• Eli Cohen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-01-2023
Wordt er bij dynamische energie ook per uur gesaldeerd? Dus stel ik verbruik 100kWh in Juni en wek die maand 45kWh op, hoe gaat het dan?

A ) Ik krijg 45 * terugleververgoeding en betaal 100 * het dynamische uurtarief
B ) Ik betaal 55 * het dynamische uurtarief, maar welk tarief is dat dan?

Het punt is dat ik op jaarbasis 4x meer verbruik dan ik opwek daar ik maar 2 panelen heb. Dus ik denk dat ik mij niet druk hoef te maken over de terugleververgoeding en het beste gewoon de opgewekte energie direct kan benutten.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Smuggler schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
[...]

Kort door de bocht:
zorg voor een gunstig overstap moment met met zonenpanelen en ga bij een normale partij zitten..
Wat bedoel je hiermee? Wat is een gunstig overstap moment in dit scenario.

Je zou ook nu al kunnen overstappen? Van Energiedirect naar bijvoorbeeld Greenchoice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:01:
Wordt er bij dynamische energie ook per uur gesaldeerd? Dus stel ik verbruik 100kWh in Juni en wek die maand 45kWh op, hoe gaat het dan?

A ) Ik krijg 45 * terugleververgoeding en betaal 100 * het dynamische uurtarief
B ) Ik betaal 55 * het dynamische uurtarief, maar welk tarief is dat dan?

Het punt is dat ik op jaarbasis 4x meer verbruik dan ik opwek daar ik maar 2 panelen heb. Dus ik denk dat ik mij niet druk hoef te maken over de terugleververgoeding en het beste gewoon de opgewekte energie direct kan benutten.
Met twee panelen verbruik je het overgrote deel van je opbrengst zelf lijkt me, dan is salderen niet relevant toch? Maar alles wat je teruglevert wordt per uur, voor de dan geldende uurprijs, gesaldeerd.

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:04:
[...]

Met twee panelen verbruik je het overgrote deel van je opbrengst zelf lijkt me, dan is salderen niet relevant toch? Maar alles wat je teruglevert wordt per uur, voor de dan geldende uurprijs, gesaldeerd.
Dat is waar. Echter ben je tijdens de zomer vaak van huis/op vakantie en dan lever ik daadwerkelijk terug. Dan heb je het in mijn geval over zo'n 50kWh per lente/zomermaand.

Bij dynamische prijzen krijg ik dus 50 keer heel weinig (bij opwek is de stroom natuurlijk erg goedkoop).

Omdat er nog steeds per jaar wordt gesaldeerd bij een vast tarief, was het in mijn geval slimmer om overdag op een zonnige dag maximaal terug te leveren en dan om 23:00 de vaarwasser aan, omdat de stroom in het dal goedkoper is dan de prijs die ik overdag terugkreeg.

M.a.w. ik bouwde een piek-spaarpotje op die ik in de winter kon gebruiken. Dal/piek -opwek, dal/piek -verbruik worden pas aan het einde van de periode tegen elkaar weggestreept.

[ Voor 9% gewijzigd door Eli Cohen op 29-12-2022 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:11:
[...]

Dat is waar. Echter ben je tijdens de zomer vaak van huis/op vakantie en dan lever ik daadwerkelijk terug. Dan heb je het in mijn geval over zo'n 50kWh per lente/zomermaand.

Bij dynamische prijzen krijg ik dus 50 keer heel weinig (bij opwek is de stroom natuurlijk erg goedkoop).

Omdat er nog steeds per jaar wordt gesaldeerd bij een vast tarief, was het in mijn geval slimmer om overdag op een zonnige dag maximaal terug te leveren en dan om 23:00 de vaarwasser aan, omdat de stroom in het dal goedkoper is dan de prijs die ik overdag terugkreeg.
50 x €0,70 is 35 euro
Stel dat je met dynamisch €0,20 krijgt, dan krijg je 10 euro.
Maar vergeet niet dat je veel meer gebruikt dan teruglevert, en daar betaal je de hoofdprijs voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:16:
[...]

50 x €0,70 is 35 euro
Stel dat je met dynamisch €0,20 krijgt, dan krijg je 10 euro.
Maar vergeet niet dat je veel meer gebruikt dan teruglevert, en daar betaal je de hoofdprijs voor.
Inderdaad, okay.. dus in dat geval ga ik overstappen naar Tibber :) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:17:
[...]

Inderdaad, okay.. dus in dat geval ga ik overstappen naar Tibber :) :)
Zeker als je oplet met wanneer je de vaatwasser etc. aanzet denk ik dat je daar goedkoper uit bent. Risico is dat de prijzen enorm stijgen, maar dat heb je tegenwoordig ook bij variabel op maandbasis.

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:20:
[...]

Zeker als je oplet met wanneer je de vaatwasser etc. aanzet denk ik dat je daar goedkoper uit bent. Risico is dat de prijzen enorm stijgen, maar dat heb je tegenwoordig ook bij variabel op maandbasis.
Okay, maar wat is enorm? Het zal hoe dan ook gecapt zijn op 0,40 cent (prijsplafond). Als ik het goed begrijp?

• Zazabez1
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
MaStar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:02:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wat is een gunstig overstap moment in dit scenario.

Je zou ook nu al kunnen overstappen? Van Energiedirect naar bijvoorbeeld Greenchoice.
Dat zou ik ook graag willen weten 😊.
Ik weet dat energiedirect qua TLV niet de meest interessante is, dus dan zou ik voor stroom beter kunnen overstappen naar een ‘normale aanbieder’ met een hogere TLV.

Wat bedoel je met een gunstig overstapmoment?

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:22:
[...]

Okay, maar wat is enorm? Het zal hoe dan ook gecapt zijn op 0,40 cent (prijsplafond). Als ik het goed begrijp?
Klopt, dus als je onder het plafond blijft qua verbruik heb je geen risico voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:22:
[...]

Alleen als je minder dan (ik dacht) 2900 kwh verbruikt op jaarbasis.
daarboven kan de prijs onbeperkt stijgen, geen idee of er een 'max' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli Cohen
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:25:
[...]

Alleen als je minder dan (ik dacht) 2900 kwh blijft op jaarbasis.
daarboven kan de prijs onbeperkt stijgen, geen idee of er een 'max' is.
Klopt. 2900 kwh. Dit jaar heb ik 2000 kwh verbruikt en 500 kwh teruggeleverd. Ik heb geen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:26:
[...]

Klopt. 2900 kwh. Dit jaar heb ik 2000 kwh verbruikt en 500 kwh teruggeleverd. Ik heb geen gas.
500 kWh teruggeleverd met twee panelen? Wat voor panelen zijn dat? Of bedoel je opgewekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:27:
[...]

Met dit soort prijzen zeker interessant, ik zit aan iets van Mill te denken: https://www.millstore.nl/
Goed idee, mooi ding hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mooi wel, maar verwarmen met een COP van 1 blijft om te huilen natuurlijk.

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:29:
[...]

500 kWh teruggeleverd met twee panelen? Wat voor panelen zijn dat? Of bedoel je opgewekt?
Correctie, ik heb 250 kWh teruggeleverd bij het normaal tarief en nog eens 120 kWh teruglevering daltarief.

Dit is teruglevering, dus geen opwek. Het grootste deel gebruik natuurlijk zelf.

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:38:
[...]

Correctie, ik heb 250 kWh teruggeleverd bij het normaal tarief en nog eens 120 kWh teruglevering daltarief.

Dit is teruglevering, dus geen opwek. Het grootste deel gebruik natuurlijk zelf.
Weet je hoeveel wattpiek je panelen zijn?

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:41:
[...]

Weet je hoeveel wattpiek je panelen zijn?
620 Totaal vermogen in Wattpiek (Wp)

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:49:
[...]

620 Totaal vermogen in Wattpiek (Wp)
Dan lever je nu meer terug dan je zelf verbruikt van je panelen. Zou de vaatwasser lekker aanzetten als de zon schijnt als je naar dynamisch gaat.

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:51:
[...]

Dan lever je nu meer terug dan je zelf verbruikt van je panelen. Zou de vaatwasser lekker aanzetten als de zon schijnt als je naar dynamisch gaat.
Hoe weet je dat adv de wattepiek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:54
Nieuwbouw appartement met WP en WTW met een geschat verbruik van 1000 Kwh per jaar.

Zit nu bij Vattenfall variabel tegen 0,82 per Kwh, met een minimum voorschot van 105 euro per maand.. Hoe ik het nu zie lijkt het mij een no-brainer om naar een dynamische aanbieder over te stappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 14:41
Grifoendor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:53:
Nieuwbouw appartement met WP en WTW met een geschat verbruik van 1000 Kwh per jaar.

Zit nu bij Vattenfall variabel tegen 0,82 per Kwh, met een minimum voorschot van 105 euro per maand.. Hoe ik het nu zie lijkt het mij een no-brainer om naar een dynamische aanbieder over te stappen?
Klopt, onder prijsplafond een logische keuze.

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:53:
[...]

Hoe weet je dat adv de wattepiek?
620 wattpiek * 0,85= ongeveer 527 kWh per jaar opbrengst die je zou mogen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli Cohen
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:56:
[...]

620 wattpiek * 0,85= ongeveer 527 kWh per jaar opbrengst die je zou mogen verwachten.
Wat is die 0,85 exact? Sorry voor de n00b vragen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli Cohen
Grifoendor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:53:

Zelfde situatie als jij. Ook nieuwbouw appartement met WP en WTW. Hoe lang woon je er al? Ik vind de schatting van 1000 Kwh wel erg optimistisch voor een gasloos appartement. Ik heb 2000 verbruikt met best zuinig en bewust stroomverbruik en WTW ook zuiniger ingesteld.

Maar inderdaad, 0,82 per kwh is gewoon pure geldklopperij. Dynamisch is dus vele malen goedkoper

[ Voor 6% gewijzigd door Eli Cohen op 29-12-2022 23:03 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:37:
[...]

Mooi wel, maar verwarmen met een COP van 1 blijft om te huilen natuurlijk.
Is dat een probleem op momenten met hele lage of zelfs negatieve stroomprijzen?

Ik vraag mij eigenlijk af wat er zou gebeuren als iedereen massaal(geautomatiseerd) begint te anticiperen op de day-aheadprijzen. Dan kloppen die eigenlijk toch niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:59:
[...]

Wat is die 0,85 exact? Sorry voor de n00b vragen :+
Dat is de factor waar ik iedereen mee zie rekenen voor panelen in Nederland, wattpiek x 0,85 = geschatte opbrengst in kWh per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
[...]

Dat is de factor waar ik iedereen mee zie rekenen voor panelen in Nederland, wattpiek x 0,85 = geschatte opbrengst in kWh per jaar.
Afhankelijk van de ligging…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wozmro schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
[...]

Nee geen probleem. Wel energieverspilling. Met diezelfde energie kun je ook 3 huizen verwarmen met een warmtepomp.
Ik vraag mij eigenlijk af wat er zou gebeuren als iedereen massaal(geautomatiseerd) begint te anticiperen op de day-aheadprijzen. Dan kloppen die eigenlijk toch niet meer?
Dan stijgen de prijzen. Vraag en aanbod he. Het is een beurs.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
[...]

Dat vraag ik me dan ook wel af idd, je zou denken dat alles dan precies op dezelfde tijd gaat schakelen op de seconde af. Dat lijkt me ook niet goed voor het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
[...]

Dan normaliseert zich dat wel in de markt.

De markt van stroom op particulier verbruik is weinig tov de zakelijke grootverbruikers.

Maar waarom geen gebruik van maken zolang het is wat het is?

• Grifoendor
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:01:
[...]

Zelfde situatie als jij. Ook nieuwbouw appartement met WP en WTW. Hoe lang woon je er al? Ik vind de schatting van 1000 Kwh wel erg optimistisch voor een gasloos appartement. Ik heb 2000 verbruikt met best zuinig en bewust stroomverbruik en WTW ook zuiniger ingesteld.

Maar inderdaad, 0,82 per kwh is gewoon pure geldklopperij. Dynamisch is dus vele malen goedkoper
Heb 50m2 en woon er nu een kleine 6 maanden, heb in die periode 470 Kwh verbruikt. Heb de temperatuur wel op 19 graden staan, waardoor het hier binnen rond de 19 a 19,5 is. Sprak zo net een van de buren die op 21 graden stookt en die zat inderdaad al rond de 1000 Kwh in dezelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:06:
[...]

Dat vraag ik me dan ook wel af idd, je zou denken dat alles dan precies op dezelfde tijd gaat schakelen op de seconde af. Dat lijkt me ook niet goed voor het net.
Juist wel. Dat is juist de bedoeling. Flatten the peak / curve.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:08:
[...]

Juist wel. Dat is juist de bedoeling. Flatten the peak / curve.
Zolang er zonnepanelen en windmolens bijkomen komen er ook meer momenten met overschot en tekort:dus dynamiek in de prijzen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KC27 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:10:
[...]

Zolang er zonnepanelen en windmolens bijkomen komen er ook meer momenten met overschot en tekort:dus dynamiek in de prijzen.
Ja zeker.
Denk dat vooral het massaal laden van auto's enige balans kan aanbrengen. Maar dat gaat nog wel even duren. Voorlopig blijven het flinke pieken en Dalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli Cohen
Grifoendor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:08:
[...]

Heb 50m2 en woon er nu een kleine 6 maanden, heb in die periode 470 Kwh verbruikt. Heb de temperatuur wel op 19 graden staan, waardoor het hier binnen rond de 19 a 19,5 is. Sprak zo net een van de buren die op 21 graden stookt en die zat inderdaad al rond de 1000 Kwh in dezelfde periode.
Dat is buitengewoon netjes. Heb je ook zonnepanelen?

• Grifoendor
Eli Cohen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:14:
[...]

Dat is buitengewoon netjes. Heb je ook zonnepanelen?
Helaas hebben we niks op het complex liggen, als dat er zou komen is het ook puur voor de gemeenschappelijke ruimtes. +-40 appartementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:57
[...]

Dan worden de dalen in de dagelijkse grafiek minder diep en de pieken minder hoog :)

In de ideale wereld krijg je dan een totale vlakke grafiek, maar dat zou inhouden dat energieverbruik voor een heel groot gedeelte schaalbaar is en dat is een utopie.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29
Ep Woody schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:49:
[...]

Verschillende opties:
Gemiddelde prijs na plafond
Daadwerkelijke prijs voor plafond
Gemiddelde prijs voor plafond

Geen idee echt redelijk is.

In principe ga je met alleen je huis al over het plafond heen, dus is het niet echt redelijk om dan dat plafond toe te passen op het laden van de auto. Maar hier zitten mensen met een normaal contract ook mee, dus overleg het met jouw werkgever.
Ik worstel zelf ook met het instellen van een passend tarief op de laadpaal icm dynamische prijzen. Een optie die ik hier nog niet voorbij heb zien komen, maar ook uitlegbaar is, is om de prijzen in het modelcontract van de betreffende energieleverancier aan te houden. Ik realiseer me dat de vergoeding dan altijd extreem voordelig uitpakt voor de berijder, maar het beperkt wel de administratieve last van wekelijks/maandelijks de vergoeding aan te passen. Is dit een optie die mensen overwegen / gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
hutch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:54:
[...]

Ik worstel zelf ook met het instellen van een passend tarief op de laadpaal icm dynamische prijzen. Een optie die ik hier nog niet voorbij heb zien komen, maar ook uitlegbaar is, is om de prijzen in het modelcontract van de betreffende energieleverancier aan te houden. Ik realiseer me dat de vergoeding dan altijd extreem voordelig uitpakt voor de berijder, maar het beperkt wel de administratieve last van wekelijks/maandelijks de vergoeding aan te passen. Is dit een optie die mensen overwegen / gebruiken?
Aangezien de dynamische leveranciers die modelcontracten alleen maar aanbieden omdat ze moeten, zijn de prijzen daarvan vaak behoorlijk extreem (tibber heeft E1.19 als tarief in het modelcontract). Dat is wel dusdanig extreem dat de belastingdienst daar ook wel een mening over zal hebben.

Meest zorgvuldige optie is waarschijnlijk om een aparte meter (SAP) aan te leggen en daar de laadpaal achter te zetten. Dan heb je de exacte kosten inzichtelijk (aanleg kost wel flink, reken op E1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hutch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:54:
[...]

Ik vind die niet 'kunnen'. Bij Tibber laad ik de auto vandaag voor 7 cent per kWh.
Echter rekent Tibber 1,19 euro per kWh in het modelcontract

Ik wil hier en daar best wat marge rekenen en heb er ook geen moeite mee om er 10 of 20% op te verdienen omdat het zo uitkomt, maar een 1700% hoger tarief rekenen gaat zelfs mij te ver :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Zazabez1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:23:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten 😊.
Ik weet dat energiedirect qua TLV niet de meest interessante is, dus dan zou ik voor stroom beter kunnen overstappen naar een ‘normale aanbieder’ met een hogere TLV.
Wat bedoel je met een normale aanbieder? Welke heb jij op het oog?

Wat vergoed Energiedirect.nl qua teruglevertarief?

Via Gaslicht kom ik op Greenchoice bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
stroom bijna gratis vandaag :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7NgyMzW/zero.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die grafiek is natuurlijk wel heel rooskleurig... :+
Daarin worden de vaste kosten voor het gemak maar ff weggelaten. Tel er gerust nog zowat 9 cent bij op.

Maar idd, dan nog is het niet duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcCJge4MhLt8o0x6DlaYjtgn3sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNQP14Y1kUUVsv5Pr0b1Rx7M.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment betaal je effectief b.v. 11,4 cent/kWh bij ANWB Energie.

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2022 10:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
ehtweak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:17:
[...]

Die grafiek is natuurlijk wel heel rooskleurig... :+
Daarin worden de vaste kosten voor het gemak maar ff weggelaten. Tel er gerust nog zowat 9 cent bij op.

Maar idd, dan nog is het niet duur.
dit is de kale prijs ja, maar vergleken met rest vd maand erg voordelig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli Cohen
Mag ik vragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat de gevestigde orde (lees: nouja, de grote jongens) doodleuk 80-90 cent per kwh rekenen terwijl de marktprijs de laatste maanden daar mijlenver weg vandaan ligt?

Nu is het uitzonderlijk goedkoop. Maar zelfs tijdens de vrieskou van een 2 weken terug was het dynamische tarief gemiddeld ruim onder de 40 cent per kwh. En in november onder de 50 cent.

Zij hebben een winstopslag en een risicomarge uiteraard maar hoe kan het dat de dynamische partijen het blijkbaar zonder die marges kunnen doen? Ook een Tibber is geen liefdadigheidsinstelling dus ergens verdienen ze ook geld.

Het voordeel van een vast tarief is 'zekerheid' zegt men. De enige zekerheid die ik zie is zekerheid van teveel betalen. Een voorbeeld:

In November liep mijn contract bij Oxxio af en ging ik van 0,29 naar 0,86 euro. Gezien de onrust omtrent de energieprijzen bleef ik even de kat uit de boom kijken, niet wetende wat ik nu het beste kon doen omdat de media zei 'het is nu niet zinvol om over te stappen'. En we kregen natuurlijk 190 euro in November en December dus waarom zou je he?

Gisteren keek ik op mijn Oxxio app en ik schrok mij kapot. Ja, die 190 euro was inmiddels al verdampt met 280 kWh á 180 euro (ik heb geen gas).

En voor November betaal ik 130 euro aan stroom.

Was ik in November direct overgestapt naar een dynamisch contract had ik - kijkende naar de gemiddelde prijzen bij Tibber - ruim de helft minder betaald voor mijn stroom.

Dat scheelde mij al gauw 150 euro voor November en December (130/2 en 180/2).

En die 190 euro had ik ook ontvangen bij een andere maatschappij dus dat is geen argument.

Daarbij komt het feit dat de meesten niet naar dynamische energie kunnen gaan omdat zij ook gas hebben en de dynamische partijen geen gas leveren. Dus zitten als het waren vast aan die afzetters.

[ Voor 5% gewijzigd door Eli Cohen op 30-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Laatst online: 09-09 21:30
KC27 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:10:
[...]

Weet iemand hoe het afgelopen zomer was? Kunnen we in de zomer 2023 hele periodes van negatieve dynamische elektra tarieven verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Marc_Sway schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:47:
[...]

Weet iemand hoe het afgelopen zomer was? Kunnen we in de zomer 2023 hele periodes van negatieve dynamische elektra tarieven verwachten?
Zag eerder een post daarover, dit jaar was het minder dan 1% van de tijd een negatief bedrag per kw.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Hier kun je gewoon terugkijken:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eli Cohen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Mag ik vragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat de gevestigde orde (lees: nouja, de grote jongens) doodleuk 80-90 cent per kwh rekenen terwijl de marktprijs de laatste maanden daar mijlenver weg vandaan ligt?
het is nogal appels en peren vergelijken. Het verdienmodel is compleet anders. andere risico's.
overhead kosten, salderingsregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daarbij komt het feit dat de meesten niet naar dynamische energie kunnen gaan omdat zij ook gas hebben en de dynamische partijen geen gas leveren. Dus zitten als het waren vast aan die afzetters.
Dynamische partijen leveren gewoon gas hoor, Tibber niet.
En anders kun je ook alleen voor elektra overstappen natuurlijk, je hoeft niet beide bij dezelfde leverancier te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eli Cohen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:n
Veel dynamische partijen leveren ook gas. De dynamische gasprijs loopt per dag ipv per uur. Vandaag is dat bij zonneplan 1.39 euro/m3 inclusief belasting en heffingen. Ten tijde van de kou een paar weken geleden was het volgens mij vaak tussen de 1.90 en 2.10 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij krijgen in Maart wat zonnepanelen. Wij gaan niet meer opwekken dan gebruiken per saldo. Met het prijsplafond in het achterhoofd is het dan nog steeds zinnig om naar dynamisch te gaan? Ik verwacht zelf flink hogere gasprijzen de komende jaren dus dat zou ik het liefst vastzetten maar dat zal niet gaan of tegen flinke tarieven. Dus zolang dat niet kan denk ik ook nog steeds gunstig om naar dynamisch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli Cohen
[...]

Dit jaar was uiteraard een topjaar voor zonnepanelen. De lente was helemaal goed met veel zon. Er waren een aantal momenten dat de stroom negatief was en dat was ook op het nieuws; mensen gingen toen heel dapper stroom verspillen en daar een beetje bij lachen.

De belasting betaal je uiteraard over een negatief bedrag, dus tenzij dat negatieve bedrag lager is dan de belasting zou je eraan kunnen verdienen maar dat is wel extreem uitzonderlijk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:53:
Wij krijgen in Maart wat zonnepanelen. Wij gaan niet meer opwekken dan gebruiken per saldo. Met het prijsplafond in het achterhoofd is het dan nog steeds zinnig om naar dynamisch te gaan? Ik verwacht zelf flink hogere gasprijzen de komende jaren dus dat zou ik het liefst vastzetten maar dat zal niet gaan of tegen flinke tarieven. Dus zolang dat niet kan denk ik ook nog steeds gunstig om naar dynamisch te gaan.
Ik zit in dezelfde situatie. Denk dat ik maar blijf zitten, of naar Shell variabel ga. Ook omdat het opzeggen een maand kost. Dus dan heb ik wellicht 1 maand dynamisch.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Je geeft aan dat je minder opwekt dan dat je verbruikt. Dus je kunt sowieso niet alles salderen. Over hoeveel kWh praten we dan? Heb je ook een elektrische auto of warmtepomp waarmee je grootgebruikers kunt gebruiken op goedkope momenten?

Je zou nu b.v. voor dynamisch kunnen gaan en per 1 april over naar een aanbieder waar je kunt salderen mocht dat dat interessanter blijken.
Gas en elektra zou je bij andere aanbieders kunnen doen.

Misschien weet iemand of je ergens tarieven kunt zien voor de gasmarkt 1/2/3 jaar vooruit? Om een idee te krijgen of het slim is om nu vast te zetten voor de komende jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli Cohen
Als je niet meer opwekt dan je verbruikt is het juist zinnig om dynamisch te gaan. Een lager tarief voor wat je afneemt is dan belangrijker dan een hoger tarief voor wat je teruglevert.

En hoe laag kun je hem vastzetten en voor hoe lang? Is het 0,80 euro per kwh dan lijkt het mij een no brainer om dynamisch te gaan.

Voor gas, inderdaad, er zijn dynmische partijen die ook gas leveren of je kan gas bij een andere firma afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackeagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:
[...]

Zag eerder een post daarover, dit jaar was het minder dan 1% van de tijd een negatief bedrag per kw.
4 a 5 uur zelfs maar geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:55:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie. Denk dat ik maar blijf zitten, of naar Shell variabel ga. Ook omdat het opzeggen een maand kost. Dus dan heb ik wellicht 1 maand dynamisch.
Shell energy was volgens mij niet altijd gunstig met salderen, omdat die dat los deden op dal en nacht tarief en dat niet met elkaar verekenen. Dus het kan zijn dat je de stroom die je opwekt door de weeks, niet in het weekend en in de nacht mag salderen. Daar zou ik nog even goed naar kijken als ik jou was. Het hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van je gebruiksprofiel, maar ik wil je wel waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
_l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:00:
[...]

Je geeft aan dat je minder opwekt dan dat je verbruikt. Dus je kunt sowieso niet alles salderen. Over hoeveel kWh praten we dan? Heb je ook een elektrische auto of warmtepomp waarmee je grootgebruikers kunt gebruiken op goedkope momenten?

Je zou nu b.v. voor dynamisch kunnen gaan en per 1 april over naar een aanbieder waar je kunt salderen mocht dat dat interessanter blijken.
Gas en elektra zou je bij andere aanbieders kunnen doen.

Misschien weet iemand of je ergens tarieven kunt zien voor de gasmarkt 1/2/3 jaar vooruit? Om een idee te krijgen of het slim is om nu vast te zetten voor de komende jaren?
Dank voor je reactie. We hebben geen electrische auto. Verbruik is circa 3800 nu per jaar. We krijgen 10 panelen. Ik denk dat we rond de 2800 a 3000 gaan opwekken? Hebben geen warmtepomp, gewoon CV ketel. Nieuwe tarieven worden als ik het goed heb 0,40 incl, btw etc. Ik vraag mij af of een Tibber etc daar onder gaan komen komend jaar. Overstappen kan ik dan altijd nog gedurende 2023. En ik denk dat dynamisch dan minder oplevert met panelen? Gas kan ik nu ook wel over als dat elders goedkoper is. Als de prijzen gaan stijgen gaan de Eneco's ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:05:
[...]
Nieuwe tarieven worden als ik het goed heb 0,40 incl, btw etc.
Die zou ik nog even goed nakijken, dat bedrag is precies het prijsplafondtarief. Lijkt me te toevallig om het 'echte' tarief te zijn als je boven prijsplafond uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:28

watercoolertje

Untertitel

Je kan gewoon enkel elektra afnemen en gas ergens anders, gas zit ik al 6 maanden bij dezelfde en elektra ben ik elke maand mee gewisseld!

Daarnaast zit ik nu bij z'n dynamische club met enkel electra, dus dat kan wel degelijk, en die clubs bieden ook gas aan want daarmee ga ik over een maand ook over.

Dus dan hebben we alle situaties wel gehad, gas en stroom ergens anders, gas en stroom bij dezelfde aanbieder, en dat met zowel variabele en dynamisch door elkaar, oftewel het kan gewoon :)

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 30-12-2022 11:11 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
anboni schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:07:
[...]

Die zou ik nog even goed nakijken, dat bedrag is precies het prijsplafondtarief. Lijkt me te toevallig om het 'echte' tarief te zijn als je boven prijsplafond uitkomt.
Ja sorry dat bedoel ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Davidrrr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:05:
[...]

Dank voor je reactie. We hebben geen electrische auto. Verbruik is circa 3800 nu per jaar. We krijgen 10 panelen. Ik denk dat we rond de 2800 a 3000 gaan opwekken? Hebben geen warmtepomp, gewoon CV ketel. Nieuwe tarieven worden als ik het goed heb 0,40 incl, btw etc. Ik vraag mij af of een Tibber etc daar onder gaan komen komend jaar. Overstappen kan ik dan altijd nog gedurende 2023. En ik denk dat dynamisch dan minder oplevert met panelen? Gas kan ik nu ook wel over als dat elders goedkoper is. Als de prijzen gaan stijgen gaan de Eneco's ook omhoog.
Wat is je tarief zonder prijsplafond?

Ok, dus bij 3800kWh per jaar en geen grootverbruikers als een elektrische auto, warmtepomp of airco, zit je gemiddeld op 3800/12=316 kWh per maand. Dit gaat naar beneden als de zonnepanelen er liggen.

Bij Tibber/zonneplan/anwb/etc heb je ook een prijsplafond van 0.40 cent, met de mogelijkheid dat je daaronder gaat zitten.

Ik zou denk ik zo snel mogelijk een dynamisch contract starten en dan per april over op een contract om de zonnepanelen te salderen over de rest van het jaar. Dat is waarschijnlijk het goedkoopste.
Mocht je lievern blijven zitten: met de zonnepalen die je per maart krijgt, zorg je ervoor dat je over heel 2023 onder het prijsplafond blijft. Dus zelf merk je daar dan niks van, maar de kosten die de overheid maakt moeten wel ergens van betaald worden want het is geleend geld. Dus ik zou sowieso overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42

Nu is het uitzonderlijk goedkoop. Maar zelfs tijdens de vrieskou van een 2 weken terug was het dynamische tarief gemiddeld ruim onder de 40 cent per kwh. En in november onder de 50 cent.

Zij hebben een winstopslag en een risicomarge uiteraard maar hoe kan het dat de dynamische partijen het blijkbaar zonder die marges kunnen doen? Ook een Tibber is geen liefdadigheidsinstelling dus ergens verdienen ze ook geld.

Het voordeel van een vast tarief is 'zekerheid' zegt men. De enige zekerheid die ik zie is zekerheid van teveel betalen. Een voorbeeld:

In November liep mijn contract bij Oxxio af en ging ik van 0,29 naar 0,86 euro. Gezien de onrust omtrent de energieprijzen bleef ik even de kat uit de boom kijken, niet wetende wat ik nu het beste kon doen omdat de media zei 'het is nu niet zinvol om over te stappen'. En we kregen natuurlijk 190 euro in November en December dus waarom zou je he?

Gisteren keek ik op mijn Oxxio app en ik schrok mij kapot. Ja, die 190 euro was inmiddels al verdampt met 280 kWh á 180 euro (ik heb geen gas).

Was ik in November direct overgestapt naar een dynamisch contract had ik - kijkende naar de gemiddelde prijzen bij Tibber - ruim de helft minder betaald voor mijn stroom.

En die 190 euro had ik ook ontvangen bij een andere maatschappij dus dat is geen argument.

Ik denk dat ze ook wat winst terug willen halen die ze afgelopen jaar misgelopen zijn doordat mensen een vast contract hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
LostboyArno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat ze ook wat winst terug willen halen die ze afgelopen jaar misgelopen zijn doordat mensen een vast contract hadden.
Dat weet ik wel zeker!
Als je bij de grote partijen blijft zitten, betaal je de contacten van de mensen welke deze nog voor 2 of 3 jaar vast hadden gezet. Zoals grote bedrijven en tuinders welke dit destijds slim gedaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023

Tibber maakt er letterlijk reclame mee: "we verdienen niet aan je verbruik" Ze verdienen natuurlijk wel aan het abbo van bijna 4 euro. En zo doen de meeste dynamische aanbieders dat. Overigens zijn er genoeg die ook dynamisch gas leveren hoor. Tibber is één van de weinigen die dit niet doet.
Zit zelf nu een maand bij zonneplan en heb al zo'n 400 euro bespaart t.o.v. mijn oude variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zazabez1
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
MaStar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:43:
[...]

Wat bedoel je met een normale aanbieder? Welke heb jij op het oog?

Wat vergoed Energiedirect.nl qua teruglevertarief?

Via Gaslicht kom ik op Greenchoice bijvoorbeeld.
Met normale aanbieder, bedoel ik ‘geen dynamische prijzen’.
Energiedirect betaalt 5 cent voor teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Wij zitten eigenlijk elk jaar onder de grens van het prijsplafond. Dus qua gas, er vanuit gaande dat de gasprijs niet veel meer zal dalen, hebben wij volgens mij weinig te winnen. Qua energie zitten wij er wel een stuk boven dus dan is een flink lager tarief interessant lijkt me, ook al nemen we zonnepanelen. Ik denk alleen dat in 2023 de winst minimaal is voor mij. In 2024 zal dat anders zijn zonder plafond wellicht.

[ Voor 36% gewijzigd door Davidrrr op 30-12-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
_l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:22:
[...]

Wat is je tarief zonder prijsplafond?
Zitten nu op 0,78 tarief. Dat had dus nu al een heel stuk lager kunnen zijn. Ik had het dus eerder moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
Grifoendor schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:08:
[...]

Met zo'n laag verbruik zit je ruim onder het prijsplafond en ga je (in 2023) niet meer dan €0,40 per kWh betalen. Dat is €400 over het hele jaar. Het is vooral schandalig dat Vattenfall je €105 als voorschot wil laten betalen... Maar waarschijnlijk is dit gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners en mogelijk kun je het zelf lager instellen. Uiteindelijk betaal je alleen wat je verbruikt, dus krijg je bij de eindafrekening €800 terug...

Maar goed, je hebt voor 2023 dus eigenlijk geen risico en nauwelijks wat te winnen met dynamische tarieven. De momenten onder de plafondprijs zullen het gemiddelde wel iets drukken, maar je hebt het over tientjes.

Niet dat je het niet moet doen (verbruik van overtollige energie tegen lage prijs is ook nog eens duurzamer en draagt bij aan een evenwichtiger net), maar de voordelen zijn dus beperkt.

In 2024 zonder prijsplafond zal dit ander verhaal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
Check prijzen voor morgen.

Voor Duitsland praktisch de hele dag negatief zoals paar dagen geleden voorspeld :p

https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
bilgy_no1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:37:
[...]

Met zo'n laag verbruik zit je ruim onder het prijsplafond en ga je (in 2023) niet meer dan €0,40 per kWh betalen. Dat is €400 over het hele jaar. Het is vooral schandalig dat Vattenfall je €105 als voorschot wil laten betalen... Maar waarschijnlijk is dit gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners en mogelijk kun je het zelf lager instellen. Uiteindelijk betaal je alleen wat je verbruikt, dus krijg je bij de eindafrekening €800 terug...

Maar goed, je hebt voor 2023 dus eigenlijk geen risico en nauwelijks wat te winnen met dynamische tarieven. De momenten onder de plafondprijs zullen het gemiddelde wel iets drukken, maar je hebt het over tientjes.

Niet dat je het niet moet doen (verbruik van overtollige energie tegen lage prijs is ook nog eens duurzamer en draagt bij aan een evenwichtiger net), maar de voordelen zijn dus beperkt.

In 2024 zonder prijsplafond zal dit ander verhaal zijn...
Ben de eerste bewoner, bij afsluiten kreeg ik voorgeschoteld dat ik rond de 30 a 40 euro per maand zou zitten, maar puntje bij paaltje word ik voor een geschat verbruik van 4000 Kwh aangeslagen. 105 is het minimum nu helaas, kan tussen 210 en 105 kiezen..

Elk tientje is toch weer mooi meegenomen :)

Na het prijsplafond lijkt het mij op termijn, gemiddeld gezien nog steeds goedkoper om voor dynamisch te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
mathijshooi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:56:

Voor Duitsland praktisch de hele dag negatief zoals paar dagen geleden voorspeld :p

Zegt de glazen bol al iets over zondag? :P Kan ik beter morgen nog even tegen 30ct/kWh m'n auto volgieten, of zal het zondag ondanks de verdubbeling van de belasting alsnog goedkoper zijn bij dynamisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:18
anboni schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:09:
[...]

Zegt de glazen bol al iets over zondag? :P Kan ik beter morgen nog even tegen 30ct/kWh m'n auto volgieten, of zal het zondag ondanks de verdubbeling van de belasting alsnog goedkoper zijn bij dynamisch?
Het wordt zondag niet goedkoper dan zaterdag, in spotprijzen gezien. Dus met de extra belasting op zondag, alleen maar nóg duurder (en nog steeds spotgoedkoop). Dus pak die nachturen om alles op te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10

Zelf blijven nadenken...ik ben sinds november over op Zonneplan.
Gas is daar vandaag 1.39per m3 en stroom is nu 8 cent! Heb sinds twee weken een warmtepomp en warmtepomp staat nu 13 uur aan te verwarmen naar 22 graden en kost me 3 euro totaal!
Ik laat me niet besodemieteren door de grote jongens (die veel personeel moeten betalen, wellicht hoge prijzen hebben betaald in augustus, maar het meest zorgelijk is dat ze zwaar verliezen op de vaste contracten en tja ...dat kunnen ze alleen maar verhalen op de variabele contracten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion Nebula
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 12:31
LostboyArno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:30:
[...]

Leveranciers kopen het volume voor particuliere contracten met verschillende contractvormen op de groothandel markt. Zodra je als particulier een contract afsluit bij een van die grote jongens wordt het volume voor in de toekomst al ingekocht dmv futures, die heb je over maand, kwartaal en jaar periodes, vanaf heden tot ik dacht 5 jaar in de toekomst. Die future prijzen zijn niet gelijk aan de day ahead prijzen of spotprijzen.
De vasteprijs contracten met lage tarieven, daar wordt door leveranciers geen verlies op geleden omdat die lage prijs ook voor de leverancier vast staat. Als ze het doen zoals het hoort in ieder geval, anders zijn ze aan het gokken en kunnen ze kopje onder gaan. Wat dit jaar ook is gebeurt bij verschillende kleinere partijen. Maar dat lijken de grote jongens niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54

Gemiddeld duurder dan vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:18
Orion Nebula schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:11:
[...]

Leveranciers kopen het volume voor particuliere contracten met verschillende contractvormen op de groothandel markt. Zodra je als particulier een contract afsluit bij een van die grote jongens wordt het volume voor in de toekomst al ingekocht dmv futures, die heb je over maand, kwartaal en jaar periodes, vanaf heden tot ik dacht 5 jaar in de toekomst. Die future prijzen zijn niet gelijk aan de day ahead prijzen of spotprijzen.
De vasteprijs contracten met lage tarieven, daar wordt door leveranciers geen verlies op geleden omdat die lage prijs ook voor de leverancier vast staat. Als ze het doen zoals het hoort in ieder geval, anders zijn ze aan het gokken en kunnen ze kopje onder gaan. Wat dit jaar ook is gebeurt bij verschillende kleinere partijen. Maar dat lijken de grote jongens niet te doen.
Niet alleen dat, maar je kan ook niet mooi het uurlijkse profiel inkopen. Je koopt een baseload (of peakload), en op de spot wordt dat weer gladgestreken. Dan komt het er eigenlijk op neer dat je de goedkopere uren (nachturen) met minder vraag verkoopt (op een lagere prijs dus) en de duurdere uren weer terugkoopt met een hogere prijs. Die shaping kosten zitten er ook ingecalculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
anboni schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:09:
[...]

Glazen bol zegt waarschijnlijk in de ochtend nog laag. In de middag loopt het op. Maandag drama (150-200 range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Sjoan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:13:
[...]

Gemiddeld duurder dan vandaag
Ja, had niet zo'n groot verschil tussen Duitsland en Nederland verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:49

Morgen is gemiddeld gewoon duurder dan vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Eli Cohen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:03:
[...]

Als je niet meer opwekt dan je verbruikt is het juist zinnig om dynamisch te gaan. Een lager tarief voor wat je afneemt is dan belangrijker dan een hoger tarief voor wat je teruglevert.

En hoe laag kun je hem vastzetten en voor hoe lang? Is het 0,80 euro per kwh dan lijkt het mij een no brainer om dynamisch te gaan.

Voor gas, inderdaad, er zijn dynmische partijen die ook gas leveren of je kan gas bij een andere firma afsluiten.
Helemaal mee eens!
Heel veel mensen die zonnepanelen aanschaffen denken veelal eerst aan zoveel mogelijk hiermee opbrengst te genereren maar vergeten vaak waar de opbrengst het hoogst is ook de kosten absurd hoog zullen zijn.
Ik blijf vooralsnog (met zonnepanelen) genieten van lage prijzen voor electra (momenteel 8 a 10 cent heel de dag) en zie ook gas zakken naar 1.39.
Tip; kijk naar vandaag en leef in het hier en nu. Contract is bij mij gewoon dagelijks opzegbaar dus pak je voordeel nu en ben niet angstig iets te missen in de toekomst. De verschillen zijn soms nu mega...ik bedoel, iemand die nu 0.90 betaal voor 1kwh...dan ben je niet goed snik als je het kan krijgen voor 10 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Hathi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:21:
[...]

Gemiddeld wel, overdag niet. Komt door piek in de avond wanneer de storm voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
Jeroen50 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:21:
[...]

Helemaal mee eens!
Heel veel mensen die zonnepanelen aanschaffen denken veelal eerst aan zoveel mogelijk hiermee opbrengst te genereren maar vergeten vaak waar de opbrengst het hoogst is ook de kosten absurd hoog zullen zijn.
Ik blijf vooralsnog (met zonnepanelen) genieten van lage prijzen voor electra (momenteel 8 a 10 cent heel de dag) en zie ook gas zakken naar 1.39.
Tip; kijk naar vandaag en leef in het hier en nu. Contract is bij mij gewoon dagelijks opzegbaar dus pak je voordeel nu en ben niet angstig iets te missen in de toekomst. De verschillen zijn soms nu mega...ik bedoel, iemand die nu 0.90 betaal voor 1kwh...dan ben je niet goed snik als je het kan krijgen voor 10 cent.
Eens. pas een paar dagen geleden gaan orienteren maar de verschillen zijn enorm. Nu mijn laadpaal ingesteld op 0,89 (tarief dat mijn werkgever mij betaald om de auto thuis te laden). Dat is namelijk het tarief dat ik nu ook betaal. Op deze manier is dat leuk verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Jeroen50 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:11:
[...]

Zelf blijven nadenken...ik ben sinds november over op Zonneplan.
Gas is daar vandaag 1.39per m3 en stroom is nu 8 cent! Heb sinds twee weken een warmtepomp en warmtepomp staat nu 13 uur aan te verwarmen naar 22 graden en kost me 3 euro totaal!
Ik laat me niet besodemieteren door de grote jongens (die veel personeel moeten betalen, wellicht hoge prijzen hebben betaald in augustus, maar het meest zorgelijk is dat ze zwaar verliezen op de vaste contracten en tja ...dat kunnen ze alleen maar verhalen op de variabele contracten).
Klopt wat je zegt. Hybride WP hier. De 28e 16 KwH € 1,95. Stoken tot 19 graden. Warm zat en we zijn er ondertussen aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Hathi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:21:
[...]

Morgen gemiddeld 10cent/kwh.
1 piek van 1 uur op 17,9cent/kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
Bezzerk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:31:
[...]

Morgen gemiddeld 10cent/kwh.
1 piek van 1 uur op 17,9cent/kwh.
Morgen gemiddeld € 0.02 en bijna gratis stroom tussen 01.00 uur en 10.59 uur

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:34:
[...]

Morgen gemiddeld € 0.02 en bijna gratis stroom tussen 01.00 uur en 10.59 uur
zucht. daar gaan we weer. is geen (bijna) gratis stroom.
Tel de belastingen er even bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:37:
[...]

Bijna gratis schrijf ik .....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:38:
[...]

Bijna gratis schrijf ik .....
maar waarom reageer je dan op iemand die de correcte bedragen incl. belastingen in zijn post heeft staan? dat werkt nogal verwarrend. En verwarring is er al genoeg in dit topic ;)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 13:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
Ik zou voor gas overstappen van Vattenfall naar Energie van Ons, maar omdat ik slechts 50 kuub per jaar verbruik heb ik besloten om van mijn bedenktijd gebruik te maken.

Toen kwam ik er ook direct achter hoe slecht Energie van Ons bereikbaar is. Ik had via de mail aangegeven de aanvraag te willen annuleren. Toen kreeg ik een standaard antwoord met daarin: "Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen. Ons klantenserviceteam streeft ernaar je e-mail binnen 15 werkdagen te beantwoorden.".

Toen ik na 6 dagen nog geen antwoord had ben ik gister maar gaan bellen. Lange wachttijden maar uiteindelijk iemand gesproken die zonder vragen de aanvraag kon annuleren. Ik zou daar via de mail een bevestiging van ontvangen. Echter een dag later nog geen bevestiging ontvangen.

Vandaag zou ik zo opnieuw bellen voor die bevestiging, maar ik kreeg de hele ochtend een bandje te horen dat ze niet bereikbaar zijn. Al met al toch een goed beeld gekregen van de (on)bereikbaarheid van Energie van Ons. Doe er je voordeel mee.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Orion Nebula schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:11:
[...]

Als geen verlies wordt geleden op goedkope contracten wat rechtvaardigt dan deze absurde prijzen? Dagprijs gas is 3 dagen rond de 3 Euro geweest, bij Eneco kreeg ik gelijk 3 maanden 3.40 Euro. Blij dat ik ben overgestapt naar Zonneplan, is het duur betaal ik veel, is het goedkoop dan betaal ik weinig. Duidelijk, simple en eerlijk.

Het hele systeem, prijsplafond met daarbij behorende budgetten maar wel energie belasting en btw verhogen (verlaging terugdraaien) is belachelijk. ACM moet toezicht houden op overwinsten maar dit is een wassen neus, winsten in boeken zijn geduldig. De Japanse eigenaren van Eneco buigen duizendmaal als dank.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:43:
[...]

maar waarom reageer je dan op iemand die de correcte bedragen incl. belastingen in zijn post heeft staan? dat werkt nogal verwarrend. En verwarring is er al genoeg in dit topic ;)
Inderdaad !!
(kan maar 1 plusje geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:37:
[...]

Ten opzichte van de klassieke contracten/modelcontracten mag je dit wel bijna gratis noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
[...]

Ten opzichte van de klassieke contracten/modelcontracten mag je dit wel bijna gratis noemen ;)
0 ct of 10 ct is procentueel een stuk meer.
Ten opzichte van een oliebol van 1,20 eur is het ook bijna gratis.
Staat er ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Ik zit nu al een paar dagen te lezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
In het topic over dynamische energieprijzen roept iedereen dat dat eigenlijk alleen interessant is als je meer afneemt dan teruglevert.

Ik heb op jaarbasis ± 2500kWh overschot aan teruglevering. Als ik dat bij dynamische aanbieders op de site invoer invoer krijg overal op jaarbasis iets van 800 tot 1000 euro terug.
Als ik bij een modelcontract bij bijvoorbeeld Engie, Samenom, Energievanons, enzovoorts bereken kom ik ook niet verder dan die 1000 euro.
Dus hoezo is dynamisch dan minder interessant?

Ik begrijp uiteraard wel dat het risico van stijgende prijzen bij dynamisch meer bij mij ligt.
Maar ik zie in geen enkele berekening terug dat dynamisch duidelijk mìnder rendabel is dan een normaal modelcontract.

Wat mis ik? Kan iemand me het uitleggen of verwijzen naar waar dat al staat uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
KMvrtr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:58:
Ik zit nu al een paar dagen te lezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
In het topic over dynamische energieprijzen roept iedereen dat dat eigenlijk alleen interessant is als je meer afneemt dan teruglevert.

Ik heb op jaarbasis ± 2500kWh overschot aan teruglevering. Als ik dat bij dynamische aanbieders op de site invoer invoer krijg overal op jaarbasis iets van 800 tot 1000 euro terug.
Als ik bij een modelcontract bij bijvoorbeeld Engie, Samenom, Energievanons, enzovoorts bereken kom ik ook niet verder dan die 1000 euro.
Dus hoezo is dynamisch dan minder interessant?

Ik begrijp uiteraard wel dat het risico van stijgende prijzen bij dynamisch meer bij mij ligt.
Maar ik zie in geen enkele berekening terug dat dynamisch duidelijk mìnder rendabel is dan een normaal modelcontract.

Wat mis ik? Kan iemand me het uitleggen of verwijzen naar waar dat al staat uitgelegd?
Omdat je bij een normale leverancier gewoon een vaste vergoeding krijgt voor je zonnestroom terwijl je bij dynamisch vaak een lage vergoeding krijgt als er veel opwek is, zoals in het voor/najaar.

Daarnaast kun je niet salderen bij dynamische tarieven, terwijl dat bij een klassieke leverancier wel kan. Je loopt dus het risico dat je in de zomer voor een kleine vergoeding (of zelfs negatief) stroom teruglevert en die in de winter duur moet inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 15:24
Saeverix schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:43:
[... ] Al met al toch een goed beeld gekregen van de (on)bereikbaarheid van Energie van Ons. Doe er je voordeel mee.
Wat kwantiteit betreft heb je gelijk. Wat kwaliteit betreft is het in mijn ervaring een fijne club. Als je iemand aan de lijn hebt is deze deskundig en heeft autorisatie om je ook daadwerkelijk te helpen. Je bent er geen nummer.
Ik ben er na jaren tevreden klant vertrokken omdat ik per 1-12, einde jaarcontract, dynamisch wilde. Ik wist dat ze daarmee zouden komen, maar hadden dat niet op tijd klaar.
Ze geven ook je lokale energie coöperatie een bedrag per aansluiting. Ik geloof € 75,= voor gas en elektriciteit afzonderlijk.
Kortom: een sympathieke club in mijn ogen. Staat in schril contrast met de Vattenfalls en Shells van deze wereld. Ik geloof ook niet dat zij met de start van het prijsplafond de tarieven verhogen, los van de btw. Maar ik heb dat niet gecheckt. Zit nu prima bij Tibber, maar zou zou terug gaan.
Ps: geen aandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Ep Woody schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:01:
[...]

Omdat je bij een normale leverancier gewoon een vaste vergoeding krijgt voor je zonnestroom terwijl je bij dynamisch vaak een lage vergoeding krijgt als er veel opwek is, zoals in het voor/najaar.

Daarnaast kun je niet salderen bij dynamische tarieven, terwijl dat bij een klassieke leverancier wel kan. Je loopt dus het risico dat je in de zomer voor een kleine vergoeding (of zelfs negatief) stroom teruglevert en die in de winter duur moet inkopen.
Die regels gaan toch ook voor hun veranderen dat ze op jaarbasis moeten kijken en dat dan alles met elkaar verrekend word
Pagina: 1 ... 79 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels