Queros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:28:
[...]
Tnx!
Maar wat betekent dit in de praktijk voor een gemiddeld gezin met mijn verbruik en een paar panelen? Ik heb geen waterpomp of elektrische auto ofzo verder.
Is het slim om dan naar bijv anwb te kijken voor gas en elektra of tibber voor elektra en mijn domein voor gas? Dat krijg ik niet echt helder...
Kan je het verbruik bij je thuis verplaatsen? Dus ben je bereid om op te letten wanneer je de wasmachine en vaatwasser aan zet of andere grote gebruikers op de goedkope momenten aan zet? Of ben je bereid te investeren in een thuisbatterij die je op de goedkope momenten laad en dan op de dure momenten ontlaad? Jij dan niet alleen maar ook je eventuele partner, kinderen en andere huisgenoten.
Op het moment is het tarief voor elektriciteit relatief laag met 30 cent gemiddeld over de dag. Daar zit vandaag een piek in van 40 cent om 17:00 - 18:00 uur en vannacht om 04:00 was het een uur 21,5 cent. Vannacht heeft bij mij dus de wasmachine gedraaid.
Als je gewoon je ding wil kunnen doen en niet op de prijs wil letten dan kan een variabel contract beter zijn. We hebben ook al pieken gehad van 80 cent per kWh voor een uur en als je dan de wasmachine en vaatwasser aan zet en op elektra gaat koken is het een duur uur.
In de zomer gaat de prijs op het moment dat de PV maximaal aan het opwekken is nog wel eens richting de 0 of negatief waardoor je op dat moment misschien moet betalen om je PV opwek terug te leveren. Dat zijn dan de goede momenten om je EV te laden, de was te doen etc. Aan de andere kant waren de tarieven in augustus ook overdag hoog en had je dan maximaal kunnen verdienen aan je PV teruglevering.
Gemiddeld zit ik deze maand nog onder de 40 cent per kWh inclusief de dure weken toen het vroor. Dat had ik niet voor elkaar gekregen als ik een variabel contract had gehad. Die zitten nog rond de 60 - 70 cent en soms nog meer.
Dynamische contracten zijn bijv. bij Tibber per dag op te zeggen. Je kan er bijvoorbeeld ook de wintermaanden mee overbruggen en zodra de PV weer meer begint te doen en terugleveren belangrijk wordt overstappen naar een andere leverancier met een vast tarief. Dan kan je 's avonds het verbruik weg strepen tegen je teruglevering overdag.
De gas tarieven verschillen per dag of max twee keer per dag. Die liggen wel een stuk onder de tarieven die op het moment bij de variabele contracten wordt geboden. Doordat je een tarief per dag hebt hoef je daar niet op te letten wanneer je de CV aan zet of onder de douche gaat. Als je verwarmt op gas kan het een stuk goedkoper zijn nu voor gas over te stappen op dynamisch.
Als je weet wat je verbruik van gas en elektra per dag is, of nog beter per uur, kan je het verbruik van bijv. de afgelopen maand / twee maanden in Excel zetten en daar de historische tarieven naast zetten en vergelijken met wat je nu betaald. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar het geeft een beetje inzicht als je backtest en daar moet je dan je eigen inschatting op los laten wat de tarieven de komende maanden gaan doen.
Bij dynamische tarieven neem je zelf het prijsrisico over van de leverancier. Wil je niet het risico nemen dat je ineens bijv. een euro betaald voor je kWh dan moet je bij een variabel contract blijven. Dan weet je in ieder geval op maand basis wat je gaat betalen. Het prijsrisico komt dan bij de leverancier te liggen en daar betaal je voor door hogere tarieven.
Dynamische tarieven optimaal gebruiken vraagt wat mij betreft ook wat inzicht in je vebruik. Als je niet weet hoeveel je verbruikt, wanneer en wat je grote verbruikers zijn dan kan je er niet optimaal gebruik van maken. Dan is het gewoon af gaan op de gemiddelde tarieven per dag en de usual suspects als een wasmachine en vaatwasser 's nachts aanzetten op de goedkope momenten.
TL;DR:

Wat het beste voor jou is kan alleen jij zelf bepalen.