Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
Blumma schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:15:
[...]

Als je alleen voor Elektriciteit gaat, kun je misschien beter richting Tibber gaan. Goedkoopste en zover ik weet een veel snellere doorlooptijd om klant te worden.
En je kan bij Tibber afzien van je 14 dagen bedenktijd. Zo was het bij ons in een krappe week rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:29:
[...]

En je kan bij Tibber afzien van je 14 dagen bedenktijd. Zo was het bij ons in een krappe week rond
Dat is wettelijk niet mogelijk. Maar wat je bedoelt : toestemming geven om het contract in te laten gaan binnen de 14 dagen bedenktijd.

De bedenktijd van 14 dagen blijft dan echter van kracht. Hier kun je sinds (ik dacht) 2017 geen afstand van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
*foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Sjoan op 20-12-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:01:
[...]

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html Artikel 2.2 (vaststelling plafondtarieven)

Er wordt niet gepraat over all-in prijzen, maar over de kale energieprijs en inderdaad, de energiebelasting gaat weer terug naar het oude niveau, dus grofweg 15 cent belasting.
VL + O – K

waarbij VL, O en K achtereenvolgens staan voor:

VL: de variabele leveringskosten, exclusief energiebelasting en ODE, inclusief 21% btw:

○voor elektriciteit per kWh, uitgedrukt in € in vijf decimalen;

○voor gas in € in vijf decimalen per m3(n);

○voor warmte per GJ, uitgedrukt in € in twee decimalen;

O: de direct aan de variabele leveringskosten te relateren opslagen, inclusief 21% btw;

K: de direct aan de variabele leveringskosten te relateren kortingen, inclusief 21% btw.
Welke kosten mis ik dan die buiten het plafond vallen?

Of bedoelen we hetzelfde?

Ook overal waar ik maar kijk op internet wordt over een allin-prijs gesproken:
Tot een jaargebruik van 1200 kuub gas en 2900 kWh aan stroom gelden vaste prijzen van € 1,45 per m³ gas en € 0,40 per kWh stroom. Daarboven geldt gewoon de hogere marktprijs, die dus per energieleverancier, contract en periode kan verschillen. De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw.
Gaslicht.com

[ Voor 20% gewijzigd door Sjoan op 20-12-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
Queros schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:58:
[...]

Ja herkenbaar.. Eneco blijft maar verhogen. Echt niet leuk meer..zit er al jaren.
Ik wek niet meer op dan dat ik verbruik en met de salderingsregeling lijkt dus een aanbieder met dynamisch contract sowieso voordeliger dan bij Eneco blijven.

Want in de zomer wek je veel op, verbruik je weinig.. maar dat wordt gewoon gesaldeerd. Tenzij die salderingsregeling eraf is..want dan levert die opgewekte energie minder op, omdat er dan een overschot is op het stroomnet, als ik het goed heb begrepen.

Heb geen electrische auto, warmtepomp of andere mega verbruikende apparaten..dus voor 2023 lijkt ANWB een prima keuze.

Iemand nog een alternatief op ANWB die aan te raden is?
Voor de zekerheid, je weet wel dat salderen bij dynamische contracten iets anders werkt dan normale contracten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:25
de Peer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:10:
[...]

Dat is wettelijk niet mogelijk. Maar wat je bedoelt : toestemming geven om het contract in te laten gaan binnen de 14 dagen bedenktijd.

De bedenktijd van 14 dagen blijft dan echter van kracht. Hier kun je sinds (ik dacht) 2017 geen afstand van doen.
Ik had het ook gevraagd bij Groene Stroom Lokaal omdat ik eerder weg wilde bij EasyEnergy. De GSL-man die ik sprak, dacht echt met me mee, maar zei ook dat het wettelijk zo is en dat je normaliter hier niet onderuit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:04
Jack 2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dat is een mooie oplossing om slim om te gaan met warmte buffering in relatie tot de energie prijzen. Wij hebben een Nibe F1245 aard warmte pomp. Is deze oplossing daar ook op toe te passen dat jij zo weet? Alvast bedankt, groet, Jack
De recentere NIBE warmtepompen kunnen standaard gekoppeld worden met dynamische prijzen en houden zelf rekening met warmte buffering. Middels wat parameters kun je zelf de mate van buffering instellen. Eenmaal ingesteld heb je er verder geen omkijken meer naar. Zo te zien heeft de f1245 ook deze mogelijkheid.

https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:55:
[...]

Ik had het ook gevraagd bij Groene Stroom Lokaal omdat ik eerder weg wilde bij EasyEnergy. De GSL-man die ik sprak, dacht echt met me mee, maar zei ook dat het wettelijk zo is en dat je normaliter hier niet onderuit komt.
Moet je ook niet willen. Je kunt dus ook win win hebben : 14 dagen bedenktijd maar wel het contract eerder laten in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Sjoan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:21:
[...]

[...]

Welke kosten mis ik dan die buiten het plafond vallen?

Of bedoelen we hetzelfde?

Ook overal waar ik maar kijk op internet wordt over een allin-prijs gesproken:

[...]

Gaslicht.com
Inkoopkosten, marges etc.

Een goede reden om alleen maar te praten over 40 cent is omdat de gemiddelde consument niet snapt dat de 24 cent excl alle belastingen is en dat het niet de prijs is die de consument betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mocht er straks een wijziging zijn qua (energie)belastingen of BTW, dan kunnen ze ook roepen dat het prijsplafond ook aangepast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
Willempie27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:48:
Ik heb in HomeAssistant met nordpool nog een klein verschil in prijs omdat de ODE en Oplag er niet bij zitten. De die opening post staat een link naar een instelling maar ik krijg die niet voor elkaar. Er is een error

code:
1
2
3
4
5
6
 additional_costs: >
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

[code]missed comma between flow collection entries (57:6)
Bij mij werkt het wel, dus je moet je yaml code even goed checken... je gebruikt denk ik 6 ipv 4 spaties.
Ik heb hieronder met 'punten' het juiste aantal spaties aangegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: nordpool
..VAT: False
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  low_price_cutoff: 0.9
  region: "NL"
  precision: 3
  price_type: kWh
....{% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

Verder gebruikte ik eerst de entity nordpool_kwh_nl_eur_3_10_009
Maar om een of andere reden - die ik nog niet helemaal snap en heb uitgezocht - werkt het perfect met
nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0

Deze waarde komt exact overeen met de waarde van de Tibber api.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:47
ollem schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:44:
Maar om een of andere reden - die ik nog niet helemaal snap en heb uitgezocht - werkt het perfect met

De integratie gebruikt de config-waarden die je meegeeft om de entity_id op te bouwen. De 'nl', 'eur', '3', en '09' zijn waarden die je ingeeft (of standaardwaarden). De 009 staat voor een VAT (BTW) van 9%, en die staat nu dus uit (op 0). Vandaar dat je een entity_id krijgt met _0 aan het einde.

Dat gezegd hebbende heb ik de config zo gemaakt dat je straks op 1 januari 2023 alleen de additional_costs hoeft aan te passen, zonder dat de entity_id daarmee verandert. Aangezien 1 van de dingen die je straks weer moet aanpassen, de BTW is, en de BTW in de naamgeving gebruikt wordt, zou je al je automations e.d. weer moeten aanpassen met deze nieuwe entity_id. Door alles nu in de additional_costs te stoppen, heb je daar geen last van en hou je dezelfde entity_id :)

Ik zal rond 31 december nog wel even een nieuwe config plaatsen, zodat alles weer bijgewerkt kan worden rond het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
ollem schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:44:
[...]

Bij mij werkt het wel, dus je moet je yaml code even goed checken... je gebruikt denk ik 6 ipv 4 spaties.
Ik heb hieronder met 'punten' het juiste aantal spaties aangegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: nordpool
..VAT: False
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  low_price_cutoff: 0.9
  region: "NL"
  precision: 3
  price_type: kWh
....{% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

Inderdaad de 009 gebruiken (waarschijnlijk 021 01-2023)..
Exact zelfde prijs als Zonneplan in mijn geval, grafiek voor today:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Electricity Prices Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Now
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_009
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 0
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 10
        color: '#12A141'
      - value: 20
        color: '#79B92C'
      - value: 30
        color: '#C4D81D'
      - value: 40
        color: '#F3DC0C'
      - value: 50
        color: '#EFA51E'
      - value: 60
        color: '#E76821'
      - value: 70
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 10
    decimals: 0
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  plotOptions:
    bar:
      borderRadius: 5
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Senaxx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:29:
[...]

Idem hier, ook ivm energieplafond, precies per 1/1 bij Tibber en inmiddels drukdoende om de integratie daarvan voor te bereiden mbv openHAB* zodat op de wat goedkopere momenten, mijn sudder-slurpers aangezet gaan worden.

Omdat ik nog een oude OH release heb - wat werkt mlaat ik werken - kon ik niet de in openHAB inmiddels aanwezige tibber-bundle gebruiken.

Het bleek gelukkig niet heel erg moeilijk om op basis van de v3.x.x, de source terug te verbouwen die nu werkt op mijn 2.4.0 systeem. De API zelf was met wat stoeien, redelijk simpel op basis van JSON uit te lezen.
Ik ga verder niet de P1 interface en home-functies gebruiken van Tibber. Erg fijn ook dat Tibber een developer omgeving heeft (https://developer.tibber.com).

Fiijn is om straks per maand - achteraf - een factuur te betalen. Iets minder prettig vanuit privacy, is de gedachte dat we onze verbruiksdata deel met een bedrijf. iets dat per definitie, de consequentie is van uur/dag dynamiek.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:13:
[...]

De integratie gebruikt de config-waarden die je meegeeft om de entity_id op te bouwen. De 'nl', 'eur', '3', en '09' zijn waarden die je ingeeft (of standaardwaarden). De 009 staat voor een VAT (BTW) van 9%, en die staat nu dus uit (op 0). Vandaar dat je een entity_id krijgt met _0 aan het einde.
Waar heb je die info vandaan? ik zit op de github te kijken, maar daar maak ik het niet echt uit op tenzij ik sensor.py ga bekijken, maar da's nou niet bepaald vriendelijke documentatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
anboni schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:39:
[...]

Waar heb je die info vandaan? ik zit op de github te kijken, maar daar maak ik het niet echt uit op tenzij ik sensor.py ga bekijken, maar da's nou niet bepaald vriendelijke documentatie :)
Precies die sensor.py inderdaad :) (en wel deze regel code). Ik heb in een ontwikkelomgeving eens geprutst met die integratie om een PR in te dienen, en toen kwam ik achter deze werking. Verander je config maar eens, dan zal je zien dat je entity_id ook gaat veranderen. Bijvoorbeeld low_price_cutoff: 0.9 veranderen naar 0.8, dan wordt je entity_id iets van sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_08_0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:28
Mars2020 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:58:
[...]

De recentere NIBE warmtepompen kunnen standaard gekoppeld worden met dynamische prijzen en houden zelf rekening met warmte buffering. Middels wat parameters kun je zelf de mate van buffering instellen. Eenmaal ingesteld heb je er verder geen omkijken meer naar. Zo te zien heeft de f1245 ook deze mogelijkheid.

https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption
DE oudere Nibe wartepompen kun je dit zelf regelen m.b.v. Modbus.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Zonneplan komt eindelijk met duidelijkheid:

o.a. Ongebruikte energie mag je meenemen naar de volgende maand

https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:21
Zo te zien ben ik op tijd weg bij Eneco, door de kou vorige week heeft de airco/warmtepomp heel wat kWh verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyH1eBvhSyI_7-jGF69lta02wFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OHpitJm6f0ZJVcErZU0NKZCd.png?f=user_large

Ik vind dit best netjes voor een relatief dure maand; dit zijn all in prijzen, denk dat de vaste kosten (netbeheer, aansluitvergoeding) ook in zit.

Dit is wel nog met oude ODE / lage BTW, dus volgend jaar wordt dat wel iets duurder en valt boven de prijsplafond, maar zo is verwarmen met de warmtepomp niet verkeerd. Er is maar een paar m3 gas voor SWW er naast gebruikt, nog geen plannen om dat om te bouwen.

Ik doe wel iets aan load shifting, de vaatwasser, was en warmtepomp draaien extra als het goedkoper is, de prijs per kWh is meestal lager dan dag gemiddelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
dwdd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:06:

Petje af voor deze uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
dwdd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:06:

Duurde even, maar dan heb je ook wat! Duidelijke uitleg zo.

Ik ben nu heel benieuwd wat Tibber gaat doen of voor elkaar krijgt. Als het goed is zouden zij voor 23 december met duidelijkheid moeten komen of je bij hen ook ongebruikt maandverbruik mag meenemen naar andere maanden. Als dat bij Tibber toch niet mag, dan ziet Zonneplan er ineens wel heel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Zeker duidelijk, meteen aangemeld en vanaf 11 januari weg bij Vattenfall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
w00key schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:06:
Zo te zien ben ik op tijd weg bij Eneco, door de kou vorige week heeft de airco/warmtepomp heel wat kWh verbruikt.

[Afbeelding]

Ik vind dit best netjes voor een relatief dure maand; dit zijn all in prijzen, denk dat de vaste kosten (netbeheer, aansluitvergoeding) ook in zit.

Dit is wel nog met oude ODE / lage BTW, dus volgend jaar wordt dat wel iets duurder en valt boven de prijsplafond, maar zo is verwarmen met de warmtepomp niet verkeerd. Er is maar een paar m3 gas voor SWW er naast gebruikt, nog geen plannen om dat om te bouwen.

Ik doe wel iets aan load shifting, de vaatwasser, was en warmtepomp draaien extra als het goedkoper is, de prijs per kWh is meestal lager dan dag gemiddelden.
Hoe kan je sommige dagen een hoger verbruik hebben, maar lagere kosten? Of zit er ook nog een kolom gas bij die ik niet zie?

Edit: je zegt net op tijd weg. Dus dat ahead prijzen per uur etc. Opgelost :-)

[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 20-12-2022 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Maar betekent dit niet dat als je bijvoorbeeld een maand met je gewogen gemiddelde prijs boven de plafondprijs zat, en een maand eronder, je wellicht kan fluiten naar de compensatie?

Neem als voorbeeld:
- januari 100kWh gemiddeld 45 cent
- februari 100kWh gemiddeld 35 cent
(en dan bijvoorbeeld jaarafrekening)

Dan krijg je aanvankelijk voor januari 5 euro compensatie, maar omdat je voor die twee maanden samen gemiddeld toch op 40 cent zat, moet je die uiteindelijk teruggeven.

Dit is hoe ik de uitleg nu begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
earthman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:29:
Maar betekent dit niet dat als je bijvoorbeeld een maand met je gewogen gemiddelde prijs boven de plafondprijs zat, en een maand eronder, je wellicht kan fluiten naar de compensatie?

Neem als voorbeeld:

Dan krijg je aanvankelijk voor januari 5 euro compensatie, maar omdat je voor die twee maanden samen gemiddeld toch op 40 cent zat, moet je die uiteindelijk teruggeven.

Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
earthman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:29:

Neem als voorbeeld:

Ja, ik zat het ook nog eens te lezen en dit is ook mijn interpretatie. Of eigenlijk andersom, je betaalt voor februari minder (want lagere gemiddelde prijs), maar dat wordt met je jaar-/eindafrekening weer teniet geniet. Zonneplan gaat hier dus eigenlijk met een gewogen jaargemiddelde rekenen, waarschijnlijk zodat je het maandvolume mee kan nemen onder deze rekenmethode.
Praktisch gezien kan je dan dus niet profiteren van lage prijzen in een maand, want de kans is heel groot dat je weer terug moet betalen op je jaarrekening.

Wat dat betreft hoop ik eigenlijk dat Tibber blijft op hun maandgemiddelde, dan zou je nog kunnen profiteren van zeer goedkope maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Dat is toch super ongunstig t.o.v. enkel maandelijks verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
earthman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:34:
Ligt eraan wat de prijs doet.
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:33:
[...]

Praktisch gezien kan je dan dus niet profiteren van lage prijzen in een maand, want de kans is heel groot dat je weer terug moet betalen op je jaarrekening.
Je kan de maand "afsluiten" in theorie, maar dan kun je niet je verbruik meer meenemen

[ Voor 46% gewijzigd door SidewalkSuper op 20-12-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
earthman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:34:
Niet per se als je een zeer wisselend maandverbruik hebt. Als je zonnepanelen hebt, is juist het niet mee kunnen nemen van maandvolume erg ongunstig, want door salderen komt er ook juist weer maandvolume vrij die je in de rest van het jaar weer kan verbruiken.
Zonder zonnepanelen is de maandafrekening van Tibber vaak nog wel interessanter, vooral omdat je dan wel kan profiteren van goedkope maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Frank heeft ook door dat je volume mee kan nemen:
Update: het lijkt erop dat voorgaande stelling alleen van toepassing is indien je switcht naar een nieuwe leverancier. Als je niet switcht dan mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar. Bevestiging hiervan volgt snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Hehe qua communicatie over het hoe en waarom enzo vind ik eigenlijk alle partijen slecht, behalve Zonneplan dus. Wat een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:46:
[...]

Precies die sensor.py inderdaad :) (en wel deze regel code). Ik heb in een ontwikkelomgeving eens geprutst met die integratie om een PR in te dienen, en toen kwam ik achter deze werking. Verander je config maar eens, dan zal je zien dat je entity_id ook gaat veranderen. Bijvoorbeeld low_price_cutoff: 0.9 veranderen naar 0.8, dan wordt je entity_id iets van sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_08_0.
Ah dank, dan ben ik nog net op tijd om m'n sensor even aan te passen voordat ik al m'n automations ga inrichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:47
Ik zit hard te puzzelen en peinzen hier... Wellicht heeft iemand nog tips.

Situatie:
- Full electric huis met warmtepomp verwarmd. In totaal verbruiken we zo'n 6700-7000 kWh per jaar. Ik schat dat ongeveer 3500-4000 kWh voor de warmtepomp is.
- Er zit ook sporadisch laden van de auto bij, maar omdat we dat met een kabel over de stoep doen beperken we dit tot noodgevallen (laadpaal verderop bezet en wel weg moeten volgende dag) en in de nacht.
- Warmtepomp is een Mitsubishi Ecodan 7,5 kW. Deze is niet aangesloten op enige slimme aansturing. We hebben een thermostaat die we tot nu toe in de nacht wat lager zetten ivm voorkomen van lawaai in de straat.
- Tot nu toe zitten we bij Greenchoice. Die komen nu met een tarief van €0,87/€0,71 per kWh. Zie net dat ze voor februari al een lager tarief aankondigen, maar nog steeds hoog: €0,70/€0,61. Ik vermoed dat er nogal wat mensen overstappen...
- We hebben nog geen zonnepanelen. Wel in de bestelling bij Zonneplan. Die worden in mei/juni geleverd volgens hun planning. Wel jammer dat we dan een flink deel van het jaar missen. Verwachte opwekking is volgens de offerte 3000 kWh, maar ik vermoed dat het ondanks de niet optimale orientatie van ons dak misschien eerder 4000 kWh gaat zijn in een volledig jaar.

Opties:
- Ik zie dat Tibber erg gunstig is voor alleen elektrisch. Met hun verwachte gemiddelde stroomprijs (€0,41) komen we op €188 uit per maand en dat is volgens mij nog zonder het prijsplafond.
- Alternatief zie ik bij Samen Om een Flextarief (maandelijks wisselend) van €0,47/€0,45 per kWh of bij Variabel (2x per jaar aangepast) een tarief van €0,53/€0,46. Zij komen op die basis met een maandbedrag van €248

12 x €60 verschil is €720 per jaar. Maar als ik het verschil in tarief neem (enkeltarief Samen Om is €0,457809, minus €0,4133 bij Tibber) x 6700 kWh scheelt het €298 per jaar. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? In beide gevallen reken ik niet met zonnepanelen opbrengst.

Kortom, Tibber lijkt me wel interessant, maar dan moeten we waarschijnlijk wel goed gaan sturen op timing van het verbruik. Ik weet niet of we veel invloed kunnen hebben op de warmtepomp. Ik moet eens uitzoeken of ik die warmtepomp op een of andere manier kan aansturen obv prijs, maar ik ben daar totaal niet handig in (ik zie hier mensen die hun eigen apps bouwen, groot respect daarvoor...). Ons huis is ook totaal niet smart; we hebben alleen een paar lampen op Wiz draaien.

Dus waar ik mee zit:
- hoe makkelijk/moeilijk is het om je verbruik aan te sturen?
- hoe betrouwbaar is die gemiddelde prijsinschatting bij Tibber en andere dynamische aanbieders? Is dat historisch gezien enigszins correct gebleken?
- Ik vind €720 besparen interessant genoeg om te kijken naar het aansturen van ons verbruik, maar voor €298 is het weer best veel moeite, plus het risico op grotere prijsstijgingen door internationale ontwikkelingen.

Ik sta open voor alle suggesties, advies of handreikingen. Waarvoor alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Vandaag een mailtje van Greenchoice ontvangen met het "goede nieuws" dat mijn tarieven per 1 februari omlaag gaan...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2Bm8ot7.png

Blij dat ik per 1-1 overga naar Tibber, zelfs in 'n dure week als vorige week ben ik met dynamische tarieven voordeliger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:13:
- Er zit ook sporadisch laden van de auto bij, maar omdat we dat met een kabel over de stoep doen beperken we dit tot noodgevallen (laadpaal verderop bezet en wel weg moeten volgende dag) en in de nacht.
Geen direct antwoord op je vraag, maar op de manier waarop je het omschrijft, neem ik even aan dat je de granny charger gebruikt? Dat is doorgaans af te raden behalve inderdaad in noodgevallen omdat dat flink wat verlies met zich meebrengt. Als je wel een fatsoenlijke laadpaal hebt, wordt het de afweging of je met dynamische tarieven onder het tarief van de openbare paal blijft. Dan verschuiven de kosten en wordt je berekening waarschijnlijk nog wat complexer :)
- Warmtepomp is een Mitsubishi Ecodan 7,5 kW.
Voor vragen hierover kun je waarschijnlijk beter aankloppen in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen. Niet alleen is het hier off-topic, daar zitten de mensen die er daadwerkelijk mee bezig zijn ;)
- We hebben nog geen zonnepanelen. Wel in de bestelling bij Zonneplan. Die worden in mei/juni geleverd volgens hun planning. Wel jammer dat we dan een flink deel van het jaar missen. Verwachte opwekking is volgens de offerte 3000 kWh, maar ik vermoed dat het ondanks de niet optimale orientatie van ons dak misschien eerder 4000 kWh gaat zijn in een volledig jaar.
Met zonnepanelen wordt de keus voor wel of geen dynamische tarieven meteen weer een stuk ingewikkelder. Voor iedere kWh die je teruglevert, krijg je het op dat moment geldende uurtarief, ook als dat negatief is! (oftewel: dan mag je betalen om je stroom kwijt te raken aan het net). De belasting voor die teruggeleverde kWh's wordt gesaldeerd met je verbruik. Die "niet optimale" orientatie kan daarin juist weer een voordeel zijn. Tot nu toe legt iedereen z'n panelen zoveel als ze kunnen vol op zuid, dus met juist die orientatie heb je een groter risico om last te krijgen van die negatieve tarieven. Als je ze op oost of west hebt liggen, ligt je piek opwek juist buiten de massa opwek. In de OP van dit topic staat ook nog wel het nodige aan nuttige informatie. Een van de opties die daar staan die je nog kunt onderzoeken is of een SAP interessant is voor jouw situatie.

Uiteindelijk heb je bij dynamische contracten geen (of heel beperkt) opzegtermijn, dus je zou het kunnen proberen en als het in de praktijk tegen blijkt te vallen, stap je alsnog over naar een van de traditionele leveranciers (gezien je verbruik heb je geen last van prijsplafond wat je dan kwijt zou zijn, want daar zit je toch iedere maand wel aan, waarschijnlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:47
anboni schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:36:
[...]

Geen direct antwoord op je vraag, maar op de manier waarop je het omschrijft, neem ik even aan dat je de granny charger gebruikt? Dat is doorgaans af te raden behalve inderdaad in noodgevallen omdat dat flink wat verlies met zich meebrengt. Als je wel een fatsoenlijke laadpaal hebt, wordt het de afweging of je met dynamische tarieven onder het tarief van de openbare paal blijft. Dan verschuiven de kosten en wordt je berekening waarschijnlijk nog wat complexer :)

[...]

Voor vragen hierover kun je waarschijnlijk beter aankloppen in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen. Niet alleen is het hier off-topic, daar zitten de mensen die er daadwerkelijk mee bezig zijn ;)

[...]

Met zonnepanelen wordt de keus voor wel of geen dynamische tarieven meteen weer een stuk ingewikkelder. Voor iedere kWh die je teruglevert, krijg je het op dat moment geldende uurtarief, ook als dat negatief is! (oftewel: dan mag je betalen om je stroom kwijt te raken aan het net). De belasting voor die teruggeleverde kWh's wordt gesaldeerd met je verbruik. Die "niet optimale" orientatie kan daarin juist weer een voordeel zijn. Tot nu toe legt iedereen z'n panelen zoveel als ze kunnen vol op zuid, dus met juist die orientatie heb je een groter risico om last te krijgen van die negatieve tarieven. Als je ze op oost of west hebt liggen, ligt je piek opwek juist buiten de massa opwek. In de OP van dit topic staat ook nog wel het nodige aan nuttige informatie. Een van de opties die daar staan die je nog kunt onderzoeken is of een SAP interessant is voor jouw situatie.

Uiteindelijk heb je bij dynamische contracten geen (of heel beperkt) opzegtermijn, dus je zou het kunnen proberen en als het in de praktijk tegen blijkt te vallen, stap je alsnog over naar een van de traditionele leveranciers (gezien je verbruik heb je geen last van prijsplafond wat je dan kwijt zou zijn, want daar zit je toch iedere maand wel aan, waarschijnlijk)
Dank voor je antwoord.

Ik heb voor het opladen een 'opgevoerde granny charger'... Een mobiele 11 kW lader op een CEE contactdoos.

Ik zal ook even naar dat Ecodan topic gaan buurten. En SAP had ik in de topic start gezien. Maar ik denk dat ik dan eerst moet weten wat de opbrengst echt gaat zijn. Het dak is OZO-WNW met wat dakkapellen, ventilatiebuizen en dat soort complicaties. Zonneplan kreeg er toch in totaal 12 panelen van 400 Wp op ingetekend, dus vandaar dat ik denk dat die 3000 kWh een heel erg conservatieve inschatting is. Maar inderdaad zal de opbrengst wat gelijker verdeeld zijn over de dag.

Ja, dat prijsplafond is leuk, maar als warmtepomper sta je toch in de kou. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze voor woningen zonder gasaansluiting niet simpelweg de 1200m3 gas hebben vertaald naar 4000 kWh extra stroom onder het plafond. Dat is alsnog een besparing van energie en iedereen krijgt die ondersteuning voor dezelfde doeleinden (verwarmen, warm water, koken). Maar dat is dan ook gelijk de reden om te gaan switchen.

Ik denk dat je suggestie om komend half jaar te gaan Tibberen en dan te kijken wanneer de zonnepanelen er liggen wel een goede is. Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:15:
[...]

Inkoopkosten, marges etc.

Een goede reden om alleen maar te praten over 40 cent is omdat de gemiddelde consument niet snapt dat de 24 cent excl alle belastingen is en dat het niet de prijs is die de consument betaalt.
Eerst schrijf je hier:
Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:41:
[...]

Niet helemaal, 7, 8, 9 en 17 zitten boven het prijsplafond. Het prijsplafond gaat over de kale stroomprijs (zonder belastingen, maar incl inkoopvergoedingen etc).
dat inkoopkosten ed. er in zitten, en nu stel je dat die er niet inzitten...

De prijs die weergegeven werd in die tabel was de allin-prijs, waarin die marges etc. al in verwerkt zitten. Op dit moment zouden die prijzen onder het plafond zitten. Na 1 januari niet meer omdat de energiebelasting hoger is.

Laten we het er maar op houden dat het voor niemand duidelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoan op 21-12-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
En de TTF voor januari is weer eens onder de euro gezakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holgster
  • Laatst online: 29-07 10:21
Begrijp ik het nu goed dat de dynamische leveranciers 2 opties hebben om het te regelen.
Optie1:
meenemen van verbruikstegoeden over het jaar (tot eindafrekening) en bepalen van de uur/dagprijzen d.m.v. gewogen gemiddelde over die periode (dus jaar/eindafrekening)
Optie2:
verbruikstegoeden per maand, niet meenemen naar volgende maanden en bepalen van de uur/dagprijzen d.m.v. gewogen gemiddelde per maand.

Dan is het zo denk ik dat je met optie2 nog de kans hebt dat je in goedkope dynamische maanden onder de plafondprijs blijft terwijl je met optie1 waarschijnlijk sneller rond die plafondprijs zult zitten en dus over het gehele jaar die prijs betaald.

Klopt deze redenering een beetje? :?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Holgster schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:05:
Optie2:
verbruikstegoeden per maand, niet meenemen naar volgende maanden en bepalen van de uur/dagprijzen d.m.v. gewogen gemiddelde per maand.
Zowel Frank als Tibber schreven dit inderdaad, maar inmiddels hebben beide er een aantekening bij gemaakt dat dit nog kan wijzigen.

Denk niet dat dit daadwerkelijk aangeboden gaat worden, we weten het over een paar dagen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sicco92
bilgy_no1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:13:
Opties:
- Ik zie dat Tibber erg gunstig is voor alleen elektrisch. Met hun verwachte gemiddelde stroomprijs (€0,41) komen we op €188 uit per maand en dat is volgens mij nog zonder het prijsplafond.
- Alternatief zie ik bij Samen Om een Flextarief (maandelijks wisselend) van €0,47/€0,45 per kWh of bij Variabel (2x per jaar aangepast) een tarief van €0,53/€0,46. Zij komen op die basis met een maandbedrag van €248
Tip: focus vooral bij dynamische tarieven niet zoveel op de maandbedragen die uit de rekentool komen rollen. Het hele idee van dynamische tarieven is juist dat je de tarieven niet weet, en dat je afhankelijk bent van de day-ahead markt voor het bepalen van je prijzen. Dit kan een risico met zich meebrengen van plotselinge prijsstijgingen, maar je profiteert ook van lage prijzen.
Omdat je de tarieven niet weet, zeggen de rekentools ook niet zoveel. Dynamische leveranciers lijken door de ACM verplicht om alsnog een rekentool aan te bieden, met daarin een (gewogen?) gemiddelde van de afgelopen 12 maanden als rekentarief, maar dat zegt helemaal niks over de tarieven voor de toekomst.

Om dynamische leveranciers onderling te kunnen vergelijken (wat voor extra kosten bovenop de marktprijs ze maken), kan je de tabel in de topicstart gebruiken. Het vergelijken tussen dynamische en standaard-leveranciers is vooral een afweging tussen dynamische prijzen (die dus onbekend zijn, maar je betaalt geen vaste risico-opslag) en een vaste prijs (plus risico-opslag voor de leverancier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sicco92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:14:
[...]

Tip: focus vooral bij dynamische tarieven niet zoveel op de maandbedragen die uit de rekentool komen rollen. Het hele idee van dynamische tarieven is juist dat je de tarieven niet weet, en dat je afhankelijk bent van de day-ahead markt voor het bepalen van je prijzen. Dit kan een risico met zich meebrengen van plotselinge prijsstijgingen, maar je profiteert ook van lage prijzen.
Omdat je de tarieven niet weet, zeggen de rekentools ook niet zoveel. Dynamische leveranciers lijken door de ACM verplicht om alsnog een rekentool aan te bieden, met daarin een (gewogen?) gemiddelde van de afgelopen 12 maanden als rekentarief, maar dat zegt helemaal niks over de tarieven voor de toekomst.

Om dynamische leveranciers onderling te kunnen vergelijken (wat voor extra kosten bovenop de marktprijs ze maken), kan je de tabel in de topicstart gebruiken. Het vergelijken tussen dynamische en standaard-leveranciers is vooral een afweging tussen dynamische prijzen (die dus onbekend zijn, maar je betaalt geen vaste risico-opslag) en een vaste prijs (plus risico-opslag voor de leverancier).
+1

De beste manier om naar dynamische providers te kijken is om de historische week/maand/jaar gemiddelden te vergelijken met contracten over diezelfde perioden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Begrijp ik het nu goed dat de dynamische leveranciers 2 opties hebben om het te regelen.
Optie1:
meenemen van verbruikstegoeden over het jaar (tot eindafrekening) en bepalen van de uur/dagprijzen d.m.v. gewogen gemiddelde over die periode (dus jaar/eindafrekening)
Optie2:

Dan is het zo denk ik dat je met optie2 nog de kans hebt dat je in goedkope dynamische maanden onder de plafondprijs blijft terwijl je met optie1 waarschijnlijk sneller rond die plafondprijs zult zitten en dus over het gehele jaar die prijs betaald.

Ik zie nog niet helemaal wat het verschil precies zal zijn. Of je nu in maand 1 minder betaald en in maand 2 en 3 meer, of je middelt dat uit met een gewogen gemiddelde, dat komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Sjoan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:19:
[...]

Eerst schrijf je hier:

[...]

dat inkoopkosten ed. er in zitten, en nu stel je dat die er niet inzitten...

De prijs die weergegeven werd in die tabel was de allin-prijs, waarin die marges etc. al in verwerkt zitten. Op dit moment zouden die prijzen onder het plafond zitten. Na 1 januari niet meer omdat de energiebelasting hoger is.

Laten we het er maar op houden dat het voor niemand duidelijk is.
Er is een verschil tussen de kale energieprijs (de prijs die de consument betaalt per kWh) zonder belastingen en de inkoopprijs op de beurs waar vervolgens een opslag op gedaan wordt wat de kale energieprijs bepaalt die aan ons door worden berekend. Het plafond geldt voor de kale energieprijs, niet de beursprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:21:
[...]

Er is een verschil tussen de kale energieprijs (de prijs die de consument betaalt per kWh) zonder belastingen en de inkoopprijs op de beurs waar vervolgens een opslag op gedaan wordt wat de kale energieprijs bepaalt die aan ons door worden berekend. Het plafond geldt voor de kale energieprijs, niet de beursprijs.
Typische definitie van "kaal". Ik zou zeggen kaal is de handelsprijs zonder opslagen en btw. Jij draait het om: kaal is iemand met haar en een hoofddeksel.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
KC27 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:28:
[...]

Typische definitie van "kaal". Ik zou zeggen kaal is de handelsprijs zonder opslagen en btw. Jij draait het om: kaal is iemand met haar en een hoofddeksel.
Nee, kaal in het kader van energieprijzen voor de consument is zonder belastingen en btw, niet de inkoopprijs die de energieleverancier betaalt.

Dat wij afgerekend worden op die inkoopprijs staat daar los van. Dat is hetzelfde als een hypotheek met euribor rente (met of zonder opslag). Uiteindelijk betaal je gewoon een rentepercentage en kun je die rente (inclusief opslag) als aftrekpost opgeven bij de IBaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 17-09 23:15

Of die redenering klopt kan niemand je vertellen uiteraard, daarvoor zijn het dynamische prijzen. ;)

Wel snap ik je redenering en kan dat de juiste uitkomst zijn, maar dat is geen garantie.

Zoals ik het nu begrijp heb je op de leveren met jaarrekening het voordeel dat je het plafond per maand mee kunt nemen over het jaar, en diegene met een maandafrekening potentieel kans op maanden met hele lage tarieven om van te profiteren.
Wat het zal worden, kun je pas achteraf zeggen. Of wachten op een reactie van een tweaker met glazen bol ter beschikking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
anboni schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:14:
Vandaag een mailtje van Greenchoice ontvangen met het "goede nieuws" dat mijn tarieven per 1 februari omlaag gaan...
[Afbeelding]

Blij dat ik per 1-1 overga naar Tibber, zelfs in 'n dure week als vorige week ben ik met dynamische tarieven voordeliger uit.
Ik heb die verlaging nog niet gezien. Misschien dat er toch teveel klanten opzeggen. En Greenchoice is nou niet echt aantrekkijk om over te stappen want er zijn goedkopere leveranciers met een variabel contract. Een positief punt, zij verwachten dan blijkbaar een daling in februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Montalbano schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:19:
[...]

Ik zie nog niet helemaal wat het verschil precies zal zijn. Of je nu in maand 1 minder betaald en in maand 2 en 3 meer, of je middelt dat uit met een gewogen gemiddelde, dat komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer?
Nee dat komt juist helemaal niet op hetzelfde uit. Want als je enkel per maand middelt, dan betaal je voor iedere maand maximaal de plafondprijs. Als je over het hele jaar middelt, dan betaal je continu de volle mep tenzij je over het hele jaar boven de plafondprijzen zit. Want voor iedere maand dat de prijs eronder zat, verlies je compensatie voor een maand dat de prijs erboven zat.

Wat je eigenlijk wil is dat iedere maand (of eigenlijk iedere dag voor gas en zelfs ieder uur voor stroom) je maximaal het plafond betaalt voor die maand. Dus als in maand 1 de prijs van stroom 100 cent was en de volgende maand was hij 0, dan wil je de eerste maand 40 betalen en de tweede maand 0, dus gemiddeld 20. Het gemiddelde van beide maanden is 50 en dus zou je voor die 2 maanden gemiddeld 40 betalen (want plafond).

Wellicht is de enige manier om er toch onderuit te komen om iedere maand o.i.d. van leverancier te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Montalbano schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:19:
[...]

Nee, Zeer simpel voorbeeld

Maand 1 = 60 cent 1000kwh
Maand 2 = 60 cent 1000kwh
Maand 3 = 30 cent 1000kwh

Totaal zonder plafond:
1500 euro. (600+600+300).

Totaal met plafond per maand:
1100 euro (400 + 400 + 300).

Totaal met plafond over totaal:
1200 euro (40cent 3000kwh).

Met terug leveren wordt het nog anders.
Maand 2 = 60 cent 0kwh
Maand 3 = 60 cent -500kwh.

Totaal zonder plafond:
300 euro.

totaal met plafond per maand:
100 euro (400-300)

Totaal met plafond totaal.
200 euro (40 cent x 500kwh)

Dit zijn net voorbeelden dat het met plafond per maand gunstiger is, maar andersom is net zo goed mogelijk.
Vaak zijn dat dat situaties waar je sommige maanden veel meer verbruikt dan het plafond, en andere maanden weer niet.

maar dat worden tevens meteen de moeilijkste rekensommetjes, desalnietemin kan ook dat in de honderden euro's lopen, zo niet hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 21-12-2022 09:59 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Willempie27 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:45:
[...]

Ik heb die verlaging nog niet gezien. Misschien dat er toch teveel klanten opzeggen. En Greenchoice is nou niet echt aantrekkijk om over te stappen want er zijn goedkopere leveranciers met een variabel contract. Een positief punt, zij verwachten dan blijkbaar een daling in februari.
Ik ben nu 20 dagen weg bij GC en heb even snel uitgerekend bij zonneplan al zo'n 350 euro bespaard op 600 kWh (gemiddeld 40 ct) en 100m3 (gemiddeld 1,98) verbruik in december. Nu ik bij zonneplan ook m'n tegoed mag meenemen is de noodzaak om ergens in maart weer terug te gaan naar variabel vanwege salderen met de PV ook minder geworden. Maar dat moet ik nog eens goed doorrekenen.
Trouwens een mooie toevoeging aan de app die er aan zit te komen met duidelijk inzicht in je verbruik t.o.v. plafond! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Eigenlijk geen grote verschillen. Bij dynamische lage prijzen moet je gewoon je opgewekte energie zelf gebruiken of je zonnepanelen stroom opmaken als de prijs slecht is.
Ik ga m'n kachelkast ombouwen met 2 boilers om daar zo in te kunnen springen. En een kleine 3 of 5 kW accu kan ook veel doen rond een 17:00 want dan is het eigenlijk altijd duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:50:
[...]

Nee, Zeer simpel voorbeeld

Maand 2 = 60 cent 1000kwh
Maand 3 = 30 cent 1000kwh

Totaal zonder plafond:
1500 euro. (600+600+300).

Totaal met plafond per maand:
1100 euro (400 + 400 + 300).

Totaal met plafond over totaal:
1200 euro (40cent 3000kwh).

Met terug leveren wordt het nog anders.
Maand 2 = 60 cent 0kwh
Maand 3 = 60 cent -500kwh.

Totaal zonder plafond:
300 euro.

totaal met plafond per maand:
100 euro (400-300)

Totaal met plafond totaal.
200 euro (40 cent x 500kwh)

Dit zijn net voorbeelden dat het met plafond per maand gunstiger is, maar andersom is net zo goed mogelijk.
Vaak zijn dat dat situaties waar je sommige maanden veel meer verbruikt dan het plafond, en andere maanden weer niet.

maar dat worden tevens meteen de moeilijkste rekensommetjes, desalnietemin kan ook dat in de honderden euro's lopen, zo niet hoger.
Dank, iets helderder. Maar nogmaals de blog van zonneplan doorgelezen en vraag me af of het zo werkt.

Ze schrijven:
We passen het prijsplafond weliswaar op maandbasis toe, maar op de jaarafrekening stellen we vast of je totale verbruik boven of onder de verbruikslimieten ligt. Het kan zijn dat je op basis daarvan nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen.
....
Heb je meer verbruikt? Dan reken je het verschil af tegen je gewogen gemiddelde uur- (stroom) en/of dagprijs (gas)
Ik zou dat lezen als "we berekenen het gewoon per maand, alleen als op jaarverbruik je boven de grenzen uitkomt, dan zal alleen het overschot (boven plafond) daarvan verrekend worden tegen het gewogen gemiddelde tarief. Dat maakt het toch nog weer anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Montalbano op 21-12-2022 10:04 ]

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Bezzerk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:42:
[...]

Of die redenering klopt kan niemand je vertellen uiteraard, daarvoor zijn het dynamische prijzen. ;)

Wel snap ik je redenering en kan dat de juiste uitkomst zijn, maar dat is geen garantie.

Zoals ik het nu begrijp heb je op de leveren met jaarrekening het voordeel dat je het plafond per maand mee kunt nemen over het jaar, en diegene met een maandafrekening potentieel kans op maanden met hele lage tarieven om van te profiteren.
Wat het zal worden, kun je pas achteraf zeggen. Of wachten op een reactie van een tweaker met glazen bol ter beschikking :+
Je kan dat wel degelijk vertellen, aan de hand van de mogelijke scenario's.

Als je sowieso iedere maand boven het plafond zit dan klopt die redenering volledig, je hebt dan namelijk niks aan het meenemen van tegoed want je neemt toch niks mee.

Als je iedere maand onder het plafond zit heb je ook niks aan het meenemen, want je gebruikt de meegenomen toegoeden ook niet.

In beide gevallen is het minder gunstig om per jaar te middelen dan per maand. Er is geen situatie mogelijk waarin per jaar middelen goedkoper uitpakt dan per maand, in het slechtste scenario (altijd prijzen boven het plafond) en ook in het beste scenario (altijd prijzen onder het plafond) komt het op hetzelfde uit, in alle andere gevallen (dus iedere verdeling met minimaal 1 maand onder plafond en minimaal 1 maand boven plafond) is per maand middelen goedkoper dan per jaar, dit omdat iedere maand onder het plafond bij middelen per jaar de compensatie voor de overige maanden verlaagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Montalbano schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:03:
[...]

Dank, iets helderder. Maar nogmaals de blog van zonneplan doorgelezen en vraag me af of het zo werkt.

Ze schrijven:

[...]

Ik zou dat lezen als "we berekenen het gewoon per maand, alleen als op jaarverbruik je boven de grenzen uitkomt, dan zal alleen het overschot (boven plafond) daarvan verrekend worden tegen het gewogen gemiddelde tarief. Dat maakt het toch nog weer anders?
Ze mogen ondertussen wel eens zelf met concrete voorbeelden komen,
we hebben nu 10 leveranciers met 10 verschillende uitleggen.
Elk van die soort van uitleggen hebben voor en nadelen afhankelijk van hoe je energie verbruik in elkaar steekt.

ben nu 3x bezig geweest om alles op een rijtje te zetten, maar nog voordat ik klaar ben komen ze weer met nieuwe andere informatie. :).

Ik zie het wel.
Ondertussen gewoon minder verbruiken want dat scheelt altijd.
En stroom gebruiken op de goedkopere momenten, dat scheelt uiteindelijk ook altijd.
Echter hoeveel precies, daar heb ik ondertussen die glazenbol weer voor nodig.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Gewoon afwachten, er zijn veel verschillende leveranciers maar je kan ze wel splitsen op hoe ze afrekenen. Per maand zoals Tibber of met voorschotten zoals Zonneplan.
Ik kreeg een enorm voorschot aanbod van GC, daarbij valt die 100 euro verschil in het nietige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
[...]

Ze schrijven:

[...]

Nee even verderop schrijven ze weer:
Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
Bovendien, indien het alleen zou gaan over ongebruikt tegoed, dan zou je nooit achteraf bij moeten betalen, en dat wordt hier juist wel expliciet genoemd. (Dit zou dan zijn wanneer je compensatie hebt gehad in een dure maand maar daarna een goedkope maand hebt gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
[...]
Die zin is niet duidelijk inderdaad, maar verderop staat het volgende onder "ongebruikt volume meenemen":
Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
En dat is weer wel heel helder. In een 60 cent maand, daarna 20 cent maand situatie heb je eerst compensatie gehad, maar moet je die compensatie terugbetalen op de jaarafrekening (stel dat andere maanden precies 40 cent zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
Smuggler schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:14:
[...]

En stroom gebruiken op de goedkopere momenten, dat scheelt uiteindelijk ook altijd.
Echter hoeveel precies, daar heb ik ondertussen die glazenbol weer voor nodig.
Dat is het punt nu precies, bij een jaargemiddelde is de kans groot dat al dat gedoe met goedkope momenten je exact 0 euro oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 07:16
CP1977 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:06:
[...]

Voor de zekerheid, je weet wel dat salderen bij dynamische contracten iets anders werkt dan normale contracten he.
Dat ligt aan de leverancier toch? ANWB doet het per jaar en Tibber per maand? Of wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude-nl
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Smuggler schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:58:
[...]

Slim laden met de auto kan vaak automatisch, afhankelijk van je laadpaal en auto.
En moet de auto echt vol of red je het ook met 70% van de accu, en kan je die 30% bewaren tot het goedkoper is?
Apps zoals Jedlix zorgen ervoor dat je auto vol is op het moment dat je weg wilt, maar tussen het aansluiten en wegrijden zorgt er app ervoor dat het de meest gunstige tijden pakt daartussen, en de duurste uurtjes overslaat.
Dat snap ik, maar we praten over mijn prive woning thuis.
Ik ben meestal pas 18.00 thuis met de auto, en als die leeg is, heeft hij ca 8-12 uur nodig om op te laden dus moet hij sowieso de nacht door geladen worden.

In de meeste gevallen heb ik aan 70% voldoende, maar als ik onverwachts een afspraak/overleg heb verder het land in, heb ik een volle accu nodig of moet ik alsnog aan een Fastned waarmee alle besparingen in 1 klap te niet worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
dude-nl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:27:
[...]

Ik ben meestal pas 18.00 thuis met de auto, en als die leeg is, heeft hij ca 8-12 uur nodig om op te laden dus moet hij sowieso de nacht door geladen worden.

In de meeste gevallen heb ik aan 70% voldoende, maar als ik onverwachts een afspraak/overleg heb verder het land in, heb ik een volle accu nodig of moet ik alsnog aan een Fastned waarmee alle besparingen in 1 klap te niet worden gedaan.
En dan voor jou de calculatie hoe vaak komt dat voor. En hoeveel moeite moet je doen voor die besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
[...]

Die 8-12 uur is gebaseerd op een "granny charger" neem ik aan? Misschien beetje offtopic, maar check ook eens Thuisladen van je EV deel 2 Bij deze lage laadsnelheden is er ook redelijk wat verlies. Misschien is het verstandig om een laadpaal aan te schaffen zodat je in de goedkope uren meer kW in je auto kan stoppen, en meer voordeel hebt van de lage dippen.

Via Tibber laad ik de auto nu altijd voor 1 uur op op de goedkoopste momenten in de nacht. Dit heeft me echt al veel geld bespaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
earthman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:09:
Als je sowieso iedere maand boven het plafond zit dan klopt die redenering volledig, je hebt dan namelijk niks aan het meenemen van tegoed want je neemt toch niks mee.
Er is in theorie de mogelijkheid dat iedere maand de prijs hoger is dan het prijsplafond, maar dat je in de winter meer gebruikt dan het quotum en in de zomer minder (bijv. met een kleine hoeveelheid zonnepanelen).

In dat geval lijkt me middelen per jaar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
[...]

En als je het omdraait? Stel je gaat vol weg, je zegt in de meeste gevallen heb je aan 70% voldoende, dus dan kom je ook meestal niet leeg thuis? Het scheelt al heel veel of je om bijv 10 uur 's avonds begint te laden, of al om 6 uur. Lukt het dan om hem meestal weer vol te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
earthman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:21:
Dat is het punt nu precies, bij een jaargemiddelde is de kans groot dat al dat gedoe met goedkope momenten je exact 0 euro oplevert.
Inderdaad
Bij een jaargemiddelde is Dynamisch niet echt dynamisch meer te noemen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
NietGiftig schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:42:
[...]

Inderdaad
Bij een jaargemiddelde is Dynamisch niet echt dynamisch meer te noemen lijkt me.
Jawel, want het is een gewogen jaargemiddelde. Je jaargemiddelde wordt nog steeds bepaald door die dynamische prijzen en je hebt dus nog steeds geen idee wat je tarieven gaan zijn.
Veel dynamische leveranciers zetten sowieso al een gewogen maandgemiddelde op de maandfactuur, of een gewogen jaargemiddelde op de eind-/jaarafrekening, dus dat is niet heel anders dan nu gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Ik kijk er zo naar: bij een jaar verrekening mbt plafond ben je nooit slechter af dan met variabele tarieven. En misschien valt het mee en betaal je minder.

Het spreekt wel weer boekdelen dat de overheid een volledig kafkaëske implementatie van het plafond heeft gebouwd maar dat is eigenlijk ook geen verrassing. Het mag in dit calvinistische land niet zo zijn dat je iets meer voordeel dan de ander hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:23
Mfpower schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:00:
Ik kijk er zo naar: bij een jaar verrekening mbt plafond ben je nooit slechter af dan met variabele tarieven. En misschien valt het mee en betaal je minder.

Het spreekt wel weer boekdelen dat de overheid een volledig kafkaëske implementatie van het plafond heeft gebouwd maar dat is eigenlijk ook geen verrassing. Het mag in dit calvinistische land niet zo zijn dat je iets meer voordeel dan de ander hebt.
Niet noodzakelijk correct.
Bij een variabel contract met jaarafrekening kan je ook naar achteren schuiven. Dat kan een verschil maken, vooral voor warmtepomp scenario's waar te weinig eigen opwek is.

Als er maandelijks gerekend wordt (Tibber) dan kan dat natuurlijk niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Mja het is een communistische regeling in een vrije markt. Dat werkt natuurlijk niet lekker. Maar dat is meer de subsidie/corruptie kant.

Waar het voor ons als consument ingewikkeld door wordt is vooral door het volumeplafond van 1200kuub/2900kWh. Want hoe doe je dat op een eerlijke manier terwijl je ook mag overstappen? Simpelste was geweest je krijgt het hele volume op 1 januari (of half/half 1 jan+1jul bijv) bij welke energieleverancier je dan ook zit. Als je overstapt ben je het kwijt. Wel een flinke ontmoediging om over te stappen, maar aangezien het toch een communistische regeling is, is het niet zo gek. Maar de illusie van vrije markt was dan misschien te ver uit het oog verdwenen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
Raymond P schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:17:
[...]
[...]
Niet noodzakelijk correct.
Bij een variabel contract met jaarafrekening kan je ook naar achteren schuiven. Dat kan een verschil maken, vooral voor warmtepomp scenario's waar te weinig eigen opwek is.

Als er maandelijks gerekend wordt (Tibber) dan kan dat natuurlijk niet.
Maar dat is zijn punt, met een jaarafrekening compensatie compenseert dat dan. Zoals uitgelegd op de Zonneplan site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Vind het wel lastig in te schatten of het nog veel zin heeft om over te stappen.

Verbruik is ±1000m3 gas en 7000kWh stroom. Ga nu naar 3EUR/90c bij Energiedirect.

Gas boeit dus eigenlijk weinig omdat ik onder het plafond zit. Denk dat 4000kWh stroom de auto in gaat en die kosten krijg ik gewoon vergoed. Zonnepanelen (±5000kWh opwek) komen met wat geluk in maart.

Neig nu naar overstappen naar Tibber voor stroom en gas laten zitten. Dan rond maart/april weer naar een "standaard" leverancier ivm de zonnepanelen.

Heeft dit nut nu..? Of gewoon lekker blijven zitten? Of naar Shell die nu voordeligere tarieven heeft voor een standaard variabel contract. (Al kunnen die prijzen ook zo veranderen natuurlijk.) Lastig allemaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:23
mdvmine schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:20:
[...]

Maar dat is zijn punt, met een jaarafrekening compensatie compenseert dat dan. Zoals uitgelegd op de Zonneplan site.
:9 Ik heb, denk ik, te snel gelezen. Mea culpa.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NGM
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

Aktieplan zet in op flexibel gebruik stroomnet
Een van de onderdelen van het plan is dat ruimte op het net flexibel wordt ingezet en dat het net minder wordt gebruikt op piekmomenten. Daarom moet het 'mijden van de spits' voordeliger worden.
Oplossing is simpel: dynamische tarieven stimuleren.

8oq411ea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Inspired schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:23:
Vind het wel lastig in te schatten of het nog veel zin heeft om over te stappen.

Verbruik is ±1000m3 gas en 7000kWh stroom. Ga nu naar 3EUR/90c bij Energiedirect.

Gas boeit dus eigenlijk weinig omdat ik onder het plafond zit. Denk dat 4000kWh stroom de auto in gaat en die kosten krijg ik gewoon vergoed. Zonnepanelen (±5000kWh opwek) komen met wat geluk in maart.

Neig nu naar overstappen naar Tibber voor stroom en gas laten zitten. Dan rond maart/april weer naar een "standaard" leverancier ivm de zonnepanelen.

Heeft dit nu..? Of gewoon lekker blijven zitten? Of naar Shell die nu voordeligere tarieven heeft voor een standaard variabel contract. (Al kunnen die prijzen ook zo veranderen natuurlijk.) Lastig allemaal.
En wat als gas in 2023 goedkoper wordt dan 1,45? Nog niet zo lang geleden (november) was het bij dynamische leveranciers nog 60 ct. Dus ook gas zou kunnen schelen als je op dynamisch overstapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Greenman2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:30:
[...]

En wat als gas in 2023 goedkoper wordt dan 1,45? Nog niet zo lang geleden (november) was het bij dynamische leveranciers nog 60 ct. Dus ook gas zou kunnen schelen als je op dynamisch overstapt...
mm ja. Zit wat in. :)

Vind het ook een beetje lastig qua tariefstelling richting WG. Maar goed, dat gaan we dan maar zien. De kWhs die de auto in gaan kan ik op het goedkoopste moment laden namelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Misschien een dom vraagje, maar met welke apparaten kan ik nou flink besparen als ik die alleen tijdens de goedkope uurtjes aanzet?

Ik baalde er enorm van dat ik vergeten was om mijn overvolle vaatwasser vannacht aan te zetten, dus toch maar vanochtend op het duurste uurtje aangezet net voordat ik vertrok naar mijn werk.

Maar ik zie nu via de Pulse dat mijn vaatwasser (die ik bijna altijd op het eco programma laat draaien) maar +/- 90 watt verbruikt en 3 keer een uitschieter naar de 1900 watt voor een paar minuutjes.

Nu gebruikt mijn gamer PC , die ik afentoe de hele dag aan heb ivm thuiswerken, standaard al 200 watt. Dan ben ik toch niet super hard aan het besparen als ik mijn vaatwasser op de goedkope uurtjes aanzet? Of mis ik iets? (ben niet zo'n rekenwonder)

Mijn kookplaat tikt al gauw de 2000 watt aan, zo ook mijn oven en magnetron. Maar om nou in de nacht te gaan koken is ook niet zo praktisch. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Oeps, prijsplafond is incl BTW. Dus het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n). Als het dan 60 cent kost valt dat inderdaad onder het plafond.

€ 0,24755 per kWh is ook incl BTW, dus dat komt neer op een prijs inclusief inkoopvergoedingen, GVO etc van € 0,20458 per kWh excl BTW. Daar gaan we toch wel vrij makkelijk overheen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FlyingPineapple schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:32:
Misschien een dom vraagje, maar met welke apparaten kan ik nou flink besparen als ik die alleen tijdens de goedkope uurtjes aanzet?
eigenlijk alleen de elektrische auto en de warmtepomp(boiler). de rest is haast de moeite niet.
Ik baalde er enorm van dat ik vergeten was om mijn overvolle vaatwasser vannacht aan te zetten
daar hoef je niet van te balen hoor, dat scheelt je misschien 30 eurocent.
Maar ik zie nu via de Pulse dat mijn vaatwasser (die ik bijna altijd op het eco programma laat draaien) maar +/- 90 watt verbruikt en 3 keer een uitschieter naar de 1900 watt voor een paar minuutjes.
beter gewoon even kijken naar het energieverbruik ipv naar het vermogen. Mijn vaatwasser gebruikt 0.7 kWh voor een volle belading. Tsja of ik dat nu tegen 18 cent doe of tegen 50 cent, het blijft een minimale besparing.
Toch wel leuk hoor, kun je aan het einde van het jaar een keertje uit eten van de besparing. Leuke hobby, niet meer dan dat.
Nu gebruikt mijn gamer PC , die ik afentoe de hele dag aan heb ivm thuiswerken, standaard al 200 watt. Dan ben ik toch niet super hard aan het besparen als ik mijn vaatwasser op de goedkope uurtjes aanzet? Of mis ik iets? (ben niet zo'n rekenwonder)
Kijk naar het verbruik, niet naar het vermogen. Vaatwasser verbruikt maar weinig inderdaad. Aan de andere kant weinig moeite (meestal) om hem op andere uurtjes te laten draaien. Die van mij draait tegenwoordig altijd om 03:00
Mijn kookplaat tikt al gauw de 2000 watt aan, zo ook mijn oven en magnetron. Maar om nou in de nacht te gaan koken is ook niet zo praktisch. 😅
precies, daar valt bijna niet mee te schuiven, dus zou die moeite ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:33:
Oeps, prijsplafond is incl BTW. Dus het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n). Als het dan 60 cent kost valt dat inderdaad onder het plafond.

€ 0,24755 per kWh is ook incl BTW, dus dat komt neer op een prijs inclusief inkoopvergoedingen, GVO etc van € 0,20458 per kWh excl BTW. Daar gaan we toch wel vrij makkelijk overheen...
Vorige week is de inclusief prijs per kWh al 16 cent geweest (ok, 2 uur in de nacht maar toch, hoop doet leven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55

Ik baalde er enorm van dat ik vergeten was om mijn overvolle vaatwasser vannacht aan te zetten, dus toch maar vanochtend op het duurste uurtje aangezet net voordat ik vertrok naar mijn werk.

@de Peer heeft al je vragen reeds duidelijk beantwoord :)

Toch nog even mijn huidige ervaring: het gemiddelde uurtarief op een dag ligt in mijn geval steevast een stuk lager dan binnen het vorige 'variabele' contract dat ik had. Hier heb ik dus altijd profijt van. Dit is van invloed op het verbruik van de koelkast, internet modem/router en al dat soort dingen die 24/7 'aan staan'. Als je dan ook nog eens probeert gebruik te maken van de wasmachine/droger en vaatwasser gedurende de goedkope uurtjes, dan ga je dit toch echt wel terug zien in de kosten.

Zie het als boodschappen doen bij de Lidl t.o.v. de AH. Per artikel lijkt het prijsverschil niet zo groot, maar als je hebt afgerekend is het verschil onder aan de streep toch wel significant.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]

eigenlijk alleen de elektrische auto en de warmtepomp(boiler). de rest is haast de moeite niet.
Als je die hebt, dan valt de rest inderdaad in het niet. Maar als je die niet hebt, dan kunnen andere apparaten toch wel voor een groot deel je dagelijks verbruik bepalen. Absoluut is het natuurlijk dezelfde besparing, maar relatief is een veel groter deel van je energierekening. Het zijn voor kleinverbruikers juist deze apparaten waarmee je je maand-/jaarrekening voor een (groot) gedeelte mee kan gaan bepalen, dus ik zou zeggen dat het alsnog wel wat waard kan zijn.

Overigens is er natuurlijk geen man overboord als je de vaatwasser een keer vergeet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Ep Woody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:33:

Je bedoelt dat die 0.85 de kale day-ahead prijs is om uiteindelijk op de 1,40 euro inclusief belastingen prijs te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

daar hoef je niet van te balen hoor, dat scheelt je misschien 30 eurocent.

[...]

beter gewoon even kijken naar het energieverbruik ipv naar het vermogen. Mijn vaatwasser gebruikt 0.7 kWh voor een volle belading. Tsja of ik dat nu tegen 18 cent doe of tegen 50 cent, het blijft een minimale besparing.
Toch wel leuk hoor, kun je aan het einde van het jaar een keertje uit eten van de besparing. Leuke hobby, niet meer dan dat.

[...]

Kijk naar het verbruik, niet naar het vermogen. Vaatwasser verbruikt maar weinig inderdaad. Aan de andere kant weinig moeite (meestal) om hem op andere uurtjes te laten draaien. Die van mij draait tegenwoordig altijd om 03:00

[...]

precies, daar valt bijna niet mee te schuiven, dus zou die moeite ook niet doen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je bevestigt 100% mijn gevoel dat het opzich niet zoveel uitmaakt. (In ieder geval niet als ik 'm 1 keer vergeet) Ik heb namelijk geen elektrische auto, boiler, warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Dat is niet waar, op het moment dat je over het plafondvolume heen gaat en de dynamische tarieven gemiddeld ook boven de variabele tarieven gaan zitten. Lijkt me niet waarschijnlijk maar het kan gebeuren. Een van de dingen die dit kan veroorzaken is het Europese gasprijsplafond: dat geldt namelijk alleen voor de month-ahead (hallo variabel) en niet voor spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Rossi46 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:48:
[...]

@de Peer heeft al je vragen reeds duidelijk beantwoord :)

Toch nog even mijn huidige ervaring: het gemiddelde uurtarief op een dag ligt in mijn geval steevast een stuk lager dan binnen het vorige 'variabele' contract dat ik had. Hier heb ik dus altijd profijt van. Dit is van invloed op het verbruik van de koelkast, internet modem/router en al dat soort dingen die 24/7 'aan staan'. Als je dan ook nog eens probeert gebruik te maken van de wasmachine/droger en vaatwasser gedurende de goedkope uurtjes, dan ga je dit toch echt wel terug zien in de kosten.

Zie het als boodschappen doen bij de Lidl t.o.v. de AH. Per artikel lijkt het prijsverschil niet zo groot, maar als je hebt afgerekend is het verschil onder aan de streep toch wel significant.
Zeker!

De reguliere energiemaatschappijen berekenen voor mij een maandbedrag van rond de € 70 vorige maand, maar in plaats daarvan heb ik van Tibber een rekening van € -4 gekregen zonder dat ik echt bewust aan het besparen ben.

De vaatwasser in de nacht aanzetten is een kleine moeite en blijf ik dan ook lekker doen, maar wasjes overdag draaien is toch net even wat praktischer.

Achja, elke besparing is er eentje!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Dat is de kern van een 'actieprogramma' dat minister Jetten voor Klimaat en Energie heeft gepresenteerd.
Echt, de incompetentie bij Jetten en z'n ministerie is toch met geen pen meer te beschrijven. Aan de ene kant komt 'ie met een plan als dit terwijl 'ie aan de andere kant de ouderwetse energieleveranciers de hand boven het hoofd houdt omdat dynamische contracten 'te marktverstorend' zouden zijn. Juist zo'n prijsplafond is een uitgelezen moment om meer mensen richting dynamische contracten te sturen en de ouderwetse leveranciers een beetje te laten zweten om zich aan te passen aan de al jaren bekende realiteit. Maar nee, Jetten heeft waarschijnlijk een riant baantje in het vooruitzicht bij een van die ouderwets leveranciers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
De prijsplafond-infopagina van de ANWB is de meeste recente update 20 december (gisteren). Daar staat nu het volgende:
Hoe gek het ook klinkt: tegoed mee kunnen nemen tot je jaar- of eindafrekening en daarna weer tot 1 januari 2024 hoeft niet de meest voordelige oplossing te zijn. Dit hangt af van je type energiecontract (vast, variabel of dynamisch) en hoe je verbruik en eventueel teruglevering verloopt over het jaar. Maandelijks de korting vaststellen in plaats van bij de eindfactuur (en dus geen tegoed kunnen meenemen) kan uiteindelijk juist een hogere korting in euro’s betekenen.
en
Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de korting berekend wordt per maand of bij de jaar- of eindafrekening. Op dit moment wordt door de dynamische energieleveranciers, waaronder dus de ANWB, nog uitgezocht wat in euro's de voordeligste optie is voor de klant.
Idealiter zou het zo moeten zijn dat de klant kan kiezen welke optie hij wil..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rossi46
FlyingPineapple schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:40:
[...]

Zeker!

De reguliere energiemaatschappijen berekenen voor mij een maandbedrag van rond de € 70 vorige maand, maar in plaats daarvan heb ik van Tibber een rekening van € -4 gekregen zonder dat ik echt bewust aan het besparen ben.

De vaatwasser in de nacht aanzetten is een kleine moeite en blijf ik dan ook lekker doen, maar wasjes overdag draaien is toch net even wat praktischer.

Achja, elke besparing is er eentje!
Die voorschotten boeien mij nooit zo. Ik kijk liever naar wat ik daadwerkelijk kwijt ben obv verbruik en tarief.

Overigens vind ik wassen in de nacht juist wel lekker :) Voor het slapen gaan het wasje erin, timer erop en 's ochtends voordat ik naar het werk ga even snel ophangen. Zo gepiept en voor je het weet is het onderdeel van je dagelijkse routine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

earthman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is niet waar, op het moment dat je over het plafondvolume heen gaat en de dynamische tarieven gemiddeld ook boven de variabele tarieven gaan zitten. Lijkt me niet waarschijnlijk maar het kan gebeuren. Een van de dingen die dit kan veroorzaken is het Europese gasprijsplafond: dat geldt namelijk alleen voor de month-ahead (hallo variabel) en niet voor spot.
Goed dat je dat even noemt, dat wist ik niet.
In mijn geval maakt het niet zoveel uit, want qua gas blijf ik onder het plafond. Elektra verbruik ik plus minus 3500 kWh dus dan zitten er 600 onzekere kWh in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude-nl
Senaxx schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:31:
[...]

Die 8-12 uur is gebaseerd op een "granny charger" neem ik aan? Misschien beetje offtopic, maar check ook eens Thuisladen van je EV deel 2 Bij deze lage laadsnelheden is er ook redelijk wat verlies. Misschien is het verstandig om een laadpaal aan te schaffen zodat je in de goedkope uren meer kW in je auto kan stoppen, en meer voordeel hebt van de lage dippen.

Via Tibber laad ik de auto nu altijd voor 1 uur op op de goedkoopste momenten in de nacht. Dit heeft me echt al veel geld bespaart
Nee is gebaseerd op 1 fase lader welke in kou op laadt met 3,5-11kwh (De auto is gevoelig voor kou tijdens het laden)
Dan een 65kw accu vullen kost tijd.
Helaas heeft mijn auto geen 3 fase DC optie.

Op de zaal staat een publieke laadpaal waar ik nu nog voor 0,40 per kwh op kan laden. Voordeliger dan thuis dus als deze vrij is, is dat de makkelijkste optie.

Dat snachts opladen tegen laag tarief staat me wel aan. Ik heb een Wallbox plus. Volgens mij moet het mogelijk zijn om daar iets mee te doen qua dynamische tarieven.

Tibber heeft allen geen gas helaas.
Ik heb wel een "warmteboiler" van 270liter. Zou wel ideaal zijn om die te verwarmen tijdens de laag tarieven.
Ik kan die boiler wel op vaste tijden programmeren, maar helaas niet automatisch laten aanpassen.
Maar stel ik pak Tibber voor energie, wat is dan een gunstige partij voor gas uitgaande van 1250-1500m3?

Ik hou niet zo van partijen splitsen ivm verlies overzicht, maar ja, als het echt scheelt...

Copy/paste vattenfall zakelijk tarieven prijsplafond welke ik betaal tot het plafond:
Die grens is nu vastgesteld op 2.900 kWh stroom en
1.200 m3 gas per jaar. Onder deze grens betaalt u straks € 0,40 per kWh stroom en € 1,45
per m3 gas (inclusief btw en overheidsheffingen).

[ Voor 8% gewijzigd door dude-nl op 21-12-2022 14:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Ik heb een tijdje meegelezen op dit forum en naar aanleiding daarvan besloten om met gas over te stappen naar Mijn Domein Energie.

Ik ben nu precies één maand geleden overgestapt. In die periode heb ik 235 m3 verbruikt. Ik ben op basis van de dynamische tarieven € 300 goedkoper uit (!), in vergelijking met mijn vorige leverancier, waar ik € 3,33 per m3 betaalde. Echt een gigantisch verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude-nl
Nog even een vraag, ik probeer het te begrijpen

Als ik nu overstap op dynamisch van Zonnepaneel of Tibber, hoe zit dan het prijsplafond voor mij?

Ben de draad even kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dude-nl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:34:

Als ik nu overstap op dynamisch van Zonnepaneel of Tibber, hoe zit dan het prijsplafond voor mij?

Ben de draad even kwijt.
Dan moet je dit topic even lezen, daarin wordt alles wel besproken.
Het hangt volledig af van je situatie.

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld uberhaupt geen recht op het plafond omdat ik verbruik via een SAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik laat mijn boiler in de nacht opwarmen. Gisteravond gedoucht en niet terug laten verwarmen, maar dat vannacht laten doen. 0.9 kWh 20 cent ipv 26 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
[quote]de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

De droger is er ook nog wel eentje. Zeker als je er nog eentje hebt zonder warmtepomp.

En de vaatwasser 's nachts laten lopen vind ik persoonlijk prettig, geen last van de "herrie", al zet dat minder zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
mathijshooi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:27:
[...]

Je bedoelt dat die 0.85 de kale day-ahead prijs is om uiteindelijk op de 1,40 euro inclusief belastingen prijs te komen?
Artikel 2.2 (vaststelling plafondtarieven)
1.Het plafondtarief voor elektriciteit wordt vastgesteld op: € 0,24755 per kWh.

2.Het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n).

3.Het plafondtarief voor warmte wordt vastgesteld op: € 47,38 per GJ.

4.De plafondtarieven, bedoeld in de voorgaande leden, zijn exclusief energiebelasting en ODE en inclusief 21% btw.

Dit zijn de tarieven waar mee wordt gewerkt. 24.755 cent per kWh incl 21% BTW. Of voor gas: 85.7 cent per m3 incl 21% BTW.

Als we het hebben over energieprijzen voor het prijsplafond kun je niet praten over beursprijzen. Het is namelijk de beursprijs PLUS de inkoopvergoeding/GVO/marge etc dat bepaalt of je over of onder het prijsplafond blijft. BTW is bijzaak. Als je bij een dure aanbieder (hoge opslag) zit dan zal je dus eerder over het prijsplafond gaan dan bij een goedkope aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
djoelzz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:25:
Ik heb een tijdje meegelezen op dit forum en naar aanleiding daarvan besloten om met gas over te stappen naar Mijn Domein Energie.

Ik ben nu precies één maand geleden overgestapt. In die periode heb ik 235 m3 verbruikt. Ik ben op basis van de dynamische tarieven € 300 goedkoper uit (!), in vergelijking met mijn vorige leverancier, waar ik € 3,33 per m3 betaalde. Echt een gigantisch verschil!
Wat een bedragen! Gefeliciteerd 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
dude-nl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:34:

Ben de draad even kwijt.
Ik denk dat het enige eerlijke antwoord is, dat dit momenteel nog niet 100% helder is...

Maar, volgens mij is de consensus momenteel dat je ook met een dynamisch contract gewoon aanspraak maakt op het prijsplafond. De onduidelijkheid zit 'em in de mogelijkheid om het tegoed/tekort aan prijsplafond maand op maand mee te kunnen nemen. Daar waar gebruik wordt gemaakt van een voorschot betaling zou dit gewoon moeten kunnen, daar waar maandelijks naar gebruik wordt gefactureerd (Tibber bijvoorbeeld) ligt dit eventueel wat lastiger.

Maar nogmaals, het is momenteel gewoon nog niet helemaal helder (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
Voor degenen die twijfelen tussen variabel en dynamisch wat betreft prijsplafond+salderen. Het is goed om te realiseren dat ook met een variabel contract je alleen mag salderen met opgewekte stroom in 2023, voor het prijsplafond in 2023. En dan ook voor/na je jaarrekening gescheiden. Dit kan flinke invloed hebben afhankelijk van wanneer je de jaarrekening krijgt; stel bijv al in maart terwijl de zon nog nauwelijks geschenen heeft, of juist in september wanneer de bulk achter de rug is (en je dacht nog veel stroomafname in okt/nov/dec te kunnen salderen met eerder). Wat dat betreft is per maand een rekening van dynamisch contract met een plafond wel heel duidelijk ;).
Pagina: 1 ... 70 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels