Arm1n schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:05:
Ik probeer even overzichtelijk te maken wat de daadwerkelijk te betalen prijs is na alle aanvullende zaken tov het kale tarief, uitgaande van Zonneplan en 2023 belastingen kom ik op het volgende rekenvoorbeeld.
Stroom:
kaal tarief €0,20
btw 21% €0,042
opslag €0,003
energiebelasting €0,15
Totaal €0,395
Gas:
kaal tarief €0,70
btw 21% €0,147
opslag €0,03
regio toeslag €0,02
energiebelasting €0,59
Totaal €1,48
Dus pas als de kale prijs voor stroom onder de €0,20/kWh en onder de €0,70/m^3 voor gas dalen ben je goedkoper uit dan het prijsplafond tarief. Nu kan je zeggen prima dat plafond geldt ook voor je dynamische energiecontract. Echter kan ik bij een normaal contract wel m'n opgewekte stroom van de panelen voor €0,40 wegsalderen in mijn geval ca 2000kWh/jaar (bij een dynamisch contract zal dat eerder richting €0,30/kWh gaan uitgaande dat de belastingen wel gesaldeerd worden). Nu heb ik wel een EV waar ik (bovenop het reguliere gebruik van 1700 kWh) 3000kWh/jaar mooi tijdens de goedkope momenten kan laden maar ik voor mijn gevoel (als ik terug kijk) kan dat zelden voor veel minder dan €0,20/kWh kaal tarief (wat circa gelijk is aan het prijsplafond all incl.)
Maak ik ergens een rekenfout of kloppen de getallen zo wel ongeveer en is een dynamisch energiecontract niet zo voordelig voor mij (wat ook ongeveer de conclusie zou zijn volgens de tabel in de TS).
Je wekt 2000 op, en je verbruikt 4700.
Dan zit je tegen de grens aan wat voordeliger kan zijn.
Met een EV dat zoveel invloed heeft op je stroomrekening.
Zou ik persoonlijk wel voor dynamisch gaan.
Het prijsplafond is erg tricky, maar kan met een EV ook boven de prijzen in je voordeel werken.
Even met jouw getallen maar een iets hoger verbruik en versimpelt naar een jaar.
Je wekt 2000 op.
Je verbruikt 6000.
Je opwekking is gemiddeld 40 cent + 15 cent belastingen.
Je verbruik is gemiddeld 45 cent + 15 cent belastingen.
De eerste 2000 worden "gesaldeerd".
je streept alles tegen elkaar weg, en je houd een kosten post over van 2000 * 5 cent. = 100 euro.
De volgende 2900 vallen onder het plafond. 40 cent * 2900 = 1160 euro.
De laaste 1100 kost je 60 cent = 660 euro.
Totaal: 1920 euro op jaar basis.
Maar stel zeker met een EV dat je gemiddeld goedkoper weet te laden dat de zonnepalen hebben opgeleverd, immers je laad dan slim in de nacht en pakt alle slimme uurtjes ook al is dat geen 20 cent.
Je opwekking is gemiddeld 40 cent + 15 cent belastingen.
Je verbruik is gemiddeld 35 cent + 15 cent belastingen.
De eerste 2000 worden "gesaldeerd".
je streept alles tegen elkaar weg, en je houd een kosten post over van 2000 *
-5 cent. = -100 euro.
De volgende 2900 vallen onder het plafond. 40 cent * 2900 = 1160 euro.
De laaste 1100 kost je 50 11cent = 550 euro.
Totaal: 1620 euro op jaar basis.
Maar ook als je totaal onder het plafond blijft heeft een dynamisch tarief zeker voordelen als je het verbruik onder je opwek weet te houden. zelf meer dan met een normaal contract waar die uitslag altijd 0 is bij het salderen zelf.
Maar dat lukt alleen maar goed met een EV of andere grote verbruikers die je kan sturen.
Daarom is elk rekensommetje zo anders.
Om het nog ingewikkelder te maken, sommige dynamische leveranciers doen per maand het plafond toepassen en anderen op het eind per jaar.
Je zult zelf toch echt moeten rekenen wat dit kan inhouden voor jou situatie.
Wil je gewoon zekerheid dat is een vast contract in jou situatie zo slecht nog niet. maar ook bij die contracten hoor ik in andere topics rare verhalen over wisselde tarieven.
Dan zou ik ze liever hebben zonder hun risico opslagen.
Daarnaast kan je altijd onder het plafond komen, ipv de zekerheid dat je het plafond moet betalen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber