Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 22:06
jolandacb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:10:
[...]

Ahh nu begrijp ik je.
Die 3 CT-klemmen komen op de 3 fasendraden, maar waar komt die 4e CT-klem op dan?
Die 4e blijft zitten waar die zit, neem ik aan: op de automaat van de PV.
Wellicht goed om, na de levering van 3 fase, contact op te nemen met de leverancier van jouw Zappi. Die zou je moeten kunnen vertellen hoe het beste aangesloten zou kunnen worden. Zoals ik het zie:
3 CT klemmen van de 3 fases aansluiten op de Harvi. 1 CT klem op de automaat van je PV met de kabel aansluiten op de CT aansluiting van de Zappi. Vervolgens via de instructie op Youtube zorgen voor iedere fase en PV voor een positieve PowerFactor (PF) groter dan 0,90. Dan weet je dat iedere klem op de juiste fase is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Ik heb sinds kort een Easee thuis laadpaal met een equalizer. Misschien dat mijn verwachtingen niet helemaal kloppen maar ik was in de veronderstelling dat die equalizer er voor moest zorgen dat bij te veel belasting het vermogen van de lader werd teruggeschroefd. Nu had ik van de week een situatie waarin veel verbruikt werd, en zag ik in de app dat er keurig 38A over een zekering werd getrokken werd getrokken waarna de 25A hoofdzekering er (voorspelbaar) uit klapte. Wat doe ik verkeerd? Als ik het handmatig in de gaten moet gaan houden waar heb ik dat ding dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
Duidelijk klopt er iets niet met je configuratie @Afwezig, je veronderstelling is correct wat het zou moeten doen maar dus niet gebeurd in de praktijk.

Zou dus zeker de installatie/configuratie controleren, het vermogen van het laden had automatisch lager gemoeten of zelfs compleet gestopt om te voorkomen dat je hoofdzekering eruit klapt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Weet iemand hoe de Easee equalizer eigenlijk z'n informatie aan de laadpaal doorgeeft?

Ik overweeg deze bij ons kantoor te plaatsen, maar de meterkast zit op relatief grote afstand ten opzichte van de parkeerplaatsen. Gaat dat met RF, of met een omweg via Easee zelf met WiFi/4G van de laadpaal? Of beide? In ieder geval niet met een kabel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:52

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier nog meer Zappi V2 eigenaren?
Voor accountantscontrole (eigen zaak) moet ik de meterstand van de Zappi noteren.
Vorige jaarwisseling netjes op 31 december 2021 gedaan, nu vergeten. Dus wilde ik het vanmorgen doen.

Echter, wel een totaal, maar geen jaaroverzicht.
Begint hij na de jaarwisseling opnieuw met tellen, of is er toch ergens een mogelijkheid om het jaartotaal van 2022 uit te lezen? Ik heb hem niet gekoppeld met een app oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-06 20:37
IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:04:
[...]

- Voor iedere kWh die ik zelf verbruik ontvang ik 33 c€.
- Voor iedere kWh die ik via PV op het net injecteer ontvang ik 53 c€.
- Voor iedere kWh die ik via PV in de EV injecteer ontvang ik tussen de 61 en 85 c€.
- Voor iedere kWh die ik thuis van het net in de EV laad ontvang ik momenteel maar 7 c€/kWh
Hmm, je moet dus nooit betalen voor stroom van het net. Lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Ik wil mijn EVbox laadpaal koppelen aan Home assistant om het energieverbruik uit te lezen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
DigitalHombre schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:59:
Hmm, je moet dus nooit betalen voor stroom van het net. Lijkt me sterk.
In theorie toch wel. In de praktijk idd niet.
In het laatste scenario doe je immers netafname. Maar dan is de terugleververgoeding van de werkgever hoger dan de afnamekost van het net. Vandaar dat via PV de netto winst hoger is (dan is er geen afnamekost) dan via het net (dan gaat de netkost af van de vergoeding en blijft er minder over).

Mijn netto energierekening is dan ook al jaren positief ipv negatief. Niets sterk aan. Gewoon rekenen en toepassen wat op het ogenblik van laden het meest gunstige scenario is.

En het gaat hier over thuisladen. Niet over het totaal elektrisch verbruik van de woning.
Voor het totaal elektrisch verbruik van de woning moet ik sommige jaren* in de maanden december en januari idd een beetje opleggen (zie het topic terzake). Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de inkomsten van de tien andere maanden.
Wat betreft het laden van de EV moet ik idd nooit voor stroom opleggen. Dat is break-even of terugtrekken.
Indien geladen via het net wordt de vergoeding ook maandelijks op rekening gestort en is de netafrekening jaarlijks (met een nul voorschot factuur). Dus de afrekening komt na het storten van de vergoedingen. En gezien de rekening van de afname lager is dan deze van de vergoedingen kan je in theorie het te betalen deel gewoon betalen van de reeds ontvangen vergoedingen. Maar dat is louter theorie. In de praktijk krijg ik bij de jaarlijkse energieafrekening ook nog een deel (de afrekening van de injectievergoeding op het net is hoger dan de afnamekost van het net) terugbetaald.

De gegeven cijfers lijken me toch duidelijk?

* In 2022 en 2023 zelfs dat niet omdat er tussen november en maart iedere maand een energiepremie in cash op de rekening gestort wordt die hoger is dan de afnamekost in december en januari.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:06
JanHenk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:48:
Weet iemand hoe de Easee equalizer eigenlijk z'n informatie aan de laadpaal doorgeeft?

Ik overweeg deze bij ons kantoor te plaatsen, maar de meterkast zit op relatief grote afstand ten opzichte van de parkeerplaatsen. Gaat dat met RF, of met een omweg via Easee zelf met WiFi/4G van de laadpaal? Of beide? In ieder geval niet met een kabel.
Via WiFi. En dan gaat het daarna of via WiFi naar de easee, of via de e sim die er in zit.

Maar de equalizer heeft WiFi nodig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:44
Afwezig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:25:
Ik heb sinds kort een Easee thuis laadpaal met een equalizer. Misschien dat mijn verwachtingen niet helemaal kloppen maar ik was in de veronderstelling dat die equalizer er voor moest zorgen dat bij te veel belasting het vermogen van de lader werd teruggeschroefd. Nu had ik van de week een situatie waarin veel verbruikt werd, en zag ik in de app dat er keurig 38A over een zekering werd getrokken werd getrokken waarna de 25A hoofdzekering er (voorspelbaar) uit klapte. Wat doe ik verkeerd? Als ik het handmatig in de gaten moet gaan houden waar heb ik dat ding dan voor?
Dan staan denk ik je instellingen niet goed in de equalizer (max amp), of de equalizer heeft geen verbinding of even geen verbinding gehad.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Die 4e blijft zitten waar die zit, neem ik aan: op de automaat van de PV.
Wellicht goed om, na de levering van 3 fase, contact op te nemen met de leverancier van jouw Zappi. Die zou je moeten kunnen vertellen hoe het beste aangesloten zou kunnen worden. Zoals ik het zie:
3 CT klemmen van de 3 fases aansluiten op de Harvi. 1 CT klem op de automaat van je PV met de kabel aansluiten op de CT aansluiting van de Zappi. Vervolgens via de instructie op Youtube zorgen voor iedere fase en PV voor een positieve PowerFactor (PF) groter dan 0,90. Dan weet je dat iedere klem op de juiste fase is aangesloten.
Bedankt.
Ik ben wel echt de weg beetje kwijt nu.
Op dit moment wordt dit gemonitord door de P1- meter en MyEnergi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6ZKLIATBPJVptprgkr-7b_sFh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1VlBu0BUm0UM6zQyc6nYlcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMBnHzVLs64QgFUmWkHCHn5pR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnA6fa48mAYltPQ8RX7QbZtE.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijk dus dat de monitoring voor MyEnergi niet goed gaat, maar ik denk nu niet meer dat de CT-klem verkeerd om zit,cwant volgens de P1-meter is er geen zonne-opbrengst op dit moment.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-06 20:37
IvoB2 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:23:
[...]

In theorie toch wel. In de praktijk idd niet.
Ah, bedankt voor de verduidelijking, Ivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jolandacb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:28:
Duidelijk dus dat de monitoring voor MyEnergi niet goed gaat, maar ik denk nu niet meer dat de CT-klem verkeerd om zit,cwant volgens de P1-meter is er geen zonne-opbrengst op dit moment.
Op de P1 kan je niet zien of er opbrengst van je PV panelen is of niet. Als je weinig opwekt kan dat ook in het huis gelijk gebruikt worden en ziet de kWh-meter van de netbeheerder daar helemaal niets van. Pas als je meer opwekt dan gebruikt kan deze dat zien, want dan lever je terug.

Ik vermoed dat de CT-klem op je aanvoer van de netbeheerder er niet meer om zit. Daar hebben ze tenslotte wel aan geknutseld. Of misschien zit hij om alle draden tegelijk heen en dan meet hij ook niets.

Je elektricien kwam toch morgen? Ik zou even afwachten tot die er is en vragen of die het kan oplossen/de juiste draad selecteren om de CT-klem te plaatsen. Het liefst dan natuurlijk ook nog gelijk de CT-klemmen voor de andere 2 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:14:
[...]
Op de P1 kan je niet zien of er opbrengst van je PV panelen is of niet. Als je weinig opwekt kan dat ook in het huis gelijk gebruikt worden en ziet de kWh-meter van de netbeheerder daar helemaal niets van. Pas als je meer opwekt dan gebruikt kan deze dat zien, want dan lever je terug.

Ik vermoed dat de CT-klem op je aanvoer van de netbeheerder er niet meer om zit. Daar hebben ze tenslotte wel aan geknutseld. Of misschien zit hij om alle draden tegelijk heen en dan meet hij ook niets.

Je elektricien kwam toch morgen? Ik zou even afwachten tot die er is en vragen of die het kan oplossen/de juiste draad selecteren om de CT-klem te plaatsen. Het liefst dan natuurlijk ook nog gelijk de CT-klemmen voor de andere 2 fasen.
Ahh, inderdaad, dat was ik even vergeten van die P1-meter.

Ik hoop niet dat jouw gedachte klopt van die andere klem, maar het lijkt er wel op.
De elektricien kan daar ook bijna niet bij.
Is zo dicht op elkaar gemonteerd allemaal. :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73YuBflwK3nOBzQ3EZ5ryoydqhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKeBYqIpNlpyUVaaxQsM2IVF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
jolandacb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:22:
Ik hoop niet dat jouw gedachte klopt van die andere klem, maar het lijkt er wel op.
Het gaat om die twee grijze draden die boven je kWh-meter de groepenkast in gaan. Ik denk dat je elektricien er wel bij kan komen als die de plaat er af schroeft (wat toch al gaat gebeuren, anders kan die niet aan de groepenkast werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:20
greatgonzo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:42:
Hier nog meer Zappi V2 eigenaren?
Voor accountantscontrole (eigen zaak) moet ik de meterstand van de Zappi noteren.
Vorige jaarwisseling netjes op 31 december 2021 gedaan, nu vergeten. Dus wilde ik het vanmorgen doen.

Echter, wel een totaal, maar geen jaaroverzicht.
Begint hij na de jaarwisseling opnieuw met tellen, of is er toch ergens een mogelijkheid om het jaartotaal van 2022 uit te lezen? Ik heb hem niet gekoppeld met een app oid
Als je het menu opent is de eerste optie bovenaan "charge log" Daar kan je alles zien in ieder geval hoeveel je geladen kWh je geladen hebt. Dit kan je zien per dag/week/maand/jaar en eigen datum bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 22:06
jolandacb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Ahh, inderdaad, dat was ik even vergeten van die P1-meter.

Is zo dicht op elkaar gemonteerd allemaal. :S

[Afbeelding]
Als ik het goed zie komen er 2 CT-klem kabels uit de Harvi. 1 Zal naar "12 Zonne Pan." gaan en 1 naar de voormalige fase 1. Lijkt erop dat er dus geen UTP kabel loopt naar de Zappi? Als dat het geval is heb je 2 mogelijkheden:
1. UTP kabel trekken van Meterkast naar Zappi en 2 extra CT klemmen.
2. 2e Harvi kopen en 2 extra CT klemmen.

Vervolgens aansluiten zoals eerder post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 10:04
Ik ben benieuwd of er ergens al iemand een mooie berekening heeft die je kunt gebruiken voor als je laad en dit vergoed krijgt door de baas. Ik bedoel dan met name hoe om te gaan met het prijsplafond...

We hebben nu een prijsplafond van 2900Kw wat er naar een aantal maanden door is met een elektrische auto van de baas voor de deur. Ja en dan? Dan moet ik dus ook voor mijn stroom weer meer gaan betalen. Ik rek het vast nog wel wat op door mijn zonnepanelen maar dan?

Ik ben benieuwd of iemand anders daar al iets voor heeft bedacht of afgesproken met zijn werkgever.

[ Voor 0% gewijzigd door RedBa op 02-01-2023 14:52 . Reden: 2900 in plaats van 2950 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 21:51
Laden aan de straat?
Of gewoon een vergoeding afspreken die berekent is zonder het prijsplafond...

Dit is gewoon erg verschillend voor ieder persoon, heb je dynamische uurtarieven dan is het nog leuker :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
MajaMestreech schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Als ik het goed zie komen er 2 CT-klem kabels uit de Harvi. 1 Zal naar "12 Zonne Pan." gaan en 1 naar de voormalige fase 1. Lijkt erop dat er dus geen UTP kabel loopt naar de Zappi? Als dat het geval is heb je 2 mogelijkheden:
1. UTP kabel trekken van Meterkast naar Zappi en 2 extra CT klemmen.
2. 2e Harvi kopen en 2 extra CT klemmen.

Vervolgens aansluiten zoals eerder post.
Oké, bedankt.
Tot het moment dat Enexis de verzwaring van 1 naar 3 fasen had uitgevoerd, gaf MyEnergi wel correct alles weer. En dit was ná uitbreiding van de meterkast door de elektricien.
Ik probeer te begrijpen waarom het nu totaal niet meer klopt.
Ik wil best een 2e Harvi kopen, maar indien dit te voorkomen is, graag.
Ik heb wel al 2 extra CT-klemmen besteld, die worden morgen hopelijk bezorgd, zodat de elektricien ze kan plaatsen. Voor de 2 extra fasen.
Ik had gehoopt daarmee alles weer te kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Het gaat om die twee grijze draden die boven je kWh-meter de groepenkast in gaan. Ik denk dat je elektricien er wel bij kan komen als die de plaat er af schroeft (wat toch al gaat gebeuren, anders kan die niet aan de groepenkast werken).
Ga ik zeker doorgeven. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

jolandacb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Oké, bedankt.
Tot het moment dat Enexis de verzwaring van 1 naar 3 fasen had uitgevoerd, gaf MyEnergi wel correct alles weer. En dit was ná uitbreiding van de meterkast door de elektricien.
Ik probeer te begrijpen waarom het nu totaal niet meer klopt.
Ik wil best een 2e Harvi kopen, maar indien dit te voorkomen is, graag.
Ik heb wel al 2 extra CT-klemmen besteld, die worden morgen hopelijk bezorgd, zodat de elektricien ze kan plaatsen. Voor de 2 extra fasen.
Ik had gehoopt daarmee alles weer te kunnen monitoren.
Voorheen zat alles op fase 1 nu verdeeld over de 3 fasen (er zal in de meterkast gewoon een brug tussen fase 1, 2 en 3 hebben gezeten zodat alles werkte), waarschijnlijk zit je Zappi op fase 2 of 3 en klopt dus de info van de CT klem niet meer.
Zonder CT klem om de PV installatie werkt de loadbalancing ook prima overigens. Mijn Zappi heeft alleen CT klemmen om de 3 fasen en kan daarmee prima weten wanneer er overcapaciteit is. Ik zie alleen niet in de MyEnergi app hoeveel PV opbrengsten ik heb gehad, daar heb ik de app van de PV installatie voor dus geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Osxy op 02-01-2023 14:59 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Tvdl2000 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:45:
[...]

doe eens een paar foto's van je meterkast en eventueel de binnenkant van je groepenkast....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2obXqzdZkej-V-ih6fMSONHl4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbnH1Md2EOLJ6Oa6bg5fMEXP.jpg?f=fotoalbum_large

Volle boel is het! :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
RedBa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:50:
Ik ben benieuwd of iemand anders daar al iets voor heeft bedacht of afgesproken met zijn werkgever.
Ik reken gewoon het tarief zonder prijsplafond. Ik kom daar met alleen privé-kWh's toch al boven.

Als je privé onder het prijsplafond blijft, maar met je EV er boven komt dan kan je altijd aan het eind van het jaar nog geld terugstorten. Dat zal een stuk makkelijker zijn dan achteraf nog extra geld op te gaan halen voor iets wat je al hebt gedeclareerd.

Als je in de straat goedkoper kan laden kan je dat natuurlijk ook doen dan maar dan zit je wellicht wel anderen in de weg die niet thuis kunnen laden, er is misschien niet altijd plek, je moet je EV weghalen als die vol is etc.

Kijk eerst even in de app van je laadpas of het laden op straat nog wel echt goedkoper is. Bij mij in de straat is dat ook al veel duurder geworden dan een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 12:50
Vraagje mbt backoffice op de laadpaal.

Wij hebben thuis een alfen eve single pro, destijds aangeschaft voor onze privé auto "kia e niro"

Nu ga ik voor mijn werkgever ook elektrische rijden en komen ze een backoffice van shell recharge op de paal instellen tot dusver niets bijzonders. Kan via het portal de prijs per Kwh van ons energie contract invullen en dat zal wel netjes geregeld gaan worden.

Wat ik me wel afvraag. Afhankelijk van het project waar ik zit maak ik best wat km, dus dagelijks aan de lader. Dit gaat even snel omgerekend om zo'n 8000kwh op jaarbasis. Die 8000 gaat mijn energieleverancier natuurlijk wel meenemen in mijn contract straks, nu hebben we dankzij zonnepanelen een schamele 800Kwh. Dat betekent van een kleine €150 per maand naar €675 per maand. Hoe is dit bij jullie geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedBa
  • Laatst online: 07-06 10:04
JeroenE schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:06:
[...]
Ik reken gewoon het tarief zonder prijsplafond. Ik kom daar met alleen privé-kWh's toch al boven.

Als je privé onder het prijsplafond blijft, maar met je EV er boven komt dan kan je altijd aan het eind van het jaar nog geld terugstorten. Dat zal een stuk makkelijker zijn dan achteraf nog extra geld op te gaan halen voor iets wat je al hebt gedeclareerd.

Als je in de straat goedkoper kan laden kan je dat natuurlijk ook doen dan maar dan zit je wellicht wel anderen in de weg die niet thuis kunnen laden, er is misschien niet altijd plek, je moet je EV weghalen als die vol is etc.

Kijk eerst even in de app van je laadpas of het laden op straat nog wel echt goedkoper is. Bij mij in de straat is dat ook al veel duurder geworden dan een jaar geleden.
Ik zie hier en daar op websites dat hetgeen wat jij typt ook aangeraden wordt. Ik ga dat maar aanhouden dan denk ik. Het is anders echt een lastige berekening denk ik.

Arval
Athlon

Laden thuis is voor de werkgever voordeliger dan bij een publieke laadpaal, tarieven zijn niet normaal meer tegenwoordig. Nog even en benzine is weer goedkoper...

[ Voor 14% gewijzigd door RedBa op 02-01-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
vraag 1 die bij mij aan de orde komt is... als je electrisch kookt en een 3F aansluiting hebt waarom zit je kookgroep dan op 1F? Je kookplaat is efficienter als die ook op 3 fase werkt ipv 2 X 1F.

daarentegen is je groepenkast zelf daar totaal niet op bedacht (je hebt dan ook een soort in klik systeem van de gewone groepen. en dat is simpelweg niet geschikt voor een 3F groep.) er is wel een oplossing te bedenken om het alsnog geschikt te maken. maar zoals je zelf al zegt, dit valt buiten een normale paal installatie. ikzelf zou rechts tegen de muur een extra groepenkastje er bij plaatsen waar effectief naar gevoed wordt direct na de hoofdschakelaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JeroenE schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Idem hier. Vanwege de WP kom ik er al snel boven (ondanks de PV).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tvdl2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:22:
[...]

vraag 1 die bij mij aan de orde komt is... als je electrisch kookt en een 3F aansluiting hebt waarom zit je kookgroep dan op 1F? Je kookplaat is efficienter als die ook op 3 fase werkt ipv 2 X 1F.

daarentegen is je groepenkast zelf daar totaal niet op bedacht (je hebt dan ook een soort in klik systeem van de gewone groepen. en dat is simpelweg niet geschikt voor een 3F groep.) er is wel een oplossing te bedenken om het alsnog geschikt te maken. maar zoals je zelf al zegt, dit valt buiten een normale paal installatie. ikzelf zou rechts tegen de muur een extra groepenkastje er bij plaatsen waar effectief naar gevoed wordt direct na de hoofdschakelaar.....
Offtopic: Hoezo is dat efficienter? Ik heb de kookplaat ook op 1 fase gehouden na verzwaring van de aansluiting van 1x40A naar 3x25A. Zelf bij meer dan 1 pit op "boost" tript de zekering niet.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:20:
Vraagje mbt backoffice op de laadpaal.

Wij hebben thuis een alfen eve single pro, destijds aangeschaft voor onze privé auto "kia e niro"

Nu ga ik voor mijn werkgever ook elektrische rijden en komen ze een backoffice van shell recharge op de paal instellen tot dusver niets bijzonders. Kan via het portal de prijs per Kwh van ons energie contract invullen en dat zal wel netjes geregeld gaan worden.

Wat ik me wel afvraag. Afhankelijk van het project waar ik zit maak ik best wat km, dus dagelijks aan de lader. Dit gaat even snel omgerekend om zo'n 8000kwh op jaarbasis. Die 8000 gaat mijn energieleverancier natuurlijk wel meenemen in mijn contract straks, nu hebben we dankzij zonnepanelen een schamele 800Kwh. Dat betekent van een kleine €150 per maand naar €675 per maand. Hoe is dit bij jullie geregeld?
Ik begrijp helemaal niets van je post eerlijk gezegd. je lijkt een hoop woorden in te slikken waardoor de context verloren is gegaan.

Je zonnepanelen leveren 800 kWh op? per maand?
Je energierekening gaat van 150 naar 675 euro per maand?

En waarom zou je energieleverancier dit in een contract gaan zetten, of bedoel je de jaarafrekening?

Ik snap het probleem niet, alles gaat toch vergoed worden? dan maakt het toch niet uit dat je rekening van 150 naar 675 euro gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
DonJuape schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Offtopic: Hoezo is dat efficienter? Ik heb de kookplaat ook op 1 fase gehouden na verzwaring van de aansluiting van 1x40A naar 3x25A. Zelf bij meer dan 1 pit op "boost" tript de zekering niet.
de kookplaten zijn allemaalk bedoeld voor op 400V en de omvormers en spoelen en al zijn simpelweg in een efficienter deel bij het hogere voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vraagje. Leaseplan Energy heeft nu opeens een advies gegeven over thuis laden met een dynamisch contract:

https://help.leaseplanene...et-een-dynamisch-contract
Welk tarief moet ik instellen met een dynamisch contract?
Met een dynamisch energiecontract verandert je stroomtarief ieder uur. Dit maakt het lastig om een juist vergoedingstarief in te stellen. Ons advies is om één keer per maand je vergoedingstarief aan te passen naar het gemiddelde uurtarief van de afgelopen maand met daarop een toeslag van 10 cent. Met de toeslag van 10 cent ben je verzekerd tegen het risico dat je auto vooral in de duurdere uren rond etenstijd laadt.

Voorbeeld: Afgelopen maand was je gemiddelde energietarief 25 cent. Met een toeslag van 10 cent wordt je vergoedingstarief 35 cent.
Wat moet ik hier nu van vinden? Ik vind het niet erg handig gekozen. Als je telkens de prijs van de maand ervoor hanteert loop je altijd achter de feiten aan en betaal je dus eigenlijk de verkeerde prijs voor het verbruik.

Aan de andere kant is het misschien een vrij aardige benadering van de prijs van de huidige maand.

Bovendien moet je nu 1 x per maand de prijs aanpassen. Niet heel erg, maar in mijn geval moet mijn vriendin dat doen terwijl de Tibber rekening bij mij komt. dus elke maand 'gedoe'.

Overigens, als het 100% vergoeding is zonder 'beloning' voor het gebruik van de goedkopere uren is er van mijn kant natuurlijk geen enkele motivatie om hier moeite voor te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Ik begrijp helemaal niets van je post eerlijk gezegd. je lijkt een hoop woorden in te slikken waardoor de context verloren is gegaan.

Je zonnepanelen leveren 800 kWh op? per maand?
Je energierekening gaat van 150 naar 675 euro per maand?

En waarom zou je energieleverancier dit in een conract gaan zetten, of bedoel je de jaarafrekening?
Jaarafrekening, de afname stijgt met 8000kwh op jaarbasis. Kwh die vergoed worden vanuit de werkgever/leasemaatschappij. Maar dit zijn natuurlijk wel kwh's geleverd op ons adres. Dit lijkt me nogal nadelig toch? Zakelijk thuis laden voor een vergoeding voor de kwh's, maar nergens wordt rekening gehouden met het toegenomen verbruik en wat dit betekent voor bijvoorbeeld het afsluiten of verlengen van een energiecontract.
Hierbij kijken ze naar het verbruik van de voorgaande jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Tvdl2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Waarom is dat efficienter? Edit: ik zie dat je al hebt gereageerd op iemand anders, ik wist dit niet, is dit echt zo en scheelt dat veel?

De inductieplaat was al 2X1F aangesloten zolang de keuken er in zit. Ik heb daarna een nieuwe groepenkast genomen en pas enkele maanden later is de hoofdaansluiting naar 3x25 gegaan.

Ik denk dat rechts tegen de muur inderdaad een optie is. Wellicht ook makkelijker dan boven. Zou ik eventueel nog rekening moeten houden met een 3F groep als ik volgend jaar een nieuwe keuken neem? Als dit inderdaad voordelen heeft boven een kookgroep dan wil ik nu iets plaatsen wat de ruimte geeft voor 2 3F groepen.

Er moeten ook nog zonnepanelen komen. Maar dit worden meerdere omvormers met max. 6 panelen per omvormer. Moet ik daar nog rekening mee houden of zal ik de omvormers over meerdere fases verdelen?

[ Voor 37% gewijzigd door Makkelijk op 02-01-2023 15:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Jaarafrekening, de afname stijgt met 8000kwh op jaarbasis. Kwh die vergoed worden vanuit de werkgever/leasemaatschappij. Maar dit zijn natuurlijk wel kwh's geleverd op ons adres. Dit lijkt me nogal nadelig toch?
Hoezo? dat wordt toch gewoon 100% vergoed?
Zakelijk thuis laden voor een vergoeding voor de kwh's, maar nergens wordt rekening gehouden met het toegenomen verbruik en wat dit betekent voor bijvoorbeeld het afsluiten of verlengen van een energiecontract.
Hierbij kijken ze naar het verbruik van de voorgaande jaren.
Dat hoor ik voor het eerst? Woon je in België?
Je krijg voor zover ik weet geen korting of toeslag op basis van je verbruik. Nog niet althans. Over een paar jaar wordt e.e.a. veranderd omdat er een extra 'schijf' voor stroomverbruik geintroduceerd wordt, maar dat is nog niet aan de orde.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Makkelijk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Waarom is dat efficienter? Edit: ik zie dat je al hebt gereageerd op iemand anders, ik wist dit niet, is dit echt zo en scheelt dat veel?

De inductieplaat was al 2X1F aangesloten zolang de keuken er in zit. Ik heb daarna een nieuwe groepenkast genomen en pas enkele maanden later is de hoofdaansluiting naar 3x25 gegaan.

Ik denk dat rechts tegen de muur inderdaad een optie is. Wellicht ook makkelijker dan boven. Zou ik eventueel nog rekening moeten houden met een 3F groep als ik volgend jaar een nieuwe keuken neem? Als dit inderdaad voordelen heeft boven een kookgroep dan wil ik nu iets plaatsen wat de ruimte geeft voor 2 3F groepen.

Er moeten ook nog zonnepanelen komen. Maar dit worden meerdere omvormers met max. 6 panelen per omvormer. Moet ik daar nog rekening mee houden of zal ik de omvormers over meerdere fases verdelen?
als je dan kookt en laadt op 3 fases dan zou ik zonnenpanelen ook laten terug levern op een 3 fase groep. verdeelt het het mooiste... dus dat word teen 12 moduuls 1 rij hoogte kastje met een enkele doorverbindkam... dan heb je alle mogelijkheden afgedekt.

niet alle kookplaten hebben een efficientie verlies bij aansluiting op 230 maar je hebt de mogelijkheid en je kunt het allemaal veiliger en beter verdelen, en voor de meerkosten om dat mee te pakken zou ik het niet laten....

een beetje goeie kookplaat op 230 KAN 7400watt trekken dat is 32A bij 230V en als het net wat inkakt en je hebt maar 220V is dat al 33.6A over je 25A hoofdzekeringen.... en dan heb je nog een andere groep die van diezelfde fase ook gebruik maakt...... ik zou het 100% zeker omzetten naar 3F je kooktoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Hoezo? dat wordt toch gewoon 100% vergoed?

[...]

Dat hoor ik voor het eerst? Woon je in België?
Je krijg voor zover ik weet geen korting of toeslag op basis van je verbruik. Nog niet althans. Over een paar jaar wordt e.e.a. veranderd omdat er een extra 'schijf' voor stroomverbruik geintroduceerd wordt, maar dat is nog niet aan de orde.
Ja de afgenomen stroom wordt vergoed tegen het tarief dat we hebben staan in ons contract van de energiemaatschappij.

Maar wat ik me dus afvraag. Op ons adres hadden wij afgelopen jaar een netto verbruik van 800kwh.
Als ik nu zakelijk ga laden op onze laadpaal neemt de hoeveelheid stroom geleverd op ons adres toch toe met het verbruik van de elektrische zakelijke auto. Dan kan deze stroom wel vergoed worden. Uiteindelijk komt deze toch via onze meter binnen, en ziet de energiemaatschappij dit toch als op ons adres geleverde stroom. Het is niet dat er met de backoffice ook gelijke een kabel wordt gelegd buiten onze meter om naar het openbare netwerk.

Hoe gaan energiemaatschappijen hier mee om? Kan me niet voorstellen namelijk dat de geleverde stroom via de backoffice niet door de meter wordt geregistreerd. Of denk ik nu heel raar? De backoffice zorgt er feitelijk voor dat je de kosten per kwh vergoed krijgt, maar eind van het jaar staan ze wel op je afrekening en zullen ze er ook voor zorgen dat bij verlenging of overstappen naar een nieuwe energieleverancier de kosten van een nieuw contract behoorlijk zullen stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Ja de afgenomen stroom wordt vergoed tegen het tarief dat we hebben staan in ons contract van de energiemaatschappij.

Maar wat ik me dus afvraag. Op ons adres hadden wij afgelopen jaar een netto verbruik van 800kwh.
Als ik nu zakelijk ga laden op onze laadpaal neemt de hoeveelheid stroom geleverd op ons adres toch toe met het verbruik van de elektrische zakelijke auto. Dan kan deze stroom wel vergoed worden. Uiteindelijk komt deze toch via onze meter binnen, en ziet de energiemaatschappij dit toch als op ons adres geleverde stroom. Het is niet dat er met de backoffice ook gelijke een kabel wordt gelegd buiten onze meter om naar het openbare netwerk.

Hoe gaan energiemaatschappijen hier mee om? Kan me niet voorstellen namelijk dat de geleverde stroom via de backoffice niet door de meter wordt geregistreerd. Of denk ik nu heel raar? De backoffice zorgt er feitelijk voor dat je de kosten per kwh vergoed krijgt, maar eind van het jaar staan ze wel op je afrekening en zullen ze er ook voor zorgen dat bij verlenging of overstappen naar een nieuwe energieleverancier de kosten van een nieuw contract behoorlijk zullen stijgen.
Het is heel simpel. Jij krijgt een hogere rekening van je energieleverancier omdat je meer stroom hebt verbruikt.
Echter je krijgt die hogere rekening volledig vergoed via de back office.

Dat is het idee van een declaratie. Jij schiet het voor, maar de back office betaalt het uiteindelijk voor je.
akaQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:16:
[...]
maar eind van het jaar staan ze wel op je afrekening en zullen ze er ook voor zorgen dat bij verlenging of overstappen naar een nieuwe energieleverancier de kosten van een nieuw contract behoorlijk zullen stijgen.
Waar baseer je dat op? de prijzen van een nieuw contract hebben niets te maken met je huidige verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tvdl2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:10:
[...]

als je dan kookt en laadt op 3 fases dan zou ik zonnenpanelen ook laten terug levern op een 3 fase groep. verdeelt het het mooiste... dus dat word teen 12 moduuls 1 rij hoogte kastje met een enkele doorverbindkam... dan heb je alle mogelijkheden afgedekt.

niet alle kookplaten hebben een efficientie verlies bij aansluiting op 230 maar je hebt de mogelijkheid en je kunt het allemaal veiliger en beter verdelen, en voor de meerkosten om dat mee te pakken zou ik het niet laten....

een beetje goeie kookplaat op 230 KAN 7400watt trekken dat is 32A bij 230V en als het net wat inkakt en je hebt maar 220V is dat al 33.6A over je 25A hoofdzekeringen.... en dan heb je nog een andere groep die van diezelfde fase ook gebruik maakt...... ik zou het 100% zeker omzetten naar 3F je kooktoestel.
Offtopic: Ik heb voor de inductieplaat een kookgroep 2x16A op 1 fase van 25A en dat gaat prima, zelfs als ik de boost gebruik. Heb met de installateur afgesproken dat hij de inductieplaat op 2 fasen aansluit als het niet goed zou gaan maar dat blijkt dus niet nodig.
Op 3 fasen aansluiten is m.i. helemaal overkill. Wat ik her en der lees is het ook niet efficienter omdat in alle gevallen (ook op 3 fasen) het voltage voor de inductiespoelen nog steeds 230V is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:41:
Vraagje. Leaseplan Energy heeft nu opeens een advies gegeven over thuis laden met een dynamisch contract:

https://help.leaseplanene...et-een-dynamisch-contract

[...]

Wat moet ik hier nu van vinden? Ik vind het niet erg handig gekozen. Als je telkens de prijs van de maand ervoor hanteert loop je altijd achter de feiten aan en betaal je dus eigenlijk de verkeerde prijs voor het verbruik.

Aan de andere kant is het misschien een vrij aardige benadering van de prijs van de huidige maand.

Bovendien moet je nu 1 x per maand de prijs aanpassen. Niet heel erg, maar in mijn geval moet mijn vriendin dat doen terwijl de Tibber rekening bij mij komt. dus elke maand 'gedoe'.

Overigens, als het 100% vergoeding is zonder 'beloning' voor het gebruik van de goedkopere uren is er van mijn kant natuurlijk geen enkele motivatie om hier moeite voor te doen.
Er is, bij gebruik van de zakelijke laadpas, in principe maar één iemand die het vergoedingtarief gaat betalen en dat is je werkgever.

Het maakt plat gezegd niet zo veel uit waar je dit op instelt. In theorie is het gebaseerd op je contracttarief. In de praktijk en met name met dynamische tarieven of bij een normaal huishoudelijk verbruik onder het prijsplafond, is het tarief nogal anders. Bij dynamische tarieven is het al helemaal niet te doen.

Leaseplan Energy geeft gewoon een advies, het zal hen plat gezegd aan hun aars oxideren wat voor tarief je instelt, ze zijn slechts een doorgeefluik.

Ik ben benieuwd wanneer de fiscus of de wetgever dit eens oppakt. Het verschil tussen de vergoeding die je ontvangt voor de stroom en je tarief is in theorie namelijk een voordeel uit dienstbetrekking en dus belast met loonbelasting. Maar goed, dat is de theorie.

In België is er (voor zover ik de berichten hier begrijp) wel wetgeving omtrent de hoogte van het vergoedingstarief. Nadeel daarvan is dan weer dat je tarief hoger kan zijn dan wat de fiscus voorschrijft, waardoor je als thuislader ineens moet toeleggen op de auto van de baas.

(Maar goed, een soortgelijke situatie bestaat eigenlijk ook al jaren bij de onbelaste kilometervergoeding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
DonJuape schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Offtopic: Ik heb voor de inductieplaat een kookgroep 2x16A op 1 fase van 25A en dat gaat prima, zelfs als ik de boost gebruik. Heb met de installateur afgesproken dat hij de inductieplaat op 2 fasen aansluit als het niet goed zou gaan maar dat blijkt dus niet nodig.
Op 3 fasen aansluiten is m.i. helemaal overkill. Wat ik her en der lees is het ook niet efficienter omdat in alle gevallen (ook op 3 fasen) het voltage voor de inductiespoelen nog steeds 230V is.
de reden om een kooktoestel op enkele fase aan te sluiten als 3 fase aanwezig is wordt gezien als noodzaak als de voorzieningen om het GOED te doen niet aanwezig zijn, en in het geval van 2 fase aansluiten is wederom dezelfde beredenering. (behalve als het huis uitgevoerd is met een 2F+2N voeding vanaf het net)

elke andere reden is vragen om problemen hoe je het ook wendt of keert.... ga maar eens gedurende een paar minuten ALLE pitten gebruiken en vollop " boost" aanzetten op ze allemaal... 100% zeker dat je hoofdzekering er uit gaat.... daar is het op ontworpen. dat hij in je huidige gebruik niet er uit gaat is meer geluk dan wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JanHenk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:42:
[...]
In België is er (voor zover ik de berichten hier begrijp) wel wetgeving omtrent de hoogte van het vergoedingstarief. Nadeel daarvan is dan weer dat je tarief hoger kan zijn dan wat de fiscus voorschrijft, waardoor je als thuislader ineens moet toeleggen op de auto van de baas.
Ik heb in vier jaar nog nooit geweten dat het vergoedingstarief lager was dan het te betalen tarief aan de leverancier. Je bent als eindgebruiker immers vrij je afnamecontract af te sluiten.
De auto is trouwens meestal niet van de baas maar van de leasemaatschappij.
En wie zich daar niet in kan vinden kan nog altijd zelf een auto aankopen en tegen betaling gaan laden hoe en waar hun wil. Persoonlijk denk ik niet dat je veel te klagen hebt als je voor een appel en een ei (de maandelijkse VAA) een BEV mag rijden zonder onderhoudskosten noch verzekeringskosten en energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Mijn eerste EV zal op 5 januari a.s. geleverd worden. Sindsdien heb ik een aantal pasjes aangevraagd zodat ik onderweg kan bijtanken.

Door de recentelijk doorgevoerde prijsverhoging op energie, is het laden aan mijn eigen laadpaal in een paar dagen veel duurder dan het laden via een openbare laadpaal bij mij in de buurt. Op een volle lading scheelt dit al snel meer dan €20.

Onderzoek naar oplossingen bracht mij bij dynamische energie tarieven. Van het weekend nagedacht en vandaag de knoop doorgehakt. Ik heb besloten om mijn Vattenfall variabel contract op te zeggen voor een contract bij de concurrent die energie verkoopt met dynamische energieprijzen. Mijn huidig variabel contract vertoont inmiddels veel gelijkenis met zo’n dynamisch energiecontract zonder dat ik daar de vruchten van pluk (wel er snel bij zijn om de tarieven te verhogen, maar een tariefsverlaging uitstellen).

Door de overstap kan ik zo meteen toch gebruik maken van mijn eigen laadpaal zonder de belachelijk hoge energieprijzen te moeten betalen. Voor mij zal het laden op de eigen oprit wel een kwestie van “goed plannen” worden.

En ja… als het tarief via de dynamische prijs eens ver boven het tarief van de openbare laadpaal uit komt en ik moet met spoed energie “tanken”, dan loont het om voor die enkele keer op straat te laden of even langs een van de snellaadstations te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Er is, bij gebruik van de zakelijke laadpas, in principe maar één iemand die het vergoedingtarief gaat betalen en dat is je werkgever.

Het maakt plat gezegd niet zo veel uit waar je dit op instelt. In theorie is het gebaseerd op je contracttarief. In de praktijk en met name met dynamische tarieven of bij een normaal huishoudelijk verbruik onder het prijsplafond, is het tarief nogal anders. Bij dynamische tarieven is het al helemaal niet te doen.

Leaseplan Energy geeft gewoon een advies, het zal hen plat gezegd aan hun aars oxideren wat voor tarief je instelt, ze zijn slechts een doorgeefluik.

Ik ben benieuwd wanneer de fiscus of de wetgever dit eens oppakt. Het verschil tussen de vergoeding die je ontvangt voor de stroom en je tarief is in theorie namelijk een voordeel uit dienstbetrekking en dus belast met loonbelasting. Maar goed, dat is de theorie.

(Maar goed, een soortgelijke situatie bestaat eigenlijk ook al jaren bij de onbelaste kilometervergoeding.)
Ja precies. Ik ben bekend met bovenstaande.
Echter het mooie is dat de werkgever juist weer verwijst naar leaseplan energy en zelf geen antwoorden wil geven op vragen rondom tarieven en declaraties.
Kastje muur dus.

Terwijl de verantwoordelijkheid uiteindelijk toch echt bij werkgever ligt maar kennis en kunde ontbreken daar blijkbaar. Het gaat in mijn geval om de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
HenryP schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:42:
Mijn eerste EV zal op 5 januari a.s. geleverd worden. Sindsdien heb ik een aantal pasjes aangevraagd zodat ik onderweg kan bijtanken.

Door de recentelijk doorgevoerde prijsverhoging op energie, is het laden aan mijn eigen laadpaal in een paar dagen veel duurder dan het laden via een openbare laadpaal bij mij in de buurt. Op een volle lading scheelt dit al snel meer dan €20.

Onderzoek naar oplossingen bracht mij bij dynamische energie tarieven. Van het weekend nagedacht en vandaag de knoop doorgehakt. Ik heb besloten om mijn Vattenfall variabel contract op te zeggen voor een contract bij de concurrent die energie verkoopt met dynamische energieprijzen. Mijn huidig variabel contract vertoont inmiddels veel gelijkenis met zo’n dynamisch energiecontract zonder dat ik daar de vruchten van pluk (wel er snel bij zijn om de tarieven te verhogen, maar een tariefsverlaging uitstellen).

Door de overstap kan ik zo meteen toch gebruik maken van mijn eigen laadpaal zonder de belachelijk hoge energieprijzen te moeten betalen. Voor mij zal het laden op de eigen oprit wel een kwestie van “goed plannen” worden.

En ja… als het tarief via de dynamische prijs eens ver boven het tarief van de openbare laadpaal uit komt en ik moet met spoed energie “tanken”, dan loont het om voor die enkele keer op straat te laden of even langs een van de snellaadstations te rijden.
Ff Jedlix app downloaden, auto verbinden en dynamisch contract selecteren. Gaat je auto automatisch laden tijdens de goedkope uren.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tvdl2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:55:
[...]

de reden om een kooktoestel op enkele fase aan te sluiten als 3 fase aanwezig is wordt gezien als noodzaak als de voorzieningen om het GOED te doen niet aanwezig zijn, en in het geval van 2 fase aansluiten is wederom dezelfde beredenering. (behalve als het huis uitgevoerd is met een 2F+2N voeding vanaf het net)

elke andere reden is vragen om problemen hoe je het ook wendt of keert.... ga maar eens gedurende een paar minuten ALLE pitten gebruiken en vollop " boost" aanzetten op ze allemaal... 100% zeker dat je hoofdzekering er uit gaat.... daar is het op ontworpen. dat hij in je huidige gebruik niet er uit gaat is meer geluk dan wijsheid.
In theorie klopt je verhaal natuurlijk. In de praktijk heeft echt niemand al z'n pitten een paar minuten op boost en kom je nieteens boven de 20 ampère.

Als ik een groepenkast vervang voor overgang naar 3fase en men heeft een kookgroep laat ik hem in overleg met de klant meestal zitten en heb nog nooit terug gehoeven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Makrolon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:08:
[...]

In theorie klopt je verhaal natuurlijk. In de praktijk heeft echt niemand al z'n pitten een paar minuten op boost en kom je nieteens boven de 20 ampère.

Als ik een groepenkast vervang voor overgang naar 3fase en men heeft een kookgroep laat ik hem in overleg met de klant meestal zitten en heb nog nooit terug gehoeven.
Ok.... maar doe jij dan de kookgroep op 2F of laat je hem op 2 x 1F.... als je m op 1F laat neem ik aan dat je dan ook niet nog meer groepen op die fase zet, mij is dat risico te groot, een risico wat ik met geen enkele van de duizenden groepenkasten die ik heb gebouwd heb genomen en ook niet zal nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Tvdl2000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Ok.... maar doe jij dan de kookgroep op 2F of laat je hem op 2 x 1F.... als je m op 1F laat neem ik aan dat je dan ook niet nog meer groepen op die fase zet, mij is dat risico te groot, een risico wat ik met geen enkele van de duizenden groepenkasten die ik heb gebouwd heb genomen en ook niet zal nemen.
Nee dan gaat er hooguit nog een algemeen lichtgroepje bij die fase op.

Probleem bij verzwaring is dat ik dan vaak nog een keer terug kan komen als de netbeheerder is geweest, en dat in sommige gevallen de keuken overhoop moet om bij onderkant vd kookplaat en perlilex te kunnen. Daar wil men niet voor betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Makrolon op 02-01-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 22:28
Afwezig schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:25:
Volgens mij moet je via het Pulse menu (via het tandwieltje/setting icoon) deze settings even nalopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWzAF7TBqS_kBWTiqjzoOwfJ5OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuQqEj1PN30dILbV1H3ShkAo.jpg?f=fotoalbum_large

En load balancing niet vergeten aan te zetten 😉

EDIT zie nu dat je het over de "equalizer" hebt ipv de "Tibber Pulse"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

krizzziz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Ff Jedlix app downloaden, auto verbinden en dynamisch contract selecteren. Gaat je auto automatisch laden tijdens de goedkope uren.
Deze app werkt volgens de omschrijving enkel met Tesla, Mini, I-Pace, BMW en Audi.
Dus als bovenstaande persoon geen van deze auto's heeft, is het een vreemde tip.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Sircuri schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Deze app werkt volgens de omschrijving enkel met Tesla, Mini, I-Pace, BMW en Audi.
Dus als bovenstaande persoon geen van deze auto's heeft, is het een vreemde tip.
Rare opmerking, bekijk de app eens beter. Staan zo een 60 merken in.
Dus volgens mij kan je genoeg kanten op. Ik zeg het niet zomaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RJL8LXkuT28wrNHnhpPBX0V2kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BqpzaRC1gZEn2EcJdO8jgylP.png?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

krizzziz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Rare opmerking, bekijk de app eens beter. Staan zo een 60 merken in.
Dus volgens mij kan je genoeg kanten op. Ik zeg het niet zomaar.

[Afbeelding]
Nou lekker dan. Ik lees de omschrijving doorgaans voor ik zomaar apps installeer. Dan loopt de omschrijving hopeloos achter. :O
Dank voor opmerking :D Wellicht dan de moeite waard om eens te bekijken.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:44
Thanks voor de tip, ik had de mail al verwijderd want mijn Kia EV6 stond niet in het lijstje, blijkt gewoon te kunnen worden gekoppeld.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:12
Ik heb een wallbox en wil naar een dynamisch energie contract overstappen. Iemand ervaring hiermee? Kan je je wallbox ook zo programmeren dat hij bij bepaalde prijzen pas gaat laden?

Ik zie dat sommige energie leveranciers hier wel oplossingen voor hebben, maar dan meestal met een andere laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:50
DarkShadow schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:04:
Ik heb een wallbox en wil naar een dynamisch energie contract overstappen. Iemand ervaring hiermee? Kan je je wallbox ook zo programmeren dat hij bij bepaalde prijzen pas gaat laden?

Ik zie dat sommige energie leveranciers hier wel oplossingen voor hebben, maar dan meestal met een andere laadpaal.
Je kan eens kijken wat de Jedlix app voor je kan doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
Ik laad mijn lease auto met een 1 fase lader en deze heeft een aparte groep icm MID kWh meter welke ik gebruik om het maandelijkse gebruik te declareren tegen de daadwerkelijke gemaakte kosten.

Alleen ben ik nu overgestapt naar ANWB energie met uurtarieven voor elektra, binnen de ANWB app kan ik het verbruik en gemiddelde prijs van de maand zien. Is dat voldoende of wordt het micro-managen?

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 03-01-2023 14:52 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik weet niet of dit al veel gevraagd is maar ik heb er nog niet veel over gevonden. Ik heb sinds kort een PHEV Cupra Leon met een 13KWh accupakket. Nu kan ik deze met de stopcontact lader in de garage opladen via 1F en dit werkt prima. Echter ligt de kabel nu altijd buiten en kan in theorie iedereen inprikken als ik niet thuis ben. Zijn er misschien nog goede oplossingen voor te verzinnen? Zoals in de OP staat heb ik er liever geen Shelly stekker voor namelijk gezien de belasting.

Ik zoek dus een manier om makkelijk zonder kabels weg te halen te kunnen laden bij het thuiskomen zonder meteen honderden euros in een laadpaal te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hari-Bo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:51:
Alleen ben ik nu overgestapt naar ANWB energie met uurtarieven voor elektra, binnen de ANWB app kan ik het verbruik en gemiddelde prijs van de maand zien. Is dat voldoende of wordt het micro-managen?
gokken (bijvoorbeeld die gemiddelde prijs gebruiken), of micro-managen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-01-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TiMMieJ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
Ik weet niet of dit al veel gevraagd is maar ik heb er nog niet veel over gevonden. Ik heb sinds kort een PHEV Cupra Leon met een 13KWh accupakket. Nu kan ik deze met de stopcontact lader in de garage opladen via 1F en dit werkt prima. Echter ligt de kabel nu altijd buiten en kan in theorie iedereen inprikken als ik niet thuis ben. Zijn er misschien nog goede oplossingen voor te verzinnen? Zoals in de OP staat heb ik er liever geen Shelly stekker voor namelijk gezien de belasting.

Ik zoek dus een manier om makkelijk zonder kabels weg te halen te kunnen laden bij het thuiskomen zonder meteen honderden euros in een laadpaal te stoppen.
Je zou ook een handmatige schakelaar ertussen kunnen zetten. bijvoorbeeld een hoofdschakelaar uit een meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:49

Zou me daar niet druk om maken.
Ik heb al bijna 4 jaar een lader aan de muur hangen die niet is beveiligd. Is mij tot nu toe niet overkomen dat iemand stroom kwam stelen.
En mocht iemand een keer zodanig in het nauw zitten dat hij geen andere uitweg meer ziet dan een paar uur bij mij op de oprit te laden, dan kan ik daar niet mee zitten en ben ik blij iemand te kunnen helpen. :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

eltron schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Zou me daar niet druk om maken.
Ik heb al bijna 4 jaar een lader aan de muur hangen die niet is beveiligd. Is mij tot nu toe niet overkomen dat iemand stroom kwam stelen.
En mocht iemand een keer zodanig in het nauw zitten dat hij geen andere uitweg meer ziet dan een paar uur bij mij op de oprit te laden, dan kan ik daar niet mee zitten en ben ik blij iemand te kunnen helpen. :)
Mond op mond reclame is een krachtig middel. Straks is het er 1 en daarna staat de hele familie met de auto te laden op jouw oprit :D

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000

slime stekker schakelaar die je via een home assistant verbindt die zorgt dat als je in de buurt bent inschakelt en als je weg bent uitschakelt (ikzelf gebrruik zigbee silvercrest lidlstekkers

[ Voor 46% gewijzigd door Tvdl2000 op 03-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sircuri schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:31:
[...]
Mond op mond reclame is een krachtig middel. Straks is het er 1 en daarna staat de hele familie met de auto te laden op jouw oprit :D
Dat zal dan toch maar met één auto tegelijk kunnen en dan maakt het echt niet zoveel uit. :)
Hier sinds begin 2019 idem plug&charge zonder misbruik. En wanneer we zelf langdurig afwezig zijn gaat gewoon de stroom van de paal af (ook al kan deze van op afstand softwarematig geblokkeerd en geactiveerd worden).
Ergens ongezien op de oprit van een ander aan 3 euro per uur gaan laden terwijl de hele familie met de vingers staat te draaien lijkt me nu precies geen uitgekiend verdienmodel voor kandidaat misbruikers. :+
Het is nu niet dat je er op een paar tellen tijd voor 100 € aan fossiel inkapt.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tvdl2000 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:36:
[...]

slime stekker schakelaar die je via een home assistant verbindt die zorgt dat als je in de buurt bent inschakelt en als je weg bent uitschakelt (ikzelf gebrruik zigbee silvercrest lidlstekkers
Dan moet je wel een zeer goede schakelaar hebben die een permanente belasting van 16A aan kan. Ik zou daar niet aan beginnen. Je zou hoogstens zo'n industrie-grade rode draaiknop kunnen installeren. Die zijn gemaakt voor langdurige hoge belasting.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Sircuri schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Dan moet je wel een zeer goede schakelaar hebben die een permanente belasting van 16A aan kan. Ik zou daar niet aan beginnen. Je zou hoogstens zo'n industrie-grade rode draaiknop kunnen installeren. Die zijn gemaakt voor langdurige hoge belasting.
relais wat er in zit is 20A continu geschikt.... en meeste granny laders doen 13A max

niks industrieels voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:20
DarkShadow schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:04:

Tibber (ook een leverancier van dynamische energie contracten) heeft ook een app waar dat perfect mee werkt. Deze stuurt onze Enyaq aan om op het goedkoopste moment te laden. Deze stuurt dan ook niet je laadpaal aan (kan wel) maar de auto.

Op het moment dat ik de auto aankoppel, gaat hij eerst heel kort laden, en word de automatisch door de app stopgezet. Op het moment dat het stroom tarief het laagste is (en hij voldoet aan de andere voorwaarden die je stelt) zal hij de auto gaan opladen.

Je kan bijvoorbeeld de dagen instellen dat hij perse vol moet zijn, of het minimale percentage wat hij sowieso moet laden.

https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen

Ik had zelf ook iets gemaakt met HomeAssistant maar kwam er toch achter dat er teveel variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Ik had bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de locatie van de auto (had thuis nog een 1F stopcontact stekker). En op het moment dat ik de auto dan aankoppelde bij FastNet dan onderbrak HomeAssistant vrolijk het laadprocess uit omdat het niet tijdens het daltarief was.

Het kan zeker wel, maar wel rekening houden met veel variabelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Senaxx op 03-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Je kan eens kijken wat de Jedlix app voor je kan doen.
Heel interessant idee, maar helaas zie ik dat mijn auto niet wordt ondersteund, dat Wallbox er niet mee werkt en dat de energieleverancier waarheen ik wilde overstappen (Zonneplan) er niet tussen staat, 3x mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Senaxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Tibber (ook een leverancier van dynamische energie contracten) heeft ook een app waar dat perfect mee werkt. Deze stuurt onze Enyaq aan om op het goedkoopste moment te laden. Deze stuurt dan ook niet je laadpaal aan (kan wel) maar de auto.

Op het moment dat ik de auto aankoppel, gaat hij eerst heel kort laden, en word de automatisch door de app stopgezet. Op het moment dat het stroom tarief het laagste is (en hij voldoet aan de andere voorwaarden die je stelt) zal hij de auto gaan opladen.

Je kan bijvoorbeeld de dagen instellen dat hij perse vol moet zijn, of het minimale percentage wat hij sowieso moet laden.

https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen

Ik had zelf ook iets gemaakt met HomeAssistant maar kwam er toch achter dat er teveel variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Ik had bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de locatie van de auto (had thuis nog een 1F stopcontact stekker). En op het moment dat ik de auto dan aankoppelde bij FastNet dan onderbrak HomeAssistant vrolijk het laadprocess uit omdat het niet tijdens het daltarief was.

Het kan zeker wel, maar wel rekening houden met veel variabelen.
Zag het al, maar gebruik zelf nog wel gas. Stap toch liever over naar 1 leverancier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Ik heb hier nog niemand erover gehoord, maar wanneer je een plug-in hybride hebt, zoals ik (Passat GTE), hoeft het allemaal niet zo heel erg fancy te zijn met loadbalancing, laden wanneer de zon schijnt, app, bluetooth connectie etc. De hoeveelheid te laden kWh valt flink binnen de perken (max 8,5kWh per sessie ongeveer). Daarom had ik eerst wat op marktplaats zitten speuren naar wat 2e handsjes, tot de Lidl eind vorig jaar met een 11 of 22 kWh wallbox op de markt kwam voor respectievelijk €399,- en €499,-.

Ik ben voor de 11kWh gegaan en reken hier nog even 15m 5x2.5mm2 kabel, krachtgroep en werkschakelaar erbij en ik was voor ongeveer in totaal €500,- klaar. Gelukkig heb ik een bevriende elektricien die het wel voor wat lekkere biertjes wilde installeren en zo geschiede 8) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwZtrXIvlE0w_Jg_A5s0210wY1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3aojfes7pcC5NlH5R9AkRz0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiRC0SEI6HhdIiFUVqHvQ3OMLEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ksGiV9PvPMWt4gIcIHqTpYf.jpg?f=fotoalbum_tile

Aan de binnenkant van de muur zit de werkschakelaar, zodat ik de wallbox kan uitschakelen wanneer de auto er niet aanzit. Ja het is mijn eigen oprit, maar toch, dit voelt toch wat prettiger. En door hier een werkschakelaar te hebben, heb ik eigenlijk een vantevoren niet voorziene probleem ook gelijk getackeld: wanneer je deze wallbox aansluit met 3 fases (wat ik initieel had), dan kan hij niet over 1 fase laden, wat mijn auto verwacht (3,7kWh max). Hij initieert even, maar na 30 seconden meldt de wallbox dat de auto volgeladen is. Wat natuurlijk niet klopt.

In het kabeldoosje onder de wallbox, zijn 2 fases (veilig met lasklemmen) losgekoppeld, waardoor de wallbox nu op 1 fase loopt. Mocht er toevallig bezoek komen die ook willen laden en deze auto kan wel 3 fases aan, schakel ik de wallbox met de werkschakelaar uit, open de kabeldoos en sluit alle fases weer aan.

Mocht ik in de toekomst ooit eens wel volledig elektrisch gaan rijden, dan kan ik hem dus eenvoudig omzetten naar 3 fases. Mocht ik in de toekomst toch meer fancy toepassingen willen van mijn wallbox, is het ook geen probleem om dan juist wat meer geld uit te geven voor een wallbox.

Ik ben tevreden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mathman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:29:
wanneer je deze wallbox aansluit met 3 fases (wat ik initieel had), dan kan hij niet over 1 fase laden, wat mijn auto verwacht (3,7kWh max). Hij initieert even, maar na 30 seconden meldt de wallbox dat de auto volgeladen is. Wat natuurlijk niet klopt.
Nee, dat kan zeker niet kloppen. Een laadpaal kan helemaal niet besluiten dat een auto vol is, want die informatie hebben ze helemaal niet. Een laadpaal die 3 fasen aan biedt moet een auto ook gewoon toestaan om op 1 fase te laden, anders schiet een laadpaal zijn doel voorbij.

Dus het lijkt me eerder dat je laadpaal defect is als die er niet tegen kan dat hij zelf is aangesloten op 3 fasen en de auto maar met 1 fase gaat laden.

Het grote voordeel van 3 fasen aansluiten is juist dat alle auto's er goed op kunnen laden, ongeacht of ze op 1, 2 of 3 fasen laden en het is niet het idee dat je dat zelf steeds gaat aansturen door fasen aan of af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Nee, dat kan zeker niet kloppen. Een laadpaal kan helemaal niet besluiten dat een auto vol is, want die informatie hebben ze helemaal niet. Een laadpaal die 3 fasen aan biedt moet een auto ook gewoon toestaan om op 1 fase te laden, anders schiet een laadpaal zijn doel voorbij.

Dus het lijkt me eerder dat je laadpaal defect is als die er niet tegen kan dat hij zelf is aangesloten op 3 fasen en de auto maar met 1 fase gaat laden.

Het grote voordeel van 3 fasen aansluiten is juist dat alle auto's er goed op kunnen laden, ongeacht of ze op 1, 2 of 3 fasen laden en het is niet het idee dat je dat zelf steeds gaat aansturen door fasen aan of af te sluiten.
hier sluit ik mij volledig bij aan met een voorbeeld zelfs want ik heb een 11KW versie van dezelfde lidl laadpaal opgehangen op het werk en daar laadt mijn werkgever met Volvo XC60 op 1 fase zonder problemen mee op en ik op 11KW aan alle 3 de fases (polestar 2) zonder iets om te zetten....

dus je laadpaal is waarschijnlijk defect

en al;s laatste toch ook de vermelding dat je beter voor 4 kwadraat draad had kunnen gaan op dat beetje afstand. scheelt een stukje spanningsverlies en efficientie

[ Voor 6% gewijzigd door Tvdl2000 op 03-01-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Sircuri schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Ik heb het gecontroleerd voor Volvo en inderdaad, geen ene Volvo wordt ondersteund.
Daarnaast is het hebben van de juiste laadpaal wellicht ook voldoende. Ik heb een Easee en laat die nu net in het overzicht staan.
Vervolgens gezocht naar de juiste energieleverancier, maar ik kon die niet vinden.
Omdat ik niet weet welke informatie noodzakelijk is en welke Nice to have, besloten om de app maar niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Tvdl2000 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:59:
hier sluit ik mij volledig bij aan met een voorbeeld zelfs want ik heb een 11KW versie van dezelfde lidl laadpaal opgehangen op het werk en daar laadt mijn werkgever met Volvo XC60 op 1 fase zonder problemen mee op en ik op 11KW aan alle 3 de fases (polestar 2) zonder iets om te zetten....

dus je laadpaal is waarschijnlijk defect

en al;s laatste toch ook de vermelding dat je beter voor 4 kwadraat draad had kunnen gaan op dat beetje afstand. scheelt een stukje spanningsverlies en efficientie
Heren, dank voor het antwoord. Ik ga morgen contact met ze opnemen en eens zien wat ze erover te zeggen hebben. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:09
Aangezien onze Kuga (plug-in hybrid) op transport staat en aflevering niet al te lang meer op zich laat wachten (althans dat hoop ik na 14 maanden) ben ik mezelf nu aan het oriënteren hoe ik de auto straks thuis zal gaan opladen.

Ik wil er nog niet aan om een ‘vaste’ laadpaal/wallbox te installeren. Daar wacht ik mee totdat we volledig elektrisch gaan rijden. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een mobiele oplossing.

Nu is mijn oog gevallen op onderstaande oplossing. Met een lengte van 10 meter heb ik genoeg om rondom mijn parkeerplek aan huis de auto op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDiJrvdHP_w4IeJe5MQaA-kpETI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnOZBJhivZvKFhFJ1bt5J267.jpg?f=fotoalbum_large

Deze oplader wordt op het stopcontact aangesloten in de schuur. Mijn voorstelling is nu om een gat te boren in de schuurmuur en hier de kabel vanaf het lcd scherm (dikke gedeelte van het geheel) doorheen te trekken zodat ik aan de buitenzijde alleen de laadkabel heb hangen.

Nu is mijn vraag, kan ik de achterzijde waar het lcd scherm zich bevindt, makkelijk open krijgen (los schroeven) en zodra ik de kabel door de muur heb getrokken weer aansluiten? Of zit de achterzijde van deze opladers dicht en kan je hier niet bij komen? Wellicht iemand met ervaring met een soortgelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Crawl NL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:54:
Aangezien onze Kuga (plug-in hybrid) op transport staat en aflevering niet al te lang meer op zich laat wachten (althans dat hoop ik na 14 maanden) ben ik mezelf nu aan het oriënteren hoe ik de auto straks thuis zal gaan opladen.

Ik wil er nog niet aan om een ‘vaste’ laadpaal/wallbox te installeren. Daar wacht ik mee totdat we volledig elektrisch gaan rijden. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een mobiele oplossing.

Nu is mijn oog gevallen op onderstaande oplossing. Met een lengte van 10 meter heb ik genoeg om rondom mijn parkeerplek aan huis de auto op te laden.

[Afbeelding]

Deze oplader wordt op het stopcontact aangesloten in de schuur. Mijn voorstelling is nu om een gat te boren in de schuurmuur en hier de kabel vanaf het lcd scherm (dikke gedeelte van het geheel) doorheen te trekken zodat ik aan de buitenzijde alleen de laadkabel heb hangen.

Nu is mijn vraag, kan ik de achterzijde waar het lcd scherm zich bevindt, makkelijk open krijgen (los schroeven) en zodra ik de kabel door de muur heb getrokken weer aansluiten? Of zit de achterzijde van deze opladers dicht en kan je hier niet bij komen? Wellicht iemand met ervaring met een soortgelijke oplossing?
Geen ervaring mee, maar gezien de hoge waterdichtheid zijn die spullen behoorlijk goed geseald.
Ik zou eerder een gat boren zodat je de stekker er door krijgt, en het gedeelte met display buiten hangen, eventueel met een beugel aan de muur.

Maar het blijft een zwakke oplossing om gedurende lange tijd 16 A over een stopcontact te trekken. Je wil daar echt geen overhitting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Crawl NL Het is beter om juist het stopcontact naar buiten te brengen en daar dan in te prikken.

Overigens heb ik precies deze lader in de auto liggen voor een noodgeval, dus zou even voor je kunnen kijken. Maar ben het op voorhand eens met @Tommie12 , eigenlijk moet je hem niet open willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Tommie12 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Geen ervaring mee, maar gezien de hoge waterdichtheid zijn die spullen behoorlijk goed geseald.
Ik zou eerder een gat boren zodat je de stekker er door krijgt, en het gedeelte met display buiten hangen, eventueel met een beugel aan de muur.

Maar het blijft een zwakke oplossing om gedurende lange tijd 16 A over een stopcontact te trekken. Je wil daar echt geen overhitting.
Dank voor je antwoord. Zoals doen vermoeden zal het gedeelte met het display in de schuur komen te hangen en zal daardoor geen contact hebben met het weer/regen.

Ik ben niet goed op de hoogte mbt laadvermogens en hoe daar zo veilig mogelijk mee om te gaan. Het is inderdaad een regulier stopcontact waar hij op aangesloten gaat worden. Als 16A niet veilig is, is 10A dat dan wel voor een wat langere tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Crawl NL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Dank voor je antwoord. Zoals doen vermoeden zal het gedeelte met het display in de schuur komen te hangen en zal daardoor geen contact het met het weer/regen.

Ik ben niet goed op de hoogte mbt laadvermogens en hoe daar zo veilig mogelijk mee om te gaan. Het is inderdaad een regulier stopcontact waar hij op aangesloten gaat worden. Als 16A niet veilig is, is 10A dat dan wel voor een wat langere tijd?
Als dat stopcontact goed gemonteerd werd met de juiste kabels wel.
Kijk eens binnenin of alle draden echt goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
JanHenk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:08:
@Crawl NL Het is beter om juist het stopcontact naar buiten te brengen en daar dan in te prikken.

Overigens heb ik precies deze lader in de auto liggen voor een noodgeval, dus zou even voor je kunnen kijken. Maar ben het op voorhand eens met @Tommie12 , eigenlijk moet je hem niet open willen maken.
Het stopcontact naar buiten brengen heb ik ook al aan gedacht alleen op de buitenzijde van de schuurmuur staat volop de westenwind en daardoor dus ook de regen. Ik zie dat dus eerlijk gezegd niet goed gaan?

Zou fijn zijn als je dat voor mij wilt nakijken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Crawl NL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Het stopcontact naar buiten brengen heb ik ook al aan gedacht alleen op de buitenzijde van de schuurmuur staat volop de westenwind en daardoor dus ook de regen. Ik zie dat dus eerlijk gezegd niet goed gaan?

Ik zou ook een WCD aanleggen voor buiten. Eentje die ook waterdicht is met stekker er in. Deze link voor het idee (zou zelf namelijk uitzoeken of er zoiets van een kwaliteitsmerk bestaat): https://www.amazon.nl/SHY...ontact/dp/B08L9GXBCP?th=1
De reviews zijn overigens wel goed, hij is IP66 (meeste wat ik gevonden heb ik IP44) en je kunt hem afsluiten met een slot zodat ze je mobiele lader niet meenemen.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2023 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:57
[...]

Zou persoonlijk dan een blauwe CEE monteren en een fatsoenlijke granny kopen met keurmerken. Of 2de hands Tesla lader op de kop tikken met CEE pigtail. Die heeft ook overal temp sensoren en kun je bij een goede huisinstallatie prima op 16A laden. Al kun je met die PHEV ook prima iets langzamer laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Ik blijk toch een andere granny in de auto te hebben liggen :+ (nog nooit gebruikt..).

Een IP44 buitenstopcontact gaat best lang goed, mijn buurman doet het ook al tijden zo. Maar ook hem zie ik wel eens prutsen met een plastic tasje, om eerlijk te zijn..

Je kunt ook kijken naar een blauwe CEE stekker en een granny lader die een CEE aansluiting heeft in plaats van Schuko. CEE is goed bestendig tegen weer. Daarom gebruik je dat ook op de camping ;)

Edit: @Inspired was me voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Bedankt allen voor de tips en informatie. Zal eens rustig gaan herkauwen op alle ‘openstaande’ opties (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Crawl NL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:54:

[Afbeelding]

Ik heb deze ook op 10m & hij ligt permanent buiten. Heb hem nooit geprobeerd te openen, maar ik gebruik hem door met een Shelly de groep aan/uit te schakelen, en deze stekker onthoudt de laatst geselecteerde laadsnelheid, waardoor ik de Shelly automatisch op vaste tijden (met een dynamisch contract dus de goedkoopste uren) kan opladen. Degelijk ding, dikke kabel & goed waterdicht. Let wel dat je stopcontact en eventuele schakelaar 16A aankan, dat is zeker niet altijd zo (en al helemaal niet voor constant gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Later deze maand krijg ik mijn nieuwe lease auto geleverd (tesla model y). Bij het lease contract zit ook een thuis laadpaal (Alfen Pro) incl vaste laadkabel en verrekening, geïnstalleerd door CoolBlue. Vanuit het lease maatschappij krijg ik een multitankcard om de auto te kunnen opladen.

Nou weet ik niet precies hoe dit allemaal werkt dadelijk, en ik vroeg me af hoe jullie in de praktijk hier mee om gaan. Ik ga er namelijk vanuit dat ik elke keer mijn laadpas bij de laadpaal moet houden om het laten te starten. Het makkelijkste is dus om deze in mijn portemonnee te houden. Maar hoe doen jullie dit als jullie vrouw dan een keer de auto meeneemt en dan weer in de lader wil hangen?
Het pasje in de auto laten liggen en dan elke keer pakken en terugleggen lijkt me ook niet heel praktisch namelijk. Het fijnste zou zijn als je bv met NFC van je mobiel het laden kan activeren, maar zover ik kan vinden is dat niet mogelijk.

En hoe werkt het met het 'locken' van de lader in de auto? Moet ik dan weer elke keer met laadpas langs de laadpaal om hem te unlocken, zodat je de lader los kan koppelen, of kan je hem gewoon loshalen als de auto van slot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 20:24
rolandmegens schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:03:
Later deze maand krijg ik mijn nieuwe lease auto geleverd (tesla model y). Bij het lease contract zit ook een thuis laadpaal (Alfen Pro) incl vaste laadkabel en verrekening, geïnstalleerd door CoolBlue. Vanuit het lease maatschappij krijg ik een multitankcard om de auto te kunnen opladen.

Nou weet ik niet precies hoe dit allemaal werkt dadelijk, en ik vroeg me af hoe jullie in de praktijk hier mee om gaan. Ik ga er namelijk vanuit dat ik elke keer mijn laadpas bij de laadpaal moet houden om het laten te starten. Het makkelijkste is dus om deze in mijn portemonnee te houden. Maar hoe doen jullie dit als jullie vrouw dan een keer de auto meeneemt en dan weer in de lader wil hangen?
Het pasje in de auto laten liggen en dan elke keer pakken en terugleggen lijkt me ook niet heel praktisch namelijk. Het fijnste zou zijn als je bv met NFC van je mobiel het laden kan activeren, maar zover ik kan vinden is dat niet mogelijk.

En hoe werkt het met het 'locken' van de lader in de auto? Moet ik dan weer elke keer met laadpas langs de laadpaal om hem te unlocken, zodat je de lader los kan koppelen, of kan je hem gewoon loshalen als de auto van slot is?
Dat probleem met 1 laadpas hebben wij ook. Je kan een NFC kaart klonen, maar er werd mij expliciet verteld dat dat niet de bedoeling is.

Ik kan de kabel uit de auto halen als ik twee keer op de unlock knop druk van m’n sleutel (Enyaq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 14:36
Voor ons nieuwe huis denk ik dat ik maar gelijk een oplossing wil maken om twee auto's tegelijk te kunnen laden.
Een dubbele laadpaal zoals de Alfen Double kan op 1 aansluiting in de meterkast en de loadbalancing gaat ook goed.

Klopt het dat bij alle losse laadpalen je altijd elke paal los aan moet sluiten in de meterkast met losse AC bedrading? Of zijn er palen die je aan elkaar kan koppelen oid?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:33

Ik ken dat Alfen Pro laadpunt niet, maar ik kon in mijn laadpunt instellen dat hij gewoon automatisch start als je de stekker in de auto stopt (vaste laadkabel) en die sessie wordt dan toegewezen aan je laadpas. Wij gebruiken die laadpas thuis dus nooit. Ik principe kan iedereen dus laden aan dit punt maar dat risico is laag en kan ik uitsluiten door de maximale laadstroom op 0 te zetten via de app waarmee ik laadsessies/loadbalancing kan beheren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
blb4 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ik ken dat Alfen Pro laadpunt niet, maar ik kon in mijn laadpunt instellen dat hij gewoon automatisch start als je de stekker in de auto stopt (vaste laadkabel) en die sessie wordt dan toegewezen aan je laadpas. Wij gebruiken die laadpas thuis dus nooit. Ik principe kan iedereen dus laden aan dit punt maar dat risico is laag en kan ik uitsluiten door de maximale laadstroom op 0 te zetten via de app waarmee ik laadsessies/loadbalancing kan beheren.
Dat kan idd, je kan hem vrij zetten dan hoef je geen pas aan te bieden.
Maar dat gaat niet op als je via een backoffice draai, de pas is nodig voor de verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:33
akaQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Dat kan idd, je kan hem vrij zetten dan hoef je geen pas aan te bieden.
Maar dat gaat niet op als je via een backoffice draai, de pas is nodig voor de verrekening.
Wat je hier beschrijft is dus hoe 't werkt bij de Alfen Pro? Dan is dat geen geschikte optie idd. Bij mijn laadpunt kan je meerdere laadpassen registreren en als je dan instelt dat je wil kunnen laden zonder steeds laadpas aan te bieden dan kan je selecteren op welke van die vooraf geregistreerde laadpassen je die automatische sessies wil registreren. Het wordt dus bij mij gewoon via de backoffice verwerkt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
blb4 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Wat je hier beschrijft is dus hoe 't werkt bij de Alfen Pro? Dan is dat geen geschikte optie idd. Bij mijn laadpunt kan je meerdere laadpassen registreren en als je dan instelt dat je wil kunnen laden zonder steeds laadpas aan te bieden dan kan je selecteren op welke van die vooraf geregistreerde laadpassen je die automatische sessies wil registreren. Het wordt dus bij mij gewoon via de backoffice verwerkt.
Je kan op de alfen ook diverse passen registreren, maar het is mij niet bekend of je dit zonder pas kan selecteren op het scherm. Eerlijk gezegd lijkt me dit persoonlijk niet heel handig "veilig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 13:14

Ik weet niet of je bij de Tesla ook een sleutel hebt, dan zou je nog aan de lease maatschappij kunnen vragen om een NFC druppel i.p.v. pasje, en die druppel aan de sleutel te maken.

Bij mijn lease-maatschappij (van Mossel) was dat mogelijk, maar dan verloor ik de mogelijkheid om de ruitenwisservloeistof en wasstraat af te rekenen, want daar was het pasje weer voor nodig.
(Ik heb dus nog steeds een pasje.. 8) )

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
1234567y schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:53:
Heeft iemand ervaring met de Ratio Solid? Ik kan er geen gebruikerservaring of handleiding van vinden.

Ik zoek een 11Kw laadstation met vaste laadkabel en dynamic load balancing via CT klemmen. Ik heb geen behoefte aan een app met verbruik inzicht enz. De Zappi lijkt populair, maar is duurder, of zijn er nog andere waar ik naar zou kunnen kijken?
De Ratio Solid heette vroeger de Ratio Solar Box. Onder handleiding E-mobility hier zie je https://ratio.nl/nl/page/downloads en dan 'Solar Box'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
Hallo Allemaal,

Ik heb zelf zo'n prachtig CEE 5pins stopcontact en ben aan het kijken naar de optie om een Go-eCharger daarvoor aan te schaffen(laten aanschaffen door werkgever). Ik zie load balancing erop staan maar weet iemand hoe de data van mijn meterkast dan bij deze charger komt? Ik woon in BE, heb eventueel HA draaien en P1 Lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
DaLass schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet of je bij de Tesla ook een sleutel hebt, dan zou je nog aan de lease maatschappij kunnen vragen om een NFC druppel i.p.v. pasje, en die druppel aan de sleutel te maken.

Bij mijn lease-maatschappij (van Mossel) was dat mogelijk, maar dan verloor ik de mogelijkheid om de ruitenwisservloeistof en wasstraat af te rekenen, want daar was het pasje weer voor nodig.
(Ik heb dus nog steeds een pasje.. 8) )
De tesla heeft geen sleutel nodig (je gebruikt standaard je mobiel).
Het is ook mogelijk om de tesla 'sleutel' (is een pasje) te gebruiken, maar dat wordt door de meeste mensen niet gedaan.

Ik heb tenminste wel een 2e laadpas/sleutel gevraagd aan het leasemaatschappij, maar hoor dat ze daar meestal niet in mee gaan. Zou wel jammer zijn.

Kreeg nu ook al te horen dat de vergoede kosten vanuit CoolBlue standaard op 35 ct / kwh staan, en niet aan te passen zijn, dus moet nu ook al regelen dat de laadpaal geblokkeerd wordt voor gast-gebruik, en dat mijn werk los ervan nog de kosten moet gaan vergoeden. Erg onpraktisch dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou weet ik niet precies hoe dit allemaal werkt dadelijk, en ik vroeg me af hoe jullie in de praktijk hier mee om gaan. Ik ga er namelijk vanuit dat ik elke keer mijn laadpas bij de laadpaal moet houden om het laten te starten.
Nee, dat laatste moet niet. Hangt ervan af hoe je de Alfen instelt. Op onze Alfen SPL thuislaadpaal staat de laadpaal ingesteld op plug and charge (gewoon kabel inpluggen en gaan met de banaan). Op een andere Alfen laadpaal (ondergrondse staanplaats op een andere locatie) is de laadpaal (om voor de hand liggende redenen) wel gekoppeld aan de multi laadpas. En voor de rest is het overal (parkeerplek werk, openbare laadpalen) gewoon laden starten en stoppen met de laadpas.
Het makkelijkste is dus om deze in mijn portemonnee te houden. Maar hoe doen jullie dit als jullie vrouw dan een keer de auto meeneemt en dan weer in de lader wil hangen?
Zoals eerder geschreven, wie thuiskomt plugt in, wie vertrekt ontkoppelt. Meer is er thuis niet aan.
Op andere locaties: meerdere laadpassen beschikbaar gekoppeld aan dezelfde backoffice account en rekening.
Kan zijn dat dit automerk afhankelijk is maar hier is dat (voor de thuislaadpaal) gewoon met de afstandsbediening het voertuig (KIA en Hyundai)) ontgrendelen en dan ontgrendeld de laadkabel ook gedurende een korte tijd zodat je kan ontkoppelen. Op locatie hangt het er een beetje vanaf: soms moet je met de laadpas nog eens over de laadpaal gaan om het laden te stoppen, soms volstaat het ontgrendelen van de auto om het laden op locatie te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
rolandmegens schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Kreeg nu ook al te horen dat de vergoede kosten vanuit CoolBlue standaard op 35 ct / kwh staan, en niet aan te passen zijn, dus moet nu ook al regelen dat de laadpaal geblokkeerd wordt voor gast-gebruik, en dat mijn werk los ervan nog de kosten moet gaan vergoeden. Erg onpraktisch dit...
Inderdaad vervelend dat er iets van standaard in zit... Ik heb ongeveer hetzelfde voorgelegd aan HR... Sinds 1 jan in er een capaciteitstarief in Vlaanderen en ik weet zeker dat daardoor mijn maandpieken gaan stijgen als ik een EV laad. We erg lastig dat we daarmee weer rekening moeten houden en dat de admin hoogstwaarschijnlijk op de schouders van de medewerkers komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
akaQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:03:
[...]
De oorzaak zal dan eerder bij de backoffice liggen dan bij de Alfen.
Gebruik thuis al meer dan vier jaar een Alfen SPL zonder laadpas en met backoffice via 4G voor de maandelijkse verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
akaQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Je kan op de alfen ook diverse passen registreren, maar het is mij niet bekend of je dit zonder pas kan selecteren op het scherm. Eerlijk gezegd lijkt me dit persoonlijk niet heel handig "veilig".
Op het display van de Alfen SPL kan je buiten aflezen niets. Toch niet op het model dat wij hebben.
Alles verloopt via de software van de Alfen ACE installer.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Inderdaad vervelend dat er iets van standaard in zit... Ik heb ongeveer hetzelfde voorgelegd aan HR... Sinds 1 jan in er een capaciteitstarief in Vlaanderen en ik weet zeker dat daardoor mijn maandpieken gaan stijgen als ik een EV laad. We erg lastig dat we daarmee weer rekening moeten houden en dat de admin hoogstwaarschijnlijk op de schouders van de medewerkers komt.
Lijkt me voor wie veel kWh laadt met zijn BEV nu net geen probleem.
Tot 2022 betaalde je immers per kWh een 10 c€/kWh netkosten. Deze zijn nu gezakt naar een 4 c€/kWh (+ vermogenstarief). Hoe meer kWh je verbruikt hoe goedkoper het nettarief wordt in vergelijking met voorgaande jaren. Wanneer je laadpaal op dezelfde meter is aangesloten dan je woning profiteert je huishouden dus eveneens van een lagere netvergoeding veroorzaakt door veel kWh afnemen via de laadpaal. En wanneer je kWh vergoeding tov vorig jaar niet daalt (maar door de lagere netkost per afgenomen kWh de totaalprijs van een kWh wel daalt) doe je hiermee nog eens een extra voordeel.
Gebruikers van een thuislaadpaal met vergoeding door de werkgever zijn in de meeste gevallen dus wel heel slecht geplaatst om te klagen over de nieuwe berekening van de netvergoeding. Het zijn net de verbruikers die op jaarbasis weinig kWh verbruiken die de dupe zijn en in verhouding veel meer netvergoeding gaan betalen. Zij kunnen het tarief berekend op het vermogen immers niet of onvoldoende recupereren door de afname op kWh.

Wanneer je zeker bent dat je nettarief tov 2022 gaat stijgen betekent dit dus dat je via de laadpaal maar weinig kWh afneemt. Je maandpieken gaan ook niet stijgen tov vorig jaar. Je gaat nu toch niet met meer vermogen laden dan vorig jaar?
Meten = weten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 13:25 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen