• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Ik was net nog even een aanmelding voor gas aan het doen.
Bij het invullen van de gegevens en berekening van het tarief kwam ik op zo'n 17,50 euro per maand. Echter na de bevestiging was het bedrag ineens 24,15 euro...

Zowel bij Groene Stroom Lokaal als Energie VanOns (waar ik een contract heb genomen) zijn de vaste kosten ineens veel hoger. Morgen maar eens bellen en mogelijk annuleren. De zoektocht naar de goedkoopste aanbieder begint weer opnieuw :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq7JzBUSSD63m7YjuUWzljaDXPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vwhk7y84Nweq29qNmg84oJn5.png?f=fotoalbum_large

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:16
Saeverix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:20:
Bij het invullen van de gegevens en berekening van het tarief kwam ik op zo'n 17,50 euro per maand. Echter na de bevestiging was het bedrag ineens 24,15 euro...

Zowel bij Groene Stroom Lokaal als Energie VanOns (waar ik een contract heb genomen) zijn de vaste kosten ineens veel hoger. Morgen maar eens bellen en mogelijk annuleren. De zoektocht naar de goedkoopste aanbieder begint weer opnieuw :(

[Afbeelding]
Als je vaste kosten volgens jou €6,50 lager uit zouden moeten vallen dan worden je vaste leveringskosten, die nu €4,50 zijn, toch negatief? O-) :?

Reken je zelf niet met de netbeheerkosten en/of BTW van het verkeerde jaar?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:38
@hremijn my bad, er lag dus wel een amendement van SP om dynamisch compleet te verbieden.

Waarschijnlijk was ik te laat ingetuned, of ik vind het gewoon erg lastig om naar haar te luisteren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
earthman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:53:
Moderne vaatwassers (disclaimer: dit geldt voor mijn vaatwasser, maar vermoedelijk geldt dit voor alle) hebben twee pieken in hun verbruik: eentje aan het begin (maar niet helemaal), als na de voorspoelbeurt het waswater wordt opgewarmd, en een tijd voor het einde van het programma, namelijk om het water voor het drogen op te warmen. Die tweede piek is groter (langer) dan de eerste, dit omdat voor het drogen het water aanzienlijk meer wordt opgewarmd dan voor het wassen.

Bij mijn (Bosch) vaatwasser met het 'nacht' programma met daarbij nog de 'extra droog' optie (wat in totaal iets meer dan vier uur duurt) begon de eerste piek afgelopen nacht ongeveer 11 minuten na de start en duurde 14 minuten, de tweede piek begon 3 uur na de start en duurde 20 minuten.

Ik bedoel maar te zeggen dat je zeker niet je vaatwasser tegen het einde van de goedkope tijd moet aanzetten, je loopt erg de kans dat de droogpiek (welke dus groter is dan die aan het begin) juist in de dure ochtenduren plaatsvindt. In mijn geval hou ik er dus rekening mee dat de de periode 3-3.5 uur na de start in de goedkope uren valt.
Mijn siemens doet echt precies hetzelfde. Ik plan daarom altijd de eindtijd-30minuten in de goedkoopste zone.

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 08:37
earthman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:53:
Moderne vaatwassers (disclaimer: dit geldt voor mijn vaatwasser, maar vermoedelijk geldt dit voor alle) hebben twee pieken in hun verbruik: eentje aan het begin (maar niet helemaal), als na de voorspoelbeurt het waswater wordt opgewarmd, en een tijd voor het einde van het programma, namelijk om het water voor het drogen op te warmen. Die tweede piek is groter (langer) dan de eerste, dit omdat voor het drogen het water aanzienlijk meer wordt opgewarmd dan voor het wassen.

Bij mijn (Bosch) vaatwasser met het 'nacht' programma met daarbij nog de 'extra droog' optie (wat in totaal iets meer dan vier uur duurt) begon de eerste piek afgelopen nacht ongeveer 11 minuten na de start en duurde 14 minuten, de tweede piek begon 3 uur na de start en duurde 20 minuten.

Ik bedoel maar te zeggen dat je zeker niet je vaatwasser tegen het einde van de goedkope tijd moet aanzetten, je loopt erg de kans dat de droogpiek (welke dus groter is dan die aan het begin) juist in de dure ochtenduren plaatsvindt. In mijn geval hou ik er dus rekening mee dat de de periode 3-3.5 uur na de start in de goedkope uren valt.
Ik heb ook een Bosch, bijna 1,5 jaar oud. Het Eco programma duurt 3.15 uur. Het nacht programma ken ik niet.

Hierbij mijn verzamelde data zover:

03.00 vaatwasser aan
03.15 03.45 verbruik ~ 2 kW = 1 kWh
05.22 05.32 verbruik ~ 2 kW = 0.33 kWh
06.15 programma klaar

Bij mij zit het grootste verbruik dus na 15 minuten. Ik zoek via Home Assistant de 3 goedkoopste uren (misschien nog niet optimaal genoeg). Minus 15 minuten van het spoelen. Dat is mijn starttijd voor het programma. Bereken dan ook via Home Assistant de "start in H:M" zodat ik zelf niet meer hoef te berekenen in hoeveel uren en minuten hij moet starten. Erg handig zo, werkt goed en de vaat doen wordt ineens leuk.

Heb trouwens wel het piepje dat afgaat zodra hij klaar is uitgezet via de instellingen van dat ding. Anders vind de hond het waarschijnlijk niet zo leuk midden in de nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Ik dacht het een beetje te begrijpen allemaal maar ben het nu volledig kwijt. Ik stap per 1-1 over naar Zonneplan. Op 1 januari overstappen lijkt het meest gunstige scenario volgens het artikel? Maar het blijft vaag omdat Zonneplan (net zoals Tibber) maandelijks factureert. Mooiste zou blijven als je ongebruikte tegoeden kan meenemen, dan is er niet zoveel aan de hand.

• Saeverix
SmiGueL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:38:
[...]

Als je vaste kosten volgens jou €6,50 lager uit zouden moeten vallen dan worden je vaste leveringskosten, die nu €4,50 zijn, toch negatief? O-) :?

Reken je zelf niet met de netbeheerkosten en/of BTW van het verkeerde jaar?
Het gaat om de Netbeheerkosten onder het kopje “Vaste Kosten” die ineens veel hoger zijn geworden.

Afgelopen week meerdere keren de berekening op hun sites gedaan en toen totaal van de “Vaste kosten” veel lager uit.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:55
John245 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:48:
[...]

In de nieuwe versie zit dit er inderdaad standaard in. Mijn Nibe is echter uit 2013 :) en toen was de techniek nog niet zo ver.
welke controller heb je bij de Nibe, die van mij is uit 2017 en kan dit ook (met een SMO20).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
HiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:24:
[...]

welke controller heb je bij de Nibe, die van mij is uit 2017 en kan dit ook (met een SMO20).
Ik heb de MODBUS 40 van Nibe. Ik weet dat het met de SMO20 kan, maar de kosten daarvan ga ik nooit terugverdienen. Via de MODBUS 40 kan ik net zoveel sturen als de SMO20.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Saeverix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:22:
[...]

Het gaat om de Netbeheerkosten onder het kopje “Vaste Kosten” die ineens veel hoger zijn geworden.

Afgelopen week meerdere keren de berekening op hun sites gedaan en toen totaal van de “Vaste kosten” veel lager uit.
Dat komt dan waarschijnlijk omdat per 1 januari de netbeheer kosten omhoog gaan?
En de vorige offertes nog voor 2022 waren?
De netbeheer kosten worden bepaald door de leverancier van het net. Dat verschilt per regio.Die is dus voor alle energieleveranciers hetzelfde.
Die netbeheer kosten maken dus geen verschil bij het zoeken naar een goedkopere leverancier.
Wat van belang is zijn de vast leverings kosten van 4,50 en de inkoopkosten per m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Saeverix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:22:
[...]

Die worden niet bepaald door de energieleverancier maar enkel doorbelast namens de netbeheerder. Het ACM moet die tarieven/wijzigingen goedkeuren en zijn dus bij elke leverancier hetzelfde.

De kosten verschillen ook per netbeheerder. Wellicht zat er een 'fout' in de rekentool waardoor er enkel een gemiddelde of lage werd getoond in plaats van het tarief voor jouw regio.
Zeker even klagen, maar wat in je contract staat is bijna zeker correct.

- knip -

• HiBe
John245 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb de MODBUS 40 van Nibe. Ik weet dat het met de SMO20 kan, maar de kosten daarvan ga ik nooit terugverdienen. Via de MODBUS 40 kan ik net zoveel sturen als de SMO20.
de MODBUS 40 is een additionele module zodat je jouw Nibe warmtepomp controller via modbus kan koppelen. dit is dus niet jouw controller maar een protocol converter/interface naar je controller. de vraag is dus nog steeds welke controller je hebt, bijv. SMO 40 of welke warmtepomp binnenunit (bijv. VVM) of welke andere unit die de aansturing doet (bijv. F11x5 of F12x5).

Deze controller met de juiste software (kun je eenvoudig zelf updaten) moet dan wel aan het internet hangen uiteraard.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Whats85 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:50:
[...]

Ik dacht het een beetje te begrijpen allemaal maar ben het nu volledig kwijt. Ik stap per 1-1 over naar Zonneplan. Op 1 januari overstappen lijkt het meest gunstige scenario volgens het artikel? Maar het blijft vaag omdat Zonneplan (net zoals Tibber) maandelijks factureert. Mooiste zou blijven als je ongebruikte tegoeden kan meenemen, dan is er niet zoveel aan de hand.
Voor dynamische tarieven maakt het toch niet veel uit wanneer je eind afrekening is? Je betaalt toch per maand en daarvoor gelden ook de maandelijkse 'pot' met stroom en gas die je kunt verbruiken voor het prijsplafond.
Kortom: het verhaal met 1 januari als beste moment om een contract in te laten gaan, geldt alleen voor mensen met een jaar contract of variabel contract. Zij komen er dan ineens achter dat ze eigenlijk ook gewoon gebruik maken van een stroom/gas 'pot' op dagelijkse basis ipv jaarlijkse basis. Best logisch vind ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:58:
[...]

de MODBUS 40 is een additionele module zodat je jouw Nibe warmtepomp controller via modbus kan koppelen. dit is dus niet jouw controller maar een protocol converter/interface naar je controller. de vraag is dus nog steeds welke controller je hebt, bijv. SMO 40 of welke warmtepomp binnenunit (bijv. VVM) of welke andere unit die de aansturing doet (bijv. F11x5 of F12x5).

Deze controller met de juiste software (kun je eenvoudig zelf updaten) moet dan wel aan het internet hangen uiteraard.
Ik heb de F1245-10 PC uit 2013. Deze hangt niet aan het internet en kan zonder upgrade ook niet aan het internet. De unit kan ik updaten d.m.v. een USB stick. Maar zonder internet connectie gaat ie echt nooit de dynamische tarieven binnenhalen.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 15-12-2022 09:11 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Goede actie. Dan is de kans op goede marktwerking tenminste omzeep geholpen en verdienen de energiebedrijven weer genoeg om de gewone burger te kunnen helpen. Dat is het idee toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:52:
[...]

Die worden niet bepaald door de energieleverancier maar enkel doorbelast namens de netbeheerder. Het ACM moet die tarieven/wijzigingen goedkeuren en zijn dus bij elke leverancier hetzelfde.

De kosten verschillen ook per netbeheerder. Wellicht zat er een 'fout' in de rekentool waardoor er enkel een gemiddelde of lage werd getoond in plaats van het tarief voor jouw regio.
Zeker even klagen, maar wat in je contract staat is bijna zeker correct.
Je zit nu ook steeds dichter bij de overgang van het jaar, dus nog een mogelijkheid zou kunnen zijn dat nu ineens de 2023 tarieven van de netbeheerder naar voren komen, waar daarvoor steeds de tarieven voor 2022 werden getoond.

Al met al is dit inderdaad niet iets waar je leveranciers op kan vergelijken, omdat die kosten bij alle leveranciers gelijk moeten zijn.

• Raymond P
@Sicco92 Daar heb je een punt, zeker als de ingangsdatum in 2023 ligt.
De 9% BTW is dan wel weer opmerkelijk.

- knip -

• HiBe
John245 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:08:
[...]

Ik heb de F1245-10 PC uit 2013. Deze hangt niet aan het internet en kan zonder upgrade ook niet aan het internet. De unit kan ik updaten d.m.v. een USB stick. Maar zonder internet connectie gaat ie echt nooit de dynamische tarieven binnenhalen.
Volgnes de Nibe website kan deze gekoppeld worden aan Nibe uplink (zie pagina 27 van https://assetstore.nibe.s...rage/MDI3NTM2LzAvbWFzdGVy ) en dit is de beschrijving van de nibe website voor de F1245-10 PC - https://www.nibe.eu/nl-nl...ter-warmtepompen/f1245-pc )
Smart Grids - ook wel 'intelligente netten' genoemd - zijn momenteel in ontwikkeling. Middels toegevoegde intelligentie wordt het bestaande elektriciteitsnet flexibeler gemaakt, waardoor vraag en aanbod van elektrische energie beter op elkaar kunnen worden afgestemd. De NIBE warmtepompen zijn standaard uitgerust met diverse voorzieningen om te anticiperen op vraag en aanbod. Op lokaal niveau kun je hiermee als gebruiker zelf opgewekte PV-stroom zo gunstig mogelijk inzetten en, als de energiemaatschappijen variabele elektriciteitstarieven gaan hanteren, kan de warmtepomp dit gaan gebruiken om zo voordelig mogelijk je huis en warmwater op te warmen. Deze opties bieden gebruikers van een warmtepomp, een interessante kostenbesparing.
geen idee of er tussentijds een update van de F1245-10 PC is geweest, maar ik zou toch eens kijken of er toevallig een netwerkkabeltje aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Saeverix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:20:

[Afbeelding]
50m3 per jaar? dan kan je beter gas afsluiten en een 12.5L propaan gasfles gebruiken.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Dat is wel een éénpersoonshuishouden als ik het goed begrepen heb. Wellicht heeft @Saeverix plannen een grootverbruiker / badmonster te strikken... :)

- knip -

• Saeverix
mahagen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:53:
[...]

50m3 per jaar? dan kan je beter gas afsluiten en een 12.5L propaan gasfles gebruiken.
Denk niet dat een standaard CV ketel daar op kan werken. En of het wettelijk mag om zo'n fles in je huis te hebben. Daarnaast is het nog de vraag of ik de fles ergens kwijt kan, 50m2 zit snel vol :)
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:59:
Dat is wel een éénpersoonshuishouden als ik het goed begrepen heb. Wellicht heeft @Saeverix plannen een grootverbruiker / badmonster te strikken... :)
Ja klopt eenpersoonshuidhouden met efficiente douchetijden (om de dag), de andere dag fris ik me op met een washandje. Scheelt flink wat gas.

Het was vooral even schrikken hierboven dat de Netbeheerkosten zoveel hoger zijn in 2023. Het is van zo'n 3,86 euro in de vorige berekeningen naar 10,86 euro gegaan. Zo'n 7 euro verhoging per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Saeverix op 15-12-2022 10:09 ]

• mahagen
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:59:
Voor zo'n laag verbruik misschien een reguliere aanbieder kiezen, scheelt ~5e p/m abonnementskosten. Vaste kosten zijn toch overal gelijk.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Sicco92
mahagen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:09:
[...]

Voor zo'n laag verbruik misschien een reguliere aanbieder kiezen, scheelt ~5e p/m abonnementskosten. Vaste kosten zijn toch overal gelijk.
Veel lager van €4,50 (incl. 9% BTW) of €5,00 (21% BTW) vind je het ook bij reguliere aanbieders niet. Of zijn er reguliere aanbieders waar je 0 euro aan maandelijks vastrecht betaalt?

• mahagen
Sicco92 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:10:
[...]

Veel lager van €4,50 (incl. 9% BTW) of €5,00 (21% BTW) vind je het ook bij reguliere aanbieders niet. Of zijn er reguliere aanbieders waar je 0 euro aan maandelijks vastrecht betaalt?
Je hebt gelijk, vastrecht is daar ook ca 5,00 tegenwoordig ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
mahagen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zit nu bij Vattenfall en daar betaal ik qua vaste kosten:
  • Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
  • Netbeheerkosten (Liander G6 < 500 m3) (€ 14,16 per maand)
Totaal: 22,15 per maand. Dan zit ik bij Energie VanOns toch een stuk lager. Ook vreemd dat de Netbeheerkosten bij Vattenfall weer anders zijn. Die zijn nog hoger dan de nieuwe tarieven op mijn bovenstaande screenshot.

Maar het hufterige bij Vattenfall is vooral dat ze extreem hoge prijzen hanteren sinds het Prijsplafond is aangekondigd. 0,836098 per kWh en 3,219447 per m³.. Vandaar mijn overstap/zoektocht naar een nieuwe leverancier. Ik gun Vattenfall die extra inkomsten niet.

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Saeverix schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:07:
Ja klopt eenpersoonshuidhouden met efficiente douchetijden (om de dag), de andere dag fris ik me op met een washandje. Scheelt flink wat gas.
Met alleen douchen (1 persoon, gewoon normaal, niet super kort, maar ook niet meer dan nodig) kom ik op rond de 4,5m3 gas per maand. Zeg voor het gemak even tegen de huidige €2 per m3 kost mij dat nog geen €10,-. Wat mij betreft niet de post waar echt wat te halen valt (voor mij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-D5DHyeuhp53RuJDDbfSMi-kfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u9RqHtdkXZM4wwAw1aZB9OTo.jpg?f=user_large

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:10:
[...]
Goede actie. Dan is de kans op goede marktwerking tenminste omzeep geholpen en verdienen de energiebedrijven weer genoeg om de gewone burger te kunnen helpen. Dat is het idee toch? :+
Ik kan SP redenatie niet geheel volgen voor dat amendement (,
Lijkt uit angst dat een energieleverancier klanten wil of gaat overzetten naar dynamisch en daarvoor heeft SP een staats energiebedrijf in gedachte als last resort, (dynamisch is niet zonder meer geschikt voor normaal huishouden zonder aanpassing van verbruik)

Nu is energieleverancier verplicht een modelcontract aan te bieden ook als betalingsproblemen waren vooraf gaande.
Lijkt ook dat SP vergeet dat dynamisch net zogoed te maken krijgt/heeft met middeling en gemiddeld tarief over minimaal een maand.
Als ook een energieleverancier de contractperiode kan beperken tot een maand en bij betalingsproblemen na nog een maand kan beeindigen zonder verdere procedure, zodat omvang bij betalingsproblemen beperkt blijven tot 2 maanden levering. (geen idee of juridisch die redenering wel klopt)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
[...]

Volgnes de Nibe website kan deze gekoppeld worden aan Nibe uplink (zie pagina 27 van https://assetstore.nibe.s...rage/MDI3NTM2LzAvbWFzdGVy ) en dit is de beschrijving van de nibe website voor de F1245-10 PC - https://www.nibe.eu/nl-nl...ter-warmtepompen/f1245-pc )

[...]

geen idee of er tussentijds een update van de F1245-10 PC is geweest, maar ik zou toch eens kijken of er toevallig een netwerkkabeltje aan kan.
Kijken is niet nodig. Destijds kon er geen internet kabeltje aan. Upgrade is wel mogelijk maar die kosten wegen niet op tegen de functionaliteit die ik daarvoor krijg. Wel contact gehad met Nibe support en die hebben wel wat info verstrekt.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 15-12-2022 10:31 ]

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Mijn huidige variable contract van Essent loopt vanaf April, dan komt de eind afrekening.
Met wat nu naar buitenkomt is dit uiteraard niet gunstig nu 1200 m3 niet echt 1200 m3 is.
Ik zou dan 568 m3 tot april mogen gebruiken, en daarna 632 m3.
Die verdeelsleutel klopt niet dat zou het eerste gedeelte een stuk hoger moeten zijn waardoor ik wel ruimschoots over het plafond heen ga.

Simpel gedacht, nu direct opzeggen bij Essent en direct overstappen naar mijndomein.
Ingangsdatum zal waarschijnlijk niet meer 1 januari zijn, maar altijd beter als 1 april wat ik nu heb.

Is er iets om dit niet te doen of zie ik iets over het hoofd?

Sta op het punt om nu snel om te zetten, en ivm salderen met mijn elektro wel bij essent te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Domba schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:25:
[...]

Ik kan SP redenatie niet geheel volgen voor dat amendement (,
Haar argument was dat dynamische leveranciers met dynamische prijzen een risicovol product aanbieden, omdat hier het risico van prijsstijgingen veel meer ligt bij de eindgebruiker en veel minder bij de leverancier. Ze is bang dat dit risico in 2023 verbloemd wordt door het prijsplafond wat dit risico in 2023 (grotendeels) weghaalt, en dat mensen daarna vast blijven zitten aan dit risicovolle product.

Ik kan haar volgen tot het laatste punt. Dynamische tarieven zijn inderdaad risicovoller dan standaard contracten, maar ik kies er graag voor om dat risico niet af te kopen. Die keuzevrijheid hebben wij ook doordat wij het ook zouden kunnen dragen als de prijzen omhoog zouden schieten, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik snap dat dit risico enigszins verbloemd kan worden door het prijsplafond, maar om het daarom voor een jaar te verbieden gaat mij echt veel te ver. Daarnaast ben je na 2023 zo weer weg naar een standaardcontract, dus je zit er zeker niet aan vast. Hierin wordt dan wel enige verantwoordelijkheid van mensen gevraagd.
Overigens betaal je tegenwoordig sowieso een forse risico-opslag bij reguliere leveranciers. En dat wordt nu ook verbloemd door het prijsplafond.

Nieuwe dynamische contracten verbieden gaat mij dus veel te ver, maar ze heeft wel een punt dat het risico van dynamische tarieven vaak onderbelicht wordt. Op lange termijn ben je vaak goedkoper uit, maar op korte termijn kan het echt voorkomen dat je ineens een veelvoud voor je stroom en gas moet betalen. Je moet er dus niet voor kiezen als je dat niet kan dragen.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 23:15
Sicco92 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:08:
[...]

Nieuwe dynamische contracten verbieden gaat mij dus veel te ver, maar ze heeft wel een punt dat het risico van dynamische tarieven vaak onderbelicht wordt. Op lange termijn ben je vaak goedkoper uit, maar op korte termijn kan het echt voorkomen dat je ineens een veelvoud voor je stroom en gas moet betalen. Je moet er dus niet voor kiezen als je dat niet kan dragen.
Waar wordt dit punt dan vaak onderbelicht volgens jou?

De risico-opslag die leveranciers nu in hun tarieven verwerken zijn gigantisch en tonen een duidelijk verschillend beeld met de tarieven van dynamisch op dit moment.
Dat geeft juist de handelswijze van traditionele leveranciers weer m.i.
Je kunt vertrouwen op traditionele leveranciers, maar dat is het afkopen van een risico, iets wat de traditionele leverancier op zijn beurt ook (weer) doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Het bewuste amendement: https://www.tweedekamer.n...2022Z25143&did=2022D54036

Blijkbaar staat de SP zover buiten de werkelijkheid dat ze niet doorhebben hoeveel goedkoper dynamische prijzen op dit moment zijn t.o.v. variabele prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Sicco92 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:08:
[...]

Haar argument was dat dynamische leveranciers met dynamische prijzen een risicovol product aanbieden, omdat hier het risico van prijsstijgingen veel meer ligt bij de eindgebruiker en veel minder bij de leverancier. Ze is bang dat dit risico in 2023 verbloemd wordt door het prijsplafond wat dit risico in 2023 (grotendeels) weghaalt, en dat mensen daarna vast blijven zitten aan dit risicovolle product.

Ik kan haar volgen tot het laatste punt. Dynamische tarieven zijn inderdaad risicovoller dan standaard contracten, maar ik kies er graag voor om dat risico niet af te kopen. Die keuzevrijheid hebben wij ook doordat wij het ook zouden kunnen dragen als de prijzen omhoog zouden schieten, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik snap dat dit risico enigszins verbloemd kan worden door het prijsplafond, maar om het daarom voor een jaar te verbieden gaat mij echt veel te ver. Daarnaast ben je na 2023 zo weer weg naar een standaardcontract, dus je zit er zeker niet aan vast. Hierin wordt dan wel enige verantwoordelijkheid van mensen gevraagd.
Overigens betaal je tegenwoordig sowieso een forse risico-opslag bij reguliere leveranciers. En dat wordt nu ook verbloemd door het prijsplafond.

Mee eens het gaat mij ook te ver, vandaar ik contact gezocht heb.
Net als CDA / Henry Bonteball proefballonnetje van geen overstappen voor 2023 ( stel dat een andere energieleverancier een vast contract aanbied en iemand wil daarvoor kiezen )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Bezzerk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:21:
[...]

Waar wordt dit punt dan vaak onderbelicht volgens jou?
Onder andere in de communicatie van de dynamische leveranciers. Ik krijg nu steeds reclame van Tibber (goh, zou ik in de doelgroep zitten..?), en daar wordt vooral gefocust op het verbruiken van je stroom op goedkope uren. En dat is natuurlijk belangrijk bij dynamische tarieven, maar ik mis erg het aspect dat je stroom ineens superduur kan worden als alles tegen zit.
Of de websites van veel dynamische leveranciers, waar vooral gesteld wordt dat je goedkoop stroom kan verbruiken als het waait en als de zon schijnt, maar er wordt weinig genoemd dat de stroomprijzen juist hoger kunnen liggen als die groene stroom er níét is. Of dat alles direct 3x zo duur kan worden als er morgen een gasopslag lek blijkt te zijn, ik noem maar wat. Natuurlijk betaal je daar bij standaardcontracten uiteindelijk ook voor, maar daar is het risico veel meer uitgespreid waardoor het veel beter te dragen is voor mensen.

Maar ook hier en op andere fora gaat het vooral over goedkoop stroom afnemen, en wordt er nauwelijks de vraag gesteld of mensen het risico wel kunnen dragen. Wel logisch, maar dynamische tarieven zijn wel een product waardoor mensen in de problemen zouden kunnen komen. Ik snap wel dat de SP daar iets aan zou willen doen.

• Ep Woody
Ik heb voor mijzelf het risico afgedekt door een SAP te laten plaatsen en daar een contract met hoge terugleververgoeding op af te sluiten. In het ergste geval kan ik ervoor kiezen om stroom op de SAP af te nemen en mijn teruggeleverde stroom te gaan salderen. Nadeel is wel dat ik nu tot de afrekening van de stroom die ik via mijn dynamische contract inkoop maandelijks moet aftikken.

Nu zitten we qua zonopwek op de kortste dagen en gaat dat straks weer richting grotere opwek, dus heb ik wel weer redelijke speelruimte.

Lopen de prijzen echt uit de klauwen lever ik terug via Tibber en krijg ik direct geld uitgekeerd per maand. Risico is voor mij dus erg beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 15-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Bezzerk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:21:
De risico-opslag die leveranciers nu in hun tarieven verwerken zijn gigantisch en tonen een duidelijk verschillend beeld met de tarieven van dynamisch op dit moment.
Dat geeft juist de handelswijze van traditionele leveranciers weer m.i.
Je kunt vertrouwen op traditionele leveranciers, maar dat is het afkopen van een risico, iets wat de traditionele leverancier op zijn beurt ook (weer) doet.
Eingelijk het enige risico van een leverancier als Tibber, is dat je plotseling een enorm dure maand hebt. Gemiddeld genomen zal het niet duurder zijn, maar de variatie per maand kan groot zijn. Dat valt natuurlijk wel op te lossen.

Het volgende geeft wel aan hoever de SP af is van de werkelijkheid:
Temeer omdat verzuimd wordt om bijvoorbeeld energie van goedkope momenten op te slaan in de buurt.
Het prijsplafond neemt de risico’s van tijdelijke excessief hoge prijzen weg bij de consument en verlegt deze naar de Staat. Transparantie over deze prijsvorming is beperkt. Daardoor wordt het vaststellen van de daadwerkelijke kosten van het prijsplafond vermoeilijkt door dynamische contracten.

Alsof energieleveranciers met andere contracten wel energie op gaan slaan in de buurt. Dat heeft niets met de contractvorm te maken, maar of je met de accu geld kan verdienen.

Dan zijn op dit moment de dynamische leveranciers juist enorm transparant. En door die publieke prijzen (en de gebruiksgegevens die van de netbeheerders komen) is juist de vaststelling van de daadwerkelijke kosten een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Als je die punten compleet los rukt van de realiteit en enkel op zichzelf bekijkt dan klinkt het toch vast heel mooi en logisch?
Normaliter volg ik de politiek niet zo en krijg ik enkel wat op de achtergrond mee van m'n vriendin. Maar het is momenteel een beter verhaal dan de gemiddelde Netflix serie met voldoende plottwists en cliffhangers.

@Sicco92 Als ik een vermoeden heb dat dat niet begrepen wordt (of gewoon niet mogelijk is om risico te dekken) tijdens een gesprek dan probeer ik daar wel naar te sturen (ook hier), maar men voelt zich dan al snel aangevallen. Nu ben ik waarschijnlijk ook niet de juiste persoon daarvoor... :)

Ik mis dat daarom ook in de TS of als gepinde post wellicht. Als het wat meer geconcentreerde algemene info is wat men kan lezen dan is de drempel ook niet zo hoog om die info te nuttigen of naar te verwijzen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
Het uiteindelijke doel van de SP is om de energie weer door de staat te laten verzorgen/leveren. Als de staat dat doet, dan past daar natuurlijk wel bij dat er buurtaccu's geplaatst worden juist om goedkope energie op te slaan voor de dure momenten, in plaats van om er zo veel mogelijk mee te verdienen.

• HiBe
John245 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:30:
[...]

Kijken is niet nodig. Destijds kon er geen internet kabeltje aan. Upgrade is wel mogelijk maar die kosten wegen niet op tegen de functionaliteit die ik daarvoor krijg. Wel contact gehad met Nibe support en die hebben wel wat info verstrekt.
wat je dan nog kunt doen is via modbus (aangezien je een modbus 40 hebt) verbinding maken met een NibePi (https://github.com/anerdins/nibepi/blob/master/README.en.md) hiermee kune je ook dynamische prijzen volgen. Zie ook tweakers topic voor NibePi - https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2106834

• Bezzerk
  • Laatst online: 17-09 23:15
Sicco92 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:35:
[...]

Onder andere in de communicatie van de dynamische leveranciers. Ik krijg nu steeds reclame van Tibber (goh, zou ik in de doelgroep zitten..?), en daar wordt vooral gefocust op het verbruiken van je stroom op goedkope uren. En dat is natuurlijk belangrijk bij dynamische tarieven, maar ik mis erg het aspect dat je stroom ineens superduur kan worden als alles tegen zit.
Of de websites van veel dynamische leveranciers, waar vooral gesteld wordt dat je goedkoop stroom kan verbruiken als het waait en als de zon schijnt, maar er wordt weinig genoemd dat de stroomprijzen juist hoger kunnen liggen als die groene stroom er níét is.
Ja de reclame van de leveranciers van dynamische prijzen, daar kan ik je volgen, maar daarom noemen we het ook reclame toch?

Als partijen als SP zich daarover zorgen maken (en die snap ik zeker voor verschillende doelgroepen) dat ze daar iets aan zouden moeten doen. Bijvoorbeeld richting geven aan de reclame uitingen van de leveranciers. Maar zolang de leveranciers zich niet aan dergelijke regels hoeft te houden zullen ze dat vast niet snel doen.

In de media heb ik dit aspect toch eigenlijk altijd wel gelezen, daar verwacht ik dit soort info ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:52:
@Sicco92 Als ik een vermoeden heb dat dat niet begrepen wordt (of gewoon niet mogelijk is om risico te dekken) tijdens een gesprek dan probeer ik daar wel naar te sturen (ook hier), maar men voelt zich dan al snel aangevallen. Nu ben ik waarschijnlijk ook niet de juiste persoon daarvoor... :)

Ik mis dat daarom ook in de TS of als gepinde post wellicht. Als het wat meer geconcentreerde algemene info is wat men kan lezen dan is de drempel ook niet zo hoog om die info te nuttigen of naar te verwijzen.
Goed punt. Ik heb voor nu een kleine waarschuwing toegevoegd aan de TS: https://gathering.tweaker...54/0#voor-wie-interessant

• Domba
  • Nu online
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:52:
@Domba Als je die punten compleet los rukt van de realiteit en enkel op zichzelf bekijkt dan klinkt het toch vast heel mooi en logisch?
Normaliter volg ik de politiek niet zo en krijg ik enkel wat op de achtergrond mee van m'n vriendin. Maar het is momenteel een beter verhaal dan de gemiddelde Netflix serie met voldoende plottwists en cliffhangers.
SP streeft naar energie voorziening weer in publieke handen.

Raming van kosten is voor prijsplafond nu ca 11,5 miljard ingeboekt, maar verwachting is dat het hoger gaat uitvallen en dan over 3 maanden op de begroting geld gevonden dient te worden, wat SP wil voorkomen
En SP heeft een verwachtingsbeeld dat honderdduizenden huishoudens in de betalingsproblemen komen ( met prijsplafond is de energierekening nog steeds veel duurder dan 2021) en na 1 april afgesloten kunnen of gaan worden.
Maar om dan dynamische contracten maar te verbieden !!!, huishoudens moet wel de kennis of info hebben om een risicovoller product in te kunnen schatten en mee om te gaan,

Hoeveel in je omgeving weten wat een dynamisch contract is of heeft zich er maar een beetje in verdiept?
Als alleen blijft hangen dat dynamisch=goedkoper, dan heb je geen glazen bol nodig voor hoe dat uitpakt, die zijn beter af met paar PV paneeltjes in de tuin of op het balkon.

• phicoh
Domba schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:20:
Hoeveel in je omgeving weten wat een dynamisch contract is of heeft zich er maar een beetje in verdiept?
Als alleen blijft hangen dat dynamisch=goedkoper, dan heb je geen glazen bol nodig voor hoe dat uitpakt, die zijn beter af met paar PV paneeltjes in de tuin of op het balkon.
Het is wel super ironisch. De SP is tegen de enorme winsten van de grote energieleveranciers. In verhouding hebben de huidge dynamische leveranciers juist een lage winstmarge.

Dus het verbieden van dynamische leveranciers speelt juist de grote leveranciers in de kaart. Als dit voorstel van VVD of CDA was gekomen, dan had iedereen zich afgevraagd wat voor leuke positie in het vooruitzicht werd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Het probleem zie ik ook wel, het is de oplossing die mij doet giechelen.
En dat probleem is ook het product van de oplossing voor het vorige probleem dat met de oplossing nog steeds niet opgelost is.

Momenteel worden er feitelijk alleen nieuwe problemen bedacht. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:55:
[...]

wat je dan nog kunt doen is via modbus (aangezien je een modbus 40 hebt) verbinding maken met een NibePi (https://github.com/anerdins/nibepi/blob/master/README.en.md) hiermee kune je ook dynamische prijzen volgen. Zie ook tweakers topic voor NibePi - https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2106834
Nu heb ik de Modbus 40 en die info krijg ik in HomeSeer. De Tibber tarieven krijg ik ook in HomeSeer. En gecobineerd met wat Node-Rec contribs heb ik een uitstekende regeling.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:31:
Het is wel super ironisch. De SP is tegen de enorme winsten van de grote energieleveranciers. In verhouding hebben de huidge dynamische leveranciers juist een lage winstmarge.
In dit geval gaat het ze volgens mij vooral om het rubbertegelen van de markt zodat consumenten geen keuzes kunnen maken die waarschijnlijk voordelig voor ze zijn maar wel een zeker risico met zich meebrengen.

Ik zou me prima kunnen voorstellen dat er bij dynamisch aanbod een AFM achtige waarschuwing komt ("let op, geld lenen kost geld" - of in dit geval "let op: een dynamisch contract brengt risico's met zich mee"), maar dynamische contracten maar helemaal verbieden is wat mij betreft onacceptabel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
anboni schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:51:
In dit geval gaat het ze volgens mij vooral om het rubbertegelen van de markt zodat consumenten geen keuzes kunnen maken die waarschijnlijk voordelig voor ze zijn maar wel een zeker risico met zich meebrengen.

Ik zou me prima kunnen voorstellen dat er bij dynamisch aanbod een AFM achtige waarschuwing komt ("let op, geld lenen kost geld" - of in dit geval "let op: een dynamisch contract brengt risico's met zich mee"), maar dynamische contracten maar helemaal verbieden is wat mij betreft onacceptabel...
Het gekke is, de traditionele contractvormen bieden zo weinig bescherming, dat dynamisch niets eens veel erger is.

Als je vaste contract afloopt, dan krijg je een maand van te voren de nieuwe prijzen. Overstappen heeft geen zin, want er zijn alleen modelcontracten die nog veel duurder zijn. Hetzelfde geldt voor variabele contracten. Die kunnen op elk moment wijzigen. En ook daar heeft overstappen geen zin.

Het zou natuurlijk wel super ironisch zijn als in de toekomst mensen met geld profiteren van goedkope dynamisch contracten en mensen zonder geld 'voor hun eigen veiligheid' de hoofdprijs betalen aan de traditionele leveranciers. Een duidelijk geval van arm zijn is duur.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als dynamisch providers niet onder het plafond zouden vallen. Het plafond is voor dynamisch contracten zo ongunstig gemaakt, dat het voor mij waarschijnlijk niets op gaat leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Raymond P schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:20:
[...]

Nee. Ze zei: wie dat wilt vind z'n weg wel (of iets van gelijke strekking).
Ze is tegen reclame en (tele)marketing, en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zo'n overstap moet gebeuren met zo veel mogelijk correcte info en geen marketing.
Van de ads van Frank Energie die ik afgelopen week zag ging mijn wenkbrauw ook wel een beetje omhoog...
Het amendement is hier te vinden:
https://www.tweedekamer.n...2022Z25143&did=2022D54036

SP / Leijten wil een verbod op dynamische contracten gedurende het prijsplafond:
Dit amendement verbiedt het aanbieden van dynamische contracten door energieleveranciers gedurende het prijsplafond. Indiener is van mening dat de toegenomen verhouding tussen vaste en variabele contracten onwenselijk uitpakt voor de zekerheid voor de eindgebruiker en dat over de aard van contracten veel discussie is. Tegelijkertijd sorteert de energiesector al een tijd voor op nóg flexibelere contracten waarbij de eindgebruiker per uur betaalt voor energie. Hierbij wordt het risico voor hogere prijzen tijdens de piekuren in normale huishoudens volledig bij de eindgebruiker gelegd. Temeer omdat verzuimd wordt om bijvoorbeeld energie van goedkope momenten op te slaan in de buurt.
Het prijsplafond neemt de risico’s van tijdelijke excessief hoge prijzen weg bij de consument en verlegt deze naar de Staat. Transparantie over deze prijsvorming is beperkt. Daardoor wordt het vaststellen van de daadwerkelijke kosten van het prijsplafond vermoeilijkt door dynamische contracten. Dit vergroot de totale kosten van de subsidieregeling prijsplafond.
Ik heb de discussie niet gevolgd maar dynamische prijzen lijken me juist bij uitstek geschikt om de kosten van dat domme prijsplafond te beperken. Daarnaast is het keihard nodig om de energietransitie vooruit te helpen. De Nederlandse energiemarkt loopt wat betreft het stimuleren van slim energiegebruik voor consumenten mijlen ver achter op de ontwikkelde markten zoals die in Denemarken, waar een dynamische energietarief en time of use netwerktarieven de normaalste zaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
En anders gaan we toch richting het systeem zoals ze dat in Australie hanteren. Gewoon twee meters waarvan er 1 op een deel van de dag afgeschakeld wordt, met een bijpassend lager tarief. Zodat je grootverbruikers, zoals autoladen, uitgeschakeld worden als de stroomvoorziening beperkt is.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:12:
[...]

Het gekke is, de traditionele contractvormen bieden zo weinig bescherming, dat dynamisch niets eens veel erger is.

Als je vaste contract afloopt, dan krijg je een maand van te voren de nieuwe prijzen. Overstappen heeft geen zin, want er zijn alleen modelcontracten die nog veel duurder zijn. Hetzelfde geldt voor variabele contracten. Die kunnen op elk moment wijzigen. En ook daar heeft overstappen geen zin.
Een vastcontract biedt wel degelijk bescherming. Mijn zwager heeft in de goedkope momenten een 3-jarig vast contract afgesloten voor 0,15 ct kwh en 70 ct gas. Het biedt alleen bescherming voor de duur van het contract. Een variabelcontract zou vanwege het type moeten meebewegen en goedkoper moeten zijn. Dit is niet het geval en dit klopt niet.
Het zou natuurlijk wel super ironisch zijn als in de toekomst mensen met geld profiteren van goedkope dynamisch contracten en mensen zonder geld 'voor hun eigen veiligheid' de hoofdprijs betalen aan de traditionele leveranciers. Een duidelijk geval van arm zijn is duur.
Toch zie ik het andersom. Een dynamisch contract afsluiten is goedkoper maar je loopt meer risico. Mensen zonder geld moeten de mogelijkheid hebben een jaarcontract af te sluiten of een energiecontract via de gemeente af te sluiten.
Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als dynamisch providers niet onder het plafond zouden vallen. Het plafond is voor dynamisch contracten zo ongunstig gemaakt, dat het voor mij waarschijnlijk niets op gaat leveren.
Als overheid moet je dynamische contracten nu gaan stimuleren in momentum want dit is geheel in lijn met onze klimaatdoelstellingen.

• Raymond P
@Femme M'n schuldbekentenis had ik al gepost, ik zal die post nog ff editten :)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gecko123
Femme schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:25:
[...]

Het amendement is hier te vinden:
https://www.tweedekamer.n...2022Z25143&did=2022D54036

SP / Leijten wil een verbod op dynamische contracten gedurende het prijsplafond:

[...]

Ik heb de discussie niet gevolgd maar dynamische prijzen lijken me juist bij uitstek geschikt om de kosten van dat domme prijsplafond te beperken. Daarnaast is het keihard nodig om de energietransitie vooruit te helpen. De Nederlandse energiemarkt loopt wat betreft het stimuleren van slim energiegebruik voor consumenten mijlen ver achter op de ontwikkelde markten zoals die in Denemarken, waar een dynamische energietarief en time of use netwerktarieven de normaalste zaak zijn.
Voor de achterban van de SP zijn dynamische contracten te ingewikkeld en is het teveel vooruitgang. Het argument is altijd dat armen niet mee kunnen en zie hier een dynamisch contract afsluiten kost niets (is zelfs goedkoper!!) Met SP in de regering holt alle economische waarde (inclusief onze zorginstellingen!) over de grens naar het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Majesty schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:04:
[...]

Voor dynamische tarieven maakt het toch niet veel uit wanneer je eind afrekening is? Je betaalt toch per maand en daarvoor gelden ook de maandelijkse 'pot' met stroom en gas die je kunt verbruiken voor het prijsplafond.
Kortom: het verhaal met 1 januari als beste moment om een contract in te laten gaan, geldt alleen voor mensen met een jaar contract of variabel contract. Zij komen er dan ineens achter dat ze eigenlijk ook gewoon gebruik maken van een stroom/gas 'pot' op dagelijkse basis ipv jaarlijkse basis. Best logisch vind ik wel.
Het is mij nog niet duidelijk of het bij dynamische tarieven uitmaakt wanneer je eind afrekening is. Met de informatie tot nu toe heeft Zonneplan nog niks concreet kunnen zeggen over tegoeden per maand en het wel of niet kunnen meenemen hiervan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

quote: Leijten, SP
Transparantie over deze prijsvorming is beperkt.
Misschien moet de SP zich eerst eens wat beter verdiepen. Dit geldt juist voor de alledaagse vaste/variabele contracten. Prijsvorming dynamisch tarief is volledig transparant...

Maar goed, laten we er maar vanuit gaan dat dit amendement het niet gaat halen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Greebs op 15-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Greebs schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:52:
[...]

Misschien moet de SP zich eerst eens wat beter verdiepen. Dit geldt juist voor de alledaagse vaste/variabele contracten. Prijsvorming dynamisch tarief is volledig transparant...

Maar goed, laten we er maar vanuit gaan dat dit amendement het niet gaat halen 8)7
De vorming van de prijs is niet heel transparant. De vorming van de gewone prijzen overigens ook niet echt. Zeker als er spelers zijn die veel stroom moeten verkopen of inkopen op de spotmarkt omdat ze verkeerd hebben ingekocht, maar in de basis is het relatief helder waar de prijzen vandaan komen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:30:
En anders gaan we toch richting het systeem zoals ze dat in Australie hanteren. Gewoon twee meters waarvan er 1 op een deel van de dag afgeschakeld wordt, met een bijpassend lager tarief. Zodat je grootverbruikers, zoals autoladen, uitgeschakeld worden als de stroomvoorziening beperkt is.
Wat wil je dan als maximum vermogen instellen voor de reguliere aansluiting? Mijn inductieplaat doet ook al 3,6 kW met twee pitten, niet meer als wat mijn auto doet. En de warmtepomp?
En wie ziet er op toe dat ik geen grootverbruikers op de normale meter zet?

Signatures zijn voor boomers.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Whats85 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:49:
[...]

Het is mij nog niet duidelijk of het bij dynamische tarieven uitmaakt wanneer je eind afrekening is. Met de informatie tot nu toe heeft Zonneplan nog niks concreet kunnen zeggen over tegoeden per maand en het wel of niet kunnen meenemen hiervan.
Lijkt mij niet uit maken, althans niet voor de spotprijzen en de stroom/gas 'pot' waar je gebruik van maakt per maand (of eigenlijk per dag). Tegoeden ga je niet mee kunnen nemen lijkt me, zou niet weten waarom Zonneplan dat wel ineens zou gaan verzorgen.

• phicoh
Gecko123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:36:
Een vastcontract biedt wel degelijk bescherming. Mijn zwager heeft in de goedkope momenten een 3-jarig vast contract afgesloten voor 0,15 ct kwh en 70 ct gas. Het biedt alleen bescherming voor de duur van het contract. Een variabelcontract zou vanwege het type moeten meebewegen en goedkoper moeten zijn. Dit is niet het geval en dit klopt niet.

Toch zie ik het andersom. Een dynamisch contract afsluiten is goedkoper maar je loopt meer risico. Mensen zonder geld moeten de mogelijkheid hebben een jaarcontract af te sluiten of een energiecontract via de gemeente af te sluiten.

Als overheid moet je dynamische contracten nu gaan stimuleren in momentum want dit is geheel in lijn met onze klimaatdoelstellingen.
De groep die het afgelopen jaar een vast contract had dat afliep was goed de klos. Als je uitgaat van 3-jarige contracten, dan heb je het de over 1 derde van die groep.

Natuurlijk, de tweaker breekt natuurlijk op tijd zijn vaste contract open en sluit een nieuw contract af. Maar grootste deel van Nederland doet dat niet, en komt er pas achter als het te laat is.

Met de modelcontracten hebben gezien dat het verplicht aanbieden van een contractvorm nutteloos is: je betaalt dan gewoon de hoofdprijs als men eigenlijk niet wil leveren.

Natuurlijk is het wel een optie dat de overheid weer energie gaat leveren. Maar probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met CDA of VVD in de regering.

Ik neem aan dat de komende jaren dynamisch zichzelf wel zal verkopen (tenzij de overheid het actief saboteert). Ook als je weinig kan schuiven met je gebruik zijn de voordelen op dit moment behoorlijk groot.

• Ep Woody
Maasluip schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:55:
[...]

Wat wil je dan als maximum vermogen instellen voor de reguliere aansluiting? Mijn inductieplaat doet ook al 3,6 kW met twee pitten, niet meer als wat mijn auto doet. En de warmtepomp?
En wie ziet er op toe dat ik geen grootverbruikers op de normale meter zet?
Als daar qua prijs een factor 2 tussen zit zullen mensen daar wel over nadenken. Denk bijvoorbeeld aan het laden van de auto wat op piekmomenten gewoon uitgeschakeld wordt. Als 30 cent betaald voor stroom die spontaan afgesloten kan worden (op relatief voorspelbare momenten) en 90 cent voor stroom die permanent beschikbaar is kan ik me voorstellen dat je wel wil accepteren dat bepaalde apparaten het gedurende een aantal uur per dag uitstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Gecko123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:45:
[...]

Voor de achterban van de SP zijn dynamische contracten te ingewikkeld en is het teveel vooruitgang. Het argument is altijd dat armen niet mee kunnen en zie hier een dynamisch contract afsluiten kost niets (is zelfs goedkoper!!) Met SP in de regering holt alle economische waarde (inclusief onze zorginstellingen!) over grens naar het buitenland.
Vanuit het standpunt van de SP begrijp ik wel hoor. Dynamische tarieven zijn bij uitstek iets voor 'rijke mensen', want die kunnen zich het risico veroorloven dat ze met een hoge rekening komen te zitten.

November waren mijn elektrakosten 20 euro
December schat ik ze tussen de 80-100 euro
En bij Tibber is het direct afrekenen dus voor de minima is zoiets dus het verschil tussen wel of geen kerstdiner.

Dynamische tarieven vallen in het eindeloze rijtje producten en diensten die goedkoper zijn als je geld beschikbaar hebt of geld beschikbaar hebt om tegenvallers op te vangen.

• phicoh
Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:59:
Als 30 cent betaald voor stroom die spontaan afgesloten kan worden (op relatief voorspelbare momenten) en 90 cent voor stroom die permanent beschikbaar is kan ik me voorstellen dat je wel wil accepteren dat bepaalde apparaten het gedurende een aantal uur per dag uitstaan.
Hoe gaan die 'relatief voorspelbare momenten' in Nederland werken?

Ja, in de zomer geen probleem. Goedkoop overdag, duur 's avonds en 's nachts.

Maar in de winter, goedkoop als het waait, duur als het niet waait? En waar ga je dan je warmtepomp op aansluiten? Gaan mensen hun EV alleen opladen als het waait?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:16
Majesty schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:56:
Lijkt mij niet uit maken, althans niet voor de spotprijzen en de stroom/gas 'pot' waar je gebruik van maakt per maand (of eigenlijk per dag).

Tegoeden ga je niet mee kunnen nemen lijkt me, zou niet weten waarom Zonneplan dat wel ineens zou gaan verzorgen.
Waarom zouden ze dat niet bij de afrekening kunnen verrekenen?
(dus indien de eindafrekening gemiddeld boven het plafond uitkomt (uiteraard berekend tot die datum) uitbetalen en de rekening bij de overheid neerleggen)

Dat is toch exact wat elke andere leverancier ook moet/doet?

En het scheelt de overheid waarschijnlijk ook bakken met geld, want bij de overige leveranciers betalen ze 100% zeker omdat de prijzen veel hoger liggen..

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 15-12-2022 14:08 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• phicoh
moshimoshi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:02:
Vanuit het standpunt van de SP begrijp ik wel hoor. Dynamische tarieven zijn bij uitstek iets voor 'rijke mensen', want die kunnen zich het risico veroorloven dat ze met een hoge rekening komen te zitten.

November waren mijn elektrakosten 20 euro
December schat ik ze tussen de 80-100 euro
En bij Tibber is het direct afrekenen dus voor de minima is zoiets dus het verschil tussen wel of geen kerstdiner.

Dynamische tarieven vallen in het eindeloze rijtje producten en diensten die goedkoper zijn als je geld beschikbaar hebt of geld beschikbaar hebt om tegenvallers op te vangen.
Tibber is een leverancier met dynamische tarieven, maar betekent niet dat iedere leverancier op dezelfde manier zou moeten werken als Tibber.

Een systeem met voorschotten kan natuurlijk ook.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:07:
[...]

Tibber is een leverancier met dynamische tarieven, maar betekent niet dat iedere leverancier op dezelfde manier zou moeten werken als Tibber.

Een systeem met voorschotten kan natuurlijk ook.
Tibber en Zonneplan (?) zijn de enige die zo doen. De rest doet wel aan vaste voorschotten en jaarlijks afrekenen. Ik zit bij ANWB en dat werkt gewoon goed met meenemen saldo.

• Ep Woody
phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:05:
[...]

Hoe gaan die 'relatief voorspelbare momenten' in Nederland werken?

Ja, in de zomer geen probleem. Goedkoop overdag, duur 's avonds en 's nachts.

Maar in de winter, goedkoop als het waait, duur als het niet waait? En waar ga je dan je warmtepomp op aansluiten? Gaan mensen hun EV alleen opladen als het waait?
Bijvoorbeeld:
https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=chart

Doordeweeks tussen 7 en 10 en tussen 17 en 20? Dan heb je de belangrijkste piekmomenten wel te pakken. Geen elektrische boiler opwarmen op die momenten, geen EV's opladen, etc. Of het echt opschiet, denk het niet, maar het zou een oplossing kunnen zijn. Alternatief is nadenken over de periode dal/normaal.

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:06
w00key schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:09:
[...]

Tibber en Zonneplan (?) zijn de enige die zo doen. De rest doet wel aan vaste voorschotten en jaarlijks afrekenen. Ik zit bij ANWB en dat werkt gewoon goed met meenemen saldo.
Ik stap per 1 januari over naar zonneplan, eind november aangevraagd. Totaal verbruik gas 1182m3, in de zomermaanden echter veel minder dan het voorgesteld plafond en in de wintermaanden meer. Als ik het goed begrijp is het nu even afwachten wat zonneplan gaat doen met eventueel wel of niet meenemen van plafond. Als het niet wordt, zorgen dat ik z.s.m in ieder geval voor mijn gas overstap naar bijvoorbeeld ANWB ondanks de hogere vaste kosten.

Weet iemand hoe lang het doorgaans duurt als ik een overstap aanvraag?

• Ruud888
De dynamische prijzen stijgen de laatste week flink door.
Tibber morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uxpo8Dqdj7w1RQYTxn6IZN7qDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yYSvt07usMb0fU9WcRqJ25l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB7JvKs2RbeoJhruRxP-qfsZFRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZdIxl2bpCYYzA89dWy9zONC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ruud888 op 15-12-2022 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:55:
[...]

De vorming van de prijs is niet heel transparant. De vorming van de gewone prijzen overigens ook niet echt. Zeker als er spelers zijn die veel stroom moeten verkopen of inkopen op de spotmarkt omdat ze verkeerd hebben ingekocht, maar in de basis is het relatief helder waar de prijzen vandaan komen.
Hoe is de prijsvorming van dynamische aanbieders niet transparant? Er wordt exact aangegeven op welke beurs de energie wordt ingekocht, en er wordt exact aangegeven hoeveel de leveringskosten/belastingen ed. zijn.

• Ruud888
Brainstorm86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:19:
[...]

Ik stap per 1 januari over naar zonneplan, eind november aangevraagd. Totaal verbruik gas 1182m3, in de zomermaanden echter veel minder dan het voorgesteld plafond en in de wintermaanden meer. Als ik het goed begrijp is het nu even afwachten wat zonneplan gaat doen met eventueel wel of niet meenemen van plafond. Als het niet wordt, zorgen dat ik z.s.m in ieder geval voor mijn gas overstap naar bijvoorbeeld ANWB ondanks de hogere vaste kosten.

Bij een nieuwe leverancier 14dagen bedenktijd. Je kan ze ook bellen voor een spoed aansluiting.
Bij het verlaten van de oude leverancier is het overal verschillend. 1 tot 30dagen.

• Sjoan
Brainstorm86 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:19:
[...]

ANWB geeft als eerste mogelijkheid 9 februari 2023 aan.

• Sjoan
Ruud888 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:36:
[...]

Bij een nieuwe leverancier 14dagen bedenktijd. Je kan ze ook bellen voor een spoed aansluiting.
Bij het verlaten van de oude leverancier is het overal verschillend. 1 tot 30dagen.
Mits de leverancier het aankan. ANWB heeft het momenteel erg druk en geeft aan dat je rekening moet houden met ingang van je contract op 9 februari.

• Ep Woody
Sjoan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:35:
[...]

Hoe is de prijsvorming van dynamische aanbieders niet transparant? Er wordt exact aangegeven op welke beurs de energie wordt ingekocht, en er wordt exact aangegeven hoeveel de leveringskosten/belastingen ed. zijn.
Maar hoe worden de prijzen van die beurs bepaald. Dat is niet transparant. Jij kan lastig inschatten wat overmorgen de prijs van stroom is, laat staan de prijs van stroom over 2 maanden.

Vind dit overigens wel een top product, dus ben zeker geen voorstander van het verbieden hiervan, maar mensen moeten zeker goed bewust zijn van de risico's.

• Brainstorm86
Sjoan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:38:
[...]

Mits de leverancier het aankan. ANWB heeft het momenteel erg druk en geeft aan dat je rekening moet houden met ingang van je contract op 9 februari.
Nouja eerst meer even afwachten wat zonneplan gaat doen. Zijn er op dit moment nog meer leveranciers die al garanderen dat je het plafond mag meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Greebs schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:52:
[...]

De stemmingen waren rond 13 uur dus toen je dit postte was het al verworpen.

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:39:
[...]

Maar hoe worden de prijzen van die beurs bepaald. Dat is niet transparant. Jij kan lastig inschatten wat overmorgen de prijs van stroom is, laat staan de prijs van stroom over 2 maanden.
Maar als je de verschillen ziet tussen dynamische en vast dan kun je haast niet anders concluderen dat de energiemaatschappijen het zelf ook niet kunnen inschatten. Dus leggen ze al het risico bij de klant en krijg je monstertarieven.

• Raymond P
moshimoshi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:
[...]

Maar als je de verschillen ziet tussen dynamische en vast dan kun je haast niet anders concluderen dat de energiemaatschappijen het zelf ook niet kunnen inschatten. Dus leggen ze al het risico bij de klant en krijg je monstertarieven.
Deels zijn die verschillen ook wel te verklaren natuurlijk. (Vergeet niet wat dat salderen kost).

Hoe die beursprijzen voor stroom tot stand komen is dan imho wel weer transparant, ontzettend volatiel maar wel haarfijn uit te leggen.
Gas is een ander verhaal.

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Ik heb net de zonneplan klantenservice even gebeld, en met een slag om de arm (omdat nog steeds niet alles helemaal is uitgewerkt) gaat het bij hun als volgt werken:

Ze werken met een meetmoment (moment van jaar afrekening). Bij mij zou die op 18 november zijn. Alle maandelijkse "plafondrechten" worden bij elkaar opgeteld t/m 18 november (dus niet per maand) en daar wordt je plafond van 1-1 t/m 18-11 op berekend. In principe zou dit dus betekenen dat je tegoeden per maand mag meenemen. Heb je binnen die periode minder dan je plafond verbruikt dan vervalt dat en heb je alleen nog recht op het procentuele percentage van in mijn geval na 18-11

Wat ik nog vergeten ben te vragen is of het plafond ook per maand wordt toegepast of dat dat met de jaarrekening wordt verrekend. Misschien kan iemand anders dat nog even vragen ;)

• Brainstorm86
Mfpower schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:08:
Ik heb net de zonneplan klantenservice even gebeld, en met een slag om de arm (omdat nog steeds niet alles helemaal is uitgewerkt) gaat het bij hun als volgt werken:

Ze werken met een meetmoment (moment van jaar afrekening). Bij mij zou die op 18 november zijn. Alle maandelijkse "plafondrechten" worden bij elkaar opgeteld t/m 18 november (dus niet per maand) en daar wordt je plafond van 1-1 t/m 18-11 op berekend. In principe zou dit dus betekenen dat je tegoeden per maand mag meenemen. Heb je binnen die periode minder dan je plafond verbruikt dan vervalt dat en heb je alleen nog recht op het procentuele percentage van in mijn geval na 18-11

Wat ik nog vergeten ben te vragen is of het plafond ook per maand wordt toegepast of dat dat met de jaarrekening wordt verrekend. Misschien kan iemand anders dat nog even vragen ;)
Dat klinkt goed, nog even afwachten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Je bedoelt voorspelbaar,

Hoewel publieke informatie niet laat zien wie wat geboden heeft, kan je vrij goed zien waarom de prijs hoog of laag is.

Niemand weet of het over twee maanden waait of niet, of het een zonnige dag is of niet. Dus voorspellen van de prijs van elektriciteit is er niet meer bij. Zo is het gewoon.

• Sjoan
[...]

Vind dit overigens wel een top product, dus ben zeker geen voorstander van het verbieden hiervan, maar mensen moeten zeker goed bewust zijn van de risico's.
Dat kan je goed volgen via https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/data

Zonneplan houdt EGSI aan, dat is (zo ongeveer, kan een paar centen schelen) het gemiddelde van de gemiddelde transacties op een dag. Frank houdt EOD ttf aan (https://www.powernext.com/spot-market-data). Die houdt (zo ongeveer) de stand aan het eind van de beurs.

Ik kan nu al redelijk veilig stellen dat ik bij Zonneplan zo'n 3 cent meer ga betalen dan vandaag.

Je gaat het echt niet transparanter dan dit krijgen. Je kunt ook redelijk goed de stroomprijs over 2 dagen inschatten door naar het weerbericht te kijken.

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
In de zonneplan app had ik gisteren 14 december (voor het eerst) dat er geen electra en gas uurverbruik data (periode: 11:00 tot 19:59) beschikbaar was, nu is het verbruik in die periode evenredig over al die uren verdeeld (even hoge balkjes) in de app.

Er is wel gewoon P1 data beschikbaar geweest over de periode, want mijn parallel aangesloten P1 usb kabel heeft gewoon alle datagrammen opgepikt.

Hebben andere mensen ook zo'n gat in hun verbruik statistics (wat suggereert dat het een probleem bij zonneplan zou zijn), of ben ik de enige?

• Sjoan
AzertyNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:49:
In de zonneplan app had ik gisteren 14 december (voor het eerst) dat er geen electra en gas uurverbruik data (periode: 11:00 tot 19:59) beschikbaar was, nu is het verbruik in die periode evenredig over al die uren verdeeld (even hoge balkjes) in de app.

Er is wel gewoon P1 data beschikbaar geweest over de periode, want mijn parallel aangesloten P1 usb kabel heeft gewoon alle datagrammen opgepikt.

Hebben andere mensen ook zo'n gat in hun verbruik statistics (wat suggereert dat het een probleem bij zonneplan zou zijn), of ben ik de enige?
Bij mij is alleen het verbruik van 12:00 - 13:00 over 0, en dat is weggemiddeld over de uren erna.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
Ruud888 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:33:
De dynamische prijzen stijgen de laatste week flink door.
Tibber morgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verwacht dat ze volgende week maandag t/m donderdag weer een flink stuk lager zullen liggen. Windkracht 5-6 aan de kust en stuk mildere temperaturen.

• Gecko123
Maxmannl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:45:
[...]

Ik verwacht dat ze volgende week maandag t/m donderdag weer een flink stuk lager zullen liggen. Windkracht 5-6 aan de kust en stuk mildere temperaturen.
Precies. De hoge stroomprijzen en dat prijsplafond stimuleert ook mooi de aanleg van zonnepanelen. Echt super mooi. Van die bijgekomen panelen bij de buren ga ik komend voorjaar en zomer is flink genieten met het goedkoop opladen van de auto.

• Gecko123
Heeft iemand misschien een link naar de regeling prijsplafond? Ik zoek op de tweede kamerwebsite maar zoek me een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:37:
Heeft iemand misschien een link naar de regeling prijsplafond? Ik zoek op de tweede kamerwebsite maar zoek me een ongeluk.
https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Saeverix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:15:
[...]

Ik zie het nu inderdaad, bedankt voor de heads up! De maandbedrag berekening voor "Gas alleen" op die sheet bracht me op het verkeerde been. Als ik daar 50 kuub gas invoer komt er bij Frank Energie "€ 60,54" te staan. Dat is iets hoger dan de goedkoopste in de lijst GroeneEnergieLokaal "€ 57,73".

Maar als je puur kijkt naar de kale opslag tarieven dan is Frank inderdaad het duurste. Dan kan ik dus beter voor EnergyZero of GroeneEnergieLokaal (lager vastrecht) gaan.
https://enever.nl/kosten-calculator/

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Raymond P schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:55:
[...]

Ik zit elke maand boven het plafond. Zonder PV/teruglevering.
Er is voor mij geen enkele reden een andere aanbieder te overwegen, het is de goedkoopste en biedt service.

M'n gas gaat wel verhuizen, met enkel douchen en een beetje koken zit ik in de zomermaanden al over het plafond terwijl m'n jaarverbruik in het quotum van januari past.
Idem PV e.d. gaat hier niet. Ik zit verder retestabiel elke maand, ruimschoot boven het plafond en ga voor 2023 helemaal naar dynamisch flextibberen. Fijn dat in de dure donkere maanden, wanneer ook de prijs hoger is, er dan een hoger planfondbudget is.

Ik denk dat mensen die beneden plafond dobberen idd wrs PV-saldering hebben en/of geen serverzooi e.d. hebben.
Moet nog wel worden goedgekeurd door de Kamers en de EU-commissie.

[ Voor 20% gewijzigd door PtrO op 15-12-2022 20:06 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@PtrO De kamer kan niet zo veel, is inmiddels ook al gepubliceerd.

https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-34154.pdf

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:50
HiBe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:24:
[...]

Hier staat de info hoe je eea kunt instellen, mits beschikbaar in je besturing.
https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

[ Voor 10% gewijzigd door Mars2020 op 15-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ik zag het net ook: ondertekend op 12dec22 en op 14dec22 gepubliceerd
Ik heb dan de Kamer (in)stemmingen daartoe zelf(s) gemist.

Tot een paar dagen geleden waren er nog allerlei vragen en open eindjes met onduidelijkheden voor dynamische leveranciers. Maar goed, op naar de volgende ronde waar voor leveranciers een paar drukke weken aanbreken om hun subsidie-aanvraag te doen.

Saillant: ik las er niet 1-2-3 uit dat leveranciers het plafond moeten aanvragen om dus te kunnen gaan toe passen. Je zal maar een partij hebben die een verkeerd formuliertje doet en gebruikers dus kunnen fluiten naar hun korting. Nu maar hopen dat ze ook allemaal een ACM accreditatie hebben.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 23:35
Zag toevallig dat Vrijopnaam vanaf nu ook dynamische tarieven aanbiedt.

https://www.vrijopnaam.nl...e-tarieven-bij-vrijopnaam

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Hallo!

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot dynamische versus variabele energiecontracten (specifiek voor elektriciteit).

Mijn jaarlijkse elektriciteitsverbruik is 3500kWh, terwijl mijn 16 zonnepanelen (8 oost, 8 west) naar verwachting ongeveer 4400kWh zullen opwekken.

Zijn mijn aannames voor de komende 2 jaar (salderingsregeling) (gezien het feit dat mijn verbruik en opwekking zal zijn zoals hierboven) correct:
  • a) met variabel contract en huidige salderingsregeling wet (jaarlijks berekend), ik aan het eind van het jaar helemaal niet voor mijn stroom zou hoeven te betalen. Dus de prijs van kWh die ik moet betalen maakt in dit geval helemaal niets uit.
  • b) in mijn geval is er geen voordeel aan een dynamisch elektriciteitscontract, aangezien een variabel contract er vrijwel zeker van is dat ik de komende 2 jaar geen elektriciteit hoef te betalen. Of is er een goede mogelijkheid dat je met een dynamisch contract uiteindelijk meer geld verdient of in ieder geval helemaal geen elektriciteit betaalt in de loop van het jaar?

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
PtrO schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
[...]
Saillant: ik las er niet 1-2-3 uit dat leveranciers het plafond moeten aanvragen om dus te kunnen gaan toe passen. Je zal maar een partij hebben die een verkeerd formulierjte doet en gebruiekrs dus kunnen fluiten naar hun korting. Nu maar hopen dat ze ook allemaal een ACM accreditatie hebben.
Ik denk dat bij een energiemaatschappij met variabele tarieven iedereen het zal aanvragen, anders stappen de klanten massaal over.

Uit de PDF blijkt dat voor dynamische leveranciers de verrekenperiode 1 maand is, dus het gaat om het gemiddeld gewogen bedrag per m3 en kwh in die maand, daar zal vanaf hangen of het plafond wordt toegepast, dus niet op uurbasis.

Het plafond is opgesplitst in maanden (eigenlijk dagen volgens de pdf) zoals we weten, in de PDF wordt het plafond naar rato gesplitst op de datum van de eindfactuur.

Dat is wel interessant, want bijvoorbeeld een ANWB stuurt natuurlijk duidelijk eens per jaar een eindfactuur waarbij voorschotten verrekend worden. Dus daar lijkt het me logisch dat het plafond over deze verschillende maanden kunt verdelen, net als bij de traditionele leveranciers met een jaarnota.

Maar dit kan wel eens anders liggen voor bijvoorbeeld een Zonneplan, die eigenlijk iedere maand een eindfactuur stuurt, en derhalve zou je kunnen zeggen dat je daar per maand binnen het maandplafond moet blijven. Dit zou zwaar ongunstig kunnen zijn voor veel mensen, omdat veel mensen het plafond uit de zomer in de winter zouden willen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
PtrO schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
[...]

Ik zag het net ook: ondertekend op 12dec22 en op 14dec22 gepubliceerd
Ik heb dan de Kamer (in)stemmingen daartoe zelf(s) gemist.

Tot een paar dagen geleden waren er nog allerlei vragen en open eindjes met onduidelijkheden voor dynamische leveranciers. Maar goed, op naar de volgende ronde waar voor leveranciers een paar drukke weken aanbreken om hun subsidie-aanvraag te doen.

Saillant: ik las er niet 1-2-3 uit dat leveranciers het plafond moeten aanvragen om dus te kunnen gaan toe passen. Je zal maar een partij hebben die een verkeerd formuliertje doet en gebruikers dus kunnen fluiten naar hun korting. Nu maar hopen dat ze ook allemaal een ACM accreditatie hebben.
Of een partij die de subsidie niet aanvraagt en je dan 31 december 2023 de afrekening krijg

• Raymond P
carefree7 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:21:
Hallo!

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot dynamische versus variabele energiecontracten (specifiek voor elektriciteit).

Mijn jaarlijkse elektriciteitsverbruik is 3500kWh, terwijl mijn 16 zonnepanelen (8 oost, 8 west) naar verwachting ongeveer 4400kWh zullen opwekken.

Zijn mijn aannames voor de komende 2 jaar (salderingsregeling) (gezien het feit dat mijn verbruik en opwekking zal zijn zoals hierboven) correct:
De Topic Start staat bomvol met info en een spreadsheet om een vergelijking te maken.
  • a) met variabel contract en huidige salderingsregeling wet (jaarlijks berekend), ik aan het eind van het jaar helemaal niet voor mijn stroom zou hoeven te betalen. Dus de prijs van kWh die ik moet betalen maakt in dit geval helemaal niets uit.
  • b) in mijn geval is er geen voordeel aan een dynamisch elektriciteitscontract, aangezien een variabel contract er vrijwel zeker van is dat ik de komende 2 jaar geen elektriciteit hoef te betalen. Of is er een goede mogelijkheid dat je met een dynamisch contract uiteindelijk meer geld verdient of in ieder geval helemaal geen elektriciteit betaalt in de loop van het jaar?
Heel oppervlakkig: Ja. Nee.

- knip -

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Ik zie nog steeds op allerlei plekken andere verdelingen van de stroom over het jaar, die gebruikersprofielen. Weet iemand wat het definitieve overzicht is per maand voor stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

• Ep Woody
Spannend, het plafond geldt voor het gemiddelde tarief van de afrekenperiode... Dus of factureren per maand maar zonder saldering met prijsplafond of jaarfactuur met gemiddeld (lager) tarief over het jaar incl saldering...
Pagina: 1 ... 66 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels