Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:31:
[...]
...

Ik probeer overigens zeker te schuiven qua verbruik nav de tarieven. Maar in alle eerlijkheid kan dat vooral bij de wasmachine (+soms de droger) en de vaatwasser. De oven zetten we gewoon aan wanneer we dat willen en ook bij het TV kijken houden we er eigenlijk geen rekening mee.
Inderdaad kan je maar beperkt je verbruik sturen als je geen EV hebt, Zelfs de wasmachine snachts aan doen we niet omdat deze toch wel wat lawaai maakt. Wel nu voornamelijk wassen in de weekenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
[...]

Ga er maar vanuit dat met ZP de aanbieder Zonneplan bedoeld wordt ;)

Ik probeer overigens zeker te schuiven qua verbruik nav de tarieven. Maar in alle eerlijkheid kan dat vooral bij de wasmachine (+soms de droger) en de vaatwasser. De oven zetten we gewoon aan wanneer we dat willen en ook bij het TV kijken houden we er eigenlijk geen rekening mee.
Oke duidelijk. Begint er toch steeds meer op te lijken dat dynamisch voordeliger is dan variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
Raymond P schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:37:
[...]

Zonder actief Tibber contract geen Tibber API access.

Met default firmware van Tibber kan je 'm wel naar een andere MQTT server pointen, maar ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken wat daaruit komt rollen.
Ik gok gewoon de volledige SMR telegrammen.

Het is mij niet gelukt om direct op de channel te subscriben waar de Pulse naartoe pusht, dat staat dicht.

Gezien er een ESP32 in zit is het ook geen rocket science daar iets anders op te flashen...
Dank voor de info.
Hou men homewizzerd wel voor het betere bewaar werk en ha verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Urbanized schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:43:
[...]

Waar staat ZB voor? Mocht het een dynamische leverancier zijn, verbruik je meer overdag of s'avonds? Bijvoorbeeld dat je grootverbruikers pas aanzet wanneer tarief laag is. OF houdt je daar geen rekening mee?
Ik hou wel rekening met mijn vaatwasser en wasmachine, die zet ik aan wanneer het goedkoop is. De hetelucht-oven gebruik ik wel gewoon wanneer ik die nodig is. Verder gebruik ik gewoon stroom wanneer het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Urbanized schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:11:
[...]

Oke duidelijk. Begint er toch steeds meer op te lijken dat dynamisch voordeliger is dan variabel.
Sinds 5 dec ben ik over op dynamische tarieven en ondanks dat ze nu relatief hoog zijn aanzienlijk goedkoper dan variabel.
Ik heb gemiddeld betaald 0,50€/kWh en 2,00€/m3

Dat zijn all-in tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
hbt schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:43:
[...]

Sinds 5 dec ben ik over op dynamische tarieven en ondanks dat ze nu relatief hoog zijn aanzienlijk goedkoper dan variabel.
Ik heb gemiddeld betaald 0,50€/kWh en 2,00€/m3

Dat zijn all-in tarieven
Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Sjoan schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:38:
[...]

Ik hou wel rekening met mijn vaatwasser en wasmachine, die zet ik aan wanneer het goedkoop is. De hetelucht-oven gebruik ik wel gewoon wanneer ik die nodig is. Verder gebruik ik gewoon stroom wanneer het nodig is.
Ja, bepaalde zaken is geen ontkomen aan. Tenzij men s'nachts leef en overdag inactief is. Mensen die in ploegendienst werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
De temperatuur stijgt en de prijs daalt direct. Vanavond nog maar 20ct/kW. Ben benieuwd naar de rest van de week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
moshimoshi schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:23:
De temperatuur stijgt en de prijs daalt direct. Vanavond nog maar 20ct/kW. Ben benieuwd naar de rest van de week.
Het schijnt hard te gaan waaien de komende week. Dus er gaat windenergie opgewekt worden als een malle, dat moeten we terug gaan zien in lage tarieven. Spannend! :+

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:36
Gecko123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:06:
Weet iemand het nieuwe batterijverwarmingsregime met software 2.4 (ID.3 2020). Ik heb de auto deze winter nog niet kunnen betrappen op enig verbruik voor het opwarmen van de batterij. Op zich gunstig, maar ik zou het geruststellend vinden als ik zie dat het ook een keer verwarmt om te zien dat er niets stuk is. Misschien is een nacht in -3 á -6 niet voldoende om de batterij ver genoeg te doen afkoelen?
Om een off-topic vraag toch maar een klein beetje on-topic te maken…..
Ik weet niet hoe het batterijverwarmingsregime van de ID3 werkt, maar bij het laden van een warme accu heb je doorgaans minder laadverliezen.
Het kan dus handig zijn je accu te laden als je net thuis komt van een lange rit want je accu is dan warm(er) en dan zal je minder laadverliezen hebben. Aan de andere kant kan je ook gaan laden vlak voordat je gaat rijden, in dat geval wordt je accu door/tijdens het laden opgewarmd (althans ik neem aan dat een Id3 dat ook doet) en zul je tijdens de rit zuiniger rijden.

Het is dus niet per definitie zo dat als je laad tijdens het laagste dynamische tarief dat je dan ook het voordeligst uit bent. Gezien de huidige kou zou ik ervoor kiezen om te laden tijdens een iets duurder tarief, maar wel net voor vertrek. In dat geval is de accu warm, de auto ontdooit en het verbruik een stuk(je) lager.
Al met al goed de prijzen en de vertrektijden in de gaten houden…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:32
Mars2020 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:31:
[...]
maar bij het laden van een warme accu heb je doorgaans minder laadverliezen.
Om dat even in perspectief te plaatsen: volgens de ANWB zijn die laadverliezen max zo'n 10% (dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat je een fatsoenlijk laadpunt hebt en miet zo stom bent om structureel met de granny charger te laden). Ze hebben jammer genoeg niet onderzocht (of in ieder geval niet gepubliceerd) wat het verschil is tussen koude en warme auto, maar zelfs als de verliezen halveren (wat ik niet verwacht) is dat verschil niet heel significant. Als je vandaag dus direct na je zondagse familiebezoek om 'n uur of 18 gaat opladen (38ct), ben je zeer waarschijnlijk aanzienlijk duurder uit dan als je wacht tot 'n uur of 21 (22ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ben vrij nieuw met Frank, vanaf 3 december. Weten jullie hoe laat de prijzen van de volgende dag zichtbaar worden?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
15:00

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Swerfer schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:00:
Ben vrij nieuw met Frank, vanaf 3 december. Weten jullie hoe laat de prijzen van de volgende dag zichtbaar worden?
Volgens mij is dat voor alle dynamisch providers hetzelfde: ruwweg tussen 12 en uiterlijk 15, vaak rond 'n uur of 13.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
De oven zetten we gewoon aan wanneer we dat willen en ook bij het TV kijken houden we er eigenlijk geen rekening mee.
Een moderne tv verbruikt nauwelijks stroom. Als ik tv kijk is dat zo'n 0,06 kWh extra op een uur.
Koken (keramisch)/oven heb ik op electriciteit, dus daar probeer ik wel rekening mee te houden. Gisteren heb ik om 19:00 gekookt, scheelt toch weer 6 cent. Vanavond ook weer, dan scheelt het 9 cent. Dan pak ik net voor 5 even een cup a soupje en dan is het goed te doen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
anboni schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:47:
[...]

Om dat even in perspectief te plaatsen: volgens de ANWB zijn die laadverliezen max zo'n 10% (dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat je een fatsoenlijk laadpunt hebt en miet zo stom bent om structureel met de granny charger te laden).
Zit daar verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Zie link van de ANWB. In het kort: lager vermogen = meer verlies, complexere bedrading (want extra overgangen in stopcontacten en centraaldozen) = meer verlies, oudere bedrading = meer verlies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Mfpower

In dubio

TheBrut3 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:16:
[...]

Een moderne tv verbruikt nauwelijks stroom. Als ik tv kijk is dat zo'n 0,06 kWh extra op een uur.
Koken (keramisch)/oven heb ik op electriciteit, dus daar probeer ik wel rekening mee te houden. Gisteren heb ik om 19:00 gekookt, scheelt toch weer 6 cent. Vanavond ook weer, dan scheelt het 9 cent. Dan pak ik net voor 5 even een cup a soupje en dan is het goed te doen allemaal.
Mijn tv verbruikt zeker 200 watt. Geen mega vermogen maar eerder 0,2kwh op een uur dan 0,06. 60 watt is een heel zuinige tv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Vanacht om 3 uur 16 cent, maximale van morgen is 36 (zonneplan).
Zal de wind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
TheBrut3 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:16:
[...]

Geen idee wat voor tv jij hebt, maar mijn 55" OLED verbruikt easy 150 watt (afhankelijk van de helderheid). Wat dus neer komt op 0,15 kWh. Uiteraard verbruikt een vaatwasser, oven of elektro kookplaat veel meer, maar op een beetje druilerige avond kan de tv zomaar 4 uur aanstaan, waarbij het dan toch wel geinig is als het tarief laag is, zoals komende avond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
jusch schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:39:
Vanacht om 3 uur 16 cent, maximale van morgen is 36 (zonneplan).
Zal de wind zijn.
Morgen van 7 is 7 is wel een erg eentonige prijs :+
Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:53:
Geen idee wat voor tv jij hebt, maar mijn 55" OLED verbruikt easy 150 watt (afhankelijk van de helderheid). Wat dus neer komt op 0,15 kWh. Uiteraard verbruikt een vaatwasser, oven of elektro kookplaat veel meer, maar op een beetje druilerige avond kan de tv zomaar 4 uur aanstaan, waarbij het dan toch wel geinig is als het tarief laag is, zoals komende avond :)
Ik weet ook het exacte verbruik niet. Was uren aan het vergelijken waar de tv aan stond met uren waar die niet aan stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een nieuwe A label wasmachine verbruikt maar 0,5 kWh per wasbeurt. Het verschil tussen een dure kWh en een goedkope is in het beste geval maar 30 cent. Dus kan je 15 cent per wasbeurt besparen. Met 3 wasjes per week kom je op hoogstens 2 euro/maand aan besparing.
Nee, dynamisch is vooral goedkoop omdat het de hele dag door goedkoper is dan variabele tarieven van de reguliere leveranciers. Alleen met een EV kan je significante besparingen behalen door te timen.
Met de warmtepomp ben ik er ook nog niet over uit of het nuttig is om in de duurste uren niet te verwarmen. Hij gaat de uren erna met een veel hogere frequentie verwarmen om de graadminuten weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
wij zitten op het moment bij Eneco met een variabel contract,
we betalen nu:
Gas: €3,17 m3
Stroom: 0,79 kWh
+ iedere maand €10,80 vaste leveringskosten + €34,09 netbeheerkosten.
(Het gaat waarschijnlijk in Januari nog meer worden, denk rond de €3,50 m3..)

Is een dynamisch contract altijd goedkoper dan een variabel?

Ik heb tot nu toe de volgende aanbieders gevonden:
Frank Energie
ANWB Energie
Tibber

Zit er verschil tussen deze 3? Of komt het allemaal op hetzelfde neer met dezelfde prijzen.

Zijn de prijzen van de dynamische aanbieders op dit moment (winter) het hoogst?
Zal dit straks in de zomertijden nog (veel) lager worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt

hbt

Gianluigi schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:13:
wij zitten op het moment bij Eneco met een variabel contract,
we betalen nu:
Gas: €3,17 m3
Stroom: 0,79 kWh
+ iedere maand €10,80 vaste leveringskosten + €34,09 netbeheerkosten.
(Het gaat waarschijnlijk in Januari nog meer worden, denk rond de €3,50 m3..)

Is een dynamisch contract altijd goedkoper dan een variabel?

Frank Energie
ANWB Energie
Tibber

Zit er verschil tussen deze 3? Of komt het allemaal op hetzelfde neer met dezelfde prijzen.

Zijn de prijzen van de dynamische aanbieders op dit moment (winter) het hoogst?
Zal dit straks in de zomertijden nog (veel) lager worden?
Ik zit sinds 5 dec bij Tibber voor stroom en Mijndomein voor gas.
Gemiddeld nu 0.50 euro/kWh en 2.00 euro/m3 all-in (maar zonder leveringskosten en netbeheer)
Dus aanzienlijk goedkoper. Lees ook ff topic start door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:27
Matige ervaringen met ANWB, klantenservice slecht bereikbaar. Nu zit ik bij Tibber, Zeer tevreden en echt heel transparant!

[ Voor 3% gewijzigd door Gh0st op 18-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:38:
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijs tussen 00:00 en 01:00 zo hoog is? Dat is toch een rare tijd voor een uitschieter omhoog?
Hierdoor bijvoorbeeld:

Russell Hardy, de ceo van de Zwitsers/Nederlandse energiehandelaar Vitol, kan tevreden terugzien op een winters weekje. Britse consumenten betaalden maandag recordprijzen voor de stroom afkomstig van Vitols energiecentrale Rye House bij Londen. Doordat er een gebrek was aan opwekcapaciteit, moest er omgerekend 6.870 euro worden neergeteld per megawattuur, honderd keer de prijs van vóór de energiecrisis.

De Britse toezichthouder laakte de 'onmatige' prijzen. Volgens de waakhond kondigen sommige energieleveranciers in tijden van krapte soms bewust aan dat ze hun centrales stilleggen, zodat er onverwachte tekorten ontstaan en de stroomprijs omhoog schiet. Vervolgens moet de landelijk netbeheerder de hoofdprijs betalen om energiebedrijven te overtuigen hun centrales niet uit te schakelen, om het stroomnet in balans te kunnen houden. De kosten hiervan waren afgelopen november al hoger dan er normaal gesproken in een hele winter wordt betaald.

Een woordvoerder van Vitol waste zijn handen tegenover Bloomberg in onschuld. Volgens hem waren er technische problemen met de centrale en hebben onderhoudsmedewerkers dag en nacht gewerkt om de productie overeind te houden. 'In tijden van weinig wind en zon zijn het gascentrales als de onze die de Britse stroomvoorziening op orde houden.'

Op volle kracht levert Vitols gascentrale 410 megawatt vermogen, waardoor er per uur 2,8 miljoen euro omzet werd geboekt. De toezichthouder zint op maatregelen.
-----------
Er wordt dus gespeculeerd en gemanipuleerd.
Stukje marktwerking zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Z___Z schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:08:
Een nieuwe A label wasmachine verbruikt maar 0,5 kWh per wasbeurt. Het verschil tussen een dure kWh en een goedkope is in het beste geval maar 30 cent. Dus kan je 15 cent per wasbeurt besparen. Met 3 wasjes per week kom je op hoogstens 2 euro/maand aan besparing.
Nee, dynamisch is vooral goedkoop omdat het de hele dag door goedkoper is dan variabele tarieven van de reguliere leveranciers. Alleen met een EV kan je significante besparingen behalen door te timen.
Met de warmtepomp ben ik er ook nog niet over uit of het nuttig is om in de duurste uren niet te verwarmen. Hij gaat de uren erna met een veel hogere frequentie verwarmen om de graadminuten weg te werken.
Een warmtepompboiler is zeer zuinig maar doet er ook lang over. Als het overdag 60ct en in de nacht 16ct dan kan bijvoorbeeld een gewone boiler wel opwarmen tot 70 graden. Als u uw woning we mee verwarmt dan is doorstoken misschien het beste. Als het regelmatig langdurig laag is dan zou de groot buffervat ook nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Z___Z schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:08:
Dan moet je wel zo'n machine hebben natuurlijk... Voor het gros van de mensen zal dat niet opgaan en dan wordt de rekensom alweer iets anders. Maar goed, je hebt zeker gelijk, het gemiddeld lagere tarief heeft een positief financieel effect op je gehele verbruik :)

Toch vind ik het erg leuk om van de dipjes op de dag gebruik te maken om de kosten nog net wat aangenamer te maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
Is de Britse spot veiling dan voor stroom gedurende hun dag? Dat verklaart dan wellicht wel zo'n piekje om 00:00 - 01:00, dat valt bij de Britten immers nog onder de veiling van de vorige dag, en de goedkope stroom voor onze tijdzone is voor dat ene uur al verkocht aan de Britten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:47:
[...]

Dan moet je wel zo'n machine hebben natuurlijk... Voor het gros van de mensen zal dat niet opgaan en dan wordt de rekensom alweer iets anders. Maar goed, je hebt zeker gelijk, het gemiddeld lagere tarief heeft een positief financieel effect op je gehele verbruik :)

Toch vind ik het erg leuk om van de dipjes op de dag gebruik te maken om de kosten nog net wat aangenamer te maken :+
Ik doe het ook hoor, maar dit topic zette me aan om toch maar eens te kijken wat het oplevert.
Wasmachine+vaatwasser+wasdroger levert dan toch op maandbasis misschien net 1 Netflix abonnement op.

Maar overstappen van Engie 60 cent naar Tibber (40 cent als het lekker blijft doorwaaien) levert bij mijn verwachte verbruik van 1 MWh ~200 euro op. Daar zit voor mij de grote winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:47:
[...]

Dat is toch 24 euro per jaar en 1200 in 50 jaar. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt

hbt

John245 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:46:
[...]

Dat is toch 24 euro per jaar en 1200 in 5 jaar. :)
120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:07
De vraag is of je voldoende wasprogramma's kan draaien binnen die 50 jaar om je voordeel te behalen. :+

Heel tof hoor die A label machines, maar 4 uurtjes voor een wasprogramma en vervolgens 4 uurtjes drogen is niet voor mij weggelegd. Ik gebruik in praktijk vaker de non-eco settings om in een window van mijn keuze te blijven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt

hbt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Raymond P schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:11:
De vraag is of je voldoende wasprogramma's kan draaien binnen die 50 jaar om je voordeel te behalen. :+

Heel tof hoor die A label machines, maar 4 uurtjes voor een wasprogramma en vervolgens 4 uurtjes drogen is niet voor mij weggelegd. Ik gebruik in praktijk vaker de non-eco settings om in een window van mijn keuze te blijven.
Sterker nog, ik heb thuis uitgebreid getest met de verschillende wasprogramma’s middels zo’n HomeWizard energy socket en het eco-programma was amper tot zelf niet zuiniger. Wel qua waterverbruik (denk ik) want de was kwam significant droger uit de machine, maar dat was ook negatief te merken aan het was resultaat. Sindsdien ben ik gestopt met de eco-programma’s, want daarmee duurde een wasje draaien ook drie uur ipv één uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Frank Energie
ANWB Energie
Tibber

Zit zeker heel verschil tussen deze leveranciers: https://enever.nl/energieleveranciers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:35:
[...]

Sterker nog, ik heb thuis uitgebreid getest met de verschillende wasprogramma’s middels zo’n HomeWizard energy socket en het eco-programma was amper tot zelf niet zuiniger. Wel qua waterverbruik (denk ik) want de was kwam significant droger uit de machine, maar dat was ook negatief te merken aan het was resultaat. Sindsdien ben ik gestopt met de eco-programma’s, want daarmee duurde een wasje draaien ook drie uur ipv één uur.
Dit dus. Met name waterverbruik. Nu doet de mijne 1 uur 1,5kwh ipv 3 uur 0,5. Doe dan maar een uurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Non eco maakt het ook makkelijker om even in de middag te wassen als het goedkoper is, je hebt maar een gat van 1-2 uur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:36
anboni schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:47:
[...]

Om dat even in perspectief te plaatsen: volgens de ANWB zijn die laadverliezen max zo'n 10% (dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat je een fatsoenlijk laadpunt hebt en miet zo stom bent om structureel met de granny charger te laden). Ze hebben jammer genoeg niet onderzocht (of in ieder geval niet gepubliceerd) wat het verschil is tussen koude en warme auto, maar zelfs als de verliezen halveren (wat ik niet verwacht) is dat verschil niet heel significant. Als je vandaag dus direct na je zondagse familiebezoek om 'n uur of 18 gaat opladen (38ct), ben je zeer waarschijnlijk aanzienlijk duurder uit dan als je wacht tot 'n uur of 21 (22ct).
Los van de laadverliezen is het rijden met een warme accu veel efficiënter dan met een koude accu. Als je dus met een hoger tarief laad vlak voor vertrek “kan” dat een besparing geven tijdens het rijden.
De besparing is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het verschil in tarief van het moment van laden. Bij grote tariefsverschillen zou ik laden op het laagste tarief en voorverwarmen voor vertrek. En bij kleinere verschillen zou ik laden vlak voor vertrek.
Punt is alleen dat het lastig is om te berekenen wat het voordeligst is. Als je het echt wilt weten, moet je echt data gaan loggen en analyseren. Ik neem aan dat de ANWB dat in hun test niet heeft meegenomen. Er zullen best wel freaks zijn die dit wel hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Mars2020 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:14:
[...]

Los van de laadverliezen is het rijden met een warme accu veel efficiënter dan met een koude accu. Als je dus met een hoger tarief laad vlak voor vertrek “kan” dat een besparing geven tijdens het rijden.
De besparing is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het verschil in tarief van het moment van laden. Bij grote tariefsverschillen zou ik laden op het laagste tarief en voorverwarmen voor vertrek. En bij kleinere verschillen zou ik laden vlak voor vertrek.
Punt is alleen dat het lastig is om te berekenen wat het voordeligst is. Als je het echt wilt weten, moet je echt data gaan loggen en analyseren. Ik neem aan dat de ANWB dat in hun test niet heeft meegenomen. Er zullen best wel freaks zijn die dit wel hebben gedaan.
In december(14.8 kwh/100km) verbruikt mijn kona gemiddeld rond de 15% meer stroom dan in augustus (13.1kwh/100km) gemeten over 16x2x90km en een snelheid van 103km/u op de teller en de climate control op 19 graden.

Dat voordeel van de batterij opwarmen is echt maar nihil in vergelijk tot laden met 30-40%lagere prijzen. Bijna alle EVs hebben tegenwoordig een warmtepomp aan boord en flink efficiente regelingen om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je batterij kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x5serv
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
Blog van Frank energie geeft nu aan dat “De overheid heeft bepaald dat je “ongebruikte” kuubs of kilowatturen niet mag meenemen naar de volgende maand.”

https://www.frankenergie....energie-is-vooral-complex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vandaag heeft mijn automation "heatpump on when price is low" voor het eerst aangeslagen (prijs is lager dan 25 cent)
als het goed is gaat de warmtepomp vannacht het huis lekker goedkoop warm bufferen zodat ik morgen hopelijk geen verwarming meer nodig heb.

*moet niet vergeten om wat extra conditions in te bouwen (bv temperatuur onder de 25 graden en in wintermaanden)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Gh0st schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
[...]

Matige ervaringen met ANWB, klantenservice slecht bereikbaar. Nu zit ik bij Tibber, Zeer tevreden en echt heel transparant!
Totaal geen last van slechte bereikbaarheid bij ANWB. Kan wellicht niet de goedkoopste zijn maar altijd correct en relatief snel met beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Gh0st schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:41:
[...]

Dat is ook niet mijn ervaring. Toen ik belde om te vragen of mijn aansluiting eerder actief kon zijn (ze nemen nu gematigd nieuwe klanten aan) toen was het antwoord weliswaar teleurstellend (het kon dus niet eerder ;) ) maar ik kreeg vrij snel een erg beleefde dame aan te lijn. Dat is tegenwoordig niet altijd gebruikelijk meer bij bedrijven...

En qua transparantie, feitelijk zijn alle dynamische aanbieders toch behoorlijk transparant? Althans, qua prijsopbouw dan. Een stuk transparanter dan bij de 'reguliere' energiemaatschappijen, waarbij het inmiddels wel duidelijk mag zijn dat de prijsopbouw soms onlogisch is met een forse 'risico opslag' die naar de klant doorberekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
x5serv schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:21:
Blog van Frank energie geeft nu aan dat “De overheid heeft bepaald dat je “ongebruikte” kuubs of kilowatturen niet mag meenemen naar de volgende maand.”

Geldt dit nu alleen voor dynamische leveranciers? Bij Engie lees ik (https://www.engie.nl/klan...regelen/prijsplafond-2023)

---
Als je in een maand minder verbruikt dan het prijsplafond volume en in een andere maand meer, dan is dat niet erg, want dat tellen we op tot je jaarafrekening. Na je jaarafrekening doen we dit weer opnieuw. Je kunt eventuele ruimte die je overhoudt in het volume, omdat je nog niet alles gebruikt hebt, niet meenemen na het moment van je jaarafrekening.
---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
aloft schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:08:
[...]

Geldt dit nu alleen voor dynamische leveranciers? Bij Engie lees ik (https://www.engie.nl/klan...regelen/prijsplafond-2023)

---
Als je in een maand minder verbruikt dan het prijsplafond volume en in een andere maand meer, dan is dat niet erg, want dat tellen we op tot je jaarafrekening. Na je jaarafrekening doen we dit weer opnieuw. Je kunt eventuele ruimte die je overhoudt in het volume, omdat je nog niet alles gebruikt hebt, niet meenemen na het moment van je jaarafrekening.
---
Ja bij Dynamische leveranciers werkt het anders dan bij variabele contracten zoals engie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Smuggler schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:12:
[...]

Ja bij Dynamische leveranciers werkt het anders dan bij variabele contracten zoals engie.
Niet bij alle dynamische leveranciers, bij de ANWB mag je wel ongebruikte energie meenemen naar de volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
dwdd schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:14:
[...]

Niet bij alle dynamische leveranciers, bij de ANWB mag je wel ongebruikte energie meenemen naar de volgende maand.
Geldt dit dan bij alle resellers van EnergyZero? Die werken immers allemaal met een vast voorschot dat achteraf pas met daadwerkelijk verbruik wordt verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zit bijna 1x maand bij Frank Energie. Aangezien per 1 Januaru 2022 zgn. prijsplafond ingaat, heeft dan ueberhaupt zin om naar een ander dynamisch contract te switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Harbo schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:25:
Ik zit bijna 1x maand bij Frank Energie. Aangezien per 1 Januaru 2022 zgn. prijsplafond ingaat, heeft dan ueberhaupt zin om naar een ander dynamisch contract te switchen?
Voor zover het plafond betreft, als je iedere maand eronder blijft of juist eroverheen gaat, dan zal dat niet echt uitmaken. Als je echter een periode hebt dat je eronder blijft en daarna weer eroverheen (bijvoorbeeld in de zomer blijf je onder het plafond en in de herfst of de winter ga je er weer overheen), dan is het extra ongunstig om bij Frank te blijven, ten opzichte van een provider waar je wel tegoed mee kan nemen (ANWB bijvoorbeeld, en waarschijnlijk alle EnergyZero resellers).

Afgezien daarvan is Frank zo'n beetje de duurste van allemaal dus ook om die reden zou switchen te overwegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 16-09 22:26
Harbo schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:25:
Zin, vanuit het perspectief dat…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude-nl
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste mensen,

Ik zie door de berichten het bos niet meer.

Ik zit nu bij Vattenfal (zakelijk)
per 1 jan tarieven naar:
0,701190 per kWh ex BTW
2,65 per m3 ex BTW

Ons verbruik thuis is:
7000kWh (o.a. ivm electrische auto)
1400m3 gas
teruglevering ca 3300kWh

Ik probeer alles te begrijpen wat ik lees maar zie het toch niet goed denk ik.
Het lijkt of variabel/dynamisch ervoor zorgt dat ik voordeliger kan zijn ten opzichte van deze vattenfall tarieven maar ik ben bang dat ik het verkeerd zie.
Kan iemand meekijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
dude-nl schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:03:
Beste mensen,

per 1 jan tarieven naar:
0,701190 per kWh ex BTW
2,65 per m3 ex BTW

Ons verbruik thuis is:
1400m3 gas
teruglevering ca 3300kWh

Het lijkt of variabel/dynamisch ervoor zorgt dat ik voordeliger kan zijn ten opzichte van deze vattenfall tarieven maar ik ben bang dat ik het verkeerd zie.
Kan iemand meekijken?
Ja je kan goedkoper uitzijn.
Maar de prijzen kunnen ook hoger zijn.
Zet de volgende termen even op een rijtje:
Vast (vaak 1 jaar), = hele jaar door 1 vast tarief.
Variabel = De tarieven veranderen soms door het jaar heen, soms elk maand.
Dynamisch = Elk uur heb je andere tarieven, zowel hoger als lager dan Vast en Variabel.

Als je de elektrische auto goed (automatisch) kan sturen wanneer je laad, dan is een dynamisch tarief al snel voordelig omdat je optimaal de goedkope uren kan benutten.
Wat je uiteindelijk bij dynamisch gaat betalen dat weet je pas vanaf 13:00 van de dag ervoor, en dat elke dag opnieuw.
Prijzen kunnen makkelijk boven de euro uitschieten.

Je hebt ook nog een PV systeem, je krijgt daarvan de marktprijs terug van dat moment van de dag.
Maar dat weegt in mijn mening niet op van het voordeel van het dynamische tarief.
Het kan ook in je voordeel werken.
In de winter gebruik je veel elektra tegen het prijsplafond, en in de zomer verkoop je de elektra voor 2 a 3x die prijs. Of gratis.... niemand die het weet.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Smuggler schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:18:
[...]
Prijzen kunnen makkelijk boven de euro uitschieten.
Nou ja, "makkelijk" ben ik het niet mee eens, dan is er wel echt iets aan de hand in de markt met een tekort ergens (een combinatie van factoren speelt er). Maar je moet erop voorbereid zijn dat het kan gebeuren dat zeker wel (afgelopen augustus bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Beste mensen,

per 1 jan tarieven naar:
0,701190 per kWh ex BTW
2,65 per m3 ex BTW

Ons verbruik thuis is:
1400m3 gas
teruglevering ca 3300kWh

Kan iemand meekijken?
Als je elke maand over het maandelijks plafond uit komt is dynamisch sowieso goedkoper, want je moet alles boven het plafond tegen "marktprijs" inkopen. De catch is die 3300 kWh teruglevering. Dat zal voor een groot deel in de zomermaanden zijn. Dus als je in die maanden niet over het plafond heen gaat, kan je beter bij een variabel contract salderen totdat je er weer overheen gaat en het saldo op gemaakt hebt.
Het is wat puzzelen en het is maar de vraag of 2x overstappen genoeg oplevert om de moeite die je ervoor moet doen te verantwoorden is. Als ondernemer (echte ondernemer, niet zzp'er die zichzelf verhuurd) moet je de afweging maken tussen deze activiteit of ander activiteiten die per uur wellicht meer opbrengen. Als particulier (werknemer) is deze som redelijk snel voordelig, gezien je de tijd niet direct zo snel kan alloceren aan iets anders wat per uur meer op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Ik zit bij Frank Energie, en zij geven aan dat het plafond niet allen per maand een maximum heeft, maar ook per dag. Zie ook de link naar de excel die ze hebben gemaakt: https://docs.google.com/s...E_T3_XU8/edit?usp=sharing

Edit: inderdaad staat nergens dat het een maximum is, even in de gaten houden dus.

Ze mopperen trouwens ook wel in de communicatie dat het erg complex is om in te voeren, waar ik ze geen ongelijk in kan geven. Lang leve de marktwerking: tig ambtenaren en 50 energiebedrijfjes zijn druk bezig dit allemaal in te voeren voor een jaartje. En dan nog afgezien van alle support vragen die ze straks krijgen. Wie wordt hier eigenlijk beter van? Al is wel werkverschaffing. En we besteden als Tweakers een groot deel van onze vrije tijd aan het uitzoeken wat het voordeligst is. Misschien is de Total Cost of Ownership van een staatsbedrijf wel lager... |:(

[ Voor 54% gewijzigd door pewill op 19-12-2022 12:11 ]

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
pewill schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:55:
Ik zit bij Frank Energie, en zij geven aan dat het plafond niet allen per maand een maximum heeft, maar ook per dag! Zie ook de link naar de excel die ze hebben gemaakt: https://docs.google.com/s...E_T3_XU8/edit?usp=sharing
Geven ze dat inderdaad zo aan in een begeleidend bericht? Ik denk het namelijk niet. Die verdeling per dag is er alleen om op de juiste manier te kunnen berekenen wat het plafond per contractperiode is. Als je halverwege een maand overstapt (of in het verleden overgestapt bent) worden die waardes gebruikt om precies vast te stellen hoeveel plafond voor en hoeveel na die datum valt. (en als zij het anders uitleggen, snappen ze het zelf waarschijnlijk ook gewoon nog niet)

[ Voor 5% gewijzigd door anboni op 19-12-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
anboni schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:57:
[...]

Geven ze dat inderdaad zo aan in een begeleidend bericht? Ik denk het namelijk niet. Die verdeling per dag is er alleen om op de juiste manier te kunnen berekenen wat het plafond per contractperiode is. Als je halverwege een maand overstapt (of in het verleden overgestapt bent) worden die waardes gebruikt om precies vast te stellen hoeveel plafond voor en hoeveel na die datum valt. (en als zij het anders uitleggen, snappen ze het zelf waarschijnlijk ook gewoon nog niet)
Nee ze geven expliciet aan dat dat is om te weten hoeveel het plafondvolume is als je overstapt:
En om het nog moeilijker te maken: die 221 m³ is ook weer verdeeld over de 31 dagen van januari. Want als je besluit om Frank Energie op 17 januari te verlaten (wat we je afraden), dan moet de nieuwe leverancier weten hoeveel kuubs nog aanspraak maken op compensatie in de laatste 14 dagen van januari. Die maximale dagvolumes tref je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Beste mensen,

per 1 jan tarieven naar:
0,701190 per kWh ex BTW
2,65 per m3 ex BTW

Ons verbruik thuis is:
1400m3 gas
teruglevering ca 3300kWh

Kan iemand meekijken?
Met die gasprijs zou ik voor gas per direct overstappen op een dynamisch contract. Ik zat met ongeveer hetzelfde issue en gebaseerd op historische gegevens ben jij eigenlijk altijd beter uit dan nu. Gemiddeld zéker.

Stroom is een ander verhaal, omdat je ook zonnepanelen hebt. Met een dynamisch contract kun je enkel de energiebelasting en ODE salderen, maar de daadwerkelijke opwek niet. En dat is nogal een dingetje, want het gros van de zon-energie ga je opwekken als de rest dat ook doet en dat is de marktprijs erg laag en soms zelfs negatief (dan moet je dus betalen om de energie kwijt te kunnen op het net). Dat laatste is nog een zeldzaamheid, maar doordat we massaal zonnepanelen bij blijven plaatsen gaat zeker vaker en tegen nog negatievere tarieven plaatsvinden dan we tot nu toe gezien hebben.

Mijn mening is dat zolang we nog flink kunnen salderen en je hebt zonnepanelen, dat een dynamisch contract voor stroom niet handig is (uiteraard afhangende van je eigen opwek en gebruik). Maar gas is dus wèl een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Net Zonneplan gebeld, ze krijgen veel nieuwe aanvragen maar wisten nog niet hoe ze het gingen doen met het prijsplafond. Ze hebben nog een paar dagen nodig.

Ze denken zelfs sterk na over de verbruiksprijs middelen over 12 maanden (ja, dan snap ik dat je ook je verbruik mag middelen over 12 maanden!). Maar de kans op voordeel tegenover een vaste leverancier is dan veel kleiner.

Ik denk dat het eropuit draait dat sommige leveranciers (bijvoorbeeld Tibber) een verbruiksplafrond per maand hanteren en ook een gemiddelde prijs per maand (die ook soms onder het prijsplafond kan vallen) en anderen alles middelen over 12 maanden.

Als je de verbruikersplafonds per maand niet denkt te halen is middelen per maand natuurlijk veel interessanter dan middelen per jaar.

Ook gevraagd of ik met spoed alsnog per 1 januari klant kan worden zodra ze alles weten (rekent wel zo lekker uit met alles), maar ze konden niet garanderen dat ze spoedaanvragen nog in behandeling nemen op tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 19-12-2022 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Rossi46 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:02:
Mijn mening is dat zolang we nog flink kunnen salderen en je hebt zonnepanelen, dat een dynamisch contract voor stroom niet handig is (uiteraard afhangende van je eigen opwek en gebruik).
Ik durf de gok wel aan. Heb een EV die ik redelijk flexibel kan schuiven naar de laagste tarieven. In weken waarin het vooruitzicht is dat we mogelijk negatieve prijzen gaan krijgen, kan ik waarschijnlijk ook wel schuiven met m'n kantoordagen zodat de lege batterij mooi m'n eigen opwek op dat moment kan opslurpen. Wat waarschijnlijk ook nog wel meespeelt is hoe de panelen liggen. Ik heb 19 panelen op oost liggen en 6 op zuid. Met alles op zuid zou het waarschijnlijk al weer pijnlijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
x5serv schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:21:

Diverse malen lees ik nog meenemen van tegoeden, dit bericht staat daar toch haaks op en dat het zou gelden voor alle leveranciers?

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Voor degenen die erop zaten te wachten: Tibber is deze maand wat eerder met de 190 euro subsidie uitkeren.

@Blackeagle Voor leveranciers die maandelijks een 'eindnota' sturen gaat het sparen mogelijk niet door. Uiterlijk aanstaande vrijdag zou daar duidelijkheid over moeten zijn.
[...]

Eco probeert aan alle kanten te helpen. Dat je was droger uit de machine komt zal met het centrifugeprogramma te maken hebben, een restpercentrage van vocht onder 55% is erg fijn. :)
Minder water = minder massa om te verwarmen, eco zal (mogelijk) ook je wastemperatuur aanpassen.
Niet alle zeep doet het lekker op lage temperaturen, niet alle machines wassen netjes schoon met Eco programma als je ze 'zuinig Hollandsch' vult (lees: propvol).
Wil je het eerlijk(er) vergelijken moet je dus het verbruik meten van exact hetzelfde wasje.

Mja, voor mij is het vooral de tijd die ik ermee bezig moet zijn. Als ik 4x per week niet moet vergeten na uren de was uit de machine te halen dan gaat dat 3x per weer fout. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Blackeagle schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
[...]

Diverse malen lees ik nog meenemen van tegoeden, dit bericht staat daar toch haaks op en dat het zou gelden voor alle leveranciers?
Persoonlijk verwacht ik dat de dynamische leveranciers die de prijs per kWh/m3 per maand gaan middelen ook een vast maandplafond dienen te hanteren. Dat maandplafond (eigenlijk is het een dagplafond want je kan theoretisch elke dag overstappen) kan natuurlijk niet afwijken per leverancier anders zou je voordeel kunnen behalen door tussentijds over te stappen van een leverancier met een relatief hoog zomerplafond naar een leverancier met een relatief hoog winterplafond. De leveranciers die de prijs per maand middelen zullen ook typisch je daadwerkelijke verbruik per maand factureren, want de definitieve gemiddelde prijs die je betaald is einde maand volledig bekent.

De leveranciers die de gemiddelde prijs per jaar/contractperiode dan nemen (minder interessant want de dure maanden middelen de perioden onder het plafond uit), mogen dan ook het plafrond per jaar/contractperiode nemen.

Dat zou het meest logisch en ook het meest eerlijk zijn. De maand-leverancier is dan voordelig mits je weinig verbruikt. Vervelend is bijvoorbeeld dat je dan als gasverbruiker in de zomer niet teveel kan douchen (max 17 kuub in juli en augustus) om niet boven je maandplafond uit te komen.

Tibber en FrankEnergie neigen er blijkbaar naar om per maand te middelen, terwijl ANWB en Zonneplan lijken aan te geven per jaar te gaan middelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Malarky op 19-12-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
anboni schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:16:
[...]

Ik durf de gok wel aan. Heb een EV die ik redelijk flexibel kan schuiven naar de laagste tarieven. In weken waarin het vooruitzicht is dat we mogelijk negatieve prijzen gaan krijgen, kan ik waarschijnlijk ook wel schuiven met m'n kantoordagen zodat de lege batterij mooi m'n eigen opwek op dat moment kan opslurpen. Wat waarschijnlijk ook nog wel meespeelt is hoe de panelen liggen. Ik heb 19 panelen op oost liggen en 6 op zuid. Met alles op zuid zou het waarschijnlijk al weer pijnlijker worden.
Ik neem de gok ook aan, sowieso is mijn vebruik 3-4x hoger dan het prijsplafond en 2-3x hoger dan opwek. En bij negatieve prijzen in de zomer PV omvormer begrenzen helpt ook :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Jazsie schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
[...]

Ik neem de gok ook aan, sowieso is mijn vebruik 3-4x hoger dan het prijsplafond en 2-3x hoger dan opwek. En bij negatieve prijzen in de zomer PV omvormer begrenzen helpt ook :).
Ja precies, desnoods. Hoewel ik dan nog overweeg om m'n warmtepompboiler wat extra op te stoken op die momenten, dan gooien we tenslotte zo min mogelijk weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
Sinds anderhalve maand zit ik bij Zonneplan en al 280 EUR bespaard (t.o.v. Eneco).
Begin februari komen de zonnepanelen, per 1 maart ga ik met stroom naar Engie, vanwege salderen/hoge TLV (gas blijft bij Zonneplan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xE_vKD1POi7PchoQp7cDi88Qe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CV0mps2RelMCSW3fbfn6P0Qb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack 2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12-2022
kmf schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:27:
vandaag heeft mijn automation "heatpump on when price is low" voor het eerst aangeslagen (prijs is lager dan 25 cent)
als het goed is gaat de warmtepomp vannacht het huis lekker goedkoop warm bufferen zodat ik morgen hopelijk geen verwarming meer nodig heb.

*moet niet vergeten om wat extra conditions in te bouwen (bv temperatuur onder de 25 graden en in wintermaanden)
Dat is een mooie oplossing om slim om te gaan met warmte buffering in relatie tot de energie prijzen. Wij hebben een Nibe F1245 aard warmte pomp. Is deze oplossing daar ook op toe te passen dat jij zo weet? Alvast bedankt, groet, Jack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:49
Tibber is er vroeg bij deze maand. Zojuist al de €190 ontvangen voor December

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
joep03nl schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:42:
Sinds anderhalve maand zit ik bij Zonneplan en al 280 EUR bespaard (t.o.v. Eneco).
Begin februari komen de zonnepanelen, per 1 maart ga ik met stroom naar Engie, vanwege salderen/hoge TLV (gas blijft bij Zonneplan).

[Afbeelding]
Hou je je gas bij Zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Sjoan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:46:
[...]

Hou je je gas bij Zonneplan?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

pewill schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:55:
Ik zit bij Frank Energie, en zij geven aan dat het plafond niet allen per maand een maximum heeft, maar ook per dag. Zie ook de link naar de excel die ze hebben gemaakt: https://docs.google.com/s...E_T3_XU8/edit?usp=sharing

Edit: inderdaad staat nergens dat het een maximum is, even in de gaten houden dus.

Ze mopperen trouwens ook wel in de communicatie dat het erg complex is om in te voeren, waar ik ze geen ongelijk in kan geven.
Lang leve de marktwerking: tig ambtenaren en 50 energiebedrijfjes zijn druk bezig dit allemaal in te voeren voor een jaartje. En dan nog afgezien van alle support vragen die ze straks krijgen. Wie wordt hier eigenlijk beter van? Al is wel werkverschaffing. En we besteden als Tweakers een groot deel van onze vrije tijd aan het uitzoeken wat het voordeligst is. Misschien is de Total Cost of Ownership van een staatsbedrijf wel lager... |:(
Ik reageer even op het dikgedrukte in je quote.
Het is een subsidie, niet verplicht om in te voeren. Als het echt te complex is staat het ze vrij de subsidie niet te gebruiken. :>

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:16
Lastig hoor.. veel gelezen hier.. maar geen idee wat nu slim is. Ik zit bij Eneco, 3,40 ish voor gas ofzo.. 10 panelen. Geen electrische auto, geen warmtepomp..
Ik verbruik meer dan dat ik oplever in ieder geval.

Ik vind het moeilijk inschatten wat ik nu moet doen. Ik zit voor zowel Gas als Electra bij Eneco nu.
Verbruik in 2022 ongeveer 1050 M3. Eneco App zegt dat ik nu 2500 kWh verbruikt heb en 1632 heb teruggeleverd.

SolarEdge zegt opgewekt nu 2500 kWh.. dus dat maakt mijn jaarverbruik.. geschat zo'n 3750 kWh.

Hebben jullie tips? ANWB energie voor Gas/Electra zat ik naar te kijken.. of Tibber voor Electra en dan een ander voor gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dat prijsplafond bij Tibber wordt nog wel een ding, aangezien de energiebelasting en BTW wel per jaar gesaldeerd worden. Is er dan wel echt sprake van een maandperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
[...]

Dat verbaast me, want ECO-programma's staan er juist bekend om naast zuiniger te zijn ook nog eens schoner te wassen. Ze zijn namelijk vooral zuiniger omdat ze de kleding heel lang laten weken in het wasmiddel. Daarom duurt het ook zo lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:26
Queros schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:53:
Lastig hoor.. veel gelezen hier.. maar geen idee wat nu slim is. Ik zit bij Eneco, 3,40 ish voor gas ofzo.. 10 panelen. Geen electrische auto, geen warmtepomp..

Ik vind het moeilijk inschatten wat ik nu moet doen. Ik zit voor zowel Gas als Electra bij Eneco nu.
Verbruik in 2022 ongeveer 1050 M3. Eneco App zegt dat ik nu 2500 kWh verbruikt heb en 1632 heb teruggeleverd.

SolarEdge zegt opgewekt nu 2500 kWh.. dus dat maakt mijn jaarverbruik.. geschat zo'n 3750 kWh.

Hebben jullie tips? ANWB energie voor Gas/Electra zat ik naar te kijken.. of Tibber voor Electra en dan een ander voor gas?
Zelf al jaren Eneco aanhanger, maar nu toch de overstap genomen naar ANWB Energie voor zowel gas als electra. Ben de hoge prijzen bij Eneco wel beu. Heb zelf 24 zonnepanelen dus heb wel beetje overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ep Woody schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:06:
Dat prijsplafond bij Tibber wordt nog wel een ding, aangezien de energiebelasting en BTW wel per jaar gesaldeerd worden. Is er dan wel echt sprake van een maandperiode?
M.i. nope, maar er zal een fijn lijntje zitten tussen een verrekening en een jaarnota.
Ik heb het vermoeden dat het salderen (en relevante aankomende wetsaanpassing, commissieuitspraken etc) meeweegt.

Het klinkt voor mij logisch dat je (straks) volledig moet wegstrepen bij het aanbieden van een jaarnota in plaats van verrekening. Waarschijnlijk proberen ze die dans te ontspringen of op zijn minst voor te zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31
Raymond P schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
[...]

M.i. nope, maar er zal een fijn lijntje zitten tussen een verrekening en een jaarnota.
Ik heb het vermoeden dat het salderen (en relevante aankomende wetsaanpassing, commissieuitspraken etc) meeweegt.

Het klinkt voor mij logisch dat je (straks) volledig moet wegstrepen bij het aanbieden van een jaarnota in plaats van verrekening. Waarschijnlijk proberen ze die dans te ontspringen of op zijn minst voor te zijn.
Tibber is nog bezig met een nieuwe inrichting van de "regels" van het prijsplafond volgens hun FAQ. Vrijdag de 23e komt daar meer informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rossi46 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:02:
[...]

Met die gasprijs zou ik voor gas per direct overstappen op een dynamisch contract. Ik zat met ongeveer hetzelfde issue en gebaseerd op historische gegevens ben jij eigenlijk altijd beter uit dan nu. Gemiddeld zéker.
Is er een leverancier die alleen gas levert en dynamische prijzen hanteert? Ik heb genoeg automatisering zodat ik bijvoorbeeld het huis op een goedkoper moment kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
moshimoshi schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:17:
[...]

Dat verbaast me, want ECO-programma's staan er juist bekend om naast zuiniger te zijn ook nog eens schoner te wassen. Ze zijn namelijk vooral zuiniger omdat ze de kleding heel lang laten weken in het wasmiddel. Daarom duurt het ook zo lang.
Ik heb het meerdere geprobeerd en iedere keer eigenlijk hetzelfde (negatieve) resultaat. Plat gezegd: het zweet verdween niet volledig uit de kleding wat je direct merkt als je daarna weer gaat zweten (oud zweet stinkt, nieuw zweet niet). Heten wassen zou vast de oplossing zijn, maar dan ga je eigenlijk weer voorbij aan het idee van het eco-programma. Nu weer over naar het normale programma, naar volle tevredenheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
[...]

Aan de andere kant, gaat het prijsplafond niet over de belastingen maar over de kale energieprijs. Het plafondtarief voor elektriciteit wordt vastgesteld op: € 0,24755 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Senaxx schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:28:
[...]

Tibber is nog bezig met een nieuwe inrichting van de "regels" van het prijsplafond volgens hun FAQ. Vrijdag de 23e komt daar meer informatie over.
Daarvan ben ik op de hoogte. De vraag is dus waarom dat nodig is. :+

@Ep Woody Nee, dat is het deel dat wij zien. De opslag valt ook onder het plafond.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 19-12-2022 13:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Senaxx schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:29:
[...]

Is er een leverancier die alleen gas levert en dynamische prijzen hanteert? Ik heb genoeg automatisering zodat ik bijvoorbeeld het huis op een goedkoper moment kan verwarmen.
Ja hoor, meerdere volgens mij. Ik heb zelf in ons nieuwe huis gas via MijnDomein Energie lopen. Was geen enkel probleem om enkel voor gas een overeenkomst af te sluiten. Stroom via Engie, ook zij deden totaal niet moeilijk over het feit dat ik het gas via een andere partij heb lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:32:
[...]

Daarvan ben ik op de hoogte. De vraag is dus waarom dat nodig is. :+

@Ep Woody Nee, dat is het deel dat wij zien. De opslag valt ook onder het plafond.
Klopt, met kaal bedoel ik de prijzen zonder energiebelasting, ode en btw. Niet de beursprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rossi46 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb het meerdere geprobeerd en iedere keer eigenlijk hetzelfde (negatieve) resultaat. Plat gezegd: het zweet verdween niet volledig uit de kleding wat je direct merkt als je daarna weer gaat zweten (oud zweet stinkt, nieuw zweet niet). Heten wassen zou vast de oplossing zijn, maar dan ga je eigenlijk weer voorbij aan het idee van het eco-programma. Nu weer over naar het normale programma, naar volle tevredenheid ;)
Welk merk wasmachine heb je? Ik ben wel benieuwd of het verbruik bij niet eco inderdaad hetzelfde is over het totale wasprogramma. Ik zal een wat gaan meten komende weken. Wij wassen altijd op katoen eco op 60 graden (ja is niet zo zuinig als op 40). Zal eens kijken of het reguliere katoen programma meer verbruikt. Eco programma duurt 3 uur op 60 graden en 3.5 uur op 40-60 (automatisch) graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ep Woody schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:35:
[...]

Klopt, met kaal bedoel ik de prijzen zonder energiebelasting, ode en btw. Niet de beursprijzen.
Dat klopt.
Maar de uiteindelijke subsidie wordt op jaar verrekend ergens in 2025. Men mag niet meer verdiend hebben dan X.
Nu zal dat bij dynamisch niet zo snel een onverklaarbaar vreemd boekjaar geven.

Het mag iig duidelijk zijn dat bij invulling vooral is gekeken naar hoe bedrijven dit kunnnen implementeren in plaats van hoe het voor de consument uitpakt.
Dynamisch bungelt er door het beperkt aantal contracten dan ook maar gewoon een beetje bij.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rossi46 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
[...]

Ja hoor, meerdere volgens mij. Ik heb zelf in ons nieuwe huis gas via MijnDomein Energie lopen. Was geen enkel probleem om enkel voor gas een overeenkomst af te sluiten. Stroom via Engie, ook zij deden totaal niet moeilijk over het feit dat ik het gas via een andere partij heb lopen.
Thanks, ik heb even in de TS gekeken en er staan er inderdaad meerdere. Alleen meeste zijn reseller van EnergyZero. In prognoses scheelt EnergyZero nu mij dan 130 euro per maand t.o.v. Vattenfall :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Queros schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:53:

De grote vraag hierin is hoeveel je zonnepanelen gaan opwekken komend jaar en welk tarief een dynamische aanbieder daar aan zou gaan koppelen. Dat is natuurlijk echt koffiedik kijken, maar de redenering dat je juist erg weinig krijgt op de momenten dat je veel kWh opwekt lijkt mij redelijk rock solid omdat er dan simpelweg een overschat aan energie op de markt is. En dan is het kunnen salderen toch wel erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Z___Z schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:40:
[...]

Welk merk wasmachine heb je? Ik ben wel benieuwd of het verbruik bij niet eco inderdaad hetzelfde is over het totale wasprogramma. Ik zal een wat gaan meten komende weken. Wij wassen altijd op katoen eco op 60 graden (ja is niet zo zuinig als op 40). Zal eens kijken of het reguliere katoen programma meer verbruikt. Eco programma duurt 3 uur op 60 graden en 3.5 uur op 40-60 (automatisch) graden.
Bosch series 2 van inmiddels toch alweer 8 jaar oud ofzo. Het was toen al zeker niet het topmodel en inmiddels vast ingehaald door zuiniger modellen (maar waarschijnlijk ook zuiniger over de hele linie ;) )

Ik heb het wel echt goed getest middels een Excel met daarin alle variabelen (temperatuur, volgraad trommel, aantal toeren centrifugeren, extra water ja/nee, etc. Het verbruik o.b.v. de CSV export vanuit de HomeWizard energy socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Rossi46 Als je minder water hoeft te verwarmen en die energie steekt in langer centrifugeren kom je mogelijk netto op hetzelfde uit.
Vervolgens is er wel minder energie nodig om de was te drogen en zolang je die was niet buiten ophangt kan dat een (aanzienlijke) besparing geven. ;)
Het is een eco-setting, geen absolute stroombesparing-setting.

Nog een keertje doen dus, en dan ook de droge en natte was wegen! :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:58
Kan ook al enige weken niet in mijneasyenergy mijn verbruik inzien, ook hier zijn ze heel snel mee 🤣🤣🤣🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Raymond P schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:00:
@Rossi46 Als je minder water hoeft te verwarmen en die energie steekt in langer centrifugeren kom je mogelijk netto op hetzelfde uit.
Vervolgens is er wel minder energie nodig om de was te drogen en zolang je die was niet buiten ophangt kan dat een (aanzienlijke) besparing geven. ;)

Ook als je de was wel buiten ophangt is het een besparing. Hoe droger de was, hoe groter de kans dat je het buiten kunt drogen en hoe vaker je dus de droger niet gebruikt. Mijn machine kan tot 1600 toeren en daardoor gebruik ik de droger in de winter maar één keer per week en in de zomer nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@moshimoshi Die invalshoek is er ook nog.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Raymond P schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:00:

Was droogt gewoon op het wasrek binnen :) De droger kunnen we niet meer betalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Rossi46 Dat kost dan nog steeds energie. ;)
Als je (nog) geen warmtepompdroger hebt snap ik het wel. Met een 8 jaar oude wasmachine zou ik zeker ff wegen hoeveel vocht je overhoud tussen die programma's, helemaal als het daarna in een condens of afvoer droger gaat.

We dwalen wel af, excuses...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
moshimoshi schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:17:
[...]

ECO is zoals je zegt zuiniger.

De consumentbond heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. ECO programmas wassen schoner op de zelfde temperatuur of even schoon op een lagere temperatuur (en dat laatste is waar de winst zit)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
AJediIAm schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:17:
[...]

De consumentbond heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. ECO programmas wassen schoner op de zelfde temperatuur of even schoon op een lagere temperatuur (en dat laatste is waar de winst zit)
Misschien weten ze hier Wasmachine slimmer maken de antwoorden wel op jullie vragen. Dan kunnen we het hier weer over de day ahead prijzen en aanbieders hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
AJediIAm schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:17:
[...]

offtopic:
Je moet alleen opletten bij 60°C was, dat door een lagere temperatuur soms niet alle bacteriën gedood worden. Daarom wordt hier alle bedden- en ondergoed allemaal op 60°C standaard gewassen, zonder eco.

Rest allemaal op 30 of 40°C non-eco

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 08:56
anboni schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:16:
[...]

@anboni
Ik ben het met je eens. Heb 12 panelen op ZW en 12 panelen op NW. Wek 5000 kWh op, verbruik met twee EV’s is 9500 kWh. Ik heb een uitgebreide analyse gemaakt van de werkelijke impact van teruglever vergoeding per uur, zoals bij Tibber bijvoorbeeld, en dan valt toch op dat er maar een klein effect is, denk aan 100-200€ als je slim gebruik maakt van de PV pieken, en dat is zeker vergeleken met de besparing van het slim laden van 3500 kWh met de EV’s, een verwaarloosbare impact, althans voor mijn situatie.
Zie de details in mijn eerdere post, enkele dagen terug.
Ik ben overgestapt naar Tibber (stroom) en gas (ANWB). Tibber is nu actief sinds twee dagen en de eerste 50€ besparing is al binnen met twee maal de EV laden (vannacht 16 cent vergeleken met 67 cent bij Engie, maal 100 kWh. :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Pagina: 1 ... 68 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels