Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Sjoan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:01:
[...]

Frank is juist de allerduurste

@Smuggler heeft een sheet gemaakt om uit te rekenen:

https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
als ik deze sheet invul met 2600 kwh elektra en geen gas is Tibber veruit de goedkoopste. Hoe kan dat verschil met andere leveranciers zo groot zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_rH41NH-5THtBiykHs6C1Alx50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8j8fpGYK5mbgGmE78gOKTZNJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:01

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Jasje39 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
[...]

als ik deze sheet invul met 2600 kwh elektra en geen gas is Tibber veruit de goedkoopste. Hoe kan dat verschil met andere leveranciers zo groot zijn?

[Afbeelding]
Daar ben ik ook wel naar benieuwd ;)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Jasje39 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]
Tibber is groot in noorwegen, en wilt hier graag groeien, dus daar wordt in geinvesteerd. dan komt terug in lage prijzen en referral programma's om zoveel mogelijk mensen aan te trekken.
Dat zal op een dag wel weer veranderen wanneer ze willen cashen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Smuggler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:13:
[...]

Tibber is groot in noorwegen, en wilt hier graag groeien, dus daar wordt in geinvesteerd. dan komt terug in lage prijzen en referral programma's om zoveel mogelijk mensen aan te trekken.
Dat zal op een dag wel weer veranderen wanneer ze willen cashen.
Als ik een berekening op hun site maak voor 2600 kWh kom ik op een bedrag van 670 per jaar. Die 45 euro in mijn screenshot is ook per jaar. Het lijkt me sterk dat dit klopt eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Saeverix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:56:
[...]

Ik snap dat het moeilijk te geloven is, maar dit waren mijn eindcijfers van vorig jaar:
[Afbeelding]

Ik woon in een nieuwbouw (2020) appartement van slechts 50 vierkante meter.
Heb je er ooit aangedacht om het gas gewoon af te laten sluiten? dat lijkt mij een stuk goedkoper dan die leiding aan te houden.
Neem aan dat je het alleen gebruikt om te koken en te douchen dan?:

Maar met zo weinig verbruik kan je dat ook makkelijk elektrisch doen.
Zelfs een COP1 elektrische verwarming kan dan nog uit, omdat je zo gigantisch veel bespaard op het vastrecht van gas.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59
Smuggler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:14:
[...]

Heb je er ooit aangedacht om het gas gewoon af te laten sluiten? dat lijkt mij een stuk goedkoper dan die leiding aan te houden.
Neem aan dat je het alleen gebruikt om te koken en te douchen dan?:

Maar met zo weinig verbruik kan je dat ook makkelijk elektrisch doen.
Zelfs een COP1 elektrische verwarming kan dan nog uit, omdat je zo gigantisch veel bespaard op het vastrecht van gas.
Nog nooit aan gedacht, ik gebruik het alleen voor douchen voor douchen en de vloerverwarming. In de keuken heb ik een Quooker.

Moet ik dan gelijk een warmtepomp installeren (dat is een hele uitgave en lastig in een appartement denk ik) of bedoel je dat er tussenoplossingen zijn voor mijn gebruik? Een warm water boiler voor het douchen?

[ Voor 4% gewijzigd door Saeverix op 13-12-2022 16:18 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Jasje39 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:14:
[...]

Als ik een berekening op hun site maak voor 2600 kWh kom ik op een bedrag van 670 per jaar. Die 45 euro in mijn screenshot is ook per jaar. Het lijkt me sterk dat dit klopt eigenlijk...
De screenshot gaat enkel uit van de kosten die je tussen de maatschappijen met elkaar kan vergelijken.
Dus daar komen nog vastrechtkosten en daadwerkelijke inkoopkosten nog bovenop.
gaan ook weer energiebelastingen vanaf enzovoorts.

Het bedrag is dus enkel het stukje dat je betaald aan de leverancier wat zij aan inkomen krijgen van jouw verbruik.

Dit was de enige manier om heel schoon het verschil te laten zien tussen de leveranciers.

als de prijs dit jaar gemiddeld uit komt op 40 cent per kwh. dan mag je er nog €1040 bovenop tellen bij elke leverancier, maar op dit bedrag zit er dus geen verschil tussen de aanbieders want dat is dus de marktprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Saeverix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:17:
[...]

Nog nooit aan gedacht, ik gebruik het alleen voor douchen voor douchen en de vloerverwarming. In de keuken heb ik een Quooker.

Moet ik dan gelijk een warmtepomp installeren (dat is een hele uitgave en lastig in een appartement denk ik) of bedoel je dat er tussenoplossingen zijn voor mijn gebruik? Een warm water boiler voor het douchen?
Er zijn een aantal topics hier op tweakers die hier over gaan.
Voor douchen kan je inderdaad een elektrische boiler overwegen.

met vloerverwarming heb ik geen ervaring, maar daar moet ook wel iets voor te vinden zijn.

boiler kost 500 euro. jouw vastrecht kosten van gas zullen dus al gauw 250 euro per jaar zijn. dus dat heb je in 2 jaar terug verdient. dan nog een jaar nodig om ook de stookkosten terug te verdienen. dus na 3 jaar is het breakeven.

maar ik heb hier geen ervaring mee, ik doe al mijn best om mijn 2 onder 1 kap gezinswoning zuiniger te krijgen dan 1000m³ per jaar.
Er zullen vast mensen zijn die je verder kunnen helpen, maar dit is niet het topic daarvoor :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:05
De tabel in de TS is weer geüpdatet, omdat 9% BTW nog maar een paar dagen relevant is. Hierbij heb ik nu alle bedragen inclusief 21% BTW neergezet. Hopelijk zorgt dit voor wat minder verwarring als bedragen of tarieven niet overeenkomen :)
Rond 1 januari zal ik nog wel even de afrondingsverschilletjes wegwerken, die er nu vast zullen ontstaan door het omrekenen tussen BTW-tarieven.

@Smuggler All-in-power heeft blijkbaar de tarieven voor stroom verhoogd naar €0,025 exclusief BTW (dus €0,03025 incl. 21% BTW). Zou jij dit in de sheet aan kunnen passen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sicco92 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:31:
De tabel in de TS is weer geüpdatet, omdat 9% BTW nog maar een paar dagen relevant is. Hierbij heb ik nu alle bedragen inclusief 21% BTW neergezet. Hopelijk zorgt dit voor wat minder verwarring als bedragen of tarieven niet overeenkomen :)
Rond 1 januari zal ik nog wel even de afrondingsverschilletjes wegwerken, die er nu vast zullen ontstaan door het omrekenen tussen BTW-tarieven.

@Smuggler All-in-power heeft blijkbaar de tarieven voor stroom verhoogd naar €0,025 exclusief BTW (dus €0,03025 incl. 21% BTW). Zou jij dit in de sheet aan kunnen passen?
And it is done. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:10
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:38:
[...]
Mooi verhaal, alleen had ik het over Tibber wat ik aanduidde met het woordje “hier”.
Het heeft wel degelijk iets met Tibber te maken, je hebt helemaal niet zoveel zonnepanelen nodig om in Juni of Juli netto teruglevering te hebben.
Wat je netto meer teruglevert in Juni of Juli gaat van het beschikbare maand kWh's van prijsplafond in de maanden erna, prijsplafond is alleen van toepassing op netto verbruik na salderen (wegstrepen van de kWh's op jaarbasis net als belastingen)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
[...]

Het heeft wel degelijk iets met Tibber te maken, je hebt helemaal niet zoveel zonnepanelen nodig om in Juni of Juli netto teruglevering te hebben.
Wat je netto meer teruglevert in Juni of Juli gaat van het beschikbare maand kWh's van prijsplafond in de maanden erna, prijsplafond is alleen van toepassing op netto verbruik na salderen (wegstrepen van de kWh's op jaarbasis net als belastingen)
Dat dikgedrukte had ik niet direct uit je tekst gehaald, goed punt d:)b Als Tibber dat inderdaad zo gaat berekenen dan ben je als panelenbezitter nog slechter uit als dat je al was bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dat dikgedrukte had ik niet direct uit je tekst gehaald, goed punt d:)b Als Tibber dat inderdaad zo gaat berekenen dan ben je als panelenbezitter nog slechter uit als dat je al was bij Tibber.
Je neemt bij Tibber geen enkel saldo mee naar volgende maand...
Dus...

Ligt er maar net aan hoeveel zonnepanelen je hebt.
Als je precies 3000 opwekt en 3000 terugleverd. dan heb je geen prijsplafond bij een normale leverancier
Salderen werkt een beetje anders bij uurtarieven zoals we weten.

Door het per maand te doen, heb je bij tibber alsnog een prijsplafond in de 6 donkere maanden. ipv helemaal niet.
Door het niet mee kunnen nemen levert dan dus een voordeel op tenopzichte van per jaar.
Dit is allemaal afhankelijk van het gebruikers patroon en de tarieven die er dit jaar zullen zijn.

Meestal is het ongunstig, maar dat hoeft dus zeker niet per definitie zo te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 13-12-2022 16:57 . Reden: salderen/ terugleveren/ prijsplafond/ netto opbrengst, haalde even wat termen door elkaar met typen. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
[...]

Zoals het bij Tibber stond heb je toch gewoon elke 1e van de maand een full reset met een voor die maand geldende verbruiksfractie? Ik ging er eigenlijk van uit dat er per maand weggestreept zou worden...

Tibber heeft ook een update gedaan:
⚠️Let op:

Het is op dit moment nog niet duidelijk of het ongebruikte tegoed van de ene maand meegenomen mag worden een andere maand.* We onderzoeken momenteel de mogelijkheden om dit wel mogelijk te maken om zo het voordeel van het prijsplafond voor onze klanten maximaal te benutten. We komen uiterlijk op 23 december met uitsluitsel hierover.

*De reden dat hier nog onduidelijkheid over bestaat komt doordat de wet voorschrijft dat het tegoed vervalt na iedere zogenoemde ‘verrekenperiode’. Aangezien we bij Tibber op maandbasis afrekenen en niet op basis van voorschotten en een jaarafrekening, betekent dit dat iedere maand wordt gezien als verrekenperiode.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2022 17:01 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-07 18:26
Sjoan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:47:
[...]

Waarom Frank met zijn dubbele voorschot die je moet betalen voordat je überhaupt een m3 afgenomen hebt, en waar diezelfde m3 minimaal 10 cent duurder is dan bij andere aanbieders?
Ik ben sinds juli zeer tevreden klant van Frank Energie met elektra (geen teruglevering) + een beetje gas. De app vind ik zeer goed en ik heb er al veel meer mee kunnen besparen dan de verschillen tussen de aanbieders.

Frank doet geen dubbel voorschot meer. En eerder had ik hier eens gelezen dat de kale gasprijzen van Frank gemiddeld 2 cent lager zijn dan bij de anderen door andere inkoop.

Overigens loopt er nu een actie met vriendenkorting waarbij beiden na een jaar € 50 ontvangen (alleen gas: € 25), bij dat lage gasverbruik van @Saeverix kan het dan toch interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:07:
Is het niet mogelijk om 2 verschillende meters te plaatsen en dan 2 energie leveranciers te koppelen. En dan arbitrage uit te voeren met software, een batterij bank en wat zonnepanelen etc?
Mag je 2 meters op eenzelfde netwerk aansluiten?

Kies je twee leveranciers. 1tje met day ahead prijzen. En de andere met een soort vast contract met goede afneem prijzen. Lekker er tussen zitten, beetje software schrijven.

Ik koop dan zeg maar 2 Converters soort active front end drives. Een DC-bus met een batterij systeem eraan + zonnepanelen erop. De twee active front end systemen kun je aansturen en dus stroom rondpompen van de ene meter naar de andere als er een prijsverschil is.
Ik ben dit ook aan het onderzoeken sinds ik het bestaan van Meerdere Leverancier Op Een Aansluiting (MLOEA) regeling ken. Het kost 25 euro per extra meter per maand om een extra meter te plaatsen. Heb jij inmiddels al meer kennis hierover?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Eastman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ben dit ook aan het onderzoeken sinds ik het bestaan van Meerdere Leverancier Op Een Aansluiting (MLOEA) regeling ken. Het kost 25 euro per extra meter per maand om een extra meter te plaatsen. Heb jij inmiddels al meer kennis hierover?
Kijk eens in het mloea (SAP) topic hier op tweakers. Die 25 euro dat zijn de kosten per jaar trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-12-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:31
kabski schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:05:
[...]

Ik ben sinds juli zeer tevreden klant van Frank Energie met elektra (geen teruglevering) + een beetje gas. De app vind ik zeer goed en ik heb er al veel meer mee kunnen besparen dan de verschillen tussen de aanbieders.

Frank doet geen dubbel voorschot meer. En eerder had ik hier eens gelezen dat de kale gasprijzen van Frank gemiddeld 2 cent lager zijn dan bij de anderen door andere inkoop.

Overigens loopt er nu een actie met vriendenkorting waarbij beiden na een jaar € 50 ontvangen (alleen gas: € 25), bij dat lage gasverbruik van @Saeverix kan het dan toch interessant zijn.
De kale gasprijs kan inderdaad lager zijn doordat Frank een andere beurs aanhoudt. Echter wordt dit volkomen teniet gedaan doordat Frank hogere kosten rekent. De meeste dagen is Frank zo'n 8-10 cent per m3, en zo'n 2 cent per kWh duurder dan concurrenten.

Hoe kan je bij Frank meer besparen dan bij andere aanbieders, als ik vragen mag?

Maar als je niet veel verbruikt icm met zo'n actie kan het best interessant zijn.

Overigens staat https://www.frankenergie.nl/dubbel-voorschot nog steeds online, maar schijnt het dubbel voorschot alleen voor huurders te gelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoan op 13-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Net sinds 1-12 vanm Eneco over naar Tibber en heel erg tevreden: de power-ups om de EV te laden op goedkopere tijden werkt perfect en ook koppeling met Homey is absoluut een pre voor mij: kan nu bv vaatwasser automatisch op goedkoopste moment draaien.

Naast behoorlijk hoog verbruik door WP en EV hebben we flink geinvesteerd in veel zonnepanelen zodat we denk ik zo'n 80% kunnen salderen.

Dus..... maakt bij mij net als bij velen hier de kristallen bol momenteel overuren 8)7

De keuze is nu voor onzekerheid met in Q1/Q4 maandelijks hoge kosten (veel stroom, weinig opwek) en Q2/Q3 geld terug (nog steeds veel stroom maar nog veel meer opwek), met als mogelijkheid dat we op jaarbasis voordeliger uit zijn.
Of kiezen voor zekerheid, met vast maandbedrag, salderen tegen zelfde tarief als verbruik, plafond dat op jaarbasis ipv maandbasis geldt...

Door het enigszins sturen komen we nu afgelopen week op een gemiddeld verbruik van €0,46 / kWh
Maar of dat gemiddelde met de hogere belastingen echt veel lager gaat worden is een grote vraag.

Dus te veel variabelen met onzekerheid... :?

Neig er dus toch sterk naar om helaas weer de overstap terug te maken naar een van de grootmachten, die wel op jaarbasis saderen en plafond hanteren. Baal daar enorm van.... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-07 09:27

n3z

ollem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:05:
Net sinds 1-12 vanm Eneco over naar Tibber en heel erg tevreden: de power-ups om de EV te laden op goedkopere tijden werkt perfect en ook koppeling met Homey is absoluut een pre voor mij: kan nu bv vaatwasser automatisch op goedkoopste moment draaien.

Naast behoorlijk hoog verbruik door WP en EV hebben we flink geinvesteerd in veel zonnepanelen zodat we denk ik zo'n 80% kunnen salderen.

Dus..... maakt bij mij net als bij velen hier de kristallen bol momenteel overuren 8)7

De keuze is nu voor onzekerheid met in Q1/Q4 maandelijks hoge kosten (veel stroom, weinig opwek) en Q2/Q3 geld terug (nog steeds veel stroom maar nog veel meer opwek), met als mogelijkheid dat we op jaarbasis voordeliger uit zijn.
Of kiezen voor zekerheid, met vast maandbedrag, salderen tegen zelfde tarief als verbruik, plafond dat op jaarbasis ipv maandbasis geldt...

Door het enigszins sturen komen we nu afgelopen week op een gemiddeld verbruik van €0,46 / kWh
Maar of dat gemiddelde met de hogere belastingen echt veel lager gaat worden is een grote vraag.

Dus te veel variabelen met onzekerheid... :?

Neig er dus toch sterk naar om helaas weer de overstap terug te maken naar een van de grootmachten, die wel op jaarbasis saderen en plafond hanteren. Baal daar enorm van.... |:(
Ik zit hetzelfde schuitje. Wil overstappen van Vattenfall naar Tibber. Erg hoog verbruik door elektrisch rijden, maar wek ook vrij veel op. Ik ga sowieso over die prijsplafond heen van 2900kwh. Saldeer zelf ongeveer 60% . Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:58
Smuggler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:30:
[...]

sterker nog, als je elke maand onder het prijsplafond van die maand blijft kan tibber juist extra voordelig zijn.
Als in Januari de totale gemiddelde prijs 60 cent is en in Juli 25 cent.
Dan krijg je in Januari 20cent terug. en in juli 0.
Maar als je die 2 maanden ook middelt. dan krijg je 2,5 cent terug over die 2 maanden.
Je profiteert dus daadwerkelijk als je een maand onder het plafond weet te blijven ipv dat dit wordt weggemiddeld tegen de rest.

Het lijkt ook met zonnepanelen wel intressant te worden.
In de winter wordt het tarief gecapt. en in de zomer mag je wel voor de volledige prijs terug leveren.
Ik heb nu een aantal dingen doorgerekent. door mijn eigen extreme verbruik (2 EV's) en opwekking (10.000Wp).
Verbruik ik heel veel of lever ik juist veel terug.
5 Maanden verbruik ik meer, en 7 maanden lever ik heel veel terug.
dus ik kan maar 5 maanden gebruik maken van het plafond, die ik kan ook keihard overschreid.
Ik kan in mijn eigen berekening maar 1000 kwh onder het plafond schuiven. kan daar heel moeilijk over doen.
Maar als de prijzen in de zomer wel goed zakken, dan is dat prima. anders heffen die de korting van de winter op.
Als de prijzen in de zomer wel hoog zijn, dan doen mijn zonnepaneeltjes het werk goed en levert dat waarschijnlijk meer op dan het plafond.

Ik blijf dus bij Tibber zitten, ondanks dat er genoeg scenario's zijn die zeggen dat het echt duur is om daar te blijven zitten in mijn situatie. Maar het gaat mij op deze manier ook niet de kop kosten.
Stel dat ik opeens toch minder auto rij dit jaar. dan zou een gemiddeld jaar misschien uit komen op totaal geen prijsplafond omdat ik netto terug lever.
Nu heb ik in elk geval zekerheid dat ik in de winter hiervan kan profiteren als de prijzen hoog zijn.
In huidige opzet is tibber niet voordelig vrees ik, bij een jaar afrekening komt eerst salderen dan pas plafond.
https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast
Bij tibber natuurlijk ook maar in de zomer kan het voorkomen dan je levert voor 10 cent per kwn overdag en in de avond voor 60cent per kwh energie moet kopen.
In een maand met veel zon heb je zoveel te salderen dat je helemaal niet in aanmerking komt voor plafond al is het 5euro per kwh in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@CP1977 Hoe er bij dynamisch gesaldeerd wordt heeft dat toch nul effect op je gewogen gemiddelde prijs per afgenomen kWh?

Ik vraag mij oprecht af of ik er nu krom tegenaan kijk of dat er nu ineens wel kWh's weggestreept gaan worden...
Tibber heeft daar iig verder niets over gemeld, dus kan je toch aannemen dat dat stukje onveranderd blijft en enkel de belastingen en heffingen weggestreept worden?

Zo veel onduidelijkheid. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
n3z schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:32:
[...]
Ik zit hetzelfde schuitje. Wil overstappen van Vattenfall naar Tibber. Erg hoog verbruik door elektrisch rijden, maar wek ook vrij veel op. Ik ga sowieso over die prijsplafond heen van 2900kwh. Saldeer zelf ongeveer 60% . Wat is wijsheid?
Goed vergelijken - en dat is niet makkelijk.
Ik zie nu grote verschillen bij de variable aanbieders doordat de ene al 2023 prijzen hanteert met btw van 9%->21% en de vermindering belastingtoeslag al wel heeft verlaagd van -743€ naar -493€ en de ander niet.

Ik zag ook een op het oog gunstige aanbieder die dal tarief en normaal ratief apart blijkt te salderen ipv totaal opwek... meeste opwek is normaal, maar mijn grootste verbruik dal... daardoor terugleververgoeding ipv volledig salderen voor dal. Slim maar niet de bedoeling :X

Tibber is qua salderen dus ook waarschijnlijk minder gunstig, al spreekt de gedachte dat ik kan sturen en bij lage tarieven stroomvreters als de EV, en bv airco of jacuzzi dan beter juist wel moet gebruiken mij ook wel weer aan.

We wachten de update van Tibber komende week dus toch nog maar even af... hopelijk kunnen ze toch iets doen met plafond op jaarbasis ipv maandbasis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ollem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:05:

Je kan eerste drie maanden door bijten en overstappen later in het jaar zodat je PV opwek tegen verbruik kunt weg salderen voor de rest van het jaar.

Ik zelf heb meer opwek op jaarbasis dan verbruik voor 2023, vanaf maart tot oktober heb ik in principe geen afname ivm thuisaccu (afgezien als er paar euro te winnen is bij groot prijsverschil tussen nacht en in de ochtend piek tot 10u ;) )
Maar zit om andere reden bij Tibber omdat ik verhuist ben, heb ik nog met een SJV van net geen 17 0000 kWh te maken op de aansluiting wat in CAR-staat.
Dat geeft een voorschot bedrag daar zeg je U tegen, bij traditionele energieleveranciers.

In verband met dat ik een UPS configuratie heb voor mijn huis, wil netwerkbeheerder enkel alleen de 5.1kWp PV panelen aangemeld zien die kunnen wisselen tussen direct netgebonden en achter de accu.
SJV van 17MWh en maar 5.1kWp geregistreerde PV en thuisaccu, kan ik niemand kwalijk nemen dat deze niet direct overtuigd zijn dat ik meer opwek dan verbruik heb op jaarbasis ga hebben in 2023, dat moeten de meterstanden doen met de tijd doen.

(ik heb een Deye hybride met grid-tie type PV op generator ingang (geconfigureerd als microinverter ingang) omdat Deye 12k zelf maar met 15.6kWp overweg kan als PV-omvormer en deze kunnen naar direct net-gebonden schakelen als accu voldoende vol is en prijs goed )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
Raymond P schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:51:
@CP1977 Hoe er bij dynamisch gesaldeerd wordt heeft dat toch nul effect op je gewogen gemiddelde prijs per afgenomen kWh?

Ik vraag mij oprecht af of ik er nu krom tegenaan kijk of dat er nu ineens wel kWh's weggestreept gaan worden...
Tibber heeft daar iig verder niets over gemeld, dus kan je toch aannemen dat dat stukje onveranderd blijft en enkel de belastingen en heffingen weggestreept worden?

Zo veel onduidelijkheid. :+
Je komt pas in aanmerking voor plafond nadat salderen klaar is, dus als je 200 kwh uur teruglevert a 0,10 cent ofzo. En je 20 stroom koopt voor 0,80cent gaat dat dus van je salderen af ook al betaal je 80cent per kwh wat het gewogen gemiddelde ook is.
Je hebt immers 200kwh om te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
CP1977 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:11:
[...]

Je komt pas in aanmerking voor plafond nadat salderen klaar is, dus als je 200 kwh uur teruglevert a 0,10 cent ofzo. En je 20 stroom koopt voor 0,80cent gaat dat dus betaal je 80cent per kwh wat het gewogen gemiddelde ook is.
Je hebt immers 200kwh om te salderen.
Maar je saldeert enkel de belasting en heffingen over die 200kWh. Vervolgens houd je 200 * 10ct tegoed en geen kWh's.
Al die 20 kWh's die je afgenomen hebt worden dan gedekt door het prijsplafond vanaf 24.755ct inclusief BTW (en wellicht opslag, geheel onduidelijk)

Het is dus niet zo dat je eerst 200 kWh moet afnemen voordat je te maken krijgt met het prijsplafond.
Daarmee zou het prijsplafond een compleet verstorende werking hebben op dynamische tarieven en hebben de leveranciers geen bestaansrecht meer, die zouden dan het verschil tussen jouw 10ct en 80ct bij moeten lappen en dát wordt niet gedekt binnen die regeling.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:37:
[...]

Maar je saldeert enkel de belasting en heffingen over die 200kWh. Vervolgens houd je 200 * 10ct tegoed en geen kWh's.
Al die 20 kWh's die je afgenomen hebt worden dan gedekt door het prijsplafond vanaf 24.755ct inclusief BTW (en wellicht opslag, geheel onduidelijk)

Het is dus niet zo dat je eerst 200 kWh moet afnemen voordat je te maken krijgt met het prijsplafond.
Daarmee zou het prijsplafond een compleet verstorende werking hebben op dynamische tarieven en hebben de leveranciers geen bestaansrecht meer, die zouden dan het verschil tussen jouw 10ct en 80ct bij moeten lappen en dát wordt niet gedekt binnen die regeling.
Art 2,4, Het gaat om de netto afname van elektriciteit door een kleinverbruiker, met andere woorden er wordt eerst gesaldeerd en daarna wordt pas het prijsplafond toegepast.
Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur ziet.

In geval van dynamisch ontvang je uurtarief voor de 200kWh en betaal het uurtarief voor afname tot je meer dan die 200kWh afgenomen hebt voor je in aanmerking komt voor die 40ct incl/kwh van het prijsplafond.
Is het enkel 20kWh dan betaal je het uurtarief zonder enige korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:48:
[...]

Art 2,4, Het gaat om de netto afname van elektriciteit door een kleinverbruiker, met andere woorden er wordt eerst gesaldeerd en daarna wordt pas het prijsplafond toegepast.
Salderen vindt plaats over de periode waarop de eindfactuur ziet.
Ja. Er wordt geen nieuwe definitie of vormgeving gegeven aan salderen maar verwezen naar bestaande regelingen. Salderen zal dus nog steeds plaats vinden binnen een tariefperiode wat bij dynamisch een uur is en op jaarbasis verrekend worden.
M.i. is het salderen dus afgerond na het verrekenen van belasting/heffingen en is daarna het prijsplafond toepasbaar.
Het valt of staat met het punt waarop je netto bereikt, maar daar verandert dus niets aan. Je afname is altijd netto bij dynamisch...
In geval van dynamisch ontvang je uurtarief voor de 200kWh en betaal het uurtarief voor afname tot je meer dan die 200kWh afgenomen hebt voor je in aanmerking komt voor die 40ct incl/kwh van het prijsplafond.
Is het enkel 20kWh dan betaal het uurtarief zonder enige korting.
Dit haal ik er echt niet uit, dat is zoals salderen nu toegepast wordt op traditionele contracten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:02
LastSamurai schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:26:
Weten jullie hoe je het beste om kan gaan met het thuisladen van een zakelijk EV in combinatie met een dynamisch contract ? Ik krijg de kWh voor de auto via de laadpaal vergoed.

Als ik ga laden neem ik de gemiddelde prijs van de te laden periode die vul ik in de paal in en ik start de sessie. Dat is denk ik de meest eerlijke manier.

Maar hoe zou dat samengaan met het prijsplafond ? Zonder mezelf te kort te doen ?
Ik pas de prijs één keer per maand aan op basis van de gemiddelde prijs van de afgelopen periode.
Omdat het aantal geladen kWh’s per maand vrijwel altijd hetzelfde is komt het op jaarbasis gemiddeld wel goed uit. Ik laad wel altijd op de laagste tarieven dus daar houd ik als het goed is iets aan over.

Ik houd geen rekening met de plafond prijzen want ik zit daar elke maand ruim boven (WP + 2-EV) laad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mars2020 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:09:
[...]

Ik pas de prijs één keer per maand aan op basis van de gemiddelde prijs van de afgelopen periode.
Omdat het aantal geladen kWh’s per maand vrijwel altijd hetzelfde is komt het op jaarbasis gemiddeld wel goed uit. Ik laad wel altijd op de laagste tarieven dus daar houd ik als het goed is iets aan over.

Ik houd geen rekening met de plafond prijzen want ik zit daar elke maand ruim boven (WP + 2-EV) laad
Zo kun je het doen, maar dat mag natuurlijk niet, aangezien je nu er aan verdient zonder daar inkomstenbelasting over te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tK0wnZ
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-07 17:12
Mars2020 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:09:
[...]

Waar ik nog even mee zit is of ik de gemiddelde prijs van de maand ervoor in het algemeen moet pakken (die prijs die je nu dus op bijvoorbeeld anwb ziet bij vorige maand), of de gemiddelde prijs van de stroom die je die afgelopen maand hebt verbruikt (prijsplafon niet meegerekend). Ik vraag mij namelijk af of dat laatste inzichtelijk is of niet, of dat ze het op 40 cent afkappen. Al mijn laadpaal verbruik zit namelijk over het jaar genomen volledig boven het plafon.

Dat je het gemiddelde moet pakken van de maand ervoor is mij ook verteld via email en webchat van Shell recharge (mijn laadpaal leverancier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 10:23
Einde van het jaar betekend voor mij als ondernemer altijd keuzes maken. Ik heb een melkveebedrijf en dit jaar flink ingezet op verduurzaming van mijn bedrijf. Er is een EAZ windmolen gekocht welke over paar weken geplaatst word (opwek op mijn locatie +- 39.000 kW. afgezekerd op 23A en een piekvermogen van 15kW. Daarnaast zijn er reeds 80 zonnepanelen op zuidoost welke op een zonnige dag een 10kW als piek teruglevering laten zien in de homewizard P1 meter
De meterkast is op 3x35A afgezekerd wat ruimte geeft om 24.150 kW af te nemen of terug te leveren.
Nu is er op een schuur ruimte voor max 2x100 zonnepanelen bij te plaatsen. Er kunnen 100 stuks op zuidoost en 100 stuks op noordwest.
Ik wil de stroom naast verkopen aan het net gaan benutten om van het gas af te geraken met elektrische boilers, elektrische auto laden, compressor met groot buffervat midden op de dag laten lopen (7,5kW)

Hele introductie maar nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan de panelen op noordwest te leggen om zo de stroom duurder te kunnen verkopen(via zonneplan, vandaar de vraag in het day ahead topic) of kan ik beter voor een hogere opbrengst per paneel gaan. Ook 50/50 is een optie of het hele dak volleggen.
De prijs van de offerte viel mij allerzinds mee, ook al kan ik waarschijnlijk op de piekmomenten lang niet alle stroom kwijt en is een netverzwaring aanvragen altijd nog een optie maar zit veel wachttijd op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw3fFiX1eoYU5SxMMkK6sFNgyjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KiAUn2D6xKxT5MluAcotkVQP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tankcsapda schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:37:
Einde van het jaar betekend voor mij als ondernemer altijd keuzes maken. Ik heb een melkveebedrijf en dit jaar flink ingezet op verduurzaming van mijn bedrijf. Er is een EAZ windmolen gekocht welke over paar weken geplaatst word (opwek op mijn locatie +- 39.000 kW. afgezekerd op 23A en een piekvermogen van 15kW. Daarnaast zijn er reeds 80 zonnepanelen op zuidoost welke op een zonnige dag een 10kW als piek teruglevering laten zien in de homewizard P1 meter
De meterkast is op 3x35A afgezekerd wat ruimte geeft om 24.150 kW af te nemen of terug te leveren.
Nu is er op een schuur ruimte voor max 2x100 zonnepanelen bij te plaatsen. Er kunnen 100 stuks op zuidoost en 100 stuks op noordwest.
Ik wil de stroom naast verkopen aan het net gaan benutten om van het gas af te geraken met elektrische boilers, elektrische auto laden, compressor met groot buffervat midden op de dag laten lopen (7,5kW)

Hele introductie maar nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan de panelen op noordwest te leggen om zo de stroom duurder te kunnen verkopen(via zonneplan, vandaar de vraag in het day ahead topic) of kan ik beter voor een hogere opbrengst per paneel gaan. Ook 50/50 is een optie of het hele dak volleggen.
De prijs van de offerte viel mij allerzinds mee, ook al kan ik waarschijnlijk op de piekmomenten lang niet alle stroom kwijt en is een netverzwaring aanvragen altijd nog een optie maar zit veel wachttijd op.
[Afbeelding]
Je kunt overwegen of je ipv net verzwaring niet beter (en goedkoper en sneller leverbaar) een thuisaccu kunt installeren waarmee je pieken kunt gladstrijken en het terugleveren op de uren dat de stroom goedkoop is (of negatief) kunt uitstellen naar de duurdere uren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 10:23
KC27 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:53:
[...]

Je kunt overwegen of je ipv net verzwaring niet beter (en goedkoper en sneller leverbaar) een thuisaccu kunt installeren waarmee je pieken kunt gladstrijken en het terugleveren op de uren dat de stroom goedkoop is (of negatief) kunt uitstellen naar de duurdere uren.
Dit heb ik onderzocht en mijn conclusie was dat de accu’s een behoorlijke investering vragen als je een 50 kw wil opslaan, de installatie moet regelmatig gekeurd worden en ik heb geen mooie ruimte waar ik ze vorstvrij op kan slaan buiten de ammoniak lucht van de stal.

Het heeft echter wel mijn interesse en ben bij een installatie geweest wat erg leerzaam was.

[ Voor 20% gewijzigd door Tankcsapda op 14-12-2022 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:19:
[...]

Zo kun je het doen, maar dat mag natuurlijk niet, aangezien je nu er aan verdient zonder daar inkomstenbelasting over te betalen.
Hoe zou je het anders kunnen regelen dan?
Mijn werkgever heeft de laadpaal beschikbaar gesteld en daar moet ik mijn auto thuis mee opladen. Er is geen enkele mogelijkheid om dynamische tarieven aan de door hun geleverde laadpaal te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:39

[Afbeelding]
Los van de legrichting valt mij die offerte helemaal niet mee. Je komt ongeveer op 1,5 euro per kilowattpiek paneel vermogen. De meeste offertes die ik recent onder ogen heb gehad variereerden tussen de 77 cent en 85 cent per kilowattpiek.

Dus als je de set ook nog op een minder gunstige richting legt waar je minder opbrengst heb dan worden dat duur opgewekte kw`s

edit: ik zie dat je 6k rekent voor de meterkast. word dan 1,33. Alsnog veels te duur als je het mij vraagt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 17:21
We zijn nu een zonnepanelen offertes beoordeel community geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
Mars2020 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:26:
[...]

Mijn werkgever heeft de laadpaal beschikbaar gesteld en daar moet ik mijn auto thuis mee opladen. Er is geen enkele mogelijkheid om dynamische tarieven aan de door hun geleverde laadpaal te koppelen.
Een optie die hiervoor gehanteerd kan worden - las ik recent in een willekeurige personeelsgids - is om de vergoeding te baseren op de door CBS gepubliceerde gemiddelde stroomprijs.

https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/84672NED/table

[ Voor 5% gewijzigd door ollem op 14-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mars2020 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:26:
[...]

uitgangspunt is dat je de werkelijke kosten declareert, zonder daar beter van te worden.
ja dat is lastig en lukt mij zelf ook niet. Je zou 11 maanden te laag kunnen declareren en de 12 maand gebruiken om te corrigeren zodat je op het werkelijke bedrag uitkomt. wel veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ollem schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:01:
[...]

Een optie die hiervoor gehanteerd kan worden - las ik recent in een willekeurige personeelsgids - is om de vergoeding te baseren op de door CBS gepubliceerde gemiddelde stroomprijs.

https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/84672NED/table
en dan in werkelijkheid voor 20-30 cent laden in de nacht? Dat mag dus niet. Dan heb je loon ontvangen waar geen belasting over geheven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
Raymond P schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:08:
[...]

Ja. Er wordt geen nieuwe definitie of vormgeving gegeven aan salderen maar verwezen naar bestaande regelingen. Salderen zal dus nog steeds plaats vinden binnen een tariefperiode wat bij dynamisch een uur is en op jaarbasis verrekend worden.
M.i. is het salderen dus afgerond na het verrekenen van belasting/heffingen en is daarna het prijsplafond toepasbaar.
Het valt of staat met het punt waarop je netto bereikt, maar daar verandert dus niets aan. Je afname is altijd netto bij dynamisch...

[...]

Dit haal ik er echt niet uit, dat is zoals salderen nu toegepast wordt op traditionele contracten.
Wat domba zegt is ook wat tibber bevestigt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tybnU4lllUH9RJJgapsPH9mxmdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDCfJgkebXMRylB1gBwkjcyT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door CP1977 op 14-12-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:03
ollem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:07:
[...]

Goed vergelijken - en dat is niet makkelijk.
Ik zie nu grote verschillen bij de variable aanbieders doordat de ene al 2023 prijzen hanteert met btw van 9%->21% en de vermindering belastingtoeslag al wel heeft verlaagd van -743€ naar -493€ en de ander niet.

Ik zag ook een op het oog gunstige aanbieder die dal tarief en normaal ratief apart blijkt te salderen ipv totaal opwek... meeste opwek is normaal, maar mijn grootste verbruik dal... daardoor terugleververgoeding ipv volledig salderen voor dal. Slim maar niet de bedoeling :X

Tibber is qua salderen dus ook waarschijnlijk minder gunstig, al spreekt de gedachte dat ik kan sturen en bij lage tarieven stroomvreters als de EV, en bv airco of jacuzzi dan beter juist wel moet gebruiken mij ook wel weer aan.

We wachten de update van Tibber komende week dus toch nog maar even af... hopelijk kunnen ze toch iets doen met plafond op jaarbasis ipv maandbasis...
@ollem en anderen in deze discussie/situatie

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Toch, ik zit in dezelfde situatie als enkelen hier nu melden: 2 maal EV, 5000 kWh PV opbrengst, netto toch 4000 kWh verbruik.
Ik ga wel over naar een dynamische leverancier.
Om die keuze voor mezelf te onderbouwen heb ik naar het afgelopen jaar gekeken en de prijs patronen voor stroom over de dag bekeken, en dat voor een flinke serie dagen over de maanden april tot oktober.
Hoewel er enkele uitschieters zijn is de hier geuite vrees dat je PV opbrengst teruglevert voor een heel lage prijs en dan ‘s avonds en ‘s nachts weer (bijvoorbeeld) 60 cent betaalt per kWh onterecht zo lijkt het.
Als ik voor die dagen de daggemiddelde prijs gebruik en dan bereken hoeveel lager de (met PV vermogen gewogen) gemiddelde prijs is gedurende de piek van mijn PV opbrengst (panelen liggen ZW en NW voor mij is dat 80% van dag opbrengst van 1330 tot 1900 uur) dan blijkt dat gemiddelde prijs verschil meestal minder dan 5 cent te zijn, enkele gevallen tussen 5 en 10 cent, en ene paar keer per jaar een uitschieter net boven de 10 cent. Per jaar saldeer ik nu 3000 kWh, waarvan geschat 1500-2000 kWh op dagen dat er een relatief lage dalprijs is, dus dat is de PV opbrengst die door dit fenomeen geraakt wordt. Met meer aandacht voor gebruik als de PV opbrengst hoog is kan ik dat naar beneden brengen tot 1000 kWh is mijn schatting.
Kortom, met een flinke onzekerheidsmarge, maar als ik 1000-1500 kWh moet terugleveren met een prijs “boete” van 5-10 cent kost me dat 50 tot 150€.
Dat is peanuts vergeleken met de hogere kosten die ik met een variabel contract heb tov EV laden met de laagste prijs zoals dat met de Tibber Pulse en app kan: per jaar 4500 kWh, als ik de gegevens van de laatste twee maanden volg tov mijn aanbod van Engie (70 cent per kWh) dan scheelt me dat minimaal 15 maar eerder 20 cent per kWh. Dus al snel 700-900€.
Natuurlijk, resultaten uit het verleden . . . . . . Maar ik blijf bij dynamisch, zelfs als ik beetjes van de compensatie door het prijsplafond zou missen door de maandelijkse eindafrekening (ook weer een schatting wat je dat kost, maar voor mij zal ik die compensatie vooral missen in de zomer, als de prijzen, hoop en verwacht ik, de 40 cent zo ie zo niet gaan halen of ver overtreffen.
Bovenstaande berekening maakt ook duidelijk dat je heel wat moet doen om een thuisaccu te rechtvaardigen voor PV opbrengst shift naar de dure uren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
CP1977 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:21:
[...]

Wat domba zegt is ook wat tibber bevestigt.
[Afbeelding]
Tibber is momenteel geen goede bron van info. Wouter maakt wel meer foutjes, o.a. op de prijsplafond info page. :)

Ik wacht nog wel even op de definitieve uitwerking.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:11:
[...]

en dan in werkelijkheid voor 20-30 cent laden in de nacht? Dat mag dus niet. Dan heb je loon ontvangen waar geen belasting over geheven is.
Ik maak een (grove) schatting in Maart en geef dit op als inkomsten bij de belastingdienst. Het gaat om tientjes, maar ik kan aantonen dat de wil er is. Ik zou oprecht ook niet weten hoe ik dit exacter kan doen dan dit.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Is er iemand met ervaring om van Gas+Stroom bij Zonneplan met enkel stroom over te gaan op een 'ouderwets' variabel contract bij de grote partijen? Staat Zonneplan toe dat je je enkel met een gascontract blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
de Peer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:11:
[...]

Ook een leuke discussie, wat nu als je de stroom die je opgewekt hebt met zonnepanelen jouw auto oplaadt. Welk tarief moet je dan hanteren, aangezien de kosten van het laden van de auto niet gelijk zijn aan de prijs die je saldeert. Moet je daar ook IB over betalen? En reken je met de prijs incl belastingen of de gesaldeerde prijs?

Tijd om deze discussie naar een ander topic te brengen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
[...]

Ook een leuke discussie, wat nu als je de stroom die je opgewekt hebt met zonnepanelen jouw auto oplaadt. Welk tarief moet je dan hanteren, aangezien de kosten van het laden van de auto niet gelijk zijn aan de prijs die je saldeert. Moet je daar ook IB over betalen? En reken je met de prijs incl belastingen of de gesaldeerde prijs?

Tijd om deze discussie naar een ander topic te brengen lijkt mij.
Wat ik opgeef bij de belasting is alles wat de auto is ingegaan. Dus ook wat er uit mijn zonnepanelen komt. Ik verkoop het aan de leasemaatschappij, dus inkomsten. Onder aan de streep wil ik op 0 uitkomen (of ongeveer 0), dat moet gewoon je uitgangspunt zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:09:
[...]

uitgangspunt is dat je de werkelijke kosten declareert, zonder daar beter van te worden.
ja dat is lastig en lukt mij zelf ook niet. Je zou 11 maanden te laag kunnen declareren en de 12 maand gebruiken om te corrigeren zodat je op het werkelijke bedrag uitkomt. wel veel gedoe.
Ik zou er niet zo veel over nadenken. De belastingdienst gaat je echt geen naheffing sturen als je hier een fout in maakt. Zolang er niet grootschalig misbruik van wordt gemaakt en er geen jurisprudentie is, zal dit nog wel een grijs gebied blijven. Dit "probleem" is niet alleen bij dynamische tarieven. Bij piek/dal stel je het gemiddelde in (of piek) en als je dan altijd in de daluren laad, maak je ook "winst". Of als je zonnepanelen hebt en alles kan weg salderen en bewust een hoog levertarief kiest, maak je nog veel meer winst.
Het totale bedrag waar het om gaat zal anders ook wel vallen binnen de belastingvrije schenking en anders binnen de werk kosten regeling.

Dit past overigens beter in het thuislaad topic denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Stukken beter morgen. 38.6 cent gemiddeld vs 43.7 cent vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:53:
Stukken beter morgen. 38.6 cent gemiddeld vs 43.7 cent vandaag...
De prijzen zijn toch pas om 15.00 bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:21
jusch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:01:
[...]

Nope, 12:47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert12
  • Laatst online: 04-07 23:54
Nou, bij Tibber, Eneco en ANWB is de prijsplafond verdeling van het verbruik per maand nu ook te vinden op hun websites. Wel apart dat er grote verschillen zijn en ANWB dus niet zo gunstig uit de bus komt. Dit omdat je in de wintermaanden al snel boven het plafond per maand uit komt voor gas en je er waarschijnlijk in de zomermaanden dik onder blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blumma
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-04-2023
[...]

Bij Tibber zijn de prijzen om 13:00 bekend voor de volgende dag. Wellicht dat dit bij andere aanbieders anders is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Albert12 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:03:
Nou, bij Tibber en ANWB is de prijsplafond verdeling van het verbruik per maand nu ook te vinden op hun websites. Wel apart dat er grote verschillen zijn en ANWB dus niet zo gunstig uit de bus komt. Dit omdat je in de wintermaanden al snel boven het plafond per maand uit komt voor gas en je er waarschijnlijk in de zomermaanden dik onder blijft.
Bij ANWB kan je ongebruikte prijsplafond saldo meenemen, Tibber niet. Maar goed, bij beide ga ik er waarschijnlijk overheen, of ik moet met gas gaan stoken ipv de airco.

Gas (bij 1m3=8kWh netto) kost 18 cent per kWh geproduceerde warmte, mijn setje haalt een COP van 4+, dus na de prijsplafond is mijn break even prijs 72.5 cent per kWh stroom (all in, dat wel). Dan is het vaak nog steeds goedkoper om elektrisch te verwarmen, ik heb nog nooit meer dan 72.5ct/kWh betaald, behalve bij Eneco :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:37
[...]

Nee vaak rond 13:00. 15:00 is volgens mij het laatste moment dat ze beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Vanmiddag tussen 5 en 6 komen we wel in de buurt... 71.9 cent per kWh bij Tibber...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

12:45 officieel bij nordpool, maar vaak is de site dan overbelast, dus eerder rond 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 22:39
Albert12 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:03:
Nou, bij Tibber en ANWB is de prijsplafond verdeling van het verbruik per maand nu ook te vinden op hun websites. Wel apart dat er grote verschillen zijn en ANWB dus niet zo gunstig uit de bus komt. Dit omdat je in de wintermaanden al snel boven het plafond per maand uit komt voor gas en je er waarschijnlijk in de zomermaanden dik onder blijft.
Ik begrijp niet dat er verschillen in de plafond verdeling per maand kunnen zitten tussen verschillende leveranciers. Het hele idee was toch juist dat dit overal hetzelfde is, zodat dit bij overstap en jaarrekening opmaken nog steeds klopt. Op deze manier zou je ervoor kunnen kiezen om over te stappen in de maanden dat er bij een andere leverancier een hoger plafond geldt in een bepaalde maand. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Rastapopoulos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:34:
[...]

Ik begrijp niet dat er verschillen in de plafond verdeling per maand kunnen zitten tussen verschillende leveranciers. Het hele idee was toch juist dat dit overal hetzelfde is, zodat dit bij overstap en jaarrekening opmaken nog steeds klopt. Op deze manier zou je ervoor kunnen kiezen om over te stappen in de maanden dat er bij een andere leverancier een hoger plafond geldt in een bepaalde maand. :?
Ik denk dat er meerdere varianten van de tabel rondzwerven, dat zal de komende twee weken wel rechtgetrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
w00key schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:11:
[...]

Bij ANWB kan je ongebruikte prijsplafond saldo meenemen, Tibber niet. Maar goed, bij beide ga ik er waarschijnlijk overheen, of ik moet met gas gaan stoken ipv de airco.

Gas (bij 1m3=8kWh netto) kost 18 cent per kWh geproduceerde warmte, mijn setje haalt een COP van 4+, dus na de prijsplafond is mijn break even prijs 72.5 cent per kWh stroom (all in, dat wel). Dan is het vaak nog steeds goedkoper om elektrisch te verwarmen, ik heb nog nooit meer dan 72.5ct/kWh betaald, behalve bij Eneco :D
Rond het break even punt kijk ik liever naar comfort.

Bij ons is verwarmen met de airco ook ietsje goedkoper, maar voor het comfort van vloerverwarming betaal ik graag een euro meer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert12
w00key schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:11:
[...]

Is dat zo? ANWB zegt hierover: "Zie het als je telefoonabonnement: bel je in een maand meer minuten dan er in je belbundel zitten, betaal je een ander tarief. Belminuten binnen je bundel die overblijven neem je niet mee naar de volgende maand. Zo werkt het ook als je minder verbruikt dan dat er binnen het prijsplafond past. Dat wordt geen tegoed dat je mee kan nemen naar de volgende maand(en)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Laatst online: 27-06 12:13
Waar komt die informatie vandaan?
Als ik onder punt 4 bij de ANWB kijk staat daar dat je gewoon tegoed kan meenemen.
https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie

Iets ander over de verdeling van het verbruik.
Punt 3 bij ANWB
Je kan nog steeds tussentijds overstappen naar een andere leverancier. Helaas mag je nieuwe leverancier niet je verbruik bij je vorige inzien. Er kan dus ook niet gecontroleerd worden hoeveel gebruik je al hebt gemaakt van het prijsplafond. Daarom heeft de regering gekozen voor deze vaste verdeling van het verbruik per maand.

Die laatste zin geeft toch aan dat dit de algemene verdeling gaat worden of niet?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert12
Holgster schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:01:
Waar komt die informatie vandaan?
Als ik onder punt 4 bij de ANWB kijk staat daar dat je gewoon tegoed kan meenemen.
https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie

Iets ander over de verdeling van het verbruik.
Punt 3 bij ANWB
Je kan nog steeds tussentijds overstappen naar een andere leverancier. Helaas mag je nieuwe leverancier niet je verbruik bij je vorige inzien. Er kan dus ook niet gecontroleerd worden hoeveel gebruik je al hebt gemaakt van het prijsplafond. Daarom heeft de regering gekozen voor deze vaste verdeling van het verbruik per maand.

Die laatste zin geeft toch aan dat dit de algemene verdeling gaat worden of niet?
Heel apart! Toen ik om 12:30 een PDF heb gemaakt stond er heel wat anders bij punt 3. Blijkbaar verandert er meer dynamisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
pirke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:47:
[...]

Rond het break even punt kijk ik liever naar comfort.

Bij ons is verwarmen met de airco ook ietsje goedkoper, maar voor het comfort van vloerverwarming betaal ik graag een euro meer per dag.
Break even punt is prijsplafond vs niet prijsplafond; tegen die tijd wil ik wel nog een keer kijken of het nog slim is, ik kan altijd beide gebruiken.

Voor nu is het 15 kWh of 7.5 m3 gas, en het is €7.50 aan stroom of €15 aan gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-07 15:34

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb een aanvraag bij zonneplan lopen en zit nog in mijn 14-dagen periode.
Als ik kijk welke invloed ik nog heb op mijn energieverbruik is dat het plannen van de grootverbruikers (wasmachine, droger en vaatwasser). Dat doe ik nu ook in mijn daltarief.

CV gaat nog op gas en EV heb ik niet.

Met mijn verbruik blijf ik netjes binnen het prijsplafondprijs. Heb het idee met de nieuwe regels dat mijn "winst" met dynamisch tarief nog marginaler gaat worden dan het al was. We gaan het gewoon eens een jaartje proberen.

Meer mensen in dezelfde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janimk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-12-2022
Beste allemaal,

Ik volg al een tijdje de discussies op dit forum. Dit natuurlijk vanwege mijn interesse in de (dynamische) energieprijzen. Al lezende ben ik er nog niet achter gekomen wat voor mij de beste contractvorm is. Laat ik mijn situatie voorleggen en ik hoop een van de uwen mij dan een duidelijk advies kan geven.
Nu; dynamisch contract bij ANWB Energie
Verbruiken per jaar: gas 500 m3, stroom 4020 kW en opwekking stroom ca. 4000 kW (is niet de teruglevering)
Juist de teruglevering - en de financiële waardering daarvan - van de opgewekte stroom, speelt daar natuurlijk een grote rol.
Maar ook de vraag of een dynamisch contract nu de beste vorm is. Zeker nu na 1 januari het prijsplafond in werking treedt.

Vraag is dus; welke energieleverancier is voor mij het meest gunstig?

Graag jullie reacties.

Groeten,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
PnD schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:00:
Ik heb een aanvraag bij zonneplan lopen en zit nog in mijn 14-dagen periode.
Als ik kijk welke invloed ik nog heb op mijn energieverbruik is dat het plannen van de grootverbruikers (wasmachine, droger en vaatwasser). Dat doe ik nu ook in mijn daltarief.

CV gaat nog op gas en EV heb ik niet.

Met mijn verbruik blijf ik netjes binnen het prijsplafondprijs. Heb het idee met de nieuwe regels dat mijn "winst" met dynamisch tarief nog marginaler gaat worden dan het al was. We gaan het gewoon eens een jaartje proberen.

Meer mensen in dezelfde situatie?
Zo goed als dezelfde situatie hier. Zonneplan per 1-1, laatste dag van bedenktijd. Ik blijf op jaarbasis ruim onder plafond. Afgelopen jaar (Oktober '21 tot Oktober '22) 2230 KWH stroom en 250 m2 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehUtrTlnlOTVyam2ZGgofBaRLLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KAvWAdJYaMOBRgDFrzwELKQm.png?f=user_large

Dit zijn mijn verbruikscijfers per maand. Vooral in de zomer zal ik dan toch boven het maandelijkse plafond uitkomen. Maar de tabellen zijn nog onder voorbehoud en van Zonneplan nog helemaal niks gezien. Ik ga niet gebruik maken van mijn bedenktijd. Vind de app van Zonneplan fijn in gebruik en hopelijk zijn de prijzen in de zomer onder/rond de 40ct per kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 13:52
Wellicht leuk om te delen hier: sinds december zijn we overgestapt op Tibber, vanwege de dynamische prijzen en de mogelijkheid te koppelen aan de warmtepomp. Sinds 7 december is de optie met dynamische prijzen ingesteld in de Nibe warmtepomp, met een mate van effect 5/10. Sinds de 11e hebben we dit effect naar 10/10 gezet, met als gevolg dat we wakker worden en het beneden al ~21.7 graden is, maar dit wel aanzienlijk de 'duurdere' kWhs bespaard gedurende de dag.

In die zin nu minder comfort (want te warm) maar het bespaart met dit soort dagen toch een paar euro per dag.

Volgende stap is de volgende grootverbruikers (wasmachine / droger) aan de slimme stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g-ZCBMXqHjvATHbBnfJgEar9-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f8ZWA15SQjv4mwzDHUNNygUD.png?f=user_large

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-07 15:34

PnD

like in Pinda ^_^

Whats85 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
[...]

Zo goed als dezelfde situatie hier. Zonneplan per 1-1, laatste dag van bedenktijd. Ik blijf op jaarbasis ruim onder plafond. Afgelopen jaar (Oktober '21 tot Oktober '22) 2230 KWH stroom en 250 m2 gas.

[Afbeelding]

Dit zijn mijn verbruikscijfers per maand. Vooral in de zomer zal ik dan toch boven het maandelijkse plafond uitkomen. Maar de tabellen zijn nog onder voorbehoud en van Zonneplan nog helemaal niks gezien. Ik ga niet gebruik maken van mijn bedenktijd. Vind de app van Zonneplan fijn in gebruik en hopelijk zijn de prijzen in de zomer onder/rond de 40ct per kwh.
Ik overweeg nog wel even te annuleren tot 100% duidelijk is wat nu de regels worden. Kan altijd nog overstappen na 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Opwarmen van de woning en boiler met de warmtepomp heeft vandaag tot nu toe 18 kWh gekost tegen € 0,4195 per kWh kale inkoop. Grootste voordeel is dat de warmtepomp nu begint met rond de 20 graden in de ochtend en dus niet de woonkamer hoeft te verwarmen tot 20 graden als de stroom duur is. Hoeveel het scheelt, geen idee...

Vanavond zet ik de houtkachel weer aan, dus dan wordt de woonkamer extra verwarmd en hoeft de warmtepomp vannacht relatief weinig te doen.

Als ik het verbruik van gisteravond doorzet naar vandaag zou ik uitkomen op 43,16 cent per kWh en een verbruik van 25.5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:44
i.v.m. de beperking van het prijsplafond per maand ben ik toch weer naar variabel tarief aan het kijken. Wat mij echter niet helemaal duidelijk is hoe mijn huidige tibber tarief er vanaf 1 januari uitziet incl btw opslagen etc.

Heeft iemand hier een eenvoudig overzicht van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 18:05
HiBe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:14:
i.v.m. de beperking van het prijsplafond per maand ben ik toch weer naar variabel tarief aan het kijken. Wat mij echter niet helemaal duidelijk is hoe mijn huidige tibber tarief er vanaf 1 januari uitziet incl btw opslagen etc.

Heeft iemand hier een eenvoudig overzicht van?
(marktprijs + energiebelasting + opslag) * 1,21 = all-in tarief.
Hierbij is marktprijs in €/kWh. Als we de variabelen invullen die we weten, komen we hierop uit:
marktprijs * 1,21 + 0,1525 + 0,00242 = all-in tarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@HiBe De heffingen voor 2023 zijn nog niet definitief maar wordt voor stroom (ongeveer) 0,12599 euro (exclusief 21% BTW).
Daar komt nog 0.002 euro (exclusief BTW) opslag van Tibber bij.
ODE is komen te vervallen voor stroom.
De BTW gaat weer terug naar 21%

De variabele kosten per kWh incl BTW: 0,1548679

Voor vergelijken doet dat er amper toe, de heffingen betaal je overal en de opslag van Tibber is miniscuul klein.

edit, zoals hierboven dus. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 14-12-2022 16:38 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-07 18:26
Sjoan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:03:
[...]

De kale gasprijs kan inderdaad lager zijn doordat Frank een andere beurs aanhoudt. Echter wordt dit volkomen teniet gedaan doordat Frank hogere kosten rekent. De meeste dagen is Frank zo'n 8-10 cent per m3, en zo'n 2 cent per kWh duurder dan concurrenten.

Hoe kan je bij Frank meer besparen dan bij andere aanbieders, als ik vragen mag?

Maar als je niet veel verbruikt icm met zo'n actie kan het best interessant zijn.

Overigens staat https://www.frankenergie.nl/dubbel-voorschot nog steeds online, maar schijnt het dubbel voorschot alleen voor huurders te gelden.
Als je de dynamische energieleveranciers puur vergelijkt op kosten dan is Frank Energie inderdaad meestal de duurste, ook in mijn geval. Maar sinds ik daar zit is mijn verbruik meer dan gehalveerd en ben ik verbruik gaan verschuiven naar goedkopere momenten. Dat heb ik natuurlijk zelf gedaan en zou elders ook gekund hebben, maar wat ik in mijn vorige reactie bedoelde te zeggen was dat hun app daar zeker ook aan heeft bijgedragen en dat dat voor mij ook waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:44
Raymond P schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:36:
@HiBe
De variabele kosten per kWh incl BTW: 0,1548679
OK, dus dat maakt 0,40 - 0,1548679 = 0,2451321 / 1,21 = 0,20259 (afgerond) per kWh voor de prijs om onder het prijsplafond te blijven. daar zitten de huidige opties voor variabele tarieven nog een factor 3 á 4 vanaf. en de (door tibber) verwachte prijzen voor de komende 12 maanden zitten zo rond de 48 cent (ex btw) -> https://tibber.com/nl/energieprijzen

Zolang het niet duidelijk is of je een overschot naar de volgende maand mee kan nemen blijft het dus nog interessant om bij tibber te blijven... en dan misschien vanaf de zomer bij een variabel contract een tegoed te gaan opbouwen wat dan in het najaar ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-06 21:56
Reaper.JA2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:52:
Wellicht leuk om te delen hier: sinds december zijn we overgestapt op Tibber, vanwege de dynamische prijzen en de mogelijkheid te koppelen aan de warmtepomp. Sinds 7 december is de optie met dynamische prijzen ingesteld in de Nibe warmtepomp, met een mate van effect 5/10. Sinds de 11e hebben we dit effect naar 10/10 gezet, met als gevolg dat we wakker worden en het beneden al ~21.7 graden is, maar dit wel aanzienlijk de 'duurdere' kWhs bespaard gedurende de dag.

In die zin nu minder comfort (want te warm) maar het bespaart met dit soort dagen toch een paar euro per dag.

Volgende stap is de volgende grootverbruikers (wasmachine / droger) aan de slimme stekker.
@Reaper.JA2 Dank voor je bijdrage; leuk om te lezen!
Ik doe net zoiets, maar dan 'handmatig' voorgeprogrammeerd.
Ben zelf al jaren dynamische klant, en m.i.v. december ook bij Tibber.
Ook een Nibe WP, maar deze heeft (standaard) niet de mogelijkheid van Nibe-Uplink, en kan zodoende geen gebruik maken van de standaard-Tibber integratie.

Ik heb mijn Nibe dus momenteel zo (handmatig) geprogrammeerd dat deze in de goedkope uren (0-6u):
- het huis 'overdreven' verwarmd
- de ww-boiler (in luxe-stand)
Bij de wat gematigde temperaturen van begin deze maand haalde deze 'buffer' het tot in elk geval de wat goedkopere uren 's avonds, en vervolgens in de nacht weer een oppepper.
Bij de laatste paar koude dagen, hield de buffer niet zo lang stand, en begon de WP te verwarmen precies in de piek... ;)
Er valt dus nog wat te optimaliseren (b.v. kleine oppepper in het middag-dalletje wat er momenteel weer is, of een blokkade instellen rondom de piek).

Handmatig programmeren vergt nu eenmaal met enige regelmaat wat bijstelling; wat dat betreft is een automatische integratie handiger.
Ben zelf van plan om te proberen om de Nibe automatisch aan te sturen via een RS485 (Modbus-protocol). Maar goed, ben nog niet zover...

Tevens wordt met enige regelmaat ook 's nachts een EV opgeladen (via een slimme maar verder gewone 220V stekker)..

Al met al blijf ik zo, net als jij, ook ruim onder de gemiddelde Tibber-prijs.
Goed voor de stabilisatie van het net, én de portemonnee (al betalen we momenteel wel iets meer dan de 'plafond-prijs'). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@HiBe Die is 0.24755 inclusief BTW exclusief heffingen, 0.2045 kaal volgens het laast gedeelde concept.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 19:46
Simmersnie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:32:
[...]

Ook een Nibe WP, maar deze heeft (standaard) niet de mogelijkheid van Nibe-Uplink, en kan zodoende geen gebruik maken van de standaard-Tibber integratie.

Ik heb mijn Nibe dus momenteel zo (handmatig) geprogrammeerd dat deze in de goedkope uren (0-6u):
Bij de wat gematigde temperaturen van begin deze maand haalde deze 'buffer' het tot in elk geval de wat goedkopere uren 's avonds, en vervolgens in de nacht weer een oppepper.
Bij de laatste paar koude dagen, hield de buffer niet zo lang stand, en begon de WP te verwarmen precies in de piek... ;)
Er valt dus nog wat te optimaliseren (b.v. kleine oppepper in het middag-dalletje wat er momenteel weer is, of een blokkade instellen rondom de piek).

Handmatig programmeren vergt nu eenmaal met enige regelmaat wat bijstelling; wat dat betreft is een automatische integratie handiger.
Ben zelf van plan om te proberen om de Nibe automatisch aan te sturen via een RS485 (Modbus-protocol). Maar goed, ben nog niet zover...

Tevens wordt met enige regelmaat ook 's nachts een EV opgeladen (via een slimme maar verder gewone 220V stekker)..

Goed voor de stabilisatie van het net, én de portemonnee (al betalen we momenteel wel iets meer dan de 'plafond-prijs'). :)
fyi ik stuur een Nibe F1245-10 PC aan via Modbus. Dat is goed te doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Simmersnie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:32:
[...]

Misschien is dit interresant voor jou: node-red-contrib-power-saver

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:56

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
S91 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:10:
Vrijopnaam biedt sinds deze week ook een dynamisch contact aan. (y)
@sideriusj deze was al eerder voorbij gekomen. Als je zonnepanelen hebt dan kan het niet. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Laatst online: 16:01
De SP stelt net voor om dynamische tarieven te verbieden.
https://debatdirect.tweed...4a-43ee-8e89-56a72a022888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 01-07 21:31
SP wil iedereen arm hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 08:12

[Afbeelding]
Ik ga binnenkort 8 panelen op noord-west erbij krijgen, inderdaad omdat die stroom meer waard is. Dat compenseert de lagere opbrengst. Als je clipping rond de middag krijgt terwijl alles op zuid ligt omdat je aansluiting te licht is en dit niet eenvoudig op te lossen is, zou ik dat zeker overwegen.
In het solaredge forum hier lees je in de opening post over het gebruiken van de Designer tool. Daarmee kun je veel betere inschatting maken van diverse opstellingen. NB: het maakt niet uit of je uiteindelijk een ander merk omvormer neemt, de opbrengst is ongeveer wel hetzelfde (zeker als je door schaduw sowieso geen standaard string omvormer kunt gebruiken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Nee. Ze zei: wie dat wilt vind z'n weg wel (of iets van gelijke strekking).
Ze is tegen reclame en (tele)marketing, en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zo'n overstap moet gebeuren met zo veel mogelijk correcte info en geen marketing.
Van de ads van Frank Energie die ik afgelopen week zag ging mijn wenkbrauw ook wel een beetje omhoog...

EDIT:
Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 01:07:
@hremijn my bad, er lag dus wel een amendement van SP om dynamisch compleet te verbieden.

Waarschijnlijk was ik te laat ingetuned, of ik vind het gewoon erg lastig om naar haar te luisteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 15-12-2022 13:44 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
de Peer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:09:
[...]

Zoals je al aangeeft lukt het je zelf ook niet om de exacte kosten te declareren. Zelfs al zou je 11 maanden te laag declareren, dan weet je nog steeds niet wat je in de 12e maand moet corrigeren.
Daarom lijkt mij uitgaan van maandgemiddelden (al dan niet van het cbs) de meest logische en aannemelijke manier om te declareren.
Ja, je kunt dan laden tijdens de lage tarieven, maar het komt ook voor dat je in tijdens hoog tarief laad (vanmiddag toevallig zelf op hoog tarief bijgeladen).

Er zit hier veel kennis op dit forum, maar de oplossing heb ik nog niet gelezen. Een oplossing om bv kosten via je domotica te berekenen gaat ook niet omdat dit geen officieel goedgekeurde methode is.
Ik denk dat het alleen kan als je een sap hebt die je volledig voor je auto gebruikt, maar dat gaat wat ver voor de gemiddelde berijder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Voorstel Bontenbal. Overstappen onmogelijk maken in 2023.

Dan kunnen de energiebedrijven de mensen nog meer uitmelken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
John245 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:50:
[...]

fyi ik stuur een Nibe F1245-10 PC aan via Modbus. Dat is goed te doen.
Waarom koppel je de Nibe niet direct aan de dynamische tarieven, kost niets en de functionaliteit zit er standaard in. De hele besturing van Nibe is hierop afgestemd en zij hebben al heeeeel veel jaren ervaring met berekeningen obv tarieven en de momenten waarop de warmtepomp wordt aangestuurd voor verwarmen en warmtapwater.
De Nibe houd met veel meer rekening dan alleen de tarieven (weersafhankelijke regeling, zelf lerend m.b.t. warmtapwater etc….).
Zelf aansturen is wel leuk, maar dan moet je wel ervaring hebben met meet en regeltechniek, anders kun je het naar mijn idee beter overlaten aan de experts van Nibe……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Mars2020 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:42:
[...]

Waarom koppel je de Nibe niet direct aan de dynamische tarieven, kost niets en de functionaliteit zit er standaard in. De hele besturing van Nibe is hierop afgestemd en zij hebben al heeeeel veel jaren ervaring met berekeningen obv tarieven en de momenten waarop de warmtepomp wordt aangestuurd voor verwarmen en warmtapwater.
De Nibe houd met veel meer rekening dan alleen de tarieven (weersafhankelijke regeling, zelf lerend m.b.t. warmtapwater etc….).
Zelf aansturen is wel leuk, maar dan moet je wel ervaring hebben met meet en regeltechniek, anders kun je het naar mijn idee beter overlaten aan de experts van Nibe……
In de nieuwe versie zit dit er inderdaad standaard in. Mijn Nibe is echter uit 2013 :) en toen was de techniek nog niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Laatst online: 19-07 11:42
Voor alle zonnepanelen bezitters: het beste lijkt mij een dagprijs contract te hebben voor de periode okt tm mrt. Dan zit je tijdens de koude dagen over het algemeen het goedkoopst daar je veel stroom of gas verbruikt. Voor de periode van apr tm aug kan je het beste gaan voor een contract met een goede terugleververgoeding.

Is zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Laatst online: 16:01
Raymond P schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:20:
[...]

Nee. Ze zei: wie dat wilt vind z'n weg wel (of iets van gelijke strekking).
Ze is tegen reclame en (tele)marketing, en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zo'n overstap moet gebeuren met zo veel mogelijk correcte info en geen marketing.
Van de ads van Frank Energie die ik afgelopen week zag ging mijn wenkbrauw ook wel een beetje omhoog...
Haar argument klopt wel. Als je onder het mom van "wel de lusten niet de lasten" naar dynamische tarieven gaat en je niet je verbruik kan aanpassen, dan zijn dynamische tarieven zeker niet altijd goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaaido
  • Laatst online: 19-07 11:42
hremijn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:
[...]

Haar argument klopt wel. Als je onder het mom van "wel de lusten niet de lasten" naar dynamische tarieven gaat en je niet je verbruik kan aanpassen, dan zijn dynamische tarieven zeker niet altijd goedkoper.
Bijna iedereen die momenteel een variabel contract heeft bij een energieleverancier is goedkoper uit bij een dynamisch contract. Zeker met het komend prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
hremijn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:
[...]

Yep, als je hersenloos afneemt en denkt dat "goedkoopste" betekent dat je meer kunt gebruiken dan krijg je uiteindelijk subsidie uit een ander potje. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-07 19:46
Goedenavond, Ik heb thuis een vaatwasser en droger gekoppeld aan google home welke ik kan starten door bijvoorbeeld tegen google mini nest te zeggen "start de vaatwasser om 2 uur".

Hiermee kan ik de vaatwasser starten om 2 uur als ik zie dat de prijs dan het laagst is (grootste energieverbruik is geloof ik tijdens eerste uur van het wasprogramma).

Eigenlijk wil ik dat Google home iedere nacht zelf het commando geeft dat de vaatwasser (en droger) start op het goedkoopste uur tussen bijvoorbeeld 23u en 04. Hiermee moet google home zelf het goedkoopste uur weten (of googlen op het internet).

Dit alles bespaard mij iedere avond het goedkoopste tarief opzoeken op het internet en dit commando uitspreken. Het is nog een idee maar ben benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn. Hoe sturen jullie je apparaten thuis aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Gecko123 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:13:
Goedenavond, Ik heb thuis een vaatwasser en droger gekoppeld aan google home welke ik kan starten door bijvoorbeeld tegen google mini nest te zeggen "start de vaatwasser om 2 uur".

Hiermee kan ik de vaatwasser starten om 2 uur als ik zie dat de prijs dan het laagst is (grootste energieverbruik is geloof ik tijdens eerste uur van het wasprogramma).

Eigenlijk wil ik dat Google home iedere nacht zelf het commando geeft dat de vaatwasser (en droger) start op het goedkoopste uur tussen bijvoorbeeld 23u en 04. Hiermee moet google home zelf het goedkoopste uur weten (of googlen op het internet).

Dit alles bespaard mij iedere avond het goedkoopste tarief opzoeken op het internet en dit commando uitspreken. Het is nog een idee maar ben benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn. Hoe sturen jullie je apparaten thuis aan?
Vaatwasser wordt standaard uitgesteld ingesteld. Domoticasysteeem ziet dat en kijkt dan wat de beste tijd is. Deze tijd wordt vervolgens ingesteld in de vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Je hebt echt geen script nodig om te zien dat het tussen 2 en 4 het goedkoopste is en dat eigenlijk alles tussen 1 en 6 prima is. Tenzij je een elektrische auto gaat laden dan kan die paar cent verschil wel wat uitmaken, hoewel je dan waarschijnlijk de volledige 5 uur nodig hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door moshimoshi op 14-12-2022 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:18:
Je hebt echt geen script nodig om te zien dat het tussen 2 en 4 het goedkoopste is en dat eigenlijk alles tussen 1 en 6 prima is. Tenzij je een elektrische auto gaat laden dan kan die paar cent verschil wel wat uitmaken, hoewel je dan waarschijnlijk de volledige 5 uur nodig hebt.
Je heb ook geen script nodig om te zien dat het niet altijd het geval is. Ik zet de vaatwasser toch liever aan als de stroom gratis is (zonder verplichte kosten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAgyJVfH01Lr9KV0_8Mpv383vG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQi8MHRXV6uFDctv7bB3zxBO.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 14-12-2022 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Mijn vaatwasser zet ik het liefste 2 uur vóór een dip aan als die dip korter is dan het gekozen wasprogramma, en precies op de dip als de prijs na de dip lager is dan voor de dip.

En de tijd dat ik aan het automatiseren daarvan kwijt ben geraakt ga ik niet terugverdienen. Maar het is wel leuk als het werkt. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19

[Afbeelding]
Oost-west oriëntatie is het nieuwe zuiden. Hierdoor heb je vroeg en laat op de dag opwek met PV, wat weer interessant is als je wilt terugleveren icm dynamisch contract. De kWh prijs dip zit altijd rond 12.00 overdag. Ze zou ook een secundair allocatie punt kunnen nemen en met de helft van je pv capaciteit op dynamische leverancier gaan zitten en met andere helft op vast/variabel tarief. En de mogelijkheid hebben om de windmolen te kunnen switchen tussen SAP en PAP 🤑
Keuzes hangen er wel vanaf wat je baseload is? En of je je gebruik kunt sturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 00:16
Moderne vaatwassers (disclaimer: dit geldt voor mijn vaatwasser, maar vermoedelijk geldt dit voor alle) hebben twee pieken in hun verbruik: eentje aan het begin (maar niet helemaal), als na de voorspoelbeurt het waswater wordt opgewarmd, en een tijd voor het einde van het programma, namelijk om het water voor het drogen op te warmen. Die tweede piek is groter (langer) dan de eerste, dit omdat voor het drogen het water aanzienlijk meer wordt opgewarmd dan voor het wassen.

Bij mijn (Bosch) vaatwasser met het 'nacht' programma met daarbij nog de 'extra droog' optie (wat in totaal iets meer dan vier uur duurt) begon de eerste piek afgelopen nacht ongeveer 11 minuten na de start en duurde 14 minuten, de tweede piek begon 3 uur na de start en duurde 20 minuten.

Ik bedoel maar te zeggen dat je zeker niet je vaatwasser tegen het einde van de goedkope tijd moet aanzetten, je loopt erg de kans dat de droogpiek (welke dus groter is dan die aan het begin) juist in de dure ochtenduren plaatsvindt. In mijn geval hou ik er dus rekening mee dat de de periode 3-3.5 uur na de start in de goedkope uren valt.
Pagina: 1 ... 65 ... 291 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels