Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
En om het nog ingewikkelder te maken. Over alle opgewekte stroom moet BTW worden afgedragen. Mensen zonder eigen bedrijfje kunnen dit 1 malig bij woning forfait invullen bij de IB. Ben je ZZPer bijvoorbeeld dan moet je elk kwartaal de BTW afdragen over de opgewekte stroom. Hoe bepaal je dat tarief bij dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
squaddie schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:02:
@vanenkelen @tcw82 Ik begreep door berichtgeving in dit topic dat ANWB door de grote aanloop erg druk heeft en op korte termijn geen nieuwe klanten aannemen.
Geldt die stop ook voor andere (Frank, tibber?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
tcw82 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 06:18:
[...]

Geldt die stop ook voor andere (Frank, tibber?)
Bij Tibber kon ik zo terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Willempie27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:04:
[...]

Bij Tibber kon ik zo terecht.
Hoeveel gas neem je dan af, want dat is bij tibber wat lastig begreep ik. (Ze leveren geen gas). Dat heb ik wel nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 27-12-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 08:46
Kan het kloppen dat er per regio verschillen prijzen per kwh zijn bij tibber?
Een maat van mij uit zuid-holland had gemiddeld 3 cent goedkoper in zijn app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
karlkani1985 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:55:
Kan het kloppen dat er per regio verschillen prijzen per kwh zijn bij tibber?
Een maat van mij uit zuid-holland had gemiddeld 3 cent goedkoper in zijn app :)
Nee, Nederland heeft overal dezelfde prijzen. Misschien (een deel van) de belastingen uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
mat.hi.as schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:57:
[...]

Nee, Nederland heeft overal dezelfde prijzen. Misschien (een deel van) de belastingen uit staan?
Vreemd ik zag het toch echt in zijn tibber app. op het zelfde uur (tussen 8:00 en 9:00) zit hij op 26 en ik op 29 cent :O
Engiste wat ik me nog kan bedenken is dat zijn contract nog niet in gegaan. Maar dat lijkt me sterk dat het daardoor komt. :X

Edit beide gevallen betreft stedin.

[ Voor 5% gewijzigd door karlkani1985 op 27-12-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:55
karlkani1985 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:01:
[...]

Vreemd ik zag het toch echt in zijn tibber app. op het zelfde uur (tussen 8:00 en 9:00) zit hij op 26 en ik op 29 cent :O
Engiste wat ik me nog kan bedenken is dat zijn contract nog niet in gegaan. Maar dat lijkt me sterk dat het daardoor komt. :X

Edit beide gevallen betreft stedin.
Op 27 december 0800-0900 zie ik 26 in de app (25.8 in het grafiekje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:16:
[...]

Dat verwacht ik wel ja, denk dat we daar in februari de eerste verontwaardigde berichten wel over zullen gaan lezen.
Greenchoice deed dit bij mij al over twee tariefperiodes in 2022, dus ik denk dat we dit vaker gaan zien. kWh's werden eerst nog omgerekend naar euro's en daarna tegen elkaar weggestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
mazzoop80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:15:
[...]

Op 27 december 0800-0900 zie ik 26 in de app (25.8 in het grafiekje)
Ik zie op 27 december 0800-0900 29.1 in het grafiekje (29 in de app). Wel kreeg ik bij het starten van de app een of andere foutmelding.

De prijzen in Tibber schijnen van Nord Pool te komen.Daar staat 198 per mWh, dat is ook wat in het grafiekje staat (0,198) voor 0800-0900 als je de belastingen uitzet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20

sanzut

It's always christmas time

earthman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:22:
[...]

Ik zie op 27 december 0800-0900 29.1 in het grafiekje (29 in de app). Wel kreeg ik bij het starten van de app een of andere foutmelding.

De prijzen in Tibber schijnen van Nord Pool te komen.Daar staat 198 per mWh, dat is ook wat in het grafiekje staat (0,198) voor 0800-0900 als je de belastingen uitzet in de app.
Hier ook 29.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxN32hOhq1pVi_iiI4xJh_osYs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SH0oNTZQ4H01x9LipvaKZAMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
tcw82 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:50:
[...]

Hoeveel gas neem je dan af, want dat is bij tibber wat lastig begreep ik. (Ze leveren geen gas). Dat heb ik wel nodig.
Ah, zo. Ik heb alleen stroom. Gas heb ik nog bij GC maar dat gebruik ik bijna niet en straks al helemaal niet meer.
Je zou eerst met stroom over kunnen stappen en je aanvraag bij de anwb aan laten staat. Daarna opzeggen bij Tibber als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik 26cent en zit bij Liander
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpft0vOiG2FwY_uSMpzgTpZq8as=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zNF2HKVc6M36SqXkLSeqlovK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
fwiw 29.1 cent zou de correcte prijs moeten zijn.

Mogelijk zijn ze aan het voorbereiden op 2023 en gaat daar eea mis.
Edit: of inactieven contracten krijgen dus een hele rare prijs te zien. :9

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 27-12-2022 09:31 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik neem op dit moment nog geen stroom af. Dit gaat per 10-01-23.

[ Voor 73% gewijzigd door Willempie27 op 27-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
Zo zie ik dat ook precies maar mijn maat heeft daar 3 cent lager. Met dezelfde instellingen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Ik heb 29 cent en zit bij Liander. Zal dus niet aan de netbeheerder liggen. Overigens is ook je daggemiddelde anders, bij mij zegt ie 21 cent.

Zoals ik al zei, toen ik de app opende kreeg ik even een popup dat er iets fout was gegaan en om opnieuw te laden (alles laadde wel gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:28:
fwiw 29.1 cent zou de correcte prijs moeten zijn.

Mogelijk zijn ze aan het voorbereiden op 2023 en gaat daar eea mis.
Edit: of inactieven contracten krijgen dus een hele rare prijs te zien. :9
Wel typisch dat het verschil precies 3.3ct is. Dat is ook het verschil wat ik zie tussen de Tibber app en mijn eigen HA card met gegevens vanuit Nordpool (en de additional costs van @Sicco92 ). Nou is mijn contract ook nog niet actief, misschien dat daar wel wat in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
Ik denk inderdaad dat het dan komt vanwege het contract wat niet niet "live" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Mijn contract is wel 'live' en ik zie 29.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karlkani1985
earthman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:40:
Mijn contract is wel 'live' en ik zie 29.1.
Dat zie ik ook dus dat zal dan goed zijn 8)

Vermoedelijk bij de mensen waarbij het contract nog niet live is is de data incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
Verschil in android en IOS? de één heeft ook meer detail in uren 0-2-4-6 en 0-4-8-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
anboni schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:38:
[...]

Wel typisch dat het verschil precies 3.3ct is. Dat is ook het verschil wat ik zie tussen de Tibber app en mijn eigen HA card met gegevens vanuit Nordpool (en de additional costs van @Sicco92 ). Nou is mijn contract ook nog niet actief, misschien dat daar wel wat in zit.
Misschien heeft het dan te maken met wel of niet afnemen. Ik krijg net als jou het ook niet goed in HA. Misschien valt zo alles op zijn plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
3.3 cent is precies de ODE inclusief 9% BTW. Volgend jaar is de ODE niet langer apart. Wellicht dat dit dus fout gaat bij sommigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Aanvullend: voorheen 'adverteerden' ze in de app zonder actief contract met 21% BTW (zoals het hoort) en was het verschil te verklaren. Maar nu is dat dus lager en krijg ik de som niet rond. :)
Edit: ty @earthman, dat is een logische verklaring. :)

De kale prijs geldt in ieder geval gewoon voor het hele land. De kosten van netbeheer wegen niet mee in het uurtarief maar zijn maandelijks vaste kosten die per netbeheerder kunnen verschillen.

De kale prijs is 19.8 cent voor dat uur. Daar komt 3.679 cent milieubelasting, 3.05 cent ODE en 0.2 cent GVO bij. Totaal 26,729 cent + 9% BTW maakt 29,13 cent.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
tcw82 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:39:
[...]

Ah, kijk het kan dus!

Hoe heb je dat aangepakt? Heb je nog nadelen (die ik lees op vergelijkingssites, waarbij dingen staan als " twee verschillende leveranciers leiden mogelijk tot minder korting").

Ik zit in een vergelijkbare situatie, iets minder grote getallen, maar ook een electrisch overschot en een 1250 kuub verbruik aan gas, de teruglevering via een "normale salderingsregeling " en gas voor de uurprijs lijkt me een heel mooie oplossing, maar kon bij anwb zo snel geen antwoord vinden.
Zou jij iets kunnen vertellen over hoe je het aangepakt hebt ?
Nou, het is mij gelukt nu. Als je bij anwb de berekening van verbruik gaat doen moet je aanklikken dat je geen stroom hebt.. en dan bestellen. Beetje vaag..maar net bevestigd dat de alleen gas opzeggen bij Eneco en mij alleen gas gaan leveren.

Overstap alleen 25 februari 2023..dat snap ik nog niet helemaal.. heb geen vast contract en Eneco zei dat ik 9 dagen opzegtermijn had oid

*Nur*
Wij streven na om een overstap binnen 2 werkdagen te kunnen regelen. Echter, door onze explosieve start een paar maanden geleden en de enorme stroom aan nieuwe klanten, willen wij graag eerst onze diensten en systemen geheel op orde hebben, zodat de klanttevredenheid meegroeit met ons als ANWB energie. Hierdoor duurt overstappen veel langer dan wij willen nastreven, maar dit gaat in de toekomst veranderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Queros op 27-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:08:
[...]

Nou, het is mij gelukt nu. Als je bij anwb de berekening van verbruik gaat doen moet je aanklikken dat je geen stroom hebt.. en dan bestellen. Beetje vaag..maar net bevestigd dat de alleen gas opzeggen bij Eneco en mij alleen gas gaan leveren.

Overstap alleen 25 februari 2023..dat snap ik nog niet helemaal.. heb geen vast contract en Eneco zei dat ik 9 dagen opzegtermijn had oid
Dat ligt aan de drukte bij ANWB die kunnen niet sneller geven ze aan. Bij andere aanbieders zoals groenestroom of mijn domein kun je waarschijnlijk wel eerder terecht.

Edit na jou edit: precies dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:41:
[...]

Het probleem wat Jetten daar lijkt te willen fixen, gaat er vooral om dat zonnepaneelbezitters door het maandelijks salderen in de zomer hun volledige verbruik wegsalderen en daarna de, relatief ongunstige, terugleververgoeding krijgen. Vervolgens krijgen ze in de winter een aanzienlijk hoger verbruik, waardoor ze dus uiteindelijk meer belasting betalen. Bij jaarlijks salderen krijgen ze over het in de zomer extra geproduceerde geen TLV, maar strepen ze dat deels weg tegen hun winterverbruik.

Ff kijken of ik het in een rekenvoorbeeldje weet te gieten, uitgaand van het verbruik en profiel van het prijsplafond (afgerond om rekenen makkelijker te maken). Iemand verbruikt in juli dus 160kWh en in december 360. Z'n zonnepanelen wekken in juli 320kWh op en in december 60kWh. Bij maandelijks salderen verbruikt deze persoon in juli 0 en krijgt hij TLV voor 160kWh. In december verbruikt hij netto 300kWh. Bij jaarlijks salderen krijgt hij geen TLV, maar is z'n effectieve december verbruik 140kWh.

Lijkt me wel duidelijk waarom de leveranciers liever per maand salderen en consumenten liever per jaar.

Bij het lezen van beide Tweakers artikelen bekruipt mij eerlijk gezegd het gevoel dat het misverstand wat ik noemde nog wijder verbreidt is: er wordt overal uitgegaan van 'n uniform tarief wat het hele jaar door geldt, maar daar gaat het in dat geval helemaal niet over.
Het gaat mij er meer om dat je in je post de essentie van salderen helder wil krijgen.

Dan zou je volgens mij dus moeten kijken wat salderen is, zeker na de verduidelijking van minister Jetten kan daar geen misverstand meer over zijn. Bij salderen op basis van art 31c electriciteitswet hebben lever- en teruglevertarieven niets met salderen te maken, het gaat puur om het wegstrepen van de geleverde hoeveelheid tegen de teruggeleverde hoeveelheid tot de salderingsgrens.
Dit geldt voor elke energieleverancier ongeacht contracttype al zie je dat niet elke leverancier de wet volgt.

Naast art 31c heb je ook nog artikel 50, lid 2 van de wet belastingen die zegt dat de belasting tegen elkaar weggestreept wordt. Hier houdt elke leverancier zich wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Greenman2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:17:
[...]

Dat ligt aan de drukte bij ANWB die kunnen niet sneller geven ze aan. Bij andere aanbieders zoals groenestroom of mijn domein kun je waarschijnlijk wel eerder terecht.

Edit na jou edit: precies dat dus :)
Dan Mijn Domein maar proberen..Eneco zit ik aan 3 euro per m3. Dus hoe eerder ik daar weg kan met gas hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:33:
[...]

Het gaat mij er meer om dat je in je post de essentie van salderen helder wil krijgen.

Dan zou je volgens mij dus moeten kijken wat salderen is, zeker na de verduidelijking van minister Jetten kan daar geen misverstand meer over zijn. Bij salderen op basis van art 31c electriciteitswet hebben lever- en teruglevertarieven niets met salderen te maken, het gaat puur om het wegstrepen van de geleverde hoeveelheid tegen de teruggeleverde hoeveelheid tot de salderingsgrens.
Dit geldt voor elke energieleverancier ongeacht contracttype al zie je dat niet elke leverancier de wet volgt.

Naast art 31c heb je ook nog artikel 50, lid 2 van de wet belastingen die zegt dat de belasting tegen elkaar weggestreept wordt. Hier houdt elke leverancier zich wel aan.
Als ik https://maxius.nl/elektriciteitswet-1998/artikel31c/ lees, wordt daar met geen woord gesproken over de periode waarbinnen dit plaats moet vinden. Op basis daarvan lijkt het me dus nog steeds 100% te verdedigen dat dit gebeurt binnen iedere afzonderlijke periode van eenzelfde tarief (en denk ik dat mijn uitleg nog steeds stand houdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb nu verschillende uitleggen gelezen hier. Ik verbruik 3500 per jaar aan kwh en gebruik er 1000 direct zelf tijdens t opwekken. Daadwerkelijk verbruik is dus nog 2500 kwh.

Ik lever daarnaast nog 1500 terug/salderen waardoor ik voor die 1000 die overblijft moet betalen.

Bij de ene uitleg zegt men dat dynamische tarieven dan niet per se beter zijn voor die 1000 die ik nog moet betalen..maar de ander uitleg heeft het over die 1500 die ik saldeer..dat dat bij Flexibel contract beter is.

Nu snap ik er niets meer van 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:39:
[...]

Als ik https://maxius.nl/elektriciteitswet-1998/artikel31c/ lees, wordt daar met geen woord gesproken over de periode waarbinnen dit plaats moet vinden. Op basis daarvan lijkt het me dus nog steeds 100% te verdedigen dat dit gebeurt binnen iedere afzonderlijke periode van eenzelfde tarief (en denk ik dat mijn uitleg nog steeds stand houdt)
En daarom hamer ik zo op dat artikel :*)
Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten wil de energiewet aanpassen, zodat het nog duidelijker is dat saldering op jaarbasis verplicht is. Daarmee moet voorkomen worden dat eigenaren van zonnepanelen benadeeld worden door energiemaatschappijen.

Minister Jetten schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij van plan is om een wetswijziging door te voeren waarmee het nog duidelijker wordt dat saldering op jaarbasis verplicht is. Dit is al het geval, maar niet alle energiemaatschappijen doen dit.
Zie ook de beslisnota waarin keihard staat dat het op jaarbasis moet zijn.
Gebleken is dat het huidige artikel 31c, eerste en tweede lid, van de
Elektriciteitswet 1998 leidt tot onduidelijkheid over hoe gesaldeerd moet
worden. Via deze nota van wijziging is daarom in het wetsvoorstel
opgenomen dat voor de facturering en inning wordt uitgegaan van de
jaarlijkse leveringskosten aan de hand van saldering over het hele jaar
Een alternatieve optie is om salderen over een andere periode dan een
jaar toe te staan. Echter, de intentie van de salderingsregeling is dat de
hoeveelheden op jaarbasis gesaldeerd moeten worden, zodat het
overschot aan opwekking in de zomer kan worden gesaldeerd tegen het
overschot aan afname in de winter
. Dit blijkt ook uit de wijze waarop de
salderingsregeling tot voor kort werd uitgevoerd: de ingevoede en
onttrokken elektriciteit werden gesaldeerd op de jaarnota. Wanneer een
overschot aan opwekking in de zomer niet gesaldeerd kan worden tegen
het overschot aan afname in de winter, leidt dat tot een hogere
energierekening voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-08 09:49
Ik ben per 1 december over gestapt van een variabel gas contract van Eneco naar een flexibel contract bij EnergyZero.
Snapt iemand hun werkelijke maand energiekosten tussenstanden volgens hun app? Dat bedrag is bizar hoog.
Voor een gebruik van 126 m3 geeft de app een bedrag aanvan 260 euro. En dat terwijl de offerte uitging van een m3 prijs van 1.64 en de gasprijs sindsdien alleen maar gedaald is.
Als ik nu de maandprijs laat berekenen voor de zelfde hoeveelheid gas dan is deze zelfs 60 euro hoger dan begin december, bij gedaalde gasprijzen.

Ik heb mijn daadwerkelijk verbruik en de daarbij behorende dagprijzen in een excel gezet. Ook de vaste kosten per dag er bij opgeteld en ik kom een stuk lager uit. Zelfs als ik de dagprijzen vervang door de offerteprijs dan zit ik nog steeds ruim lager dan de tussenstand.

Wat is hier aan de hand? Het lijkt er op dat de voordelige prijzen helemaal niet gebruikt worden. En hoe zit dat bij andere flexibele gas aanbieders? Is daar het bedrag wel correct bij narekenen (bv Frank Energie die de werkelijke kosten per maand in rekening brengen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
anboni schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:39:
[...]

Het is een poos geleden weggevallen bij een aanpassing van de wet en is 'niemand' opgevallen.
Totdat de wet is aangepast, wat mogelijk ergens 1e kwartaal 2023 gebeurt (of helemaal niet) is een verrekening per tariefperiode gewoon legaal.

@Wolly Jetten wilt en belooft ook wel heel veel. :9
Gezien 'ie ook een plan heeft gepresenteerd waarin nauw samengewerkt wordt met dynamische leveranciers om de transitie te vergemakkelijken (cq haalbaar te maken) mag je er wel stiekem vanuit gaan dat er voor dynamische contracten alsnog een vrijwaring komt om per tariefperiode te salderen.
(doet hij dat niet dat hebben dynamische leveranciers geen bestaansrecht in Nederland en krijgt hij ruzie met Brussel)

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 27-12-2022 10:58 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:33:
[...]

Dan Mijn Domein maar proberen..Eneco zit ik aan 3 euro per m3. Dus hoe eerder ik daar weg kan met gas hoe beter.
Soortgelijke situatie hier. Wil vandaag knoop doorhakken ivm sleuteloverdracht in 10 dagen. Misschien dat voor nieuwe aansluitingen iets anders geld als voor overstappen maar dat lijkt me niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
jassie256 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:01:
[...]

Soortgelijke situatie hier. Wil vandaag knoop doorhakken ivm sleuteloverdracht in 10 dagen. Misschien dat voor nieuwe aansluitingen iets anders geld als voor overstappen maar dat lijkt me niet…
Bij verhuizing kunnen ze sneller leveren zeggen ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
Ik ben al een poosje mee aan het lezen en ik twijfel of een dynamisch contract verstandig is. Ik heb hieronder een berekening gemaakt en ik vraag mij af of ik het correct zie en/of ik misschien iets vergeet.

Situatie:
• WPB is aanwezig, maar nog wel gasketel
• Gasverbruik: ~ 700m3 per jaar
• Ben nog niet van het gas af, maar ik wil al wel rekenen alsof ik van het gas af ben.
• Ik reken op 2000kwh verbruik per jaar voor warmtepomp voor CV.
• Elektrische auto, verbruik 2500kwh per jaar. Kan ik laden op goedkope momenten (Jedlix?)
• 30 zonnepanelen, netto terugleveraar, maar met warmtepomp niet meer!

Ik heb hieronder een tabel gemaakt met daarin het verbruik wat ik verwacht. Dit verrekend met het plafond met wat je mag verbruiken per jaar, inclusief 'tegoed' meenemen.

MaandPlafond kwhPlafond cumulatiefGeschat verbruikPlafond verrekeringCumulatief verrekend
Jan339339600-261-261
Feb280619550-270-531
Mrt26788620067-464
Apr2071093100107-357
Mei1811274-20040924
Jun1591433-250409433
Jul1611594-300461894
Aug1761770-3004761370
Sep1991966-2003991769
Okt26622351501161885
Nov30625411501161885
Dec3562897500-1441747

Uitleg kolommen:
• Plafond: wettelijk gestelde verdeling op maandbasis
• Plafond cumulatief: Spreekt voor zich
• Verbruik: mijn geschatte verbruik
• Plafond verrekening: Plafond kwh - verbruik
• Cumulatief verrekend: optelling van plafond verrekening. Handig voor als ik over zou willen stappen en rekening gehouden met tegoed dat je mee mag nemen.

In de wintermaanden zal het verbruik hoger zijn dan het plafond, in die maanden overstappen zou potentieel duur uit kunnen pakken als de tarieven (boven plafond verbruik) boven het prijsplafond tarief liggen. Pas vanaf Mei maakt het niet meer uit, want dan compenseert het lage verbruik het hoge verbruik in de winter. Ik zit dan immers onder het tot dan toe lopende jaarplafond.

De zomermaanden zouden nadelig uit kunnen pakken als de stroomprijs negatief is, ik zou dan immers geld moeten betalen voor de teruggeleverde kwh's. Ik zit op dat moment al wel positief t.o.v. het plafond waardoor ik waarschijnlijk niet kosten heb boven het plafond.

Klopt dit allemaal een beetje?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb nu verschillende uitleggen gelezen hier. Ik verbruik 3500 per jaar aan kwh en gebruik er 1000 direct zelf tijdens t opwekken. Daadwerkelijk verbruik is dus nog 2500 kwh.

Ik lever daarnaast nog 1500 terug/salderen waardoor ik voor die 1000 die overblijft moet betalen.

Bij de ene uitleg zegt men dat dynamische tarieven dan niet per se beter zijn voor die 1000 die ik nog moet betalen..maar de ander uitleg heeft het over die 1500 die ik saldeer..dat dat bij Flexibel contract beter is.

Nu snap ik er niets meer van 😂
Waarom zou salderen beter zijn bij felxibele prijzen die per uur veranderen? In de zomeruren wanneer je het meeste opwekt doet iedereen dat en is de electriciteitsprijs dus erg laag of zelfs negatief. Bij een negatieve prijs zou je moeten betalen om te mogen leveren...
Ik ben alleen over gestapt voor gas. Voor electriciteit leek het mij niet rendabel tenzij je je verbruik extreem kan reguleren over de uren van elk etmaal. Dat bijhouden is al een dagtaak en is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

[...]

Als je niet (veel) meer dan het verbruiksplafond verbruikt, is het niet heel dramatisch om een paar weken langer te moeten wachten op je overstap.

Ik vind het voor elektra belangrijker om snel over te stappen dan voor gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

PASware schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:11:
Ik ben al een poosje mee aan het lezen en ik twijfel of een dynamisch contract verstandig is. Ik heb hieronder een berekening gemaakt en ik vraag mij af of ik het correct zie en/of ik misschien iets vergeet.

Situatie:
• WPB is aanwezig, maar nog wel gasketel
• Gasverbruik: ~ 700m3 per jaar
• Ben nog niet van het gas af, maar ik wil al wel rekenen alsof ik van het gas af ben.
• Ik reken op 2000kwh verbruik per jaar voor warmtepomp voor CV.
• Elektrische auto, verbruik 2500kwh per jaar. Kan ik laden op goedkope momenten (Jedlix?)
• 30 zonnepanelen, netto terugleveraar, maar met warmtepomp niet meer!

Ik heb hieronder een tabel gemaakt met daarin het verbruik wat ik verwacht. Dit verrekend met het plafond met wat je mag verbruiken per jaar, inclusief 'tegoed' meenemen.

MaandPlafond kwhPlafond cumulatiefGeschat verbruikPlafond verrekeringCumulatief verrekend
Jan339339600-261-261
Feb280619550-270-531
Mrt26788620067-464
Apr2071093100107-357
Mei1811274-20040924
Jun1591433-250409433
Jul1611594-300461894
Aug1761770-3004761370
Sep1991966-2003991769
Okt26622351501161885
Nov30625411501161885
Dec3562897500-1441747

Uitleg kolommen:
• Plafond: wettelijk gestelde verdeling op maandbasis
• Plafond cumulatief: Spreekt voor zich
• Verbruik: mijn geschatte verbruik
• Plafond verrekening: Plafond kwh - verbruik
• Cumulatief verrekend: optelling van plafond verrekening. Handig voor als ik over zou willen stappen en rekening gehouden met tegoed dat je mee mag nemen.

In de wintermaanden zal het verbruik hoger zijn dan het plafond, in die maanden overstappen zou potentieel duur uit kunnen pakken als de tarieven (boven plafond verbruik) boven het prijsplafond tarief liggen. Pas vanaf Mei maakt het niet meer uit, want dan compenseert het lage verbruik het hoge verbruik in de winter. Ik zit dan immers onder het tot dan toe lopende jaarplafond.

De zomermaanden zouden nadelig uit kunnen pakken als de stroomprijs negatief is, ik zou dan immers geld moeten betalen voor de teruggeleverde kwh's. Ik zit op dat moment al wel positief t.o.v. het plafond waardoor ik waarschijnlijk niet kosten heb boven het plafond.

Klopt dit allemaal een beetje?
Misschien voor jou interessant om een extra scenario te onderzoeken: een 2e slimme meter, bijvoorbeeld voor alleen je auto. Je neemt dan een 2e contract met dynamische tarieven zodat je goedkoop kunt laden. lijkt me win-win.

Het aantal dagen dat de stroomprijzen echt negatief zijn is op 1 hand te tellen hoor, dat valt wel mee als je het op jaarbasis bekijkt. Maargoed liever heb je dat niet. Zelf heb ik dat opgelost met een schakelaar en een 2e slimme meter. Ik kan dus per direct van contract switchen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
PauClau schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:13:
[...]

Waarom zou salderen beter zijn bij felxibele prijzen die per uur veranderen? In de zomeruren wanneer je het meeste opwekt doet iedereen dat en is de electriciteitsprijs dus erg laag of zelfs negatief. Bij een negatieve prijs zou je moeten betalen om te mogen leveren...
Ik ben alleen over gestapt voor gas. Voor electriciteit leek het mij niet rendabel tenzij je je verbruik extreem kan reguleren over de uren van elk etmaal. Dat bijhouden is al een dagtaak en is het mij niet waard.
Ik dacht.. salderen is salderen..of ik nou bij Eneco of Tibber zit..maar blijkt dus niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
In de wet staat helaas niks over hoe voor saldering verbruik naar tarieven gemapt dient te worden, dat is ook bij hoog/laag tarieven al een probleem, waar verschillende aanbieders ook verschillend mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Dat ga je natuurlijk niet met de hand doen, daar zijn intussen al allerlei handig automatische dingetjes voor. Tibber gaat daarin heel ver, met bijvoorbeeld ondersteuning voor allerlei automerken, warmtepompen etc. En verder heb je een app waarin je per uur de tarieven te zien krijgt, is 1 hele simpele extra check om bijvoorbeeld de vaatwasser of wasmachine op het goedkoopste moment te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
earthman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:28:
In de wet staat helaas niks over hoe voor saldering verbruik naar tarieven gemapt dient te worden, dat is ook bij hoog/laag tarieven al een probleem, waar verschillende aanbieders ook verschillend mee omgaan.
Dus wat ik opwek wordt bij Eneco 1 op 1 weggeschreven tov wat ik opwek.

Dus 2500 verbruik - 1000 = 1500 betalen voor tarief x

Bij Dynamisch werkt dit dus niet zo en wordt die 1000 niet 1 op 1 van die 2500 afgehaald.. maar tegen een ander bedrag, mogelijk lager, waardoor ik ipv 1500 kwh toch iets meer moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:30:
[...]

Bij Dynamisch werkt dit dus niet zo en wordt die 1000 niet 1 op 1 van die 2500 afgehaald.. maar tegen een ander bedrag, mogelijk lager, waardoor ik ipv 1500 kwh toch iets meer moet betalen?
Lees de posts van de afgelopen dag even terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
vanenkelen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:15:
[...]

Als je niet (veel) meer dan het verbruiksplafond verbruikt, is het niet heel dramatisch om een paar weken langer te moeten wachten op je overstap.

Ik vind het voor elektra belangrijker om snel over te stappen dan voor gas.
Jij kan je verbruik goed sturen en hebt geen panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Dat ligt geheel aan de situatie. Een eventueel goedkoop overschot zou je zelf moeten gebruiken/opslaan in bijv een boiler of accu. Dit overschot kan je al deels vermijden door een oost/west opstelling. Het is zelden meer als 2 uur goedkoop/negatief. Ik ga het gewoon eens proberen. Mooie voorbereiding als salderen verdwijnt.

[ Voor 26% gewijzigd door Willempie27 op 27-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:30:
[...]

Dat wordt ook niet perse 1 op 1 weggeschreven. Bij Eneco met dubbel tarief wordt alle opwek eerst weggestreept met het verbruik in het hoge tarief, als er dan nog steeds opwek over is wordt de rest weggestreept met het verbruik in het daltarief. Terwijl er naar ik me meen te herinneren ook leveranciers zijn die eerst wegstrepen binnen het tarief waarin ook opgewekt is (dus opwek tijdens dal wordt eerst weggestreept met verbruik tijdens dal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:26:
[...]

Ik dacht.. salderen is salderen..of ik nou bij Eneco of Tibber zit..maar blijkt dus niet zo
Hmmm ja, misschien is salderen niet het juiste woord. Zie het als verkopen. Je koopt electriciteit per uur en je verkoopt het dus ook per uur. Dus je betaalt en krijgt de uurprijs.
Jaarlijks salderen waarbij je je jaarlijkse verbruik en levering tegen elkaar afstreept en een vergoeding krijgt als er levering over blijft of bij betaald als er verbruik over is, is er dus niet meer bij.

Vandaar dat mij het niet voordeliger leek met zonnepanelen. De vergoeding is dus heel laag omdat je aan het leveren bent als iedereen dat doet en niemand stroom nodig heeft. Gechargeerd gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:33:
[...]

verbruik kunnen sturen is niet zo relevant. dynamisch is sowieso veel goedkoper dan variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:35:
[...]

verbruik kunnen sturen is niet zo relevant. dynamisch is sowieso veel goedkoper dan variabel.
Het levert potentieel extra voordeel op. :)

Bij een erg laag verbruik wordt de absolute besparing wel gedrukt door de vaste kosten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
anboni schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:32:
[...]

Lees de posts van de afgelopen dag even terug....
Ja dat heb ik gedaan, maar het kwartje is nog niet gevallen. Sorry..snap ook wel dat iedereen duizend keer dezelfde vraag stelt.

Misschien kunnen er wat voorbeelden worden uitgewerkt voor in de TS? Misschien mijn voorbeeld, ben ik vast niet de enige in.

Voorbeeld Flexibel vs Dynamisch in relatie tot salderen.

- 8 zonnepanelen
- Geen elektrische auto of warmtepomp
- Niet dagelijks verbruik goed te kunnen sturen (wassen/drogen etc)
- 1200 m3
- 3500 verbruik, waarvan 1000 direct via de zonnepanelen,

Dus 2500 kwh over en 1000 kwh terugleveren.

Uitleg mbt Flexibel bij bijv. Eneco
xxx

Uitleg mbt Dynamisch bij bijv. Tibber
xxx

Wie kan en wil dit aanvullen en in TS plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
[...]

Zonneplan kan ook, maar dan moet je met stroom ook eerst over en dan eventueel daarna met stroom weer terug zodat je alleen gas bij zonneplan houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Queros Door het prijsplafond is zo'n voorbeeld best complex om neer te zetten. :+

Als je die buiten beschouwing laat dan is het wat simpeler:
Een voorbeeld voor dynamische tarieven is gedoemd verkeerd begrepen te worden door een tekort aan glazen bollen en flux capacitors.

Generiek neergezet:
Lever je een aanzienlijk deel van je verbruik terug dan ben je waarschijnlijk financieel beter af bij vast/variabel.
Dynamisch is eerlijker voor iedereen in het geheel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:49:
@Queros Door het prijsplafond is zo'n voorbeeld best complex om neer te zetten. :+

Als je die buiten beschouwing laat dan is het wat simpeler:
Een voorbeeld voor dynamische tarieven is gedoemd verkeerd begrepen te worden door een tekort aan glazen bollen en flux capacitors.

Generiek neergezet:
Lever je een aanzienlijk deel van je verbruik terug dan ben je waarschijnlijk financieel beter af bij vast/variabel.
Dynamisch is eerlijker voor iedereen in het geheel.
Ja utopie wellicht.. maar zo te lezen ben ik niet de enige die het niet begrijpt..en ben doorgaans niet echt achterlijk 😂

Maar wat je aangeeft.. dynamisch is eerlijker..dat begrijp ik. Als ik saldeer wat ik in de zomer opwek met wat ik in de winter verbruik...iemand betaalt die verliezen en dat zijn dan mensen zonder panelen.

Wat ik opwek is minder dan mijn totale verbruik per jaar. Dus salderen/verkopen is bij Eneco nu voor mij voordeliger.

Voor wie, voor welk generiek stereotype gezin is welke situatie het 'beste' met de kennis van nu. Is die denkwijze toe te passen op mijn voorbeeld voor TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb geen panelen en kan mijn elektra verbruik redelijk sturen (EV, wasmachine, droger, etc). Qua gas kan ik mijn verbruik minder sturen (en dat maakt ook niet zoveel uit, aangezien het tarief toch de hele dag geldt.

Dus ik stap voor elektra over 2 weken over naar Tibber zodat ik zo snel mogelijk ook onder het verbruiksplafond mijn kosten kan beïnvloeden. Voor gas stap ik over naar ANWB en is voor mij de noodzaak om zsm over te gaan dus een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
vanenkelen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb geen panelen en kan mijn elektra verbruik redelijk sturen (EV, wasmachine, droger, etc). Qua gas kan ik mijn verbruik minder sturen (en dat maakt ook niet zoveel uit, aangezien het tarief toch de hele dag geldt.

Dus ik stap voor elektra over 2 weken over naar Tibber zodat ik zo snel mogelijk ook onder het verbruiksplafond mijn kosten kan beïnvloeden. Voor gas stap ik over naar ANWB en is voor mij de noodzaak om zsm over te gaan dus een stuk lager.
en waarom je keuze voor Tibber en niet ANWB ook voor elektra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-08 15:33
@Queros Ik denk niet dat je bij Eneco perse goedkoper uit bent.

Je verbruikt 2.500 en levert 1.000 terug. Bij Eneco betaal je dus effectief 1.500 x 0,8 (voorbeeld) = 1.200

De bedragen die je bij een dynamisch contract betaald zijn extreem veel lager. Dit scheelt uiteraard per dag, maar als ik naar de afgelopen maanden kijk ligt dit bijvoorbeeld op 0,35ct. 0,35 x 2.500 = 875 euro.

Dus zelfs zonder je zonnepanelen in het voorbeeld van dynamisch contract mee te nemen ben je al goedkoper uit dan in het geval van Eneco met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:27
Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:02:
Voor wie, voor welk generiek stereotype gezin is welke situatie het 'beste' met de kennis van nu. Is die denkwijze toe te passen op mijn voorbeeld voor TS?
Voldoet de informatie onder https://gathering.tweaker...54/0#voor-wie-interessant niet voor je? Zo niet, wat voor informatie mis je hierin?

Een "stereotype gezin" lijkt me vrij lastig zonder het compleet onoverzichtelijk te maken. Er zijn nogal wat (financiële, individuele, morele, ...) variabelen die kunnen meespelen in de vraag of dynamische tarieven een goed idee voor je zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Queros schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:08:
[...]
en waarom je keuze voor Tibber en niet ANWB ook voor elektra?
Aantal redenen:
  • Ik zie bij Tibber meer mogelijkheden qua integratie met Domotica systemen.
  • Ze zijn meer gericht op de (doe-het-zelf)techneut.
  • De app van Tibber ziet er beter (uitgebreider) uit.
  • Subjectief: ik merk in dit topic meer enthousiasme ;)
Dus als Tibber ook gas had geleverd, dan was ik volledig overgegaan op Tibber. Nu moest er een partij bij voor gas en dan is ANWB interessant:
  • Een van de scherpste qua tarieven
  • Werkt wel met een vast maandbedrag (voorschot) wat voor gas wel een fijne verdeling over het jaar geeft
  • Subjectief (en al door iemand anders opgemerkt): grote naam, betrouwbaar
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:14:
[...]

Wat dacht je van de prijs? ANWB is erg duur vergeleken met Tibber.
het gaat ons uiteindelijk om de centen toch dacht ik? 8)7 :P
Ik verwacht met dynamische contracten sowieso een forse stap te kunnen maken tov vast/flexibel. Die paar cent maakt me dan niet heel veel uit. Maar inderdaad Tibber is ook nog eens erg scherp qua elektra. Maar ik zou graag die paar cent meer betalen voor een provider die goede integraties en andere services levert.

[ Voor 52% gewijzigd door vanenkelen op 27-12-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vanenkelen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:11:
[...]

Aantal redenen:
  • Ik zie bij Tibber meer mogelijkheden qua integratie met Domotica systemen.
  • Ze zijn meer gericht op de (doe-het-zelf)techneut.
  • De app van Tibber ziet er beter (uitgebreider) uit.
  • Subjectief: ik merk in dit topic meer enthousiasme ;)
Wat dacht je van de prijs? ANWB is erg duur vergeleken met Tibber.
het gaat ons uiteindelijk om de centen toch dacht ik? 8)7 :P

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 20:27
[...]

Haha, nooit bij stil gestaan dat de app van Tibber niet zou kloppen in specifieke situaties. Ik was al druk bezig met het proberen te reproduceren van problemen met de nordpool-integratie in een testomgeving, maar het bleef maar kloppen met mijn Tibber-app.
Nou ja, fijn dat er iets van duidelijkheid is waarom de prijzen dus niet overeenkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Meester schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:09:
@Queros Ik denk niet dat je bij Eneco perse goedkoper uit bent.

Je verbruikt 2.500 en levert 1.000 terug. Bij Eneco betaal je dus effectief 1.500 x 0,8 (voorbeeld) = 1.200

De bedragen die je bij een dynamisch contract betaald zijn extreem veel lager. Dit scheelt uiteraard per dag, maar als ik naar de afgelopen maanden kijk ligt dit bijvoorbeeld op 0,35ct. 0,35 x 2.500 = 875 euro.

Dus zelfs zonder je zonnepanelen in het voorbeeld van dynamisch contract mee te nemen ben je al goedkoper uit dan in het geval van Eneco met zonnepanelen.
Je vergeet alleen even de marktverstorende effecten van het prijsplafond mee te nemen in je vergelijking. Dan zijn de kosten bij Eneco ineens nog maar 600 en loop je iets minder risico op tegenvallende tarieven (hoewel ook niet heel veel meer, omdat Eneco z'n prijzen komend jaar waarschijnlijk ook maandelijks gaat bijstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicco92 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:15:
[...]

Haha, nooit bij stil gestaan dat de app van Tibber niet zou kloppen in specifieke situaties. Ik was al druk bezig met het proberen te reproduceren van problemen met de nordpool-integratie in een testomgeving, maar het bleef maar kloppen met mijn Tibber-app.
Nou ja, fijn dat er iets van duidelijkheid is waarom de prijzen dus niet overeenkomen :)
Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik er niet al te veel tijd meer in heb gestoken afgelopen dagen, deze situatie had ik verder ook helemaal niet bij stilgestaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Ja utopie wellicht.. maar zo te lezen ben ik niet de enige die het niet begrijpt..en ben doorgaans niet echt achterlijk 😂

Maar wat je aangeeft.. dynamisch is eerlijker..dat begrijp ik. Als ik saldeer wat ik in de zomer opwek met wat ik in de winter verbruik...iemand betaalt die verliezen en dat zijn dan mensen zonder panelen.

Wat ik opwek is minder dan mijn totale verbruik per jaar. Dus salderen/verkopen is bij Eneco nu voor mij voordeliger.

Het beste weten we pas achteraf.
En ook de uitwerking komt in de trant van:
Kosten variabel = 1500kwh (dit jaar tegen 40 cent prijs plafond) 600 euro?

Tegenover:
2500 afname:
1000 teruglevering:

Afname: 30 cent (pure speculatie) x 1500 450 euro?
En 10cent (pure speculatie) tussen het verschil leveren en terugleveren * 1000. 100 euro.

550 euro voor dynamisch in dit geval.

Maar in elk voorbeeld ga je nummers noemen, en ik denk dat je juist bij dynamische tarieven enorm moet oppassen. want daar zit ook het gevaar.
We moeten ook voorkomen dat mensen die krap zitten onnodige risico's nemen.
De mensen met dynamische tarieven waren ook de eerste die vorig jaar 3 euro per m³ zaten te betalen op sommige dagen vorige winter.
terwijl de rest nog lekkere vaste tarieven hadden.

je krijgt vervolgens een range van, dynamische kan uitkomen tussen 100 en 4000 euro.
Met de prijzen van deze week: kom je uit op 300 euro.
Met de prijzen van 2 weken geleden kom je uit op 900 euro.

Zodra je ergens nummers op gaat plakken gaan mensen dat als waarheid aannemen, dat zie je ook bij de verplichte rekentools bij de providers die ze moeten aanleveren van het ACM, en vervolgens komen ze tot de conclusie dat frank de goedkoopste is, ipv de duurste.

Denk dat de belangrijkste mededeling is, De marges kunnen erg klein zijn bij dynamische tarieven, maar daardoor liggen de risico's bij de consumenten zijn.

Hoe dichter iemand bij 0 zit met terug leveren des te voordeliger is het op bij een normale leverancier te zitten met een jaar contract.
Als dat getal tussen de 0 en 250kwh verschil zit, dan is vast eigenlijk altijd de beste oplossingen.
Tussen de 250kwh en 1500 kwh is het een beetje om het even. en boven de 1500 is dynamische meestal goedkoper..

Maar meestal is zeker niet altijd en je hebt altijd het risico dat het duurder wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Imho: ja. Als je de materie niet geheel snapt óf geen zin hebt om een rekenmodel te maken voor jouw specifieke situatie dan val je terug op generiek. Er zit namelijk een risico aan verbonden.
In de TS staat een voorbeeld spreadsheetje waarin grofweg is uitgedrukt wat (zonder plafond) gunstig is.

Een deel van het probleem met kantelpunten berekenen is dat de opstelling van je panelen ook meeweegt, in welk uur je teruglevert kan een flink verschil maken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vanenkelen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:11:
[...]

Ik verwacht met dynamische contracten sowieso een forse stap te kunnen maken tov vast/flexibel. Die paar cent maakt me dan niet heel veel uit. Maar inderdaad Tibber is ook nog eens erg scherp qua elektra. Maar ik zou graag die paar cent meer betalen voor een provider die goede integraties en andere services levert.
Goh bijzonder, hoe verschillend je daar over kunt denken.
Mij gaat het alleen om de centen dus ik kies Tibber omdat ze de goedkoopste zijn. Ik maak geen gebruik van 'services' maar alleen van de stroom.
Heb alles via domotica aangestuurd, maar Tibber speelt daar geen rol in. Ik heb liever dat een leverancier bezig is met leveren dan met gadgets en randzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:20:
[...]

Misschien voor jou interessant om een extra scenario te onderzoeken: een 2e slimme meter, bijvoorbeeld voor alleen je auto. Je neemt dan een 2e contract met dynamische tarieven zodat je goedkoop kunt laden. lijkt me win-win.

Het aantal dagen dat de stroomprijzen echt negatief zijn is op 1 hand te tellen hoor, dat valt wel mee als je het op jaarbasis bekijkt. Maargoed liever heb je dat niet. Zelf heb ik dat opgelost met een schakelaar en een 2e slimme meter. Ik kan dus per direct van contract switchen.
Een 2de aansluitpunt, dat zou een optie kunnen zijn, maar een extra meter aansluiten wordt qua ruimte een flinke uitdaging.
Je bedoelt dan:
dat op de eerste aansluiting alles zit, dus ook de warmtepompen en zonnepanelen met een contract met een hoge TLV, want zonder laden lever ik op een heel jaar meer terug dan ik verbruik?

Op de 2de aansluiting de auto laden op de moment dat de stroom goedkoop is (en eigenlijk ook niet boven de 40cent/kwh kan komen)?

En wat is jou gedachte/advies erbij als een 2de aansluiting niet mogelijk is. Is dynamisch dan verstandig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:27:
[...]

Goh bijzonder, hoe verschillend je daar over kunt denken.
Mij gaat het alleen om de centen dus ik kies Tibber omdat ze de goedkoopste zijn. Ik maak geen gebruik van 'services' maar alleen van de stroom.
Heb alles via domotica aangestuurd, maar Tibber speelt daar geen rol in. Ik heb liever dat een leverancier bezig is met leveren dan met gadgets en randzaken.
Zo ziet Tibber hetzelf:

Toch lanceerden we, omdat we onszelf niet als energie-, maar als techbedrijf zien. We investeren in soft- en hardware. Zo willen onze klanten van de beste technieken voorzien om hun energiezaken weer onder controle te krijgen. We hopen dat mensen in Nederland ons ook zo zullen zien. Niet als het zoveelste energiebedrijf, maar als een techspeler die iets nieuws doet.’

https://mtsprout.nl/tech-innovatie/tibber-energie-nederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sideriusj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:47:
[...]

Zo ziet Tibber hetzelf:

Toch lanceerden we, omdat we onszelf niet als energie-, maar als techbedrijf zien. We investeren in soft- en hardware. Zo willen onze klanten van de beste technieken voorzien om hun energiezaken weer onder controle te krijgen. We hopen dat mensen in Nederland ons ook zo zullen zien. Niet als het zoveelste energiebedrijf, maar als een techspeler die iets nieuws doet.’

https://mtsprout.nl/tech-innovatie/tibber-energie-nederland
ja logisch, ze hebben een verdienmodel nodig en moeten dus 'waarde' creëren met randzaken. Randzaken waar ik persoonlijk niet op zit te wachten. Als Tweaker automatiseer ik alles zelf, zonder (betaalde) clouddiensten. Als ze daar dus in door gaan schieten zal ik overstappen naar een goedkopere aanbieder. Echter nu zijn ze nog het goedkoopst.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PASware schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:47:
[...]

Een 2de aansluitpunt, dat zou een optie kunnen zijn, maar een extra meter aansluiten wordt qua ruimte een flinke uitdaging.
Je bedoelt dan:
dat op de eerste aansluiting alles zit, dus ook de warmtepompen en zonnepanelen met een contract met een hoge TLV, want zonder laden lever ik op een heel jaar meer terug dan ik verbruik?

Op de 2de aansluiting de auto laden op de moment dat de stroom goedkoop is (en eigenlijk ook niet boven de 40cent/kwh kan komen)?
Ja dat bedoel ik. Ik laad de auto nu ook telkens voor 8-15 cent per kWh in de nacht. :)
En wat is jou gedachte/advies erbij als een 2de aansluiting niet mogelijk is. Is dynamisch dan verstandig?
Aan een dergelijk advies waag ik mij niet. Er zijn, zeker nu met het prijsplafond erbij zo enorm veel factoren die daar een rol bij spelen. Er is eigenlijk niet een ja/nee antwoord te geven vind ik.
En er is ook niets met zekerheid te zeggen omdat de prijzen (zonder plafond) in 2023 onbekend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Het bijkomend probleem is dat overstappen lastiger wordt als je een hele lijst integraties hebt lopen bij/via je leverancier.

Mja, het is mij afgelopen dagen wel duidelijk geworden hoe weinig men daar zelf mee aan de gang wilt gaan.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:54:
Het bijkomend probleem is dat overstappen lastiger wordt als je een hele lijst integraties hebt lopen bij/via je leverancier.

Mja, het is mij afgelopen dagen wel duidelijk geworden hoe weinig men daar zelf mee aan de gang wilt gaan.
ja, voor mensen compleet 'ontzorgen' is er nog altijd een gigantische markt, zelfs als ze daar flink voor moeten betalen. Dat zal ook wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Klopt. Ik vind het wel noemenswaardig dat Tibber dat probeert én de goedkoopste blijft én service biedt.

Maar hier gaat het ook gewoon uiteindelijk om het hebben van een plek waar ik m'n verbruik af kan rekenen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Smuggler schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:21:
[...]

Het beste weten we pas achteraf.
En ook de uitwerking komt in de trant van:
Kosten variabel = 1500kwh (dit jaar tegen 40 cent prijs plafond) 600 euro?

Tegenover:
2500 afname:
1000 teruglevering:

Afname: 30 cent (pure speculatie) x 1500 450 euro?
En 10cent (pure speculatie) tussen het verschil leveren en terugleveren * 1000. 100 euro.

550 euro voor dynamisch in dit geval.

Maar in elk voorbeeld ga je nummers noemen, en ik denk dat je juist bij dynamische tarieven enorm moet oppassen. want daar zit ook het gevaar.
We moeten ook voorkomen dat mensen die krap zitten onnodige risico's nemen.
De mensen met dynamische tarieven waren ook de eerste die vorig jaar 3 euro per m³ zaten te betalen op sommige dagen vorige winter.
terwijl de rest nog lekkere vaste tarieven hadden.

je krijgt vervolgens een range van, dynamische kan uitkomen tussen 100 en 4000 euro.
Met de prijzen van deze week: kom je uit op 300 euro.
Met de prijzen van 2 weken geleden kom je uit op 900 euro.

Zodra je ergens nummers op gaat plakken gaan mensen dat als waarheid aannemen, dat zie je ook bij de verplichte rekentools bij de providers die ze moeten aanleveren van het ACM, en vervolgens komen ze tot de conclusie dat frank de goedkoopste is, ipv de duurste.

Denk dat de belangrijkste mededeling is, De marges kunnen erg klein zijn bij dynamische tarieven, maar daardoor liggen de risico's bij de consumenten zijn.

Hoe dichter iemand bij 0 zit met terug leveren des te voordeliger is het op bij een normale leverancier te zitten met een jaar contract.
Als dat getal tussen de 0 en 250kwh verschil zit, dan is vast eigenlijk altijd de beste oplossingen.
Tussen de 250kwh en 1500 kwh is het een beetje om het even. en boven de 1500 is dynamische meestal goedkoper..

Maar meestal is zeker niet altijd en je hebt altijd het risico dat het duurder wordt.
Dit was nou net niet antwoord dat ik wilde horen maar ik denk dat je HELEMAAL gelijk hebt. En die laatste zin is wellicht een mooie richtlijn:

" Als dat getal tussen de 0 en 250kwh verschil zit, dan is vast eigenlijk altijd de beste oplossingen.
Tussen de 250kwh en 1500 kwh is het een beetje om het even. en boven de 1500 is dynamische meestal goedkoper.."

Bij deze mijn complimenten!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Momenteel betaal ik bij Greenchoice 34 cent. Parallel meet ik in Home Assistent de dynamische prijzen.
Bij Greencoice ben ik nu 125,20 kwijt en als ik dynamisch zou hebben 117.88 voor de maand december. Dus het ontloopt elkaar niet veel zonder rekening te houden met lage tarieven. Maar in januari wordt het 0,87 cent bij greenchoice en dan het is verschil wel bizar. Ook al kan je salderen als je toch stroom af moet nemen had je daar in december het dubbele voor moeten betalen. Ergens moet je zelf het balans uitrekenen wat voor jou het voordeligst is. Ik denk zelf ook wel dat boven die 1500kW verbruik ook wel een grens is dat dynamisch sterk in het voordeel is gezien het verleden. Maar hoe het is de toekomst is is niet te voorspellen. Gelukkig zit je nergens aan vast en kan je zo switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Willempie27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:20:
Momenteel betaal ik bij Greenchoice 34 cent. Parallel meet ik in Home Assistent de dynamische prijzen.
Bij Greencoice ben ik nu 125,20 kwijt en als ik dynamisch zou hebben 117.88 voor de maand december. Dus het ontloopt elkaar niet veel zonder rekening te houden met lage tarieven. Maar in januari wordt het 0,87 cent bij greenchoice en dan het is verschil wel bizar. Ook al kan je salderen als je toch stroom af moet nemen had je daar in december het dubbele voor moeten betalen. Ergens moet je zelf het balans uitrekenen wat voor jou het voordeligst is. Ik denk zelf ook wel dat boven die 1500kW verbruik ook wel een grens is dat dynamisch sterk in het voordeel is gezien het verleden. Maar hoe het is de toekomst is is niet te voorspellen. Gelukkig zit je nergens aan vast en kan je zo switchen.
Als je niets terug levert is de grens al bij 0.
Het is meer de verhouding tussen terug leveren en afnemen. maar ook dan moet je rekeninghouden met positie van de zonnepanelen (zuid versus oost-west). en hoeveel je zelf kan sturen, en wat je eigen gebruikspatroon is.

Mensen moeten echt zelf gaan uitzoeken wat voor hun situatie het beste is en welke risico's ze erbij lopen.
In de TS staat al een tabel wat je aardig opweg zou moeten helpen om een richting te krijgen wat voor die situatie de beste oplossing is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het was dan ook een redelijk dure periode. Wil je het vergelijken dan doe je dat met het contract wat je aan het begin van de periode af had kunnen sluiten als basis te nemen.

Dat dynamisch nu goedkoper is dan een Greenchoice contract wat je waarschijnlijk langer dan een jaar geleden hebt afgesloten hebt zegt ook wel iets. ;)

December is nog niet voorbij, en vannacht is de prijs negatief. Dus als je je gemiddelde omlaag wilt halen... :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Rossi46 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 05:23:
[...]

Wat denk je nou zelf? Dat het onderwerp salderen niet al 100x in dit topic voorbij is gekomen? Kun je wel blijven strooien met allemaal screenshots en theoretische teksten, maar een aantal bezoekers hier hebben je inmiddels toch vrij duidelijk uitgelegd hoe het wèl in elkaar steekt.
Nou nou, als het zo lekker duidelijk was zouden er niet zoveel vragen/onduidelijkheden over zijn toch?
En gaan we ook nog een TS aanpassen.

Maar je punt is helder hoor. Geniet van je dag.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:58
Kan iemand mij vertellen waar ik de actuele gasprijs van groenestroom lokaal kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
…..Ik zie bij Tibber meer mogelijkheden qua integratie met Domotica……
Met Homeassistant (en ik denk ook met domoticz en andere Domotica systemen) kun je heel eenvoudig met dynamische tarieven koppelen, dat is onafhankelijk van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
rickoa schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:59:
Kan iemand mij vertellen waar ik de actuele gasprijs van groenestroom lokaal kan vinden?
Dat is een EnergyZero reseller, dus kan je deze gebruiken: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mars2020 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:00:
[...]

Met Homeassistant (en ik denk ook met domoticz en andere Domotica systemen) kun je heel eenvoudig met dynamische tarieven koppelen, dat is onafhankelijk van je leverancier.
Ja, ik doe ook alles via Domoticz. ideaal.
maar mensen die niets hebben met domotica/smart home etc willen graag die dienst erbij zodat het allemaal out of the box al werkt. Dan kan Tibber wel een voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Mars2020 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:00:
[...]

En ook @Raymond P en @de Peer. Jullie hebben gelijk hoor, ik wil ook zeker niet afhankelijk zijn van de integraties van 1 leverancier. Ik haal al een tijdje in Domoticz de dynamische prijzen via de api van EnergyZero op, dus inderdaad niet perse van Tibber.

Maar ik vind het wel tof dat Tibber daar zelf druk mee is en ook in meedenkt en meewerkt. Wellicht komen ze nog met slimme ideeën of integraties die voor mij als relatief onervaren tweaker dan makkelijker te gebruiken zijn.

En dat helpt dan in combinatie met de andere argumenten om voor Tibber te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Zojuist met ANWB gebeld omdat er na het klikken van 'akkoord' een foutmelding verscheen. Wel kon ik al in de ANWB portal. Blijkt toch alles goed gegaan te zijn.
2 dingen die misschien goed zijn om te weten
  • Vandaag overstappen betekend 27/2 pas actief zijn (door drukte)
  • Ja maandbedrag kun je max 20% verhogen/verlangen
Vroeg naar deze optie omdat ik geen 'historische relevante data' heb van mijn nieuwe adres. De vorige bewoner heeft namelijk alleen overdag door de weeks hier gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:31:
Het was dan ook een redelijk dure periode. Wil je het vergelijken dan doe je dat met het contract wat je aan het begin van de periode af had kunnen sluiten als basis te nemen.

Dat dynamisch nu goedkoper is dan een Greenchoice contract wat je waarschijnlijk langer dan een jaar geleden hebt afgesloten hebt zegt ook wel iets. ;)

December is nog niet voorbij, en vannacht is de prijs negatief. Dus als je je gemiddelde omlaag wilt halen... :+
All-in 7 cent vanacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Geld toe als je geen belastingen betaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
Dit maakt alles onduidelijker. De actuele prijs is 88 cent inclusief BTW, net zoals op het overzicht van EnergyZero zelf (https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven). Maar er zijn ook posts die verwijzen naar https://enever.nl/ en daar is de actuele prijs voor EnergyZero gas blijkbaar 1,425. Dan is er nog een overzicht op https://flextarieven.energyzero.nl/ die schijnbaar nog met een BTW-tarief van 21% werken gezien hun prijs van 0,97547.
Nogal een groot verschil. Waar komt dat verschil vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:41
Dat staat eronder op die website.
Belastingen is het grootste deel en dan nog de specifieke inkooptoeslagen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
PauClau schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:54:
[...]

Dit maakt alles onduidelijker. De actuele prijs is 88 cent inclusief BTW, net zoals op het overzicht van EnergyZero zelf (https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven). Maar er zijn ook posts die verwijzen naar https://enever.nl/ en daar is de actuele prijs voor EnergyZero gas blijkbaar 1,425. Dan is er nog een overzicht op https://flextarieven.energyzero.nl/ die schijnbaar nog met een BTW-tarief van 21% werken gezien hun prijs van 0,97547.
Nogal een groot verschil. Waar komt dat verschil vandaan?
Vanaf 1 januari veranderen de belasting tarieven. Als je de prijs van nu wil weten is dat nog met oude btw en balasting tarieven, maar vanaf 1 januari wordt dat allemaal hoger.
Voor het krijgen van offertes wordt er waarschijnlijk al wel met de 2023 gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@PauClau Zoals @SidewalkSuper aankaart zijn de milieubelastingen + opslag duurzame energie voor gas pittig (+/- 50ct).
Die kan je bij het tarief optellen, en dan moet de leveranciersafhankelijke inkoopvergoeding er nog bij.

We zitten een paar dagen voor het nieuwe jaar. Vanaf 1 januari gaat de BTW weer terug naar 21%, de mileubelastingen omhoog en de opslag duurzame energie omhoog.
Dat geeft ook weer verschillen in weergave.

edit: fwiw, voorheen verwees ik direct naar de beurzen maar dat lijkt nog meer verwarring te veroorzaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 27-12-2022 15:25 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sinds vorige week klant bij zonneplan (kwam van een eneco variabel contract, geen panelen)

Tot nu toe zijn de prijzen toch wel een stuk beter, zelfs de hoge prijzen komen nog niet in de buurt van het daltarief bij eneco.

Ben benieuwd hoe die prijzen zich uiteindelijk gaan ontwikkelen, kan je van tevoren nooit weten natuurlijk. Echter als de inkoop omhoog gaat zul je zien dat de variabele prijzen bij eneco ook wel omhoog gaan natuurlijk, dus ik denk dat ik dan alsnog wel heel aardig zit. Zeker met de auto erbij is 's nachts laden/wasjes draaien etc erg interessant.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:18:
@PauClau Zoals @SidewalkSuper aankaart zijn de milieubelastingen + opslag duurzame energie voor gas pittig (+/- 50ct).
Die kan je bij het tarief optellen, en dan moet de leveranciersafhankelijke inkoopvergoeding er nog bij.

We zitten een paar dagen voor het nieuwe jaar. Vanaf 1 januari gaat de BTW weer terug naar 21%, de mileubelastingen omhoog en de opslag duurzame energie omhoog.

edit: fwiw, voorheen verwees ik direct naar de beurzen maar dat lijkt nog meer verwarring te veroorzaken.
Volgens mij gaat de opslag duurzame energie omlaag. Vandaag van Greenchoice dit overzicht ontvangen mbt wijzigingen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZLChT8wCICGwch1bsZB6SpJ1IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45ezwUyCtRzlEWzFDSnAkEAf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Lieshout835 De opslag duurzame energie komt te vervallen en wordt samengevoegd met mileubelasting.

Wellicht een beetje raar uitgedrukt inderdaad, ik moet er ook nog aan wennen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
Raymond P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:18:

Hmm ik zie het. Een beetje op het verkeerde been gezet met die 88 cent inclusief 9% btw. De enever,nl tarieven zijn dus de daadwerkelijke tarieven die je betaalt per m3. Bedankt voor de point out.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Inderdaad, ik verwarm deze nacht me huis weer voor dit tarief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Bijna spijt dat ik m'n contract niet een paar dagen eerder heb laten ingaan, da's nog 'ns goedkoop tanken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
jassie256 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:17:
Zojuist met ANWB gebeld omdat er na het klikken van 'akkoord' een foutmelding verscheen. Wel kon ik al in de ANWB portal. Blijkt toch alles goed gegaan te zijn.
2 dingen die misschien goed zijn om te weten
  • Vandaag overstappen betekend 27/2 pas actief zijn (door drukte)
  • Ja maandbedrag kun je max 20% verhogen/verlangen
Vroeg naar deze optie omdat ik geen 'historische relevante data' heb van mijn nieuwe adres. De vorige bewoner heeft namelijk alleen overdag door de weeks hier gewerkt.
Edit Heh, mijn text is weg ? }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
PauClau schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:19:
[...]

Hmm ik zie het. Een beetje op het verkeerde been gezet met die 88 cent inclusief 9% btw. De enever,nl tarieven zijn dus de daadwerkelijke tarieven die je betaalt per m3. Bedankt voor de point out.
Energieleveranciers snel en correct onderling vergelijken altijd op basis van prijzen exclusief belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-03 15:25
Weet iemand een goedkope, automatische oplossing om een elektrisch apparaat direct in te schakelen zodra het energie tarief onder de 13 cent per kwh komt en uit te schakelen als het tarief er boven komt?

Dit wil ik gebruiken om het huis op te warmen met een elektrische kachel.
Zelf dacht ik om dit te doen met ifttt daarmee kan ik mijn kachel al schakelen.
Alleen heb ik nog geen functie gevonden om dit automatisch te doen afhankelijk van het energie tarief. Een andere goedkope oplossing mag ook.

De grens van 13 cent heb ik gekozen omdat: 1m3 gas nu 1,40 € kost en ongeveer even veel warmte geeft als 10 kwh.
Pagina: 1 ... 75 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels