Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monoblock
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-11-2024
Per 29-11-2022 werd ik klant bij zonneplan. Zeer tevreden aangezien de prijzen fors lager liggen dan bij Oxxio.
Per 1 maart krijg ik zonnepanelen welke 6000kwh zouden moeten gaan opbrengen. Orientatie oost/west
Mijn verbruik zonder de panelen is ook 6000kwh. Gas 1200kwh. Geen EV of warmtepomp. Dus geen gekke dingen, geen overschot.

Nu met het prijsplafond en het dynamisch (maandelijks)? salderen, loont het de moeite om voor stroom, over te gaan naar een variabel contract, zodra de panelen wat gaan opbrengen, of blijf ik bij zonneplan?

Ik weet dat salderen per euro gaat en niet per kwh. Toch vraag ik mij af ivm het prijsplafond en het afsluiten van een nieuw contract vlak voor de zonnige periode zeg maart, nog zin heeft. Omdat dan de contract periode is opgedeeld, en ik allerlei andere variabelen voorbij zag komen die invloed hebben over de beste keuze.

Teveel variabelen. Ik wordt er geen wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
monoblock schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:29:
Per 29-11-2022 werd ik klant bij zonneplan. Zeer tevreden aangezien de prijzen fors lager liggen dan bij Oxxio.
Per 1 maart krijg ik zonnepanelen welke 6000kwh zouden moeten gaan opbrengen. Orientatie oost/west
Mijn verbruik zonder de panelen is ook 6000kwh. Gas 1200kwh. Geen EV of warmtepomp. Dus geen gekke dingen, geen overschot.

Nu met het prijsplafond en het dynamisch (maandelijks)? salderen, loont het de moeite om voor stroom, over te gaan naar een variabel contract, zodra de panelen wat gaan opbrengen, of blijf ik bij zonneplan?

Ik weet dat salderen per euro gaat en niet per kwh. Toch vraag ik mij af ivm het prijsplafond en het afsluiten van een nieuw contract vlak voor de zonnige periode zeg maart, nog zin heeft. Omdat dan de contract periode is opgedeeld, en ik allerlei andere variabelen voorbij zag komen die invloed hebben over de beste keuze.

Als je per maand het prijsplafond kan toepassen op dynamisch, dan blijven zitten.
Immers het verbruik wordt dan gecapt in de wintermaanden, terwijl je wel boven dat tarief kan terug leveren in de zomermaanden.

Als ze het per jaar toepassen dan is een variabel contract veiliger.

Maar dat is nu nogsteeds 1 week voor het einde van het jaar een gok, omdat de afspraken nogsteeds niet rond en duidelijk zijn voor zowel de leveranciers als de consumenten.
Denk dat je in maart daar een beter oordeel over kan vellen :).

Alles hangt natuurlijk ook samen met het risico dat je wilt nemen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:39
monoblock schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:29:

Normaal variabel is wel lekker makkelijk dan. Verwachtte opbrengst is waarschijnlijk iets onder je verbruik, het verschil variable en dynamisch is dan

- 500 kWh x €0.40 = €200 voor een jaar bij "variabel" of eigenlijk dus heel erg vast tarief
- 6000 kWh verbruik, 5500 kWh terugleveren, maar niet tegen dezelfde prijs. En laatste 500 kWh waarschijnlijk dus toch weer voor €0.40 all in.

Zou ik heel snel voor variabel / vast kiezen. Je hebt dan niks te maken met in/verkoop momenten en prijs en hoeft niet bang te zijn dat op een zonnige zomerdag je moet betalen om je stroom kwijt te raken om vervolgens die kWhs in de winter weer voor veel geld terug te kopen.

--

Met dynamisch hopen we hier beter te kunnen managen en de hele jaar onder de prijsplafond te blijven, ik wil / hoef die subsidie niet, dat is alleen een verzekering voor als het echt mis gaat.

Ik zit op ~4200 kWh en 120 m3 gas nu, volgend jaar ga ik maar mikken op iets meer gas en iets minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Ep Woody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:44:
[...]

Artikel 2.2 (vaststelling plafondtarieven)
1.Het plafondtarief voor elektriciteit wordt vastgesteld op: € 0,24755 per kWh.

2.Het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n).

3.Het plafondtarief voor warmte wordt vastgesteld op: € 47,38 per GJ.

4.De plafondtarieven, bedoeld in de voorgaande leden, zijn exclusief energiebelasting en ODE en inclusief 21% btw.

Dit zijn de tarieven waar mee wordt gewerkt. 24.755 cent per kWh incl 21% BTW. Of voor gas: 85.7 cent per m3 incl 21% BTW.

Als we het hebben over energieprijzen voor het prijsplafond kun je niet praten over beursprijzen. Het is namelijk de beursprijs PLUS de inkoopvergoeding/GVO/marge etc dat bepaalt of je over of onder het prijsplafond blijft. BTW is bijzaak. Als je bij een dure aanbieder (hoge opslag) zit dan zal je dus eerder over het prijsplafond gaan dan bij een goedkope aanbieder.
Thanks.

Wij betalen natuurlijk niet de spotprijzen zoals die verhandeld worden. Maar het prijsplafond zit daar dus wel op aangezien die zonder alles is. De 1 month ahead gasprijs onder die 90 euro/MWh is namelijk al half jaar geleden voor het laatst gebeurd. Day-ahead gelukkig al wel wat vaker.

Anyway, wat belangrijk is om te beseffen is dat het prijsflafond voor de consument op 1,40 euro zit maar voor de markt op die 0.875 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:52
dude-nl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:24:
[...]
Dat snachts opladen tegen laag tarief staat me wel aan. Ik heb een Wallbox plus. Volgens mij moet het mogelijk zijn om daar iets mee te doen qua dynamische tarieven.

Tibber heeft allen geen gas helaas.
Ik heb wel een "warmteboiler" van 270liter. Zou wel ideaal zijn om die te verwarmen tijdens de laag tarieven.
Ik kan die boiler wel op vaste tijden programmeren, maar helaas niet automatisch laten aanpassen.
Maar stel ik pak Tibber voor energie, wat is dan een gunstige partij voor gas uitgaande van 1250-1500m3?

Ik hou niet zo van partijen splitsen ivm verlies overzicht, maar ja, als het echt scheelt...
Ik heb ook een Wallbox Plus, gebruik Tibber voor elektriciteit en NextEnergy voor gas. Dat was voor mij het voordeligst. De plafondtarieven zijn gewoon van toepassing.

Tibber biedt momenteel ondersteuning voor slim laden van Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Land Rover Mini, Polestar, Porsche, Skoda, Tesla, Volvo en Volkswagen. Voor mijn Volkswagen ID.4 werkt dit prima! Aan de hand van de state of charge wordt de auto tegen het voordeligste tarief tot een instelbaar percentage en vertrektijd geladen. Afgelopen week voor een tarief onder de 20 cent, inclusief belasting.

Je kunt Tibber ook je laadpaal laten besturen (Easee, Zaptec). Er is ook een API beschikbaar, dus als je laadpaal (of ander apparaat) niet ondersteund wordt kun zelf een besturing maken. Voor laadpalen beveel ik de HomeAssistant integratie OCPP aan, die heb ik zelf ontwikkeld. Als de state of charge niet bekend is zal dit minder efficient werken.

[ Voor 13% gewijzigd door wlbbrhzn op 21-12-2022 16:08 . Reden: toevoeging OCPP link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
mathijshooi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:51:
[...]

Thanks.

Wij betalen natuurlijk niet de spotprijzen zoals die verhandeld worden. Maar het prijsplafond zit daar dus wel op aangezien die zonder alles is. De 1 month ahead gasprijs onder die 90 euro/MWh is namelijk al half jaar geleden voor het laatst gebeurd. Day-ahead gelukkig al wel wat vaker.

Anyway, wat belangrijk is om te beseffen is dat het prijsflafond voor de consument op 1,40 euro zit maar voor de markt op die 0.875 euro.
De month ahead voor november heeft ook de 90 cent aangetikt toentertijd.

De ttf voor januari is nu inderdaad voor het eerst in 6 maanden onder de euro gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

wlbbrhzn schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:53:
[...]

Tibber biedt momenteel ondersteuning voor
Als tweakers lossen we dat natuurlijk gewoon zelf op.
De Alfen lader bijvoorbeeld kun je zelf via domotica aansturen waardoor Tibber compatible is met alle Elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:52
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:54:
[...]

Als tweakers lossen we dat natuurlijk gewoon zelf op.
De Alfen lader bijvoorbeeld kun je zelf via domotica aansturen waardoor Tibber compatible is met alle Elektrische auto's.
Natuurlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Kunnen jullie mij vertellen welke integratie jullie gebruiken met Home Assistant voor huidige uur / dagelijkse prijzen? Ik gebruik "Frank Energie", gekoppeld met mijn energie meter op de slimme meter. Aantal gebruikte kWh/m³ komt overeen met Mijn Domein en wat er in Home Assistant wordt weergegeven. Maar gebruik kosten klopt helemaal niks van.

Bijvoorbeeld 15 December:

Home Assistant:

Grid total 7.56 kWh €4.08
Gas total 2.59 m³ €5.32

Mijn Domein laat zien:

7.56 kWh -> € 2.79
2.59 m³ -> € 5,74

Ik gebruik in Home Assistant de huidige entity van Frank Energie:

Current electricity price (All-in)
Current gas price (All-in)

Gekoppeld aan total_power_import_t1 en total_power_import_t2 (hoog en laag).. omdat ik met Homewizard geen enkel meter Entity kan vinden, alleen dubbel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Hallo allemaal,
Ik wil mijn ervaring rond Easyenergy met jullie delen. Nav andere ervaringen Tweakers was ik hier al een beetje bang voor. Ons gasverbruik is zeer laag (25m3 per jaar voor alleen koken)

Rant on:
Begin november Easyenergy afgesloten met startdatum 6 december. Jaarbedrag volgens calculator ongeveer 200 e per jaar geschat.

Een paar dagen later indicatie voorschotbedrag a 90 e voor de maand december. Op 16 november een mail uit met vriendelijk verzoek tot verlaging omdat voorschot niet in verhouding staat tot verbruik.

We zijn nu 5 weken en een reminder verder. Radiostilte vanuit Easyenergy. Tweede voorschot (a 180 E) voor januari inmiddels binnen.

Ik ben in staat om weer over te stappen naar een aanbieder die wel fatsoenlijk kan reageren maar ben bang dat het dan helemaal in de soep loopt.
Rant off:

Doe met deze info wat je wilt maar weet dat Easyenergy dus helaas nog steeds onbereikbaar is.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Ik ben ook overstag. Na een aantal jaren bij dezelfde leverancier te hebben gezeten wordt het gat tussen de dynamische tarieven & mijn huidige tarieven gewoon te groot. In het prijsplafond heb ik weinig vertrouwen omdat dit volgens mij op maandbasis wordt bekeken (niet op jaarbasis). In de komende koude maanden ben ik dan gewoon de sjaak met mijn gasloze woning.

Ik heb nu gekozen voor Tibber. Waarom?
- Mijn Nibe warmtepomp koppelen en slim gebruik laten maken van de dynamische stroomprijzen (kan ook zonder Tibber, maar de integratie/koppeling vind ik prettig);
- Mijn EASEE laadpaal slim gebruik laten maken van de dynamische stroomprijzen, zodat mijn auto alleen oplaad op gunstige momenten (een hybride-wagen, dus hij hoeft maar kort aan de lader).
- Ik kan snel weer overstappen mocht de wereld veranderen (in positieve of negatieve zin).

Ik heb lang getwijfeld vanwege mijn 18 zonnepanelen i.r.t. salderen. Mijn plan is om (net als half NL waarschijnlijk) in het voorjaar weer over te stappen naar een leverancier met een salderingsregeling.

Het blijft een gok of het goed uitpakt. Maar ik sta er voor open om wat bewuster met mijn energie om te gaan (lees apparaten aanschakelen/opladen op bepaalde tijdstippen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mdvmine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:21:
Voor degenen die twijfelen tussen variabel en dynamisch wat betreft prijsplafond+salderen. Het is goed om te realiseren dat ook met een variabel contract je alleen mag salderen met opgewekte stroom in 2023, voor het prijsplafond in 2023. En dan ook voor/na je jaarrekening gescheiden. Dit kan flinke invloed hebben afhankelijk van wanneer je de jaarrekening krijgt; stel bijv al in maart terwijl de zon nog nauwelijks geschenen heeft, of juist in september wanneer de bulk achter de rug is (en je dacht nog veel stroomafname in okt/nov/dec te kunnen salderen met eerder). Wat dat betreft is per maand een rekening van dynamisch contract met een plafond wel heel duidelijk ;).
Met variabel saldeer je niet per jaarrekening, maar per tarief periode. Wijzigt het tarief, dan wordt de verbruik/opbrengst in die periode berekend.
Dat heb ik uit de jaaropgave van Oxxio geleerd helaas. Daar gaan nog een hoop mensen over de flos van raken.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Montalbano schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:06:
[...]

Met variabel saldeer je niet per jaarrekening, maar per tarief periode. Wijzigt het tarief, dan wordt de verbruik/opbrengst in die periode berekend.
Dat heb ik uit de jaaropgave van Oxxio geleerd helaas. Daar gaan nog een hoop mensen over de flos van raken.
Is dat bij alle leveranciers zo of alleen bij een aantal zoals Oxxio? Lijkt me een voorbarige conclusie op basis van 1 leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
djoelzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:25:
Ik heb een tijdje meegelezen op dit forum en naar aanleiding daarvan besloten om met gas over te stappen naar Mijn Domein Energie.
Waarom niet met stroom als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
DragonXZ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:54:
Ik heb lang getwijfeld vanwege mijn 18 zonnepanelen i.r.t. salderen. Mijn plan is om (net als half NL waarschijnlijk) in het voorjaar weer over te stappen naar een leverancier met een salderingsregeling.

Het blijft een gok of het goed uitpakt. Maar ik sta er voor open om wat bewuster met mijn energie om te gaan (lees apparaten aanschakelen/opladen op bepaalde tijdstippen).
Als ik de prijzen van afgelopen zomer bekijk zijn die zo slecht nog niet met zonnepanelen. Vaak is het in de nacht nog goedkoper als overdag. Er zijn wel een paar slechte middagen maar die zou je dan gelijk kunnen verbruiken. Gewoon je gedrag aanpassen/automatiseren. Salderen kan niet eeuwig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:35
Update van Zonneplan: meenemen tegoed kan: https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:39
earthman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:21:
[...]

Dat is het punt nu precies, bij een jaargemiddelde is de kans groot dat al dat gedoe met goedkope momenten je exact 0 euro oplevert.
Daar lijkt het wel op, volgens mij worden we weer flink genaaid, en er komt ook nog een flinke verhoging van de vaste kosten bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:39
FlyingPineapple schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:32:
Misschien een dom vraagje, maar met welke apparaten kan ik nou flink besparen als ik die alleen tijdens de goedkope uurtjes aanzet?

Ik baalde er enorm van dat ik vergeten was om mijn overvolle vaatwasser vannacht aan te zetten, dus toch maar vanochtend op het duurste uurtje aangezet net voordat ik vertrok naar mijn werk.

Maar ik zie nu via de Pulse dat mijn vaatwasser (die ik bijna altijd op het eco programma laat draaien) maar +/- 90 watt verbruikt en 3 keer een uitschieter naar de 1900 watt voor een paar minuutjes.

Nu gebruikt mijn gamer PC , die ik afentoe de hele dag aan heb ivm thuiswerken, standaard al 200 watt. Dan ben ik toch niet super hard aan het besparen als ik mijn vaatwasser op de goedkope uurtjes aanzet? Of mis ik iets? (ben niet zo'n rekenwonder)

Mijn kookplaat tikt al gauw de 2000 watt aan, zo ook mijn oven en magnetron. Maar om nou in de nacht te gaan koken is ook niet zo praktisch. 😅
Ik zou als 1e een slimme wifi stekker met verbruiksmeter kopen en daarnaast de homewizzard slimme p1 meter, deze geven samen een eerste indruk in het verbruik anders blijf je gewoon blind...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:15
Skyrider schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:14:
Kunnen jullie mij vertellen welke integratie jullie gebruiken met Home Assistant voor huidige uur / dagelijkse prijzen?
Zelf gebruik ik:
https://github.com/custom-components/nordpool
In combinatie met:
https://github.com/kotope/ha_nordpool_cheapest_hours
Hiermee kun je de periode met de laagste prijzen bepalen en gebruiken voor het aansturen van bv je laadpaal.

Je kunt ook de volgende gebruiken:
https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

In beide gevallen is het wel van belang de juiste “correctiefactor” in te voeren ivm opslag inkoopkosten en belastingen.

Met apexcharts kun je mooie grafieken maken:
https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55
Deldenaar schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:27:
[...]

Ik zou als 1e een slimme wifi stekker met verbruiksmeter kopen en daarnaast de homewizzard slimme p1 meter, deze geven samen een eerste indruk in het verbruik anders blijf je gewoon blind...
Volledig mee eens! Hiermee hebben wij thuis ons verbruik met meer dan 100 kWh per maand omlaag gekregen. Dit door bepaalde apparaten simpelweg uit te schaken, anderen te vervangen of er anders mee om te gaan.

Wij hadden de kosten van zo'n meter een paar energy sockets er zo uit.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Zonneplan:
Ja, dat mag, maar let op: er zijn uitzonderingen, zoals te lezen in de alinea hierna. Stel dat je de hele maand januari op vakantie bent, dan heb je dus nog 339,5 kWh stroom en 221,2 kuub gas ‘tegoed’. Andersom werkt het hetzelfde: verbruik je in een bepaalde maand extreem veel, dan kun je in de daaropvolgende maanden proberen te besparen, om aan het eind van de rit toch onder de 2900 kWh en/of 1200 m³ te blijven. Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
Dus het prijs plafond bij Zonneplan is dus per jaar. Ze kijken na een jaar hoeveel recht je zou hebben op het prijsplafond.

Bij een totaal van 0 verbruik door teruglevering van de zonnepanelen in de zomermaanden, kan je wel eens voor een dure verrassing komen te staan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 07:16
Ik snap er echt nog geen hout van. Kan iemand in Jip en Janneke uitleggen wat er aan salderen nu precies anders is bij dynamisch via bijv anwb vergeleken met m'n variabele contract bij Eneco nu?

Verbruik 1200 m3 en kWh 4000 en wel 2400 ish op. 8x310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Queros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:50:
Ik snap er echt nog geen hout van. Kan iemand in Jip en Janneke uitleggen wat er aan salderen nu precies anders is bij dynamisch via bijv anwb vergeleken met m'n variabele contract bij Eneco nu?

Verbruik 1200 m3 en kWh 4000 en wel 2400 ish op. 8x310
Bij een variabel contract heb je 1 prijs voor leveren en terugleveren zolang je niet meer teruglevert dan verbruikt-> Salderen.
Lever je wel meer terug dan krijg je de terugleververgoeding.
Immers jouw prijs voor Eneco is bijvoorbeeld altijd 70 cent.

Die vaste prijs heeft dynamsiche contracten niet.
dus als vandaag de prijs om af te nemen 70 cent is, en morgen is de prijs om af te nemen 50 cent.
Dan krijg je als morgen de zon schijnt, maar 50 cent terug, en niet de 70 cent die je eerst hebt betaald om het af te nemen.

Dit kan zowel in je voordeel als nadeel uitpakken, maar in de standaard situatie is als de zon schijnt de prijs iets lager dan in het donker.
Gemiddeld genomen krijg je dus minder geld terug dan je voor die stroom hebt betaald.
Dit is lang niet altijd het geval, maar het is wel veilig en logisch om daar van uit te gaan.

Salderen doet ze nogsteeds, maar dat is dan eigenlijk alleen puur de belastingen. immers die zijn gelijk aan elkaar en die vervallen om terug te geven als je meer terugleverd dan je afneemt.

Mocht de prijs om een magische reden het hele jaar door exact hetzelfde zijn, dan is er geen verschil tussen Eneco salderen en dynamisch salderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holgster
  • Laatst online: 29-07 10:21
In tegenstelling tot zonneplan gaat ANWB voor afrekening per maand

https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb

Je korting wordt standaard per maand vastgesteld
Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de definitieve korting vastgesteld wordt per maand of over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening (dus vanaf 1 januari of je startdatum in 2023 bij ons tot je jaar- of eindafrekening). Het spreekt voor zich dat de ANWB streeft naar het toepassen van de methode die het voordeligst uitpakt voor jou als klant. Daarom kiezen wij nu standaard voor het berekenen van de korting per maand. Dit levert naar verwachting voor veruit de meeste klanten de hoogste korting op. Ondanks dat dit betekent dat je niet gebruikt tegoed niet mee mag nemen naar de volgende maand(en).

Denk dat dit persoonlijk voor mij ook beter uitpakt. Verbruik is niet extreem hoog en geen pv
(zit sinds aug 2022 bij ANWB)

edit:
Ik zie nu zelfs als je verder leest bij punt 6 op de ANWB pagina dat ze bij de eindafrekening ook nog eens gaan kijken of dit inderdaad voor jou de voordeligste optie is geweest, zo niet gaan ze het anders bepalen.
Top!

[ Voor 11% gewijzigd door Holgster op 21-12-2022 20:09 ]

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Smuggler schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:48:
Zonneplan:

[...]

Dus het prijs plafond bij Zonneplan is dus per jaar. Ze kijken na een jaar hoeveel recht je zou hebben op het prijsplafond.

Bij een totaal van 0 verbruik door teruglevering van de zonnepanelen in de zomermaanden, kan je wel eens voor een dure verrassing komen te staan.
Kan je dat laatste uitleggen? Als het per jaar wordt gedaan en je hebt nul verbruik blijf je toch onder het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
solidsnake380 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:08:
[...]

Kan je dat laatste uitleggen? Als het per jaar wordt gedaan en je hebt nul verbruik blijf je toch onder het plafond?
Ze gaan het eerst per maand verrekenen,
Dus in de winter verbruik je meer, en gebruik je het plafond.
Dan wordt er eerst een plafond berekend. je krijgt dan extra geld terug ter compensatie van die hoge prijs.
Maar als je op het eind van het jaar op 0 uit komt heb je nooit recht gehad op die compensatie en moet je deze dus weer terug betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queros
Smuggler schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:59:
[...]

Bij een variabel contract heb je 1 prijs voor leveren en terugleveren zolang je niet meer teruglevert dan verbruikt-> Salderen.
Lever je wel meer terug dan krijg je de terugleververgoeding.
Immers jouw prijs voor Eneco is bijvoorbeeld altijd 70 cent.

Die vaste prijs heeft dynamsiche contracten niet.
dus als vandaag de prijs om af te nemen 70 cent is, en morgen is de prijs om af te nemen 50 cent.
Dan krijg je als morgen de zon schijnt, maar 50 cent terug, en niet de 70 cent die je eerst hebt betaald om het af te nemen.

Dit kan zowel in je voordeel als nadeel uitpakken, maar in de standaard situatie is als de zon schijnt de prijs iets lager dan in het donker.
Gemiddeld genomen krijg je dus minder geld terug dan je voor die stroom hebt betaald.
Dit is lang niet altijd het geval, maar het is wel veilig en logisch om daar van uit te gaan.

Salderen doet ze nogsteeds, maar dat is dan eigenlijk alleen puur de belastingen. immers die zijn gelijk aan elkaar en die vervallen om terug te geven als je meer terugleverd dan je afneemt.

Mocht de prijs om een magische reden het hele jaar door exact hetzelfde zijn, dan is er geen verschil tussen Eneco salderen en dynamisch salderen.
Tnx!
Maar wat betekent dit in de praktijk voor een gemiddeld gezin met mijn verbruik en een paar panelen? Ik heb geen waterpomp of elektrische auto ofzo verder.

Is het slim om dan naar bijv anwb te kijken voor gas en elektra of tibber voor elektra en mijn domein voor gas? Dat krijg ik niet echt helder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Queros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:28:
[...]

Tnx!
Maar wat betekent dit in de praktijk voor een gemiddeld gezin met mijn verbruik en een paar panelen? Ik heb geen waterpomp of elektrische auto ofzo verder.

Is het slim om dan naar bijv anwb te kijken voor gas en elektra of tibber voor elektra en mijn domein voor gas? Dat krijg ik niet echt helder...
2400 opwek en 4000 verbruik.

Dat klinkt alsof dynamisch een goed idee zou kunnen zijn.

Je hebt nog 1600 verbruik wat je moet betalen.
Maar niemand gaat je een gegarandeerd antwoord geven hier.
We weten immers ook de dynamische tarieven voor dit jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Nee snap ik.. niemand heeft een glazen bol;).. maar vooral en tegens afwegen is al fijn.

Die 2400 die ik opwek..wordt sowieso weggestreept tegenover die 4000 begreep ik ivm salderen.. pas als je dus meer opwekt dan je verbruikt dan kan t nadelig zijn als de tarieven dus bij veel zonneschijn lager zijn. Maar ik maak hier nu uit op..dat die 2400 die ik opwek niet in kwh weggestreept wordt maar in euros en daardoor nadelig kan uitpakken.. lees ik dat goed ik de antwoorden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Willempie27 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
[...]

Waarom niet met stroom als ik vragen mag?
We hebben zonnepanelen, met ruim overschot. Ik zag de noodzaak ervan niet in om daarmee over te stappen. Voorlopig zit ik prima op basis van salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Deldenaar schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:27:
[...]

Ik ben al tevreden gebruiker van de hw P1 meter (geweest). Ben nu gebruiker van de Tibber Pulse, doet opzich bijna hetzelfde. Met andere woorden, ik weet gelukkig precies wat ik verbruik. 😊 Voor de rest houd ik niet zo van slimme apparatuur, wil eigenlijk zo weinig mogelijk van mijn woongedrag delen met commerciële bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
FlyingPineapple schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:30:
[...]

Ik ben al tevreden gebruiker van de hw P1 meter (geweest). Ben nu gebruiker van de Tibber Pulse, doet opzich bijna hetzelfde. Met andere woorden, ik weet gelukkig precies wat ik verbruik. 😊 Voor de rest houd ik niet zo van slimme apparatuur, wil eigenlijk zo weinig mogelijk van mijn woongedrag delen met commerciële bedrijven.
Daarom is een lokale P1 lezer i.c.m. met DSMR wel een leuke optie :) Dan hoeft er geen enkele commerciele partij met je mee te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Queros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:48:
Nee snap ik.. niemand heeft een glazen bol;).. maar vooral en tegens afwegen is al fijn.

Die 2400 die ik opwek..wordt sowieso weggestreept tegenover die 4000 begreep ik ivm salderen.. pas als je dus meer opwekt dan je verbruikt dan kan t nadelig zijn als de tarieven dus bij veel zonneschijn lager zijn. Maar ik maak hier nu uit op..dat die 2400 die ik opwek niet in kwh weggestreept wordt maar in euros en daardoor nadelig kan uitpakken.. lees ik dat goed ik de antwoorden?
Ja dat lees je goed.
Het is dus een extra risico waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 21:30
joep03nl schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:42:
Sinds anderhalve maand zit ik bij Zonneplan en al 280 EUR bespaard (t.o.v. Eneco).
Begin februari komen de zonnepanelen, per 1 maart ga ik met stroom naar Engie, vanwege salderen/hoge TLV (gas blijft bij Zonneplan).

[Afbeelding]
Is het inderdaad mogelijk om alleen gas af te nemen bij Zonneplan? Bij aanvragen kan alleen keuze tussen elektra of elektra + gas. Iemand die dit al gedaan heeft, overstappen van Z naar andere leverancier voor elektra maar met behoud van gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
Hallo, dank voor alle informatie. Elke situatie is weer anders, ik ben dus ook aan het puzzelen. Zo lastig om te bepalen of dynamisch zin heeft. Zit nu bij Vattenfall, de Jan 023 prijzen zijn waanzinnig.

Vraag: bijv ANWB, kun je daar ook salderen over een jaar ipv maand?

Zou het zinvol zijn om over te stappen? Op basis van, +500m3 boven energie plafond (dat kunnen dure m3 worden) en een flink verbruik van elektra boven het plafond maar zonnepanelen en een auto waarvan ik het laden s nachts kan doen en de werkgever de de kosten van betaald.

Dank voor jullie reactie!

Verbruik:
Gas: 1700 m3
Elektra: 8000 kWh waarvan 4000 voor het huis zijn en 4000 voor de auto (werkgever vergoed laadkosten)
PV: 4000 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zonnepanelen die ong. 90% van mijn jaarlijkse gebruik dekken. Hoe zit dan dan bij Zonneplan met salderen? Ik dacht dat het bij een dynamisch contract relatief ongunstig was om te salderen, want je levert terug obv uurtarief.. maar, als ik dit lees dan lijken ze op jaarbasis te salderen: https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract

Houd het salderen op jaarbasis dan niet in dat ze salderen op verbruik in kwh ipv tegen een uurtarief? Ik ben even lost…

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

hpt870 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:43:
[...]

Is het inderdaad mogelijk om alleen gas af te nemen bij Zonneplan? Bij aanvragen kan alleen keuze tussen elektra of elektra + gas. Iemand die dit al gedaan heeft, overstappen van Z naar andere leverancier voor elektra maar met behoud van gas?
Klantenservice gaf aan niet alleen gas te doen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb stadsverwarming waar ik prima onder het plafond blijf. Energie is echter 6500 kWh per jaar, geen mogelijkheid tot zonnepanelen. Maandelijks ga ik dus fors over het plafond heen. Lijkt mij als ik het zo doorlees het slimst of zsm te kiezen voor ANWB (of Tibber). Heb ik dat goed geintepreteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
Dat lijkt me inderdaad een wijs besluit.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Holgster schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:04:

Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de definitieve korting vastgesteld wordt per maand of over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening (dus vanaf 1 januari of je startdatum in 2023 bij ons tot je jaar- of eindafrekening). Het spreekt voor zich dat de ANWB streeft naar het toepassen van de methode die het voordeligst uitpakt voor jou als klant. Daarom kiezen wij nu standaard voor het berekenen van de korting per maand. Dit levert naar verwachting voor veruit de meeste klanten de hoogste korting op. Ondanks dat dit betekent dat je niet gebruikt tegoed niet mee mag nemen naar de volgende maand(en).

Denk dat dit persoonlijk voor mij ook beter uitpakt. Verbruik is niet extreem hoog en geen pv

edit:
Ik zie nu zelfs als je verder leest bij punt 6 op de ANWB pagina dat ze bij de eindafrekening ook nog eens gaan kijken of dit inderdaad voor jou de voordeligste optie is geweest, zo niet gaan ze het anders bepalen.
Top!
Dit is wel een interessante invalshoek. Want zelfs als je over een jaar dus netto op 0 uitkomt zou met deze constructie nog kunnen profiteren van het prijsplafond in de donkere maanden. Maar blijkt dat achteraf toch minder gunstig, dan krijg je het alsnog per jaar. Vraag me af of de regels van de overheid deze flexibiliteit daadwerkelijk toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Wilde schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:02:
Ik heb zonnepanelen die ong. 90% van mijn jaarlijkse gebruik dekken. Hoe zit dan dan bij Zonneplan met salderen? Ik dacht dat het bij een dynamisch contract relatief ongunstig was om te salderen, want je levert terug obv uurtarief.. maar, als ik dit lees dan lijken ze op jaarbasis te salderen: https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract

Houd het salderen op jaarbasis dan niet in dat ze salderen op verbruik in kwh ipv tegen een uurtarief? Ik ben even lost…
Als ik die tekst lees dan hebben ze het bij salderen over het salderen van de belasting. En dat doen ze vervolgens op jaarbasis.
Ik heb altijd gedacht dat salderen het wegstrepen van verbruik tegen opwek was en terugleveren de opwek die overblijft na eigen gebruik. Maar dat zal dan wel aan mij liggen 8)7 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
athvdk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:53:
[...]

Als ik die tekst lees dan hebben ze het bij salderen over het salderen van de belasting. En dat doen ze vervolgens op jaarbasis.
Ik heb altijd gedacht dat salderen het wegstrepen van verbruik tegen opwek was
Nee, salderen is het wegstrepen van verbruik tegen teruglevering. Het deel van je opwek dat je zelf verbruikt komt niet voorbij de meter, dus daar weet niemand iets van. En als je op een jaar meer teruglevert dan je verbruikt, dan krijg je voor die extra teruglevering de terugleververgoeding die in je contract staat (bij traditionele vaste/variabele contracten)

Bij dynamisch werkt het iets anders. Voor alles wat je verbruikt betaal je het op dat moment geldende kWh tarief. Op het moment dat je meer opwekt dan je zelf verbruikt, wordt die teruggeleverd aan het net tegen het op dat moment geldende tarief. Bij dynamisch is het salderen daarmee alleen van toepassing op de belasting, voor iedere kWh die je teruggeleverd hebt, krijg je de belasting terug voor 1 kWh die je van het net verbruikt hebt.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55
EVdriver schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:59:
Hallo, dank voor alle informatie. Elke situatie is weer anders, ik ben dus ook aan het puzzelen. Zo lastig om te bepalen of dynamisch zin heeft. Zit nu bij Vattenfall, de Jan 023 prijzen zijn waanzinnig.

Vraag: bijv ANWB, kun je daar ook salderen over een jaar ipv maand?

Zou het zinvol zijn om over te stappen? Op basis van, +500m3 boven energie plafond (dat kunnen dure m3 worden) en een flink verbruik van elektra boven het plafond maar zonnepanelen en een auto waarvan ik het laden s nachts kan doen en de werkgever de de kosten van betaald.

Dank voor jullie reactie!

Verbruik:
Gas: 1700 m3
Elektra: 8000 kWh waarvan 4000 voor het huis zijn en 4000 voor de auto (werkgever vergoed laadkosten)
PV: 4000 kWh
Je 'moet' sowieso stoom en gas los van elkaar zien. Tuurlijk, het is makkelijk om beide onder één dak te hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
anboni schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:05:
[...]

Nee, salderen is het wegstrepen van verbruik tegen teruglevering. Het deel van je opwek dat je zelf verbruikt komt niet voorbij de meter, dus daar weet niemand iets van. En als je op een jaar meer teruglevert dan je verbruikt, dan krijg je voor die extra teruglevering de terugleververgoeding die in je contract staat (bij traditionele vaste/variabele contracten)

Bij dynamisch werkt het iets anders. Voor alles wat je verbruikt betaal je het op dat moment geldende kWh tarief. Op het moment dat je meer opwekt dan je zelf verbruikt, wordt die teruggeleverd aan het net tegen het op dat moment geldende tarief. Bij dynamisch is het salderen daarmee alleen van toepassing op de belasting, voor iedere kWh die je teruggeleverd hebt, krijg je de belasting terug voor 1 kWh die je van het net verbruikt hebt.
Bij een slimme meter wordt de verrekening toch via de afzonderlijke telwerken gedaan? Telwerk afname van het net - telwerk opwek is je te betalen verbruik. Mocht je meer opwekken, dan is er sprake van teruglevering. Zo heb ik het altijd begrepen. :-(

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
athvdk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:33:
[...]

Bij een slimme meter wordt de verrekening toch via de afzonderlijke telwerken gedaan? Telwerk afname van het net - telwerk opwek is je te betalen verbruik. Mocht je meer opwekken, dan is er sprake van teruglevering. Zo heb ik het altijd begrepen. :-(
Ja, dat klopt ook. Bij traditionele contracten wordt dat sommetje een keer per maand berekend. Bij dynamische ieder uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40
Queros schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:28:
[...]

Tnx!

Kan je het verbruik bij je thuis verplaatsen? Dus ben je bereid om op te letten wanneer je de wasmachine en vaatwasser aan zet of andere grote gebruikers op de goedkope momenten aan zet? Of ben je bereid te investeren in een thuisbatterij die je op de goedkope momenten laad en dan op de dure momenten ontlaad? Jij dan niet alleen maar ook je eventuele partner, kinderen en andere huisgenoten.

Op het moment is het tarief voor elektriciteit relatief laag met 30 cent gemiddeld over de dag. Daar zit vandaag een piek in van 40 cent om 17:00 - 18:00 uur en vannacht om 04:00 was het een uur 21,5 cent. Vannacht heeft bij mij dus de wasmachine gedraaid.

Als je gewoon je ding wil kunnen doen en niet op de prijs wil letten dan kan een variabel contract beter zijn. We hebben ook al pieken gehad van 80 cent per kWh voor een uur en als je dan de wasmachine en vaatwasser aan zet en op elektra gaat koken is het een duur uur.

In de zomer gaat de prijs op het moment dat de PV maximaal aan het opwekken is nog wel eens richting de 0 of negatief waardoor je op dat moment misschien moet betalen om je PV opwek terug te leveren. Dat zijn dan de goede momenten om je EV te laden, de was te doen etc. Aan de andere kant waren de tarieven in augustus ook overdag hoog en had je dan maximaal kunnen verdienen aan je PV teruglevering.

Gemiddeld zit ik deze maand nog onder de 40 cent per kWh inclusief de dure weken toen het vroor. Dat had ik niet voor elkaar gekregen als ik een variabel contract had gehad. Die zitten nog rond de 60 - 70 cent en soms nog meer.

Dynamische contracten zijn bijv. bij Tibber per dag op te zeggen. Je kan er bijvoorbeeld ook de wintermaanden mee overbruggen en zodra de PV weer meer begint te doen en terugleveren belangrijk wordt overstappen naar een andere leverancier met een vast tarief. Dan kan je 's avonds het verbruik weg strepen tegen je teruglevering overdag.

De gas tarieven verschillen per dag of max twee keer per dag. Die liggen wel een stuk onder de tarieven die op het moment bij de variabele contracten wordt geboden. Doordat je een tarief per dag hebt hoef je daar niet op te letten wanneer je de CV aan zet of onder de douche gaat. Als je verwarmt op gas kan het een stuk goedkoper zijn nu voor gas over te stappen op dynamisch.

Als je weet wat je verbruik van gas en elektra per dag is, of nog beter per uur, kan je het verbruik van bijv. de afgelopen maand / twee maanden in Excel zetten en daar de historische tarieven naast zetten en vergelijken met wat je nu betaald. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar het geeft een beetje inzicht als je backtest en daar moet je dan je eigen inschatting op los laten wat de tarieven de komende maanden gaan doen.

Bij dynamische tarieven neem je zelf het prijsrisico over van de leverancier. Wil je niet het risico nemen dat je ineens bijv. een euro betaald voor je kWh dan moet je bij een variabel contract blijven. Dan weet je in ieder geval op maand basis wat je gaat betalen. Het prijsrisico komt dan bij de leverancier te liggen en daar betaal je voor door hogere tarieven.

Dynamische tarieven optimaal gebruiken vraagt wat mij betreft ook wat inzicht in je vebruik. Als je niet weet hoeveel je verbruikt, wanneer en wat je grote verbruikers zijn dan kan je er niet optimaal gebruik van maken. Dan is het gewoon af gaan op de gemiddelde tarieven per dag en de usual suspects als een wasmachine en vaatwasser 's nachts aanzetten op de goedkope momenten.

TL;DR: ;) Wat het beste voor jou is kan alleen jij zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Wilde schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:02:

Bij een normale leverancier saldeer je inderdaad kWh tegen kWh, ook voor het afnametarief, maar bij dynamische aanbieders hebben ze afgesproken dat ze dat bewust niet doen. Daarmee zijn de prijzen transparanter en ook lager/eerlijker, er is geen opslag voor risico's of voor het reserveren van geld voor mensen die wel salderen. Nadeel is wel dat als je veel zonnepanelen hebt je in de zomer minder geld krijgt voor de stroom die je teruglevert dan je anders zou krijgen middels het salderen.

Bij jouw verbruik zou ik lekker voor een klassieke leverancier gaan.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Helaas. Zonneplan houdt vast aan de 21 dagen totaal. Dus ergens midden januari ga ik er heen.

M3 verbruik 1650 m3
KwH rond de 6500 (inc phev en ouderwetse snelle afvoerdroger die vaak draait)

Ik zal wel niet heeeel veel besparen misschien door het prijsplafond. Maar 2.65 per m3 en 0.89 per kWh per januari voelt als oplichting en extreme winst ten koste van de overheid (en indirect ons dus weer)

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:01:
[...]

Bij een normale leverancier saldeer je inderdaad kWh tegen kWh, ook voor het afnametarief, maar bij dynamische aanbieders hebben ze afgesproken dat ze dat bewust niet doen. Daarmee zijn de prijzen transparanter en ook lager/eerlijker, er is geen opslag voor risico's of voor het reserveren van geld voor mensen die wel salderen. Nadeel is wel dat als je veel zonnepanelen hebt je in de zomer minder geld krijgt voor de stroom die je teruglevert dan je anders zou krijgen middels het salderen.

Ik ga per 1Feb inderdaad weer terug. Ik ga proberen om voor gas bij ZP te blijven..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
meermarco schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:16:
Helaas. Zonneplan houdt vast aan de 21 dagen totaal. Dus ergens midden januari ga ik er heen.

M3 verbruik 1650 m3
KwH rond de 6500 (inc phev en ouderwetse snelle afvoerdroger die vaak draait)

Ik zal wel niet heeeel veel besparen misschien door het prijsplafond. Maar 2.65 per m3 en 0.89 per kWh per januari voelt als oplichting en extreme winst ten koste van de overheid (en indirect ons dus weer)
Is een WP droger ook geen goede investering? Als je vaak de droger aan hebt staan is een WP droger echt wel slim.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
athvdk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:33:
[...]

Nee, de slimme meter streept eerst intern dingen tegen elkaar weg. Als je evenveel verbruik hebt als teruglevering dan registreert hij ook 0 op beide telwerken.

Dit is inclusief interne saldering van de fases, dus als jij 1kW aan fase 1 aan het net levert, en tegelijk 1kW van fase 2 uit het net trekt, dan nog blijven beide tellers op 0 staan, ook al loopt er wel degelijk 1kW je huis uit en tegelijk 1kW je huis in via de andere fase.

De telwerken geven alleen aan wat er dan nog overblijft, consumptie (levering) gaat dan over de momenten dat je meer verbruikte dan je opwekte, en teruglevering over de momenten dat je juist meer opwekte dan je gebruikte. De salderingsregeling voor vast/variabel zegt dan dat je dat overgebleven verbruik in kWh 1 op 1 kan verrekenen met overgebleven teruglevering. Bij dynamisch is dat niet zo, op momenten dat je verbruikt betaal je de prijs van dat moment, op momenten dat je teruglevert ontvang je de prijs van dat moment.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Inspired schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]

Is een WP droger ook geen goede investering? Als je vaak de droger aan hebt staan is een WP droger echt wel slim.
Dat is het zeker, die verbruikt een hoop minder stroom. Tenzij het dan te lang duurt om te drogen met een WP droger, maar wellicht moet je er dan twee kopen en ze tegelijk gebruiken.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
TTF januari staat op 91,5 cent nu...weer 6% lager dan het slot van gister!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

[...]

Dan denk ik dat ik nu een grote fout heb gemaakt wat betreft het overstappen van Eneco naar ANWB.
Ik heb 8200Wp aan zonnepanelen liggen met een verbruik van nu nog 3000 kwh per jaar en had gedacht dat lekker over het jaar te kunnen salderen, maar dat blijkt dus nu per uur te zijn... Dus de kwh's die ik in de winter nodig heb, heb ik in de zomer al goedkoop verkocht en kan ik dus niet gebruiken om weg te strepen.

Ik word toch echt zo knettergek van die energiemarkt met alle ondoorzichtige regels :r

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ep Woody
Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:56:
[...]

Dan denk ik dat ik nu een grote fout heb gemaakt wat betreft het overstappen van Eneco naar ANWB.
Ik heb 8200Wp aan zonnepanelen liggen met een verbruik van nu nog 3000 kwh per jaar en had gedacht dat lekker over het jaar te kunnen salderen, maar dat blijkt dus nu per uur te zijn... Dus de kwh's die ik in de winter nodig heb, heb ik in de zomer al goedkoop verkocht en kan ik dus niet gebruiken om weg te strepen.

Ik word toch echt zo knettergek van die energiemarkt met alle ondoorzichtige regels :r
Het voordeel is dat je in relatief beperkte tijd je verbruik opwekt. Je kan er dus ook voor kiezen om opzoek te gaan naar een leverancier met een hoge terugleververgoeding. Ep Woody in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
[...]

Heb je ze goedkoop verkocht? In juni waren de tarieven overdag laag maar in augustus waren ze hoog. Dat is toch het hele idee van dynamische tarieven? Dat je tarieven per uur verschillen?

Je kan kWh's niet meenemen van de ene naar de andere leverancier. Dus als je nog teruglevering overhad voordat je overstapte zijn je die uitbetaald door Eneco tegen de TLV die je had afgesproken met ze.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:58:
[...]

Het voordeel is dat je in relatief beperkte tijd je verbruik opwekt. Je kan er dus ook voor kiezen om opzoek te gaan naar een leverancier met een hoge terugleververgoeding. Ep Woody in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer met alle regels die tijdens het spelen worden verandert.
Enenco ging opeens naar 9 ct terugleververgoeding, maar wel salderen over het hele jaar.
ANWB zit dus nu blijkbaar op dynamisch salderen ipv op jaarbasis waardoor het de zonnepanelen ook niet meer zo rendabel zijn.
En we gaan dit jaar hopelijk van het gas af, maarja wat moet je dan....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Holgster schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:04:

edit:
Top!
Ik ben benieuwd hoe de subsidieverlener hiernaar kijkt, de subsidie is immers al per maand verstrekt en dan wil ANWB hier later een correctie op doen vanuit marketingtechnische redenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer met alle regels die tijdens het spelen worden verandert.
Enenco ging opeens naar 9 ct terugleververgoeding, maar wel salderen over het hele jaar.
ANWB zit dus nu blijkbaar op dynamisch salderen ipv op jaarbasis waardoor het de zonnepanelen ook niet meer zo rendabel zijn.
Een partij die netjes over een jaar saldeert. Zeker als je verwacht alle stroom zelf te gebruiken en de prijzen weer een beetje normaliseren. Stel je houdt 1000 kWh over en dan levert een hogere terugleververgoeding van 10 cent je 100 euro per jaar op. Lukt het om een mooie partij te vinden, top, anders, jammer dan. De grootste winst is dat je geen gas meer hoeft in te kopen straks.

• Wolly
  • Niet online
athvdk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:53:
[...]

Ik heb altijd gedacht dat salderen het wegstrepen van verbruik tegen opwek was en terugleveren de opwek die overblijft na eigen gebruik. Maar dat zal dan wel aan mij liggen 8)7 :)
Salderen is vastgelegd in twee regelingen.

- Artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 : Salderen op kWh basis zoals jij het wegstrepen ziet
- Artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag

Het vervelende/oneerlijke is dat energiebedrijven de klant misleiden door vaak, als de klant een vraag over salderen heeft, een antwoord te geven conform artikel 50. In dat artikel is vastgelegd dat er qua belastingen per jaar wordt gesaldeerd, dat is natuurlijk precies wat de klant wilt horen.

Alleen bedoelt de klant met zijn vraag 99% van de tijd het salderen zoals uitgelegd in artikel 31c.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Bij een normale leverancier saldeer je inderdaad kWh tegen kWh, ook voor het afnametarief, maar bij dynamische aanbieders hebben ze afgesproken dat ze dat bewust niet doen.
Dat hebben de leveranciers dan tussen zichzelf afgesproken want in de wet staat geen uitzondering voor dynamische aanbieders toch?

• Raymond P
  • Laatst online: 16:57
[...]

Daar is toch niets aan veranderd? Een dynamische leverancier kan niet een kWh leveren in een duur uur tegen hetzelfde tarief als in een goedkoop uur.
Dat zou immense verliezen opleveren die normaliter betaald worden door degenen die niet/weinig sladeren...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
[...]
Het kan nog complexer als er ook reguliere energieleveranciers zijn die op het idee komen ivm prijsplafond, naast jaarfactuur (gaan verschuiven) ook een tussentijdse factuur te sturen na elke tariefwijziging op basis van adminstratieve verwerking en de kosten van salderen deels verleggen naar de overheid en de subsidie prijsplafond. (de verduidelijking van de wet komt er niet dit jaar nog)
Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie art 2 schrijft alleen voor dat energieleverancier ten minste eenmaal per jaar een factuur stuurt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Sjoan
[...]

Dat is niet zomaar veranderd, zo deed ANWB dat vanaf het begin al.

• Ep Woody
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
[...]

Dat hebben de leveranciers dan tussen zichzelf afgesproken want in de wet staat geen uitzondering voor dynamische aanbieders toch?
Er is met de ACM het een en ander afgesproken. Daar zal dit ook onder vallen, lijkt mij. Aanbieders van dynamische stroomprijzen kunnen niet anders.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Sjoan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:16:
[...]

Dat is niet zomaar veranderd, zo deed ANWB dat vanaf het begin al.
Dan ben ik gewoon te dom voor deze materie en heb ik op dit moment geen idee waar ik nu het beste aan doe...

• s_schimmel
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
[...]

Artikel 31c zegt echter niks over de tarieven waartegen moet worden verrekend. Dynamische leveranciers geven je een vergoeding voor de kWh die je levert aan het net en op de maandfactuur wordt afname en teruglevering keurig met elkaar verrekend en je betaald alleen het restant of je krijgt geld terug als je meer heb teruggeleverd.
Artikel 31c
1.
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
...
3.
Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
Wat dynamische aanbieders doen mag dus ook en ze zijn er ook volledig transparant over voordat je een contract met ze aan gaat. Tibber heeft er in ieder geval een uitgebreid artikel over op hun website staan. https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

In kWh wordt er nog steeds gesaldeerd en tegen elkaar weggestreept. Dat vertaald zich alleen niet 1-op-1 in Euro's.

Alleen als je alleen kan terugleveren op de momenten dat de stroom goedkoop of negatief geprijsd is dan is een dynamisch tarief misschien niet voor jou.

Het gaat nog wat worden straks zodra salderen afgebouwd gaat worden. Dan kunnen we ineens allemaal niet meer 1-op-1 tegen elkaar weg strepen.
Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:20:
[...]
Dan ben ik gewoon te dom voor deze materie en heb ik op dit moment geen idee waar ik nu het beste aan doe...
Te dom niet. :) maar ik snap dat het verwarrend kan worden.

In essentie zijn dynamische tarieven simpel. Je betaald of ontvangt per kWh een tarief die per uur is bepaald en iedere dag om 13:00 uur worden vastgesteld voor de volgende dag.

Dan komt de overheid met een regeling waarmee de teruglevering en afname met elkaar verrekend mag worden. In de wereld van vaste contracten met gelijkblijvende tarieven voor een heel jaar is dat nog steeds simpel. Wanneer je meer teruglevert dan opwekt moet je al meer gaan opletten omdat de vergoeding die je voor dat deel van je teruglevering een ander tarief gaat krijgen die per leverancier ook nog eens stevig kan verschillen.
Bij dynamische tarieven blijft het nog steeds zo dat je per uur ontvangt wat de de prijs dan is. Alleen het salderen van de belastingen gaat op jaarbasis waardoor je in de zomer je belasting terug krijgt die je in de winter hebt betaald.

Toen kwam de overheid met een prijsplafond en een maximum aantal kWh dat daar onder valt. Aangezien we allemaal niet op 1 januari de jaarafrekening krijgen en per maand mogen overstappen naar een andere leverancier is dat maximum verdeeld over de maanden.

Gelukkig hoeven we bij dynamische tarieven niet om dat prijsplafond te denken omdat de tarieven toch onder de 40 cent zitten 8)

[ Voor 29% gewijzigd door s_schimmel op 22-12-2022 10:30 ]

• Wolly
  • Niet online
s_schimmel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:20:
[...]

Artikel 31c zegt echter niks over de tarieven waartegen moet worden verrekend. Dynamische leveranciers geven je een vergoeding voor de kWh die je levert aan het net en op de maandfactuur wordt afname en teruglevering keurig met elkaar verrekend en je betaald alleen het restant of je krijgt geld terug als je meer heb teruggeleverd.
Er is al een jaar discussie over wat er in dat artikel staat. Het klopt dat het niet over tarieven gaat, het gaat immers over de hoeveelheid energie en dat meet je in kWh :+

Minister Jetten heeft aangegeven de wet op dit punt nog meer te verduidelijken, hier wordt in januari 2013 over gestemd.

[...]
Wat dynamische aanbieders doen mag dus ook en ze zijn er ook volledig transparant over voordat je een contract met ze aan gaat. Tibber heeft er in ieder geval een uitgebreid artikel over op hun website staan. https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Alleen als je alleen kan terugleveren op de momenten dat de stroom goedkoop of negatief geprijsd is dan is een dynamisch tarief misschien niet voor jou.

Het gaat nog wat worden straks zodra salderen afgebouwd gaat worden. Dan kunnen we ineens allemaal niet meer 1-op-1 tegen elkaar weg strepen.
Dat ze er transparant over zijn wil niet zeggen dat het klopt natuurlijk. Zeker niet als straks in januari de wetswijziging erdoor is ben ik benieuwd hoe de dynamische aanbieders dit gaan oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 22-12-2022 10:27 ]

• s_schimmel
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:26:
[...]

Er is al een jaar discussie over wat er in dat artikel staat. Het klopt dat het niet over tarieven gaat, het gaat immers over de hoeveelheid energie en dat meet je in kWh :+

Minister Jetten heeft aangegeven de wet op dit punt nog meer te verduidelijken, hier wordt in januari 2013 over gestemd.

[...]

[...]

Dat ze er transparant over zijn wil niet zeggen dat het klopt natuurlijk. Zeker niet als straks in januari de wetswijziging erdoor is ben ik benieuwd hoe de dynamische aanbieders dit gaan oplossen.
Op basis van de huidige wetgeving klopt het. Het is afwachten waar Jette mee komt en wat de wet straks zegt op het moment dat deze is aangenomen. De wet moet nog door de Tweede en Eerste kamer en kan dus nog veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
[...]

Als Eneco naar 9 ct terugleververgoeding ging heb je er waarschijnlijk niets aan verloren. Voor zover ik zie is het spot-tarief bijna het hele jaar hoger geweest en heb je dus een hogere terugleververgoeding gekregen van ANWB?

Je verbruik is 3000 kWh bij opwek van 8200 kWh, dus waarschijnlijk heb je alsnog een deel van de 3000 kWh rechtstreeks zelf kunnen gebruiken en voor de overproductie alsnog een redelijke vergoeding gekregen. Ja, bij Eneco had je die 3000 kWh tegen een veel hoger tarief kunnen wegstrepen, maar voor die overige 5200 kWh had je dan maar €468 gekregen. Dat moet je dan afzetten tegen wat je netto van ANWB hebt gekregen in dezelfde periode. Scheelt dat echt veel?

Maar ik snap je algemene punt heel erg goed: de energiemarkt is ontzettend complex geworden en het kiezen van de beste aanbieder voor je persoonlijk situatie is ook niet zo makkelijk.

Voorheen maakte het allemaal niet zoveel uit. Of je nu €0,19 of €0,23 per kWh betaalde scheelde op jaarbasis al niet veel, laat staan op maandbasis. Maar als je dan enerzijds meer elektra gaat gebruiken (warmtepomp, EV) en anderzijds de tarieven hoger worden en grotere verschillen kennen wordt het opeens een zaak die duizenden euro's per jaar kan schelen.

En voor heel veel mensen is dat een nieuw ding om zich mee bezig te houden, met allerlei complicaties en gedetailleerde verschillen. Dan komt daar nu opeens een prijsplafond bij dat bijzonder laat en complex is opgesteld.

• Wolly
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:20:
[...]

Er is met de ACM het een en ander afgesproken. Daar zal dit ook onder vallen, lijkt mij. Aanbieders van dynamische stroomprijzen kunnen niet anders.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt het belangrijk dat energieleveranciers die energiecontracten met dynamische prijzen aanbieden klanten goed voorlichten over hoe deze contracten werken en wat de risico’s kunnen zijn. Daarom heeft de ACM hier afspraken over gemaakt met branchevereniging Energie Nederland. Deze afspraken zijn opgenomen bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier van Energie Nederland. In deze gedragscode staan alle regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten.
https://www.acm.nl/nl/pub...en-met-dynamische-prijzen

Die afspraken zijn dus vastgelegd in de "Aanvullende verklaring voor leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen"

In die aanvullende verklaring staat niets over salderen toch?

Het lijkt er dus op dat er helemaal niets is afgesproken over saldering, tenzij de afspraak tussen de leveranciers onderling is gemaakt dan weten we dat niet.

• Ep Woody
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:36:
[...]

[...]

https://www.acm.nl/nl/pub...en-met-dynamische-prijzen

Die afspraken zijn dus vastgelegd in de "Aanvullende verklaring voor leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen"

In die aanvullende verklaring staat niets over salderen toch?

Het lijkt er dus op dat er helemaal niets is afgesproken over saldering, tenzij de afspraak tussen de leveranciers onderling is gemaakt dan weten we dat niet.
Nee, ik had ook begrepen/verwacht dat er meer in zou staan, maar wellicht is er achter de schermen meer afgesproken? Ook met de ACM.

• Ep Woody
@Atlas Toch kan het met zo'n overschot toch nog wel interessant zijn om juist dynamisch te blijven, zeker als de terugleververgoedingen naar "0" gaan, dan krijg je 5000 * 0.09 voor je teruglevering, terwijl je gemiddeld mogelijk meer terugkrijgt, met een hoger risico, bij een dynamische aanbieder. Maar voorlopig is het denk ik slimmer om gewoon een leverancier te zoeken met een acceptabele terugleververgoeding. Via gaslicht oid.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Inspired schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
[...]

Ja klopt. Nadeel is grote hoeveelheden hier, en WP duurt langggggg. Maar zeker het overwegen waard.

• Wolly
  • Niet online
Laat maar, @Atlas heeft een flink overschot aan opgewekte energie.

[ Voor 89% gewijzigd door Wolly op 22-12-2022 10:46 ]

• bilgy_no1
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:45:
Laat maar, @Atlas heeft een flink overschot aan opgewekte energie.
Dat is toch precies waar mijn volgende paragraaf over gaat:
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:35:
[...]
Je verbruik is 3000 kWh bij opwek van 8200 kWh, dus waarschijnlijk heb je alsnog een deel van de 3000 kWh rechtstreeks zelf kunnen gebruiken en voor de overproductie alsnog een redelijke vergoeding gekregen. Ja, bij Eneco had je die 3000 kWh tegen een veel hoger tarief kunnen wegstrepen, maar voor die overige 5200 kWh had je dan maar €468 gekregen. Dat moet je dan afzetten tegen wat je netto van ANWB hebt gekregen in dezelfde periode. Scheelt dat echt veel?
Nuance hierbij is wel dat het teruglevertarief van Eneco pas later in het jaar naar €0,09 is gegaan als ik het me goed herinner. Daarvoor gold wel een veel hoger bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-12-2022 10:53 ]

• Ep Woody
[...]

Als Eneco naar 9 ct terugleververgoeding ging heb je er waarschijnlijk niets aan verloren. Voor zover ik zie is het spot-tarief bijna het hele jaar hoger geweest en heb je dus een hogere terugleververgoeding gekregen van ANWB?

De vraag is alleen was dynamische de meest slimme keuze. Een leverancier met hoge terugleververgoeding was allicht handiger geweest. Het lijkt er toch op dat dynamisch relatief laag is en daarmee lastig is om boven een energiecontract met acceptabele terugleververgoeding uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

[...]

Ik zit net 10 dagen bij de ANWB, meterstanden doen het nog niet in hun portal (...), dus geen idee hoe het gaat.
Wat wel weer grappig is, is dan er bijvoorbeeld een dag is geweest waar ik 11Kwh opgewekt heb tegen 46 cent per kwh, maar 15 Kwh afgenomen heb tegen 30ct per kwh. Dus dat streept ook weer lekker tegen elkaar weg.
Vrees dat het afwachten wordt.. En een manier verzinnen waarop je buiten de zon uren ook energie kan opwekken, maar dat is een ander windturbine topic :+

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik zit net 10 dagen bij de ANWB, meterstanden doen het nog niet in hun portal (...), dus geen idee hoe het gaat.
Wat wel weer grappig is, is dan er bijvoorbeeld een dag is geweest waar ik 11Kwh opgewekt heb tegen 46 cent per kwh, maar 15 Kwh afgenomen heb tegen 30ct per kwh. Dus dat streept ook weer lekker tegen elkaar weg.
Vrees dat het afwachten wordt.. En een manier verzinnen waarop je buiten de zon uren ook energie kan opwekken, maar dat is een ander windturbine topic :+
Wind heeft meer invloed op de prijs dan zonneënergie, als die turbines op z'n hardst werken kan je er zeker van zijn dat de prijs negatief is.
Met zonne energie zijn we nog lang niet zo ver.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 22-12-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
Mijn persoonlijke overtuiging is dat dynamisch salderen uiteindelijk helemaal nog niet zo gek is voor de meeste mensen. Er worden soms hele hoge TLV's geleverd bij dynamische tarieven.

De ouderwetse contracten bieden inmiddels nog maar weinig ruimte om structureel hoge TLV's te krijgen.
De mensen die dat nog wel hebben zullen aankomend jaar wel verdwijnen.

Ik heb geen uitsluitsel qua data, maar ik denk dat de jaarrekening niet extreem verschild. Ook al wordt dat hier altijd wel als groot nadeel geroepen.

Misschien mooi als er hier eens wat mensen de opwek / uurdata van 2022 in een Excel gooien en afzetten tegen een standaard TLV en de historische data van een dynamische leverancier!
Lekker kerstvakantieklusje voor iemand :+

• Raymond P
Zo'n vergelijking is niet zo statisch als je denkt.

Daarbovenop, zolang je een aanzienlijk deel van je verbruik (gedeeltelijk) weg kunt strepen met je teruglevering is dynamisch enkel de juiste keuze als je je verbruik behoorlijk kunt én wilt sturen (en het risico snapt).

Het kantelpunt bij teruglevering is grof weergegeven in een spreadsheetje te vinden in de topic start.

- knip -

• Ep Woody
Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:49:
Zo'n vergelijking is niet zo statisch als je denkt.

Daarbovenop, zolang je een aanzienlijk deel van je verbruik (gedeeltelijk) weg kunt strepen met je teruglevering is dynamisch enkel de juiste keuze als je je verbruik behoorlijk kunt én wilt sturen (en het risico snapt).

Het kantelpunt bij teruglevering is grof weergegeven in een spreadsheetje te vinden in de topic start.
Dan wordt het een combinatie van verbruik sturen en een thuisaccu laden en ontladen. Dan zal het kantelpunt meer richting dynamisch gaan.

• Raymond P
@Ep Woody Yep, al is een thuisaccu ook weer een investering die terugverdiend moet worden.
Wil je daar het maximale uit halen dan moet je momenteel ook nog op zijn minst een klein beetje tech-savvy zijn.

Om te stellen dat de massa beter af is met dynamisch vind ik best gewaagd, ookal hebben ze zonnepanelen en zijn ze ietwat meer bezig met hun verbruik. Binnen twee jaar zal dat ongetwijfeld veranderen.

- knip -

• Ep Woody
Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:46:
@Ep Woody Yep, al is een thuisaccu ook weer een investering die terugverdiend moet worden.
Wil je daar het maximale uit halen dan moet je momenteel ook nog op zijn minst een klein beetje tech-savvy zijn.

Om te stellen dat de massa beter af is met dynamisch vind ik best gewaagd, ookal hebben ze zonnepanelen en zijn ze ietwat meer bezig met hun verbruik. Binnen twee jaar zal dat ongetwijfeld veranderen.
Als de terugleververgoeding daadwerkelijk op een redelijke vergoeding gezet wordt (80% van kale leveringstarief) dan denk ik nog dat dynamisch niet interessant is.

Pas als je je gebruik tegen dynamisch kan afnemen en teruglevering kan verkopen tegen 80% van het kale leveringstarief en je een goed contract weet te vinden wordt het interessant. Maar wie is er dan zo gek om zo'n contract aan te bieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Precies dit. Ik krijg nu ook zonnepanelen maar even flink terug gebladerd in de tarieven. Alleen rond 12/13 uur is het soms goedkoper als in de nacht. Maar vanaf 9 uur tot 11 uur heel duur en ook na 15:00. Ik heb het dan over Juni tm Augustus. De maanden erna zijn zeker in het voordeel.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:53:
[...]

Als de terugleververgoeding daadwerkelijk op een redelijke vergoeding gezet wordt (80% van kale leveringstarief) dan denk ik nog dat dynamisch niet interessant is.

Pas als je je gebruik tegen dynamisch kan afnemen en teruglevering kan verkopen tegen 80% van het kale leveringstarief en je een goed contract weet te vinden wordt het interessant. Maar wie is er dan zo gek om zo'n contract aan te bieden...
wat is je definitie van een goed contract?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Ep Woody Wellicht een leverancier die liever klanten heeft dan winst. :+
Hier in NL doet een BOL cadeaubon van 5 tientjes praktisch hetzelfde en lijkt mij goedkoper...

@Willempie27 Die maanden zijn niet representatief. Voorheen was het verschil tussen hoog/laag grofweg 5 - 15 cent, afgelopen zomer was dat een veelvoud daarvan door buitengewone omstandigheden.

- knip -

• Ep Woody
John245 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
[...]

wat is je definitie van een goed contract?
Een contract met een terugleververgoeding die gemiddeld op of iets boven de dynamische tarieven zit, gedurende het jaar.

• Willempie27
[b]Raymond P in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
@Willempie27 Die maanden zijn niet representatief. Voorheen was het verschil tussen hoog/laag grofweg 5 - 15 cent, afgelopen zomer was dat een veelvoud daarvan door buitengewone omstandigheden.
Ben nu naar 2021 aan het kijken, maar verschil in inderdaad niet groot. Maar voor salderen is het zelden langer als 2 uur een 0 prijs of lager. De rest van de dag ligt de vergoeding (ondanks dat het verschil groter is) hoger als in de nacht. Maar meestal ligt het wat gelijk. Ik denk zelf niet dat je echt veel slechter/beter uit bent als jaarlijks salderen tegenover dynamisch. Voor een vast contract is niet salderen weggooien van geld.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:18:
[...]

Een contract met een terugleververgoeding die gemiddeld op of iets boven de dynamische tarieven zit, gedurende het jaar.
Engie. Alhoewel ik natuurlijk geen glazen bol heb

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 13:12
Goedemiddag,

Zit echt hard na te denken om over te stappen op uur en dag prijzen met betrekking tot gas en elektra. Op dit moment wek ik circa 3500 KWH op en verbruik is rond de 6000. Qua gas zit ik op circa 2500 m3 verbruik op jaarbasis.

Zeker in combinatie met de prijs verhoging (77 cent en 3 euro voor gas) is het misschien slimmer om over te stappen? Wat denken jullie? Hoe zit het dan met het plafond, heb je daar nog recht op?

Ik heb even naar de prijzen gekeken, maar het is lastig voor mij om dat om te zetten naar harde euro’s. Kan iemand mij aangeven wat ze bijvoorbeeld dagelijkse in de afgelopen week hebben betaald voor 1 kuub gas (toen de prijs hoger was vanwege kou en gebruik)?

• Ep Woody
John245 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:34:
[...]

Engie. Alhoewel ik natuurlijk geen glazen bol heb
Voor zolang het duurt. Ik zit met mijn teruglevering nu bij een dochter. Als die prijzen aangepast worden kijk ik wel weer verder, via Ep Woody in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vecodo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:36:
Goedemiddag,

Zit echt hard na te denken om over te stappen op uur en dag prijzen met betrekking tot gas en elektra. Op dit moment wek ik circa 3500 KWH op en verbruik is rond de 6000. Qua gas zit ik op circa 2500 m3 verbruik op jaarbasis.

Zeker in combinatie met de prijs verhoging (77 cent en 3 euro voor gas) is het misschien slimmer om over te stappen? Wat denken jullie? Hoe zit het dan met het plafond, heb je daar nog recht op?

Ik heb even naar de prijzen gekeken, maar het is lastig voor mij om dat om te zetten naar harde euro’s. Kan iemand mij aangeven wat ze bijvoorbeeld dagelijkse in de afgelopen week hebben betaald voor 1 kuub gas (toen de prijs hoger was vanwege kou en gebruik)?
Gas was toen ongeveer 2 euro (schommelde volgens mij tussen 1.95-2.05) (inclusief belastingen) toen het koud was de afgelopen weken met weinig wind. Elektra was toen tussen 17.00-19.00 vaak rond de 60 cent en in de nacht rond de 35 cent.
Vandaag is gas ongeveer 1.60 (inclusief belastingen)

[ Voor 58% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 22-12-2022 13:42 ]

• Raymond P
@Vecodo Gemiddeld per m3: 2 euro, dat kan je gewoon terugvinden: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

- knip -

• bilgy_no1
[...]

Naast een windturbine heb je nog andere opties:

- Batterij om terug te leveren (of gebruiken) als de tarieven heel hoog zijn. Voorheen was dit nauwelijks interessant door de hoge investering, maar als je dubbeltjes per kWh kunt scoren en gedurende een jaar consequent een paar euro per dag verdient begint het zichzelf terug te verdienen. Prijzen zouden nog wel wat kunnen dalen in de toekomst.
- Je gebruik aanpassen. Je schrijft dat je van het gas af gaat, dus als je een warmtepomp hebt kun je die aan laten sturen door de energieprijzen. Alleen opwarmen als de prijs laag is (of je overproductie hebt). Ook andere verbruikers kun je sturen.
- Lucht-Lucht Warmtepomp/Airco: Aangezien je in de zomer vooral die overproductie hebt en het dan ook regelmatig loeiheet is zou een omkeerbare warmtepomp/Airco een redelijk goedkope optie zijn. Je gaat dan eigenlijk meer verbruiken, maar dat doe je dan met kWh die je toch niet tegen hele goede prijzen kwijt kunt.
- Een elektrische auto: als je die op je eigen erf kunt stallen kun je die opladen op de momenten dat de prijzen laag zijn en je veel energie produceert met je panelen. Dit is een hele makkelijke business case, als je toch een auto nodig hebt.

De grootste winst haal je als je in de zomer tussen de middag opgewekte kWh kunt verkopen op hele kouden dagen in de winter. Helaas is opslag daarvoor niet te doen qua investering en benodigde hoeveelheid.

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 13:12
Thanks voor de snelle reactie. Denk dat het voor mij misschien slim is om over te stappen op day ahead gas prijzen en voor stroom (icm salderen en prijs plafond) variable te blijven bij PowerPeers.

Wat denken jullie?

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Ik ben helemaal nieuw hier. Kwam deze topic toevallig tegen. Ben je goedkoper uit met dag prijzen vergeleken met variabel (vast is volgens mij geen optie op dit moment)? Geen grootverbruiker hier 3500 kwh + 500m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
Supreme_One schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:53:
[...]

Ik ben helemaal nieuw hier. Kwam deze topic toevallig tegen. Ben je goedkoper uit met dag prijzen vergeleken met variabel (vast is volgens mij geen optie op dit moment)? Geen grootverbruiker hier 3500 kwh + 500m3
Met mijn verbruik van 1500kWh/300m3 per jaar heb ik over de afgelopen 6 weken, sinds mijn contract bij Zonneplan inging, ten opzichte van mijn variabele contract bij Eneco 159 euro bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ep Woody schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:05:
[...]

De vraag is alleen was dynamische de meest slimme keuze. Een leverancier met hoge terugleververgoeding was allicht handiger geweest. Het lijkt er toch op dat dynamisch relatief laag is en daarmee lastig is om boven een energiecontract met acceptabele terugleververgoeding uit te komen.
Maar ja, dat weet je nooit van tevoren. Kan ook zijn dat er heel veel mensen gaan overstappen op dynamisch en iedereen zijn verbruik naar dezelfde tijden verschuift en het dan alsnog duurder wordt (aanpassing van de voorspellingen door de tijd heen) en juist andere momenten weer goedkoper.

En de keerzijde is dat ook je verbruik dan bijna altijd goedkoper is dan een vast/variabel/flex (maand) tarief. En het salderen gaat ooit afgebouwd worden, dus dan verandert de rekensom ook weer.

Een goede optie is wellicht Samen Om. Die hanteren relatief lage tarieven en een behoorlijk hoge teruglever vergoeding. Ik heb nog even getwijfeld, maar omdat onze panelen toch pas later in het jaar komen gaan we eerst even bij Tibber. En dan zien we het daarna wel.

Het is ook een beetje welk doel je nastreeft met je keuzes. Wil je puur en alleen de allerlaatste cent eraan verdienen? Of wil je een goede oplossing waar je niet slechter van wordt, maar wel duurzamer gaat leven (door bijv je gebruik te verschuiven en/of te verminderen)? Hoeveel wil je ervoor investeren, zowel qua hardware als qua tijd en aandacht?

Ik denk dat door de dynamiek op de energiemarkt (prijzen en beleid) het heel lastig is om echt optimaal te verdienen met je panelen en contractkeuze. Pas achteraf kun je het weten, want er zijn allerlei wijzigingen zelfs in de loop van een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Supreme_One schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:53:
[...]

Die garantie kan hier niemand je geven. Maar de theorie is dat je het risico van fluctuaties in tarieven zelf afdekt en daarmee niet de kosten hebt die een traditionele leverancier moet doorbelasten om winst te kunnen maken.
Op lange termijn zou dynamisch dus goedkoper moeten zijn dan vast en variabel.

De topic start staat bomvol info en is imho een mooi begin om je in te lezen.

- knip -

Pagina: 1 ... 71 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels