Ik zit in buitenland en wil overstappen van Vattenfall naar Zonneplan (gas & elec). Nu moet je je slimme meter nummer invoeren. Aangezien ik pas over ruim een week thuis ben is dat een beetje lastig. Het is een Kaika MA105. Ik heb me ooit bij slimmemeterportal aangemeld en daar zie ik voor elec en gas EAN nummers staan. Die pakt hij echter niet. nummer van elec meter volgens slimmemeterportal is EAN: 8716XX9000003YYYYY (X en Y zijn ook nummers, maar even weggepoetst). Gasmeter nummer bij Slimmemeterportal is even lang maar paar cijfers anders.
Homeassistant (via de DSMR integratie) ziet ook geen serienummers.
Weet iemand een alternatieve manier het serie nummer van gas/elec uit te lezen/te vinden?
Is je contract wel al actief? Want mijn prijzen zagen er ook anders uit in de app toen mijn contract nog niet was ingegaan.
Nee, vanaf 2 januari pasrogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
[...]
Is je contract wel al actief? Want mijn prijzen zagen er ook anders uit in de app toen mijn contract nog niet was ingegaan.
Edit: wat kan die 3 cent verschil dan zijn?
Want de inkoop vergoeding is bij tibber toch maar 0,2 cent per kwh?
[ Voor 17% gewijzigd door edgarf28 op 28-12-2022 16:13 ]
Ah vandaar, weet niet hoe dat komt bij Tibber, maar de prijs is gewoon 7 cent hoor.
Zij gaan hun websocket veranderen.eilko schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:34:
Bij tibber wil ik gebruik maken van de GraphQL interface. Zij schrijven :
"Support for the old protocol will be removed during December 2022. Also, at the same time, the URL for connecting to websocket server changes. Previously, the connection could be established at wss://api.tibber.com/v1-beta/gql/subscriptions. After the change the URL must be queried via GraphQL (see example below) and client must support graphql-transport-ws sub-protocol."
Ligt het aan mij of maken ze hier een kip-ei probleem?
Ik begrijp niet naar welke server ik de query moet sturen om de URL van de server op te vragen....
Maar de api explorer van GraphiQL werkt via: https://developer.tibber.com/explorer
De api daarvan maakt nog steeds gebruik van: https://api.tibber.com/v1-beta/gql
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik had iets soortgelijks. Mijn gasmeter gaf geen data meer door aan de slimme meterPeetz0r schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]
Ik heb Tibber 4 uur geleden gemaild, en dit terug gekregen:
[...]
Nou, fijn dan.
Alhoewel ik twijfel of het echt daaraan ligt. Maar Tibber gaat iig niet namens mij achter Stedin aan. Weten we dat ook weer.
Hierdoor ook niet via P1 en online naar toen nog easyEnergy. Vond ik niet leuk zo vlak voor de winter.
Stedin zei, jammer maar geen nieuwe meters op voorraad, de gasmeter slaat nog wel de standen op.
Totdat ik zei dat hij dat ook niet deed, dat niets in het schermpje verscheen.
Volgende dag twee nieuwe meters.
Wellicht is het een combinatie van chiptekorten maar ook door personeelstekort. Hoe dan ook, tibber of welke leverancier dan ook gaat niet over de infrastructuur, maar je netbeheerder. Al zouden ze willen kunnen ze niks voor je doen in deze.Peetz0r schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]
Ik heb Tibber 4 uur geleden gemaild, en dit terug gekregen:
[...]
Nou, fijn dan.
Alhoewel ik twijfel of het echt daaraan ligt. Maar Tibber gaat iig niet namens mij achter Stedin aan. Weten we dat ook weer.
Sytedin reageert traag en als ze reageren zeggen ze vooral dat ze voorlopig precies niks gaan doen. Stedin heeft ook geen enkel incentive om mij te helpen, want ik betaal toch wel een vastr bedrag aan ze ongeacht of er een oude of nieuwe meter hangt.digitalus101 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:17:
[...]
Wellicht is het een combinatie van chiptekorten maar ook door personeelstekort. Hoe dan ook, tibber of welke leverancier dan ook gaat niet over de infrastructuur, maar je netbeheerder. Al zouden ze willen kunnen ze niks voor je doen in deze.
Tibber kan rechtstreeks niks voor me doen, maar kan wel mij helpen met achter Stedin aan zitten. En zij hebben wel een incentive, want als (met hun hulp) het lukt om die meter te krijgen, dan wordt ik klant bij ze en kom ik geld naar ze brengen.
Nou snap ik wel dat als het veel tijd kost of lage slagingskans heeft, dat ze ervoor kiezen om er niet aan te beginnen. Maar dat is hun keuze. Ze kunnen weldegelijk iets, als is het maar een poging.
En ik ben ook niet boos op ze omdat ze niet namens mij Stedin gaan slaan. Maar ik moest het op z'n minst geprobeerd hebben.
Je geeft zelf al antwoord op het vraagstuk. Het is de moeite niet waard voor Tibber om namens jou achter Stedin te zitten, los van het vraagstuk of zij namens jou uberhaupt kunnen acteren. Het merendeel van Nederland heeft een slimme meter inmiddels. Verder heb ik ook nog nooit gehoord dat een leverancier zich met dit vraagstuk kan of wil bezighouden. Er is juist ooit besloten om leveranciers en netbeheerders van elkaar te scheiden, Eneco heeft ook geen directe impact op Stedin en andersom.Peetz0r schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:25:
[...]
Sytedin reageert traag en als ze reageren zeggen ze vooral dat ze voorlopig precies niks gaan doen. Stedin heeft ook geen enkel incentive om mij te helpen, want ik betaal toch wel een vastr bedrag aan ze ongeacht of er een oude of nieuwe meter hangt.
Tibber kan rechtstreeks niks voor me doen, maar kan wel mij helpen met achter Stedin aan zitten. En zij hebben wel een incentive, want als (met hun hulp) het lukt om die meter te krijgen, dan wordt ik klant bij ze en kom ik geld naar ze brengen.
Nou snap ik wel dat als het veel tijd kost of lage slagingskans heeft, dat ze ervoor kiezen om er niet aan te beginnen. Maar dat is hun keuze. Ze kunnen weldegelijk iets, als is het maar een poging.
En ik ben ook niet boos op ze omdat ze niet namens mij Stedin gaan slaan. Maar ik moest het op z'n minst geprobeerd hebben.
Je kan het via de toezichthouder van de energiebranche eventueel proberen of juridisch advies inwinnen bij je rechtsbijstand.
Wellicht kun je ze hier vinden; https://www.eancodeboek.nl/tyfoon_2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
Ik heb een beetje een rare vraag.
Ik zit in buitenland en wil overstappen van Vattenfall naar Zonneplan (gas & elec). Nu moet je je slimme meter nummer invoeren. Aangezien ik pas over ruim een week thuis ben is dat een beetje lastig. Het is een Kaika MA105. Ik heb me ooit bij slimmemeterportal aangemeld en daar zie ik voor elec en gas EAN nummers staan. Die pakt hij echter niet. nummer van elec meter volgens slimmemeterportal is EAN: 8716XX9000003YYYYY (X en Y zijn ook nummers, maar even weggepoetst). Gasmeter nummer bij Slimmemeterportal is even lang maar paar cijfers anders.
Weet iemand een alternatieve manier het serie nummer van gas/elec uit te lezen/te vinden?
Anders kun je bij sommige leveranciers tijdens het aanmeldproces ook je code zien, bij zonneplan meen ik die gezien te hebben, kun je hem daaruit overnemen.
Dit jaar moet je er zo'n 54 cent bij rekenen per m³. Volgend jaar 67,5 cent als ik het goed hebSkyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:32:
Weet iemand toevallig waar ik de gas prijzen in kan zien inc alle toeslagen en dergelijks bij Mijn Domein? Blijkbaar met de market prijs van 0,88 cent voor gas ben je alsnog rond 2 euro kwijt voor 1 m3. Wel handig als ik een "all in" prijs kan zien.
Ik verwacht echt dat ze nul invloed hebben op de netbeheerders op dit vlak. Als het zo simpel is, kun je er ook maar beter duidelijk in zijn.Peetz0r schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:25:
Bedankt! Maar hoe komt de prijs dan op 2 euro per m3? 0,88 + 0,54 = 1,42edgarf28 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:34:
[...]
Dit jaar moet je er zo'n 54 cent bij rekenen per m³. Volgend jaar 67,5 cent als ik het goed heb
Kijk eens op: https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/indextyfoon_2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
Dan is het zo gepiept!
/f/image/kBy8iEDWStqDTTuoeYP7eEA2.png?f=fotoalbum_large)
Op 24 december en gisteren (27december).
Dat gaat vandaag en morgen ook gebeuren.
Mijn gemiddelde tarief over december is tot nu toe 0,219 eur/kWh (incl belastingen en BTW).
Omgerekend naar 2023 wordt dat 0,314 eur/kWh, dus ruim onder prijsplafond.
Ik weet het: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hoe kom je daar dan aan dat het €2 per m³ is? Naar mijn weten is het 1,42Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:38:
[...]
Bedankt! Maar hoe komt de prijs dan op 2 euro per m3? 0,88 + 0,54 = 1,42
https://i.imgur.com/mcXfAA5.pngedgarf28 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:40:
[...]
Hoe kom je daar dan aan dat het €2 per m³ is? Naar mijn weten is het 1,42
Volgens mijn domein op 25 december ben ik voor bijna voor 1 m3 €2,02 kwijt, op die dag was markt prijs van gas €0,88. (inclusief btw)
Daar komen dacht ik ook nog de inkoopkosten bij. En bij MijnDomein is je dagtotaal inclusief alle vaste kosten (netbeheer, vastrecht).Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:42:
[...]
https://i.imgur.com/mcXfAA5.png
Volgens mijn domein op 25 december ben ik voor bijna voor 1 m3 €2,02 kwijt, op die dag was markt prijs van gas €0,88. (inclusief btw)
Helaas bij geen gebruik laat hij geen kosten zien. Wel zie ik bij een gebruik van 0,01 m3 kosten van 0,03 cent.earthman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:47:
Kijk anders op een uur dat je geen gas verbruikt hebt, daar staat alsnog 3 cent aan kosten.
[ Voor 52% gewijzigd door Skyrider op 28-12-2022 16:49 ]
Ik verbaas me nog het meest dat je de afgelopen dagen zoveel kWh hebt opgewekt....KC27 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:39:
Deze maand al twee dagen "netto" geld verdiend met dynamische prijzen in combinatie met inzet van mijn accu:
[Afbeelding]
Mijn gemiddelde tarief over december is tot nu toe 0,219 eur/kWh (incl belastingen en BTW).
Als je netbeheerder Stedin is dan kan je dat ook terugvinden op hun klantenportaal. ik kan mij voorstellend dat andere netbeheerders iets soortgelijks aanbieden dan wel telefonisch te bereiken zijn.tyfoon_2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
- knip -
Als het goed is wel, je moet dan wel onder 'Gas' kijken naar een dag, en dan hoveren op het grijze bolletje van de verwachting, dan wel het bolletje aanraken (in de app).Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:48:
[...]
Ik verbaas me nog het meest dat je de afgelopen dagen zoveel kWh hebt opgewekt....
Of bij de energiekosten kijken (als je alleen gas hebt) op een dag, daar zie je hele kleine kolommetjes staan in de uren dat je niks gebruikte met ook 3 cent aan kosten.
Ik heb veel terug geleverd, dat is veel meer dan mijn pv heeft opgewekt. Bijna alle teruglevering komt uit de accu tijdens dure uren, ingekocht en opgeslagen tijdens goedkope uren.Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:48:
[...]
Ik verbaas me nog het meest dat je de afgelopen dagen zoveel kWh hebt opgewekt....
Maar dat is dus geen 24u cyclus? De accu krijgt niet snel genoeg stroom teruggeleverd dat ie zichzelf leeg maakt in de periode dat de prijzen hoog zijn?KC27 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:57:
[...]
Ik heb veel terug geleverd, dat is veel meer dan mijn pv heeft opgewekt. Bijna alle teruglevering komt uit de accu tijdens dure uren, ingekocht en opgeslagen tijdens goedkope uren.
<edit> Sorry, ik snap het al, je zei het al, maar ik las niet goed. Die stroom komt niet alleen van je panelen, op goedkope uren koop je gewoon in, my bad.
[ Voor 14% gewijzigd door Michiel1978 op 28-12-2022 17:12 ]
Dank voor suggestie. Kan EAN nummer opzoeken (en zijn identiek aan de nummers die ik heb) maar bij "EAN gekoppelde PAP" staat niets, zowel bij gas als elec. Ik neem aan dat hier normaal het meter nummer staat?Arbez schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:38:
[...]
Kijk eens op: https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index
Dan is het zo gepiept!
Niet aan gedacht dus net ff gekeken. Ik heb Liander. Heb alleen geen user ID. Aangemaakt, maar controle (of je adres wel van jou is en dus te llinken) doen ze met de post....voor ze dat weer opsturen moet je eerst ..jawel.. je meternummer invullenRaymond P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:49:
[...]
Als je netbeheerder Stedin is dan kan je dat ook terugvinden op hun klantenportaal. ik kan mij voorstellend dat andere netbeheerders iets soortgelijks aanbieden dan wel telefonisch te bereiken zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door tyfoon_2 op 28-12-2022 17:19 ]
Is dat appels met appels? Bij Mijndomein ook 0 cent (uiteraard, want de kale prijzen zijn hetzelfde als bij de ANWB) maar daar komt de inkoopopslag, energiebelasting en ODE nog overheen. En over die drie componenten ook nog 9% BTW. Dat bij elkaar opgeteld maakt afgrond € 0,09.kevertje1977 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]
Dat kan maar bij de ANWB zie je dat het komende nacht op 0 eurocent zit.
Bij Tibber is het 7 eurocent.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
@mathijshooimathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:13:
[...]
Wacht maar tot zaterdag, dan is het pas feest!
Wat is jou bron dat het zaterdag nog lager zou zijn?
Daar zitten de netbeheerderskosten bij in berekend, die zo'n 20-25eu per maand zijn, gedeeld door 31 dus.Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:42:
[...]
https://i.imgur.com/mcXfAA5.png
Daarbij, die 88 cent is kaal (incl. 9% BTW) . Inclusief alles (maar dus excl. de netwerkbeheerskosten) kom je uit op € 1,44 per m3 (ironisch genoeg € 0,01 onder het prijsplafond).edgarf28 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:34:
[...]
Daar zitten de netbeheerderskosten bij in berekend, die zo'n 20-25eu per maand zijn, gedeeld door 31 dus.
Als het goed is kun je op je contract alle bijkomende kosten zien (voor dit jaar althans)Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:55:
Dus hoe ga ik dit precies invoeren in home assistant?
https://i.imgur.com/tFzO0wz.png
Hoe zit het nou met die netbeheerderkosten die er ook in zitten per dag?
[ Voor 88% gewijzigd door Skyrider op 28-12-2022 18:29 ]
Heel interessant!! Wat voor accu hebt je? Is het een standalone die aan de meterkast hangt of gebruik je de accu in een EV die je bij je huis hebt staan?KC27 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:39:
Deze maand al twee dagen "netto" geld verdiend met dynamische prijzen in combinatie met inzet van mijn accu:
[Afbeelding]
Als het een niet-EV accu is, wat kost zo’n ding ongeveer?
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/Cees D. schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:13:
Ik zoek me al een tijd suf naar de kale day ahead prijzen van gas per m3. Van elektriciteit kan ik vind ik bij Nordpool. We zitten bij Frank energie.
In plaats van de lage uren apparaten inschakelen kan je er ook voor kiezen om juist de pieken te vermijden. Om 17:00 is het meestal duur. Je dan dan om 16:00 even een graadje hoger kunnen verwarmen en om 17:00 een graadje kouder in stellen en je compressor aan laten slaan. Mocht het toch te koud worden of lucht nodig zijn dan gaat die alsnog aan maar dat is dan niet anders. Geheel te automatiseren zonder bij na te denken.evuijtert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:45:
Als ik het goed begrijp zou het voor mijn bedrijf zinvol zijn om op een dynamisch contract over te stappen.
15.000kwh verbruik per jaar en 1000m3 gas. geen mogelijkheid tot zonnepanelen.
Nadeel is wel dat ik niet kan en ook niet echt wil kijken om te schakelen met apparaten. Meeste verbruik zit in aircos, computers, led verlichting, compressor. Allemaal dingen die ik niet wil uitzetten als ik aan t werk ben. Misschien een slimme thuisaccu wel een optie is tzt. Geen idee wat de terugverdientijd is vaneen thuisaccu met een dynamisch energiecontract?
Exact, en dat werkt heel goed. Zie maar onderstaande.Willempie27 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:27:
[...]
In plaats van de lage uren apparaten inschakelen kan je er ook voor kiezen om juist de pieken te vermijden. Om 17:00 is het meestal duur. Je dan dan om 16:00 even een graadje hoger kunnen verwarmen en om 17:00 een graadje kouder in stellen en je compressor aan laten slaan. Mocht het toch te koud worden of lucht nodig zijn dan gaat die alsnog aan maar dat is dan niet anders. Geheel te automatiseren zonder bij na te denken.
:strip_exif()/f/image/2kwz9SIGzOhlxJCbc6mEjUzh.jpg?f=fotoalbum_large)
Das nog mijn glazen bol.Gecko123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:27:
[...]
@mathijshooi
Wat is jou bron dat het zaterdag nog lager zou zijn?
Maar voor jou zou ik ook op windy kijken. Komt een kleine storm overdag voorbij zetten.
Waarom staat in mijndomein app eigenlijk de gasprijs al dagen achtereen op 88 cent. Zijn die lui met vakantie ofzo?earthman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:46:
[...]
Daar komen dacht ik ook nog de inkoopkosten bij. En bij MijnDomein is je dagtotaal inclusief alle vaste kosten (netbeheer, vastrecht).
Mooi! Heb je hier ook de yaml voor toevallig?Heronimo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:29:
[...]
Exact, en dat werkt heel goed. Zie maar onderstaande.[Afbeelding]
Je kunt je afvragen of die kosten voor je HA implementatie relevant zijn. Het zijn vaste kosten die je altijd betaalt en niet gerelateerd zijn aan je energieleverancier.Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:57:
Dan moet ik dus de kale prijs pakken en alle bijkomende kosten handmatig in home assistant toevoegen.
Wil je de totale kosten weten van je energie, dan moet je ze erbij optellen. Wil je via HA bepalen wanneer dynamische energie duur of goedkoop is, dan kun je die kosten buiten je berekening houden. Maar hetzelfde geldt dan voor de energiebelasting en 'opslag duurzame energie'. Want dat zijn ook vaste bedragen per kWh.
Zie deze post voor toelichting over hoe ik het doe: Heronimo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"Ferrox1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:33:
[...]
Mooi! Heb je hier ook de yaml voor toevallig?
Vergeet de integratie lock-in niet. API koppelingen en integraties kan je niet direct meenemen bij wisselen van leverancier. En juist met dynamische tarieven is het interessant om dat te bouwen. Tenzij je zelf alles via een domotica systeem bouwt uiteraard, maar dat zal niet iedereen doen.Raymond P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:10:
Het lijkt mij eerder een verhaal klantretentie.
Over niet al te lange tijd zal iedere grotere leverancier dynamisch moeten aanbieden, dan krijg je helemaal geen voet meer tussen de deur.
als anwb energie-klant heeft mijn vader een nieuwsbriefje gekregenkevertje1977 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]
Dat kan maar bij de ANWB zie je dat het komende nacht op 0 eurocent zit.
Bij Tibber is het 7 eurocent.
zwaar misleidend vind ik dus. zeker als ze als titel van de nieuwsmailing dit hebben gekozen: De hele nacht 'gratis' stroom!Belasting
Alhoewel de stroom gratis is betaal je nog wel energiebelasting. Dat is nu met 9% btw nog zo'n 7 cent per kWh. Vanaf 1 januari is dat met de nieuwe belastingtarieven en 21% btw ongeveer 15 cent.
Goed om te weten: we werken er hard aan om de all-in prijzen ook in onze app te tonen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat laatste is inderdaad niet handig gekozen van de ANWB.kmf schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:13:
[...]
als anwb energie-klant heeft mijn vader een nieuwsbriefje gekregen
[...]
zwaar misleidend vind ik dus. zeker als ze als titel van de nieuwsmailing dit hebben gekozen: De hele nacht 'gratis' stroom!
Maar buiten dat kost het je 5 minuten van je tijd om tot 4 decimalen achter de komma te weten te komen hoe de energieprijs per kWh is opgebouwd. Die opbouw is gelukkig zeer transparant.
[ Voor 4% gewijzigd door Rossi46 op 28-12-2022 20:19 ]
Als je Tibber heb kan je alles uit hun API halenRossi46 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:43:
[...]
Je kunt je afvragen of die kosten voor je HA implementatie relevant zijn. Het zijn vaste kosten die je altijd betaalt en niet gerelateerd zijn aan je energieleverancier.
Wil je de totale kosten weten van je energie, dan moet je ze erbij optellen. Wil je via HA bepalen wanneer dynamische energie duur of goedkoop is, dan kun je die kosten buiten je berekening houden. Maar hetzelfde geldt dan voor de energiebelasting en 'opslag duurzame energie'. Want dat zijn ook vaste bedragen per kWh.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In 2022 zijn de vaste netwerkkosten 0,33779 euro per dag. De vaste leveringskosten die per leverancier kunnen verschillen, komen er ook nog bij.Skyrider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:57:
Dan moet ik dus de kale prijs pakken en alle bijkomende kosten handmatig in home assistant toevoegen.
Waarom zou je jezelf afhankelijk willen maken van 1 specifieke leverancier als je ook gewoon publieke bronnen kunt gebruiken?John245 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:31:
[...]
Als je Tibber heb kan je alles uit hun API halen
En als je Tibber zat bent?John245 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:31:
[...]
Als je Tibber heb kan je alles uit hun API halen
Ik denk met name omdat futures handel 3 dagen stil heeft gelegen ivm weekend/kerst.FBtje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:51:
Weet iemand hoe het komt dat al vier dagen lang de inkoopprijs van gas op 88 cent incl. BTW ligt? Het aparte is dat inclusief alle andere variabele kosten de prijs precies op 1,45 uitkomt en laat dat nou net de prijs van het prijsplafond zijn. Maar het prijsplafond kan hier toch niet van op invloed zijn?
In het weekend altijd 2 dagen dezelfde prijzen omdat er niet gehandeld wordt op de futures.
Bovendien wordt er nu weinig gehandeld vanwege kerstvakantie. Prijzen zullen morgen wel iets omhoog zijn:
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5477499
Handelsvolume gisteren ook heel laag (onderin chart):
https://www.tradingview.com/x/09iocW3K/
[ Voor 5% gewijzigd door hbt op 28-12-2022 21:19 ]
Ligt aan het doel. ALs je snel klaar wil zijn dan is de Tibber API makkelijk. Als je wiselt zou je dan je migratie strategie moeten bepalen.anboni schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:48:
[...]
Waarom zou je jezelf afhankelijk willen maken van 1 specifieke leverancier als je ook gewoon publieke bronnen kunt gebruiken?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zwaar misleidend?!? Zwaar overdreven imho.kmf schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:13:
[...]
[Belasting
Alhoewel de stroom gratis is betaal je nog wel energiebelasting. Dat is nu met 9% btw nog zo'n 7 cent per kWh. Vanaf 1 januari is dat met de nieuwe belastingtarieven en 21% btw ongeveer 15 cent....]
zwaar misleidend vind ik dus. zeker als ze als titel van de nieuwsmailing dit hebben gekozen: De hele nacht 'gratis' stroom!
Het staat er toch keurig bij; de stroom op zich is bijna kosteloos, maar de overheid vindt dat je alsnog belasting over 'niks' moet betalen.
Wie is hier nou misleidend?

Dan kun je alsnog de data ergens anders vandaan halen. Als je nu een algeme bron raadpleeg moet je misschien ook geregeld aanpassingen maken.
Mijn inziens hangt het ervanaf welke data je nuttig vind.
Zonneplan nu al een paar dagen 1,42.FBtje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:51:
Weet iemand hoe het komt dat al vier dagen lang de inkoopprijs van gas op 88 cent incl. BTW ligt? Het aparte is dat inclusief alle andere variabele kosten de prijs precies op 1,45 uitkomt en laat dat nou net de prijs van het prijsplafond zijn. Maar het prijsplafond kan hier toch niet van op invloed zijn?
Lijkt aardig constant, morgen om 6 uur nog een checken, dan wijzigd het misschien weer.
Dank voor je zeer inhoudelijke reactie! Interessant leesvoerhbt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:15:
[...]
Ik denk met name omdat futures handel 3 dagen stil heeft gelegen ivm weekend/kerst.
In het weekend altijd 2 dagen dezelfde prijzen omdat er niet gehandeld wordt op de futures.
Bovendien wordt er nu weinig gehandeld vanwege kerstvakantie. Prijzen zullen morgen wel iets omhoog zijn:
Met de lage tarieven van dit moment, is de stroom wel degelijk gratis als je de vermindering energiebelasting meeneemt.kmf schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:13:
[...]
[...]
Je betaal geen belasting over niks, want je rekent af per kWh.ehtweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:19:
[...]
Zwaar misleidend?!? Zwaar overdreven imho.
Het staat er toch keurig bij; de stroom op zich is bijna kosteloos, maar de overheid vindt dat je alsnog belasting over 'niks' moet betalen.
Wie is hier nou misleidend?
Idd!FBtje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:54:
[...]
Je betaal geen belasting over niks, want je rekent af per kWh.
Dus wie is hier nou misleidend? Niet de ANWB als energieverkoper.
Maar onze overheid die het beste met ons voorheeft...

Dit staat er letterlijk in die nieuwsbrief van de ANWB:
Belasting
Alhoewel de stroom gratis is betaal je nog wel energiebelasting. Dat is nu met 9% btw nog zo'n 7 cent per kWh. Vanaf 1 januari is dat met de nieuwe belastingtarieven en 21% btw ongeveer 15 cent.
M.a.w. de kostprijs van het product is op dat specifieke moment 0,0 Maar omdat er toch elektroontjes heen en weer gaan, dien je daarover wel belasting af te tikken.
Ik zou de topicstart even lezen 🙏🏻FoundYa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:55:
ik wil graag vanuit Vattenfall overstappen, gas en stroom, wat is de goedkoopste aanbieder momenteel?
Dat heb ik, als ik het verbruik zie wat TS heeft genomen 5000/1200 voor 126 euro bij zonneplan, en zelf kom ik op 236,77 voor 4000/700 Dan is het mij niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag.
Tarieven Zonneplan
Stroom 4000 kWh ✕ € 0,49
€ 1.951,34
Plafondkorting stroom 2900 kWh ✕ € -0,09
€ -254,72
Gas 700 m³ ✕ € 1,92
€ 1.340,63
Plafondkorting gas 700 m³ ✕ € -0,47
€ -325,63
Netbeheer en vaste kosten
€ 129,59
Per jaar
€ 2.841,21
Per maand
€ 236,77
Jij zei in je vorige bericht dat je belasting over niks betaalt. Dat is niet waar. Je betaalt energiebelasting over je verbruik. Dat staat los van hoe duur stroom is. Daarbij komt dat je op dit moment meer energiebelasting terugkrijgt, dan dat je betaalt. Die vermindering is 2,036 cent per dag incl. BTW om precies te zijn.ehtweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:59:
[...]
Idd!
Maar onze overheid die het beste met ons voorheeft...![]()
Belasting
M.a.w. de kostprijs van het product is op dat specifieke moment 0,0 Maar omdat er toch elektroontjes heen en weer gaan, dien je daarover wel belasting af te tikken.
Ik kreeg gisteren bij Tiber ca. 87 cent terug.
Vergelijk op kale tarieven dus exclusief belasting. In de topic start staan de verschillende leveranciers met deze tarieven.FoundYa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:55:
ik wil graag vanuit Vattenfall overstappen, gas en stroom, wat is de goedkoopste aanbieder momenteel?
[ Voor 92% gewijzigd door S91 op 28-12-2022 22:33 ]
Heb je de tabel al gecheckt?S91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:31:
[...]
@Smuggler @Sicco92 reminder![]()
Intussen kun je bij Vrijopnaam regulier via de site voor de dynamische tariefstructuur kiezen (pre-launchfase is dus voorbij). Nog wel steeds alleen voor adressen zonder zonnepanelen.
Oh dat is wel heel dom dan, heb ik er al die tijd overheen gekeken. Never mind.Sicco92 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:35:
Niet eens, ik had Vrijopnaam een paar weken geleden al toegevoegd
[ Voor 59% gewijzigd door S91 op 28-12-2022 22:39 . Reden: quote ]
In de TS staat een gedateerd screenshot, maar je moet even het excel bestand invullen voor een goede indicatieFoundYa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:07:
[...]
Dat heb ik, als ik het verbruik zie wat TS heeft genomen 5000/1200 voor 126 euro bij zonneplan, en zelf kom ik op 236,77 voor 4000/700 Dan is het mij niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag.
Tarieven Zonneplan
Stroom 4000 kWh ✕ € 0,49
€ 1.951,34
Plafondkorting stroom 2900 kWh ✕ € -0,09
€ -254,72
Gas 700 m³ ✕ € 1,92
€ 1.340,63
Plafondkorting gas 700 m³ ✕ € -0,47
€ -325,63
Netbeheer en vaste kosten
€ 129,59
Per jaar
€ 2.841,21
Per maand
€ 236,77
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
Gezien het een milieubelasting is geheel logisch natuurlijk. De ODE is voor het potje waar die windmolens en zonnepanelen gedeeltelijk uit gesubsidieerd zijn om op zo'n laag tarief te komen.ehtweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:59:
[...]
Idd!
Maar onze overheid die het beste met ons voorheeft...![]()
Belasting
Persoonlijk vind ik dat een prima (en eerlijke) methode. Dat daarover weer btw betaald wordt schuurt wel een beetje.
(Zolang je de spam van ANWB uit kunt zetten is ook dat prima. En over hoe de opgehaalde milieubelastingen uitgegeven worden wordt ik ook niet noodzakelijk vrolijk.
@Darses Vendor lock-in is een middel om een hoge klantretentie te behalen.
Ik waak er ook voor, al draait het hier nu wel op Tibber's graphql api voor de tarieven omdat ik (lees: we) nordpool niet mag scrapen.
- knip -
Nordpool wordt toch gewoon uitgelezen door een API die openbaar is zonder key . De API voor traden is ook gratis alleen als je klant bent en krijg je een keyRaymond P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:58:
Al draait het hier nu wel op Tibber's graphql api voor de tarieven omdat ik (lees: we) nordpool niet mag scrapen.
Bedankt zal de sheet even een update geven voor 2023 en dan meteen de screenshot updaten.Keiran schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:43:
[...]
In de TS staat een gedateerd screenshot, maar je moet even het excel bestand invullen voor een goede indicatie
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Nevermind, ben wat laat met reageren.Peetz0r schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]
Nou, fijn dan.
[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 29-12-2022 00:34 ]
Yep, nu 82 centjusch schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:22:
[...]
Zonneplan nu al een paar dagen 1,42.
Lijkt aardig constant, morgen om 6 uur nog een checken, dan wijzigd het misschien weer.
Nee.Willempie27 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:17:
[...]
Nordpool wordt toch gewoon uitgelezen door een API die openbaar is zonder key . De API voor traden is ook gratis alleen als je klant bent en krijg je een key
- knip -
Je bedoelt leveren aan het net vanuit je auto? Dat kan alleen de nissan leaf momenteel nog. Maar het kan zeker uit. Een aantal hier doen dat al met thuisaccu's en iemand in nederland doet dat met z'n nissan leaf (zoek maar op google, filmpje van).sneakysunny schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Heeft er iemand hier toevallig wel eens uitgerekend hoeveel je potentieel kan besparen aan stroomkosten als je met een elektrische auto op het juiste moment kan laden en ontladen? Ik ben aan het overwegen om een elektrische auto aan te schaffen en was benieuwd hoeveel het "oplevert", puur qua energiekosten thuis. Met het aankomende prijsplafond is het denk ik minder interessant, maar toch benieuwd.
De mogelijkheid (V2G, vehicle to grid) gaat er wel aankomen maar de enige optie is momenteel V2L (to load, dus een los aangesloten apparaat).
De dynamische (‘spot’) prijzen ‘All-in’ zijn nu al flink lager dan de prijsplafond tarieven. Vooral voor elektra is de delta nu al heel groot (€0,17 versus €0.40):sneakysunny schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Heeft er iemand hier toevallig wel eens uitgerekend hoeveel je potentieel kan besparen aan stroomkosten als je met een elektrische auto op het juiste moment kan laden en ontladen? Ik ben aan het overwegen om een elektrische auto aan te schaffen en was benieuwd hoeveel het "oplevert", puur qua energiekosten thuis. Met het aankomende prijsplafond is het denk ik minder interessant, maar toch benieuwd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n2D2vleVV2PRmAKwdeDFTceM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9zM0bYQrW89DxKT0g5l38RM6.jpg?f=user_large)
Ik denk trouwens wel dat we ons goed moeten realiseren dat het nu Kerstvakantie is en dat na 1-Jan-23 iedereen weer aan het werk gaat en alle kantoren weer open zijn, etc. De dynamische prijzen gaan dan waarschijnlijk weer omhoog. Hoeveel? Geen idee…
[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 29-12-2022 08:49 ]
Tibber voor de kWh start 16 januari
Frank voor de kuubs start 28 januari
Mede dankzij de informatie en uitleg uit dit topic de overstap gemaakt.
Ik heb pas voor twee maanden aan data, maar ik laad "slim" via Tibber. Dat betekent dat Tibber het laden van mijn auto pauseert als de prijzen hoog zijn. Dat levert zeker wat op, in november was de prijs waarvoor ik laadde gemiddeld 4 cent lager dan mijn gemiddelde prijs per kWh van die maand (20,4 cent t.o.v. 24,5 cent gemiddeld), en in december was dit verschil 2 cent per kWh (31,5 cent t.o.v. 33,5 cent gemiddeld).sneakysunny schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
Slim laden haalt sowieso mijn gemiddelde kWh prijs flink naar beneden. Gemiddelden waren voor november 27,1 cent (voor mij 24,5 cent) en voor december 38,4 cent (voor mij 33,5 cent).
T.o.v. Eneco scheelt de overstap me tot nu toe in december EUR 500, en in november EUR 595.
[ Voor 4% gewijzigd door rogierrr op 29-12-2022 10:35 ]
Waar komen deze sceenshots vandaan? Ik zit zelf bij de ANWB maar kan daar niet de all-in tarieven zien.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:43:
[...]
De dynamische (‘spot’) prijzen ‘All-in’ zijn nu al flink lager dan de prijsplafond tarieven. Vooral voor elektra is de delta nu al heel groot (€0,17 versus €0.40):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk trouwens wel dat we ons goed moeten realiseren dat het nu Kerstvakantie is en dat na 1-Jan-23 iedereen weer aan het werk gaat en alle kantoren weer open zijn, etc. De dynamische prijzen gaan dan waarschijnlijk weer omhoog. Hoeveel? Geen idee…
https://energie.anwb.nl/actuele-tarievenSvennos1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:02:
[...]
Waar komen deze sceenshots vandaan? Ik zit zelf bij de ANWB maar kan daar niet de all-in tarieven zien.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die ANWB tarieven zijn toch niet ‘All-in’ ?
ANWB Energie is bezig met een verbeterde app waar dit waarschijnlijk in komt te zitten.Svennos1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:02:
[...]
Waar komen deze sceenshots vandaan? Ik zit zelf bij de ANWB maar kan daar niet de all-in tarieven zien.
https://www.facebook.com/...ing_setting=CHRONOLOGICAL
kijk anders op enever.nl daar zie je de all-in prijs per leverancier. Geen grafiek, maar wel elk uur ververst.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:14:
[...]
Die ANWB tarieven zijn toch niet ‘All-in’ ?
hangt natuurlijk compleet af van:sneakysunny schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:34:
-huidige contract
-toekomstige tarieven
-hoe veel je rijdt/laadt
Ik bespaar er zo'n 100 euro per maand mee.
met ontladen bedoel je terugleveren aan je huis? dat is nog niet echt mainstream. bijna niemand kan/doet dat nog.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 09:33 ]
Ik geloof dat MijnDomein gasprijs op de LEBA beurs zit, kennelijk is deze beurs voor meerdere dagen gesloten.hbt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:15:
[...]
Ik denk met name omdat futures handel 3 dagen stil heeft gelegen ivm weekend/kerst.
Want op de TTF markt is gewoon gehandeld de 27 & 28ste. Niet afgelopen maandag.
Hoe kijk jij precies vooruit naar de ‘verwachtingen voor de energietarieven’ voor de komende paar dagen?mathijshooi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:54:
Outlook voor zaterdag wordt steeds gekker. Prijzen rond de 0 van 06hoo tot 22h00.
Allemaal dankzij klein stormpje die voorbij komt op oudjaarsdag in het weekend.
Is dit direct te zien ergens op een website?
Glazen bol en een vleugje van Maggie.Marc_Sway schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:08:
[...]
Hoe kijk jij precies vooruit naar de ‘verwachtingen voor de energietarieven’ voor de komende paar dagen?
Is dit direct te zien ergens op een website?
Wil je een beetje mee speculeren dan zal je de gehele energiemarkt een beetje moeten volgen, inclusief olie en lng.
Mijn bol voorspelt dat na 10 januari de prijs weer zal gaan klimmen.
- knip -
Daarnaast 'slijt' de auto er ook van. Mijn VW ID4 zou het evt kunnen, maar dan heb je een (kneiterdure) bidirectionele laadpaal nodig en VW heeft een beperking gezet op het aantal kWh dat de auto terug kan leveren.de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
met ontladen bedoel je terugleveren aan je huis? dat is nog niet echt mainstream. bijna niemand kan/doet dat nog.
Dus als je je auto als thuisbatterij wil inzetten moet je dat zeker meenemen.
Bij een zakelijke EV krijg je er nog mee te maken dat je dan 'stroom van de zaak' aan je huis kan leveren dus een leasemaatschappij/werkgever zal daar ook niet zo happig op zijn.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels