom. Wellicht al een keer besproken hier maar klopt dit dan? Dan zou dynamisch nog meer nut hebben namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhjCrCvcDwsPI_DOVOeIjyQ8aQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3TfOVjrq3arE4N7ann2cSKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Davidrrr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:36:
Even een domme vraag. Ik ga eigenlijk uit vam hogere energieprijzen in de winter en lage in de zomer. Als ik dit staatje zie is dat eerder andersom. Wellicht al een keer besproken hier maar klopt dit dan? Dan zou dynamisch nog meer nut hebben namelijk.
[Afbeelding]
Ja 2022 is een heel raar jaar geweest.
Dus de grafiek klopt. En het is een gouden jaar geweest ook met zonnepanelen.

Maar vergeleken met eerdere jaren eerder uitzondering dan regel.

Kwam omdat we deze zomer alle gasopslag en moesten vullen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Davidrrr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:36:
[Afbeelding]
Als vuistregel klopt het wel, maar je moet dan wel het gemiddelde bekijken van een aantal jaren. Je bekijkt nu een aantal maanden van een veelbewogen jaar als het gaat om de energiemarkt, dus de vuistregel hoeft in een jaar als deze helemaal niet op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Dank! Maar als ik kijk naar andere jaren zie ik eigenlijk een door de maanden heen vrij stabiel verloop bv in 2017, 2018, 2019 en 2020. 2021 en 2022 lijken wel wat uitzonderingen.

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

In ieder geval niet zulke enorme verschillen die ik had verwacht. Weet niet of deze site klopt of volledig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Davidrrr op 31-12-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Zijn er mensen die al de nieuwe "instellingen" weten voor de Nordpool integratie?

Dit is wat ik nu hebt maar dat klopt dus niet meer vanaf morgen:
code:
1
2
3
4
5
6
      {% set VAT = 0.09 %}
      {% set ODE = 0.0305 %}
      {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}
      {% set opslag = 0.002 %}

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:15:
Zijn er mensen die al de nieuwe "instellingen" weten voor de Nordpool integratie?

Dit is wat ik nu hebt maar dat klopt dus niet meer vanaf morgen:
code:
1
2
3
4
5
6
      {% set VAT = 0.09 %}
      {% set ODE = 0.0305 %}
      {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}
      {% set opslag = 0.002 %}
5 uur geleden.... Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:12
[...]

Uitgezonderd voorschot scoort Tibber op alle punten beter of gelijk ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 13-06 08:08
John245 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:48:
[...]

Uitgezonderd voorschot scoort Tibber op alle punten beter of gelijk ;-)
Het onderwerp was gas ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 20:30

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]

Beetje raar om stroom met fysieke producten te vergelijken. Stroom is stroom, en gas is gas. Producten bij de Action kunnen sneller kapot gaan dan wanneer je "kwaliteit" koopt. Maar de stroom die je krijgt bij de een, is exact dezelfde als bij de ander.

Met traditionele leveranciers begrijp ik dat je iets meer wilt betalen om te voorkomen dat je je voorschot kwijt bent in geval van faillissement. Dat risico is er bij dynamische leveranciers vrijwel niet.

Meer betalen voor een app kan een argument zijn. Wel een dure keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door GateKeaper op 31-12-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 23:12

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
anboni schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:50:
En nu de kale tarieven een aantal uur negatief zijn, ook meteen een kleine aanpassing aan m'n apex charts gemaakt:

[Afbeelding]

In de blauwe uren is het kale tarief negatief. Niet spannend als dat 's nachts gebeurt (anders dan dat het ideale momenten zijn om te verbruiken), maar als het overdag gebeurt is dat een signaal dat ik even moet nadenken wat ik met m'n productie doe. Misschien dat ik ook nog 'ns moet kijken of ik daarvoor een push alert kan genereren, ik verwacht dat ik over 'n paar maanden niet meer zo regelmatig naar die grafiekjes zal kijken tenslotte :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
experimental:
header:
  title: Electricity Prices Today
span:
now:
series:
    show:
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
yaxis:
  - id: '1'
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
  tooltip:
    x:
    fixed:
  chart:
  grid:
    borderColor: rgba(255,255,255,0.1)
Kan je ook de code posten voor de prijzen van morgen? Nu heb ik 2 verschillende :9.

Merci _/-\o_

(excuus mijn lompheid dat ik niet weet hoe ik dit zelf moet doen, dat krijg je als je 1:1 overneemt van iemand anders...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:26
MWDKing schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:00:

[Afbeelding]
[/list]

Wat je nog kan doen is tijdens de winter dynamisch contract en zomer een variabel contract met hoge tvl. Persoonlijk heb ik ook wat overschot van zonnepanelen maar heb ik 2022 gekozen voor volledig anwb. Ook wel weer lekker om in de warmere maanden lage stroom tarieven te hebben. Dus mijn tip is vooral dynamisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:11:
[...]
(excuus mijn lompheid dat ik niet weet hoe ik dit zelf moet doen, dat krijg je als je 1:1 overneemt van iemand anders...).
Tja, zo ben ik ook begonnen hoor, kopieren en daarna klooien tot ik het naar mijn smaak heb aangepast :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
experimental:
header:
  title: Electricity Prices Tomorrow
span:
  offset: +1d
now:
series:
    show:
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
yaxis:
  - id: '2'
    min: ~0
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
  tooltip:
    x:
    fixed:
  chart:
  grid:
    borderColor: rgba(255,255,255,0.2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:03
bedankt @anboni eindelijk mij ook eens gelukt om een kaart toe te voegen
per 1-1 gaan wij over naar tibber en ik wil nu de wasmachine via homeassistant gaan sturen
met deze kaart heb ik inzicht in welke periode de wasmachine het beste kan draaien

bedankt en fijne avond nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:24
[...]

GateKeaper schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:55:
[...]

Beetje raar om stroom met fysieke producten te vergelijken. Stroom is stroom, en gas is gas. Producten bij de Action kunnen sneller kapot gaan dan wanneer je "kwaliteit" koopt. Maar de stroom die je krijgt bij de een, is exact dezelfde als bij de ander.

Met traditionele leveranciers begrijp ik dat je iets meer wilt betalen om te voorkomen dat je je voorschot kwijt bent in geval van faillissement. Dat risico is er bij dynamische leveranciers vrijwel niet.

Meer betalen voor een app kan een argument zijn. Wel een dure keuze.
Stroom is exact een action product. Je gebruikt het precies 1 keer.
En dat is ook precies de reden dat ik twee verschillende leveranciers heb gekozen voor gas en elektriciteit. Eerst de dynamische aanbieders in een tabel gezet en dan gekeken welke de laagste tarieven had. Toen gekozen voor frank voor gas en tibber voor elektrische energie. Als het goed is was Frank niet helemaal de goedkoopste, het scheelde 3 cent (oid) met een rijtje "goedkoopste". Omdat ik van geen van die allergoedkoopste ooit gehoord had, heb ik voor frank gekozen ( was Frank even duur als de anwb geweest, had ik waarschijnlijk meer tijd aan de andere namen besteed en die gegoogled en toch doe gekozen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om even te reageren (om niet te zeggen fulmineren) op de nieuwe belastingtarieven...
Ja, als de marktprijs 0 is betaal je in 2022 € 0,08142 voor een kWh. In 2023 wordt dat € 0,15245.

Omdat de vaste kosten stijgen en de variabele kosten (BTW) een lager percentage worden is er een break-even point: als de marktprijs onder € 0,46590 blijft betalen we in 2023 meer voor stroom dan in 2022.
Hoe vaak blijft die marktprijs onder € 0,46590? Nou, in 2022 8.169 uur van de 8.760 uur, 93% van de tijd.
Leuk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Maasluip schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:56:
Om even te reageren (om niet te zeggen fulmineren) op de nieuwe belastingtarieven...
Ja, als de marktprijs 0 is betaal je in 2022 € 0,08142 voor een kWh. In 2023 wordt dat € 0,13733.

Omdat de vaste kosten stijgen en de variabele kosten (BTW) een lager percentage worden is er een break-even point: als de marktprijs onder € 0,46590 blijft betalen we in 2023 meer voor stroom dan in 2022.
Hoe vaak blijft die marktprijs onder € 0,46590? Nou, in 2022 8.169 uur van de 8.760 uur, 93% van de tijd.
Leuk.
Je bedoelt met prijsplafond? Hoe zit het dan met gas, bovenstaand sommetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Ja, als de marktprijs 0 is betaal je in 2022 € 0,08142 voor een kWh. In 2023 wordt dat € 0,13733.

Leuk.
En wat was in 2022 het percentage uren om onder de 45ct te blijven in 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leuk.
Ik zit hier grotendeels onzin te verkopen, het is nog erger. BTW was 9% en wordt 21%.
Dus het wordt gewoon altijd flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mathijshooi schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:59:
[...]

Je bedoelt met prijsplafond? Hoe zit het dan met gas, bovenstaand sommetje.
Dit heeft niks met het prijsplafond te maken. Maar goed, de berekening is niet nodig.
Gas gaat van € 0,36322 + € 0,0865 ( = 0,44972) naar € 0,48980 ex BTW.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 31-12-2022 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheBrut3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:10:
[...]

En wat was in 2022 het percentage uren om onder de 45ct te blijven in 2023?
Met prijzen van 2023 zouden er er 5.314 uur onder de 45 cent geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 13:49
Sicco92 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:22:
Voor de mensen hier die mijn voorbeeldconfiguratie van de nordpool-integratie in Home Assistant hebben overgenomen (zie Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."): het is bijna 2023 en dus tijd om die te updaten. De prijzen voor morgen zijn bekend, dus ik heb mijn vernieuwde configuratie eindelijk kunnen testen.
De prijzen komen zo tot op 0,1 cent nauwkeurig overeen, behalve vannacht tussen 0:00-1:00, dan zit er 0,1 cent verschil in. Ik gooi dat op een afrondingsverschilletje, want ik zie niet wat er fout is aan mijn configuratie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set opslag = 0.002 %}
Ik heb de code in configuration.yaml toegevoegd maar mijn kennis over HA is te beperkt om nu de prijzen van Tibber naar voren te toveren. Kan iemand me dit uitleggen? Zit al ff te knoeien....

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:48
groxgrox schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:27:
[...]

Ik heb de code in configuration.yaml toegevoegd maar mijn kennis over HA is te beperkt om nu de prijzen van Tibber naar voren te toveren. Kan iemand me dit uitleggen? Zit al ff te knoeien....
Heb je apexcharts al geïnstalleerd?

Daarna kun je een custom card aanmaken en de code van @anboni er in plakken:
anboni schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:45:
[...]

Tja, zo ben ik ook begonnen hoor, kopieren en daarna klooien tot ik het naar mijn smaak heb aangepast :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
experimental:
header:
span:
now:
series:
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
yaxis:
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
  tooltip:
    x:
    fixed:
  chart:
  grid:

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 13:49
mightym schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:59:
[...]

Heb je apexcharts al geïnstalleerd?

Daarna kun je een custom card aanmaken en de code van @anboni er in plakken:

[...]
Ja die heb ik geïnstalleerd en die code toegevoegd. Maar dat zijn niet de prijzen van tibber toch?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
groxgrox schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:19:
[...]

Ja die heb ik geïnstalleerd en die code toegevoegd. Maar dat zijn niet de prijzen van tibber toch?
Ja, dat zijn de prijzen met de nieuwe belastingen van 2023..
Over 28 minuten klopt het... helaas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:35
mightym schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:33:
[...]

Gelukkig is er nog salderen, dat werkt in elk geval voor belasting.
2024 geen plafond en 2025 minder salderen, dat hakt er ook lekker in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Hoppa, en ik zit sinds vandaag bij Zonneplan, doei GC met hun 87ct de kWh >:).
anboni schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:45:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
experimental:
header:
span:
now:
series:
    show:
      });
    color_threshold:
yaxis:
    apex_config:
      title:
apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
  tooltip:
    x:
    fixed:
  chart:
  grid:
Wederom dank, ben overigens erg gecharmeerd van de "nieuwe" stijl, de vorige was al goed maar nu is het nog beter _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:18
Sicco92 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:22:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set opslag = 0.002 %}

Als je wil dat het vandaag ook nog klopt, dan kan je dit gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      {% set VAT = 0.09 if now().year == 2022 else 0.21 %}
      {% set ODE = 0.0305 %}
      {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE if now().year == 2022 else 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.002 %}

Edit: Ah, @anboni was me net voor :)
Ik doe volgens mij wat fout. Nordpool werkt prima, maar zodra ik het bovenste scriptje gebruik in configuration.yaml, dan laadt de grafiek niet meer. Ook met de volgende code erbij werkt het niet:

YAML:
1
2
3
4
5
nordpool:

sensor:
etc

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 22:03
mightym schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:33:
[...]

Moet de sensor in de code niet aangepast worden naar tibber? Of begrijp ik het verkeerd? Ik probeer het ook aan de praat te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Hemmik schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Moet de sensor in de code niet aangepast worden naar tibber? Of begrijp ik het verkeerd? Ik probeer het ook aan de praat te krijgen
Ik krijg van Tibber geen sensor met alle uurtarieven binnen, dus ik gebruik Norpool ook. Tibberprijs = (Nordpool + energiebelasting + 0,002) * 1,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
manusjevanalles schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:18:
[...]

Ik doe volgens mij wat fout. Nordpool werkt prima, maar zodra ik het bovenste scriptje gebruik in configuration.yaml, dan laadt de grafiek niet meer. Ook met de volgende code erbij werkt het niet:

YAML:
1
2
3
4
5
nordpool:

sensor:
etc
1ste regel eruit halen, de rest gewoon 1:1 overnemen zoals @anboni al aangegeven heeft.

Makkelijker dan dit gaat het niet worden :+.
Hemmik schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Zijn de prijzen van Tibber... ofwel al aangepast door @anboni...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Als ik de grafieken zie van de afgelopen jaren zie ik niet zo heel veel verschil tussen de zomermaanden en de wintermaanden. Klopt het dan dat dynamisch minder slecht is dan het lijkt tov jaarlijks salderen? En waardoor komt dit? Meer wind in de wintermaanden bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Davidrrr schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:54:
Als ik de grafieken zie van de afgelopen jaren zie ik niet zo heel veel verschil tussen de zomermaanden en de wintermaanden.
Welke grafieken, verschil in wat? de prijzen?
Nou 2022 was een bijzonder jaar zoals je weet, waardoor er ook in de zomer al paniek was. Kijk ook eens naar de jaren daarvoor. Echter was gas toen nog goedkoop en vermoedelijk ook minder duurzame energie beschikbaar (minder zonnepanelen en windmolens)
Dus eigenlijk heeft terugkijken ook niet zo veel nut. De markt verandert nu snel
Klopt het dan dat dynamisch minder slecht is dan het lijkt tov jaarlijks salderen? En waardoor komt dit? Meer wind in de wintermaanden bv?
minder slecht? Waarom zou het slecht zijn? Dit topic is juist een soort day ahead fantopic. Dat is niet omdat het slecht is.

Door het verdienmodel zal dynamisch bijna altijd een stuk goedkopere zijn dan reguliere contracten. Je loopt wel een risico theoretisch maar dat lijkt in de praktijk toch erg mee te vallen. Het risico bij een reguliere aanbieder is maar iets lager, maar daar betaal je erg veel voor.

en inderdaad, deze week is uitzonderlijk. Warm en veel wind en dus zeer goedkope stroom.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Sorry was wat onduidelijk. Ik heb het over stroom. Kijkend naar deze staatjes vind ik de verschillen niet enorm.

Plaatjes verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door Davidrrr op 01-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
En de lagere tarieven zijn evident. Ik zou niet twijfelen buiten de komst van zonnepanelen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-01 06:02
LostboyArno schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:13:
[...]

Met €0,491 kom je nergens weg inderdaad. Ik kan instellen wat ik zelf wil. Heb hem nu op €0,89 ingesteld omdat de prijs is die ik ook betaal tot eind januari. Ik kan het alleen niet met terugwerkende kracht aanpassen, dus moet er wel voor zorgen dat het tarief aan begin van de maand alle kosten dekt.
ShellRecharge heeft max bedrag bijgesteld naar €0,61. Komt beter in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:10
@Davidrrr Een maandgemiddelde is toch niet representatief.
Daarbovenop is de energiemarkt de afgelopen twee jaar enorm veranderd.

P.s. thx for the scroll.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:18
Jazsie schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:46:
[...]

1ste regel eruit halen, de rest gewoon 1:1 overnemen zoals @anboni al aangegeven heeft.

Makkelijker dan dit gaat het niet worden :+.

[...]

Zijn de prijzen van Tibber... ofwel al aangepast door @anboni...
Dat heb ik ook geprobeerd. Zowel in configuration.yaml als templates.yaml. Als ik hem in templates.yaml zet dan krijg ik een foutmelding in de log. Wanner ik hem in configuration.yaml zet, krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
4
Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 3, column 1
expected <block end>, but found '-'
  in "/config/configuration.yaml", line 63, column 1

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 01-01-2023 10:46 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 00:44
Wat irritant dat de EnergyZero partijen (en ook de ANWB) al een paar dagen geen gasprijs meer weergeven in hun grafieken. Ik ga er vanuit dat de prijzen nog steeds relatief laag liggen door het warme weer, maar ik zou het toch wel graag willen weten :) Hopelijk wordt het morgen (werkdag) met terugwerkende kracht hersteld.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

Rmg

Rossi46 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:55:
Wat irritant dat de EnergyZero partijen (en ook de ANWB) al een paar dagen geen gasprijs meer weergeven in hun grafieken. Ik ga er vanuit dat de prijzen nog steeds relatief laag liggen door het warme weer, maar ik zou het toch wel graag willen weten :) Hopelijk wordt het morgen (werkdag) met terugwerkende kracht hersteld.
86 cnt
https://twitter.com/ANWB/...&t=GjYEyqqXwjbptoiyH2uOFQ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:16:
[...]

Ik zit hier grotendeels onzin te verkopen, het is nog erger. BTW was 9% en wordt 21%.
Dus het wordt gewoon altijd flink duurder.
De overheid verdubbelt de belastingen op een, voor de bevolking, essentieel schaars goed, wat de afgelopen anderhalf jaar (ex belastingen) al een prijsstijging van zeker 200% heeft doorgemaakt. De straten blijven leeg.
Voor mij is het ongelooflijk en fascinerend. Zeker in vergelijking met zaken waarvoor/tegen we wel mensen op straat zagen gaan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
Hier nog niets te zien in het prijsplafond deel van de Zonneplan app. Bij iemand wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
steefdebruijn schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:24:
[...]

ShellRecharge heeft max bedrag bijgesteld naar €0,61. Komt beter in de buurt.
Hij stond nu op €0,99 ( ze hadden zelf de btw aangepast) dus nu maar weer terug gezet. €0,61 zou te laag zijn zolang ik nog niet dynamisch zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 13-06 07:27

PnD

like in Pinda ^_^

Zonneplan connect blijft groen knippperen. Iemand tips om t werkend te krijgen? Lampje blijft groen knipperen.

Heb een Kaifa meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6_j2z7In-J7dLr5abw8CiKAOKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RB0NeEGusjKg1TDAdnLMHJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0YLPXCHV2bFIJh_bSqZlXsQkEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPu8SZAnTq4LcA90CTqzwdvy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
hpt870 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:50:
Hier nog niets te zien in het prijsplafond deel van de Zonneplan app. Bij iemand wel?
Hier wel een kuub en een paar kWh binnen het plafond gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
PnD schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:56:
Zonneplan connect blijft groen knippperen. Iemand tips om t werkend te krijgen? Lampje blijft groen knipperen.
Ik zie dat er een link voor hulp staat op de dongle, misschien ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 13-06 07:27

PnD

like in Pinda ^_^

NietGiftig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik zie dat er een link voor hulp staat op de dongle, misschien ....
Uiteraard geprobeerd..

Die komt niet verder dan eruit en erin en vervolgens een melding bij zonneplan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55

Hans1956

Pixel 8 Pro

hpt870 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:50:
Hier is alle verbruik van vandaag van gas en elektriciteit ook in de plafond sectie zichtbaar.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Laatst online: 29-05 07:44
Mensen, wij hebben een variable contract bij essent, betaal mij dus helemaal blauw. We zitten op moment onder de het prijs plafond met gas. Maar met electra gaat ons dat nooit lukken. Nu twijfelen we om over te stappen naar anwb energie met gas en electra.

Geld het prijs plafond eigenlijk ook mij dynamisch? Kan daar niet veel over vinden namelijk.
Pagina: 1 ... 81 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels