Is er een Excel-bestand van de BIJLAGE II BIJ ARTIKEL 2.5 (STANDAARDVOLUMEFRACTIES ELEKTRICITEIT EN GAS) van de Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van 12 december 2022, nr. WJZ/ 22493242, houdende regels inzake een subsidie voor leveranciers ter bekostiging van een plafond voor energietarieven voor kleinverbruikers in 2023 (Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023)?
Hallo allen,
Ik heb reeds 7 maanden een variabele contract van Budget Energie en wil overstappen naar dynamisch. Mijn jaarverbruik is ongeveer 1000kWh en 600m3 (alleenstaande). Ik dacht aan het volgende:
1. Elektriciteit bij Tibber afnemen (schijnt de voordeligste te zijn qua prijs)
2. Gas bij...? Tja, welke leverancier heeft de oordeligste prijzen waar men alleen gas kan afnemen?
3. Is het uberhaupt verstandig om bij twee verschillende energieleveranciers een contract af te sluiten?
4. Zijn er nog wijzigingen in het nieuwe jaar die van invloed kunnen zijn op mijn overstap?
5. Heeft het eigenlijk uberhaupt zin om over te stappen (zodat ik minder ga betalen)?
Ik heb reeds 7 maanden een variabele contract van Budget Energie en wil overstappen naar dynamisch. Mijn jaarverbruik is ongeveer 1000kWh en 600m3 (alleenstaande). Ik dacht aan het volgende:
2. Gas bij...? Tja, welke leverancier heeft de oordeligste prijzen waar men alleen gas kan afnemen?
3. Is het uberhaupt verstandig om bij twee verschillende energieleveranciers een contract af te sluiten?
4. Zijn er nog wijzigingen in het nieuwe jaar die van invloed kunnen zijn op mijn overstap?
5. Heeft het eigenlijk uberhaupt zin om over te stappen (zodat ik minder ga betalen)?
[ Voor 7% gewijzigd door Urbanized op 16-12-2022 02:10 ]
Ja ik zit beetje in hetzelfde bootje. Hoog energieverbruik d.m.v eigen EV. Die word door de tibber app nu netjes in de nacht geladen op goedkoopste moment, en verder houden we er rekening mee met de wasmachine en vaatwasser. Maar zolang er geen duidelijkheid is over het meenemen van tegoeden neem ik deze week geen besluit.HiBe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:15:
[...]
OK, dus dat maakt 0,40 - 0,1548679 = 0,2451321 / 1,21 = 0,20259 (afgerond) per kWh voor de prijs om onder het prijsplafond te blijven. daar zitten de huidige opties voor variabele tarieven nog een factor 3 á 4 vanaf. en de (door tibber) verwachte prijzen voor de komende 12 maanden zitten zo rond de 48 cent (ex btw) -> https://tibber.com/nl/energieprijzen
Zolang het niet duidelijk is of je een overschot naar de volgende maand mee kan nemen blijft het dus nog interessant om bij tibber te blijven... en dan misschien vanaf de zomer bij een variabel contract een tegoed te gaan opbouwen wat dan in het najaar ingezet kan worden.
Al zou het wel verstandig zijn om mijn gas ergens anders onder te brengen. Als ik zie dat Zonneplan in hun reken voorbeeld 1,53 hanteert en wij momenteel 2,80 betalen......
Blijft toch bijzonder dat de grafiek bij ANWB echt anders is. Maar dankjewel!Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:15:
@Jasje39 Inmiddels gepubliceerd en dus definitief: Raymond P in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Met dit verbruik zou ik voorlopig blijven zitten en de lage plafondprijzen gaan betalen. Op dit moment zijn de dynamische prijzen vele malen hoger dan het prijsplafond en dat wordt per 01-01-2023 nog veel meer door de absurd hoge belasting verhoging. Je kunt altijd overstappen als de prijzen onder plafond uit gaan komen, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 02:03:
Hallo allen,
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen met de dynamische contracten als ik dit allemaal zo lees. Ik kies er ook bewust voor om de risico's zelf te dragen. En ik snap heel goed (snap ook dat sommige dit niet snappen) dat de donkere dagen in de winter veel duurder zijn. Daarin tegen is het in de zomer goedkoper. Dus alle maanden optellen en delen door 12 voor een vergelijkbaar beeld.
Ik heb echter een 45kWh thuisaccu en veel zonnepanelen. Nu "de Tibber prijzen" relatief hoog zijn overdag, verkoop ik tegen een lekker tarief. Ik ben heel benieuwd hoe dit straks werkt met een prijs plafond. Krijg ik dan ook minder vergoed? Onder de streep ben ik in euro's per dag dus juist goedkoper uit als ik het weg zet tegen mijn eigen verbruik in kWh. Maar mijn slimme meter zal laten zien dat ik veel vebruik en veel teruglever.
En een gemiddelde prijs zoals vandaag van 51cent is toch echt weinig als ik het vergelijk met de 1 euro per kWh bij sommige aanbieders.
Ik betaal ook de minimale prijs voor al mijn verzekeringen met een maximaal eigen risico. Risico's draag ik zelf wel, waarom zou ik dat dan zo voor mijn energie niet meer mogen en moet ik gaan betalen voor speculatie.
Ik heb echter een 45kWh thuisaccu en veel zonnepanelen. Nu "de Tibber prijzen" relatief hoog zijn overdag, verkoop ik tegen een lekker tarief. Ik ben heel benieuwd hoe dit straks werkt met een prijs plafond. Krijg ik dan ook minder vergoed? Onder de streep ben ik in euro's per dag dus juist goedkoper uit als ik het weg zet tegen mijn eigen verbruik in kWh. Maar mijn slimme meter zal laten zien dat ik veel vebruik en veel teruglever.
En een gemiddelde prijs zoals vandaag van 51cent is toch echt weinig als ik het vergelijk met de 1 euro per kWh bij sommige aanbieders.
Ik betaal ook de minimale prijs voor al mijn verzekeringen met een maximaal eigen risico. Risico's draag ik zelf wel, waarom zou ik dat dan zo voor mijn energie niet meer mogen en moet ik gaan betalen voor speculatie.
@Urbanized, overstappen kan, maar hoe groot is de winst? Stel dat de prijzen volgend jaar gemiddeld gratis zijn qua inkoop, dan kun je 25 cent * 1000 kWh = 250 euro winnen door over te stappen qua stroom. Qua gas is er iets meer ruimte, maar ook niet heel veel. Is dat de moeite waard?
Maar bij Dynamisch heb je toch ook prijsplafond?Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:12:
[...]
Met dit verbruik zou ik voorlopig blijven zitten en de lage plafondprijzen gaan betalen. Op dit moment zijn de dynamische prijzen vele malen hoger dan het prijsplafond en dat wordt per 01-01-2023 nog veel meer door de absurd hoge belasting verhoging. Je kunt altijd overstappen als de prijzen onder plafond uit gaan komen, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
Dus je loopt dan het "risico" dat het evt goedkoper is als het plafond.
ANWB gaat dat nog wel aanpassen verwacht ik. De palfondverdeling per maand is overigens minder belangrijk, het gaat om de fracties per dag die worden opgeteld voor jouw afrekenperiode en dat is bij de meesten een deel vóór de eindafrekening en een deel daarna. In mijn situatie (contract bij zonneplan loopt per 1 december) zou ik t/m november op -1700 kWh uitkomen (dus helemaal geen plafond van toepassing) en vervolgens kan ik in december +/- 250 kWh boven het plafond aftikken. hierbij ga ik er van uit dat je het tegoed kan meenemen.Jasje39 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:49:
[...]
Blijft toch bijzonder dat de grafiek bij ANWB echt anders is. Maar dankjewel!
Als ze toch per maand een afrekenperiode gaan hanteren dan ziet het er heel anders uit en ga ik zo'n 5 maanden over het plafond heen (jan,feb en okt, nov, dec.) De andere maanden zit ik er zwaar onder vanwege PV.
Met vele malen hoger bedoel je 7 cent erboven dus? dat is 17 procent.Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:12:
[...]
Op dit moment zijn de dynamische prijzen vele malen hoger dan het prijsplafond
en als je in staat bent een beetje te schuiven met je verbruik, dan kun je nog prima onder het plafond blijven.
[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 16-12-2022 09:16 ]
Met 1000 kWh gebruik op jaarbasis is de winst minimaal. Heb je dan zin om die stap te zetten?LJ80 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:46:
[...]
Maar bij Dynamisch heb je toch ook prijsplafond?
Dus je loopt dan het "risico" dat het evt goedkoper is als het plafond.
Momenteel, als in dit uur, is het 29 cent boven het plafond. Alsnog minder dan ik bij Oxxio zou moeten betalen momenteel. Prijsplafond is voor de allin prijs toch?de Peer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:02:
Met vele malen hoger bedoel je 7 cent erboven dus? dat is 17 procent.
tsja dat is toch niet relevant? het gaat om het maandgemiddelde.TheBrut3 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:14:
[...]
Momenteel, als in dit uur, is het 29 cent boven het plafond.
Ja fair point, ik klaag er ook niet over.de Peer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:17:
tsja dat is toch niet relevant? het gaat om het maandgemiddelde.
Ik baal er vooral van dat we nu zo'n extreem koude en windstille week hebben en dat dit niet even kon wachten tot januari
@TheBrut3 Als je gaat vergelijken en plotten kan je beter de kale plafondprijs pakken, +/- 24.5 20.5 ct.
Afgelopen november zat ik kaal op 19.1ct. Deze maand is zeker duurder, maar ik verwacht een goed deel van het komende jaar er gewoon onder te zitten.
@Greenman2 ANWB zal wel moeten. Tibber heeft dat inmiddels ook gedaan.
Afgelopen november zat ik kaal op 19.1ct. Deze maand is zeker duurder, maar ik verwacht een goed deel van het komende jaar er gewoon onder te zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 16-12-2022 10:10 ]
- knip -
Zo staat het niet in de publicatie.de Peer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:17:
[...]
tsja dat is toch niet relevant? het gaat om het maandgemiddelde.
Als er een maandfactuur gemaakt wordt heb je per maand een deel bescherming, maar als je een factuur per jaar krijgt, is het gemiddelde gewogen tarief per jaar waar het prijsplafond op toegepast wordt. Doe mij maar het prijsplafond per maand.het gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit in € per kWh per kleinverbruikaansluiting, op basis van de leveringstarieven in € per kWh die in 2023 door de subsidieontvanger in rekening zijn gebracht aan de kleinverbruikaansluiting gewogen naar de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 is geleverd aan deze kleinverbruikaansluiting, waarvoor de toepassing van het
prijsplafond heeft plaatsgevonden en een eindfactuur is verstrekt;
1. Het plafondtarief voor elektriciteit wordt vastgesteld op: € 0,24755 per kWh.Raymond P schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:45:
@TheBrut3 Als je gaat vergelijken en plotten kan je beter de kale plafondprijs pakken, +/- 24.5 ct.
Maar dat is wel incl 21% BTW. Oftewel € 0,20458 per kWh inkoop.
@Ep Woody Thanks, het belletje ging al af toen ik het schreef maar klaarblijkelijk niet hard genoeg.
Vooralsnog verwacht ik eronder te blijven.
Vooralsnog verwacht ik eronder te blijven.
- knip -
Dus eigenlijk is kun je stellen dat een contract met eindfactuur per maand (o.a. Tibber en Zonneplan) altijd gunstiger is als je maandverbruik onder de maandverbruiksplafond zit. Gunstiger dan variabele of andere dynamische contracten op dit moment bekend.Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:00:
[...]
Zo staat het niet in de publicatie.
[...]
Als er een maandfactuur gemaakt wordt heb je per maand een deel bescherming, maar als je een factuur per jaar krijgt, is het gemiddelde gewogen tarief per jaar waar het prijsplafond op toegepast wordt. Doe mij maar het prijsplafond per maand.
[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 16-12-2022 10:20 ]
Als je geen zonnepanelen hebt en je met je verbruik per maand onder het plafond blijft lijkt afrekenen per maand inderdaad gunstiger.Gecko123 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:19:
[...]
Dus eigenlijk is kun je stellen dat een contract met eindfactuur per maand (o.a. Tibber en Zonneplan) altijd gunstiger is als je maandverbruik onder de maandverbruiksplafond komt.
Als je geen zonnepanelen hebt en je met je verbruik ruim over het plafond gaat is afrekenen per maand ook gunstiger.
[ Voor 11% gewijzigd door Ep Woody op 16-12-2022 10:23 ]
Ja ik ben me hier inderdaad van bewust. Ik stap per 6-1-23 over naar ANWB energie.Greenman2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:47:
[...]
ANWB gaat dat nog wel aanpassen verwacht ik. De palfondverdeling per maand is overigens minder belangrijk, het gaat om de fracties per dag die worden opgeteld voor jouw afrekenperiode en dat is bij de meesten een deel vóór de eindafrekening en een deel daarna. In mijn situatie (contract bij zonneplan loopt per 1 december) zou ik t/m november op -1700 kWh uitkomen (dus helemaal geen plafond van toepassing) en vervolgens kan ik in december +/- 250 kWh boven het plafond aftikken. hierbij ga ik er van uit dat je het tegoed kan meenemen.
Als ze toch per maand een afrekenperiode gaan hanteren dan ziet het er heel anders uit en ga ik zo'n 5 maanden over het plafond heen (jan,feb en okt, nov, dec.) De andere maanden zit ik er zwaar onder vanwege PV.
Ik heb juist eerder een probleem in de zomermaanden qua stroom omdat ik geen gas aansluiting heb (wel blokverwarming) en daardoor ook in juni/juli al gauw rond de 170 kwh - 180 kwh zit als ik niet op vakantie ga ect. Maar die buffer heb ik dan als het goed is in de eerdere maanden al opgebouwd, hoop ik in ieder geval. Ik kan mijn verbruik altijd wat slecht inschatten voor het komende jaren door verandering van student naar werkende.
Toch kan het met zonnepanelen ook nog gunstig zijn. Overdag krijg je nu minimaal 50ct en snachts betaal je 25ct kaal. Dus met een beetje automatiseren is daar ook nog voordeel te halen. Ik krijg straks panelen op zuid. En daarna ga ik voor een zwaardere oost west opstelling. De stoom is in een oost west opstelling volgens mij nooit negatief.Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:22:
[...]
Als je geen zonnepanelen hebt en je met je verbruik per maand onder het plafond blijft lijkt afrekenen per maand inderdaad gunstiger.
Als je geen zonnepanelen hebt en je met je verbruik ruim over het plafond gaat is afrekenen per maand ook gunstiger.
De gasprijs is vandaag weer lekker aan het zakken, -8% momenteel
In deze periode wel ja, maar er is bijna geen opwek. In de zomer krijg je gewoon te weinig geld voor de stroom en is salderen op jaarbasis vaak slimmer.Willempie27 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:35:
[...]
Toch kan het met zonnepanelen ook nog gunstig zijn. Overdag krijg je nu minimaal 50ct en snachts betaal je 25ct kaal. Dus met een beetje automatiseren is daar ook nog voordeel te halen. Ik krijg straks panelen op zuid. En daarna ga ik voor een zwaardere oost west opstelling. De stoom is in een oost west opstelling volgens mij nooit negatief.
Het zou nog kunnen dat als je in bepaalde maanden meer verbruikt (en boven het plafond komt) en in de andere maand minder (onder het plafond blijft). In dat geval is het niet gunstiger.Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:22:
[...]
Het effect van zonnepanelen maakt alles voordeliger omdat je minder energie gebruikt en hiermee je fictief je verbruiksplafond verhoogd.
Als je puur kijkt naar het financiele rendement van je investering in zonnepanelen voor komt jaar heeft dit misschien effect maar over de levensduur van een PV installatie is het pinda's?
[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 16-12-2022 10:54 ]
Bij iemand met een jaarverbruik van 1000 kWh valt niet zoveel te schuiven denk ik en de stroomprijzen overdag zijn bij huidige inkoopprijs in 2023 meer dan 80 cent. Gas is nu al 40% duurder dan prijsplafond.de Peer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:02:
[...]
Met vele malen hoger bedoel je 7 cent erboven dus? dat is 17 procent.
en als je in staat bent een beetje te schuiven met je verbruik, dan kun je nog prima onder het plafond blijven.
Hij kan beter overstappen als de inkoop wat vaker onder de 20 cent (ex.btw) komt in 2023, anders heeft het niet veel zin lijkt mij.
Morgen de hele dag prijzen die rond de nachtprijzen liggen. Minimaal 236, maximaal 335 en gemiddeld 268.
En als je wel zonnepanelen hebt en jaarlijks genoeg opwekt (salderen) voor eigen gebruik.Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:22:
[...]
Als je geen zonnepanelen hebt en je met je verbruik per maand onder het plafond blijft lijkt afrekenen per maand inderdaad gunstiger.
Dan alleen met gas overstappen naar bijvoorbeeld mijndomein.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SK5kuun6lZMJpzzdzeiOX80I.jpg?f=user_large)
Jammer, hoopte nog per 1 januari over te kunnen stappen van Eneco naar ANWB Energie. Dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb bij Eneco maakt dus blijkbaar niet uit..
Is het de moeite waard/handig (met het oog op het prijsplafond) om alsnog per februari over te stappen? Betaal nu 3,17 per m3 en ik krijg de jaarnota bij Eneco op 31 maart.
[ Voor 4% gewijzigd door Srvv93 op 16-12-2022 13:35 ]
groot deel van de dag 33 cent all-in zie ik, helaas zit ik pas vanaf 27 Dec bij Zonneplan.Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:02:
Morgen de hele dag prijzen die rond de nachtprijzen liggen. Minimaal 236, maximaal 335 en gemiddeld 268.
Betaal nu 72 cent bij energiedirect (92 cent vanaf 01.2023 op alles boven plafond als ik zou blijven zitten)
Rare is dat ik gisteren in de chat richting ANWB specifiek heb gevraagd naar die verdeling. Ik vroeg of die verdeling definitief is, daarop was het antwoord ja.Jasje39 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:33:
[...]
Ja ik ben me hier inderdaad van bewust. Ik stap per 6-1-23 over naar ANWB energie.
Ik heb juist eerder een probleem in de zomermaanden qua stroom omdat ik geen gas aansluiting heb (wel blokverwarming) en daardoor ook in juni/juli al gauw rond de 170 kwh - 180 kwh zit als ik niet op vakantie ga ect. Maar die buffer heb ik dan als het goed is in de eerdere maanden al opgebouwd, hoop ik in ieder geval. Ik kan mijn verbruik altijd wat slecht inschatten voor het komende jaren door verandering van student naar werkende.
Maar als er inderdaad doorgeschoven kan worden met tegoeden is het misschien minder van belang hoe die verdeling eruit ziet.
Br(36) Ba(56)
Als je bij Tibber zit:
https://developer.tibber.com/docs/reference
Edit: sorry zat op Topic start pagina en reageerde op API vraag.
https://developer.tibber.com/docs/reference
Edit: sorry zat op Topic start pagina en reageerde op API vraag.
[ Voor 33% gewijzigd door p88l2 op 16-12-2022 13:48 ]
Op https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie zie ik nu gewoon iets praktisch hetzelfde?Holgster schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:45:
[...]
Rare is dat ik gisteren in de chat richting ANWB specifiek heb gevraagd naar die verdeling. Ik vroeg of die verdeling definitief is, daarop was het antwoord ja.
Maar als er inderdaad doorgeschoven kan worden met tegoeden is het misschien minder van belang hoe die verdeling eruit ziet.
Ik heb geen idee hoe dat eerder aangegeven stond.
- knip -
Weet iemand wat er bij EasyEnergy met het prijsplafond gedaan wordt?
De tarieven voor stroom zijn redelijk gestegen en zitten boven het prijsplafond. Wordt eerst het prijsplafond gehanteerd tot het maximum bereikt wordt anders zijn we nu vanaf januari een stuk duurder uit.
De tarieven voor stroom zijn redelijk gestegen en zitten boven het prijsplafond. Wordt eerst het prijsplafond gehanteerd tot het maximum bereikt wordt anders zijn we nu vanaf januari een stuk duurder uit.
Als het goed is het verschil tussen het plafond en de gemiddelde gewone energieprijs van de periode, keer het gebruikt tot het plafond.Morph666 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:16:
Weet iemand wat er bij EasyEnergy met het prijsplafond gedaan wordt?
Ja morgen is het lachen geblazen met de stroomtarievenEp Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:02:
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Geen reclame, maar wil je persé naar de ANWB? Ik zit sinds kort bij MijnDomen energie en de aanmeldingsproducure verliep erg soepeltjes. Ze hebben het zelfs nog vervroegd op mijn verzoek, daarvoor kon ik ze prima telefonisch bereiken.Srvv93 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:34:
[Afbeelding]
Jammer, hoopte nog per 1 januari over te kunnen stappen van Eneco naar ANWB Energie. Dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb bij Eneco maakt dus blijkbaar niet uit..
Is het de moeite waard/handig (met het oog op het prijsplafond) om alsnog per februari over te stappen? Betaal nu 3,17 per m3 en ik krijg de jaarnota bij Eneco op 31 maart.
ik ben daar dus wel pas kort klant, dus ik kan over de rest van de dienstverlening nog niet zoveel zeggen.
Tsja, inderdaad weer aangepast, dus niet definitiefRaymond P schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:51:
[...]
Op https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie zie ik nu gewoon iets praktisch hetzelfde?
Ik heb geen idee hoe dat eerder aangegeven stond.

Deze verdeling zal het dan wel zijn, die komt ook overeen met de rijksdocumenten.
Br(36) Ba(56)
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Helaas nog steeds geen GAS overzicht maanden in de jaaroverzicht
Helaas nog steeds geen GAS overzicht maanden in de jaaroverzicht
@Deldenaar Gaat het je om het overzicht of gewoon de data?
- knip -
Een en ander is nogal afhankelijk van je (verwachte) verbruik in januari/februari/maart.Srvv93 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:34:
Check vooral even https://flo.uri.sh/visualisation/12168387/embed?auto=1 met daarbij dus (1 februari) en (31 maart) om te zien op welk deel van het prijsplafond je recht hebt in die periode.
Hoe ver denk je daar bovenuit te komen qua kWh's en m3's?
Vervolgvraag is hoe je denkt dat de gasmarkt zich gaat ontwikkelen. Je spaart op dit moment grofweg 1 euro per m3 gas uit bij dynamisch, denk je dat dit zo zal blijven? Of gaat dynamisch duurder worden Eneco goedkoper? Of gaat Eneco verder verhogen en dynamisch zakken? Dat is een persoonlijk inzicht.
Anyhow, verwachte gat tussen dynamisch en huidig * verwacht verbruik boven prijsplafond
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik kan op dit moment geen printscreen plaatsen maar ik bedoel dus de weergave per maand voor gas in de jaaroverzicht op die site, ik zie alleen data in de grafiek over de maanden Janari en februariRaymond P schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:22:
@Deldenaar Gaat het je om het overzicht of gewoon de data?
@Deldenaar Yep, dat snap ik. Hier hetzelfde.
Wat ik bedoel is: zoek je de data of wil je gewoon dat overzicht op die website?
Wat ik bedoel is: zoek je de data of wil je gewoon dat overzicht op die website?
- knip -
Ik wil gewoon de gehele overzicht per maand weergegeven van dit jaarRaymond P schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:38:
@Deldenaar Yep, dat snap ik. Hier hetzelfde.
[ Voor 13% gewijzigd door Deldenaar op 16-12-2022 16:40 ]
@Deldenaar Ik snap wat je bedoelt. Het is stuk. Ik kan dat niet fixen voor je, wat ik wel kan is je de data geven per dag.
- knip -
Nee dank je, het ging me om de maand weergave, ik kan ze ook niet benaderen, dus even afwachten nog of het word opgepiktRaymond P schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:40:
@Deldenaar Ik snap wat je bedoelt. Het is stuk. Ik kan dat niet fixen voor je, wat ik wel kan is je de data geven per dag.
Als je alleen een indicatie wilt betreffende het maandoverzicht, kan je ook tijdelijk even hier kijken: https://www.easyenergy.com/nl/energietarievenDeldenaar schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:44:
[...]
Nee dank je, het ging me om de maand weergave, ik kan ze ook niet benaderen, dus even afwachten nog of het word opgepikt
Weet niet of dit ook de EPEX/LEBA/EEX standaardgrafiek is, maar de grafiek lijkt op het eerste gezicht hetzelfde. De data komt voor alles volgens mij gewoon van epexspot.com.
[ Voor 13% gewijzigd door Rabrynil op 16-12-2022 17:06 ]
Met wat geluk niet alleen de stroom goedkoper dit weekend, maar ook het gas. Zie dat de gasprijs aardig is gezakt vandaag.
Ben blij dat ik eind deze maand weg ben bij easyenergy, blijkbaar zijn ze daar nog niet op de hoogte van het prijsplafond komende maanden.
Het voorschot is even 500 euro kaal lever tarief voor januari.
Berekend als: Variabele leveringskosten 276 m3 € 1,83317 € 506,49
Terwijl het maximale kale tarief 66 cent is voor gas... en dus 182 euro.... (wellicht iets meer, omdat ik met 276m³ boven het plafond zit van 221m³ voor januari. maar dan nog. Er wordt daar weer creatief gerekend bij die partij.
Nog 10 dagen en dan ben ik over, zit er nog aan te denken om het voorschot te storneren. maar ik kijk wel even aan hoe dit gaat lopen... krijg ik elk geval een heleboel geld terug straks. de vraag is alleen hoelang gaat dat duren.....
Terwijl het maximale kale tarief 66 cent is voor gas... en dus 182 euro.... (wellicht iets meer, omdat ik met 276m³ boven het plafond zit van 221m³ voor januari. maar dan nog. Er wordt daar weer creatief gerekend bij die partij.
Nog 10 dagen en dan ben ik over, zit er nog aan te denken om het voorschot te storneren. maar ik kijk wel even aan hoe dit gaat lopen... krijg ik elk geval een heleboel geld terug straks. de vraag is alleen hoelang gaat dat duren.....
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Vele malen hoger? Dus de all in prijs per kWh gaat volgens jou bij een dynamische aanbieder minstens gemiddeld €1.20? En gas gaat volgens jou bij een dynamische aanbieder minstens €4.35/m3?Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:12:
[...]
Met dit verbruik zou ik voorlopig blijven zitten en de lage plafondprijzen gaan betalen. Op dit moment zijn de dynamische prijzen vele malen hoger dan het prijsplafond en dat wordt per 01-01-2023 nog veel meer door de absurd hoge belasting verhoging. Je kunt altijd overstappen als de prijzen onder plafond uit gaan komen, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

Prima dat je alles wat dynamische leveranciers aangaat zo extreem kritisch benaderd, maar je moet wel een beetje reëel blijven.
Ben er ook v.a per 6 december, ben benieuwd hoe het verder word afgewikkeld met de eindnota, maar hun kennende?Smuggler schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:26:
Ben blij dat ik eind deze maand weg ben bij easyenergy, blijkbaar zijn ze daar nog niet op de hoogte van het prijsplafond komende maanden.
Ik moet <6 weken wachten op mijn knakenSmuggler schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:26:
Ben met stroom overgestapt afgelopen oktober, toen had ik m’n geld binnen drie weken terug.Smuggler schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:26:
krijg ik elk geval een heleboel geld terug straks. de vraag is alleen hoelang gaat dat duren.....
8oq411ea
Ik krijg door af en toe wat berichten hier, toch de twijfels of ik nou verstandig bezig ben.
Wij gaan per 4-1-22 over naar Tibber van Engie af voor een all elektric huis met EV. (Aanbod 69 ct p kwh bij Engie)
Grofweg 7000kwh p/jr verbruik en 2000 teruglevering.
Is het nu wel verstandig met het prijsplafond om naar dynamisch te gaan?
Mijn overweging was van wel, aangezien we zo ontzettend veel in de koude maanden verbruiken. 800 a 1000 kwh voor de twee koudste maanden, waardoor je toch veel boven het plafond zit. En de EV en warmtepomp kunnen we grotendeels slim schakelen.
Deze vraag even hier just to check of ik niet iets over het hoofd zie.
Vanaf Q3 komen er dan nog twee sessy’s bij van 5kwh per stuk.
Wij gaan per 4-1-22 over naar Tibber van Engie af voor een all elektric huis met EV. (Aanbod 69 ct p kwh bij Engie)
Mijn overweging was van wel, aangezien we zo ontzettend veel in de koude maanden verbruiken. 800 a 1000 kwh voor de twee koudste maanden, waardoor je toch veel boven het plafond zit. En de EV en warmtepomp kunnen we grotendeels slim schakelen.
Ik schreef "op dit moment" en het was advies voor iemand die per jaar 1000 kwh uur verbruikt, dus mag je aannemen dat er in de nacht niks wordt verbruikt. Dus een gemiddelde prijs tijdens de normale daguren was gisteren zo'n 50 cent ex. btw. Dat is dus per 2023 76 cent all in. Voor gas was het 1,32 ex btw. Per 2023 zal dat dus 2,24 Euro zijn. Dat vind ik een behoorlijk prijsverschil met het plafond. Jij niet dan?Sjoan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:44:
[...]
Vele malen hoger? Dus de all in prijs per kWh gaat volgens jou bij een dynamische aanbieder minstens gemiddeld €1.20? En gas gaat volgens jou bij een dynamische aanbieder minstens €4.35/m3?![]()
Prima dat je alles wat dynamische leveranciers aangaat zo extreem kritisch benaderd, maar je moet wel een beetje reëel blijven.
Dus nu overstappen is zinloos voor hem. Pas als de prijzen enorm dalen, dan pas overstappen is mijn advies.
En dus niet 'vele malen hoger dan het prijsplafond' zoals jij aangaf.Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:50:
[...]
Ik schreef "op dit moment" en het was advies voor iemand die per jaar 1000 kwh uur verbruikt, dus mag je aannemen dat er in de nacht niks wordt verbruikt. Dus een gemiddelde prijs tijdens de normale daguren was gisteren zo'n 50 cent ex. btw. Dat is dus per 2023 76 cent all in. Voor gas was het 1,32 ex btw. Per 2023 zal dat dus 2,24 Euro zijn. Dat vind ik een behoorlijk prijsverschil met het plafond. Jij niet dan?
Dus nu overstappen is zinloos voor hem. Pas als de prijzen enorm dalen, dan pas overstappen is mijn advies.
Als je NIET overstapt, weet je zeker dat je een vaste prijs betaald zolang je onder het plafond zit.
Als je WEL overstapt, is er in ieder geval een mogelijk dat je stroomprijs/gasprijs bepaalde periodes (zwaar) onder het plafond uitkomen en je dus significant minder zult betalen dan als je nog bij een traditionele leverancier zou zitten.
Je vergeet namelijk dat de daggasprijs een maand geleden onder de 20 cent zat. Dit gaat volgend jaar ook weer gebeuren, net zoals de stroomprijs (zeker in de zomer) laag kan zijn. Die was begin november gemiddeld zo'n 7 cent. Zelfs met de nieuwe belastingtarieven zit je dan zwaar onder de plafondprijs, en dus loont overstappen naar een dynamische aanbieder.
En de kosten van het prijsplafond moet wel betaald worden. Ik zorg er liever voor dat er voor mij zo min mogelijk bijgelegd hoeft te worden, dan dat ik willens en wetens voor een (veel) kostbaardere situatie kies, omdat het mij toch niets extra's kost (maar de belastingbetaler wel).
[ Voor 41% gewijzigd door Sjoan op 16-12-2022 20:15 ]
Vele malen interpreteer je niet goed...Het om de verhoging niet om de basisprijs.Sjoan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:55:
[...]
En dus niet 'vele malen hoger dan het prijsplafond' zoals jij aangaf.
Als je NIET overstapt, weet je zeker dat je een vaste prijs betaald zolang je onder het plafond zit.
Als je WEL overstapt, is er in ieder geval een mogelijk dat je stroomprijs/gasprijs bepaalde periodes (zwaar) onder het plafond uitkomen en je dus significant minder zult betalen dan als je nog bij een traditionele leverancier zou zitten.
Je vergeet namelijk dat de daggasprijs een maand geleden onder de 20 cent zat. Dit gaat volgend jaar ook weer gebeuren, net zoals de stroomprijs (zeker in de zomer) laag kan zijn. Die was begin november gemiddeld zo'n 5 cent. Zelfs met de nieuwe belastingtarieven zit je dan zwaar onder de plafondprijs, en dus loont overstappen naar een dynamische aanbieder.
Ik vergeet helemaal niets hoor, ik geef advies om pas over te stappen als het zin heeft. Als de prijzen in de zomer dalen dan is het vroeg genoeg. Overigens noem jij prijzen in de nacht, is totaal niet interessant voor de vraagsteller. Lijkt wel of je boos bent.
Als je overstapt als de prijzen laag zijn, ben je een maand te laat.Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:19:
[...]
Vele malen interpreteer je niet goed...Het om de verhoging niet om de basisprijs.
Ik vergeet helemaal niets hoor, ik geef advies om pas over te stappen als het zin heeft. Als de prijzen in de zomer dalen dan is het vroeg genoeg. Overigens noem jij prijzen in de nacht, is totaal niet interessant voor de vraagsteller. Lijkt wel of je boos bent.
Verder loop je met 1000kwh per jaar eigenlijk geen risico door naar dynamisch over te stappen.
dus morgen overstappen is beter dan wanneer de prijzen laag zijn.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik gebruik exact de tekst die jij gebruikt hebt:Obeja schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:19:
[...]
Vele malen interpreteer je niet goed...Het om de verhoging niet om de basisprijs.
En dan ben ik diegene die het verkeerd interpreteerd...Op dit moment zijn de dynamische prijzen vele malen hoger dan het prijsplafond en dat wordt per 01-01-2023 nog veel meer door de absurd hoge belasting verhoging.
De door mij genoemde prijzen zijn GEEN prijzen in de nacht, maar dag-gemiddeldes die begin november een paar keer 7 cent was. Geen idee hoe je erbij komt dat ik het over nachtprijzen heb.
En het lijkt wel alsof jij iets persoonlijks hebt tegen dynamische aanbieders.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjoan op 16-12-2022 20:38 ]
Ik ga ook naar Tibber, hou in het achterhoofd dat die prijs van Engie waarschijnlijk alleen voor de maand januari is en dat je in februari wel zo weer een andere prijs kan krijgen. Dat was bij Greenchoice wel het geval. Het is maandelijks opzegbaar dus je kan ze weer terug als het niet bevalt. Ik zou grote energie vreters zo veel mogelijk automatiseren. Morgen is bijvoorbeeld een prima wasdag. Maar je moet je ook niet slecht voelen als dat een keer niet kan.DeKoetsier schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:48:
Ik krijg door af en toe wat berichten hier, toch de twijfels of ik nou verstandig bezig ben.
Wij hebben ongeveer dezelfde situatie en erg blij onlangs overgestapt te zijn op Dynamische prijzen. We plannen ons energieverbruik veel beter (bv auto's laden, vaatwasser, droger) waardoor we ook de afgelopen dure dagen gemiddeld onder de 0,40 uitkomen. Richting het voorjaar zal dit nog een stuk lager zijn.DeKoetsier schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:48:
Daarnaast komen we sowieso boven het prijsplafond vanwege de auto's etc, waardoor het vooruitzicht dan het variabele tarief te gaan betalen ook niet echt aantrekkelijk is. Voordat we overstapten naar dynamisch laadden we onze auto op straat, omdat het op de oprit twee keer zo duur was. Dat schiet ook niet op.
Wellicht is het achter de komma verstandiger om iets ander te doen, maar ik ben liever actief met energie bezig en onafhankelijker van energiemaatschappijen met hun variabele tarieven en of de overheid al dan niet bijspringt.
Met Home Assistant is alles perfect te automatiseren, zodat de auto bijvoorbeeld alleen oplaadt wanneer de energieprijs onder een bepaald maximum zakt.
[ Voor 4% gewijzigd door JSn op 16-12-2022 20:51 ]
Ik ben 22 november overgestapt (weggegaan bij EasyEnergy) en had 14 december het teveel betaalde voorschot terug. Ben tevreden uiteindelijk over Easy, maar vanwege de opslagverhogingen ben ik overgestapt. (ik geen zonnepanelen trouwens)Deldenaar schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:04:
[...]
Ben er ook v.a per 6 december, ben benieuwd hoe het verder word afgewikkeld met de eindnota, maar hun kennende?
En ook al een eindafrekening ontvangen?mdvmine schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:23:
[...]
Ik ben 22 november overgestapt (weggegaan bij EasyEnergy) en had 14 december het teveel betaalde voorschot terug. Ben tevreden uiteindelijk over Easy, maar vanwege de opslagverhogingen ben ik overgestapt. (ik geen zonnepanelen trouwens)
Ik ben op 6 December overgestapt van variabele naar dynamische prijzen en mijn besparing in deze 10 dagen is al €320,— Achteraf gezien had ik al veel eerder moeten overstappen.
Zeker, dat was op 9 december.Deldenaar schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:29:
[...]
En ook al een eindafrekening ontvangen?
Netjes hoor, tis ook wel eens heel anders geweest daarzo...
@Obeja
Dank voor je reactie.
De prijsplafond geldt toch ook voor de dynamische prijzen? Wat is het verschil precies?
Dank voor je reactie.
De prijsplafond geldt toch ook voor de dynamische prijzen? Wat is het verschil precies?
Waarschijnlijk zullen de prijzen verder stijgen en vervolgens niet meer terug te keren naar de tarieven die we gewend waren. Maar goed, je zegt dus dat het beter is te blijven bij de huidige energieleverancier?Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:31:
@Urbanized, overstappen kan, maar hoe groot is de winst? Stel dat de prijzen volgend jaar gemiddeld gratis zijn qua inkoop, dan kun je 25 cent * 1000 kWh = 250 euro winnen door over te stappen qua stroom. Qua gas is er iets meer ruimte, maar ook niet heel veel. Is dat de moeite waard?
Je zit ruim onder het prijsplafond en geen zonnepanelen. Wat heb je te verliezen als je overstapt naar dynamische tarieven? Als alleenstaande heb je maximale controle en flexibiliteit. Een no-brainer in mijn ogen. Je doet jezelf en de schatkist van de staat (ons allemaal) een plezier door over te stappen.Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:29:
[...]
Waarschijnlijk zullen de prijzen verder stijgen en vervolgens niet meer terug te keren naar de tarieven die we gewend waren. Maar goed, je zegt dus dat het beter is te blijven bij de huidige energieleverancier?
Het voordeel is dat ik iedere ogenblik kan overstappen mocht dynamische tarieven toch niet iets voor mij zijn. Stel dat ik dan weer terugstap naar Budget Energie, moet ik dan meer gaan betalen omdat ik weggegaan ben (ervan uitgaande dat de tarieven hetzelfde gebleven zijn).Gecko123 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:46:
[...]
Je zit ruim onder het prijsplafond en geen zonnepanelen. Wat heb je te verliezen als je overstapt naar dynamische tarieven? Als alleenstaande heb je maximale controle en flexibiliteit. Een no-brainer in mijn ogen. Je doet jezelf en de schatkist van de staat (ons allemaal) een plezier door over te stappen.
Bij zonneplan Vandaag komen we niet boven de 40 cent voor electra.Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:46:
[...]
Het voordeel is dat ik iedere ogenblik kan overstappen mocht dynamische tarieven toch niet iets voor mij zijn. Stel dat ik dan weer terugstap naar Budget Energie, moet ik dan meer gaan betalen omdat ik weggegaan ben (ervan uitgaande dat de tarieven hetzelfde gebleven zijn).
Gas is nu vandaag 1.82.
En het is koud....dus het gaat hard nu.
Ik leef in het hier en nu en spek niet de energiebedrijven die hun tarieven momentele heel hoog houden en je weet nu al dat je per 1 januari meer gaat betalen.
Zoek je toekomst bij dynamische tarieven en locale energie coöperaties m, want die hebben geen winstoogmerk en investeren in groene energie.
Ik ga geen naam noemen maar ik kreeg geld terug van een coöperatie afgelopen maand omdat ze afgelopen jaar teveel winst hadden gemaakt. Ik kreeg honderden euros teruggestort en ik neem aan dat dit dus bij elke coöperatie zal gebeuren.
[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen50 op 17-12-2022 08:40 ]
Ik betaal dit weekend inderdaad gewoon bijna 50% minder per m3 gas dan binnen mijn oude 'variabele' contract.Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:30:
[...]
Bij zonneplan Vandaag komen we niet boven de 40 cent voor electra.
Gas is nu vandaag 1.82.
Ik leef in het hier en nu en spek niet de energiebedrijven die hun tarieven momentele heel hoog houden en je weet nu al dat je per 1 januari meer gaat betalen.
Zoek je toekomst bij dynamische tarieven en locale energie coöperaties m, want die hebben geen winstoogmerk en investeren in groene energie.
Ik ga geen naam noemen maar ik kreeg geld terug van een coöperatie afgelopen maand omdat ze afgelopen jaar teveel winst hadden gemaakt. Ik kreeg honderden euros teruggestort en ik neem aan dat dit dus bij elke coöperatie zal gebeuren.
Uiteraard is dat met de dynamische tarieven per definitie een momentopname, maar in de week dat ik nu over ben heb ik al serieus geld bespaard op stroom en zeker op gas.
Ik heb even gekeken naar de tarieven van 2023:Jeroen50 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:30:
[...]
Bij zonneplan Vandaag komen we niet boven de 40 cent voor electra.
Gas is nu vandaag 1.82.
Electriciteit:
normaaltarief € 0,68727 incl 21% btw zonder TKV
daltarief € 0,57020 incl 21% btw zonder TKV
Normaal- en daltarief mogen ze mij betreft afschaffen!
Gas:
€ 2,16378 incl 21% btw zonder TKV
Ik ben nu echt aan het twijfelen geslagen. Vooral als ik de rekening zie van afgelopen maand :
Totaal (kWh) 105 €92,23
Totaal (m3) 54 €172,72
Voor de crisis betaalde ik een termijn van €75 per maand en kreeg tussen de €500 en €600 Euro terug bij de eindafrekening.
Kreeg je het bedrag zomaar, of had je het nog tegoed?
Lekkere prijzen morgen:
Min 120,00 Euro per 1000 kWh
Max 384,50 Euro per 1000 kWh
Average 234,61 Euro per 1000 kWh
Morgen de legionellarun maar doen dus
Min 120,00 Euro per 1000 kWh
Max 384,50 Euro per 1000 kWh
Average 234,61 Euro per 1000 kWh
Morgen de legionellarun maar doen dus
Kijk uit want de eerste twee uur zijn juist duur morgen, en gek genoeg het meeste 00:00 - 01:00.
Voor andere twijfelaars over de tibber pulse vs een bv youless:
Ik had gisteren mijn Tibwer Pulse ontvangen welke ik had ingewisseld met mijn tibber tegoed via een referal code. Ik twijfelde, want ik had al een youless om mijn verbruik in te zien, maar tja.. effe proberen.
wat gelijk opviel: de tibber Pulse lijkt sneller te reageren dan mijn Youless (secondewerk) (kan ook door de app komen.)
Maar wat ik vooral handig vind is dat de pulse inzichtelijk maakt welke fases in mijn 3-fase netwerk gebruikt wordt. dus heb ik maar even uitgetest door de warmtepomp (3-fase) aan te zwengelen terwijl er gedoucht werd (3fase doorstroomverwarmer) en de airco ook even aan (1 fase).
dit is het resultaat:

heb dus nog beetje ruimte over voordat de stoppen doorslaan. zometeen ook de ovens en fornuis proberen.
wat ik al ontdekt heb:
huishouden (lamp, tv) zitten vooral op fase 1
airco fase 2
fornuis fase 2+3
Ik had gisteren mijn Tibwer Pulse ontvangen welke ik had ingewisseld met mijn tibber tegoed via een referal code. Ik twijfelde, want ik had al een youless om mijn verbruik in te zien, maar tja.. effe proberen.
wat gelijk opviel: de tibber Pulse lijkt sneller te reageren dan mijn Youless (secondewerk) (kan ook door de app komen.)
Maar wat ik vooral handig vind is dat de pulse inzichtelijk maakt welke fases in mijn 3-fase netwerk gebruikt wordt. dus heb ik maar even uitgetest door de warmtepomp (3-fase) aan te zwengelen terwijl er gedoucht werd (3fase doorstroomverwarmer) en de airco ook even aan (1 fase).
dit is het resultaat:

heb dus nog beetje ruimte over voordat de stoppen doorslaan. zometeen ook de ovens en fornuis proberen.
wat ik al ontdekt heb:
airco fase 2
fornuis fase 2+3
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Werkt die tibber pulse eigenlijk ook zonder tibber, dus als je overstapt naar iets anders zeg maar.kmf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:35:
dit is het resultaat:
[Afbeelding]
wat ik al ontdekt heb:
airco fase 2
fornuis fase 2+3
Klopt, extra verlaging van de stooklijn dus vannacht.earthman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:32:
Kijk uit want de eerste twee uur zijn juist duur morgen, en gek genoeg het meeste 00:00 - 01:00.
het werkt met de app. dus je kan het verbruik altijd wel inzien. of je nog toegang hebt tot de api zonder tibber weet ik niet.CP1977 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:41:
[...]
Werkt die tibber pulse eigenlijk ook zonder tibber, dus als je overstapt naar iets anders zeg maar.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Rechtsboven bij tandwieltje even hoofdzekering instellen, zal wel 25A zijnkmf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:35:
dit is het resultaat:
[Afbeelding]
wat ik al ontdekt heb:
airco fase 2
fornuis fase 2+3
Dan zie je ook groene balken
Je schrijft 2000 teruglevering en dus niet 2000 opwek. (Je opwek is dus 9000kWh per jaar?)DeKoetsier schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:48:
Dan zou ik zeker even checken hoe het zit met de terugleververgoeding van Engie in je huidige contract.
Engie is op dit moment zo'n beetje de enige die per 1 jan 2023 nog een fatsoenlijke Tlv biedt, als ik goed heb opgelet.
Dat zou ik zomaar niet overboord kieperen 😄
Morgenavond 23u staat 21 cent op de borden.
Lijkt er op dat de verwachte wind icm geen vorst volgende week voor een mooie daling in de nachten gaat zorgen . Beter nog even wachten met opladen van de auto dit weekend.
https://www.knmi.nl/neder...ngen/weer-en-klimaatpluim
Lijkt er op dat de verwachte wind icm geen vorst volgende week voor een mooie daling in de nachten gaat zorgen . Beter nog even wachten met opladen van de auto dit weekend.
[ Voor 17% gewijzigd door Gecko123 op 17-12-2022 15:04 ]
Als die wind doorzet hebben we straks nog negatieve stroomprijzenGecko123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:26:
Morgenavond 23u staat 21 cent op de borden.
Lijkt er op dat de verwachte wind volgende week voor een mooie daling in de nachten gaat zorgen. Beter nog even wachten met opladen van de auto dit weekend.
Het verschil tussen windstil en 4bft is 20 cent, later deze week is de verwachting 6-7 bft.
Ik ben benieuwd
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
waarom die knipoog? zo raar is dat toch niet?mightym schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:05:
[...]
Als die wind doorzet hebben we straks nog negatieve stroomprijzen
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijs tussen 00:00 en 01:00 zo hoog is? Dat is toch een rare tijd voor een uitschieter omhoog?
Bij ZP betaalde ik vorige maand voor 114kWh en 24m3 totaal €48,92.Urbanized schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:14:
[...]
Ik heb even gekeken naar de tarieven van 2023:
Electriciteit:
normaaltarief € 0,68727 incl 21% btw zonder TKV
daltarief € 0,57020 incl 21% btw zonder TKV
Normaal- en daltarief mogen ze mij betreft afschaffen!
Gas:
€ 2,16378 incl 21% btw zonder TKV
Ik ben nu echt aan het twijfelen geslagen. Vooral als ik de rekening zie van afgelopen maand :
Totaal (kWh) 105 €92,23
Totaal (m3) 54 €172,72
Voor de crisis betaalde ik een termijn van €75 per maand en kreeg tussen de €500 en €600 Euro terug bij de eindafrekening.
Kreeg je het bedrag zomaar, of had je het nog tegoed?
Was eerder ook wel eens op de zaterdag naar zondagnacht exact 0.00… alsof massaal de bitterballen erin gaan.. geen idee!TheBrut3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:38:
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijs tussen 00:00 en 01:00 zo hoog is? Dat is toch een rare tijd voor een uitschieter omhoog?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Weet iemand het nieuwe batterijverwarmingsregime met software 2.4 (ID.3 2020). Ik heb de auto deze winter nog niet kunnen betrappen op enig verbruik voor het opwarmen van de batterij. Op zich gunstig, maar ik zou het geruststellend vinden als ik zie dat het ook een keer verwarmt om te zien dat er niets stuk is. Misschien is een nacht in -3 á -6 niet voldoende om de batterij ver genoeg te doen afkoelen?
Ik denk dat je in het verkeerde topic zitGecko123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:06:
Weet iemand het nieuwe batterijverwarmingsregime met software 2.4 (ID.3 2020). Ik heb de auto deze winter nog niet kunnen betrappen op enig verbruik voor het opwarmen van de batterij. Op zich gunstig, maar ik zou het geruststellend vinden als ik zie dat het ook een keer verwarmt om te zien dat er niets stuk is. Misschien is een nacht in -3 á -6 niet voldoende om de batterij ver genoeg te doen afkoelen?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Verkeerde topicWilde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:09:
[...]
Ik denk dat je in het verkeerde topic zitMaar ik rijd me3 en zie de accu ook niet verwarmd worden. Working as intended… nu snel weer ontopic

Hoge piek vraag door Kernfusie proef?Wilde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:48:
[...]
Was eerder ook wel eens op de zaterdag naar zondagnacht exact 0.00… alsof massaal de bitterballen erin gaan.. geen idee!

Of afschakeling van centrales voor reparatie of onderhoud?

Zonder actief Tibber contract geen Tibber API access.CP1977 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:41:
[...]
Werkt die tibber pulse eigenlijk ook zonder tibber, dus als je overstapt naar iets anders zeg maar.
Met default firmware van Tibber kan je 'm wel naar een andere MQTT server pointen, maar ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken wat daaruit komt rollen.
Ik gok gewoon de volledige SMR telegrammen.
Het is mij niet gelukt om direct op de channel te subscriben waar de Pulse naartoe pusht, dat staat dicht.
Gezien er een ESP32 in zit is het ook geen rocket science daar iets anders op te flashen...
- knip -
Waar staat ZB voor? Mocht het een dynamische leverancier zijn, verbruik je meer overdag of s'avonds? Bijvoorbeeld dat je grootverbruikers pas aanzet wanneer tarief laag is. OF houdt je daar geen rekening mee?Sjoan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:12:
[...]
Bij ZP betaalde ik vorige maand voor 114kWh en 24m3 totaal €48,92.
[ Voor 35% gewijzigd door Urbanized op 18-12-2022 07:50 ]
Ga er maar vanuit dat met ZP de aanbieder Zonneplan bedoeld wordtUrbanized schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:43:
[...]
Waar staat ZB voor? Mocht het een dynamische leverancier zijn, verbruik je meer overdag of s'avonds? Bijvoorbeeld dat je grootverbruikers pas aanzet wanneer tarief laag is. OF houdt je daar geen rekening mee?
Ik probeer overigens zeker te schuiven qua verbruik nav de tarieven. Maar in alle eerlijkheid kan dat vooral bij de wasmachine (+soms de droger) en de vaatwasser. De oven zetten we gewoon aan wanneer we dat willen en ook bij het TV kijken houden we er eigenlijk geen rekening mee.
Beetje afhankelijk van de setup, maar waterkoker, warmtepomp, boiler etc zijn ook dingen die goed te sturen zijn.Rossi46 schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:31:
[...]
Ga er maar vanuit dat met ZP de aanbieder Zonneplan bedoeld wordt
Ik probeer overigens zeker te schuiven qua verbruik nav de tarieven. Maar in alle eerlijkheid kan dat vooral bij de wasmachine (+soms de droger) en de vaatwasser. De oven zetten we gewoon aan wanneer we dat willen en ook bij het TV kijken houden we er eigenlijk geen rekening mee.
Wij hebben dit ding https://www.nisbets.nl/ca...waterdispenser-2-8l/he152 die automatisch word aangezet via een smart plug als de prijzen laag zijn in de ochtend en we een lichtschakelaar in huis hebben gebruikt de dag ervoor. Heb er wel een schuim hoes voor gemaakt om de isolatiewaarden wat op te schroeven.
Hiervoor deed mijn vriendin de waterkoker 8-10x per dag aan, nu dus helemaal niet meer. Altijd heet water beschikbaar. Bespaard ons niet alleen kleine 100kwh per jaar, maar dus ook de goedkopere opwarmkosten.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels