Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
jorisjansen3 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:23:
goedenavond! nieuw hier, maar met een vraag over een thuislaadpaal. We hebben een nieuwbouwhuis (zonnepanelen, warmtepomp) gekocht, en willen voor onze Volvo C40 een laadpaal installeren. De aannemer biedt als meerwerk voor €1.700 aan:

In de meterkast wordt een op zichzelf staande aardlekschakelaar aangebracht. Vanaf daar wordt een voedingskabel aangebracht naar de zijgevel. Tevens wordt er een CAT 6 data kabel aangebracht voor de benodigde monitoring en het aan/uitzetten van het laadproces, de CAT 6 kabel wordt aan beide zijde afgemonteerd met een connector. Deze optie is geschikt voor het aansuiten van een laadunit van maximaal 11KW. Afhankelijk van de overige gemaakte keuzes omtrent elektra kan het nodig zijn om de huisaansluiting aan te passen naar 3x35Amp i.p.v. 3x25Amp. Deze berekening zal door de installateur uitgevoerd worden na het gereedkomen van uw keuzes.

is dit een verstandige keuze? Ik zie ook aanbiedingen voor laadpalen van €1000-€2000...
dank voor jullie hulp!
In Nederland betaal fors meer voor je electricteitsaansluiting als je van 3*25 naar 3*35Amp gaat. En met fors bedoel ik een aantal honderden euro's extra per jaar. Het zogenaamde vastrecht.
Toch maar even voor je opgezocht:

1 fase = 346 euro per jaar
3*25 A is ook 346 euro per jaar
3*35A is 1459 euro per jaar
en 3 * 50A = 2146 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Lieshout835 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:10:
[...]

In Nederland betaal fors meer voor je electricteitsaansluiting als je van 3*25 naar 3*35Amp gaat. En met fors bedoel ik een aantal honderden euro's extra per jaar. Het zogenaamde vastrecht.
Toch maar even voor je opgezocht:

1 fase = 346 euro per jaar
3*25 A is ook 346 euro per jaar
3*35A is 1459 euro per jaar
en 3 * 50A = 2146 per jaar.
Dat is fors.
Bij Stedin zie ik een kleine € 670 verschil.
3x25= 229
3x35= 897

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:54
IvoB2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:16:
[...]

Ook dat laatste is weer heel relatief.
Mijn thuislaadpaal staat ook in Vlaanderen en of ik nu tegen 2 kW of 11 kW laad maakt in prijs niets uit (in de praktijk kan het trouwens hier toch niet sneller dan 7 kW en daar heb ik de laatste jaren nog nooit enig nadeel van gehad).

En wat is veel? Indien je altijd tegen 7 kW ipv 2 kW zou laden scheelt dat op jaarbasis een 15 tot 16 €/maand.
En dan nog zonder rekening te houden met de lagere kWh-prijs.
Voor mij zijn die getallen nog niet geheel duidelijk. Thuis in Nederland laad ik met 7 kW. In belgië is het een vakantiehuisje waar ik misschien maar 1 a 2 keer per maand ben om te laden. Voorlopig zijn voor mij de tarieven nog niet duidelijk. Misschien later kan ik daar wel een laadpaal 1 fase neerzetten.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gerardus1956 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:50:
[...]

Voor mij zijn die getallen nog niet geheel duidelijk. Thuis in Nederland laad ik met 7 kW. In belgië is het een vakantiehuisje waar ik misschien maar 1 a 2 keer per maand ben om te laden. Voorlopig zijn voor mij de tarieven nog niet duidelijk. Misschien later kan ik daar wel een laadpaal 1 fase neerzetten.
Voor een vakantiehuis betaal je sowieso het minimumtarief van 2,5 kW met een max. (bij weinig verbruik) van 20,3548 c€ netvergoeding per kWh voor een digitale meter (voor een AM is er geen max. tarief).

Het tarief per kW voor 2023 - met en zonder BTW en zowel voor DM als AM - vind je hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE07ECrxCeXxJEseQHYTZ8MAmPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAJM21EQljQUWTfRGwf4xj0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
@IvoB2
Bedankt voor dit overzicht. Ik ga dit bestuderen. Ik val onder Vluvius Antwerpen. Al is de naam Iveka mij ook bekend. Ik vraag mij af waar je dit hebt gevonden. Alle nieuwsbrieven van Vluvius en mijn leverancier leiden hier niet naar. Ik ben klant van Luminus.
Misschien heb ik nog niet goed genoeg gezocht. Ik heb al wel bijna een jaar een slimme meter. Helaas kan ik bij Vluvius nog niet de uitlezing als niet Belg voor elkaar krijgen. Zal ik een of ander digitaal registratie voor moeten hebben. Dat is mij in dit jaar nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:00:
@IvoB2
Bedankt voor dit overzicht. Ik ga dit bestuderen. Ik val onder Vluvius Antwerpen. Al is de naam Iveka mij ook bekend. Ik vraag mij af waar je dit hebt gevonden. Alle nieuwsbrieven van Vluvius en mijn leverancier leiden hier niet naar. Ik ben klant van Luminus.
Misschien heb ik nog niet goed genoeg gezocht. Ik heb al wel bijna een jaar een slimme meter. Helaas kan ik bij Vluvius nog niet de uitlezing als niet Belg voor elkaar krijgen. Zal ik een of ander digitaal registratie voor moeten hebben. Dat is mij in dit jaar nog niet gelukt.
Deze info vind je gewoon op de site van de VREG (de Vlaamse energieregulator).
=> Standaardprijs tarieven LS klanten - VREG
=> https://www.vreg.be/nl/pe...tarieven-2023-liggen-vast
Wel kijken onder Fluvius Antwerpen (trouwens derde goedkoopste netgebied van Vlaanderen dus op dat gebied zit je daar goed).
Je netgebied vind je gewoon terug door op de site van de VREG, de netbeheerder Fluvius of je energieleverancier je postcode in te vullen:
https://www.vreg.be/nl/wie-is-mijn-netbeheerder

Koppel gewoon een P1 meter (bij HW voor een 30 €) aan de poort van je DM en je kan de gegevens overal en altijd uitlezen.

De tabel moet je niet bestuderen hoor. Gewoon kijken in de kolom van de subnetbeheerder waaronder je valt op de rij Digitale meter incl. BTW en dat bedrag vermenigvuldigen met het aantal kW en/of verbruikte kWh.
Indien lager dan 2,5 kW telt het vermogen. Indien meer dan 20,3548 c€/kWh telt de max. factuur van afgenomen kWh.
In het geval van Fluvius Antwerpen is het bedrag volgens vermogen dan 40,0309 €/kW. Het max. bedrag is voor alle subnetbeheerders gelijk aan 20,3548 c€/kWh. Dat laatste is alleen van toepassing wanneer je jaarverbruik niet boven de 500-700 kWh per jaar komt.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuilenaar
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo,

Zoals velen met mij zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Ik heb deel 1 en 2 van dit topic helemaal doorgespit en heb enigszins een idee van hoe we het in onze situatie het beste kunnen aanpakken, maar er blijven een aantal punten onduidelijk.

Wij staan we op het punt om particulier een Kia Niro EV(64.8 kwh) te kopen en we willen graag een laadpaal/box aanvragen voor op onze eigen oprit. We gaan in april verhuizen naar een huis met een 1x35 aansluiting, zonnepanelen en 1 airco splitunit in de slaapkamer die enkel in de zomermaanden snachts aan staat. Over een aantal jaar willen we graag over op elektrisch koken en een warmtepomp.

De auto zal dagelijks voor woon-werkverkeer (70km) gebruikt gaan worden en er zal met name op kantoor worden opgeladen aangezien dat gratis is. Thuis zal er dan ook enkel in ‘nood’ worden opgeladen of als er in het weekend toevallig veel is gereden.

Als ik het goed begrijp is 1 fase laden (icm een load balancer) dan voldoende en is ook geen noodzaak om de aansluiting te verzwaren naar een 3x25. Klopt dat? Of zouden jullie aanraden om alvast een 3x25 aansluiting aan te vragen met het oog op de toekomst?

Het liefst zouden we nu, gezien de enorme wachttijd, de aansluiting niet verzwaren en een laadpaal nemen die bij een 1x35 aansluiting past en pas naar 3x25 gaan als we daadwerkelijk meer zware elektrische apparatuur hebben. We vroegen ons alleen af of het mogelijk is om een laadpaal te nemen die zowel geschikt is voor fase 1 laden in de huidige situatie en fase 3 laden mochten we in de toekomst de aansluiting verzwaren? We willen namelijk dan ook weer een nieuwe laadpaal moeten aanschaffen. Zo ja, aan welke laadpaal moeten we dan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Tuilenaar schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:01:
Hallo,

Zoals velen met mij zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Ik heb deel 1 en 2 van dit topic helemaal doorgespit en heb enigszins een idee van hoe we het in onze situatie het beste kunnen aanpakken, maar er blijven een aantal punten onduidelijk.

Wij staan we op het punt om particulier een Kia Niro EV(64.8 kwh) te kopen en we willen graag een laadpaal/box aanvragen voor op onze eigen oprit. We gaan in april verhuizen naar een huis met een 1x35 aansluiting, zonnepanelen en 1 airco splitunit in de slaapkamer die enkel in de zomermaanden snachts aan staat. Over een aantal jaar willen we graag over op elektrisch koken en een warmtepomp.

De auto zal dagelijks voor woon-werkverkeer (70km) gebruikt gaan worden en er zal met name op kantoor worden opgeladen aangezien dat gratis is. Thuis zal er dan ook enkel in ‘nood’ worden opgeladen of als er in het weekend toevallig veel is gereden.

Als ik het goed begrijp is 1 fase laden (icm een load balancer) dan voldoende en is ook geen noodzaak om de aansluiting te verzwaren naar een 3x25. Klopt dat? Of zouden jullie aanraden om alvast een 3x25 aansluiting aan te vragen met het oog op de toekomst?

Het liefst zouden we nu, gezien de enorme wachttijd, de aansluiting niet verzwaren en een laadpaal nemen die bij een 1x35 aansluiting past en pas naar 3x25 gaan als we daadwerkelijk meer zware elektrische apparatuur hebben. We vroegen ons alleen af of het mogelijk is om een laadpaal te nemen die zowel geschikt is voor fase 1 laden in de huidige situatie en fase 3 laden mochten we in de toekomst de aansluiting verzwaren? We willen namelijk dan ook weer een nieuwe laadpaal moeten aanschaffen. Zo ja, aan welke laadpaal moeten we dan denken?
gewoon zsm 3 x 25A aanvragen, dat is gewoon de nieuwe standaard en de wachttijd kan oplopen dus sluit maar vast in de rij aan.
Met 3 fase laden is ook gewoon fijner:
-Sneller
-Efficienter (minder verlies)
-Minder piekbelasting op 1 fase en dus minder load balancing nodig.

De meeste 3 fase laadpalen kun je eerst wel tijdelijk aansluiten op 1 fase, maar dat zou je eenvoudig even na kunnen vragen bij de offertes die je opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De andere klok:
Wij gebruiken al jaren een monofaselaadpaal (32A) voor achtereenvolgens een Kona EV en e-Niro.
Daarmee laad je max. op aan 7 kW (maar wij laden doorgaans op aan 2 tot 4 kW). Nog nooit stroom tekort gehad in de accu. Je gaat die 74 kW (laadverliezen aan laadpaal meergerekend) in de praktijk ook nooit leegrijden naar 0%.
Indien je ook nog eens regelmatig op het werk kan laden zou ik me de kosten en het gedoe van het verzwaren van een binneninstallatie besparen. Naast de laadpaal van de EV hebben we ook nog twee WP'en, een inductievuur, 2 koelkasten, wasmachine, vaatwasser,..... Wel op 1 x 40 ipv 35A. De hoofdautomaat is er nog nooit uitgegegaan.
Laadpaal is een Alfen SPL (wegens backoffice via 4G). Is een 3F laadpaal die voor ons gebruik monofase is aangesloten. Particulier zou ik er wel niet voor kiezen.

De "toekomst" voor EV rijden en thuis laden ligt natuurlijk via zoveel mogelijk laden via eigen PV. Niet zo snel mogelijk laden via het net.

Maar uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen wat het beste bij de eigen situatie past.
Indien laden op het werk en maar 70 km per dag te rijden wist ik het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:14:
De "toekomst" voor EV rijden en thuis laden ligt natuurlijk via zoveel mogelijk laden via eigen PV. Niet zo snel mogelijk laden via het net.
daar wil ik dan weer tegenover zetten dat als je op maximale snelheid kunt laden (3 fase) je beter kunt profiteren van de goedkope stroom die in de nacht (en bij zon) via dynamische tarieven te verkrijgen is. Ook dat is de toekomst.

Ik laad zelf op 1 fase (omdat de auto niet op 3 fase kan laden) maar als er dan in de nacht 2 echt goedkope uurtjes zijn, kan ik daar maar beperkt van profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Tuilenaar Als je voor "nood" wil opladen dan wil je dat neem ik aan zo snel mogelijk en niet heel traag. Dan is een 3 fasen laadpaal dus het handigste want daar mee kan je het snelste laden.

Voor zover ik weet kan je iedere 3 fasen laadpaal ook gewoon op 1 fase aansluiten. Alleen gaat het laden dan natuurlijk wel langzamer.

Als je het nu zo goedkoop mogelijk wil houden dan kan je een goed buitenstopcontact monteren op een aparte groep en met de zogenaamde granny charger laden. Dat is ook gelijk de allerlangzaamste manier die er is.

Persoonlijk zou ik een goede 3 fasen kabel laten aanleggen samen met 2 UTP kabels. Dan ben je gelijk voorbereid op een laadpaal die op 3 fasen kan laden met loadbalancing, communicatie met een backend (voor als je ooit wel zakelijk gaat rijden) etc.

Ik verwacht ook niet dat in de toekomst de tarieven van aanleggen van kabels en dat soort zaken veel goedkoper zullen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
@Tuilenaar Meteen naar 3x25A gaan...alle apparaten ook in de toekomst verwachten dat je dat thuis gaat hebben, de ombouw kost je amper wat (nog geen 300 euro) en maakt dat je alles kan kiezen voor je toekomstige inductieplaat, je warmtepomp, je laadpaal etc etc. Wil je krachtstroom, geen probleem, je hebt 3x25A aansluiting. Het is heel raar om nu vast te houden aan 1x35A als je weet dat je uiteindelijk jezelf in de vingers zit te snijden.

Net als dat ik nu ook niet meer een olievat onder mijn huis laat installeren voor de verwarming, die tijd is nu ruimschoots achter ons...toch Belgen :p?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:35:
[...]

daar wil ik dan weer tegenover zetten dat als je op maximale snelheid kunt laden (3 fase) je beter kunt profiteren van de goedkope stroom die in de nacht (en bij zon) via dynamische tarieven te verkrijgen is. Ook dat is de toekomst.

Ik laad zelf op 1 fase (omdat de auto niet op 3 fase kan laden) maar als er dan in de nacht 2 echt goedkope uurtjes zijn, kan ik daar maar beperkt van profiteren.
Iedere situatie is, zoals meermaals blijkt, anders.
Ik heb bv. een groen energiecontract dat 24/7 dezelfde prijs heeft. Dus die keuze gaat hier al niet op.
Zelf heb ik ook al een half jaar lang, als test, twee energiecontracten naast elkaar lopen: een dynamisch uurtarief en een standaard tarief van onbepaalde duur. Dat eerste is nog altijd niet voordeliger dan het tweede (voornamelijk omdat de prijs van het groen contract veel minder mee op en af gaat dan de prijs op de spotmarkt die teert op geruchten en vrije marktwerking).

Ik woon ook in Vlaanderen. Daar is net de "toekomst" dat de netbeheerder meer en meer inzet op vaste forfaitaire tarieven (cfr. het capaciteitstarief dat hier over enkele dagen van start gaat) en tarieven op basis van afgenomen vermogen ipv verbruik (kWh). Een tendens die (hier) ook ingaat tegen het voordeel van zo snel mogelijk (= hoog vermogen) laden.
Zoals je zelf al stelt zijn de goedkope uren om bij een dynamisch contact te laden in tijd beperkt en vraagt het dus een hoog vermogen om maximaal te profiteren van een lage kWh prijs. En een hoog vermogen (van maar één kwartier) doet de goedkopere kWh prijs al deels teniet.

Met één dynamisch contract voor woning en huishouden moet je dan weer oppassen dat je in de zomer niet gaat betalen (bij negatieve prijzen op de spotmarkt) om te mogen injecteren ipv er geld voor opstrijken.
Dat kan je dan wel oplossen met een afzonderlijk dynamisch contract voor de laadpaal en een standaard contract voor de woning. Maar dan zit je weer met dubbele vaste kosten en in Vlaanderen met een dubbel forfaitair capaciteitstarief.

De praktijk is dus zelden zo eenvoudig als de theorie het laat uitschijnen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nomad schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:10:
Net als dat ik nu ook niet meer een olievat onder mijn huis laat installeren voor de verwarming, die tijd is nu ruimschoots achter ons...toch Belgen :p?
Zou het persoonlijk niet weten.
Nooit een olievat onder mijn huis gehad en al sinds 2014 volledig van het gas af. :+
Zoals ik eerder schreef zijn de inductiekookplaat, oven, microgolf, wasmachine, vaatwasser, laadpaal,..... sinds 2014 nog nooit zonder energie gevallen noch in de fout gegaan.
Ik denk dat hier de "toekomst" al veel langer in de praktijk wordt gebracht dan bij veel gasslurpers in NL. :)

De toekomst zal eerder zijn om met minder energie/vermogen hetzelfde te kunnen blijven doen dan steeds te blijven hopen meer en meer energie/vermogen te kunnen verbruiken zonder bijkomende kosten door gewoon de bron te verschuiven.

Maar zoals ik schreef, ieder moet maar voor zichzelf uitmaken wat hun denken dat toekomstbestendig is.
Bij mij is dat in elk geval niet nog meer netafhankelijk worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 17:04
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk, en misschien hebben jullie het er in deze topic allang over gehad. Ik rij nu ruim een jaar elektrisch en heb sinds een maand of 8 een laadpaal thuis hangen, maar nog nooit gebruikt. (om dat mijn stroom tarief thuis hoger ligt dan de openbare laadpaal)
Wij hebben ons huis gesloopt en een nieuw huis gebouwd en helaas was de consequentie dat we van het gas af moesten en dus nu een all-electric huis hebben en een nieuw energiecontract moesten afsluiten.

nu de volgende casus:

Ik heb gister een mail gehad van Budget energie de eerste 2900KW gaat voor €0,40 cent, (eindelijk lager dan de openbare laadpaal) maar boven de 2900KW krijg je het Leveringstarief volgens contract. (wat nog niet bekend is)
Die 2900kw ga ik sowieso overschrijden met een all-electric huis en maar 9 panelen (mochten er niet meer van de welstandscommissie)

Mijn vraag is hoe interessant is het nog om thuis te laden?
Hoe financieel interessant is het nog om überhaupt elektrisch te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:12:
[...]

Iedere situatie is, zoals meermaals blijkt, anders.
klopt er zijn zeer veel scenario's, mogelijkheden. ook weer anders voor B en NL.

zo heb ik een dynamisch contract op mijn SAP en een regulier contract op mijn PAP en dan ook nog eens 2 schakelaars om verbruiksgroepen en PVgroepen met 1 druk op te knop te switchen tussen PAP en SAP.
Ik ben dus op alle toekomstige scenario's voorbereid :P

Dat maakt het optimaliseren complexer, maar leidt ook tot hogere besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ZL900 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:34:

dat hangt dus volledig van je situatie af en de keuzes die je gemaakt hebt en nog gaat maken.

Stap bijvoorbeeld over naar een dynamisch contract en alles wordt weer anders want je kunt dan in de nacht en in de zomer overdag erg goedkoop laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:01
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:35:
[...]

Kan ook enkel werken als je dynamische tarieven hebt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:35:
[...]
Dat maakt het optimaliseren complexer, maar leidt ook tot hogere besparingen.
Geen idee wat een PAP en een SAP is.

Wat betreft energieverbruik van het net gaat het hier al een meer dan een decenium niet meer over meer of minder besparingen op de factuur maar over minder of meer winst. :)
En van nog meer optimaliseren om nog meer winst te vergaren lig ik al even niet meer wakker. Maar dat is ook een persoonlijk gegeven. Al lang blij wanneer ik er niet voor moet betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:37:
[...]

dat hangt dus volledig van je situatie af en de keuzes die je gemaakt hebt en nog gaat maken.

Stap bijvoorbeeld over naar een dynamisch contract en alles wordt weer anders want je kunt dan in de nacht en in de zomer overdag erg goedkoop laden.
Als je nu die overstap maakt, dan maakt dat amper verschil minder dan 1.5cent per kw in het dal en in 0.8 cent duurder in normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De Belpex voor 22/12 bereikt morgen zijn laagste punt tussen 4:00 en 5:00 uur en duurt ook maar 1 uur. En dan is de prijs, dat ene uur, waarschijnlijk nog hoger dan bij een standaardcontract waar je 24/7 dezelfde prijs moet betalen. Ttusse 05:00 en 07:00 schiet de prijs al omhoog om pas na 17:00 uur terug iets te dalen.
Vergeet niet dat (in Vlaanderen toch) je bovenop de spotprijs ook nog BTW, leveranciersfee en de netkosten moet betalen.
In de zomer wanneer de schommelingen groter zijn heb ik (persoonlijk scenario) ook geen voordeel aan een dynamisch contract want dan produceer ik zelf meer dan ik in de EV opgereden krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:46:
[...]

Deze info vind je gewoon op de site van de VREG (de Vlaamse energieregulator).
=> Standaardprijs tarieven LS klanten - VREG
=> https://www.vreg.be/nl/pe...tarieven-2023-liggen-vast
Wel kijken onder Fluvius Antwerpen (trouwens derde goedkoopste netgebied van Vlaanderen dus op dat gebied zit je daar goed).
Je netgebied vind je gewoon terug door op de site van de VREG, de netbeheerder Fluvius of je energieleverancier je postcode in te vullen:
https://www.vreg.be/nl/wie-is-mijn-netbeheerder

Koppel gewoon een P1 meter (bij HW voor een 30 €) aan de poort van je DM en je kan de gegevens overal en altijd uitlezen.

De tabel moet je niet bestuderen hoor. Gewoon kijken in de kolom van de subnetbeheerder waaronder je valt op de rij Digitale meter incl. BTW en dat bedrag vermenigvuldigen met het aantal kW en/of verbruikte kWh.
Indien lager dan 2,5 kW telt het vermogen. Indien meer dan 20,3548 c€/kWh telt de max. factuur van afgenomen kWh.
In het geval van Fluvius Antwerpen is het bedrag volgens vermogen dan 40,0309 €/kW. Het max. bedrag is voor alle subnetbeheerders gelijk aan 20,3548 c€/kWh. Dat laatste is alleen van toepassing wanneer je jaarverbruik niet boven de 500-700 kWh per jaar komt.
Helaas voor mij nog niet te doorgronden. Ik kom natuurlijk wel steeds een stukje verder. Hiervoor had je het over 15 a 16 Euro per maand. Dat is natuurlijk veel duurder dan het 5% extra laadverlies. Dat blijft onder de 5kWh per maand.

Over een P1 meter had ik nog niet nagedacht. Helaas kan dat ook niet. De meterkast staat te ver van de woning om via Wifi contact te krijgen. Daar komt bij dat ik het modem uitzet als ik er niet ben. En juist dan wil ik de energiemeter in de winter kunnen uitlezen.
Verbruik is sowieso boven de 500 kWh per jaar. Hoeveel wel kom ik even niet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:22:
[...]
Verbruik is sowieso boven de 500 kWh per jaar. Hoeveel wel kom ik even niet achter.
Dan betaal je jaarlijks 100,077 € forfaitair nettarief (2,5 x 40,0309 = 8,34 €/maand) + 40,0309 € per extra kW boven 2,5 kW + 3,742 c€/verbruikte kWh + 13,39 €/jaar databeheer (indien geen kwartieruitlezing).
Met een maximum van je totale kWh verbruik op een jaar (of tussen de opname van twee meterstanden) x 20,3548 c€.

De maanden dat je er niet bent en niets verbruikt betaal je dus 8,34 €/maand.
De maanden dat je kWh verbruikt volgens de formule hierboven.
Of per jaar gezien: iedere maand dat er niemand is en geen vermogen wordt afgenomen 2,5 kW + het aantal kW tijdens de maanden van verbuik, de som delen door 12 en vervolgens vermenigvuldigen met 40,0309 + het aantal kWh verbruik x 3,742 c€.

Voorbeeld:
8 maanden per jaar is er niemand in je vakantiewoning en staat de meter af.
Je bent er vier maanden per jaar en iedere maand heb je er tijdens minstens één kwartier hoogstens 7 kW geladen (zonder iets anders te verbruiken).
Je jaarlijkse maandpiek is dan (8 x 2,5) + (4 x 7) : 12 = 4 kW
Je jaarlijks nettarief is dan 4 x 40,0309 = 160,13 €.

Stel dat je tijdens die vier maanden 1000 kWh hebt verbruikt.
Je nettarief op die 1000 kWh bedraagt dan 3,742 x 1000 = 37,42 €
Je totale nettarief bedraagt dan 197,55 €.
Dit is hoger dan het min. tarief van 100,077 € en lager dan de max. factuur van 203,5480 €.
Je betaalt dan 197,55 + 13,39 € aan de netbeheerder (via je leverancier die dat int voor je netbeheerder).

Stel dat je tijdens die vier maanden 500 kWh verbruikt.
Je nettarief op die 500 kWh bedraagt dan 3,742 x 500 = 18,71 €.
Je totale nettarief bedraagt dan 178,84 €.
Dit is hoger dan het min. tarief van 100,077 maar meer dan de maxfactuur van 500 x 20,3548 = 101,774 €.
Je betaalt dan geen 178,84 € maar 101,774 € (+ 13,39 € databeheer).

Dit laatste houdt ook in dat wanneer je een relatief laag verbruik in kWh hebt je je ook geen zorgen meer moet maken over het kwartiervermogen. Hoge pieken worden dan sowieso weggewerkt door de maximumfactuur.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
@IvoB2
Deze voorbeeld berekening heb ik meer aan. Duidelijk zo. Daar komt dus voorlopig geen laadpaal. Ik probeer onder de 2,5 kW te blijven. Beetje lastig met de elektrische boiler.

Het tweede voorbeeld is niet van toepassing. We zijn er praktisch iedere maand wel. Ook al is dat maar een weekend. Dan tikt het wel aan met boiler en laadpaal van max. 3,6 kWh. Het maximum waarschijnlijk met mijn auto op 1 fase in België.

[ Voor 39% gewijzigd door Gerardus1956 op 21-12-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is het hoogste kwartiervermogen per maand dat telt.
Wanneer je elektrische boiler dus al regelmatig 4 kW trekt (als voorbeeld) heeft het ook weinig zin om met een laadpaal te streven naar 2,5 kW. Er wordt toch 4 kW weerhouden.
Ook rekening mee houden dat de maanden met een hoge piek in het totaal worden afgevlakt door de maanden met geen verbruik en een forfaitaire piek van 2,5 kW.

Hoe meer kWh je verbruikt (bv. met een laadpaal) hoe voordeliger het vermogenstarief ook wordt.
Want je betaalt nu een 15 c€/kWh ipv de 3,742 c€/kWh die je in het nieuwe tarief gaat betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ZL900 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:34:
Betaal je het zelf of betaalt je werkgever de stroomkosten voor de auto?

Voor een laadpaal thuis die je gebruikt om de auto van de zaak te laden zou ik altijd je "standaard" tarief invullen en dus niet het prijsplafondprijs.

Als je openbaar makkelijk kan laden tegen een lager tarief zou ik dat zeker doen, al zal daar de prijs natuurlijk op een gegeven moment ook van omhoog gaan. Die energiecontracten lopen ook ooit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
@IvoB2
De boiler is klein en heeft een vermogen van 1500 W. Dat moet ik nog even checken als ik er weer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ZL900 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:56:
[...]

Als je nu die overstap maakt, dan maakt dat amper verschil minder dan 1.5cent per kw in het dal en in 0.8 cent duurder in normaal
onzin.
ik heb het over dynamische tarieven. niet piek/dal tarieven. Dat zijn 2 compleet verschillende zaken.
Overdag was de prijs vorige week soms 60-70 cent per kWh, terwijl deze vannacht 15 of 16 cent per kWh was. Enorme verschillen dus en interessant om van te profiteren met het laden van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:51:
[...]

Geen idee wat een PAP en een SAP is.
Primair allocatie punt en secundair allocatie punt.
dus een 1e slimme meter en een (extra) 2e slimme meter waar je verschillende contracten met verschillende tarieven op kunt afsluiten. dus bijvoobeeld dynamische tarieven op de 1 en een regulier contract op de 2e. daar kun je vervolgens mee spelen/optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
Wie heeft er hier ervaring met oplaad profielen in de Everon (Evbox) portal?

Ik heb een profiel aangemaakt dat tussen 2 en 4 uur snachts maximaal mag laden om zo goed gebruik te kunnen maken van het dynamische contract. Ter info: buiten deze tijden heb ik het profiel op 0 ampere gezet.

Helaas werkt dit niet zoals ik dacht. Na het swipen knippert de ring eerst groen en gaat deze daarna op rood. De auto laad niet op, ook niet tussen 2 en 4.

Hopelijk heeft iemand hier de oplossing al heb ik de vraag ook bij Everon gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:51:
[...]

Kan ook enkel werken als je dynamische tarieven hebt...
kwestie van afsluiten, binnen een week geregeld (in NL).
In B zijn er minder aanbieders van dynamische tarieven heb ik begrepen, maar het wordt wel aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gerardus1956 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:08:
@IvoB2
De boiler is klein en heeft een vermogen van 1500 W. Dat moet ik nog even checken als ik er weer ben.
Maar er is dan ook geen noodzaak om gelijktijdig je boiler te laten opwarmen en je auto te laden. toch?
Doe je dat gelijktijdig zit je aan een piek van 1,5 + 3,6 = 5,1 kW.
Doe je dat afzonderlijk is je piek 3,6 kW.
Doe je dat iedere maand zijn dat ook je respectievelijke jaarpieken.
Dat is dan, wat betreft het vermogen, een verschil van 1,5 kW of op jaarbasis een verschil van 2,6 kW (indien je zou streven naar het minimum van 2,5 kW) of 104 €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:43:
[...]

Primair allocatie punt en secundair allocatie punt.
dus een 1e slimme meter en een (extra) 2e slimme meter waar je verschillende contracten met verschillende tarieven op kunt afsluiten. dus bijvoobeeld dynamische tarieven op de 1 en een regulier contract op de 2e. daar kun je vervolgens mee spelen/optimaliseren.
Is hier ook geen optie. Je mag per adres/EAN-nummer maar één digitale meter hebben.
Enige uitzondering is een tweede meter exclusief voor een laadpaal. En dan moet je al een DM hebben voor de woning en moet de DM voor de laadpaal vlak naast de eerste DM geplaatst kunnen worden.
En zoals ik al schreef loop je dan het risico twee keer een vast tarief te moeten betalen aan de leverancier en 2 keer een capaciteitstarief waarbij - door het forfaitaire minimum - twee keer een capaciteitstarief duurder kan zijn dan één keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:44:
[...]

kwestie van afsluiten, binnen een week geregeld (in NL).
In B zijn er minder aanbieders van dynamische tarieven heb ik begrepen, maar het wordt wel aangeboden.
Er zijn er momenteel twee (waarbij eentje dan niet eens voor iedereen toegankelijk).
Maar je moet al een zeer ongunstig vast contract hebben en/of veel van het net afnemen om echt voordeel te doen met een dynamisch contract. Als afnemer betaal je in Vlaanderen immers alle netkosten bovenop de dynamische stroomprijs + leveranciersfee + BTW.
Ik neem dan ook maar een 400 kWh van het net af en dat situeert zich dan nog eens volledig tussen half november en half februari. En bij een standaard jaarcontract wordt de jaarafname dan ook nog een sprocentueel verdeeld over alle maanden van het jaar zodat duurdere en goedkopere maanden worden afgevlakt.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
IvoB2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:57:
[...]

Maar er is dan ook geen noodzaak om gelijktijdig je boiler te laten opwarmen en je auto te laden. toch?
Doe je dat gelijktijdig zit je aan een piek van 1,5 + 3,6 = 5,1 kW.
Doe je dat afzonderlijk is je piek 3,6 kW.
Doe je dat iedere maand zijn dat ook je respectievelijke jaarpieken.
Dat is dan, wat betreft het vermogen, een verschil van 1,5 kW of op jaarbasis een verschil van 2,6 kW (indien je zou streven naar het minimum van 2,5 kW) of 104 €.
Mijn originele VW lader is 10 A dus 2,3 kW vermogen. Zonder boiler blijf je dan in de buurt van de 2,5 kW. Dat is nog wel eens te doen voor een weekendje om ze niet tegelijkertijd aan te hebben. Daar zijn (off topic) mogelijkheden voor.
Die Belgen zijn niet zo vriendelijk voor tweede verblijvers. Ik betaal aan belastingen meer voor mijn krotje in België dan voor mijn huis in Nederland. Met de waterrekening is ook zoiets aan de hand. En nu ook voor stroom. Ik probeer dat toch te minimaliseren.

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Afgelopen week een extra groep van 20a in mijn 1 fase meterkast laten installeren, met daaraan een buitenstopcontact zodat ik mijn Citroen E-C4 eindelijk vanuit huis via de Granny kon laden.

Ik had goede hoop op tenminste een +2Kw/h, echter komt het laden niet hoger dan 1Kw/h.
In het huis heb ik andere stopcontacten op andere groepen geprobeerd en daar gaat het laden met precies dezelfde snelheid.

Tijdens het testen stond alles op de koelkast en vriezer na uit.

Daarna bij mijn familie geprobeerd om uit te sluiten dat het probleem bij de Granny lag, daar gaat hij echter een stuk sneller en haalt hij de 3 kw/h.

Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik doen om de snelheid omhoog te krijgen? (wetende dat 3.7kwh max is)

Alvast bedankt!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:14:
Afgelopen week een extra groep van 20a in mijn 1 fase meterkast laten installeren, met daaraan een buitenstopcontact zodat ik mijn Citroen E-C4 eindelijk vanuit huis via de Granny kon laden.

Ik had goede hoop op tenminste een +2Kw/h, echter komt het laden niet hoger dan 1Kw/h.
In het huis heb ik andere stopcontacten op andere groepen geprobeerd en daar gaat het laden met precies dezelfde snelheid.

Tijdens het testen stond alles op de koelkast en vriezer na uit.

Daarna bij mijn familie geprobeerd om uit te sluiten dat het probleem bij de Granny lag, daar gaat hij echter een stuk sneller en haalt hij de 3 kw/h.

Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik doen om de snelheid omhoog te krijgen? (wetende dat 3.7kwh max is)

Alvast bedankt!
Zat je accu niet.bijna vol?

Als je Granny 3,7 kW kan laden gaat hij dat gewoon doen tenzij je stop springt volgensmij.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Kevin85
Nienix schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:20:
[...]

Zat je accu niet.bijna vol?

Als je Granny 3,7 kW kan laden gaat hij dat gewoon doen tenzij je stop springt volgensmij.
Had er bij het testen voor gezorgd dat de accu op 10% zat, zo leeg mogelijk.
Dat dacht ik dus ook, dat hij het maximale wat beschikbaar tot 3.7kwh eruit haalt.

• JeroenE
  • Niet online
@Kevin85 Bij sommige kan je in de auto zelf instellen hoe snel je wil laden en dan zijn er ook nog die dat kunnen onthouden op basis van de GPS gegevens. Nu weet ik niet of de jouwe dat kan of niet, maar dat zou je eens kunnen nakijken in de handleiding cq een topic waar men meer verstand heeft van jouw model auto,

• Kevin85
JeroenE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:25:
@Kevin85 Bij sommige kan je in de auto zelf instellen hoe snel je wil laden en dan zijn er ook nog die dat kunnen onthouden op basis van de GPS gegevens. Nu weet ik niet of de jouwe dat kan of niet, maar dat zou je eens kunnen nakijken in de handleiding cq een topic waar men meer verstand heeft van jouw model auto,
Zit toevallig bij de dealer en daar vertelde ze dat deze optie niet aanwezig is in de auto.

Ze geven aan dat het stopcontact de bottleneck is en dat deze niet meer dan 1.8 geeft, daarbij is vanwege de kou nu misschien niet meer dan 1kwh haalbaar. Dit lijkt mij echter sterk.

• JeroenE
  • Niet online
@Kevin85 Een stopcontact kan de stroom niet limiteren dus dat is helemaal niet mogelijk.

Wat ook nog kan is dat je een granny charger hebt die de temperatuur van de stekker meet en aan de hand daarvan minder gaat verbruiken. Dus als je stopcontact dan slechte verbindingen heeft dan wordt die sneller warm en gaat je granny langzamer laden.

Ik ken het verhaal van koude accu's die minder snel laden wel, maar voor zover ik weet gaat dat eigenlijk alleen op bij snelladers. Je kan dan beter aan het einde van een rit snelladen dan eerst gaan slapen en de volgende ochtend gaan snelladen. Dan is je accu weer koud en kan het laden langzamer gaan. In de handleiding van mijn model staat zelfs dat bij extreme kou snelladen wellicht helemaal niet werkt.

Aan een stopcontact laden zou dat niet moeten uitmaken, dat is helemaal niet snel om te laden in vergelijking met een snellader.

• Kevin85
JeroenE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:39:
@Kevin85 Een stopcontact kan de stroom niet limiteren dus dat is helemaal niet mogelijk.

Wat ook nog kan is dat je een granny charger hebt die de temperatuur van de stekker meet en aan de hand daarvan minder gaat verbruiken. Dus als je stopcontact dan slechte verbindingen heeft dan wordt die sneller warm en gaat je granny langzamer laden.

Ik ken het verhaal van koude accu's die minder snel laden wel, maar voor zover ik weet gaat dat eigenlijk alleen op bij snelladers. Je kan dan beter aan het einde van een rit snelladen dan eerst gaan slapen en de volgende ochtend gaan snelladen. Dan is je accu weer koud en kan het laden langzamer gaan. In de handleiding van mijn model staat zelfs dat bij extreme kou snelladen wellicht helemaal niet werkt.

Aan een stopcontact laden zou dat niet moeten uitmaken, dat is helemaal niet snel om te laden in vergelijking met een snellader.
Dank je wel voor je uitleg, dat lijkt mij dan bijna de enige mogelijke reden.
Is er een manier om te testen of het een slechte verbinding heeft?
Het is allemaal nieuw aangelegd en ook voel ik geen warmte als hij aan het laden is.

• JeroenE
  • Niet online
@Kevin85 Als het warm wordt zou je dat wel moeten voelen. Je kan (eventjes) proberen met een verlengsnoer. Dan kan je granny niet de warmte bij het stopcontact meten omdat die daar niet meer in zit.

Als het dan wel sneller gaat dan zou ik toch nog eens naar het stopcontact kijken en daar niet op blijven laden met een verlengsnoer.

• Kevin85
JeroenE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:49:
@Kevin85 Als het warm wordt zou je dat wel moeten voelen. Je kan (eventjes) proberen met een verlengsnoer. Dan kan je granny niet de warmte bij het stopcontact meten omdat die daar niet meer in zit.

Als het dan wel sneller gaat dan zou ik toch nog eens naar het stopcontact kijken en daar niet op blijven laden met een verlengsnoer.
Heb dit met een verlengsnoer ook al geprobeerd, helaas zelfde resultaat.

Is er een manier om te testen hoeveel er werkelijk uit het stopcontact komt?

• JeroenE
  • Niet online
@Kevin85 Je hebt van die energiemeters die je er tussen kan steken, al zijn die meer bedoeld om te kijken hoeveel je vriezer, koelkast en dat soort apparatuur gebruikt. Wat je ook kan doen (uitgaande dat je geen zonnepanelen hebt liggen of in ieder geval dat die niet steeds van opbrengst wisselen) is gewoon even op je kWh-meter kijken. In ieder geval bij de "slimme" varianten kan je gewoon zien wat het verbruik is. Steek dan je auto er in en kijk nog eens het verschil is je verbruik. Niet 100% waterdicht (wat als net je koelkast aan of uit springt) maar het verschil tussen 1,8 of 3,6 kW moet je toch duidelijk kunnen zien. Bij een ouderwetse draaischijfmeter is dat lastiger, dan moet je zelf gaan timen om uit te rekenen wat het verbruik is.

Wellicht kan je eens navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Daar heeft men veel meer verstand van elektriciteitszaken en wellicht hebben die nog goede ideeën. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat rond Amsterdam er nog netten zijn (waren?) waar je de 230V spanning niet tussen een fase en de nul hebt, maar tussen twee verschillende fases. Maar ik weet niet zeker of dat ook invloed heeft op het laden van een EV. Wellicht ziet je granny dan "iets geks" en wil die dan niet meer energie gebruiken.

• Kevin85
Dank je wel voor het meedenken Jeroen!
Ik ga je adviezen opvolgen en hopelijk komt daar iets uit.

Misschien is de netbeheerder bellen ook wel handig, wie weet kunnen ze meer inzichten geven.

• Gerardus1956
@Kevin85
Welke granny heb jij.
Vraag 2: je hebt een nieuwe automaat van 20 A, maar hoe lang is die kabel en hoe dik is die.

Ik zal jij mijn ervaring vertellen met een VW granny.
Op een normaal wcd bij mijn schuurtje gaf de granny geen krimp. Het controlelampje wat je aansluiting controleert ging niet branden. De aansluiting zat op een nieuwe wcd die aangesloten was op ongeveer 35 meter kabel 3 x 2,5^2 met een schakelaar en 2 lasdozen er tussen. Onvoldoende stroom dus.
Opgelost door op een nieuwe automaat 30 meter kabel 3 x 4^2 en een nieuw WCD aan te sluiten. En warempel het controle lampje brandde en de auto ging laden met 10 A. Wat ook het maximale is voor die granny.
Misschien kun je ook met de kabel wat doen.

• Kevin85
Gerardus1956 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:49:
@Kevin85
Welke granny heb jij.
Vraag 2: je hebt een nieuwe automaat van 20 A, maar hoe lang is die kabel en hoe dik is die.

Ik zal jij mijn ervaring vertellen met een VW granny.
Op een normaal wcd bij mijn schuurtje gaf de granny geen krimp. Het controlelampje wat je aansluiting controleert ging niet branden. De aansluiting zat op een nieuwe wcd die aangesloten was op ongeveer 35 meter kabel 3 x 2,5^2 met een schakelaar en 2 lasdozen er tussen. Onvoldoende stroom dus.
Opgelost door op een nieuwe automaat 30 meter kabel 3 x 4^2 en een nieuw WCD aan te sluiten. En warempel het controle lampje brandde en de auto ging laden met 10 A. Wat ook het maximale is voor die granny.
Misschien kun je ook met de kabel wat doen.
Qua merk weet ik niet, hij kwam met de Citroen E-C4, volgens de dealer kan deze een hoger kW/h aan dan
3.7kW/h.

Dat vermoeden had ik inderdaad ook met mijn andere stopcontacten, vandaar dat ik een nieuwe heb laten aanleggen.

Van kast naar wcd is het ongeveer 3 meter met een dikte van 2.5mm2, de elektricien wist echter dat ik het stopcontact wilde gaan gebruiken voor het opladen van de auto.

Daarnaast laad de Granny wel, alleen heel erg langzaam.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Zonder goede 'aarde' zou ook een granny veiligheidshalve helemaal niet mogen gaan laden, maar is de randaarde wel goed aangesloten en aangedraaid?

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 22-12-2022 10:25 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Kevin85
Peter-036 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:25:
Zonder goede 'aarde' zou ook een granny veiligheidshalve helemaal niet mogen gaan laden, maar is de randaarde wel goed aangesloten en aangedraaid?
Snap ik helemaal, maar het is aangelegd door een elektricien en ik neem aan dat bij overspanning de stop er ook gewoon uit schiet? Daarnaast heeft dit toch geen impact op de laadsnelheid?

Net nog de elektricien gebeld en die geeft aan dat hij denkt dat het aan de verdeling van het huid ligt, 3 fase is de oplossing. Dit lijkt mij echter vergezocht, het moment dat alles in het huis uit staat zal hij toch meer moeten laden?

Ik ga van de week eens proberen te laden met alle groepen uit (op de buitenstopcontact groep na dan).

[ Voor 27% gewijzigd door Kevin85 op 22-12-2022 10:36 ]

• Peter-036
Een granny-lader is per definitie 1 fase, dus hoe stelt die monteur zich dat voor?

Even vergezocht: Aarding heeft normaal geen invloed op laadsnelheid, maar er hoort een beveiliging in de lader zitten die zonder aarding weigert het laden te starten. Nu kan ik me voorstellen dat er dergelijke laders zijn die bij het ontbreken van aarding de laadspanning (ver) terugschroeven.

• Kevin85
Peter-036 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:41:
Een granny-lader is per definitie 1 fase, dus hoe stelt die monteur zich dat voor?

Even vergezocht: Aarding heeft normaal geen invloed op laadsnelheid, maar er hoort een beveiliging in de lader zitten die zonder aarding weigert het laden te starten. Nu kan ik me voorstellen dat er dergelijke laders zijn die bij het ontbreken van aarding de laadspanning (ver) terugschroeven.
Hij zei een van de 3 fases reserveren voor alleen het buitenstopcontact.

Dat klinkt logisch wat je aangeeft, alleen heb ik meerdere stopcontacten in huis geprobeerd en daar is de laadsnelheid hetzelfde. zelfs bij stopcontacten waarvan ik zeker weet dat er aarding aanwezig is.

• Peter-036
1 fase exclusief voor dat buitenstopcontact.....da's 25 A, het kan maar lijkt mij 'overkill', de meeste van die laders kunnen toch niet meer dan 16 A aan.
Sorry, dat was 'een beetje' dom van mij, ik had wel degelijk gelezen dat je andere stopcontacten geprobeerd had.

• ZL900
JeroenE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:04:
[...]
Betaal je het zelf of betaalt je werkgever de stroomkosten voor de auto?

Voor een laadpaal thuis die je gebruikt om de auto van de zaak te laden zou ik altijd je "standaard" tarief invullen en dus niet het prijsplafondprijs.

Als je openbaar makkelijk kan laden tegen een lager tarief zou ik dat zeker doen, al zal daar de prijs natuurlijk op een gegeven moment ook van omhoog gaan. Die energiecontracten lopen ook ooit af.
Ik heb een eigen onderneming en stop al mijn laad (en brandstof) kosten in de boekhouding.
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:39:
[...]

onzin.
ik heb het over dynamische tarieven. niet piek/dal tarieven. Dat zijn 2 compleet verschillende zaken.
Overdag was de prijs vorige week soms 60-70 cent per kWh, terwijl deze vannacht 15 of 16 cent per kWh was. Enorme verschillen dus en interessant om van te profiteren met het laden van de EV.
Ik ben helemaal niet bekend met Dynamische tarieven. Ik ga mij hier in verdiepen.
Nog tips of aanraders?

• de Peer

de Peer

under peer review

ZL900 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb een eigen onderneming en stop al mijn laad (en brandstof) kosten in de boekhouding.

[...]

Ik ben helemaal niet bekend met Dynamische tarieven. Ik ga mij hier in verdiepen.
Nog tips of aanraders?
Begin maar eens met dit topic! :)
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Tibber is het goedkoopst voor elektra
Zonneplan is het goedkoopst voor gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin85
Peter-036 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:49:
1 fase exclusief voor dat buitenstopcontact.....da's 25 A, het kan maar lijkt mij 'overkill', de meeste van die laders kunnen toch niet meer dan 16 A aan.
Helemaal mee eens, en in de huidige situatie zou je als het goed is nog steeds meer dan 1 kW/h moeten kunnen halen als er in de rest van het huis niks aanstaat.

Ik ga denk ik even kijken of er iemand in de straat is met een andere Granny, misschien die eens testen.
Peter-036 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:49:
Sorry, dat was 'een beetje' dom van mij, ik had wel degelijk gelezen dat je andere stopcontacten geprobeerd had.
Geen probleem, vond het eigenlijk best wel een logische beredenering. :)

• ZL900
de Peer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:55:
[...]

Begin maar eens met dit topic! :)
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Tibber is het goedkoopst voor elektra
Zonneplan is het goedkoopst voor gas.
Thanks dat wordt weer een hoop leesvoer :-P

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 18:44
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:57:
[...]

Helemaal mee eens, en in de huidige situatie zou je als het goed is nog steeds meer dan 1 kW/h moeten kunnen halen als er in de rest van het huis niks aanstaat.

Ik ga denk ik even kijken of er iemand in de straat is met een andere Granny, misschien die eens testen.

[...]

Geen probleem, vond het eigenlijk best wel een logische beredenering. :)
Ik vermoed dat je wel aarding hebt maar deze van een zeer slechte kwaliteit is.
De "Oplader" is geen lader, de lader geeft alleen spanning door en met een beetje communicatie, ik denk dat je auto het vermogen afkapt omdat er iets niet goed is met je installatie.
Als je spanning goed is dan hou je bijna alleen de aarding over.
Franse auto's zijn zeer gevoelig voor een afwijkende/slechte aarding en gaan daar door vervelend doen.
Ik repareer al meer dan 5 jaar lader en mijn ervaring is koop geen Franse elektrische auto's ik kom veel problemen tegen waar bij de auto rot gaat doen als de aarding geen goede kwaliteit is.

Laat je aarding is goed na meten door een installateur die goed weet hoe en wat.
Ik lees vooral op internet dat deze niet hoger mag zijn dan 30 Ohm en vermoedelijk is deze bij jou hoger.

Er zijn ook auto's die niet tegen powerline adapters kunnen (powerline adapters zijn die adapters die netwerk/internet over je elektrische installatie heen versturen).
Als je deze hebt haal ze dan allemaal uit het WCD (stopcontact) en kijk dan wat de auto doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Daveth op 22-12-2022 13:06 ]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
We hebben op het werk een info-sessie gekregen over de laadpalen die we thuis geinstalleerd gaan krijgen.
We kunnen kiezen tussen vaste kabel of losse kabel. Nu dacht ik van gewoon een losse kabel te nemen, met het idee dat dat flexibeler is, en waarbij ik de kabel gewoon altijd laat insteken gezien de wallbox toch in de garage zal hangen.
We kregen echter te horen dat je een losse kabel niet in de wallbox mag laten steken. Uitleg was een vaag verhaal over dat dat slecht zou zijn voor het locking mechanisme. Lijkt me een beetje BS, eerlijk gezegd.
Weet iemand daar meer over ? Wat zijn de risico's (if any) van je laadkabel gewoon altijd in de wallbox te laten zitten ?

• JeroenE
  • Niet online
@Twixie Wellicht is het een laadpaal waarbij de locking altijd onder stroom staat en automatisch terug gaat als de stroom uitvalt? Maar dan zou die er dus voor gemaakt moeten zijn om altijd onder spanning te staan.

Het kan best zijn dat een auto 3 dagen aan de kabel hangt (vrijdag inprikken, maandag pas weer vertrekken). Als je het zo lang kan volhouden zou ik niet weten waarom 3 weken, 3 maanden of 3 jaar dan ook niet kan werken.

In principe staat er geen trekspanning op de locking pin, tenzij iemand aan de kabel trekt wanneer die nog op slot zit.

Krijg je er ook echt een losse kabel bij? Meestal zit de laadkabel namelijk bij je auto en krijg je geen extra laadkabel bij je laadpaal. Dat betekent dus dat je zelf een extra laadkabel moet kopen om die thuis te laten hangen of op stap zonder laadkabel in je auto. Dat hoeft natuurlijk ook niet erg te zijn, maar dan kan je onderweg of op locatie alleen snelladen en niet aan een andere openbare laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Twixie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:05:
We hebben op het werk een info-sessie gekregen over de laadpalen die we thuis geinstalleerd gaan krijgen.
We kunnen kiezen tussen vaste kabel of losse kabel. Nu dacht ik van gewoon een losse kabel te nemen, met het idee dat dat flexibeler is, en waarbij ik de kabel gewoon altijd laat insteken gezien de wallbox toch in de garage zal hangen.
We kregen echter te horen dat je een losse kabel niet in de wallbox mag laten steken. Uitleg was een vaag verhaal over dat dat slecht zou zijn voor het locking mechanisme. Lijkt me een beetje BS, eerlijk gezegd.
Weet iemand daar meer over ? Wat zijn de risico's (if any) van je laadkabel gewoon altijd in de wallbox te laten zitten ?
Dit is vooral gedaan als jij je kabel laat hangen blijft ook je sessie lopen, dit willen de providers niet want je afrekening gaat dan niet goed.
Je moet rekening houden als je een socket versie lader hebt dat je altijd je kabel er uit moet halen.
Dit probleem heb je niet met een lader met een vaste kabel.

• Kevin85
Daveth schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:17:
[...]

Ik vermoed dat je wel aarding hebt maar deze van een zeer slechte kwaliteit is.
De "Oplader" is geen lader, de lader geeft alleen spanning door en met een beetje communicatie, ik denk dat je auto het vermogen afkapt omdat er iets niet goed is met je installatie.
Als je spanning goed is dan hou je bijna alleen de aarding over.
Franse auto's zijn zeer gevoelig voor een afwijkende/slechte aarding en gaan daar door vervelend doen.
Ik repareer al meer dan 5 jaar lader en mijn ervaring is koop geen Franse elektrische auto's ik kom veel problemen tegen waar bij de auto rot gaat doen als de aarding geen goede kwaliteit is.

Laat je aarding is goed na meten door een installateur die goed weet hoe en wat.
Ik lees vooral op internet dat deze niet hoger mag zijn dan 30 Ohm en vermoedelijk is deze bij jou hoger.

Er zijn ook auto's die niet tegen powerline adapters kunnen (powerline adapters zijn die adapters die netwerk/internet over je elektrische installatie heen versturen).
Als je deze hebt haal ze dan allemaal uit het WCD (stopcontact) en kijk dan wat de auto doet.
Dank je wel voor het advies, ik ga daarmee aan de slag. Ben benieuwd wat eruit komt, neem aan dat een aarding vernieuwen niet even een simpele klus is?

Verder geen powerline adapters meer aanwezig, maar goed dat je dit aangeeft, zou ik nooit aan hebben gedacht.

• Daveth
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:03:
[...]

Dank je wel voor het advies, ik ga daarmee aan de slag. Ben benieuwd wat eruit komt, neem aan dat een aarding vernieuwen niet even een simpele klus is?

Verder geen powerline adapters meer aanwezig, maar goed dat je dit aangeeft, zou ik nooit aan hebben gedacht.
aarding vernieuwen betekend een nieuwe aard pen in de grond gezet moet worden, maar eerst maar laten meten of je aarde goed of slecht is voordat je daaraan begint.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:39:
[...]

Hij zei een van de 3 fases reserveren voor alleen het buitenstopcontact.

Dat klinkt logisch wat je aangeeft, alleen heb ik meerdere stopcontacten in huis geprobeerd en daar is de laadsnelheid hetzelfde. zelfs bij stopcontacten waarvan ik zeker weet dat er aarding aanwezig is.
Zou daar even mee wachten, heb ook 1 fase en dat werkt prima.

Zeker ook met een ander granny lader proberen, er zit toch verschil tussen de laders.
Ook met een ander auto testen kan helpen. Soms ligt het aan de lader, soms de auto maar kan ook combinatie zijn, daarbij heb je ook nog de installatie zelf (meterkast <> stopcontact) die invloed heeft.

En auto -laad- instellingen checken niet te vergeten...

Verder zoals al vermeld, aarding controleren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 09:42
Zou dit product: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/ goed/veilig zijn om mijn granny charger slim te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt er gewoon vanaf wat je slim schakelen noemt.
Standaard kan de socket, beperkt tot zijn vermogen, maar gewoon schakelen volgens een timer.
Voor een timer heb je uiteraard geen schakelbare socket nodig.

Voor meer geavanceerde functies (schakelen op zonnestroom en/of meting) die je een betalend abo af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
IvoB2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:04:
Hangt er gewoon vanaf wat je slim schakelen noemt.
Standaard kan de socket, beperkt tot zijn vermogen, maar gewoon schakelen volgens een timer.
Voor een timer heb je uiteraard geen schakelbare socket nodig.

Voor meer geavanceerde functies (schakelen op zonnestroom en/of meting) die je een betalend abo af te sluiten.
Uiteindelijk is het idee om de granny charger in te schakelen wanneer het stroom goedkoop is (met behulp van Home Assistant) alleen gaat er dan wel snel 10 uur 2300w door zoiets heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is dan continue 10A. Op de socket zit een overbelastingsbeveiliging van 16A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vaatdoek82 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:08:
[...]

Uiteindelijk is het idee om de granny charger in te schakelen wanneer het stroom goedkoop is (met behulp van Home Assistant) alleen gaat er dan wel snel 10 uur 2300w door zoiets heen.
Dat moet prima kunnen. Maar houd er wel rekening mee dat je bij 2300W laden veel laadverliezen hebt, dat maakt het laden gelijk een stuk duurder.
Maar bij gebrek aan beter (een normale laadpaal, 3 fase laden) kun je het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
[...]

Dat moet prima kunnen. Maar houd er wel rekening mee dat je bij 2300W laden veel laadverliezen hebt, dat maakt het laden gelijk een stuk duurder.
Maar bij gebrek aan beter (een normale laadpaal, 3 fase laden) kun je het doen.
Zeker mijn voorkeur! Alleen Liander is niet te bereiken/heeft het te druk voor 3 fase aan te sluiten hier ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Mijn man en ik hebben een Fiat 500e besteld en zijn ons nu dus aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. De afgelopen dagen heb ik dit hele topic gelezen, dus ik ben al heel wat wijzer geworden (dank daarvoor!). Ik twijfel nu nog tussen 2 laadpalen: de Zappi V2.1 en de Ratio solar. Beide palen zijn geschikt voor 22 kW en 3 fasen, hebben dynamische load-balancing, kunnen rekening houden met het overschot aan door onze eigen zonnepanelen opgewekte energie (waarbij beide kunnen terugschakelen naar 1 fase als het overschot te weinig wordt) en hebben een vaste kabel.

Het grootste verschil is volgens mij de manier waarop je de lader kunt beveiligen tegen ongeoorloofd gebruik: dit gaat niet met een pas, maar met een code op de laadpaal zelf (Zappi) of met een app (Ratio). Omdat we zelf helemaal nog geen ervaring hebben met elektrisch rijden ben ik wel benieuwd wat jullie fijner zouden vinden, en waarom. En of ik misschien nog belangrijke verschillen over het hoofd zie, waardoor we een keuze kunnen maken. Of dat er wellicht meer laadpalen zijn die aan deze specificaties voldoen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:39
Kiwi70 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:33:
Mijn man en ik hebben een Fiat 500e besteld en zijn ons nu dus aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. De afgelopen dagen heb ik dit hele topic gelezen, dus ik ben al heel wat wijzer geworden (dank daarvoor!). Ik twijfel nu nog tussen 2 laadpalen: de Zappi V2.1 en de Ratio solar. Beide palen zijn geschikt voor 22 kW en 3 fasen, hebben dynamische load-balancing, kunnen rekening houden met het overschot aan door onze eigen zonnepanelen opgewekte energie (waarbij beide kunnen terugschakelen naar 1 fase als het overschot te weinig wordt) en hebben een vaste kabel.

Het grootste verschil is volgens mij de manier waarop je de lader kunt beveiligen tegen ongeoorloofd gebruik: dit gaat niet met een pas, maar met een code op de laadpaal zelf (Zappi) of met een app (Ratio). Omdat we zelf helemaal nog geen ervaring hebben met elektrisch rijden ben ik wel benieuwd wat jullie fijner zouden vinden, en waarom. En of ik misschien nog belangrijke verschillen over het hoofd zie, waardoor we een keuze kunnen maken. Of dat er wellicht meer laadpalen zijn die aan deze specificaties voldoen.
Veel mensen zijn bang dat de lader door iemand anders word gebruikt, maar hoe brutaal ben je dat je je auto op iemand anders z'n oprit gaat zetten, en 'm dan ook nog eens minimaal 4u laat staan wil 't een beetje zin hebben... en dat voor een paar tientjes. Ik denk dat dat wel los loopt, en als je op vakantie gaat zet je de groep in de meterkast gewoon om.

Daar zou ik mn keus iig niet van laten afhangen.

Ik plaats veel zappis, die zijn gewoon goed met een hele goede aftersales als er wel eens wat is. Weet niet of dat bij de ratio net zo goed is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
@Kiwi70 Je kan ook met een slimme stekker of zoiets de stroomtoevoer van de EVSE in de laadpaal op afstand schakelen.
Dan schakel je niet de hoge stroomsterkte van de hele laadpaal, maar alleen de voeding van de EVSE.
Ik heb een simpele laadpaalkast binnen met daarin een KlikaanKlikuit schakelkastje. De vaste laadkabel gaat door de muur naar buiten en hangt daar over een beugeltje.

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 23-12-2022 21:34 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
Vaatdoek82 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:08:
[...]

Een ander probleem dat zou kunnen optreden: de auto gaat naar sleep mode, als de granny niet op de 220 aangesloten is. Als daarna de granny weer inschakelt, kan je auto in slaapstand blijven staan, maar dat is afhankelijk van de auto.
Bij normaal uitgesteld laden wordt er een stuurspanning heel de tijd aan de auto aangeboden, zodat deze weet dat er een laadpaal beschikbaar is. Zelfs dan zijn er nog auto's die geen zin hebben erop te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:38
Zo goed als het hele topic doorgenomen, wat een informatie en oplossingen!

Aangezien ik mijn stroomprijs thuis nog voor 2 jaar op €0,18 per kwh heb vastgezet zou ik graag thuis gaan laden..
Mijn situatie:

Hoofdaansluiting: 3x25A
Zonnepanelen: 1 fase 4070WP
Auto: Kia Sportage PHEV
Laadvermogen (AC): 1 fase x 31A max. 7.2 kW per uur

Mijn idee zou zijn om op 1 van de 3 fases, waarop ook de zonnepanelen zijn aangesloten, de lader van de auto aan te sluiten. Normaal zou hier een 16A zekering op zitten, maar ik begrijp dat deze ook op 20A afgezekerd kan worden. Zeker aangezien ik van plan ben om load balancing te gebruiken, zou het dan niet ook gewoon op 25A kunnen?

Mijn keuze is gevallen op een Ratio Solar box. Ik twijfel alleen tussen de 3 fase en 1 fase versie. Mijn auto ondersteunt alleen 1 fase laden, maar om wat meer future proof te zijn overweeg ik de 3 fase versie.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, het is af en toe lastig om door de bomen het bos nog te zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 00:05
Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:52:
Zo goed als het hele topic doorgenomen, wat een informatie en oplossingen!

Aangezien ik mijn stroomprijs thuis nog voor 2 jaar op €0,18 per kwh heb vastgezet zou ik graag thuis gaan laden..
Mijn situatie:

Hoofdaansluiting: 3x25A
Zonnepanelen: 1 fase 4070WP
Auto: Kia Sportage PHEV
Laadvermogen (AC): 1 fase x 31A max. 7.2 kW per uur

Mijn idee zou zijn om op 1 van de 3 fases, waarop ook de zonnepanelen zijn aangesloten, de lader van de auto aan te sluiten. Normaal zou hier een 16A zekering op zitten, maar ik begrijp dat deze ook op 20A afgezekerd kan worden. Zeker aangezien ik van plan ben om load balancing te gebruiken, zou het dan niet ook gewoon op 25A kunnen?

Mijn keuze is gevallen op een Ratio Solar box. Ik twijfel alleen tussen de 3 fase en 1 fase versie. Mijn auto ondersteunt alleen 1 fase laden, maar om wat meer future proof te zijn overweeg ik de 3 fase versie.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, het is af en toe lastig om door de bomen het bos nog te zien..
dus je zonnepanelen kunnen piek 17,7A terug leveren aan 1 fase en je auto kan maar 1 fase laden, dan is de keuze HEEL makkelijk.... een 22 KW 3 fase laadpaal en die maar op 1 fase aansluiten. i know klinkt totaal onlogisch maar idd toekomstgerichtheid zullen de meeste auto's toch wel 3 fase geladen kunnen worden. en je moet de 22WK uitvoeringen meestal nemen om te zorgen dat ze 31 A over een enkele fase kunnen doen. en de groep in de groepkast voor de laadpaal.... dat wordt dan een 40A of 32A aardlekautomaat zoals een ABB DS201B40A30 of DS201B32A30

welke box, ja de ratio solar voldoet, de Solid ook, en van wallbox zijn er een paar, je hebt eigenlijk best veel keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:52:
Dat een PHEV laden aan meer dan 1 fase voor de meeste gezinnen zelden zin heeft.
Idem voor een gezin met een EV. Monofase laden volstaat voor de meeste gezinnen.
Een BEV AC driefase laden is goed aan een openbare AC 11/22 kW paal gezien je daar doorgaans minder lang stilstaat (met uitzondering van de werkplek) dan thuis.

Maar dat is uiteraard louter mijn mening (BEV rijder sinds begin 2019 en al aan de tweede BEV toe (met 67 kWh = een 73 kWh aan de laadpaal doch nno nnooi met 0% ter plekke gekomen en zelden boven 90% thuis geladen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
IvoB2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:50:
[...]

Dat een PHEV laden aan meer dan 1 fase voor de meeste gezinnen zelden zin heeft.
Idem voor een gezin met een EV. Monofase laden volstaat voor de meeste gezinnen.
Een BEV AC driefase laden is goed aan een openbare AC 11/22 kW paal gezien je daar doorgaans minder lang stilstaat (met uitzondering van de werkplek) dan thuis.

Maar dat is uiteraard louter mijn mening (BEV rijder sinds begin 2019 en al aan de tweede BEV toe (met 67 kWh = een 73 kWh aan de laadpaal doch nno nnooi met 0% ter plekke gekomen en zelden boven 90% thuis geladen).
ik rij regelmatig redelijk wat afstand en doorgerekend vanaf de ritten die ik met de ICE auto deed kom ik op ongeveer een 60 a 65 KWH nodig elke werkdag... als ik in de DAL tijd wil laden heb ik dan maximaal 7,5 uur de tijd (6:30 vertrek) om te laden... om 65KWH te laden heb ik zonder laad verliezen mee gerekend minimaal 8,8 uur nodig op enkele fase.... met laadverlies meegerekend 9,75 uur,,,,, probeer me nu nog een keer te vertellen dat ik aan monofase laden genoeg heb?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:16:
[...]
, probeer me nu nog een keer te vertellen dat ik aan monofase laden genoeg heb?????
Ik vertelde jou dan ook helemaal niets. :)
Ik gaf mijn mening aan Bobermo en had het duidelijk over een doorsnee gezin en niet over de uitzondering/zakelijke veelrijder.
Een doorsnee gezin rijdt gemiddeld maar een 50 km per dag. Dat is een 9-10 kWh per werkdag, incl. laadverliezen.
Probeer je nu te vertellen dat dagelijks 65 kWh laden standaard is?

Aan Bobermo om uit te maken welke van de meningen waar hun naar vraagt het beste past bij hun situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
IvoB2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ik gaf mijn mening aan Borbembo en had het duidelijk over een doorsnee gezin.
er zijn zat mensen die dagelijk tussen de 300 en 400 KM moeten rijden en niet naar een vaste normale werkplek gaan dus ook niet op locatie kunnen laden... is dat normaal... wellicht niet, is dat ondenkbaar, nee ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik schreef dan ook niet dat dit ondenkbaar is.
Ik schreef dat het mijn mening was en dat het een uitgangspunt is voor de situatie voor de meerderheid van de gezinnen.
Ik herhaal, aan de vraagsteller naar de meningen om uit al de verschillende meningen iets te halen dat bij zijn situatie het beste past.
Mij moet je niet van mening doen veranderen net zoals ik jou ook niet van mening moet veranderen. Wij geven beiden gewoon, vanuit de eigen situatie, een mening.

En het gemiddeld aantal afgelegde km per dag voor een privésituatie zijn gekende gegevens hoor.
De combinatie van dagelijks 400 km met een auto te moeten rijden en bovendien plek voor een eigen laadpaal en de mogelijkheid om aan 11/22 kW te laden is eerder de uitzondering op de regel dan de situatie die ikzelf beschreef.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ik gaf mijn mening aan Bobermo en had het duidelijk over een doorsnee gezin en niet over de uitzondering/zakelijke veelrijder.
Een doorsnee gezin rijdt gemiddeld maar een 50 km per dag. Dat is een 9-10 kWh per werkdag, incl. laadverliezen.

Aan Bobermo om uit te maken welke van de meningen waar hun naar vraagt het beste past bij hun situatie.
Gemiddeld 50 km kan kloppen, maar het gebeurt wel eens dat je vrijwel leeg aan komt, en de volgende dag nog een lange rit moet maken. Dan kom je met 1f laden net iets te kort.
Zeker als je in de winter door load balancing minder ter beschikking hebt omdat je WP met nogal wat stroom gaat lopen.
Maar waarom zou je ook minder dan 3 f installeren. Die 1f laadpaal kost niet minder he.
En met wat geluk heb je binnen een paar jaar 2 BEV’s, en dan wil je door om en om te laden ook een volle batterij na een nachtje aan de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Tommie12 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:33:
[...]

Gemiddeld 50 km kan kloppen, maar het gebeurt wel eens dat je vrijwel leeg aan komt, en de volgende dag nog een lange rit moet maken. Dan kom je met 1f laden net iets te kort.
Zeker als je in de winter door load balancing minder ter beschikking hebt omdat je WP met nogal wat stroom gaat lopen.
Maar waarom zou je ook minder dan 3 f installeren. Die 1f laadpaal kost niet minder he.
En met wat geluk heb je binnen een paar jaar 2 BEV’s, en dan wil je door om en om te laden ook een volle batterij na een nachtje aan de paal.
kijk, jij snapt m. dit is precies het punt waar ik er mee naartoe wilde....

en ook situaties veranderen voor mensen.... dus waarom jezelf al gelijk in een hoekje zetten terwijl je voor hetzelfde geld alle mogelijkheden voor jezelf open houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:33:
[...]

Iedereen zijn situatie en mening.
Maar zolang ik al met een BEV rij ben ik nog nooit zonder energie gevallen.

Het is ook niet zo dat thuisladen de enige optie is. België mag dan minder openbare laadpalen hebben dan Nederland maar er is altijd wel (onderweg) een openbare (snel)laadpaal die zo"n situaties kan ondervangen (in mijn geval dan weer niet want ook mijn tweede EV heeft slechts een monofase lader aan boord).
Na overschakelen op een EV met driefase boordlader ben ik ook niet van plan de driefase laadpaal (Alfen) alsnog over te schakelen naar driefase.

Waarom zou ik mijn huisinstallatie laten ombouwen naar driefase wanneer ik dat al sinds 2014 nog nooit nodig heb gehad? Ik zit trouwens ook niet te wachten op een capaciteitstarief van 11 (en zeker geen 22) kW wanneer ik dat zelf niet nodig heb.

Gelijktijdig laden van BEV en werking WP is hier ook niet nodig.
De EV wordt hier nooit leeggereden. Wie thuis komt koppelt aan, wie vertrekt ontkoppelt. En bij verplaatsingen laden we zoveel mogelijk aan een destination charger.
Maar we zijn inderdaad geen gezin dat dagelijks 300-400 km in de auto zit noch de auto neemt om even om de hoek naar de bakker te gaan. Indien de weersomstandigheden het toelaten nemen we binnen een straal van 40 km enkel gewoon de e-bike.

Met wat geluk heb ik over een paar jaar helemaal geen EV op vier wielen meer nodig, laat staan 2 stuks.
Wij rijden beiden zoveel mogelijk met de e-bike. Ook al hebben we nu nog een BEV ter beschikking die overal gratis kan laden.
Andere situatie en andere wensen geven andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:43:
[...]

kijk, jij snapt m. dit is precies het punt waar ik er mee naartoe wilde....

en ook situaties veranderen voor mensen.... dus waarom jezelf al gelijk in een hoekje zetten terwijl je voor hetzelfde geld alle mogelijkheden voor jezelf open houdt
In Vlaanderen laad je om te beginnen voor hetzelfde geld al niet aan 22 of 7 kW. :+

En ik zet mezelf heus niet in een hoekje hoor. Ik kan best planmatig handelen.
Persoonlijk zie ik dus niet in wat al ruim vier jaar geen probleem vormt dat de komende jaren plots wel zou zijn.
En het plan, ook voor de toekomst, is niet (volledig) afhankelijk te zijn van een blik op vier wielen.

Dat anderen andere plannen hebben kan ik wel begrijpen.
Het is aan ieder om uit verschillende meningen te distilleren wat best bij hunzelf past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
*knip*
IvoB2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:14:
[...]
Het is ook niet zo dat thuisladen de enige optie is. België mag dan minder openbare laadpalen hebben dan Nederland maar er is altijd wel (onderweg) een openbare (snel)laadpaal die zo"n situaties kan ondervangen (in mijn geval dan weer niet want ook mijn tweede EV heeft slechts een monofase lader aan boord).
Na overschakelen op een EV met driefase boordlader ben ik ook niet van plan de driefase laadpaal (Alfen) alsnog over te schakelen naar driefase.
en als die BEV met 3 fase alder aan boord maar 16A accepteert op 1 fase ipv 32A???? doe je het dan wel?
[...]
Waarom zou ik mijn huisinstallatie laten ombouwen naar driefase wanneer ik dat al sinds 2014 nog nooit nodig heb gehad? Ik zit trouwens ook niet te wachten op een capaciteitstarief van 11 (en zeker geen 22) kW wanneer ik dat zelf niet nodig heb.
dat belgie met capaciteits tarief werkt is wederom situatie specifiek, ik ben blij dat die domme constructie in NL niet van toepassing is.

*knip*
[...]
Met wat geluk heb ik over een paar jaar helemaal geen EV op vier wielen meer nodig, laat staan 2 stuks.
Wij rijden beiden zoveel mogelijk met de e-bike. Ook al hebben we nu nog een BEV ter beschikking die overal gratis kan laden.
ik val in de herhaling denk ik...... dus zeg nu maar niks

[ Voor 25% gewijzigd door Standeman op 27-12-2022 11:36 . Reden: Als je geen argumenten hebt, quote het dan ook niet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:28:
[...]
en schijnbaar weeg je jouw mening zwaarder dan elke andere.... als dit voldoet voor jouw... heel mooi, veel plezier er mee maar ga dan niet andermans mening lopen ondermijnen omdat dat niet in jouw straatje past
Nee hoor, gewoon een mening als een andere.
Aan de lezer en de vraagsteller (hij vroeg tenslotte naar meningen) om uit te maken wiens mening/gedrag het beste past bij de eigen situatie.
Ik gaf gewoon een antwoord (zie quote) op de vraag van Boromi.
Waarna jij het nodig vond met mij een discussie te beginnen over jouw persoonlijke situatie. :) De zaken dus niet gaan omdraaien.
En vervolgens kan je het zelfs niet bij ieders mening houden en blijf je maar doorgaan.
wederom, jouw straatje, jouw situatie, jouw mening. Goed dat je hem deelt en informatierijk voor Bobermo... maar dat wilt niet zeggend at jouw situatie 100% normaal is
Tja, lijkt me wel dat als er naar een mening gevraagd wordt men best zijn persoonlijke mening geeft en niet die van een ander. Net zoals jij dus deed.
Maar ik heb geen probleem met jouw mening. Blijkbaar omgekeerd een andere situatie?
ik val in de herhaling denk ik...... dus zeg nu maar niks
_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 27-12-2022 11:37 . Reden: Wederom geen inhoudelijke argumenten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 27-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Het is inderdaad niet veel duidelijker geworden door bovenstaande discussie..
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:30:
[...]

dus je zonnepanelen kunnen piek 17,7A terug leveren aan 1 fase en je auto kan maar 1 fase laden, dan is de keuze HEEL makkelijk.... een 22 KW 3 fase laadpaal en die maar op 1 fase aansluiten. i know klinkt totaal onlogisch maar idd toekomstgerichtheid zullen de meeste auto's toch wel 3 fase geladen kunnen worden. en je moet de 22WK uitvoeringen meestal nemen om te zorgen dat ze 31 A over een enkele fase kunnen doen. en de groep in de groepkast voor de laadpaal.... dat wordt dan een 40A of 32A aardlekautomaat zoals een ABB DS201B40A30 of DS201B32A30

welke box, ja de ratio solar voldoet, de Solid ook, en van wallbox zijn er een paar, je hebt eigenlijk best veel keuze.
Je kunt dus in de groepenkast een 40A zekering plaatsen terwijl de hoofdaansluiting 25A is?

[ Voor 4% gewijzigd door Bobermo op 24-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Iedereen zijn situatie en mening.
Maar zolang ik al met een BEV rij ben ik nog nooit zonder energie gevallen.

Gelijktijdig laden van BEV en werking WP is hier ook niet nodig.
De EV wordt hier nooit leeggereden. Wie thuis komt koppelt aan, wie vertrekt ontkoppelt. En bij verplaatsingen laden we zoveel mogelijk aan een destination charger.
Maar we zijn inderdaad geen gezin dat dagelijks 300-400 km in de auto zit noch de auto neemt om even om de hoek naar de bakker te gaan. Indien de weersomstandigheden het toelaten nemen we binnen een straal van 40 km enkel gewoon de e-bike.

Mijn BEV komt in het voorjaar.

Ik heb hier alles op een rijtje gezet, en gezien de energie ineens zo veel duurder werd op zijn vlaams ‘doorgepakt’.
In Maart de BeV laten bestellen via de werkgever. Dan ineens ook offertes gevraagd voor een 2de set PV en airco/Wp in 4 kamers. Daardoor moest ik wel naar 3f (omvormervermogen van 9 kVA), en ik zit na de ombouw weer met een goedgekeurde electricteitsinstallatie die niet het maximum uit de zekeringen gaat trekken.
Mat 40A mono, en in de winter kan het toch al eens voorkomen dat de laadpaal er uit moet om de rest voorrang te geven.
Laadpaal is 22 kW, maar ik heb die laten begrenzen op 11 onwille van het feit dat mijn auto maar met 11 kan laden. Ik denk in de auto de laadsnelheid te beperken tot 7 kW, maar als ik meer nodig heb, dan kan het. Ik doe gemiddeld niet zo veel km per dag, maar er zijn wel intensieve dagen bij waar het kan oplopen tot 500 km.

Ik denk er ook aan om de Jedlix app te gebruiken, al was het maar om dat eens te ervaren.

Capa tarief ben ik niet bang voor. Totaal verbruik zal wel wat hoger liggen, dus mag de piek ook wat hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:47:
[...]

Je kunt dus in de groepenkast een 40A zekering plaatsen terwijl de hoofdaansluiting 25A is?
jazeker. dit omdat je 17,7A vanaf je zonnepanelen EN 25A kan leveren vanaf je netaansluiting.. dit tezamen zorgt dat je die 32A kunt leveren ook al zou je niet je piek levering vanaf je zonnepanelen hebben.

wel is een regeling vereist van het apparaat dat dat vermogen kan trekken om de zogeheten selectiviteit te waarborgen door de solar levering te meten en er idd slim mee om te gaan zoals de Ratio Solar en Solid doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:
[...]

jazeker. dit omdat je 17,7A vanaf je zonnepanelen EN 25A kan leveren vanaf je netaansluiting.. dit tezamen zorgt dat je die 32A kunt leveren ook al zou je niet je piek levering vanaf je zonnepanelen hebben.

wel is een regeling vereist van het apparaat dat dat vermogen kan trekken om de zogeheten selectiviteit te waarborgen door de solar levering te meten en er idd slim mee om te gaan zoals de Ratio Solar en Solid doen
En je moet zorgen dat de draadsectie ook in de kast minstens 6mm2 is voor alle draden waar mogelijk die 40A kan door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:49:
Capa tarief ben ik niet bang voor. Totaal verbruik zal wel wat hoger liggen, dus mag de piek ook wat hoger zijn.
yep, iedere situatie vraagt andere oplossingen.
Hier is het net omgekeerd.
Totaal netverbruik ligt zo laag (minder dan 500 kWh per jaar) dat het piekverbruik er niet eens toe doet (ik val met dat verbruik nl. niet onder het capaciteitstarief maar onder het max. tarief per kWh. Af en toe eens aan 7 kW laden kost, wat betreft netkosten, dus niets meer dan aan 2,5 kW laden.
En de dag dat er geen elektrische salarisauto meer geleverd wordt komt er ook geen eigen auto meer in huis.
Dan doen we het wel met een deelauto die zijn eigen laadpunten heeft.
Tweede set PV is hier niet meer netgekoppeld maar DC/DC. Dus ook geen noodzaak om van monofase naar driefase over te schakelen.
Fluvius werkt trouwens aan een scenario om per fase meer dan 5/10 kVA omvormers toe te laten maar het terugleveren naar het net dan softwarematig te beperken.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:
[...]

Onwijs bedankt voor je hulp in deze! Kan elke lader met load balancing dit of moet ik echt gaan voor de oplossing van Ratio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:39:
[...]

Onwijs bedankt voor je hulp in deze! Kan elke lader met load balancing dit of moet ik echt gaan voor de oplossing van Ratio?
Wallbox biedt ook laders die dit kunnen, zappi net zo. en volgens mij Alfen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
ice-T106 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Kleine toevoeging. De Zappi is de enige die zelf twee fases uit kan schakelen. Bij andere palen is "handmatig" laden op 1 keer 6A ook mogelijk door een 1 fase type2 kabel te pakken.
Halo Allemaal, Is een lader van Tesla de : "Tesla UMC v3 (32A 1 fase of 16A 1 fase) " een blauwe stekker ook voor andere EV 'te gebruiken ? Dan hoef je alleen maar een 5aderige soepel 6 mm kabel en een wcd te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Joris Jasper schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:10:
[...]

Halo Allemaal, Is een lader van Tesla de : "Tesla UMC v3 (32A 1 fase of 16A 1 fase) " een blauwe stekker ook voor andere EV 'te gebruiken ? Dan hoef je alleen maar een 5aderige soepel 6 mm kabel en een wcd te installeren.
Zou met elke BEV met Type 2 moeten werken ja.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:39:
[...]

Ik heb een 22kW Zappi afgezekerd met 3x32A en 6mm2 draad op een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing dus ingesteld op 25A.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
DonJuape schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
[...]

Ik heb een 22kW Zappi afgezekerd met 3x32A en 6mm2 draad op een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing dus ingesteld op 25A.
het gaat om de zonnepanelen en het daar gebruik van maken als die vermogen leveren

[ Voor 4% gewijzigd door Tvdl2000 op 24-12-2022 19:22 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen