Dat gaat nooit gebeuren, dan gaat iedere dynamische leverancier direct stuk. Het is onmogelijk om de zonnestroom die ze in de zomer voor bijna niets van je afnemen te compenseren met stroom die ze in de winter duur moeten inkopen. De traditionele maatschappijen kunnen dat omdat ze hun tarieven op ondoorzichtige wijze vaststellen en dus die kosten gewoon doorberekenen aan de klanten die geen zonnepanelen hebben. Dynamische leveranciers kunnen dat niet, dus die moeten gewoon een uitzonderingspositie in de hele salderingsregeling krijgen (of de minister krijgt op z'n flikker vanuit Brussel omdat 'ie het bedrijven onmogelijk maakt om een concurrerend product op de markt te houden)alki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:06:
[...]
Die regels gaan toch ook voor hun veranderen dat ze op jaarbasis moeten kijken en dan dan alles met elkaar verrekend word
Wat @anboni zegt inderdaad, maar het is wel zo dat bij dynamisch salderen de verrekening van EB en BTW op jaarbasis is.
Stel je hebt over een heel jaar 2000kWh verbruikt en 1000kWh teruggeleverd dan betaal je alleen over je netto verbruik de EB en BTW en dus over 1000kWh.
De TLV wordt wel per uur berekend en kan dus ook geld kosten om te leveren als de TLV negatief is.
Stel je hebt over een heel jaar 2000kWh verbruikt en 1000kWh teruggeleverd dan betaal je alleen over je netto verbruik de EB en BTW en dus over 1000kWh.
De TLV wordt wel per uur berekend en kan dus ook geld kosten om te leveren als de TLV negatief is.
Ach, dan moeten ze voor de normale leveranciers ook gewoon de terugleververgoeding op een redelijk tarief vastzetten. Dat is ook nog steeds niet geregeld... Eerst wat het 70%, maar zou naar 80% moeten wat pas in 2025 lijkt te gaan gebeuren.alki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:06:
[...]
Die regels gaan toch ook voor hun veranderen dat ze op jaarbasis moeten kijken en dat dan alles met elkaar verrekend word
Als dat eindelijk 70 of 80% wordt kun je als afnemer ook gaan kijken wat buiten het salderen een fatsoenlijke leverancier is.
Maar dat is off topic hier.
Ja, klopt. Maar die is in dit verhaal iets minder relevant omdat dat eigenlijk tussen consument en overheid is, energiemaatschappij is daarvoor alleen maar doorgeefluik. (maar inderdaad, dat kan wel probleemloos per jaar verrekend worden, en bij mijn weten doen alle dynamische leveranciers dat ook netjes)BernardV schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:15:
Wat @anboni zegt inderdaad, maar het is wel zo dat bij dynamisch salderen de verrekening van EB en BTW op jaarbasis is.
Altijd leuk dat nextenergy heeft besloten om de 190 energiecompensatie van december pas te geven bij de eindafrekening(en dat kan eind januari ofzo zijn, 6 weken vanaf 21 december toen ik overstapte).
Klantenservice maakte er eerst van dat ze dit moesten doen. Ja dat weerlegde ik meteen met dat dit gewoon eigen keuze van bedrijf was, gaf die medewerker meteen toe, dat het eigen keuze van ze was. Beetje jammer dat klantenservices van bedrijven er altijd zo omheen draaien. Waar je met klein beetje kennis gewoon zo doorheen prikt. Iedereen weet toch dat bedrijven eerst aan zichzelf denken en dan pas de klant komt, waarom dan moeilijk gaan communiceren, met leugentjes. Altijd zo jammer.
Klantenservice maakte er eerst van dat ze dit moesten doen. Ja dat weerlegde ik meteen met dat dit gewoon eigen keuze van bedrijf was, gaf die medewerker meteen toe, dat het eigen keuze van ze was. Beetje jammer dat klantenservices van bedrijven er altijd zo omheen draaien. Waar je met klein beetje kennis gewoon zo doorheen prikt. Iedereen weet toch dat bedrijven eerst aan zichzelf denken en dan pas de klant komt, waarom dan moeilijk gaan communiceren, met leugentjes. Altijd zo jammer.
Komt mijns inziens omdat veel van de partijen hele kutte grafiekjes weergeven over inkoopprijzen ipv totaalprijzen. Dat is sowieso iets wat zsm moet veranderen.de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:43:
[...]
maar waarom reageer je dan op iemand die de correcte bedragen incl. belastingen in zijn post heeft staan? dat werkt nogal verwarrend. En verwarring is er al genoeg in dit topic
Gewoon zo duidelijk mogelijk zijn over de totaalprijs die je betaalt. Mensen die hierover inlezen in dit topic krijgen een heel verkeerd beeld van de echte prijzen als ze niet goed opletten
Prima btw als je inkoopprijzen weergeeft, maar dan ook direct een knopje totaalprijs voor de consument erbij, incl alle opslagen.
[ Voor 8% gewijzigd door SidewalkSuper op 30-12-2022 14:32 ]
Over NextEnergy:Desprinter schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:27:
Altijd leuk dat nextenergy heeft besloten om de 190 energiecompensatie van december pas te geven bij de eindafrekening(en dat kan eind januari ofzo zijn, 6 weken vanaf 21 december toen ik overstapte).
Alles behalve klantvriendelijke club NextEnergy. Contract afgesloten voor bejaarde schoonmoeder. Alles rond inclusief machtiging automatische incasso. Komen ze doodleuk met een email dat ze (en dat staat er letterlijk!) "een teken van goede wil verwachten" En dat teken is dan dat ze een borg van 750 euro handmatig overgemaakt willen hebben omdat hun systeem aangeeft dat ze toch kans lopen op een risico met haar acceptatie.... En nee, ze is geen wanbetaalster, heeft geen schulden, woont zelfstandig in een huurwoning en kan met gemak het maandbedrag van 160 euro betalen ook al omdat ze bij Eneco iedere maand nu 280 euro betaalt..... Gelijk maar contract opgezegd met teken van een middelvinger omhoog. Wat een waardeloze club. Past wel in hun rijtje negatieve ervaringen. Ik denk dat je als klant een risico loopt als je voor NextEnergy kiest bovenstaande voorbeelden lezend en de negatieve reviews op internet maar die had ik eerder moeten lezen.....
[ Voor 5% gewijzigd door Waterman53 op 30-12-2022 14:54 ]
Ja las die verhalen in oktober was er nog niks over te horen(ben er van 12 oktober tot 21 december klant geweest, en opzich wel redelijk positief qua contact enzo, maar vond de app gewoon nog niet heel geweldig en vond zonneplan gewoon al betere app hebben. Maar gewoon en die verhalen die na oktober klant werden en dan gewoon op je 190 euro moeten wachten tot eindafrekening(waar ook gewoon flink bedrag moet terugkrijgen nog, wegens minder verbruikt dan verwacht). Denk dat het bedrag inclusief de energiecompensatie van december in iets meer dan 2 maanden ook gewoon meer als 500 moet bedragen. Dus benieuwd wanneer ik het krijg/ervan hoor.Waterman53 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:42:
[...]
Over NextEnergie:
Alles behalve klantvriendelijke club NextEnergie. Contract afgesloten voor bejaarde schoonmoeder. Alles rond inclusief machtiging automatische incasso. Komen ze doodleuk met een email dat ze (en dat staat er letterlijk!) "een gebaar van goede wil verwachten" En dat gebaar is dan dat ze een borg van 750 euro handmatig overgemaakt willen hebben omdat hun systeem aangeeft dat ze toch kans lopen op een risico met haar acceptatie.... En nee, ze is geen wanbetaalster, heeft geen schulden, woont zelfstandig in een huurwoning en kan met gemak het maandbedrag van 160 euro betalen ook al omdat ze bij Eneco iedere maand nu 280 euro betaalt..... Gelijk maar contract opgezegd met gebaar van een middelvinger omhoog. Wat een waardeloze club. Past wel in hun rijtje negatieve ervaringen.
En dit is dus precies de reden waarom ik (hopelijk) nooit meer overstap naar één van de 'reguliere' energie reuzen. Want ik constateerde hetzelfde. Op de markt was ongeveer 10 dagen lang sprake van excessief hoge prijzen en vervolgens betaal ik (minimaal) 3 maanden lang te hoofdprijs. Alsof zij op dat moment voor 3 maanden in moesten kopen voor de hoofdprijs. Ik dacht het niet...mahagen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:50:
[...]
Als geen verlies wordt geleden op goedkope contracten wat rechtvaardigt dan deze absurde prijzen? Dagprijs gas is 3 dagen rond de 3 Euro geweest, bij Eneco kreeg ik gelijk 3 maanden 3.40 Euro. Blij dat ik ben overgestapt naar Zonneplan, is het duur betaal ik veel, is het goedkoop dan betaal ik weinig. Duidelijk, simple en eerlijk.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Kunnen we een klein lijstje maken van partijen waar mensen een goede ervaring mee hebben?
Ik lees Zonneplan, ANWB, Tibber.
Daar heb je al een aardig begin. Giet het in een tabelletje, zoek de bron van de ervaring erbij en ik denk dat een van de topicstarters het best in de openingspost wil opnemen.Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:21:
Kunnen we een klein lijstje maken van partijen waar mensen een goede ervaring mee hebben?
De meest populaire heb je zo ook wel te pakken, daar ben je met een paar pagina’s lezen hier zo uit.Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:21:
Daarnaast ligt het er ook aan of je gas nodig hebt, èn of je die 2 samen onder één contract wilt hebben.
Ik weet niet of zo’n lijstje qua voorkeur hier door de mods/huisregels gewaardeerd wordt.
Aha, ja dan zijn het echte boeven... Wij hadden het 15 jaar geleden ook bij een nieuwbouwwoning. Kwamen met een voorschot van €160, waar we uiteindelijk €80 per maand kwijt waren. Buren kregen een voorschot van €250 te betalen, maar uiteindelijk waren zij dat ook kwijt want stookten tot 25°C...Grifoendor schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:57:
[...]
Ben de eerste bewoner, bij afsluiten kreeg ik voorgeschoteld dat ik rond de 30 a 40 euro per maand zou zitten, maar puntje bij paaltje word ik voor een geschat verbruik van 4000 Kwh aangeslagen. 105 is het minimum nu helaas, kan tussen 210 en 105 kiezen..
Elk tientje is toch weer mooi meegenomen
Na het prijsplafond lijkt het mij op termijn, gemiddeld gezien nog steeds goedkoper om voor dynamisch te kiezen?
Maar goed, zeker na het prijsplafond helpen dynamische tarieven een stuk meer. Dan kun je 2023 risicoloos proberen of je ook kunt sturen met je verbruik.
Als ik die verhalen over Nextenergie van @Desprinter en @Waterman53 zo lees lijkt het of Nextenergie in acute liquiditeitsproblemen zit. Dat lijkt een een hele grote rode vlag. Ik kan hun handelswijze op geen enkele andere manier uitleggen.
Ik zit met stroom op 2500kWh per jaar en met gas op 1000 kuub gas.
Daarmee lijkt het dat waarschijnlijk onder het prijsplafond blijf.
Per 1-2-2023 verloopt mijn huidige vaste contract: 32ct per kWh en 99ct per kuub gas.
Klopt mijn aanname dat ik met dynamische prijzen altijd goedkoper uit ben omdat ik niet boven het plafond uit kom?
Er vanuit gaande dat de dynamische prijzen onder het prijsplafond blijven.
Of mis ik hier iets?
Per 1-2-2023 verloopt mijn huidige vaste contract: 32ct per kWh en 99ct per kuub gas.
Klopt mijn aanname dat ik met dynamische prijzen altijd goedkoper uit ben omdat ik niet boven het plafond uit kom?
Of mis ik hier iets?
Dat vat het wel redelijk samen ja. Mocht je het voor elkaar krijgen om al je verbruik te doen tijdens uren die boven het prijsplafond liggen, dan betaal je nog steeds maximaal het prijsplafond tarief. Alleen als je zonnepanelen hebt en flink teruglevert, wordt het sommetje wat ingewikkelder.GrasshopperNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:48:
Ik zit met stroom op 2500kWh per jaar en met gas op 1000 kuub gas.
Of mis ik hier iets?
lijkt het zo ? of is het ook zo, dat het verschil inkoop/verkoop steeds groter word!, zoals staartje hieronder van Enever
Huidige stroomprijzen
Prijzen zijn per kWh en worden automatisch ieder uur geüpdatet
Beursprijs : € 0,021 excl. BTW
All in power : € 0,118 incl. BTW
ANWB Energie : € 0,109 incl. BTW
EasyEnergy : € 0,117 incl. BTW
EnergyZero : € 0,110 incl. BTW
Frank Energie : € 0,119 incl. BTW
Groenestroom : € 0,111 incl. BTW
Mijndomein : € 0,111 incl. BTW
NextEnergy : € 0,117 incl. BTW
Tibber : € 0,099 incl. BTW
ZonderGas : € 0,111 incl. BTW
Zonneplan : € 0,099 incl.
Huidige gasprijzen
Prijzen zijn per M³ en worden automatisch ieder uur geüpdatet
Beursprijs EGSI : € 0,786 excl. BTW
Beursprijs EOD : € 0,776 incl. BTW
All in power : € 1,428 incl. BTW
ANWB Energie : € 1,389 incl. BTW
EasyEnergy : € 1,462 incl. BTW
EnergyZero : € 1,404 incl. BTW
Frank Energie : € 1,467 incl. BTW
Groenestroom : € 1,399 incl. BTW
Mijndomein : € 1,399 incl. BTW
NextEnergy : € 1,462 incl. BTW
ZonderGas : € 1,399 incl. BTW
Zonneplan : € 1,391 incl. BTW
Huidige stroomprijzen
Huidige gasprijzen
hoe lager de inkoopprijs, hoe groter het procentuele verschil tussen inkoop en verkoop aangezien er een aantal opslagen zijn die niet relatief zijn (ODE etc).Deldenaar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:23:
lijkt het zo ? of is het ook zo, dat het verschil inkoop/verkoop steeds groter word!, zoals staartje hieronder van Enever
Huidige stroomprijzen
Huidige gasprijzen
dus dat is logisch..
Wat heerlijk, de gasprijs is vandaag weer 13% gezakt.
Belastingen helaas niet vanaf zondag. Om nog maar niet te spreken over de netbeheerders kosten.TheBrut3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:45:
Wat heerlijk, de gasprijs is vandaag weer 13% gezakt.
Ik hebzelf ANWB voor gas, wat ik niet begrijp als ik naar alle tabellen kijk.Deldenaar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:23:
Huidige stroomprijzen
Huidige gasprijzen
Dat ANWB het goedkoopst is, dat zou zonneplan en nog een wat andere toch moeten zijn of mis ik iets?
Heel mooi zo’n overzicht! Is het niet handig om ze allemaal ‘incl BTW’ te publiceren en een kolom er nog naast met het ‘All-in’ tarief?Deldenaar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:23:
Huidige stroomprijzen
Huidige gasprijzen
Dan kan het best worden vergeleken.
Verder moet Vrijopnaam nog aan het lijstje worden toegevoegd.
Thanks ga ik bekijken, maar heb nu nog niks. Dus eerst maar eens homewizard aanschaffen en dan stoeien met Home Assistant. Uiteindelijk wil ik komen tot een tooltje die mijn kosten bijhoudt, dus uitlezen slimme meter, actuele tarieven er bij halen en dit in een excel of sql database opslaan.Mars2020 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:27:
[...]
Volgens mij kan je met Homeassistant een Newmotion laadpaal aansturen.
Wat is de meerwaarde ten opzichte van het TS bericht?Marc_Sway schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:24:
[...]
Heel mooi zo’n overzicht! Is het niet handig om ze allemaal ‘incl BTW’ te publiceren en een kolom er nog naast met het ‘All-in’ tarief?
Dan kan het best worden vergeleken.
Verder moet Vrijopnaam nog aan het lijstje worden toegevoegd.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In die tabellen, zitten de inkoopvergoeding en ODE er ook in verwerkt?
JaMarc_Sway schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:36:
In die tabellen, zitten de inkoopvergoeding en ODE er ook in verwerkt?
Zoals eerder gemeld is dit gewoon moeilijk uitlegbaar richting de belastingdienst want het moet een onderbouwde onkostenvergoeding zijn. Er mag geen sprake zijn winst onder aan de streep want dat wordt gezien als loon.hutch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:54:
[...]
Ik worstel zelf ook met het instellen van een passend tarief op de laadpaal icm dynamische prijzen. Een optie die ik hier nog niet voorbij heb zien komen, maar ook uitlegbaar is, is om de prijzen in het modelcontract van de betreffende energieleverancier aan te houden. Ik realiseer me dat de vergoeding dan altijd extreem voordelig uitpakt voor de berijder, maar het beperkt wel de administratieve last van wekelijks/maandelijks de vergoeding aan te passen. Is dit een optie die mensen overwegen / gebruiken?
Stel de kosten van de aanleg van een aparte meter en groepenkast is 1000 euro dan kan je deze kosten in overleg waar je declareert in 1 keer of in een vaste opslag per kwh of per periode omrekenen over bijvoorbeeld 2 jaar.
De rekening van de dynamische aanbieder plus deze opslag vormen dan de onderbouwing van je onkosten.
Wat is je situatie? Is de auto van jezelf of rij je in de auto van de werkgever?
[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 30-12-2022 17:55 ]
Dit threadje begon met de vraag over de situatie zoals ik deze ook heb: Zakelijke lease en laadkosten worden vergoed door werkgever. Daarvoor dien je je tarief in te regelen in de laadpaal. Het mooiste is het gemiddelde laadtarief, alleen dat is lastig.Gecko123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:49:
[...]
Zoals eerder gemeld is dit gewoon moeilijk uitlegbaar richting de belastingdienst want het moet een onderbouwde onkostenvergoeding zijn. Er mag geen sprake zijn winst onder aan de streep want dat wordt gezien als loon.
Stel de kosten van de aanleg van een aparte meter en groepenkast is 1000 euro dan kan je deze kosten in overleg waar je declareert in 1 keer of in een vaste opslag per kwh of per periode omrekenen over bijvoorbeeld 2 jaar.
De rekening van de dynamische aanbieder plus deze opslag vormen dan de onderbouwing van je onkosten.
Wat is je situatie? Is de auto van jezelf of rij je in de auto van de werkgever?
Zelf pak gewoon het daltarief van de laagste prijs van bv Gaslicht.com. Dan betaald de werkgever zeker niet de hoofdprijs.
Mijn ervaringen met MijnDomein Energie zijn tot nu toe ook goed.Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:21:
Makkelijke aanmeldprocedure (enkel gas was voor ons nieuwe huis met zonnepanelen geen enkel probleem), goed te bereiken klantenservice (nog geen 5 minuutjes hoeven wachten, al was dat wel maar 1x) en alle begrip toen ik de klantenservice vroeg of het contract eerder in kon gaan dan op de website bij het aanmelden stond vermeld.
De app vind ik prima, al zou het wel leuk zijn als ik ook direct in de app inzicht kon hebben in de all-in prijs. Nu is het enkel de kale prijs (met de keus incl of excl BTW).
Ik ben ook een sucker voor een beetje mooie app. Ik vind de eneco app prima. Alles kan ik vinden, kan op afstand simpel de cv aanzetten etc. Is dat bij een anwb, zonneplan etc ook zo? Ik vermoed bij een Tibber wel maar daar ziet alles er gelikt uit. Ergens neig ik wel naar een club die zowel stroom als gas levert.
Ik heb sinds deze maand een elektrische auto en heb er nu een paar duizend kilometer mee gereden dus ook een redelijk idee van wat dit gaat kosten aan energie. Grofweg gezegd verwacht ik zo'n 10500kWh per jaar aan energie kwijt te zijn voor de auto, 3500kWh energie voor het huis en ik heb een zonnepanelen installatie die ongeveer 5500kWh per jaar opwekt. Netto verwacht ik dus ongeveer 8500 kWh te verbruiken. Redelijk riant boven het prijsplafond dus.
Ik heb nog een benzineauto die ik kan gebruiken indien het rijden met een elektrische auto niet voordelig is. Gerekend tegen de huidige benzineprijs (€ 1,70 / l) is het omslagpunt waarop het voordeliger is om benzine te rijden bij € 0,43 per kWh incl belastingen en toeslagen. Ik best redelijk sturen in de momenten waarop ik kan laden.
Mijn redenatie is; Indien ik bij een grote aanbieder blijf zitten, is elektrisch rijden sowieso niet interessant. Een deel zal onder het prijsplafond blijven, maar zelfs tegen €0,40 is het nét rendabel. Indien ik kies voor een aanbieder van dynamische tarieven kan ik in ieder geval de keus maken en zal het op de meeste dagen wel rendabel zijn om elektrisch te rijden. Daarnaast zijn de gemiddelde leveringstarieven bij de dynamische aanbieders significant lager, en zullen indien onverhoopt de elektriciteitsprijs nóg verder stijgt de grote aanbieders hun tarieven ook toch weer verhogen. Ik kan dus eigenlijk niet zo veel fout doen door te kiezen voor een dynamische aanbieder.
Zien jullie enige denkfouten hier?
Ik heb nog een benzineauto die ik kan gebruiken indien het rijden met een elektrische auto niet voordelig is. Gerekend tegen de huidige benzineprijs (€ 1,70 / l) is het omslagpunt waarop het voordeliger is om benzine te rijden bij € 0,43 per kWh incl belastingen en toeslagen. Ik best redelijk sturen in de momenten waarop ik kan laden.
Mijn redenatie is; Indien ik bij een grote aanbieder blijf zitten, is elektrisch rijden sowieso niet interessant. Een deel zal onder het prijsplafond blijven, maar zelfs tegen €0,40 is het nét rendabel. Indien ik kies voor een aanbieder van dynamische tarieven kan ik in ieder geval de keus maken en zal het op de meeste dagen wel rendabel zijn om elektrisch te rijden. Daarnaast zijn de gemiddelde leveringstarieven bij de dynamische aanbieders significant lager, en zullen indien onverhoopt de elektriciteitsprijs nóg verder stijgt de grote aanbieders hun tarieven ook toch weer verhogen. Ik kan dus eigenlijk niet zo veel fout doen door te kiezen voor een dynamische aanbieder.
Denk dat je alles wel redelijk gecovered hebt. Het enige is nog dat je een hele behoorlijke teruglevering hebt. Houdt in gedachten dat er momenten kunnen zijn waarop je moet betalen voor de kWhs die je teruglevert (ik meen dat dat afgelopen jaar 75 uur is geweest waarop dat voor kwam). Als je de mogelijkheid hebt om juist op die momenten je auto vol te gieten, zit je waarschijnlijk wel goed. Ook werkt salderen bij dynamisch anders (zie topicstart), waardoor dat minder gunstig kan uitvallen.
*edit* met jouw opwek zou ook een SAP nog interessant kunnen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door anboni op 30-12-2022 19:23 ]
Oh jemig over SAP had ik nog helemaal niet gelezen. Dit dat zou inderdaad wel eens interessant kunnen zijn.anboni schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:20:
[...]
Denk dat je alles wel redelijk gecovered hebt. Het enige is nog dat je een hele behoorlijke teruglevering hebt. Houdt in gedachten dat er momenten kunnen zijn waarop je moet betalen voor de kWhs die je teruglevert (ik meen dat dat afgelopen jaar 75 uur is geweest waarop dat voor kwam). Als je de mogelijkheid hebt om juist op die momenten je auto vol te gieten, zit je waarschijnlijk wel goed. Ook werkt salderen bij dynamisch anders (zie topicstart), waardoor dat minder gunstig kan uitvallen.
*edit* met jouw opwek zou ook een SAP nog interessant kunnen zijn.
Vergeet niet dat de TCO van een EV vele malen lager ligt dan van een benzine auto. Zo heb je bij een EV geen onderhoudskosten en bij een benzine auto wel. Dus alleen kijken naar de verbruikskosten per kilometer is iets te kort door de bocht. In ons geval is het omslagpunt grofweg pas boven de €1,00 per/km.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
…..Ik heb nog een benzineauto die ik kan gebruiken indien het rijden met een elektrische auto niet voordelig is. Gerekend tegen de huidige benzineprijs (€ 1,70 / l) is het omslagpunt waarop het voordeliger is om benzine te rijden bij € 0,43 per kWh incl belastingen en toeslagen. Ik best redelijk sturen in de momenten waarop ik kan laden.
…Zien jullie enige denkfouten hier?
Zeker als je kunt sturen op dynamische tarieven zal een EV vrijwel altijd goedkoper altijd dan een benzineauto.
Ik zit daar zelf ook nog over in dubio. Best redelijk significante aanpassing aan mijn meterkast nodig en ik vind het moeilijk inschatten welke kant de TLV op zal gaan (wat ik in het TLV topic zag, is die hard omlaag gegaan de laatste maanden). Alternatief wat ik @de Peer een paar keer heb zien noemen, om de laadpaal juist achter een SAP met dynamisch contract te stoppen en de solar op een regulier contract met saldering zou ook nog een optie zijn, in ieder geval totdat saldering de nek wordt omgedraaid.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:29:
[...]
Oh jemig over SAP had ik nog helemaal niet gelezen. Dit dat zou inderdaad wel eens interessant kunnen zijn.
Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden dus even een vraagje hier. Ik wil graag de day ahead-prijzen in een iOS-widget. Vooralsnog in mijn geval alleen gas. Helaas heeft de MijnDomein-app geen widgets. Ik zag nog wel iets voorbijkomen icm Scriptable maar dat is voor mij als niet-ict-er best een uitdaging. Wat ik nu zie lijkt me ‘Energie Radar’ wel wat. Zijn hier nog goede alternatieven voor? Het hoeft zeker niet gratis, maar als ik wat koop liefst wel direct goed en ook liefst met de persoonlijke prijs en niet de algemene Epex.
https://apps.apple.com/nl/app/energie-radar/id1600032828
Dat is wel veel. Normaal is het verbruik tussen de 15-20 kWh per 100 km op dat gebruik is dat dus tussen de en 52500 en 70000 km. Dat is wel fors.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Ik heb sinds deze maand een elektrische auto en heb er nu een paar duizend kilometer mee gereden dus ook een redelijk idee van wat dit gaat kosten aan energie. Grofweg gezegd verwacht ik zo'n 10500kWh per jaar aan energie kwijt te zijn voor de auto, 3500kWh energie voor het huis en ik heb een zonnepanelen installatie die ongeveer 5500kWh per jaar opwekt. Netto verwacht ik dus ongeveer 8500 kWh te verbruiken. Redelijk riant boven het prijsplafond dus.
Voor mij is het laden ook duurder geworden. Begin 2020 was dat 12 euro nu volgens United consumers 54 euro. Vandaar dat ik nu ook overstap (al betaal ik dit gelukkig niet zelf)
Diverse dagen door het forum gelezen, maar ik zie door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer.
Ik lees veel over het het niet erg rendabel te zijn met dynamische prijzen i.c.m. zonnepanelen.
Ik vraag me af of het voor mij verstandig is om over te stappen naar een dynamisch contract.
Tot op heden zit ik bij Vattenfall met een variabel contract, maar ik zie het niet zitten om ruim €3,20 per m3 gas te betalen boven het prijsplafond.
Ik heb zonnepanelen en wek net iets meer op dan in verbruik (4500 Kwh) maar door de aanschaf van een airco om te verwarmen verwacht ik over het hele jaar ongeveer evenveel te verbruiken dan opwekken.'
Ik verbruik 1400m3 gas.
Hebben jullie advies om wel zo snel nog over te stappen voor stroom en gas naar dynamische aanbieder of toch bij een leverancier te blijven met 'vaste tarieven' (die waarschijnlijk toch elke paar maanden worden aangepast).
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik lees veel over het het niet erg rendabel te zijn met dynamische prijzen i.c.m. zonnepanelen.
Ik vraag me af of het voor mij verstandig is om over te stappen naar een dynamisch contract.
Tot op heden zit ik bij Vattenfall met een variabel contract, maar ik zie het niet zitten om ruim €3,20 per m3 gas te betalen boven het prijsplafond.
Ik heb zonnepanelen en wek net iets meer op dan in verbruik (4500 Kwh) maar door de aanschaf van een airco om te verwarmen verwacht ik over het hele jaar ongeveer evenveel te verbruiken dan opwekken.'
Ik verbruik 1400m3 gas.
Hebben jullie advies om wel zo snel nog over te stappen voor stroom en gas naar dynamische aanbieder of toch bij een leverancier te blijven met 'vaste tarieven' (die waarschijnlijk toch elke paar maanden worden aangepast).
Afgelopen nacht een wasje gedraaid en auto geladen voor rond de 5 cent. Vanavond de andere auto en de vaatwasser ook voor rond de 5. Deze winderige dagen zijn goed voor de prijs. De app van tibber werkt prima in combinatie met puls. Tot nu toe geen spijt van overstap naar dynamische prijzen. Hoe het zich gaat verhouden tot terugleveren weet ik nog niet.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Ik zie geen denkfouten, wellicht nog wat optimaliseren in de toekomst met slim ladenAfwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Ben je niet wat te streng mbt de kosten van het elektrisch rijden? Degelijke auto's behoeven immers significant minder onderhoud. Nu lijk je je enkel op de kosten van het energieverbruik te richten.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Verder is je redenatie volgens mij correct hoor. Lijkt me erg gaaf trouwens, om je EV lekker thuis op de goedkope tijdstippen vol te kunnen laden. Mooi spelletje
@Afwezig Ik zou vooral een modus bedenken voor als het bij elkaar in de buurt zit.
Ik vind EV namelijk lekkerder rijden, beter voor het milieu ook enzo. Een gemiddelde brandstofauto rijdt een stuk minder prettig, dus dan probeer ik echt wel de EV te pakken. Maar goed, weet niet wat je ernaast hebt.
Overigens ben ik er van overtuigd dat je heel vaak onder de 40 cent gaat. Wellicht moet je wel maximaal snel kunnen laden thuis om er veel aan te hebben.
Ik vind EV namelijk lekkerder rijden, beter voor het milieu ook enzo. Een gemiddelde brandstofauto rijdt een stuk minder prettig, dus dan probeer ik echt wel de EV te pakken. Maar goed, weet niet wat je ernaast hebt.
Overigens ben ik er van overtuigd dat je heel vaak onder de 40 cent gaat. Wellicht moet je wel maximaal snel kunnen laden thuis om er veel aan te hebben.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Met het lezen van dit artikel en reacties van behulpzame forumleden is de knoop dan eindelijk doorgehakt. In de tweede week van 2023 begint mijn contract bij Tibber en Groene Stroom Lokaal. Keuze was enigszins lastig te maken tussen deze twee afzonderlijke leveranciers en Zonneplan.
Ik ben zeer benieuwd of ik voordeliger uit zal zijn in het nieuwe jaar, als alleenstaande zonder zonnepanelen. Mijn verbruik was altijd al laag geweest; 1000kWh en 600m3. Desondanks zit ik, volgens Budget Energie app inmiddels op 256 Euro deze maand, terwijl ik voorheen 75 Euro per maand betaalde en zo'n 500 Euro per jaar terug kreeg. Dit was voor de crisis.
We gaan het zien...
Ik ben zeer benieuwd of ik voordeliger uit zal zijn in het nieuwe jaar, als alleenstaande zonder zonnepanelen. Mijn verbruik was altijd al laag geweest; 1000kWh en 600m3. Desondanks zit ik, volgens Budget Energie app inmiddels op 256 Euro deze maand, terwijl ik voorheen 75 Euro per maand betaalde en zo'n 500 Euro per jaar terug kreeg. Dit was voor de crisis.
We gaan het zien...
Frank verhoogt per 1 feb de inkoopvergoeding op gas...
Benieuwd wat de anderen gaan doen.Om die kosten te dekken stijgt de inkoopvergoeding voor gas vanaf 1 februari van
€0,14520/m³ naar €0,26257/m³ (incl. 21% btw).
Ik heb een soortgelijke situatie. Heb sinds kort een airco waarmee ik verwarm en waarmee ik alleen nog maar gas gebruik voor warm water en koken. Ben al een tijdje bij anwb dynamisch contract. Betaal sowieso veel minder dan bij een grote energieleverancier met een variabel contract.I331521 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:09:
Diverse dagen door het forum gelezen, maar ik zie door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer.
Ik verbruik 1400m3 gas.
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat tlv adv de dynamische prijzen is. Dus als de stroom in zeg 6 juli 1 cent kost dan is je tvl per kWh ook 1 cent. Voor mij is dat prima daar ik meer stroom verbruik dan opwek.
Had de mail ook. Gelijk overgestapt naar ANWB energie met alleen gas… die rekenen volgens mij nog 8 ct.McOrmick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:38:
[...]
Benieuwd wat de anderen gaan doen.
Tsja...al die reclames op TV moeten ergens van betaald worden;)McOrmick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:38:
[...]
heb de mail (nog) niet gehad, maar vandaag wel opgegeven voor Zonneplan. Deze is sowieso al goedkoper dan Frank en door een foutje van mij moest ik even mailen en binnen 15 minuten antwoord. Dat is bij Frank eerder 15 dagen. Ik ben overigens pas per 3 december bij Frank en dynamisch...filipy23 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:09:
[...]
Had de mail ook. Gelijk overgestapt naar ANWB energie met alleen gas… die rekenen volgens mij nog 8 ct.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Op de site van bijv. EasyEnergy staat dat hun kosten t/m dec zoals vermeld zijn. Ik vermoed dat andere clubs ook wat gaan doen met hun opslag.filipy23 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:09:
[...]
Had de mail ook. Gelijk overgestapt naar ANWB energie met alleen gas… die rekenen volgens mij nog 8 ct.
Nee hoor ik heb zojuist m’n EV om deze reden ingeruild en ben weer benzine gaan rijden. Die 43 cent verwacht ik met een beetje geluk wel met dynamische energie te kunnen gaan rijden maar met de verhoogde belastingen op elektriciteit van volgend jaar houd ik m’n hart vast. Enkel met dynamische tarieven is er een mogelijkheid eronder te blijven, maar zekerheid heb je niet. Bij variabele contracten zit je er sowieso boven dus dynamisch is de enige optie die hebt.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Dat gezegd heb ik deze laatste week heeeeel goedkoop kunnen laden.
Ze gaan allemaal een graantje meepakken uit de staatsruif.McOrmick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:14:
[...]
Op de site van bijv. EasyEnergy staat dat hun kosten t/m dec zoals vermeld zijn. Ik vermoed dat andere clubs ook wat gaan doen met hun opslag.
Of zouden er idealistische energieboeren zijn.
Eerste levensbehoefte privatiseren dat is tot nu toe de politieke keuze geweest.
Ik zat met hetzelfde vraagstuk en ik verwacht dat het gunstiger is om wat stroom betreft bij een ouderwetse/reguliere partij te blijven zitten ivm de salderingsvoorwaarden. Gelukkig kun je ook enkel met gas overstappen naar een andere partij. Dat heb ik dan dus ook gedaan. https://energie.groenestroomlokaal.nl/ was het gunstigste toen ik het vandaag uitzocht.I331521 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:09:
Ik verbruik 1400m3 gas.
Als er veel te salderen valt; gaan voor een traditionele leverancier.stekkercontact schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:40:
[...]
Ik zat met hetzelfde vraagstuk en ik verwacht dat het gunstiger is om wat stroom betreft bij een ouderwetse/reguliere partij te blijven zitten ivm de salderingsvoorwaarden. Gelukkig kun je ook enkel met gas overstappen naar een andere partij. Dat heb ik dan dus ook gedaan. https://energie.groenestroomlokaal.nl/ was het gunstigste toen ik het vandaag uitzocht.
Als je nog in afwachting bent van installatie van je zp, of je krediet van salderen al verbruikt hebt, in afwachting van de zonnige zomerdagen kun je nu tijdelijk profiteren van dynamisch, om daarna weer over te stappen.
Hier ook de mail van Frank vwb gas. 12 cent de m3 vind ik wel fors. Even in de gaten houden. Stap anders zo over.
Met andere woorden ze gaan het halen bij de mensen die wel betalen. Goh ze gaan de grote partijen achterna met hun risico opslag of opslag omdat er mensen nog op een goedkoop contract zitten etc.Mede door de energiecrisis zijn onze kosten dit jaar flink gestegen. Dit betreft extra organisatie-gerelateerde kosten, zoals bijvoorbeeld de vervijfvoudiging van onze klantenservice en de aanpassingen aan onze systemen en processen om o.a. het prijsplafond mogelijk te maken. Daarnaast anticiperen we, ondanks het prijsplafond, op relatief hoge kosten als gevolg van betalingsproblemen bij klanten.
Kijk eens naar Duitsland, die zitten morgen de hele dag (op 1 uur na) op 0 of negatief. Waarom dipt het daar overdag nog zo sterk, schijnt daar wel de zon of zo?Johan14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:34:
[...]
Morgen gemiddeld € 0.02 en bijna gratis stroom tussen 01.00 uur en 10.59 uur
Signatures zijn voor boomers.
Als ik de prijzen zie van 0.11 ongeveer in plaats van 0.40 prijsplafond en ik ongeveer 80 procent ga opwekken is het dan nog steeds voordeliger? Vind het verschil wel erg groot en stroomverbruik is bij ons, ik denk net als bij de meesten, vrij stabiel per maand. Ik heb geen zin om een paar keer te muteren.Bezzerk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:57:
[...]
Als er veel te salderen valt; gaan voor een traditionele leverancier.
Als je nog in afwachting bent van installatie van je zp, of je krediet van salderen al verbruikt hebt, in afwachting van de zonnige zomerdagen kun je nu tijdelijk profiteren van dynamisch, om daarna weer over te stappen.
“Geen zin” kost altijd geldDavidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:10: Ik heb geen zin om een paar keer te muteren.
Met 80% ZP, probeer het een jaar en kijk hoe het gaat.
Zelfde situatie hier. Ik heb nu een paar maanden Frank. Behalve vorige week toen het zo hard vroor, zak de stroomprijs elke nacht tussen 12 en 6u erg diep in, dus je kan erg voordelig laden. Ik heb een laadprofiel op mijn paal gezet. Dus ik kan em overdag gewoon aan de kabel hangen en de paal begint pas om 12u met laden.Afwezig schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Indien ik kies voor een aanbieder van dynamische tarieven kan ik in ieder geval de keus maken en zal het op de meeste dagen wel rendabel zijn om elektrisch te rijden. Daarnaast zijn de gemiddelde leveringstarieven bij de dynamische aanbieders significant lager, en zullen indien onverhoopt de elektriciteitsprijs nóg verder stijgt de grote aanbieders hun tarieven ook toch weer verhogen. Ik kan dus eigenlijk niet zo veel fout doen door te kiezen voor een dynamische aanbieder.
Ik kom over heel december (totaal verbruik bijna 2300kWh!!!) op een gemiddelde kWh prijs van 28ct all-in (incl. ODE/EB/Netbeheerder/leverancier).
[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 30-12-2022 22:30 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Touche!Bezzerk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:26:
[...]
“Geen zin” kost altijd geld![]()
Met 80% ZP, probeer het een jaar en kijk hoe het gaat.
Er moet een som voor zijn. Als ik het snel uitreken met deze tarieven is het voor mij break even met 80 procent zp. Dan reken ik niet op negatieve uren.
Moet er nog eens voor gaan zitten
[ Voor 5% gewijzigd door Davidrrr op 30-12-2022 22:58 ]
Ik kende die app nog niet en op het eerste gezicht een leuke aanvulling op actuele energie informatie. Weet dus niet of er (betere) alternatieven zijn. Voordat ik echt actief met energie aan de gang ben gegaan heb ik gebruik gemaakt, en nog steeds trouwens, van een Telegram energieprijzen bot. Is geen widget maar wel erg handig in gebruik.Cheesy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:51:
Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden dus even een vraagje hier. Ik wil graag de day ahead-prijzen in een iOS-widget. Vooralsnog in mijn geval alleen gas. Helaas heeft de MijnDomein-app geen widgets. Ik zag nog wel iets voorbijkomen icm Scriptable maar dat is voor mij als niet-ict-er best een uitdaging. Wat ik nu zie lijkt me ‘Energie Radar’ wel wat. Zijn hier nog goede alternatieven voor? Het hoeft zeker niet gratis, maar als ik wat koop liefst wel direct goed en ook liefst met de persoonlijke prijs en niet de algemene Epex.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik krijg net ook deze mail van Frank.Om die kosten te kunnen dekken moeten we de inkoopopslag die in mindering wordt gebracht op de prijs die we vergoeden voor teruggeleverde stroom, vanaf 1 februari verhogen van €0,01089/kWh naar €0,03509/kWh (incl. 21% btw). Daarmee wordt de vergoeding die je ontvangt voor teruggeleverde stroom dus lager.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
De excel sheet uit de TS is nu opgeschoond 9% tabellen zijn eruit gegooid, alles is nu 21%.
Ik mis nog wel 3 leveranciers ondertussen, deze staat in de TS, maar nog niet in de google sheet.
Ga hier binnenkort mee aan de slag.
Ik mis nog wel 3 leveranciers ondertussen, deze staat in de TS, maar nog niet in de google sheet.
Ga hier binnenkort mee aan de slag.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als ik kijk naar Tibber prijzen nu, dan is 7 cent per kWh uur toch wel erg veel minder dan de 0,40 cent die je straks bij de variabele clubs betaalt. Dan heb je het niet meer over tientjes vrees ik...bilgy_no1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:
[...]
Met zo'n laag verbruik zit je ruim onder het prijsplafond en ga je (in 2023) niet meer dan €0,40 per kWh betalen. Dat is €400 over het hele jaar. Het is vooral schandalig dat Vattenfall je €105 als voorschot wil laten betalen... Maar waarschijnlijk is dit gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners en mogelijk kun je het zelf lager instellen. Uiteindelijk betaal je alleen wat je verbruikt, dus krijg je bij de eindafrekening €800 terug...
Maar goed, je hebt voor 2023 dus eigenlijk geen risico en nauwelijks wat te winnen met dynamische tarieven. De momenten onder de plafondprijs zullen het gemiddelde wel iets drukken, maar je hebt het over tientjes.
Niet dat je het niet moet doen (verbruik van overtollige energie tegen lage prijs is ook nog eens duurzamer en draagt bij aan een evenwichtiger net), maar de voordelen zijn dus beperkt.
In 2024 zonder prijsplafond zal dit ander verhaal zijn...
Let me share my screen...
Mijn inziens blijven zitten. Je kan salderen tot aan je verbruik maar salderen bij dynamisch is per uur als ik het goed begrijp. In ieder geval niet per jaar. Je bouwt dus geen spaarpotje op in de zomer die je in de winter kan aanspreken en dan ga je de dynamische prijs betalen.I331521 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:09:
Ik verbruik 1400m3 gas.
Heb je weinig teruglevering, dan kun je bij dynamisch beter zoveel mogelijk van de opwek zelf benutten door overdag te wassen etc omdat je anders ook geen drol voor je opwek krijgt per uur.
Maar stel je bent de halve zomer van huis dan kun je bij de traditionele aanbieders een spaarpotje opbouwen die je in de winter kan aanspreken. Echter salderen op jaarbasis gaat niet heel lang meer mogelijk zijn.
Je zou denken dat ze door de aanwas van klanten juist minder overhead hebbenMcOrmick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:38:
[...]
Wel het slechtste moment voor een vergelijking natuurlijk. Warm, veel wind.Aviv1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:20:
[...]
Als ik kijk naar Tibber prijzen nu, dan is 7 cent per kWh uur toch wel erg veel minder dan de 0,40 cent die je straks bij de variabele clubs betaalt. Dan heb je het niet meer over tientjes vrees ik...
En per 1 januari gaan de belastingen flink omhoog
In deze December maand is het gemiddeld nog steeds veel minder dan de 86 cent per kWh die de traditionele clubs rekenen. Dus deze maand kon je rustig 100 euro besparen bij gemiddeld verbruik. Het zelfde geldt voor november..de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:35:
[...]
Wel het slechtste moment voor een vergelijking natuurlijk. Warm, veel wind.
Belastingen gaan vanaf 1 januari omhoog, maar dan komt een 7 cent nog lang niet bij een 40 cent. Niet waar?
Bij 0 cent kale prijs moet je zo'n 7,5 cent optellen tot de prijs incl belastingen. Straks wordt dit 15 cent?de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:35:
[...]
Wel het slechtste moment voor een vergelijking natuurlijk. Warm, veel wind.
Klopt helemaal. Mijn punt is vooral dat het vandaag een nogal unieke dag is qua prijs. Absoluut geen representatieve/gemiddelde dagAviv1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:39:
[...]
In deze December maand is het gemiddeld nog steeds veel minder dan de 86 cent per kWh die de traditionele clubs rekenen. Dus deze maand kon je rustig 100 euro besparen bij gemiddeld verbruik. Het zelfde geldt voor november..
Belastingen gaan vanaf 1 januari omhoog, maar dan komt een 7 cent nog lang niet bij een 40 cent. Niet waar?
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 23:52 ]
Ja zoiets. De exacte cijfers zijn wel ergens te vinden in dit topicGecko123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:47:
[...]
Bij 0 cent kale prijs moet je zo'n 7,5 cent optellen tot de prijs incl belastingen. Straks wordt dit 15 cent?
Dit is wat Greenchoice mij 'n week geleden maildeGecko123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:47:
[...]
Bij 0 cent kale prijs moet je zo'n 7,5 cent optellen tot de prijs incl belastingen. Straks wordt dit 15 cent?

Exact 15,5 cts bij optellen = (0,12599+0,002)*1,21Gecko123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:47:
[...]
Die 0,002 is de opslag van Tibber (blijft vooralsnog gelijk)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ja je maakt op zich een goed punt. Ik rij aardig wat kilometers(45.000 per jaar) veel snelweg maar ook veel file. Na een dag forenzen moet hij wel 6 uur aan de lader voor een volle accu de volgende dag. Bij gelijke kosten zou ik denk ik ook voor de EV gaan aangezien die adaptive cruise control heeft en geen versnellingsbak. Heb op zich twee prima auto’s (Volvo XC40 EV en V60 benzine), maar mochten de kosten voor elektriciteit echt bizar worden kan ik nog eens de benzine auto pakken. Maar mijn verwachting is toch dat met toename van capaciteit duurzame energie, volgend jaar ook weer twee windmolenparken op zee open, en de toch dalende gasprijs we wel door de ergste ellende heen zijn. Ik had het ooit berekend met prijzen van 0,22 per kWh maar dat blijkt nu toch allemaal wat optimistisch!null schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:26:
@Afwezig Ik zou vooral een modus bedenken voor als het bij elkaar in de buurt zit.
Het zijn dus dynamische prijzen en je moet je niet blind staren op de prijs van misschien wel het goedkoopste moment van de hele winter. De kans is nihil dat iemand gemiddeld op €0,07 uitkomt voor al zijn stroom in een heel jaar.Aviv1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:20:
[...]
Als ik kijk naar Tibber prijzen nu, dan is 7 cent per kWh uur toch wel erg veel minder dan de 0,40 cent die je straks bij de variabele clubs betaalt. Dan heb je het niet meer over tientjes vrees ik...
Als ik bij Tibber mijn gebruik invulde gingen ze rekenen met een gemiddeld tarief van €0,41 voor volgend jaar. Afgelopen jaar zaten ze gemiddeld op €0,38 of daaromtrent. Maar een gemiddelde is eigenlijk niet voor iedereen gelijk, omdat het sterk afhankelijk is van de mate waarin je je verbruik naar de goedkoopste momenten stuurt.
In het geval waarop ik reageerde is er sowieso geen risico in 2023, omdat in beide gevallen het prijsplafond niet wordt overschreden.
In 2024 kan dat heel anders uitvallen.
Heeft iemand ervaring met het afnemen van stroom en gas bij Zonneplan, om vervolgens met alleen stroom verder te gaan bij een andere leverancier? Zonneplan zegt niet los gas te kunnen leveren. Maar volgens mij zijn ze dit verplicht.
Volgbare redenering, had ik nog niet aan gedachtLostboyArno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:08:
[...]
Zelf pak gewoon het daltarief van de laagste prijs van bv Gaslicht.com. Dan betaald de werkgever zeker niet de hoofdprijs.
Beetje jammer dat het max tarief dat ik op mijn laadpaal kan instellen €0,491 is; de laagste prijs die ik nu op gaslicht zie is €0,58
Ze bieden blijkbaar gas alleen aan in combinatie met electriciteit.CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 06:48:
Heeft iemand ervaring met het afnemen van stroom en gas bij Zonneplan, om vervolgens met alleen stroom verder te gaan bij een andere leverancier? Zonneplan zegt niet los gas te kunnen leveren. Maar volgens mij zijn ze dit verplicht.
Volgens de wet moeten gas en elektra losse contracten zijn en individueel opzegbaar door de gebruiker maar mag de energieleverancier zelf geen contract beeindigen. Vandaar dat het zo in elkaar steekt.
Er zijn dynamische aanbieders die gas apart aanbieden zoals Energievanons. Daar zit ik nu.
Ik denk dat ik maar blijf zitten waar ik zit, aangezien we binnenkort zp krijgen waarmee ik flink wat teruglever. Volgend jaar is de som minder interessant voor ons zonder elec auto en andere grootverbruikers. En qua gas zou ik kunnen overstappen maar ik vraag mij af of dat zoveel loont gezien de huidige tarieven en het prijsplafond.
Vreemd, de gasprijs van vandaag staat niet in de Zonneplan app.
Kan hem online niet vinden en de klantenservice / chat is nog niet bereikbaar.
Wilde testen vandaag of ik beter mijn kamer kan verwarmen met de elektrische kachel of de CV. Dit omdat de stroomprijzen in de ochtend laag zijn.
Weet iemand waar ik het kan opzoeken?
Wilde testen vandaag of ik beter mijn kamer kan verwarmen met de elektrische kachel of de CV. Dit omdat de stroomprijzen in de ochtend laag zijn.
Meta Quest 3
Gekke gedachte toch wel dat je niet overstapt met gas om deze reden.Davidrrr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:46:
Ik denk dat ik maar blijf zitten waar ik zit, aangezien we binnenkort zp krijgen waarmee ik flink wat teruglever. Volgend jaar is de som minder interessant voor ons zonder elec auto en andere grootverbruikers. En qua gas zou ik kunnen overstappen maar ik vraag mij af of dat zoveel loont gezien de huidige tarieven en het prijsplafond.
Het is net alsof je gratis geld krijgt om te investeren in een fonds dat gegarandeerd goed is voor een land en je zelf gegarandeerd rendement krijgt en toch doen mensen het niet. Of is dit het wel bekende "te mooi om waar te zijn" geval?
Mis ik iets?
https://enever.nl/Aldoendex schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
Bij EnergyZero staat de gasprijs ook op 0.Aldoendex schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
Misschien een jaarwisselingsbug?
Hoi. Ja klopt. Dat is iets dat ik nog overweeg ja. Alleen met gas over. Thanks. Volgens mij mis je niks. Vind het ergens wel fijn dingen bij 1 partij te hebben denk. Ik denk er nog overGecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:03:
[...]
Gekke gedachte toch wel dat je niet overstapt met gas om deze reden.
Het is net alsof je geld investeerd in een fonds dat gegarandeerd goed is voor een land en je zelf gegarandeerd rendement krijgt en toch doen mensen het niet. Of is dit het wel bekende "te mooi om waar te zijn" geval?
Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/txLBHRsCSjUnZPH6Klre2dG5.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze aanbieding kreeg ik gisteren bij de anwb. Btw moet nog wel worden aangepast etc.
[ Voor 26% gewijzigd door Davidrrr op 31-12-2022 09:30 ]
Deze had ik gisteren ook gehad... en eergisteren had ik mijn contract afgesloten voor de oude prijs. Iets zegt me dat dat wettelijk niet toegestaan kan zijn. Evengoed zit ik in mn 14 dagen periode en kan ik alsnog een contract elders afsluiten, maar het voelt wel raar.
Het lijkt alsof de EGSI methodologie is aangepast per 30-12 en de prijzen hierdoor niet meer op de oude manier worden vermeld. ANWB heeft ook geen gasprijs na 6:00 vandaag.MarkII schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:12:
[...]
Bij EnergyZero staat de gasprijs ook op 0.
Misschien een jaarwisselingsbug?
https://www.eex.com/en/ne...e320ee504f37cc862793965bb
https://www.powernext.com/spot-market-dataAldoendex schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
Zo te zien zijn de beursprijzen nog niet bekend.
Ik zag een halfuurtje geleden snel even 54ct per kuub staan in mijn Zonneplan app. Ik dacht jaaa stoken!Aldoendex schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
Zal wel iets te maken hebben met 31 december en beurzen die net als wij wat minder werkdruk hebben vandaag. Toch vrij apart als ik mag geloven dat gisteren de gasprijs bijna 15% was gedaald.
Dat is inderdaad mijn gedachte. Per 18-1 ga ik van Eneco naar Tibber en zodra de zon weer flink zijn best doet en dus flinke teruglevering ga hebben stap ik mogelijk weer over naar een traditionele leverancier.Bezzerk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:57:
[...]
Als er veel te salderen valt; gaan voor een traditionele leverancier.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Met de huidige klimaatverandering en een oud en nieuw met 15 graden zou dat best eens februari kunnen zijnPASware schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:44:
[...]
Dat is inderdaad mijn gedachte. Per 18-1 ga ik van Eneco naar Tibber en zodra de zon weer flink zijn best doet en dus flinke teruglevering ga hebben stap ik mogelijk weer over naar een traditionele leverancier.
Leveren je panelen in een goede situatie meer op dan dat je verbruikt? Dan kan je beter nu al naar een traditionele leverancier gaan toch met een hoge TLV? Dan saldeer je ook voor deze maanden waarbij de zon amper schijnt.PASware schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:44:
[...]
Dat is inderdaad mijn gedachte. Per 18-1 ga ik van Eneco naar Tibber en zodra de zon weer flink zijn best doet en dus flinke teruglevering ga hebben stap ik mogelijk weer over naar een traditionele leverancier.
Aan zijn reactie te zien in ieder geval wel in de zomermaanden, anders heeft het niet zoveel nut om over te stappen imho.CarbonCopy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:55:
[...]
Leveren je panelen in een goede situatie meer op dan dat je verbruikt? Dan kan je beter nu al naar een traditionele leverancier gaan toch met een hoge TLV? Dan saldeer je ook voor deze maanden waarbij de zon amper schijnt.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Dat viel me ook op.Aldoendex schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
Nu staat hij er wel in: 133 cent
Ze reageerden echt snel op mijn melding. Om 9:15 lieten ze wetenjusch schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:04:
[...]
Dat viel me ook op.
Nu staat hij er wel in: 133 cent
Dat klopt. We zijn er al achteraan bij onze technische afdeling. Ik heb helaas niet de exacte prijs, maar het zit rond de 1,35-1,50
Blij dat ze het snel hebben kunnen corrigeren.
Meta Quest 3
Met €0,491 kom je nergens weg inderdaad. Ik kan instellen wat ik zelf wil. Heb hem nu op €0,89 ingesteld omdat de prijs is die ik ook betaal tot eind januari. Ik kan het alleen niet met terugwerkende kracht aanpassen, dus moet er wel voor zorgen dat het tarief aan begin van de maand alle kosten dekt.steefdebruijn schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:24:
[...]
Volgbare redenering, had ik nog niet aan gedacht
Beetje jammer dat het max tarief dat ik op mijn laadpaal kan instellen €0,491 is; de laagste prijs die ik nu op gaslicht zie is €0,58
Vergeten we de auto en andere boel niet op te laden/warmen vanavond? Ik gok dat een kWh-prijs incl. belasting onder de 10 cent veel zeldzamer gaat zijn komende tijd.
Als de kaleprijs rond de 0 zit zoals afgelopen periode dan is de 15-17 cent het nieuwe minimum ipv de 7-8 cent die we afgelopen periode zagen.
Als de kaleprijs rond de 0 zit zoals afgelopen periode dan is de 15-17 cent het nieuwe minimum ipv de 7-8 cent die we afgelopen periode zagen.
Vooral bijzonder dat ze deze stijging van overhead verwerken in de inkoopvergoeding. Je zou zeggen dat dit verwerkt (hoort) te zitten in de vaste maandelijkse levering (5 euro per aansluiting). Maak dat dan een paar euro hoger?Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:33:
[...]
Je zou denken dat ze door de aanwas van klanten juist minder overhead hebben
Zit net bij Frank, maar dit geeft een zure smaak.
Zijn er andere partijen met een goede (UI) app?
Ik heb nog weinig slechte verhalen gehoord van Tibber. Maar die doen alleen elektra.CrossYY schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:22:
[...]
Vooral bijzonder dat ze deze stijging van overhead verwerken in de inkoopvergoeding. Je zou zeggen dat dit verwerkt (hoort) te zitten in de vaste maandelijkse levering (5 euro per aansluiting). Maak dat dan een paar euro hoger?
Zit net bij Frank, maar dit geeft een zure smaak.
Zijn er andere partijen met een goede (UI) app?
Met een referralcode is de Tibber Pulse gratis. Wat leuk is voor de gemiddelde gebruiker en om te besparen maar voor een tweaker misschien overbodig. Een eventueel eigen EV opladen gaat perfect als deze wordt ondersteund.
[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 31-12-2022 10:31 ]
Nee denk dat dit prima redenen zijn. Als het allemaal niet zoveel uitmaakt waarom.zou je dan de moeite doen.Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:03:
[...]
Gekke gedachte toch wel dat je niet overstapt met gas om deze reden.
Het is net alsof je gratis geld krijgt om te investeren in een fonds dat gegarandeerd goed is voor een land en je zelf gegarandeerd rendement krijgt en toch doen mensen het niet. Of is dit het wel bekende "te mooi om waar te zijn" geval?
Mis ik iets?
Je moet niet alleen naar de kWh prijs kijken. Bij een EV heb je ook geen onderhoudskosten, dat maakt EV rijden een stuk aantrekkelijker. En met dynamische tarieven kun je over het algemeen vrij goedkoop laden (vandaag bv voor €0,09ct).Mfpower schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:15:
[...]
Nee hoor ik heb zojuist m’n EV om deze reden ingeruild en ben weer benzine gaan rijden. Die 43 cent verwacht ik met een beetje geluk wel met dynamische energie te kunnen gaan rijden maar met de verhoogde belastingen op elektriciteit van volgend jaar houd ik m’n hart vast. Enkel met dynamische tarieven is er een mogelijkheid eronder te blijven, maar zekerheid heb je niet. Bij variabele contracten zit je er sowieso boven dus dynamisch is de enige optie die hebt.
Dat gezegd heb ik deze laatste week heeeeel goedkoop kunnen laden.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels