ollem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:07:
[...]
Goed vergelijken - en dat is niet makkelijk.
Ik zie nu grote verschillen bij de variable aanbieders doordat de ene al 2023 prijzen hanteert met btw van 9%->21% en de vermindering belastingtoeslag al wel heeft verlaagd van -743€ naar -493€ en de ander niet.
Ik zag ook een op het oog gunstige aanbieder die dal tarief en normaal ratief apart blijkt te salderen ipv totaal opwek... meeste opwek is normaal, maar mijn grootste verbruik dal... daardoor terugleververgoeding ipv volledig salderen voor dal. Slim maar niet de bedoeling
Tibber is qua salderen dus ook waarschijnlijk minder gunstig, al spreekt de gedachte dat ik kan sturen en bij lage tarieven stroomvreters als de EV, en bv airco of jacuzzi dan beter juist wel moet gebruiken mij ook wel weer aan.
We wachten de update van Tibber komende week dus toch nog maar even af... hopelijk kunnen ze toch iets doen met plafond op jaarbasis ipv maandbasis...
@
ollem en anderen in deze discussie/situatie
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Toch, ik zit in dezelfde situatie als enkelen hier nu melden: 2 maal EV, 5000 kWh PV opbrengst, netto toch 4000 kWh verbruik.
Ik ga wel over naar een dynamische leverancier.
Om die keuze voor mezelf te onderbouwen heb ik naar het afgelopen jaar gekeken en de prijs patronen voor stroom over de dag bekeken, en dat voor een flinke serie dagen over de maanden april tot oktober.
Hoewel er enkele uitschieters zijn is de hier geuite vrees dat je PV opbrengst teruglevert voor een heel lage prijs en dan ‘s avonds en ‘s nachts weer (bijvoorbeeld) 60 cent betaalt per kWh onterecht zo lijkt het.
Als ik voor die dagen de daggemiddelde prijs gebruik en dan bereken hoeveel lager de (met PV vermogen gewogen) gemiddelde prijs is gedurende de piek van mijn PV opbrengst (panelen liggen ZW en NW voor mij is dat 80% van dag opbrengst van 1330 tot 1900 uur) dan blijkt dat gemiddelde prijs verschil meestal minder dan 5 cent te zijn, enkele gevallen tussen 5 en 10 cent, en ene paar keer per jaar een uitschieter net boven de 10 cent. Per jaar saldeer ik nu 3000 kWh, waarvan geschat 1500-2000 kWh op dagen dat er een relatief lage dalprijs is, dus dat is de PV opbrengst die door dit fenomeen geraakt wordt. Met meer aandacht voor gebruik als de PV opbrengst hoog is kan ik dat naar beneden brengen tot 1000 kWh is mijn schatting.
Kortom, met een flinke onzekerheidsmarge, maar als ik 1000-1500 kWh moet terugleveren met een prijs “boete” van 5-10 cent kost me dat 50 tot 150€.
Dat is peanuts vergeleken met de hogere kosten die ik met een variabel contract heb tov EV laden met de laagste prijs zoals dat met de Tibber Pulse en app kan: per jaar 4500 kWh, als ik de gegevens van de laatste twee maanden volg tov mijn aanbod van Engie (70 cent per kWh) dan scheelt me dat minimaal 15 maar eerder 20 cent per kWh. Dus al snel 700-900€.
Natuurlijk, resultaten uit het verleden . . . . . . Maar ik blijf bij dynamisch, zelfs als ik beetjes van de compensatie door het prijsplafond zou missen door de maandelijkse eindafrekening (ook weer een schatting wat je dat kost, maar voor mij zal ik die compensatie vooral missen in de zomer, als de prijzen, hoop en verwacht ik, de 40 cent zo ie zo niet gaan halen of ver overtreffen.
Bovenstaande berekening maakt ook duidelijk dat je heel wat moet doen om een thuisaccu te rechtvaardigen voor PV opbrengst shift naar de dure uren.