Ik heb hier nog niemand erover gehoord, maar wanneer je een plug-in hybride hebt, zoals ik (Passat GTE), hoeft het allemaal niet zo heel erg fancy te zijn met loadbalancing, laden wanneer de zon schijnt, app, bluetooth connectie etc. De hoeveelheid te laden kWh valt flink binnen de perken (max 8,5kWh per sessie ongeveer). Daarom had ik eerst wat op marktplaats zitten speuren naar wat 2e handsjes, tot de Lidl eind vorig jaar met een
11 of
22 kWh wallbox op de markt kwam voor respectievelijk €399,- en €499,-.
Ik ben voor de 11kWh gegaan en reken hier nog even 15m 5x2.5mm2 kabel, krachtgroep en werkschakelaar erbij en ik was voor ongeveer in totaal €500,- klaar. Gelukkig heb ik een bevriende elektricien die het wel voor wat lekkere biertjes wilde installeren en zo geschiede

:
Aan de binnenkant van de muur zit de werkschakelaar, zodat ik de wallbox kan uitschakelen wanneer de auto er niet aanzit. Ja het is mijn eigen oprit, maar toch, dit voelt toch wat prettiger. En door hier een werkschakelaar te hebben, heb ik eigenlijk een vantevoren niet voorziene probleem ook gelijk getackeld: wanneer je deze wallbox aansluit met 3 fases (wat ik initieel had), dan kan hij niet over 1 fase laden, wat mijn auto verwacht (3,7kWh max). Hij initieert even, maar na 30 seconden meldt de wallbox dat de auto volgeladen is. Wat natuurlijk niet klopt.
In het kabeldoosje onder de wallbox, zijn 2 fases (veilig met lasklemmen) losgekoppeld, waardoor de wallbox nu op 1 fase loopt. Mocht er toevallig bezoek komen die ook willen laden en deze auto kan wel 3 fases aan, schakel ik de wallbox met de werkschakelaar uit, open de kabeldoos en sluit alle fases weer aan.
Mocht ik in de toekomst ooit eens wel volledig elektrisch gaan rijden, dan kan ik hem dus eenvoudig omzetten naar 3 fases. Mocht ik in de toekomst toch meer fancy toepassingen willen van mijn wallbox, is het ook geen probleem om dan juist wat meer geld uit te geven voor een wallbox.
Ik ben tevreden!