Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Hij is al vaker voorbijgekomen in het topic: https://www.energieweerbericht.nu/ (waarschuwing: kop van Jetten erg prominent in beeld op dit moment)

Heeft iemand al 'ns onderzocht of er enige correlatie is tussen hun meerdaagse verwachting en de daadwerkelijke uurtarieven?

Als dat echt voorspellende waarde heeft, kan dat nog extra mogelijkheden bieden om verbruik naar de goedkoopste momenten te sturen (legionella cyclus van de boiler, die ene was in de zoveel tijd die op 60+ graden moet, misschien zelfs EV opladen boven normaal dagelijks verbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
anboni schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:12:
Hij is al vaker voorbijgekomen in het topic: https://www.energieweerbericht.nu/ (waarschuwing: kop van Jetten erg prominent in beeld op dit moment)

Heeft iemand al 'ns onderzocht of er enige correlatie is tussen hun meerdaagse verwachting en de daadwerkelijke uurtarieven?

Als dat echt voorspellende waarde heeft, kan dat nog extra mogelijkheden bieden om verbruik naar de goedkoopste momenten te sturen (legionella cyclus van de boiler, die ene was in de zoveel tijd die op 60+ graden moet, misschien zelfs EV opladen boven normaal dagelijks verbruik)
Ja, wind heeft een vrij directe connectie met de prijzen,
Daarnaast ook de dag van de week en feestdagen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
Per 1 januari gaat het prijsplafond in. Dit maakt een dynamisch energiecontract (nog) minder riskant.
Ik ben erachter dat dynamische leverancier vaak wel een iets hoger vastrecht in rekening brengen.
Klopt het dat ik mag verwachten dat een dynamisch contract met prijsplafond waarschijnlijk lager en bovendien zeker (!!) niet hoger uitvalt dan een variabel contract?
Bij welk verbruik ligt ongeveer het omslagpunt, ervan uitgaand dat ik geen zonneenergie/teruglevering heb?

Ik heb de indruk dat de vergelijking dynamisch / variabel contract onvoldoende transparant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Frankenstein schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:40:

Klopt het dat ik mag verwachten dat een dynamisch contract met prijsplafond waarschijnlijk lager en bovendien zeker (!!) niet hoger uitvalt dan een variabel contract?
natuurlijk is dat niet ZEKER. dat is nu juist de grap van dynamisch.
Maar in de praktijk lijkt de kans wel erg groot te zijn dat je er goedkoper mee uit bent.
Kijk maar terug naar de laatste 12 maanden bijvoorbeeld. Maar he... dat is achteraf he. achteraf kan ik de beurskoersen ook duiden...

Als je je geld belegt voor de lange termijn is de kans erg groot dat dat meer op levert dan de spaarrekening. maar het is niet zeker.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 19-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
de Peer schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:55:
[...]

natuurlijk is dat niet ZEKER. dat is nu juist de grap van dynamisch.
Maar in de praktijk lijkt de kans wel erg groot te zijn dat je er goedkoper mee uit bent.

Als je je geld belegt voor de lange termijn is de kans erg groot dat dat meer op levert dan de spaarrekening. maar het is niet zeker.
Het is natuurlijk zo dat de dynamische tarieven vaak lager zijn dan die van een variabel contract.
Nu doet het plafond intrede en ben je ook dynamisch verzekerd tegen uitschieters naar boven.
Vandaar dat ik zou zeggen dat dynamisch per 1 januari zo goed als zeker voordeliger is (en niet of hooguit nauwelijks hoger uit zou kunnen vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
Frankenstein schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:40:
Per 1 januari gaat het prijsplafond in. Dit maakt een dynamisch energiecontract (nog) minder riskant.
Ik ben erachter dat dynamische leverancier vaak wel een iets hoger vastrecht in rekening brengen.
Bij welk verbruik ligt ongeveer het omslagpunt, ervan uitgaand dat ik geen zonneenergie/teruglevering heb?

Ik heb de indruk dat de vergelijking dynamisch / variabel contract onvoldoende transparant is.
Dat is lastig te zeggen, het variabel kan ook zo veranderen en is nu meestal per maand of kwartaal. En hoe goed speel je hierop in. Heb je een EV die je in de lage tarieven kan opladen. Ik wil nu bijv een boiler aan gaan schaffen maar zit nu te kijken naar 2 x 50 liter in plaats van 1x 100 liter omdat die 2 x 50 sneller kunnen opwarmen in een gunstiger tarief. Maar als ik de tarieven zie dan de afgelopen dagen en morgen kan er weinig mis gaan. Een paar dure dagen is ook helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alubbe75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 14:11
Mijn netbeheerder Stedin wil GEEN slimme meter plaatsen ivm omgevinsproblemen, dit terwijl bij mijn buren met identieke woning vorig jaar een slimme meter is geplaatst. Ik wil graag een contract zoals in dit tioic besproken met dynamische tarieven.

Welke wegen zijn er te bewandelen een slimme meter geplaatst te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frankenstein schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:02:
[...]

Het is natuurlijk zo dat de dynamische tarieven vaak lager zijn dan die van een variabel contract.
Nu doet het plafond intrede en ben je ook dynamisch verzekerd tegen uitschieters naar boven.
Vandaar dat ik zou zeggen dat dynamisch per 1 januari zo goed als zeker voordeliger is (en niet of hooguit nauwelijks hoger uit zou kunnen vallen).
dat ligt niet zo eenvoudig.
als je volledig onder het plafond blijft is die kans al groter.
En als je goed kunt schuiven met je verbruik (EV bijvoorbeeld) wordt die kans nog iets groter.

Daarnaast: lees even goed hoe het 'plafond' verdeeld wordt over het jaar, het is best complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Alubbe75 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:05:
Mijn netbeheerder Stedin wil GEEN slimme meter plaatsen ivm omgevinsproblemen, dit terwijl bij mijn buren met identieke woning vorig jaar een slimme meter is geplaatst. Ik wil graag een contract zoals in dit tioic besproken met dynamische tarieven.

ik denk dat je alleen kunt blijven smeken. Wat zijn omgevingsproblemen? moet dat leveringsproblemen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
*snip* offtopic

[ Voor 120% gewijzigd door Señor Sjon op 19-12-2022 21:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

*snip* liever rapporteren dan reageren. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 19-12-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
de Peer schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:24:
[...]

Nee dat ga ik niet onthouden, dan had je dat er gelijk bij moeten melden ;)
Je persoonlijke voorkeuren zijn verder off-topic hier.
Zeker niet, want zonder EV is EV-verbruik voor mij niet van belang.

Ik zie dat de stukstarieven van dynamisch thans lager zijn dan bij mijn variabele leverancier en dan het plafondtarief. Dat was al zo. Over twee weken weet ik ook dat de dynamische tarieven niet hoger kunnen dan het plafond. Dus voordeliger. Maar heb dit nog niet groot in de krant zien staan.

Wel dit:
https://12ft.io/proxy?q=h...e-voorkomen%7Ebf1b1afa%2F

[ Voor 18% gewijzigd door Frankenstein op 19-12-2022 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
@Frankenstein Als die krant enkel voor jou bedoeld is had het inderdaad gewoon met koeieletters op de voorpagina moeten staan!

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:26
Alubbe75 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:05:

Zeg dat je een zonnepaneel wil plaatsen.
Dan is het geloof ik verplicht gesteld door diezelfde netbeheerder....🙄

Optie 2
Zeg dat je de meter niet vertrouwt. Dat ie volgens jou teveel verbruik aangeeft.

Maar eh, omgevingsproblemen? Wat zijn die dan?
Vuuwapengevaarlijke wijk?
Teveel 2G straling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zojuist ook maar de knoop doorgehakt en per 3-1-2023 flex gas bij groene stroom lokaal afgesloten.

Elektra blijf ik nog even bij Eneco, in ieder geval tot 5 maart (eindafrekening) om m'n stroom van zonnepanelen deze winter nog elektrisch op te stoken met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
gAzu schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:17:
[...]

Zeg dat je een zonnepaneel wil plaatsen.
Dan is het geloof ik verplicht gesteld door diezelfde netbeheerder....🙄

Optie 2
Zeg dat je de meter niet vertrouwt. Dat ie volgens jou teveel verbruik aangeeft.

Maar eh, omgevingsproblemen? Wat zijn die dan?
Vuuwapengevaarlijke wijk?
Teveel 2G straling?
Optie 2 is een dure, als er afwijkingen zijn is het gratis en anders betaal jij de kosten dat ik weet.
Als je 1 fase hebt zou je 3 fase aansluiting kunnen aanvragen, dan moeten ze waak ook de meter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
De dynamische prijzen beginnen na een halve maand bikkelen ineens weer sterk te dalen! Ik voelde even aan dat ik misschien wel over moest gaan stappen, maar voelde toch nog teveel vertrouwen in dynamisch om dat ook echt te doen. En ineens begint het weer te lonen. En dan ook nog eens vandaag het december overhuidssteuntje á 190 euro gehad. Wat een fijne start van de week. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nou, wordt steeds zekerder van de overstap naar Tibber vanaf Greenchoice. Dacht zet mn maandbedrag alvast laag. 2 jaar terug was het €140. Inmiddels opgelopen tot 323euro 34ct stroom. Ik kan niet eens verlagen het moet nu tussen de 380 en 950 euro bij 87ct stroom zitten. Bizar of is er iets wat we niet weten dat we aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:02:
2 jaar terug was het €140. Inmiddels opgelopen tot 323euro 34ct stroom. Ik kan niet eens verlagen het moet nu tussen de 380 en 950 euro bij 87ct stroom zitten. Bizar of is er iets wat we niet weten dat we aan komt.
Zat het 2 jaar terug rond de 15 cent de kW? Dan klopt het voorschot toch redelijk? Niet heel bizar in relatie tot de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
FlyingPineapple schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:27:
De dynamische prijzen beginnen na een halve maand bikkelen ineens weer sterk te dalen! Ik voelde even aan dat ik misschien wel over moest gaan stappen, maar voelde toch nog teveel vertrouwen in dynamisch om dat ook echt te doen. En ineens begint het weer te lonen. En dan ook nog eens vandaag het december overhuidssteuntje á 190 euro gehad. Wat een fijne start van de week. 😊
Als je de afgelopen halve maand al "hoog" vond dan zit je verkeerd. Het kan nog veel hoger en dit hoort er gewoon bij... je voelt als eerste de stijgingen maar ook als eerste de dalingen >:).

Het is echter nog steeds gunstiger dan variabel tarief oid...
Willempie27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:02:
Nou, wordt steeds zekerder van de overstap naar Tibber vanaf Greenchoice. Dacht zet mn maandbedrag alvast laag. 2 jaar terug was het €140. Inmiddels opgelopen tot 323euro 34ct stroom. Ik kan niet eens verlagen het moet nu tussen de 380 en 950 euro bij 87ct stroom zitten. Bizar of is er iets wat we niet weten dat we aan komt.
Die stap heb ik al gemaakt, 1-1-23 Zonneplan.
Kom ook van ~34ct de kWh af, dat zou 87ct de kWh worden als ik bleef bij GC.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Jazsie schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:05:
[...]

Als je de afgelopen halve maand al "hoog" vond dan zit je verkeerd. Het kan nog veel hoger en dit hoort er gewoon bij... je voelt als eerste de stijgingen maar ook als eerste de dalingen >:).

[...]

Die stap heb ik al gemaakt, 1-1-23 Zonneplan.
Kom ook van ~34ct de kWh af, dat zou 87ct de kWh worden als ik bleef bij GC.
Ik stap de 10 januari over. Volgens mij was er 30 dagen opzegtermijn.

Nog een vraag. Als het bij dynamisch extreem hoog wordt zeg maar 1,20 blijven de nachttarieven dan meestal nog wel rond de 30ct? Of gaan die dan ook richting de 80ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ons jaarverbruik zit op 2500kwh en >1300m3 gas. Dus voor komend jaar (9jan) de overstap gewaagd naar dynamisch tarief.

Krijg je per jaar een eindafrekening of gebeurt dat per maand en word dan per maand, of afh van aanbieder,nog een kortere periode, een verrekening met het prijsplafond gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Jazsie schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:05:
[...]

Kreeg vorige maand zelfs geld terug, in een tijd waar iedereen zijn energierekening x5 is gegaan voelde ik me echt de koning te rijk. 😁

Ik volgde dit topic eerst altijd uit interesse en ineens kwam daar 3 maand geleden Essent met een (illegale) verhoging van 50%. Heb toen meteen de knoop doorgehakt om ook over te gaan op dynamisch en nog geen seconde spijt van gehad.

Het zag er even een halve maand niet zo rooskleurig uit, maar we zijn ineens weer terug bij hele nette tarieven.

Heb ook al een vriendin aan Tibber geholpen en loop ook weleens te reclameren in r/Netherlands bij de expats. Simpelweg omdat de meesten zich (door een taalbarriere of onwetendheid) gewoonweg niet bewust zijn van deze gave alternatieve optie.

Helaas is het me nog niet gelukt om mijn ouders over te halen, zij zijn toch meer van de vastigheid en liever niet overstappen want het is o zo veel gedoe (not). Maarja hun keuze natuurlijk... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik test hier graag een stelling over het inzetten van een accu. (Het gaat niet over terugverdientijd en of het zin heeft)

Stel je hebt een accu systeem waarmee je kunt handelen in energie (goedkoop inkopen, duur weer verkopen).
Dan is het toch eigenlijk in alle gevallen irrelevant wat je eigen gebruik is of je eigen PV opwek?
Als je de accu installatie hebt, verdien je daar het meeste mee door hem te richten op maximaal inkoop/verkoop. In plaats van accu goedkoop vullen en je eigen verbruik daarmee af te dekken.

Het is een gedachte spinsel waarbij ik steeds weer op diezelfde conclusie uit kom, ongeacht verbruikers of zonnepanelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
!null schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:29:
Ik test hier graag een stelling over het inzetten van een accu. (Het gaat niet over terugverdientijd en of het zin heeft)

Stel je hebt een accu systeem waarmee je kunt handelen in energie (goedkoop inkopen, duur weer verkopen).
Dan is het toch eigenlijk in alle gevallen irrelevant wat je eigen gebruik is of je eigen PV opwek?
Als je de accu installatie hebt, verdien je daar het meeste mee door hem te richten op maximaal inkoop/verkoop. In plaats van accu goedkoop vullen en je eigen verbruik daarmee af te dekken.

Het is een gedachte spinsel waarbij ik steeds weer op diezelfde conclusie uit kom, ongeacht verbruikers of zonnepanelen.
Klopt om dit moment, omdat je alle belastingen nog saldeert op dit moment.

Als je straks wel belastingen moet betalen om af te nemen, en ze niet terug krijgt bij leveren, dan gaat die ruimte wel meespelen in je accu oplossing.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Ik ben het - ook uit eigen ervaring - helemaal met je eens. Maar zoals @Smuggler ook al zei: vanaf 1 januari 2025 wordt dat anders, omdat dan het salderen stapsgewijs wordt afgebouwd (als het doorgaat).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierautomaat
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 18:38

In België betaal je bovenop de spotprijs belastingen en andere tarieven, die krijg je niet terug als je stroom injecteert. Dus ik tank mijn batterij op de goedkope uren om deze dan in de dure uren te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Jack 2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dat is een mooie oplossing om slim om te gaan met warmte buffering in relatie tot de energie prijzen. Wij hebben een Nibe F1245 aard warmte pomp. Is deze oplossing daar ook op toe te passen dat jij zo weet? Alvast bedankt, groet, Jack
geen idee. hoe werkt de nibe? is het een kwestie van een verbinding maken tussen twee draden (zoals bij mijn panasonic), dan kan je net als ik simpelweg een relay gebruiken om dit contact op commando te maken.

ik deed het zo: kmf in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 19-12-2022 22:32 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 11:56

Vergeet laadverliezen (10-20%) en afschrijving op de accu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kunnen de prijzen bij uitval van de meter ook opgenomen worden in het tarieventabel?
Dan is het duidelijk wat de maximale kosten zullen zijn in zo'n geval. Bijvoorbeeld als de meter stuk is en de netbeheerder heeft 4 maanden geen tijd om hem te vervangen. Of als je nu nog geen slimme meter hebt en de levering er van duurt langer dan verwacht.

Kan dat ook aan de Excel sheet worden toegevoegd?
😊

Weet iemand de reden van de grote spreiding in prijsopslag per kWh en m³?
Bij een aantal is die best fors en ik heb de indruk dat de werkelijke kosten van het handelsplatform niet per energie-eenheid maar per transactie zullen zijn. Dus eigenlijk altijd elke dag gelijk voor het platform.
De pay-per volume prijs is m.i. dus eigenlijk veel te hoog. Eigenlijk zo die 0 moeten zijn .
En zou de leverancier per uur / dag dat je gebruikt of leverd een klein leveringstarief moeten vragen. Die bij gemiddeld gebruik niet boven de €15,- per maand komt (gas en stroom samen, de helft bij geen gas of stroom).

Dat is dan maximaal €180,- per jaar. Dat is ruim meer dan bijvoorbeeld Netflix, Spotify of Disney+, welke elk vele malen meer computer capaciteit vergen om te faciliteren.
Dus eigenlijk moeten de leveringskosten van energie makkelijk uitgevoerd kunnen worden voor minder dan €8,99 (Disney+ maand tarief) met nog steeds een flinke boterham als resultaat voor de leverancier en het handelsplatform.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
@djwice De opslag is voornamelijk onbalanskosten en een beetje garantie van oorsprong, de spreiding ontstaat op een natuurlijke manier door afwijkend inkoopgedrag.

Daar zou dus geen winst op gemaakt moeten worden zoals ze ook allemaal melden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
https://www.zonneplan.nl/modelcontract
De prijzen in het modelcontract zijn vastgesteld op voor elektriciteit (normaal, dal en piektarief) met een terugleververgoeding van €0,10 per kWh. De prijs voor gas is €6,00 per m3
Wow!
Je meter zou maar even haperen... wordt het in 1x prijs x 4.
In plaats van €14,- per dag aan gas, wordt het €60,- ...
In plaats van €4,- per dag aan stroom wordt het €20,-....
Dus €18,- vs €80,-

Wat een kleine lettertjes zeg.
Dit vindt je door in de voorwaarden naar https://www.zonneplan.nl/energie te klikken en dan helemaal naar beneden te scrollen om in de footer op kleine grijze letters modelcontract te klikken.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
djwice schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:50:

[...]

Wow!
Dus €18,- vs €80,-

Dit vindt je door in de voorwaarden naar https://www.zonneplan.nl/energie te klikken en dan helemaal naar beneden te scrollen om in de footer op kleine grijze letters modelcontract te klikken.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor juiste werking van je meter dus dat je deze kosten zelf moet betalen vanwege een hapering zonder dat de netbeheerder hiervoor opdraait zal denk ik niet zomaar gebeuren.

Dit is denk ik alleen in het geval dat als je na het aangaan van het contract geen slimme meter blijkt te hebben (terwijl zij eerst dachten van wel). Ze moeten je dan energie leveren en kunnen dit niet weigeren of vanuit hun kant het contract ontbinden.

Althans dit neem ik aan..

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 20-12-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

[...]

Wow!
Dus €18,- vs €80,-

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de slimme meter en een moderne slimme meter heeft een 10 dagen de kwartierstanden, tot 40 dagen de dag standen en voor een jaar de maand standen, (anders check de DSMR versies 2.2- 4 van je meter)
Als ook sommige dat dynamische energieleveranciers bereid zijn om tijdelijk P1 te gebruiken voor een "tijdelijke schatting" te gebruiken , als je op moment van overstap al een slimme meter had (als Tibber, voor Zonneplan wet ik niet, ik heb geen gas)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

[...]

Wow!
Dus €18,- vs €80,-

Dat is gewoon een vangnet natuurlijk. Ze vangen het eerst nog op met de dongle die in de P1 poort zit. Alleen als ze lange tijd helemaal niks doorkrijgen, gaat het model contract in werking. En dat weet jij dan ook. Kun je in de tussentijd nog een overstap maken als je netbeheerder niet meewerkt aan een oplossing want je hebt geen opzegtermijn.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54

[...]

Wow!
Dus €18,- vs €80,-

Energieleveranciers zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. Dynamische aanbieders willen dit eigenlijk helemaal niet, omdat dit haaks tegenover hun bedrijfsfilosofie staat. Daarom gebruiken ze extreme prijzen om klanten die een modelcontract willen af te schrikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:55
Het is momenteel een stuk warmer dan de afgelopen dagen en de gasprijs gaat direct flink naar beneden. Kale prijs gisteren € 1,18, vandaag € 1,05. Nice :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37
Rossi46 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:58:
Het is momenteel een stuk warmer dan de afgelopen dagen en de gasprijs gaat direct flink naar beneden. Kale prijs gisteren € 1,18, vandaag € 1,05. Nice :)
Zou toch mooi zijn als je nu wat gas zou kunnen bufferen in een eigen gas tank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

thehog schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:13:
[...]

Zou toch mooi zijn als je nu wat gas zou kunnen bufferen in een eigen gas tank :)
Dat we nog ooit blij zouden zijn met 168 cent voor gas :F

Hoewel.. Dat is 50% van wat Nederland nu gemiddeld betaald.

[ Voor 10% gewijzigd door jusch op 20-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
jusch schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:23:
[...]

Dat we nog ooit blij zouden zijn met 168 cent voor gas :F

Hoewel.. Dat is 50% van wat Nederland nu gemiddeld betaald.
Wees blij dat je geen stadsverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Bierautomaat Ja ik bedoel het inderdaad in de context van Nederland in komende paar jaar, dus met volledig salderen.
pirke schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:23:
[...]

Vergeet laadverliezen (10-20%) en afschrijving op de accu niet.
Zeker, maar dat gaat over hoe snel en of je het terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online

Dat hangt ook af van hoe groot je accu is of je op duurste moment nog wat kunt verkopen, je hebt met verliezen te maken (laden/ontladen en eigenverbruik van de extra apparatuur)

Mogelijk is je redenatie vanuit dat een thuisaccu die parallel met de verbruikers aan de netaansluiting is aangesloten ( om verliezen iets te beperken, kan je accu-bank in sleep mode laten gaan tot je deze weer inzet wordt, nadeel van deze strategie, je hebt 80-90% van de tijd een volle of lege accu "calander aging")

Ik heb maar 1 verbruiker op mijn netaansluiting aangesloten en dat is de hybride omvormer, alle verbruikers bevinden zich achter de omvormer samen met de accu en PV.
Als ook dat hoge aantal cycles bij FLP-accu's het aantal cycles minder grote rol spelen dan chemische veroudering

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
CP1977 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:25:
[...]

Wees blij dat je geen stadsverwarming hebt.
Ik wil het er niet over hebben. Gebruik tussen de 20 en 25 GJ per jaar a 90 euro (zonder plafond). Overstappen niet mogelijk omdat een warmtenet is gebonden aan een vast leverancier. Gelukkig met mijn stroom wel over naar een in mijn ogen eerlijke partij (Tibber sinds 10 December).

Inmiddels een offerte uitstaan om voor warm water een boiler te laten plaatsen. Nu alleen nog nadenken over mijn verwarming. kan vanwege het ontbreken van een tuin en een dak vol panelen niet over naar een warmtepomp. Mogelijk wel een airco.

Zag overigens dat ik mijn auto voor +- 17 cent per kWh heb geladen afgelopen nacht. Dat zijn de beter bedragen. ik kom van 74 dal en 95 normaal tarief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat hangt ook af van hoe groot je accu is of je op duurste moment nog wat kunt verkopen, je hebt met verliezen te maken (laden/ontladen en eigenverbruik van de extra apparatuur)

Mogelijk is je redenatie vanuit dat een thuisaccu die parallel met de verbruikers aan de netaansluiting is aangesloten
Ik heb hem nu weliswaar inline zitten zoals jij, maar ik kan hem van alles vertellen. Of hij de accu moet gebruiken of niet, en of hij energie het net in moet pompen of niet.

Ik bedoel het ook als abstracte stelling. Zolang het salderen er nog is, heb je dus geen noodzaak om de accu op het verbruik af te stemmen.
Dit is exact hetzelfde als met zonnepanelen en vaste tarieven. Je hebt geen reden om dit op elkaar af te stemmen.

Uiteraard veranderd dat met de afbouw van salderen.

En loont het nog steed om je verbruik op de uurprijzen af te stemmen, terwijl je accu meer winst behaalt door uitsluitend te handelen.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 20-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

sterker nog, volgend jaar begin ik bij een opdrachtgever die dit als businessmodel heeft..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kmf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:49:
[...]

sterker nog, volgend jaar begin ik bij een opdrachtgever die dit als businessmodel heeft..
Je bedoelt panden/terreinen met alleen maar accu's om alleen maar daarin te handelen?
Niet ter ondersteuning van bepaalde klanten.

Tesla doet dat al maar er zullen vast meer partijen actief zijn.

Overigens al bijzonder veel partijen actief in Nederland met containers vol accu's. Meer dan je zou denken.
Echter gaat het vaak om plaatsing bij bedrijven voor een ondersteunende rol, en ook wat te handelen, maar vaak ook beperkte grid aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:53:
[...]

Je bedoelt panden/terreinen met alleen maar accu's om alleen maar daarin te handelen?

Tesla doet dat al maar er zullen vast meer partijen actief zijn.

Overigens al bijzonder veel partijen actief in Nederland met containers vol accu's. Meer dan je zou denken.
Echter gaat het vaak om plaatsing bij bedrijven voor een ondersteunende rol, en ook wat te handelen, maar vaak ook beperkte grid aansluiting.
Als je gaat "handelen" (zoals wij) zijn de btw en de energiebelasting op dynamische prijzen voor kleine eindverbruikers een rem op het toepassen. Bij zakelijke grootverbruikers die de btw kunnen wegstrepen en een veel lagere energiebelasting hebben (boven 50.000 kWh per jaar maar 0,03 euro, wij betalen volgend jaar 0,125 euro) zijn de accu verliezen (financieel gezien) veel lager en daardoor is de winst per netto teruggeleverde kWh groter. Een vorm van oneerlijke concurrentie ☹️

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

!null schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:53:
[...]

precies. puur om te handelen.
zij willen ook pv partij worden om nog goedkoper in te kopen en te verkopen. en als bedrijf is de accu gewoon bedrijfs asset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Dat handelen met die accu commercieel gaat per kwartier. Is er een tekort worden hiervoor woekerprijzen betaald om het net aan te vullen is er een overschot dat is het bijna gratis. Het is zeg maar de finetuning van het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Morgen weer alle uren onder het prijsplafond (zonneplan), ik hoop dat dit zo door blijft gaan in 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
jusch schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:34:
Morgen weer alle uren onder het prijsplafond (zonneplan), ik hoop dat dit zo door blijft gaan in 2023.
Bij Tibber inclusief belastingen ook. Het middelt iets uit voor morgen. Iets minder diepere dalen, en minder hoge pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj0ugzig2IK19WMaJXRHJPRjdtY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ayzEqO6XKQ0jIvpysOxsZBK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 20-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Senaxx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:37:
[...]

Bij Tibber inclusief belastingen ook. Het middelt iets uit voor morgen. Iets minder diepere dalen, en minder hoge pieken.

[Afbeelding]
Niet helemaal, 7, 8, 9 en 17 zitten boven het prijsplafond. Het prijsplafond gaat over de kale stroomprijs (zonder belastingen, maar incl inkoopvergoedingen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:40:
[...]
Ik heb hem nu weliswaar inline zitten zoals jij, maar ik kan hem van alles vertellen. Of hij de accu moet gebruiken of niet, en of hij energie het net in moet pompen of niet.

Ik bedoel het ook als abstracte stelling. Zolang het salderen er nog is, heb je dus geen noodzaak om de accu op het verbruik af te stemmen.
Dit is exact hetzelfde als met zonnepanelen en vaste tarieven. Je hebt geen reden om dit op elkaar af te stemmen.
Het lijkt dat je het zelfde zoek is ik voor een energieneutrale woning?
(moest even over nadenken, maar misschien meer iets voor een eigen topic omdat we meer mogelijkheden hebben dan alleen verbruik aanpassingen, als ook verschil tussen Victron omgeving en all in one omvormers)

Ik kies wel voor verbruikers aanpassing om deze waar mogelijk af te stemmen op onder gemiddelde dagprijs, gebruik.
Als ook dat ik vanaf half maart tot half oktober nastreef om geen afname voor verbruik van netaansluiting te hebben en mijn accu in de ochtendpiek te ontladen voor de dag (PV op ZO en NW).

Behalve als prijsverschil echt groot is om nog een extra cycle te maken met laden van netaansluiting in periode maart-oktober (12kW/28kWh zonder PV ondersteuning, met PV ondersteuning 17kW)
Als ook dat ik nog open houdt om af te zwaaien in laatste maanden om nog wat PV-overschot op te bouwen die tot einde van jaar kan weg strepen tegen verbruik (saldeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb in HomeAssistant met nordpool nog een klein verschil in prijs omdat de ODE en Oplag er niet bij zitten. De die opening post staat een link naar een instelling maar ik krijg die niet voor elkaar. Er is een error

code:
1
2
3
4
5
6
 additional_costs: >
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
missed comma between flow collection entries (57:6)
 54 |     price_type: kWh
 55 |     #Extra Cost
 56 |     additional_costs: >
 57 |     {% set VAT = 0.09 %}
-----------^
 58 |     {% set ODE = 0.0305 %}
 59 |     {% set tax_kWh = 0.03679 + ODE %}

Het is maar een kleine afwijking maar toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92W0_WPFlXFXYDFsYDnPyV2tUXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FztKMJHani0w7yw00OICpBeY.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:41:
[...]

Niet helemaal, 7, 8, 9 en 17 zitten boven het prijsplafond. Het prijsplafond gaat over de kale stroomprijs (zonder belastingen, maar incl inkoopvergoedingen etc).
Maximumtarief voor energie tot een bepaald gebruik
Tot een verbruik van 1.200 m3 gas, 2.900 kilowattuur (kWh) elektriciteit en 37 gigajoule (GJ) stadsverwarming gelden in 2023 maximale tarieven. Deze tarieven zijn (inclusief belastingen):

€ 0,40 per kWh elektriciteit;
€ 1,45 per m3 gas;
€ 47,38 per GJ stadswarmte.

https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

Mis ik iets? Zolang de all in-kWh prijs onder de 40 cent zit, dan zit je toch onder het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1P__kjWOZuIcMJ0GCY_hZFWIuOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pHHFs9nW4mhkfQtv3NMzTmAG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:45:
[...]

Het lijkt dat je het zelfde zoek is ik voor een energieneutrale woning?
(moest even over nadenken, maar misschien meer iets voor een eigen topic omdat we meer mogelijkheden hebben dan alleen verbruik aanpassingen, als ook verschil tussen Victron omgeving en all in one omvormers)

Ik kies wel voor verbruikers aanpassing om deze waar mogelijk af te stemmen op onder gemiddelde dagprijs, gebruik.
Als ook dat ik vanaf half maart tot half oktober nastreef om geen afname voor verbruik van netaansluiting te hebben en mijn accu in de ochtendpiek te ontladen voor de dag (PV op ZO en NW).

Behalve als prijsverschil echt groot is om nog een extra cycle te maken met laden van netaansluiting in periode maart-oktober (12kW/28kWh zonder PV ondersteuning, met PV ondersteuning 17kW)
Als ook dat ik nog open houdt om af te zwaaien in laatste maanden om nog wat PV-overschot op te bouwen die tot einde van jaar kan weg strepen tegen verbruik (saldeer)
Ik heb nu all-electric, met 5kWp en 12kWh (wordt nog uitgebreid), en daarmee kan ik al vrij makkelijk van Maart tot Oktober zonder afname op het grid.

Ik heb ook nog geen flexibele uurprijzen, ik zit namelijk in een project van 10 huizen met een gezamenlijke aansluiting. Dus iedereen moet over willen.
Maar we kunnen ook dingen gezamenlijk doen, dus er zitten ook voordelen aan.
Ik zou vooral mijn EV(s) willen inzetten met slim laden, want daarvoor heb ik nog niet voldoende PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Sjoan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:48:
[...]
Mis ik iets? Zolang de all in-kWh prijs onder de 40 cent zit, dan zit je toch onder het prijsplafond?
Volgend jaar is de energiebelasting per kWh hoger, dus de marktprijs moet lager blijven dan 24 cent/kWh om onder het plafond te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Vraagje: als je een contract met dynamische uurtarieven hebt is dat dan automatisch zowel voor afname als voor injectie (via eigen zonnepanelen)?

En zijn die tarieven dan gelijk aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:54:
Vraagje: als je een contract met dynamische uurtarieven hebt is dat dan automatisch zowel voor afname als voor injectie (via eigen zonnepanelen)?

Bij Tibber wel. Het tarief wat je betaald is ook wat je terug krijgt.

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
De basis
Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. We geven je exact dezelfde prijs terug die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.

[ Voor 40% gewijzigd door Senaxx op 20-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja
Binnen hetzelfde uur wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
mdvmine schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:53:
[...]

Volgend jaar is de energiebelasting per kWh hoger, dus de marktprijs moet lager blijven dan 24 cent/kWh om onder het plafond te blijven.
Klopt, maar de persoon waar ik op reageerde geeft aan dat het prijsplafond gaat om de kale prijs, exclusief belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 14:24
Willempie27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:48:
Ik heb in HomeAssistant met nordpool nog een klein verschil in prijs omdat de ODE en Oplag er niet bij zitten. De die opening post staat een link naar een instelling maar ik krijg die niet voor elkaar. Er is een error

code:
1
2
3
4
5
6
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 55 |     #Extra Cost
-----------^

[Afbeelding]
Die grafieken zien er veel beter uit dan die wat ik momenteel heb. Als ik mijn niet vergis, is dit gemaakt met Apex Charts. Zou je je lovelace code willen delen voor deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online

code:
1
2
3
4
5
6
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 55 |     #Extra Cost
-----------^

[Afbeelding]
Ik heb zitten zoeken om dit ook in mijn HA te verwerken maar is mij nog niet gelukt. Kwam het ook niet zo tegen in het HA topic of TS. Is het ook mogelijk dat jij je code deelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
Sjoan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:56:
[...]
Klopt, maar de persoon waar ik op reageerde geeft aan dat het prijsplafond gaat om de kale prijs, exclusief belastingen.
Ik denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen :). Ep Woody bedoelde ook te zeggen dat het gaat om die 24 cent kale prijs. Een aantal uren morgen zitten boven die 24 cent, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

Volgens mij wordt bij Tibber per uur gesaldeerd. Dus als jij 1kW terug levert van 9:00 tot 9:30 en je zet de wasmachine aan om 09:30 tot 09:59 en die gebruikt ook 1kW is het saldo dus 0.

Voor in de middag uren kan dit zeer nadelig zijn omdat de prijs dan laag ligt in de zomer. Maar in de maanden dat er minder opbrengst is zeker als je een oost-west opstelling hebt kan je wellicht 30ct voor je opbrengst krijgen terwijl je in de nacht voor 10ct kan afnemen. Omgekeerd kan natuurlijk ook. De prijs is overdag negatief waardoor jij je panelen moet uitschakelen of zelf de energie moet gebruiken om het daarna duur terug te open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
Willempie27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:02:
[...]

Volgens mij wordt bij Tibber per uur gesaldeerd. Dus als jij 1kW terug levert van 9:00 tot 9:30 en je zet de wasmachine aan om 09:30 tot 09:59 en die gebruikt ook 1kW is het saldo dus 0.

Voor in de middag uren kan dit zeer nadelig zijn omdat de prijs dan laag ligt in de zomer. Maar in de maanden dat er minder opbrengst is zeker als je een oost-west opstelling hebt kan je wellicht 30ct voor je opbrengst krijgen terwijl je in de nacht voor 10ct kan afnemen. Omgekeerd kan natuurlijk ook. De prijs is overdag negatief waardoor jij je panelen moet uitschakelen of zelf de energie moet gebruiken om het daarna duur terug te open.
Of als de prijs negatief gewoon je EV opladen met de zonnepanelen. Of van het net natuurlijk, als de prijs negatief is en je trekt even snel 40kW van het net tegen een negatieve prijs :+

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 20-12-2022 14:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willempie27
Senaxx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb zitten zoeken om dit ook in mijn HA te verwerken maar is mij nog niet gelukt. Kwam het ook niet zo tegen in het HA topic of TS. Is het ook mogelijk dat jij je code deelt?
Deze code is uit het opening topic.

De grafieken heb ik ook uit dit topic maar die van morgen zelf aangepast.

Code vandaag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Energieprijs Vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_009
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.1
        color: '#12A141'
      - value: 0.15
        color: '#79B92C'
      - value: 0.2
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.25
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.3
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.35
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Code morgen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Energieprijs Morgen
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_009
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.1
        color: '#12A141'
      - value: 0.15
        color: '#79B92C'
      - value: 0.2
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.25
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.3
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.35
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52

code:
1
2
3
4
5
6
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 55 |     #Extra Cost
-----------^

[Afbeelding]
Zet dit eens als onder sensor in je config

code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: nordpool
    region: "NL" # This can be skipped if you want Kr.sand
    additional_costs: "{{0.0760711|float}}"
    price_in_cents: true

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
mahagen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:37:
[...]

Zet dit eens als onder sensor in je config

code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: nordpool
    region: "NL" # This can be skipped if you want Kr.sand
    additional_costs: "{{0.0760711|float}}"
    price_in_cents: true
Deze pak die wel. Maar hoe wordt VAT dan berekend?
Ik zie nog wel de oude prijzen maar wellicht worden ze aangepast als die prijzen opnieuw worden binnengehaald. Restart heb ik wel al gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Willempie27 op 20-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen :). Ep Woody bedoelde ook te zeggen dat het gaat om die 24 cent kale prijs. Een aantal uren morgen zitten boven die 24 cent, vandaar.
De plafond prijs geldt alleen in 2023 en bedraagt 40 euroct.
Omgerekend met de tarieven van 2023 is dat kaal: 20,3 euroct:
Of maak ik een fout?
kale prijs = plafond prijs /(1+btw) -energiebelasting - opslag leverancier
btw = 0,21
energiebelasting ex btw 12,599 eurocent
opslag leverancier (Tibber): 0,2 eurocent
kale prijs = 40/1,21 - 12,25 - 0,2 = 20,3 eurocent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 07:16
ajvk schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
[...]

Zelf al jaren Eneco aanhanger, maar nu toch de overstap genomen naar ANWB Energie voor zowel gas als electra. Ben de hoge prijzen bij Eneco wel beu. Heb zelf 24 zonnepanelen dus heb wel beetje overschot.
Ja herkenbaar.. Eneco blijft maar verhogen. Echt niet leuk meer..zit er al jaren.
Ik wek niet meer op dan dat ik verbruik en met de salderingsregeling lijkt dus een aanbieder met dynamisch contract sowieso voordeliger dan bij Eneco blijven.

Want in de zomer wek je veel op, verbruik je weinig.. maar dat wordt gewoon gesaldeerd. Tenzij die salderingsregeling eraf is..want dan levert die opgewekte energie minder op, omdat er dan een overschot is op het stroomnet, als ik het goed heb begrepen.

Heb geen electrische auto, warmtepomp of andere mega verbruikende apparaten..dus voor 2023 lijkt ANWB een prima keuze.

Iemand nog een alternatief op ANWB die aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
KC27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:48:
[...]
kale prijs = 40/1,21 - 12,25 - 0,2 = 20,3 eurocent
Ja klopt sorry, die 24 cent had ik onthouden uit het subsidiedocument van Jetten, maar dat is inclusief btw. (Daar wordt € 0,24755 genoemd om precies te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
mdvmine schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:01:
[...]

Ja klopt sorry, die 24 cent had ik onthouden uit het subsidiedocument van Jetten, maar dat is inclusief btw. (Daar wordt € 0,24755 genoemd om precies te zijn).
:o

kortom (heel kort door de bocht) we hebben zo'n 50% belasting per kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Senaxx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:03:
[...]
kortom (heel kort door de bocht) we hebben zo'n 50% belasting per kWh :+
Ja ik vond dit jaar ook al heel on-Nederlands zo met die lage belasting+btw. Bijna eng te noemen; volgend jaar weer bekend zoals vanouds, nu nog dat prijsplafond annuleren haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Dat is een duidelijke (INC ALLE heffingen etc). Via wie heb je dit inzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Willempie27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:02:
[...]

Ik zit in de Belgische context, binnenkort een digitale meter die afname en injectie apart kan registreren. En ook binnenkort de mogelijkheid tot dynamisch uurtarief bij mijn energieleverancier.

Nog geen eigen zonnepanelen en door deze ontwikkelingen wordt het er niet gemakkelijker op om de afweging te maken.
In de zomer verbruiken we relatief weinig, rijwoning zonder plaats om auto op te laden.
Wel de mogelijkheid om panelen op oost en west te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50

code:
1
2
3
4
5
6
    {% set VAT = 0.09 %}
    {% set ODE = 0.0305 %}
    {% set opslag = 0.002 %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 55 |     #Extra Cost
-----------^

[Afbeelding]
Volgens mij kloppen je inspringingen niet. Je moet het precies overnemen van Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.", inclusief de inspringing-ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

meermarco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:19:
[...]

Dat is een duidelijke (INC ALLE heffingen etc). Via wie heb je dit inzicht?
App van Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Queros schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:58:
[...]

Ja herkenbaar.. Eneco blijft maar verhogen. Echt niet leuk meer..zit er al jaren.
Ik wek niet meer op dan dat ik verbruik en met de salderingsregeling lijkt dus een aanbieder met dynamisch contract sowieso voordeliger dan bij Eneco blijven.

Want in de zomer wek je veel op, verbruik je weinig.. maar dat wordt gewoon gesaldeerd. Tenzij die salderingsregeling eraf is..want dan levert die opgewekte energie minder op, omdat er dan een overschot is op het stroomnet, als ik het goed heb begrepen.

Heb geen electrische auto, warmtepomp of andere mega verbruikende apparaten..dus voor 2023 lijkt ANWB een prima keuze.

Iemand nog een alternatief op ANWB die aan te raden is?
Ik zit nu bij EasyEnergy maar denk erover om begin volgend jaar over te stappen.
Ik heb zowel electra als gas nodig en heb geen zonnepanelen.
Ik zit nog in dubio: Tibber + GroeneStroomLokaal of Zonneplan
Heeft iemand de App en HomeAssistant integratie van die twee allebei wel eens gebruikt?
De prijs maakt niet zo'n groot verschil dus ik wil de keuze meer op basis van App en HomeAssistant integratie maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:52:
[...]

Ik zou vooral mijn EV(s) willen inzetten met slim laden, want daarvoor heb ik nog niet voldoende PV.
Kijk eens naar SAP (secundaire aansluit punt/2e meter op de gezamelijke aansluiting) met dynamische leverancier voor EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:32:
[...]

Volgens mij kloppen je inspringingen niet. Je moet het precies overnemen van Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.", inclusief de inspringing-ruimtes.
Ja dat klopt, ik had wel inspring ruimte maar die pak die dus niet goed. Dus bij ter hoogte bij add van additional gaan enteren en daarna per regel plakken. Kopiëren plakken en daarna inspringen werkt dus niet.

Echter de prijs klopt nog steeds niet. Elke keer 2 of 3 cent te veel. Er zit momenteel nog een korting of de energiebelasting. Bij Tibber werken ze al met de nieuwe bedragen in het voorbeeld.

Deze komt wel het dichtste in de buurt maar die laatste is dus 2 ct aftrek. VAT uitzetten.
code:
1
    additional_costs: "{{ (current_price * 0.09) + (0.0368 + 0.0305 - 0.02) |float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Waarom willen jullie eigenlijk de exacte tarieven inclusief alle belasting in die grafiek hebben? Voor mij is die grafiek alleen maar een tool om te bepalen wanneer ik handmatige dingen moet starten, dus dan maakt het niet zoveel uit of het in of ex belasting en heffingen enzo is, zolang het maar consistent is. Of mis ik een obvious use case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:00:
[...]

Ja dat klopt, ik had wel inspring ruimte maar die pak die dus niet goed. Dus bij ter hoogte bij add van additional gaan enteren en daarna per regel plakken. Kopiëren plakken en daarna inspringen werkt dus niet.

Echter de prijs klopt nog steeds niet. Elke keer 2 of 3 cent te veel. Er zit momenteel nog een korting of de energiebelasting. Bij Tibber werken ze al met de nieuwe bedragen in het voorbeeld.

Deze komt wel het dichtste in de buurt maar die laatste is dus 2 ct aftrek. VAT uitzetten.
code:
1
    additional_costs: "{{ (current_price * 0.09) + (0.0368 + 0.0305 - 0.02) |float }}"
Zomaar 2 cent van het bedrag af trekken lijkt me niet echt een oplossing. Misschien dat het met de huidige prijzen toevallig werkt, maar het lijkt me dat er wat anders aan de hand is.
Ik vermoed dat je de prijzen binnenhaalt met BTW. In mijn gelinkte config laat ik de prijzen zonder BTW binnenkomen, omdat ik die in de additional_costs zelf bereken. Zo ben ik niet afhankelijk van de hardcoded BTW in de integratie, en zo hou ik de entity_id altijd hetzelfde.
Check ook eens of er nu toevallig meerdere nordpool entity_id's bestaan in je Home Assistant, misschien kijk je niet naar de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
anboni schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:18:
Waarom willen jullie eigenlijk de exacte tarieven inclusief alle belasting in die grafiek hebben? Voor mij is die grafiek alleen maar een tool om te bepalen wanneer ik handmatige dingen moet starten, dus dan maakt het niet zoveel uit of het in of ex belasting en heffingen enzo is, zolang het maar consistent is. Of mis ik een obvious use case?
Ik schakel sommige apparaten in als er negatieve stroomprijzen zijn, dan maakt de absolute prijs natuurlijk wel uit. Maar verder maakt het inderdaad niet heel erg veel uit, vooral niet aangezien negatieve stroomprijzen in de winter niet/nauwelijks voorkomen. Toch heb ik liever de all-in prijs, omdat ik daarmee ook kan voorspellen hoe hoog onze stroomrekening wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
anboni schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:18:
Ik ben nu nog niet overgestapt (10 januari pas) maar kan zo in home assistent zo precies kijken hoeveel ik zou betalen als het als dynamisch was. Maar je hebt wel gelijk, als het globaal maar klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:18:
[...]
Check ook eens of er nu toevallig meerdere nordpool entity_id's bestaan in je Home Assistant, misschien kijk je niet naar de juiste.
Dat had ik eerder vandaag idd. Sommige blijven er ook maar in staan. Nu contoleer ik het om bij attributen extra cost te kijken.
Twee cent aftrekken is geen oplossing. Ik stap pas in het nieuwe jaar over dan maar eens verder in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Romulus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:43:
[...]

Ik zit nu bij EasyEnergy maar denk erover om begin volgend jaar over te stappen.
Ik heb zowel electra als gas nodig en heb geen zonnepanelen.
Ik zit nog in dubio: Tibber + GroeneStroomLokaal of Zonneplan
Heeft iemand de App en HomeAssistant integratie van die twee allebei wel eens gebruikt?
De prijs maakt niet zo'n groot verschil dus ik wil de keuze meer op basis van App en HomeAssistant integratie maken
Ik zou voor Home Assistant juist zoveel mogelijk onafhankelijke of openbare informatie proberen te gebruiken, en je niet verbinden met een integratie met een leverancier. Zo ben je wat vrijer om over te stappen in de toekomst.
Voor stroomprijzen gebruik ik de nordpool-integratie, en voor gas gebruik ik de EnergyZero-api die openbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zou voor Home Assistant juist zoveel mogelijk onafhankelijke of openbare informatie proberen te gebruiken, en je niet verbinden met een integratie met een leverancier. Zo ben je wat vrijer om over te stappen in de toekomst.
Voor stroomprijzen gebruik ik de nordpool-integratie, en voor gas gebruik ik de EnergyZero-api die openbaar is.
Dat klinkt inderdaad logischer.
Voor wat betreft de App is de App van Tibber beter dan die van Zonneplan of andersom of is er niet veel verschil?

Zou je iets meer kunnen vertellen hoe je de EnergyZero-api voor gas hebt gekoppeld vanuit HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Romulus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:31:
[...]

Voor wat betreft de App is de App van Tibber beter dan die van Zonneplan of andersom of is er niet veel verschil?

Zou je iets meer kunnen vertellen hoe je de EnergyZero-api voor gas hebt gekoppeld vanuit HA?
Collega erg bloij met Zonneplan. En alles in 1 app. Tibber heeft weer meer integraties. Echter gebruik ik die toch niet. Dus ik kies ook voor Zonneplan. Daarnaast is Zonneplan voor mij voordeleiger dan Tibber en een andere leverancier voor gas. (Zonneplan doet niet enkel gas helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicco92 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:20:
[...]

Ik schakel sommige apparaten in als er negatieve stroomprijzen zijn, dan maakt de absolute prijs natuurlijk wel uit.
Ohja, daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Ook met negatieve marktprijs betaal je natuurlijk nog steeds belasting per kWh. Geen idee hoe het dan zit, of je dan alsnog over de absolute prijs BTW betaalt, dat maakt het mogelijk nog wat complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Romulus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:31:
[...]

Ik vind zelf de app van Tibber beter, maar die van Zonneplan is ook zeker niet slecht. Bij beide apps zit het met de basisinformatie die ik belangrijk vind (huidige en toekomstige prijzen) wel goed. Bij Tibber heb je daarnaast nog wel meer informatie die interessant kan zijn zoals je historisch verbruik in kWh en euro's. Bij Zonneplan vond ik dat veel minder uitgebreid, maar het is ook al zo'n 4-5 maanden geleden dat ik de app van Zonneplan gebruikt heb.

De api van EnergyZero gebruik ik met een rest-sensor in Home Assistant:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
- platform: rest
  name: "Gas price"
  device_class: monetary
  unit_of_measurement: "€/m³"
  method: GET
  value_template: "{{ (value_json.Prices[0].price | float(0) + (0.06839 + 0.04798000 + 0.449724771) * 1.09) | round(3) }}"
  resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?{{ utcnow().strftime('fromDate=%Y-%m-%dT%H:00:00.000Z&tillDate=%Y-%m-%dT%H:59:59.999Z') }}&interval=4&usageType=3&inclBtw=true

Niet heel uitgebreid, aangezien het alleen de huidige gasprijs toont. Dit omdat ik vind dat je weinig kan sturen met gasverbruik. Vooral niet in een ongeïsoleerd huis als waar wij in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude-nl
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Smuggler schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ja je kan goedkoper uitzijn.
Maar de prijzen kunnen ook hoger zijn.
Zet de volgende termen even op een rijtje:
Vast (vaak 1 jaar), = hele jaar door 1 vast tarief.
Variabel = De tarieven veranderen soms door het jaar heen, soms elk maand.
Dynamisch = Elk uur heb je andere tarieven, zowel hoger als lager dan Vast en Variabel.

Als je de elektrische auto goed (automatisch) kan sturen wanneer je laad, dan is een dynamisch tarief al snel voordelig omdat je optimaal de goedkope uren kan benutten.
Wat je uiteindelijk bij dynamisch gaat betalen dat weet je pas vanaf 13:00 van de dag ervoor, en dat elke dag opnieuw.
Prijzen kunnen makkelijk boven de euro uitschieten.

Je hebt ook nog een PV systeem, je krijgt daarvan de marktprijs terug van dat moment van de dag.
Maar dat weegt in mijn mening niet op van het voordeel van het dynamische tarief.
Het kan ook in je voordeel werken.
In de winter gebruik je veel elektra tegen het prijsplafond, en in de zomer verkoop je de elektra voor 2 a 3x die prijs. Of gratis.... niemand die het weet.
Thanks voor de tips...
Mbt de auto, tja, als hij leeg is, moet hij vol als ik de volgende dag weg moet. Ik kan niet altijd laden wanneer de tarieven het meest gunstig zijn.

Ook vind ik het eenvoudigste om alles bij 1 partij te hebben, maar dat lijkt serieus Euro's te schelen.
Het is een zakelijk contract met ook een bedrijf(je) aan huis waardoor er ook overdags energie gebruikt wordt.
In de avond is het vooral een televisie, en de spelcomputers+schermen van de kids.
Evt de auto erbij dus.

Iedereen zoekt het gouden ei uiteraard. Het gaat mij niet zozeer om zekerheid van vaste maandbedragen, maar wel op de lange termijn voordeel halen.

Is dan toch dynamisch the way to go?

Dan neig ik nu naar Tibber of Zonneplan. Of naai ik mezelf dan met salderen in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
anboni schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:37:
[...]

Ohja, daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Ook met negatieve marktprijs betaal je natuurlijk nog steeds belasting per kWh. Geen idee hoe het dan zit, of je dan alsnog over de absolute prijs BTW betaalt, dat maakt het mogelijk nog wat complexer.
Ook bij een negatieve marktprijs blijft de berekening hetzelfde:
(marktprijs in €/kWh + energiebelasting + ODE + leveranciersopslag) * (1 + BTW-tarief) = all-in-prijs

In de praktijk betekent dat je pas een negatieve all-in prijs krijgt als de marktprijs in €/kWh de opsomming onder de 0 krijgt (bij Tibber is dat bijvoorbeeld vanaf -0,06929 €/kWh ex. BTW in 2022).
In 2023 ligt de energiebelasting per kWh hoger, dus de marktprijs moet dan nog wat lager dan die -6 cent staan om de all-in prijs negatief uit te laten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicco92 op 20-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dude-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:52:
[...]

Thanks voor de tips...
Mbt de auto, tja, als hij leeg is, moet hij vol als ik de volgende dag weg moet. Ik kan niet altijd laden wanneer de tarieven het meest gunstig zijn.
Slim laden met de auto kan vaak automatisch, afhankelijk van je laadpaal en auto.
En moet de auto echt vol of red je het ook met 70% van de accu, en kan je die 30% bewaren tot het goedkoper is?
Apps zoals Jedlix zorgen ervoor dat je auto vol is op het moment dat je weg wilt, maar tusesn het aansluiten en wegrijden zorgt er app ervoor dat het de meest gunstige tijden pakt daartussen, en de duurste uurtjes overslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Sjoan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:48:
[...]

Maximumtarief voor energie tot een bepaald gebruik
Tot een verbruik van 1.200 m3 gas, 2.900 kilowattuur (kWh) elektriciteit en 37 gigajoule (GJ) stadsverwarming gelden in 2023 maximale tarieven. Deze tarieven zijn (inclusief belastingen):

€ 0,40 per kWh elektriciteit;
€ 1,45 per m3 gas;
€ 47,38 per GJ stadswarmte.

https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html Artikel 2.2 (vaststelling plafondtarieven)

Er wordt niet gepraat over all-in prijzen, maar over de kale energieprijs en inderdaad, de energiebelasting gaat weer terug naar het oude niveau, dus grofweg 15 cent belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:44:
[...]

Kijk eens naar SAP (secundaire aansluit punt/2e meter op de gezamelijke aansluiting) met dynamische leverancier voor EV
Ja die heb ik op de radar inderdaad.

Maar dat is niet nodig als we met zijn allen op flexibele energietarieven gaan.

Gelukkig zijn alle meters voorbereid met Modbus, zo kan er een ESP o.i.d. gezet worden op alle meters.
Wordt wat meer database / administratie werk, maar het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14
Na lang wikken en wegen ben ik nu toch ook maar overgestapt van Eneco naar ANWB Energie.
Het feit dat Eneco tussentijds gedurende de looptijd van het halfjaarlijkse contract de prijzen doodleuk nog eens verhogen, terwijl ik al bijna 40 jaar klant ben, heeft de doorslag gegeven. Coulance is ver te zoeken.

Ik hoop met mijn stroomverbruik van 4000 kWu/jaar ca. €600 goedkoper uit te zijn en doordat ik nog wat kan sturen in de verbruiksmomenten van de elektrische boiler (ca. 1000 kWu/jaar) zal dat ook nog wat kunnen besparen.
Alleen jammer dat het nieuwe contract pas half februari in kan gaan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blumma
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04-2023
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:13:
Na lang wikken en wegen ben ik nu toch ook maar overgestapt van Eneco naar ANWB Energie.
Het feit dat Eneco tussentijds gedurende de looptijd van het halfjaarlijkse contract de prijzen doodleuk nog eens verhogen, terwijl ik al bijna 40 jaar klant ben, heeft de doorslag gegeven. Coulance is ver te zoeken.

Ik hoop met mijn stroomverbruik van 4000 kWu/jaar ca. €600 goedkoper uit te zijn en doordat ik nog wat kan sturen in de verbruiksmomenten van de elektrische boiler (ca. 1000 kWu/jaar) zal dat ook nog wat kunnen besparen.
Alleen jammer dat het nieuwe contract pas half februari in kan gaan.
Als je alleen voor Elektriciteit gaat, kun je misschien beter richting Tibber gaan. Goedkoopste en zover ik weet een veel snellere doorlooptijd om klant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
Ep Woody schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:01:
[...]

Er wordt niet gepraat over all-in prijzen, maar over de kale energieprijs
Dat is ook wel logisch, want enerzijds is enkel het leveringstarief iets wat verandert en (doorgaans) door de energieleverancier vastgesteld wordt, anderzijds kunnen ze zo ook bijvoorbeeld aan de energiebelasting en/of BTW sleutelen onafhankelijk van het prijsplafond.

(Als in: wanneer het plafond vastgesteld zou zijn op de all-in prijs van 40 cent, en ze veranderen de energiebelasting en/of de BTW, dan zou je nog steeds 40 cent blijven betalen.)
Pagina: 1 ... 69 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels