Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Een rewrite van mijn vraag:
Ik wil wasprogramma's op mijn domme wasmachine (Bosch WAQ28496NL/09 van ~2016) kunnen starten vanuit Home Assistant. Bij voorkeur door de microcontroller in de wasmachine aan te spreken omdat het me leuk lijkt om daar wat meer over te leren. Als dat niet lukt dan wil ik op een andere manier wasprogramma's op mijn domme wasmachine kunnen starten.

Op zich ben ik zeer tevreden over mijn wasmachine (vervangen is dus geen optie), maar hij heeft wel een paar eigenschappen die het lastig maken om dit te realiseren. Zo heeft het apparaat bedienknoppen (tiptoetsen) die capacitief lijken. Een mechanische bediening (á la Switchbot) werkt volgens mij niet. En als ik een programma instel en onderbreek de spanning dan is het programma gewist op het moment dat de spanning terug komt. Dus een programma instellen, wasmachine met een smartplug uitschakelen en op een later tijdstip weer inschakelen doet dus niets met de was.

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, zit er geen service port of zoiets op de control PCB en interface PCB maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet ergens wat af te tappen valt. Zo kon @Thralas al vertellen wat voor microcontroller er op één van de PCB's zit.

Nu zijn er natuurlijk een paar hobbels en dat is waar ik hier hopelijk wat meer over te weten kom. De zoekmachine heeft me tot nu toe nog niet van antwoorden op mijn vragen kunnen geven. Een paar van die hobbels zijn:
- Ik ben niet bang om mijn wasmachine uit elkaar te halen en met soldeerbouten aan de slag te gaan maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met "hardware hacking" (als je het al zo zou kunnen noemen) of met dergelijke verbindingen zoeken en debuggen. Dus wat zou ik überhaupt kunnen verwachten?
- Zijn er hier mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan/geprobeerd en wat was uiteindelijk het resultaat?
- Wat heb ik aan spullen nodig voor zoiets? (is zo'n el cheapo logic analyser goed genoeg om mee te beginnen?)
- Zijn er misschien toch makkelijkere manieren om iets vergelijkbaars te realiseren?

PS1. De control en interface PCB's zijn mondjesmaat gebruikt te krijgen voor niet al te veel geld. Mijn plan is dus om hier een spare PCB voor te gebruiken als de conclusie van dit draadje is dat mijn idee best eens zou kunnen slagen. Als ik dan toch wat zie roken, gaat de originele weer terug in de wasmachine ;)

PS2. Mijn vraag komt mede voort uit de wens om meer van de opbrengst van mijn zonnepanelen zelf te gebruiken. (ter voorbereiding op de afbouw van de salderingsregeling) Een boiler is in veel gevallen ongetwijfeld een praktischer oplossing maar niet in mijn specifieke situatie. Zo zijn er vast meer ideeën die het gebruik van eigen opbrengst verhogen maar ik wil me echt beperken tot het kunnen starten van wasprogramma's vanuit Home Assistant. Ook vragen over nut enzo laat ik liever aan me voorbij gaan. Tweaken is soms misschien volkomen nutteloos maar nog steeds wel leuk.

[ Voor 33% gewijzigd door tERRiON op 06-10-2022 01:07 . Reden: Afdwalen van het onderwerp ]

blah

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Heeft de wasmachine een pauzeknop? Zo ja, dan raad ik aan om vooraf het programma in te stellen en de wasmachine meteen op pauze te zetten. Vervolgens hoef je alleen geautomatiseerd hem van pauze af te halen waarna je helemaal niet druk hoeft te maken of het juiste programma en temperatuur is ingesteld.

Je kunt kiezen om dit extern aan te pakken door een "mechanische vinger" te maken die de tiptoets kan indrukken. Dit is het meest veilige omdat je daarmee niets van de wasmachine zelf kan slopen. Maar hier zit een uitdaging in om dit mechanisch netjes te laten werken.

Een meer betrouwbare oplossing is om meteen op de printplaat zelf een draadje te solderen en deze met een hoog ohmige weerstand (100k bijvoorbeeld) + kleine condensator (100nF bijvoorbeeld) naar massa te schakelen, bijvoorbeeld met een optocoupler of misschien kan een standaard relais dat ook wel direct.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
tERRiON schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:54:
Al een tijdje loop ik rond met het idee om mijn wasmachine (Bosch WAQ28496NL/09 van ~2016) te "verslimmen" zodat ik deze kan met Home Assistant kan inschakelen als mijn zonnepanelen voldoende energie leveren. (en eventueel kan onderbreken als de weersverwachting niet zo best is maar dat is voor nu nog niet belangrijk)

Op zich ben ik zeer tevreden over mijn wasmachine (vervangen is dus geen optie), maar hij heeft wel een paar eigenschappen die het lastig maken om dit te realiseren. Zo heeft het apparaat bedienknoppen die capacitief lijken en als ik een uitgesteld programma instel en onderbreek de spanning dan is het programma gewist op het moment dat de spanning terug is.

Nu kan ik alsnog proberen de startknop op de één of andere manier te activeren maar eigenlijk zou ik het nog veel mooier vinden als ik met een microcontroller op een UART (achtige) verbinding kan inhaken zodat ik ook het wasprogramma vanuit Home Assistant kan instellen en mogelijk zelfs de voortgang van het wasprogramma terug kan laten melden naar HA. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, zit er geen service port of zoiets op de control PCB en interface PCB maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet ergens wat af te tappen valt.

Nu zijn er natuurlijk een paar hobbels en dat is waar ik hier hopelijk wat meer over te weten kom. De zoekmachine heeft me tot nu toe nog niet van antwoorden op mijn vragen kunnen geven. Een paar van die hobbels zijn:
- Ik ben niet bang om mijn wasmachine uit elkaar te halen en met soldeerbouten aan de slag te gaan maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met "hardware hacking" (als je het al zo zou noemen) of met dergelijke verbindingen zoeken en debuggen. Dus wat zou ik überhaupt kunnen verwachten?
- Zijn er hier mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan/geprobeerd en wat was uiteindelijk het resultaat?
- Wat heb ik aan spullen nodig voor zoiets? (is zo'n el cheapo logic analyser goed genoeg om mee te beginnen?)
- Zijn er misschien toch makkelijkere manieren om iets vergelijkbaars te realiseren?

PS. De control en interface PCB's zijn mondjesmaat gebruikt te krijgen voor niet al te veel geld. Mijn plan is dus om hier een spare PCB te gebruiken als de conclusie van dit draadje is dat mijn best eens zou kunnen slagen. Als ik dan toch wat zie roken, gaat de originele weer terug in de wasmachine ;)
wat is het nut nu je nog kan salderen :?

Ook nagedacht over mooie herfstdagen :? Momenten van lekkere zon doordat de bewolking het licht weerkaatst. Is net je water opgewarmd in de WM en bewolking. WM gaat op pauze, koelt je net verwarmde water weer af. Weg eventuele winst als het salderen is afgeschaft. Wat kan is natuurlijk als het programma is gestart dat je hem altijd afmaakt. Ik denk dat de winst (zeer) beperkt is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52
ybos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Hobby? Omdat het kan? Betere wereld?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
MrAngry schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Hobby? Omdat het kan? Betere wereld?
Hobby: kan :Y
Omdat het kan: kan :Y
Betere wereld :? Maakt geen klap uit, nu gaat de zonnestroom naar de buurman/vrouw/... (en ja daar kan je een hele discussie over starten. Je kan dan beter een elektrische boiler warm laten worden en dan je WM vullen met warm water, dat is veel makkelijker te regelen met een aan / uit regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Onbekend schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:09:
Heeft de wasmachine een pauzeknop? [...] Vervolgens hoef je alleen geautomatiseerd hem van pauze af te halen waarna je [...]
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "de startknop proberen te activeren" ;-)
Onbekend schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:09:
Een meer betrouwbare oplossing is om meteen op de printplaat zelf een draadje te solderen en deze met een hoog ohmige weerstand (100k bijvoorbeeld) + kleine condensator (100nF bijvoorbeeld) naar massa te schakelen, bijvoorbeeld met een optocoupler of misschien kan een standaard relais dat ook wel direct.
Kijk, zover was ik nog niet gekomen. Ik had nog niet uitgezocht hoe ik die tiptoets (capacitief) kon bedienen zonder er zelf met de vingers aan te zitten. Thnx!

blah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tERRiON
[...]

Precies. Ik kan nu nog salderen. Wat verder het nut is? Misschien wel helemaal niets, maar ik vind het ongetwijfeld leuk om dit soort (voor mij) nieuwe dingen uit te vinden en uit te proberen. Ik leer er er in elk geval wat van dus nutteloos is het per definitie niet.
Ook nagedacht over mooie herfstdagen :? [...] Ik denk dat de winst (zeer) beperkt is.
Mede daarom vind ik de mogelijkheid van het onderbreken voor nu niet relevant.

blah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tERRiON
ybos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

[...]Je kan dan beter een elektrische boiler warm laten worden ...
Done ;)
[...] en dan je WM vullen met warm water, dat is veel makkelijker te regelen met een aan / uit regeling)
Dat is helaas niet mogelijk zonder een nieuwe boiler aan te schaffen of mijn halve huis (weer) op de schop te zetten.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
tERRiON schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:43:

Dat is helaas niet mogelijk zonder een nieuwe boiler aan te schaffen of mijn halve huis (weer) op de schop te zetten.
gewoon gebruikt keukenboilertje van 10 of 20 liter van marktplaats opsnorren :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47
- Ik ben niet bang om mijn wasmachine uit elkaar te halen en met soldeerbouten aan de slag te gaan maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met "hardware hacking" (als je het al zo zou noemen) of met dergelijke verbindingen zoeken en debuggen. Dus wat zou ik überhaupt kunnen verwachten?
Inspecteer eerst de pcbs op belangrijk ogende chips. Voorschot: de foto's van de vermogensmodule zijn duidelijk genoeg om het typenummer van de microcontroller die erop zit af te lezen: MC9S12C. Op de bedieningsmodule zit een chip van dezelfde fabrikant (Freescale, thans NXP): dat zou zomaar dezelfde kunnen zijn.

Uit de datasheet kun je afleiden dan het I/O voltage 5V is. Een knopje (bijvoorbeeld het voorstel om iets met de pauzeknop te doen) zal in de simpelste vorm een GPIO zijn die naar 0 of 5 volt gaat. Dat kun je meten met een multimeter. Of capacitieve knopjes anders werken dien je uit te zoeken.

Als je méér wilt doen (de pragmatische oplossingen heb je hierboven al gehad) zou je inderdaad op zoek kunnen gaan naar communicatielijnen. Nuttig om te trachten te achterhalen hoe en/of welke IC pins op een externe connector uitkomen: daar is de multimeter weer nuttig.

De microcontrollers op de twee prints communiceren waarschijnlijk met elkaar: de bedieningsmodule zal de vermogensmodule aansturen. In de datasheet vindt je welke interfaces daarvoor kanshebbers zijn: iets seriëels als een UART of SPI is een goede gok. En dat kun je sniffen met je cheapo logic analyzer.

Extra hint voor de 'vermogensmodule': die zal de motor aansturen, er staat namelijk BLDC op.

Rest nog de vraag wat je opschiet met méér doen dan alleen een knopje (mechanisch of elektrisch) aansturen. Ik denk dat meeliften op de communicatie tussen die printplaten wel eens teleurstellend zou kunnen zijn: het lijkt me dat alle programma's in de bedieningsmodule zitten, dus je kunt dan alleen achterhalen of/wanneer/hoe de motor wordt ingeschakeld. Voor de fun? Dat mag je zelf weten :)

Naast knopjes zou je ook de staat van ledjes kunnen uitlezen, dat kan je ook al een hoop vertellen over de status van de machine.
Een multimeter. En die el cheapo logic analyser van twee tientjes is z'n geld sowieso waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ybos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:
[...]
gewoon gebruikt keukenboilertje van 10 of 20 liter van marktplaats opsnorren :?
Precies dit.

Veruit het grootste deel van het energieverbruik van de wasmachine gaat zitten in het opwarmen van het water, dát vreet energie… Immers, dat is simpel een elektrisch verwarmingselement wat het hele watervolume in de trommel opwarmt tot je wastemperatuur. De rest van het energieverbruik van de machine is peanuts, zelfs de motor.

Ik zou zelf denk ik zorgen dat de wateraanvoer geleverd wordt door een klein boilertje wat water op de juiste temperatuur direct aan de wasmachine kan leveren..
Dan hoef je niet te klooien om de wasmachine te reverse-engineeren.
De boiler kun je simpel aansturen op basis van actuele zonne-opbrengst.

De boiler hoeft daarnaast ook geen programma af te maken, die kun je instant starten en stoppen om te verwarmen.. De wasmachine kan vervolgens ten alle tijde gewoon zn programma afmaken met het warm water dat ie ter beschikking heeft.

Uiteraard moet je wel rekening houden met de (maximum) watertemperatuur nodig voor het wasprogramma wat je ingesteld hebt, dat zou je op kunnen lossen met een thermostaat-mengkraan die je op de juiste temperatuur instelt voordat de wasmachine water gaat pakken…. Een uitdaging zou dan kunnen zijn om dit te automatiseren en te koppelen aan het gekozen wasprogramma…
Maar lijkt me in ieder geval wel beter dan het wasprogramma halverwege (voor ongedefinieerde tijd?) op pauze te zetten waarin, zoals al eerder genoemd, het water in de trommel weer gaat afkoelen.

Nog betere oplossing zou natuurlijk zijn om het warmwater niet van een gewone boiler te laten komen, maar van een warmtepompboiler of zo, maar dat moet de infrastructuur en leidingwerk in huis inderdaad wel toelaten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk, dat is mooi. Eigenlijk kan het heel simpel met bijvoorbeeld een RPi, ESP of vergelijkbaar bordje die je via je netwerk kunt benaderen. Afhankelijk van het soort knoppen op je wasmachine zou je voor de aan/uit knop en voor de startknop een de contacten op je PCB aan kunnen sluiten. Zo staat je slimme electronica parallel aan de fysieke knop op de voorkant van de machine. Op deze manier kun je de machine altijd nog met de hand bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Geïntrigeerd door de eenvoudigheid van de voorgestelde oplossing :) Boilertje.

Alleen hoeft spoelen niet met heet water. Meet eens hoeveel water je wasmachine gebruikt in de eerste echte wasronde, en pas daar de grootte en temperatuur van je boiler op aan. Dan tapt hij hem de eerste keer leeg, en verder gebruikt hij koud water om te spoelen zolang je niet bijverwarmd.

Via domotica kun je met een ampèretang oid meten of je wasmachine nog aan het draaien is. Pas als hij klaar is, mag je boilertje weer via PV opwarmen.

Voor een wasbeurt met hogere temperatuur is wel extra werk nodig. Als je voorbereidingstijd hebt, kun je dat allemaal regelen natuurlijk.

Anderzijds, voordeel van een 35 gradensetting is dat dit altijd prima is. Was je een keer op 60, dan scheelt dat sowieso al een slok op een borrel. En is de fijne was ook niet ineens gekrompen mocht je een keer vergissen.

Mijzelf kennende: kiss ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Thralas schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Rest nog de vraag wat je opschiet met méér doen dan alleen een knopje (mechanisch of elektrisch) aansturen. Ik denk dat meeliften op de communicatie tussen die printplaten wel eens teleurstellend zou kunnen zijn
Om met die vraag te beginnen: Enerzijds ben ik op zoek naar een manier om mijn eigen opgewekte stroom wat beter te gebruiken. Daar zijn uiteraard meerdere mogelijkheden voor, dus ik lees hier nu ook bruikbare ideeën waar ik zelf nog helemaal niet aan gedacht heb. Maar daarnaast wil ik ook graag wat beter begrijpen hoe dit soort processen in dit soort apparaten werken. En stel dat het me op een dag zou lukken om met die kennis de werking van apparaten (in dit geval mijn wasmachine) kan te beïnvloeden dan zou ik dat geweldig vinden. Maar misschien is uiteindelijk de conclusie ook wel dat het me allemaal boven de pet gaat en dat ik maar gewoon een extra boilertje moet ophangen, ook goed. In beide gevallen heb ik iets geleerd.

Kort samengevat is het voor mij dus misschien wel hoofdzakelijk een ontdekkingstocht en is verduurzaming eigenlijk maar een excuus ;)

Met jouw aanwijzingen kan ik in elk geval weer even vooruit. Thnx!

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
BrainCrash schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:12:
Dan hoef je niet te klooien om de wasmachine te reverse-engineeren.
Het punt is dat het me juist leuk lijkt om te leren. Een beetje fröbelen en wie weet levert het ook nog wat op waarmee ik mijn eigen zonneopwek beter kan gebruiken.

Een ander punt is dat ik dan een boiler moet gaan aansturen terwijl de wasmachine die functie al ingebouwd heeft en 'on demand' werkt. Zou ik een boiler ophangen, dan zou ik het water "permanent" op temperatuur moeten houden met zonnestroom (wat met mijn 2 á 3 wasjes in de week niet erg efficiënt is) óf ik zou het moeten opwarmen en de wasmachine moeten zien in te schakelen zodra het water op temperatuur is. En daarmee zijn we weer min of meer terug bij mijn initiële vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door tERRiON op 06-10-2022 00:12 ]

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
sypie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Afhankelijk van het soort knoppen op je wasmachine zou je voor de aan/uit knop en voor de startknop een de contacten op je PCB aan kunnen sluiten. Zo staat je slimme electronica parallel aan de fysieke knop op de voorkant van de machine.
Bij het lezen van de reactie van @Thralas was dit ook het eerste waar ik aan dacht. Als het me niet lukt om de microcontroller "aan te sturen" om de wasmachine te starten (wat heel goed zou kunnen ;) ) dan is dit waarschijnlijk de meest realistische oplossing.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Zwartoog schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:56:

Via domotica kun je met een ampèretang oid meten of je wasmachine nog aan het draaien is. Pas als hij klaar is, mag je boilertje weer via PV opwarmen.
Dit heb ik al in beeld. Lang leve de smart plugs en Zigbee ;)
Zwartoog schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:56:
Anderzijds, voordeel van een 35 gradensetting is dat dit altijd prima is. Was je een keer op 60, dan scheelt dat sowieso al een slok op een borrel. En is de fijne was ook niet ineens gekrompen mocht je een keer vergissen.
Met het oog op legionella heeft 35 graden niet mijn voorkeur, zeker niet met die paar wasjes die ik in de week draai. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om de boiler voorafgaand aan een wasje in te schakelen, maar dat brengt volgens mij ook weer implicaties met zich mee.

blah

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Betere wereld :? Maakt geen klap uit, nu gaat de zonnestroom naar de buurman/vrouw/...
En als je de wasmaschine gewoon random aanzet verbruikt ie geen energie ofzo? Waar komt die stroom voor de wasmachine vandaan als deze op tijden draait dat zonnepanelen niet (massaal) produceren? En als je tot de conclusie komt dat dit toch ergens opgewekt moet worden, gebeurt dat efficiënter en met minder transportverliezen dan wanneer de energie direct uit je eigen panelen komt?

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 06-10-2022 00:28 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boiler van 10l water opwarmen van 7 tot 40 graden kost 0.37kWh. Als opslag schiet dat niet echt op. Zou je een 400l boiler opwarmen tot 80 graden dan kun je er 32kWh in bufferen. Dat kun je dan ook gebruiken om te douchen en de hotfill wasmachine mee vullen. Ik zou dat dan willen verwarmen met het zonne overschot. Dus soms 100W, soms 2kW. Dus een variabel vermogen.
Lijkt mij ook een leuk hobby project. Pas lucratief als de terugleververgoeding ver onder de gasprijs duikt en salderen niet meer kan.
Ja ja WP is nog veel beter, maar dit is inderdaad een hobby project *O*

[ Voor 6% gewijzigd door xah5kiDe op 06-10-2022 00:45 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Ik heb de openingspost maar even herschreven. Kort samengevat: Een boiler, warmtepomp of welk ander apparaat gaat er niet komen. Het wasprogramma moet vanuit Home Assistant gestart worden - bij voorkeur door een microcontroller van de wasmachine zelf aan te roepen. "Hoe?" is nog even de vraag, maar dat is wat mij betreft het onderwerp.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

tERRiON schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 01:16:
Ik heb de openingspost maar even herschreven. Kort samengevat: Een boiler, warmtepomp of welk ander apparaat gaat er niet komen. Het wasprogramma moet vanuit Home Assistant gestart worden - bij voorkeur door een microcontroller van de wasmachine zelf aan te roepen. "Hoe?" is nog even de vraag, maar dat is wat mij betreft het onderwerp.
Je kan het mechanisch heel mooi oplossen met een paar knakworsten op een servo die op de knopjes drukken; dat soort worsen zijn heel goede imitatievingers voor dat soort knopjes :P

Maar wanneer je geen mechanische knakworstsetup wil; ergens in de wasmachine wordt de 'dit knopje is aangeraakt' vertaald naar een logische 0 en 1. Haal dus de printplaat in huis waar de touchknoppen op zitten aangesloten en zoek uit welke chip, of welk circuit hier verantwoordelijk voor is. Dan kun je de output van dat chipje gebruiken om remote de wasmachine te bedienen.

Wil je trouwens enkel het starten automatiseren? Of wil je ook automatisch pauzeren wanneer het even bewolkt is? If so, kan je wasmachine dit als je dit met de hand doet?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Theo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:08:
... en zoek uit welke chip, of welk circuit hier verantwoordelijk voor is. Dan kun je de output van dat chipje gebruiken om remote de wasmachine te bedienen.
Dat is inderdaad de meest waarschijnlijke oplossing. Met wat aanwijzingen die hier ook al boven staan, moet me dat vast gaan lukken ;)
Theo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:08:
Wil je trouwens enkel het starten automatiseren? Of wil je ook automatisch pauzeren wanneer het even bewolkt is? If so, kan je wasmachine dit als je dit met de hand doet?
Het gaat primair om het starten vanuit Home Assistant. Het pauzeren zou in specifieke situaties mogelijk van meerwaarde kunnen zijn maar dan gaat ook meetellen dat bijvoorbeeld het water gaat afkoelen. Ik zie dan eerder meerwaarde in het starten bij voldoende voorspelde opbrengst ("start wasmachine als opbrengst x is en tenminste opbrengst y in het komende uur verwacht wordt") maar dat is voor nu nog niet relevant.

blah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het belangrijkste wat hier over het hoofd wordt gezien is dat als het je lukt om de wasmachine overdag te laten draaien op je zonnestroom, wie haalt dan anderhalf uur later de was eruit en hangt die op? Als je er toevallig niet bent kun je de was nogmaals doen (want die gaat stinken).

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 06-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:56:
Het belangrijkste wat hier over het hoofd wordt gezien is dat als het je lukt om de wasmachine overdag te laten draaien op je zonnestroom, wie haalt dan anderhalf uur later de was eruit en hangt die op? Als je er toevallig niet bent kun je de was nogmaals doen (want die gaat stinken).
Zolang de wasmachine gesloten blijft kan het makkelijk enkele uren erin blijven zitten zonder dat was gaat ruiken. (Volgens een korte Google zoekopdracht)
Vermoedelijk gaat je wasmachiene tegen 13 uur aan tegen 14:30 klaar. Tegen 19u de was eruit, dat is 4,5u. Dat kan makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Ik begrijp het doel niet helemaal denk ik. Wil je nu bepalen wanneer de wasmachine moet beginnen? Mijn domme wasmachine heeft gewoon een knop waarmee ik in kan stellen wanneer de wasmachine klaar moet zijn, stel ik die in op 8 uur, dan wordt het programma gestart 7 uur nadat ik op de startknop gedrukt heb.

Wil je goed zijn voor het milieu dan laat je al die smart meuk weg, je koelkast, wasmachine en gordijnen hebben echt geen wifi nodig, kost alleen maar extra resources om te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:50
FastFred schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:25:
Ik begrijp het doel niet helemaal denk ik. Wil je nu bepalen wanneer de wasmachine moet beginnen? Mijn domme wasmachine heeft gewoon een knop waarmee ik in kan stellen wanneer de wasmachine klaar moet zijn, stel ik die in op 8 uur, dan wordt het programma gestart 7 uur nadat ik op de startknop gedrukt heb.

Wil je goed zijn voor het milieu dan laat je al die smart meuk weg, je koelkast, wasmachine en gordijnen hebben echt geen wifi nodig, kost alleen maar extra resources om te produceren.
Vermoedelijk wil de ts dingen doen zoals op het moment dat voldoende productie van zijn zonnepanelen wordt geregistreerd dat dan zijn wasmachine begint te draaien.
Een valide vraag volgens mij en ik snap eigenlijk ook niet dat (vaat-) wasmachines en drogers niet gewoon met het laatst ingesteld programma kunnen beginnen op het moment dat ze stroom krijgen. Ik heb er ook wel eens naar gekeken om dit te doen maar ik heb niet de skills zoals de ts om zelf met de printplaten en soldeerbout aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
pagani schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:56:
Ook daar heb ik over nagedacht. Voor mij is dat niet relevant.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
Ik begrijp het doel niet helemaal denk ik.
Het doel staat gewoon in de openingspost.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
DonChaot schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:32:
Vermoedelijk wil de ts dingen doen zoals op het moment dat voldoende productie van zijn zonnepanelen wordt geregistreerd dat dan zijn wasmachine begint te draaien.
Precies.
DonChaot schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:32:
Ik heb er ook wel eens naar gekeken om dit te doen maar ik heb niet de skills zoals de ts om zelf met de printplaten en soldeerbout aan de slag te gaan.
Ik ook niet echt. Dat hoop ik met dit "project" dus te gaan leren ;)

blah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchieSmokah
  • Laatst online: 29-04 10:01
Ik ben zelf met een soort gelijk project bezig. Van mijn droger en wasmachine weet ik dat als er een stroomonderbreking is deze automatisch doorgaan met hun programma zodra er de stroom weer aanwezig is.

Om deze reden was ik van plan via ESP slimme stekkers i.c.m. HomeAssistant een automatisering in te richten. Deze zou, zodra er stroomverbruik zichtbaar is, een check doen naar de zonneopbrengst-verwachting in het komende uur, en indien deze ontbreekt of laag is, de schakelaar uitschakelen en uur verder opnieuw checken. Als er vervolgens na 3 checks het nog steeds negatief is zou de wasmachine/droger alsnog stroom moeten krijgen om het menu te starten.

Een gedeelte van dit heb ik al ingericht, alleen het daadwerkelijk uitschakelen nog niet omdat ik nog info aan het inwinnen ben of het continue uitschakelen bij een start van een programma schade kan veroorzaken aan de droger/wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:35

de Peer

under peer review

er zijn ook momenten per dag dat de stroom gratis is of dat je zelfs geld toe krijgt om stroom te verbruiken. Dan is het handig dat je hierop kunt anticiperen. Bij de E-auto en warmtepomp is dit nog interessanter natuurlijk.

je moet dan wel een contract afsluiten met dynamische tarieven.

dus de inhoudelijke vraag is zeker interessant. Mijn eigen wasmachine is inmiddels erg oud dus ik ga de moeite niet meer nemen om deze te automatiseren. Dan koop ik liever een nieuwe met een smart functie.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 13:27 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tERRiON
DutchieSmokah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:08:
Om deze reden was ik van plan via ESP homepluggen i.c.m. HomeAssistant een automatisering in te richten. Deze zou, zodra er stroomverbruik zichtbaar is, een check doen naar de zonneopbrengst-verwachting in het komende uur, en indien deze ontbreekt of laag is, de schakelaar uitschakelen en uur verder opnieuw checken.
Dus als ik het goed begrijp, draai je het eigenlijk om? Je start het programma gewoon op de wasmachine of zelf en als aan de condities wordt voldaan dan wordt het programma gewoon afgewerkt. Wordt er niet aan de condities voldaan dan wordt het programma onderbroken (als je uitschakelen ingericht hebt).

Ik ben wel benieuwd wat de reden is om het op die manier te regelen. Kun je daar wat meer over vertellen?

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:17:
je moet dan wel een contract afsluiten met dynamische tarieven.
Als ik mijn verbruik echt goed kan automatiseren dan is dat inderdaad wel iets waar ik op termijn naar wil kijken. Met de gunstige salderingsregeling is het nu vooral nog een beetje freewheelen en ervaringen opdoen.
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:17:
Mijn eigen wasmachine is inmiddels erg oud dus ik ga de moeite niet meer nemen om deze te automatiseren.
Voor nog geen 2 tientjes heb je een smartplug die je vanuit b.v. Home Assistant kunt bedienen. Als je een wasmachine hebt die zijn programma onthoudt als de stroom eraf ligt, dan kun je op die manier je oude wasmachine toch al een beetje verslimmen. Mijn wasmachine onthoudt het programma niet dus (mede) daarom ben ik op zoek naar een andere manier om het wasprogramma te starten. ;)

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tERRiON schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Als ik mijn verbruik echt goed kan automatiseren dan is dat inderdaad wel iets waar ik op termijn naar wil kijken. Met de gunstige salderingsregeling is het nu vooral nog een beetje freewheelen en ervaringen opdoen.
voor mij is salderen juist ongustig. ik heb een terugleververgoeding van 91 cent (jaarcontract).
Het is voor mij dus erg duur om mijn zonnestroom zelf te verbruiken.
Om die reden heb ik een 2e slimme meter aangevraagd waar ik een extra stroomcontract afsluit en daar zet ik mijn zonnepanelen op.

Ik kan dan al mijn zonnestroom verkopen tegen 91 cent. En de stroom die ik moet inkopen gaat dan via een dynamisch contract.

Salderen kost me te veel geld.
[...]

Voor nog geen 2 tientjes heb je een smartplug die je vanuit b.v. Home Assistant kunt bedienen. Als je een wasmachine hebt die zijn programma onthoudt als de stroom eraf ligt, dan kun je op die manier je oude wasmachine toch al een beetje verslimmen.
Ja die smartplug heb ik er al 5 jaar tussen zitten bij de wasmachine, maar vooral voor monitoring doeleinden. Ik krijg op die manier een seintje op mijn telefoon als de wasmachine klaar is. inderdaad kleine moeite om ook de stroom eraf te gooien, en aangezien de wasmachine oud is maakt het ook niet uit als hij daardoor kapot gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 13:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een rewrite van mijn vraag:
Ik wil wasprogramma's op mijn domme wasmachine (Bosch WAQ28496NL/09 van ~2016) kunnen starten vanuit Home Assistant. Bij voorkeur door de microcontroller in de wasmachine aan te spreken omdat het me leuk lijkt om daar wat meer over te leren. Als dat niet lukt dan wil ik op een andere manier wasprogramma's op mijn domme wasmachine kunnen starten.

Op zich ben ik zeer tevreden over mijn wasmachine (vervangen is dus geen optie), maar hij heeft wel een paar eigenschappen die het lastig maken om dit te realiseren. Zo heeft het apparaat bedienknoppen (tiptoetsen) die capacitief lijken. Een mechanische bediening (á la Switchbot) werkt volgens mij niet. En als ik een programma instel en onderbreek de spanning dan is het programma gewist op het moment dat de spanning terug komt. Dus een programma instellen, wasmachine met een smartplug uitschakelen en op een later tijdstip weer inschakelen doet dus niets met de was.

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, zit er geen service port of zoiets op de control PCB en interface PCB maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet ergens wat af te tappen valt. Zo kon @Thralas al vertellen wat voor microcontroller er op één van de PCB's zit.

- Ik ben niet bang om mijn wasmachine uit elkaar te halen en met soldeerbouten aan de slag te gaan maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met "hardware hacking" (als je het al zo zou kunnen noemen) of met dergelijke verbindingen zoeken en debuggen. Dus wat zou ik überhaupt kunnen verwachten?

PS1. De control en interface PCB's zijn mondjesmaat gebruikt te krijgen voor niet al te veel geld. Mijn plan is dus om hier een spare PCB voor te gebruiken als de conclusie van dit draadje is dat mijn idee best eens zou kunnen slagen. Als ik dan toch wat zie roken, gaat de originele weer terug in de wasmachine ;)

PS2. Mijn vraag komt mede voort uit de wens om meer van de opbrengst van mijn zonnepanelen zelf te gebruiken. (ter voorbereiding op de afbouw van de salderingsregeling) Een boiler is in veel gevallen ongetwijfeld een praktischer oplossing maar niet in mijn specifieke situatie. Zo zijn er vast meer ideeën die het gebruik van eigen opbrengst verhogen maar ik wil me echt beperken tot het kunnen starten van wasprogramma's vanuit Home Assistant. Ook vragen over nut enzo laat ik liever aan me voorbij gaan. Tweaken is soms misschien volkomen nutteloos maar nog steeds wel leuk.
De simpelste manier is met een fysieke smart button pusher, zoiets zeg maar:

https://www.amazon.nl/Swi...4R/ref=asc_df_B07B7NXV4R/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:40:
voor mij is salderen juist ongustig. ik heb een terugleververgoeding van 91 cent (jaarcontract).
Het is voor mij dus erg duur om mijn zonnestroom zelf te verbruiken.
Wauw, dat is ook wel absurd veel. Daar kom ik niet bij in de buurt! ;) Logisch dat je dan inderdaad andere keuzes maakt.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
zacht schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:52:

De simpelste manier is met een fysieke smart button pusher, zoiets zeg maar:
Als het zou werken, ja. Zoals ik in de openingspost al schreef, werkt een mechanische bediening á la Switchbot niet.

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
tERRiON schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Als het zou werken, ja. Zoals ik in de openingspost al schreef, werkt een mechanische bediening á la Switchbot niet.
Excuses, overheen gelezen.
MacGyver-modus aan: gebruik de negatieve zijde van een batterij om een capacitieve knop te triggeren. Maar dat wordt wellicht wel een hele erge houtje-touwtje oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wat vaak werkt - even uitproberen - is het deurcontact te gebruiken. als de machine denkt dat de deur openstaat zal hij stoppen met een melding en weer vanzelf doorgaan als de deur gesloten is.
misschien dat een heel slimme machine het water afpompt om waterschade te minimaliseren, maar ik denk niet dat de ontwerpers slim genoeg zijn om dit te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Misschien een stomme vraag maar waarom niet gewoon gebruik maken van de uitgestelde start mogelijkheid en je wasmachine instellen dat deze ergens rond 12:00 start? Je kan hem uiteraard op een ander tijdstip aanzetten als op dat moment de zon fel schijnt, maar zodra het weer bewolkt wordt ben je dat ook kwijt. dan blijf je rond 12 toch de grootste piek hebben (mits je pv op het zuiden ligt).
Of is het deels het hobbyen om het hobbyen?
En bedenk je ook dat eventuele garantie-claims zeer waarschijnlijk vervallen als je zelf op de printplaat bezig bent geweest.

Verder wel een interessant project, wij hebben ook een domme wasmachine maar zetten deze met de uitgestelde start rond het middaguur aan.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PB-powell schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:24:
Misschien een stomme vraag maar waarom niet gewoon gebruik maken van de uitgestelde start mogelijkheid en je wasmachine instellen dat deze ergens rond 12:00 start? Je kan hem uiteraard op een ander tijdstip aanzetten als op dat moment de zon fel schijnt, maar zodra het weer bewolkt wordt ben je dat ook kwijt. dan blijf je rond 12 toch de grootste piek hebben (mits je pv op het zuiden ligt).
En bedenk je ook dat eventuele garantie-claims zeer waarschijnlijk vervallen als je zelf op de printplaat bezig bent geweest.

Verder wel een interessant project, wij hebben ook een domme wasmachine maar zetten deze met de uitgestelde start rond het middaguur aan.
Dat is inderdaad een aardig alternatief en makkelijker te realiseren. Maar sturen op daadwerkelijke beschikbaarheid van duurzame (of goedkope) energie is natuurlijk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchieSmokah
  • Laatst online: 29-04 10:01
tERRiON schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, draai je het eigenlijk om? Je start het programma gewoon op de wasmachine of zelf en als aan de condities wordt voldaan dan wordt het programma gewoon afgewerkt. Wordt er niet aan de condities voldaan dan wordt het programma onderbroken (als je uitschakelen ingericht hebt).

Ik ben wel benieuwd wat de reden is om het op die manier te regelen. Kun je daar wat meer over vertellen?
Correcte samenvatting. De reden het op deze manier in te richten is dat het alsnog zeer girlfriend-friendly is; zij hoeft er niet bij na te denken en ze weet dat sowieso binnen enkele uren de was klaar is. Wel zou het lastiger kunnen zijn als er meerdere wassen gedraait moeten worden..

De hoofdreden was trouwens dat ik niet aan de printplaat van mijn wasmachine wil solderen. Ook was een externe oplossing waarbij de knoppen worden ingedrukt te complex. De pluggen had ik nog liggen en ik zocht gewoon een excuus om weer met esphome en home assistant te klooien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Dat is inderdaad een aardig alternatief en makkelijker te realiseren. Maar sturen op daadwerkelijke beschikbaarheid van duurzame (of goedkope) energie is natuurlijk mooier.
mijn ervaring met het sturen van een element op overschot vs een timer is dat de winst minimaal is in mijn geval, en waarschijnlijk ook in jouw geval :+ technisch zijn het prachtige oplossingen maar eigenlijk voegen ze niet heel erg veel toe tov een slim ingestelde timer. nu was dat wel alleen op overschot. zodra je day ahead erbij gaat halen wordt het wel een ander sommentje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je toch al met HASS werkt, die heeft een redelijke zonnepanelen-opbrengst-voorspeller; daarmee kan je bijvoorbeeld 's ochtends een berichtje pushen "stel vandaag de start van de wasmachine XX uren uit; de vaatwas YY uren". Eventueel een e-paper display met een ESP8266 bij de wasmachine die dit mooi toont.
Net iets eenvoudiger, je vriendin, moeder en poetsvrouw kan er ook mee overweg, en bij een nieuwe wasmachine werkt het ook gewoon.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
PB-powell schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:24:
Misschien een stomme vraag maar waarom niet gewoon gebruik maken van de uitgestelde start mogelijkheid en je wasmachine instellen dat deze ergens rond 12:00 start?

Deels hobby/nieuwsgierigheid om wat beter te begrijpen hoe de aansturing van apparaten werkt en in hoeverre ik daar invloed op heb, deels om te freewheelen met het sturen van mijn energieverbruik. Naast de wasmachine heb ik ook nog een keukenboiler, een warmtepomp, et cetera. Ik wil dat op elkaar gaan afstemmen om op zo gunstig mogelijke momenten het maximale uit mijn zonnepanelen te halen. Tijdgebaseerde aansturing is daarvoor hooguit suboptimaal. Zoals @de Peer ook al zegt, is dat inderdaad makkelijker te realiseren maar is op basis van beschikbaarheid gaan plannen is mooier. Dat biedt namelijk ook interessante mogelijkheden voor als ik op enig moment naar een dynamisch contract met uurprijzen zou gaan.
PB-powell schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:24:En bedenk je ook dat eventuele garantie-claims zeer waarschijnlijk vervallen als je zelf op de printplaat bezig bent geweest.
Bij een wasmachine van een jaar of 6 oud ben ik daar niet meer zo bang voor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door tERRiON op 11-10-2022 16:42 ]

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
DutchieSmokah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Correcte samenvatting. De reden het op deze manier in te richten is dat het alsnog zeer girlfriend-friendly is; zij hoeft er niet bij na te denken en ze weet dat sowieso binnen enkele uren de was klaar is. Wel zou het lastiger kunnen zijn als er meerdere wassen gedraait moeten worden..
Duidelijk. Vooralsnog ben ik alleenheerser over de wasmachine en de rest van de stroomverbruikers dus dat biedt wat meer vrijheid om te prutsen. ;)

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
naftebakje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:08:
Als je toch al met HASS werkt, die heeft een redelijke zonnepanelen-opbrengst-voorspeller; daarmee kan je bijvoorbeeld 's ochtends een berichtje pushen "stel vandaag de start van de wasmachine XX uren uit; de vaatwas YY uren". Eventueel een e-paper display met een ESP8266 bij de wasmachine die dit mooi toont.
Net iets eenvoudiger, je vriendin, moeder en poetsvrouw kan er ook mee overweg, en bij een nieuwe wasmachine werkt het ook gewoon.
HASS heeft inderdaad een aardige voorspeller en die wil ik dus ook gaan inzetten. Er zijn verschillende apparaten die ik uiteindelijk op deze manier wil bedienen, waarbij ik bij voorkeur ook nog prioriteiten kan uitdelen. Ik bepaal bijvoorbeeld voor ik naar m'n werk ga welke apparaten ik wil laten starten en die voorspeller bepaalt de tijdspanne waarbinnen die apparaten gaan draaien en eventueel in welke volgorde.

Maar dat is allemaal nog toekomstmuziek. Eerst de wasmachine aansturen. ;)

blah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoFirzo
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik vond qua goede en energiezuinige wasmachines dit artikel wel handig om te lezen:

https://www.DACHTHETFFNIET.COM/

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 20-04-2023 12:53 ]

Pagina: 1