Dank je wel Bij die blauwe 32 A wcd zitten twee aansluitingen voor 16 A denk je dat ze beide gebruikt kunnen worden door andere EV's ?Inspired schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:12:
[...]
Zou met elke BEV met Type 2 moeten werken ja.
Op dit moment is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto gratis. Dat gaat veranderen. Tot en met 2024 betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting. In 2025 krijg je 75% korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het normale tarief berekend op basis van een auto van dat gewicht en een benzinemotor.daemonix schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:34:
[...]
Nee, daar is gewoon nog nets over bekend. Alles wat je nu ziet is speculatie, pure speculatie.
https://www.autoweek.nl/e...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
[ Voor 32% gewijzigd door nietmachine48 op 24-12-2022 19:32 ]
Wat gebeurd er dan als een combinatie van andere apparaten (dus niet de laadpaal) boven de 25A komen?DonJuape schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb een 22kW Zappi afgezekerd met 3x32A en 6mm2 draad op een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing dus ingesteld op 25A.
Dat begrijp ik en heb ik ook maar meer dan 3x32A heeft geen zin.Tvdl2000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:22:
[...]
het gaat om de zonnepanelen en het daar gebruik van maken als die vermogen leveren
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De 25A limiet in de Zappi is 25A per fase. Als de belasting op een of meer fasen boven de 25A uit dreigt te komen zal de laadpaal de laadstroom terugregelen naar 0.Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:43:
[...]
Wat gebeurd er dan als een combinatie van andere apparaten (dus niet de laadpaal) boven de 25A komen?
Je loopt dan nog steeds het risico dat bij (langdurige) overbelasting je hoofdzekering er uit klapt. Maar dat is in de huidige situatie (zonder laadpaal) hetzelfde.
De load balancing is er alleen voor om overbelasting door de combinatie van laadpaal en huis te voorkomen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Thanks, en ik zie aan je handtekening dat het niet uitmaakt dat de zonnepanelen op 1 fase aangesloten zijn?DonJuape schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:00:
[...]
De 25A limiet in de Zappi is 25A per fase. Als de belasting op een of meer fasen boven de 25A uit dreigt te komen zal de laadpaal de laadstroom terugregelen naar 0.
Je loopt dan nog steeds het risico dat bij (langdurige) overbelasting je hoofdzekering er uit klapt. Maar dat is in de huidige situatie (zonder laadpaal) hetzelfde.
De load balancing is er alleen voor om overbelasting door de combinatie van laadpaal en huis te voorkomen.
Dat maakt inderdaad niet uit voor het laden op overschot (op 1 fase of op 3 fasen). Maakt ook niet uit voor de load balancing.Bobermo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:29:
[...]
Thanks, en ik zie aan je handtekening dat het niet uitmaakt dat de zonnepanelen op 1 fase aangesloten zijn?
Als je op 1 fase wilt laden met meer dan 25A (door net en PV overschot te combineren) dan moet je PV wel op die fase zitten (denk ik).
ik idem.DonJuape schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb een 22kW Zappi afgezekerd met 3x32A en 6mm2 draad op een 3x25A hoofdaansluiting. Load Balancing dus ingesteld op 25A.
Rede is, dat het naar mijn idee niet erg lekker is om bij 11kW laden
gedurende uuuuuren 16A door een 16A automaat te sturen.
Liever door een 32A en dan wat over hebben voor een volgende (22kW?) auto.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik kan een Zappi aanraden omdat die ook dynamische tarieven ondersteund. Heb zelf ook een vivaro-e
Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV
een 16A automaat schakelt na 10000 seconden af als de belasting gedurende die periode ten minste boven de 1,13 tot 1,45 X de maximale vermelde stroom op de automaat is (dus 18,1 tot, 23,2) is geblevenHansieo schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:44:
[...]
ik idem.
Rede is, dat het naar mijn idee niet erg lekker is om bij 11kW laden
gedurende uuuuuren 16A door een 16A automaat te sturen.
Liever door een 32A en dan wat over hebben voor een volgende (22kW?) auto.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4znAFfVhUTPsG9wpHohXuV1B.jpg?f=user_large)
die 16A kun je gerust uren achter elkaar trekken door een kwaliteits automaat (chint, gacia en emat zijn voorbeelden van merken waarvan de automaten GEEN goede kwaliteit zijn en daar zou ik eerder een stap hoger pakken en nog steeds niet blind op vertrouwen)
dank voor de input.Tvdl2000 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:08:
[...]
een 16A automaat schakelt na 10000 seconden af als de belasting gedurende die periode ten minste boven de 1,13 tot 1,45 X de maximale vermelde stroom op de automaat is (dus 18,1 tot, 23,2) is gebleven
[Afbeelding]
die 16A kun je gerust uren achter elkaar trekken door een kwaliteits automaat (chint, gacia en emat zijn voorbeelden van merken waarvan de automaten GEEN goede kwaliteit zijn en daar zou ik eerder een stap hoger pakken en nog steeds niet blind op vertrouwen)
Die verschillen in merken zie ik hier al regelmatig voorbijkomen, en ik snap niet dat KEMA hier niets mee doet..
Maar ja, ál dit soort instanties gaan FLINK achteruit hier in NL. Idem met ACM en NVWA, stellen óók niks meer voor.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ben daar niet zo bang voor. Kan een code op de Zappi zetten, maar heb dat niet gedaan, zou daar vooral zelf last van hebben. En als de nood bij iemand zo hoog zou zijn dat die bij mij een paar uur op de oprit wil laden, be my gest. kost me misschien een paar tientjes maar kan ik niet van wakker liggen.Makrolon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:03:
[...]
Veel mensen zijn bang dat de lader door iemand anders word gebruikt, maar hoe brutaal ben je dat je je auto op iemand anders z'n oprit gaat zetten, en 'm dan ook nog eens minimaal 4u laat staan wil 't een beetje zin hebben... en dat voor een paar tientjes. Ik denk dat dat wel los loopt, en als je op vakantie gaat zet je de groep in de meterkast gewoon om.
Daar zou ik mn keus iig niet van laten afhangen.
Ik plaats veel zappis, die zijn gewoon goed met een hele goede aftersales als er wel eens wat is. Weet niet of dat bij de ratio net zo goed is.
Ook altijd fijn als je een ander kunt helpen
Is overigens de afgelopen ruim 3,5 jaar niet gebeurd bij mijn weten.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Goeiemorgen
Ik heb een Wallbox Copper SB.
Ik wil die gebruiken adhv mijn Cenenergykaart via mijn werkgever.
Dus dat Cenenergy mij betaald via mijn werkgever.
Ik heb heel wat gelezen over het OCPP platform.
Kennen jullie een systeem hoe ik mij kan aansluiten aan dergelijk platform?
Thanks
Sam
Thanks
Sam
Grappig, ik zei laatst hetzelfde. Ook geen wachtwoord op mijn zappi. Onze straat is puur bestemmingsverkeer, als mensen bij mij op de oprit gaan laden, dan hoop ik dat ik ze heb kunnen helpen, want de kans dat een random iemand dat doet omdat hij wil stelen is zo klein dat ik dat scenario prima als risico accepteer.eltron schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:16:
[...]
Ben daar niet zo bang voor. Kan een code op de Zappi zetten, maar heb dat niet gedaan, zou daar vooral zelf last van hebben. En als de nood bij iemand zo hoog zou zijn dat die bij mij een paar uur op de oprit wil laden, be my gest. kost me misschien een paar tientjes maar kan ik niet van wakker liggen.
Ook altijd fijn als je een ander kunt helpen![]()
Is overigens de afgelopen ruim 3,5 jaar niet gebeurd bij mijn weten.
Als ooit iemand onbekend komt laden dan verwacht ik dat het bezoek van buren is die onverwachts zonder stroom zijn komen te zitten en dan krijg ik wel een apje/belletje van de buren met of ze mogen laden.
Bekend platform hiervoor is E-Flux.SamAar schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:38:
Goeiemorgen
Thanks
Sam
Je geeft daarbij aan met welk tarief je de laadpaal wil gebruiken, E-Flux claimt dat bedrag maandelijks bij de gebruikte laadpas en vergoed dat aan jou.
[ Voor 13% gewijzigd door Jitse H op 26-12-2022 20:57 ]
Goeiemiddag, vraagje voor Alfen experten hier aanwezig ...
Heb een Eve Single PRO met loadbalancing in gebruik (eigen beheer), BMW I4M50 en heb twee problemen :
- wordt tijdens het laden de wagen ontgrendeld, stop het laden direct ... en kan niet meer verdergezet worden, tenzij natuurlijk ik de laadkabel verwijder en opnieuw inplug
- ik zou ook uitgesteld willen kunnen laden, lukt me niet. Stel tijdslot en gewenste starttijd in de MyBMW app of in de wagen, sluit kabel aan waarna de wagen korte tijd gaat laden (om de het vermogen te detecteren) en daarna in standby gaat. Echter de wagen start niet met laden in het ingestelde tijdslot ... dus 's ochtends te weinig SOC ...
Ik vermoed dat hiervoor het e.e.a. in het "Vehicle" menu geconfigureerd dient te worden, maar kom er niet uit...
Iemand suggesties/tips ? Waarvoor dank!!
Heb een Eve Single PRO met loadbalancing in gebruik (eigen beheer), BMW I4M50 en heb twee problemen :
- wordt tijdens het laden de wagen ontgrendeld, stop het laden direct ... en kan niet meer verdergezet worden, tenzij natuurlijk ik de laadkabel verwijder en opnieuw inplug
- ik zou ook uitgesteld willen kunnen laden, lukt me niet. Stel tijdslot en gewenste starttijd in de MyBMW app of in de wagen, sluit kabel aan waarna de wagen korte tijd gaat laden (om de het vermogen te detecteren) en daarna in standby gaat. Echter de wagen start niet met laden in het ingestelde tijdslot ... dus 's ochtends te weinig SOC ...
Ik vermoed dat hiervoor het e.e.a. in het "Vehicle" menu geconfigureerd dient te worden, maar kom er niet uit...
Iemand suggesties/tips ? Waarvoor dank!!
:strip_exif()/f/image/XJmYOKPjTc1Orve2ov6iXrLT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik je een laadpas of de optie plug&charge?Marcher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:26:
Zelf gebruik ik de optie P&C en dan stopt het laden ook bij het ontgrendelen van de auto. Want dan ontgrendel je eveneens de kabel en heb je enkele seonden de tijd om deze uit de laadpoort te halen.
Toch als ik de auto ontgrendel met de afstandsbediening.
Ontgrendel ik de auto via het bestuurdersportier valt het laden stil tot ik het portier terug sluit. Dan hervat het laden terug. Want op die wijze wordt de laadkabel niet vrijgegeven.
[
Je probeert het nu via de BMW-weg op te lossen. Je kan het ook via de Alfen-weg oplossen. Dus door de alfen lader slim aan te sturen. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Persoonlijk vind ik dat een fijne oplossing omdat het onafhankelijk van de auto is. Dus als je over 1 jaar een nieuwe auto hebt, kun je nog steeds je slimme Alfen-sturing gebruiken.Marcher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:26:
Iemand suggesties/tips ? Waarvoor dank!!![]()
[Afbeelding]
P&C ... zal het eens proberen met de bestuurdersportier, maar ik vrees dat dat de comfort-opening alle portieren ontgrendelt ...IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:51:
[...]
Gebruik je een laadpas of de optie plug&charge?
Zelf gebruik ik de optie P&C en dan stopt het laden ook bij het ontgrendelen van de auto. Want dan ontgrendel je eveneens de kabel en heb je enkele seonden de tijd om deze uit de laadpoort te halen.
Toch als ik de auto ontgrendel met de afstandsbediening.
Ontgrendel ik de auto via het bestuurdersportier valt het laden stil tot ik het portier terug sluit. Dan hervat het laden terug. Want op die wijze wordt de laadkabel niet vrijgegeven.
[
thx!
zal nog een paar jaar van een anologe/terugdraaiende meter kunnen genieten, dus voorlopig geen intentie om extra sturing te gebruiken ...de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:20:
[...]
Je probeert het nu via de BMW-weg op te lossen. Je kan het ook via de Alfen-weg oplossen. Dus door de alfen lader slim aan te sturen. Daar is in dit topic al veel over geschreven. Persoonlijk vind ik dat een fijne oplossing omdat het onafhankelijk van de auto is. Dus als je over 1 jaar een nieuwe auto hebt, kun je nog steeds je slimme Alfen-sturing gebruiken.
thx!
De opening via het bestuurdersportier ontgrendeld idd alle portieren maar niet de laadkabel in de omvormer.Marcher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:31:
[...]
P&C ... zal het eens proberen met de bestuurdersportier, maar ik vrees dat dat de comfort-opening alle portieren ontgrendelt ...
Toch bij mijn EV, geen weet hoe het bij BMW werkt.
Maar het lijkt me, vanuit het standpunt van de Alfen SPL, logisch dat je door op de afstandsbediening van de auto te drukken in de modus P&C ook de laadkabel fysiek ontgrendeld. Hoe zou je anders via P & C de laadkabel uit de EV omvormerpoort ontsluiten?
De auto is het gene die alles regelt, al deze problemen die je noemt komen van je auto vandaan en niet van de lader.Marcher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:26:
Iemand suggesties/tips ? Waarvoor dank!!![]()
[Afbeelding]
Je zal de problemen echt in je auto moeten zoeken, waarschijnlijk ergens een instelling, zet je vraag ook eens uit bij een BMW forum, ik denk dat ze je daar verder kunnen helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door Daveth op 27-12-2022 15:59 ]
Oei dat lijkt me nu niet bepaald 'genieten' omdat je nu dus niet kunt profiteren van dynamische tarieven. Komende nacht weer lekker laden voor 7 cent per kWh.Marcher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:33:
[...]
zal nog een paar jaar van een anologe/terugdraaiende meter kunnen genieten, dus voorlopig geen intentie om extra sturing te gebruiken ...
thx!
Herinnering: situatie in Vlaanderen
Met zijn terugdraaiende teller saldeert hij/zij/x dan wel nog aan 0 c€/kWh
Met een dynamisch tarief zou hij ongeveer [(7 + 0,23 c€) + 6% BTW] + 14 c€ betalen => 21,66 c€/kWh.
Tussen drie en vijf zijn de prijzen in NL en B zelfs negatief.
Een prijsniveau van 7 c€/kWh zie ik wel nergens?
Met een dynamisch tarief zou hij ongeveer [(7 + 0,23 c€) + 6% BTW] + 14 c€ betalen => 21,66 c€/kWh.
:strip_exif()/f/image/2jHakv9ue76z8wzMR2hORu0Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 18:05 ]
Morgennacht tussen 3 en 6 is de all-in prijs in NL 7,x ct/kWh.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:49:
Herinnering: situatie in Vlaanderen![]()
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ha, dan heb ik vorige keer niet goed opgelet.Termy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:03:
[...]
Morgennacht tussen 3 en 6 is de all-in prijs in NL 7,x ct/kWh.
Ik dacht dat de stroomprijs voor dynamische contracten in Nl de DA prijs + 0,20 c€/kWh was (en de netkosten een vaste kost waren).
De dynamische prijzen worden toch per uur bepaald zijn geen vast gegeven over verschillende uren?
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 19:15 ]
Bij Tibber is dat ook zo hoor en dat is de gunstigste wat betreft extra kosten. Die 0,2 ct/kWh is voor garanties van oorsprong, geen winstopslag. Niet een erg indrukwekkende opslag dus. De kale prijs is dan overigens ongeveer 0.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:13:
[...]
Ha, dan heb ik vorige keer niet goed opgelet.
Ik dacht dat de stroomprijs voor dynamische contracten in Nl de DA prijs + 0,20 c€/kWh was (en de netkosten een vaste kost waren).
Uurprijs idd. Gewoon de day-aheadprijzen. Zie hier de uurprijzen voor morgen en afgelopen tijd. Helaas laat dit alleen inc/ex BTW zien en niet met ODE en energiebelasting, maar ex btw kan je iig de kale prijs vergelijken.
[ Voor 37% gewijzigd door Termy op 27-12-2022 19:20 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Tja, nu volg ik helemaal niet meer.
De DA prijs tussen 2 en 6 schommelt rond de nul. Maar de leverancier vraagt voor alle uren tussen twee en zes 7 c€/kWh? Dan zijn de leverancierskosten toch een 7 c€/kWh of hoe kom je dan aan die 7 c€/kWh?
De DA uurprijzen had ik hiervoor zelf al gepubliceerd. Die zijn me welbekend en worden normaal per uur verrekend en niet over een gemiddelde. Vandaar de vraag over de 7 c€/kWh omdat ik me uit een andere discussie met de Peer meende te herinneren dat de dynamische prijs daar was vastgesteld op DA uurprijs + 0,20 c€/kWh. En dan kom je tussen 2 en 6 nimmer aan 7 c€.
De DA prijs tussen 2 en 6 schommelt rond de nul. Maar de leverancier vraagt voor alle uren tussen twee en zes 7 c€/kWh? Dan zijn de leverancierskosten toch een 7 c€/kWh of hoe kom je dan aan die 7 c€/kWh?
De DA uurprijzen had ik hiervoor zelf al gepubliceerd. Die zijn me welbekend en worden normaal per uur verrekend en niet over een gemiddelde. Vandaar de vraag over de 7 c€/kWh omdat ik me uit een andere discussie met de Peer meende te herinneren dat de dynamische prijs daar was vastgesteld op DA uurprijs + 0,20 c€/kWh. En dan kom je tussen 2 en 6 nimmer aan 7 c€.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 19:29 ]
@IvoB2 Die 7 ct die je daadwerkelijk moet betalen zijn belastingen in NL. Opslag duurzame energie en energiebelasting. Dit zijn ook de belastingen die gesaldeerd worden (zelfs dynamisch) waardoor je pas je zonnepanelen uit 'moet' zetten bij ruim negatieve kale prijs.
Hopelijk is alles nu weer duidelijk, voor we verder afdwalen
.
Hopelijk is alles nu weer duidelijk, voor we verder afdwalen
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 11:31 ]
Zo dan, eindelijk is mijn thuislader geinstalleerd. Een Blue Corner Curved.... beetje lompig ding maar het hoorde bij de leasewagen. Hij werkt naar behoren maar nu heb ik wel een vraagje over loadbalancing. Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik snap het mechanisme dat je wagen wordt beperkt als de vraag thuis groter wordt.Paku schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:33:
[...]
Vandaag zijn ze komen installeren, tenminste dat dacht ik. De monteur kwam bij me aan huis, maar door een administratief issue (ze hebben me nooit een offerte gestuurd die ik moest bevestigen) was ie na een bak koffie ook weer weg.
Waarschijnlijk een lastig process, Leaseplan Belgie en een Nederlandse laadpaalinstallatie. Er zitten nogal wat bedrijven tussen in de 'supplychain'.![]()
Ondertussen heb ik mijn EV al 9 maanden. Laden in de buurt, onderweg en op het werk is geen probleem gelukkig. En trouwens op straat gaat ie ook veel sneller dan mijn future 3.7kW lader.
Ik heb een automatische hoofdzekering van 40A en een slimme meter met P1 connectie (Landis Gyr E350).
De lader is bij mij aangebracht op een nieuwe aardlekschakelaar (EATON xPole PKN6-32) en de lader is met instellingen beperkt op 20A maximaal.
De monteur vertelde mij dat de loadbalancing niet nodig is. Dat heeft hij daarom dan ook niet aangesloten. De P1 interface kabel is wel getrokken maar niet in de meter gestoken (er zit sowieso een RJ45 aan de kabel geknepen, wat niet klopt). Ik had meer het idee dat ie niet precies wist hoe het aan te sluiten.
Voor mij geldt baat het niet dan schaadt het zeker niet. Ik ben geen grootgebruiker qua stroom maar ik wil het wel graag goed hebben.
De vraag is nu: zal ik de monteur terug laten komen om alsnog de P1 interface van mijn slimme meter aan te laten sluiten. Lijkt mij wel...
Adviezen van meer ervaren laadpaal gebruikers zijn meer dan welkom.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
zo te horen heb je een enkele fase aansluiting thuis.Paku schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
[...]
Zo dan, eindelijk is mijn thuislader geinstalleerd. Een Blue Corner Curved.... beetje lompig ding maar het hoorde bij de leasewagen. Hij werkt naar behoren maar nu heb ik wel een vraagje over loadbalancing. Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik snap het mechanisme dat je wagen wordt beperkt als de vraag thuis groter wordt.
Ik heb een automatische hoofdzekering van 40A en een slimme meter met P1 connectie (Landis Gyr E350).
De lader is bij mij aangebracht op een nieuwe aardlekschakelaar (EATON xPole PKN6-32) en de lader is met instellingen beperkt op 20A maximaal.
De monteur vertelde mij dat de loadbalancing niet nodig is. Dat heeft hij daarom dan ook niet aangesloten. De P1 interface kabel is wel getrokken maar niet in de meter gestoken (er zit sowieso een RJ45 aan de kabel geknepen, wat niet klopt). Ik had meer het idee dat ie niet precies wist hoe het aan te sluiten.
Voor mij geldt baat het niet dan schaadt het zeker niet. Ik ben geen grootgebruiker qua stroom maar ik wil het wel graag goed hebben.
De vraag is nu: zal ik de monteur terug laten komen om alsnog de P1 interface van mijn slimme meter aan te laten sluiten. Lijkt mij wel...
Adviezen van meer ervaren laadpaal gebruikers zijn meer dan welkom.
en dan zou je maximaal 7,4KW kunnen laden met de laadpaal als je auto dat ook ondersteunt (32A over 1 fase)... als je auto dat niet ondersteunt dan snap ik de keuze van het afregelen van de lader op 20A wel en dan ook het loadbalancing niet aansluiten,
Een RJ45 stekker wordt er vaker aan gemaakt, dit om een simpel RJ45 poortje te plaatsen en dan simpelweg vanaf dat een kabeltje naar de P1 te leggen o.i.d. is maar net persoonlijke voorkeur van de installateur, en soms wilt de paal een RJ45 netwerk aansluiting voor internet.... dus als er een RJ45 aan de ene kant zit is dat natuurlijk ook makkelijk om te bouwen>
maar het lijkt er helaas wel op dat de monteur niet 100% weet hoe en wat.
welke auto gaat het om?
@Paku ik zou hem lekker terug laten komen en verzoeken de paal gewoon op 32A aan te sluiten met LB. Dat kan je auto aan dus waarom niet? Plus, vast op 20A instellen wil niet zeggen dat je nooit issues gaat krijgen zonder LB.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De monteur heeft toch niet in jouw plaats te beslissen wat nodig is en niet?Paku schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
[...]
Indien de LB inbegrepen is in de prijs van de lease zou ik hem alles laten aansluiten zoals het hoort en ter plekke uitproberen of het al dan niet werkt voor je hem laat vertrekken.
Ik vind het ook maar onhandige dingen, maar via LeasePlan niet te kiezen.. dat belooft voor eind 23 als ik aan de beurt ben..Paku schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
[...]
Zo dan, eindelijk is mijn thuislader geinstalleerd. Een Blue Corner Curved.... beetje lompig ding maar het hoorde bij de leasewagen.
Dat vraag ik me nu af ivm hun load balancing die ze aanbieden, zou die zelf in te stellen zijn of zou je daarvoor telkens hun moeten contacteren om bepaald niveau door te geven.. mag hopen dat daar geen monteur aan te pas moet komen indien de bekabelde situatie hoger toe laat en initieel lager ingesteld werd.. allemaal zo beperkt en vaag op hun website.Paku schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
[...]
de lader is met instellingen beperkt op 20A maximaal.
LeasePlan BE & Bluecorner gebruikers aanwezig?
Ja, ik ben dus een Leaseplan Belgie/Blue Corner gebruiker nu. Met als extra handicap dat ik in Nederland woon. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker. Die installatie regelen was een crime.Hakki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:24:
[...]
Ik vind het ook maar onhandige dingen, maar via LeasePlan niet te kiezen.. dat belooft voor eind 23 als ik aan de beurt ben..
[...]
Dat vraag ik me nu af ivm hun load balancing die ze aanbieden, zou die zelf in te stellen zijn of zou je daarvoor telkens hun moeten contacteren om bepaald niveau door te geven.. mag hopen dat daar geen monteur aan te pas moet komen indien de bekabelde situatie hoger toe laat en initieel lager ingesteld werd.. allemaal zo beperkt en vaag op hun website.
LeasePlan BE & Bluecorner gebruikers aanwezig?
Voordeel is wel dat de tarieven die ik via de werkgever terugkrijg hoger zijn dan in Nederland. Maar rijk ga ik er niet van worden.
Polestar 2... dus 32A is geen probleem inderdaad.Tvdl2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:58:
[...]
zo te horen heb je een enkele fase aansluiting thuis.
en dan zou je maximaal 7,4KW kunnen laden met de laadpaal als je auto dat ook ondersteunt (32A over 1 fase)... als je auto dat niet ondersteunt dan snap ik de keuze van het afregelen van de lader op 20A wel en dan ook het loadbalancing niet aansluiten,
Een RJ45 stekker wordt er vaker aan gemaakt, dit om een simpel RJ45 poortje te plaatsen en dan simpelweg vanaf dat een kabeltje naar de P1 te leggen o.i.d. is maar net persoonlijke voorkeur van de installateur, en soms wilt de paal een RJ45 netwerk aansluiting voor internet.... dus als er een RJ45 aan de ene kant zit is dat natuurlijk ook makkelijk om te bouwen>
maar het lijkt er helaas wel op dat de monteur niet 100% weet hoe en wat.
welke auto gaat het om?
Ik ga ze inderdaad terug laten komen. Zou makkelijk 32A kunnen laden. Bedankt voor je reaktie!!
[ Voor 4% gewijzigd door Paku op 28-12-2022 14:31 ]
Ikzelf laad mijn PS2 (Ook in de kleur moon) met 32A met loadbalancing op op een 1x35A aansluiting.... belachelijk dat die monteur dacht dat 4,6 kwh wel genoeg moet zijn voor jouw.... of hij heeft maar een 2G4 of 4G4 kabel gelegd..... als het een 4G4 is had ik als ik hem was alsnog de aders gedubbeld en goed gemarkeerd (dat mag in NL) en als het een 2G2 is dan moet ie er maar een andere in leggen. Ik zou er niet mee accoord gaan hoe het nu zit.Paku schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:29:
[...]
Polestar 2... dus 32A is geen probleem inderdaad.
Ik ga ze inderdaad terug laten komen. Zou makkelijk 32A kunnen laden. Bedankt voor je reaktie!!
Ik zit sinds twee maanden op een dynamisch energiecontract, en kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik dat niet veel eerder heb gedaan. Is er (in NL) een scenario te bedenken waarbij het voor EV rijders ongunstig is om op een dynamisch contract over te stappen? Behalve dan als je nog steeds een vast contract hebt van 21 cent per kWh?
Zonnepanelen? En de prijs kan natuurlijk ook omhoog gaan.rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
Ik zit sinds twee maanden op een dynamisch energiecontract, en kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik dat niet veel eerder heb gedaan. Is er (in NL) een scenario te bedenken waarbij het voor EV rijders ongunstig is om op een dynamisch contract over te stappen? Behalve dan als je nog steeds een vast contract hebt van 21 cent per kWh?
Als de prijs omhoog gaat, is dat ook het geval voor een variabel contract. En die prijzen zijn nog veel hoger. Mijn gemiddelde prijs per kWh in november was 24 cent, en in december (wat een hele dure maand is geweest) 36 cent tot nu toe.Inspired schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:24:
[...]
Zonnepanelen? En de prijs kan natuurlijk ook omhoog gaan.
Bij Eneco was ik drie keer zoveel kwijt geweest. Daar kan de saldering niet tegenop denk ik, maar dat gaan we in de zomer zien.
Met zonnepanelen is een dynamisch tarief erg ongunstig.
En met een vergoeding voor thuisladen per kWh is het met de huidige oplossingen ook bijna niet te doen, al zou je daar in theorie natuurlijk prima een technische oplossing voor kunnen bedenken.
En met een vergoeding voor thuisladen per kWh is het met de huidige oplossingen ook bijna niet te doen, al zou je daar in theorie natuurlijk prima een technische oplossing voor kunnen bedenken.
Bwa scheelt me voor de maand december een 6 euro (met nog een nultarief voor de vaste vergoeding) in het voordeel van een dynamisch contract in vergelijking met een contract met variabel afnametarief (vaste vergoeding voor teruglevering en 24/7 een vast tarief voor iedere maand dat iedere maand wisseld .ik222 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:42:
In december was er uiteraard via PV ook geen overschot om te laden in de EV. Alles ging al naar huishoudelijk verbruik.
Nuance op voorgaande is dat de vergoeding voor thuisladen niet gekoppeld is aan het afnametarief maar een wisselende vergoeding bepaald volgens het zesmaandelijks gemiddelde voor huishoudeljke tarieven.En met een vergoeding voor thuisladen per kWh is het met de huidige oplossingen ook bijna niet te doen, al zou je daar in theorie natuurlijk prima een technische oplossing voor kunnen bedenken.
Technisch inderdaad geen probleem gezien de laadpaal een MID kWh meter heeft welke via 4G de afgenomen kWh in real time doorgeeft aan de back office met een maandelijkse verrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 16:05 ]
Ik ben heel benieuwd of dat ook het geval is voor EV rijders die slim laden. Bij Tibber stopt mijn auto met laden als de prijzen hoog zijn. Dat brengt de gemiddelde prijs per kWh zo omlaag, dat ik me niet voor kan stellen dat dit teniet gedaan wordt door ongunstiger teruglevertarieven in de zomer. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je laadt.ik222 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:42:
Nou ja als je zoals ik 11.700Wp aan PV hebt liggen dan zou je die uit moeten gaan zetten op een zonnige windige dag omdat terugleveren dan geld kost met een dynamisch tarief (prijs kan zelfs negatief worden als ik me niet vergis?).rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:45:
[...]
Ik ben heel benieuwd of dat ook het geval is voor EV rijders die slim laden. Bij Tibber stopt mijn auto met laden als de prijzen hoog zijn. Dat brengt de gemiddelde prijs per kWh zo omlaag, dat ik me niet voor kan stellen dat dit teniet gedaan wordt door ongunstiger teruglevertarieven in de zomer. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je laadt.
En laden direct op PV is voor mij heel beperkt omdat ik 5 dagen per week om 7.00 uur weg ben met de auto en pas rond 18.30 weer thuis ben.
Negatieve prijzen komen erg weinig voor heb ik begrepen, en als ze al voorkomen is dat vaak in het weekend. Maar dat is meer dan mijn 8000Wp inderdaad, dus misschien wordt het sommetje dan weer heel anders. Ik heb ook in de zomermaanden geen overschot dat ik kan compenseren met de winter.ik222 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:03:
[...]
Nou ja als je zoals ik 11.700Wp aan PV hebt liggen dan zou je die uit moeten gaan zetten op een zonnige windige dag omdat terugleveren dan geld kost met een dynamisch tarief (prijs kan zelfs negatief worden als ik me niet vergis?).
En laden direct op PV is voor mij heel beperkt omdat ik 5 dagen per week om 7.00 uur weg ben met de auto en pas rond 18.30 weer thuis ben.
Het is lastig rekenen, maar als ik bij Eneco was gebleven had ik vannacht voor 86 cent per kWh geladen. Nu is dat 7 cent.
Het is inderdaad een individueel gegeven maar als je het dagelijks opvolgt niet zo lastig rekenen.rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:13:
[...]
Het is lastig rekenen, maar als ik bij Eneco was gebleven had ik vannacht voor 86 cent per kWh geladen. Nu is dat 7 cent.
86 c€/kWh is dan ook een heel hoog afnametarief en de nul uurtarieven in de winter zijn ook niet zoveel voorkomend en redelijk beperkt in de tijd. Je positief gevoel is dan ook meer een momentopname dan een doorgerekend geheel over een langere termijn.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 18:50 ]
Thuis laden wordt in ieder geval een stuk duurder volgend jaar.
De energie belasting gaat flink omhoog (en de ODE wel eraf). In de btw zo'n 6 per kWh.
En als bonus de netbeheerder kosten ook omhoog en de teruggave energie belasting omlaag.
Oftewel, het prijsplafond betalen we (grotendeels) zelf.
De energie belasting gaat flink omhoog (en de ODE wel eraf). In de btw zo'n 6 per kWh.
En als bonus de netbeheerder kosten ook omhoog en de teruggave energie belasting omlaag.
Oftewel, het prijsplafond betalen we (grotendeels) zelf.
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 28-12-2022 19:09 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vandaar mijn vraag. Ik ben twee maanden onderweg, en betaalde gemiddeld 22 cent in november, en 35 cent in het dure december, wat met de huidige prijzen richting de 33 cent zal gaan.IvoB2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:49:
[...]
Het is inderdaad een individueel gegeven maar als je het dagelijks opvolgt niet zo lastig rekenen.
86 c€/kWh is dan ook een heel hoog afnametarief en de nul uurtarieven in de winter zijn ook niet zoveel voorkomend en redelijk beperkt in de tijd. Je positief gevoel is dan ook meer een momentopname dan een doorgerekend geheel over een langere termijn.
Puur voor het laden was dat 20 cent in november t.o.v. 32 cent in december. Ik betaal dus niet alleen veel minder, maar laad ook nog eens met voornamelijk groene(re) stroom. Voor het deel dat ik voor mijn situatie kan uitrekenen ziet het er dus vooralsnog goed uit.
Maar ik begrijp dat dit een uitzondering is, we gaan het zien.
Zoals ik schreef het zijn allemaal individuele situaties. Dus allemaal andere uitkomsten.rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:16:
[...]
Vandaar mijn vraag. Ik ben twee maanden onderweg, en betaalde gemiddeld 22 cent in november, en 35 cent in het dure december, wat met de huidige prijzen richting de 33 cent zal gaan.
Puur voor het laden was dat 20 cent in november t.o.v. 32 cent in december. Ik betaal dus niet alleen veel minder, maar laad ook nog eens met voornamelijk groene(re) stroom. Voor het deel dat ik voor mijn situatie kan uitrekenen ziet het er dus vooralsnog goed uit.
Maar ik begrijp dat dit een uitzondering is, we gaan het zien.
Ik volg al zes maanden de prijzen per uur (in een app) waarbij (voor mijn persoonlijk verbruik en injectie) iedere dag de totaalprijs van een normaal groen afnamecontract (berekend op 50% groene eigen productie en 50% op het gemiddelde van de DA Belpex prijs) en vaste terugleverprijs wordt vergeleken met de dynamische uurprijzen. Voor december zou ik op dit ogenblik met een dynamisch contract 6 € voordeel gedaan hebben. Alle andere maanden was het standaardcontract voordeliger. Ik heb dus een overzicht op zowel de zomermaanden, herfstmaanden en een deel winter.
Laden doe ik thuis overigens bijna altijd groen: ofwel rechtstreeks van de eigen panelen ofwel via de groene e-leverancier die ook producent is.
Ik heb wel geen afzonderlijk contract voor de laadpaal en het huis. Moest dat wel zo zijn (maar die extra kosten zijn voor mij nog niet te verantwoorden) zou ik voor de laadpaal wel een afzonderlijk dynamisch contract afsluiten gezien de laadtijden te sturen zijn en de rest van de woning veel minder.
En mijn persoonlijke situatie zal ook wel redelijk uitzonderlijk zijn en niet te vergelijken met de Nederlandse (de netkosten en heffingen worden hier nog per kWh berekend en komen op zo'n 14,8 c€/kWh maar dat wijzigt vanaf 1/1 e.k. weer naar een 7,91 c€/kWh incl. 6%BTW, wat betekent dat er dan weer opnieuw gerekend moet worden).
De conclusie blijft dus dat ieder zijn eigen rekening moet maken en tot een andere conclusie kan komen.
Op onderstaande grafiek kan je bv. volgen wat het verschil in prijs is tussen een dynamisch tarief (de groene lijn - incl. kosten en BTW) en de vaste prijs voor december (aan 43,50 c€/kWh all in). Je zal dan kunnen vaststellen dat alleen de tweede helft van december (wind) de dynamische prijs continue onder de vaste prijs zit.
:strip_exif()/f/image/Rvr5JOG4Tqx1nKIuuVHNnogO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor injectie (minder belangrijk in december en januari en minus kosten) is het dan uiteraard omgekeerd:
:strip_exif()/f/image/6W8C0wxHuYoKrvidwlKhYrVm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 29-12-2022 11:03 ]
Ah sorry, België, da's ook wel een ander verhaal denk ik. Jullie dynamische tarieven hebben meer opslag dan in Nederland als ik het goed heb begrepen? En jullie vaste tarieven zijn juist weer lager? Wat betaal je in België per kWh als je nu een contract afsluit?IvoB2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:26:
[...]
Zoals ik schreef het zijn allemaal individuele situaties. Dus allemaal andere uitkomsten.
Ik volg al zes maanden de prijzen per uur (in een app) waarbij (voor mijn persoonlijk verbruik en injectie) iedere dag de totaalprijs van een normaal groen afnamecontract (berekend op 50% groene eigen productie en 50% op het gemiddelde van de DA Belpex prijs) en vaste terugleverprijs wordt vergeleken met de dynamische uurprijzen. Voor december zou ik op dit ogenblik met een dynamisch contract 6 € voordeel gedaan hebben. Alle andere maanden was het standaardcontract voordeliger. Ik heb dus een overzicht op zowel de zomermaanden, herfstmaanden en een deel winter.
Laden doe ik thuis overigens bijna altijd groen: ofwel rechtstreeks van de eigen panelen ofwel via de groene e-leverancier die ook producent is.
Ik heb wel geen afzonderlijk contract voor de laadpaal en het huis. Moest dat wel zo zijn (maar die extra kosten zijn voor mij nog niet te verantwoorden) zou ik voor de laadpaal wel een afzonderlijk dynamisch contract afsluiten gezien de laadtijden te sturen zijn en de rest van de woning veel minder.
En mijn persoonlijke situatie zal ook wel redelijk uitzonderlijk zijn.
De conclusie blijft dus dat ieder zijn eigen rekening moet maken en tot een andere conclusie kan komen.
Wat bedoel je met opslag?rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:30:
Ah sorry, België, ...
De dynamische tarieven in Vlaanderen zijn ongeveer gelijk aan de Nederlandse, cfr. de Epex Spot voor BE en NL => https://www.epexspot.com/...0&data_mode=graph&period=
Vaste tarieven vind je hier niet meer, alleen variabel. Maar ik heb een contract van onbepaalde duur bij een groene stroomproducent waardoor het grootste deel van 2022 de stroomcomponent er veel lager was dan leveranciers die uitsluitend afhankelijk waren van de fossielprijzen op de termijn- en spotmarkt.
Een prijsplafond is er hier sowieso niet (wel een maandpremie dat bij de dalende energieprijzen wel eens voordeliger zou kunnen uitdraaien dan een prijsplafond).
De netkosten, heffingen en BTW zijn hier voor een dynamisch contract en andere contracten idem. Momenteel totaal een 14,8 c€/kWh op afname en nul € op teruglevering.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 19:44 ]
Dat betekent dat je nooit onder de 14,8 cent/kWh komt bij een dynamisch contract?IvoB2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:36:
[...]
De netkosten, heffingen en BTW zijn hier voor een dynamisch contract en andere contracten idem. Momenteel totaal een 14,8 c€/kWh op afname en nul € op teruglevering.
Edit: dat is in NL vanaf 1 januari ongeveer hetzelfde trouwens, als de btw weer 21% wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door rogierrr op 28-12-2022 20:47 ]
Wel als de stroomprijs zelf (erg) negatief is natuurlijkrogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:42:
[...]
Dat betekent dat je nooit onder de 14,8 cent/kWh komt bij een dynamisch contract?
Edit: dat is in NL vanaf 1 januari ongeveer hetzelfde trouwens, als de btw weer 21% wordt.
Toch niet tot en met 31 december 22. Die 14,8 c€/kWh slaan op de netkosten + heffingen.rogierrr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:42:
[...]
Dat betekent dat je nooit onder de 14,8 cent/kWh komt bij een dynamisch contract?
Dat was het eenvoudige scenario.
Vanaf 1/1 blijven de heffingen geheven per kWh (4,0307666 c€/kWh) en zakken de netkosten geheven per afgenomen kWh naar 3,8856208 c€/kWh. Telkens incl. 6% BTW. Een totaal dus van ong. 7,91 c€/kWh.
Te vermeerderen met het piektarief (wat bij een dynamisch contract een belangrijke rol kan spelen omdat je dan veel kWh op korte tijd wil afnemen = hoger vermogen = meer piektarief) van ong. 43 €/kW per jaar op de gemiddelde jaarpiek.
Maar bij een laag netverbruik (tussen de 500 en 550 kWh op jaarbasis) stijgen de netkosten naar een max. tarief van 20,3548 c€/kWh (incl. 6% BTW).
Dat betekent dus dat je bij geen enkel contract nooit minder zal betalen (als de naakte stroomprijs nul is) dan 7,91 c€/kWh (+ piektarief op vermogen) of bij een laag verbruik niet minder dan 24,385 c€/kWh (met een min. van ong. 110 € vaste netkosten).
Telkens te vermeerderen (afhankelijk van de leverancier met wie je een dynamisch contract afsloot) met 0,20 tot 0,23 c€/kWh + 6% BTW leveranciersfee.
Wat betreft thuisladen maakt het mij niet echt veel uit gezien ik voornamelijk rechtstreeks van de zonnepanelen laad en dus netkosten noch heffingen noch BTW betaal en alleen maar productie- en injectievergoedingen ontvang vrij van belastingen.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 21:13 ]
Leuker kunnen ze het niet maken... 😂IvoB2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:09:
[...]
Toch niet tot en met 31 december 22. Die 14,8 c€/kWh slaan op de netkosten + heffingen.
Dat was het eenvoudige scenario.![]()
Vanaf 1/1 blijven de heffingen geheven per kWh (4,0307666 c€/kWh) en zakken de netkosten geheven per afgenomen kWh naar 3,8856208 c€/kWh. Telkens incl. 6% BTW. Een totaal dus van ong. 7,91 c€/kWh.
Te vermeerderen met het piektarief (wat bij een dynamisch contract een belangrijke rol kan spelen omdat je dan veel kWh op korte tijd wil afnemen = hoger vermogen = meer piektarief) van ong. 43 €/kW per jaar op de gemiddelde jaarpiek.
Maar bij een laag netverbruik (tussen de 500 en 550 kWh op jaarbasis) stijgen de netkosten naar een max. tarief van 20,3548 c€/kWh (incl. 6% BTW).
Dat betekent dus dat je bij geen enkel contract nooit minder zal betalen (als de naakte stroomprijs nul is) dan 7,91 c€/kWh (+ piektarief op vermogen) of bij een laag verbruik niet minder dan 24,385 c€/kWh (met een min. van ong. 110 € vaste netkosten).
Telkens te vermeerderen (afhankelijk van de leverancier met wie je een dynamisch contract afsloot) met 0,20 tot 0,23 c€/kWh + 6% BTW leveranciersfee.
Bwa, beetje rekenwerk en wat aanpassen aan de nieuwe situatie en je doet er je voordeel mee.
De meeste eindklanten rekenen toch nooit en betalen gewoon de facturen en weten niet wat hen overkomt.
Gezien de naakte stroompprijs nu in elkaar zakt denken ze dan waarschijnlijk zelfs dat alles weer goedkoper geworden is.
Die 20,3.. c€/kWh netvergoeding voor kleine verbruikers lijkt op het eerste zich hoog (wat het in % ook is) maar valt op jaarbasis in € nog mee (een 110 €). En die 110 € betaalt toch iedereen al die is aangesloten op het net. Of hij nu nul kWh afneemt of 0 pieken vermogen trekt doet er niet toe.
Bijkomend voordeel voor een kleine netgebruiker (met netkosten op kWh afname) is dan weer dat je dan weer niet belast kan worden op vermogen. Wat een voordeel is wanneer je af en toe snel wil laden tegen een hoog vermogen waardoor je aan de laadpaal weer minder verliezen hebt.
De meeste eindklanten rekenen toch nooit en betalen gewoon de facturen en weten niet wat hen overkomt.
Gezien de naakte stroompprijs nu in elkaar zakt denken ze dan waarschijnlijk zelfs dat alles weer goedkoper geworden is.
Die 20,3.. c€/kWh netvergoeding voor kleine verbruikers lijkt op het eerste zich hoog (wat het in % ook is) maar valt op jaarbasis in € nog mee (een 110 €). En die 110 € betaalt toch iedereen al die is aangesloten op het net. Of hij nu nul kWh afneemt of 0 pieken vermogen trekt doet er niet toe.
Bijkomend voordeel voor een kleine netgebruiker (met netkosten op kWh afname) is dan weer dat je dan weer niet belast kan worden op vermogen. Wat een voordeel is wanneer je af en toe snel wil laden tegen een hoog vermogen waardoor je aan de laadpaal weer minder verliezen hebt.
[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 21:31 ]
Ja, dan trek je dat deel, minus 0,23 c€/kWh + 6% BTW er idd vanaf.de Peer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:48:
[...]
Wel als de stroomprijs zelf (erg) negatief is natuurlijk
Maar dat houdt dan weer wel in dat als je op dat ogenblik niet kan laden/afnemen en op het net injecteert je (erg) aan het betalen bent ipv injectievergoeding te ontvangen.
Vandaar dat iedere situatie anders is.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 21:20 ]
Ik zoek op korte termijn naar een 3F/11kW laadpaal met load balancing voor mijn oprit. Nu weet ik niet waar ik moet gaan "shoppen". Een gedeelte van de aanleg zou ik zelf kunnen doen, maar uitbesteden is ook wel lekker. Sowieso moet mijn groepenkast uitgebreid worden naar boven en dat ga ik niet zelf doen.
Er is een enorm aanbod aan leveranciers, maar ik kan eigenlijk moeilijk vinden wat nou aanraders zijn omdat veel mensen gewoon een paal van de baas krijgen (zeker ook in dit topic). Ik ben bang dat veel van dit soort bedrijven een beetje beunhazen zijn, zoals ook in de zonnepanelen-business redelijk speelt. Als ik morgen 3 leveranciers moet benaderen, wat zijn dan de aanraders?
Alternatief zou zijn elektricien die uitbreiding laten doen en zelf paal aansluiten. Maar ik betwijfel dat ik me daarop heel veel bespaar.
Er is een enorm aanbod aan leveranciers, maar ik kan eigenlijk moeilijk vinden wat nou aanraders zijn omdat veel mensen gewoon een paal van de baas krijgen (zeker ook in dit topic). Ik ben bang dat veel van dit soort bedrijven een beetje beunhazen zijn, zoals ook in de zonnepanelen-business redelijk speelt. Als ik morgen 3 leveranciers moet benaderen, wat zijn dan de aanraders?
Alternatief zou zijn elektricien die uitbreiding laten doen en zelf paal aansluiten. Maar ik betwijfel dat ik me daarop heel veel bespaar.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb zelf de laadpaal geinstalleerd (Easee Charge met loadbalancing) en mijn electricien de aansluiting in de meterkast laten doen. Ik zou ervoor kiezen om zelf de laadpaal aan te schaffen en je eigen electricien het te laten aansluiten, mede omdat je de hele meterkast wilt vervangen.Makkelijk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:36:
Ik zoek op korte termijn naar een 3F/11kW laadpaal met load balancing voor mijn oprit. Nu weet ik niet waar ik moet gaan "shoppen". Een gedeelte van de aanleg zou ik zelf kunnen doen, maar uitbesteden is ook wel lekker. Sowieso moet mijn groepenkast uitgebreid worden naar boven en dat ga ik niet zelf doen.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Ik wil zeker niet de hele meterkast vervangen, die is een jaar oud. Er is alleen geen ruimte voor een extra 3F groep dus het plankje moet wat hoger worden en daar moet wat extra ruimte gemaakt worden. Al met al een beetje werk wat misschien enigzins buiten de standaard van de laadpaal-boer valt.MacFan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:58:
[...]
Ik heb zelf de laadpaal geinstalleerd (Easee Charge met loadbalancing) en mijn electricien de aansluiting in de meterkast laten doen. Ik zou ervoor kiezen om zelf de laadpaal aan te schaffen en je eigen electricien het te laten aansluiten, mede omdat je de hele meterkast wilt vervangen.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb een tijd geleden de vraag gesteld hier op het forum of je de Shell Recharge Home Advanced 2.0 laadpaal (hele mond vol
) kon aansluiten op de P1 poort van de slimme meter in plaats van het Dynamic Power Management kastje aan te schaffen. Hierbij werd gezegd dat dit kon en heb ik ook nagevraagd bij Shell. Na veel mails heen en weer kwam het erop neer dat het inderdaad kan, maar "dat je dan verder niets kunt aansluiten op de slimme meter". Oftewel, koop gewoon dat kastje 
Aan beide zit een extra abonnement verbonden van € 4,85 per maand (naast het huidige Plus abonnement van € 4,84 per maand). Wat natuurlijk nergens op slaat, maar hier valt op deze manier niet omheen te werken. De laadpaal zit bij het huis wat ik gekocht heb, en het bedrag is zo laag dat een andere laadpaal kopen ook niet echt veel zin heeft.
Nu valt dit allemaal samen met het feit dat de aansluiting in huis 3x35A is, en na een tip van een Tweaker heb ik een aanvraag gedaan om dit te verlagen naar 3x25A. Daarom wil ik nu ook de load balancing toe gaan passen op de laadpaal. Feit is echter wel dat ik dan een CAT5 kabel moet trekken naar de laadpaal, wat nog niet zo gemakkelijk is. Daarom had ik ook een ander idee, en dat is het verlagen van het laadvermogen van de laadpaal. Ik heb zelf een hybride auto die toch maar met 3.7kW kan laden en mijn vriendin een elektrische die wel 11kW kan laden, maar deze heeft maar een kleine accu (30kWh), dus of deze nou oplaad met 11kW of 7kW maakt niet zoveel uit. Shell gaf aan dat dit mogelijk is en ik hier een formulier voor in moet vullen om het aan te vragen, dan heb ik geen maandelijkse kosten en hoef ik geen kabel te trekken
Nu de reden waarom ik deze post plaats, ik heb namelijk 2 vragen:
- Klopt het dat ik niets meer op de slimme meter kan aansluiten als ik de laadpaal aansluit? Of bedoelen ze dit meer als in: De poort is dan bezet door ons. Want ik heb een splitter voor de P1 poort, zodat ik meerdere apparaten kan laten luisteren op deze poort. Maar ik heb geen idee hoe het protocol in elkaar zit.
- Ik kan de amperage laten veranderen door Shell. Het laadpunt is afgezekerd op 20A en ik kan kiezen tussen 16A, 14A, 12A, 10A en 8A. Een snelle rekensom leert dat hij nu op 16A staat, en ik wil dit waarschijnlijk dan verlagen naar 12A of 10A, zodat de groepen er niet zomaar uit knallen. Kan dit zomaar en/of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt!
Aan beide zit een extra abonnement verbonden van € 4,85 per maand (naast het huidige Plus abonnement van € 4,84 per maand). Wat natuurlijk nergens op slaat, maar hier valt op deze manier niet omheen te werken. De laadpaal zit bij het huis wat ik gekocht heb, en het bedrag is zo laag dat een andere laadpaal kopen ook niet echt veel zin heeft.
Nu valt dit allemaal samen met het feit dat de aansluiting in huis 3x35A is, en na een tip van een Tweaker heb ik een aanvraag gedaan om dit te verlagen naar 3x25A. Daarom wil ik nu ook de load balancing toe gaan passen op de laadpaal. Feit is echter wel dat ik dan een CAT5 kabel moet trekken naar de laadpaal, wat nog niet zo gemakkelijk is. Daarom had ik ook een ander idee, en dat is het verlagen van het laadvermogen van de laadpaal. Ik heb zelf een hybride auto die toch maar met 3.7kW kan laden en mijn vriendin een elektrische die wel 11kW kan laden, maar deze heeft maar een kleine accu (30kWh), dus of deze nou oplaad met 11kW of 7kW maakt niet zoveel uit. Shell gaf aan dat dit mogelijk is en ik hier een formulier voor in moet vullen om het aan te vragen, dan heb ik geen maandelijkse kosten en hoef ik geen kabel te trekken
- Klopt het dat ik niets meer op de slimme meter kan aansluiten als ik de laadpaal aansluit? Of bedoelen ze dit meer als in: De poort is dan bezet door ons. Want ik heb een splitter voor de P1 poort, zodat ik meerdere apparaten kan laten luisteren op deze poort. Maar ik heb geen idee hoe het protocol in elkaar zit.
- Ik kan de amperage laten veranderen door Shell. Het laadpunt is afgezekerd op 20A en ik kan kiezen tussen 16A, 14A, 12A, 10A en 8A. Een snelle rekensom leert dat hij nu op 16A staat, en ik wil dit waarschijnlijk dan verlagen naar 12A of 10A, zodat de groepen er niet zomaar uit knallen. Kan dit zomaar en/of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt!
@reputatio je kunt inderdaad met een splitter werken. Verder zou je inderdaad ook de maximale stroom kunnen verlangen naar 10 of 12A. Of wellicht in de nacht laten zodat het ook minder een issue is.
doe eens een paar foto's van je meterkast en eventueel de binnenkant van je groepenkast....Makkelijk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:31:
[...]
Ik wil zeker niet de hele meterkast vervangen, die is een jaar oud. Er is alleen geen ruimte voor een extra 3F groep dus het plankje moet wat hoger worden en daar moet wat extra ruimte gemaakt worden. Al met al een beetje werk wat misschien enigzins buiten de standaard van de laadpaal-boer valt.
Ik maak ook gebruik van een splitter, zitten echter wel verschillen in de verschillende types, je hebt wel een actieve splitter nodig, bijv. homewizard p1 splitter.reputatio schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:55:
Ik heb een tijd geleden de vraag gesteld hier op het forum of je de Shell Recharge Home Advanced 2.0 laadpaal (hele mond vol) kon aansluiten op de P1 poort van de slimme meter in plaats van het Dynamic Power Management kastje aan te schaffen. Hierbij werd gezegd dat dit kon en heb ik ook nagevraagd bij Shell. Na veel mails heen en weer kwam het erop neer dat het inderdaad kan, maar "dat je dan verder niets kunt aansluiten op de slimme meter". Oftewel, koop gewoon dat kastje
Alvast bedankt!
Gezien jullie situatie zou ik er gewoon voor kiezen om de auto's gewoon op aparte tijden te laten laden, als je dat kunt instellen, dan zitten de laadsessies elkaar niet in de weg en krijgen ze de maximaal mogelijke amperage.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Heeft iemand ervaring met de Ratio Solid? Ik kan er geen gebruikerservaring of handleiding van vinden.
Ik zoek een 11Kw laadstation met vaste laadkabel en dynamic load balancing via CT klemmen. Ik heb geen behoefte aan een app met verbruik inzicht enz. De Zappi lijkt populair, maar is duurder, of zijn er nog andere waar ik naar zou kunnen kijken?
Ik zoek een 11Kw laadstation met vaste laadkabel en dynamic load balancing via CT klemmen. Ik heb geen behoefte aan een app met verbruik inzicht enz. De Zappi lijkt populair, maar is duurder, of zijn er nog andere waar ik naar zou kunnen kijken?
Vraagje over het (zelf) instellen van load balancing ism zonnepanelen.
Via m'n domotica (Loxone) kan ik via Modbus prima m'n Alfen laadpaal aansturen - dat ging verbazingwekkend makkelijk.
Ben nu bezig met het instellen van de logica van de load balancing, maar mijn vragen:
Via m'n domotica (Loxone) kan ik via Modbus prima m'n Alfen laadpaal aansturen - dat ging verbazingwekkend makkelijk.
Ben nu bezig met het instellen van de logica van de load balancing, maar mijn vragen:
- Welke tijdsinterval te kiezen voor het meten van de opbrengst van de zonnepanelen en berekeningen/doorsturen naar de laadpaal? Iedere vijf seconden?
- Hebben jullie een vertraging in het starten en stoppen van laden zodra de beschikbare capaciteit onder het minimum van de auto komt? Is het erg om het laden steeds te starten en stoppen als de beschikbare capaciteit onder de grens zit? Of moet ik iets van aan vertraging inbouwen zodat het laden toch nog even doorgaat wanneer er kort een wolkje voor de zon schuift?
Niks
dat hangt er maar net vanaf aan welke vermogens het bloot wordt gesteld. Zijn die erg hoog dan is 3-5 seconden een goed idee. Maar in de praktijk is 1 x per minuut ook wel genoeg vaak. Het is maar net hoeveel risico je bereid bent te nemen.minitrue schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:52:
Vraagje over het (zelf) instellen van load balancing ism zonnepanelen.
[list=1]
• Welke tijdsinterval te kiezen voor het meten van de opbrengst van de zonnepanelen en berekeningen/doorsturen naar de laadpaal? Iedere vijf seconden?
Ik verkoop mijn zonne-energie tegen een hoge terugleververgoeding. In mijn geval zou het erg zonde zijn om daar de auto mee te laden.• Hebben jullie een vertraging in het starten en stoppen van laden zodra de beschikbare capaciteit onder het minimum van de auto komt? Is het erg om het laden steeds te starten en stoppen als de beschikbare capaciteit onder de grens zit? Of moet ik iets van aan vertraging inbouwen zodat het laden toch nog even doorgaat wanneer er kort een wolkje voor de zon schuift?
[/list]
Voor het laden van de auto gebruik ik dynamische tarieven (vandaag 7 ct per kWh) en dat werkt per uur, dus dan is het simpel.
Als ik wel op basis van zonnepanelen zou laden, zou ik met bijvoorbeeld een kwartier werken als interval. Bovendien zou ik niet met aan/uit werken maar met terugschroeven van de laadsnelheid zodat het starten en stoppen van het laadproces tot een minimum beperkt blijft.
Heb vandaag een Tesla Wallcharger 3 op de muur geschroefd en aangesloten met 10 meter YMVK 5x 4mm2, ingevoed vanaf onder met een 19mm grijze mantelbuis. Hiervoor moet je volgens de handleiding een afsluitdop onderin de Wallcharger verwijderen maar de diameter daarvan is zo groot dat er nu een flink gat rondom de kabel zit. Er zat geen losse doorvoer rubber of wartel bij in de doos. Hoort dit zo? Is dit niet vragen om problemen met insecten e.d?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Goedemorgen,
Ik heb een BMW I3 en mijn man een MG ZS EV. Beiden kunnen 1 fase laden.
We hebben een Zappi V1 laadstation welke op1 fase kan laden en geen 3 fase.
We hebben onze meterkast laten uitbreiden door een elektricien ter voorbereiding op de komst van extra zonnepanelen, inductiekookplaat en een warmtepomp.
Eergisteren is Enexis geweest om de meterkast te verzwaren van 1x35A naar 3x25A.
Nu komt mijn vraag.
Ik heb ook een Zappi hub, met app, en sinds die verzwaring naar 3 fasen, geeft deze foutieve informatie.
Gisterenmiddag was er kleine opbrengst te zien, maar die gaf hij binnenkomend op de zonnepanelen weer, ipv opleveren.
Zie foto.
:strip_exif()/f/image/tesvp1f5cHjR28DIosv7oseq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat Enexis de CT-klem verkeerd om had teruggeplaatst, maar dit blijkt niet het geval.
Enexis gebeld en die zijn gisterenmiddag nog langs gekomen en hebben gekeken, maar zij doen niets met die CT- klemmen, ook niet tijdens het verzwaren zei hij, dus hij kon ditdan ook niet oplossen.
Kan dit te maken hebben met de verzwaring van de meterkast?
Dat de Zappi nu wellicht op een andere fase zit?
Geen idee hoor, maar die monteur van Enexis zei dat dat misschien de oorzaak was, of dat de CT-klem de stroom van een draad meet die er tegenaan ligt. Nou kan ik mij dat niet voorstellen, gezien de afbeelding.
Wie weet wat hier aan de hand is?
Dinsdag komt de elektricien onze nieuwe gaskookplaat vervangen door een inductiekookplaat.
Moet hij dan de apparatuur over die 3 fasen verdelen?
En waar moet Zappi dan op zodat de stroom weer goed wordt weergegeven,
Of is er iets anders aan de hand?
We hebben onze meterkast laten uitbreiden door een elektricien ter voorbereiding op de komst van extra zonnepanelen, inductiekookplaat en een warmtepomp.
Eergisteren is Enexis geweest om de meterkast te verzwaren van 1x35A naar 3x25A.
Nu komt mijn vraag.
Ik heb ook een Zappi hub, met app, en sinds die verzwaring naar 3 fasen, geeft deze foutieve informatie.
Gisterenmiddag was er kleine opbrengst te zien, maar die gaf hij binnenkomend op de zonnepanelen weer, ipv opleveren.
Zie foto.
:strip_exif()/f/image/tesvp1f5cHjR28DIosv7oseq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat Enexis de CT-klem verkeerd om had teruggeplaatst, maar dit blijkt niet het geval.
Enexis gebeld en die zijn gisterenmiddag nog langs gekomen en hebben gekeken, maar zij doen niets met die CT- klemmen, ook niet tijdens het verzwaren zei hij, dus hij kon ditdan ook niet oplossen.
Geen idee hoor, maar die monteur van Enexis zei dat dat misschien de oorzaak was, of dat de CT-klem de stroom van een draad meet die er tegenaan ligt. Nou kan ik mij dat niet voorstellen, gezien de afbeelding.
Dinsdag komt de elektricien onze nieuwe gaskookplaat vervangen door een inductiekookplaat.
Hmm, het lijkt erop dat de myenergi hub de gewone stroom ook niet weergeeft. Want in de P1 meter is wel degelijk te zien dat er stroom wordt afgenomen op dit moment, en dat klopt ook.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:07:
Goedemorgen,
Nu komt mijn vraag.
Zie foto.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/utuFF6cNOeu2ozFoP5zaNLtG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cK7WjewzaetTIyBPTuGT6Yeq.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand advies hoe dit op te lossen is?
Dit lijkt toch inderdaad wel een verkeer om geplaatste CT-klem. Maar zonder schema / foto voor/na is 't lastig om er een oordeel over te geven.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:07:
Goedemorgen,
Nu komt mijn vraag.
Zie foto.
[Afbeelding]
Uit 't elektra topic begrijp ik dat je meestal je meterkast al moet voorbereiden voor 3-fasen door minimaal al een 3-fasen hoofdschakelaar te hebben waarop de netbeheerder de 3 fasen kan afwerken. Was dat bij jullie al gedaan? Er moet (natuurlijk) een verdeling over de fasen gemaakt worden. Die inductiekookplaat, is dat een 3-fasen plaat of 2-groepen? Ik kan me voorstellen dat je PV en laadpaal op bijvoorbeeld L1 zet en als de inductieplaat 2-groepen is je dit toch met een 3-fasen aardlekautomaat laat aansluiten en dan op L2 en L3. Maar dat is meer voor 't elektra topic.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
je huidige CT-klemmen werken voor 1 fase, dat zou ook moeten kunnen blijven werken als je PV, EV en CT-klem grid op dezelfde fase hebt aangesloten. De andere 2 fasen kan je hiermee dan niet monitoren maar dat zou ook geen probleem moeten zijn voor de loadbalancing en bekijken opbrengst PV. Wel moet je nog instellen dat 't grid max 25A kan leveren ipv 35Ajolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:08:
[...]
Hmm, het lijkt erop dat de myenergi hub de gewone stroom ook niet weergeeft. Want in de P1 meter is wel degelijk te zien dat er stroom wordt afgenomen op dit moment, en dat klopt ook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand advies hoe dit op te lossen is?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De meterkast is enkele weken geleden inderdaad uitgebreid voor de verzwaring van 1 naar 3 fasen.blb4 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:12:
[...]
Dit lijkt toch inderdaad wel een verkeer om geplaatste CT-klem. Maar zonder schema / foto voor/na is 't lastig om er een oordeel over te geven.
Uit 't elektra topic begrijp ik dat je meestal je meterkast al moet voorbereiden voor 3-fasen door minimaal al een 3-fasen hoofdschakelaar te hebben waarop de netbeheerder de 3 fasen kan afwerken. Was dat bij jullie al gedaan? Er moet (natuurlijk) een verdeling over de fasen gemaakt worden. Die inductiekookplaat, is dat een 3-fasen plaat of 2-groepen? Ik kan me voorstellen dat je PV en laadpaal op bijvoorbeeld L1 zet en als de inductieplaat 2-groepen is je dit toch met een 3-fasen aardlekautomaat laat aansluiten en dan op L2 en L3. Maar dat is meer voor 't elektra topic.
Die verdeling over de fasen is nog niet gedaan.
De elektricien komt aanstaande dinsdag.
De inductiekookplaat dient aangesloten te worden met een perilex op 2 fasen.
Dus dat zal inderdaad op jouw beschreven manier gaan dan.
Ik ben wel erg benieuwd of de myenergi app na die verdeling over de fasen weer de juiste stromen laat zien.
Precies, ik hoop dus dat na die verdeling over de 3 fasen dat de opbrengsten en verbruik weer juist worden weergegeven.blb4 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:15:
[...]
je huidige CT-klemmen werken voor 1 fase, dat zou ook moeten kunnen blijven werken als je PV, EV en CT-klem grid op dezelfde fase hebt aangesloten. De andere 2 fasen kan je hiermee dan niet monitoren maar dat zou ook geen probleem moeten zijn voor de loadbalancing en bekijken opbrengst PV. Wel moet je nog instellen dat 't grid max 25A kan leveren ipv 35A
De grid in de Zappi heb ik inderdaad op max 25A gezet.
Lijkt nu toch dat CT-klem PV omgedraaid zit en de CT-klem grid op een nog niet gebruikte fase.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:44:
[...]
Precies, ik hoop dus dat na die verdeling over de 3 fasen dat de opbrengsten en verbruik weer juist worden weergegeven.
De grid in de Zappi heb ik inderdaad op max 25A gezet.
Maak eens een fototje van de meterkast. T liefst ook zonder kap maar alleen met kap zou al duidelijkheid kunnen verschaffen.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:07:
Goedemorgen,
Nu komt mijn vraag.
Zie foto.
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja, dat dacht ik dus ook, maar Enexis zegt dus dat zij daar niets mee doen bij een verzwaring van 1 naar 3 fasen.blb4 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:57:
[...]
Lijkt nu toch dat CT-klem PV omgedraaid zit en de CT-klem grid op een nog niet gebruikte fase.
Dus wie het weet mag het zeggen.
Makrolon schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:25:
[...]
Maak eens een fototje van de meterkast. T liefst ook zonder kap maar alleen met kap zou al duidelijkheid kunnen verschaffen.
:strip_exif()/f/image/GfU9S0AaIqsYQhxFC3om7iHU.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige wat ik me kan voorstellen wat gebeurd is is dat ze de draad met ct klem aan een ander contact op de hoofdschakelaar hebben gezet waardoor de zappi nu niet zn eigen fase meer.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Bedankt.Makrolon schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:41:
[...]
Enige wat ik me kan voorstellen wat gebeurd is is dat ze de draad met ct klem aan een ander contact op de hoofdschakelaar hebben gezet waardoor de zappi nu niet zn eigen fase meer.
Ik zal de vraag ook eens in het andere topic stellen. Wie weet is dat iemand die het exact weet.
Kijk eens naar de youtube filmpjes van MyEnergi Benelux. Dat zal veel duidelijk maken.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:02:
[...]
Bedankt.
Ik zal de vraag ook eens in het andere topic stellen. Wie weet is dat iemand die het exact weet.
Je hebt een 1 fase Zappi dus lijkt mij niet dat je via de MyEnergi app nog een exacte weergave van je 3 fase verbruik kunt weergeven. Wel van de fase waarop de Zappi zit en wellicht ook de PV die nog steeds op dezelfde fase zit (en daar ook het beste zit). zie video filmpjes voor verdere instructies.
Bedankt. Ik heb het forum van Myenergi nagezocht. PV en laadpaal zouden op dezelfde fase moeten en ik zou op de andere fasen ook een CT-klem moeten aansluiten. Dan zou de app wel de juiste stromen moeten tonen.MajaMestreech schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:01:
[...]
Kijk eens naar de youtube filmpjes van MyEnergi Benelux. Dat zal veel duidelijk maken.
Je hebt een 1 fase Zappi dus lijkt mij niet dat je via de MyEnergi app nog een exacte weergave van je 3 fase verbruik kunt weergeven. Wel van de fase waarop de Zappi zit en wellicht ook de PV die nog steeds op dezelfde fase zit (en daar ook het beste zit). zie video filmpjes voor verdere instructies.
Wilde ik ook noemen echter, heeft een 1 fase Zappi dan aansluitingen voor 3 CT klemmen? Zo ja, dan is het eenvoudig te regelen indien je al een UTP kabel hebt liggen. Zo niet, dan dien je wellicht hiervoor de Harvi te gebruiken?jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:08:
[...]
Bedankt. Ik heb het forum van Myenergi nagezocht. PV en laadpaal zouden op dezelfde fase moeten en ik zou op de andere fasen ook een CT-klem moeten aansluiten. Dan zou de app wel de juiste stromen moeten tonen.
Ik dacht dat ik er uit was en dat ik een Zappi ga aanschaffen, maar ik zag vandaag de Volt time source. Dat is ook een laadpaal met load balancing en (binnenkort?) de mogelijkheid om specifiek met je zelf opgewekte stroom te laden. Ik vind 'm mooier dan de Zappi. Alleen vind ik weinig gebruikerservaringen. Zit hier misschien iemand die iets over deze paal kan zeggen?
Ik heb een Harvi, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Sorry.MajaMestreech schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:43:
[...]
Wilde ik ook noemen echter, heeft een 1 fase Zappi dan aansluitingen voor 3 CT klemmen? Zo ja, dan is het eenvoudig te regelen indien je al een UTP kabel hebt liggen. Zo niet, dan dien je wellicht hiervoor de Harvi te gebruiken?
Je zet daar dan ook een wartel op... M32 is de maat op die van mij (vorige generatie).styno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:22:
Heb vandaag een Tesla Wallcharger 3 op de muur geschroefd en aangesloten met 10 meter YMVK 5x 4mm2, ingevoed vanaf onder met een 19mm grijze mantelbuis. Hiervoor moet je volgens de handleiding een afsluitdop onderin de Wallcharger verwijderen maar de diameter daarvan is zo groot dat er nu een flink gat rondom de kabel zit. Er zat geen losse doorvoer rubber of wartel bij in de doos. Hoort dit zo? Is dit niet vragen om problemen met insecten e.d?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ziet er interessant uit. Ook met backoffice. Het zal alleen de vraag zijn of hij ook tussen 3 en 1 fase kan schakelen. Dat kunnen ze niet allemaal.Kiwi70 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:50:
Ik dacht dat ik er uit was en dat ik een Zappi ga aanschaffen, maar ik zag vandaag de Volt time source. Dat is ook een laadpaal met load balancing en (binnenkort?) de mogelijkheid om specifiek met je zelf opgewekte stroom te laden. Ik vind 'm mooier dan de Zappi. Alleen vind ik weinig gebruikerservaringen. Zit hier misschien iemand die iets over deze paal kan zeggen?
Ik vermoed van niet. Maar ik twijfelde toch al of dat wel nodig/handig is. Bij laden met zo'n lage snelheid treedt er meer laadverlies op, dus dat is minder gunstig.
Zal op termijn gunstiger zijn dan terug leveren.Kiwi70 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:00:
Ik vermoed van niet. Maar ik twijfelde toch al of dat wel nodig/handig is. Bij laden met zo'n lage snelheid treedt er meer laadverlies op, dus dat is minder gunstig.
@MajaMestreech vraagt zich af of je wel 3-CT klemmen kunt aansluiten via UTP kabel op Zappi V1.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:54:
[...]
Ik heb een Harvi, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Sorry.
Je hebt al een Harvi en hebt aansluiting dan neem ik aan draadloos terwijl de 3CT-klemmen op de Harvi zijn aangesloten.
Dat zou dan op zich goed moeten gaan als de CT-klemmen op de juiste draden zijn aangesloten in de juiste stroomrichting. Je Harvi communiceert dan draadloos met de Zappi en in Zappi kun je nog instellen welke CT-klem welke stroom meet.
En om het verhaal af te maken; de Zappi geeft vervolgens de metingen weer door aan de hub zodat jij ze in je app kunt zien.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Geen idee of de Zappi V1 met 3 CT-klemmen via UTP kunnen worden aangesloten.eltron schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:38:
[...]
@MajaMestreech vraagt zich af of je wel 3-CT klemmen kunt aansluiten via UTP kabel op Zappi V1.
Je hebt al een Harvi en hebt aansluiting dan neem ik aan draadloos terwijl de 3CT-klemmen op de Harvi zijn aangesloten.
Dat zou dan op zich goed moeten gaan als de CT-klemmen op de juiste draden zijn aangesloten in de juiste stroomrichting. Je Harvi communiceert dan draadloos met de Zappi en in Zappi kun je nog instellen welke CT-klem welke stroom meet.
En om het verhaal af te maken; de Zappi geeft vervolgens de metingen weer door aan de hub zodat jij ze in je app kunt zien.
Situatie nu:
Harvi en 1 CT-klem, dus ik zal 2 extra CT-klemmen bestellen om die aan te sluiten op de 2 andere fasen.
Ben wel benieuwd of de klemmen aan te sluiten zijn, want er is zo weinig ruimte bij die draden.
Goede morgen,
allereerst de beste wensen voor 2023.
Laat ons hopen dat dit het jaar wordt waarin ook mijn in maart bestelde EV geleverd zal worden. ;-)
Intussen heb ik thuis al wel een Alfen Eve Single Pro-line oplaadpunt laten installeren. Reden voor die keuze is omdat deze gekoppeld kan worden aan de laadkaart welke ik van de werkgever zal krijgen (wss Travelcard)..
Aan de Belgische forumleden : hoe hebben jullie dit geregeld met de werkgever met betrekking tot de vergoeding ?. Hoe en welk tarief hebben jullie afgesproken ? Ik las dat indien er te veel vergoed wordt, extra VAA belast zal worden, dus kan/mag je eigenlijk niet afgaan op die tarieven van de CREG. Hoe kan je een juist tarief afspreken met dat capaciteitstarief dat vanaf vandaag toegepast wordt ?
Laat ons hopen dat dit het jaar wordt waarin ook mijn in maart bestelde EV geleverd zal worden. ;-)
Intussen heb ik thuis al wel een Alfen Eve Single Pro-line oplaadpunt laten installeren. Reden voor die keuze is omdat deze gekoppeld kan worden aan de laadkaart welke ik van de werkgever zal krijgen (wss Travelcard)..
Aan de Belgische forumleden : hoe hebben jullie dit geregeld met de werkgever met betrekking tot de vergoeding ?. Hoe en welk tarief hebben jullie afgesproken ? Ik las dat indien er te veel vergoed wordt, extra VAA belast zal worden, dus kan/mag je eigenlijk niet afgaan op die tarieven van de CREG. Hoe kan je een juist tarief afspreken met dat capaciteitstarief dat vanaf vandaag toegepast wordt ?
Belg hier.neel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:11:
Goede morgen,
Paal staat er al, auto komt er aan.
Alles is geregeld via Numobi. Blijkbaar betalen ze de tarieven van de CREG.
Met die VAA zal het wel mee vallen. Nu als ik echt winst maak, dan heb ik ook geen probleem om daar een beetje belasting op te betalen.
Stel, je rijdt 20k per jaar, dan verbruik je ca 4000 kWh. En stel nu nog dat ze 10 ct te veel vergoeden.
Dan spreken we over 400€ per jaar, waarop je dan 200€ belasting zou betalen, gesteld dat je alles thuis gaat laden.
Dat zijn niet direct bedragen waarvan ik of de fiscus wakker gaat liggen neem ik aan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verrekening via MID kWh teller van de alfen SPL => 4G naar BackOfficeneel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:11:
Tarief: zesmaandelijks gemiddelde volgens de boordtabellen van de CREG voor huishoudelijk verbruik.
VAA gaat over het privé gebruik van de auto. Dit heeft (in België) dus niets te maken met de wijze van vergoeding van het verbruik van een salarisauto (elektrisch noch fossiel). De VAA stijgt dus niet bij een vergoeding via laadkaart/tankkaart/thuislaadpaal.
Maak al jaren "winst" op iedere kWh geladen via de laadpaal (tarief schommelt nu rond de 50 c€/kWh).
De kWh vergoeding volgens het CREG tarief is in 2022 niet onder het te betalen nettarief geweest en de injectievergoeding (voor laden via PV) schommelde in 2022 tussen 4 en 20 c€/kWh dus altijd lager dan vergoeding (die schommelde tussen 28 en 52 c€/kWh). Op de VAA heeft dat dus geen enkele invloed (er is een fiscale ruling tussen fiscus en werkgever).
Capaciteitstartief zit deels als verwerkt in de vergoeding van de afname (deel berekend op kWh, is vanaf 1/1 ongeveer een 4 c€/kWh). Deel op vermogen zal eventueel met de werkgever moeten afgesproken worden via de carpolicy. Hier wordt dat niet verrekend (ook niet naar gevraagd) gezien wij ook zonnepanelen hebben (met een lage netafname tot gevolg) en er geen capaciteitstarief op vermogen wordt aangerekend (buiten het min. tarief van 2,5 kW maar dat geldt voor heel het huishouden dus de laadpaal heeft daar geen negatieve invloed op.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 13:27 ]
Wanneer je rechtstreeks van PV laadt en de vergoeding schommelt rond de 50 c€/kWh is het verschil wel iets hoger dan 10 c€/kWh.Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Stel, je rijdt 20k per jaar, dan verbruik je ca 4000 kWh. En stel nu nog dat ze 10 ct te veel vergoeden.
Dan spreken we over 400€ per jaar, waarop je dan 200€ belasting zou betalen, gesteld dat je alles thuis gaat laden.
Tja, maar dat kan je alleen overdag. Trouwens, ook de stroom die van mijn eigen PV komt is allesbehalve gratis, ik heb daarvoor stevig geïnvesteerd.IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:29:
[...]
Wanneer je rechtstreeks van PV laadt en de vergoeding schommelt rond de 50 c€/kWh is het verschil wel iets hoger dan 10 c€/kWh.
Maar je zou kunnen aan nemen dat je dan de injectievergoeding van ca 30 ct mist.
Het capa tarief voor laden met 11kW is dan weer een extra kost van 400-500€….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als de 1 fase Zappi geen 3 CT aansluitingen heeft, dan kun je geen 3 CT klemmen rechtstreeks op de Zappi aansluiten via de UTP kabel. Een Harvi heeft wel 3 CT aansluitingen. Die Harvi koppel je aan de Zappi en dan heb je wel 4 CT klemmen (1 via rechtstreekse aansluiting en 3 via de Harvi) aangesloten.jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:54:
[...]
Ik heb een Harvi, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Sorry.
Iedere situatie is anders.Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:58:
[...]
Tja, maar dat kan je alleen overdag. Trouwens, ook de stroom die van mijn eigen PV komt is allesbehalve gratis, ik heb daarvoor stevig geïnvesteerd.
Maar je zou kunnen aan nemen dat je dan de injectievergoeding van ca 30 ct mist.
Het capa tarief voor laden met 11kW is dan weer een extra kost van 400-500€….
1. Mijn PV-installatie is al een paar keer terugverdiend. Geen investering meer te recupereren dus.
2. Ik moet niet aannemen dat ik een injectievergoeding van 30 c€/kWh mis want de situatie is ook op dat punt hier anders:
- Voor iedere kWh die ik zelf verbruik ontvang ik 33 c€.
- Voor iedere kWh die ik via PV op het net injecteer ontvang ik 53 c€.
- Voor iedere kWh die ik via PV in de EV injecteer ontvang ik tussen de 61 en 85 c€.
- Voor iedere kWh die ik thuis van het net in de EV laad ontvang ik momenteel maar 7 c€/kWh
Telkens vrij van belastingen.
Dan is, voor mij, de keuze niet zo moeilijk.
3. Ik laad niet aan 11 kW (onmogelijk want het is een monofase installatie) maar tussen de 2,3 en 7,2 kW.
En of ik nu aan 2,3 of 7,2 kW laad maakt voor het capaciteitstarief gebaseerd op vermogen niets uit.
4. Laden op PV doe ik idd het liefst overdag maar is in de zomer geen must. Kan ook na zonsondergang. Maar dat hangt af van de instralingsvoorspelling van de volgende dag(en). Daarvoor gebruik ik een Solcast.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 19:57 ]
Ahh nu begrijp ik je.MajaMestreech schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:11:
[...]
Als de 1 fase Zappi geen 3 CT aansluitingen heeft, dan kun je geen 3 CT klemmen rechtstreeks op de Zappi aansluiten via de UTP kabel. Een Harvi heeft wel 3 CT aansluitingen. Die Harvi koppel je aan de Zappi en dan heb je wel 4 CT klemmen (1 via rechtstreekse aansluiting en 3 via de Harvi) aangesloten.
Die 3 CT-klemmen komen op de 3 fasendraden, maar waar komt die 4e CT-klem op dan?
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen