Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

FrankSe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:26:
Weet iemand een goedkope, automatische oplossing om een elektrisch apparaat direct in te schakelen zodra het energie tarief onder de 13 cent per kwh komt en uit te schakelen als het tarief er boven komt?

Dit wil ik gebruiken om het huis op te warmen met een elektrische kachel.
Zelf dacht ik om dit te doen met ifttt daarmee kan ik mijn kachel al schakelen.
Alleen heb ik nog geen functie gevonden om dit automatisch te doen afhankelijk van het energie tarief. Een andere goedkope oplossing mag ook.

De grens van 13 cent heb ik gekozen omdat: 1m3 gas nu 1,40 € kost en ongeveer even veel warmte geeft als 10 kwh.
https://www.ecosoftenergie.nl/winkel/

Eenvoudig zelf te maken voor 10 euro met een Sonoff switch + Domoticz of Home Assistant. maar voor wie daar geen zin in heeft mag de portemonnee trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
jassie256 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:17:
Zojuist met ANWB gebeld omdat er na het klikken van 'akkoord' een foutmelding verscheen. Wel kon ik al in de ANWB portal. Blijkt toch alles goed gegaan te zijn.
2 dingen die misschien goed zijn om te weten
  • Vandaag overstappen betekend 27/2 pas actief zijn (door drukte)
  • Ja maandbedrag kun je max 20% verhogen/verlangen
Vroeg naar deze optie omdat ik geen 'historische relevante data' heb van mijn nieuwe adres. De vorige bewoner heeft namelijk alleen overdag door de weeks hier gewerkt.
Grappig, ik vanmiddag op z’n vroegst 21-2

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Fijn prijsje vannacht vanaf ca 3 uur! Accijns/belasting ca 15 ct/kW en wie klaagt er nog ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIRNvlmml7FpJdBU9LvTDNPwtPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eHChEX2T4BhEkdabbzEFr49V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Wellicht om ook rekening mee te houden. Als je met dynamische tarieven automatisch wil schakelen met een stekker dat je geen smartproducten koop waar je een extra knop moet indrukken om te starten. Nu heb ik juist voor de afgelopen week een boiler gekocht maar er zijn dus boilers als de stroom eraf gaan niet automatisch aan gaan als de stroom er weer op gaat.

Wel fijne prijzen deze nacht. Voor de echte dynamische kenners. Zijn normaal gesproken de tarieven van december januari februari hetzelfde? Neem aan dat ze vanaf maart wel gaan zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marc_Sway schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:17:
Fijn prijsje vannacht vanaf ca 3 uur! Accijns/belasting ca 15 ct/kW en wie klaagt er nog ;-)

[Afbeelding]
Kun je na gaan hoe goedkoop het bij Tibber is. Nog 3 cent lager! (7ct per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

WCA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:56:
Sinds vorige week klant bij zonneplan (kwam van een eneco variabel contract, geen panelen)

Tot nu toe zijn de prijzen toch wel een stuk beter, zelfs de hoge prijzen komen nog niet in de buurt van het daltarief bij eneco.

Ben benieuwd hoe die prijzen zich uiteindelijk gaan ontwikkelen, kan je van tevoren nooit weten natuurlijk. Echter als de inkoop omhoog gaat zul je zien dat de variabele prijzen bij eneco ook wel omhoog gaan natuurlijk, dus ik denk dat ik dan alsnog wel heel aardig zit. Zeker met de auto erbij is 's nachts laden/wasjes draaien etc erg interessant.
Ik zou bij energiedrirect naar 92 cent/kwh en 2,78/m3 gaan.
Daar zit ik nu bij Zonneplan heel ver vanaf. Moet wel heel raar lopen wil dat gemiddeld daar boven komen.

Vanacht 7 cent/kwh en vandaag 1,41/m3 8)
Prijsplafond niet nodig als dat zo door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ik zit te twijfelen om over de stappen naar een dynamische aanbieder zoals de ANWB, dit is mijn situatie:

Ik zit op dit moment bij Powerpeers, mijn contract eindigt 25 januari, dit zijn onze gegevens nu:

Stroomverbruik: 2443 KWh
Stroomteruglevering: 3002 KWh
Gas: 413 kuub

Ik betaal nu voor stroom 0.27 en voor gas 1.46

Nu kwam Powerpeers met een aanbieding voor een variabel contract met de volgende prijzen:

Stroom: 0.77
Gas: 3.02

Als ik mijn verbruik op ANWB invul kom ik:

Stroom: 0.37
Gas: 1.59

Dan is het toch heel dom om variabel bij Powerpeers te blijven zitten, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
So_Surreal schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:02:
Ik zit te twijfelen om over de stappen naar een dynamische aanbieder zoals de ANWB, dit is mijn situatie:

Ik zit op dit moment bij Powerpeers, mijn contract eindigt 25 januari, dit zijn onze gegevens nu:

Nu kwam Powerpeers met een aanbieding voor een variabel contract met de volgende prijzen:

Dan is het toch heel dom om variabel bij Powerpeers te blijven zitten, of mis ik iets?
Effe kijken je verbruik is na saldering of moet dat er nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

So_Surreal schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:02:

Ja
Powerpeers is een gegarandeerd tarief. Anwb is slechts een schatting.

Anwb is 1 van de duurste dynamische aanbieders.

De situatie rond teruglevering en prijsplafond is complex.

Conclusie : ik zou voor Tibber gaan, en aanvullend zonneplan als je ook gas wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Willempie27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

Mijn Homewizard meter geeft aan dat ik in november 298 heb gebruikt en 92 heb opgewerkt.
Als ik kijk in mijn Powerpeers dashboard zie ik dat mijn totaal verbruik ook 298 is, dus ik denk dat het salderen er al af is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Willempie27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

Het is beter om gas en electra apart uit te rekenen.
Als je dan een leverancier hebt die bij beide het goedkoopst is neem je die maar anders een andere.
ANWB heeft een wachttijd van 2 maanden ivm veel aanvragen.
Er zijn andere leveranciers waar je gas en/of electra kan doen.

Voor gas zit je onder het prijsplafond dus je gaat sowieso niet meer betalen. Kan je net zo goed naar een dynamische leverancier gaan. Waarschijnlijk zal daar de prijs gemiddeld lager zijn, zodat je minder bijdraagt aan de staatsschuld. Als dynamisch gemiddeld toch duurder wordt dan €3,02 dan heb je in ieder geval je best gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:05:
[...]

Ja
Powerpeers is een gegarandeerd tarief. Anwb is slechts een schatting.

Anwb is 1 van de duurste dynamische aanbieders.

De situatie rond teruglevering en prijsplafond is complex.

Conclusie : ik zou voor Tibber gaan, en aanvullend zonneplan als je ook gas wilt.
Aanvullend gas kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
Sicco92 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:09:
[...]

Voldoet de informatie onder https://gathering.tweaker...54/0#voor-wie-interessant niet voor je? Zo niet, wat voor informatie mis je hierin?
Dank voor het meedenken:).
Ik denk dat het wellicht een definitie kwestie is als we het hebben over salderen en terugleveren.

Als ik 2kwh aan het opwekken ben en ik zet de wasmachine aan voor 2kwh saldeer ik eigenlijk voordat het bij de meter is. Dat is het meest voordelig uiteraard.

Dan hebben we optie 2: 2000 kwh verbruikt in 2022, 1000kwh teruggeleverd (die kwh die ik zelf heb verbruikt zoals voorbeeld hierboven zijn er allemaal vanaf). Wat Eneco nu doet is einde jaar 2000-1000 = nog 1000 betalen tegen tarief x. (Weet eigenlijk niet wat ze bij flexibel hanteren.. Een gemiddeld tarief over het jaar?

Een optie 3.. idem als hierboven maar dan bij dynamisch. Dus 2000 verbruikt en 1000 opgewekt. Verrekenen is dan niet jaarlijks maar dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks op basis van €?

Had het er toevallig vandaag over met iemand maar dit blijft ook een kwestie van interpretatie soms waardoor misverstanden ontstaan. Daar maken leveranciers ook wel misbruik van denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Is er geen een aanbieder waar je alleen dynamisch gas af kunt nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb gebruik gemaakt van de cheet waarvoor dankbaar en heb mijn jaarverbruik ingevuld (electriciteit 1000kWh & gas 600m3). Zonneplan zou er als de voordeligste uitkomen. Maar als ik dezelfde jaarverbruik op NextEnergy invul kom ik op € 97,39 per maand. Waarvan € 5,65 voor electriciteit. Dat kan toch nooit zo laag zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEdxDX6tjMdxbBCTe6waReBAuzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGxZ1esKn6rpJpYR9Kzmoj9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:
[...]

Jawel hoor, bij EnergyZero plus resellers plus ANWB kan het, en volgens mij Frank en NextEnergy ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:43:
Ik heb gebruik gemaakt van de cheet waarvoor dankbaar en heb mijn jaarverbruik ingevuld (electriciteit 1000kWh & gas 600m3). Zonneplan zou er als de voordeligste uitkomen. Maar als ik dezelfde jaarverbruik op NextEnergy invul kom ik op € 97,39 per maand. Waarvan € 5,65 voor electriciteit. Dat kan toch nooit zo laag zijn?

[Afbeelding]
€5,65 voor elektriciteit zou best kunnen met zo'n laag verbruik. Je krijgt namelijk een sloot subsidie voor het hebben van een stroomaansluiting, dus als je een laag verbruik hebt dan betaal je simpelweg niet zoveel. Sommige mensen krijgen zelfs elke maand geld terug doordat ze zo'n laag verbruik hebben.

Verder moet je niet teveel waarde hechten aan de rekentools van de leveranciers, die maandbedragen zijn grove schattingen. Negeer de maandbedragen, en focus vooral op de bedragen/tarieven waar leveranciers zelf invloed op hebben (zie ook Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."). Zie daarvoor de tabel in de topicstart, daar kan je leveranciers mee vergelijken. De sheet die je hebt ingevuld doet hetzelfde, maar dan voor jouw specifieke jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Ik probeer even overzichtelijk te maken wat de daadwerkelijk te betalen prijs is na alle aanvullende zaken tov het kale tarief, uitgaande van Zonneplan en 2023 belastingen kom ik op het volgende rekenvoorbeeld.

Stroom:
kaal tarief €0,20
btw 21% €0,042
opslag €0,003
energiebelasting €0,15
Totaal €0,395

Gas:
kaal tarief €0,70
btw 21% €0,147
opslag €0,03
regio toeslag €0,02
energiebelasting €0,59
Totaal €1,48

Dus pas als de kale prijs voor stroom onder de €0,20/kWh en onder de €0,70/m^3 voor gas dalen ben je goedkoper uit dan het prijsplafond tarief. Nu kan je zeggen prima dat plafond geldt ook voor je dynamische energiecontract. Echter kan ik bij een normaal contract wel m'n opgewekte stroom van de panelen voor €0,40 wegsalderen in mijn geval ca 2000kWh/jaar (bij een dynamisch contract zal dat eerder richting €0,30/kWh gaan uitgaande dat de belastingen wel gesaldeerd worden). Nu heb ik wel een EV waar ik (bovenop het reguliere gebruik van 1700 kWh) 3000kWh/jaar mooi tijdens de goedkope momenten kan laden maar ik voor mijn gevoel (als ik terug kijk) kan dat zelden voor veel minder dan €0,20/kWh kaal tarief (wat circa gelijk is aan het prijsplafond all incl.)

Maak ik ergens een rekenfout of kloppen de getallen zo wel ongeveer en is een dynamisch energiecontract niet zo voordelig voor mij (wat ook ongeveer de conclusie zou zijn volgens de tabel in de TS).

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Sicco92 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:52:
[...]

€5,65 voor elektriciteit zou best kunnen met zo'n laag verbruik. Je krijgt namelijk een sloot subsidie voor het hebben van een stroomaansluiting, dus als je een laag verbruik hebt dan betaal je simpelweg niet zoveel. Sommige mensen krijgen zelfs elke maand geld terug doordat ze zo'n laag verbruik hebben.

Verder moet je niet teveel waarde hechten aan de rekentools van de leveranciers, die maandbedragen zijn grove schattingen. Negeer de maandbedragen, en focus vooral op de bedragen/tarieven waar leveranciers zelf invloed op hebben (zie ook Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."). Zie daarvoor de tabel in de topicstart, daar kan je leveranciers mee vergelijken. De sheet die je hebt ingevuld doet hetzelfde, maar dan voor jouw specifieke jaarverbruik.
De cheet die ik gebruikt hebt kom van dezelfde topicstarter, toch? Of bedoel je onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SdihrQ7195AZxA2YSmDdaetOn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlbdkVOnQGrFdZDvz10leIMH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
Arm1n schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:05:
Ik probeer even overzichtelijk te maken wat de daadwerkelijk te betalen prijs is na alle aanvullende zaken tov het kale tarief, uitgaande van Zonneplan en 2023 belastingen kom ik op het volgende rekenvoorbeeld.

Stroom:
kaal tarief €0,20
btw 21% €0,042
opslag €0,003
energiebelasting €0,15
Totaal €0,395

Gas:
kaal tarief €0,70
btw 21% €0,147
opslag €0,03
regio toeslag €0,02
energiebelasting €0,59
Totaal €1,48

Dus pas als de kale prijs voor stroom onder de €0,20/kWh en onder de €0,70/m^3 voor gas dalen ben je goedkoper uit dan het prijsplafond tarief. Nu kan je zeggen prima dat plafond geldt ook voor je dynamische energiecontract. Echter kan ik bij een normaal contract wel m'n opgewekte stroom van de panelen voor €0,40 wegsalderen in mijn geval ca 2000kWh/jaar (bij een dynamisch contract zal dat eerder richting €0,30/kWh gaan uitgaande dat de belastingen wel gesaldeerd worden). Nu heb ik wel een EV waar ik (bovenop het reguliere gebruik van 1700 kWh) 3000kWh/jaar mooi tijdens de goedkope momenten kan laden maar ik voor mijn gevoel (als ik terug kijk) kan dat zelden voor veel minder dan €0,20/kWh kaal tarief (wat circa gelijk is aan het prijsplafond all incl.)

Maak ik ergens een rekenfout of kloppen de getallen zo wel ongeveer en is een dynamisch energiecontract niet zo voordelig voor mij (wat ook ongeveer de conclusie zou zijn volgens de tabel in de TS).
Je betaalt over de energiebelasting ook BTW.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
John245 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:16:
[...]

Je betaalt over de energiebelasting ook BTW.
Frappant dat men belasting over belasting moet betalen. Dat is zoiets als een boete betalen, vanwege het betalen van een boete. Helemaal koekoek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Arm1n schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:05:

Stroom:
kaal tarief €0,20
btw 21% €0,042
opslag €0,003
energiebelasting €0,15
Totaal €0,395

Gas:
kaal tarief €0,70
btw 21% €0,147
opslag €0,03
regio toeslag €0,02
energiebelasting €0,59
Totaal €1,48

Je wekt 2000 op, en je verbruikt 4700.
Dan zit je tegen de grens aan wat voordeliger kan zijn.
Met een EV dat zoveel invloed heeft op je stroomrekening.
Zou ik persoonlijk wel voor dynamisch gaan.
Het prijsplafond is erg tricky, maar kan met een EV ook boven de prijzen in je voordeel werken.
Even met jouw getallen maar een iets hoger verbruik en versimpelt naar een jaar.

Je wekt 2000 op.
Je verbruikt 6000.

Je opwekking is gemiddeld 40 cent + 15 cent belastingen.
Je verbruik is gemiddeld 45 cent + 15 cent belastingen.

De eerste 2000 worden "gesaldeerd".
je streept alles tegen elkaar weg, en je houd een kosten post over van 2000 * 5 cent. = 100 euro.
De volgende 2900 vallen onder het plafond. 40 cent * 2900 = 1160 euro.
De laaste 1100 kost je 60 cent = 660 euro.
Totaal: 1920 euro op jaar basis.

Maar stel zeker met een EV dat je gemiddeld goedkoper weet te laden dat de zonnepalen hebben opgeleverd, immers je laad dan slim in de nacht en pakt alle slimme uurtjes ook al is dat geen 20 cent.

Je opwekking is gemiddeld 40 cent + 15 cent belastingen.
Je verbruik is gemiddeld 35 cent + 15 cent belastingen.

De eerste 2000 worden "gesaldeerd".
je streept alles tegen elkaar weg, en je houd een kosten post over van 2000 * -5 cent. = -100 euro.
De volgende 2900 vallen onder het plafond. 40 cent * 2900 = 1160 euro.
De laaste 1100 kost je 50 11cent = 550 euro.
Totaal: 1620 euro op jaar basis.

Maar ook als je totaal onder het plafond blijft heeft een dynamisch tarief zeker voordelen als je het verbruik onder je opwek weet te houden. zelf meer dan met een normaal contract waar die uitslag altijd 0 is bij het salderen zelf.

Maar dat lukt alleen maar goed met een EV of andere grote verbruikers die je kan sturen.
Daarom is elk rekensommetje zo anders.

Om het nog ingewikkelder te maken, sommige dynamische leveranciers doen per maand het plafond toepassen en anderen op het eind per jaar.
Je zult zelf toch echt moeten rekenen wat dit kan inhouden voor jou situatie.
Wil je gewoon zekerheid dat is een vast contract in jou situatie zo slecht nog niet. maar ook bij die contracten hoor ik in andere topics rare verhalen over wisselde tarieven.
Dan zou ik ze liever hebben zonder hun risico opslagen.

Daarnaast kan je altijd onder het plafond komen, ipv de zekerheid dat je het plafond moet betalen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 16:21
Hebben jullie ook zo'n gigantische voorschotten bij EasyEnergy? Ik zit er sinds halverwege november, amper 200 euro verbruikt, maar wel al ruim 600 euro aan voorschotten betaald? Ik neem aan dat zich dat binnenkort een beetje recht begint te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Kan iemand mij uitleggen waar onderstaande termen voor staan en of het van invloed is op de maandelijkse termijnbedrag:

Variabele opslag stroom per kWh
Variabele opslag gas per m³

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Jokuh schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:30:
Hebben jullie ook zo'n gigantische voorschotten bij EasyEnergy? Ik zit er sinds halverwege november, amper 200 euro verbruikt, maar wel al ruim 600 euro aan voorschotten betaald? Ik neem aan dat zich dat binnenkort een beetje recht begint te trekken?
Is al eerder gemeld in dit topic.
Zoek maar op.
Oplossing: weg bij easyenergy. vandaag.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:34:
Kan iemand mij uitleggen waar onderstaande termen voor staan en of het van invloed is op de maandelijkse termijnbedrag:

Het een opslag op de kosten van 1 kWh of m3. Dus ja je maandbedrag word er hoger door als je veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Jokuh schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:30:
Ik wil nog voor het nieuwe jaar overstappen naar een dynamische contract, maar dat is dus 1 van de redenen waarom ik niet kies voor een leverancier waarbij voorschotten gehanteerd worden. Waarschijnlijk doen zij dat om het een en ander veilig te stellen. Misschien het voortbestaan? Aan andere kant, als men ze met voorschotten spekt en zij op een gegegven moment failliet gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:25:
[...]

Frappant dat men belasting over belasting moet betalen. Dat is zoiets als een boete betalen, vanwege het betalen van een boete. Helemaal koekoek 8)7
Ben het met je eens. Ik zou zeggen energiebelasting dit jaar op 0 en we schrappen het prijsplafond. Is een veel makkelijkere regelling.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92

Zie ook de * onder de tabel:
* De kolommen variabele opslag voor stroom en gas bevatten kosten per eenheid die per leverancier verschillen. Hieronder vallen bijvoorbeeld inkoopvergoedingen, GvO-kosten, en eventuele overige kosten die de leverancier rekent bovenop het vaste deel: de verplichte belastingen en marktprijs. De variabele kosten verschillen per leverancier en daarmee kan dus worden geconcurreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:36:
[...]

Het een opslag op de kosten van 1 kWh of m3. Dus ja je maandbedrag word er hoger door als je veel verbruikt.
Dus hoe hoger de variabele opslag hoe meer ik moet betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:13:
[...]

De cheet die ik gebruikt hebt kom van dezelfde topicstarter, toch? Of bedoel je onderstaande:

[Afbeelding]
Ik bedoelde die tabel inderdaad. De sheet is een uitwerking van de tarieven en bedragen in die tabel, en dat is het enige waarop leveranciers met elkaar op kunnen concurreren als het om de prijs gaat. De rest ligt allemaal vast en/of wordt door de markt bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Neem aan dat je refereert naar de topicstart of een tabel daaruit.

Dat is de prijs die je bovenop wat je verbruikt betaald.

1 deel komt van de markt -> dag prijs.
1 deel komt van de belastingen -> btw / energiebelasting / Andere verzinsels. ;).
1 deel komt van de aanbieder.

De markt en de belastingen zijn voor alle dynamische aanbieders gelijk dus daar kunnen ze niet mee concurreren.

De variabele opslag in het stukje waar de aanbieder aan verdient. deze mag je dus bovenop de marktprijs met alle belastingen tellen.

En dat maakt bijvoorbeeld Tibber goedkoop, en Frank en de ANWB relatief duur.

Maar dat is ook de reden waarom die tabel de enige manier is om dynamische aanbieders met elkaar te kunnen vergelijken. het bestaat namelijk uit 2 delen die opslag.

De maandelijkse vaste kosten (meestal tussen de 3 en 8 euro per maand per aansluiting). en dus die opslag per kWh, en afhankelijk van wat je verbruik is, is de 1 of een andere aanbieder het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Sicco92 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:40:
[...]

Ik bedoelde die tabel inderdaad. De sheet is een uitwerking van de tarieven en bedragen in die tabel, en dat is het enige waarop leveranciers met elkaar op kunnen concurreren als het om de prijs gaat. De rest ligt allemaal vast en/of wordt door de markt bepaald.
Oke, bedankt. Hier kan ik wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:39:
[...]

Dus hoe hoger de variabele opslag hoe meer ik moet betalen?
ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:32:
[...]

Een optie 3.. idem als hierboven maar dan bij dynamisch. Dus 2000 verbruikt en 1000 opgewekt. Verrekenen is dan niet jaarlijks maar dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks op basis van €?
Het gaat per uur.
Als je vandaag tussen 13 en 14 uur 1kWh hebt ingekocht dan betaal je daarvoor €0,22 incl. alle variabele kosten, belastingen en ODE.
Als je in dezelfde periode 1kWh terug verkoopt krijg je €0,22 incl alle variabele kosten, belastingen en ODE.
De prijzen zijn niet elke uur hetzelfde.
Als je vandaag tussen 9 en 10 uur 1kWh had ingekocht dan betaalde je €0,35.
Als je dan tussen 13 en 14 uur verkoopt dan krijg je €0,22 incl alle kosten, ODE en btw.
Echter over de terugleververgoeding heb je geen recht op variabele kosten, ODE en BTW. Als je op jaarbasis minder teruglevert dan inkoopt dan is die 0,22 wat je mag houden.
Als je meer teruglevert dan inkoopt dan is de terugleververgoeding zonder ODE en belastingen dus dan krijg je over de teruglevering van dat uur €0,13.
Dit is hetzelfde als bij vaste en variabele contrachten, daar krijg je ook de teruglevering excl. Dus bij Eneco krijg je dan €0,09 per kWh. (Volgens info op de website).

Een ander voorbeeld had ook gekund, afgelopen nacht was tussen 3 en 4 de inkoop 8 cent incl, en als je dan tussen 13 en 14 terug had geleverd had 1 kWh €0,22 incl opgeleverd.

Samengevat:
Als je tussen 13:00 en13:30 1 kWh inkoopt betaal je daar 0,22 voor. Als je dan van 13:30 tot 14:00 1kWh teruglevert krijg je daar 0,22 voor.
Als je echter tussen 13:30 en 14:00 2 kWh teruglevert krijg je daar 0,22 + 0,13 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Smuggler schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:41:
[...]

Neem aan dat je refereert naar de topicstart of een tabel daaruit.

Dat is de prijs die je bovenop wat je verbruikt betaald.

1 deel komt van de markt -> dag prijs.
1 deel komt van de belastingen -> btw / energiebelasting / Andere verzinsels. ;).
1 deel komt van de aanbieder.

De markt en de belastingen zijn voor alle dynamische aanbieders gelijk dus daar kunnen ze niet mee concurreren.

De variabele opslag in het stukje waar de aanbieder aan verdient. deze mag je dus bovenop de marktprijs met alle belastingen tellen.

En dat maakt bijvoorbeeld Tibber goedkoop, en Frank en de ANWB relatief duur.

Maar dat is ook de reden waarom die tabel de enige manier is om dynamische aanbieders met elkaar te kunnen vergelijken. het bestaat namelijk uit 2 delen die opslag.

De maandelijkse vaste kosten (meestal tussen de 3 en 8 euro per maand per aansluiting). en dus die opslag per kWh, en afhankelijk van wat je verbruik is, is de 1 of een andere aanbieder het goedkoopste.
Smuggler, ook bedankt! Nog even en ik kan de knoop doorhakken.voor het nieuwe jaar.

Is het slim om electriciteit af te nemen bij Tibber en gas bij een ander dynamische leverancier? Of is het beter om beide af te nemen bij 1 leverancier, bijvoorbeeld Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Urbanized schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:51:
[...]

Smuggler, ook bedankt! Nog even en ik kan de knoop doorhakken.voor het nieuwe jaar.

Is het slim om electriciteit af te nemen bij Tibber en gas bij een ander dynamische leverancier? Of is het beter om beide af te nemen bij 1 leverancier, bijvoorbeeld Zonneplan.
zou die 2 echt los zien van elkaar. levert veel euro's op.
Teven risico spreiding als er toch iets failliet gaat (wat we afgelopen jaren helaas vaak hebben gezien) ben je niet 2x de pineut. (niet dat dynamische leveranciers risico lijden, want dat ligt nu grotendeels bij de consument).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Smuggler schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:54:
[...]

zou die 2 echt los zien van elkaar. levert veel euro's op.
Teven risico spreiding als er toch iets failliet gaat (wat we afgelopen jaren helaas vaak hebben gezien) ben je niet 2x de pineut. (niet dat dynamische leveranciers risico lijden, want dat ligt nu grotendeels bij de consument).
Denk dat ik er nu voorlopig wel uit ben. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
hremijn schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:47:
[...]

Het gaat per uur.
Als je vandaag tussen 13 en 14 uur 1kWh hebt ingekocht dan betaal je daarvoor €0,22 incl. alle variabele kosten, belastingen en ODE.
Als je in dezelfde periode 1kWh terug verkoopt krijg je €0,22 incl alle variabele kosten, belastingen en ODE.
De prijzen zijn niet elke uur hetzelfde.
Als je vandaag tussen 9 en 10 uur 1kWh had ingekocht dan betaalde je €0,35.
Als je dan tussen 13 en 14 uur verkoopt dan krijg je €0,22 incl alle kosten, ODE en btw.
Echter over de terugleververgoeding heb je geen recht op variabele kosten, ODE en BTW. Als je op jaarbasis minder teruglevert dan inkoopt dan is die 0,22 wat je mag houden.
Als je meer teruglevert dan inkoopt dan is de terugleververgoeding zonder ODE en belastingen dus dan krijg je over de teruglevering van dat uur €0,13.
Dit is hetzelfde als bij vaste en variabele contrachten, daar krijg je ook de teruglevering excl. Dus bij Eneco krijg je dan €0,09 per kWh. (Volgens info op de website).

Een ander voorbeeld had ook gekund, afgelopen nacht was tussen 3 en 4 de inkoop 8 cent incl, en als je dan tussen 13 en 14 terug had geleverd had 1 kWh €0,22 incl opgeleverd.

Samengevat:
Als je tussen 13:00 en13:30 1 kWh inkoopt betaal je daar 0,22 voor. Als je dan van 13:30 tot 14:00 1kWh teruglevert krijg je daar 0,22 voor.
Als je echter tussen 13:30 en 14:00 2 kWh teruglevert krijg je daar 0,22 + 0,13 voor.
Duidelijke uitleg! Tnx

En hoe doe je dat in de zomer? Dan wek ik veel meer op dan dat ik verbruik. Ik kan het niet meenemen naar de winter en salderen. Ik las van mensen die panelen uitzetten ivm dat het geld kost om terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:
[...]

Jawel maar helaas niet zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:52
mathijshooi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:35:
[...]

Jawel maar helaas niet zonneplan
Waarom zou je dat überhaupt willen? Tibber is qua stroom het voordeligst. En qua gas legio opties elders.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:05:
[...]

Duidelijke uitleg! Tnx

En hoe doe je dat in de zomer? Dan wek ik veel meer op dan dat ik verbruik. Ik kan het niet meenemen naar de winter en salderen. Ik las van mensen die panelen uitzetten ivm dat het geld kost om terug te leveren.
Er zijn maar een paar uren geweest dit jaar waarop de stroomprijs negatief was (75 uur van de 8760 uur, dus nog niet één procent van, de tijd). En dan had je alsnog alléén een netto negatief tarief indien je op jaarbasis meer kWh teruglevert dan afneemt. Want zonder overproductie moest dit jaar de kale inkoopprijs op - 7 cent ofzo staan om daadwerkelijk netto negatief uit te komen bij iemand die al zijn PV productie fiscaal kan salderen. Volgens mij is dat dit jaar niet gehaald. En hebben de uren met negatieve tarieven mij dus feitelijk niets gekost en meestal alsnog een paar cent besparing op de energiebelasting opgeleverd.

Volgend jaar moet de kale inkoopprijs zelfs 12 of 13ct negatief zijn, voor je daadwerkelijk voor terugleveren moet betalen, indien je op jaarbasis minder elektriciteit produceert dan verbruikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:24
bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:48:
[...]

Wellicht kan ik het nog mee laten nemen in de eindafrekening van Greenchoice. Dat liep in elk geval het hele jaar 2022 via hun.

8k moet even kijken wat het ook alweer was. Ik geloof iets van €280.
OK, dus naar aanleiding van de Postcoderoos nog even contact gehad met Tibber. Die doen het inderdaad niet. Nu zit ik te kijken naar een andere aanbieder. GroeneStroomLokaal ziet er voordelig uit.

Het gaat bij mij om best een bedrag. Die €280 van hierboven is voor het eerste jaar van het project en toen draaide het project pas echt in juni en ook daarna was er nog een probleem met de installatie. Normaliter zou het dus ongeveer het dubbele zijn aan opbrengst. Dat vind ik teveel om te laten liggen...

We krijgen daarnaast ook in juni zonnepanelen, waarmee we dan zo'n beetje compleet gedekt zijn voor het totale aantal kWh aan belastingen/opslagen. Dan moeten we verder nog zoveel mogelijk het verschil beperken tussen de verkochte kWh in de zomer en de ingekochte kWh...

Nu, wat ervaringsvragen over Groene Stroom Lokaal...

- Ik zie in de TS staan dat ze een 'variabele opslag stroom per kWh' van €0,02118 zouden rekenen. Op hun website staat echter: "GroeneStroomLokaal berekent geen marge op de geleverde energie, alleen een transparant en vast laag maandbedrag per aansluiting." Is de TS op dit punt achterhaald? Het zou op mijn jaarverbruik (ex. zonnepanelen) max. ongeveer €135 schelen vergeleken met Tibber die het niet rekent.
- Wat me bij Tibber aanspreekt is dat ze de slimme aansturing van het verbruik ook ondersteunen. Mijn warmtepomp wordt (nog?) niet ondersteund, maar andere modellen van dezelfde fabrikant wel door een koppeling met het cloudsysteem van die fabrikant. Ik vermoed dus dat het in toekomst wel ondersteund gaat worden. Hiervan zie ik bij GSL niets terug. Of is er via EnergyZero ondersteuning voor (volgens TS is GLS reseller van EZ)?

Beetje dubbel werk als ik de aanmelding bij Tibber ongedaan moet maken en dan via een ander moet gaan regelen. Maar die honderden euro's laten liggen is ook zonde.

Alternatief is nog om de stroomdelen in de cooperatie weer te verkopen. Weet niet hoeveel animo daarvoor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Ivow85 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:03:
[...]

Er zijn maar een paar uren geweest dit jaar waarop de stroomprijs negatief was (75 uur van de 8760 uur, dus nog niet één procent van, de tijd). En dan had je alsnog alléén een netto negatief tarief indien je op jaarbasis meer kWh teruglevert dan afneemt. Want zonder overproductie moest dit jaar de kale inkoopprijs op - 7 cent ofzo staan om daadwerkelijk netto negatief uit te komen bij iemand die al zijn PV productie fiscaal kan salderen. Volgens mij is dat dit jaar niet gehaald. En hebben de uren met negatieve tarieven mij dus feitelijk niets gekost en meestal alsnog een paar cent besparing op de energiebelasting opgeleverd.

Volgend jaar moet de kale inkoopprijs zelfs 12 of 13ct negatief zijn, voor je daadwerkelijk voor terugleveren moet betalen, indien je op jaarbasis minder elektriciteit produceert dan verbruikt.
Dat zijn dit jaar 4 a 5 uur geweest in totaal
Volgend jaar is dat inderdaad lastiger. Immers de belastingen zijn nog hoger.

Al zie ik het nog wel gebeuren.
Volgens jaar is er nog meer aanbod van groene energie.
Dus een zonnige koele dag in het voorjaar op een zondag. Zal de prijs weer redelijk makkelijk flink negatief kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:19:
- Ik zie in de TS staan dat ze een 'variabele opslag stroom per kWh' van €0,02118 zouden rekenen. Op hun website staat echter: "GroeneStroomLokaal berekent geen marge op de geleverde energie, alleen een transparant en vast laag maandbedrag per aansluiting." Is de TS op dit punt achterhaald? Het zou op mijn jaarverbruik (ex. zonnepanelen) max. ongeveer €135 schelen vergeleken met Tibber die het niet rekent.
Leuk dat ze dat als marketingpraatje hebben, maar die €0,02118 is gewoon onderdeel van hun inkoopkosten (als reseller van EnergyZero). Waarschijnlijk maken ze er niet per se winst mee, en noemen ze het daarom 'geen marge', maar andere leveranciers (zoals Tibber en Zonneplan) kunnen blijkbaar veel efficiënter inkopen en bieden een veel lagere opslag.
Bekijk hun rekentool maar eens, daar zou gewoon die €0,02118 moeten staan (eventueel ex. BTW of nog inclusief 9% BTW).

[ Voor 6% gewijzigd door Sicco92 op 28-12-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 21:51
Ik zit nu bij Vattenfall, variabel tarief, ver boven prijsplafond per 1jan.
Ik heb een slimme meter voor stroom, nog niet voor gas (komt voor eind 2023 als het goed is).
Verbruik +-700 m3 gas per jaar en +-1500 Kwh aan stroom, dus ik kom zeker niet boven het prijsplafond. Geen zonnepanelen (huurwoning).

Volgens mij kan ik het beste zsm overstappen naar Tibber voor stroom; als de gemiddelde prijs in een maand onder de 40ct/Kwh zit profiteer ik en als hij erboven zit betaal ik hetzelfde als bij een reguliere energieleverancier (40ct dus).
Voor gas kan ik eventueel om de staatskas te sparen naar bv. Budget energie overstappen.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:07
Smuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:56:
AanbiederVastrecht stroom per maandVastrecht gas per maandVariabele opslag stroom per kWh*Variabele opslag gas per m³*Factuur variatie**
Energie VanOns
(reseller EnergyZero)
€ 5,00€ 5,002,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
EnergyZero€ 7,48€ 7,482,118 ct8,276 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Ik zit nu bij EnergyZero, lees ik goed dat je dan veel beter kan overstappen naar Energie VanOns omdat je dan lagere vaste kosten hebt per maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Treveo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:42:
[...]

Ik zit nu bij EnergyZero, lees ik goed dat je dan veel beter kan overstappen naar Energie VanOns omdat je dan lagere vaste kosten hebt per maand?
Klopt dat is reden dat ik per 1 januari naar energie vanons ben overgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Insert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:12:
Ik zit nu bij Vattenfall, variabel tarief, ver boven prijsplafond per 1jan.
Ik heb een slimme meter voor stroom, nog niet voor gas (komt voor eind 2023 als het goed is).
Verbruik +-700 m3 gas per jaar en +-1500 Kwh aan stroom, dus ik kom zeker niet boven het prijsplafond. Geen zonnepanelen (huurwoning).

Volgens mij kan ik het beste zsm overstappen naar Tibber voor stroom; als de gemiddelde prijs in een maand onder de 40ct/Kwh zit profiteer ik en als hij erboven zit betaal ik hetzelfde als bij een reguliere energieleverancier (40ct dus).
Voor gas kan ik eventueel om de staatskas te sparen naar bv. Budget energie overstappen.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Dat zie je goed. Met jouw verbruik is het risico van buitensporige tarieven buiten je plafond nihil. Dus win-win.

Let nog steeds op welke productvoorwaarden het best bij jou passen (voorschot tov maandfactuur bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Ivow85 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:03:
[...]

Het zal vast wat toenemen maar vergeet niet dat windmolens en grote zonneparken ook gewoon uitgezet kunnen worden als de prijs negatief is. Die partijen gaan niet draaien als het hun geld kost. Dit drukt dus het aantal uren met negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Smuggler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:21:
[...]

Dat zijn dit jaar 4 a 5 uur geweest in totaal
Volgend jaar is dat inderdaad lastiger. Immers de belastingen zijn nog hoger.

Al zie ik het nog wel gebeuren.
Volgens jaar is er nog meer aanbod van groene energie.
Dus een zonnige koele dag in het voorjaar op een zondag. Zal de prijs weer redelijk makkelijk flink negatief kunnen worden.
Zie bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Outlook is trouwens dat er grote kans is op prijzen rond de 0 gedurende de daguren komende zaterdag de 31ste.

FYI, als ja met je EV weg wilt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:24
Sicco92 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:23:
[...]

Leuk dat ze dat als marketingpraatje hebben, maar die €0,02118 is gewoon onderdeel van hun inkoopkosten (als reseller van EnergyZero). Waarschijnlijk maken ze er niet per se winst mee, en noemen ze het daarom 'geen marge', maar andere leveranciers (zoals Tibber en Zonneplan) kunnen blijkbaar veel efficiënter inkopen en bieden een veel lagere opslag.
Bekijk hun rekentool maar eens, daar zou gewoon die €0,02118 moeten staan (eventueel ex. BTW of nog inclusief 9% BTW).
OK dank je voor de opheldering.

Misschien is dat de opslag die EnergyZero rekent? Feit blijft dat die €0,02118 op jaarbasis mij wat extra kost (plus iets hoger maandbedrag), maar dat ik dan het voordeel van mijn postcoderoos kwijt ben. Dat is een veelvoud daarvan. Liefst ging ik naar Tibber (sterker nog, al aangemeld), maar dat kost me teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
mathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:08:
Outlook is trouwens dat er grote kans is op prijzen rond de 0 gedurende de daguren komende zaterdag de 31ste.

FYI, als ja met je EV weg wilt :p
Waar vind je die langere termijn outlook? En hoe krijg ik die in Home Assistant? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
anboni schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:22:
[...]

Waar vind je die langere termijn outlook? En hoe krijg ik die in Home Assistant? :P
Die moet je helaas zelf maken voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:12:
[...]

OK dank je voor de opheldering.

Misschien is dat de opslag die EnergyZero rekent? Feit blijft dat die €0,02118 op jaarbasis mij wat extra kost (plus iets hoger maandbedrag), maar dat ik dan het voordeel van mijn postcoderoos kwijt ben. Dat is een veelvoud daarvan. Liefst ging ik naar Tibber (sterker nog, al aangemeld), maar dat kost me teveel...
Ik vind dat mensen hier te veel ophef maken over die €80 euro "winst" / extra kosten op jaarbasis. Leuk dat Tibber / whatever nieuwe partij zit te stunten met een extreem lage prijs, maar ik zie dat niet kostendekkend worden, energie reseller zijn met een marge van 0.2 cent x 4000 = €8 euro per jaar. Misschien blijft het even zo maar ooit gaat dat flink omhoog.

Die twee tientjes totaal per maand voor vaste kosten gas + stroom + opslag @ 400 kWh gun ik elke leverancier. Daarvan moeten ze een hoop betalen, inclusief krediet kosten / risico dat mensen niet willen / kunnen betalen a la Griddy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
w00key schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:13:
[...]

Ik vind dat mensen hier te veel ophef maken over die €80 euro "winst" / extra kosten op jaarbasis. Leuk dat Tibber / whatever nieuwe partij zit te stunten met een extreem lage prijs, maar ik zie dat niet kostendekkend worden, energie reseller zijn met een marge van 0.2 cent x 4000 = €8 euro per jaar. Misschien blijft het even zo maar ooit gaat dat flink omhoog.

Die twee tientjes totaal per maand voor vaste kosten gas + stroom + opslag @ 400 kWh gun ik elke leverancier. Daarvan moeten ze een hoop betalen, inclusief krediet kosten / risico dat mensen niet willen / kunnen betalen a la Griddy.
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Tibber werkt voor 3 euro per maand plus kleine opslag en dan geven ze ook nog eens 100 euro weg per klant. Als ik even zo voor mijzelf reken dan moeten ze de komen 100 maanden mij als klant houden om alleen de bonus al terug te verdienen.

Mijn conclusie is dat er enerzijds durfkapitaal achter zit (dus de prijzen gaan inderdaad wel een keer omhoog), maar het kan bijna niet anders dan dat ze toch minder betalen dan de beursprijzen die ze gebruiken voor het bepalen van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
moshimoshi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:32:
[...]

maar het kan bijna niet anders dan dat ze toch minder betalen dan de beursprijzen die ze gebruiken voor het bepalen van de prijs.
Ik vind sowieso al die dynamische leveranciers verdacht wat dat betreft. Het is wel duidelijk wat zij gebruiken om jouw prijs te bepalen, maar dit hoeft niks te maken te hebben met wat zij zelf ervoor betalen. Als je er even over nadenkt, slaat het ook nergens op. Op de day-ahead koop je een vaste hoeveelheid tegen een bepaalde prijs, maar wij betalen de day-ahead beursprijs voor ons gebruik waarvan achteraf pas duidelijk is hoeveel het was. Nu schreef iemand hier dat dat gebruik voor het totaal van je klantbestand nog vrij nauwkeurig te voorspellen is, maar toch.

Aan de andere kant zie je bij Tibber in de app waar 'jouw' stroom deze maand specifiek vandaan komt. Blijkbaar hebben ze dan ook gewoon langetermijncontracten met producenten die helemaal buiten de beurs om gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
Het lijkt mij eerder een verhaal klantretentie.
Over niet al te lange tijd zal iedere grotere leverancier dynamisch moeten aanbieden, dan krijg je helemaal geen voet meer tussen de deur.

Op grote schaal zal het prima uit kunnen lijkt mij, want meer dan een factuurtje maken hoeft eigenlijk niet. Bij Tibber komt er bijvoorbeeld nu elke maand ruim 1.4 miljoen binnen...

Daarbovenop hebben Zonneplan en Tibber ook nog de P1 dongle, dat lijkt mij een prima tool om de onbalanskosten te kunnen drukken en meer op de within hour markten te handelen en extra winst te kunnen pakken.
(Voor zover ik heb meegelezen hier heeft Tibber ook extra korting gegeven met een laadpaal project van een derde op basis van die methode)

Nu, in tijd van crisis, een goede naam opbouwen is iets waar je nog jaren op kunt teren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Weet iemand of je bij de ANWB je eigen maandbedrag kan wijzigen naar wens? Of moet je verplicht het berekende voorstel overnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Als ik het goed begrijp, salderen de Dynamische leveranciers per uur. Maar krijg je wel de volle prijs daarvoor. Echter is dat nooit gunstig toch? immers zullen de prijzen als je aan het terugleveren bent laag zijn, en als je afneemt hoog. Waardoor "regulier" salderen beter is, immers streep je dan echt die prijzen tegen elkaar weg.

Als je bv 0 kWh verbruikt na saldering in een jaar, mag je toch bijbetalen als de energieprijs tijdens leveren lager lag dan tijdens afname, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, zie hieronder - de Boeven van Essent!

Mijn moeder zit nog op een variabel contract bij Essent en ze kreeg een email met de nieuwe tarieven vanaf 1 Jan 2023. Die nieuwe tarieven zijn echt idioot (als je het prijsplafond even niet meeneemt, en in feite is het gewoon ‘heel grof belazeren van de consument’!

Het zelfde geldt voor de andere grote jongens als Eneco en Vattenfall. Het zijn bijna criminele organisaties die honderduizenden huishoudens aan t belazeren zijn en de Overheid laten opdraaien voor alle kosten van de prijsplafond-regeling, wat vele miljarden kost en door alle burgers (!) in NL wordt opgehoest via de algemene belastingen.

Jullie begrijpen: mijn moeder gaat ook asap naar een dynamisch energiecontract bij een andere partij! :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afmM3v3bzzHFjjyuETlh-9uDDso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUpNexkpVh4Owgwbzt2cCNtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:32:
Als ik het goed begrijp, salderen de Dynamische leveranciers per uur. Maar krijg je wel de volle prijs daarvoor. Echter is dat nooit gunstig toch? immers zullen de prijzen als je aan het terugleveren bent laag zijn, en als je afneemt hoog. Waardoor "regulier" salderen beter is, immers streep je dan echt die prijzen tegen elkaar weg.

Als je bv 0 kWh verbruikt na saldering in een jaar, mag je toch bijbetalen als de energieprijs tijdens leveren lager lag dan tijdens afname, toch?
Als je bedoelt dat de buurman niet meer jouw energierekening betaalt dan klopt het ;)

Zonder zonnepanelen heb je niets te zoeken bij een traditionele maatschappij, want die zijn door de politiek gedwongen stroom met een waarde van 10ct/kW om te ruilen voor stroom met een waarde van 80ct/kW. Dat kan alleen maar bij de mensen zonder panelen vandaan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door moshimoshi op 28-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Of de moeder van Marc in dit geval... :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:41
radeoxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:55:
[...]

Waarom zou je dat überhaupt willen? Tibber is qua stroom het voordeligst. En qua gas legio opties elders.
Zonneplan en Tibber zijn qua stroomprijs even duur, alleen de opslag wijkt af.
Als je voor het gemakt voor alles in 1 wil kiezen lijkt me Zonneplan nog steeds de beste keuze.

Als je alleen elektriciteit wil kun je het best Tibber kiezen.
Als je wel voor 2 partijen wil kiezen kies je daar een EnergyZero partij bij naast Tibber.

Als nabrander vind ik het nog wel benoemenswaardig dat alleen Tibber en Zonneplan het momenteel qua apps en duidelijkheid op orde lijken te hebben. Dat is ook wel wat waard :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Michiel1978 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:32:

Als je aan het terug leveren bent, kan het best hoger zijn dan wanneer je het verbuikt.

Bijvoorbeeld vandaag:
Overdag wanneer ik teruglever is de prijs vandaag 13 cent kaal.
En vannacht was de prijs toen ik het gebruikte 0 cent kaal.

Dus velen malen voordeliger dan ouderwets salderen.
Van de afgelopen 7 maanden, heb ik 6 maanden gehad dat ik mijn stroom duurder verkocht, en weer goedkoper inkocht.

Met in augustus het beste verschil.
heb de stroom voor gemiddeld 31,2 cent ingekocht, en 36.3 cent verkocht.

en in november het slechtste:
heb de stroom voor gemiddeld 15.88 cent ingekocht en voor 15,70 cen verkocht.

Over het jaar gezien sta ik nog heel positief aangezien ik in de zomer heel veel heb verkocht tegen die hele hoge prijzen.

Maar dat is dus afhankelijk van hoeveel je kan sturen. maar een dynamisch tarief kan zeker voordeliger uitvallen dan traditioneel salderen als je op 0 uit komt.

We zitten dat echter niet te promoten hier, want dit hoeft niet zo te zijn en is afhankelijk van de prijs over de seizoenen heen en hoeveel je zelf kan sturen in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
moshimoshi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:32:
[...]

Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Tibber werkt voor 3 euro per maand plus kleine opslag en dan geven ze ook nog eens 100 euro weg per klant. Als ik even zo voor mijzelf reken dan moeten ze de komen 100 maanden mij als klant houden om alleen de bonus al terug te verdienen.

Mijn conclusie is dat er enerzijds durfkapitaal achter zit (dus de prijzen gaan inderdaad wel een keer omhoog), maar het kan bijna niet anders dan dat ze toch minder betalen dan de beursprijzen die ze gebruiken voor het bepalen van de prijs.
Tibber heeft tot nu toe 177 miljoen dollar opgehaald, de laatste tranch was in maart 2022 voor 100 miljoen.

Daar kan je het wel even mee uitzingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Een dynamisch uurtarief verschuift een hoop risico (en dus kosten) van de leverancier richting de klant.

Dat hoeft geen probleem te zijn als de prijs een stuk lager is en als dat risico duidelijk uitgelegd wordt.

Herinner u die strenge winter in Texas daar werden mensen plots geconfronteerd met 9 dollar voor een kWh. Dat is part of the game maar het maakt toch een verschil als je op voorhand weet dat dit kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
SidewalkSuper schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:41:
[...]

Als je voor het gemakt voor alles in 1 wil kiezen lijkt me Zonneplan nog steeds de beste keuze.

Als je wel voor 2 partijen wil kiezen kies je daar een EnergyZero partij bij naast Tibber.

Als nabrander vind ik het nog wel benoemenswaardig dat alleen Tibber en Zonneplan het momenteel qua apps en duidelijkheid op orde lijken te hebben. Dat is ook wel wat waard :+
Ikzelf zit bij Vrijopnaam op een dynamisch contract. Is ook prima ervaring met goedwerkende App :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:02:
[...]

Tibber heeft tot nu toe 177 miljoen dollar opgehaald, de laatste tranch was in maart 2022 voor 100 miljoen.

Wie stopt er geld in een firma die het alleen maar verbrandt? Dus ze zullen toch ergens een gezonde business case moeten hebben.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:41
Marc_Sway schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:11:
[...]

Ikzelf zit bij Vrijopnaam op een dynamisch contract. Is ook prima ervaring met goedwerkende App :)
Goede toevoeging dan, is een vrij nieuwe speler in deze sector inderdaad dus had ik nog geen goed zicht op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Vrijopnaam heeft geen API integratie beschikbaar en dat wil ik wel hebben (en ik denk vele tweakers hier op t forum) voor directe koppeling naar bijv. Home Assistant of Domoticz.

Hebben we ergens een kort lijstje van dynamische energieleveranciers die een API koppeling beschikbaar hebben voor de consument?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Marc_Sway schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:37:
Vrijopnaam heeft geen API integratie beschikbaar en dat wil ik wel hebben (en ik denk vele tweakers hier op t forum) voor directe koppeling naar bijv. Home Assistant of Domoticz.

Hebben we ergens een kort lijstje van dynamische energieleveranciers die een API koppeling beschikbaar hebben voor de consument?
Als die vele tweakers slim zijn, bouwen ze hun integraties op openbare bronnen, zodat ze bij eventuele wisseling van leverancier niets aan hun integraties aan hoeven te passen. Zoek in het topic op nordpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:52
Marc_Sway schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:34:
Mensen, zie hieronder - de Boeven van Essent!

Mijn moeder zit nog op een variabel contract bij Essent en ze kreeg een email met de nieuwe tarieven vanaf 1 Jan 2023. Die nieuwe tarieven zijn echt idioot (als je het prijsplafond even niet meeneemt, en in feite is het gewoon ‘heel grof belazeren van de consument’!

Het zelfde geldt voor de andere grote jongens als Eneco en Vattenfall. Het zijn bijna criminele organisaties die honderduizenden huishoudens aan t belazeren zijn en de Overheid laten opdraaien voor alle kosten van de prijsplafond-regeling, wat vele miljarden kost en door alle burgers (!) in NL wordt opgehoest via de algemene belastingen.

Jullie begrijpen: mijn moeder gaat ook asap naar een dynamisch energiecontract bij een andere partij! :-)

[Afbeelding]
Dit zijn tarieven die ik maanden geleden al voorgeschoteld gekregen heb. En velen met mij. Dus de termen boeven en crimineel vind ik wat misplaatst. Het zijn gewoon weinig concurrerende tarieven ;) Gewoon overstappen naar dynamisch, zo simpel is het momenteel (zeker als je geen eigen zonnepanelen hebt)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
SidewalkSuper schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:41:
[...]

Ik zit nu bij Mijndomein Energie (een EnergyZero minion) en de app werkt volgens mij best keurig. Ik kan daarin prima de uurtarieven zien, wat ik verbruikt heb (al is een systeem zoals Homewizard daar uiteraard veel beter in) en wat me dat kost. Niks te klagen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
De ‘nordpool’ integratie was ik nog niet mee bekend, goed om te weten. Ik zit ook nog maar een kleine week op dit ‘dynamische energieprijzen topic’.
Is die ‘nordpool’ integratie native nu voor Home Assistant, of draait het ergens anders op of is het voor een ander home automation platform?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Vannacht weer lekker goedkoop de accu opladen. 7 uren waarvan de inkoopprijs onder 0 is. Oftewel, lekker de accu laden, woning opwarmen, boiler opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Marc_Sway schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:58:
De ‘nordpool’ integratie was ik nog niet mee bekend, goed om te weten. Ik zit ook nog maar een kleine week op dit ‘dynamische energieprijzen topic’.
Is die ‘nordpool’ integratie native nu voor Home Assistant, of draait het ergens anders op of is het voor een ander home automation platform?
De nordpool-integratie is beschikbaar voor Home Assistant (via HACS), maar de data die via die integratie wordt opgehaald is gewoon openbaar via de API van de Nord Pool Group. Zie ook https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table voor hun marktdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Smuggler schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:48:
[...]

Als je aan het terug leveren bent, kan het best hoger zijn dan wanneer je het verbuikt.

Bijvoorbeeld vandaag:
Overdag wanneer ik teruglever is de prijs vandaag 13 cent kaal.
En vannacht was de prijs toen ik het gebruikte 0 cent kaal.

Dus velen malen voordeliger dan ouderwets salderen.
Van de afgelopen 7 maanden, heb ik 6 maanden gehad dat ik mijn stroom duurder verkocht, en weer goedkoper inkocht.

Met in augustus het beste verschil.
heb de stroom voor gemiddeld 31,2 cent ingekocht, en 36.3 cent verkocht.

en in november het slechtste:
heb de stroom voor gemiddeld 15.88 cent ingekocht en voor 15,70 cen verkocht.

Over het jaar gezien sta ik nog heel positief aangezien ik in de zomer heel veel heb verkocht tegen die hele hoge prijzen.

Maar dat is dus afhankelijk van hoeveel je kan sturen. maar een dynamisch tarief kan zeker voordeliger uitvallen dan traditioneel salderen als je op 0 uit komt.

We zitten dat echter niet te promoten hier, want dit hoeft niet zo te zijn en is afhankelijk van de prijs over de seizoenen heen en hoeveel je zelf kan sturen in de prijs.
Sorry, maar je geef nu over het geheel gezien een weinig realistische voorstelling van zaken.

In deze donkere maanden wek je maar een fractie op tov van de maanden april tm september. En gedurende die periode zal de situatie echt andersom zijn, kijk maar naar het verleden (logisch ook natuurlijk). Vergeleken daarmee stelt de dure opwek en het goedkope verbruik in de winter amper meer iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ep Woody schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:01:
Vannacht weer lekker goedkoop de accu opladen. 7 uren waarvan de inkoopprijs onder 0 is. Oftewel, lekker de accu laden, woning opwarmen, boiler opwarmen.
Wacht maar tot zaterdag, dan is het pas feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:02:
[...]

In de energiemarkt vliegen echter de miljarden om je oren als je verkeerde posities hebt. Kosten van Duitsland voor het redden van Uniper zijn al meer dan 50 miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Sicco92 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:03:
[...]

De nordpool-integratie is beschikbaar voor Home Assistant (via HACS), maar de data die via die integratie wordt opgehaald is gewoon openbaar via de API van de Nord Pool Group. Zie ook https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table voor hun marktdata.
OK, great!! Ik ga er in de komende dagen naar kijken. Schrijf jij de data van jouw energieleverancier ook dagelijks weg naar een database (zoiets als InfluxDB) en maak je mooie grafiekjes met bijv Grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Marc_Sway schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:29:
[...]

OK, great!! Ik ga er in de komende dagen naar kijken. Schrijf jij de data van jouw energieleverancier ook dagelijks weg naar een database (zoiets als InfluxDB) en maak je mooie grafiekjes met bijv Grafana?
Ik niet, maar er zijn hier wel mensen in het topic die dat volgens mij wel doen.

Zelf heb ik genoeg aan de grafieken en overzichten die ik krijg van het Energy Dashboard in Home Assistant, die laat voor mij al genoeg zien. Ook kan dit dashboard omgaan met dynamische prijzen, dus de verbruikskosten komen vaak tot op de cent nauwkeurig overeen.

Voor meer inzicht in mijn energieverbruik gebruik ik daarnaast nog DSMR-reader, maar die kan niet met dynamische prijzen omgaan dus daar gebruik ik het niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Rossi46 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:04:
[...]

Sorry, maar je geef nu over het geheel gezien een weinig realistische voorstelling van zaken.

In deze donkere maanden wek je maar een fractie op tov van de maanden april tm september. En gedurende die periode zal de situatie echt andersom zijn, kijk maar naar het verleden (logisch ook natuurlijk). Vergeleken daarmee stelt de dure opwek en het goedkope verbruik in de winter amper meer iets voor.
Er werd beweerd dat het onmogelijk zou zijn. dat is echter niet het geval.
Als je naar het verleden kijkt, was het verschil in prijs tussen zomer en winter 5 cent.
Het verschil op de dag ongeveer tot 4 cent gemiddeld.
Dus met goede aansturing kon je er nogsteeds profijt van hebben.
Ik beweer nergens dat iedereen dat haalt of dat het altijd kan. maar een beetje nuance kan zeker geen kwaad.
2022 was een extreem jaar waar de zomer meer opleverde dan de winter.

Natuurlijk is de verwachting dat dit nooit meer waar wordt. aan de andere kant, we hebben steeds meer airco's in de zomer, en steeds minder wind. daardoor die zonneenergie nog niet eens zo heel waardeloos is in de zomer.

De terechte aanname is dat salderen naar 0 dynamisch niet de eerste en beste keuse zal zijn.
Maar onmogelijk is toch echt een stap te ver. maar mensen moeten zich vooral bewust zijn hoe het werkt en welke risico's ze precies lopen.
Overdag verbruiken we de meeste energie, en dan werken de zonnepanelen aan het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:06:
[...]

Het zal vast wat toenemen maar vergeet niet dat windmolens en grote zonneparken ook gewoon uitgezet kunnen worden als de prijs negatief is. Die partijen gaan niet draaien als het hun geld kost. Dit drukt dus het aantal uren met negatieve prijzen.
Helemaal gelijk hoor.

En daarbij verwacht ik dat zware industrie nu ook wel wakker is geschud en meer stroomprijs-gericht gaat produceren. Als er maximaal 2-3 cent per kWh verschil zit tussen het duurste uur en het goedkoopste uur van een dag heeft dat economisch geen zin. Maar met 20-30-40ct verschil tussen het voordeligste en duurste uurtje wordt het best aantrekkelijk om het meest energievretende proces van je productie uit te voeren op tijden dat de stroomprijs laag is.

En (steeds meer van) zulke verschuiving zal de negatieve prijzen flink dempen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Mars2020 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:34:
[...]

Zelf gebruik ik:
https://github.com/custom-components/nordpool
In combinatie met:
https://github.com/kotope/ha_nordpool_cheapest_hours
Hiermee kun je de periode met de laagste prijzen bepalen en gebruiken voor het aansturen van bv je laadpaal.

Je kunt ook de volgende gebruiken:
https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

In beide gevallen is het wel van belang de juiste “correctiefactor” in te voeren ivm opslag inkoopkosten en belastingen.

Met apexcharts kun je mooie grafieken maken:
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
Late reactie, maar bedankt! Zal er naar kijken... want ik snap hier echt niks van:

https://i.imgur.com/DRT400H.png

0,19 cent met 6.02 kwh gebruik, terwijl home assistant iets anders laat zien:

https://i.imgur.com/lrtZK6e.png

Home assistant kan niet in negatief blijkbaar?

En ik gebruik op dit moment nog de Frank Energie integratie. Totale gas kosten klopt ook niks van >_>.

Enige wat ik wil op dit moment is Home Assistant gebruiken voor mijn huidige gebruik/kosten overzicht. Gebruik is wel goed, die komen overeen. Alleen de kosten niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Skyrider op 28-12-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eilko
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-10-2024
Bij tibber wil ik gebruik maken van de GraphQL interface. Zij schrijven :
"Support for the old protocol will be removed during December 2022. Also, at the same time, the URL for connecting to websocket server changes. Previously, the connection could be established at wss://api.tibber.com/v1-beta/gql/subscriptions. After the change the URL must be queried via GraphQL (see example below) and client must support graphql-transport-ws sub-protocol."

Ligt het aan mij of maken ze hier een kip-ei probleem?
Ik begrijp niet naar welke server ik de query moet sturen om de URL van de server op te vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Laatst online: 22-08 09:56
Als ik het goed begrijp zou het voor mijn bedrijf zinvol zijn om op een dynamisch contract over te stappen.

15.000kwh verbruik per jaar en 1000m3 gas. geen mogelijkheid tot zonnepanelen.

Nadeel is wel dat ik niet kan en ook niet echt wil kijken om te schakelen met apparaten. Meeste verbruik zit in aircos, computers, led verlichting, compressor. Allemaal dingen die ik niet wil uitzetten als ik aan t werk ben. Misschien een slimme thuisaccu wel een optie is tzt. Geen idee wat de terugverdientijd is vaneen thuisaccu met een dynamisch energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
Tibber heeft wel andere inkoopprijzen zo te zien want de prijs duikt naar 7 cent per kWh terwijl het bij ANWB en anderen op 0 staat komende nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
evuijtert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:45:
Als ik het goed begrijp zou het voor mijn bedrijf zinvol zijn om op een dynamisch contract over te stappen.

15.000kwh verbruik per jaar en 1000m3 gas. geen mogelijkheid tot zonnepanelen.

Nadeel is wel dat ik niet kan en ook niet echt wil kijken om te schakelen met apparaten. Meeste verbruik zit in aircos, computers, led verlichting, compressor. Allemaal dingen die ik niet wil uitzetten als ik aan t werk ben. Misschien een slimme thuisaccu wel een optie is tzt. Geen idee wat de terugverdientijd is vaneen thuisaccu met een dynamisch energiecontract?
Daluren zijn de krenten in de pap.

Op de lange termijn is dynamisch altijd goedkoper. In de TS staan een aantal aanbieders voor zakelijk.
kevertje1977 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:50:
Tibber heeft wel anderec inkoopprijzen zo te zien want de prijs duikt naar 7 cent per kWh terwijl het bij ANWB en anderen op 0 staat komende nacht.
Vergelijk je wel dezelfde data? Beide met, of beide zonder belasting?

[ Voor 17% gewijzigd door Bezzerk op 28-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Overgestapt van Vattenfall naar Tibber. Ik heb daarmee gewacht omdat niet duidelijk was hoe het energieplafond bij dynamische aanbieders precies zou werken. Helaas las ik een aantal dagen te laat hoe het zou werken. Per 1 januari overstappen kon niet meer. Het is nu 16 januari.

Met gas zit ik nog bij Eneco. Nog even kijken wat ik daar mee ga doen. Het is alleen kookgas dus niet zo belangrijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rogierrr
  • Laatst online: 10-09 15:03
kevertje1977 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:50:
Tibber heeft wel andere inkoopprijzen zo te zien want de prijs duikt naar 7 cent per kWh terwijl het bij ANWB en anderen op 0 staat komende nacht.
ANWB rapporteert de prijzen zonder belastingen, Tibber is de all-in prijs. Bij ANWB zal de all-in prijs zelfs nog iets hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:52:
[...]

ANWB rapporteert de prijzen zonder belastingen, Tibber is de all-in prijs. Bij ANWB zal de all-in prijs zelfs nog iets hoger zijn.
Dat kan maar bij de ANWB zie je dat het komende nacht op 0 eurocent zit.
Bij Tibber is het 7 eurocent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:06
Peetz0r schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:44:
[...]

Maarrrr ik heb nog geen slimme meter. En dat lijkt ook niet makkelijk te worden.

[...]

Wat ik me afvraag is of mensen hier ervaring hebben met vergelijkbare situaties, en of bedrijven als Tibber hier misschien mee kunnen helpen en wellicht verbaal peper in de reet van de netbeheerders kunnen steken.
Ik heb Tibber 4 uur geleden gemaild, en dit terug gekregen:
Dag Peter,

Bedankt voor je bericht. Helaas zien we dat door aanhoudende chiptekorten er een tekort is aan slimme meters. Hierdoor kunnen ze niet geleverd en geïnstalleerd worden.

We hebben als energieleverancier echter geen invloed op de netbeheerders en kunnen dit proces niet voor je versnellen. 😕

We hopen dat ze snel een monteur met een slimme meter langs kunnen sturen!

Mocht je verder nog vragen hebben, dan lees ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Nou, fijn dan.

Alhoewel ik twijfel of het echt daaraan ligt. Maar Tibber gaat iig niet namens mij achter Stedin aan. Weten we dat ook weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
kevertje1977 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]

Als je bij Tibber het vinkje "belasting en extra kosten" uitzet, is de prijs vannacht ook 0 eurocent. Die belasting en extra kosten moet je bij ANWB ook gewoon betalen, alleen dat laten ze niet zien in de uurprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
[...]

Lees het stukje wat je quote nog eens goed. ANWB is 0 ct zonder belastingen, Tibber is 7ct met.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Ik weet niet hoe je aan die 7 cent komt voor Tibber, ik zie heel komende nacht 4 cent voor de all-in prijs bij Tibber hoor.
Bij ANWB is het 0 + 7 cent belastingen dus 7 cent all-in, dus 3 cent duurder dan bij Tibber
Zoals altijd is Tibber 3 cent goedkoper per kwh dan de Energyzero aanbieders

[ Voor 7% gewijzigd door edgarf28 op 28-12-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamunda-01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-07 09:31
Bij mij geeft de Tibber app 7 cent aan tussen 0:00 en 08:00 inclusief belastingen.
edgarf28 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

Ik weet niet hoe je aan die 7 cent komt voor Tibber, ik zie heel komende nacht 4 cent voor de all-in prijs bij Tibber hoor.
Bij ANWB is het 0 + 7 cent belastingen dus 7 cent all-in, dus 3 cent duurder dan bij Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
edgarf28 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

Hoe kan dat? Ik zie ook 7 cent in mijn Tibber app?
Pagina: 1 ... 76 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels