Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het spant er denk ik een beetje om in jouw situatie. Je verbruikskosten worden lager, aan de andere kant gaan de zonnepanelen mogelijk ook minder geld opleveren. Persoonlijk zou ik het gewoon een jaartje proberen en na dat jaar uitrekenen wat je met dezelfde cijfers kwijt was geweest bij een niet-dynamisch contract. Soms kun je er ook niet tegen rekenen.Er1k989 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:45:
Even een controlevraag hier: mijn huidige vaste energiecontract bij Vattenfall loopt 31-12 af, nu zit ik er serieus aan te denken om een dynamisch contract aan te gaan, bijvoorbeeld bij Zonneplan. Mijn gasverbruik is jaarlijks rond de 1200m3 en mijn jaarverbruik electra is (na saldering) zo'n 500 tot 900kwh. Ik heb 8 X 300WP zonnepanelen op het oosten liggen. Ik blijf qua stroom dus zowiezo onder het prijsplafond, qua gas zal het net wel/net niet zijn.
Ik kan behalve de timer op wasmachine en vaatwasser en opladen accu e-bike weinig sturen in het elektriciteitsverbruik, ik heb geen elektrische voertuigen. In algemene zin zou het dan slim zijn om deze apparaten zoveel mogelijk 's nachts en/of op zonnige momenten te laten draaien omdat ik niets teruglever na saldering? Nog andere tips?
Het ligt in de lijn der verwachting dat je sowieso gaat besparen op de gasrekening met dynamisch.
[ Voor 5% gewijzigd door S91 op 24-12-2022 23:28 ]
Misschien moet je dit ook eens lezen mbt het energieplafond.Er1k989 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:45:
Even een controlevraag hier: mijn huidige vaste energiecontract bij Vattenfall loopt 31-12 af, nu zit ik er serieus aan te denken om een dynamisch contract aan te gaan, bijvoorbeeld bij Zonneplan. Mijn gasverbruik is jaarlijks rond de 1200m3 en mijn jaarverbruik electra is (na saldering) zo'n 500 tot 900kwh. Ik heb 8 X 300WP zonnepanelen op het oosten liggen. Ik blijf qua stroom dus zowiezo onder het prijsplafond, qua gas zal het net wel/net niet zijn.
Ik kan behalve de timer op wasmachine en vaatwasser en opladen accu e-bike weinig sturen in het elektriciteitsverbruik, ik heb geen elektrische voertuigen. In algemene zin zou het dan slim zijn om deze apparaten zoveel mogelijk 's nachts en/of op zonnige momenten te laten draaien omdat ik niets teruglever na saldering? Nog andere tips?
https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie
Kun je dat van die goedkoopste toelichten? Als ik kijk naar de stroomtarieven van vandaag op tibber en anwb, dan lijkt het of de anwb er steeds zo'n 10 cent onder zit. Of zijn er nog verborgen kosten? Ik weet dat de vaste kosten bij tibber 4 euro per maand zijn en bij anwb 7, maar dat kan toch niet het verschil zijn? Ik mis vast iets, het is voor mij allemaal nog nieuw. ;-)Blumma schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:15:
[...]
Als je alleen voor Elektriciteit gaat, kun je misschien beter richting Tibber gaan. Goedkoopste en zover ik weet een veel snellere doorlooptijd om klant te worden.
Klik eens op dat i logo, daar staan bij zonder ODE, inkoopkosten, energie belasting. De BTW zit er wel bij.gac schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:40:
[...]
Kun je dat van die goedkoopste toelichten? Als ik kijk naar de stroomtarieven van vandaag op tibber en anwb, dan lijkt het of de anwb er steeds zo'n 10 cent onder zit. Of zijn er nog verborgen kosten? Ik weet dat de vaste kosten bij tibber 4 euro per maand zijn en bij anwb 7, maar dat kan toch niet het verschil zijn? Ik mis vast iets, het is voor mij allemaal nog nieuw. ;-)
10 cent lijkt op het verschil in belastingen.gac schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:40:
[...]
Kun je dat van die goedkoopste toelichten? Als ik kijk naar de stroomtarieven van vandaag op tibber en anwb, dan lijkt het of de anwb er steeds zo'n 10 cent onder zit. Of zijn er nog verborgen kosten? Ik weet dat de vaste kosten bij tibber 4 euro per maand zijn en bij anwb 7, maar dat kan toch niet het verschil zijn? Ik mis vast iets, het is voor mij allemaal nog nieuw. ;-)
Kijk eens in de topicstart. Daar staan alle tarieven van alle leveranciers.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
De Anwb laat het zonder ODE en belasting heffingen zien, Tibber met. Over het algemeen is Tibber juist 2-3 cent goedkoper dan de Anwbgac schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:40:
[...]
Mijn zoon blijkt in de afgelopen maanden een voorschot te hebben moeten betalen van 700 euro. (daar was de 190 euro al van afgetrokken). Dus eigenlijk een tarief van 900 euro per maand. En dan te weten dat hij een klein huisje heeft, nauwelijks stookt en vaak niet thuis is vanwege zijn werk. Het zijt bij " van de Bron" of zoiets. Bij navraag was de reactie dat hij zich niet druk moest maken. Vanaf januari dalen zijn kosten en is het de overheid die het grotendeels gaat betalen. Naar mijn mening een waardeloze mentaliteit.
Ik heb mijn zoon het advies gegeven onmiddelijk over te stappen op een dynamisch contract. Voor mij heeft dat nu nog geen nut (denk ik), maar als mijn contract is afgelopen overweeg ik dat ook te doen.
Ik kijk dagelijk op de app " energie tarieven Nederland" waar ik de uurprijzen van electra en dagprijzen van gas kan zien. Is dit de correcte app of gebruiken jullie iets anders. Ik heb al veel gelezen, maar er komen termen voorbij die voor een leek helemaal niets betekenen.
Zo, 3 reacties binnen een minuut! ;-)Willempie27 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:44:
[...]
Klik eens op dat i logo, daar staan bij zonder ODE, inkoopkosten, energie belasting. De BTW zit er wel bij.
Dank jullie wel, die kleine lettertjes over de ODE had ik inderdaad gemist. Ik ga de Topicstart nog eens goed doorlezen.
Had toch nog wat meer verbeteringen verwacht, meer verbruikskosten overzichten ala tibber, frank...Faceless schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
Nieuwe versie Zonneplan app op iOS gekregen vandaag. Heeft overzicht van prijsplafond en gas verbruik zit niet langer achter stroomverbruik maar is nu direct vanaf overzichtspagina bereikbaar. Yay.
Wel makkelijk is de prijsplafond weergave, android versie
Druk 'm wel op het hart dat 'ie dan zelf voldoende geld opzij moet zetten om eventuele prijsstijgingen op te kunnen vangen. Hoewel E900 heel excessief klinkt, is dat termijn bedrag er niet helemaal voor niets.Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:49:
Ik heb mijn zoon het advies gegeven onmiddelijk over te stappen op een dynamisch contract.
Je zou het 'ns kunnen vergelijken met https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/, als dat overeen komt, dan is die app prima te gebruiken. Let wel op dat de site die ik link exclusief belasting is, dus da's 'n 6ct die er nog bovenop komt.Ik kijk dagelijk op de app " energie tarieven Nederland" waar ik de uurprijzen van electra en dagprijzen van gas kan zien. Is dit de correcte app of gebruiken jullie iets anders. Ik heb al veel gelezen, maar er komen termen voorbij die voor een leek helemaal niets betekenen.
Welke leveranciers ?djwice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:47:
[...]
Ik zie dat een aantal leveranciers ook P1 waarden accepteert, dat is toch de lokale port?
Het zou mij verbazen omdat gegevens die uit de lokale P1 poort komen, zijn te manipuleren.
Niet heel moeilijk om er iets malafide tussen te schuiven dat het P1-device van een leverancier dan voedt met data.
Leveranciers vragen die meetgegevens op - mits toegestaan* - bij de netwerkbeheerder.
De netwerkbeheerder kan op elk geëigend communicatiemoment - ook achteraf - beschikken over de logdata die per kwartier - ik meen sws over een periode van 10 dagen - en daarna per dag gedurende een jaar zijn opgeslagen.
*Energieleveranciers mogen iig bij start -en einde contract & voor 'technische' redenen, de meterstanden opvragen bij de netbeheerder opvragen en voorts zoals toegestaan vanwege het klantcont(r)act.
fyi: https://www.netbeheernederland.nl/_contentediting/files/files/E-Kaifa-comlog.pdf
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
€900 per maand aan energiekosten? Hoe dan? Heeft ie een tentdoek als dak en altijd z'n ramen open?Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:49:
Ik heb nog een oud contract. De prijzen zijn lager dan de prijzen die gelden bij het prijsplafond. Mijn maandbedrag is 121 euro. Mijn maandbedrag gaat per 1 januari worden 166 euro. Ik mag niet klagen, maar die verhoging (wat neerkomt op ruim 36 procent) lijkt puur veroorzaakt te worden door verhoging BTW naar 21%, verhoging netbeheerkosten en vermindering energiebelasting. (Volgens mij bedoelen ze vermindering tegemoetkoming in energiebelasting)
Mijn zoon blijkt in de afgelopen maanden een voorschot te hebben moeten betalen van 700 euro. (daar was de 190 euro al van afgetrokken). Dus eigenlijk een tarief van 900 euro per maand. En dan te weten dat hij een klein huisje heeft, nauwelijks stookt en vaak niet thuis is vanwege zijn werk. Het zijt bij " van de Bron" of zoiets. Bij navraag was de reactie dat hij zich niet druk moest maken. Vanaf januari dalen zijn kosten en is het de overheid die het grotendeels gaat betalen. Naar mijn mening een waardeloze mentaliteit.
Ik heb mijn zoon het advies gegeven onmiddelijk over te stappen op een dynamisch contract. Voor mij heeft dat nu nog geen nut (denk ik), maar als mijn contract is afgelopen overweeg ik dat ook te doen.
Ik kijk dagelijk op de app " energie tarieven Nederland" waar ik de uurprijzen van electra en dagprijzen van gas kan zien. Is dit de correcte app of gebruiken jullie iets anders. Ik heb al veel gelezen, maar er komen termen voorbij die voor een leek helemaal niets betekenen.
Dan moet je hem niet alleen adviseren naar een dynamisch contract te gaan, maar ook naar zijn stroom- en gasverbruik te kijken waarom dat zo hoog is. Zeker als hij zoals je zegt een klein huis heeft is dit exorbitant.
Klinkt exorbitant, maar is toch wel realistisch is een sommige scenario’s.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
[...]
€900 per maand aan energiekosten? Hoe dan? Heeft ie een tentdoek als dak en altijd z'n ramen open?
Dan moet je hem niet alleen adviseren naar een dynamisch contract te gaan, maar ook naar zijn stroom- en gasverbruik te kijken waarom dat zo hoog is. Zeker als hij zoals je zegt een klein huis heeft is dit exorbitant.
Zeker met overstappen in de duurste periode van het jaar (winter), is een buffer noodzaak.
Ik stook mijn huis, label A woning, plus alle kieren gedicht die ik kon vinden, goed geventileerd, alleen woonkamer, op 18.8°C en mijn stookkosten voor december + november zijn samen boven de €1000,- (want ik verstookte meer dan 315m³ gas in die twee maanden en mijn gasprijs is €3,178 per m³)bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
[...]
€900 per maand aan energiekosten? Hoe dan? Heeft ie een tentdoek als dak en altijd z'n ramen open?
Dus als ik meer dan de woonkamer zou stoken zouden mijn kosten nog hoger zijn. Idem als ik bijvoorbeeld voor 20.4°C zou kiezen, wat in ons huis normaal was. Als de isolatie van mijn huis minder goed zou zijn (bijvoorbeeld C of zelfs F) idem. Ik heb een nieuwe hr-ketel.
[ Voor 9% gewijzigd door djwice op 25-12-2022 14:20 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Nu nog een energieleverancier kiezen daar we in ons huurhuis een variabel contract bij Pureenergie hebben en dus vrij zijn te kiezen.
De huidige bewoner heeft geen representatief stroom/gas gebruik om te delen met ons aangezien hij afgelopen jaar alleen thuis was tijdens kantoortijden.
Door het energieplafond durf ik de gok eigenlijk wel te nemen om gewoon voor een dynamisch contract met gas en electra te gaan aangezien we de eerste 2 maanden toch grotendeels alleen overdag zullen stoken als er wordt geklust. Daarnaast gaan we fors isoleren dus einde 2023 verwacht ik een lager energiegebruik.
Zie ik iets over het hoofd? En dynamisch met zowel gas als electra is dat verstandig?
"Mijn app" geeft constant een prijs die ongeveer 8-9 cent hoger ligt. Dus dat is dan waarschijnlijk inclusief al die van overheidswege ingestelde opslagen.anboni schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:21:
[...]
Je zou het 'ns kunnen vergelijken met https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/, als dat overeen komt, dan is die app prima te gebruiken. Let wel op dat de site die ik link exclusief belasting is, dus da's 'n 6ct die er nog bovenop komt.
Bedankt voor de link!!!!
Ik ben het helemaal met je eens. Zelf zegt hij dat de verwarming op 15 graden staat. Maar de vloerverwarming staat wel aan. Er zijn maar 2 personen, dus niet een groot gezin met veel badgasten. Het is wel een huis met matige insolatie. Het is een tussenwoning, dus links en rechts redelijke isolatie.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
[...]
In mijn huis zetten we de verwarming op 18 graden. 's nachts koelt het nu ongeveer 1 graad af. Mijn vrouw wil niet in de kou zitten,dus die wil graag de verwarming omhoogzetten. Elke dag verbruikte ik ongeveer 13 m3 gas. Nu ik een 800 watt straalkachetje (TRISTAR infrarood) neerzet hebben we aangename stralingswarmte en zet zij de CV niet meer omhoog. Mijn dagelijks verbruik is nu nog 2-3 m3 gas. Ik denk hiermee gemiddeld per dag 10m3 gas te besparen (mijn contract = 10* 0,70 cent = 7 euro besparing per dag)
800 watt kacheltje 15 uur per dag aan = 12 Kw per dag a 0,14 cent per Kw = 1,68 euro. Dus het lijkt mij dat ik enorm veel bespaar. Maar mogelijk dat ik iets in de berekening over het hoofd zie.
Zou ik deze verbuikscijfers hebben met de prijzen van de huidige variabele contracten, dan zou het nog steeds kostbaar zijn. Maar electrisch verwarmen lijkt nu toch een heel goed alternatief voor het dure gas. En electrisch verwarmen in combinatie met een dynamisch contract lijkt helemaal top te zijn. Vandaar mijn advies om over te stappen naar een dynamisch contract.
En niet te vergeten de actuele gasprijs wordt nu ook gelijk getoond op de overzichtspagina. Mooi om te zien dat er geluisterd wordt naar commentaar.Faceless schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
Nieuwe versie Zonneplan app op iOS gekregen vandaag. Heeft overzicht van prijsplafond en gas verbruik zit niet langer achter stroomverbruik maar is nu direct vanaf overzichtspagina bereikbaar. Yay.
Holymoly...djwice schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:14:
[...]
Ik stook mijn huis, label A woning, plus alle kieren gedicht die ik kon vinden, goed geventileerd, alleen woonkamer, op 18.8°C en mijn stookkosten voor december + november zijn samen boven de €1000,- (want ik verstookte meer dan 315m³ gas in die twee maanden en mijn gasprijs is €3,178 per m³)
Dus als ik meer dan de woonkamer zou stoken zouden mijn kosten nog hoger zijn. Idem als ik bijvoorbeeld voor 20.4°C zou kiezen, wat in ons huis normaal was. Als de isolatie van mijn huis minder goed zou zijn (bijvoorbeeld C of zelfs F) idem. Ik heb een nieuwe hr-ketel.
Ik gebruik in een relatief groot (170m2) en oud, maar volledig gerenoveerd huis ongeveer 4000 kWh aan stroom voor verwarmen en heet water. Dat is dezelfde hoeveelheid energie als 400 m3 gas, maar dan dus in een jaar.
Maar goed, jij kwam in twee behoorlijk dure maanden dus op 1000, oftewel 500 per maand. Nog fors, maar dan is 900 per maand voor een klein huis toch gewoon heel veel?
De moeite waard om eens een energie-adviseur langs te laten komen. Dat verbruik moet makkelijk kunnen halveren zonder echt in de kou te gaan zitten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Onvergelijkbaar aangezien jij een oud contract hebt. 14kW x 0,85 cent (wat veel mensen momenteel betalen) is zo bijvoorbeeld al 369 euro per maand. Verder gebruik je, zoals je zelf zegt, 2,5 m3/dag. Dit maal 3,40 is al 264 euro.Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:17:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Zelf zegt hij dat de verwarming op 15 graden staat. Maar de vloerverwarming staat wel aan. Er zijn maar 2 personen, dus niet een groot gezin met veel badgasten. Het is wel een huis met matige insolatie. Het is een tussenwoning, dus links en rechts redelijke isolatie.
In mijn huis zetten we de verwarming op 18 graden. 's nachts koelt het nu ongeveer 1 graad af. Mijn vrouw wil niet in de kou zitten,dus die wil graag de verwarming omhoogzetten. Elke dag verbruikte ik ongeveer 13 m3 gas. Nu ik een 800 watt straalkachetje (TRISTAR infrarood) neerzet hebben we aangename stralingswarmte en zet zij de CV niet meer omhoog. Mijn dagelijks verbruik is nu nog 2-3 m3 gas. Ik denk hiermee gemiddeld per dag 10m3 gas te besparen (mijn contract = 10* 0,70 cent = 7 euro besparing per dag)
800 watt kacheltje 15 uur per dag aan = 12 Kw per dag a 0,14 cent per Kw = 1,68 euro. Dus het lijkt mij dat ik enorm veel bespaar. Maar mogelijk dat ik iets in de berekening over het hoofd zie.
Zou ik deze verbuikscijfers hebben met de prijzen van de huidige variabele contracten, dan zou het nog steeds kostbaar zijn. Maar electrisch verwarmen lijkt nu toch een heel goed alternatief voor het dure gas. En electrisch verwarmen in combinatie met een dynamisch contract lijkt helemaal top te zijn. Vandaar mijn advies om over te stappen naar een dynamisch contract.
Jijzelf zou nu al op 633 euro per maand zitten, ALLEEN om je huis te verwarmen.
Waarschijnlijk gewoon crypto gemined op zijn oude contract (of een flinke wiet plantage/ illegale server :-P).Ivow85 schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:01:
900 euro voorschot bij een 'traditionele' energieleverancier is gewoon ronduit absurd, namelijk bijna 11.000 euro per jaar!. Zo'n voorschot wordt gebaseerd op het historisch verbruik voor het adres. Dus het kan best zijn dat de bewoner nu zuiniger aan doet. Maar vast staat dat er afgelopen jaren héél veel energie is verbruikt voor een kleine tussenwoning. Zelfs bij dik €3 per kuub en bijvoorbeeld €0,90 per kWh kom je er al snel op dat zo'n voorschot volgt uit een (historisch) jaarverbruik van 2000-2500m³ gas en 3000-5000 kWh elektriciteit. Gewoon ontzettend veel voor een tweepersoons huishouden.
De moeite waard om eens een energie-adviseur langs te laten komen. Dat verbruik moet makkelijk kunnen halveren zonder echt in de kou te gaan zitten.
Maat van kreeg ook zo een opgaaf toen zijn contract a 20 cent/kwh afliep. Toen was het snel gedaan met de crypto onzin.
Dus al denk ik goedkoop uit te zijn met electrisch verwarmen, dat is alleen te danken aan mijn oud contract. Met een beetje pech zit ik straks ook op vergelijkbare bedragen per maand.Sjoan schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:08:
[...]
Onvergelijkbaar aangezien jij een oud contract hebt. 14kW x 0,85 cent (wat veel mensen momenteel betalen) is zo bijvoorbeeld al 369 euro per maand. Verder gebruik je, zoals je zelf zegt, 2,5 m3/dag. Dit maal 3,40 is al 264 euro.
a) Wat zou ik kwijt zijn als ik met mijn situatie overstap op dynamische contract?
b) Hoeveel m3 gas denken jullie gemiddeld dagelijks in deze koude periode te verbruiken?
[ Voor 98% gewijzigd door Faceless op 25-12-2022 16:30 ]
Ja iedereen is lui tegenwoordig lijkt het wel. 5 minuten zoeken is te veel gevraagd.Faceless schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:28:
[...]
Dit is echt al 30 keer besproken in dit forum.
Ik zit als het -10 is op 3.5m3 voor een bovenwoning van 120m2 per dag. Moet ik wel zeggen dat we alleen de huiskamer (is 60m2) op 20 graden hebben, rest op 15. Hebben huiskamer ook helemaal platgeisoleerd als het zo koud is (bubbelfolie langs de buitenmuren en kozijnen, tochtstrips bij de deur, alle kieren dichtgekit en ventileren in de nacht en middag een uurtje - binnenkort een decentraal wtw systeem).Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:19:
[...]
Dus al denk ik goedkoop uit te zijn met electrisch verwarmen, dat is alleen te danken aan mijn oud contract. Met een beetje pech zit ik straks ook op vergelijkbare bedragen per maand.
a) Wat zou ik kwijt zijn als ik met mijn situatie overstap op dynamische contract?
b) Hoeveel m3 gas denken jullie gemiddeld dagelijks in deze koude periode te verbruiken?
Niet heel gek hoor, als ik bij ENECO zou zijn gebleven zou ik daar ook ruim boven komen.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
[...]
Ik ken iemand met een slechter geïsoleerd eenpersoons huis (enkelglas etc.) die verbruikt 1700m³ per jaar. Dat komt simpelweg doordat wat je ook stookt het ook gewoon naar buiten gaat.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:46:
[...]
Holymoly...
Ik gebruik in een relatief groot (170m2) en oud, maar volledig gerenoveerd huis ongeveer 4000 kWh aan stroom voor verwarmen en heet water. Dat is dezelfde hoeveelheid energie als 400 m3 gas, maar dan dus in een jaar.
Maar goed, jij kwam in twee behoorlijk dure maanden dus op 1000, oftewel 500 per maand. Nog fors, maar dan is 900 per maand voor een klein huis toch gewoon heel veel?
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
a) Wat zou ik kwijt zijn als ik met mijn situatie overstap op dynamische contract? = Aantal kWh keer de uurprijs van je dynamische leverancier. Plus de toeslagen. Dat is toch zelf ook op te zoeken?Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:19:
[...]
Dus al denk ik goedkoop uit te zijn met electrisch verwarmen, dat is alleen te danken aan mijn oud contract. Met een beetje pech zit ik straks ook op vergelijkbare bedragen per maand.
b) Hoeveel m3 gas denken jullie gemiddeld dagelijks in deze koude periode te verbruiken? ????

Uh. Nee. Gewoon nee. Niet 633 euro per maand. Maar 633 euro verbruikskosten tijdens een wintermaand.Sjoan schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:08:
[...]
Onvergelijkbaar aangezien jij een oud contract hebt. 14kW x 0,85 cent (wat veel mensen momenteel betalen) is zo bijvoorbeeld al 369 euro per maand. Verder gebruik je, zoals je zelf zegt, 2,5 m3/dag. Dit maal 3,40 is al 264 euro.
Het verbruik in de wintermaanden vermenigvuldigen met de prijs per eenheid geeft geen indicatie van wat het maandelijkse voorschot zou zijn. Het maandelijkse voorschot wordt namelijk berekend vanuit het jaarverbruik. In de winter wordt véél meer energie verbruikt dan in de zomer. Met 633 euro verbruikskosten in een wintermaand kom je waarschijnlijk prima uit de voeten met een maandelijks voorschotbedrag van zo'n 300 euro.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het is ook nooit goed, altijd maar meer en meer en niet goed genoeg.Deldenaar schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:10:
[...]
Had toch nog wat meer verbeteringen verwacht, meer verbruikskosten overzichten ala tibber, frank...
Die programmeurs hebben in korte tijd een prima prestatie geleverd door het snel te implementeren. Ik ben prima tevreden en dankbaar dat het voor 1/1 in orde is. Fijne kerst!
Het huis dat wij kochten had ook een historisch verbruik van 1700 m3 gas per jaar. Een ongeïsoleerde woning met ook nog ventilatie in de vorm van een grote scheur waar de aanbouw los kwam van de gevel...djwice schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:57:
[...]
Ik ken iemand met een slechter geïsoleerd eenpersoons huis (enkelglas etc.) die verbruikt 1700m³ per jaar. Dat komt simpelweg doordat wat je ook stookt het ook gewoon naar buiten gaat.
Isoleren is gewoon stap 1, omdat je daarmee al enorm kunt besparen, ongeacht de wijze van verwarmen. Eigenlijk zouden ze het moeten verplichten bij verkoop van een woning die nog niet Energielabel A heeft.
Maar dat prijsplafond neemt (voor 2023) een flink deel van de prikkel weg om aan de slag te gaan. En dat tegen enorme kosten. Het verbruik dat hoort bij €900 per maand voor een kleine 2-persoonswoning, daar valt niet tegenop te subsidiëren. Dynamische tarieven helpen misschien iets, maar er zit ook een zeker risico aan.
Zo'n bewoner kan beter bespaaradvies aangeboden krijgen en de subsidie besteden aan betere isolatie. Dat verdient zich heel snel terug...
Zo'n straalkacheltje helpt erg goed voor de gevoelstemperatuur, maar is niet erg efficiënt om een huis te verwarmen. Dus ik zou die alleen aanzetten wanneer vrouwlief in de kamer is. Bij stilzitten op de bank is een elektrisch kussen of rugdekentje erg lekker. Doordat je rechtstreeks verwarmt hoeft daar veel minder energie in.Lieshout835 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:17:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Zelf zegt hij dat de verwarming op 15 graden staat. Maar de vloerverwarming staat wel aan. Er zijn maar 2 personen, dus niet een groot gezin met veel badgasten. Het is wel een huis met matige insolatie. Het is een tussenwoning, dus links en rechts redelijke isolatie.
Even los van het totale verbruik van je zoon: dynamische tarieven hebben vooral zin als je het verbruik kunt sturen adhv de prijsontwikkeling. Daar moet je of wat slimme logica/automatisering voor hebben, of er zelf bewust mee bezig zijn. Elektra varieert van uur tot uur en van dag tot dag. Gas 2x per dag (geloof ik, heb zelf dus geen gas meer). Blijf je precies doen wat je nu al doet, dan moet je niet de verwachting hebben dat je automatisch heel veel gaat besparen.
Dynamisch heeft wel degelijk in als je niet kan sturen. Deze maand kom ik op zo’n verbruik van 500 kWh uit zonder EV laden. Dat zou bij Engie 60 cent/kWh 300 euro kosten.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:11:
[...]
Zo'n straalkacheltje helpt erg goed voor de gevoelstemperatuur, maar is niet erg efficiënt om een huis te verwarmen. Dus ik zou die alleen aanzetten wanneer vrouwlief in de kamer is. Bij stilzitten op de bank is een elektrisch kussen of rugdekentje erg lekker. Doordat je rechtstreeks verwarmt hoeft daar veel minder energie in.
Even los van het totale verbruik van je zoon: dynamische tarieven hebben vooral zin als je het verbruik kunt sturen adhv de prijsontwikkeling. Daar moet je of wat slimme logica/automatisering voor hebben, of er zelf bewust mee bezig zijn. Elektra varieert van uur tot uur en van dag tot dag. Gas 2x per dag (geloof ik, heb zelf dus geen gas meer). Blijf je precies doen wat je nu al doet, dan moet je niet de verwachting hebben dat je automatisch heel veel gaat besparen.
Als je helemaal niks stuurt kom je deze maand gemiddeld uit op 40 cent/kWh dus een besparing van 100 euro.
De meeste dagen zitten de pieken en dalen zo’n 10 cent uit elkaar als je het duurste en het goedkoopste uur weglaat. Dus als je alles zou sturen levert het je wellicht 5 cent/kWh op. Dan kom je op een besparing uit van 25 euro door verplaatsing van je verbruik. IMHO is de grote winst dus niet je verbruik verplaatsen, maar het niet betalen van risico opslag en salderen van andere klanten.
Natuurlijk als je een EV oplaad kan je het gemiddelde wel verder drukken. Maar ik zit met EV laden in de goedkope uren alsnog in december op een gemiddelde van 38 cent/kWh, dus maar een besparing van 3 cent (7,5%) ten opzichte van het ongewogen gemiddelde. Dus dat valt nog best tegen hoeveel invloed ik zelf heb. Ik heb maar een 1 fase lader dus het kan nog wel beter.
nodig om je verbruik te sturen om te kiezen voor een dynamisch contract? Oké je kunt dan nóg meer besparen maar als je weet dat je qua verbruik bijvoorbeeld óver het prijsplafond zal gaan, dan ben je gemiddeld een stuk goedkoper uit dan met de meeste variabele contracten vanaf 1 Jan? Bij mij gaat het variabele contract (Vattenfall) vanaf 1 jan van 0,40 naar 0,75 per KWH. Ik zal vermoedelijk een stukje over het plafond gaan waardoor ik liever de dynamische kosten betaal wat historisch gezien 90% van de tijd goedkoper is dan die €0,75 van Vattenfall. Gas zullen we nauwelijks gaan verbruiken ivm het verwarmen met een Airco.
Ik verwacht door deze keuze extra te gaan besparen in verschil met toch met een variabele contract te blijven zitten en als je dit inderdaad ook nog een beetje kan sturen door je verbruik op bepaalde tijden te verdelen is het helemaal een no-brainer? Voor zover ik kon zien was het in het afgelopen jaar alleen in augustus hoger dan de kosten voor KWH bij de meeste variabele contracten?
De achterpui is enkel glas met heel veel verschillende ruitjes. Vervangen door een dubbelglas variant gaat boven de €10.000 kosten, de vloer is al geïndiceerd afgelopen jaar. Daarom is het verbruik nu 300m³ op jaarbasis lager dan voorheen.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:55:
[...]
Het huis dat wij kochten had ook een historisch verbruik van 1700 m3 gas per jaar. Een ongeïsoleerde woning met ook nog ventilatie in de vorm van een grote scheur waar de aanbouw los kwam van de gevel...
Isoleren is gewoon stap 1, omdat je daarmee al enorm kunt besparen, ongeacht de wijze van verwarmen. Eigenlijk zouden ze het moeten verplichten bij verkoop van een woning die nog niet Energielabel A heeft.
Maar dat prijsplafond neemt (voor 2023) een flink deel van de prikkel weg om aan de slag te gaan. En dat tegen enorme kosten. Het verbruik dat hoort bij €900 per maand voor een kleine 2-persoonswoning, daar valt niet tegenop te subsidiëren. Dynamische tarieven helpen misschien iets, maar er zit ook een zeker risico aan.
Zo'n bewoner kan beter bespaaradvies aangeboden krijgen en de subsidie besteden aan betere isolatie. Dat verdient zich heel snel terug...
Deze voorspelling.mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]
Voor de komende dagen is rond 06h00 in de ochtend de laagste prijs voorspeld. Maandag ochtend rond de 0 euro. Interessant.
@marelz
/f/image/wR4U6OYJ7Ah9KynseLGdIW0O.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie de meerwaarde dan nl. niet. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Maar eigenlijk zit er geen bovengrens op de dynamische prijs? Je neemt dus het volledige risico op jezelf?Z___Z schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:32:
[...]
Dynamisch heeft wel degelijk in als je niet kan sturen. Deze maand kom ik op zo’n verbruik van 500 kWh uit zonder EV laden. Dat zou bij Engie 60 cent/kWh 300 euro kosten.
Als je helemaal niks stuurt kom je deze maand gemiddeld uit op 40 cent/kWh dus een besparing van 100 euro.
De meeste dagen zitten de pieken en dalen zo’n 10 cent uit elkaar als je het duurste en het goedkoopste uur weglaat. Dus als je alles zou sturen levert het je wellicht 5 cent/kWh op. Dan kom je op een besparing uit van 25 euro door verplaatsing van je verbruik. IMHO is de grote winst dus niet je verbruik verplaatsen, maar het niet betalen van risico opslag en salderen van andere klanten.
Natuurlijk als je een EV oplaad kan je het gemiddelde wel verder drukken. Maar ik zit met EV laden in de goedkope uren alsnog in december op een gemiddelde van 38 cent/kWh, dus maar een besparing van 3 cent (7,5%) ten opzichte van het ongewogen gemiddelde. Dus dat valt nog best tegen hoeveel invloed ik zelf heb. Ik heb maar een 1 fase lader dus het kan nog wel beter.
Van zodra mijn energieleverancier(België) een dergelijk dynamisch contract zal aanbieden dan zal ik waarschijnlijk ook wel die keuze maken.
Maar ik probeer mij toch er van bewust te zijn dat het geen free lunch is.
Je kunt dat niet stellen adhv een enkele maand of je vergelijking met je eigen voormalige leverancier. Goedkoopste Variabele optie die ik tegenkwam is €0,47 per kWh (zie aanbiedingen topic). Dat is minder dan 20% 'risico-opslag' vergeleken met die €0,40 die je noemt.
De winst tov Engie en anderen zit hem dus voor een flink deel 8n het overstappen, niet per se dynamische prijzen.
Het hangt ook af van de algemene prijsontwikkeling, want je krijgt iedere niet alleen iedere daling, maar ook iedere stijging voor je rekening. En bij die extreme pieken zou je wel degelijk moeten gaan sturen om alsnog voordelig uit te zijn.
Twee jaar terug waren de prijzen heel laag. Toen ze begonnen te stijgen hoefde je met een Vast contract weinig te doen, maar met dynamische prijzen des te meer.
Het is wel zo dat ook de meer reguliere leveranciers meer flexibele prijzen (per maand) gaan hanteren. Als je op zo'n contract nu €0,87 oid per kWh gaat betalen heb je 'the worst of both worlds': geen lange termijn zekerheid en alsnog een heftige premie boven de marktprijs....
Dat als je storing hebt op P3/P4 en P1 het nog wel doet, Tibber tijdelijk de P1 gegevens gebruikt voor te facturen._Marcel_1973 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:24:
Kan iemand aangeven wat de meerwaarde is van de Tibber Pulse, als je al een P1 lezer (Slimme lezer +) hebt en je laadpaal uit zichzelf loadbalancing heeft?
Ik zie de meerwaarde dan nl. niet. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Netwerkbeheerders lukt niet goed om binnen 10 dagen (geheugen aan kwartier-standen in de meter) een storing op te lossen of een nieuwe meter te plaatsen (dat is mijn ervaring)
Edit: Als je code SMN in samenhang van je meter voorbij ziet komen, dan moet je er boven op zitten, want dat betekend dat er geen poging wordt gedaan om het op te losse
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 25-12-2022 23:49 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wie biedt er 47 cent aan voor nieuwe klanten? Ik zie in dat topic alleen 47 cent bij budget energie, maar kan zelf niet voor dat tarief een contract afsluiten.bilgy_no1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:40:
@Z___Z en @TokenNekot
Je kunt dat niet stellen adhv een enkele maand of je vergelijking met je eigen voormalige leverancier. Goedkoopste Variabele optie die ik tegenkwam is €0,47 per kWh (zie aanbiedingen topic). Dat is minder dan 20% 'risico-opslag' vergeleken met die €0,40 die je noemt.
De winst tov Engie en anderen zit hem dus voor een flink deel 8n het overstappen, niet per se dynamische prijzen.
Het hangt ook af van de algemene prijsontwikkeling, want je krijgt iedere niet alleen iedere daling, maar ook iedere stijging voor je rekening. En bij die extreme pieken zou je wel degelijk moeten gaan sturen om alsnog voordelig uit te zijn.
Twee jaar terug waren de prijzen heel laag. Toen ze begonnen te stijgen hoefde je met een Vast contract weinig te doen, maar met dynamische prijzen des te meer.
Het is wel zo dat ook de meer reguliere leveranciers meer flexibele prijzen (per maand) gaan hanteren. Als je op zo'n contract nu €0,87 oid per kWh gaat betalen heb je 'the worst of both worlds': geen lange termijn zekerheid en alsnog een heftige premie boven de marktprijs....
Maandelijks aanpassen van prijzen geeft nauwelijks meer zekerheid dan uur tarieven. Engie is een van de goedkoopste grote leveranciers, dus is IMHO wel een goede vergelijking. Ik heb maar 1 maand data, maar afgelopen jaar was dynamisch vrijwel altijd goedkoper als je contract was afgelopen. Ik had het geluk nog tot afgelopen augustus een jaarcontract te hebben en daarna gunstige variabele tarieven kreeg bij energiedirect. Maar sinds bekend werd dat er een energie prijsplafond kwam schoten de prijzen de lucht in, wat voor mij de reden was om dynamisch te proberen.
Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, welke partijen hebben jullie daarvoor?
Even de topic starter lezen (p. 1 van dit topic). Daar staat een hoop basis informatie in.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
Aangezien ik mijn verbruik niet kan sturen, geen accu of electrische auto heb zou ik voor electriciteit flexibel willen blijven maar voor gas dynamisch.
Electra Vattenfall (-5000kwh per jaar) en gas (1700m3) anwb. Gaat vooralsnog goedQueros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
Aangezien ik mijn verbruik niet kan sturen, geen accu of electrische auto heb zou ik voor electriciteit flexibel willen blijven maar voor gas dynamisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 10:14 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
dat is geen logische gedachte. ook zonder sturen is dynamisch (veel) goedkoper.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
Aangezien ik mijn verbruik niet kan sturen, geen accu of electrische auto heb zou ik voor electriciteit flexibel willen blijven
Wat bedoel je met flexibel? Een dynamisch contract heeft meestal geen opzegtermijn dus je kan makkelijker switchen als dat nodig is.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
De afgelopen 3 jaar is de gemiddelde prijs ongeveer 23 ct/kWh geweest (incl. belastingen). Vergelijk dat eens met een variabeltarief over dezelfde periode.
Kijk even op je jaarrekening van je energiemaatschappij daar staat verplicht een overzicht van typisch gebruik per huistype per jaar.athvdk schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:26:
[...]
a) Wat zou ik kwijt zijn als ik met mijn situatie overstap op dynamische contract? = Aantal kWh keer de uurprijs van je dynamische leverancier. Plus de toeslagen. Dat is toch zelf ook op te zoeken?
b) Hoeveel m3 gas denken jullie gemiddeld dagelijks in deze koude periode te verbruiken? ????
Schrik niet! Dat verbruik is voor meer dan de helft verdeeld over december en januari.
Je kunt zoeken op de term graaddagen.
Let wel bij wind op je gevel is verlies je meer energie dan een graaddag zou vermoeden.
https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new
[ Voor 21% gewijzigd door djwice op 26-12-2022 10:57 ]
Ik heb ook geen elektrische auto, accu of zonnepanelen en de verwarming dmv gas kortom afgezien de wasmachine en vaatwasser weinig mogelijkheden tot schuiven met verbruik.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
Het variabele contract voorstel van mn vorige leverancier was 70cent per kwh, ik zit nu een maand dynamisch en als ik een inschatting maak van de afgelopen maand kom ik rond de 45 - 50 cent per kwh uit en de tarieven lagen afgelopen maand best hoog. Niettemin heb ik zo'n 20 cent per kwh bespaart ten opzichte van variabel. Het is pijnlijk als je 80 cent ziet staan, maar dat zijn meestal kortstondige pieken, anderzijds heeft mn vaatwasser vannacht voor 10 cent per kwh gelopen en vanochtend heb ik een was gedaan voor 12 cent per kwh.
Bij dynamisch heb je weinig zekerheden, maar tot op heden heeft het mij nog geen windeieren gelegd.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
ANWB zat ik net ook te kijken, maar je kan nergens aangeven alleen Gas te willen doen. Je kan wel opgeven bij de berekening 'ik gebruik geen stroom'.. beetje vaag. Morgen maar ff bellen hahaSport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:59:
[...]
Electra Vattenfall (-5000kwh per jaar) en gas (1700m3) anwb. Gaat vooralsnog goed.
OK, let's compare... ik heb over de afgelopen 3 jaar gemiddeld niet (veel) meer dan dat betaald met een Variabel (= 2x per jaar aangepast) tarief bij Greenchoice. Zat 2020/2021 tussen €0,20 en €0,23. Dit jaar wat duurder, maar zelfs nu zit het op €0,30/€0,28.* Als ik dan naar de periode November-December kijk zou ik met Dynamische tarieven duurder uit geweest kunnen zijn, met pieken boven €0,65 en regelmatig boven €0,40.Gecko123 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:15:
[...]
Wat bedoel je met flexibel? Een dynamisch contract heeft meestal geen opzegtermijn dus je kan makkelijker switchen als dat nodig is.
De afgelopen 3 jaar is de gemiddelde prijs ongeveer 23 ct/kWh geweest (incl. belastingen). Vergelijk dat eens met een variabeltarief over dezelfde periode.
Tibber zegt over het afgelopen jaar dat de prijs gemiddeld €0,38 was. Eerste halfjaar betaalde ik bij Greenchoice €0,40/€0,32. Dat was de piek van wat ik heb betaald. Als ik dat middel met mijn tarieven voor het tweede halfjaar heb ik dus gemiddeld €0,35/€0,30 betaald, oftewel minder dan bij Tibber. Door te sturen maakte ik wel kans om te besparen, omdat ik dan de dure pieken ging vermijden en de goedkope dalen meer ging benutten.
Overigens is het lastig te spreken over een gemiddelde bij dynamische tarieven. Je moet dat eigenlijk wegen voor welke hoeveelheden je tegen welk tarief hebt verbruikt.
*Ja, vanaf januari gaat het wel 3x over de kop, maar je vroeg voor de afgelopen 3 jaar. Voor februari liggen de Greenchoice tarieven alweer lager, dus het hangt echt van de marktontwikkelingen af. En die zijn nu eenmaal heel erg onvoorspelbaar op dit moment.
Gezien de super hoge tarieven die Greenchoice vanaf januari rekent vind ik het verantwoord om over te stappen. Maar ik zie het niet als gegarandeerd besparen. Je moet de tarieven en je verbruik wel in de gaten gaan houden.
Kan prima hoor, ik heb alleen gas bij anwb.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:23:
[...]
ANWB zat ik net ook te kijken, maar je kan nergens aangeven alleen Gas te willen doen. Je kan wel opgeven bij de berekening 'ik gebruik geen stroom'.. beetje vaag. Morgen maar ff bellen haha
Heb ik ook, elektra variable bij Essent ivm salderen zonnepanelen. En gas dynamisch bij Mijndomein.Queros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:34:
Tibber lijkt wel een goede optie. Wat ik me wel afvraag is of het niet zonde is om de opbrengst van je zonnepanelen per uur te laten salderen in plaats van per jaar.
[ Voor 49% gewijzigd door Exar op 26-12-2022 13:46 ]
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Ja dat kan zonde zijn, maar dat is geheel afhankelijk van het totaalplaatje van je situatie. Ik denk dat je liever ook wat 'tegoed' opbouwt voor de winter.Exar schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:44:
Ik overweeg ook in het diepe te springen en over te gaan op een dynamisch contract.
Tibber lijkt wel een goede optie. Wat ik me wel afvraag is of het niet zonde is om de opbrengst van je zonnepanelen per uur te laten salderen in plaats van per jaar.
Heb jij ook weleens het probleem gehad dat de auto stopt met laden na 3% bij een openbare AC lader als slim laden is ingeschakeld in de tibber app? Ik heb dit probleem nu continue met een ID.3 en moet steeds slim laden pauzeren om te voorkomen dat hij het laden onderbreekt. DC laden gaat zonder problemen.Senaxx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:31:
[...]
Die 8-12 uur is gebaseerd op een "granny charger" neem ik aan? Misschien beetje offtopic, maar check ook eens Thuisladen van je EV deel 2 Bij deze lage laadsnelheden is er ook redelijk wat verlies. Misschien is het verstandig om een laadpaal aan te schaffen zodat je in de goedkope uren meer kW in je auto kan stoppen, en meer voordeel hebt van de lage dippen.
Via Tibber laad ik de auto nu altijd voor 1 uur op op de goedkoopste momenten in de nacht. Dit heeft me echt al veel geld bespaart
Ah, kijk het kan dus!Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:59:
[...]
Electra Vattenfall (-5000kwh per jaar) en gas (1700m3) anwb. Gaat vooralsnog goed.
Hoe heb je dat aangepakt? Heb je nog nadelen (die ik lees op vergelijkingssites, waarbij dingen staan als " twee verschillende leveranciers leiden mogelijk tot minder korting").
Ik zit in een vergelijkbare situatie, iets minder grote getallen, maar ook een electrisch overschot en een 1250 kuub verbruik aan gas, de teruglevering via een "normale salderingsregeling " en gas voor de uurprijs lijkt me een heel mooie oplossing, maar kon bij anwb zo snel geen antwoord vinden.
Zou jij iets kunnen vertellen over hoe je het aangepakt hebt ?
Kan prima, zou je kunnen uitleggen hoe je dat hebt geregeld?Bezzerk schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:59:
[...]
Kan prima hoor, ik heb alleen gas bij anwb.
[insert rant vol met scheldwoorden over de traditionele aanbieders die het aandurven om boven de €1/kwh te vragen]
Maarrrr ik heb nog geen slimme meter. En dat lijkt ook niet makkelijk te worden. Ik woon in Stedin-gebied, in een mooi klein oud (1965) appartementje. Ik heb blokverwarming (CV-installatie van de VvE) en heb geen eigen gasaansluiting. Geen zonnepanelen, ook niet in de toekomst. Ook geen elektrische auto (nieteens een rijbewijs).
Toen ik een paar maanden terug (om andere redenen, maar dat maakt niet uit) Stedin een vraag stelde over mijn energiemeter kreeg ik deze reactie:
Hoi Peter, bedankt voor je bericht.
Deze aansluiting heeft een sanering en dient speciaal opgepakt te worden.
Helaas hebben wij op een klein te kort aan deze monteurs en lopen de projecten door de complexere aansluitingen dus langer door.
De planning doet er alles aan om klanten zo snel als zij kunnen een slimme meter te geven, helaas kunnen wij hier geen spoed procedure achter zetten en stuurt de planning je een brief als zij een afspraak met je willen maken.
Het project loopt op dit moment wel tot 2025, dit betekend dat je dus ook tot die tijd nog een brief kunt krijgen van ons.
Omdat wij ons er van bewust zijn dat je nu geen gebruik kunt maken van een nacht tarief, is zeker mogelijk om een vergoeding aan te vragen. Je kunt de vergoeding aanvragen via https://www.stedin.net/slimme-meter/dubbeltariefvergoeding
Ik hoop dat je met deze informatie meer duidelijkheid hebt.
Wat betekent "sanering" voor mij?
Wat ik me afvraag is of mensen hier ervaring hebben met vergelijkbare situaties, en of bedrijven als Tibber hier misschien mee kunnen helpen en wellicht verbaal peper in de reet van de netbeheerders kunnen steken.Dat je aansluiting complex is om het door normale monteurs aan te laten pakken.
[ Voor 7% gewijzigd door Peetz0r op 26-12-2022 22:00 ]
Ik zat sinds november bij Vattenfall voor gas en electra, en stap per 1 januari over naar Anwb voor gas. Heb gewoon aangevraagd dat ik alleen gas wil bij de Anwb en zowel Vattenfall als Anwb bevestigen dat ik voor gas ben overgestapt.tcw82 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:39:
[...]
Ah, kijk het kan dus!
Hoe heb je dat aangepakt? Heb je nog nadelen (die ik lees op vergelijkingssites, waarbij dingen staan als " twee verschillende leveranciers leiden mogelijk tot minder korting").
Ik zit in een vergelijkbare situatie, iets minder grote getallen, maar ook een electrisch overschot en een 1250 kuub verbruik aan gas, de teruglevering via een "normale salderingsregeling " en gas voor de uurprijs lijkt me een heel mooie oplossing, maar kon bij anwb zo snel geen antwoord vinden.
Zou jij iets kunnen vertellen over hoe je het aangepakt hebt ?
Moet nog zien hoe het allemaal uitpakt uiteindelijk, maar ik voorzie niet echt problemen.
Ik heb wel heel bewust voor de anwb gekozen overigens, immers hebben zij een naam/imago hoog te houden bij consumenten en zullen naar mijn verwachting niet snel gekke streken uithalen die de goede naam schade kan aanbrengen (eneco met teruglevering, Vattenfall met absurd hoge tarieven/winsten, enz).
Uiteindelijk is de core business van de anwb ook geen energie leveren, dus is men ook niet op zoek naar woekerwinsten. (Zoals de grote energie reuzen wel, vind ik).
Zie ook
https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb
Waarom niet standaard over de gehele periode tot jaar-/eindafrekening?
De logica achter het standaard per maand vaststellen van de korting is als volgt. Wanneer we jouw gemiddeld betaalde tarief over de gehele periode tot je jaar- of eindafrekening berekenen, dan kan dit door de constant wisselende uurtarieven juist lager uitvallen. Daardoor zou je korting mislopen vanuit het prijsplafond. Hetzelfde geldt als je teruglevert met zonnepanelen. Het prijsplafond mag je alleen toepassen op je nettoverbruik, zie hierboven onder (5). Je hogere teruglevering in het voorjaar en de zomer maken je nettoverbruik lager als je dit over een langere periode berekent dan iedere maand.
Wat als dit voor mij niet het voordeligst uitpakt?
Máár: bij je jaar- of eindafrekening gaan we ook alsnog berekenen of dit voor jou inderdaad de meest voordelige optie is geweest. Als namelijk blijkt dat jij een hogere korting zou krijgen als we deze berekenen vanaf 1 januari of je startdatum bij ons tot je jaar- of eindafrekening en je dus wel je tegoed uit een maand mee mag nemen, dan passen we die methode voor je toe. In plaats van berekening van de korting per maand. Dit kan dus spelen in situaties dat je een bepaalde maand weinig tot geen energie verbruikt (denk aan een langere vakantie) of veel teruglevering met zonnepanelen.
[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 14:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik snap wat je bedoelt en ik denk dat dat ook just juist de reden is dat ANWB best veel klanten scoort. Maar heel eerlijk, eigenlijk is dat een beetje overdreven. De dynamische energielevering en prijsopbouw is namelijk behoorlijk transparant. Met dit product kan geen enkele aanbieder enorm gaan zitten klooien. Ook omdat je eigen opzegtermijn altijd maximaal een maand is, overal.Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:52:
[...]
Ik zat sinds november bij Vattenfall voor gas en electra, en stap per 1 januari over naar Anwb voor gas. Heb gewoon aangevraagd dat ik alleen gas wil bij de Anwb en zowel Vattenfall als Anwb bevestigen dat ik voor gas ben overgestapt.
Moet nog zien hoe het allemaal uitpakt uiteindelijk, maar ik voorzie niet echt problemen.
Ik heb wel heel bewust voor de anwb gekozen overigens, immers hebben zij een naam/imago hoog te houden bij consumenten en zullen naar mijn verwachting niet snel gekke streken uithalen die de goede naam schade kan aanbrengen (eneco met teruglevering, Vattenfall met absurd hoge tarieven/winsten, enz).
Uiteindelijk is de core business van de anwb ook geen energie leveren, dus is men ook niet op zoek naar woekerwinsten. (Zoals de grote energie reuzen wel, vind ik).
Zie ook
https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb
[...]
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Salderen gaat per jaar = wettelijk verplicht.Exar schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:44:
Ik overweeg ook in het diepe te springen en over te gaan op een dynamisch contract.
Wat je denk ik bedoelt is het surplus na salderen, dat je die tegen uurtarieven verrekend?
Je te veel opgewekte brengt minder op, is wat je m.i. bedoeld?
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Iemand ervaring met aanmelden bij ANWB? Ik probeer zojuist alleen gas af te nemen en de eerstmogelijke ingangsdatum is 20 februari? Ik ben in principe contractvrij, dus 14 dagen zou mogelijk moeten zijn.
Ik probeer namelijk parallel bij Tibber elektriciteit af te sluiten en daar kan het wel per 14 januari.
Ik wilde morgen gaan bellen,ook ik ben contract vrij, (of hoe ze dat ook noemen). En zou graag per zsm over gaan.vanenkelen schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:48:
Twijfel of het helemaal de bedoeling is in dit topic, maar denk dat ik aan de goede kant van de topic report zit :-).
Iemand ervaring met aanmelden bij ANWB? Ik probeer zojuist alleen gas af te nemen en de eerstmogelijke ingangsdatum is 20 februari? Ik ben in principe contractvrij, dus 14 dagen zou mogelijk moeten zijn.
Ik probeer namelijk parallel bij Tibber elektriciteit af te sluiten en daar kan het wel per 14 januari.
Heb me net aangemeld, ga er morgen wel achteraan bellen... Ben benieuwd of ze het gewoon druk hebben en het niet eerder aankunnen of dat er een foutje in het systeem zit.tcw82 schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:57:
[...]
Ik wilde morgen gaan bellen,ook ik ben contract vrij, (of hoe ze dat ook noemen). En zou graag per zsm over gaan.
Voor alle opwek die je teruglevert, ontvang je het in dat uur geldende kWh tarief (of betaal je, als het op dat moment negatief is). Het enige wat je met dynamische tarieven per jaar saldeert is de belasting. Dat is potentieel aanzienlijk minder gunstig dan bij een traditioneel vast/variabel/maand tarief, waarbij je de in de zomer opgewekte kWh's mag wegstrepen tegen verbruikte kWh's in de winter. Wel degelijk iets om in gedachten te houden bij dynamische tarieven._Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:23:
[...]
Salderen gaat per jaar = wettelijk verplicht.
Wat je denk ik bedoelt is het surplus na salderen, dat je die tegen uurtarieven verrekend?
Je te veel opgewekte brengt minder op, is wat je m.i. bedoeld?
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Klopt vlgs mij totaal niet wat je zegt. Je haalt wat door elkaar.anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:01:
[...]
Voor alle opwek die je teruglevert, ontvang je het in dat uur geldende kWh tarief (of betaal je, als het op dat moment negatief is). Het enige wat je met dynamische tarieven per jaar saldeert is de belasting. Dat is potentieel aanzienlijk minder gunstig dan bij een traditioneel vast/variabel/maand tarief, waarbij je de in de zomer opgewekte kWh's mag wegstrepen tegen verbruikte kWh's in de winter. Wel degelijk iets om in gedachten te houden bij dynamische tarieven.
Salderen, wegstrepen gaat echt per jaar.
Wat je daarna nog overhoudt gaat tegen het tarief. Zie ook hun tekst op de website. En vooral de voorbeelden daar genoemd.
Volledige info op de webpagina: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amgMzgSQBTrCxavcqi5ZC8kA.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door _Marcel_1973 op 26-12-2022 18:36 ]
Staat toch gewoon duidelijk bij dat je de belasting en op dat moment geldende uur tarief krijgt..._Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:34:
[...]
Klopt vlgs mij totaal niet wat je zegt. Je haalt wat door elkaar.
Wat je daarna nog overhoudt gaat tegen het tarief. Zie ook hun tekst op de website. En vooral de voorbeelden daar genoemd.
Volledige info op de webpagina: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
[Afbeelding]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Salderen gaat inderdaad per jaar, maar wel tegen het op dat geldende (uur)tarief. Op het moment dat je meer terug gaat leveren dan dat je verbruikt, gaan andere tarieven gelden._Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:34:
[...]
Lees de tweede regel na het door jouw gemarkeerde even goed, daar staat lettterlijk wat ik zeg._Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:34:
[...]
[Afbeelding]
Nee, da's nou juist de grap van dynamische tarieven: alles wat je produceert wat je niet direct zelf verbruikt, gaat tegen het op dat moment geldende uurtarief het net op. Het enige verschil tussen gesaldeerd en het boven eigen verbruik teruggeleverde is de belasting.Mars2020 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:51:
[...]
Op het moment dat je meer terug gaat leveren dan dat je verbruikt, gaan andere tarieven gelden.
Wat jij omschrijft is hoe het bij traditionele contracten werkt. Daar saldeer je effectief tegen je geldende contracttarief (maand/halfjaar/jaar/5jaar, als dat ooit weer terugkomt) en als je meer teruglevert dan je verbruikt, geldt daar een afwijkende terugleververgoeding voor.
Met het prijsplafond vind ik een kleine twee maanden wachten op ANWB voor gas niet zo’n probleem, jammer maar gaat (denk ik) niet hele grote impact hebben op te betalen tarief.squaddie schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:02:
@vanenkelen @tcw82 Ik begreep door berichtgeving in dit topic dat ANWB door de grote aanloop erg druk heeft en op korte termijn geen nieuwe klanten aannemen.
Wat heeft Tibber met gas te maken, die doet toch alleen elektra?Deldenaar schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:26:
Maandstaafjes GAS werken weer, met dank aan Tibber voor bemiddelen
[Afbeelding]
Zou wel graag de Pulse gebruiken om ook het gasverbruik real-time te monitoren. Kan hij dat?
Nee, Tibber levert op dit moment nog geen gas, en de gas/stroom overzichten zoals in voorbeeld worden door dynamische energie leveranciers gezamelijk aangeboden vandaar hun contacten met die sitewlbbrhzn schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:29:
[...]
Wat heeft Tibber met gas te maken, die doet toch alleen elektra?
Zou wel graag de Pulse gebruiken om ook het gasverbruik real-time te monitoren. Kan hij dat?
Heb je de voorbeelden bekeken?anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:51:
[...]
Lees de tweede regel na het door jouw gemarkeerde even goed, daar staat lettterlijk wat ik zeg.
Ik kan werkelijk niet begrijpen wat je bedoeld en lees dat ook nergens in het artikel en de voorbeelden terug. En als het al zo kloppen, is het in formeel juridisch opzicht onjuist.
Je verbruik streept weg tegen het opgewekte verbruik. Waar jij het over hebt is over het surplus, dat wat je meer opwekt dan verbruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZaJrYTqoFqvl9TSFsRVkN4YB.jpg?f=user_large)
Ik zal het relevante stuk voor je overtypen:_Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:54:
[...]
Heb je de voorbeelden bekeken?
Ik kan werkelijk niet begrijpen wat je bedoeld en lees dat ook nergens in het artikel en de voorbeelden terug.
Als je dus 2500 kWh verbruikt, kan je tot 2500kWh salderen. Je krijgt in dit scenario tot 2500kWh de belastingen terug bovenop het dynamische uurtarief
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Ik kom iig bij Milieucentraal (waar naartoe gelinkt wordt vanaf een pagina van Rijksoverheid, dus ik ga er even vanuit dat deze informatie de correcte is) tegen dat het wegstrepen tegen hetzelfde tarief gebeurt als de levering. Dat dat bij een niet-dynamisch contract neerkomt op het tarief wat in een maand of halfjaar contract is vastgelegd, is leuk, maar bij een dynamisch contract werk je met uurtarieven. Ik weet niet hoe jij het verantwoordbaar zou vinden om een dynamische leverancier te dwingen om stroom van een zomersemiddag tegen <10ct/kWh weg te strepen tegen een winterse vriesnacht tegen 60ct/kWh. Daar is administratief natuurlijk ook met geen mogelijk chocola van te maken.En als het al zo kloppen, is het in formeel juridisch opzicht onjuist.
[ Voor 8% gewijzigd door SidewalkSuper op 26-12-2022 21:25 ]
Als je naar dynamisch salderen kijkt, besef je ineens wat een kosten het salderen bij een normaal contract met zich meebrengt. De dure winter stroom wegstrepen tegen de goedkope zomerstroom, iemand moet die rekening betalen en dat is uiteindelijk de persoon die niet kan salderen.anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:06:
[...]
Ik zal het relevante stuk voor je overtypen:
[...]
[...]
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Ik kom iig bij Milieucentraal (waar naartoe gelinkt wordt vanaf een pagina van Rijksoverheid, dus ik ga er even vanuit dat deze informatie de correcte is) tegen dat het wegstrepen tegen hetzelfde tarief gebeurt als de levering. Dat dat bij een niet-dynamisch contract neerkomt op het tarief wat in een maand of halfjaar contract is vastgelegd, is leuk, maar bij een dynamisch contract werk je met uurtarieven. Ik weet niet hoe jij het verantwoordbaar zou vinden om een dynamische leverancier te dwingen om stroom van een zomersemiddag tegen <10ct/kWh weg te strepen tegen een winterse vriesnacht tegen 60ct/kWh. Daar is administratief natuurlijk ook met geen mogelijk chocola van te maken.
Eigenlijk is de regeling heel aso, en zorgt het ervoor dat er jaarlijks miljarden van de armere bevolking naar de middenklasse/rijkere bevolking die zonnepanelen op het dak kunnen betalen vloeit. Immers: de rekening van het salderen komt voornamenlijk in de vorm van hogere tarieven op de lagere inkomens terecht.
Wederom een reden om blij te zijn met dynamische contracten. Gewoon eerlijk salderen. Voor iedereen.
Misschien een idee om de uitleg van het salderen bij een dynamisch contract in de TS nog wat verder uit te breiden met het verschil t.o.v. salderen met een variabel contract? anboni en anderen hebben het al een paar keer duidelijk uitgelegd, maar de vragen blijven komen. Salderen werkt bij dynamisch gewoon net even anders.anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:06:
[...]
Ik zal het relevante stuk voor je overtypen:
[...]
[...]
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Ik kom iig bij Milieucentraal (waar naartoe gelinkt wordt vanaf een pagina van Rijksoverheid, dus ik ga er even vanuit dat deze informatie de correcte is) tegen dat het wegstrepen tegen hetzelfde tarief gebeurt als de levering. Dat dat bij een niet-dynamisch contract neerkomt op het tarief wat in een maand of halfjaar contract is vastgelegd, is leuk, maar bij een dynamisch contract werk je met uurtarieven. Ik weet niet hoe jij het verantwoordbaar zou vinden om een dynamische leverancier te dwingen om stroom van een zomersemiddag tegen <10ct/kWh weg te strepen tegen een winterse vriesnacht tegen 60ct/kWh. Daar is administratief natuurlijk ook met geen mogelijk chocola van te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Greenman2 op 26-12-2022 22:09 ]
Goed puntGreenman2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:04:
[...]
Misschien een idee om de uitleg van het salderen bij een dynamisch contract in de TS op te nemen? anboni en anderen hebben het al een paar keer duidelijk uitgelegd, maar de vragen blijven komen. Salderen werkt bij dynamisch gewoon net even anders.
Heb even snel gezocht, wilde eigenlijk een post pinnen, maar vaak staat de totale uitleg verdeeld over meerdere posts.
Eerst de korte maar goede uitleg, en vervolgens omdat mensen het niet (willen) snappen, een uitgebreidere uitleg op de tegen vraag.
Er stond in de TS al een klein stukje over salderen. heb dat nu veranderd. (weet niet of het zo beter is).
Maar als iemand tekst kan aanleveren voor in de TS, het liefst met voorbeelden die voor alle leveranciers correct zullen zijn. dan ontvang ik die graag.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Daar lijkt inderdaad iets niet te kloppen, ik zie dat ook in de app namelijk, al ben ik daar al een tijdje weg.Joyous-P schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:28:
Anderen bij Frank Energie waar in de app de gas prijs op 1.80x staat terwijl op Enever dit veel lager is?
Ik heb een poging gedaan, voel je vrij om de tekst nog verder aan te passen:Smuggler schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:16:
Er stond in de TS al een klein stukje over salderen. heb dat nu veranderd. (weet niet of het zo beter is).
Maar als iemand tekst kan aanleveren voor in de TS, het liefst met voorbeelden die voor alle leveranciers correct zullen zijn. dan ontvang ik die graag.
Om het effect van salderen bij dynamische tarieven uit te leggen, is het eerst van belang om de essentie van salderen helder te krijgen. Er bestaat hierover namelijk enig misverstand, wat bij traditionele contracten niet veel uitmaakt, maar juist bij dynamische contracten hele grote invloed heeft.
Bij Milieu Centraal kun je dit lezen:
Dit gaat nog over contracten waarin het tarief voor langere tijd vast staat (half jaar, jaar of nog langer). Hierdoor is het misverstand eigenlijk ontstaan: leveringskosten en belasting worden op 1 hoop gegooid, terwijl ze afzonderlijk moeten worden bezien. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat je de belasting tegen elkaar weg mag strepen. Daarnaast wordt het leveringstarief vergoed van de tariefperiode waarin je teruglevert. Bij een jaarcontract maakt dit geen verschil, maar bij kortere tariefperiodes ga je dit wel terugzien: veel leveranciers gaan in 2023 hun tarieven maandelijks herzien, dus daar gaan we dit ook merken.Dankzij de salderingsregeling is het heel gunstig om stroom te leveren, want je mag die stroom wegstrepen (salderen) tegen de stroom die je afneemt van het energiebedrijf. Tegen hetzelfde tarief: 22 cent per kWh, inclusief alle belastingen
Bij dynamische contracten is die periode nog korter, hier hebben we het over uurtarieven. Dus op een zonnige dag is de kans groter dat de prijzen lager zijn en dat de opgewekte energie dus ook minder waard is.
Daarintegen, de energiekosten zijn overdag vaak hoger waardoor het effect nog niet eens zo heel groot is.
Verder hebben de energie prijzen meer last van de invloed van wind en economische schommelingen (weekend / werkdag), dan van de hoeveelheid zonneenergie die het net op wordt gebracht.
Salderen doe je dus op basis van prijs.
Wat is dat het verschil bij dynamische tarieven tussen de saldeer vergoeding en een terugleververgoeding?
Zolang jij kan salderen worden alle opslagen en belastingen dus ook mee berekend bij het terugleveren.
Dus als de prijs incl alles 40 cent is, dan krijg je ook die 40 cent bij terug leveren. voor dat ene uur.
Lever je meer terug dan je verbruikt op jaar basis, dan krijg je over wat je te veel terug levert niet meer je opslagen meer vergoed. dus krijg je in het bovenstaande voorbeeld, nog maar ongeveer 30 cent terug.
Immers er zijn geen belastingen meer op terug te geven aan jou als klant.
bij -500kWh per jaar hoef je geen belasting te betalen.
Als je 500kWh zou hebben verbruikt, dan betaal je over dat verbruik dus wel gewoon belasting, over die 500, en dan maakt het niet uit dat je 10500 hebt verbruikt en 10.000 hebt teruggeleverd, voor de eindafrekening moet je over die 500 euro verschil dus nog belasting betalen.
Ik heb sinds kort een warmtepomp en ik verwarm nu met name in de nacht voor prijzen a 8, 9 en 10 cent. Kost me 2 euro om heel me huis te verwarmen en deze is niet klein van formaat.Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:29:
@Malarky, het is veel interessanter om te kijken of er aanbieders zijn die stroom of gas aanbieden dat onder het plafond ligt. Met gas is het een nobrainer om dynamisch te gaan, mits je het risico kan dragen. Met stroom hangt het af of je zonnepanelen hebt.
Aldus ook een no brainer om altijd voor dynamisch te gaan, zowel gas als ook electra. Ook al heb ik zonnepanelen, maar ik leef in het hier en nu. Ik betaal het liefst NU een zo laag mogelijk tarief. In april zie ik wel weer hoe dan de vlag erbij hangt.
[ Voor 18% gewijzigd door Jeroen50 op 26-12-2022 23:25 ]
Dat verwacht ik wel ja, denk dat we daar in februari de eerste verontwaardigde berichten wel over zullen gaan lezen.earthman schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:43:
Over dat salderen, hoe werkt dit nu bij de huidige maandelijks veranderende variabele contracten dan? Salderen die nu ook tegen het tarief van de maand waarin teruggeleverd werd?
Zie nieuws: Minister Jetten wil verplichting salderen op jaarbasis verduidelijken...
De uitleg die Tibber naar zijn klanten mailde vond ik erg verhelderend…wellicht is die tekst een goede basis?Smuggler schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:16:
[...]
Goed punt,
Heb even snel gezocht, wilde eigenlijk een post pinnen, maar vaak staat de totale uitleg verdeeld over meerdere posts.
Eerst de korte maar goede uitleg, en vervolgens omdat mensen het niet (willen) snappen, een uitgebreidere uitleg op de tegen vraag.
Het probleem wat Jetten daar lijkt te willen fixen, gaat er vooral om dat zonnepaneelbezitters door het maandelijks salderen in de zomer hun volledige verbruik wegsalderen en daarna de, relatief ongunstige, terugleververgoeding krijgen. Vervolgens krijgen ze in de winter een aanzienlijk hoger verbruik, waardoor ze dus uiteindelijk meer belasting betalen. Bij jaarlijks salderen krijgen ze over het in de zomer extra geproduceerde geen TLV, maar strepen ze dat deels weg tegen hun winterverbruik.Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:56:
Is het niet verstandig om de definitie van salderen te gebruiken die Rob Jetten heeft?
Zie nieuws: Minister Jetten wil verplichting salderen op jaarbasis verduidelijken...
Ff kijken of ik het in een rekenvoorbeeldje weet te gieten, uitgaand van het verbruik en profiel van het prijsplafond (afgerond om rekenen makkelijker te maken). Iemand verbruikt in juli dus 160kWh en in december 360. Z'n zonnepanelen wekken in juli 320kWh op en in december 60kWh. Bij maandelijks salderen verbruikt deze persoon in juli 0 en krijgt hij TLV voor 160kWh. In december verbruikt hij netto 300kWh. Bij jaarlijks salderen krijgt hij geen TLV, maar is z'n effectieve december verbruik 140kWh.
Lijkt me wel duidelijk waarom de leveranciers liever per maand salderen en consumenten liever per jaar.
Bij het lezen van beide Tweakers artikelen bekruipt mij eerlijk gezegd het gevoel dat het misverstand wat ik noemde nog wijder verbreidt is: er wordt overal uitgegaan van 'n uniform tarief wat het hele jaar door geldt, maar daar gaat het in dat geval helemaal niet over.
Maar ook bij variabele contracten moet salderen op jaarbasis gebeuren toch? Had de ACM het daar niet over?anboni schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:16:
[...]
Dat verwacht ik wel ja, denk dat we daar in februari de eerste verontwaardigde berichten wel over zullen gaan lezen.
Belasting: Ja.hallom schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:47:
[...]
Maar ook bij variabele contracten moet salderen op jaarbasis gebeuren toch? Had de ACM het daar niet over?
Levering: Nee.
Wat denk je nou zelf? Dat het onderwerp salderen niet al 100x in dit topic voorbij is gekomen? Kun je wel blijven strooien met allemaal screenshots en theoretische teksten, maar een aantal bezoekers hier hebben je inmiddels toch vrij duidelijk uitgelegd hoe het wèl in elkaar steekt._Marcel_1973 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:54:
[...]
Heb je de voorbeelden bekeken?
Ik kan werkelijk niet begrijpen wat je bedoeld en lees dat ook nergens in het artikel en de voorbeelden terug. En als het al zo kloppen, is het in formeel juridisch opzicht onjuist.
Je verbruik streept weg tegen het opgewekte verbruik. Waar jij het over hebt is over het surplus, dat wat je meer opwekt dan verbruikt.
[Afbeelding]
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels