Ik geloof echt niet dat dat nou een ding zal zijn. Vergeleken met hoe een auto accu op z'n flikker krijgt bij normaal rijgedrag, denk ik niet dat het laden/ontladen ten behoeve van netstabilisatie nou heel veel impact zal hebben.LastSamurai schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]
Daarnaast 'slijt' de auto er ook van.
Lijkt me wel. Een accu heeft toch maar een beperkt aantal laadcycli. dus als je actief gaat laden/ontladen voor andere doeleinden dan 'rijden' zal je accu eerder end of life zijn lijkt me.anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ik geloof echt niet dat dat nou een ding zal zijn.
Het is een extra ontlaadcyclus. Zeker als je in de wintermaanden elke avond de auto als buffer inzet blijf je de accu belasten. En daarna ook weer laden. Het zal minder zijn dan snellaadbeurten maar is wel een belasting.anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ik geloof echt niet dat dat nou een ding zal zijn. Vergeleken met hoe een auto accu op z'n flikker krijgt bij normaal rijgedrag, denk ik niet dat het laden/ontladen ten behoeve van netstabilisatie nou heel veel impact zal hebben.
Daar zijn de geleerden het nog niet over eens.
According to a study from the University of Warwick, utilizing a battery in a V2G scenario does not necessarily harm its performance — it may even increase it. The researchers devised a V2G technique to minimize degradation after running simulations using a "comprehensive battery degradation model."They also discovered that, in certain circumstances, transferring energy to the grid could extend battery life. "Extensive modeling results show that if a daily drive cycle consumes between 21% and 38% state of charge, then discharging 40%–80% of the batteries state of charge to the grid can minimize capacity fade by roughly 6% and power fade by 3% over a three-month period," the researchers stated.A case study of the electricity demand for a representative University office building was investigated using smart-grid optimization. According to the findings, the smart-grid formulation can reduce EV battery pack capacity fade by up to 9.1% and power fade by 12.1%.
According to a study from the University of Warwick, utilizing a battery in a V2G scenario does not necessarily harm its performance — it may even increase it. The researchers devised a V2G technique to minimize degradation after running simulations using a "comprehensive battery degradation model."They also discovered that, in certain circumstances, transferring energy to the grid could extend battery life. "Extensive modeling results show that if a daily drive cycle consumes between 21% and 38% state of charge, then discharging 40%–80% of the batteries state of charge to the grid can minimize capacity fade by roughly 6% and power fade by 3% over a three-month period," the researchers stated.A case study of the electricity demand for a representative University office building was investigated using smart-grid optimization. According to the findings, the smart-grid formulation can reduce EV battery pack capacity fade by up to 9.1% and power fade by 12.1%.
Zie ook die text van warrick uni.de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:58:
[...]
Lijkt me wel. Een accu heeft toch maar een beperkt aantal laadcycli. dus als je actief gaat laden/ontladen voor andere doeleinden dan 'rijden' zal je accu eerder end of life zijn lijkt me.
Een andere manier om er naar te kijken is de levensduur van de accu uitdrukken in het aantal km dat de auto verwacht is te gaan rijden. Bij een moderne ev is dat in de range van pakken hem beet 320.000 km.
Voor mij zou dat dus een houderschap van 16 jaar zijn. Dat heb ik nog niet gehaald.
(Zie hier onder opmerkingen over de Milieu impact

Inmiddels ook dynamische contracten afgesloten bij Tibber en Frank want met Greenchoice viel niks te bereiken met steeds hogere voorschotbedragen die niet aan te passen waren. Dit lijkt op dit moment de beste keus voor mijn situatie, maar we zullen het komende jaar gaan zien. Erg benieuwd.
Met een Zappi lader en een ID.4 die V2G gaat ondersteunen ben ik benieuwd in hoeverre ik geld kan besparen of uiteindelijk zelfs wat kan verdienen. Nu eerst maar uitzoeken welke spullen/apps ik nodig ga hebben om goed slim te kunnen laden.
Met een Zappi lader en een ID.4 die V2G gaat ondersteunen ben ik benieuwd in hoeverre ik geld kan besparen of uiteindelijk zelfs wat kan verdienen. Nu eerst maar uitzoeken welke spullen/apps ik nodig ga hebben om goed slim te kunnen laden.
tcw82 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:45:
Gisteren de knoop doorgehakt. Na 18 jaar bij dezelfde aanbieder te hebben gezeten overgestapt naar 2 losse aanbieders voor kWh en gas.
Tibber voor de kWh start 16 januari
Frank voor de kuubs start 28 januari
Mede dankzij de informatie en uitleg uit dit topic de overstap gemaakt.
Ik zit ondertussen flink in dubio. Al enige jaren zit ik bij United Consumers. Nu is hun voorstel voor aankomend jaar:theHoff schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:19:
Inmiddels ook dynamische contracten afgesloten bij Tibber en Frank want met Greenchoice viel niks te bereiken met steeds hogere voorschotbedragen die niet aan te passen waren. Dit lijkt op dit moment de beste keus voor mijn situatie, maar we zullen het komende jaar gaan zien. Erg benieuwd.
- Gas: 2,96
- Elektra: 0,89/0.70
- Hyundai Kona eerste generatie met New Motion (tegenwoordig shell laadpaal)
- Geen zonnepanelen
- Gas: 1800
- Elektra Normaal: 3175
- Elektra Dal: 7179 vooral veroorzaakt door laden auto (zo'n 6000)
Waar ik tussen twijfel:
- volledige overstap van United Consumers naar Zonneplan
- volledige overstap van United Consumers naar BudgetEnergie en vervolgens een maand later stroom naar Tibber
- Overstap van United Consumers naar Tibber/FrankEnergie
Voor het termijnbedrag ben ik niet bang. Betaal nu 600 en verwacht naar 900 te gaan als ik bij United Consumers blijf.
Sowieso zo snel mogelijk overstappen.LostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:57:
[...]
[...]
Ik zit ondertussen flink in dubio. Al enige jaren zit ik bij United Consumers. Nu is hun voorstel voor aankomend jaar:Mijn situatie:
Via de vergelijkers komt BudgetEnergie als beste uit. Zonneplan komt uit de cheet als beste maar lastig te zien wat de kosten echt zullen zijn. Tibber neig ik naar gezien de prijs en goede reviews. FrankEnergie ben ik nog wat huiverig voor gezien de reviews.
- Geen zonnepanelen
Waar ik tussen twijfel:Wat is nu wijsheid? Nog voor 1-1 overstappen of wachten op de prijzen op 1-1 en dan de berekening maken?
- volledige overstap van United Consumers naar BudgetEnergie en vervolgens een maand later stroom naar Tibber
Voor het termijnbedrag ben ik niet bang. Betaal nu 600 en verwacht naar 900 te gaan als ik bij United Consumers blijf.
Waar komt budget energie opeens vandaan?, en elke tarieven rekenen zij?
Ik heb zelf Tibber voor de stroom + groenestroomlokaal voor de gas aansluiting.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Je laadt dus voornamelijk in de nacht. Kijk even hier: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en zoek hoe vaak de kWh prijs per uur in de nacht hoger is geweest dan 70 cent het afgelopen jaar. Die momenten zullen op een hand te tellen zijn. Ik zou voor Tibber gaan, en de slim laden functie voor Hyundai koppelen met je auto.LostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:57:
[...]
[...]
Ik zit ondertussen flink in dubio. Al enige jaren zit ik bij United Consumers. Nu is hun voorstel voor aankomend jaar:Mijn situatie:
- Geen zonnepanelen
Ik ben in november overgestapt van Eneco naar Tibber, en ik heb niet één dag gehad de afgelopen twee maanden waarbij ik bij Eneco beter af was geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door rogierrr op 29-12-2022 12:18 ]
Zit nu een halve maand bij Zonneplan, blij met de overstap, had daarvoor variabel bij Budget Energie.
Als ik even het laatste mailtje van Budget erbij pak met de tarieven voor december, zo'n 60 cent normal en 56 cent dal voor stroom en 2,40 voor gas ben ik heel blij met Zonneplan, ons verbruik is niet zo spectaculair (500gas/2000stroom) maar scheelt toch enorm veel.
Handige app ook, vaatwasser en wasmachine gaan nu na 23:00 uur aan
Wat ik mij nog afvraag, zijn de tarieven van de day-ahead aanbieders vergelijkbaar? Bijvoorbeeld op het moment van schrijven 19 cent stroom en 135 cent gas. (Tussen 12:00 en 13:00 uur)
Als ik even het laatste mailtje van Budget erbij pak met de tarieven voor december, zo'n 60 cent normal en 56 cent dal voor stroom en 2,40 voor gas ben ik heel blij met Zonneplan, ons verbruik is niet zo spectaculair (500gas/2000stroom) maar scheelt toch enorm veel.
Handige app ook, vaatwasser en wasmachine gaan nu na 23:00 uur aan
Wat ik mij nog afvraag, zijn de tarieven van de day-ahead aanbieders vergelijkbaar? Bijvoorbeeld op het moment van schrijven 19 cent stroom en 135 cent gas. (Tussen 12:00 en 13:00 uur)
[ Voor 26% gewijzigd door xabre16v op 29-12-2022 12:37 ]
Ja, prima, doe even selectief quoten en negeer mijn hele standpunt waarin ik juist aangeef dat dat me niet relevant lijkt. Maar goed, zie de andere berichten.de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:58:
[...]
Lijkt me wel. Een accu heeft toch maar een beperkt aantal laadcycli. dus als je actief gaat laden/ontladen voor andere doeleinden dan 'rijden' zal je accu eerder end of life zijn lijkt me.
Je moet ook de dagen meenemen dat het lager is dat 70ct/kW. In de winter 's nacht laden voor 7ct/kW drukt het gemiddelde natuurlijk enorm.rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:11:
[...]
Je laadt dus voornamelijk in de nacht. Kijk even hier: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en zoek hoe vaak de kWh prijs per uur in de nacht hoger is geweest dan 70 cent het afgelopen jaar. Die momenten zullen op een hand te tellen zijn. Ik zou voor Tibber gaan, en de slim laden functie voor Hyundai koppelen met je auto.
Ja dat is mijn punt. Het is vrijwel altijd lager, dus (zeker zonder panelen) is er voor een EV rijder volgens mij nooit een reden om niet een dynamisch contract af te sluiten (tenzij je nog een langlopend contract hebt).moshimoshi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:18:
[...]
Je moet ook de dagen meenemen dat het lager is dat 70ct/kW. In de winter 's nacht laden voor 7ct/kW drukt het gemiddelde natuurlijk enorm.
[ Voor 4% gewijzigd door rogierrr op 29-12-2022 12:22 ]
Eens, zonnepanelen zijn juist een nadeel bij een dynamisch contract. Ik heb vannacht ook weer voor een habbekrats geladen. "Brandstofkosten" van iets meer dan 1 ct / km.rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:20:
[...]
Ja dat is mijn punt. Het is vrijwel altijd lager, dus (zeker zonder panelen) is er voor een EV rijder volgens mij nooit een reden om niet een dynamisch contract af te sluiten (tenzij je nog een langlopend contract hebt).
Zelf overgestapt op 1-12. Net tóen was het windstil en grijs en dus de prijzen hoog. Laatste 2 weken waren een stuk leuker. Zowel gas, als stroom.
T.o.v. salderen tegen hoge tarieven zijn zonnepanelen alleen een nadeel als je extreem veel teruglevert. Ik zou met de huidige prijzen tien keer zoveel moeten terugleveren per jaar om het in het nadeel van dynamisch uit te laten vallen.Marcva schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:43:
[...]
Eens, zonnepanelen zijn juist een nadeel bij een dynamisch contract.
Voor stroom wel, enige verschil zijn de opslagen die te vinden zijn in de topic start.xabre16v schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:13:
Voor gas geld in principe hetzelfde, echter zijn er 2 of 3 beurzen actief waarop de verschillende aanbieders actief zijn. (helaas niet al te transparant).
Echter deze beurzen hebben kleine verschillen, en de ene dag is de 1 duurder en de andere dag een ander. verschillen liggen rond de 1 tot 5 cent toen een aantal dit in dit topic hebben onderzocht.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Morgen is ook al een topdag! Gemiddeld 9 cent all-inmathijshooi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:54:
Outlook voor zaterdag wordt steeds gekker. Prijzen rond de 0 van 06hoo tot 22h00.
Ik denk dat de verschillen groter zijn doordat sommige leveranciers de end-of-day index gebruiken, terwijl anderen juist de index van de hele dag gebruiken (EGSI). Dit verschil is er met name als gedurende de dag de prijs aanzienlijk is gestegen dan wel gezakt.Smuggler schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:13:
[...]
Voor stroom wel, enige verschil zijn de opslagen die te vinden zijn in de topic start.
Voor gas geld in principe hetzelfde, echter zijn er 2 of 3 beurzen actief waarop de verschillende aanbieders actief zijn. (helaas niet al te transparant).
Echter deze beurzen hebben kleine verschillen, en de ene dag is de 1 duurder en de andere dag een ander. verschillen liggen rond de 1 tot 5 cent toen een aantal dit in dit topic hebben onderzocht.
De verschillen tussen de beurzen onderling zullen niet groot zijn, omdat een te groot verschil tussen de beurzen natuurlijk arbitrage in de hand werkt (koop op de goedkopere beurs en verkoop het direct op de duurdere).
Je moet jezelf afvragen tegen welk prijsverschil je dit zou willen. Stel er zou 13 cent tussen hoog (20 ct) en laag (7 ct) zitten je zou dit doen met 17,4 kWh per dag (tussen 50% en 80% SOC van een netto 58 kwh batterij). Dan levert dit zo'n 825 euro minus 15 procent laadverliezen zo'n 700 euro per jaar op tegen een slijtage van (17,4*365/58=)107 FCE van de batterij.anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ik geloof echt niet dat dat nou een ding zal zijn. Vergeleken met hoe een auto accu op z'n flikker krijgt bij normaal rijgedrag, denk ik niet dat het laden/ontladen ten behoeve van netstabilisatie nou heel veel impact zal hebben.
Is dit het waard i.r.t. kosten vervanging gedeeld door levensduur accu? Met een LFP batterij is dit beter dan NMC? Gaan marktpartijen zorgen dat de verschillen tussen hoog en laag op termijn veel kleiner zullen zijn dan 13 cent of dan op dit moment het geval is?
volgens de website:Deldenaar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:22:
@Smuggler @Sicco92
laatste aanpassingen Zonneplan m.b.t opslag 29-12-2022
stroom opslag naar 0.3 ct incl btw
gas opslag naar 3.0 ct incl btw
Zonneplan biedt optioneel gas aan tegen dagprijzen. Een dagprijs voor gas loopt altijd vanaf 06:00 uur - 06:00 uur. Bovenop deze prijs komt een handling fee van € 0,03 per m3 en € 0,02 transportkosten per m3. = €0,05
en stroom was al 0,3ct incl btw.
Wat is er dan veranderd?
Vraagje:
Deze is al een keer voorbij gekomen maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden.
Ik heb op dit moment een RasPi via een P1 kabel op mijn slimme meter aangesloten.
Ik zit nu bij EasyEnergy maar wil begin volgend jaar overstappen naar Zonneplan.
Zonneplan levert een (al dan niet verplicht aan te sluiten) P1 dongle.
Aangezien mijn P1 kabel geen stroom vraagt vanuit de Slimme meter vraag ik mij af of ik de Zonneplan dongle kan combineren met mjn P1 kabel via een standaard Telefoonsplitter ala deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAL5Z5jjwUdRn8Ld8UKVvY9u.jpg?f=user_large)
Heeft iemand dit toevallig al eens geprobeerd en/of werkend gekregen?
Ik heb op dit moment een RasPi via een P1 kabel op mijn slimme meter aangesloten.
Ik zit nu bij EasyEnergy maar wil begin volgend jaar overstappen naar Zonneplan.
Aangezien mijn P1 kabel geen stroom vraagt vanuit de Slimme meter vraag ik mij af of ik de Zonneplan dongle kan combineren met mjn P1 kabel via een standaard Telefoonsplitter ala deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAL5Z5jjwUdRn8Ld8UKVvY9u.jpg?f=user_large)
Het is dus wel maar helemaal de vraag of dergelijk gebruik echt wel slijtage van de batterij veroorzaakt: rogierrr in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Gecko123 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:23:
[...]
Je moet jezelf afvragen tegen welk prijsverschil je dit zou willen. Stel er zou 13 cent tussen hoog (20 ct) en laag (7 ct) zitten je zou dit doen met 17,4 kWh per dag (tussen 50% en 80% SOC van een netto 58 kwh batterij). Dan levert dit zo'n 825 euro minus 15 procent laadverliezen zo'n 700 euro per jaar op tegen een slijtage van (17,4*365/58=)107 FCE van de batterij.
Is dit het waard i.r.t. kosten vervanging gedeeld door levensduur accu? Met een LFP batterij is dit beter dan NMC? Gaan marktpartijen zorgen dat de verschillen tussen hoog en laag op termijn veel kleiner zullen zijn dan 13 cent of dan op dit moment het geval is?
Verder op dit moment nog een tamelijk academische discussie, aangezien er maar weinig auto/laadpaal combinaties zijn die dit ueberhaupt ondersteunen (Tesla [iig Model 3, dus Y ook, de rest misschien] schijnt de hardware ervoor te hebben, maar geen software ondersteuning). Maar ik vermoed dat netstabilisatie via EVs hoe dan ook noodzakelijk wordt als onderdeel van de energietransitie.
Toevallig gisteren geprobeerd, helaas werkt niet.Romulus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:33:
Vraagje:
[Afbeelding]
De P1 aansluiting is RJ12, zelfde stekker als RJ11 maar meer aders.
Heb nu de HW splitter besteld.
Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD
Handiger is als je bron erbij zet, want er horen condities bij, selectie model is natuurlijk handig welke baat er bij hebben. referentie is die EV gebruiken en bij aankomst direct naar 100% SoC ladenrogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:06:
Daar zijn de geleerden het nog niet over eens.
Het is afkomstig van dit artikel en ligt wat genuanceerder
Of te wel de laadpaal "slimmer" makenOf the 120 EVs connected to the electricity network only 46 participated in V2G; 74 are excluded because the smart-grid estimated that for those EVs V2G will degrade the battery more than if they were left idle.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
IR panelen draaien hier overuren laatste dagenrogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:19:
[...]
Morgen is ook al een topdag! Gemiddeld 9 cent all-in![]()
De gasmeter verveelt zich ondertussen dood
€ 0,02 transportkosten,excuus was hier weggevallenSmuggler schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:30:
[...]
volgens de website:
Zonneplan biedt optioneel gas aan tegen dagprijzen. Een dagprijs voor gas loopt altijd vanaf 06:00 uur - 06:00 uur. Bovenop deze prijs komt een handling fee van € 0,03 per m3 en € 0,02 transportkosten per m3. = €0,05
en stroom was al 0,3ct incl btw.
Wat is er dan veranderd?
Vandaag heeft Frank Energie de gasprijs voor 26 en 27 december met terugwerkende kracht verlaagd naar € 1,463 all-in. Nog geen verklaring gezien maar zo staat het nu in de app.Joyous-P schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:28:
Anderen bij Frank Energie waar in de app de gas prijs op 1.80x staat terwijl op Enever dit veel lager is?
Dat zou top zijn. Zaterdag staat hier grote delen van de dag de oven, inductieplaat, afzuigkap, ventilatie en frituurpan aan dus dat tegen 0 euro afrekenen is altijd goedmathijshooi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:54:
Outlook voor zaterdag wordt steeds gekker. Prijzen rond de 0 van 06hoo tot 22h00.
Allemaal dankzij klein stormpje die voorbij komt op oudjaarsdag in het weekend.
[Afbeelding]
Heeft iemand wellicht de enever-prijsdata (gas en stroom) van 29 november ergens opgeslagen?
tibber 47.7 cent/kWhearthman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:55:
Heeft iemand wellicht de enever-prijsdata (gas en stroom) van 29 november ergens opgeslagen?
MijnDomein 1.853 euro/m3
all in
Is wat ik heb genoteerd
BudgetEnergie komt bij de vergelijkers met afstand als goedkoopste uit de bus.Smuggler schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:05:
[...]
Sowieso zo snel mogelijk overstappen.![]()
Waar komt budget energie opeens vandaan?, en elke tarieven rekenen zij?
Ik heb zelf Tibber voor de stroom + groenestroomlokaal voor de gas aansluiting.
Klopt. Thanks voor die link. 50 cent was inderdaad de max.rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:11:
[...]
Je laadt dus voornamelijk in de nacht. Kijk even hier: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en zoek hoe vaak de kWh prijs per uur in de nacht hoger is geweest dan 70 cent het afgelopen jaar. Die momenten zullen op een hand te tellen zijn. Ik zou voor Tibber gaan, en de slim laden functie voor Hyundai koppelen met je auto.
Ik ben in november overgestapt van Eneco naar Tibber, en ik heb niet één dag gehad de afgelopen twee maanden waarbij ik bij Eneco beter af was geweest.
Maar wat zou nu de betere optie zijn? Zonneplan of Tibber/FrankEnergie
Zonneplan is qua prijs goed heb ik begrepen, en qua app en transparantie ook. Ik zit bij Tibber omdat die direct kunnen koppelen met de api van mijn auto, en zo mijn auto kunnen vertellen wanneer te starten of stoppen met laden. Daarnaast zit ik nu bij Next Energy voor gas, maar dat is geen aanrader. Ik ga per februari voor gas naar ANWB. Frank Energie heeft een flinke opslag per m3, bij ANWB is dat flink minder. Zie deze link: https://www.overstappen.n...giecontract/#leveranciersLostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:16:
[...]
BudgetEnergie komt bij de vergelijkers met afstand als goedkoopste uit de bus.
[...]
Klopt. Thanks voor die link. 50 cent was inderdaad de max.
Maar wat zou nu de betere optie zijn? Zonneplan of Tibber/FrankEnergie
werkt prima hoor, je moet alleen 1 ader doorknippen ivm master/slave. In het EV topic is daar al veel over geschreven.Blackeagle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:40:
[...]
Toevallig gisteren geprobeerd, helaas werkt niet.
De P1 aansluiting is RJ12, zelfde stekker als RJ11 maar meer aders.
Heb nu de HW splitter besteld.
Moeet ik bij Variabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik de maandtermijn + voorschot betalen, in tegenstelling tot Vast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik? Hoe moet ik dit zien?
Morgen dus al het beddegoed van de pubers eens extra in de kookwas en droger.rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:19:
[...]
Morgen is ook al een topdag! Gemiddeld 9 cent all-in![]()
https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaalde Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:26:
[...]
werkt prima hoor, je moet alleen 1 ader doorknippen ivm master/slave. In het EV topic is daar al veel over geschreven.
Heb iets gevonden. Daar kan ik wel eens mee gaan knutselen
Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD
De prijzen van morgen wijken erg af van de epex spot.. hoe kan dit?
https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=
Welke prijs wijkt af van de epex spot?Sjoan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:45:
De prijzen van morgen wijken erg af van de epex spot.. hoe kan dit?
Het klopt wel, ik had zulke prijzen alleen niet verwacht dus ik zag het helemaal verkeerd

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, en mss heb je deze tip al gekregen, maar je zou een SAP kunnen overwegen en daarop een contract afsluiten met een hogere TLV voor alleen (een deel van) de zonnepanelen.Tankcsapda schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:37:
Einde van het jaar betekend voor mij als ondernemer altijd keuzes maken. Ik heb een melkveebedrijf en dit jaar flink ingezet op verduurzaming van mijn bedrijf. Er is een EAZ windmolen gekocht welke over paar weken geplaatst word (opwek op mijn locatie +- 39.000 kW. afgezekerd op 23A en een piekvermogen van 15kW. Daarnaast zijn er reeds 80 zonnepanelen op zuidoost welke op een zonnige dag een 10kW als piek teruglevering laten zien in de homewizard P1 meter
De meterkast is op 3x35A afgezekerd wat ruimte geeft om 24.150 kW af te nemen of terug te leveren.
Nu is er op een schuur ruimte voor max 2x100 zonnepanelen bij te plaatsen. Er kunnen 100 stuks op zuidoost en 100 stuks op noordwest.
Ik wil de stroom naast verkopen aan het net gaan benutten om van het gas af te geraken met elektrische boilers, elektrische auto laden, compressor met groot buffervat midden op de dag laten lopen (7,5kW)
Hele introductie maar nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan de panelen op noordwest te leggen om zo de stroom duurder te kunnen verkopen(via zonneplan, vandaar de vraag in het day ahead topic) of kan ik beter voor een hogere opbrengst per paneel gaan. Ook 50/50 is een optie of het hele dak volleggen.
De prijs van de offerte viel mij allerzinds mee, ook al kan ik waarschijnlijk op de piekmomenten lang niet alle stroom kwijt en is een netverzwaring aanvragen altijd nog een optie maar zit veel wachttijd op.
[Afbeelding]
Zonneplan bied een splitter aan bij de aanvraag.Romulus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:33:
Vraagje:
[Afbeelding]
Ik ben nieuw in dit topic. Probeer een beetje wegwijs te geraken maar ik kan niet zo 1,2,3 vinden wat er nu zo nadelig is aan dynamische tarieven.
Zelfs de piek tarieven liggen fors lager dan menig andere aanbieder (Essent).
Ik kan blind overstappen op anwb (heb ook nog gas) en ben zoals ik het begrijp ten alle tijde goedkoper uit.
Ik zoek naar het addertje onder t gras, maar kan m niet vinden.
Ik kan blind overstappen op anwb (heb ook nog gas) en ben zoals ik het begrijp ten alle tijde goedkoper uit.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Het addertje is dat jij het prijsrisico draagt wat je bij traditionele leveranciers afkoopt met hogere prijzen. Als je bij Eneco een contract hebt met vaste tarieven en de prijs gaat ineens drie keer over de kop, dan vangt Eneco dat op. Bij dynamische tarieven zie jij die verhogen 1-op-1 terug op je eerstvolgende afrekening. (nuance daarbij is wel dat de meeste ouderwetse leveranciers inmiddels ook overstappen op maandelijkse tariefwijzigingen, dus ook die partijen zijn dat risico flink richting klant aan het verleggen, maar dan zonder het voordeel voor de klant van daadwerkelijk lagere prijzen)Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Ik ben nieuw in dit topic. Probeer een beetje wegwijs te geraken maar ik kan niet zo 1,2,3 vinden wat er nu zo nadelig is aan dynamische tarieven.
[ Voor 3% gewijzigd door anboni op 29-12-2022 15:46 ]
We hebben het nog nooit gezien maar de absolute piek kan liggen op €5 per kWh op EPEX. Dat gedurende een week kan aardig wat kosten als prijsplafond het niet volledig vergoed als je teveel hebt gebruikt.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Ik kan het hebben, €5 x 100 kWh boven prijsplafond is jammer maar nog steeds te betalen voor een maand, en je kan ook extra zuinig doen om wel onder die kWh / m3 grens re blijven.
Griddy in Texas was een dynamische leverancier die falliet was gegaan omdat klanten $9 x extra veel kWh door de kou niet konden betalen.
En je maandbedrag verschilt flink per maand, je rekend namelijk meestal meteen af aan het einde van de maand. dat moet je kunnen dragen. In de zomer is het dan weer lekker goedkoop.anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:45:
[...]
Het addertje is dat jij het prijsrisico draagt wat je bij traditionele leveranciers afkoopt met hogere prijzen. Als je bij Eneco een contract hebt met vaste tarieven en de prijs gaat ineens drie keer over de kop, dan vangt Eneco dat op. Bij dynamische tarieven zie jij die verhogen 1-op-1 terug op je eerstvolgende afrekening. (nuance daarbij is wel dat de meeste ouderwetse leveranciers inmiddels ook overstappen op maandelijkse tariefwijzigingen, dus ook die partijen zijn dat risico flink richting klant aan het verleggen)
In de winter is het al lekker goedkoop. €500 ten opzichte van €800 als ik nu zou overstappen naar de goedkoopste 'vaste' leverancier.jusch schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:48:
[...]
In de zomer is het dan weer lekker goedkoop.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Goed punt, in plaats van een redelijk stabiel termijnbedrag door het hele jaar heen, betaal je iedere maand je echte verbruik van de 4 weken daarvoor. Leuk in de zomer, pijnlijk in de winter (als je er geen rekening mee hebt gehouden door zelf een buffertje aan te houden)jusch schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:48:
[...]
En je maandbedrag verschilt flink per maand, je rekend namelijk meestal meteen af aan het einde van de maand. dat moet je kunnen dragen. In de zomer is het dan weer lekker goedkoop.
Dit zal ooit ook wel eens bij ons gebeuren, waarschijnlijk niet op een zonnige lentedag. Op zich geen probleem als je je goed bewust bent van de risico’s.w00key schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:47:
[...]
We hebben het nog nooit gezien maar de absolute piek kan liggen op €5 per kWh op EPEX. Dat gedurende een week kan aardig wat kosten als prijsplafond het niet volledig vergoed als je teveel hebt gebruikt.
Ik kan het hebben, €5 x 100 kWh boven prijsplafond is jammer maar nog steeds te betalen voor een maand, en je kan ook extra zuinig doen om wel onder die kWh / m3 grens re blijven.
Griddy in Texas was een dynamische leverancier die falliet was gegaan omdat klanten $9 x extra veel kWh door de kou niet konden betalen.
De spaarrekening gebruiken als buffer. Of eventueel voor extreme gevallen een backup warmtebron die geen elektriciteit nodig heeft.
En elektrisch verwarmen, zelfs ouderwetse straalkachels zijn morgen goedkoper dan gas.LastSamurai schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:32:
[...]
Morgen dus al het beddegoed van de pubers eens extra in de kookwas en droger.
Aggregaatje aan en cashen als dat gebeurt! Verdien je dat apparaat dezelfde dag nog terug.w00key schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:47:
[...]
We hebben het nog nooit gezien maar de absolute piek kan liggen op €5 per kWh op EPEX. Dat gedurende een week kan aardig wat kosten als prijsplafond het niet volledig vergoed als je teveel hebt gebruikt.
Verwarming met deze buitentemperatuur?RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:55:
[...]
En elektrisch verwarmen, zelfs ouderwetse straalkachels zijn morgen goedkoper dan gas.
Het is 9 graden max vandaag.moshimoshi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:03:
[...]
Verwarming met deze buitentemperatuur?
Airco draait hier lekker hele dag.
8kWh is nu €1,60, daar ga ik geen kou voor lijden.
Herkenbaar. Bij vele.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Je zult nu blijven onderzoeken, kunt niets relevants vinden en gaat uiteindelijk over en je zult gelukkig zijn 😉
Er zijn er je duizenden voorgegaan.
Er is volgens mij geen addertje, behalve het theoretische risico.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Dus weinig nadelen.
Het is gewoon een ander verdienmodel. En je betaalt niet meer mee met andermans saldering etc.
M’n stroom kost nu €0,58 per kWh (Essent). Niet super duur. Maar kan meer dan de helft goedkoper als ik dit topic zo volg. Ik kom ook ruim boven t plafond uit a 6000 kWh per jaar. Zal nu wel minder zijn hoor want bespaar meer. Maar toch….two-one schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:14:
[...]
Herkenbaar. Bij vele.
Je zult nu blijven onderzoeken, kunt niets relevants vinden en gaat uiteindelijk over en je zult gelukkig zijn 😉
Er zijn er je duizenden voorgegaan.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Ik zat bij NLE (samen gegaan met Budget) met variabele tarieven en een verbruik van 3250kWh zonder zonnepanelen en 1100m3 gas. Ook ik was huiverig, maar heb inmiddels een heel jaar terug gerekend en zou 17.3% minder voor gas en 26.7% minder aan stroom betaald hebben als ik eerder was overgestapt.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Inmiddels zit ik bijna 1 maand bij Tibber en Mijndomein
klopt, dat bedoelde ik. zo heb ik het ook gedaan.Blackeagle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:38:
[...]
https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal
Heb iets gevonden. Daar kan ik wel eens mee gaan knutselen
Ik had precies hetzelfde.. Zat/zit bij energiedirect en heb vorige week de aanvraag richting ANWB de deur uit gedaan. Kan er per 16 feb terecht. Mijn reden om het toch te doen, zonder een adder te vinden is dat ik nergens aan vast zit. Dus mocht ik toch een adder vinden ben ik zo weer pleite. Tevens is het volgens mijn en de anwb's berekeningen alsnog goedkoper om daarheen te gaan, zelfs met mijn 12000wp aan zonnepanelen op het dak. Reden is de aanwezigheid van 2 electrische auto's. Kortom, mocht je een adder tegenkomen, ben je ook zo weer weg.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:41:
Dat betekent, stam + t .
Het meeste interessant voor jouw situatie is:Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:27:
[...]
Ik had precies hetzelfde.. Zat/zit bij energiedirect en heb vorige week de aanvraag richting ANWB de deur uit gedaan. Kan er per 16 feb terecht. Mijn reden om het toch te doen, zonder een adder te vinden is dat ik nergens aan vast zit. Dus mocht ik toch een adder vinden ben ik zo weer pleite. Tevens is het volgens mijn en de anwb's berekeningen alsnog goedkoper om daarheen te gaan, zelfs met mijn 12000wp aan zonnepanelen op het dak. Reden is de aanwezigheid van 2 electrische auto's. Kortom, mocht je een adder tegenkomen, ben je ook zo weer weg.
Slimme meter 1: Je oude contract bij een reguliere aanbieder, waar je over een jaar kunt salderen
Slimme meter 2: Dynamische tarieven, zodat je goedkoop de auto's kunt laden.
maar dit gaat alleen op als je de mogelijkheid en wil hebt om een 2e slimme meter aan te laten sluiten.
Meer dan de helft goedkoper gemiddeld gezien ga je tov € 0,58 / kWh niet redden met dynamisch. Dan moet je kale tarief (incl 9% BTW) rond de € 0,16 à € 0,20/ kWh liggen. In 2022 is dat enkel in oktober het geval geweest. De overige maanden lagen daar (fors) boven.Alekz87 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:23:
[...]
M’n stroom kost nu €0,58 per kWh (Essent). Niet super duur. Maar kan meer dan de helft goedkoper als ik dit topic zo volg. Ik kom ook ruim boven t plafond uit a 6000 kWh per jaar. Zal nu wel minder zijn hoor want bespaar meer. Maar toch….
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Dan ben ik heel benieuwd hoe hoog je totale jaarlijkse verbruik ligt. Dat moet toch fors hoger liggen dan je panelen jaarlijks opbrengen, dit om te kunnen compenseren voor het niet kunnen salderen van het verbruik bij dynamisch.Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:27:
[...]
Ik had precies hetzelfde.. Zat/zit bij energiedirect en heb vorige week de aanvraag richting ANWB de deur uit gedaan. Kan er per 16 feb terecht. Mijn reden om het toch te doen, zonder een adder te vinden is dat ik nergens aan vast zit. Dus mocht ik toch een adder vinden ben ik zo weer pleite. Tevens is het volgens mijn en de anwb's berekeningen alsnog goedkoper om daarheen te gaan, zelfs met mijn 12000wp aan zonnepanelen op het dak. Reden is de aanwezigheid van 2 electrische auto's. Kortom, mocht je een adder tegenkomen, ben je ook zo weer weg.
Jaarlijks verbruik zal rond de 15Mwh liggen.Rossi46 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:54:
[...]
Dan ben ik heel benieuwd hoe hoog je totale jaarlijkse verbruik ligt. Dat moet toch fors hoger liggen dan je panelen jaarlijks opbrengen, dit om te kunnen compenseren voor het niet kunnen salderen van het verbruik bij dynamisch.
Alleen al aan opladen elect auto's reken ik 200kwh per week dus denk dat die schatting nog conservatief is trouwens.
Dat betekent, stam + t .
1 zit met 1 auto al aan de 6Mwh en dan rijd ik een stuk minder dan voor de Corona. Met 2 elektrische auto's is 15Mwh nog laagApache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:06:
[...]
Jaarlijks verbruik zal rond de 15Mwh liggen.
Alleen al aan opladen elect auto's reken ik 200kwh per week dus denk dat die schatting nog conservatief is trouwens.
Dus jaarlijks > 50.000 km. Waar gaat dat naar toe? ☹️
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
sorry, moet uitzoeken hoe ik deze post kan verwijderen.KC27 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:14:
Dus jaarlijks > 50.000 km. Waar gaat dat naar toe? ☹️
[ Voor 15% gewijzigd door Lieshout835 op 29-12-2022 17:23 ]
Lijkt me een nobrainer…. Ik zag op zelfde tarieven bij unitedconsumers…. Vannacht laad ik voor 7 cent op met Tibber i.p.v. 0,70.LostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:57:
[...]
[...]
Via de vergelijkers komt BudgetEnergie als beste uit. Zonneplan komt uit de cheet als beste maar lastig te zien wat de kosten echt zullen zijn. Tibber neig ik naar gezien de prijs en goede reviews. FrankEnergie ben ik nog wat huiverig voor gezien de reviews.
- Geen zonnepanelen
Waar ik tussen twijfel:Wat is nu wijsheid? Nog voor 1-1 overstappen of wachten op de prijzen op 1-1 en dan de berekening maken?
Your choice……
Overstappen zeker inderdaad. Omdat ik ook behoorlijk wat Gas verbruik en ik mijn auto toch niet smart kan laden. Deze kwam ook uit de sheet en ik zie geen goedkopere optie.refused81 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:23:
[...]
Lijkt me een nobrainer…. Ik zag op zelfde tarieven bij unitedconsumers…. Vannacht laad ik voor 7 cent op met Tibber i.p.v. 0,70.
Your choice……
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/exZQ4XbXOulTnQ1GzTEods0r.jpg?f=user_large)
Ik ben nieuw in dit topic, maar eh.. smart laden? Is dat gewoon een dag vooruit kijken en je laadschema op de app van je auto instellen? Of kan het makkelijker?LostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:28:
[...]
Overstappen zeker inderdaad. Omdat ik ook behoorlijk wat Gas verbruik en ik mijn auto toch niet smart kan laden. Deze kwam ook uit de sheet en ik zie geen goedkopere optie.
[Afbeelding]
Dat betekent, stam + t .
Smart laden is dat je je auto aan kunt sturen door een app zodat je in kan stellen voor welk tarief hij laadt. Ik het een Kona eerste generatie en die is niet aan te sturen via een app. Ook bij laadpaal (Newmotion Advanced) staat dat helaas niet toe.Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:30:
[...]
Ik ben nieuw in dit topic, maar eh.. smart laden? Is dat gewoon een dag vooruit kijken en je laadschema op de app van je auto instellen? Of kan het makkelijker?
Smart als: je energieleverancier start en stopt het laden voor je op gunstige / ongunstige momenten.Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:30:
[...]
Ik ben nieuw in dit topic, maar eh.. smart laden? Is dat gewoon een dag vooruit kijken en je laadschema op de app van je auto instellen? Of kan het makkelijker?
Je auto en je leverancier moeten dat uiteraard ondersteunen. Tibber doet dat o.m.
Veel auto's hebben ook een app waar je dat prima een tijdschema kan instellen en anders op de laadpaal. Het kan natuurlijk super slim door de dag/uurprijs te nemen maar ook een ouderwetse tijdklok is genoeg, de afgelopen maanden is het 's nachts goedkoop tot de 0700 piek, dus 1 uur aan, 6 uur uit werkt prima om kosten te besparen en 5x 11 kW is genoeg voor de meeste mensen, en anders pak je 0-1 en 6-7 mee, en gedurende de weekend de hele dag.Marcva schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:33:
[...]
Smart als: je energieleverancier start en stopt het laden voor je op gunstige / ongunstige momenten.
Je auto en je leverancier moeten dat uiteraard ondersteunen. Tibber doet dat o.m.
Kan makkelijker,Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:30:
[...]
Afhankelijk van je laadpaal en het merk auto heb je ondertussen verschillende opties:
Jedlix is een bekende die met veel auto's en ook veel laadpalen samenwerkt.
Maar er zijn ondertussen zoveel opties dat je beter zelf even kan gaan zoeken voor de beste apps daarvoor.
1 van de 2 hoeft maar compatible te zijn om er gebruik van te kunnen maken.
Elke maandag ochtend om 8:00 is mijn auto vol.
De auto laad de week door af en toe op, en topt het af in het goedkopere weekend.
Ik hoef nooit na te denken, ik plug hem thuis in, en het algoritme kiest ervoor om wel of niet te laden.
[ Voor 15% gewijzigd door Smuggler op 29-12-2022 18:18 ]
Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Mijn situatie;
Verbruik electra; ca 3.500kwh
Verbruik gas; ca 1.450m3
Ik heb momenteel een variabel contract bij Energiedirect.
Binnen 3 maanden krijg ik zonnepanelen met een verwachte opbrengst van ca. 5.000kwh.
Ik heb geen electrische auto op dit moment.
Zou het voor mij verstandig zijn om volledig over te gaan naar dynamisch (en zo ja, naar welke aanbieder)?
Of is het gezien het toekomstige salderen slimmer om alleen met gas naar een dynamisch contract over te stappen?
Jullie tips/advies zijn zeer welkom 👍🏻
Mijn situatie;
Verbruik gas; ca 1.450m3
Binnen 3 maanden krijg ik zonnepanelen met een verwachte opbrengst van ca. 5.000kwh.
Zou het voor mij verstandig zijn om volledig over te gaan naar dynamisch (en zo ja, naar welke aanbieder)?
Of is het gezien het toekomstige salderen slimmer om alleen met gas naar een dynamisch contract over te stappen?
Ik zou nog een dag wachten, dan is bijna gratis.refused81 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:23:
[...]
Lijkt me een nobrainer…. Ik zag op zelfde tarieven bij unitedconsumers…. Vannacht laad ik voor 7 cent op met Tibber i.p.v. 0,70.
Your choice……
Bij 7 ct per kWh is de levering al praktisch gratis, je betaalt op dat moment alleen maar belasting. En of het zaterdag nog goedkoper wordt, is wel heel erg koffiedik kijken (houdt wel in gedachten dat beheerders van windmolenparken net zo makkelijk stoppen met produceren als ze moeten gaan betalen om het kwijt te kunnen)moshimoshi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:19:
[...]
Ik zou nog een dag wachten, dan is bijna gratis.
persoonlijk zou ik daar absoluut niet van gediend zijn. Tibber levert energie (of eigenlijk, doet de administratie). De aansturing van mijn laadpaal doe ik zelf met eigen domotica.Marcva schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:33:
[...]
Smart als: je energieleverancier start en stopt het laden voor je op gunstige / ongunstige momenten.
Maar sommige mensen zullen het wellicht handig vinden om ook dat soort zaken uit te besteden.
voor mij zit smart dus in vooral zelf de controle houden en niet afhankelijk zijn/worden.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 18:36 ]
Mensen, de ‘All-in’ prijs voor 1 kWh is morgen rond de 12ct.
Ik heb hier nog 2 elektrische kachels van ca 2.5 kW each.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkwpCwdtSUNA95xGIXRChrIQ.jpg?f=user_large)
Wordt t interessant om de CV de hele dag niet te gebruiken en elektrisch de woonkamer te verwarmen met die kachels? ;-)
Ik heb hier nog 2 elektrische kachels van ca 2.5 kW each.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkwpCwdtSUNA95xGIXRChrIQ.jpg?f=user_large)
Wordt t interessant om de CV de hele dag niet te gebruiken en elektrisch de woonkamer te verwarmen met die kachels? ;-)
Dan wordt het hoog tijd om naar Tibber over te stappenMarc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:42:
Mensen, de ‘All-in’ prijs voor 1 kWh is morgen rond de 12ct.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 18:46 ]
Wat is daar dan die ‘All-in’ prijs morgen?
9,5 cent tussen 12:00 en 13:00.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:46:
Wat is daar dan die ‘All-in’ prijs morgen?
9,3 cent gemiddeld.
Ik ben niet afhankelijk van Tibber. Zit bij de goedkoopste leverancier die ook nog eens een goede integratie met mijn auto heeft. Als een andere leverancier goedkoper wordt, kan ik m'n eigen tijd eventueel investeren, maar dat is nu niet nodig.de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:36:
[...]
persoonlijk zou ik daar absoluut niet van gediend zijn. Tibber levert energie (of eigenlijk, doet de administratie). De aansturing van mijn laadpaal doe ik zelf met eigen domotica.
Maar sommige mensen zullen het wellicht handig vinden om ook dat soort zaken uit te besteden.
voor mij zit smart dus in vooral zelf de controle houden en niet afhankelijk zijn/worden.
Ja, idialiter wel, maar mijn domotica skills zijn daarvoor te beperkt. Ik heb net een paar dagen HA draaiend, maar nog geen acties geprogrammeerd. Wel de integraties van Tibber en Kia ontdekt, maar hoe die te verbindende Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:36:
[...]
persoonlijk zou ik daar absoluut niet van gediend zijn. Tibber levert energie (of eigenlijk, doet de administratie). De aansturing van mijn laadpaal doe ik zelf met eigen domotica.
Klinkt interessant. Welke partij is dat?rogierrr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:03:
[...]
Ik ben niet afhankelijk van Tibber. Zit bij de goedkoopste leverancier die ook nog eens een goede integratie met mijn auto heeft.
Nee, ik zit dus bij Tibber. Punt is dat ik niet afhankelijk van Tibber ben omdat ik de integratie gebruik die ze voor hun klanten beschikbaar stellen.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:12:
[...]
Klinkt interessant. Welke partij is dat?
Ik heb dit vorige maand gedaan, met een 6 aderige 'splitter' (en een 6 aderige kabel) en bij mij werkt het.Romulus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:33:
Vraagje:
...... vraag ik mij af of ik de Zonneplan dongle kan combineren met mjn P1 kabel via een standaard Telefoonsplitter ala deze:
[Afbeelding]
Mijn zonneplan dongle zit in de ene, en mijn p1-naar-usb kabel in de andere. Beide zien de P1 datagrammen voorbij komen.
[ Voor 13% gewijzigd door AzertyNL op 29-12-2022 19:21 . Reden: meer context in quote laten staan ]
OK, thanks!
Nog even terugkomend op mijn vraag: met dit soort lage dynamische elektra prijzen, denken jullie dat het verwarming van je living met elektrische headers (echte, of via IR panels) voordeliger is dan met de CV (op gas)?
Nog even terugkomend op mijn vraag: met dit soort lage dynamische elektra prijzen, denken jullie dat het verwarming van je living met elektrische headers (echte, of via IR panels) voordeliger is dan met de CV (op gas)?
Volgens mij kan je met Homeassistant een Newmotion laadpaal aansturen.LostboyArno schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:31:
[...]
Smart laden is dat je je auto aan kunt sturen door een app zodat je in kan stellen voor welk tarief hij laadt. Ik het een Kona eerste generatie en die is niet aan te sturen via een app. Ook bij laadpaal (Newmotion Advanced) staat dat helaas niet toe.
Met dit soort prijzen zeker interessant, ik zit aan iets van Mill te denken: https://www.millstore.nl/Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:20:
OK, thanks!
Ik heb dezelfde vraag. Hopelijk kan iemand ons hierin adviseren.Zazabez1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:18:
Mijn situatie;
Verbruik gas; ca 1.450m3
Komende nacht wel. Volgend jaar niet, daar stijgt de energiebelasting op stroom te veel voor.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:20:
OK, thanks!
Met de huidige prijzen uiteraard en niet een beetje ookMarc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:20:
OK, thanks!
1m2 is bijna 10kwh, dus bij stroom= <10% van gasprijs is het interessant. Of met een airco/warmtepomp: dan is het bij <50% van gasprijs al interessant.RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:30:
[...]
Komende nacht wel. Volgend jaar niet, daar stijgt de energiebelasting op stroom te veel voor.
Kort door de bocht:Zazabez1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:18:
Mijn situatie;
Verbruik gas; ca 1.450m3
zorg voor een gunstig overstap moment met met zonenpanelen en ga bij een normale partij zitten.
De stroom die je nu gebruikt zou je dan weg kunnen salderen in de zomer.
Op die manier kan je nu al een soort salderen. zodat je straks geen lage teruglever vergoeding krijgt.
Wanneer dat exact is, zou ik niet weten en heb ook de tijd niet om dat helemaal door te rekenen.
Voor gas kan je sowieso naar dynamisch gaan, wees je altijd bewust van het risico, het lijkt nu heel goedkoop maar het risico ligt wel bij jezelf. met andere woorden het kan ook (veel) duurder uitpakken dan de standaard partijen.
Huidige uurtarieven ten opzichte van de huidige flexibele gastarieven loont al snel.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:20:
OK, thanks!
Zoek even mijn eerdere post terug, ik gebruik zo'n splitter met de Zonneplan unit en een WemosD1. Wel een 6 polige splitter met een 6 polige kabel.Romulus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:33:
Vraagje:
[Afbeelding]
Edit even teruggezocht welke types voor mij werken:
Nog steeds blije Zonneplan klant, zelfs zonder sturen van apparatuur (de afwasmachine ging hier altijd al snachts aan) scheelt het veel geld deze maand! Nog geen euro aan ze betaald, de eerste rekening komt pas in januariAanvulling; RJ12 splittertje OKS-54688, type 6P6C met een RJ12 6P6C telefoonkabel, nummer OKS-43551 bij onlinekabelshop - voor €9 klaar.
Op het moment bezig de oude airco (helaas op zolder en niet in de huiskamer...) 'smart' te maken met ESPHome (over IR met een ESP8266) zodat ook deze met Home Assistant te schakelen is. Om van de zomer het PV overschot mee weg te stoken

Wat mij oprecht verbaast is dat stroom afgelopen dagen <10x kost dan gas, waardoor ook domme COP1 kacheltjes ineens voordelig worden... Die zag ik niet aankomen in de winter!
[ Voor 29% gewijzigd door Scatman_II op 29-12-2022 21:32 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
@Romulus @Scatman_II
Ik gebruik deze splitter, een erg fijn en degelijk ding: https://www.7er.nl/viewto...c6ac95ea8b3108be8a41b9eac
Zonneplan Connect + Usb P1 + Laadpaal
Heb nog 1 poortje vrij.
Werkt allemaal zonder extra voeding (is optioneel)
Ik gebruik deze splitter, een erg fijn en degelijk ding: https://www.7er.nl/viewto...c6ac95ea8b3108be8a41b9eac
Zonneplan Connect + Usb P1 + Laadpaal
Heb nog 1 poortje vrij.
Werkt allemaal zonder extra voeding (is optioneel)
Zoals veel andere probeer ik het ook te begrijpen. Zoals ik het nu zie, 7000 kWh verbruik en 4000 opwekken, beter om bij een normale partij te blijven, a) kosten vallen wel mee en b) salderen over een jaar is zinvol. Qua gas (1700 m3) ga ik wel over naar ANWB, a) ik kom boven het prijsplafond uit, b) de normale leveranciers bouwen een veiligheids marge in (nu Vattenfall >3 EUR per jan....).Smuggler schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
[...]
Kort door de bocht:
zorg voor een gunstig overstap moment met met zonenpanelen en ga bij een normale partij zitten.
De stroom die je nu gebruikt zou je dan weg kunnen salderen in de zomer.
Op die manier kan je nu al een soort salderen. zodat je straks geen lage teruglever vergoeding krijgt.
Wanneer dat exact is, zou ik niet weten en heb ook de tijd niet om dat helemaal door te rekenen.
Voor gas kan je sowieso naar dynamisch gaan, wees je altijd bewust van het risico, het lijkt nu heel goedkoop maar het risico ligt wel bij jezelf. met andere woorden het kan ook (veel) duurder uitpakken dan de standaard partijen.
Zou dit zo kunnen kloppen?
Opwekken of terugleveren? Alleen voor de teruggeleverde stroom heb je een prijsvoordeel bij een standaard contract. Ik heb het voor mezelf in een spreadsheet gezet, en moest 10 keer zoveel terugleveren als ik nu doe om het voordeel van dynamisch teniet te doen met de huidige hoge prijzen die ze voor variabel rekenen.EVdriver schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:30:
[...]
Zoals veel andere probeer ik het ook te begrijpen. Zoals ik het nu zie, 7000 kWh verbruik en 4000 opwekken, beter om bij een normale partij te blijven, a) kosten vallen wel mee en b) salderen over een jaar is zinvol. Qua gas (1700 m3) ga ik wel over naar ANWB, a) ik kom boven het prijsplafond uit, b) de normale leveranciers bouwen een veiligheids marge in (nu Vattenfall >3 EUR per jan....).
Zou dit zo kunnen kloppen?
Dit dus. Zelfs toen ik nog gratis kon laden op mijn werkGecko123 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:23:
[...]
Je moet jezelf afvragen tegen welk prijsverschil je dit zou willen. Stel er zou 13 cent tussen hoog (20 ct) en laag (7 ct) zitten je zou dit doen met 17,4 kWh per dag (tussen 50% en 80% SOC van een netto 58 kwh batterij). Dan levert dit zo'n 825 euro minus 15 procent laadverliezen zo'n 700 euro per jaar op tegen een slijtage van (17,4*365/58=)107 FCE van de batterij.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels