Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Sjoan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:56:
[...]

Met mijn verbruik van 1500kWh/300m3 per jaar heb ik over de afgelopen 6 weken, sinds mijn contract bij Zonneplan inging, ten opzichte van mijn variabele contract bij Eneco 159 euro bespaard.
Met mijn verbruik 3000kWh/1200m3 heb ik sinds 1 december 282,- bespaard bij Zonneplan tov mijn contract (tot eind november) bij Eneco.

Schatting die de Zonneplan app geeft is 233,- gemiddeld per maand voor het komende jaar, dat is natuurlijk een aanname mbt de ontwikkeling in prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 09:47
De uitleg van Tibber over het plafond: https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Supreme_One schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:53:
[...]

Ik ben helemaal nieuw hier. Kwam deze topic toevallig tegen. Ben je goedkoper uit met dag prijzen vergeleken met variabel (vast is volgens mij geen optie op dit moment)? Geen grootverbruiker hier 3500 kwh + 500m3
Je zou de maandbedrag berekening van Tibber in kunnen vullen, die probeert te voorspellen wat je ongeveer voor een jaar kwijt zult gaan zijn aan elektriciteit. Wellicht dat dat al helpt.

Je kunt daar echter geen gas afnemen, daar zou je bijvoorbeeld de berekening van Zonneplan voor kunnen gebruiken, al geeft die geen voorspelling voor de komende maanden.

Voor de informatie: Ik heb vorige maand 84 kwh verbruikt en kreeg van Tibber een rekening van € -4. Al gaat die vlieger nu niet meer op, want de dynamische tarieven zijn een halve maand ook hoger geweest en nu weer gezakt.

Dat is natuurlijk ook precies waarom niemand zomaar antwoord kan geven of je goedkoper uit bent met dynamisch of niet.

Als je ook nog zonnepanelen hebt dan wordt het verhaaltje nog een stuk moeilijker ivm salderen.

Over het algemeen kun je wel stellen dat je momenteel goedkoper uit bent...

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Het ongebruikte tegoed uit een maand mag dus toch mee naar een volgende maand. Nu al overgestapt naar flexibel per 1 januari, omdat dit eerst niet mocht. Had ik toch nog even kunnen wachten tot het voorjaar. Volgen jaar januari maar weer terug dan naar Tibber.

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Ze lijken dezelfde route te bewandelen als Zonneplan. Dit zou dan betekenen dat de prijs gemiddeld wordt per jaar en niet per maand. De uitleg bij Tibber is alleen niet zo uitgebreid dus zeker is het niet.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Whats85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:55:
[...]

Ze lijken dezelfde route te bewandelen als Zonneplan. Dit zou dan betekenen dat de prijs gemiddeld wordt per jaar en niet per maand. De uitleg bij Tibber is alleen niet zo uitgebreid dus zeker is het niet.
Het is per maand. Er staat in de uitleg "gewogen gemiddelde prijs per kWh in januari" of anders gezegd per maand. Ongebruikt tegoed wordt meegenomen naar de volgende maand.

• Morelore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01-2024
JML schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:55:
[...]

Het ongebruikte tegoed uit een maand mag dus toch mee naar een volgende maand. Nu al overgestapt naar flexibel per 1 januari, omdat dit eerst niet mocht. Had ik toch nog even kunnen wachten tot het voorjaar. Volgen jaar januari maar weer terug dan naar Tibber.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je tegoed ook als "ongebruikt" geldt (en het dus mag meenemen) als je gewogen prijs die maand onder het plafond zit. Want anders (stel, het vervalt) kan het wel eens spannend worden tegen het eind van iedere maand als je rondom de 40 cent zit.

Lore! Lore! Lore!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Morelore schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:09:
[...]

Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je tegoed ook als "ongebruikt" geldt (en het dus mag meenemen) als je gewogen prijs die maand onder het plafond zit. Want anders (stel, het vervalt) kan het wel eens spannend worden tegen het eind van iedere maand als je rondom de 40 cent zit.
Het zal om je totale verbruik gaan, ongeacht of dat qua prijs boven of onder het plafond zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Het staat er gewoon:
Ongebruikt 'tegoed'

Het kan voorkomen dat je in een maand het 'tegoed' van die maand niet volledig hebt verbruikt. We nemen in dit geval het tegoed mee naar de volgende maand(en).

Als voorbeeld: In januari heb je 200 kWh verbruikt, het 'tegoed' voor het prijsplafond van die maand is vastgesteld op 339 kWh. Je neemt de resterende 139 kWh mee naar de volgende maand. In februari kan je dus in principe 280 kWh + 139 kWh = 419 kWh gebruiken voor het prijsplafond. Gebruik je dit niet? Dan neem je het weer mee naar de volgende maand etc..

Let op: Wanneer je overstapt, verlies je het opgespaarde tegoed. Dit neem je niet mee naar je nieuwe leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Gecko123 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:00:
[...]

Het is per maand. Er staat in de uitleg "gewogen gemiddelde prijs per kWh in januari" of anders gezegd per maand. Ongebruikt tegoed wordt meegenomen naar de volgende maand.
Dat lijkt dit het meest ideale 'smaakje' te zijn. En maandelijks afsluiten (waardoor een goedkope maand ook goedkoop blijft). En meenemen van ongebruikt tegoed. Jammer dat Tibber alleen stroom heeft.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of je ook ongebruikt tegoed mag gebruiken voor maanden die al voorbij zijn.
Voorbeeld:
Januari 439
Februari 380
Maart 267
April 7 (door zonnepanelen)
Nu heb je in Jan en Feb samen 200 kWh tegen marktprijs afgenomen, en in April houd je 200 kWh "tegoed" over, wordt dit dan verrekend met Jan/Feb of mag je alleen vooruit meenemen?

• Gecko123
Z___Z schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:14:
[...]

Ik vraag me af of je ook ongebruikt tegoed mag gebruiken voor maanden die al voorbij zijn.
Voorbeeld:
Januari 439
Februari 380
Maart 267
April 7 (door zonnepanelen)
Nu heb je in Jan en Feb samen 200 kWh tegen marktprijs afgenomen, en in April houd je 200 kWh "tegoed" over, wordt dit dan verrekend met Jan/Feb of mag je alleen vooruit meenemen?
https://gathering.tweaker...message/73895658#73895658

• Z___Z
  • Niet online
Dat is een ander scenario, waarin je in Jan ongebruikt tegoed in Feb kan gebruiken. Dat is anders dan Jan over het plafond heen gaan en Feb eronder en compensatie krijgen voor Jan in Feb, want Jan is al gefactureerd door Tibber.

• Gecko123
Z___Z schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:20:
[...]

Dat is een ander scenario, waarin je in Jan ongebruikt tegoed in Feb kan gebruiken. Dat is anders dan Jan over het plafond heen gaan en Feb eronder en compensatie krijgen voor Jan in Feb, want Jan is al gefactureerd door Tibber.
Je hebt gelijk. Dit is inderdaad iets anders.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
[...]

precies mijn vraag. Stel je zit ieder maand in hun scenario 2 of 4, eigen gewogen gemiddelde prijs onder plafond. En december 2900kWh verbruik ver boven plafond prijs (en geen overstappen). Dan kan je opeens alles in een maand vergoed krijgen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
HET PRIJSPLAFOND.

Reactie van vandaag van de ANWB Energie klantenservice. In Jip en Janneke taal.

“Het prijsplafond zal bij ons toegepast worden. Er zal per maand gekeken worden wat de gemiddelde prijs van energie is. Als dit hoger uitkomt, dan betaalt de klant niet meer dan het prijsplafond. De maximale prijs wordt toegepast op het verbruiksplafond. Dat is de 2900 kwh en 1200 m3 gas. Dit is door de overheid verdeeld over het gehele jaar. Omdat het verbruik niet gelijk verdeeld is (in de winter verbruik je namelijk meer dan in de zomer) heeft de overheid het verbruiksplafond ook niet gelijk verdeeld. De precieze verdeling is terug te vinden in het artikel over het prijsplafond. Voor stroom is dat in januari 339 kwh en voor gas is het 221 m3. Dit betekent dat je in januari niet meer mag betalen dan 0,40 euro voor 339 kwh en niet meer mag betalen 1,45 euro voor 221 m3. Als je meer verbruikt dan die 339 kwh en 221 m3, dan betaal je voor dat gedeelte wel de volledige inkoopprijs, die dan dus hoger is dan die eerder genoemde 0,40 euro en 1,45 euro.
We leveren stroom tegen de inkoopprijs. De situatie blijft hierin gelijk. Echter wordt het prijsplafond pas toegepast op het moment dat de gemiddelde van de prijs op die maand hoger dan 0,40 euro is. In de zomer is er veel stroomaanbod. Er wordt namelijk veel opgewekt. Dit betekent dat de kans groot is dat het gemiddelde niet over de 0,40 euro heen komt. Dan zal het ook niet toegepast worden. Als je je zogenaamde verbruikstegoed niet hebt gebruikt, dan kan je dit meenemen naar de volgende maanden. Tot aan de eindrekening. Dan kan je weer een tegoed opbouwen tot aan januari.” MAAR DIT LAATSTE wordt pas aan het eind van het jaar door de ANWB bekeken.

Kan niet duidelijker in mijn ogen. 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Even kijken of het realistisch is dat de dynamische gasprijs ooit onder het prijsplafond van 1,45 de kuub komt.

1 MWh kale spot prijs€67,83 (voorbeeld)
1 m³ kale spot prijs
(*0,0097694444)
€0,6627
Energiebelasting gas 2023 ex btw€0,4898
ODE op gas 2023 ex btw€0,00
21% BTW op spot prijs + belastingen€0,242
Opslag Zonneplan
(aangenomen dat btw 9% -> 21%)
€0,0555
Totale prijs per m³€1,45

We hebben dus lagere Dutch TTF prijzen dan €67,83 nodig voor wat voordeel: https://www.barchart.com/...eractive-chart/fullscreen

Daar was de prijs september 2021 dus voor het laatst (en heel even begin november 2021), dat wordt de prijs echt niet zomaar (ooit) meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 22-12-2022 17:15 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
In die toekomst kijken is lastig. De grafiek ziet er wel gunstig uit maar het kan zo weer extreem koud worden waardoor de prijs weer stijgt. Ik zou zeggen, vaste contracten zijn er momenteel niet voor wie zekerheid wil. Probeer eens dynamische en als je er niet tevreden mee bent stap je zo weer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Malarky, het is veel interessanter om te kijken of er aanbieders zijn die stroom of gas aanbieden dat onder het plafond ligt. Met gas is het een nobrainer om dynamisch te gaan, mits je het risico kan dragen. Met stroom hangt het af of je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Malarky schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:43:
Even kijken of het realistisch is dat de dynamische gasprijs ooit onder het prijsplafond van 1,45 de kuub komt.

1 m³ kale spot prijs
(*0,0097694444)
€0,6627
Opslag Zonneplan
€0,0555
Totale prijs per m³€1,45

We hebben dus lagere Dutch TTF prijzen dan €67,83 nodig voor wat voordeel: https://www.barchart.com/...eractive-chart/fullscreen

Daar was de prijs september 2021 dus voor het laatst (en heel even begin november 2021), dat wordt de prijs echt niet zomaar (ooit) meer.
Eeh:
Het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n).
Dat is 0.71/m3 kaal. Daar zaten we van 16 oktober tot 14 november dit jaar onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NdrwHw8nKdOYimkO2x7dtR7ATM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mM4Mg0jLivIuSFtLCQkuNbk.png?f=fotoalbum_large

De month ahead en day ahead markten verschillen nog wel eens...
Of het een haalbare prijs is in de stookseizoenen is een ander verhaal, maar het kan zeker.

- knip -

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
Johan14 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:35:
HET PRIJSPLAFOND.

Reactie van vandaag van de ANWB Energie klantenservice. In Jip en Janneke taal.

“Het prijsplafond zal bij ons toegepast worden. Er zal per maand gekeken worden wat de gemiddelde prijs van energie is. Als dit hoger uitkomt, dan betaalt de klant niet meer dan het prijsplafond. De maximale prijs wordt toegepast op het verbruiksplafond. Dat is de 2900 kwh en 1200 m3 gas. Dit is door de overheid verdeeld over het gehele jaar. Omdat het verbruik niet gelijk verdeeld is (in de winter verbruik je namelijk meer dan in de zomer) heeft de overheid het verbruiksplafond ook niet gelijk verdeeld. De precieze verdeling is terug te vinden in het artikel over het prijsplafond. Voor stroom is dat in januari 339 kwh en voor gas is het 221 m3. Dit betekent dat je in januari niet meer mag betalen dan 0,40 euro voor 339 kwh en niet meer mag betalen 1,45 euro voor 221 m3. Als je meer verbruikt dan die 339 kwh en 221 m3, dan betaal je voor dat gedeelte wel de volledige inkoopprijs, die dan dus hoger is dan die eerder genoemde 0,40 euro en 1,45 euro.
We leveren stroom tegen de inkoopprijs. De situatie blijft hierin gelijk. Echter wordt het prijsplafond pas toegepast op het moment dat de gemiddelde van de prijs op die maand hoger dan 0,40 euro is. In de zomer is er veel stroomaanbod. Er wordt namelijk veel opgewekt. Dit betekent dat de kans groot is dat het gemiddelde niet over de 0,40 euro heen komt. Dan zal het ook niet toegepast worden. Als je je zogenaamde verbruikstegoed niet hebt gebruikt, dan kan je dit meenemen naar de volgende maanden. Tot aan de eindrekening. Dan kan je weer een tegoed opbouwen tot aan januari.” MAAR DIT LAATSTE wordt pas aan het eind van het jaar door de ANWB bekeken.

Kan niet duidelijker in mijn ogen. 😃
Dit stukje

In de zomer is er veel stroomaanbod. Er wordt namelijk veel opgewekt. Dit betekent dat de kans groot is dat het gemiddelde niet over de 0,40 euro heen komt

Echt je vraag je af waarom de eneco, rattenval greenchoice etc zo duur zijn, die lopen gewoon binnen. Bloedprijzen vragen en ook in de zomer als het bijna gratis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
CP1977 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:50:
[...]

Dit stukje

In de zomer is er veel stroomaanbod. Er wordt namelijk veel opgewekt. Dit betekent dat de kans groot is dat het gemiddelde niet over de 0,40 euro heen komt

Echt je vraag je af waarom de eneco, rattenval greenchoice etc zo duur zijn, die lopen gewoon binnen. Bloedprijzen vragen en ook in de zomer als het bijna gratis is.
Één woord: salderen. Mensen leveren stroom voor 10 ct/kW en krijgen daar stroom van 80 ct/kW voor terug.

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54

1 m³ kale spot prijs
(*0,0097694444)
€0,6627
Opslag Zonneplan
€0,0555
Totale prijs per m³€1,45

Mwa, voor TTF 2026 en 2027 zijn de prijzen per m3 nu zo'n 35 cent.

2032 zelfs 19 cent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
moshimoshi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:11:
[...]

Één woord: salderen. Mensen leveren stroom voor 10 ct/kW en krijgen daar stroom van 80 ct/kW voor terug.
Ja , dat hele salderen moet asap afgeschaft worden. De kolen en gas centrales draaien nu ook extra voor al die 'nul op de meter' huishoudens. Door salderen hebben we nu veel ellende.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50

1 m³ kale spot prijs
(*0,0097694444)
€0,6627
Opslag Zonneplan
€0,0555
Totale prijs per m³€1,45

Di zei ik idd gister ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
Whats85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:14:
[...]

Dat lijkt dit het meest ideale 'smaakje' te zijn. En maandelijks afsluiten (waardoor een goedkope maand ook goedkoop blijft). En meenemen van ongebruikt tegoed. Jammer dat Tibber alleen stroom heeft.
Volgens mij is het onmogelijk om de maand af te sluiten én het ongebruikte tegoed mee te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Inspired schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]

Is een WP droger ook geen goede investering? Als je vaak de droger aan hebt staan is een WP droger echt wel slim.
Wij hebben thuis een baby en een hond, allebei gek op kotsen, daar hang je niet tegen op. Dus we hebben een WP droger. De zuinigste klasse, was nieteens zo duur (bosch, 550 euro met cashback tijdens black friday). Echt een fantastisch ding, kost amper meer dan ophangen(0.5-1.5kwh voor de meeste wasjes, bespaard je een dot tijd en als er weer een ketting kots is heb je alle spullen gewoon snel weer droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
CP1977 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:50:
[...]

Dit stukje

Valt mij op dat er nu naast Variabel (2x per jaar herprijzen) ook Flex wordt aangeboden (maandelijks). Met dat laatste is er eigenlijk al veel minder risico voor de stroomboer. Desondanks rekent Greenchoice voor januari €0,87 (piek) of €0,70 (dal).

Als ik de stroomprijs van de afgelopen vorstperiode bekijk is die heel eventjes boven €0,60 geweest, maar de rest van de tijd ook echt veel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:24:
[...]

Valt mij op dat er nu naast Variabel (2x per jaar herprijzen) ook Flex wordt aangeboden (maandelijks). Met dat laatste is er eigenlijk al veel minder risico voor de stroomboer. Desondanks rekent Greenchoice voor januari €0,87 (piek) of €0,70 (dal).

Als ik de stroomprijs van de afgelopen vorstperiode bekijk is die heel eventjes boven €0,60 geweest, maar de rest van de tijd ook echt veel lager.
Precies dit. Het is nog geen 1 keer die prijs geweest maar ze rekenen er op los. Mochten ze zoveel goedkoper worden kan je ook altijd weer terug naar een vast aanbieder. Mijn inziens is er op dit moment 0 risico want als de prijzen in januari flink gaan stijgen passen ze dat in februari of maart wel aan hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Energiemaatschappijen graaien wat er te graaien valt. Wat had je anders verwacht als de overheid ze gaat subsidiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
3 dagen met weinig verbruik, weinig warmtevraag en aardig wat wind in het vooruitzicht. Welke dag wordt het goedkoopst, zaterdag, zondag of maandag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:17:
3 dagen met weinig verbruik, weinig warmtevraag en aardig wat wind in het vooruitzicht. Welke dag wordt het goedkoopst, zaterdag, zondag of maandag?
Ik kijk even in mn glazen bol...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
:+ Wel opletten met wat je op het internet zet... Straks betalen we ook nog kansspelbelasting.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Uiteindelijk is het analyseren van verschillende voorspellingen. Hoeveel wind is er de komende dagen op zee, hoeveel doet de zon mee, wanneer is de warmtevraag het hoogst en doet de industrie maandag al weer mee?

Als je het leuk vindt is daar best wel wat mee te doen.

Maar inderdaad, je moet wel uitkijken dat het casino je niet verbant wegens valsspelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:25:
[...]

:+ Wel opletten met wat je op het internet zet... Straks betalen we ook nog kansspelbelasting.
Zijn de energiecontracten toch sowiezo.

Als ik in 2019 in plaats van 2jarig 5 jarig had aangeclicked had ik zo een 4000 euro over 4 jaar bespaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Zaterdag natuurlijk. Wat denk je dat al die fonduepannen, ovens en gourmetstellen die allemaal tussen 16.00 en 20.00 aan staan doen voor de prijs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
moshimoshi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:42:
[...]

Zaterdag natuurlijk. Wat denk je dat al die fonduepannen, ovens en gourmetstellen die allemaal tussen 16.00 en 20.00 aan staan doen voor de prijs :P
Daar kunnen de hoogovens niet tegenop inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:46:
[...]

Er zal dan vast ook een gasturbine of 10 minder draaien op zulke dagen. Day ahead is nog steeds het restje stroom. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Meestal zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl1etYL6EveSOvcpXx6uXBu_B7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtWFjK9T1pwML5po4HoS245i.png?f=fotoalbum_large

Heb even een overzicht van mijn verbruik gemaakt (afgelopen jaar ben ik overgestapt per 1 februari naar PowerPeers en in die maand zonnepanelen gekregen). Zodoende dat ik voor December en Januari een inschatting heb gebruikt (vrij hoog).

Ik blijf qua stroom onder het plafond (2900 plafond / verbruik 1808 KwH)
Qua gas zit ik boven het plafond (1200 plafond/ verbruik 2323 m3)

Aangezien ik dit altijd lastige materie vind, klopt mijn berekening zo op hoofdlijnen?

Qua stroom blijf ik denk ik bij PowerPeers, 0,40 cent per KwH is prima (ja dit is misschien goedkoper met een uur-prijs en hier slim mee om gaan, maar dit is mijn setting niet altijd even goed mogelijk).

Voor Gas denk ik dat het slimmer is om naar een dag prijs over te stappen, als ik kijk zaten jullie de afgelopen tijd vaak rond de 1,40/1,50 (plafond prijs) en wanneer ik dus meer gebruik spring ik direct naar 3 Euro.

PowerPeers past zijn prijzen twee keer per jaar, dus mijn verwachting is dat deze zeer hoge prijs (niet in lijn met de huidige inkoop prijs van gas) tenminste to Juni blijft behouden.

Denk ik er nu te simpel over? Het overstappen, is dat makkelijk te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Vecodo Gezien jouw verbruik is overstappen met gas zeer zinvol. Gewoon contact zoeken met een leverancier die alleen gas doet, bijvoorbeeld een van de resellers van EnergyZero. In de openingspost staat een link naar een google doc waar je kan rekenen wat de kosten voor variabele kosten voor gas zouden zijn per aanbieder, dan kun je een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 16-09 11:20
Even een paar dagen zitten nadenken, maar denk dat ik met gas toch maar bij Vattenfall blijf. Ze vragen een hufterige prijs van 3,219447 per m³, maar door het prijsplafond en mijn verbruik van zo'n 50-60 m³ per jaar blijf ik maar gewoon zitten. Voor energie ga ik naar Tibber per 1 januari.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Saeverix schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:24:
Even een paar dagen zitten nadenken, maar denk dat ik met gas toch maar bij Vattenfall blijf. Ze vragen een hufterige prijs van 3,219447 per m³, maar door het prijsplafond en mijn verbruik van zo'n 50-60 m³ per jaar blijf ik maar gewoon zitten. Voor energie ga ik naar Tibber per 1 januari.
Waarom heb je uberhaupt nog een gas aansluiting voor zo'n klein beetje?
En als je gas ook dynamisch doet kom je meestal wel goedkoper uit toch?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:46:
[...]

Hoogovens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:46
Maandag wordt het laagst gehandeld nu. Demand wordt op beide dagen ongeveer even hoog ingeschat, maar de wind is een stuk forser in omliggende landen op maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mat.hi.as schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:33:
[...]

Maandag wordt het laagst gehandeld nu. Demand wordt op beide dagen ongeveer even hoog ingeschat, maar de wind is een stuk forser in omliggende landen op maandag.
Voor de komende dagen is rond 06h00 in de ochtend de laagste prijs voorspeld. Maandag ochtend rond de 0 euro. Interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 23-12-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 14-09 19:34
mat.hi.as schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:33:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, weet iemand hoe die uurprijzen nou precies bepaald worden?
Zijn de prijzen bij ons hoger als in het buitenland meer vraag dan aanbod is? En andersom?
Hoe wordt bepaald hoeveel stroom er tussen de (buur)landen wordt uitgewisseld? Heeft deze vraag/aanbod (sturen van stroom heen of weer) tussen landen niet ook weer effect op de prijs?

Ik heb weleens gezocht maar veel verder dan "er is een algoritme voor" kwam ik niet haha. "Het is magie!" (nee grapje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:45
Oeps, verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door MrBas op 23-12-2022 10:46 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Vecodo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:15:
[Afbeelding]

Heb even een overzicht van mijn verbruik gemaakt (afgelopen jaar ben ik overgestapt per 1 februari naar PowerPeers en in die maand zonnepanelen gekregen). Zodoende dat ik voor December en Januari een inschatting heb gebruikt (vrij hoog).

Ik blijf qua stroom onder het plafond (2900 plafond / verbruik 1808 KwH)
Qua gas zit ik boven het plafond (1200 plafond/ verbruik 2323 m3)

Aangezien ik dit altijd lastige materie vind, klopt mijn berekening zo op hoofdlijnen?

Qua stroom blijf ik denk ik bij PowerPeers, 0,40 cent per KwH is prima (ja dit is misschien goedkoper met een uur-prijs en hier slim mee om gaan, maar dit is mijn setting niet altijd even goed mogelijk).

Voor Gas denk ik dat het slimmer is om naar een dag prijs over te stappen, als ik kijk zaten jullie de afgelopen tijd vaak rond de 1,40/1,50 (plafond prijs) en wanneer ik dus meer gebruik spring ik direct naar 3 Euro.

PowerPeers past zijn prijzen twee keer per jaar, dus mijn verwachting is dat deze zeer hoge prijs (niet in lijn met de huidige inkoop prijs van gas) tenminste to Juni blijft behouden.

Denk ik er nu te simpel over? Het overstappen, is dat makkelijk te realiseren?
Met dat soort gasverbruik zou je ook kunnen kijken hoe je kunt besparen. Ik weet natuurlijk niet wat voor huis je hebt, maar dit is ruim bovengemiddeld voor een gezin. We moeten er uiteindelijk toch vanaf, en dan is dit een prikkel om te kijken waar je alvast kunt verminderen.

Voor wat betreft overstappen: lijkt inderdaad een smart move. Je hebt wel een risico op nog hogere spotprijzen, en de gas markt is nog erg onduidelijk. Europa heeft bijvoorbeeld een prijsplafond ingesteld voor de inkoop van Russisch gas. Wat daar gaat gebeuren is gewoon onduidelijk. Maar de afhankelijkheid daarvan is al sterk verminderd en eens we de winter uit zijn zal de opwaartse druk wel afzwakken (zoals je de laatste maanden al ziet). Maar als het een lange en relatief koude winter wordt pakt het misschien weer anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
tjberkhof schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:39:
[...]

Zijn de energiecontracten toch sowiezo.

Als ik in 2019 in plaats van 2jarig 5 jarig had aangeclicked had ik zo een 4000 euro over 4 jaar bespaard.
Tenzij je leverancier daardoor over de kop was gegaan en je (zoals eind vorig jaar) alleen bij de regionale leveranciers terecht kon voor de hoofdprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:45
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:53:
[...]

Tenzij je leverancier daardoor over de kop was gegaan en je (zoals eind vorig jaar) alleen bij de regionale leveranciers terecht kon voor de hoofdprijs..
Hoe het kan dat een leverancier over de kop gaat is over het algemeen gek te noemen. De energieleverancier koopt normaal gesproken het gas en elektra voor die 5 jaar in voor de tarieven die jij vooraf hebt bepaald bij het contract met wat marge (winst). Dus eventuele prijsstijgingen moeten geen rol spelen bij faillisement.

Lijkt mij eerder dat er andere verkeerde zakelijke beslissingen zijn genomen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mdvmine schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:42:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, weet iemand hoe die uurprijzen nou precies bepaald worden?
Zijn de prijzen bij ons hoger als in het buitenland meer vraag dan aanbod is? En andersom?
Hoe wordt bepaald hoeveel stroom er tussen de (buur)landen wordt uitgewisseld? Heeft deze vraag/aanbod (sturen van stroom heen of weer) tussen landen niet ook weer effect op de prijs?

Ik heb weleens gezocht maar veel verder dan "er is een algoritme voor" kwam ik niet haha. "Het is magie!" (nee grapje).
Met m'n beperkte kennis:

Aanbod wordt afgewogen tegen vraag, vanaf de laagste prijs omhoog totdat de totale vraag aangeboden is. De prijs die voor dat aanbod gevraagd wordt krijgt 'iedereen'. Wie iedereen is weet ik niet, ik snap ook niet helemaal wat er met de overproductie gebeurt.

Ja, inzichtelijk: https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table
Waarom? Lokale vraag en aanbod. Lange lijnen geven nog steeds verliezen, transfer kost geld/stroom.

Hoe het Europese grid geregeld wordt weet ik niet exact. Het effect op de markt hebben we twee weken geleden gezien als er eea mis gaat. Wellicht dat @Domba dat wel weet, zie ook: Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mat.hi.as
mdvmine schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:42:
[...]

Ja (ik zit in die business). Het algoritme heet EUPHEMIA, als je daarop zoekt kan je wel betere documenten vinden die het uitleggen, zoals deze.

In principe wordt het geoptimaliseerd (vraag/aanbod via de merit oder), en de grenzen van de landen wordt volgens een ingewikkelder procedure gedaan, maar dat wordt in het gelinkte document uitgelegd. Als er dus meer wind in Duitsland is, zou dat ook de prijs in Nederland drukken. Vaak hebben feestdagen in het buitenland die wij niet kennen (1 mei, 14 juli, etc) dus ook een impact bij ons, ondanks dat het geen demand-impact bij ons heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mat.hi.as schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:10:
[...]

Ja (ik zit in die business). Het algoritme heet EUPHEMIA, als je daarop zoekt kan je wel betere documenten vinden die het uitleggen, zoals deze.

In principe wordt het geoptimaliseerd (vraag/aanbod via de merit oder), en de grenzen van de landen wordt volgens een ingewikkelder procedure gedaan, maar dat wordt in het gelinkte document uitgelegd. Als er dus meer wind in Duitsland is, zou dat ook de prijs in Nederland drukken. Vaak hebben feestdagen in het buitenland die wij niet kennen (1 mei, 14 juli, etc) dus ook een impact bij ons, ondanks dat het geen demand-impact bij ons heeft.
Ik vind dit een mooi overzicht daarvoor:

https://app.electricitymaps.com/zone/NL

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:03:
[...]

Met m'n beperkte kennis:

Aanbod wordt afgewogen tegen vraag, vanaf de laagste prijs omhoog totdat de totale vraag aangeboden is. De prijs die voor dat aanbod gevraagd wordt krijgt 'iedereen'. Wie iedereen is weet ik niet, ik snap ook niet helemaal wat er met de overproductie gebeurt.

Waarom? Lokale vraag en aanbod. Lange lijnen geven nog steeds verliezen, transfer kost geld/stroom.

Hoe het Europese grid geregeld wordt weet ik niet exact. Het effect op de markt hebben we twee weken geleden gezien als er eea mis gaat. Wellicht dat @Domba dat wel weet, zie ook: Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Volgens mij moet een leverancier op de markt inkopen en hierbij een schatting maken hoeveel energie die nodig heeft. Daarnaast zijn er ook kwartier tarieven die een eventueel tekort/overschot opvangen. Dit kan door grootverbruikers te betalen om minder energie te verbruiken of een centrale / batterij in te schakelen. Deze tarieven zijn zeer hoog bij een tekort voor zover ik begrepen heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mat.hi.as
Willempie27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:13:
[...]

Volgens mij moet een leverancier op de markt inkopen en hierbij een schatting maken hoeveel energie die nodig heeft. Daarnaast zijn er ook kwartier tarieven die een eventueel tekort/overschot opvangen. Dit kan door grootverbruikers te betalen om minder energie te verbruiken of een centrale / batterij in te schakelen. Deze tarieven zijn zeer hoog bij een tekort voor zover ik begrepen heb.
Dat is allemaal ná de spotmarkt. Spot bepaalt deprijs voor de volgende dag om 12:42 op uurlijkse niveau (en dat zijn de prijzen die Tibber/Frank/etc gebruiken). Daarna heb je de intraday-markt, waarbij je op uren/kwartieren kan handelen. Tenslotte kom je op de onbalans terecht, waar inderdaad extreme prijzen langskomen op het grid op dit moment op te lossen. Vanochtend was er bijvoorbeeld een flink overschot van ~300MW, dat werd opgelost door minder stroom op te wekken of meer te gebruiken, tegen een prijs van -500 EUR/MWh (0.5 eur/kwh). Dat kunnen gascentrales zijn die minder produceren, batterijen die dus gratis (of tegen geld) opladen, of windmolens die uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:03:
[...]

Met m'n beperkte kennis:

Overproductie bestaat dus niet hè. Stroom moet altijd stromen en wordt continue in balans gehouden op 50 hertz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mat.hi.as schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:19:
[...]

Dat is allemaal ná de spotmarkt. Spot bepaalt deprijs voor de volgende dag om 12:42 op uurlijkse niveau (en dat zijn de prijzen die Tibber/Frank/etc gebruiken). Daarna heb je de intraday-markt, waarbij je op uren/kwartieren kan handelen. Tenslotte kom je op de onbalans terecht, waar inderdaad extreme prijzen langskomen op het grid op dit moment op te lossen. Vanochtend was er bijvoorbeeld een flink overschot van ~300MW, dat werd opgelost door minder stroom op te wekken of meer te gebruiken, tegen een prijs van -500 EUR/MWh (0.5 eur/kwh). Dat kunnen gascentrales zijn die minder produceren, batterijen die dus gratis (of tegen geld) opladen, of windmolens die uit gaan.
https://powerhouse.net/marktprijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
John245 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:50:
[...]

fyi ik stuur een Nibe F1245-10 PC aan via Modbus. Dat is goed te doen.
Kan je eens iets meer vertellen over hoe je dit doet? Ik ben nu bij een kennis met een F1145-8 PC bezig om hem via modbus aan te sturen. Ik heb hem inmiddels met een NibeGW in Home Assistant zitten.

Zelf heb ik een Panasonic warmtepomp en daarbij pas ik de stooklijn aan (shift omhoog of omlaag) en de te bereiken ruimtetemperatuur. Bij de Nibe weet ik alleen niet goed hoe ik voorkom dat er te veel vertraging optreed door de graadminuten methode. Je wilt natuurlijk liefst dat de warmtepomp gelijk inschakelt als een goedkope periode begint en uitschakelt bij het dure uur. Hoe doe jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vecodo
Ep Woody schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:23:
@Vecodo Gezien jouw verbruik is overstappen met gas zeer zinvol. Gewoon contact zoeken met een leverancier die alleen gas doet, bijvoorbeeld een van de resellers van EnergyZero. In de openingspost staat een link naar een google doc waar je kan rekenen wat de kosten voor variabele kosten voor gas zouden zijn per aanbieder, dan kun je een keuze maken.
Heb aanvraag gedaan voor GroeneStroomLokaal. Dit moet alleen via de helpdesk omdat de website aangeeft dat ik geen gas-aansluiting heb.

7 januari ga ik over!

[ Voor 10% gewijzigd door Vecodo op 23-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is het al bekend of er bovenop het plafond tarief de inkoopvergoeding er nog bij komt of dat het er al in zit?

Want als het er nog bij komt dan zou een normaal (vast of variabel) contract voor gas voordeliger zijn toch?

Want bij de energyzero resellers is het toch 8,275 cent wat er per m³ gas dan nog eens bij komt (1,45+8,275=1,53275 per m³ gas)

En de kans dat de dynamische gasprijs onder de 1,45 (minus die 8,275 cent) komt volgend jaar is vrij klein.

[ Voor 13% gewijzigd door edgarf28 op 23-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:20:
[...]

Overproductie bestaat dus niet hè. Stroom moet altijd stromen en wordt continue in balans gehouden op 50 hertz.
Ja, dat snap ik (nog net). In mijn utopische wereld staat er dus ergens een immense bellenblaasmachine het overtollig opgewekte stroom te verbellenblazen. Want Occam's razor. :9

@mat.hi.as Men krijgt dus geld om productie stil te leggen? Ergens logisch.
Ik heb altijd gedacht dat dat maar in beperkte mate kon.

Thx voor de info iig, weer wat te lezen (om het daarna waarschijnlijk nog minder te snappen). :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:29
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:24:
[...]

Oh, en waar variabel vroeger was dat 2x per jaar de prijs werd aangepast kan dat nu ook veel vaker voorkomen (lees maandelijks). Leveranciers hebben genoeg tools om risico te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
[...]

Dat duurde precies 7 ofzo minuten. Was helaas net te kort voor ons om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Als we dus de load balanceren (door day ahead prijzen voor particulieren en bedrijven bijvoorbeeld) zou dus theoretisch de kostprijs (flink) omlaag moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as

Thx voor de info iig, weer wat te lezen (om het daarna waarschijnlijk nog minder te snappen). :)
No problemo. Leuk dat mijn werk weer eens relevant wordt :).

Productie stil/lager wordt steeds meer een ding. Ook de onbalansprijzen worden/zijn steeds extremer met de hoge gasprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
[...]

Met dat soort gasverbruik zou je ook kunnen kijken hoe je kunt besparen. Ik weet natuurlijk niet wat voor huis je hebt, maar dit is ruim bovengemiddeld voor een gezin. We moeten er uiteindelijk toch vanaf, en dan is dit een prikkel om te kijken waar je alvast kunt verminderen.

Voor wat betreft overstappen: lijkt inderdaad een smart move. Je hebt wel een risico op nog hogere spotprijzen, en de gas markt is nog erg onduidelijk. Europa heeft bijvoorbeeld een prijsplafond ingesteld voor de inkoop van Russisch gas. Wat daar gaat gebeuren is gewoon onduidelijk. Maar de afhankelijkheid daarvan is al sterk verminderd en eens we de winter uit zijn zal de opwaartse druk wel afzwakken (zoals je de laatste maanden al ziet). Maar als het een lange en relatief koude winter wordt pakt het misschien weer anders uit.
Volledig mee eens! Komende periode staan er wat verduurzaam activiteiten op de planning. Nadeel is dat ik een vrijstaand huis heb van meer dan 100 jaar oud en het hierdoor dus heel lastig is om relatief “goedkoop” te verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
Doordat Zonneplan komend jaar gaat rekenen met een jaar gemiddelde in relatie tot het prijsplafond ben ik er toch over aan het denken om te verkassen naar een partij die per maand gaat rekenen. Zou het zonde vinden als er een maand op 30 cent de kWh uitkomt en dat het dan weer wordt weggestreept tegen een maand met 50 cent de kWh. Op een gemiddelde van 160 kWh is dat toch 16 euro die maand, 2x naar de friettent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:27:
[...]

Ja, dat snap ik (nog net). In mijn utopische wereld staat er dus ergens een immense bellenblaasmachine het overtollig opgewekte stroom te verbellenblazen. Want Occam's razor. :9

En om extra stroom af te nemen. Als die negatieve prijs wat langer had geduurd, hadden wij (glastuinbouwbedrijf) wat extra verlichting aan kunnen zetten, om zo extra stroom te verbruiken.

Nu was die periode te kort zodat we geen WKK (stroom + warmte productie) af konden schakelen (duurt zo'n 15 minuten in ons geval) of extra stroom af konden nemen.

Als een glastuinbouwbedrijf op een zonnige dag de belichting aan heeft staan, dan kan je er vanuit gaan dat dat gedaan wordt om het net te balanceren door overproductie te verbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoan op 23-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Kun je niet vragen of ze het per maand opmaken voor je. Lijkt me veel simpeler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
jusch schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:31:
[...]

Als we dus de load balanceren (door day ahead prijzen voor particulieren en bedrijven bijvoorbeeld) zou dus theoretisch de kostprijs (flink) omlaag moeten kunnen?
In principe gebeurt dat al, tenzij ik je niet helemaal snap. Doordat de load er vaak is wanneer er weinig aanbod is, gaat de omhoog. Vorige week (koud, weinig wind) was de spotprijs op de werkdagen bijvoorbeeld het dubbele van deze week (mild, veel wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Heronimo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:22:
[...]

Kan je eens iets meer vertellen over hoe je dit doet? Ik ben nu bij een kennis met een F1145-8 PC bezig om hem via modbus aan te sturen. Ik heb hem inmiddels met een NibeGW in Home Assistant zitten.
Welke controller heeft deze Nibe? als er een beetje recente software opstaat (Anders even updaten) dan kan de controller dit ook allemaal zelf voor je regelen. zie: https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Sjoan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:35:
[...]

En om extra stroom af te nemen. Als die negatieve prijs wat langer had geduurd, hadden wij (glastuinbouwbedrijf) wat extra verlichting aan kunnen zetten, om zo extra stroom te verbruiken.

Nu was die periode te kort zodat we geen WKK af konden schakelen (duurt zo'n 15 minuten in ons geval) of extra stroom af konden nemen.
Komt dat uit voor zo'n korte periode?
De laatste keer dat ik in een kas rondgelopen heb is alweer 15 jaar geleden maar toen hing het nog vol met natriumlampen. Die zet je toch niet 'ff aan', of hangt het inmiddels vol met LED?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
[...]

bericht van tibber: ook als je tegoed niet gebruikt vanwege lage prijs, neem je het mee. Keurig.
Nu nog de andere richting- achteraf ongebruikt tegoed voor een eerdere maand verrekenen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:22:
[...]

Zelf heb ik een Panasonic warmtepomp en daarbij pas ik de stooklijn aan (shift omhoog of omlaag) en de te bereiken ruimtetemperatuur. Bij de Nibe weet ik alleen niet goed hoe ik voorkom dat er te veel vertraging optreed door de graadminuten methode. Je wilt natuurlijk liefst dat de warmtepomp gelijk inschakelt als een goedkope periode begint en uitschakelt bij het dure uur. Hoe doe jij dit?
Die graadminuten is R/W hier kun je dus ook mee spelen. Aan de andere kant is de vertraging natuurlijk minimaal.

Als er een ruimtesensor is kan je verder ook nog met de ruimtesensor factor spelen.

Verder kun je ook de temperaturen voor het warme water wat verhogen. Nibe geeft zelf aan de warmtepop gewoon 1 comfort stand hoger te zetten

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
HiBe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:37:
[...]

Welke controller heeft deze Nibe? als er een beetje recente software opstaat (Anders even updaten) dan kan de controller dit ook allemaal zelf voor je regelen. zie: https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption
De Nibe warmtepopen die niet aan het internet hangen hebben ook recente software :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
John245 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:19:
[...]

De Nibe warmtepopen die niet aan het internet hangen hebben ook recente software :)
uiteraard, want update gaat via USB 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[...]

Komt dat uit voor zo'n korte periode?
De laatste keer dat ik in een kas rondgelopen heb is alweer 15 jaar geleden maar toen hing het nog vol met natriumlampen. Die zet je toch niet 'ff aan', of hangt het inmiddels vol met LED?
Zolang een natriumlamp minstens 15 minuten aanblijft, dan kan het.

En als er echt noodvermogen afschakelen wordt gevraagd, dan is dat meestal voor een wat langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
John245 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:57:
[...]

Die graadminuten is R/W hier kun je dus ook mee spelen. Aan de andere kant is de vertraging natuurlijk minimaal.

Als er een ruimtesensor is kan je verder ook nog met de ruimtesensor factor spelen.

Verder kun je ook de temperaturen voor het warme water wat verhogen. Nibe geeft zelf aan de warmtepop gewoon 1 comfort stand hoger te zetten
Ja, zie meerdere mogelijkheden om op het regelmechanisme aan te grijpen. Wat doe jij?

Ik dacht nu aan shiften op de stooklijn en het goedkoopste uur van de dag de tapwater temperatuur van eco op luxe zetten voor een uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Heronimo op 23-12-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
HiBe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:37:
[...]

Het gaat om een wat oudere machine die een controller heeft die deze functionaliteit niet heeft. Upgrade zou in de honderden euros lopen, dan doe ik het dus liever zelf met HA via modbus module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:35
De gasprijs trouwens weer flink in de min vandaag. 9.2% eraf, staat nu op 83.5.
Dit wordt een 'goedkope' kerst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@mat.hi.as
Kun je als particulier met een 6 kW (24 kWh) accu meedoen met die onbalans markt?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]

Voor de komende dagen is rond 06h00 in de ochtend de laagste prijs voorspeld. Maandag ochtend rond de 0 euro. Interessant.
Komende nacht om 3 uur is de kale prijs (excl alles) 0,03 euro/kWh.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:32:
Doordat Zonneplan komend jaar gaat rekenen met een jaar gemiddelde in relatie tot het prijsplafond ben ik er toch over aan het denken om te verkassen naar een partij die per maand gaat rekenen. Zou het zonde vinden als er een maand op 30 cent de kWh uitkomt en dat het dan weer wordt weggestreept tegen een maand met 50 cent de kWh. Op een gemiddelde van 160 kWh is dat toch 16 euro die maand, 2x naar de friettent :+
volgens Zonneplan:

"Per maand bekijken we of je boven of onder het plafond zit. Per maand ontvang je dus de factuur met een specificatie boven en onder plafond. Aan het eind van het jaar wordt vervolgens gekeken of in totaliteit onder of boven het plafond zat. Als hier dan nog een verrekening nodig is, dan komt die er."

"Komt je gewogen gemiddelde uit onder de €0,40 per kWh? Dan betaal je gewoon de door jou gerealiseerde prijs. Komt je gewogen gemiddelde echter boven de 40 cent-grens? Dan betaal je alsnog €0,40 per kWh: het verschil wordt door de overheid aangevuld.
Belangrijk is uiteraard wel dat je ook met een dynamisch energiecontract je verbruik onder de plafondgrens houdt: 2900 kWh en 1200 m³ per jaar. We passen het prijsplafond weliswaar op maandbasis toe, maar op de jaarafrekening stellen we vast of je totale verbruik boven of onder de verbruikslimieten ligt. Het kan zijn dat je op basis daarvan nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:37:
@mat.hi.as
Kun je als particulier met een 6 kW (24 kWh) accu meedoen met die onbalans markt?
In principe niet. Tenminste, ik ken geen energiebedrijven die dat aanbieden. Er zijn wel bedrijven, zoals telers of hoogovens die dat doen, maar volgens mij voor particulieren is er nog niet zoiets.

Er is overigens niks wat dat tegenhoudt. Je prijs zou dan per kwartier anders zijn in plaats van per uur, en de energieboer heeft nog minder risico, die hoeft namelijk niet eens meer je gebruik goed te voorspellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 14-09 19:34
dwdd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:49:
[...]
volgens Zonneplan:

"Komt je gewogen gemiddelde uit onder de €0,40 per kWh? Dan betaal je gewoon de door jou gerealiseerde prijs."
Ja maar daar zit nou net de adder onder het gras. Dat klinkt leuk, maar liever hou je per maand je subsidie. Stel simpel het jaar heeft 2 maanden, 1 maand heb je 50 cent gerealiseerd, de andere maand 20 cent (en allebei onder volumeplafond, evenveel kWh). Met per maand plafond is dit dus effectief 40 en 20 dus 30 cent samen gemiddeld. Maar Zonneplan zegt hier dus, dit is 50 en 20 dus 35 cent gemiddeld, oftewel uiteindelijk 5 cent bijdokken achteraf op je jaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
mat.hi.as schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:56:
[...]

In principe niet. Tenminste, ik ken geen energiebedrijven die dat aanbieden. Er zijn wel bedrijven, zoals telers of hoogovens die dat doen, maar volgens mij voor particulieren is er nog niet zoiets.

Er is overigens niks wat dat tegenhoudt. Je prijs zou dan per kwartier anders zijn in plaats van per uur, en de energieboer heeft nog minder risico, die hoeft namelijk niet eens meer je gebruik goed te voorspellen.
Dat klopt ten dele. Er zijn wel partijen die thuisbatterijen en elektrische autos op deze markten inzetten en de waarde daarvan delen met de klant. Denk aan een Jedlix of Sonnen. Maar een standaard kwartier product voor consumenten bestaat inderdaad nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mdvmine schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ja maar daar zit nou net de adder onder het gras. Dat klinkt leuk, maar liever hou je per maand je subsidie. Stel simpel het jaar heeft 2 maanden, 1 maand heb je 50 cent gerealiseerd, de andere maand 20 cent (en allebei onder volumeplafond, evenveel kWh). Met per maand plafond is dit dus effectief 40 en 20 dus 30 cent samen gemiddeld. Maar Zonneplan zegt hier dus, dit is 50 en 20 dus 35 cent gemiddeld, oftewel uiteindelijk 5 cent bijdokken achteraf op je jaarrekening.
Uiteindelijk zit je dan o.a. bij Tibber op rozen: per maand doe je mee het prijsplafond met je gewogen maandgemiddelde en heb je "te weinig" netto verbruikt dan gaat dat mee naar de volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
[...]

Uiteindelijk zit je dan o.a. bij Tibber op rozen: per maand doe je mee het prijsplafond met je gewogen maandgemiddelde en heb je "te weinig" netto verbruikt dan gaat dat mee naar de volgende maand.
Nu alleen nog de vraag of het ook retroactief werkt. Dus of ik met de lente maanden met overschot ook de maanden januari en februari met terugwerkende kracht mag aanvullen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Heronimo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:06:
[...]

Nu alleen nog de vraag of het ook retroactief werkt. Dus of ik met de lente maanden met overschot ook de maanden januari en februari met terugwerkende kracht mag aanvullen.
Misschien moeten we niet het onderste uit de kan willen. Met de huidige "regeling" komen we al veel beter weg dan iemand met een variabel contract:
  • We maken maandelijks kans op een gewogen prijs onder het plafond
  • Als we overhouden gaat het mee naar de volgende maand.
Reken je rijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
[...]

Dit is ook wat Zonneplan en ANWB doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:18:
[...]

Ja, zie meerdere mogelijkheden om op het regelmechanisme aan te grijpen. Wat doe jij?

Ik dacht nu aan shiften op de stooklijn en het goedkoopste uur van de dag de tapwater temperatuur van eco op luxe zetten voor een uur.
Ik heb denk ik een uitzonderlijke situatie. Ik heb een ruimtesensor maar deze is onafhankelijk van de zoneregeling. Ik zet dus gewoon de ruimtesensor hoog, de factor hoog. Op deze manier wordt er een behoorlijke buffer warm water gegenereerd. Verder laat ik het huis ook vanaf 4 uur opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Het wordt een mooi weekend op deze manier.
Vannacht prijzen van 3 a 5 cent zonder belastingen en 11 a 13 cent met belastingen per kWh.
Tijd om de auto's weer op te laden :).

Kunnen we december toch nog een beetje goedkoop afsluiten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Smuggler schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:29:
Vannacht prijzen van 3 a 5 cent zonder belastingen en 11 a 13 cent met belastingen per kWh.

en gas rond de 1.47 euro / m3 als prijs blijft zoals nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
KC27 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:12:
[...]

Misschien moeten we niet het onderste uit de kan willen. Met de huidige "regeling" komen we al veel beter weg dan iemand met een variabel contract:
  • We maken maandelijks kans op een gewogen prijs onder het plafond
  • Als we overhouden gaat het mee naar de volgende maand.
Reken je rijk!!
Krijg net deze reactie van Tibber helpdesk:
Hoi xyz,

Bedankt voor je bericht, fijn om te lezen dat je de tijd genomen hebt om het artikel door te lezen. 👍
Als je in januari je volledige tegoed verbruikt, heb je niets meer om mee te nemen naar februari. Omdat Tibber per maand factureert, en daarmee eigenlijk de maand "afsluit" is het niet mogelijk om met terugwerkende kracht je tegoed van februari voor januari te gebruiken. Wat je in februari over houdt kan wel doorgeschoven worden naar maart.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.
Mocht je verder nog vragen hebben, dan lees ik het graag. Anders wens ik je alvast fijne feestdagen! 🎄

Groeten,
Rena
In de praktijk betekend dit voor mij dat ik dan alleen voor januari en februari wat volume boven de plafond grenzen heb, maar dus wel plafond voordeel heb voor de maanden november en december in 2023.

[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 23-12-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
SidewalkSuper schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:17:
[...]

Dit is ook wat Zonneplan en ANWB doen.
Nee dat is niet wat Zonneplan doet. Die gaat bij je jaarafrekening zeggen 'oeps sorry je moet alsnog bijbetalen voor de dure maanden, want door wat je betaalde in de goedkope maanden is jouw gemiddelde prijs voor het hele jaar onder het plafond gekomen, dus heb je toch geen recht op compensatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Smuggler schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:29:

Op zulke momenten groeit het zaadje om m'n satansap verslindende bolide te verruilen voor een eco hok...
Misschien later als ik groot ben. 8)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
earthman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:36:
[...]

Nee dat is niet wat Zonneplan doet. Die gaat bij je jaarafrekening zeggen 'oeps sorry je moet alsnog bijbetalen voor de dure maanden, want door wat je betaalde in de goedkope maanden is jouw gemiddelde prijs voor het hele jaar onder het plafond gekomen, dus heb je toch geen recht op compensatie'.
Nee toch, bijbetalen voor de dure maanden is alleen wanneer je boven het plafondverbruik komt, niet nogmaals bij de jaarafrekening als je gewoon onder het verbruik van 2900 khw / 1200m3 zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@dwdd Zoals het er nu naar uit ziet zullen ze één van de twee rekenmethodes moeten kiezen. Ik denk niet dat ze de vrijheid hebben om het selectief per periode van een jaar te doen.

Achteraf berekenen welke methode het voordeligst uitpakt vind ik al bijzonder genoeg. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Die vrijheid is er wel. Je kan een afrekening opmaken, dan opnieuw tellen en dan een paar maanden later weer een afrekening opmaken. Als de prijzen sterk gaan dalen, zal er natuurlijk gekozen worden om afrekeningen op te maken.

NB: Als de prijzen sterk stijgen dan ben zou het Tibber model juist problematisch zijn. Precies de reden dat het niet boeit bij wie je zit voor de uitwerking, maar laat je het gewoon aanpassen.

[ Voor 30% gewijzigd door SidewalkSuper op 23-12-2022 14:55 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels