Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Het wordt er allemaal niet duidelijker en eenvoudiger op :? ik denk dat ik het maar gewoon afwacht en met de eindafrekening wel zien of we er weer ingetuind zijn of dat e.e.a. tussendoor weer wordt aangepast en daarmee wordt genuanceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
Vooralsnog blijf ik dan ook lekker bij Tibber zitten. Met dynamische tarieven en het plan zoals Tibber heeft uitgewerkt vind ik nog de beste. Per maand afsluiten, en balans opmaken. Heb je tegoed? Dan mag dat worden meegenomen.

En dan heb ik in januari en februari maar wat pech met het huidige prijs plafond. Hopelijk met een gunstige stroomprijs, en zelf slim de apparaten gebruiken blijf je er toch onder. En vanaf maart / april gaan de zonnepanelen weer werken en kan je genoeg tegoed opbouwen om daar richting het einde van het jaar je tekorten mee op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
edgarf28 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:26:
Is het al bekend of er bovenop het plafond tarief de inkoopvergoeding er nog bij komt of dat het er al in zit?

Want als het er nog bij komt dan zou een normaal (vast of variabel) contract voor gas voordeliger zijn toch?

Want bij de energyzero resellers is het toch 8,275 cent wat er per m³ gas dan nog eens bij komt (1,45+8,275=1,53275 per m³ gas)

En de kans dat de dynamische gasprijs onder de 1,45 (minus die 8,275 cent) komt volgend jaar is vrij klein.
? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
edgarf28 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:26:
Is het al bekend of er bovenop het plafond tarief de inkoopvergoeding er nog bij komt of dat het er al in zit?
De inkoopvergoeding/kosten zijn inbegrepen. De variabele/vaste energieleveranciers hebben ook inkoopvergoedingen die ze moeten betalen (maar die zijn niet transparant). In deze zin maakt dynamisch/variabel/vast niet uit; uiteindelijke prijs die je betaalt is 1,45 euro per kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:51:
Die vrijheid is er wel. Je kan een afrekening opmaken, dan opnieuw tellen en dan een paar maanden later weer een afrekening opmaken. Als de prijzen sterk gaan dalen, zal er natuurlijk gekozen worden om afrekeningen op te maken.

NB: Als de prijzen sterk stijgen dan ben zou het Tibber model juist problematisch zijn. Precies de reden dat het niet boeit bij wie je zit voor de uitwerking, maar laat je het gewoon aanpassen.
Nee, een afrekening kan je toch niet aan het einde van de rit gaan herberekenen... Opgespaard 'tegoed' gaat dan ook verloren.
Je kunt het wel zelf forceren, maar dan heb je een significant betere glazen bol nodig dan het model dat ik heb wil je dan beter af zijn.

En juist als de prijzen stijgen ben je bij de Tibber methode prima gedekt.
Senaxx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:27:
Vooralsnog blijf ik dan ook lekker bij Tibber zitten. Met dynamische tarieven en het plan zoals Tibber heeft uitgewerkt vind ik nog de beste. Per maand afsluiten, en balans opmaken. Heb je tegoed? Dan mag dat worden meegenomen.

En dan heb ik in januari en februari maar wat pech met het huidige prijs plafond. Hopelijk met een gunstige stroomprijs, en zelf slim de apparaten gebruiken blijf je er toch onder. En vanaf maart / april gaan de zonnepanelen weer werken en kan je genoeg tegoed opbouwen om daar richting het einde van het jaar je tekorten mee op te vullen.
Vergeet dan niet in maart/april over te stappen anders staat je een verrassing te wachten. :9

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond P op 23-12-2022 15:44 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
dwdd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:49:
volgens Zonneplan:

"Per maand bekijken we of je boven of onder het plafond zit. Per maand ontvang je dus de factuur met een specificatie boven en onder plafond. Aan het eind van het jaar wordt vervolgens gekeken of in totaliteit onder of boven het plafond zat. Als hier dan nog een verrekening nodig is, dan komt die er."

"Komt je gewogen gemiddelde uit onder de €0,40 per kWh? Dan betaal je gewoon de door jou gerealiseerde prijs. Komt je gewogen gemiddelde echter boven de 40 cent-grens? Dan betaal je alsnog €0,40 per kWh: het verschil wordt door de overheid aangevuld.
Belangrijk is uiteraard wel dat je ook met een dynamisch energiecontract je verbruik onder de plafondgrens houdt: 2900 kWh en 1200 m³ per jaar. We passen het prijsplafond weliswaar op maandbasis toe, maar op de jaarafrekening stellen we vast of je totale verbruik boven of onder de verbruikslimieten ligt. Het kan zijn dat je op basis daarvan nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen"
Dat was dus de reden van mijn post. Omdat ze dus op jaarbasis gaan middelen heb je kans dat je in de voordelige maanden uiteindelijk toch geen voordeel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion Nebula
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik zit op dit moment bij Zonneplan met zowel gas als elektra. De verrekening die Zonneplan achteraf over het hele jaar gaat doen kan/zal financieel negatief uitpakken vergeleken met werkelijke maand afrekeningen. Ik blijf altijd onder de volume grens en zal nooit een volume restant uit een vorige maand nodig hebben, dus in geen enkel scenario is zonneplan voordeliger voor mijn situatie.

Zijn er naast Tibber nog andere leveranciers die werkelijk per maand afrekenen, maar die ook gas leveren? Ik breng de hele boel het liefst onder bij 1 leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Orion Nebula schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:50:
Ik zit op dit moment bij Zonneplan met zowel gas als elektra. De verrekening die Zonneplan achteraf over het hele jaar gaat doen kan/zal financieel negatief uitpakken vergeleken met werkelijke maand afrekeningen. Ik blijf altijd onder de volume grens en zal nooit een volume restant uit een vorige maand nodig hebben, dus in geen enkel scenario is zonneplan voordeliger voor mijn situatie.

Zijn er naast Tibber nog andere leveranciers die werkelijk per maand afrekenen, maar die ook gas leveren? Ik breng de hele boel het liefst onder bij 1 leverancier.
Volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het hangt ook gewoon af van wet en regelgeving, wat blijkbaar nog steeds onduidelijkheid oplevert. De tip die ik kreeg is om simpelweg een of 2 maal in het jaar van energieleverancier te wisselen. Dan wordt namelijk je eindnota opgesteld en die is leidend voor het plafond omdat dat tussen leveranciers niet gedeeld mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion Nebula
Ik lees nu net het volgende bij ANWB;
Je definitieve korting wordt standaard per maand vastgesteld

Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de definitieve korting vastgesteld wordt per maand. Dus dat elke maand een nieuw gemiddeld door jou betaald tarief bepaald wordt waarover de korting wordt berekend. Óf over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening (dus vanaf 1 januari of je startdatum in 2023 bij ons tot je jaar- of eindafrekening). Het spreekt voor zich dat de ANWB streeft naar het toepassen van de methode die het voordeligst uitpakt voor jou als klant. Daarom kiezen wij nu standaard voor het berekenen van de korting per maand. Dit levert naar verwachting voor veruit de meeste klanten de hoogste korting op. Ondanks dat dit betekent dat je niet gebruikt tegoed niet mee mag nemen naar de volgende maand(en).
Ze doen daar wel aan voorschotten en een jaarafrekening, maar als ik het goed begrijp passen ze het plafond dus wel per maand toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:00:
Het hangt ook gewoon af van wet en regelgeving, wat blijkbaar nog steeds onduidelijkheid oplevert. De tip die ik kreeg is om simpelweg een of 2 maal in het jaar van energieleverancier te wisselen. Dan wordt namelijk je eindnota opgesteld en die is leidend voor het plafond omdat dat tussen leveranciers niet gedeeld mag worden.
Ik zie niet in hoe dit helpt, daar het plafond per dag bepaald is.
Orion Nebula schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:00:
Ik lees nu net het volgende bij ANWB;

[...]

Ze doen daar wel aan voorschotten en een jaarafrekening, maar als ik het goed begrijp passen ze het plafond dus wel per maand toe.
Ik begreep dus hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door SidewalkSuper op 23-12-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion Nebula
Je voorkomt er mee dat er over een jaar gemiddeld kan worden, door te switchen dwing je een afrekening af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Orion Nebula schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:11:
Je voorkomt er mee dat er over een jaar gemiddeld kan worden, door te switchen dwing je een afrekening af.
En dat is dus enkel handig als je verbruik elke maand onder of boven het plafond zit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]

Voor de komende dagen is rond 06h00 in de ochtend de laagste prijs voorspeld. Maandag ochtend rond de 0 euro. Interessant.
Waar zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Senaxx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:27:

Ja alleen met dat salderen kan het mis gaan toch?
Wat ik opwek en direct verbruik wordt zover ik het nu begrijp niet meegenomen.. het gaat om het terugleveren.

dag 1: Het is een zonnige dag en ik wek 10 kwh op. Mijn verbruik op die dag is 5 kwh. Ik lever dus 5 kwh terug voor op dat moment de prijs, 0,30 cent.

dag 2: Het is een mindere dag en ik wek 5 kwh op en mijn verbruik op die dag is 10 kwh. Die 5 kwh die ik moet betalen is op dat moment 0,40 cent.

Bij Eneco nu zou er dus gesaldeerd worden. 15 kwh opgewekt en 15 verbruikt = 0.

Bij Tibber.. zit er dus verschil in het teruggeleverde bedrag..ene dag 30 cent andere dag 40 cent. Ik moet dus bijbetalen, ook al verbruik ik op jaarbasis meer dan dat ik opwek. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Queros schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:02:
[...]

Wat ik opwek en direct verbruik wordt zover ik het nu begrijp niet meegenomen.. het gaat om het terugleveren.

dag 1: Het is een zonnige dag en ik wek 10 kwh op. Mijn verbruik op die dag is 5 kwh. Ik lever dus 5 kwh terug voor op dat moment de prijs, 0,30 cent.

dag 2: Het is een mindere dag en ik wek 5 kwh op en mijn verbruik op die dag is 10 kwh. Die 5 kwh die ik moet betalen is op dat moment 0,40 cent.

Bij Tibber.. zit er dus verschil in het teruggeleverde bedrag..ene dag 30 cent andere dag 40 cent. Ik moet dus bijbetalen, ook al verbruik ik op jaarbasis meer dan dat ik opwek. Toch?
Of bij Tibber kan je beter gebruik maken van het plafond dit jaar.
Jan-Feb-Maart-April betaal je 40 cent. (plafond)
Mei - juni - juli - augustus krijg je 80 cent terug. (op terugleveren zit geen plafond)
Rest van het jaar betaal je weer 40 cent. (zelf boven het plafond, want je hebt van mei tot augustus waarschijnlijk kunnen sparen).

Heb je 0 verbruikt en toch geld verdient.

Vrijwel alle simepele rekensommetjes met energie kunnen vandaag de dag op 100 verschillende manieren uitpakken bij de verschillende leveranciers.

Maar inderdaad jouw scenario kan ook werkelijkheid worden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:21:
[...]

En dat is dus enkel handig als je verbruik elke maand onder of boven het plafond zit.
Nee niet noodzakelijk. Als je onder het plafond per maand zit, maar de prijzen in de eerste maanden boven het plafond zitten en in de zomer er onder, dan kan dat dus voordelig zijn om over te stappen. Dan dwing je over de maanden toch zeg maar april af dat je gedekt wordt door het plafond. Vervolgens pak je lage prijzen volop in de lente en zomer. En vanaf oktober switch je weer.

Let wel, dit is dus waar men over het jaar kijkt naar het plafond en je eigen verbruik. Als je per maand ipv bij de eindafrekening kan kiezen of je het plafond wil toepassen is idd een andere casus. Maar vziw is dit hoe de wet is geimplementeerd dat men moet kijken op basis van de eindafrekening. Ik ben ook benieuwd hoe Tibber en ANWB naar de wet kijken wat dat betreft en of wat ze van plan zijn mag.

Maar, er is veel onduidelijkheid op dit vlak. De afgelopen weken heb ik al wat discussies met experts uit het veld gehad wat dat betreft, ook vanochtend nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:46:
[...]

Nee niet noodzakelijk. Als je onder het plafond per maand zit, maar de prijzen in de eerste maanden boven het plafond zitten en in de zomer er onder, dan kan dat dus voordelig zijn om over te stappen. Dan dwing je over de maanden toch zeg maar april af dat je gedekt wordt door het plafond. Vervolgens pak je lage prijzen volop in de lente en zomer. En vanaf oktober switch je weer.

Let wel, dit is dus waar men over het jaar kijkt naar het plafond en je eigen verbruik. Als je per maand ipv bij de eindafrekening kan kiezen of je het plafond wil toepassen is idd een andere casus. Maar vziw is dit hoe de wet is geimplementeerd dat men moet kijken op basis van de eindafrekening. Ik ben ook benieuwd hoe Tibber en ANWB naar de wet kijken wat dat betreft en of wat ze van plan zijn mag.

Maar, er is veel onduidelijkheid op dit vlak. De afgelopen weken heb ik al wat discussies met experts uit het veld gehad wat dat betreft, ook vanochtend nog.
Dit is precies wat ik ook heb gehoord, alleen beter uitgelegd. Trouwens ook wat ik eerder in de discussie probeerde te zeggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

earthman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:36:
[...]

Nee dat is niet wat Zonneplan doet. Die gaat bij je jaarafrekening zeggen 'oeps sorry je moet alsnog bijbetalen voor de dure maanden, want door wat je betaalde in de goedkope maanden is jouw gemiddelde prijs voor het hele jaar onder het plafond gekomen, dus heb je toch geen recht op compensatie'.
De app is inmiddels aangepast, ziet er duidelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggZL1jfTG5iSNmI1PXmFXMdPTWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRSyPVOwno4m5e5U2wNHFLDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
Goede update inderdaad van de app van Zonneplan.
Nu nog dat middelen op jaarbasis eraf! :+
Inmiddels besloten dat ik nog even bij Zonneplan blijf. Als het er naar uit ziet dat er maanden gaan komen onder het prijsplafond, dan stap ik waarschijnlijk alsnog over. Ik blijf het voorlopig een onbegrijpelijke keus vinden van Zonneplan om te middelen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:48:
Goede update inderdaad van de app van Zonneplan.
Nu nog dat middelen op jaarbasis eraf! :+
Inmiddels besloten dat ik nog even bij Zonneplan blijf. Als het er naar uit ziet dat er maanden gaan komen onder het prijsplafond, dan stap ik waarschijnlijk alsnog over. Ik blijf het voorlopig een onbegrijpelijke keus vinden van Zonneplan om te middelen per jaar.
Maar dat laatste is wel, naar wat ik begrijp en heb gehoord, wat de wet voorschrijft. En ook het verhaal van @earthman , iets waar ook andere leveranciers van dynamische tarieven mee worstelen ten opzichte van partijen die "vaste" tarieven hanteren en dus al middelen bij de maandelijkse betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:46:
[...]

Dat klopt, maar dan komt er nog een factor bij. Je opgebouwde 'tegoed' ben je dan kwijt.
Het lijkt mij bijzonder onwenselijk om met dynamische tarieven een winter in te gaan waarbij je wat meer beschermd had kunnen zijn met een hoger quotum door niet over te stappen. Vandaar mijn generalisatie: als je elke maand (lees: deel van jaar) onder het plafond blijft.
Als je de materie snapt en bereid bent het risico te nemen dan kan je natuurlijk gewoon een eigen plan trekken.

Wellicht heb ik het helemaal fout, ik ben geen expert. Maar als je daadwerkelijk onder het plafond blijft pak je op die manier mogelijk een paar tientjes die je imho beter had kunnen laten liggen.
Alles wijst erop dat de tarieven voor gas en stroom eind 2023 absoluut niet laag zullen liggen, inclusief waarschuwingen van experts en banken.

Ik ben ook benieuwd, maar de regeling is geen wet... Het zal er uiteindelijk om hangen wat voor afspraken gemaakt zijn en dat zal ongetwijfeld weer bedrijfsgevoelige informatie zijn.

Zoals Tibber het verwoord geven ze in ieder geval elke maand een eindafrekening, en als je hun communicatie mag geloven is het meenemen van quotum het resultaat van communicatie met de overheid.
Ergens is het plausibel omdat het onder de streep waarschijnlijk maar een fractie van het budget beslaat, mja ik heb er niet bij gezeten. :)
Wellicht @Melvinvm wel en kan die een tipje van de sluier oplichten.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:52
Van 66 cent (Uc) naar 11 cent (tibber) vannacht opladen van mijn ev….met mijn nieuw contract
😎
Stel je eens voor dat de benzineprijs 6 keer zo goedkoop ( 0,3 euro ipv 1,8 euro) zou worden rond dat tijdstip, kilometers file voor de tankstations 🤡

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:36:
[...]

Dat klopt, maar dan komt er nog een factor bij. Je opgebouwde 'tegoed' ben je dan kwijt.
Het lijkt mij bijzonder onwenselijk om met dynamische tarieven een winter in te gaan waarbij je wat meer beschermd had kunnen zijn met een hoger quotum door niet over te stappen. Vandaar mijn generalisatie: als je elke maand (lees: deel van jaar) onder het plafond blijft.
Als je de materie snapt en bereid bent het risico te nemen dan kan je natuurlijk gewoon een eigen plan trekken.

Wellicht heb ik het helemaal fout, ik ben geen expert. Maar als je daadwerkelijk onder het plafond blijft pak je op die manier mogelijk een paar tientjes die je imho beter had kunnen laten liggen.
Alles wijst erop dat de tarieven voor gas en stroom eind 2023 absoluut niet laag zullen liggen, inclusief waarschuwingen van experts en banken.
Aah, dat ben ik met je eens. Het plafond beweegt wel dynamisch mee met de algemene energiebehoefte per maand, maar het hangt inderdaad af van je verbruikspatroon en wel/geen PV, EV en warmtepomp.

Persoonlijk zit ik dik onder de plafondgrens, dus maak ik me persoonlijk geen zorgen als ik de truc toepas.
[...]

Ik ben ook benieuwd, maar de regeling is geen wet... Het zal er uiteindelijk om hangen wat voor afspraken gemaakt zijn en dat zal ongetwijfeld weer bedrijfsgevoelige informatie zijn.

Zoals Tibber het verwoord geven ze in ieder geval elke maand een eindafrekening, en als je hun communicatie mag geloven is het meenemen van quotum het resultaat van communicatie met de overheid.
Aah, zou dat een loophole zijn, iedere maand een eindafrekening opmaken ipv jaarlijks. Is dat een soortgelijk trucje als laatst met het salderen van PV, omdat de wet het niet expliciet voorschrijft dat een eindafrekening per jaar of bij eind contract moet plaatsvinden. Dat zou wel een interessante zijn. Vraag me wel af of dat nog invloed kan hebben op het salderen. Wellicht herhaal ik dingen, heb deze thread vandaag nog niet kunnen doorspitten.
Wellicht @Melvinvm wel en kan die een tipje van de sluier oplichten.
Och, loopt @Melvinvm hier ook rond? :w

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@GENETX Salderen wordt inderdaad ietwat anders gedaan bij dynamische contracten, per tariefperiode. De BTW en belastingen worden wel per jaar gedaan zoals de wet voorschrijft.

Een paar leveranciers zijn ook enorm creatief met nummers, maar het 'plezier' om je daarop in te lezen zal ik je niet ontnemen. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:03:
[...]

Met m'n beperkte kennis:

Aanbod wordt afgewogen tegen vraag, vanaf de laagste prijs omhoog totdat de totale vraag aangeboden is. De prijs die voor dat aanbod gevraagd wordt krijgt 'iedereen'. Wie iedereen is weet ik niet, ik snap ook niet helemaal wat er met de overproductie gebeurt.

Ja, inzichtelijk: https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table
Waarom? Lokale vraag en aanbod. Lange lijnen geven nog steeds verliezen, transfer kost geld/stroom.

Hoe het Europese grid geregeld wordt weet ik niet exact. Het effect op de markt hebben we twee weken geleden gezien als er eea mis gaat. Wellicht dat @Domba dat wel weet, zie ook: Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Daar vraag je iets te veel, voor die kennis moet ik het hebben van personen die aan de knopen zitten.
De handelsplaatsen zijn eigenlijk virtueel een koperen plaat die geen rekening houden met hoe de kabels werkelijk lopen, met de uitkomst van verhandelde volumes en wat de per kwartier geschat verbruik en invoeding van de programma verantwoordelijke gaat Tennet (is een TSO) aan het rekenen en daarbij wordt ook data uitgewisseld met buur TSO's zoals de kabel in werkelijkheid wel lopen, (de elektronen hebben geen rugnummers).
De regionale netwerkbeheerders geven al ergens in juli een jaar van te voren de te verwachten transport verliezen en van de transformators op, daar zijn flinke spreadsheets van.
Interconnects zijn lang niet altijd geheel beschikbaar voor handel er kan ook een systeemdeel zijn, bijv Zuid-Duitsland heeft een te kort dan kan de windstroom van de wadden, goed via Groningen NL binnenkomen en in Limburg weer verlaten voor Zuid Duitsland.
Zoals de afgelopen maanden met Frankrijk dan is ruim van te voren bekend dat flink hoeveelheden die kant op moeten, een week van te voren zoals voor 5 december of 12 december was er al een grove verwachting van verbruik rond 70GW en resp 80GW en dat Frankrijk binnen landsgrenzen maar ca 38-39GW eigen-productie verwachte, als dan in Engeland kort van te voren een 410MW centrale ineens niet beschikbaar is, waarop wel was gerekend, dan exploderen de day ahead prijzen zoals op 12 december ergens moet de stroom vandaan komen om het net overeind te houden.
De stok achter deur is, de onbalanskosten waarvoor Tennet in de dagen erna de rekening opmaakt.

Maar je hebt een specialist die bij het regel zelf betrokken is nodig voor de details, want het is best complex met veel spelers en op moment het flink leunt op laatste reserves, dan is het ineens heel kwestbaar voor manipulatie (zo is naar de centrale in Engeland een onderzoek gestart in hoeverre er een technische oorzaak was)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Domba Thx, alle beetjes duidelijkheid helpen imo.

Die mogelijke 'fraude' had ik wat van meegekregen maar is uit m'n bubble verdwenen, inderdaad interessant om te volgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:41:
[...]

Nee, een afrekening kan je toch niet aan het einde van de rit gaan herberekenen... Opgespaard 'tegoed' gaat dan ook verloren.
Je kunt het wel zelf forceren, maar dan heb je een significant betere glazen bol nodig dan het model dat ik heb wil je dan beter af zijn.

En juist als de prijzen stijgen ben je bij de Tibber methode prima gedekt.

[...]

Vergeet dan niet in maart/april over te stappen anders staat je een verrassing te wachten. :9
Want jij weet hoeveel zonnepanelen ik heb liggen en wat mijn verbruik is? Of dat ik misschien zelf geen thuisaccu heb draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 23-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Senaxx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:31:
[...]

Want jij weet hoeveel zonnepanelen ik heb liggen en wat mijn verbruik is? Of dat ik misschien zelf geen thuisaccu heb draaien?
Op basis van de info die je gegeven hebt: voldoende om normaliter een saldo op te bouwen.
Maar wat doet dat ertoe?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:34:
[...]

Op basis van de info die je gegeven hebt: voldoende om normaliter een saldo op te bouwen.
Maar wat doet dat ertoe?
Nou niet helemaal :) Ik reageerde op je opmerking dat ik moet overstappen omdat ik anders voor een verassing kom te staan. Dat is nogal iets te kort door de bocht. Omdat iedere huishouden i.c.m. een prijsplafond anders uit pakt. Er zijn zoveel variabelen. Zonnepanelen, verbruik, warmtepomp, ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
Hier zie je hoe de prijs een beetje tot stand komt. Volgens mij is het wel een beetje een wappie kanaal maar wellicht kan iemand juist bevestigen dat het zo werkt qua prijzen. Opvallend is tegen over andere markten dat het niet met vraag en aanbod werkt. Bij een lage prijs is het aanbod ook lager maar worden die duurdere opwek methoden afgeschakeld.
YouTube: Problemen met de energietransitie | #84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Senaxx Allereerst: m'n opmerking is goed bedoeld. (Van moeten is sowieso geen sprake.)

Ja, het is kort door de bocht.
Waar ik op doel is dat je niet op de normale manier gaat salderen. Van het opbouwen van een saldo om in het einde van het jaar te gebruiken is geen sprake tenzij je de Euro's op je bankrekening zet.
Als je een use case hebt om bij Tibber te blijven én je hebt het goed doorgerekend dan snap je de gedachte achter m'n post vast ook wel.

n.b. ik zie nu net dat Tibber ook de implementatie van plafond-salderen heeft veranderd (jaar > maand), dat maakt het al iets (mogelijk een hoop) minder ongunstig.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
Queros schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:02:
[...]

Ja, dan zou je moeten bijbetalen.

Maar het hele idee achter die dynamische prijzen is dat je je verbruik gaat aanpassen op de prijzen. Dus in jouw voorbeeld ga je de wasjes draaien op dag 1, want je verwacht dan meer kWh op te wekken en ziet dat de terugleverprijs laag is.

Zo zorg je ervoor dat je verbruik op dag 1 10 kWh is en op dag 2 5 kWh, oftewel ook netto in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Vecodo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:32:
[...]

Volledig mee eens! Komende periode staan er wat verduurzaam activiteiten op de planning. Nadeel is dat ik een vrijstaand huis heb van meer dan 100 jaar oud en het hierdoor dus heel lastig is om relatief “goedkoop” te verduurzamen.
Ja, dat is wel een taaie klus inderdaad. Dan moet je al bijna een totale renovatie gaan doen...

Wij hebben onze woning uit 1938 van het gas gehaald. Bijna iedere installateur zei dat het onmogelijk was, maar dat was volgens mij angst voor het onbekende. Uiteindelijk hadden we een aannemer die het wel interessant vond en een warmtepomp installateur via Tweakers gevonden waardoor alles is gelukt. Maar doordat toch het hele huis verbouwd moest worden (laatste klussen waren in 1962 gedaan) hebben we alle leidingen, inclusief ventilatie met wtw netjes weg kunnen werken.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:08:
@GENETX Salderen wordt inderdaad ietwat anders gedaan bij dynamische contracten, per tariefperiode. De BTW en belastingen worden wel per jaar gedaan zoals de wet voorschrijft.

Een paar leveranciers zijn ook enorm creatief met nummers, maar het 'plezier' om je daarop in te lezen zal ik je niet ontnemen. :+
Ben toch maar even de staatscourant ingedoken. Ik ben heel benieuwd waar Tibber en ANWB hun verhaal vandaan hebben...

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)
Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van toepassing zijn op die periode.
Verdeling en toepassing prijsplafond over 2023
Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van toepassing zijn op die periode.
En verderop in de toelichting:
Artikel 2.4 (salderen)
...

Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur ziet. De berekening van het verbruik volgt de wijze ervan op grond artikel 31 van de Elektriciteitswet 1998.

Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)
...
Een ‘onbenut’ volume kan niet worden meegenomen naar een volgende periode waarop een eindfactuur ziet.
Een eindafrekening per maand mag, maar heeft dus zo te zien wel de consequentie dat je onbenut volume kwijt bent. Anders moet men volgens de formule toch echt middelen van tarieven over de contractperiode. De regeling is consequent wat betreft eindfactuur en toepassing van het volume over de periode waarop deze eindfactuur is bepaald.

De berekeningen in Artikel 3 zijn ook heel helder wat betreft het middelen van prijzen over de contractperiode.

Edit:
De enige loophole die ik zo zie is om pas achteraf op een handig tijdstip een eindfactuur op te maken met terugwerkende kracht als het ware. Ofwel, een soort "wait and see". Stijgt je verbruik ineens vors, dan kan middelen handiger zijn en wordt de periode waar een eindafrekening op ziet verlengd om te middelen met je onbenut volume. Vraag me af of dat mag. Anderzijds, energieleveranciers moeten de eindfacturen wel iedere kalendermaand melden, zie Artikel 5.5.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:07:
Een eindafrekening per maand mag, maar heeft dus zo te zien wel de consequentie dat je onbenut volume kwijt bent. Anders moet men volgens de formule toch echt middelen van tarieven over de contractperiode.

De berekeningen in Artikel 3 zijn ook heel helder wat betreft het middelen van prijzen over de contractperiode.
Ik heb dit duidelijk nagevraagd bij Tibber en vandaag per e-mail bevestiging gehad dat ze het zo gaan uitvoeren. Persoonlijk snap ik het niet, maar zolang ik geen extra rekening krijg in december vind ik het allemaal prima. Het alternatief voor mij is de eerste en laatste maanden van het jaar van leverancier wisselen om een eindafrekening te forceren. Dat zou ik ook geen probleem vinden, maar dan moet er wel duidelijkheid zijn of dat nodig is.

[ Voor 1% gewijzigd door Darses op 23-12-2022 21:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Zeker, bij verkeerde toepassing van de regeling is de energieleverancier waarschijnlijk degene die het uit eigen zak mag betalen omdat men dan de gevraagde subsidie niet volledig verstrekt vanuit den Haag aan de leverancier. Maar als consument heb je daar geen relatie mee.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@GENETX Yep. Ik ben er bekend mee. Ik vind het ook apart, mja...

Het aparte aan de situatie is dat Tibber (&co) in deze de uitvoerende partij is voor het ontvangen én uitgeven van de subsidie. De spelregels die ze bedongen hebben hoeven niet noodzakelijk in het besluit te staan. En klaarblijkelijk hoeven die dus helemaal nergens te staan.

Persoonlijk vind ik het een elegante oplossing, als je situatie niet al te complex is behoud je zo wel het day-ahead gevoel van voordeel behalen.

edit: en heel simpel bekeken is de subsidie die day ahead leveranciers zullen ontvangen natuurlijk maar een heel klein stukje van de taart...

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 23-12-2022 21:21 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:19:
Het aparte aan de situatie is dat Tibber (&co) in deze de uitvoerende partij is voor het ontvangen én uitgeven van de subsidie. De spelregels die ze bedongen hebben hoeven niet noodzakelijk in het besluit te staan. En klaarblijkelijk hoeven die dus helemaal nergens te staan.
Nou, dat lijkt me niet! Aan staatssubsidies zoals dit zitten juist dit soort spelregels die juist wel ergens moeten staan en officieel bekend moeten worden gemaakt. Als Tibber en co iets anders hebben bedongen, dan geldt dat voor iedereen onder het mom van gelijke behandeling.

Uiteindelijk bepaald de subsidieverstrekker de spelregels. Tibber moet de subsidie aanvragen bij de verstrekker. Als de verstrekker constateert dat de aanvrager zich niet aan de spelregels houdt, dan wordt niet de hele subsidie uitgekeerd. Tibber is maar ten dele de uitvoerende partij in deze, en draagt ook deels de verplichting (en het risico) van de juiste uitvoering op basis van de subsidieregels. In wezen geven ze de subsidie niet uit, maar ze worden via de regeling verplicht een maximale prijs tot het plafond te hanteren (tenzij de consument afziet). Daarvoor krijgen ze dus de compensatie (subsidie). Als ze fouten maken in de afrekening richting de consumenten door incorrecte toepassing dan is dat vziw bedrijfsrisico.

@Raymond P hieronder, helemaal met je eens wat dat betreft.

[ Voor 41% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@GENETX Het voordeel is dat je naar de rechter mag, ik ben dan ook vooral benieuwd naar de rechtszaken over het verschil in uitvoering. Want scheef is het sowieso.

Subsidies van deze omvang horen imho niet op deze manier besloten te worden, een super onduidelijke ministeriële regeling voor een injectie die de omvang heeft van kinderopvangtoeslag of zorgtoeslag is te gek voor woorden.

Mja, het is wat het is. Als hierdoor wat minder mensen in de kou zitten dan is dat fijn, want daar gaat het uiteindelijk om.
Zelf ga ik er niet moeilijk over doen. Ik krijg (waarschijnlijk) een voordeel waar ik eigenlijk helemaal geen aanspraak op zou moeten kunnen doen, en dat gaat ten koste van een ander die meer nodig heeft.

edit op jouw edit; als je de debatten gemist hebt kan je ze nog wel online vinden. Daarin wordt wel wat meer duidelijk. Vooral de manier waarop het gegaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 23-12-2022 21:45 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P
Het voordeel is dat je naar de rechter mag, ik ben dan ook vooral benieuwd naar de rechtszaken over het verschil in uitvoering. Want scheef is het sowieso.
Waarschijnlijk de speciaal op te richten geschillencommissie, waarvan uitspraken wel bindend zijn maar lang niet altijd openbaar en voor zaken tot max 5000 euro,
Waar je daarna terecht kan ?
Dat is dacht ik, is niet geregeld omdat het een gewone ministeriële regeling met private uitvoering is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
[...]

Uiteindelijk zit je dan o.a. bij Tibber op rozen: per maand doe je mee het prijsplafond met je gewogen maandgemiddelde en heb je "te weinig" netto verbruikt dan gaat dat mee naar de volgende maand.
Ik moet dat nog gaan zien omdat de wet uitgaat van afreken (dwz factuur/betaal) moment en daarin niet is opgenomen dat volumeoverschotten van de ene afrekenperiode naar een andere of volgende danwel vorige kunen worden meegenomen.

Wat zonneplan e.a. doen is dat zij per jaarperiode de voorschotten afrekenen en dan WEL binnen in die betaalperiode kunnen schuiven. Bij tibber waar je de maandfactuur achterbetaald, is dat schuiven met plafondvolumes dus welzeker niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 23-12-2022 22:02 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PtrO schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:59:
[...]

Ik moet dat nog gaan zien omdat de wet uitgaat van afreken (dwz factuur/betaal) moment en daarin niet is opgenomen dat volumeoverschotten van de ene afrekenperiode naar een andere of volgende danwel vorige kunen worden meegenomen.

Wat zonneplan e.a. doen is dat zij per jaarperiode de voorschotten afrekenen en dan WEL binnen in die betaalperiode kunnen schuiven. Bij tibber waar je de maandfactuur achterbetaald, is dat schuiven met plafondvolumes dus welzeker niet mogelijk.
Ik ga ervan uit dat ze het gaan doen zoals ze het zelf op hun website hebben gezet:
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:55:
@Raymond P

[...]

Waarschijnlijk de speciaal op te richten geschillencommissie, waarvan uitspraken wel bindend zijn maar lang niet altijd openbaar en voor zaken tot max 5000 euro,
Waar je daarna terecht kan ?
Dat is dacht ik, is niet geregeld omdat het een gewone ministeriële regeling met private uitvoering is
Daarbuiten kan je dus bij de rechtbank aankloppen, de regeling is niet getoetst aan de grondwet. Als je bijvoorbeeld vind dat je gediscrimineerd of ongelijk behandeld wordt omdat je een warmtepomp hebt... Of omdat je niet een volledig quotum kunt gebruiken en je buurman wel...
Of als je student rechten bent met veel vrije tijd en een gedeelde aansluiting hebt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:26:
[...]

Ik ga ervan uit dat ze het gaan doen zoals ze het zelf op hun website hebben gezet:
Ik zou wel een screenshot maken als bewijs, maar nog veel liever deze regeling contractueel vast laten leggen. Want zo staat het m.i. niet in de wet, en als puntje bij paaltje komt moet je wel een rechter overtuigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:26:
[...]

Thx.
bron: tibber Ongebruikt 'tegoed'

Het kan voorkomen dat je in een maand het 'tegoed' van die maand niet volledig hebt verbruikt. We nemen in dit geval het tegoed mee naar de volgende maand(en).

Als voorbeeld: In januari heb je 200 kWh verbruikt, het 'tegoed' voor het prijsplafond van die maand is vastgesteld op 339 kWh. Je neemt de resterende 139 kWh mee naar de volgende maand. In februari kan je dus in principe 280 kWh + 139 kWh = 419 kWh gebruiken voor het prijsplafond. Gebruik je dit niet? Dan neem je het weer mee naar de volgende maand etc.
Nu weet ik niet of en hoe precies tibber dan voor die gevallen formeel/juridisch de factuurmomenten duiden. Mogelijk geldt dit voor anderen die weet ik veel per jaar voor -of achteraf betalen.

Bijzonder wel wanneer dit ook voor maandbetalers zou gelden want zoals ik de wet en subsidieregeling lees, biedt die geen mogelijkheid om de verrekende profielfracties vanuit een vorig moment mee te nemen naar een volgende periode.
Dat zou ook strijdig zijn met hoe de leverancier richting de controlerende overheid haar bewijsvoering moet gaan doen.

Tibber aan die gepubliceerde website-uitspraak houden zal ook geen standhouden want in voorwaarden staat ongetwijfeld ergens dat type-fouten zijn voorbehouden en wet hier de leidende kracht heeft. Iemand heeft pas hou(t)vast als dat onomwonden in de (eigen) contractuele voorwaarden is opgenomen.

Maar goed, ik ga zelf uit dat Tibber het prima & zo goed mogelijk bedoeld maar dat het geheel nog niet langs hun financiële of juridische afdeling is gegaan. De maand december is/heeft doorgaans een wat andere oriëntatie dan de implicaties van een punt met een komma in een nog natte wet, te doorgronden.

Ik zou mij hier niet rijk rekenen dan kan je altijd nog het geluk ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Er is nog wel een aangenomen motie van de coalitie waarin gevraagd wordt om het plafond toe te passen voor heel 2023 voor klanten die niet overstappen. Dus ook voor klanten die een eindfactuur halverwege het jaar krijgen. Daar komt de minister uiterlijk maart nog op terug. Maakt het allemaal niet duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
PtrO schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:41:
[...]

Thx.

[...]

Nu weet ik niet of en hoe precies tibber dan voor die gevallen formeel/juridisch de factuurmomenten duiden. Mogelijk geldt dit voor anderen die weet ik veel per jaar voor -of achteraf betalen.
Ook dat kan niet volgens de regeling. Als je factuur per jaar is, dan moet je volgens de formule in Artikel 3 de gemiddelde energieprijs over die hele periode gebruiken. Dan mag je wel het tegoed meenemen naar de volgende maand, maar niet de eventuele lusten van lagere tarieven als ze in de maand erop wel flink boven het plafond liggen, en dus het totaalgemiddelde over de periode boven de 40 cent komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:45:
[...]

Ook dat kan niet volgens de regeling. Als je factuur per jaar is, dan moet je volgens de formule in Artikel 3 de gemiddelde energieprijs over die hele periode gebruiken. Dan mag je wel het tegoed meenemen naar de volgende maand, maar niet de eventuele lusten van lagere tarieven als ze in de maand erop wel flink boven het plafond liggen, en dus het totaalgemiddelde over de periode boven de 40 cent komt.
helemaal eens en ook hoe ik het lees. De berekening is bij/voor dynamische levranciers het gewogen gemiddeld en wara het mij om gaat, per periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
hremijn schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:45:
Er is nog wel een aangenomen motie van de coalitie waarin gevraagd wordt om het plafond toe te passen voor heel 2023 voor klanten die niet overstappen. Dus ook voor klanten die een eindfactuur halverwege het jaar krijgen. Daar komt de minister uiterlijk maart nog op terug. Maakt het allemaal niet duidelijker.
Oh wauw, wat een clusterfuck. Regels die nog tijdens het spel kunnen veranderen dus... Ik denk dat Jetten bij de huidige regeling blijft onderr het kopje "onuitvoerbaar". Maar we gaan het zien. Tibber zou dan gebruik maken van die nog niet vastgelegde regeling die er misschien wel, of misschien toch ook niet, komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De kamer loopt al een poos achter (>6 weken) op wat besproken/besloten wordt, het zou zeker niet nieuwswaardig zijn als zo'n deal dus al gesloten is.
Dat zou ook in lijn zijn met de communicatie vanuit de leveranciers. Frank Energie heeft daar bijvoorbeeld een mooi stukje text over.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
hremijn schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:45:
Waar veel mensen zich op vergalopperen is dat wat voor of achteraf betaald wordt niet perse ook dan de factuur is.
Wat energiemaatschappijen natuurlijk vrij staat is dat zijzelf (eenmalig) hun factuurmoment verschuiven naar 31/12/2023.

Wat de coalitie wil en ik nog weinig kans geef; dat er dus geen knipmoment in de factuur komt die in zeer specifiek gevallen dan nadelig kan uitpakken.
Het lijkt mij financieel en boekhoudkundig, verrekte lastig dat te gaan implementeren. Het zou zelfs fraude in de hand kunnen werken. Op het oog eenvoudig en een bedrijf zal dan een dubbele boekhouding moeten voeren (en die bij haar accountant & overheid moeten aantonen). Wel afrekenen maar voor een subsidie dat weer via een parallelle boekhouding met terug werkende kracht verwerken..
Ik zie het niet voor mij.

De volgende vraag in dit verlengde zal dan zijn waarom je dan niet het "volumetegoed" van een voorgaande leverancier zou kunnen/mogen overnemen bij overstappen ?

De Tweede kamer heeft hier op details, haar controletaak verzaakt door dingen vooraf te (willen) toetsen. Ik vermoed dat de minister dat ook zo zal attaqueren dat "eenvoud" van uitvoering de bepalende factor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:50:
[...]

Oh wauw, wat een clusterfuck. Regels die nog tijdens het spel kunnen veranderen dus... Ik denk dat Jetten bij de huidige regeling blijft onderr het kopje "onuitvoerbaar". Maar we gaan het zien. Tibber zou dan gebruik maken van die nog niet vastgelegde regeling die er misschien wel, of misschien toch ook niet, komt...
:D Ik ga het zien of mijn voor januari 2023 betaalde factuur dan in zeg Oktober 2023 alsnog 8) op grond van wetswijziging wordt gewijzigd. Wel humor hoe dingen steeds weer wat anders gaan uitwerken dan hoe het was bedoeld. Ik heb mijn schadeboekje vast klaargemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door PtrO op 23-12-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
PtrO schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:00:
[...]

De volgende vraag in dit verlengde zal dan zijn waarom je dan niet het "volumetegoed" van een voorgaande leverancier zou kunnen/mogen overnemen bij overstappen ?
Dat is omdat de energieleveranciers geen klantgegevens mogen uitwisselen.
Althans dat werd steeds als reden gegeven door de minister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
En ik snap niet waarom EDSN dat niet zou kunnen... Ze houden tenslotte al bij welke leverancier je hebt op je allocatiepunt.

Energieleveranciers onderling mogen dat niet uitwisselen nee, ik denk ook dat dat potentieel AVG gevoelige data is namelijk. Maar is een beetje een grijs gebied, omdat er wel data met netbeheerders wordt gedeeld en ook je jaarlijks verbruik wel wordt bijgehouden voor indicaties van je energierekening bij een overstap. Dus m.i. had een onafhankelijke partij dit wel bij kunnen houden, eventueel zelfs de (gereguleerde) netbeheerder om ook fraude te voorkomen (verificatie obv meterdata).

[ Voor 80% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@GENETX Wetgeving. Die data mag nu wel gedeeld worden, sterker nog per september zou je een hele bak historie te zien moeten krijgen bij een nieuwe leverancier, maar mag niet gebruikt worden.
Ga je daaraan sleutelen dan moet dat imo correct afgebakend worden en privacy gewaarborgd blijven.

Je zou bijvoorbeeld maar een ander teruglevertarief krijgen op basis van je geschiedenis... Flex op Maat contract ofzo. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
hremijn schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:06:
[...]

Dat is omdat de energieleveranciers geen klantgegevens mogen uitwisselen.
Althans dat werd steeds als reden gegeven door de minister.
Beetje een gezocht argument dat op grond van dat haakje en oogje, te plaatsen.
Mja, bewijs maar 's dat de minister een drogreden hanteert met wat prima zou kunnen maar hij niet ziet zitten.

De hoofdreden om zonder overdracht te gaan knippen, ligt vooral in de implementatie.
De achteraf controle van een subsidie aanvraag; wordt anders een een stuk ingewikkelder.
In die overgestapte kruisgevallen zou het ministerie de overdrachtscijfers tussen energieleveranciers op persoonsniveau moeten gaan checken. Iets dat nu dan relatief simpel per spreadsheet vanuit de (echte, formele & toetsbare) factuur gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:50:
[...]

Ik heb me een tijdje best wel boos gemaakt over deze hele regeling, en dan vooral omdat ik als warmtepompbezitter (zonder gasaansluiting) maar weinig wordt geholpen door de regeling. Tegelijkertijd moeten we wel meebetalen aan de vele miljarden die de regeling gaat kosten om gasgebruikers te subsidiëren.

Maar met de overstap naar dynamische prijzen verwacht ik niet dat we voor meer dan de helft van de stroom boven de plafondprijs uit gaan komen. We nemen dan wel iets meer risico, maar zijn hoe dan ook uit de brand geholpen. Meer dankzij Tibber, dan dankzij de overheid, maar soit... We moesten uiteindelijk toch naar een meer dynamische aanpak en ik kijk ook al uit naar de mogelijkheden om het verbruik meer te gaan sturen obv de prijs en te kijken waar we nog verder kunnen besparen.

En aan de andere kant snap ik ook wel dat zo'n regeling doorvoeren op vrij korte termijn lastig is en dat er altijd details blijken te zijn die voor complicaties zorgen. De discussie hierboven over afsluiten per welke periode en het al dan niet meenemen van 'tegoed' kan me daarom niet zoveel schelen. So what als je 10 of 20 kWh kWh meer of minder binnen het prijsplafond kan rekenen in een maand? Zelfs als je hierdoor uiteindelijk maar 50% van het prijsplafond hebt genoten heb je alsnog een flinke subsidie gekregen. En al die maanden dat je toch onder de plafondprijs zat heb je ook al bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie dat Budget Energie in haar voorwaarden heeft staan:
Bij Budget Energie berekenen wij de vaste
leveringskosten per gehele kalendermaand, ook als u maar een gedeelte van de maand klant bent. Dit geldt bij de start, maar ook
bij het einde van de looptijd van uw contract: als deze niet per de 1e van de maand eindigt, betaalt u de gehele maand.
Mag dat wel?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
djwice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:18:

[...]

Mag dat wel?
Ik heb vorige week heel even gekeken naar Budget Energie, maar toen al vrij snel besloten daar niet mee in zee te gaan. Op Google en Trustpilot staan super negatieve reviews over ze dat ze bijzonder star en klantonvriendelijk zijn. Kan zijn dat die reviews allemaal van bots van concurrerende bedrijven zijn, maar toch... Dit voorbeeld past daar wel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:13:
[...]

Ik heb me een tijdje best wel boos gemaakt over deze hele regeling, en dan vooral omdat ik als warmtepompbezitter (zonder gasaansluiting) maar weinig wordt geholpen door de regeling. Tegelijkertijd moeten we wel meebetalen aan de vele miljarden die de regeling gaat kosten om gasgebruikers te subsidiëren.

Maar met de overstap naar dynamische prijzen verwacht ik niet dat we voor meer dan de helft van de stroom boven de plafondprijs uit gaan komen. We nemen dan wel iets meer risico, maar zijn hoe dan ook uit de brand geholpen. Meer dankzij Tibber, dan dankzij de overheid, maar soit... We moesten uiteindelijk toch naar een meer dynamische aanpak en ik kijk ook al uit naar de mogelijkheden om het verbruik meer te gaan sturen obv de prijs en te kijken waar we nog verder kunnen besparen.

En aan de andere kant snap ik ook wel dat zo'n regeling doorvoeren op vrij korte termijn lastig is en dat er altijd details blijken te zijn die voor complicaties zorgen. De discussie hierboven over afsluiten per welke periode en het al dan niet meenemen van 'tegoed' kan me daarom niet zoveel schelen. So what als je 10 of 20 kWh kWh meer of minder binnen het prijsplafond kan rekenen in een maand? Zelfs als je hierdoor uiteindelijk maar 50% van het prijsplafond hebt genoten heb je alsnog een flinke subsidie gekregen. En al die maanden dat je toch onder de plafondprijs zat heb je ook al bespaard.
Er zijn twee manieren om er naar te kijken. Allereerst gewoon zakelijk en juridisch. Zaken moeten gewoon transparant en duidelijk geregeld worden. Het liefst nog eerlijk ook... Dat is even puur zakelijk waar ik hierboven de focus op heb gelegd. Ik heb zelf na het faillissement namelijk ook nog een appeltje te schillen met Eneco (zie dat topic maar eens).

Maar ik ben het persoonlijk met je eens! Ik vind het ook te zot voor woorden hoe de regeling tot stand is gekomen en hoe weinig aandacht er is geweest voor andere contractsvormen, maar bovenal ook hoe de ACM eigenlijk geen (mogelijkheid tot) handhaving voor redelijke prijzen heeft. Het voelt nu ook als oneerlijke subsidie naar de grote jongens die absurde prijzen vragen. Als ik bij Vattenfall zou blijven, dan is het hoog tarief 95ct per kWh 8)7 .

Daarnaast, ook jouw punt, is het van de zotte dat men jarenlang ons van het gas wil, en de mensen die de investering in een warmtepomp en isolatie hebben gedaan gewoon keihard benadeeld.

Ik ben absoluut geen voorstander. Sterker nog, laat ons terug gaan naar voor de marktwerking. Energie is een basisrecht en dat moet goed en eerlijk en betaalbaar geregeld worden, met regie om de verduurzaming sociaal mogelijk te maken. Want de huidige complexiteit werkt ons als maatschappij eerder tegen dan in ons voordeel is mijn mening/observatie.

Gezien mijn functie moet ik nu eenmaal soms scheiding maken tussen het zakelijke/professionele, mijn visie, en persoonlijke mening. Ik probeer ze altijd zoveel mogelijk samen te brengen overigens. Maar afhankelijk van de context kan het kil en zakelijk overkomen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 24-12-2022 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:28:
[...]

Ik heb vorige week heel even gekeken naar Budget Energie, maar toen al vrij snel besloten daar niet mee in zee te gaan. Op Google en Trustpilot staan super negatieve reviews over ze dat ze bijzonder star en klantonvriendelijk zijn. Kan zijn dat die reviews allemaal van bots van concurrerende bedrijven zijn, maar toch... Dit voorbeeld past daar wel in.
De tarieven leken best laag:
Jouw tarieven
Stroom:€ 0,58869 / kWh
Gas:€ 0,78541 / m³
Vaste leveringskosten
Stroom:€ 5,99 / maand
Gas:€ 5,99 / maand
Ik betaal nu €3,17442 per m³ en € 0,78541 per kWh met Eneco variabel contract.
En ik zie nu net tot mijn verbazing -€0,09 per kWh terugleververgoeding. Dus ik moet gewoon geld betalen als ik stroom teruglever!!!

Ik heb geen slimme meter.

Maar ik zie nu je er op wijst over BudgetThuis (voorheen Budget Energie, voorheen EnergieNL) zeer veel reacties van verkeerde nota's, verkeerde meterstanden op de nota's, verkeerde btw tarieven op de nota's en onbereikbare klanten service en verkeerde informatie verstrekking.
Dus inderdaad: no go.

[ Voor 38% gewijzigd door djwice op 24-12-2022 01:15 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
En ik zie nu net tot mijn verbazing -€0,09 per kWh terugleververgoeding. Dus ik moet gewoon geld betalen als ik stroom teruglever!!!
Er zal wel een min voor staan omdat het van jouw factuur wordt afgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:51
djwice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:34:
[...]

[...]

Maar ik zie nu je er op wijst over BudgetThuis (voorheen Budget Energie, voorheen EnergieNL) zeer veel reacties van verkeerde nota's, verkeerde meterstanden op de nota's, verkeerde btw tarieven op de nota's en onbereikbare klanten service en verkeerde informatie verstrekking.
Als ik op de site van Eneco kijk is het 9 cent ex bij terugleveren na salderen. Betalen lijkt dus niet aan de orde.

Ben overigens nu wel lekker de auto aan het vullen voor 11 tot 13 cent per kWh, ongekend in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
[...]

[...]

[...]

[...]

Dan is de optie van dynamische tarieven (helaas voor jou) nu even niet aan de orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
athvdk schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:26:
[...]

[...]

Dan is de optie van dynamische tarieven (helaas voor jou) nu even niet aan de orde
:'(
Ik wil best een oogje op m'n telwerken plakken..

[ Voor 10% gewijzigd door djwice op 24-12-2022 01:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Vandaag 1,41 voor gas (zonneplan) Nu al onder het prijsplafond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Tinus
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 11:55
Nog een paar maanden en dan ga ik ook over op dynamisch. Ik laad de auto met een domme lader. Die niets anders doet dan laden. En in de meterkast zit een kWh meter. Nu geef ik nog de stand door aan de werkgever en ik krijg m’n geld terug. Op basis van de kWh prijs in m’n energie contract.

Hoe doen jullie dat met de dynamische tarieven? Of ben ik weer een speciaal geval?

Mr. Tinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 21:17
Ik heb met Tibber in 1,5 maand tijd nu al 4 keer gehad dat de data van de pulse véél te veel verbruik laat zien. Denk aan 5000 kWh in een uur.
2 dagen later wordt dit dan wel weer automatisch gecorrigeerd, maar het zorgt er wel voor dat ik voor die dag, gedurende de dag zelf, geen goed overzicht heb van mijn verbruik.
Ik denk een foutje in de pulse.
Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:11
Ik ben sinds korte tijd over van Frank energie naar tibber echter vond ik onderstaand overzicht erg fijn in Home Assistant.

Stroom:
Je zag de actuele, hoogste en laagste en een verloop per uur

Gas:
Actuele prijs

Hoe krijg ik een dergelijk dashboard bij tibber ook zo? Ik heb het in Home Assistant wel voor elkaar dat ik monthly net, costs enzo kan zien. Heb hier de api voor aangemeld

Met gas ben ik over naar Groene Stroom Lokaal. Bieden zij ook een Home Assistant iets aan waarmee je de gasprijs kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVV8IvYZ2paoQm30lEDeQiWcBqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2KgSV8so0a17zJB6sLKClzbM.png?f=fotoalbum_large

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
groxgrox schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:52:
Ik ben sinds korte tijd over van Frank energie naar tibber echter vond ik onderstaand overzicht erg fijn in Home Assistant.

Stroom:

Gas:
Actuele prijs

Hoe krijg ik een dergelijk dashboard bij tibber ook zo? Ik heb het in Home Assistant wel voor elkaar dat ik monthly net, costs enzo kan zien. Heb hier de api voor aangemeld

Met gas ben ik over naar Groene Stroom Lokaal. Bieden zij ook een Home Assistant iets aan waarmee je de gasprijs kan zien?

[Afbeelding]
Google is your friend :)
https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Eight_Se7en
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 13:02
Mr Tinus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:07:
Nog een paar maanden en dan ga ik ook over op dynamisch. Ik laad de auto met een domme lader. Die niets anders doet dan laden. En in de meterkast zit een kWh meter. Nu geef ik nog de stand door aan de werkgever en ik krijg m’n geld terug. Op basis van de kWh prijs in m’n energie contract.

Hoe doen jullie dat met de dynamische tarieven? Of ben ik weer een speciaal geval?
Same here, in mijn geval gaat het iets geautomatiseerder door de laadpaal die er staat en de laadpas, maar in de basis telt dat ding gewoon de kwh’s die in de auto gaan & dat wordt vermenigvuldigd met het kwh-tarief.
Wat makkelijk was toen ik een vast tarief had (of 2ct verschil met piek/dal) maar net als vandaag… vannacht tussen 01:00 en 03:00 was het €0,03 en vanmiddag om 17:00 is het €0,29..

Ook even benieuwd naar andere ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:45:
Hier zie je hoe de prijs een beetje tot stand komt. Volgens mij is het wel een beetje een wappie kanaal maar wellicht kan iemand juist bevestigen dat het zo werkt qua prijzen. Opvallend is tegen over andere markten dat het niet met vraag en aanbod werkt. Bij een lage prijs is het aanbod ook lager maar worden die duurdere opwek methoden afgeschakeld.
YouTube: Problemen met de energietransitie | #84
Wel wat veel nadruk in dat YT op bepaalde aspecten, zo snel is er geen stuctureel over aanbod,
iI ken iemand die de uren telt dat de prijs laag genoeg is voor een hydrolyser dat die rendabel is tov van stoomreform en een bunisess case heeft.
Die stoomreform waterstof productie kan vervangen, de industrie gebruikt daarvan zo'n slordige 8 miljard kuub van en dat nog zonder overschakeling voor hoge temperatuur proces toepassingen, waar ze een vlammetje voor willen.
Te weinig aanbod dat is veel lastiger, de handel leeft van volatiliteit

Dat de duurste benodigde techniek bepaald voor alle bij afslag, is de merit orde op basis van marginale kosten, daar is lastig iets anders op te bedenken of je zou alle gascentrales of fossiele opwek in de onbalans pool moet stoppen van de TSO om het uit de beurs/handelplaats te krijgen op dit moment.
Daarvoor moet nog flink wat hernieuwbare capaciteit worden bijgebouwd, aandeel is 40% in NL en in totaal ca 15% in heel EU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 12:41

Melvinvm

FD: All in power CEO

Ik kom hier weleens ja. Tag me vooral vaker, ik heb nauwelijks tijd om hier mee te lezen. Gelukkig zie ik dat jullie het meeste al samen hebben ontcijferd.

Plafond wordt voor iedereen(vast, variabel, dynamisch) per afrekening toegepast, zowel in prijs als volume.
  • De periode van een afrekening is minimaal 1 maand. Wij werken hybride (maandelijks plus jaarlijks) en dat is gunstig voor saldeerders maar ongunstig voor mensen zonder panelen. We overwegen of we onze afrekenmethode aanpassen naar wens van gebruikers.De regeling staat dit by toe.
  • Volume wordt per periode gesaldeerd. En het volume wat je maximaal per periode mag verbruiken bepalen we via de profielmethodiek. Hoe extremer je saldeert, hoe minder fijn maandelijks afrekenen dan voor je gaat zijn.
  • Prijs is de gewogen gemiddelde prijs per periode. Kale prijs incl inkoopvergoeding excl btw komt neer op net geen 25 cent voor E en iets van 80 voor G.
.
GENETX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:02:
[...]

Aah, dat ben ik met je eens. Het plafond beweegt wel dynamisch mee met de algemene energiebehoefte per maand, maar het hangt inderdaad af van je verbruikspatroon en wel/geen PV, EV en warmtepomp.

Persoonlijk zit ik dik onder de plafondgrens, dus maak ik me persoonlijk geen zorgen als ik de truc toepas.

[...]

Aah, zou dat een loophole zijn, iedere maand een eindafrekening opmaken ipv jaarlijks. Is dat een soortgelijk trucje als laatst met het salderen van PV, omdat de wet het niet expliciet voorschrijft dat een eindafrekening per jaar of bij eind contract moet plaatsvinden. Dat zou wel een interessante zijn. Vraag me wel af of dat nog invloed kan hebben op het salderen. Wellicht herhaal ik dingen, heb deze thread vandaag nog niet kunnen doorspitten.

[...]

Och, loopt @Melvinvm hier ook rond? :w

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Domba schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:43:
[...]

Dat de duurste benodigde techniek bepaald voor alle bij afslag, is de merit orde op basis van marginale kosten, daar is lastig iets anders op te bedenken of je zou alle gascentrales of fossiele opwek in de onbalans pool moet stoppen van de TSO om het uit de beurs/handelplaats te krijgen op dit moment.
Daarvoor moet nog flink wat hernieuwbare capaciteit worden bijgebouwd, aandeel is 40% in NL en in totaal ca 15% in heel EU
In Spanje en Portugal hebben ze bepaald dat gascentrales bij de auction een prijs moeten hanteren alsof gas 40 euro per mWh kost. Vervolgens krijgen ze apart via de stroomrekening van consumenten het verschil met de werkelijke gasprijs vergoed. Dit zorgt ervoor dat het niet zo hoge aandeel dure gascentrales niet de stroomkosten van alle andere (immers veel goedkopere) bronnen opdrijft. Ik vind dit een super simpel en effectief systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50
Als de overheid moeilijk gaat doen over de eindafrekening per maand voor bijv. Tibber enzo, dan noemen ze het toch gewoon een tussenrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
groxgrox schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:52:

Stroom:

Gas:
Actuele prijs

[Afbeelding]
Wel verwarrend dat de Y-as op de prijs grafiek begint bij 10 cent ipv 0

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Misanthropia schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:29:
Als de overheid moeilijk gaat doen over de eindafrekening per maand voor bijv. Tibber enzo, dan noemen ze het toch gewoon een tussenrekening.
Met als mogelijke consequentie dat je bij de volgende tussenafrekening extra veel mag betalen omdat de doorlopende gemiddelde energieprijs is veranderd. Stel je voor:

- Maand 1: Maandgemiddelde is 30 cent per kWh, je krijgt geen energieplafondcompensatie, je prijs ligt namelijk al lager. Je verbruikt 100kWh dus betaald 30 euro.
- Maand 2: Maandgemiddelde is 60 cent per kWh, je krijgt wel energieplafondcompensatie, je prijs is hoger. Ook hier verbruik je weer 100kWh, dus zou je met het 40ct energieplafond slechts 40 euro hoeven te betalen.
- In totaal betaal je dus 70 euro voor je energie met een waarde van 90 euro.

Echter, het gemiddelde waar je energieleverancier mee moet rekenen is 200kWh tegen gemiddeld 45 cent. In totaal krijgt de leverancier dus 200 * 45-40ct = 10 euro subsidie uit de geldpot. Er ontrbeekt dus 10 euro. Zolang de levernacier geen liefdadigheidsinstelling is, zal je die toch moeten betalen.

Ergo, je energieleverancier zal in hindsight het te weinig betaalde over de eerste tussenrekening alsnog in rekening brengen en je maand 2 dus 50 euro factureren.

Je kan alleen een verschil maken in prijs door een eindafrekening te presenteren (met bijbehorende consequentie voor je volume). Iedere andere tussenvorm is slechts een tussentijdse deelbetaling van je eindfactuur en veranderd niets aan wat je dient te betalen (of terug krijgt) op basis van de gestelde regeling.

Edit: En op met dezelfde redenatie kan een energieleverancier dus ook niet bij overschrijding van het energieplafond er voor kiezen om de compensatie toe te passen voor de hoogste prijzen. Door de regeling worden ze gebonden aan de gemiddelde prijs en op basis daarvan krijgen ze geld terug ter compensatie.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 24-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:36
Even een controlevraag hier: mijn huidige vaste energiecontract bij Vattenfall loopt 31-12 af, nu zit ik er serieus aan te denken om een dynamisch contract aan te gaan, bijvoorbeeld bij Zonneplan. Mijn gasverbruik is jaarlijks rond de 1200m3 en mijn jaarverbruik electra is (na saldering) zo'n 500 tot 900kwh. Ik heb 8 X 300WP zonnepanelen op het oosten liggen. Ik blijf qua stroom dus zowiezo onder het prijsplafond, qua gas zal het net wel/net niet zijn.

Ik kan behalve de timer op wasmachine en vaatwasser en opladen accu e-bike weinig sturen in het elektriciteitsverbruik, ik heb geen elektrische voertuigen. In algemene zin zou het dan slim zijn om deze apparaten zoveel mogelijk 's nachts en/of op zonnige momenten te laten draaien omdat ik niets teruglever na saldering? Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:21
jusch schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 06:48:
Vandaag 1,41 voor gas (zonneplan) Nu al onder het prijsplafond :)
Is dat nu inclusief of exclusief alle belastingen/ODE/BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
hasseroderman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:06:
[...]

Is dat nu inclusief of exclusief alle belastingen/ODE/BTW?
Inclusief. Bij Anwb (energyzero resellers) vandaag ook 1,42 alles inclusief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
djwice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:18:

[...]

Mag dat wel?
Natuurlijk mag een leverancier afspreken dat instappend iemand voor de hele maand of mijn part jaar betaald wat dan de voorwaarden zijn die iemand accepteert. Eis is wel, dat dit duidelijk en onverholen helder is zodat een klant er niet in wordt geluisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:21
edgarf28 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:09:
[...]

Inclusief. Bij Anwb (energyzero resellers) vandaag ook 1,42 alles inclusief
Ah OK. Home Assistant sensor weer aanpassen. Ik gebruik de enever.nl prijzen, dat was eerst exclusief alles. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
djwice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:34:
[...]

:'(
Ik wil best een oogje op m'n telwerken plakken..
Dat is nvt omdat de energie leverancier die data geverifieerd wegtrekt bij de netwerkbeheerder (Stedin, Liander e.d.). De netwerkbeheerder haalt dat op uit de "slimme" meter (die sws altijd per kwartier het verbruik - sws lokaal - logt).
Bij/met een dynamisch contract geef je dan automotisch toestemming dat de netwerkbeheerder die gegevens doorspeelt aan de energieleverancier die de rekening opmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
earthman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:08:
[...]

In Spanje en Portugal hebben ze bepaald dat gascentrales bij de auction een prijs moeten hanteren alsof gas 40 euro per mWh kost. Vervolgens krijgen ze apart via de stroomrekening van consumenten het verschil met de werkelijke gasprijs vergoed. Dit zorgt ervoor dat het niet zo hoge aandeel dure gascentrales niet de stroomkosten van alle andere (immers veel goedkopere) bronnen opdrijft. Ik vind dit een super simpel en effectief systeem.
Iberian price cap zie ik hiernog niet zomaar werken met aandeel gascentrales van 40% in electricteit opwek , waarbij het merendeel van de huishoudens nog gewoon gas hebben voor verwarming en grote post is op de energierekening.
In Spanje zijn vanwege de Iberian gasprijs cap, de gascentrales 42% meer gaan produceren en >80% meer gaan exporteren naar Frankrijk, vanwege goedkopere MWh's dan de Franse binnenlandse opwek, die eigenlijk voor 70% van kerncentrales zou moeten komt.
De besparing voor gemiddelde Spaanse huishoudens met "tarifa regulada" met gem 8kWh/dag is ca 70-80 cent per dag op de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 12:41

Melvinvm

FD: All in power CEO

earthman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat lijkt elegant maar heeft forse nadelen.
1. Je krijgt tussen de overheid en gascentrales een getouwtrek over de echte gaskosten en bijkomende kosten.
2. Je maait het gras weg voor de voeten van alternatieven zoals batterijen en andere slimme vraag/aanbod oplossingen.
3. De wet van vraag en aanbod is weg, ook bij partijen die minder noodzaak hebben bij een prijsplafond, kunnen lekker gesubsidieerd energie gebruiken. Dit gaat ten koste van veel overheidsgeld en energiebesparing.

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-09 10:15
esdeboer schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:52:
[...]

Ik doe ook mee met een postcoderoos project, de meeste dynamische energie aanbieders doen nog niet mee (postcoderoos teruggave is niet wettelijk verplicht voor maatschappijen).

Ik heb wat aanbieders gemaild:
  • EnergyZero en GroeneStroomLokaal (en waarschijnlijk de andere EnergyZero resellers) doen mee.
  • Tibber doet niet mee, ze zijn wel aan het kijken of ze dat in de toekomst wel kunnen doen.
  • Zonneplan ondersteunt het ook niet.
  • EasyEnergy snapt niet wat postcoderoos projecten zijn en stuurt terug hoe ze salderen.
Je postcoderoos project moet een keer per jaar je aandeel in je opwek naar je sturen, die je dan kan indienen bij je energie maatschappij.
ANWB doet wel mee. Tibber geeft nu aan dat ze er mee bezig waren, maar het prijsplafond vraagt teveel tijd van ze, wordt niet voor Q2-2023 geïmplementeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door njcjans op 24-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:17
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:35:
[...]

Wel verwarrend dat de Y-as op de prijs grafiek begint bij 10 cent ipv 0
Dat kan je instellen. Nadeel als de grafiek op 0 begint is dat je de verschillen tussen het hoogste en laagste tarief minder goed kunt zien. Uiteindelijk gaat het om het prijsverschil en mat name het laagste dynamische tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Melvinvm schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dat lijkt elegant maar heeft forse nadelen.
1. Je krijgt tussen de overheid en gascentrales een getouwtrek over de echte gaskosten en bijkomende kosten.
2. Je maait het gras weg voor de voeten van alternatieven zoals batterijen en andere slimme vraag/aanbod oplossingen.
3. De wet van vraag en aanbod is weg, ook bij partijen die minder noodzaak hebben bij een prijsplafond, kunnen lekker gesubsidieerd energie gebruiken. Dit gaat ten koste van veel overheidsgeld en energiebesparing.
Voor 1, wellicht, al gaat het hier niet echt om de overheid want die heeft er niks mee te maken. Dit is geen subsidie. Het enige wat hier gebeurt is dat de werkelijke prijs van gas niet zorgt voor woekerwinsten van andere stroomproducenten die geen gas gebruiken. De gascentrales mogen dus alleen op de auction inschrijven met prijzen alsof hun gas 40 euro kost, dit houdt de prijzen van de auction normaal. Stroomgebruikers krijgen op hun rekening een extra post onder het kopje 'XX kWh van je stroom is geproduceerd met YY m3 aan gas wat niet 40 cent per m3 kostte maar 140, dus YY keer 1 euro erbij'.

Het idee is dat je niet wil hebben dat de stroomprijs opeens tig keer over de kop gaat omdat je nu net een dure gascentrale bij moet schakelen voor de laatste mW die je nodig hebt. Dit werkt dan ook alleen goed in markten waar maar een klein deel van de stroom door gas wordt geproduceerd, en juist daar hebben die dus bovengemiddled veel invloed op de stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
earthman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:33:
Het idee is dat je niet wil hebben dat de stroomprijs opeens tig keer over de kop gaat omdat je nu net een dure gascentrale bij moet schakelen voor de laatste mW die je nodig hebt. Dit werkt dan ook alleen goed in markten waar maar een klein deel van de stroom door gas wordt geproduceerd, en juist daar hebben die dus bovengemiddled veel invloed op de stroomprijs.
Dan zou je dus toe moeten voegen dat die regel alleen gehanteerd wordt als gas, bijvoorbeeld, maar 10% uitmaakt van de hoeveelheid die de prijs bepaalt. Als het meer is dan 10% dan neem je de werkelijke inschrijving van gas.

Maar in Nederland komt die situatie maar heel weinig voor.

Plus dat je chaotisch gedrag kan krijgen: als de prijs laag is krijg je meer vraag, dat drukt gas over de 10% dan gaat de prijs enorm omhoog, maar voor die prijs is er weinig vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 18:00
Sicco92 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:15:
[...]

Dit is wat ik gebruik voor Tibber, klopt precies met de prijs die ik te zien krijg in de app:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: nordpool
  VAT: False
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  low_price_cutoff: 0.9
  region: "NL"
  precision: 3
  price_type: kWh
  additional_costs: >
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Door het zo te doen kan ik de variabelen makkelijk aanpassen, zonder dat ik steeds een nieuwe entity_id binnen de integratie krijg. En ik bereid alvast voor op de BTW-verhoging en de ODE die straks in de totale stroombelasting komt te zitten.
Nog een voordeel is dat ik makkelijk de opslag kan wijzigen als we ooit overstappen naar een andere dynamische leverancier.
Zijn die waarden nog steeds correct? Ik heb exact dit in m'n yaml overgenomen, maar de prijzen zijn steevast 3.3ct hoger dan ik in de tibber app zie. De sensor heet nu ook nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0, dus er zou geen BTW in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
anboni schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:02:
[...]

Zijn die waarden nog steeds correct? Ik heb exact dit in m'n yaml overgenomen, maar de prijzen zijn steevast 3.3ct hoger dan ik in de tibber app zie. De sensor heet nu ook nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0, dus er zou geen BTW in moeten zitten.
Bij mij komt het nog steeds 1:1 overeen met de prijzen in de Tibber-app (prijs incl. alles). Heb je nu toevallig meerdere nordpool-sensors naast elkaar draaien? Dat zorgde bij mij in ieder geval voor problemen. Heb je Home Assistant ook al eens herstart?
Heb je wel de meest recente versie? Ik heb 0.0.9 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PtrO schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:20:
[...]

Dat is nvt omdat de energie leverancier die data geverifieerd wegtrekt bij de netwerkbeheerder (Stedin, Liander e.d.). De netwerkbeheerder haalt dat op uit de "slimme" meter (die sws altijd per kwartier het verbruik - sws lokaal - logt).
Bij/met een dynamisch contract geef je dan automotisch toestemming dat de netwerkbeheerder die gegevens doorspeelt aan de energieleverancier die de rekening opmaakt.
Ik zie dat een aantal leveranciers ook P1 waarden accepteert, dat is toch de lokale port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicco92 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:12:
[...]

Bij mij komt het nog steeds 1:1 overeen met de prijzen in de Tibber-app (prijs incl. alles). Heb je nu toevallig meerdere nordpool-sensors naast elkaar draaien? Dat zorgde bij mij in ieder geval voor problemen. Heb je Home Assistant ook al eens herstart?
Heb je wel de meest recente versie? Ik heb 0.0.9 draaien.
Onder entities als ik zoek op 'nord' heb ik maar 1 hit. Nou heb ik de integration op zich wel via HACS geinstalleerd, maar ik kon niet vinden hoe ik die additional costs daar kan wijzigen zonder de integration weg te mikken en opnieuw toe te voegen, dus ik heb de sensor zelf direct in de configuration.yaml gemikt (of althans, geinclude). Om dit op te pikken, had 'ie sowieso al 'n restart nodig natuurlijk. Na 'n HA Core restart (stond nog 'n update klaar) was de sensor ineens stuk, na nog een HA restart, werkt 'ie weer, maar nog steeds met die 3.3ct afwijking.. Nahja, zal mijn gebrek aan kennis van HA wel zijn (ik fröbel tot het werkt, maar om nou te zeggen dat ik het echt snap....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
anboni schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:20:
[...]

Onder entities als ik zoek op 'nord' heb ik maar 1 hit. Nou heb ik de integration op zich wel via HACS geinstalleerd, maar ik kon niet vinden hoe ik die additional costs daar kan wijzigen zonder de integration weg te mikken en opnieuw toe te voegen, dus ik heb de sensor zelf direct in de configuration.yaml gemikt (of althans, geinclude). Om dit op te pikken, had 'ie sowieso al 'n restart nodig natuurlijk. Na 'n HA Core restart (stond nog 'n update klaar) was de sensor ineens stuk, na nog een HA restart, werkt 'ie weer, maar nog steeds met die 3.3ct afwijking.. Nahja, zal mijn gebrek aan kennis van HA wel zijn (ik fröbel tot het werkt, maar om nou te zeggen dat ik het echt snap....)
Ik heb hetzelfde, bij mij was die wel dubbel geïnstalleerd. Alles verwijderd en nu ook 1 entities. Nordpoolprijs 19:00 - 20:00 26.8 en Tibber prijs 22.77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb hetzelfde, bij mij was die wel dubbel geïnstalleerd. Alles verwijderd en nu ook 1 entities. Nordpoolprijs 19:00 - 20:00 26.8 en Tibber prijs 22.77
Na het uitcommenten van de include had ik inderdaad wel nog steeds een entity staan (met foutmelding). Die verwijderd, include weer aangezet en nog steeds 3.3ct te hoog... Nahja, da's zachtjes aan puur een HA probleem aan het worden, denk ik.. Niet echt on topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
njcjans schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:45:
[...]

ANWB doet wel mee. Tibber geeft nu aan dat ze er mee bezig waren, maar het prijsplafond vraagt teveel tijd van ze, wordt niet voor Q2-2023 geïmplementeerd.
Oh dit is wel even een domper. Ik heb een aandeel in een PV-cooperatie en ging ervan uit dat dit standaard gebeurt bij alle maatschappijen. Maar als Tibber dit dus niet doet is dit voor mij geen goede keuze.

Had ze hier al over willen bevragen, maar op een of andere manier werkt de chat ook niet in mijn app. Geen telefoonnummer... Zucht.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Ik weet niet of deze home assistant tip al een keer eerder gegeven is, maar bij deze een compleet overzicht van alle home assistant goodness die je ooit nodig gaat hebben:

DSMR: Slim meter integratie
Nordpool: Energie prijzen
Energy Score: meet of verbruik/productie boven of onder gemiddeld is.
Prize Analyser: stuur apparaten aan op basis van stroom prijs.
PowerCalc: schat stroomverbruik van (groep) apparaten. (Werkt ook in combinatieet Energy Score)

Edit: beetje uitgebreid

[ Voor 15% gewijzigd door AJediIAm op 24-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:38:
[...]

Oh dit is wel even een domper. Ik heb een aandeel in een PV-cooperatie en ging ervan uit dat dit standaard gebeurt bij alle maatschappijen. Maar als Tibber dit dus niet doet is dit voor mij geen goede keuze.

Had ze hier al over willen bevragen, maar op een of andere manier werkt de chat ook niet in mijn app. Geen telefoonnummer... Zucht.
Voor mij is het belastingvoordeel van die postcoderoos zo'n E100 per jaar. Ik verwacht aanzienlijk meer dan dat te besparen met dynamische tarieven, dus ik heb dat geen rol laten spelen in m'n keuze. Als het een beetje meezit, krijg ik komend jaar wel 'n stuk winstuitkering uit de postcoderoos. En met 'n beetje mazzel dus iig 'n half of 3/4 jaar belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
anboni schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:15:
[...]

Voor mij is het belastingvoordeel van die postcoderoos zo'n E100 per jaar. Ik verwacht aanzienlijk meer dan dat te besparen met dynamische tarieven, dus ik heb dat geen rol laten spelen in m'n keuze. Als het een beetje meezit, krijg ik komend jaar wel 'n stuk winstuitkering uit de postcoderoos. En met 'n beetje mazzel dus iig 'n half of 3/4 jaar belasting.
Wellicht kan ik het nog mee laten nemen in de eindafrekening van Greenchoice. Dat liep in elk geval het hele jaar 2022 via hun.

8k moet even kijken wat het ook alweer was. Ik geloof iets van €280.
Pagina: 1 ... 73 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels